Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.835 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Koepert schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:39:
Het is niet dat ik de oplossing heb, maar je systeem klaagt in dit geval vrij specifiek:
[...]
Want in je template staat:

code:
1
device_class: none

SensorDeviceClass --> Sensor: device_class..
Tja, dat zou je zeggen, he. Maar in de instructiepagina staat bij de mogelijke device classes:
None: Generic sensor. This is the default and doesn’t need to be set.
Bovendien klaagt-ie ook zo als ik die regel weglaat. Ik hed ‘m er juist ingezet om te zien of dat het was…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:55
Koepert schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:39:
[...]

Het is niet dat ik de oplossing heb, maar je systeem klaagt in dit geval vrij specifiek:

[...]

Want in je template staat:

code:
1
device_class: none

SensorDeviceClass --> Sensor: device_class..
@Hippe Lip ofwel, gewoon die regel er uit laten als je geen device class wil meegeven

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
verjager schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Tussen rechte haken ipv ronde haakjes?
Nee.
Ik vermoed dat deze wijziging van 16 dagen geleden de oorzaak is: Add loggers to integration manifest.json (#65083) dat de rova integratie gewoon niet meer werkt. Vermoedelijk domweg niet getest omdat er niet veel gebruikers er gebruik van maken.

Ik ga zelf wel weer wat in elkaar zetten om de rova integratie te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:48:
[...]

Tja, dat zou je zeggen, he. Maar in de instructiepagina staat bij de mogelijke device classes:

[...]

Bovendien klaagt-ie ook zo als ik die regel weglaat. Ik hed ‘m er juist ingezet om te zien of dat het was…
Vreemd: na nóg een complete restart (stekker eruit, rustig tot tien tellen, stekker er weer in) lijkt alles normaal te functioneren…

🤷‍♂️

Dank voor het meedenken.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Vreemd: na nóg een complete restart (stekker eruit, rustig tot tien tellen, stekker er weer in) lijkt alles normaal te functioneren…

🤷‍♂️

Dank voor het meedenken.
In de docs staat None, jij had none. Wellicht dat het daar aan ligt. Overigens staat er ook dat None de default is, en dat je die niet in hoeft te stellen, dus wellicht is dat dan de beste optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:18:
[...]

In de docs staat None, jij had none. Wellicht dat het daar aan ligt. Overigens staat er ook dat None de default is, en dat je die niet in hoeft te stellen, dus wellicht is dat dan de beste optie :)
Aanvankelijk had ik het er ook helemaal niet in staan, maar omdat de foutmelding erover viel heb ik het erbij gezet. Het maakte (toen) geen verschil. 🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:53
Hmmbob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:44:
Ja, doe je ook...... ik zie het nu.

Maak van
resource:
eens
resource_template:

Anders gaat je template nooit gerenderd worden ;)
Ik heb de aanpassing gemaakt naar resource_template:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  - platform: rest
    name: OWM_report
    json_attributes:
      - current
    value_template: "{{ value_json['current'][0]['description'].title() }}"
    resource_template: https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat=52.2002906799316&lon=4.63382863998413&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=XXX
  - platform: template
    sensors:
      owm_temp:
        friendly_name: "Outside temp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.owm_report', 'current')['temp'] }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        entity_id: sensor.owm_report

Met de hard coded values werkt het perfect :) .

Echter als ik hem op basis van states doe:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
    json_attributes:
      - current
    resource_template: https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat={{ states(''sensor.kia_position_lat'') }}&lon={{ states(''sensor.kia_position_long'') }}&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=XXXX
    sensors:
      owm_temp:

Geeft ie niet thuis, het aparte is dat ik iets vergelijkbaars doe om data te sturen naar ABRP (daar werkt het wel, de temp is nu even op basis van mijn huisadres maar ik wil het graag op basis van de autolocatie doen):
code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrp:
    url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?token=XXXXX&api_key=XXXXX&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime(''%s'') }},"is_parked":{{ states(''sensor.kia_handbrake'') }},"lat":{{ states(''sensor.kia_position_lat'') }},"lon":{{ states(''sensor.kia_position_long'') }},"odometer":{{ states(''sensor.kia_odo'') }},"soc":{{ states(''sensor.kia_soc'') }},"ext_temp":{{ states(''sensor.buienradar_ground_temperature'') }},"est_battery_range":{{ states(''sensor.kia_range'') }},"soh":99,"is_charging":{{ states(''sensor.ls_charge_kia'') }},"car_model":"kia:niro:19:64:other"}'
    method: POST
    headers:
      content_type: "charset=utf-8; application/x-www-form-urlencoded"

[ Voor 3% gewijzigd door willemvdvliet op 14-02-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
willemvdvliet schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:48:
[...]

Ik heb de aanpassing gemaakt naar resource_template:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
    json_attributes:
      - current
    resource_template: https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat=52.2002906799316&lon=4.63382863998413&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=***
    sensors:
      owm_temp:

Met de hard coded values werkt het perfect :) .

Echter als ik hem op basis van states doe:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
    json_attributes:
      - current
    resource_template: https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat={{ states(''sensor.kia_position_lat'') }}&lon={{ states(''sensor.kia_position_long'') }}&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=***
    sensors:
      owm_temp:

Geeft ie niet thuis, het aparte is dat ik iets vergelijkbaars doe om data te sturen naar ABRP (daar werkt het wel, de temp is nu even op basis van mijn huisadres maar ik wil het graag op basis van de autolocatie doen):
code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrp:
    url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?token=XXXXX&api_key=XXXXX&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime(''%s'') }},"is_parked":{{ states(''sensor.kia_handbrake'') }},"lat":{{ states(''sensor.kia_position_lat'') }},"lon":{{ states(''sensor.kia_position_long'') }},"odometer":{{ states(''sensor.kia_odo'') }},"soc":{{ states(''sensor.kia_soc'') }},"ext_temp":{{ states(''sensor.buienradar_ground_temperature'') }},"est_battery_range":{{ states(''sensor.kia_range'') }},"soh":99,"is_charging":{{ states(''sensor.ls_charge_kia'') }},"car_model":"kia:niro:19:64:other"}'
    method: POST
    headers:
      content_type: "charset=utf-8; application/x-www-form-urlencoded"
Je app-id staat nog in je url.

Maar plak die URL eens in je template editor en kijk eens wat het wordt?

Afbeeldingslocatie: https://my.home-assistant.io/badges/developer_template.svg

edit: en ik zie nog steeds die gekke dubbele quotes ' ' in je states-block. Maak daar sowieso enkele quotes ' van ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:53
Hmmbob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:57:
[...]

Je app-id staat nog in je url.

Maar plak die URL eens in je template editor en kijk eens wat het wordt?

[Afbeelding]

edit: en ik zie nog steeds die gekke dubbele quotes ' ' in je states-block. Maak daar sowieso enkele quotes ' van ;)
Dit gaat de goede kant op :), alleen heb ik iets teveel gespeeld vandaag en is mijn account tijdelijk geblokkeerd. Morgen weer een dag

code:
1
2
3
4
5
lat={{ states('sensor.kia_position_lat') }}&
lon={{ states('sensor.kia_position_long') }}&
units=metric&
lang=nl&
exclude=hourly,daily,minutely&

lat=52.2005653381348&
lon=4.63333606719971&
units=metric&
lang=nl&
appid=XXXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
willemvdvliet schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:18:
[...]

Dit gaat de goede kant op :), alleen heb ik iets teveel gespeeld vandaag en is mijn account tijdelijk geblokkeerd. Morgen weer een dag

code:
1
2
3
4
5
lat={{ states('sensor.kia_position_lat') }}&
lon={{ states('sensor.kia_position_long') }}&
units=metric&
lang=nl&

lat=52.2005653381348&
lon=4.63333606719971&
units=metric&
lang=nl&
appid=XXXX
Looks good to me 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Koppensneller schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:40:
Ik heb een usecase waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden. Hier thuis is HA ingericht voor de twee bewoners (ik + partner) die beiden de app gebruiken onder onze eigen accounts. Zo af en toe logeert er hier wel eens iemand, soms ook al wij er niet zijn (gewoon vrienden of familie). Die zou ik dan een versimpeld dashboard willen laten zien, zonder dat ze hoeven in te loggen.

Nou heb ik al een apart guest account gemaakt (username guest, password guest) en ingesteld dat dat account alleen vanuit het lokale netwerk mag inloggen. Verder een eigen view aangemaakt, alleen zichtbaar voor die gebruiker en daarnaast nog de sidebar en header verborgen met een add-on uit HACS.

Dan de laatste stap: ik wil dat als ik HA in een browser open vanuit mijn lokale netwerk, dat ik dan zonder inloggen als de 'guest' gebruiken terecht kom in HA. Iemand een idee hoe je dat voor elkaar krijgt?
Ik kan je niet helpen, maar ik ben wel benieuwd welke add-on je gebruikt om de sidebar te hiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Tot gisteren gebruikte ik voor de meeste template sensoren nog het legacy format. Aangezien ik de 'state_class' property nodig was besloot ik behalve de nieuwe sensor, ook direct de rest mee te pakken.

Dat werkt allemaal mooi, op eentje na, die gebruikte namelijk ook een template voor de friendly_name;

YAML:
1
2
3
4
5
6
friendly_name_template: >
    {% if states('sensor.power_consumed')|float > states('sensor.power_produced')|float %}
    "Afname"
    {% else %}
    "Teruglevering" 
    {% endif %}

Hoe kan ik dit aanpakken met het nieuwe template format? friendly_name_template is enkel onderdeel van de legacy templates zonder directe vervanger.

Voor de volledigheid, de friendly name werd door de frontend gebruikt als tekst onder deze gauge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6QLtTwVZTM_dqIQfGUYG2qsH90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jw6hzaJayMc8QGmkNvIKdudr.png?f=user_large
I-King schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 06:58:
[...]

Dat het totaal getoond wordt klopt ook. Echter zal hij wellicht soms terug naar 0 vallen en dat interpreteert home assistant als een reset, en start bij 0. Op welke manier heb je de boel aangesloten?
Aangezien anderen hier waarschijnlijk ook nog (vaak genoeg) tegen aan zullen lopen, ik heb ze vervangen met een template sensor welke simpelweg de laatste waarde blijft herhalen indien de uitlezing geen waarde boven de 0 is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: 'Gas consumed offset'
        unit_of_measurement: 'm³'
        state_class: 'total_increasing'
        device_class: 'gas'
        state: >
            {% set latestValue = states('sensor.gas_consumed')|float(0) %}
            {{ latestValue if latestValue > 0 else states('gas_consumed_offset')|float }}

[ Voor 49% gewijzigd door D4NG3R op 14-02-2022 23:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
D4NG3R schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:39:
Tot gisteren gebruikte ik voor de meeste template sensoren nog het legacy format. Aangezien ik de 'state_class' property nodig was besloot ik behalve de nieuwe sensor, ook direct de rest mee te pakken.

Dat werkt allemaal mooi, op eentje na, die gebruikte namelijk ook een template voor de friendly_name;

YAML:
1
2
3
4
5
6
friendly_name_template: >
    {% if states('sensor.power_consumed')|float > states('sensor.power_produced')|float %}
    "Afname"
    {% else %}
    "Teruglevering" 
    {% endif %}

Hoe kan ik dit aanpakken met het nieuwe template format? friendly_name_template is enkel onderdeel van de legacy templates zonder directe vervanger.
Geen name: toevoegen, maar wel een unique_id:
en dan onder attributes: de friendly_name: toevoegen. Daar kun je wel templates gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Geen name: toevoegen, maar wel een unique_id:
en dan onder attributes: de friendly_name: toevoegen. Daar kun je wel templates gebruiken.
Kleinigheidje is dat je entity (naam) dan wijzigt naar sensor.template_ gevolgd door je unique_id

Kun je evt. via de GUI weer aanpassen natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door verjager op 15-02-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
- (dubbel)

[ Voor 98% gewijzigd door verjager op 15-02-2022 00:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:36

Koppensneller

winterrrrrr

Shattering schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:29:
[...]

Ik kan je niet helpen, maar ik ben wel benieuwd welke add-on je gebruikt om de sidebar te hiden?
Deze: https://github.com/maykar/kiosk-mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
verjager schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 00:22:
[...]

Kleinigheidje is dat je entity (naam) dan wijzigt naar sensor.template_ gevolgd door je unique_id

Kun je evt. via de GUI weer aanpassen natuurlijk.
Klopt ja, hij heeft geen name: om het entity_id op te baseren. Maar het voordeel van een unique_id meegeven is dat je dan dus ook het entity_id in de GUI kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
Goeiemorgen

Ik heb een herinstallatie moeten doen van de ssh web terminal addon
Deze werkt, echter bij het pushen naar github krijg ik deze melding

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pZ7S8W2/fout.jpg

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
skank schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:10:
Goeiemorgen

[Afbeelding]

Enig idee?
Volgens mij moet je je nieuwe pub key naar github uploaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:02

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

C_V_S schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:55:
Ik probeer HA op een Synlogy DS920+ te installeren via VMM.

Manuals gebruikt die te vinden zijn (USB3.0 aangezet, bios goed gezet) enkel blijf ik deze error krijgen:

code:
1
2
3
4
22-02-14 15:36:44 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Updating image homeassistant/qemux86-64-homeassistant:landingpage to homeassistant/qemux86-64-homeassistant:2022.2.6
22-02-14 15:36:44 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Downloading docker image homeassistant/qemux86-64-homeassistant with tag 2022.2.6.
22-02-14 15:41:16 CRITICAL (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Pulled image homeassistant/qemux86-64-homeassistant:2022.2.6 failed on content-trust verification!
22-02-14 15:41:16 WARNING (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Error on Home Assistant installation. Retry in 30sec

Google geeft mij niet snel veel bruikbaars helaas. Zo ver ik weet een veel gebruikte combi dus misschien dat iemand hier het antwoord weet :)
https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/

Ik heb bovenstaande stappen gevolgd. 2GB ram toegewezen, eerst liep ik vast op de bios die niet goed stond (Staat nu op Uefi). 60Gb aan schijfruimte toegewezen.

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
skank schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:10:
Goeiemorgen

[Afbeelding]

Enig idee?
Heb je de meest recente versie van de SSH plugin geinstalleerd?

Ik heb nog steeds op mijn to-do lijstje staan om mijn 'SSH & Web Terminal' ook te upgraden van 9.x naar de laatste (10.x) version, maar weet dat ik dan ook tegen problemen aan ga lopen met mijn github integratie. Ik heb nog geen goede manier gevonden om dit te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@skank @scorpion303
Ik gebruik de Studio Code Server add-on.
Als je daarin je Github repo koppelt, dan kun je het in de GUI commits doen in plaats van in de terminal. Werkt een stuk makkelijker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRq5kW-sC5RQa60gO0_lqZFOhuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NjbaK6kSDLOQBtP9LkgFuRMX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:23:
@skank @scorpion303
Als je daarin je Github repo koppelt, dan kun je het in de GUI commits doen in plaats van in de terminal. Werkt een stuk makkelijker

[Afbeelding]
Dat klinkt handig! Kan je dan ook de commits eens per dag/uur/whatever laten uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
scorpion303 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:28:
[...]

Dat klinkt handig! Kan je dan ook de commits eens per dag/uur/whatever laten uitvoeren?
Geen idee, heb ik nog nooit nodig gehad.
Ik doe het gewoon als ik wat gewijzigd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
Wellicht niet het goede topic, maar mijn sonof simpele schakelaar is kapot, die zet je gewoon tussen de kabels en kan alleen aan uit. Weet iemand een vervanging? Ik heb bij Shelly zitten kijken, maar daar hebben ze dit volgens mij niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Artbij schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:31:
Wellicht niet het goede topic, maar mijn sonof simpele schakelaar is kapot, die zet je gewoon tussen de kabels en kan alleen aan uit. Weet iemand een vervanging? Ik heb bij Shelly zitten kijken, maar daar hebben ze dit volgens mij niet.
Een Shelly 1 (niet de plus, die past niet) in een Shelly Button.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:36

Koppensneller

winterrrrrr

Koppensneller schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:40:
Ik heb een usecase waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden. Hier thuis is HA ingericht voor de twee bewoners (ik + partner) die beiden de app gebruiken onder onze eigen accounts. Zo af en toe logeert er hier wel eens iemand, soms ook al wij er niet zijn (gewoon vrienden of familie). Die zou ik dan een versimpeld dashboard willen laten zien, zonder dat ze hoeven in te loggen.

Nou heb ik al een apart guest account gemaakt (username guest, password guest) en ingesteld dat dat account alleen vanuit het lokale netwerk mag inloggen. Verder een eigen view aangemaakt, alleen zichtbaar voor die gebruiker en daarnaast nog de sidebar en header verborgen met een add-on uit HACS.

Dan de laatste stap: ik wil dat als ik HA in een browser open vanuit mijn lokale netwerk, dat ik dan zonder inloggen als de 'guest' gebruiken terecht kom in HA. Iemand een idee hoe je dat voor elkaar krijgt?
Om hier nog even op terug te komen: ik ben er bijna. Mijn guest wifi heeft een eigen subnet, dus is het vrij eenvoudig om met de trusted_networks authentication provider van HA zonder wachtwoord te kunnen inloggen voor de guest-gebruiker:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
homeassistant:
  auth_providers:
    - type: homeassistant 
    - type: trusted_networks
      trusted_networks:
        - 192.168.4.0/24 ## guest subnet
      trusted_users:
        192.168.4.0/24:  68eeea3a3fbb44bc88379da36ce48383 ### guest user id
      allow_bypass_login: true

Als je dan vanaf het guest network naar mijn HA instance browst, krijg je dit voor je neus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXVXrkUWdg4JC-LyjJ0jW04e1EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acasWiEecAMI0pn08XS1JfYn.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kun je dan inloggen als guest door onderin op 'Trusted Networks te klikken. Nog niet helemaal zoals ik het wil, maar vooralsnog werkbaar.

Edit: OK, gelukt. Kwestie van de auth_providers omdraaien in de config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
homeassistant:
  auth_providers:
    - type: trusted_networks
      trusted_networks:
        - 192.168.4.0/24 ## guest subnet
      trusted_users:
        192.168.4.0/24:  68eeea3a3fbb44bc88379da36ce48383 ### guest user id
      allow_bypass_login: true
    - type: homeassistant 

Zo pakt 'ie default de trusted_networks provider.

[ Voor 9% gewijzigd door Koppensneller op 15-02-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 09:38
TheFes schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:33:
[...]

Een Shelly 1 (niet de plus, die past niet) in een Shelly Button.
|:( helemaal over die button heen gelezen! Thanks.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:23:
@skank @scorpion303

[Afbeelding]
oh eens naartoe kijken, thx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
golles schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:05:
[...]

Volgens mij moet je je nieuwe pub key naar github uploaden
Crap moet even uitzoeken hoe ik dit weer doe
Een key maken en dan uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 16:15
Ik vroeg mij af of het verstandig is om HAS in te zetten als alarm systeem.

Het onderstaande hebben wij in huis en al gekoppeld aan Home assistent
- 2x Google Nest speaker (woonkamer 1 en zolder 1) - Wordt nu gebruikt als deurbelspeaker
- 3 deursensoren (carpoort, achterdeur en voordeur)
- 1 outdoorsensor (voordeur)

We hebben dus sensoren die ingezet kan worden als een alarm. Alleen hoe verstandig is dit?

[ Voor 34% gewijzigd door Jboy1991 op 15-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:27
Jboy1991 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:29:
Ik vroeg mij af of het verstandig is om HAS in te zetten als alarm systeem.

Het onderstaande hebben wij in huis en al gekoppeld aan Home assistent
- 2x Google Nest speaker (woonkamer 1 en zolder 1) - Wordt nu gebruikt als deurbelspeaker
- 3 deursensoren (carpoort, achterdeur en voordeur)
- 1 outdoorsensor (voordeur)

We hebben dus sensoren die ingezet kan worden als een alarm. Alleen hoe verstandig is dit?
Hier horen meerdere antwoorden bij:
  • Kan prima, zal zeker bijdragen aan de veiligheid/signalering van ongure acties;
  • Het zal bij de verzekering denk ik niet tellen als ' volwaardig alarmsysteem',maar dat weet ik niet, dat weet je verzekeraar. Wees je daar bewust van;
  • Afhankelijk van de host van HA, hoe groot is de kans op uitval/storing/instabiliteit;
  • Als je het toch al actief hebt, wat let je om het in te zetten als zodanig? Zolang je maar beseft dat een volwaardig alarm een paar stappen verder is;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Laatst online: 16-09 20:27
Koepert schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Hier horen meerdere antwoorden bij:
  • Kan prima, zal zeker bijdragen aan de veiligheid/signalering van ongure acties;
  • Het zal bij de verzekering denk ik niet tellen als ' volwaardig alarmsysteem',maar dat weet ik niet, dat weet je verzekeraar. Wees je daar bewust van;
  • Afhankelijk van de host van HA, hoe groot is de kans op uitval/storing/instabiliteit;
  • Als je het toch al actief hebt, wat let je om het in te zetten als zodanig? Zolang je maar beseft dat een volwaardig alarm een paar stappen verder is;
Ik gebruik HA ook als alarmsysteem, maar inderdaad wat net ook gezegd is: Een volwaardig alarmsysteem is nog een paar stappen verder. Denk aan backup stroomvoorziening en communicatie en minder makkelijk te verstoren sensoren met tamper-detectie. Dat zal je HA waarschijnlijk niet hebben. Maar goed, alle extra beveiliging/afschrik is meegenomen.

Wat wel weer leuk is, is dat je met HA natuurlijk oneindig veel meer kan dan met een (duur) volwaardig systeem.
Mijn HA alarm gaat bijvoorbeeld non-stop camera snapshots maken en versturen via notificaties/mail/NAS. Dat zie ik een bestaand systeem nog niet doen bijvoorbeeld. Net als alle lampen in/om het huis aan en/of knipperen. Verzin het maar en het kan..

[ Voor 15% gewijzigd door lverlaek op 15-02-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb Home assistant draaien via de Synology VM manager. Ik voer een Conbee 2 door naar deze VM, en eigenlijk werkt dat prima, op 1 puntje na:

Wanneer HA herstart voor een update of eigen interactie, dan ontkoppelt hij de Conbee 2 tijdens het afsluiten. Wanneer HA weer terugkomt, is de Conbee2 nog steeds disconnected. Echter wanneer ik een koude start doe, eerst afsluiten en dan handmatig weer aanzetten, dan wordt de conbee2 gewoon prima bij het opstarten al verbonden. Heeft iemand hier de oplossing voor? Ik vermoed dat de synology software alleen usb devices automatisch connect bij een koude start, en bij een warme reboot de laatste staat ophaalt oid.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 19:22

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben bezig met een Tasmota IR zender, payload verzenden lukt.
Maar nu wil in knoppen maken welke in te klikken zijn en dan meteen weer op off springen (zonder code verzenden) en dan weer in te klikken is.

Zeg maar een beetje hetzelfde als op een afstandsbediening :)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 15:37

Cpt-Cholo

I did it again...

Shelly Stroom alarm na x tijd geen activiteit :

Ik heb al even lopen zoeken, maar voorlopig heb ik nu nog geen uitwerking gezien. Heeft er iemand al iets dergelijk gedaan?

Voor mijn grondwaterpomp heb ik 2 mogelijke problemen: als de pomp blijft draaien (vlotter vast)of als de pomp een paar dagen niet meer draait. Heeft iemand een idee van de juiste identity/condition om een alarm te sturen?

Neem bvb pomp draait nog steeds na 2u, en pomp heeft al 24u niet gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Rouwette Gewoon een button card die je een service laat aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Cpt-Cholo Als triggers
- On for 2h
- Off for 24h

En dan ben je er wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:49:
Of de nieuwe input_button helper :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
DennusB schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Of de nieuwe input_button helper :)
Of een template button :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 18:17
Ik heb via marktplaats een home assistant blue gekocht, maar deze kan ik met geen mogelijkheid bereiken.

De http://homeassistant.local:4357/ geeft Healthy aan.
Maar ik kan hem voor de rest niet bereiken, krijg telkens homeassistant refused to connect.
Zie ik nog wat over het hoofd?

http://homeassistant.local:8123/
http://homeassistant:8123/
Ip adres opgezocht met de App Fling en dan volgende ingetypt
http://192.168.1.125:8123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 19:22

Rouwette

Rouwette.com

Hmm ben nog een starter kwa HA :)

Heb onderstaande test :) in de configuration.yaml staan

code:
1
2
3
4
5
6
switch:
  - platform: mqtt
    name: "Test Tuner" 
    command_topic: "cmnd/tasmota_167EAE/IRsend"
    payload_on: '{"Protocol":"NEC","Bits":32,"Data":0x4BB6D02F}'
    payload_off: '{"Protocol":"NEC","Bits":32,"Data":0x4BB6D02F}'

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

@Cpt-Cholo Als triggers
- On for 2h
- Off for 24h

Ok merci! Zou het zo makkelijk zijn? Ik heb nog veel te leren.

Edit: Snel eens gekeken op GSM via VPN, kan de eigenschappen niet vinden in de automatisering. Wil je me eenmalig iets beter bij de hand nemen? Welke Trigger-type? Sorry

[ Voor 46% gewijzigd door Cpt-Cholo op 15-02-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Rouwette schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:08:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
switch:
Als je een knop in je Lovelace view toevoegt, kun je daar als actie bijv. de service switch.turn_off aanhangen, met bovenstaande switch als target entity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
hikhakhok schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:06:
Ik heb via marktplaats een home assistant blue gekocht, maar deze kan ik met geen mogelijkheid bereiken.

De http://homeassistant.local:4357/ geeft Healthy aan.
Maar ik kan hem voor de rest niet bereiken, krijg telkens homeassistant refused to connect.
Zie ik nog wat over het hoofd?

http://homeassistant.local:8123/
http://homeassistant:8123/
Ip adres opgezocht met de App Fling en dan volgende ingetypt
http://192.168.1.125:8123
kan je hem aan een scherm hangen op te zien wat er gebeurt?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Laatst online: 20-09 18:17
Driek schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:56:
[...]

kan je hem aan een scherm hangen op te zien wat er gebeurt?
Ja dat kan ik;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kzd18zZnFd9gz2JSeqWLkP1uvmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTRAnazQSSafF8J1luk78j9U.jpg?f=fotoalbum_large

Dit draadje ook al beetje gevolgd en uitgeprobeerd
https://community.home-as...-not-coming-back/290787/4

Kan onderstaande er ook iets mee te maken hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDErT1fjxVaLFchetmL8pp-M5LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMi87aKHG3u6MsUZlDD9a8Od.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door hikhakhok op 15-02-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:26
hikhakhok schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:39:
[...]

Ja dat kan ik;
[Afbeelding]

Dit draadje ook al beetje gevolgd en uitgeprobeerd
https://community.home-as...-not-coming-back/290787/4

Kan onderstaande er ook iets mee te maken hebben?
[Afbeelding]
Dat lijkt me wel relevant. Weet niet of je al dingen had draaien maar als t een lege install is zou ik gewoon eens opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
skank schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Volgmodus, zelf zit ik naar de aqara roller shade driver E1 te kijken maar momenteel zijn daar blijkbaar problemen mee, heel weinig gebruikers of feedback ook, ook niet bij de alternatieve merken :(
Ben jij inmiddels al iets verder?

Ik ben op dit moment in contact met een verkoper via AliExpress die me gordijn rails + motors (tuya ZigBee motor) kan verkopen. Verzendkosten voor alles samen komen met TNT neer op een 300 dollar. En de gordijnenrails + motors op een 700 dollar.

Dat is +- 28 meter rails + toebehoren en dan 9 motors.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Tanuki schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:49:
[...]

Ben jij inmiddels al iets verder?

Ik ben op dit moment in contact met een verkoper via AliExpress die me gordijn rails + motors (tuya ZigBee motor) kan verkopen. Verzendkosten voor alles samen komen met TNT neer op een 300 dollar. En de gordijnenrails + motors op een 700 dollar.

Dat is +- 28 meter rails + toebehoren en dan 9 motors.
Nee helaas niet, is ook niet dringend.
Ik wacht nog steeds op mensen die dezelfde combo hebben of het erop willen wagen met de aqara of ander merk

Ik wil er ook niet zoveel geld aan uitgeven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Septillion schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:51:
@Cpt-Cholo Als triggers
- On for 2h
- Off for 24h

Ik ben er nu mee aan het spelen, maar krijg het niet goed. Ter info de Shelly gaat niet aan of uit. Ik wil graag een alarm krijgen als er al 24u geen stroom is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Cpt-Cholo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:56:
[...]

Ik ben er nu mee aan het spelen, maar krijg het niet goed. Ter info de Shelly gaat niet aan of uit. Ik wil graag een alarm krijgen als er al 24u geen stroom is gebruikt.
Met je Shelly1 kun je geen stroomverbruik meten. Dus je kunt enkel de aan/uit stand afvangen.

Of heb je een Shelly 1PM (power metering)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:29
Magic schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:19:
Ik heb Home assistant draaien via de Synology VM manager. Ik voer een Conbee 2 door naar deze VM, en eigenlijk werkt dat prima, op 1 puntje na:

Wanneer HA herstart voor een update of eigen interactie, dan ontkoppelt hij de Conbee 2 tijdens het afsluiten. Wanneer HA weer terugkomt, is de Conbee2 nog steeds disconnected. Echter wanneer ik een koude start doe, eerst afsluiten en dan handmatig weer aanzetten, dan wordt de conbee2 gewoon prima bij het opstarten al verbonden. Heeft iemand hier de oplossing voor? Ik vermoed dat de synology software alleen usb devices automatisch connect bij een koude start, en bij een warme reboot de laatste staat ophaalt oid.
Hier heb ik ook last van en heb geen oplossing kunnen vinden dat werkt. Loopt een draadje hierover op Synology forum en daar is ook de conclusie dat het niet op te lossen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
Praktisch vraagje m.b.t. de inrichting. Van alle light automations heb ik per zone een automation voor licht aan en licht uit. Dus zo:
  • Automation licht toilet aan
  • Automation licht toilet uit
  • Automation licht hal aan
  • Automation licht hal uit
  • etc...
Is dit de meest logische manier om het op deze manier in te richten?
Reptile-X schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb zelf ook een NUC, nooit Pi gehad voor HA, ik kan het niet vergelijken maar die van mij is echt goed betrouwbaar, nooit problemen gehad, het heeft maar 4GB intern geheugen en 100GB SSD M.2, is meer dan genoeg, processor is vijfde generatie i3 en het draait rond +/- 20% processor gebruik, ik zie misschien heel af en toe een piek van 50% na een restart bijv. Ik heb constant 3GB RAM vrij.
Dit zijn de specs van mijn NUC: Intel® NUC Kit NUC5i3RYK

Specs van de NUC die jij wil kopen: Intel® NUC Kit NUC7i3DNKE
2 generaties nieuwer dan die van mij, zal ook heel goed werken.

Als ik naar USB specificaties kijk is het bijna identiek als die van mij:

[...]

Ik heb ook geen externe USB 2.0 op mijn NUC, alleen 3.0 dus, hierop heb ik ook een ConBeeII stick draaien met ZHA (100+ Zigbee apparaten) werkt zonder problemen.
Maar ik sluit de ConBeeII aan met een 3 meter USB 2.0 verleng kabel + een 2.0 USB hub op de NUC.
Thanks voor je uitgebreide feedback. Heb de NUC inmiddels aangeschaft. Later deze week is migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Oesie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:32:
Praktisch vraagje m.b.t. de inrichting. Van alle light automations heb ik per zone een automation voor licht aan en licht uit. Dus zo:
  • Automation licht toilet aan
  • Automation licht toilet uit
  • Automation licht hal aan
  • Automation licht hal uit
  • etc...
Is dit de meest logische manier om het op deze manier in te richten?
Dat ligt er een beetje aan wat de triggers zijn voor de automations.

Per functie of ruimte zou je de automations kunnen samenvoegen tot één automation met gebruik van choose en trigger id's:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
automation:
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
      id: trigger_optie_1
    - platform: state
      entity_id: sensor.fritz_box_5490_call_monitor
      to: ringing
      id: trigger_optie_2
  action:
    - choose:
        - alias: "Actie optie 1"
          conditions:
            - condition: trigger
          sequence:
            - service: script.do_something
        - alias: "Actie optie 2"
          conditions:
          sequence:
            - service: script.do_something_else

Wanneer de automations erg op elkaar lijken, kun je misschien nog verder gaan en met templates proberen e.e.a. samen te voegen. Of kijken naar een geschikte Blueprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
verjager schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:57:
[...]

Dat ligt er een beetje aan wat de triggers zijn voor de automations.

Per functie of ruimte zou je de automations kunnen samenvoegen tot één automation met gebruik van choose en trigger id's:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
automation:
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
      entity_id: sensor.fritz_box_5490_call_monitor
      to: ringing
  action:
    - choose:
        - alias: "Actie optie 1"
          conditions:
          sequence:
            - service: script.do_something
        - alias: "Actie optie 2"
          conditions:
          sequence:
            - service: script.do_something_else

Wanneer de automations erg op elkaar lijken, kun je misschien nog verder gaan en met templates proberen e.e.a. samen te voegen. Of kijken naar een geschikte Blueprint.
Alle automations worden getriggerd door motion sensoren (en een input helper). Overigens werkt het allemaal naar behoren maar ben dus benieuwd of dit wel de meest logische route is. Zo ook eigenlijk of je beter devices kunt gebruiken of entity_id's.

Deze voor licht aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
alias: Verlichting toilet beneden aan
description: Zet spot aan bij beweging op basis van tijd
trigger:
  - entity_id: binary_sensor.motion_tt_beneden_presence
    platform: state
    to: 'on'
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.helper_schoonmaakster_binnen
            state: 'on'
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              transition: 3
              brightness_pct: 100
              color_temp: 260
            target:
              entity_id: light.tt_beneden
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: '06:00:00'
            before: '07:15:00'
            state: 'off'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 30
              color_temp: 420
              transition: 2
            target:
      - conditions:
            after: '07:15:00'
            before: '20:30:00'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 90
              color_temp: 320
              transition: 1
            target:
      - conditions:
            after: '20:30:00'
            before: '23:00:00'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 60
              color_temp: 400
            target:
      - conditions:
            after: '23:00:00'
            before: '06:00:00'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 10
              color_temp: 454
            target:
mode: single

En deze voor licht uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Verlichting toilet beneden uit
description: ''
trigger:
  - entity_id: binary_sensor.motion_tt_beneden_presence
    platform: state
    to: 'off'
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 5
  - platform: device
    type: turned_on
    device_id: 75263b69aed8cf6212b6a9836f9c696d
    domain: light
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
condition:
  - type: is_no_motion
    condition: device
    device_id: b1845b9b3cd4eb97b0f1dc9ac2991297
    entity_id: binary_sensor.motion_tt_beneden_presence
    domain: binary_sensor
action:
  - service: light.turn_off
    data:
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
@Oesie Ik gebruik bij voorkeur entities i.p.v. devices. Staat wat cleaner en is handmatig makkelijker aan te passen.

De automations zijn nu tamelijk uitgebreid, dus voor het overzicht zou ik aan/uit denk toch niet samenvoegen.

Wanneer de triggers en de conditions (input_boolean) voor de verschillende ruimtes steeds hetzelfde format hebben, en de lichtkleur/sterkte ook, zou je iets kunnen doen als dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
variables:
  target_light: "{{ trigger.to_state.entity_id | replace('binary_sensor.motion_','light.') | replace('_presence','') }}"
...
action:
  - service: light.turn_off
    data:
    target:
      entity_id: "{{ target_light }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Arn0uDz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:02:
[...]

Hier heb ik ook last van en heb geen oplossing kunnen vinden dat werkt. Loopt een draadje hierover op Synology forum en daar is ook de conclusie dat het niet op te lossen is.
Hebben we met VM’s met license dongles ook op Syno’s dus ik vrees dat dat echt Syno-related behavior is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 20:27
skank schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:30:
[...]

Nee helaas niet, is ook niet dringend.
Ik wacht nog steeds op mensen die dezelfde combo hebben of het erop willen wagen met de aqara of ander merk

Ik wil er ook niet zoveel geld aan uitgeven :p
(@Tanuki)

Hier net de test met een Zemismart ZM79E-DT Zigbee mains powered gordijnrail afgerond.
Heb er 1 gekocht van 4.2 meter, dubbel sluitend.

Via Z2M eenvoudig in HA te krijgen.

Tot op heden tevreden, werkt goed. Kostte 175,- incl verzending uit Polen, binnen een paar werkdagen.

Linkjes:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_cover.html
https://nl.aliexpress.com/item/4001132527496.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

[...]

Ik heb het gevonden. Ik post even de oplossing voor als er andere mensen hetzelfde willen doen:

Triggers:

Als de Shelly al 24u geen verbruik meer voelt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
platform: numeric_state
entity_id: sensor.shellyplug_s_dbe9fe_power
below: '100'
for:
  hours: 24
  minutes: 0

en

Als de Shelly al 2u aan een stuk blijft stroom leveren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
above: '100'
for:
  hours: 2

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt-Cholo op 16-02-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Arn0uDz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:02:
[...]

Ah, dank, ik dacht dat het iets specifieks was voor HA, dus nooit gedacht om op synology zelf te kijken. Maar dan weet ik iig dat het niet aan mij ligt :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Cpt-Cholo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:01:
[...]

Ik heb het gevonden. Ik post even de oplossing voor als er andere mensen hetzelfde willen doen:

Triggers:

Als de Shelly al 24u geen verbruik meer voelt:

above: '100'
for:

en

Als de Shelly al 2u aan een stuk blijft stroom leveren:

below: '100'
for:
Volgens mij heb je nu precies het tegenovergestelde gedaan. 24u power, en 2u geen power.

Verder heb ik zelf gemerkt dat een state vasthouden in een trigger niet altijd lekker werkt na een reboot, dus met zo'n lange periode van 24u zou het nog een eens mis kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas was vanmorgen mijn p1 lezer offline, deze heb ik moeten herstarten. Na wat zoekwerk kwam ik een leuk artikel tegen. Alles werkt naar behoren, enkel de automation krijg ik niet aan de praat via de wizard. Hij slaat wel op maar laat later niets zien. Kan wel zien dat de automations.yaml wordt gevuld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: '1644998370843'
  alias: P1 Offline
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.p1reader
    from: 'on'
  action:
  - service: notify.mobile_app_oneplus_a6003
    data:
- id: '1644998488616'
  alias: Smokeping offline
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.smokeping
    from: 'on'
  action:
  - service: notify.mobile_app_oneplus_a6003
    data:
      title: offline

Zie ik wellicht iets over het hoofd? (HA heb ik herstart, meerdere keren) :?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-02-2022 10:19 . Reden: yaml code tag voor de duidelijkheid ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
[...]

Dus de Shelly stuurt niet? Dan inderdaad op stroomgebruik. Dan zal je eens moeten kijken wat de pomp gebruikt.

Ik heb even geen HA draaien (net verhuist :+ ) maar als trigger zal het iets zijn als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - alias: "Pump notification"
    trigger:
      - platform: numeric_state
        id: "stuck_on"
        entity_id: sensor.shelly_power
        above: 20
        for:
        id: "stuck_off"
        below: 20
        for:
    action: []

Hierbij ga ik uit da hij wel meer dan 20 Watt gebruikt. Je zal zelf even de entity met het stroomgebruik van de Shelly op moeten zoeken.

De 24 uur is inderdaad wel lang en een herstart (en denk ook edit van automations) gooit dan roet in het eten. Daarvoor zou je bijvoorbeeld het in tweeën kunnen hakken en het moment dat de pomp uit gaat opslaan in een input_datetime helper. En dan kan je dat controleren of de 24 uur om is. Kan @TheFes vast wel voorbeeldje mee maken :D

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 16-02-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Rouwette schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:08:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
switch:
Niet klooien met een switch ;) Die is aan of uit. Je zou gewoon in LoveLace een button-card moeten kunnen maken. Welke entity je eraan hangt maakt niet zo uit (zo dus ook een random script of automation kunnen zijn). Vervolgens kan je als actie een service call doen.

Maar het zou inderdaad ook met een input_button moeten kunnen. Deze kan je in de UI onder helper aanmaken. Hiermee heb ik alleen nog niet gespeeld (of kan er nu niet mee spelen) door de verhuizing. maar daar kan je volgen mij ook een actie aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Harmen Ze even pre stuk in de UI (in yaml mode) invoeren. Maar haal de - even weg en alles 2 spaces naar links (shift - tab).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Dus de Shelly stuurt niet? Dan inderdaad op stroomgebruik. Dan zal je eens moeten kijken wat de pomp gebruikt.

Ik heb even geen HA draaien (net verhuist :+ ) maar als trigger zal het iets zijn als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - alias: "Pump notification"
    trigger:
        for:
        for:
    action: []

Hierbij ga ik uit da hij wel meer dan 20 Watt gebruikt. Je zal zelf even de entity met het stroomgebruik van de Shelly op moeten zoeken.

De 24 uur is inderdaad wel lang en een herstart (en denk ook edit van automations) gooit dan roet in het eten. Daarvoor zou je bijvoorbeeld het in tweeën kunnen hakken en het moment dat de pomp uit gaat opslaan in een input_datetime helper. En dan kan je dat controleren of de 24 uur om is. Kan @TheFes vast wel voorbeeldje mee maken :D
Het kan ook door te triggeren op restart en automation reload en een wait_template te gebruiken op basis van last_changed.
Maar aangezien ik vandaag en 3 jarig zoontje die geen dutjes meer doet onder mijn hoede heb, wordt dat op z'n vroegst vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@TheFes Maar last_changed werkt niet (echt) met een numeric waarde. Als hij dan even van 0,0W naar 0,1W gaat heb je al een change.

Zelf even helemaal geen HA draaien dus je bent dan als nog sneller :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:32:
@TheFes Maar last_changed werkt niet (echt) met een numeric waarde. Als hij dan even van 0,0W naar 0,1W gaat heb je al een change.

Zelf even helemaal geen HA draaien dus je bent dan als nog sneller :D
Hmm, goed punt ja. Dan zou je er een binary_sensor bij moeten maken, en die gebruiken icm met last_changed

Al zal die wellicht unavailable zijn na reboot, dan is jouw optie met de input_datetime toch de beste denk ik zo.

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 16-02-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@TheFes Maar ben je die last_change ook niet kwijt na een herstart? Want dan zou je als nog naar een helper moeten en kan je net zo goed gelijk een inout_datetime apkken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:45:
@TheFes Maar ben je die last_change ook niet kwijt na een herstart? Want dan zou je als nog naar een helper moeten en kan je net zo goed gelijk een inout_datetime apkken.
Zo lang de state hetzelfde blijft als voor de reboot niet, maar dus wel als hij na het opstarten unavailable is (zie mijn edit)
Dus de helper lijkt mij ook de beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paul2005
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 15:09
Voor degene met een Watts Vision Smart Home systeem om het huis te verwarmen: ik heb een integratie voor home assistant gemaakt. De functionaliteit is beperkt tot het bedienen van een thermostaat en het uitlezen van de communicatie van de centrale unit want meer apparaten heb ik niet. Het is me ook opgevallen dat de api die gebruikt wordt nog al eens problemen heeft waardoor de gegevens niet worden bijgewerkt. Voor mij was het een mooie oefening om python te leren en het werkt al een tijdje goed genoeg dus ik dacht het hier nu te delen. De integratie is te vinden op GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 13:47
Iemand nog een tip om deze 'last ring' sensor goed te krijgen? Doordat de database in een andere tijdzone staat, geeft de sensor 09:30 aan terwijl er op 10:30 aangebeld werd. Weet ook niet of tijdens zomertijd er 2 uur offset gaat komen :-/
YAML:
1
2
3
4
5
- platform: sql
  queries:
    - name: last ring
      query: "SELECT * FROM states WHERE entity_id = 'binary_sensor.doorbell_button' AND state = 'on' ORDER BY last_changed DESC LIMIT 1;"
      column: 'last_changed'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Slaut schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:59:
Iemand nog een tip om deze 'last ring' sensor goed te krijgen? Doordat de database in een andere tijdzone staat, geeft de sensor 09:30 aan terwijl er op 10:30 aangebeld werd. Weet ook niet of tijdens zomertijd er 2 uur offset gaat komen :-/
YAML:
1
2
3
4
5
  queries:
      query: "SELECT * FROM states WHERE entity_id = 'binary_sensor.doorbell_button' AND state = 'on' ORDER BY last_changed DESC LIMIT 1;"
Kan je niet met je SQL query direct de last changed column selecteren ipv alle kolommen (performance technisch beter lijkt me) en dan direct in de query proberen te converteren naar de juiste timezone?

Google geeft wel wat mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
@-Casper Helaas ben ik niet zo handig met SQL maar zal gaan zoeken hoe ik de query moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Septillion schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Bedankt voor je hulp. Jazeker, dit is een dikke 500W

Ik kijk zeker je tip in betreffende de helper, maar ik ben nog een volledige noob, zou het probleem zich ook al voor doen bij pakweg 16u?.
TheFes schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:29:
[...]
Maar aangezien ik vandaag en 3 jarig zoontje die geen dutjes meer doet onder mijn hoede heb, wordt dat op z'n vroegst vanavond.
De mijne zijn 4 en 5. De energie waarmee ze het huis afbreken is schrikwekkend.
Septillion schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:32:
Dit gebeurt dus vaak, vandaar heb ik het op 100 gezet voorlopig.

[ Voor 29% gewijzigd door Cpt-Cholo op 16-02-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Slaut Zelf zou ik niet met de db rommelen incl dat je dan zelf verantwoordelijk bent om het naar local time om te zettten. Waarom niet de makkelijke weg en gewoon een helper (input_datetime bijvoorbeeld) pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 18-09 21:39
TheFes schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Zo lang de state hetzelfde blijft als voor de reboot niet, maar dus wel als hij na het opstarten unavailable is (zie mijn edit)
Dus de helper lijkt mij ook de beste optie.
Weet je dat zeker?
Als ik een reboot doe en naar de template editor ga, dan geeft het demo template geen goede tijd weer:
YAML:
1
The sun rose {{ relative_time(states.sun.sun.last_changed) }} ago.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Slaut schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:17:
@-Casper Helaas ben ik niet zo handig met SQL maar zal gaan zoeken hoe ik de query moet aanpassen.
Ik weet niet wat van database (en dus wat van SQL je hebt draaien) maar je kan jouw code in ieder geval als volgt aanpassen zonder dat dit iets veranderd aan je output:

YAML:
1
2
3
4
5
  queries:
      query: "SELECT last_changed FROM states WHERE entity_id = 'binary_sensor.doorbell_button' AND state = 'on' ORDER BY last_changed DESC LIMIT 1;"

Vervolgens zou je iets met die last_changed tussen SELECT en FROM moeten doen om die in de juiste timezone te krijgen. Op basis van deze info zou je in MySQL iets kunnen doen als:

YAML:
1
2
3
4
5
  queries:
      query: "SELECT CONVERT_TZ(last_changed,'UTC','CET') FROM states WHERE entity_id = 'binary_sensor.doorbell_button' AND state = 'on' ORDER BY last_changed DESC LIMIT 1;"

Je moet dan wel ff uitvogelen in welke timezone die tijd in last_changed staat (nu ff UTC gebruikt). Niet getest of wat dan ook. Maar probeer je wat richting te geven in waar je een oplossing kan zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Cpt-Cholo De keren dat de boel zomaar herstart zouden niet zo groot moeten zijn. Maar als jij een restart doet dan heb je het issue altijd, hoe lang het ook is. In de regel is het voor zaken van <30 minuten vaak niet zo spannend dat ze afgebroken worden of dat je wee 30 minuten moet wachten na een restart. Maar 24 uur of 16 uur zijn wel lang.

Ik heb even droog wat yaml in elkaar gebakken. Ik denk dat het dan neer komt op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: "Pump notification"
trigger:
    id: "on"
    id: "off"
    value_template: "{{ utcnow() > ((states('input_datetime.pump_last_change')|as_datetime) + timedelta(days = 1)) }}"
    value_template: "{{ utcnow() > ((states('input_datetime.pump_last_change')|as_datetime) + timedelta(hoers = 2)) }}"
action:
  - choose:
    - conditions:
        - condition: or
          conditions:
      sequence:
        - service: input_datetime.set_datetime
          target:
            entity_id: input_datetime.pump_last_change
          data:
            timestamp: "{{ utcnow()|as_timestamp }}"
    - conditions:
        - condition: numeric_state
      sequence: [] #send notification for stuck off
    - conditions:
      sequence: [] #send notification for stuck on

Deze gaat nog wel de mist in als de pomp precies aan/uit gaat tijdens een herstart... Dan zou je eigenlijk twee helpers moeten gebruiken. Eén met laatste keer aan en één met laatste keer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Septillion schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:14:
@Cpt-Cholo De keren dat de boel zomaar herstart zouden niet zo groot moeten zijn. Maar als jij een restart doet dan heb je het issue altijd, hoe lang het ook is. In de regel is het voor zaken van <30 minuten vaak niet zo spannend dat ze afgebroken worden of dat je wee 30 minuten moet wachten na een restart. Maar 24 uur of 16 uur zijn wel lang.

Ik heb even droog wat yaml in elkaar gebakken. Ik denk dat het dan neer komt op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: "Pump notification"
trigger:
    value_template: "{{ utcnow() > ((states('input_datetime.pump_last_change')|as_datetime) + timedelta(days = 1)) }}"
    value_template: "{{ utcnow() > ((states('input_datetime.pump_last_change')|as_datetime) + timedelta(hoers = 2)) }}"
action:
  - choose:
    - conditions:
        - condition: or
          conditions:
      sequence:
        - service: input_datetime.set_datetime
          target:
            entity_id: input_datetime.pump_last_change
          data:
            timestamp: "{{ utcnow()|as_timestamp }}"
    - conditions:
      sequence: [] #send notification for stuck off
    - conditions:
      sequence: [] #send notification for stuck on

Deze gaat nog wel de mist in als de pomp precies aan/uit gaat tijdens een herstart... Dan zou je eigenlijk twee helpers moeten gebruiken. Eén met laatste keer aan en één met laatste keer uit.
Dat is wel zeer sympathiek om me zo te verwennen, ik leer enorm veel uit deze eerste automatisatie. Ik ga even mij tijd moeten nemen om dit allemaal te verwerken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
iemand ervaring met de ROBB smarrt ROB_200-007-0 (whitelabel: ( Sunricher SR-ZG9001K8-DIM ) in combinatie met ZHA? (conbee2 usb)

Ik heb aan de hand van deze blueprint: https://community.home-as...e-s8-keypad-remote/267243
de bovenste 2 knoppen werkend, enkel nu zijn de overige linker knoppen het zelfde als de linker bovenste, idem voor rechts. mijn kennis met python is niveau noob,
iemand die me wat op weg kan helpen om de overige knoppen ook in stelbaar te krijgen?

de huidige blueprint:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
blueprint:
  name: ROBB smarrt ROB_200-007-0 keypad (ZHA)
  description: 'Control anything using ROB_200-007-0 keypad'
  domain: automation

input:
    remote:
      name: Keypad
      description: Keypad to use
      selector:
        device:
          integration: zha
          manufacturer: ROBB smarrt
          model: ROB_200-007-0
    button_on:
      name: On Button (short pressed)
      description: Action to run on short press on On button
      default: []
      selector:
        action: {}
    button_on_long:
      name: On Button (long pressed)
      description: Action to run on press on On button
      selector:
    button_off:
      name: Off Button (short pressed)
      description: Action to run on short press on Off button
      selector:
    button_off_long:
      name: Off Button (long pressed)
      description: Action to run on press on Off button
      selector:
    button_1:
      name: Button S1 (short pressed)
      description: Action to run on short press on Button S1
      selector:
    button_1_long:
      name: Button S1 (long pressed)
      description: Action to run on long press on Button S1
      selector:
    button_2:
      name: Button S2 (short pressed)
      description: Action to run on short press on Button S2
      selector:
    button_2_long:
      name: Button S2 (long pressed)
      description: Action to run on long press on Button S2
      selector:
    button_3:
      name: Button S3 (short pressed)
      description: Action to run on short press on Button S3
      selector:
    button_3_long:
      name: Button S3 (long pressed)
      description: Action to run on long press on Button S3
      selector:
    button_4:
      name: Button S4 (short pressed)
      description: Action to run on short press on Button S4
      selector:
    button_4_long:
      name: Button S4 (long pressed)
      description: Action to run on long press on Button S4
      selector:
    button_5:
      name: Button S5 (short pressed)
      description: Action to run on short press on Button S5
      selector:
    button_5_long:
      name: Button S5 (long pressed)
      description: Action to run on long press on Button S5
      selector:
    button_6:
      name: Button S6 (short pressed)
      description: Action to run on short press on Button S6
      selector:
    button_6_long:
      name: Button S6 (long pressed)
      description: Action to run on long press on Button S6
      selector:

mode: restart
max_exceeded: silent

trigger:
- platform: event
  event_type: zha_event
  event_data:
    device_id: !input remote

action:
- choose:
  - conditions:
    - condition: template
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "off"%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_off'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [1,50]%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_off_long'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "on"%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_on'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [0,50]%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_on_long'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "on" and trigger.event.data.args == [0,1]%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_1'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [0.50]%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_1_long'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "off" and trigger.event.data.args == []%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_2'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [1,50]%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_2_long'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "on" and trigger.event.data.args == []%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_3'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [0.50]%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_3_long'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "off" and trigger.event.data.args == []%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_4'
  - conditions:
    sequence: !input 'button_4_long'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "on" and trigger.event.data.args == []%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_5'
  - conditions:
      value_template: '{%if trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [0,50]%}true{%else%}false{%endif%}'
    sequence: !input 'button_5_long'
  - conditions:
    sequence: !input 'button_6'
  - conditions:
    sequence: !input 'button_6_long'

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-02-2022 15:45 . Reden: yaml code tag voor de duidelijkheid ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
golles schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Weet je dat zeker?
Als ik een reboot doe en naar de template editor ga, dan geeft het demo template geen goede tijd weer:
YAML:
1
The sun rose {{ relative_time(states.sun.sun.last_changed) }} ago.
I stand corrected. Ik denk dat ik het een keer als back-up gebruikt heb voor een korte periode (paar minuten of zo). Dat was dan meer zodat het bij een reboot in ieder geval nog uitgevoerd werd.

Met een periode van 24u heeft dat weinig zin dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
-Casper schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Ik weet niet wat van database (en dus wat van SQL je hebt draaien) maar je kan jouw code in ieder geval als volgt aanpassen zonder dat dit iets veranderd aan je output:

YAML:
1
2
3
4
5
  queries:
      query: "SELECT last_changed FROM states WHERE entity_id = 'binary_sensor.doorbell_button' AND state = 'on' ORDER BY last_changed DESC LIMIT 1;"

Vervolgens zou je iets met die last_changed tussen SELECT en FROM moeten doen om die in de juiste timezone te krijgen. Op basis van deze info zou je in MySQL iets kunnen doen als:

YAML:
1
2
3
4
5
  queries:
      query: "SELECT CONVERT_TZ(last_changed,'UTC','CET') FROM states WHERE entity_id = 'binary_sensor.doorbell_button' AND state = 'on' ORDER BY last_changed DESC LIMIT 1;"

Je moet dan wel ff uitvogelen in welke timezone die tijd in last_changed staat (nu ff UTC gebruikt). Niet getest of wat dan ook. Maar probeer je wat richting te geven in waar je een oplossing kan zoeken.
Bedankt voor de hulp, het werkt alleen nog niet en ik begrijp SQL niet voldoende om het op te kunnen lossen denk ik. Wel via 'DB browser for SQLite' verschillende queries snel kunnen testen.
Ik denk dat ik met septillion z'n tip ga volgen, kijken wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@geenwindows Je hoeft ook geen Python te kennen. Config is puur YAML ;)

Maar zo te zien kende de persoon die de blueprint heeft gemaakt ook geen yaml :+ Zo hebben meerdere opties exact dezelfde conditie, dat gaat natuurlijk nooit werken. Verder geen ervaing met het device of ZHA dus kan je niet zeggen dat het had moeten zijn. Deze zou je met Development Tools -> Events volgens mij moeten kunnen zien als je op de knoppen drukt.

En voor de versimpeling van de yaml:
YAML:
1
2
3
'{%if trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [1,50]%}true{%else%}false{%endif%}'
# is hetzelfde als
'{{ trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [1,50] }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:57:
@geenwindows Je hoeft ook geen Python te kennen. Config is puur YAML ;)

Maar zo te zien kende de persoon die de blueprint heeft gemaakt ook geen yaml :+ Zo hebben meerdere opties exact dezelfde conditie, dat gaat natuurlijk nooit werken. Verder geen ervaing met het device of ZHA dus kan je niet zeggen dat het had moeten zijn. Deze zou je met Development Tools -> Events volgens mij moeten kunnen zien als je op de knoppen drukt.

En voor de versimpeling van de yaml:
YAML:
1
2
3
'{%if trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [1,50]%}true{%else%}false{%endif%}'
# is hetzelfde als
'{{ trigger.event.data.command == "move_with_on_off" and trigger.event.data.args == [1,50] }}'
laat ik het anders zeggen; ik heb geen enkele codeer skillz :+

als ik in devtools kijk zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
ZHA_event:
button 1 short:
Gebeurtenis 71 uitgevoerd 16:37:

{
    "event_type": "zha_event",
    "data": {
        "device_ieee": "b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a",
        "unique_id": "b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a:1:0x0006",
        "device_id": "7fc3f2a2e388931f934b8d1443906ae6",
        "endpoint_id": 1,
        "cluster_id": 6,
        "command": "on",
        "args": []
    },
    "origin": "LOCAL",
    "time_fired": "2022-02-16T15:37:22.479710+00:00",
    "context": {
        "id": "a707e37acd9a49bff5b4ce9bcc60d050",
        "parent_id": null,
        "user_id": null
    }
}

button 1 long:
Gebeurtenis 73 uitgevoerd 16:37:

{
        "unique_id": "b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a:1:0x0008",
        "cluster_id": 8,
        "command": "stop",
    },
    "time_fired": "2022-02-16T15:37:56.293550+00:00",
        "id": "3389448d82303d0c14415e763f672139",
    }
}

Gebeurtenis 72 uitgevoerd 16:37:

{
        "command": "move_with_on_off",
        "args": [
            0,
            50
        ]
    },
    "time_fired": "2022-02-16T15:37:55.286748+00:00",
        "id": "fcf4205a0d530c4e5fb8c48e5972283f",
    }
}

button 2 short:
Gebeurtenis 74 uitgevoerd 16:38:

{
        "unique_id": "b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a:1:0x0006",
        "command": "off",
    },
    "time_fired": "2022-02-16T15:38:28.142072+00:00",
        "id": "18a0df4818c1375138458e3e47f96aee",
    }
}

button 2 long:
Gebeurtenis 76 uitgevoerd 16:39:

{
    },
    "time_fired": "2022-02-16T15:39:29.162558+00:00",
        "id": "6d32a847ce743eaba6d500a017cfc5bb",
    }
}

Gebeurtenis 75 uitgevoerd 16:39:

{
            1,
            50
        ]
    },
    "time_fired": "2022-02-16T15:39:28.160318+00:00",
        "id": "3876eb0ee16b76a3b9bdda51849dae53",
    }
}

button 3 short:
Gebeurtenis 77 uitgevoerd 16:39:

{
        "unique_id": "b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a:2:0x0006",
        "endpoint_id": 2,
        "command": "on",
    },
    "time_fired": "2022-02-16T15:39:49.211687+00:00",
        "id": "08c45ea49b8b2b48d8843792250147f6",
    }
}

button 3 long:
Gebeurtenis 79 uitgevoerd 16:40:

{
        "unique_id": "b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a:2:0x0008",
    },
    "time_fired": "2022-02-16T15:40:40.094176+00:00",
        "id": "556c25bf7eaad6b006f8107dbdcd261a",
    }
}

Gebeurtenis 78 uitgevoerd 16:40:

{
        "unique_id": "b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a:2:0x0008",
            0,
            50
        ]
    },
    "time_fired": "2022-02-16T15:40:38.089979+00:00",
        "id": "b35e4983928345c0e27c844ed0703867",
    }
}

button 4 short:
Gebeurtenis 80 uitgevoerd 16:40:

{
        "unique_id": "b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a:2:0x0006",
        "command": "off",
    },
    "time_fired": "2022-02-16T15:40:59.140597+00:00",
        "id": "b7d28904501f6b59d462f9931d84569e",
    }
}

dit is enkel de eerste 4 knoppen, enkel de 'endpoint_id veranderd... heb als wel kunnen vinden dat deze draadloze multi switch beter werkt in deconf en m2h, maar volgens mij is het niet mogelijk om de conbee2 voor meer dan alleen ZHA te gebruiken?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
OxyDrokz schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:20:
[...]

(@Tanuki)

Hier net de test met een Zemismart ZM79E-DT Zigbee mains powered gordijnrail afgerond.
Heb er 1 gekocht van 4.2 meter, dubbel sluitend.

Via Z2M eenvoudig in HA te krijgen.

Tot op heden tevreden, werkt goed. Kostte 175,- incl verzending uit Polen, binnen een paar werkdagen.

Linkjes:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_cover.html
https://nl.aliexpress.com/item/4001132527496.html
Cool! Dank je wel!

Ik had begrepen, uit de toch wel een beetje warboel aan informatie en slechte communicatie met mensen uit AliExpress, dat het mogelijk is om de wifi versie te flashen met een custom esphome achtige firmware.
En de ZigBee variant zou in principe out of the box moeten werken met zigbee2mqtt?

En het zou ook moeten werken met feedback, begreep ik. Dus dat je bijvoorbeeld het gordijn sluit door er zachtjes aan te trekken, of met de afstandsbediening, en dat home assistant dan ook snapt dat het gordijn op die positie staat.

Klopt dat?

Ik kwam zelf ook op die zemismart uit, al had ik eerder een andere voor ogen, maar dat was denk ik de wifi versie dan.

Ik ga eens kijken in Polen! Misschien ben ik daar wel goedkoper uit, voor dezelfde spullen. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@geenwindows Oef, daarvoor heb ik even te weinig ervaring met ZHA voor. Je zal dus moeten filteren op unieke parameters. Maar maakt ZHA er geen device voor aan waar je mee kunt werken?

Over conbee en wat te gebruiken, je kan de Conbee ook met Zigbee2MQTT of de officiële DeConz gebruiken. Je kan alleen maar één softwarepakket de stick laten gebruiken. Je zal dus echt moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:59:
@geenwindows Oef, daarvoor heb ik even te weinig ervaring met ZHA voor. Je zal dus moeten filteren op unieke parameters. Maar maakt ZHA er geen device voor aan waar je mee kunt werken?

Over conbee en wat te gebruiken, je kan de Conbee ook met Zigbee2MQTT of de officiële DeConz gebruiken. Je kan alleen maar één softwarepakket de stick laten gebruiken. Je zal dus echt moeten kiezen.
Ik heb aan de hand van dit topic: https://community.home-as...-for-automation/120876/10
het zonder de blueprint enig sinds voor elkaar gekregen, aan de hand van de zha_event maak ik per knop een nieuwe automatisering, en bij 'trigger' heb ik voor knop 1 dit:
code:
1
2
3
4
device_ieee: b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a
unique_id: b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a:2:0x0006
command: 'on'
args: []

om vervolgens weer bij actie dan de te bedienen apparaat in te schakelen.

als ik dan de auomatisering opsla en automations.yaml nakijk krijg ik dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: '1645035808205'
  alias: woonkamer kleine lamp aan
  trigger:
  - platform: event
    event_type: zha_event
    event_data:
      device_ieee: b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a
      unique_id: b4:e3:f9:ff:fe:f4:04:8a:2:0x0006
      command: 'on'
      args: []
  action:
  - type: turn_on
    device_id: 4980ddc5257e4de87ed067ea3ec4d758
    entity_id: switch.lumi_lumi_plug_maeu01_be3e3100_on_off
    domain: switch

dit werkt overigens prima, kost nu wat meer werk om de acties in te stellen maar het is een begin...
ik ben pas afgelopen weekend dieper gaan duiken in HA qua verdere huis aanpassingen

mogelijk dat ik iets verkeerd heb gedaan maar wat ik in HA zie bij de ROB_200-007-0:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utCU0rhQ8XRiA0aAv3-FaZehNyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zCN4OzyFp2U3ndEiyX8kq7ip.png?f=fotoalbum_large

en bij de xiaomi Aqara smart switch dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OKBWSg1VgE_TE6-ZBtwvM0SSTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxrcYuZHzQXflgpeQNsH1nxQ.png?f=fotoalbum_large

diverse entiteiten werken niet... :?

[ Voor 3% gewijzigd door geenwindows op 16-02-2022 23:14 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
vonkkie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:26:
@Zwerver of zelf een kwh meter plaatsen en uit lezen

Plaats een een foto van je meter
Kijk goed of er ergens een p1 poort op zit
Sorry voor de hele hele hele late reactie. Maar dit is onze meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xXhuxYGm_Nql5pngihIG5IPo08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TjbGzBJGjXAktLWMERiVojVs.png?f=fotoalbum_large

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
Zwerver schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 03:58:
[...]

Sorry voor de hele hele hele late reactie. Maar dit is onze meter:

[Afbeelding]
Je zit in Australië? Volgens mij kun je weinig met die meter: YouTube: How to read your BLACK smart meter
Je kan waarschijnlijk de pulsen tellen, via die metalen ring aan de rechterkant.

https://www.home-assistan...meter-via-a-pulse-counter

[ Voor 38% gewijzigd door Hmmbob op 17-02-2022 07:30 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmmbob schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:30:
Je kan waarschijnlijk de pulsen tellen, via die metalen ring aan de rechterkant.

https://www.home-assistan...meter-via-a-pulse-counter
Kan je dan afname en terugleveren ook apart registreren? Beide geven immers lichtpulsen, toch? Anders heb je niet zoveel aan die pulsen als er ook sprake is van terugleveren.

<John O`Mill>

Hmmmmm, dat is een goeie.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Illusion

(the art of)

obv van: https://www.landisgyr.com...2014/06/E350-Brochure.pdf
Die stalen ring is een digitale optische interface. Protocol is blijkbaar AS 1284.10.2
Daar zou misschien deze interface op passen http://www.petechnik.com/.../10/k01_ansi_0902en_g.pdf

Of zelf iets bouwen, was ook hier wel een topic over, maar die kan ik even niet vinden.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
prekz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:02:
Ik heb in mijn configuration.yaml het volgende staan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
################################# Groups #######################################
light:
  - platform: switch
    name: TV_Lamp
    entity_id: switch.tv_lamp
    name: Dubbele_lamp
    entity_id: switch.dubbele_lamp
    name: Achterlamp
    entity_id: switch.achterlamp

## The name: of the above switches is then used in the light group below. thus not the enitity id
  - platform: group
    name: Woonkamerlampen
    entities:
    - light.tv_lamp
    - light.dubbele_lamp
    - light.achterlamp

Het eerste gedeelte (light) heeft als doel om de bestaande stekker modules/switches om te zetten naar light entities. Primaire reden hiervoor is dat ik tegen Google assistant kan zeggen dat hij de woonkamerlampen (groep) aan moeten zetten.

Nu is het zo dat de tv_lamp en de dubbele_lamp zigbee entities zijn. De switch.achterlamp is een zwave entity.

Als ik op mijn dashboard de woonkamerlampen groep aan zet gaan altijd alleen de eerste 2 aan/uit. De 3de (achterlamp) reageert hier nooit op. Hoe kan dit?
Heeft hier iemand een idee van?

• -Casper
prekz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:58:
[...]

Heeft hier iemand een idee van?
Heb je al eens geprobeerd om die light entity die je in de group hebt opgenomen handmatig te schakelen? Werkt die dan wel? Oftewel; dubbelchecken of de fout in je light entity of in de groep zit.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
Ik begrijp iets niet..

Zojuist DSMR reader gemigreerd van een raspi naar een proxmox node. DSMR reader functioneerd en ik krijg netjes de data weer binnen. Na 5 min offline.

Echter nu is het zo dat ik zonnepanelen heb. en terug levering ook in home assistant registreer.

Na de migratie heeft deze de dag waarde van de hele dag onder het laatste uur geschoven. over de dag heen heb ik netjes de waarde van die uren staan als terug levering. Maar het laatste uur heeft home assistant nu alle uren bij elkaar opgeteld en dat nogmaals onder terug levering geregistreerd,

Waardoor ik nu meer terug geleverd hebt dan dat ik daadwerkelijk zelfs opgebracht heb totaal :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRdyj0OrsWaeqJs2h25ofgheh-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tiXJGQZTyZMAkxZPZPtTx7NR.png?f=fotoalbum_large

iemand een idee hoe ik dit kan herstellen? DSMR heeft wel een nieuw IP gekregen. DB heb ik ingelezen in de nieuwe instance.. is BTW een aparte docker container in een VM.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 19:59
Ik heb iets vreemds waar ik niet helemaal uitkom. In mijn Energy Dashboard wijkt de opbrengst van mijn zonnepanelen af. De sensor zelf geeft vandaag bijvoorbeeld 11kWh aan, het Energy Dashboard komt niet verder dan 10,1kWh. De waarde van het Energy Dashboard is komt van sensor.pv_eday:
YAML:
1
2
3
4
utility_meter:
  dag_zonnepanelen:
    source: sensor.pv_eday
    cycle: daily

Nou las ik dat er in 2022.2.7 een fix zat voor de utility meter, maar daar draaide ik vandaag al op :P
Iemand enig idee waar ik het in kan zoeken?

• Visitor.q
  • Laatst online: 18-09 16:01
Zo dan. Vandaag kwam mijn SSD en USB-behuizing binnen, een Raspberry pi 4 (4GB) had ik nog liggen. Dus ik heb me maar eens verdiept in de manual om HassOS op een Rpi4 te zetten en vanaf USB te laten booten. Na pak m beet een uurtje had ik HassOS geinstalleerd en draaide de Rpi4 naast de bestaande installatie op de Rpi3. Toen een full snapshot gemaakt, de Rpi3 uitgezet en de P1 stekker en de Phoscon Conbee-II overgezet, en de nieuwe installatie weer up and running.

Eigenlijk duurde het nog het langst om een kabeltje te vinden waarmee ik de Rpi4 op mijn monitor aan te sluiten, ik zou toch wel aanraden om de initialisatie van de nieuwe installatie via een directe verbinding te doen, dan kun je zien welk ipadres de nieuwe installatie krijgt (als er 2 instances draaien willen ze namelijk allebei homeassistant.local:8123 gebruiken).

Maar goed, het werd al in dit topic aangegeven, de overstap was probleemloos te noemen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Visitor.q op 17-02-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dennistd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 04:19:
[...]

Je zit in Australië? Volgens mij kun je weinig met die meter: YouTube: How to read your BLACK smart meter
Yep, Down Under.... Dat idee had ik al ja.
Illusion schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:07:
obv van: https://www.landisgyr.com...2014/06/E350-Brochure.pdf
Die stalen ring is een digitale optische interface. Protocol is blijkbaar AS 1284.10.2
Daar zou misschien deze interface op passen http://www.petechnik.com/.../10/k01_ansi_0902en_g.pdf

Of zelf iets bouwen, was ook hier wel een topic over, maar die kan ik even niet vinden.
Daar ga ik eens naar kijken :) Thanks.

Over het meten van de pulsen, dat ding hangt naast 14 andere meters van dit complex, dus als ik er iets aan moet klussen dan moet ik het wel op een Solar Powerbank doen, want geen 240v aanwezig...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1 ... 125 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.