Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.853 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:18
To_Tall schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:16:
Ik begrijp iets niet..

Zojuist DSMR reader gemigreerd van een raspi naar een proxmox node. DSMR reader functioneerd en ik krijg netjes de data weer binnen. Na 5 min offline.

Echter nu is het zo dat ik zonnepanelen heb. en terug levering ook in home assistant registreer.

Na de migratie heeft deze de dag waarde van de hele dag onder het laatste uur geschoven. over de dag heen heb ik netjes de waarde van die uren staan als terug levering. Maar het laatste uur heeft home assistant nu alle uren bij elkaar opgeteld en dat nogmaals onder terug levering geregistreerd,

Waardoor ik nu meer terug geleverd hebt dan dat ik daadwerkelijk zelfs opgebracht heb totaal :+

[Afbeelding]

iemand een idee hoe ik dit kan herstellen? DSMR heeft wel een nieuw IP gekregen. DB heb ik ingelezen in de nieuwe instance.. is BTW een aparte docker container in een VM.
Als het alleen om deze ene dag gaat kun je de waarden handmatig wijzigen via de SQLite Web-addon. Dat heb ik ook regelmatig moeten doen toen er een fout in de SMA-integratie zat, waardoor de totaalstand daarvan op 0 kwam als de omvormer uit was. Op het moment dat de stand dan weer op de eigenlijk 3000 kwam, werd bij de sum (en daarmee ook in het dashboard) 3000 opgeteld.

Het gaat dan om de tabellen "statistics" en "statistics_short_term"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

Jesse- schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:56:
Ik heb iets vreemds waar ik niet helemaal uitkom. In mijn Energy Dashboard wijkt de opbrengst van mijn zonnepanelen af. De sensor zelf geeft vandaag bijvoorbeeld 11kWh aan, het Energy Dashboard komt niet verder dan 10,1kWh. De waarde van het Energy Dashboard is komt van sensor.pv_eday:
YAML:
1
2
3
4
utility_meter:
  dag_zonnepanelen:
    source: sensor.pv_eday
    cycle: daily

Nou las ik dat er in 2022.2.7 een fix zat voor de utility meter, maar daar draaide ik vandaag al op :P
Iemand enig idee waar ik het in kan zoeken?
Ik ervaar precies het zelfde probleem:

Opbrengst zonnepanelen: 6 kWh
sensor.pv_eday: 6,8 kWh

YAML:
1
2
3
4
5
utility_meter:
  #Stroom
  dag_zonnepanelen:

Echter weet ik dat mijn sensor.pv_eday soms heel even niet beschikbaar is. Dit komt door de brakke api van Goodwe.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 19:59
winDOS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:54:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
utility_meter:
  #Stroom
  dag_zonnepanelen:

Echter weet ik dat mijn sensor.pv_eday soms heel even niet beschikbaar is. Dit komt door de brakke api van Goodwe.
Hier ook een GoodWe waarbij ik de data van de portal moet halen. Die sensor is inderdaad af en toe niet beschikbaar. Maar dat zou toch niet uit moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:46
-Casper schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:00:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om die light entity die je in de group hebt opgenomen handmatig te schakelen? Werkt die dan wel? Oftewel; dubbelchecken of de fout in je light entity of in de groep zit.
Hmm... die is greyed out, maar waarom heb ik echt werkelijk geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik merk wel dat het Energy Dashboard een uur achter lijkt te lopen qua waardes. Kijk ik gedurende de dag naar het gasverbruik, dan loopt deze niet gelijk met de sensor die ik zelf bijhoud via de utility sensor. Kijk ik een dag later, dan klopt het wel 1:1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

Fab1Man schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:24:
Ik merk wel dat het Energy Dashboard een uur achter lijkt te lopen qua waardes. Kijk ik gedurende de dag naar het gasverbruik, dan loopt deze niet gelijk met de sensor die ik zelf bijhoud via de utility sensor. Kijk ik een dag later, dan klopt het wel 1:1.
Dat klopt, maar bij mij zijn de waardes van de vorige dag dus afwijkend. Die waardes in mijn vorige post zijn van gisteren.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 07:40
Fab1Man schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:24:
Energy Dashboard is bedoeld als historische data. Statische data wordt in Home Assistant altijd om XX:12 ingeladen. Dus elk uur om 12 over. Voor de rest modificeert hij de data niet.
winDOS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:54:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
utility_meter:
  #Stroom
  dag_zonnepanelen:

Even om te checken, jouw GoodWe omvormer kan dus niet lokaal praten met de GoodWe integratie? Want die gebruik ik, en daar heb ik geen problemen mee.

[ Voor 39% gewijzigd door Kodess op 18-02-2022 11:40 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 19:59
Kodess schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Energy Dashboard is bedoeld als historische data. Statische data wordt in Home Assistant altijd om XX:12 ingeladen. Dus elk uur om 12 over. Voor de rest modificeert hij de data niet.

[...]

Even om te checken, jouw GoodWe omvormer kan dus niet lokaal praten met de GoodWe integratie? Want die gebruik ik, en daar heb ik geen problemen mee.
Die integratie werkt bij mij helaas niet, dus ik moet de SEMS portal scrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 12:26
prekz schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Hmm... die is greyed out, maar waarom heb ik echt werkelijk geen idee van.
Klopt de switch wel die je eraan hebt gekoppeld? Kan je die wel schakelen? Even dubbelchecken dat die entity_id klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
Heeft iemand tips om tradfri spul aan de praat te krijgen?

Tot nog toe heb ik echt geen mazzel met die dingen. De tradfri remote (dat 5 knops ronde ding) kan verbinden maar er komen geen zha events binnen dus hij doet niks, en de twee on/off switches die ik heb hebben even gewerkt, voor een weekje, en daarna waren ze ineens onbereikbaar.

1 van die twee knoppen heeft het blijkbaar helemaal begeven: de batterij was echt volledig plat (er zaten nog een paar mV in en dat was het) en een nieuwe batterij erin helpt niet: de knop is dood.

De andere heb ik net uitgepakt: batterij is goed, ik kan hem in mijn zb netwerk hangen en ik krijg battery percentage door, maar weer geen enkel event.

Het lijkt erop dat deze knoppen weer typisch ikea kwaliteit zijn: niet meer dan matig.

Zal ik ze maar gewoon weggooien en iets anders ervoor in de plaats nemen (dan is de vraag dus: wat?)

De on/off switches waren gepland als buttons die 1 of 2 vaste acties doen: geen double click, hold etc.. nodig. De remote wou ik wel inzetten als dimmer controller dus daar zal dan iets ingewikkelders voor moeten komen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:12
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:47:
Heeft iemand tips om tradfri spul aan de praat te krijgen?

Tot nog toe heb ik echt geen mazzel met die dingen. De tradfri remote (dat 5 knops ronde ding) kan verbinden maar er komen geen zha events binnen dus hij doet niks, en de twee on/off switches die ik heb hebben even gewerkt, voor een weekje, en daarna waren ze ineens onbereikbaar.

1 van die twee knoppen heeft het blijkbaar helemaal begeven: de batterij was echt volledig plat (er zaten nog een paar mV in en dat was het) en een nieuwe batterij erin helpt niet: de knop is dood.

De andere heb ik net uitgepakt: batterij is goed, ik kan hem in mijn zb netwerk hangen en ik krijg battery percentage door, maar weer geen enkel event.

Het lijkt erop dat deze knoppen weer typisch ikea kwaliteit zijn: niet meer dan matig.

Zal ik ze maar gewoon weggooien en iets anders ervoor in de plaats nemen (dan is de vraag dus: wat?)

De on/off switches waren gepland als buttons die 1 of 2 vaste acties doen: geen double click, hold etc.. nodig. De remote wou ik wel inzetten als dimmer controller dus daar zal dan iets ingewikkelders voor moeten komen.
Gebruik al jaren Ikea met HA.
Soms als er een update is geweest bij Ikea moet ik hem even in HA herladen maar eigenlijk gaat het wel goed
Dan raakt er wel eens iets onbereikbaar.
Even stroom eraf en het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:24
Omdat de metingen van mijn Senseair S8 nogal fluctueren (moet ik sowieso even checken), wil ik een sensor maken op basis van de waarde van de S8, die een gemiddelde per kwartier (bijvoorbeeld) berekend. Ergens in dit topic heb ik een soortgelijke use case voorbij zien komen maar ik weet even niet welke zoektermen ik moet gebruiken.

Iemand een idee welke (template) sensor ik hiervoor kan gebruiken?

Edit: Ik gok dat ik hiermee uit de voeten kan: https://www.home-assistant.io/integrations/statistics/

Het is gelukt met de 'mean' maar was ook wel benieuwd wat de p95 en p99 zouden doen. Ik had verwacht dat dit als getal de 1/5 procent uitschieters eruit zou halen maar dat is niet het geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ymwtb1WIvq6w_YPyIMNYqayejEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41UGzZGn54Edc5gokNarXpw4.jpg?f=fotoalbum_large
Begrijp ik het niet goed?

[ Voor 48% gewijzigd door thecompany op 18-02-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Gisteren mijn iPhone opnieuw geïnstalleerd en nu ontvang ik vanuit de iOS companion app geen pushmessages meer door deze fout:
code:
1
"Unable to find notify service for webhook ID"

Ik heb de app verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd. Ik heb de mobile app integratie-registratie van mijn iPhone in HA al verwijderd, maar ik kom er niet uit.

In de companion app krijg ik de error:
code:
1
De bewerking kan niet worden voltooid. Failed to checkin before token registration

Ik ben even los ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
@thecompany

Is het niet zo dat 95% van alle meetwaarden +- 51,47 van je gemiddelde zijn en 99% van alle meetwaarden zijn +- 67,76 van het gemiddelde.

https://www.mathsisfun.com/data/confidence-interval.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Ik zit te stoeien hoe ik mijn MQTT bericht correct in Home Assistant verwerkt krijg (MQTT etc draait al voor andere sensoren op basis van ESPs).

Dit is het MQTT bericht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Message 1 received on homeassistant/CO2meter at 4:47 PM:

{
    "ClientID": "CO2meter",
    "Date": "19-02-2022",
    "Time": "16:47:41",
    "CO2": 718,
    "PM  2.5": 0.94,
}

Waarbij het/mijn probleem zit in de 2 spaties tussen PM en 2.5.

De sensor is gesetupped in "sensor.yaml", waarbij ik de volgende syntax heb gebruikt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
# sensor naam: CO2meter
- platform: mqtt
  state_topic: "homeassistant/CO2meter"
  name: "CO2meter: PM 2.5 level"
  unique_id: "sensor.mqtt_co2meter_PM25"
  value_template: '{{ value_json.["PM  2.5"] }}'
  force_update: true

Hier krijg ik de volgende foutmelding op:
Invalid config for [sensor.mqtt]: invalid template (TemplateSyntaxError: expected name or number) for d
dictionary value @ data['value_template']. Got '{{ value_json.["PM 2.5"] }}'. (See ?, line ?).

Verplaats ik de ' en of de ", maakt dat geen verschil:

code:
1
2
3
4
5
6
7
# sensor naam: CO2meter
  state_topic: "homeassistant/CO2meter"
  name: "CO2meter: PM 2.5 level"
  unique_id: "sensor.mqtt_co2meter_PM25"
  value_template: "{{ value_json.['PM  2.5'] }}"
  force_update: true

Invalid config for [sensor.mqtt]: invalid template (TemplateSyntaxError: expected name or number) for dictionary value @ data['value_template']. Got "{{ value_json.['PM 2.5'] }}". (See ?, line ?).

Iemand een idee hoe ik 2 spaties 'escape' of hier in verwerkt krijg? Eventueel een rewrite-iets mag ook best, maar daar heb ik helaas nog niet genoeg kennis van.

@edit: opgelost, de correct te gebruiken syntax is: value_template: "{{ value_json['PM1.0'] }}" zonder de punt tussen json en de [

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 06:52
Polyphemus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:14:
Gisteren mijn iPhone opnieuw geïnstalleerd en nu ontvang ik vanuit de iOS companion app geen pushmessages meer door deze fout:
code:
1
"Unable to find notify service for webhook ID"

Ik heb de app verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd. Ik heb de mobile app integratie-registratie van mijn iPhone in HA al verwijderd, maar ik kom er niet uit.

In de companion app krijg ik de error:
code:
1
De bewerking kan niet worden voltooid. Failed to checkin before token registration

Ik ben even los ;(
Ik denk dat je de ‘action’ die de notificatie genereert opnieuw moet maken, denk dat je device ID daar verandert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 14:00
Wie helpt me even met een probleem na een stroomuitval.
Ik heb 2 raspberry's draaien
systeem1: Raspberry met Home Assistant met o.a. addon MQTT-broker en integratie MQTT.
systeem2: Raspberry (gekoppeld aan slimme meter) met DSMR-reader die MQTT-berichten stuurt naar systeem1

De data van systeem2 wordt doorgestuurd naar systeem1.
Maar na de stroomuitval gebeurt dit niet meer.
Op systeem2 zie ik dat de data binnenkomt van de slimme meter, maar ze worden niet verzonden.
Er komt geen data binnen op systeem1.

Het heeft gewerkt maar ik weet de werking/instellingen niet meer precies tussen broker, integratie mqtt en dsmr-reader.
Wie heeft er een idee?

Edit: juiste systeemnr's vermeld

[ Voor 3% gewijzigd door CAD-tekenaar op 20-02-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
RudolfR schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:09:
@thecompany

Is het niet zo dat 95% van alle meetwaarden +- 51,47 van je gemiddelde zijn en 99% van alle meetwaarden zijn +- 67,76 van het gemiddelde.

https://www.mathsisfun.com/data/confidence-interval.html
Dat zou je inderdaad verwachten maar het gemiddelde voor het laatste half uur is bijvoorbeeld 680. Het getal zakt nooit onder de 500, dus ik snap niet precies waar de 51 en 67 vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
CAD-tekenaar schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:26:
Wie helpt me even met een probleem na een stroomuitval.
Ik heb 2 raspberry's draaien
systeem1: Raspberry met Home Assistant met o.a. addon MQTT-broker en integratie MQTT.
systeem2: Raspberry (gekoppeld aan slimme meter) met DSMR-reader die MQTT-berichten stuurt naar systeem1

De data van systeem2 wordt doorgestuurd naar systeem1.
Maar na de stroomuitval gebeurt dit niet meer.
Op systeem1 zie ik dat de data binnenkomt van de slimme meter, maar ze worden niet verzonden.
Er komt geen data binnen op systeem2.

Het heeft gewerkt maar ik weet de werking/instellingen niet meer precies tussen broker, integratie mqtt en dsmr-reader.
Wie heeft er een idee?
Als systeem1 de data niet verzend komt deze logischerwijs niet binnen op systeem2. Vermoedelijk was je dsmr-reader eerder op dan systeem2 en moet je of op systeem1 de dsmr-reader nu handmatig aanmelden bij systeem2. Of simpelweg systeem1 nog een keer rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
thecompany schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:34:
[...]

Dat zou je inderdaad verwachten maar het gemiddelde voor het laatste half uur is bijvoorbeeld 680. Het getal zakt nooit onder de 500, dus ik snap niet precies waar de 51 en 67 vandaan komt.
Heb je hier niet te maken met het verschil tussen het percentage mediaan en percentage gemiddelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
@synoniem
Dat denk ik wel ja, ik zal nog wat meer onderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Laatst online: 21-09 14:00
synoniem schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Als systeem1 de data niet verzend komt deze logischerwijs niet binnen op systeem2. Vermoedelijk was je dsmr-reader eerder op dan systeem2 en moet je of op systeem1 de dsmr-reader nu handmatig aanmelden bij systeem2. Of simpelweg systeem1 nog een keer rebooten.
Sorry voor de verwarring: het moet zijn: data wordt verstuurd van systeem2 naar systeem1
Maar ik heb de fout gevonden en heb het weer werkend. Het wachtwoord van de broker (op systeem1) was niet ingevuld in de DSMR-reader op systeem2. Dit heb ik hersteld en alles werkt weer.
Toch bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
Het is imho de perfecte regenachtige zondagmiddag om mij wat verder te verdiepen in het maken van home assistant automatiseringen.
Tot nu heb ik steeds voor de meeste automarisering er twee geschreven. Een om het aan te zetten en een voor uit. En nu kwam ik laatst dit tegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: example
trigger:
  - platform: time
    at: '06:00:00'
  - platform: sun
    event: sunset
action:
  - service: "switch.turn_{{ 'on' if trigger.platform == 'sun' else 'off' }}"
    entity_id: switch.your_switch
mode: single

En ik dacht dat wil ik ook. Maar ik snap het nog niet helemaal daarom heb ik het volgende gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Buitenverlichting_aan_bij_schemering
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.drukknop
condition: []
action:
  - service: "switch.turn_{{ 'on' if trigger.platform == 'state' else 'off' }}" 
    data: {}
    target:
      device_id: d7198b44a0d8d6he9jq0m19c905a10cc

Met mijn simpele logica zou ik zeg "als state is true schakel aan en in alle andere situaties schakel uit"
Maar zo werkt het blijkbaar niet. Het licht gaat wel aan maar niet meer uit als ik de "drukknop" bedien.

Ik heb:
YAML:
1
2
toegevoegd met het idee dan is er een ander scenario dat false is. Zoals in het eerste voorbeeld wordt gebruikt Maar dat werkt niet
Kan iemand mij dit wat toelichten?

Net ook nog het volgende geprobeerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    at: '14:43' # Als tijd verlopen is verwacht ik dat  het licht weer uit gaat. Maar dat gebeurd niet
    entity_id: input_boolean.licht_aan_of_uit # Ik flip deze en het licht gaat aan en flip 'm vervolgens terug in off state
action:
  - service: switch.turn_{{ 'on' if trigger.platform == 'state' else 'off' }}
    target:
      device_id: d7198b44a0d8d6beb8df419c905a10cc

En dit werkt helaas ook niet. Kan iemand mij op weg helpen?

[ Voor 18% gewijzigd door engibenchi op 20-02-2022 14:41 ]

EngiBenchi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
engibenchi schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:26:
Het is imho de perfecte regenachtige zondagmiddag om mij wat verder te verdiepen in het maken van home assistant automatiseringen.
Tot nu heb ik steeds voor de meeste automarisering er twee geschreven. Een om het aan te zetten en een voor uit. En nu kwam ik laatst dit tegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: example
trigger:
    at: '06:00:00'
action:
  - service: "switch.turn_{{ 'on' if trigger.platform == 'sun' else 'off' }}"
    entity_id: switch.your_switch

En ik dacht dat wil ik ook. Maar ik snap het nog niet helemaal daarom heb ik het volgende gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
action:
  - service: "switch.turn_{{ 'on' if trigger.platform == 'state' else 'off' }}" 
    target:

Met mijn simpele logica zou ik zeg "als state is true schakel aan en in alle andere situaties schakel uit"
Maar zo werkt het blijkbaar niet. Het licht gaat wel aan maar niet meer uit als ik de "drukknop" bedien.

Ik heb:
YAML:
1
2
toegevoegd met het idee dan is er een ander scenario dat false is. Zoals in het eerste voorbeeld wordt gebruikt Maar dat werkt niet
Kan iemand mij dit wat toelichten?

Net ook nog het volgende geprobeerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
    at: '14:43' # Als tijd verlopen is verwacht ik dat  het licht weer uit gaat. Maar dat gebeurd niet
    entity_id: input_boolean.licht_aan_of_uit # Ik flip deze en het licht gaat aan en flip 'm vervolgens terug in off state
action:
  - service: switch.turn_{{ 'on' if trigger.platform == 'state' else 'off' }}
    target:
      device_id: d7198b44a0d8d6beb8df419c905a10cc

En dit werkt helaas ook niet. Kan iemand mij op weg helpen?
Als je de knop bedient, heb je een state trigger. Dat is dus het platform. trigger.platform == true is bij een state trigger altijd waar, ongeacht wat de state is.

Volgens mij wil je dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
action:
  - service: "switch.turn_{{ trigger.to_state.state }}" 
    target:

Bij het voorbeeld waar jij je automations op gebaseerd hebt, waren er twee verschillende trigger platforms, waarmee de ene overeenkwam met het moment waarbij de lamp aan moet gaan, en de andere met het moment waarop ie uit moet. Daar kan dus wel gebruik gemaakt worden van het verschil tussen trigger.platform.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Laatst online: 09-07 18:43
Thnx dat helpt mij zeker op weg.
Dat werkt nu zoals verwacht. Alleen de if else functie krijg ik nog niet werkend Ook niet met twee verschillende platforms. (State en time) Ik stoei nog even verder.

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik wil mijn rolluiken aansturen met Home Assistant:
• omlaag
• omlaag 90% (ca 20s)
• omhoog 10% (ca 5s)

Situatie:
• 3 rolluiken worden met KAKU aangestuurd. Die kan ik aansturen met mqtt433gateway i.c.m. zelfbouw 433 transmitter. Deze ondersteunt alleen up/down over MQTT. Ik heb al wat code geschreven die na een aantal seconden het signaal nogmaals stuurt om de beweging te stoppen.
• 2 rolluiken worden met Somfy RTS aangestuurd. Die kan ik aansturen met Somfy_MQTT. Deze ondersteunt up/down over MQTT met optioneel hoelang de beweging moet duren.

In Home Assistant kan ik een entiteit 'cover' toevoegen en daar vervolgens een kaart aan koppelen, maar dat biedt alleen up/down/stop terwijl ik up/down/up10/down90(/stop) nodig heb.

In de toekomst zou ik een koppeling met Google Assistant wenselijk vinden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
thecompany schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:50:
@synoniem
Dat denk ik wel ja, ik zal nog wat meer onderzoek doen.
thecompany schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:34:
[...]

Kan toch kloppen? Gemiddeld 680 en 95% van de waardes zitten daar max 51 boven, of max 51 onder.
Dus 95% van de meetingen is > 629 en < 731. 5% valt er buiten.

En als je de marge iets ruimer neemt, max 67 erboven en max 67 eronder, dan heb je 99% van de meetwaardes te pakken

@Rukapul
Heb hier een Shelly 2.5 aangesloten op de bestaande knop bij het rolluik. Heb er OTA tasmota en later esphome opgezet. Mogelijkheden zijn eindeloos. Heb een aparte knop met een veelgebruikte positie.
Met esphome kun je naast een tijdgebaseerde cover ook werken met de stroom sensor van de Shelly. Geen ervaring Google Home (en covers)

[ Voor 18% gewijzigd door RudolfR op 20-02-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Vraagje:
Ik ben aan het stoeien met een pomp die ik handmatig aan wil zetten maar deze automatisch uitgaat na bv 20 seconden.
het volgende heb ik bedacht. ik heb een helper aangemaakt timer duration van 20 seconden.
Vervolgens een automatiion timer pomp in modus queued met als trigger staat timer en for 1 seconde en als actie apparaat pomp zet aan.
als ik nu de timer handmatig activeer gaat na 1 seconde de pomp aan en vervolgens telt de timer netjes terug maar helaas na 20 seconden gaat de pomp niet uit.....Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Stitchie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:02:
Vraagje:
Ik ben aan het stoeien met een pomp die ik handmatig aan wil zetten maar deze automatisch uitgaat na bv 20 seconden.
het volgende heb ik bedacht. ik heb een helper aangemaakt timer duration van 20 seconden.
Vervolgens een automatiion timer pomp in modus queued met als trigger staat timer en for 1 seconde en als actie apparaat pomp zet aan.
als ik nu de timer handmatig activeer gaat na 1 seconde de pomp aan en vervolgens telt de timer netjes terug maar helaas na 20 seconden gaat de pomp niet uit.....Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
Waarom niet gewoon:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger:
    entity_id: switch.pomp
    to: "on"
    for: "00:00:20"
action:
  - service: switch.turn_off
    target:

Voor wat betreft jouw eigen omschrijving haal ik daar niet uit of je ook wel een actie toegevoegd hebt wanneer de timer afgelopen is.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 20-02-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Rukapul schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:32:
Ik wil mijn rolluiken aansturen met Home Assistant:
• omlaag
• omlaag 90% (ca 20s)
• omhoog 10% (ca 5s)

Situatie:
• 3 rolluiken worden met KAKU aangestuurd. Die kan ik aansturen met mqtt433gateway i.c.m. zelfbouw 433 transmitter. Deze ondersteunt alleen up/down over MQTT. Ik heb al wat code geschreven die na een aantal seconden het signaal nogmaals stuurt om de beweging te stoppen.
• 2 rolluiken worden met Somfy RTS aangestuurd. Die kan ik aansturen met Somfy_MQTT. Deze ondersteunt up/down over MQTT met optioneel hoelang de beweging moet duren.

In Home Assistant kan ik een entiteit 'cover' toevoegen en daar vervolgens een kaart aan koppelen, maar dat biedt alleen up/down/stop terwijl ik up/down/up10/down90(/stop) nodig heb.

In de toekomst zou ik een koppeling met Google Assistant wenselijk vinden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik bedien ze met een shelly 2.5 en heb voor verschillende standen een script gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rll_logeerkamer_33:
  alias: Rolluik logeerkamer op een kier
  icon: mdi:alpha-h-box
  sequence:
    - service: cover.set_cover_position
      data:
        position: 33
      target:
        entity_id: cover.rolluik_logeerkamer

Dat script kan je achter een button plakken of in een automation aanroepen. Als jij een script maakt wat de knop triggert, en dan een delay van het gewenste aantal seconden en nogmaals de knop dan ben je er denk ik.
Dus dan wordt het zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
rolluik_90
  alias: script om rolluik 90% omlaag te sturen
  sequence:
    - service: cover.close_cover
      target:
        entity_id: cover.rolluik
    - delay:
        hours: 0
        minutes: 0
        seconds: 20
        milliseconds: 0
      target:

Nadeel van op tijd bedienen is dat als je luik 10% dicht is als je bovenstaande triggert, hij helemaal dicht eindigt. Liver wil je daarom met position kunnen werken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
@TheFes bedankt voor je snelle reactie.
Wat zou dan volgens jou het totale stukje script moeten zijn van de automation.yaml?
Ik wil straks een knop hebben (de automation timer) is mijn dashboard zien die ik aanzet en dat de pomp dan aan gaat en na 20 seconden automatisch weer uit gaat en dan ik vervolgens weer op de timer knop kan drukken waardoor het nogmaals aangaat voor 20 seconden indien dat nodig mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Stitchie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:28:
@TheFes bedankt voor je snelle reactie.
Wat zou dan volgens jou het totale stukje script moeten zijn van de automation.yaml?
Ik wil straks een knop hebben (de automation timer) is mijn dashboard zien die ik aanzet en dat de pomp dan aan gaat en na 20 seconden automatisch weer uit gaat en dan ik vervolgens weer op de timer knop kan drukken waardoor het nogmaals aangaat voor 20 seconden indien dat nodig mag zijn.
Misschien mis ik iets, maar hoe zet je die pomp aan? Is dat met een switch entity? Dat zet je gewoon dit switch op je dashboard, en zet je die aan. Die gaat dan met mijn automation vanzelf na 20 seconden weer uit.

Als je echt wil zien dat de tijd aftelt, moet je wel een timer gebruiken ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
@TheFes Aha dat bedoel je. Als ik de switch inderdaad handmatig aan zet dan gaat hij uit naar 20 seconden dus dat doel is bereikt maar dan toch de 2.0 stap zodat ik kan zien hoe lang die nog loopt op mijn dashboard.

Daarom had ik de timer helper alvast aangemaakt. Maar hoe dan verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
breinonline schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Ik bedien ze met een shelly 2.5 en heb voor verschillende standen een script gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rll_logeerkamer_33:
  alias: Rolluik logeerkamer op een kier
  icon: mdi:alpha-h-box
  sequence:
    - service: cover.set_cover_position
      data:
        position: 33
      target:
        entity_id: cover.rolluik_logeerkamer

Dat script kan je achter een button plakken of in een automation aanroepen. Als jij een script maakt wat de knop triggert, en dan een delay van het gewenste aantal seconden en nogmaals de knop dan ben je er denk ik.
Dus dan wordt het zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
rolluik_90
  sequence:
      target:
    - delay:
      target:

Nadeel van op tijd bedienen is dat als je luik 10% dicht is als je bovenstaande triggert, hij helemaal dicht eindigt. Liver wil je daarom met position kunnen werken.
Dank. Ik zie de ingredienten, maar faal nog om de concepten te herkennen en logisch te plaatsen. Het helpt me niet dat declaraties niet vooraf lijken te worden gegaan door een type (entiteit, actie, ...) en dat blijkbaar een rijke bibliotheek is maar zonder duidelijk herkenbare namespace. Om het af te maken heb ik HA met NL taal geconfigureerd :P

Ik neem aan dat ik eerst een entiteit in configuration.yaml moet opnemen? Daar moet ik dan iets met mqtt opnemen wat kan publishen naar bv rf434/recv/arctech_screen/34667911 met als payload {"id":34667911,"unit":0,"state":"down"}. En dat uiteraard met varierende payload (up/down) en verschillende entiteiten met verschillende ids voor de rolluiken.

Vervolgens handmatig een knop card toevoegen en in die UI een script zoals hierboven plaatsen. Echter, voor yaml code wordt 'type' verwacht die niet in bovenstaand script staat.

En dan zouden de knoppen nog logisch gecombineerd moeten worden in een panel (card?) :P

edit:
Iets verder inmiddels. configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
cover:
    unique_id: rolluik1_id
    name: rolluik1_name
    command_topic: home-assistant/rf434/recv/arctech_screen/34667911
    payload_open: "{'id':34667911,'unit':0,'state':'up'}"
    payload_close: "{'id':34667911,'unit':0,'state':'down'}"

script:
  rolluik_90:
    sequence:
        target:
          entity_id: cover.rolluik1_id
      - delay:
        target:

Het eerste deel werkt i.c.m. een cover card (mqtt berichten worden gepubliceerd).
Het script aanroepen vanuit een Button lukt nog niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 20-02-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Stitchie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:01:
@TheFes Aha dat bedoel je. Als ik de switch inderdaad handmatig aan zet dan gaat hij uit naar 20 seconden dus dat doel is bereikt maar dan toch de 2.0 stap zodat ik kan zien hoe lang die nog loopt op mijn dashboard.

Daarom had ik de timer helper alvast aangemaakt. Maar hoe dan verder?
Zoiets dan?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
    to: "on"
action:
  - service: timer.start
    target:
      entity_id: timer.je_timer
  - delay:
  - service: switch.turn_off
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Onlangs een vibratiesensor op mijn jaren '80 deurbel geplakt :D
Ik kan nu de melding dat "er iemand aanbelt" naar mijn telefoon sturen (bericht met TTS) of een screenshot.

Maar kan ik ook de beelden van mijn camera bij de voordeur streamen naar mijn mobiel? Of liever nog naar een oude android mobiel/tablet die ik aan de muur kan hangen? Ik heb maar één app gevonden die zou kunnen werken (lees: wordt herkend als castbaar apparaat): cast reciever. Alleen werkt deze app niet goed. het duurt meer dan een minuut voordat de stream start.

Mijn vraag: heeft een van jullie een oplossing om een livestream naar een mobiel / tablet te kunnen sturen? een betaalde app (die echt goed werkt) is geen probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 06:52
synoniem schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Heb je hier niet te maken met het verschil tussen het percentage mediaan en percentage gemiddelde?
Hier beginnen veel dingen door elkaar te lopen. Maar zal hieronder mijn suggestie doen.
thecompany schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:00:
Omdat de metingen van mijn Senseair S8 nogal fluctueren (moet ik sowieso even checken), wil ik een sensor maken op basis van de waarde van de S8, die een gemiddelde per kwartier (bijvoorbeeld) berekend. Ergens in dit topic heb ik een soortgelijke use case voorbij zien komen maar ik weet even niet welke zoektermen ik moet gebruiken.

Iemand een idee welke (template) sensor ik hiervoor kan gebruiken?
Met volgende YAML ben je er al. Mediaan is precies wat je zoekt, karakteristiek voor de gesampelde periode (bijv. 15min) en veel minder gevoelig voor uitschieters. Mocht de mediaan toch nog te veel worden beinvloed door de pieken zou je juist eerder de 40ste-percentiel waarde moeten gebruiken als representatieve waarde.
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: statistics
    name: "CO2 in de woonkamer"
    entity_id: sensor.livingroom_co2
    state_characteristic: median
    max_age:
      minutes: 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
Iemand die een blik kan werpen op dit stukje Yaml ?

Waardes voor verbruik komen vanuit shelly met mqtt. De waarde komt binnen als watt-minuut.
Conversie voor kWh heb ik via een website gevonden, alleen dit gaf een erg lange getal achter de komma.
Geprobeerd met Round functie om dit af te ronden, maar krijg dit niet netjes voor elkaar.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    name: "airco slaapkamer energy"
    state_topic: "shellies/shelly1pm-E09806A9F7C8/relay/0/energy"
    value_template: "{{ value|float / 60000 | round(0) }}"
    state_class: total_increasing
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: energy

met als waarde 0.07878333333333333 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar is een bridge ook nodig bij gebruik van home assistant? Ik wil starten met home automation, maar ben er momenteel nog niet echt bekend in. Ik wilde gaan starten met lampen en dan gaandeweg uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
tolunaygul12 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:06:
Iemand die een blik kan werpen op dit stukje Yaml ?

Waardes voor verbruik komen vanuit shelly met mqtt. De waarde komt binnen als watt-minuut.
Conversie voor kWh heb ik via een website gevonden, alleen dit gaf een erg lange getal achter de komma.
Geprobeerd met Round functie om dit af te ronden, maar krijg dit niet netjes voor elkaar.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    value_template: "{{ value|float / 60000 | round(0) }}"

met als waarde 0.07878333333333333 kWh.
Je rond nu alleen 60000 af, en niet je resultaat. Je moet het even tussen haakjes zetten.
Overigens kun je watt niet zomaar naar kWh uur omrekenen door het te delen door het aantal 60000. Watt is je verbruik op dat moment, kWh is het verbruik in een tijdseenheid.

Je hebt deze integratie nodig:
https://www.home-assistan...ations/integration#energy

Eventueel kun je nog wel je verbruik naar Watt omrekenen door het alleen door 60 te delen, dan is die integratie hierboven misschien makkelijker in te stellen.

Als je het dan omgerekend hebt naar kWh, dan moet je nog zorgen dat je een sensor krijgt die het daadwerkelijk als een total_increasing sensor bij gaat houden, daar kun je dan weer utility_meter voor gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 21-02-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
init schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:23:
Misschien een domme vraag, maar is een bridge ook nodig bij gebruik van home assistant? Ik wil starten met home automation, maar ben er momenteel nog niet echt bekend in. Ik wilde gaan starten met lampen en dan gaandeweg uitbreiden.
Dat is een vrij algeme vraag.
Je hebt hardware nodig om home assistant op te draaien (dit kun je eeb bridge noemen)
Voor Zigbee of Z-wave heb je niet direct een bridge nodig. al heb je dan wel andere hardware nodig.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:31
Zigbee werkte direct met Z2M bij mij. Sterke routers zijn het ook, goed voor de Zigbee mesh.

Ik kreeg er ook een RF afstandsbediening bij, maar die gebruik ik niet.
Je kunt er inderdaad met een klein snokje in de richting tot het einde van die kant laten lopen. Erg netjes allemaal.
De positie komt ook na gebruik van afstandsbediening of hand door in HA. Resolutie is 10% bij mij.
Tanuki schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:12:
[...]

Cool! Dank je wel!

Ik had begrepen, uit de toch wel een beetje warboel aan informatie en slechte communicatie met mensen uit AliExpress, dat het mogelijk is om de wifi versie te flashen met een custom esphome achtige firmware.
En de ZigBee variant zou in principe out of the box moeten werken met zigbee2mqtt?

En het zou ook moeten werken met feedback, begreep ik. Dus dat je bijvoorbeeld het gordijn sluit door er zachtjes aan te trekken, of met de afstandsbediening, en dat home assistant dan ook snapt dat het gordijn op die positie staat.

Klopt dat?

Ik kwam zelf ook op die zemismart uit, al had ik eerder een andere voor ogen, maar dat was denk ik de wifi versie dan.

Ik ga eens kijken in Polen! Misschien ben ik daar wel goedkoper uit, voor dezelfde spullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Rukapul schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:19:
[...]

edit:
Iets verder inmiddels. configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
cover:
    unique_id: rolluik1_id
    name: rolluik1_name
    command_topic: home-assistant/rf434/recv/arctech_screen/34667911
    payload_open: "{'id':34667911,'unit':0,'state':'up'}"
    payload_close: "{'id':34667911,'unit':0,'state':'down'}"

script:
  rolluik_90:
    sequence:
        target:
      - delay:
        target:

Het eerste deel werkt i.c.m. een cover card (mqtt berichten worden gepubliceerd).
Het script aanroepen vanuit een Button lukt nog niet.
Als je een button maakt kan je daar een actie aan koppelen:
YAML:
1
2
3
4
      action: call-service
      service: script.turn_on
      service_data:
        entity_id: script.rolluik_90

Weet niet of je HACS (al) hebt draaien maar dan is https://github.com/custom-cards/button-card een handige.

[ Voor 4% gewijzigd door breinonline op 21-02-2022 16:38 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
TheFes schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:29:
[...]

Je rond nu alleen 60000 af, en niet je resultaat. Je moet het even tussen haakjes zetten.
Overigens kun je watt niet zomaar naar kWh uur omrekenen door het te delen door het aantal 60000. Watt is je verbruik op dat moment, kWh is het verbruik in een tijdseenheid.
Ik zal eens kijken naar tussen haakjes zetten.
Energie waardes komen binnen als Watt-minuut en niet als kWh, vandaar deze conversie. Dat werkt opzich goed alleen de afronding moet ik even controleren.

Edit, code aangepast en alles werkt zoals het moet :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    value_template: "{{ ( value|float / 60000 ) | round(2) }}"
    name: "airco slaapkamer power"
    state_topic: "shellies/shelly1pm-E09806A9F7C8/relay/0/power"
    unit_of_measurement: "W"
    state_class: measurement
    device_class: power

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jwr716aibxz5Vlkn1mDf1z3RsFE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRJjAoA1AErwbaarxsPeBuOD.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 44% gewijzigd door tolunaygul12 op 21-02-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:07:
[...]

[...]

Rooten zou ik niet aan beginnen. Dan moet ie open zover ik weet. Maar je kunt hem schijnbaar wel via de Xiaomi integratie in Home Assistant krijgen, zonder root: https://community.home-as...x-vacuum-cleaner/154093/2

@CAD-tekenaar wat is volgens jou de volledige functionaliteit? Start/stop/zuigkracht/ga naar/etc. is allemaal mogelijk. Maar instellingen zoals zones of resetten van sensoren zul je zonder app of root niet kunnen vermoed ik. Zelf heb ik root op de S50 met Valetudo en daar moet ik dat soort dingen ook gewoon doen in de web interface van Valetudo.
Wellicht heb je dit al ondervonden, maar je kunt sensoren met Valetudo (maar ook de Xiaomi integratie) 'gewoon' via HA resetten en wel als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: 'Vacuum: Reset Sensor'
sequence:
  - service: vacuum.send_command
    target:
      entity_id: vacuum.valetudo
    data:
      command: reset_consumable
      params:
        consumable: sensor_dirty_time
icon: mdi:leak

Vervang sensor_dirty_time door main_brush_work_time, side_brush_work_time of filter_work_time en je hebt de 4 sensoren in ere hersteld :). Ik heb ook wat template sensoren gemaakt die het percentage aangeven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
---
# Sensors for new integration of Xiaomi

- name: "Vacuum Filter Left"
  icon: mdi:air-filter
  unit_of_measurement: "hours"
  state: >-
    {% if state_attr('vacuum.valetudo', 'filter') | float(0) < 0 %}
      0
    {% else %}
      {{ state_attr('vacuum.valetudo', 'filter')| float(0)| round(0) }}
    {% endif %}

- name: "Vacuum Filter Left Percentage"
  icon: mdi:percent
    {{ (states("sensor.vacuum_filter_left") | float(0) / 150 * 100) | round(0) }}
  unit_of_measurement: "%"

- name: "Clean Vacuum Filter"
    {% if states("sensor.vacuum_filter_left_percentage") | float(0) > 0 and states("sensor.vacuum_filter_left_percentage") | float(0) <= 10 %}
      Almost
    {% elif states("sensor.vacuum_filter_left_percentage") | float(0) == 0 %}
      Yes
    {% else %}
      No
    {% endif %}

- name: "Vacuum Side Brush Left"
  icon: mdi:brush
    {% if state_attr('vacuum.valetudo', 'sideBrush') | float(0)< 0 %}
      0
    {% else %}
      {{ state_attr('vacuum.valetudo', 'sideBrush') | float(0)| round(0) }}
    {% endif %}

- name: "Vacuum Side Brush Left Percentage"
    {{ (states("sensor.vacuum_side_brush_left") | float(0) / 200 * 100) | round(0) }}

- name: "Replace Vacuum Side Brush"
    {% if states("sensor.vacuum_side_brush_left_percentage") | float(0) >0 and states("sensor.vacuum_side_brush_left_percentage") | float(0) <= 10 %}
      Almost
    {% elif states("sensor.vacuum_side_brush_left_percentage") | float(0) == 0 %}
      Yes
    {% else %}
      No
    {% endif %}

- name: "Vacuum Main Brush Left"
    {% if state_attr('vacuum.valetudo', 'mainBrush') | float(0)< 0 %}
      0
    {% else %}
      {{ state_attr('vacuum.valetudo', 'mainBrush') | float(0)| round(0) }}
    {% endif %}

- name: "Vacuum Main Brush Left Percentage"
    {{ (states("sensor.vacuum_main_brush_left") | float(0) / 300 * 100) | round(0) }}

- name: "Replace Vacuum Main Brush"
    {% if states("sensor.vacuum_main_brush_left_percentage") | float(0) >-0 and states("sensor.vacuum_main_brush_left_percentage") | float(0) <= 10 %}
      Almost
    {% elif states("sensor.vacuum_main_brush_left_percentage") | float(0) == 0 %}
      Yes
    {% else %}
      No
    {% endif %}

- name: "Vacuum Sensor Dirty Left"
    {% if state_attr('vacuum.valetudo', 'sensor') | float(0)< 0 %}
      0
    {% else %}
      {{ state_attr('vacuum.valetudo', 'sensor') | float(0)| round(0) }}
    {% endif %}

- name: "Vacuum Sensor Dirty Left Percentage"
    {{ (states('sensor.vacuum_sensor_dirty_left') | float(0) / 30 * 100) | round(0) }}

- name: "Clean Vacuum Sensor"
  icon: mdi:leak
    {% if states('sensor.vacuum_sensor_dirty_left_percentage') | float(0) >-0 and states('sensor.vacuum_sensor_dirty_left_percentage') | float(0) <= 10 -%}
      Almost
    {% elif states('sensor.vacuum_sensor_dirty_left_percentage') | float(0) == 0 -%}
      Yes
    {% else -%}
      No
    {% endif -%}

- name: "Vacuum Maintenance"
  icon: mdi:hammer-wrench
    {% if 'Yes' in [states('sensor.clean_vacuum_filter'), states('sensor.replace_vacuum_side_brush'), states('sensor.replace_vacuum_main_brush'), states('sensor.clean_vacuum_sensor')] -%}
      Yes
    {% elif 'Almost' in [states('sensor.clean_vacuum_filter'), states('sensor.replace_vacuum_side_brush'), states('sensor.replace_vacuum_main_brush'), states('sensor.clean_vacuum_sensor')] -%}
      Almost
    {% else -%}
      No
    {% endif -%}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
mr.inno schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Dat is een vrij algeme vraag.
Je hebt hardware nodig om home assistant op te draaien (dit kun je eeb bridge noemen)
Voor Zigbee of Z-wave heb je niet direct een bridge nodig. al heb je dan wel andere hardware nodig.
Ik bedoelde inderdaad of je nog een losse bridge (zoals de Philips Hue Bridge) nodig hebt naast de Raspberry Pi met Home automation. Als ik je goed begrijp, is dat dus niet het geval? De pi met home automation is al de bridge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@init

Je moet iets hebben wat zigbee praat, dat kan met een hub van philips, of ikea, maar meer mogelijkheden heb je met losse USB sticks zoals een Conbee II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:53
init schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:26:
[...]

Ik bedoelde inderdaad of je nog een losse bridge (zoals de Philips Hue Bridge) nodig hebt naast de Raspberry Pi met Home automation. Als ik je goed begrijp, is dat dus niet het geval? De pi met home automation is al de bridge.
Om gewoon HomeAssistant te draaien wel idd. Wil je zoals eerder omschreven Zigbee Zwave gebruiken dan heb je daar een extra USB dongle oid bij nodig. Zigbee pakt dan ook gelijk Philips HUE. Aangezien je bijvoorbeeld de PI waar HomeAssistant op draait ook met internet verbonden hebt kun je wifi apparaten wel aansturen met de juiste integration op HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
tolunaygul12 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:47:
[...]

Ik zal eens kijken naar tussen haakjes zetten.
Energie waardes komen binnen als Watt-minuut en niet als kWh, vandaar deze conversie. Dat werkt opzich goed alleen de afronding moet ik even controleren.

Edit, code aangepast en alles werkt zoals het moet :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    value_template: "{{ ( value|float / 60000 ) | round(2) }}"
    name: "airco slaapkamer power"
    state_topic: "shellies/shelly1pm-E09806A9F7C8/relay/0/power"
    unit_of_measurement: "W"
    state_class: measurement
    device_class: power

[Afbeelding]
Nogmaals, je hebt nu wel een werkende sensor, maar simpelweg W/min door 60000 delen geeft je geen kWh.

Wacht, het kwartje valt nu pas.. Watt/minuut, dat is natuurlijk ook een energy waarde.
Excuus.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 21-02-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

TheFes schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Nogmaals, je hebt nu wel een werkende sensor, maar simpelweg W/min door 60000 delen geeft je geen kWh.
W/min of gewoon W (Watt)?

Want wat is W/min nou weer voor eenheid? 😳
Soort van eerste afgeleide?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 21-02-2022 17:24 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

TheFes schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:52:
[...]

W/min delen door 60000 geeft wel degelijk kWh...
Vraag is alleen of dat ie wel degelijk W/min doorkrijgt, of toch gewoon W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
Welke sensoren gebruik je om je energie per device te meten?

[ Voor 48% gewijzigd door ykaenS op 21-02-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
roeleboel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Het kwartje was inderdaad gevallen nu ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Ik ben op zoek naar een verlengsnoer met 4 stopcontacten die ook smart zijn (aan/uit, verbruik meten). Enig idee of dit bestaat of welke aangeraden zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

roeleboel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Ik weet niet hoe jouw rekenarij in elkaar steekt, maar W/min is Watt per minuut of, rekentechnisch gezien Watt gedeeld door minuut.
Als je dan nog eens gaat delen, dan krijg je W/ms (bij delen door 60.000).

En nogmaals: Watt per minuut is toch helemaal geen eenheid?
Ws (Watt-seconde) wel; dat is Watt maal seconde, niks delen… :X

#eenhedenpolitie

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Ik weet niet hoe jouw rekenarij in elkaar steekt, maar W/min is Watt per minuut of, rekentechnisch gezien Watt gedeeld door minuut.
Als je dan nog eens gaat delen, dan krijg je W/ms (bij delen door 60.000).

En nogmaals: Watt per minuut is toch helemaal geen eenheid?
Ws (Watt-seconde) wel; dat is Watt maal seconde, niks delen… :X

#eenhedenpolitie
Toch is dat wel wat deze website ook aangeeft:
https://www.easycalculati...n/kwh-wmin-conversion.php

En zo vele anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 16:01
TheFes schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Toch is dat wel wat deze website ook aangeeft:
https://www.easycalculati...n/kwh-wmin-conversion.php

En zo vele anderen.
Op die site staat (correct) Watt minuut, oftewel Watt maal minuut; dus niet gedeeld door. Dat geeft dus een eenheid van energie (om precies te zijn in 1/60e kWh).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Visitor.q schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:22:
[...]

Op die site staat (correct) Watt minuut, oftewel Watt maal minuut; dus niet gedeeld door. Dat geeft dus een eenheid van energie (om precies te zijn in 1/60e kWh).
Dank je, @Visitor.q. Precies, dát is waarover ik viel: die slash, dat delen door minuten.

Overigens: Wmin is niet 1/60e kWh. Je vergeet de ‘k’. Dus 1/60.000e kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 21-02-2022 22:11 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 16:01
Juist, kilo dus... ik was weer eens met teveel dingen tegelijk bezig :+. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
MatsSkoe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Hier beginnen veel dingen door elkaar te lopen. Maar zal hieronder mijn suggestie doen.

[...]

Met volgende YAML ben je er al. Mediaan is precies wat je zoekt, karakteristiek voor de gesampelde periode (bijv. 15min) en veel minder gevoelig voor uitschieters. Mocht de mediaan toch nog te veel worden beinvloed door de pieken zou je juist eerder de 40ste-percentiel waarde moeten gebruiken als representatieve waarde.
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: statistics
    name: "CO2 in de woonkamer"
    entity_id: sensor.livingroom_co2
    state_characteristic: median
    max_age:
      minutes: 15
Dank! Die had ik nog niet geprobeerd, ga er deze week weer even mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
breinonline schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Als je een button maakt kan je daar een actie aan koppelen:
YAML:
1
2
3
4
      action: call-service
      service: script.turn_on
      service_data:
        entity_id: script.rolluik_90
Waar moet dat ingevoerd worden, want bij de button card staat onderstaande en daar krijg ik bovenstaande op geen enkele wijze werkend in.
code:
1
2
3
type: entity-button
entity: script.rolluik_90
icon: mdi:arrow-down-bold-box

* Rukapul mist in de HA documentatie een sluitende top-down beschrijving en grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
ykaenS schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:01:
[...]

Welke sensoren gebruik je om je energie per device te meten?
Ik gebruik hiervoor shell 1pm modules buiten in een aansluitkastje bij de hoofdschakelaar van airco's.
Via MQTT geven deze helaas een kromme waarde door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Shattering schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:14:
Hey! Ik ben op zoek naar een verlengsnoer met 4 stopcontacten die ook smart zijn (aan/uit, verbruik meten). Enig idee of dit bestaat of welke aangeraden zijn?
Er is weinig te vinden die ook verbruik kan meten, ik weet niet of je ook verbruik per individuele stopcontact wil meten, maar ik vond wel een die verbruik van gehele apparaat meet:
https://www.aliexpress.com/item/1005001341167671.html

Het wordt lastig om een te vinden die energy monitoring voor alle stopcontacten heeft denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Iemand die mij met het volgende kan helpen.

Ik heb een scrape sensor:

sensor.tijd deze scraped van een website en geeft vandaag bijvoorbeeld "12:00" aan, deze tijd is variabel. Vervolgens gebruik ik deze sensor om een automation te triggeren op het moment dat het 12:00 uur is. Dit doe ik door de tijd van de sensor te vergelijken met de huidige tijd:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
     tijd_sensor:
      friendly_name: "Het is tijd"
      value_template: "{{ states('sensor.tijd') == states('sensor.time') }}"  

Nu wil ik eigenlijk dat deze sensor op "True" staat een half uur voordat het 12:00 uur is. Ik heb verschillende voorbeelden op het internet geprobeerd maar het lijkt tot nu toe nog niet echt te werken. Ik begrijp dat ik iets moet doen in die value template maar snap nog niet helemaal wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
lasharor schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:12:
Iemand die mij met het volgende kan helpen.

Ik heb een scrape sensor:

sensor.tijd deze scraped van een website en geeft vandaag bijvoorbeeld "12:00" aan, deze tijd is variabel. Vervolgens gebruik ik deze sensor om een automation te triggeren op het moment dat het 12:00 uur is. Dit doe ik door de tijd van de sensor te vergelijken met de huidige tijd:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
     tijd_sensor:
      friendly_name: "Het is tijd"
      value_template: "{{ states('sensor.tijd') == states('sensor.time') }}"  

Nu wil ik eigenlijk dat deze sensor op "True" staat een half uur voordat het 12:00 uur is. Ik heb verschillende voorbeelden op het internet geprobeerd maar het lijkt tot nu toe nog niet echt te werken. Ik begrijp dat ik iets moet doen in die value template maar snap nog niet helemaal wat.
sensor.time heb je daar niet voor nodig, je kunt gewoon now() gebruiken.

Django/Jinja:
1
2
{% set time = states('sensor.tijd')  %}
{{ today_at(time) - timedelta(minutes=30) <= now() <= today_at(time)  }}

Dit template geeft true vanaf een half uur voor je sensor.tijd t/m de tijd in die sensor, dus in jouw voorbeeld van 11:30 t/m 12:00. Daarbuiten is het resultaat false

Ik weet niet of je sensor.tijd ook wel eens een tijd tussen 00:00 en 00:30 aangeeft, want dan werkt dit niet.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 22-02-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

TheFes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:22:
[...]

sensor.time heb je daar niet voor nodig, je kunt gewoon now() gebruiken.

Django/Jinja:
1
2
{% set time = states('sensor.tijd')  %}
{{ today_at(time) - timedelta(minutes=30) <= now() <= today_at(time)  }}

Dit template geeft true vanaf een half uur voor je sensor.tijd t/m de tijd in die sensor, dus in jouw voorbeeld van 11:30 t/m 12:00. Daarbuiten is het resultaat false

Ik weet niet of je sensor.tijd ook wel eens een tijd tussen 00:00 en 00:30 aangeeft, want dan werkt dit niet.
Thanks, dit lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
lasharor schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:36:
[...]

Thanks, dit lijkt te werken.
Zo werkt ie ook als sensor.tijd tussen 00:00 en 00:30 is
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{%- set time = today_at(states('sensor.tijd'))  %}
{%- 
  set start = time - timedelta(minutes=30) 
              if time > today_at("00:30") 
              else time + timedelta(hours=23, minutes=30) 
%}
{%-
  set end = time  + timedelta(days=1) 
            if time <= today_at("00:30") and not today_at('00:00') <= now() <= time 
            else time 
%}
{{ start <= now() <= end  }}

edit:

Aangepast omdat ook de eindtijd van de vergelijking variabel moet zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door TheFes op 22-02-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01
@TheFes en @lasharor Voor als je maar op één plek de delta wilt aangven:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{% set time = today_at(states('sensor.tijd'))  %}
{% set delta = timedelta(minutes=30) %}
{% set start =  time - delta
                if (time > (today_at('00:00') + delta))
                else (time + timedelta(days=1) - delta)
%}
{{ start <= now() <= time  }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:59:
@TheFes en @lasharor Voor als je maar op één plek de delta wilt aangven:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{% set time = today_at(states('sensor.tijd'))  %}
{% set delta = timedelta(minutes=30) %}
{% set start =  time - delta
                if (time > (today_at('00:00') + delta))
                else (time + timedelta(days=1) - delta)
%}
{{ start <= now() <= time  }}
Moet je hem nog wel even aanpassen naar aanleiding van mijn edit dan :P

dan wordt het dit:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{%- set delta = timedelta(minutes=30) %}
{%- 
  set start = time - delta
              if time > today_at("00:30") 
              else time + timedelta(days=1) - delta
%}
{%-
            if time <= today_at("00:30") and not today_at('00:00') <= now() <= time 
            else time 
%}

[ Voor 29% gewijzigd door TheFes op 22-02-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Pff, jinja edit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
Leuk zo'n variable, maar ik zie nog 2x
code:
1
today_at("00:30")

Sorry :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

@TheFes @Septillion

Misschien was ik iets te voorbarig.

Als ik de toestand van de sensor manueel verander naar 10:00 dan gaat het resultaat van die template niet naar "true".

moet ik ook iets toevoegen aan de scrape sensor?

YAML:
1
2
3
4
  - platform: scrape
    resource: URL
    name: tijd
    select: "#today-times-row > div:nth-child(3) > div > div.tpt-time"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
golles schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:12:
Leuk zo'n variable, maar ik zie nog 2x
code:
1
today_at("00:30")

Sorry :+
Je hebt gelijk, dan wordt het dit:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{%- 
  set start = time - delta
              if time > today_at('00:00') + delta 
%}
{%-
            if time <= today_at('00:00') + delta and not today_at('00:00') <= now() <= time 
            else time 
%}

[ Voor 0% gewijzigd door TheFes op 22-02-2022 10:23 . Reden: haakje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
lasharor schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:12:
@TheFes @Septillion

Misschien was ik iets te voorbarig.

Als ik de toestand van de sensor manueel verander naar 10:00 dan gaat het resultaat van die template niet naar "true".

moet ik ook iets toevoegen aan de scrape sensor?

YAML:
1
2
3
4
  - platform: scrape
    resource: URL
    name: tijd
    select: "#today-times-row > div:nth-child(3) > div > div.tpt-time"
Huh? Bij 10:00 is het true tussen 9:30 en 10:00, dat is het nu al lang niet meer.
Heb even een testje gedaan met eens sensor uit mijn configuratie, en als ik die manueel op 10:40 zet, dan is het resultaat true

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfudTAmkXCghjZ6a3Z5xh6RAddk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/px7hzti9E07nT4pXnrMoqEUE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door TheFes op 22-02-2022 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

TheFes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Huh? Bij 10:00 is het true tussen 9:30 en 10:00, dat is het nu al lang niet meer.
Heb even een testje gedaan met eens sensor uit mijn configuratie, en als ik die manueel op 10:40 zet, dan is het resultaat true

[Afbeelding]
8)7

Sorry, ik heb meer koffie nodig.

Thanks, het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:36
Vandaag komt de RPi4 binnen. Ik was van plan eerst te gaan installeren op een sd-card met daarbij een USB stick om goed gevoel te krijgen en daarna over te stappen op een SSD. Mijn gedachte was om een externe SSD te gebruiken, maar wellicht ook een M2 SSD in de Pi zelf.

Nu vind ik echter nog een externe HDD (Western Digital Essentials) die ik ook kan gebruiken. Echter, ik vind alleen maar guides om het te installeren op een SSD. Is het niet mogelijk om HA te draaien vanaf een externe HDD? Kan ik dan inderdaad beter eert installeren op RPi met sd-card en USB drive? En over paar weken overstappen naar sd-card met externe SSD?

Beetje lost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 17:56
Om te voorkomen dat de deurbel gong afgaat, hebben we bij installatie ervoor gezorgd dat het contact makkelijk kan worden afgekoppeld van de parlofoon (doorbird). Het contact wordt verbonden dmv UTP patching. Nu wil ik dit kunnen aansturen via een schakelaar in HA. Op dit moment is het gewoon de UTP kabel uittrekken en de bel gaat niet meer :D

Gezien dit enkel het contact is, weet ik niet onmiddellijk wat hiervoor aan te kopen. Er mag immers geen 230V opkomen. Ik zoek dus iets dat de een "brug" kan openen/sluiten zonder meer. Wie kan mij in de juiste richting sturen?

Zwave, zigbee, wifi en POE allemaal ter beschikking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
B-Force schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:47:
Vandaag komt de RPi4 binnen. Ik was van plan eerst te gaan installeren op een sd-card met daarbij een USB stick om goed gevoel te krijgen en daarna over te stappen op een SSD. Mijn gedachte was om een externe SSD te gebruiken, maar wellicht ook een M2 SSD in de Pi zelf.

Nu vind ik echter nog een externe HDD (Western Digital Essentials) die ik ook kan gebruiken. Echter, ik vind alleen maar guides om het te installeren op een SSD. Is het niet mogelijk om HA te draaien vanaf een externe HDD? Kan ik dan inderdaad beter eert installeren op RPi met sd-card en USB drive? En over paar weken overstappen naar sd-card met externe SSD?

Beetje lost :)
Waar haal jij de pi4 vandaan. Ik sta overal in de wacht...

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ShaneV een ESP met relais? Met kant-en-klare oplossingen (z-wave, zigbee) heb je (vrijwel?) altijd dat je de module met 230V moet voeden en dat die spanning ook door je relais geschakeld wordt.

Mocht je bij zigbee en z-wave verder willen zoeken dan moet je letten op 'droog contact' 'dry relay' en dat soort termen. Dat duidt aan dat de poorten van het relais zelf niet onder spanning staan.

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 22-02-2022 11:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33
water_escape schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:31:
[...]

kiwi had ze vorige week even op voorraad

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:48

-CJ

Not remastered

[...]

Via Marktplaats kun je ook nog proberen, daar heb ik begin dit jaar een Ri4 4GB gevonden met enkele accessoires (nieuw).

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JnB007
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-08 11:03
Iemand een idee hoe ik een automatisering kan maken als een Zigbee device online komt? Ik heb namelijk een Zigbee lamp die ik met een traditionele schakelaar aan en uit zet. Dit werkt goed, ik vind het niet erg dat het device offline is als de lamp uitstaat. Het probleem is echter dat als de lamp online komt de kleur vaak standaard op warm wit springt, en ik deze handmatig weer moet veranderen. Het lijkt alsof de warm witte kleur de standaard is als het device online komt.
Ik zit te denken aan een automatisering dat als het device online komt de kleurtemperatuur zo wordt gezet als ik het wil, alleen ik zie geen automatisering voor als het device online komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:36
[...]

kiwi inderdaad. voorraad alert ingesteld en binnen een half uur besteld :) ze hadden er een paar honderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
JnB007 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:01:
Iemand een idee hoe ik een automatisering kan maken als een Zigbee device online komt? Ik heb namelijk een Zigbee lamp die ik met een traditionele schakelaar aan en uit zet. Dit werkt goed, ik vind het niet erg dat het device offline is als de lamp uitstaat. Het probleem is echter dat als de lamp online komt de kleur vaak standaard op warm wit springt, en ik deze handmatig weer moet veranderen. Het lijkt alsof de warm witte kleur de standaard is als het device online komt.
Ik zit te denken aan een automatisering dat als het device online komt de kleurtemperatuur zo wordt gezet als ik het wil, alleen ik zie geen automatisering voor als het device online komt.
Een state trigger met from: unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:08
Ik twijfel in welk topic ik moet zijn maar begin hier. Dit weekend een oude in onbruik zijnde Sonoff RF Bridge toch maar eens geflashed met Tasmota & Portisch zodat ik de afzuigkap kon afvangen.

Dat lijkt te werken :) Maar nu..

Als ik in ontwikkel... - service.. een mqtt.publish doe met bepaalde parameters, dan gaat de lamp van de afzuigkap aan (en ook weer uit).. maar hoe verwerk ik dat precies in HA om als ' knop' te kunnen gebruiken?

Via template een binary sensor? Want je hebt geen entity om een call service aan te hangen (op dit moment)..

Dit hangt er aan mn mqtt.publish actie:

code:
1
2
3
4
5
service: mqtt.publish
data: {
  payload: RfRaw AA etc etc etc 55; RfRaw 0,
  topic: cmnd/rf-bridge/Backlog
}

Gaat dat dan zoiets worden in mn templates?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
binary_sensor:
#Lamp Afzuigkap
    name: "Wave light"
    state_topic: "topic: cmnd/rf-bridge/Backlog"
    device_class: light
    qos: 1  

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 09:27
Koepert schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:32:
Ik twijfel in welk topic ik moet zijn maar begin hier. Dit weekend een oude in onbruik zijnde Sonoff RF Bridge toch maar eens geflashed met Tasmota & Portisch zodat ik de afzuigkap kon afvangen.

Dat lijkt te werken :) Maar nu..

Als ik in ontwikkel... - service.. een mqtt.publish doe met bepaalde parameters, dan gaat de lamp van de afzuigkap aan (en ook weer uit).. maar hoe verwerk ik dat precies in HA om als ' knop' te kunnen gebruiken?

Via template een binary sensor? Want je hebt geen entity om een call service aan te hangen (op dit moment)..

Dit hangt er aan mn mqtt.publish actie:

code:
1
2
3
4
5
service: mqtt.publish
data: {
  topic: cmnd/rf-bridge/Backlog
}

Gaat dat dan zoiets worden in mn templates?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
binary_sensor:
#Lamp Afzuigkap
    name: "Wave light"
    state_topic: "topic: cmnd/rf-bridge/Backlog"
    device_class: light
    qos: 1  
Je kunt een mqtt button definiëren. Of een script maken dat je dan een naam geeft en vervolgens in je Lovelace een button toevoegen wat, als erop gedrukt wordt, dat script aanroept. Zijn vast nog meer mogelijkheden, maar een binary sensor gaat niet werken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
JnB007 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:01:
Jij vindt het misschien niet erg als de lamp steeds online komt en offline gaat, maar het Zigbee mesh waarschijnlijk wel. Als de lamp aan is fungeert deze namelijk als router, dus andere Zigbee devices kunnen dan besluiten hun verkeer via deze lamp te laten lopen. Zet je de lamp vervolgens uit (stroom er af) dan heb je dus kans dat de apparaten die via de lamp communiceren ook (tijdelijk) niet verbonden zijn.

En de gegeven oplossing van @TheFes zal wellicht wel werken, maar het zou mij niks verbazen als het een aantal seconden duurt voordat de lamp weer available is.

Overigens geef je ook niet aan welke lamp je hebt. Bij Hue lampen kun je het power on behavior instellen en gaat die dus sowieso aan in de juiste stand als je dat gedaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
ShaneV schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:51:
Om te voorkomen dat de deurbel gong afgaat, hebben we bij installatie ervoor gezorgd dat het contact makkelijk kan worden afgekoppeld van de parlofoon (doorbird). Het contact wordt verbonden dmv UTP patching. Nu wil ik dit kunnen aansturen via een schakelaar in HA. Op dit moment is het gewoon de UTP kabel uittrekken en de bel gaat niet meer :D

Gezien dit enkel het contact is, weet ik niet onmiddellijk wat hiervoor aan te kopen. Er mag immers geen 230V opkomen. Ik zoek dus iets dat de een "brug" kan openen/sluiten zonder meer. Wie kan mij in de juiste richting sturen?

Zwave, zigbee, wifi en POE allemaal ter beschikking.
je kan eens kijken naar een shelly 1 module. deze heeft een relais contact en kan eventueel ook op lagere spanning werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
soganta schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Je kunt een mqtt button definiëren. Of een script maken dat je dan een naam geeft en vervolgens in je Lovelace een button toevoegen wat, als erop gedrukt wordt, dat script aanroept. Zijn vast nog meer mogelijkheden, maar een binary sensor gaat niet werken denk ik.
Thx.. Zal eens er in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Meest nette zou ik vinden als je hem als MQTT light toevoegt. Zonder state topic (neem aan dat je de staat niet terug getuurd krijgt) zal hij op [mono] optimistic : true[/url] staan en daarmee de aan/uit staat van de lamp 'gokken" aan de hand van laatst gestuurde commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:30:
@Koepert Meest nette zou ik vinden als je hem als MQTT light toevoegt. Zonder state topic (neem aan dat je de staat niet terug getuurd krijgt) zal hij op [mono] optimistic : true[/] staan en daarmee de aan/uit staat van de lamp 'gokken" aan de hand van laatst gestuurde commando.
Neem ik ook mee. Dit is t eerste dat ik in MQTT toevoeg dus merk: ik moet van VER komen over hoe wat waar.. ben nu blij dat de afzuigkap ook vanaf de bank bediend kan worden 😁 mits ik dat ingericht krijg. Wat wel gaat lukken maar veel tijd gaat kosten die k niet altijd heb..

Gooi je dat allemaal in configuration.yaml if heb je dat ook in aparte files?

[ Voor 5% gewijzigd door Koepert op 22-02-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
Nieuwe HA gebruiker hier. Heb een aantal devices zonder Homekit ondersteuning via de Bridge functie van HA aan mijn Homekit gekoppeld. Heb ook een ATV4K die als Woning'hub' draait en genoemde apparaten zijn nu keurig zichtbaar in Homekit op mijn iOS device.

De bedoeling is dat ik genoemde apparaten ook van buitenshuis vanuit Homekit/mijn iOS devices kan monitoren en bedienen. Begrijp ik het goed dat nu die brug tussen die apparaten en Homekit eenmaal in HA is gelegd, ik geen externe toegang tot de machine met HA (via hun Clouddienst, die ik nu in gratis trial mode gebruik bijvoorbeeld) hoef op te zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door rangatang op 22-02-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 20:03
@rangatang Dat klopt. De homekit devices zullen via je woninghub (ATV4K) automatisch buitenshuis benaderbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rangatang
  • Niet online
vinniefireman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:34:
@rangatang Dat klopt. De homekit devices zullen via je woninghub (ATV4K) automatisch buitenshuis benaderbaar zijn.
Super, dank je. Hoef ik niet voor die clouddienst te gaan betalen of de Raspberry open te zetten en Duckdns enzo te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Nou t is gelukt op 2 manieren:
  1. script.. Dat is voor mezelf wat overzichtelijker om te kijken wat er moet gebeuren
  2. custom:button-card: direct aanroepen van de juiste service..
Werkt allebei, k zit alleen nog met dimfunctie van de lampen :P Dat is nogal wat.. Als ik de lamp wil dimmen hou ik de aan/uit knop vast.. dat resulteert echter in ongeveer 40 regels aan verkeer.. dus dat vertalen naar ; welke regel moet ik hebben'.... is ff wat.. maar de rest werkt..

Wat ik me alleen afvraag. Bij (bijna) elke actie vd remote krijg ik 2 acties in RF Bridge. Nu heb ik blijkbaar op goed geluk elke keer 1 vertaald naar een B0 die werkt.. maar weet iemand hoe dit zit?

Voorbeeld, ik druk op n knop en krijg in Tasmota console:
code:
1
2
16:33:20.136 MQT: tele/rf-bridge/RESULT = {"Time":"2022-02-22T16:33:20","RfRaw":{"Data":"AA B1 03 0190 02D0 3B4C 28090908080809090909091818181809090918 55"}}
16:33:20.226 MQT: tele/rf-bridge/RESULT = {"Time":"2022-02-22T16:33:20","RfRaw":{"Data":"AA B1 03 0186 02D0 3B56 28090918181809090909091818181809090918 55"}}

Nu heb de onderste regel gebruikt en die werkt.. maar k vraag me af waarom er 2 langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:35
Is het mogelijk om in een automatisering een tijdsvak in te stellen die over meerdere dagen gaat? zeg maar maandag vanaf 07:00 uur t/m vrijdag 23:00 uur? Ik ben nu aan het prutsen met before en after maar dit komt bij mijn bedoeling net niet helemaal lekker uit.

Wil kijken of ik mijn aquarium zoveel mogelijk kan verwarmen tijdens de daltarieven. Dan wil ik in het weekend normaal draaien, dan maakt het niet uit qua prijs. Doordeweeks overdag het aquarium iets koeler laten worden en dan in de avond (na 23:00 uur) iets meer verwarmen.

Dus ma, di, wo, do, vrij van 07:00 t/m 23:00 voorwaarden (verwarmen tot 24 graden)
vr 23:00 t/m zondag 23:00 voorwaarden (verwarmen tot 24.5 graden)
zo, ma, di, wo, do van 23:00 tot volgende ochtend 07:00 uur (verwarmen tot 25 graden)

Ik moet dan ook triggers maken voor aanzetten bij een bepaalde waarde, daar kom ik uit als ik weet hoe ik bovenstaande in kan richten. 0,5 graden lijkt niet veel maar mijn aquarium doet hier meerdere uren over om te stijgen/dalen in deze range, dus kan op jaarbasis interessant zijn :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:48

-CJ

Not remastered

belly89 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:26:
Is het mogelijk om in een automatisering een tijdsvak in te stellen die over meerdere dagen gaat? zeg maar maandag vanaf 07:00 uur t/m vrijdag 23:00 uur? Ik ben nu aan het prutsen met before en after maar dit komt bij mijn bedoeling net niet helemaal lekker uit.

Wil kijken of ik mijn aquarium zoveel mogelijk kan verwarmen tijdens de daltarieven. Dan wil ik in het weekend normaal draaien, dan maakt het niet uit qua prijs. Doordeweeks overdag het aquarium iets koeler laten worden en dan in de avond (na 23:00 uur) iets meer verwarmen.

Dus ma, di, wo, do, vrij van 07:00 t/m 23:00 voorwaarden (verwarmen tot 24 graden)
zo, ma, di, wo, do van 23:00 tot volgende ochtend 07:00 uur (verwarmen tot 25 graden)

Ik moet dan ook triggers maken voor aanzetten bij een bepaalde waarde, daar kom ik uit als ik weet hoe ik bovenstaande in kan richten. 0,5 graden lijkt niet veel maar mijn aquarium doet hier meerdere uren over om te stijgen/dalen in deze range, dus kan op jaarbasis interessant zijn :) .
Heb je je slimme meter ook gekoppeld met Home Assistant? Ik krijg namelijk via de meter ook een sensor die aangeeft of hoog/laag tarief geldt (ook al heb ik deze niet). Je zou vervolgens in je script kunnen aangeven dat 'ie doordeweeks schakelt op basis van tariefsensor en in het weekend via het normale schema.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Laatst online: 20-09 17:25

Zelf gebruik ik in een heel aantal automations conditions waarbij de tijd 'over' middernacht gaat. Als je deze zou combineren met een conditie op basis van de dag van de week ben je volgens mij al een heel eind.

Zoiets als dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
condition:
  condition: and
  conditions:
    - condition: time
      after: '23:00:00'
      before: '07:00:00'
      weekday:
        - sun
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu

Wellicht dat je een `input_number` aan kunt maken die je de waarde geeft van de gewenste temperatuur van je aquarium.

Deze `input_number` kun je dan gebruiken om je verwarming mee te regelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-02-2022 09:25 . Reden: yaml code tag voor de duidelijkheid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
condition:
  - condition: template
    value_template: >
      {%- if now().isoweekday() == 1 %}
        {{ now().hour >= 7 }}
      {%- elif now().isoweekday () == 5 %}
        {{ now().hour <= 23 }}
      {%- else %}
        {{ 2 <= now().isoweekday() <= 4 }}
      {%- endif %}

Of zonder template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
condition:
  - condition: or
    conditions:
        after: '07:00'
        weekday:
          - mon
        weekday:
          - tue
          - wed
          - thu
        before: '23:00'
        weekday:
          - fri

Dit is overigens voor wat je aangeeft in je eerste alinea, maar daarna geef je iets anders aan.

Als je de data van je slimme meter toevallig al binnen haalt, kun je daar ook uithalen welk tarief op dat moment actief is.
Dit zou je zo kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
variables:
  target_temp: >
    {%- if now().isoweekday() in range(1,5) and now().hour in range (7,23) %}
      24
    {%- elif now().isweekday() in range(6,7)
            or (now().isoweekday() == 5 and now().hour >= 23)
            or (now().isoweekday() == 1 and now().hour <= 7)
    %}
      24.5
    {%- else %}
      25
    {%- endif %}

Daarmee maak je een variable aan met de temperatuur die op dat moment het doel zou moeten zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door TheFes op 22-02-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Rouwette

Rouwette.com

TheFes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:18:
[...]

Je hebt gelijk, dan wordt het dit:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{%- 
  set start = time - delta
              if time > today_at('00:00') + delta 
%}
{%-
            if time <= today_at('00:00') + delta and not today_at('00:00') <= now() <= time 
            else time 
%}
Ehm ik ben nog een HA beginner, wat doet dat? Moet nog beginnen aan automatisatie 😊

[ Voor 78% gewijzigd door Rouwette op 22-02-2022 22:09 ]

https://www.rouwette.com/

Pagina: 1 ... 126 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.