Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.876 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:44
Dit had een edit moeten zijn ipv een quote

[ Voor 99% gewijzigd door TheFes op 22-02-2022 22:14 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Rouwette schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:04:
[...]

Ehm ik ben nog een HA beginner, wat doet dat? Moet nog beginnen aan automatisatie 😊
Dat is een template in Jinja, wat het antwoord was op deze vraag:
lasharor in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:46

Rouwette

Rouwette.com

Hmm oke, voelde me al goed vandaag door een ESP32 te voorzien van Esphome met 2 bedraade deursensors en een Co2 sensor.
En de mogelijkheid hebben om nog een 3de deursensor achteraf toe te kunnen voegen. 😅

Tis alleen zo dat als een deur open is die in HA on/off knippert ipv constant on

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:58
silvanverschuur schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Zelf gebruik ik in een heel aantal automations conditions waarbij de tijd 'over' middernacht gaat. Als je deze zou combineren met een conditie op basis van de dag van de week ben je volgens mij al een heel eind.

Zoiets als dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
condition:
  condition: and
  conditions:
    - condition: time
      after: '23:00:00'
      before: '07:00:00'
      weekday:
        - sun
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu

Wellicht dat je een `input_number` aan kunt maken die je de waarde geeft van de gewenste temperatuur van je aquarium.

Deze `input_number` kun je dan gebruiken om je verwarming mee te regelen.
Bovenstaand had ik inderdaad, maar dan gaat niet helemaal goed. zondag before 07:00 uur wil ik juist nog onder een ander schema houden :)
-CJ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:41:
[...]

Heb je je slimme meter ook gekoppeld met Home Assistant? Ik krijg namelijk via de meter ook een sensor die aangeeft of hoog/laag tarief geldt (ook al heb ik deze niet). Je zou vervolgens in je script kunnen aangeven dat 'ie doordeweeks schakelt op basis van tariefsensor en in het weekend via het normale schema.
De slimme meter heb ik inderdaad gekoppeld! Die sensor had ik nog niet gezien, maar inderdaad, die is aanwezig :) Dat is op zich ook handig om wellicht te gebruiken!
TheFes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:48:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
condition:
  - condition: template
    value_template: >
      {%- if now().isoweekday() == 1 %}
        {{ now().hour >= 7 }}
      {%- elif now().isoweekday () == 5 %}
        {{ now().hour <= 23 }}
      {%- else %}
        {{ 2 <= now().isoweekday() <= 4 }}
      {%- endif %}

Of zonder template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
condition:
  - condition: or
    conditions:
        after: '07:00'
        weekday:
          - mon
        weekday:
          - tue
          - wed
          - thu
        before: '23:00'
        weekday:
          - fri

Dit is overigens voor wat je aangeeft in je eerste alinea, maar daarna geef je iets anders aan.

Als je de data van je slimme meter toevallig al binnen haalt, kun je daar ook uithalen welk tarief op dat moment actief is.

[...]

Dit zou je zo kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
variables:
  target_temp: >
    {%- if now().isoweekday() in range(1,5) and now().hour in range (7,23) %}
      24
    {%- elif now().isweekday() in range(6,7)
            or (now().isoweekday() == 5 and now().hour >= 23)
            or (now().isoweekday() == 1 and now().hour <= 7)
    %}
      24.5
    {%- else %}
      25
    {%- endif %}

Daarmee maak je een variable aan met de temperatuur die op dat moment het doel zou moeten zijn.
Templates, daar werk ik nog niet mee! Wellicht eens induiken of ik hier uit ga komen (geen programmeur dus doe het met basis kennis, dit ziet er dan wel wat complex uit moet ik zeggen ;) ). Het stukje zonder template (YAML) begrijp ik dan weer wel! Je kan dus inderdaad met OR natuurlijk meerdere opties maken.

Ga alles hierboven even op mijn in laten werken en vanavond weer even verder stoeien! Bedankt allemaal!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:29
belly89 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:48:

Templates, daar werk ik nog niet mee! Wellicht eens induiken of ik hier uit ga komen (geen programmeur dus doe het met basis kennis, dit ziet er dan wel wat complex uit moet ik zeggen ;) ). Het stukje zonder template (YAML) begrijp ik dan weer wel! Je kan dus inderdaad met OR natuurlijk meerdere opties maken.

Ga alles hierboven even op mijn in laten werken en vanavond weer even verder stoeien! Bedankt allemaal!!! :)
Je kunt het ook heel simpel houden.
Gewoon een aantal automatiseringen maken.

Automatisering 1:
Trigger: Tijd, 07:00
Voorwaarden: Tijd ma-vr
Actie: verwarmen 24c

Automatisering 2:
Trigger: Tijd 23:00
Voorwaraden: Tijd ma-vr
Actie: Verwarmen 25c

Automatisering 3:
Trigger: Tijd 23:00
Voorwaarden: Tijd vr-zo
Actie: Verwarmen 25c

Bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:20

Gotez

42

Vraagje. Ik ben heel blij met het nieuwe energie dashboard in HA. Werkt goed en geeft mooi inzicht. Helaas heb ik vorige week mijn HA opnieuw moeten resetten vanaf een back-up met als gevolg dat alle data weg is. Kan ik die handmatig toevoegen uit een excel die ik nog wel heb met de energiedata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Ik ben al een tijdje met "Gewogen Graaddagen" aan het werken om mijn gasverbruik in kaart te brengen, met informatie van binnen dit topic & op het Home Assistant forum.

Mijn "gasverbruik per gewogen graaddag" is echter enorm laag (0,2m3/Gd), waardoor ik niet goed weet of ik nu iets fout doe of gewoon weinig gas verbruik (wat uiteraard heel positief zou zijn :) :) :) ).

Is er iemand die dit ook doet en mij eventueel wat tips kan geven of de code kan checken? Alvast heel veel bedankt!

Ik heb buiten geen temperatuursensor, dus ik haal de temperatuur van de dag uit de weather sensor.

YAML:
1
2
3
4
  - sensor:
    - name: "Buitentemperatuur (data)"
      unit_of_measurement: "°C"
      state: "{{state_attr('weather.thuis', 'temperature')}}"

Vervolgens bereken ik het gemiddelde van de dag.

YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: average
    name: "Buitentemperatuur Gemiddeld"
    start: '{{ now().replace(hour=0).replace(minute=0).replace(second=0) }}'
    end: '{{ now() }}'
    entities: sensor.buitentemperatuur_data

Hierna berekenen ik de graaddagen, op basis van die gemiddelde temperatuur. Ik gebruik 19 °C als mijn gewenste binnentemperatuur (het minimum voor de vloerverwarming ook).
Vraag: Moet ik de Graaddagen ook maar 1x per dag berekenen, met een trigger? Of maakt dit niet uit aangezien ik het gasverbruik zelf (zie hier onder) gewoon op het einde van de dag doe?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - sensor:
    - name: "Graaddagen"
      unit_of_measurement: "Gd"
      icon: "mdi:counter"
      state: >-
        {% if (19-(states('sensor.buitentemperatuur_gemiddeld')|float(default=0) ) < 0) %}
          0
        {% elif (now().month > 10) or (now().month < 3) %}
          {{ ((19-(states('sensor.buitentemperatuur_gemiddeld')|float(default=0) ))*1.1) | round(2,default=0)}}
        {% elif (now().month > 3) and (now().month < 10) %}
          {{ ((19-(states('sensor.buitentemperatuur_gemiddeld')|float(default=0) ))*0.8) | round(2,default=0)}}
        {% else %}
          {{ ((19-(states('sensor.buitentemperatuur_gemiddeld')|float(default=0) ))*1.0) | round(2,default=0)}}
        {% endif %}

Ten laatste bereken ik het gasverbruik per graaddag (dagelijks verbruik/graaddag van die dag)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

- trigger: 
      - platform: time_pattern
        hours: 23
        minutes: 59
        seconds: 58
    sensor:
      - name: "Graaddagen Gasverbruik"
        unit_of_measurement: "m³/Gd"
        state: >-
          {% if (states('sensor.graaddagen')|float <= 1) %}
            0
          {% else %}
            {{ [0, states('sensor.gas_daily')|float / states('sensor.graaddagen')|float] | max | round(2) }}
          {% endif %}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-02-2022 13:10 . Reden: yaml code tag voor de duidelijkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
Vraag. Ik heb een dsmr bordje aan mijn slimme meter hangen. Via json krijg ik volgende gegevens ;
{ "Timestamp":"220223112558W","Energy_Delivered":"8287.161","Energy_Returned":"2979.617","Gas_Delivered":"3900.50","Energy_Delivered_Tariff1":"4973.110","Energy_Delivered_Tariff2":"3314.051","Energy_Returned_Tariff1":"876.127","Energy_Returned_Tariff2":"2103.490","Power_Delivered":"0.000","Power_Returned":"0.513","Voltage_l1":"233.3","Current_l1":"1","Voltage_l2":"232.9","Current_l2":"0","Voltage_l3":"235.3","Current_l3":"3","Power_Delivered_l1":"222","Power_Returned_l1":"0","Power_Delivered_l2":"70","Power_Returned_l2":"0","Power_Delivered_l3":"0","Power_Returned_l3":"810"}

Aan het eind van regel 1 zie je Gas_delivered staan. Die krijg ik niet te zien als ik mijn gas wil instellen in mijn energie dashboard. Alle andere waardes krijg ik wel.
Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:45
Hi, ik hen onlangs een Blitzwolf BW-SHP15 gekocht.

Als ik deze gebruik, zie ik zowel in Proxmox als in Home Assistant dat de CPU gebruikt toeneemt in mijn NUC. De CPU verbruk is meestal 3% a 5% voor Home Assistant, maar schiet richting de 12% als ik gebruik maak van deze ene Zigbee device. Is dat vreemd, of kan dat wel kloppen? Zo'n dergelijke toename constateer ik niet bij mijn andere Zigbee devices.

[ Voor 17% gewijzigd door Chillmeister op 23-02-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:23
Chillmeister schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:32:
Hi, ik hen onlangs een Blitzwolf BW-SHP15 gekocht.

Als ik deze gebruik, zie ik zowel in Proxmox als in Home Assistant dat de CPU gebruikt toeneemt in mijn NUC. De CPU verbruk is meestal 3% a 5% voor Home Assistant, maar schiet richting de 12% als ik gebruik maak van deze ene Zigbee device. Is dat vreemd, of kan dat wel kloppen? Zo'n dergelijke toename constateer ik niet bij mijn andere Zigbee devices.
Volgens mij heb ik eens wat gelezen dat die Blitzwolf plugs als een malle berichten sturen. Ik weet alleen niet meer of de Blitzwolf nu zelf continu pusht, of dat deze juist gepolled moet worden en de door jouw gebruikte controller / software (ZHA? Zigbee2mqtt? Deconz?) bv elke seconde de status opvraagt van de Blitzwolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
Ik gebruikt momenteel Zigbee2mqtt, maar Zigbee i.c.m. met een Sonoff Zigbee Dongle (ipv voorheen een Philips Hue Bridge) is allemaal nieuw voor mij. Dus ik zou eerst moeten weten/uitzoeken hoe inzicht verkregen kan worden in pushen/pollen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@Chillmeister

Broken attribute reporting functionality

Starting with firmware version 1.0.5 (which comes pre-flashed on plugs produced since Q4 2021) core functionality on this plug is broken. TuYa has disabled the automatic reporting of power, voltage and current values meaning they need to be polled instead. The poll interval can be controlled through the measurement_poll_interval option.

If your plug is affected, it will be detected as TS011F_plug_3 instead of TS011F_plug_1
Bron1 / Bron2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chillmeister
Dank je wel voor de snelle toelichting (het lukte mij niet om dit zelf te vinden). Als ik snel kijk zie ik inderdaad dat mijn plug als TS011F_plug_3 geïdentificeerd is.

edit: ongeloofelijk hoe 1 apparaatje zo'n verschil kan hebben op Home Assistant gewoon omdat er steeds gepolled moet worden. Dit gaat ook niet gefixt worden als ik alles op GitHub juist heb gelezen. Misschien toch maar vervangen met bijv een Aqara smart plug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCZNckZlkhV6uHjDE02aFFm7G2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aeTKh8N3KXeslURjrTDGYdaM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Chillmeister op 23-02-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Rouwette schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:18:
Hmm oke, voelde me al goed vandaag door een ESP32 te voorzien van Esphome met 2 bedraade deursensors en een Co2 sensor.
En de mogelijkheid hebben om nog een 3de deursensor achteraf toe te kunnen voegen. 😅

Tis alleen zo dat als een deur open is die in HA on/off knippert ipv constant on
Ik quote mezelf eventjes, het knipperen heb ik op kunnen lossen :D
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin: 
      number: GPIO18
      mode:
        input: true
        pullup: true
    name: "deur1"
    device_class: door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:16
Rouwette schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:23:
[...]

Ik quote mezelf eventjes, het knipperen heb ik op kunnen lossen :D
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin: 
      number: GPIO18
      mode:
        input: true
        pullup: true
    name: "deur1"
    device_class: door
Dan ben ik ook wel benieuwd wat je oude code was, en wat je dus hebt moeten aanpassen om het te fixen :P Handig als mensen dit in de toekomst tegen komen hier direct wat van kunnen leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

-Casper schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:27:
[...]

Dan ben ik ook wel benieuwd wat je oude code was, en wat je dus hebt moeten aanpassen om het te fixen :P Handig als mensen dit in de toekomst tegen komen hier direct wat van kunnen leren
Het mode stukje. Dicht bleeft hij off staan, bij on was het een knipperlicht on/off.
betreft trouwens EspHome op een esp32mcu

[ Voor 5% gewijzigd door Rouwette op 23-02-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:13
Ik heb via deze guide op YouTube geprobeerd om HA te installeren op mijn Rpi4 4gb via mijn SSD (Intenso portable ssd 256), maar na het proberen te booten vanaf de SSD, komt de Pi niet meer online. Heb zowel de 32-bits versie geprobeerd als de 64 bits versie (al heb ik die laatste alleen geflasht op mijn SSD er vn uitgaande dat de rest van de Rpi niet geflasht hoeft te worden)

2 vragen:
1) wat kan er aan de hand zijn dat hij niet wil booten vanaf SSD?
2) in de guide flash je raspberry naar een sd-card, maar deze haal je weer uit de RPi als je wil booten vanaf SSD. Heb je deze SSD nergens meer voor nodig dan? of gebruik je die alleen maar om in de RPi aan te kunnen geven dat je vanaf SSD il booten?

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

B-Force schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:19:
Ik heb via deze guide op YouTube geprobeerd om HA te installeren op mijn Rpi4 4gb via mijn SSD (Intenso portable ssd 256), maar na het proberen te booten vanaf de SSD, komt de Pi niet meer online. Heb zowel de 32-bits versie geprobeerd als de 64 bits versie (al heb ik die laatste alleen geflasht op mijn SSD er vn uitgaande dat de rest van de Rpi niet geflasht hoeft te worden)

2 vragen:
2) in de guide flash je raspberry naar een sd-card, maar deze haal je weer uit de RPi als je wil booten vanaf SSD. Heb je deze SSD nergens meer voor nodig dan? of gebruik je die alleen maar om in de RPi aan te kunnen geven dat je vanaf SSD il booten?
Eeprom updaten

https://rouwette.com/ssd/

• B-Force
Dat heb ik gedaan, als onderdeel van de hele installatie. Helaas komt hij nog steeds niet online... Of bedoel je de hele cyclus nog een keer doorlopen voor de 64-bits optie?

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:23
@B-Force krijgt je SSD wel genoeg stroom? Kan best dat ie via de USB poort van je pi niet genoeg krijgt namelijk (ik spreek uit eigen ervaring ;) )

• B-Force
Volgens mij wel. Ik gebruik de officiële pi adapter en het lampje van de ssd brandt.

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-08 21:43
Ik probeer verbinding te maken met een esphome node maar krijg de foutmelding:
Kan geen verbinding maken met ESP. Zorg ervoor dat uw YAML-bestand een regel 'api:' bevat.
de regel is aanwezig in mijn configuration.yaml.
als host heb ik opgegeven co2-sensor-1.local en poort 6053

De configuration.yaml file van de esp ziet er als volgt uit (passwords vervangen door *)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
esphome:
  name: co2-sensor-1

esp32:
  board: mhetesp32minikit
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:
  password: "************"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Co2-Sensor-1 Fallback Hotspot"
    password: "*******"

captive_portal:

EDIT: Is opgelost, moest het ip adres van mn ESP invullen als adres :)

[ Voor 4% gewijzigd door HF5236 op 24-02-2022 12:52 ]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26
B-Force schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:56:
Volgens mij wel. Ik gebruik de officiële pi adapter en het lampje van de ssd brandt.
Heb je wel "beeld"? Is het alleen het netwerk dat faalt? Als dat zo is, is dat veelal een probleem met voeding (been there....)

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Ik lees hier nu al 2x iemand die HASS opnieuw moest installeren en netjes de backup terugzet; maar daardoor alle history van de Energy mist.

Wat / hoe hebben anderen dit gecoverd? Ik heb netjes daily-backups met de Google Drive integration aanstaan met de 'verwachting' dat daar dus ook de Energy-history inzit; blijkbaar dus niet.

Hoe hebben jullie dit geregeld?

- The Neo and Only -

• golles
  • Laatst online: 18-09 21:39
NeoFoX schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:53:
Ik lees hier nu al 2x iemand die HASS opnieuw moest installeren en netjes de backup terugzet; maar daardoor alle history van de Energy mist.

Wat / hoe hebben anderen dit gecoverd? Ik heb netjes daily-backups met de Google Drive integration aanstaan met de 'verwachting' dat daar dus ook de Energy-history inzit; blijkbaar dus niet.

Hoe hebben jullie dit geregeld?
Niet de SQLite db maar MySQL/MariaDB of een andere stand alone database gebruiken. Dan is je data in principe los van HA.
Maar je moet de exterene database natuurlijk wel blijven backuppen :-)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 23:06
Iemand hier die een Aotec Gen5(+) ZWAVE USB-stick gebruikt met HA ? Normaal kan je stick gewoon uit je controller nemen, en dan in "pairing" zetten om een moeilijk bereikbaar ZWAVE device te koppelen etc. Iemand ervaring of Home Assistant dan daarna plots dat extra ZWAVE device gaat oppikken ?
Want vb "secure pairing" moet je op korte afstand van de controller/stick doen.

Ik heb in de tuin (beetje onder de grond) 2 Fibaro devices zetten die ik nog moet overzetten naar m'n HA-setup. Het is wat lastig m'n oidroid helemaal tot daar te brengen vandaar...

Voor ik iets om zeep help...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:19

darkrain

Moderator Discord

Geniet

jvanhambelgium schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:20:
Iemand hier die een Aotec Gen5(+) ZWAVE USB-stick gebruikt met HA ? Normaal kan je stick gewoon uit je controller nemen, en dan in "pairing" zetten om een moeilijk bereikbaar ZWAVE device te koppelen etc. Iemand ervaring of Home Assistant dan daarna plots dat extra ZWAVE device gaat oppikken ?
Want vb "secure pairing" moet je op korte afstand van de controller/stick doen.

Ik heb in de tuin (beetje onder de grond) 2 Fibaro devices zetten die ik nog moet overzetten naar m'n HA-setup. Het is wat lastig m'n oidroid helemaal tot daar te brengen vandaar...

Voor ik iets om zeep help...
Ik heb de ervaring dat die devices dan inderdaad gewoon in Home Assistant verschijnen, ik gebruik de Z-Wave-JS add-on en intgratie.

Tweakers Discord

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ik vroeg me het volgende af: ik heb een Philips Hue bridge waar ik een aantal Hue lampen heb toegevoegd. In HA heb ik een Conbee Zigbee stick waar ik een aantal sensors heb toegevoegd. Die sensors zijn geen repeaters (battery-operated). Daardoor hebben sommige sensors wat moeite om verbonden te blijven met het netwerk
Snelste/beste oplossing om mijn Zigbee netwerk te versterken is dus om de lampen toe te voegen aan het Conbee netwerk? En dan heeft die Hue Bridge weinig nut meer? Hoe lossen jullie dit op?

Xbox Live: Chevalric

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:11
@Chevalric
Je zou ook kunnen kijken naar een tweede dongle (bijv Sonoff Dongle plus) die je flashed naar router firmware. Die steek je dan in ergens in een usb adapter of apparaat met usb ingang die m van stroom kan voorzien. Kan je je Hue lampen en hub blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:21
Chevalric schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:38:
Ik vroeg me het volgende af: ik heb een Philips Hue bridge waar ik een aantal Hue lampen heb toegevoegd. In HA heb ik een Conbee Zigbee stick waar ik een aantal sensors heb toegevoegd. Die sensors zijn geen repeaters (battery-operated). Daardoor hebben sommige sensors wat moeite om verbonden te blijven met het netwerk
Snelste/beste oplossing om mijn Zigbee netwerk te versterken is dus om de lampen toe te voegen aan het Conbee netwerk? En dan heeft die Hue Bridge weinig nut meer? Hoe lossen jullie dit op?
Zo heb ik het inderdaad ook gedaan, begonnen met een Hue Bridge en daarna een Conbee II stick toegevoegd. Na wat testen bleken sommige Aqara sensoren onvoldoende verbinding te hebben naar de Conbee II stick, dus heb ik de Hue Bridge er tussenuit gehaald en alle Hue lampen gekoppeld aan de Conbee II stick. Ideaal, werkt echt prima en het Zigbee-netwerk is nu van een betrouwbare kwaliteit. Het is wel even een werkje om alle lampen te koppelen, maar dat is een eenmalige actie dus prima te overzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Je kan centraal in je huis ook vb ergens een Zigbee "powerplug" insteken, maar inderdaad ook 1 van de HUE lampen "loskoppelen" uit de HUE-bridge config en "direct" koppelen met de Conbee. Ik denk dat zo'n HUE-lamp evengoed repeater zal spelen.

Ik heb niet veel HUE, maar ik blijf toch nog even m'n HUE-bridge gebruiken met de integratie in HA.
Ik ga proberen op strategisch plaatsen een Zigbee powerplug'je te steken (waar nu een zwave "fibaro" insteekplug zit)

• RobertMe
De Hue lampen gekoppeld aan mijn CC2531 en Zigbee2mqtt en het probleem dat de Hue bridge dan geen nut meer heeft heb ik opgelost door deze van de stroom te halen :+

Alternatief is dat je andere powered Zigbee apparaten aan de Conbee koppelt, desnoods puur zo'n Zigber repeater van Ikea of een CC2531 met router / repeater firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Ronker32 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Ideaal, werkt echt prima en het Zigbee-netwerk is nu van een betrouwbare kwaliteit. Het is wel even een werkje om alle lampen te koppelen, maar dat is een eenmalige actie dus prima te overzien.
Hoe los je dat dan op met updates ? Vb met HUE-app zie je als er nieuwe firmware is en de updates gaan ook netjes automagisch. Als die gepaired zitten op de Conbee (II) ... hoe doe je dat dan ? Ik gebruik binnen HA de "ZHA" (en niks van Deconz/Phoscon) integratie en that's it.

• TheFes
jvanhambelgium schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Hoe los je dat dan op met updates ? Vb met HUE-app zie je als er nieuwe firmware is en de updates gaan ook netjes automagisch. Als die gepaired zitten op de Conbee (II) ... hoe doe je dat dan ? Ik gebruik binnen HA de "ZHA" (en niks van Deconz/Phoscon) integratie en that's it.
Als de lampen niet te oud zijn kun je ze updaten via de Hue Bluetooth app

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:27

Koppensneller

winterrrrrr

Wat voor zaken worden er nou zoal geüpdatet bij Hue/TRADFRI smart bulbs? Vraag me af of het de moeite waard is om ze regelmatig allemaal (20+) langs te lopen voor nieuwe firmware.

[ Voor 3% gewijzigd door Koppensneller op 24-02-2022 11:56 ]

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
golles schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Niet de SQLite db maar MySQL/MariaDB of een andere stand alone database gebruiken. Dan is je data in principe los van HA.
Maar je moet de exterene database natuurlijk wel blijven backuppen :-)
Ik zie de MariaDB netjes als add-on staan, denk dat ik mij daar even in ga verdiepen dit weekend. Hoe heb jij je MariaDB dan gebackupd, just in case?

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Koppensneller schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:56:
Wat voor zaken worden er nou zoal geüpdatet bij Hue/TRADFRI smart bulbs? Vraag me af of het de moeite waard is om ze regelmatig allemaal (20+) langs te lopen voor nieuwe firmware.
Goh het is al een tijdje geleden dat ik updates heb zien passeren dat is waar en veel info zal er niet in de release-notes staan qua changes/updates. Maar lijkt me toch leuk dat je indien nodig toch "vlot" kan updaten zonder héél je installbase af te lopen 1-per-1 etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Koppensneller schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:56:
In het geval van Hue verwacht ik dat het voornamelijk om nieuwe features gaat. Zoals het power on behavior, maar ook het entertainment verhaal zal (ook) in de lampen zitten. Maar een tijd terug was er ook een security issue waarbij een hacker via een lamp een buffer overflow in de Bridge kon veroorzaken en zo potentieel toegang tot het LAN netwerk kon krijgen. Daarvoor is toen dan ook een firmware update uitgebracht, zowel voor de lampen als de bridge.

Overigens is het ook mogelijk om lampen via alternatieve software te updaten (Zigbee2mqtt kan dat in ieder geval). Grootste horde daarbij is echter dat de firmware niet altijd publiekelijk beschikbaar wordt gesteld. Maar bij sommige Hue lampen zijn de URLs van de firmware bekend en Zigbee2mqtt (maar ik meen ook Deconz sn waarschijnlijk dus ook ZHA) kan dan ook firmware update checks doen en waar nodig de lampen updaten.

• golles
NeoFoX schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Ik zie de MariaDB netjes als add-on staan, denk dat ik mij daar even in ga verdiepen dit weekend. Hoe heb jij je MariaDB dan gebackupd, just in case?
Ik heb geen add-ons, maar doe handmatig mijn docker containers.
Ik gebruik borg backup om elke nacht files naar een webdav mount te schrijven, mijn backup script maakt eerst file backups van al mijn databases en maakt daarna de backup.

Regel 19 is specifiek wat ik doe voor MariaDB.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
#!/usr/bin/env bash

export BORG_REPO=/mnt/path/for/backup
export BORG_PASSCOMMAND='cat /file/that/contains/your/borg/password'
HA_WEBHOOK='http://localhost:8123/api/webhook/borg'

# Some helpers and error handling:
info() { 
    printf "\n%s %s\n\n" "$( date )" "$*" >&2;

curl -H "Content-Type: application/json" -d "{\"status\": \"$*\"}" $HA_WEBHOOK
}
trap 'echo $( date ) Backup interrupted >&2; exit 2' INT TERM

info "Starting backup"

# MariaDB
info "Backup MariaDB"
/usr/bin/docker-compose -f /path/on/my/machine/docker-compose.yaml exec mariadb sh -c '/usr/bin/mysqldump -v --all-databases -u "$MYSQL_ROOT_USER" -p"$MYSQL_ROOT_PASSWORD" | gzip > /backup/mariadb.sql.gz'

# PostgreSQL
info "Backup PostgreSQL"
/usr/bin/docker-compose -f /path/on/my/machine/docker-compose.yaml exec postgres sh -c '/usr/bin/pg_dumpall -U "$POSTGRES_USER"  | gzip > /backup/postgres.sql.gz'

# InfluxDB
info "Backup InfluxDB"
/usr/bin/docker-compose -f /path/on/my/machine/docker-compose.yaml exec influxdb sh -c 'rm -f /backup/*; /usr/bin/influxd backup -portable /backup'

# Backup the most important directories into an archive named after the machine this script is currently running on:
info "Backup files with borg"
borg create                         \
    --verbose                       \
    --filter AME                    \
    --list                          \
    --stats                         \
    --show-rc                       \
    --compression lz4               \
    --exclude-caches                \
    --exclude '/home/*/.cache/*'    \
                                    \
    ::'{hostname}-{now}'            \
    /home                           \

backup_exit=$?

info "Pruning repository"

# Use the `prune` subcommand to maintain 7 daily, 4 weekly and 6 monthly archives of THIS machine. The '{hostname}-' prefix is very important to
# limit prune's operation to this machine's archives and not apply to other machines' archives also:

borg prune                          \
    --list                          \
    --prefix '{hostname}-'          \
    --show-rc                       \
    --keep-daily    7               \
    --keep-weekly   4               \
    --keep-monthly  6               \

prune_exit=$?

# Use highest exit code as global exit code.
global_exit=$(( backup_exit > prune_exit ? backup_exit : prune_exit ))

if [ ${global_exit} -eq 0 ]; then
    info "Backup and Prune finished successfully"
elif [ ${global_exit} -eq 1 ]; then
    info "Backup and/or Prune finished with warnings"
else
    info "Backup and/or Prune finished with errors"
fi

exit ${global_exit}

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:33
[...]

Binnen HA gebruik ik Deconz en die is in principe in staat om firmware updates uit te voeren. Ik zeg in principe omdat het hier na de één na laatste Tradfri update voor wat lampen en signaal versterkers helemaal mis ging.
Alles ging naar 2.3.070 en de repeaters kwamen in een update loop terecht. Het hele Zigbee netwerk werd instabiel waarbij diverse Xiaomi sensoren, BlitzWolf stekkers en de Tradfri repeaters voor korte of langere tijd verdwenen uit het netwerk. Toen kwam 2.3.0.86 met in de release notes iets over unreachable bij een gateway reboot.
Een upgrade naar 2.3.086 vanaf 2.3.070 (deze heeft iets over increased security mbt firmware updates in de release notes) werkte echter niet met Deconz. Update loop waarbij de teller doorliep naar 100% om enige tijd later weer opnieuw te beginnen terwijl de versie 2.3.070 bleef.
Spuugzat van dit alles een IKEA gateway besteld, daarmee met wat moeite al het Tradfri spul geupgrade.
Na de upgrade alles weer verwijderd uit de IKEA app, alles inclusief sensoren en BlitzWolf opnieuw toegevoegd aan Deconz en sindsdien alles weer stabiel. De gateway ligt nu opgeborgen tot ik ooit weer eens iets wil/moet upgraden maar is dus niet meer in gebruik.
Tradfri release notes:
https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

ZHA weet ik niet maar met Z2M kun je OTA updates uitvoeren op de meeste Zigbee spullen. Ik kijk periodiek of er een update is en loop vervolgens per apparaat het lijstje af. Zit er een update tussen die niet helemaal lekker gaat dan is het probleem beperkt tot één apparaat.

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:07
Ik gebruik de Hue Bridge naast Home Assistant met een Conbee II (op Z2M). Belangrijkste reden voor mij is om iets te hebben waar ik op kan terugvallen als mijn HA het niet zou doen om wat voor reden dan ook.

In iedere ruimte heb ik daarom minimaal 1 lamp die ik via de Hue Bridge/app/afstandsbediening kan aanzetten, dan wel met een fysieke knop op de muur (in mijn geval inbouwdimmers met Zigbee EN fysieke draaiknop, alsmede slimme stekkers met fysieke knop) als HA niet zou werken.

Omdat ik de slimme stekkers en bovengenoemde dimmers op HA met de Conbee II heb, heb ik voldoende routers om mijn sensors op batterij te laten werken. De belangrijke Hue lampen zijn in HA gewoon bereikbaar via de Hue Bridge.

Ik heb dus Graceful Degradation steeds in mijn achterhoofd als ik werk aan mijn smart home.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan trouwens. Wat werkt er nog als je HA uitvalt?

In jouw geval zou ik gewoon wat slimme stekkers (of andere routers) toevoegen aan je Conbee en de Hue lampen op de bridge laten zitten.

Feel free to Buy me a coffee

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 16:01
Nou om daar dan meteen op in te haken; ik heb een IKEA bridge en daarop staat een groot deel van mijn verlichting, terwijl de sensoren via Conbee II lopen. Dit is gewoon evolutie geweest, ik heb er geen specifiek plan voor gehad maar uiteindelijk is het redelijk graceful als HA uitvalt, je kunt iig nog het licht aan doen.

Dat gezegd hebbende; mijn HA is gisteravond hard op zijn bek gegaan. Ik kwam tegen 10u thuis en het viel me op dat de Android app eerst iets zei over dat de meldingen van HA niet zouden werken, en even daarna de melding dat mijn statusverandering (ik kwam immers thuis) niet gedeeld kon worden met HA. Toen geprobeerd de app te starten om te zien wat er aan de hand was, maar verbinding met webinterface bleef uit (zowel de link van NabuCasa als mijn interne hostname). Overigens kon ik toen nog wel een automation met een zigbee knop via de Conbee II naar een zigbee lamp uitvoeren. Maar goed, webinterface was niet bereikbaar (ssh had ik niet geprobeerd), ik kwam net terug van het sporten, was lui en dacht ik trek de stekker wel even uit de RPi om hem te rebooten...

Nou daarna kon de Conbee II zichzelf niet meer vinden :P in elk geval waren alle sensoren en die paar lampen via de Conbee II unavailable en de integratie gaf ook een foutmelding (500 Internal Server Error - Server got itself in trouble), alle automatiseringen kwamen krakend en piepend tot stilstand en konden we ineens enkele lampen niet meer uitzetten voor het slapen gaan (denk daar ook eens aan bij Graceful Degradation, dat je niet ineens allemaal stekkers eruit moet gaan unpluggen). De phoscon app zat blijkbaar op een ander intern IP adres (dwz binnen de docker omgeving?) dan voorheen en daarmee kon ik de phoscon app niet openen en kreeg ik allemaal gekke foutmeldingen (Error connecting to DECONZ Gateway). Nog even gegoogled maar niet echt opgeschoten, dus voordat ik mijn slaapkamerlicht uit deed met de fysieke schakelaar :P, maar even een full backup van een week geleden gerestored en vanmorgen was alles weer up en running. Ben wel een week stats kwijt van energie etc, jammer.

Nu, wat kan er gebeurd zijn dat de app ineens niet meer reageert? En waarom knalt de Conbee II er zo raar uit? En als ik een backup restore van eerder, hoe kan ik dan het beste toch mijn sensor geschiedenis meenemen? Gewoon de .db kopieren? Of had ik geen full backup moeten restoren en iets anders moeten doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

musicpixel schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Ik heb dus Graceful Degradation steeds in mijn achterhoofd als ik werk aan mijn smart home.
Dat is een mooi uitgangspunt, maar niet altijd haalbaar als je veel dingen gaat automatiseren. Maar basisdingen zijn natuurlijk wel fijn, zoals het licht en de kachel!
Ik ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan trouwens. Wat werkt er nog als je HA uitvalt?
Als "Hey Google, turn the lights on" het niet meer doet, dan tracht ik altijd de volgende fallback:

"Hey Schat, doe het licht aan", maar die doet het vaak om onduidelijke redenen ook niet :X

De laatste fallback heeft dan meer suc6, "Hey Lieverd, wil je alsjeblieft als het uitkomt het licht aan doen?"

En als dat ook niet werkt dan zit ik maar in het donker 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:23
B-Force schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:56:
Lampje van mijn SSD adapter brandde ook altijd, maar wilde toch niet doorbooten.
Heb je er al een monitor aangehangen om te kijken wat/of er überhaupt iets gebeurt?

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ik ben deze week ook eens begonnen met Home Assistant. Ben dus een totale newbie en ik heb een paar vragen waarvan ik hoop dat ik jullie ermee lastig mag vallen.
Eerst iets over mijn setup tot nu toe. Ik heb de volgende devices momenteel in Home Assistant zitten:
  • Philips Hue hub
  • 4 Philips Hue lampen
  • 1 Ecobright dimmer
  • P1 Monitor
  • SolarEdge zonnepanelen overzicht
  • Mijn iPhone
  • Weer van Met.no
Naast deze zaken komen er een zigbee stick en 3 zigbee Tuya slimme powerplugs aan en heb ik alvast Mosquitto als mqtt broker geinstalleerd. Zigbee2mqtt komt als de stick binnen is.

Ik had vroeger al mijn Hue hub aan mijn Apple homekit gekoppeld. Nu wil ik home assistant aan mijn homekit koppelen. Daarvoor heb ik de Home Assistant Bridge toegevoegd in HA. In Homekit kan ik echter die bridge niet toevoegen. Hij doet een poging, maar haakt af met de vraag of mijn router etc wel aanstaat (ja, duh. Natuurlijk staat die aan). Da's dus vraag 1. Wat doe ik fout? Moet ik eerst mijn hele homekit setup leegmaken (de lampen zitten nu immers via de Hue hub al in homekit)? Of heeft het daar niets mee te maken?
Vraag 2: Ik zie een media tab in Home assistant. Wat doet dat precies? Ik heb mijn Pop audioverzameling al even aan de HA installatie gekoppeld. Die is nu als /media/music/Pop bereikbaar. Op de media tab zie ik echter niets gebeuren.
Vraag 3: Ik heb een paar automatiseringen in gedachten, maar daar heb ik extra hardware voor nodig. Vraag is welke. Eén automatisering is een luchtvochtigheidsmeter in de badkamer die boven een bepaald niveau de afzuiginstallatie vol aanzet. De afzuiginstallatie kan ik via een RF afstandsbediening besturen, maar ik zou dus iets moeten hebben die die RF signalen gaat sturen op basis van een trigger vanuit HA. Wat kan ik daarvoor gebruiken?
Automatisering 2 hangt daarmee samen. Als ik film ga kijken, moet het beamerscherm naar beneden (RF afstandsbediening), Beamer aan (IR), Zonwering naar beneden (RF), nVidia Shield aan (RF?) en A/V receiver aan (IR). Ik moet dus een device hebben die dat allemaal op commando kan regelen (liefst gekoppeld aan een stemopdracht aan Siri). Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:16
martdj schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:07:
Ik ben deze week ook eens begonnen met Home Assistant. Ben dus een totale newbie en ik heb een paar vragen waarvan ik hoop dat ik jullie ermee lastig mag vallen.
Eerst iets over mijn setup tot nu toe. Ik heb de volgende devices momenteel in Home Assistant zitten:
  • Philips Hue hub
  • 4 Philips Hue lampen
  • 1 Ecobright dimmer
  • P1 Monitor
  • SolarEdge zonnepanelen overzicht
  • Mijn iPhone
  • Weer van Met.no
Naast deze zaken komen er een zigbee stick en 3 zigbee Tuya slimme powerplugs aan en heb ik alvast Mosquitto als mqtt broker geinstalleerd. Zigbee2mqtt komt als de stick binnen is.

Ik had vroeger al mijn Hue hub aan mijn Apple homekit gekoppeld. Nu wil ik home assistant aan mijn homekit koppelen. Daarvoor heb ik de Home Assistant Bridge toegevoegd in HA. In Homekit kan ik echter die bridge niet toevoegen. Hij doet een poging, maar haakt af met de vraag of mijn router etc wel aanstaat (ja, duh. Natuurlijk staat die aan). Da's dus vraag 1. Wat doe ik fout? Moet ik eerst mijn hele homekit setup leegmaken (de lampen zitten nu immers via de Hue hub al in homekit)? Of heeft het daar niets mee te maken?
Vraag 2: Ik zie een media tab in Home assistant. Wat doet dat precies? Ik heb mijn Pop audioverzameling al even aan de HA installatie gekoppeld. Die is nu als /media/music/Pop bereikbaar. Op de media tab zie ik echter niets gebeuren.
Vraag 3: Ik heb een paar automatiseringen in gedachten, maar daar heb ik extra hardware voor nodig. Vraag is welke. Eén automatisering is een luchtvochtigheidsmeter in de badkamer die boven een bepaald niveau de afzuiginstallatie vol aanzet. De afzuiginstallatie kan ik via een RF afstandsbediening besturen, maar ik zou dus iets moeten hebben die die RF signalen gaat sturen op basis van een trigger vanuit HA. Wat kan ik daarvoor gebruiken?
Automatisering 2 hangt daarmee samen. Als ik film ga kijken, moet het beamerscherm naar beneden (RF afstandsbediening), Beamer aan (IR), Zonwering naar beneden (RF), nVidia Shield aan (RF?) en A/V receiver aan (IR). Ik moet dus een device hebben die dat allemaal op commando kan regelen (liefst gekoppeld aan een stemopdracht aan Siri). Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Voor wat betreft je RF link vragen, kijk even naar de documentatie van RFlink. Daar staat ook een voorbeeld gelinkt naar hardware.

• B-Force
HowsMyApple schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Lampje van mijn SSD adapter brandde ook altijd, maar wilde toch niet doorbooten.
Heb je er al een monitor aangehangen om te kijken wat/of er überhaupt iets gebeurt?
heb helaas geen mini-hdmi naar hdmi kabel hier liggen om te kjiken of ik beeld heb.
Welke lader strekte zouden jullie aanraden dan? 3.5 mA of nog hoger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:19
B-Force schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:19:

2 vragen:
Heb je de usb aangesloten op usb3? probeer dan eens op de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
Visitor.q schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:33:
was lui en dacht ik trek de stekker wel even uit de RPi om hem te rebooten...
Echt, serieus?

Als je niet nog een reboot gedaan hebt, dan heb je nog de oude logs in home-assistant.log.1 bestand. Daar zou je eens in kunnen kijken

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:33
musicpixel schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Hier staan lampen in ieder geval zo geconfigureerd dat ze aan gaan als ze (weer) onder spanning komen. Als er weer eens iemand vergeet dat het normaal gesproken via Alexa gaat/kan en/of via HA dan gaat het ook gewoon lekker ouderwets via de schakelaar.
Ze zijn dan onbereikbaar maar het is mij iig meteen duidelijk waarom ;)
Wat niet meer werkt bij uitval HA is licht aan of uit afhankelijk van de hoeveelheid licht in de woonkamer en op m'n werkplek maar dat is dan jammer. Verder is er hier bewust niks in huis dat volledig afhankelijk is van HA, voor mij is het vooral een 'speeltje' en m'n vrouw boeit het allemaal niet zolang ze er maar geen last van heeft.

• B-Force
Obelixxx schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:33:
[...]

geprobeerd, helpt ook niet. vandaag nog een keer alles geflasht en opnieuw opgestart. Wat ik zie is dat de Pi wel online komt (via de router), maar zodra ik verbinding probeer te maken, verdwijnt hij van het netwerk. Wellicht teveel gevraagd dan? Dus zwaardere voeding? Heeft iemand een geode tip hiervoor?

Of ander SSD proberen? ik heb nu een 256GB intenso gebruikt, maar wellicht toch een Kingston SSD met sata>usb kabel?

• golles
skank schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Volgmodus, zelf zit ik naar de aqara roller shade driver E1 te kijken maar momenteel zijn daar blijkbaar problemen mee, heel weinig gebruikers of feedback ook, ook niet bij de alternatieve merken :(
Ik heb vandaag 2 van deze binnen gekregen (https://www.xiaomiproduct...ller-shade-driver-e1.html). Welke problemen zijn hier mee? Want ik heb 1 geinstalleerd en deze werkt perfect.

Enige wat lastig was, was het omdraaien van de knoppen en het instellen van boven en onder. Maar na even pagina 5 en 6 van het boekje goed te lezen, had ik dat ook zo voor elkaar. Uiteindelijk was ik het langste bezig hem netjes op de muur te monteren.

Ik gebruik hem overigens in Z2M enige wat me opviel, is dat de firmware op het apparaat nieuwer is dan wat de OTA service heeft:
code:
1
Firmware on '0x54ef4410003e4fc4' is newer than latest firmware online.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26
B-Force schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:38:
[...]

geprobeerd, helpt ook niet. vandaag nog een keer alles geflasht en opnieuw opgestart. Wat ik zie is dat de Pi wel online komt (via de router), maar zodra ik verbinding probeer te maken, verdwijnt hij van het netwerk. Wellicht teveel gevraagd dan? Dus zwaardere voeding? Heeft iemand een geode tip hiervoor?

Of ander SSD proberen? ik heb nu een 256GB intenso gebruikt, maar wellicht toch een Kingston SSD met sata>usb kabel?
Ik zou even opzoek gaan naar een verloopje om het via een scherm te controleren. Het klinkt echt als een stroom issue, ik heb zelf ook een pi met een SSD via usb draaiend gehad. Dat was geen succes, verloor continue zijn verbinding en ik had een officiele voeding.... Ik neem aan dat je alleen je SSD hebt aangesloten?

• B-Force
htca schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Ik zou even opzoek gaan naar een verloopje om het via een scherm te controleren. Het klinkt echt als een stroom issue, ik heb zelf ook een pi met een SSD via usb draaiend gehad. Dat was geen succes, verloor continue zijn verbinding en ik had een officiele voeding.... Ik neem aan dat je alleen je SSD hebt aangesloten?
Thx, ik ga morgen daar even achteraan. Dank voor alle hulp hier!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
golles schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:42:
[...]

Ik heb vandaag 2 van deze binnen gekregen (https://www.xiaomiproduct...ller-shade-driver-e1.html). Welke problemen zijn hier mee? Want ik heb 1 geinstalleerd en deze werkt perfect.

Enige wat lastig was, was het omdraaien van de knoppen en het instellen van boven en onder. Maar na even pagina 5 en 6 van het boekje goed te lezen, had ik dat ook zo voor elkaar. Uiteindelijk was ik het langste bezig hem netjes op de muur te monteren.

Ik gebruik hem overigens in Z2M enige wat me opviel, is dat de firmware op het apparaat nieuwer is dan wat de OTA service heeft:
code:
1
Firmware on '0x54ef4410003e4fc4' is newer than latest firmware online.
Het zijn die dat ik idd wou kopen.
Echter ik werk met een conbee 2 stick icm deconze addon in ha
Daar zijn wat problemen mee...
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/5330

IS het een optie dat jij dit test? (ik vermoed van niet)

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 16:01
golles schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:16:
[...]

[...]

Echt, serieus?

Als je niet nog een reboot gedaan hebt, dan heb je nog de oude logs in home-assistant.log.1 bestand. Daar zou je eens in kunnen kijken
Yes, die log was er nog, althans de log van na de powercycle. Had ik inderdaad vóór mijn herstel van de backups, wel naar moeten kijken. Dat weet ik dan voor de volgende keer. Nu heb ik nog een zooi error meldingen kunnen terugvinden, allemaal over dat deconz niet kan verbinden met een ip adres in de 172 range.
Ik heb nu ook de terminal/ssh plugin op autostart en watchdog gezet zodat ik er in het vervolg ook echt op afstand bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:28
Guys, vraagje...
in onze nachthal hebben we 1 kring van 5x gx53 lampen
Normaal doen we deze lampen nooit veel of lang aan, maar met het thuiswerken nu hebben we een bureau gemaakt in deze nachthal.... nu steeds 5 x continu deze lampen aan is een beetje overkill...

Omdat ik al deconz gebruik was ik op zoek gegaan naar GX53 zigbee, zou ideaal geweest zijn, maar blijkbaar bestaan deze niet...
Is er een andere manier om dit smart te maken? zonder uiteraard kapwerk...
bv 1 kring van 2 en 1 kring van 3 lampen

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
skank schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:52:
[...]

IS het een optie dat jij dit test? (ik vermoed van niet)
Dat vermoeden is juist ;) Misschien toch overstappen naar Z2M?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:09

DexterDee

I doubt, therefore I might be

NoFate schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:38:
Omdat ik al deconz gebruik was ik op zoek gegaan naar GX53 zigbee, zou ideaal geweest zijn, maar blijkbaar bestaan deze niet...
Is er een andere manier om dit smart te maken? zonder uiteraard kapwerk...
bv 1 kring van 2 en 1 kring van 3 lampen

alvast bedankt
Zigbee wordt inderdaad lastig, maar Wifi moet mogelijk zijn denk ik:
https://www.amazon.nl/led...p-warm/dp/B07ZFX4TSM?th=1

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
htca schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Obelixxx schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Sinds gisteravond laat werkt het ineens. Heb alles weer geflasht, 64-bits versie gebruikt en na eerste keer booten een uur gewacht voordat ik inlogde via browser. Nu werkt alles, even aankijken of het zo stabiel blijft draaien, maar ik kan in ieder geval aan de knutsel! :D Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
TheFes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:48:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
condition:
  - condition: template
    value_template: >
      {%- if now().isoweekday() == 1 %}
        {{ now().hour >= 7 }}
      {%- elif now().isoweekday () == 5 %}
        {{ now().hour <= 23 }}
      {%- else %}
        {{ 2 <= now().isoweekday() <= 4 }}
      {%- endif %}

Of zonder template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
condition:
    conditions:
        after: '07:00'
        weekday:
          - mon
        weekday:
          - tue
          - wed
          - thu
        before: '23:00'
        weekday:
          - fri

Dit is overigens voor wat je aangeeft in je eerste alinea, maar daarna geef je iets anders aan.

Als je de data van je slimme meter toevallig al binnen haalt, kun je daar ook uithalen welk tarief op dat moment actief is.

[...]

Dit zou je zo kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
variables:
  target_temp: >
    {%- if now().isoweekday() in range(1,5) and now().hour in range (7,23) %}
      24
    {%- elif now().isweekday() in range(6,7)
            or (now().isoweekday() == 5 and now().hour >= 23)
            or (now().isoweekday() == 1 and now().hour <= 7)
    %}
      24.5
    {%- else %}
      25
    {%- endif %}

Daarmee maak je een variable aan met de temperatuur die op dat moment het doel zou moeten zijn.
Ik ben hier nog wat verder mee gekomen. Het template wat je gemaakt hebt kom ik (nog) niet helemaal uit maar de oplossing ligt volgens mij op de hoek van wat ik zoek.

Nog even een korte toelichting. Ik werk(te) in mijn automation met de Numeric state trigger. Dit werkt goed als er geen voorwaarden zijn. Maar nu kan het zijn dan de temperatuur gezakt is naar 23.5 terwijl we in ander tijdsvak komen (bijvoorbeeld na 23 uur). De trigger is dan onder 24 graden, maar die wordt alleen getriggerd als die van 24 zakt naar iets onder de 23.9 graden, zoals ook in de documentatie staat.

Nu kan ik dit volgens mij oplossen met een template:
YAML:
1
 {{ states('sensor.aquarium_temperatuur') | float <= 24.5 }} 

Mijn twijfel is als volgt: Blijft de automation dan continu triggeren en de verwarmingselement aanzetten zolang de temperatuur onder de 24.5 graden blijft? Weet niet of dit kwaad kan?

Ik zou dit natuurlijk kunnen oplossen met een extra voorwaarden: verwarmingselement = uit, maar weet niet of dit nodig is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:13
@belly89 Je wilt gewoon triggeren op alle temperatuurgrenzen maar ook triggeren op alle veranderingen van tijdvak. Dus als triggers:
- Onder 24 graden
- Onder 24,5 graden
- onder 25 graden
- Ma t/m vr 7:00
- Zo t/m vr 23:00
- En misschien zelfs herstart van HA

Vervolgens ga je in de actie met condidities (of templates) kijken of je moet verwarmen of dat het voor dat moment "loos alarm" was.

Post je hele automation zoals je hem nu hebt eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
belly89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Ik ben hier nog wat verder mee gekomen. Het template wat je gemaakt hebt kom ik (nog) niet helemaal uit maar de oplossing ligt volgens mij op de hoek van wat ik zoek.

Nog even een korte toelichting. Ik werk(te) in mijn automation met de Numeric state trigger. Dit werkt goed als er geen voorwaarden zijn. Maar nu kan het zijn dan de temperatuur gezakt is naar 23.5 terwijl we in ander tijdsvak komen (bijvoorbeeld na 23 uur). De trigger is dan onder 24 graden, maar die wordt alleen getriggerd als die van 24 zakt naar iets onder de 23.9 graden, zoals ook in de documentatie staat.

Nu kan ik dit volgens mij oplossen met een template:
YAML:
1
 {{ states('sensor.aquarium_temperatuur') | float <= 24.5 }} 

Mijn twijfel is als volgt: Blijft de automation dan continu triggeren en de verwarmingselement aanzetten zolang de temperatuur onder de 24.5 graden blijft? Weet niet of dit kwaad kan?

Ik zou dit natuurlijk kunnen oplossen met een extra voorwaarden: verwarmingselement = uit, maar weet niet of dit nodig is. :)
Bij elk type trigger geldt dat hij triggert als het van false naar true gaat. Er is geen trigger die continu blijft triggeren zolang je binnen een marge zit.

Een trigger is altijd één moment.
Je kunt wel op elke state change van je temperatuur sensor triggeren, en met conditions checken of actie nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Septillion schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:15:
@belly89 Je wilt gewoon triggeren op alle temperatuurgrenzen maar ook triggeren op alle veranderingen van tijdvak. Dus als triggers:
- Onder 24 graden
- Onder 24,5 graden
- onder 25 graden
- Ma t/m vr 7:00
- Zo t/m vr 23:00
- En misschien zelfs herstart van HA

Vervolgens ga je in de actie met condidities (of templates) kijken of je moet verwarmen of dat het voor dat moment "loos alarm" was.

Post je hele automation zoals je hem nu hebt eens :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: Verwarmingselement aquarium  (T1, Dal Week)
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.aquarium_temperatuur_in_de_overloop
    below: '24.5'
    id: Verwarmingselement aan
    id: Verwarmingselement uit
    above: '25'
condition:
    conditions:
        after: '23:00'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        before: '07:00'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - type: turn_on
            device_id: 29cafd31c25203e0449f8278263050f7
            entity_id: switch.verwarmingselement_aquarium
            domain: switch
      - conditions:
        sequence:
          - type: turn_off
    default: []
mode: single

Ik heb 3 automations aangemaakt, ieders een eigen "tijdsvak" en daarbij horende min-max temperaturen. Bovenstaande is doordeweeks dal (na 2300 uur en voor 07:00 uur). hiermee wil ik dan als de temperatuur in dit tijdsvak onder de 24.5 graden komt of al is dan de verwarmingselement aangaat. Als de temperatuur boven de 25 graden komt gaat hij uit.

Fictief probleem: Nu kan het zijn dat de temperatuur 24 graden is om 23 uur. Dan wil ik dus dat die wel aangaat. Maar dan wordt de automation nu niet getriggerd.

Ik dacht dit met een template op te lossen i.p.v. een Numeric state ik dacht aan onderstaande:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
trigger:
  - platform: template
    value_template: '{{ states(''sensor.aquarium_temperatuur_in_de_overloop'') | float <= 24.5 }}'
    value_template: '{{ states(''sensor.aquarium_temperatuur_in_de_overloop'') | float >= 25 }} '
condition:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

Maar begrijp van de reactie van @TheFes dat dit ook niet werkt. Nu ik nog iets beter kijk naar de documentatie staat dat er ook gewoon. :X
TheFes schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Bij elk type trigger geldt dat hij triggert als het van false naar true gaat. Er is geen trigger die continu blijft triggeren zolang je binnen een marge zit.

Een trigger is altijd één moment.
Je kunt wel op elke state change van je temperatuur sensor triggeren, en met conditions checken of actie nodig is.
Ik zou een trigger aan kunnen maken van een wijziging in temperatuur + of - 0.1 graad inderdaad. Dan bij voorwaarden bepalen of de temperatuur onder de 24,5 graden is gezakt en in het juiste tijdvak zit.

Nu nog even uitzoeken hoe ik dit als trigger kan aanmaken.

Weer heel erg bedankt voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
belly89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:14:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
trigger:
condition:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

Ik heb 3 automations aangemaakt, ieders een eigen "tijdsvak" en daarbij horende min-max temperaturen. Bovenstaande is doordeweeks dal (na 2300 uur en voor 07:00 uur). hiermee wil ik dan als de temperatuur in dit tijdsvak onder de 24.5 graden komt of al is dan de verwarmingselement aangaat. Als de temperatuur boven de 25 graden komt gaat hij uit.

Fictief probleem: Nu kan het zijn dat de temperatuur 24 graden is om 23 uur. Dan wil ik dus dat die wel aangaat. Maar dan wordt de automation nu niet getriggerd.

Ik dacht dit met een template op te lossen i.p.v. een Numeric state ik dacht aan onderstaande:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
trigger:
    value_template: '{{ states(''sensor.aquarium_temperatuur_in_de_overloop'') | float <= 24.5 }}'
    value_template: '{{ states(''sensor.aquarium_temperatuur_in_de_overloop'') | float >= 25 }} '
condition:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

Maar begrijp van de reactie van @TheFes dat dit ook niet werkt. Nu ik nog iets beter kijk naar de documentatie staat dat er ook gewoon. :X

[...]

Ik zou een trigger aan kunnen maken van een wijziging in temperatuur + of - 0.1 graad inderdaad. Dan bij voorwaarden bepalen of de temperatuur onder de 24,5 graden is gezakt en in het juiste tijdvak zit.

ipv allemaal (ingewikkelde) automations, zou je niet een generic_thermostat kunnen maken waarbij je home/away misbruikt voor dal/hoog tarief?
https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

Dan schakel je home/away met een simpele automation wanneer je tarief veranderd (of zie ik iets over het hoofd?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Waarom niet gewoon de tijdvakken ook als trigger? Veeeeeel minder trigger happy.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
trigger:
  - platform: time
    at: '23:00'
  - platform: homeassistant
    event: start
  #- platform: time
  #  at: '7:00'
condition:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
  - condition: numeric_state
    above: 24.5
    below: 25
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

[edit]
Ow wacht, de 7uur is een befor ofwel einde van de periode. Kan geen kwaad om die erbij te hebben maar hoeft niet :+

[edit2] Nu ook met HA start erbij. Dan gaat het ook goed als de temperatuur of tijd voorbij de thershold gaat tijdens een herstart van HA.

@TheFes Je hebt een - condition: numeric_state te veel ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 25-02-2022 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
trigger:
condition:
    condtitions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
trigger:
condition:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

[...]

Dat kun je dus doen door ook een tijdtrigger (in dit geval om 23:00) in je automation te zetten.
Maar dan kan het dus weer zijn dat de temperatuur al goed was, om dat af te vangen voeg je dus ook een condition toe die dat checkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
trigger:
    at: "23:00:00"
condition:
  - condtion: or
    conditions:
        below: 24.5
        above: 25
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

@Septillion nee, ik was wel een entity_id vergeten. Het is een or condition met 2 numeric_state conditions. Omdat het lager dan 24.5 moet zijn en hoger dan 25. Als het hoger dan 24.5 en lager dan 25 had moeten zijn had het wel in één numeric_state condition gekund

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Correct. Maar zowel die van jou als die van mij werken niet :+ Immers pakt de chooser geen actie nu :+

Fix is eigenlijk simpel. De klassieke "grenzen zowel als trigger en condition" instellen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
trigger:
condition:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:03
Ik vroeg me af of er iemand een sensor heeft , voor systeem updates , aangezien ik HA op een linux distro draai in een docker container ?

Voor mijn andere docker containers heb ik inmiddels een watchtower start/stop knop gemaakt middels een docker integration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
golles schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:20:
[...]

ipv allemaal (ingewikkelde) automations, zou je niet een generic_thermostat kunnen maken waarbij je home/away misbruikt voor dal/hoog tarief?
https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

Dan schakel je home/away met een simpele automation wanneer je tarief veranderd (of zie ik iets over het hoofd?).
Septillion schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Waarom niet gewoon de tijdvakken ook als trigger? Veeeeeel minder trigger happy.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
trigger:
    at: '7:00'
condition:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
    above: 24.5
    below: 25
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

[edit]
Ow wacht, de 7uur is een befor ofwel einde van de periode. Kan geen kwaad om die erbij te hebben maar hoeft niet :+
TheFes schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Dat kun je dus doen door ook een tijdtrigger (in dit geval om 23:00) in je automation te zetten.
Maar dan kan het dus weer zijn dat de temperatuur al goed was, om dat af te vangen voeg je dus ook een condition toe die dat checkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
trigger:
    at: "23:00:00"
condition:
  - condtion: or
    conditions:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
De "starttijd" van het tijdsvak toevoegen als extra trigger, natuurlijk!! _/-\o_ Ik denk altijd veels te moeilijk. Alleen moet ik dan de conditions wel toevoegen onder action volgens mij, maar hier kom ik wel uit (denk ik) :)

edit: zoals @Septillion 2 berichten hierboven dus al schetst, die had ik nog niet gezien tijdens het typen van dit bericht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:33:
@TheFes Correct. Maar zowel die van jou als die van mij werken niet :+ Immers pakt de chooser geen ectie nu :+

Fix is eigenlijk simpel. De klassieke grenzen zowel als trigger en condition instellen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
trigger:
condition:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
Ja, ik ga voor deze

Maar eigenlijk is dat generic_thermostat idee van @golles ook wel een goeie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Tyrian81 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:34:
Ik vroeg me af of er iemand een sensor heeft , voor systeem updates , aangezien ik HA op een linux distro draai in een docker container ?

Voor mijn andere docker containers heb ik inmiddels een watchtower start/stop knop gemaakt middels een docker integration.
Je bedoelt de version integration?
https://www.home-assistant.io/integrations/version/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
Nee deze controleert alleen HA versie, dit wordt bij mij al afgehandeld door docker integratie en watchtower
Maar echt de systeem updates van mijn linux distro.waarop HA in docker draait
Dit is eigenlijks het enigste wat ik nog niet via HA kan aansturenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFSf4JvKaIN_rQtxlK9EQ4vuEQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL2z8AIEC2OkC6QfySWIBW7d.jpg?f=fotoalbum_large
zou graag een linux systeem updates knop toevoegen aan mijn systeem dash

[ Voor 32% gewijzigd door Tyrian81 op 25-02-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 08:51

breinonline

Are you afraid to be known?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Tyrian81 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Nee deze controleert alleen HA versie, dit wordt bij mij al afgehandeld door docker integratie en watchtower
Maar echt de systeem updates van mijn linux distro.waarop HA in docker draait
Dit is eigenlijks het enigste wat ik nog niet via HA kan aansturen[Afbeelding]
zou graag een linux systeem updates knop toevoegen aan mijn systeem dash
Ik heb liever niet dat een container mijn host OS kan sturen. Mijn oplossing is een bash script die met cron elke nacht loopt:

code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
export DEBIAN_FRONTEND=noninteractive
apt-get update >/dev/null
apt-get upgrade -y >/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Septillion schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:33:
@TheFes Correct. Maar zowel die van jou als die van mij werken niet :+ Immers pakt de chooser geen actie nu :+

Fix is eigenlijk simpel. De klassieke "grenzen zowel als trigger en condition" instellen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
trigger:
condition:
    conditions:
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - sun
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
Dit is hem geworden voor nu :) Bedankt hiervoor. Gezien er nu niet met trigger ID gewerkt wordt kan die nog iets compacter. Trigger onder/boven temperatuur kan dan samengevoegd worden volgens mij:

YAML:
1
2
3
4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
belly89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:10:
[...]

Dit is hem geworden voor nu :) Bedankt hiervoor. Gezien er nu niet met trigger ID gewerkt wordt kan die nog iets compacter. Trigger onder/boven temperatuur kan dan samengevoegd worden volgens mij:

YAML:
1
2
3
4
Nee, dat werkt niet, zie de note hier:
https://www.home-assistan...er/#numeric-state-trigger
Listing above and below together means the numeric_state has to be between the two values. In the example above, the trigger would fire a single time if a numeric_state goes into the 17.1-24.9 range (above 17 and below 25). It will only fire again, once it has left the defined range and enters it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
aiii, dacht ik even slim te zijn!! Bedankt voor het melden, heb het weer teruggezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Grr ik heb opeens problemen met ZHA, krijg geen connectie meer met de CC2531
zit op dezelfde /dev/ttyACM0 als de USB 3.0 stick waar HA op draait. is dat het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Ik ben bijna zeker dat ik het al heb zien voorbij komen ergens maar ik vind het nergens meer terug. De waardes in mijn energy dashboard kloppen niet echt.

Aan mijn (oude traditionele) teller meet ik de electriciteit met een Shelly EM. Ben er nu eigenlijk pas achter gekomen dat die de terug gestuurd electriciteit (van zonnepanelen) apart bijhoudt 8)7
Daarom klopte er eigenlijk niets van de getallen die op het dashboard kwamen. Dus alles gewist en opnieuw beginnen.

Ik heb een inputnumber waar ik het bedrag per kwh heb ingevuld. Lekker gemakkelijk om op verschillende plaatsen te hergebruiken. En dus ook voor het verbruik en het overschot te berekenen.

Maar op het energy dashboard zie ik dit terwijl ze toch echt hetzelfde bedrag gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XzXFQWp.png

Het is nog maar een uur of twee dat ik alles gereset heb dus misschien moet ik gewoon een dag wachten. Maar ik kan me niet voorstellen dat een simpele vermenigvuldiging hierdoor fout loopt

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rouwette schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:37:
Grr ik heb opeens problemen met ZHA, krijg geen connectie meer met de CC2531
zit op dezelfde /dev/ttyACM0 als de USB 3.0 stick waar HA op draait. is dat het probleem?
Het lijkt mij uitgesloten dat zowel je zigbee stick als de geheugenstick tegelijkertijd als /dev/ttyACM0 gemount zijn.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Gizz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Het lijkt mij uitgesloten dat zowel je zigbee stick als de geheugenstick tegelijkertijd als /dev/ttyACM0 gemount zijn.
Als ik zha opnieuw toevoeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqJN9BoLb_-U3BjBH94rMHsOtM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oIs1FkndXRFChzWKzFoeb9L4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rouwette in die screenshot zie ik niet terug dat er op dezelfde mount ook een geheugenstick zit? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Gizz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:20:
@Rouwette in die screenshot zie ik niet terug dat er op dezelfde mount ook een geheugenstick zit? :)
Hmm wat dan? als ik hem probeer toe te voegen crasht de boel.

En als ik hem wel toegevoegd krijg (na herstarts) krijg ik niets toegevoegd.

code:
1
2
3
4
log:

[0x0000:zdo] ZDO request ZDOCmd.Mgmt_Permit_Joining_rsp: [<Status.SUCCESS: 0>]
[0x0000:zdo] No handler for ZDO request:ZDOCmd.Mgmt_Permit_Joining_rsp([<Status.SUCCESS: 0>])

[ Voor 33% gewijzigd door Rouwette op 25-02-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:57
Met de discussie over Graceful Degradation nog vers op mijn netvlies, kwam ik vanmiddag thuis en stond er een lamp aan die nog niet aan hoort te staan.
Probeer hem uit te zetten, lamp reageert niet. Ik kijk in de log:
Couldn't start deCONZ = dresden elektronik deCONZ protocol: ConBee I/II, RaspBee I/II coordinator
17:52:03 – (ERROR) Zigbee Home Automation

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/serialposix.py", line 322, in open
    self.fd = os.open(self.portstr, os.O_RDWR | os.O_NOCTTY | os.O_NONBLOCK)
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2219536-if00'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/core/gateway.py", line 152, in async_initialize
    self.application_controller = await app_controller_cls.new(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy/application.py", line 69, in new
    await app.startup(auto_form)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/zigbee/application.py", line 66, in startup
    await self._api.connect()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/api.py", line 253, in connect
    self._uart = await zigpy_deconz.uart.connect(self._config, self)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/uart.py", line 142, in connect
    _, protocol = await serial_asyncio.create_serial_connection(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 448, in create_serial_connection
    serial_instance = serial.serial_for_url(*args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/__init__.py", line 90, in serial_for_url
    instance.open()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/serialposix.py", line 325, in open
    raise SerialException(msg.errno, "could not open port {}: {}".format(self._port, msg))
serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2219536-if00: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2219536-if00'

... told you so :'( ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Gizz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:20:
Ik heb de stick geupdate met (20211115) en ik kan weer alles toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Nog een beginnersvraag. Ik heb Home Assistant als Docker container geïnstalleerd. Ik begrijp dat ik dan geen Home Assistant Community Store kan gebruiken. Betekent dat dat ik überhaupt geen add-ons kan toevoegen of kan dat wel als ik het manueel doe? Hoe groot verlies is dit? Gebruiken jullie veel community addons?

Ik kwam er eigenlijk op omdat ik de neerslag app van @aex351 wilde installeren. Is dat dus een doodlopend spoor of kan dat wel degelijk werken op een Docker installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 09:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

martdj schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:28:
Nog een beginnersvraag. Ik heb Home Assistant als Docker container geïnstalleerd. Ik begrijp dat ik dan geen Home Assistant Community Store kan gebruiken. Betekent dat dat ik überhaupt geen add-ons kan toevoegen of kan dat wel als ik het manueel doe? Hoe groot verlies is dit? Gebruiken jullie veel community addons?

Ik kwam er eigenlijk op omdat ik de neerslag app van @aex351 wilde installeren. Is dat dus een doodlopend spoor of kan dat wel degelijk werken op een Docker installatie?
HACS kun je gewoon installeren, maar add-ons gaan niet werken. Die zul je in iegen docker containers moeten draaien.

Dus alle apps, custom cards, integraties, en thema’s kun je gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 25-02-2022 19:35 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:41

aex351

I am the one

martdj schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:28:

In Home Assistant heb je
  • add-ons (dit zijn losse Docker containers met daarin eigen applicaties)
  • plugins/integraties/componenten.(hier gaat het vaak om in 9 van de 10 gevallen)
De Neerslag App valt onder de tweede categorie. Je kan dit handmatig installeren of via HACS. HACS is in principe ook een plugin. Deze moet je wel eerst handmatig installeren. Zodra je dat gedaan hebt dan kan je andere plugins ook heel makkelijk installeren.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:57
CappieL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:57:
Met de discussie over Graceful Degradation nog vers op mijn netvlies, kwam ik vanmiddag thuis en stond er een lamp aan die nog niet aan hoort te staan.
Probeer hem uit te zetten, lamp reageert niet. Ik kijk in de log:
Couldn't start deCONZ = dresden elektronik deCONZ protocol: ConBee I/II, RaspBee I/II coordinator
17:52:03 – (ERROR) Zigbee Home Automation

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/serialposix.py", line 322, in open
    self.fd = os.open(self.portstr, os.O_RDWR | os.O_NOCTTY | os.O_NONBLOCK)
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2219536-if00'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/core/gateway.py", line 152, in async_initialize
    self.application_controller = await app_controller_cls.new(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy/application.py", line 69, in new
    await app.startup(auto_form)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/zigbee/application.py", line 66, in startup
    await self._api.connect()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/api.py", line 253, in connect
    self._uart = await zigpy_deconz.uart.connect(self._config, self)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/uart.py", line 142, in connect
    _, protocol = await serial_asyncio.create_serial_connection(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 448, in create_serial_connection
    serial_instance = serial.serial_for_url(*args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/__init__.py", line 90, in serial_for_url
    instance.open()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/serialposix.py", line 325, in open
    raise SerialException(msg.errno, "could not open port {}: {}".format(self._port, msg))
serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2219536-if00: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2219536-if00'

... told you so :'( ...
Heb m'n Conbee2 weer in de lucht. Had de stick uit de USB gehaald, Rpi herstart, stick er weer in (zonder USB-verlengkabel), werd maar deels herkend. Sensoren kwamen terug, nog een keer een herstart gedaan. Toen waren de lampen ook weer toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Mars Warrior schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:33:
[...]

HACS kun je gewoon installeren, maar add-ons gaan niet werken. Die zul je in iegen docker containers moeten draaien.

Dus alle apps, custom cards, integraties, en thema’s kun je gebruiken.
Bedankt @Mars Warrior en @aex351 . Het is me inmiddels gelukt om de HACS en de Neerslag app repository toe te voegen. Nu kijken hoe ik het kan gebruiken in een dashboard. Inmiddels al wel gemerkt dat je heel veel uur kunt besteden aan Home Assistant :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:36

-CJ

Not remastered

martdj schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:53:
[...]

Bedankt @Mars Warrior en @aex351 . Het is me inmiddels gelukt om de HACS en de Neerslag app repository toe te voegen. Nu kijken hoe ik het kan gebruiken in een dashboard. Inmiddels al wel gemerkt dat je heel veel uur kunt besteden aan Home Assistant :)
Het maken van een automatisering duurt soms langer dan de tijd die je er mee bespaart maar dat is ook deel van de lol :D

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
@aex351 Hopelijk mag ik hier even voor storen, want ik kom er niet helemaal uit.
Je schrijft:
The Neerslag App is fully configurable via the interface. Go to (menu: settings -> integrations) and click on options.
Ik heb in HACS nu in Integrations de Neerslag app en in Frontend de Neerslag card. De options kan ik echter niet vinden en in een dashboard kan ik ook nog geen neerslag card selecteren dus ik mis een stap. Waar moet je de options precies instellen?

Update: oh wacht. Ik moet eerst nog de integratie toevoegen via Add Configuration. We zijn weer een stap verder

[ Voor 10% gewijzigd door martdj op 25-02-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb Spotify Connect geinstalleerd een tijd geleden op mijn HA op HASSIO / Pi, alleen wil ik nu via een externe audiokaart muziek af kunnen spelen. Ik kan echter for the life of me nergens bedenken waar ik de output source kan selecteren. Omdat het geen integratie is maar een plugin is er niet een logische plek waar je dat kan vinden. Hoe kan ik dit wijzigen?

edit:
zie hieronder

LOL, rubber ducking hiero... Na een refresh gevonden... Alles zit in de nieuwste HA-versie wat anders.

Gevonden onder {HA-DNS-adres}:8123/hassio/addon/{Spotify-code}_spotify/config

[edit2]
Ik krijg nog geen geluid uit Spotify Connect via Home Assistant. Ik heb een audio output gekozen, maar moet ik ook een audio input kiezen? Ik ging er namelijk vanuit dat - als ik Home Assistant kies als audio output - mijn HA Pi zelf audio afspeelt (dus geen input nodig heeft) over de door mij gekozen audio output. Of mis ik nog iets?

Ja, ik mis de log, die wordt volgescheten met:

couldn't parse packet from V4(vreemd classy ip-adres:5353): type 47 is invalid
couldn't parse packet from V4(ip-adres van mijn Unify USG-3P:5353): type 47 is invalid
couldn't parse packet from V4(ip-adres van mijn HA:5353): query type 47 is invalid
couldn't parse packet from V6(ipv6-adres:5353): query type 47 is invalid

(query type 65 komt ook voorbij)

Hoe verder :D

De audio output heeft geen volumeregelaar, zou het daarmee te maken kunnen hebben?

[ Voor 66% gewijzigd door Wilf op 25-02-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:39
Weer wat geleerd.

HA deed niets, disk was vol. Alweer... 60GB.

Wat blijkt: In Proxmox stond Discard uit. Dus ruimte werd nooit vrijgemaakt. Zit nu nog op 27GB en daalt nog steeds.

"Oeps"

EDIT: 26,8GB als eindresultaat. Nog aardig wat maar toch een stuk minder :+

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 26-02-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
Rouwette schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:58:
[...]

Ik heb de stick geupdate met (20211115) en ik kan weer alles toevoegen :)
Hoe doe je dat? FW van de stick bijwerken?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Laatst online: 21-09 22:06
Even een vraag.
Hoe kan ik een item welke in de configuration.yaml staat, dynamisch maken?
Ik heb sensoren draaien die keurig werken maar dus 24/7 data binnen halen.
Zoals hier om de 900 seconden, kwartier.
Dat is niet nodig.
Ik zou graag zien dat er bv tussen 22:00-08:00 een grotere interval geldt.
Een uur of langer.

Kan dit?

Hier een voorbeeld zoals het in mijn configuration.yaml staat, het gaat dus om eigenlijk alleen om scan_interval

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
- platform: tgtg

# Mandatory: tokens for authentication - see the tgtg_get_tokens.py script
  access_token: "abc123"
  refresh_token: "abc123"
  user_id: "123"

# Optional: email so you know which account is used
  username: 'Your TGTG mail'

# Optional: Refresh the stock every 15 minutes
  scan_interval: 900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
Dat kan wel, met een losse automation die zelf de entity update middels de service homeassistant.update_entity
zie bijvoorbeeld hier:
https://community.home-as...le-interval-scan/112600/2
Pagina: 1 ... 127 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.