Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.360.052 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:38
TheFes schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker, ik weet niet wat er met de historische data gebeurt als je nieuwe sensoren instelt.

Je zou de oude kunnen laten staan, die updaten dan toch niet meer, maar weet ook niet zeker wat er met de historie gebeurt als je die sensoren uiteindelijk uit het configuratie haalt.

Je zou de vraag op het HA Community Forum kunnen stellen, daar zitten vast wel experts die weten hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
Ik ga het gewoon testen: kloon getrokken van mijn HA instance en daar zitten zowel de P1 kabel als de rooted Toon integratie in. Omdat het een kloon is heb ik ook alle historische data van de Toon sensors.

Ik laat de P1 kabel nu eerst een dag data verzamelen en gooi morgen dan eens de boel om in het energy dashboard om te kijken wat er gebeurd. Resultaten zal ik hier posten.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Laatst online: 05-05 19:14

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

-Casper schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:58:
[...]

Denk even aan onderstaande:

[...]

Met jouw code, zonder bovenstaande op false, gaat hij dus altijd het licht aanzetten ongeacht of die trigger is geweest of niet.
Nogmaals bedankt! d:)b
Het lijkt te werken met continue_on_timeout: false, ik ga later vanavond spelen met counters enz, ik ben nog niet overtuigd over betrouwbaarheid van de Aqara sensors, zonder hack was het best betrouwbaar nu merk ik dat het tussen die 5 seconden detectie heel soms niets doet, maar ja "heel soms" is net even te veel voor wat ik wil, we zien het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:45
DaLass schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:27:
[...]

Gecheckt, dat is het geval.

Nu lees ik momenteel de P1 data uit via een geroote Toon thermostaat, maar heb ik ook nog een P1 kabel liggen. Aangezien de Toon alleen nog maar functioneert als P1 relay, zou ik die dus het liefst er tussenuit halen, wellicht is dat mooi te combineren met de vervanging van de slimme meter.

Maar... Kan ik dan ook mijn historische data behouden? Want dan krijg ik dus een andere databron (andere sensoren).
Je kunt de oude sensoren niet verwijderen, dan ben je de data ook kwijt. Ik had ze uit het lijstje gehaald bij het energy dashboard, maar dan verwijden ze uiteraard ook. Ik heb nu dus overal dubbele weergaves.

Ik ben er nog niet aan toegekomen om dit samen te voegen, dus weet ook niet hoe makkelijk dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:40

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Van mijn warmtepomp bereken ik het rendement op dagbasis en daarvan wil ik een grafiekje hebben. Het vervelende is echter dat de berekening van de dagelijkse COP prima lijkt te werken, maar dat die grafiek alleen een (heel mooi) gekleurde streep laat zien, maar dat is toch niet wat ik ervan verwachtte.

Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd, maar ben er nog niet achter wát.
Iemand die me een hint kan geven?

Zo ziet mijn dashboard eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NlYdSdaQKFxS8muWJjLq3H4pAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E4CCzO9k0Y7X1mlPedbuLVV0.png?f=fotoalbum_large

En dit is de sensor die de COP berekent.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor nibe:
  - platform: template
    sensors:

## Nibe berekende COP dag
      wp_nibe_berekende_cop_dag:
        friendly_name: "WP Nibe berekende COP dag"
#        unit_of_measurement: 'COP'
        value_template: "{{ ( ( states('sensor.nibe_boiler_vandaag') | float + states('sensor.nibe_heat_vandaag') | float ) / states('sensor.wp_nibe_verbruik_vandaag') | float ) | round(2, default=0) }}"

De config van het dashboard:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
type: vertical-stack
cards:
  - type: gauge
    entity: sensor.wp_nibe_berekende_cop_dag
    name: COP vandaag
    min: 1
    max: 7
    severity:
      green: 5
      yellow: 3
      red: 0
    needle: true
  - type: history-graph
    entities:
      - entity: sensor.wp_nibe_berekende_cop_dag
    hours_to_show: 6
    title: COP-verloop (6h)
    refresh_interval: 0
    entities:
    hours_to_show: 48
    title: COP-verloop (48h)
    refresh_interval: 300

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat als meerdere personen tegelijkertijd binnen komen en nadien een per een vertrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:31
@Hippe Lip Je wil simpelweg geen history-graph card maar een sensor card of een van de cusom graph kaartje (mini graph of ApexChart ofzo).

Daarnaast zou ik even je sensor herschrijven naar de template integratie. Methode die je nu gebruikt is lagacy en verwacht dat die in de toekomst wel gaat verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:39

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik heb diverse Hue groepen die ik met ouderwetse lichtschakelaars uitschakel. Home Assistant weet dan een paar minuten later van elke lamp binnen zo'n groep dat deze "unavailable" is maar de groep zelf blijft gewoon doodleuk "on". Is dit gedrag, al dan niet via een script, aan te passen en zo ja, hoe?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@HuismAndré Je zou er een light-template voor kunnen maken. Of in LoveLace condities toevoegen. Maar beste optie is natuurlijk ze gewoon niet uit zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:33:
@HuismAndré Je zou er een light-template voor kunnen maken. Of in LoveLace condities toevoegen. Maar beste optie is natuurlijk ze gewoon niet uit zetten :+
Ik heb nu via een automation geregeld dat groepen uitgezet worden als een van de lampen in de groep niet meer bereikbaar zijn (omdat ze fysiek zijn uitgeschakeld bijvoorbeeld). Dat werkt goed maar wekt de suggestie dat de groep nog aan te schakelen is binnen HA. Ik zou dus liever zien dat de groep niet uitgeschakeld wordt maar op "unavailable" gezet wordt. Ik kan echter niet bedenken hoe ik binnen een automation die aanpassing naar "unavailable" doe. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Septillion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:28:
@Hippe Lip Je wil simpelweg geen history-graph card maar een sensor card of een van de cusom graph kaartje (mini graph of ApexChart ofzo).
@Septillion
Dank je. Die sensor card werkt wel, maar geeft een heel andere grafiek; zonder waardes bij X- en Y-as.

Waarom werkt dat dan wel met een andere waarde?

Hieronder een stukje van datzelfde dashboard. De eerste is die COP-grafiek die niet goed gaat, de tweede is de frequentie van de WP en die geeft wel keurig een grafiek.
Ra ra, wat is het verschil?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    entities:
    hours_to_show: 48
    title: COP-verloop (48h)
    refresh_interval: 300
    entities:
      - entity: sensor.nibe_compressorfrequentie
      - entity: sensor.iungo_wp_huis_verbruik
    hours_to_show: 24
    refresh_interval: 0
    title: Verbruik en frequentie

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@HuismAndré Volgens mij in een groep dus niet. Zou kunnen zeggen dat het een tekortkoming in HA is maar die gaat niet uit van unavailable als dagelijkse status.

Je zou dus naast je groep nog een template light kunnen maken waarvan je alle acties gewoon uitvoert op de light group. Maar daarmee kan je wel een unavailable template maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Septillion Ik kan handmatig via ontwikkelhulpmiddelen de Hue groep prima op "unavailable" zetten. Icoon wordt dan grijs, regelaar en aan/uit schakelaar vallen weg (precies zoals gewenst). Het enige wat ik maar niet kan ontdekken is hoe ik in een automation de groep in kwestie op "unavailable" kan zetten. Ik kan ze in de automation uitdoen, aandoen (alles netjes getriggerd door de state change van een van de groepsleden) maar de state van de groep aanpassen naar "unavailable" lukt me niet. Oftewel: Hoe kan ik binnen een automation de "set state" uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hippe Lip Waarschijnlijk door de device class die de sensor nu (niet) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@HuismAndré Nee, dat kan niet. Via ontwikkelingshulp kun je de rauwe data van een entity aanpassen. Maar in normaal gebruik (dus in automations, LoveLace, scripts etc) zit daar een abstractielaag tussen. Dus als er geen service call voor is dan kan het (standaard) niet. Op zich niet zo gek, want in de basis zou dat ook niets iets moeten zijn dat je vanuit een automatiseringsstandpunt wilt doen. Alleen vanuit device standpunt.

Vandaar dat ik zeg, dan moet je naar meer custom dingen kijken. Bijvoorbeeld dus het maken van een light template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

I-King schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:46:
[...]

Je kunt de oude sensoren niet verwijderen, dan ben je de data ook kwijt. Ik had ze uit het lijstje gehaald bij het energy dashboard, maar dan verwijden ze uiteraard ook. Ik heb nu dus overal dubbele weergaves.

Ik ben er nog niet aan toegekomen om dit samen te voegen, dus weet ook niet hoe makkelijk dat is.
@DaLass @TheFes Inderdaad, als je de sensoren weghaalt ben je de historische data kwijt.
Heb het zelf ook op de harde manier mogen ondervinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Slonzo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:56:
[...]

@DaLass @TheFes Inderdaad, als je de sensoren weghaalt ben je de historische data kwijt.
Heb het zelf ook op de harde manier mogen ondervinden :(
Heb nu auto backup naar Google Drive, dus kon 'm van 4 uur 's nachts terugzetten.

PS: Ik had ook nog geprobeerd de sensor op disabled te zetten, maar dat werkt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:34
Hippe Lip schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:46:
Van mijn warmtepomp bereken ik het rendement op dagbasis en daarvan wil ik een grafiekje hebben. Het vervelende is echter dat de berekening van de dagelijkse COP prima lijkt te werken, maar dat die grafiek alleen een (heel mooi) gekleurde streep laat zien, maar dat is toch niet wat ik ervan verwachtte.

Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd, maar ben er nog niet achter wát.
Iemand die me een hint kan geven?
Zorg dat de sensor een unit_of_measurement heeft. Dan zou HA de juiste soort grafiek moeten laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:54:
@HuismAndré Nee, dat kan niet. Via ontwikkelingshulp kun je de rauwe data van een entity aanpassen. Maar in normaal gebruik (dus in automations, LoveLace, scripts etc) zit daar een abstractielaag tussen. Dus als er geen service call voor is dan kan het (standaard) niet. Op zich niet zo gek, want in de basis zou dat ook niets iets moeten zijn dat je vanuit een automatiseringsstandpunt wilt doen. Alleen vanuit device standpunt.

Vandaar dat ik zeg, dan moet je naar meer custom dingen kijken. Bijvoorbeeld dus het maken van een light template.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor het volgende python script:
https://github.com/xannor/hass_py_set_state

Daarmee is wat ik wil gelukkig wel mogelijk. Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Verlichting groepstatus bijwerken
description: Licht uit via lichtschakelaar, lichtgroep uit
trigger:
  - platform: state
    entity_id: light.slaapkamer_rick_1
    id: slaapkamer-rick-uit
    to: unavailable
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: slaapkamer-rick-uit
        sequence:
          - service: python_script.hass_entities
            data:
              action: set_state
              entity_id: light.slaapkamer_rick
              state: unavailable
    default: []
mode: queued
max: 10

Gekozen voor queued aangezien het wellicht mogelijk is dat meerdere triggers tegelijk optreden (bovenstaande voorbeeld noemt slechts een van de 8 triggers (groepen)).

Betreffende het hardwarematig uitschakelen van lampen. Elke Hue lamp neemt zo'n 0,3W met helemaal niks doen. Zeker als, zoals bij ons, veel GU-10 lampjes hebt dan tikt dat allemaal best wel door. Onnodig ook. Daarnaast kun je, door slim om te gaan met het instelbare inschakelgedrag van Hue lampen, een goede "fall-back" opzetten (die ook nog eens prima door iedereen te gebruiken is).

Eigenlijk zou de Hue integratie zelf de optie moeten bieden om een hele groep op "unavailable" te zetten als een of meer van de groepsleden unavailable is (vreemd genoeg meen ik mij te herinneren dat je dit vroeger bij de installatie van de Hue integratie zelfs kon kiezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:50
Beekforel schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:23:
[...]

Heb je ook naar Ada gekeken hiervoor?

Ik overweeg ook zoiets, ik wil eigenlijk wel van m'n Google Nest's af.
Ja maar het probleem voor mij is dat mijn home assistant server in de meterkast hangt. Ik moet ADA dan ergens los draaien op een rpi en integreren in home assistant. Dat zou misschien nog wel lukken maar er zijn nog vrij weinig tutorials van. Dus wellicht nog iets voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
HA grote noob fout, backup bdata staan in de qcow2 bestand, HAos updaten naar 7.4 zonder de backup file te downloaden, nu dus HA VM niet meer opstarten... leuk, HA opniew opzetten en data van de afgelopen dagen als verloren beschouwen...

edit:
VM is weer up en running, de host was over de zeik.
nu stoeien om de Conbee 2 werkend te krijgen

[ Voor 18% gewijzigd door geenwindows op 11-02-2022 17:13 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

moozzuzz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:59:
Wat als meerdere personen tegelijkertijd binnen komen en nadien een per een vertrekken?

[...]
Dan gaat het niet werken, vooral als je kleine kinderen heb, bij ons gaat dat niet gebeuren, Onze "kind" is 25 en we kunnen wel samen door een deur maar doen we alleen figuurlijk ;)

Wij hebben ook twee katten, daarom heb ik de sensoren iets hoger gehangen en iets naar boven afgesteld. Het is ook meer experimenteren en kijken of het goed werkt, sensoren zaten al op juiste plekken.

Als je kinderen heb of vaak met twee mensen door een deur loopt dan is het toch het beste om te wachten tot nieuwe Aqara Human Presence Sensor FP1 beschikbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf3D
  • Laatst online: 05-05 13:08
Heeft iemand hier ervaring met het afspelen van Soundcloud + shuffle functie?

Ik heb een automation die ervoor moet zorgen dat als ik een tag scan een playlist gaat afspelen op Soundcloud via mijn Chromecast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Start Soundcloud playlist (Mees Salomé - random)
description: ''
trigger:
  - platform: tag
    tag_id: a151b415-ff31-4eed-14e0-141d128d6fbe
action:
  - service: media_extractor.play_media
    target:
      entity_id: media_player.chromecast
    data:
      media_content_id: https://soundcloud.com/mees-salome/sets/distant-podcast
      media_content_type: MUSIC
  - service: media_player.shuffle_set
    data:
      shuffle: true
    target:
      entity_id: media_player.chromecast
mode: single

Bijna alles werkt, behalve de shuffle. Ik heb ook geprobeerd de shuffle als eerste action te zetten, maar dat werkt ook niet. Zijn er nog andere opties? Of kan dit helemaal niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik was bezig met donker / licht thema's om te kijken hoe ik mijn eigen kaart (Swiss Army Knife) hiermee compatibel kan maken en raakte daarmee geheel onverwacht op het Material 3 / Material YOU thema pad en dacht ik: dat wil ik voor HA gebruiken, want dat gaat me heeeeeeeel veel werk schelen!

En zo geschiedde. Ik heb een eerste beta op Github gegooid. Primaire kleur is gebaseerd op mijn AmoebeLabs logo (olijfgroen).

En om mijn hoofd leeg te krijgen heb ik alle info alvast gedocumenteerd die ik op dit moment heb.
Bij de voorbeelden staan inmiddels 7 thema's . Was nog geen uur werk om deze allemaal te maken 8)

Alles nog beta hè! Ook de documentatie. Dus er zitten nog wel wat mij onbekende features in :D

Mijn voorlopige ervaring met M3 is dat alle gegenereerde thema's er goed uit zien. En als je kaarten thema instellingen gebruiken, dan ziet elk M3 thema (die 7 voorbeelden) er goed en leesbaar uit.

Het voorbeeld dat je overal terug ziet is voorbeeld 12 van de Swiss Army Knife kaart.

Dus ik is blij, maar ik moet nu weer ff verder aan mijn kaartje :Y

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 10:57
Mars Warrior schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:36:
Ik was bezig met donker / licht thema's om te kijken hoe ik mijn eigen kaart (Swiss Army Knife) hiermee compatibel kan maken en raakte daarmee geheel onverwacht op het Material 3 / Material YOU thema pad en dacht ik: dat wil ik voor HA gebruiken, want dat gaat me heeeeeeeel veel werk schelen!

En zo geschiedde. Ik heb een eerste beta op Github gegooid. Primaire kleur is gebaseerd op mijn AmoebeLabs logo (olijfgroen).

En om mijn hoofd leeg te krijgen heb ik alle info alvast gedocumenteerd die ik op dit moment heb.
Bij de voorbeelden staan inmiddels 7 thema's . Was nog geen uur werk om deze allemaal te maken 8)

Alles nog beta hè! Ook de documentatie. Dus er zitten nog wel wat mij onbekende features in :D

Mijn voorlopige ervaring met M3 is dat alle gegenereerde thema's er goed uit zien. En als je kaarten thema instellingen gebruiken, dan ziet elk M3 thema (die 7 voorbeelden) er goed en leesbaar uit.

Het voorbeeld dat je overal terug ziet is voorbeeld 12 van de Swiss Army Knife kaart.

Dus ik is blij, maar ik moet nu weer ff verder aan mijn kaartje :Y
toon volledige bericht
Was deze post niet voor hier? :) "Home Assistant - Het Swiss Army Knife Beta FEEDBACK topic"

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@silvanverschuur ik heb het werkend met tellers in onze woonkamer, ook dankzij help van @-Casper met codering.

Echter er is wel een maar, het werkt op zich goed, probleem is dat gehackte sensoren spook detectie hebben, daardoor wordt ook vals geteld, het is wel softwarematig, maar bij mij werkt de oplossing niet, geen idee waarom misschien omdat ik via Appdaemon de tijd probleem heb opgelost, meer informatie zit in mijn vorige posten.

Spook detectie wordt ook hier besproken, ik ga kijken of ik het kan elimineren.

Als je het wil proberen hier is de YAML code die ik gebruik.

In configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
counter:
  woonkamer_persoon_teller:
    step: 1
    initial: 0
    minimum: 0
    maximum: 100

Restart HA en dan in automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
- id: woonkamer_aanwezigheid_teller
  alias: woonkamer aanwezigheid teller
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_motion_aq2_12345678_ias_zone
    id: beweging_gang
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
    - choose:
        - conditions:
              id: beweging_gang
          sequence:
            - wait_for_trigger:
                  entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_motion_aq2_87654321_ias_zone
              timeout: '2'
              continue_on_timeout: false
            - service: counter.increment
              target:
                entity_id: counter.woonkamer_persoon_teller

- id: woonkamer_aanwezigheid_afteller
  alias: woonkamer aanwezigheid afteller
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_motion_aq2_12345678_ias_zone
    id: beweging_woonkamer
  action:
    - choose:
        - conditions:
              id: beweging_woonkamer
          sequence:
            - wait_for_trigger:
                  entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_motion_aq2_87654321_ias_zone
              timeout: '2'
              continue_on_timeout: false
            - service: counter.decrement
              target:
                entity_id: counter.woonkamer_persoon_teller

Reload automations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-05 20:26
Ik heb een custom MQTT Container in Docker draaien die ik moet herstarten als ik Home Assistant herstart, anders komen mijn devices niet terug online. Is het mogelijk om een automation te maken, die bij een reboot van Home Assistant automatisch die container herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 15:56

Arfman

Drome!

Dank voor de geruststelling m.b.t. de SD kaart slijtage vorige pagina :) Ik maak elke dag een backup via de SMB Backup addon en ik heb een goede SD kaart gekocht, dus als die het meer dan een jaar volhoudt vind ik het ook wel prima.

Ik draai HA OS op een RPi omdat je dan de addons kunt gebruiken (kom van een Docker container af), dus het is ook zo weer terug te zetten. Ik heb nog wel een 80GB SSDtje liggen maar daar moet ik dan weer voeding voor gaan regelen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:45

D4NG3R

kiwi

:)

M'n energie overzicht heeft nogal eens de neiging om opeens het totaal ooit gebruikte gas te weergeven i.p.v. rustig met increments omhoog te gaan.

Voorbeeldje van hoe het 2/3e van de keren gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3CGds3-jFrM6lJZvsC-7xP8jEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tStuUCNUY96N5iHnNO9zwIa0.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeldje van hoe het gisteren ging: :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS1RYCUGir8C-5aOhd2uIpwpi8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dcLz5zH9cMySUmJFYXm9xL8W.png?f=fotoalbum_large

Het totale gasverbruik laat wel zien waarom, i.p.v. het verschil te tonen word het geheel getoond..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3KceFt4odOUKHmCCT4UmzN4QKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o7Dkt3EKnYTI0bcBbtiY9xBN.png?f=user_large

Valt dit op te lossen? Zo ja hoe?

offtopic:
De gasprijzen zijn hoog, maar zo heel veel stook ik nou ook weer niet op een dag _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwtgYXGlbhITPZ50vBwIw7II3BU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YvKxO2TwCmZ7ZgIgAZfzdMWQ.png?f=user_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb een Pi dashboard touch panel in de woonkamer waarvan de WAF verdampt is. Hij draait Pi OS en ik heb een Python script er op draaien die kijkt of de GPIO kortsluit - onze deurbel zit daar op aangesloten.

Nou dacht ik dus: dan gebruik ik toch de GPIO in HA en haal ik dat panel weg? Easy peasy! *O*

Totdat ik las dat de nieuwe versie HA GPIO gaat dumpen -O-

Nou heb ik geen enkele kaas gegeten van HACS (het hele proces stoot mij nogal af omdat je moet registreren bij GitHub en veel tijd moet besteden aan tweaken en installeren en programmeren -iets wat ik thuis liever zo min mogelijk doe) dus liever hou ik het simple & stupid. Dus vroeg ik mij af: blijft GPIO nog wél werken in Node Red binnen HA? Want dan is het kat -> bakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilf schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 05:10:
Ik heb een Pi dashboard touch panel in de woonkamer waarvan de WAF verdampt is. Hij draait Pi OS en ik heb een Python script er op draaien die kijkt of de GPIO kortsluit - onze deurbel zit daar op aangesloten.

Nou dacht ik dus: dan gebruik ik toch de GPIO in HA en haal ik dat panel weg? Easy peasy! *O*

Totdat ik las dat de nieuwe versie HA GPIO gaat dumpen -O-

Nou heb ik geen enkele kaas gegeten van HACS (het hele proces stoot mij nogal af omdat je moet registreren bij GitHub en veel tijd moet besteden aan tweaken en installeren en programmeren -iets wat ik thuis liever zo min mogelijk doe) dus liever hou ik het simple & stupid. Dus vroeg ik mij af: blijft GPIO nog wél werken in Node Red binnen HA? Want dan is het kat -> bakkie.
Geen idee. Maar wel dat je "het gedoe van HACS" overschat, dat had je gedaan kunnen hebben in de tijd dat je deze post getypt hebt....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:02
Maakt er hier iemand gebruik van de powerview integratie? (Luxaflex gordijnen).
Wij hebben het namelijk sinds deze week en de eerste dagen werkte de scènes die worden gezien via de hub prima, maar sinds gisteren zijn ze opeens niet meer bereikbaar? Losse bediening van de gordijnen werkt nog wel prima.

Via de app van Powerview werken ze nog wel gewoon...

[ Voor 8% gewijzigd door kepler op 12-02-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
D4NG3R schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 01:26:
M'n energie overzicht heeft nogal eens de neiging om opeens het totaal ooit gebruikte gas te weergeven i.p.v. rustig met increments omhoog te gaan.

Voorbeeldje van hoe het 2/3e van de keren gaat:
[Afbeelding]

Voorbeeldje van hoe het gisteren ging: :+
[Afbeelding]

Het totale gasverbruik laat wel zien waarom, i.p.v. het verschil te tonen word het geheel getoond..
[Afbeelding]

Valt dit op te lossen? Zo ja hoe?

offtopic:
De gasprijzen zijn hoog, maar zo heel veel stook ik nou ook weer niet op een dag _O-

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat het totaal getoond wordt klopt ook. Echter zal hij wellicht soms terug naar 0 vallen en dat interpreteert home assistant als een reset, en start bij 0. Op welke manier heb je de boel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Laatst online: 07:43
hallo sinds gisteren werkt HACS niet meer. Niks zelf veranderd, geen updates gedaan.
Nu al geprobeerd hacs te verwijderen en opnieuw installeren, blijft zelfde fout.
2022-02-12 07:10:09 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry for hacs
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 304, in async_setup
result = await component.async_setup_entry(hass, self) # type: ignore
File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 39, in async_setup_entry
return await hacs_ui_setup(hass, config_entry)
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 94, in async_setup_entry
await _async_common_setup(hass)
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 50, in _async_common_setup
await hacs.tasks.async_load()
File "/config/custom_components/hacs/tasks/manager.py", line 43, in async_load
await asyncio.gather(*[_load_module(task) for task in task_modules])
File "/config/custom_components/hacs/tasks/manager.py", line 39, in _load_module
task_module = import_module(f"{__package__}.{module}")
File "/usr/local/lib/python3.9/importlib/__init__.py", line 127, in import_module
return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1030, in _gcd_import
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1007, in _find_and_load
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 986, in _find_and_load_unlocked
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 680, in _load_unlocked
File "<frozen importlib._bootstrap_external>", line 850, in exec_module
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 228, in _call_with_frames_removed
File "/config/custom_components/hacs/tasks/handle_critical_notification.py", line 8, in <module>
from ..utils.store import async_load_from_store
File "/config/custom_components/hacs/utils/store.py", line 8, in <module>
from .logger import get_hacs_logger
ImportError: cannot import name 'get_hacs_logger' from 'custom_components.hacs.utils.logger' (/config/custom_components/hacs/utils/logger.py)

Nog iemand last mee?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Nee, HACS werkt hier gewoon.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Laatst online: 07:43
raar probleem...

Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: homeassistant.config_entries
Source: custom_components/hacs/utils/store.py:8
Integration: HACS (documentation, issues)
First occurred: 07:10:09 (1 occurrences)
Last logged: 07:10:09

Error setting up entry for hacs
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 304, in async_setup
File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 39, in async_setup_entry
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 94, in async_setup_entry
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 50, in _async_common_setup
File "/config/custom_components/hacs/tasks/manager.py", line 39, in _load_module
File "/usr/local/lib/python3.9/importlib/__init__.py", line 127, in import_module
File "/config/custom_components/hacs/tasks/handle_critical_notification.py", line 8, in <module>
ImportError: cannot import name 'get_hacs_logger' from 'custom_components.hacs.utils.logger' (/config/custom_components/hacs/utils/logger.py)

2022-02-12 07:40:53 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Task exception was never retrieved
File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 67, in async_reload_entry
await async_unload_entry(hass, config_entry)
File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 44, in async_unload_entry
hacs: HacsBase = hass.data[DOMAIN]
KeyError: 'hacs'

2022-02-12 07:09:58 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration nodered which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2022-02-12 07:09:58 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration frigate which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2022-02-12 07:09:58 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration pfsense_gateways which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2022-02-12 07:09:58 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2022-02-12 07:09:58 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hikconnect which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2022-02-12 07:09:58 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration programmable_thermostat which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2022-02-12 07:09:59 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.lovelace] Lovelace is running in storage mode. Define resources via user interface
2022-02-12 07:10:02 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [139816543356720] Received invalid command: mobile_app/push_notification_channel
2022-02-12 07:10:02 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [139816543356720] Received invalid command: mobile_app/push_notification_channel
2022-02-12 07:10:03 ERROR (SyncWorker_1) [pyhik.hikvision] Unable to fetch deviceInfo, error: HTTPConnectionPool(host='10.0.100.125', port=80): Max retries exceeded with url: /ISAPI/System/deviceInfo (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPConnection object at 0x7f29933615b0>: Failed to establish a new connection: [Errno 111] Connection refused'))
2022-02-12 07:10:03 WARNING (SyncWorker_5) [pyhik.hikvision] Sensor type "audioexception" is unsupported.
2022-02-12 07:10:03 WARNING (SyncWorker_5) [pyhik.hikvision] Sensor type "thermometry" is unsupported.
2022-02-12 07:10:03 WARNING (SyncWorker_3) [pyhik.hikvision] Sensor type "faceSnap" is unsupported.
2022-02-12 07:10:04 ERROR (SyncWorker_1) [homeassistant.components.hikvision.binary_sensor] Hikvision event stream has no data, unable to set up
2022-02-12 07:10:09 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry for hacs
2022-02-12 07:10:11 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:12 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:13 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:13 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:13 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.camera] The camera entity camera.videofoon does not support requesting width and height, please open an issue with the integration author
2022-02-12 07:10:13 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.camera] The camera entity camera.hikthermal does not support requesting width and height, please open an issue with the integration author
2022-02-12 07:10:14 WARNING (MainThread) [custom_components.programmable_thermostat.climate] climate.KamerNoa - Unable to update current temperature from sensor: could not convert string to float: 'unknown'
2022-02-12 07:10:15 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:15 WARNING (MainThread) [custom_components.programmable_thermostat.climate] climate.KamerZita - Unable to update current temperature from sensor: could not convert string to float: 'unknown'
2022-02-12 07:10:15 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:16 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:17 WARNING (MainThread) [custom_components.programmable_thermostat.climate] climate.Living - Unable to update current temperature from sensor: could not convert string to float: 'unknown'
2022-02-12 07:10:17 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:17 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.camera] The camera entity camera.hikvoorkant_person does not support requesting width and height, please open an issue with the integration author
2022-02-12 07:10:17 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.camera] The camera entity camera.hikthermal_person does not support requesting width and height, please open an issue with the integration author
2022-02-12 07:10:18 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.camera] The camera entity camera.g3provoor_person does not support requesting width and height, please open an issue with the integration author
2022-02-12 07:10:18 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.camera] The camera entity camera.videofoon_person does not support requesting width and height, please open an issue with the integration author
2022-02-12 07:10:18 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Task exception was never retrieved
File "/config/custom_components/programmable_thermostat/climate.py", line 340, in _async_target_changed
self._restore_temp = float(new_state.state)
ValueError: could not convert string to float: 'unknown'
2022-02-12 07:10:18 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Task exception was never retrieved
File "/config/custom_components/programmable_thermostat/climate.py", line 340, in _async_target_changed
2022-02-12 07:10:18 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:19 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:20 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:21 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Setup of binary_sensor platform frigate is taking over 10 seconds.
2022-02-12 07:10:21 WARNING (MainThread) [custom_components.programmable_thermostat.climate] climate.Masterbedroom - Unable to update current temperature from sensor: could not convert string to float: 'unavailable'
2022-02-12 07:10:21 WARNING (Thread-7) [pyhik.hikvision] None Connection Failed (count=1). Waiting 10s. Err: HTTPConnectionPool(host='10.0.100.125', port=80): Max retries exceeded with url: /ISAPI/Event/notification/alertStream (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPConnection object at 0x7f2981ddf5b0>: Failed to establish a new connection: [Errno 111] Connection refused'))
2022-02-12 07:10:21 WARNING (MainThread) [custom_components.programmable_thermostat.climate] climate.Masterbedroom - Unable to update current temperature from sensor: could not convert string to float: 'unavailable'
2022-02-12 07:10:21 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:24 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:24 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2022-02-12 07:10:26 ERROR (Thread-7) [root] Uncaught thread exception
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/connection.py", line 174, in _new_conn
conn = connection.create_connection(
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/util/connection.py", line 96, in create_connection
raise err
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/util/connection.py", line 86, in create_connection
sock.connect(sa)
ConnectionRefusedError: [Errno 111] Connection refused
During handling of the above exception, another exception occurred:
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 699, in urlopen
httplib_response = self._make_request(
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 394, in _make_request
conn.request(method, url, **httplib_request_kw)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/connection.py", line 239, in request
super(HTTPConnection, self).request(method, url, body=body, headers=headers)
File "/usr/local/lib/python3.9/http/client.py", line 1279, in request
self._send_request(method, url, body, headers, encode_chunked)
File "/usr/local/lib/python3.9/http/client.py", line 1325, in _send_request
self.endheaders(body, encode_chunked=encode_chunked)
File "/usr/local/lib/python3.9/http/client.py", line 1274, in endheaders
self._send_output(message_body, encode_chunked=encode_chunked)
File "/usr/local/lib/python3.9/http/client.py", line 1034, in _send_output
self.send(msg)
File "/usr/local/lib/python3.9/http/client.py", line 974, in send
self.connect()
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/connection.py", line 205, in connect
conn = self._new_conn()
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/connection.py", line 186, in _new_conn
raise NewConnectionError(
urllib3.exceptions.NewConnectionError: <urllib3.connection.HTTPConnection object at 0x7f2981ddf5b0>: Failed to establish a new connection: [Errno 111] Connection refused
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/requests/adapters.py", line 439, in send
resp = conn.urlopen(
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 755, in urlopen
retries = retries.increment(
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/urllib3/util/retry.py", line 574, in increment
raise MaxRetryError(_pool, url, error or ResponseError(cause))
urllib3.exceptions.MaxRetryError: HTTPConnectionPool(host='10.0.100.125', port=80): Max retries exceeded with url: /ISAPI/Event/notification/alertStream (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPConnection object at 0x7f2981ddf5b0>: Failed to establish a new connection: [Errno 111] Connection refused'))
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/pyhik/hikvision.py", line 502, in alert_stream
stream = self.hik_request.get(url, stream=True,
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/requests/sessions.py", line 555, in get
return self.request('GET', url, **kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/requests/sessions.py", line 542, in request
resp = self.send(prep, **send_kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/requests/sessions.py", line 655, in send
r = adapter.send(request, **kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/requests/adapters.py", line 516, in send
raise ConnectionError(e, request=request)
requests.exceptions.ConnectionError: HTTPConnectionPool(host='10.0.100.125', port=80): Max retries exceeded with url: /ISAPI/Event/notification/alertStream (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPConnection object at 0x7f2981ddf5b0>: Failed to establish a new connection: [Errno 111] Connection refused'))
File "/usr/local/lib/python3.9/threading.py", line 973, in _bootstrap_inner
self.run()
File "/usr/local/lib/python3.9/threading.py", line 910, in run
self._target(*self._args, **self._kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/pyhik/hikvision.py", line 572, in alert_stream
self.update_stale()
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/pyhik/hikvision.py", line 634, in update_stale
for etype, echannels in self.event_states.items():
AttributeError: 'NoneType' object has no attribute 'items'
2022-02-12 07:10:28 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary

Das alles uit logboek

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Jow, plak die enorme lap tekst eens tussen [quote][/quote] tags ofzo - dit kun je zo toch niet dumpen hier :?

Stap 2: zelf eens goed naar de andere waarschuwingen gaan kijken: je custom hikvision component spamt je log vol, je mqtt sensors doen vaag, etc. Je hebt veel meer problemen dan alleen een HACS error (al geprobeerd HACS opnieuw te installeren?)

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 12-02-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 20:58
Hmmbob schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 05:54:
[...]

Geen idee. Maar wel dat je "het gedoe van HACS" overschat, dat had je gedaan kunnen hebben in de tijd dat je deze post getypt hebt....
@Wilf
Bovendien kan het ook gewoon zonder HACS, door zelf alles in een custom_components folder te zetten. Mis je wel alle handigheid die HACS biedt (notificaties bij updates, met één klik up/downgraden)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Net een update gehad van de home assistant app. Is er nu deze optie bijgekomen: https://companion.home-as...tions/notification-local/
Blijf ik nu continue een notificatie houden die niet weg wil. Luisteren naar home assistant via websocket. Meer mensen last van?

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 12-02-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:20:
Net een update gehad van de home assistant app. Is er nu deze optie bijgekomen: https://companion.home-as...tions/notification-local/
Blijf ik nu continue een notificatie houden die niet weg wil. Luisteren naar home assistant via websocket. Meer mensen last van?
https://www.home-assistan...#local-push-notifications

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:20:
Gewoon in de notificatie-instellingen aangeven dat je dit notificatie-kanaal niet wil weergeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 19:47

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Shattering schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:40:
Ik heb een custom MQTT Container in Docker draaien die ik moet herstarten als ik Home Assistant herstart, anders komen mijn devices niet terug online. Is het mogelijk om een automation te maken, die bij een reboot van Home Assistant automatisch die container herstart?
Ik gebruik de post api van docker sock. Zo zou het kunnen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: Reboot Container
  initial_state: on
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
  action:
    - service: shell_command.reboot_container

Shell_command:
code:
1
reboot_container: "curl --unix-socket /var/run/docker.sock -X POST http:/v1.24/containers/<mqttcontainer>/restart"

@RedPas lees de topic warning en opmerking van @Hmmbob even. Scroll me suf :S

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 12-02-2022 10:03 ]

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:55
Devian schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:38:
[...]

Ik heb nu onderstaande automation die reageert op het ingedrukt houden van knop1 van mijn dimmer switch. Power naar de versterker gaat aan, juiste licht scene start, maar de muziek niet.

In de Alexa app heb ik een routine met de naam Sauna die werkt. Wat doe ik fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Badkamer Sauna knop
description: >-
  Set sauna scene, doet bluetooth versterker aan en start muziek. Na 1,5h gaat
  de bluetooth versterker weer uit.
trigger:
  - device_id: 64610f651ffe847cd6a0ec87a05e6b60
    domain: hue
    platform: device
    type: repeat
    subtype: 1
    unique_id: 3cf5c1c3-ae3b-4ef8-b74e-30f4bdc1cc72
action:
  - type: turn_on
    device_id: 537cdbb6d9edf4ab6df71973d7388ee8
    entity_id: switch.on_off_plug_in_unit_13
    domain: switch
  - scene: scene.badkamer_sauna
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_id: tell digitally imported play chillout
      media_content_type: Custom <-- heb dit ook met type Routine geprobeerd 
    target:
      entity_id: media_player.tom_s_echo_dot
  - delay:
      hours: 1
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - type: turn_off
    device_id: 537cdbb6d9edf4ab6df71973d7388ee8
    entity_id: switch.on_off_plug_in_unit_13
    domain: switch
mode: single
toon volledige bericht
Iemand? Ik heb op mijn dashboard een handmatige knop om via mini media player de juiste muziek te starten, en dit werkt goed:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: custom:mini-media-player
name: Office
shortcuts:
  label: Radiostations
  list:
    - type: custom
      name: Chillout Dreams
      id: tell digitally imported play chillout dreams
artwork: full-cover-fit
entity: media_player.tom_s_echo_dot

Ik wil bovenstaande knop dus als automation in bovenstaande automation... Heb het ook geprobeerd door in Alexa een routine aan te maken, maak ook deze krijgt ik niet aangesproken vanuit HA.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Op zich staan deze op Material 3 gebaseerde thema's los van SAK. Die doen het gewoon in HA.

Het is wel zo dat alle voorbeelden en de weergave van het thema met SAK zijn gedaan ja. Maar ik had ook geen keus natuurlijk. Er is geen bestaande kaart die een Material 3 thema kan weergeven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Reptile-X schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Dan gaat het niet werken, vooral als je kleine kinderen heb, bij ons gaat dat niet gebeuren, Onze "kind" is 25 en we kunnen wel samen door een deur maar doen we alleen figuurlijk ;)

Wij hebben ook twee katten, daarom heb ik de sensoren iets hoger gehangen en iets naar boven afgesteld. Het is ook meer experimenteren en kijken of het goed werkt, sensoren zaten al op juiste plekken.

Als je kinderen heb of vaak met twee mensen door een deur loopt dan is het toch het beste om te wachten tot nieuwe Aqara Human Presence Sensor FP1 beschikbaar wordt.
Kan het niet lezen, mijn Mandarijn is a bit rusty... Maar ik mag hopen dat die rating van 1A @ 5V het maximale vermogen van de adapter is, en niet van het apparaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
Deze week afgestapt van de SD kaart naar SSD. Alles opnieuw ingesteld maar is nu toch een paar keer blijven hangen (1x per dag). Heb nog niet in de logs zitten neuzen maar wellicht dat het te maken heeft met de stroomvoorziening (heb wel de originele adapter maar de usb ssd is niet apart van stroom voorzien).

Aangezien ik niet teveel wil blijven rommelen toch even gekeken naar een NUC. Kom nu deze (Intel NUC7i3DNK) tegen. Ik zie in de specs USB 3.2 staan (mogelijk probleem met deCONZ?).

Zou ik met deze NUC een goede slag slaan of raden jullie deze versie af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

winDOS

6.22

Hoi @TheFes,

Ik probeer jou script "resume Google cast" toe te passen op mijn situatie.
Ik loop echter tegen het volgende aan:

Er wordt muziek afgespeeld op de "huiskamer_groep"
code:
1
media_player.huiskamer_groep Huiskamer Groep playing    volume_level: 0.37

Hieronder vallen de volgende 2 media_players:
code:
1
2
media_player.keuken_hub Keuken hub playing volume_level: 0.52
media_player.samsung_soundbar Soundbar playing volume_level: 0.21

Automation "Deur bel gaat" wordt gestart en jou script wordt aangeroepen. De TTS wordt dan netjes afgespeeld op de "media_player.google_speaker_groep" (Hier valt de soundbar niet onder, de keuken hub wel). Hierna wordt netjes de muziek weer verder afgespeeld en wordt het volume van de groep herstelt.

Alleen wordt hier dan het volume van de huiskamer groep herstelt op de de beide apparaten. Waardoor de soundbar naar volume 37 schiet. Wat standje buren ruzie is, want de soundbar gaat maar tot 50.

Bij het testen van je script ging de soundbar dus zelfs naar 50 :+

is er een mogelijkheid om een specifiek apparaat uit te sluiten van het herstel van het volume?

C:\>Signature.bat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
winDOS schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:13:
Hoi @TheFes,

code:
1

code:
1
2

Automation "Deur bel gaat" wordt gestart en jou script wordt aangeroepen. De TTS wordt dan netjes afgespeeld op de "media_player.google_speaker_groep" (Hier valt de soundbar niet onder, de keuken hub wel). Hierna wordt netjes de muziek weer verder afgespeeld en wordt het volume van de groep herstelt.

Alleen wordt hier dan het volume van de huiskamer groep herstelt op de de beide apparaten. Waardoor de soundbar naar volume 37 schiet. Wat standje buren ruzie is, want de soundbar gaat maar tot 50.

is er een mogelijkheid om een specifiek apparaat uit te sluiten van het herstel van het volume?
toon volledige bericht
Ik kan wel kijken of ik het volume niet op groepsniveau kan terugzetten, maar per groepslid apart. Wat dat betreft is het wel jammer dat ze die change dat alles idle blijft teruggedraaid hebben.

Ik moet zeggen dat ik er altijd alleen met Google Home speakers mee gewerkt heb, die hebben niet echt een standje burenruzie.

Even voor de duidelijkheid, je hebt het dan over deze toch? https://community.home-as...pted-by-any-action/383896

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Oesie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:05:
Deze week afgestapt van de SD kaart naar SSD. Alles opnieuw ingesteld maar is nu toch een paar keer blijven hangen (1x per dag). Heb nog niet in de logs zitten neuzen maar wellicht dat het te maken heeft met de stroomvoorziening (heb wel de originele adapter maar de usb ssd is niet apart van stroom voorzien).

Aangezien ik niet teveel wil blijven rommelen toch even gekeken naar een NUC. Kom nu deze (Intel NUC7i3DNK) tegen. Ik zie in de specs USB 3.2 staan (mogelijk probleem met deCONZ?).

Zou ik met deze NUC een goede slag slaan of raden jullie deze versie af?
Ik heb zelf ook een NUC, nooit Pi gehad voor HA, ik kan het niet vergelijken maar die van mij is echt goed betrouwbaar, nooit problemen gehad, het heeft maar 4GB intern geheugen en 100GB SSD M.2, is meer dan genoeg, processor is vijfde generatie i3 en het draait rond +/- 20% processor gebruik, ik zie misschien heel af en toe een piek van 50% na een restart bijv. Ik heb constant 3GB RAM vrij.
Dit zijn de specs van mijn NUC: Intel® NUC Kit NUC5i3RYK

Specs van de NUC die jij wil kopen: Intel® NUC Kit NUC7i3DNKE
2 generaties nieuwer dan die van mij, zal ook heel goed werken.

Als ik naar USB specificaties kijk is het bijna identiek als die van mij:
USB Revision: 2x front and 2x rear USB 3.0; 1x USB 3.0 and 2x USB 2.0 via internal headers
Ik heb ook geen externe USB 2.0 op mijn NUC, alleen 3.0 dus, hierop heb ik ook een ConBeeII stick draaien met ZHA (100+ Zigbee apparaten) werkt zonder problemen.
Maar ik sluit de ConBeeII aan met een 3 meter USB 2.0 verleng kabel + een 2.0 USB hub op de NUC.

USB hub die ik gebruik: https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B003ECC6O4/
USB kabel die ik gebruik: https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B00NH11PEY/
Ik heb Amazon.de prime dus vandaar dat ik het daar heb gekocht, USB hub was toen €11, het is nu iets duurder. in tegendeel is de kabel weer €4 goedkoper.

Tip: Als je Home Assistant OS op de Nuc wil draaien, neem ook een M.2 behuizing, hiermee kan je de M.2 uit NUC halen en met balenaEtcher Home Assistan OS op flashen en weer terug monteren, maakt dingen veel makkelijker. Er zijn goedkopere behuizingen maar daar heb ik geen ervaringen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Koppensneller

winterrrrrr

Reptile-X schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb zelf ook een NUC, nooit Pi gehad voor HA, ik kan het niet vergelijken maar die van mij is echt goed betrouwbaar, nooit problemen gehad, het heeft maar 4GB intern geheugen en 100GB SSD M.2, is meer dan genoeg, processor is vijfde generatie i3 en het draait rond +/- 20% processor gebruik, ik zie misschien heel af en toe een piek van 50% na een restart bijv. Ik heb constant 3GB RAM vrij.
Dit zijn de specs van mijn NUC: Intel® NUC Kit NUC5i3RYK

Specs van de NUC die jij wil kopen: Intel® NUC Kit NUC7i3DNKE
2 generaties nieuwer dan die van mij, zal ook heel goed werken.

Als ik naar USB specificaties kijk is het bijna identiek als die van mij:

[...]

Ik heb ook geen externe USB 2.0 op mijn NUC, alleen 3.0 dus, hierop heb ik ook een ConBeeII stick draaien met ZHA (100+ Zigbee apparaten) werkt zonder problemen.
Maar ik sluit de ConBeeII aan met een 3 meter USB 2.0 verleng kabel + een 2.0 USB hub op de NUC.

USB hub die ik gebruik: https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B003ECC6O4/
USB kabel die ik gebruik: https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B00NH11PEY/
Ik heb Amazon.de prime dus vandaar dat ik het daar heb gekocht, USB hub was toen €11, het is nu iets duurder. in tegendeel is de kabel weer €4 goedkoper.

Tip: Als je Home Assistant OS op de Nuc wil draaien, neem ook een M.2 behuizing, hiermee kan je de M.2 uit NUC halen en met balenaEtcher Home Assistan OS op flashen en weer terug monteren, maakt dingen veel makkelijker. Er zijn goedkopere behuizingen maar daar heb ik geen ervaringen mee.
toon volledige bericht
Nog makkelijker: installeer Proxmox op de NUC en draai HA als VM, dan kun je de hele VM backuppen als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

TheFes schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Ik kan wel kijken of ik het volume niet op groepsniveau kan terugzetten, maar per groepslid apart. Wat dat betreft is het wel jammer dat ze die change dat alles idle blijft teruggedraaid hebben.

Ik moet zeggen dat ik er altijd alleen met Google Home speakers mee gewerkt heb, die hebben niet echt een standje burenruzie.

Even voor de duidelijkheid, je hebt het dan over deze toch? https://community.home-as...pted-by-any-action/383896
Yes, bedankt voor de moeite alvast :) Vrouwlief zal er heel blij mee zijn. Want die loopt altijd te klagen dat na het bericht dat de wasmachine klaar is, ze de radio weer opnieuw aan moet zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:45

D4NG3R

kiwi

:)

I-King schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 06:58:
[...]

Dat het totaal getoond wordt klopt ook. Echter zal hij wellicht soms terug naar 0 vallen en dat interpreteert home assistant als een reset, en start bij 0. Op welke manier heb je de boel aangesloten?
Simpelweg de uitlezing van de totale gasstand van de slimme meter. Een ander entiteit kan ik er ook niet voor kiezen bij de energy settings.

Edit: En ja, die dipt schijnbaar af en toe naar 0 / unavailable waarschijnlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWCdPnl9SNpW5N7G-MJTf4D-QiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3AzeLHIUOYI7xGaxSP1Y0WxF.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 12-02-2022 21:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Septillion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:50:
@Septillion
Wat doe je dan bij een dimensieloze eenheid, zoals de COP van een warmtepomp? Welke device class hang je daar dan aan? Want alle device classes die HA in de documentatie opsomt zijn aan een eenheid/ grootheid gerelateerd.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 21:20
Ligt het aan mij of is de laatste HA update serieus bugged ? Ik krijg hier allerlei vreemde gedragingen deze morgen en ook in het logboek zie ik vreemde dingen:
* Bureau Lichten turned off by Bureau Spot Linksvoor . Die laatste is echter gewoon een device die in die eerste groep zit.Bij 'turned off by' zou ik een Automation verwachten.
* Bureau: at work changed to February 13, 2022, 09:31 by Bureau: Computer on. Die eerste is een scene, hoe kan die nu gaan wijzigen in een timestamp ?!

EDIT: ofwel is mijn HA VM om zeep. Gisteren heb ik de host (een laptop die als server dient) moeten hard shutdownen omdat die compleet vasthing. Wellicht door de poes die op laptop was gaan liggen en zo de ventilatie-gaten geblokkeerd had.
EDIT2: heb een HA backup van enkele uren voor het voorval toen ik de upgrade van HA gedaan heb, dus toch even die restoren.

[ Voor 25% gewijzigd door Twixie op 13-02-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Twixie schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:42:
Ligt het aan mij of is de laatste HA update serieus bugged ? Ik krijg hier allerlei vreemde gedragingen deze morgen en ook in het logboek zie ik vreemde dingen:
* Bureau Lichten turned off by Bureau Spot Linksvoor . Die laatste is echter gewoon een device die in die eerste groep zit.Bij 'turned off by' zou ik een Automation verwachten.
* Bureau: at work changed to February 13, 2022, 09:31 by Bureau: Computer on. Die eerste is een scene, hoe kan die nu gaan wijzigen in een timestamp ?!

EDIT: ofwel is mijn HA VM om zeep. Gisteren heb ik de host (een laptop die als server dient) moeten hard shutdownen omdat die compleet vasthing. Wellicht door de poes die op laptop was gaan liggen en zo de ventilatie-gaten geblokkeerd had.
Scenes hadden nooit een herkenbare state, die was altijd scening. Sinds 2022.2 hebben ze een timestamp van de laatste keer dat ze getriggerd zijn als state, zodat je het activeren van een scène ook als trigger in automations kunt gebruiken.

Het eerste is ook niet zo gek, als er een groepslid van je light group aan gaat, zorgt dit er voor dat je groep ook de staat on krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 21:20
Thanks. Dit was me nog nooit zo opgevallen, maar ook nog nooit de logs zo in detail bekeken om te zien waarom sommige dingen zich hier vreemd gedragen. Zo kreeg ik de lichten in mijn bureau helemaal niet aan met de schakelaar (wat via een vrij standaard automation gaat) en gingen ze dan ineens wel aan toen ik een andere automation deed triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
martinvdm schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Ik gebruik de post api van docker sock. Zo zou het kunnen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: Reboot Container
  initial_state: on
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
  action:
    - service: shell_command.reboot_container

Shell_command:
code:
1
reboot_container: "curl --unix-socket /var/run/docker.sock -X POST http:/v1.24/containers/<mqttcontainer>/restart"

@RedPas lees de topic warning en opmerking van @Hmmbob even. Scroll me suf :S
toon volledige bericht
Bedankt, dat ga ik een keer uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Ik ben al een tijdje aan het klooien met de Lovelave Minimalist. Om de één of andere reden zijn al mijn cards zwart/wit, nergens kleur. Enig idee hoe dit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Shattering schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:37:
Ik ben al een tijdje aan het klooien met de Lovelave Minimalist. Om de één of andere reden zijn al mijn cards zwart/wit, nergens kleur. Enig idee hoe dit kan komen?
Ken de kaart niet, maar vereist deze kaart een bepaald thema?

Als alles zwart/wit is dan worden er niet gedefinieerde kleuren gebruikt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Mars Warrior schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Ken de kaart niet, maar vereist deze kaart een bepaald thema?

Als alles zwart/wit is dan worden er niet gedefinieerde kleuren gebruikt namelijk.
Jep, is met een bepaald thema. Ben ik helaas nog niet erg vertrouwt mee, dus ik durf ook niet zeggen of dit correct geladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

Shattering schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Jep, is met een bepaald thema. Ben ik helaas nog niet erg vertrouwt mee, dus ik durf ook niet zeggen of dit correct geladen is.
je moet de bijbehorende thema's gebruiken. Minimalist-desktop of Minimalist-mobile.

Kun je instellen in je profiel ;)

Ik gebruik het ook en ben er zeer tevreden mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vVwGW-5W2BaZLeBzoYFWlaUdug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZTsiU6Pgg9wBiOzQQCdPo1ce.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
winDOS schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:50:
[...]

je moet de bijbehorende thema's gebruiken. Minimalist-desktop of Minimalist-mobile.

[Afbeelding]
Yes, ik denk dat ik dat doe, maar ben dus niet zeker :P .

Onderstaande staat in configuration.yaml.

code:
1
2
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

Ik heb in mijn Home Assistant map uiteraard de map 'Themes', waar nu ook de mappen minimalist-desktop & minimalist-mobile in staan. In die mappen staan hun YAML files.

In mijn dashboard staat bovenaan dit:

code:
1
2
3
4
5
6
button_card_templates: !include_dir_merge_named "../../custom_components/ui_lovelace_minimalist/__ui_minimalist__/ulm_templates/"

title: "UI Lovelace Minimalist"
theme: "minimalist-desktop"
background: "var(--background-image)"
# views: !include_dir_merge_list "views/"

Meer moet ik normaal niet doen denk ik?
Heb je toevallig een voorbeeldje van je YAML file? Zou me heel goed op weg helpen _/-\o_

EDIT: Gelukt! Ik had dit inderdaad niet geconfigureerd in mijn profiel. Kan ik dit thema automatisch activeren voor alle gebruikers?

[ Voor 7% gewijzigd door Shattering op 13-02-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:35
Hey template guys. Als ik een card wil voorzien van het actuele weer, dan werkt dit prima:

YAML:
1
Het weer is {{states('weather.home_nowcast')}}

Maar in tegenstelling tot de weather card, toont dit in het Engels (cloudy ipv bewolkt). Kan ik dat ook ergens mee forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Shattering schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Yes, ik denk dat ik dat doe, maar ben dus niet zeker :P .

Onderstaande staat in configuration.yaml.

code:
1
2
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

Ik heb in mijn Home Assistant map uiteraard de map 'Themes', waar nu ook de mappen minimalist-desktop & minimalist-mobile in staan. In die mappen staan hun YAML files.

In mijn dashboard staat bovenaan dit:

code:
1
2
3
4
5
6
button_card_templates: !include_dir_merge_named "../../custom_components/ui_lovelace_minimalist/__ui_minimalist__/ulm_templates/"

title: "UI Lovelace Minimalist"
theme: "minimalist-desktop"
background: "var(--background-image)"
# views: !include_dir_merge_list "views/"

Meer moet ik normaal niet doen denk ik?
Heb je toevallig een voorbeeldje van je YAML file? Zou me heel goed op weg helpen _/-\o_

EDIT: Gelukt! Ik had dit inderdaad niet geconfigureerd in mijn profiel. Kan ik dit thema automatisch activeren voor alle gebruikers?
toon volledige bericht
Je zou ook eens naar mushroom card kunnen kijken
https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:00:
Hey template guys. Als ik een card wil voorzien van het actuele weer, dan werkt dit prima:

YAML:
1
Het weer is {{states('weather.home_nowcast')}}

Maar in tegenstelling tot de weather card, toont dit in het Engels (cloudy ipv bewolkt). Kan ik dat ook ergens mee forceren?
Dat komt omdat je dashboard weet dat het een weather entity is, en die automatisch vertaald. In de achtergrond is de state in het Engels.

Als je het wil vertalen moet je dat zelf in je template doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Dat komt omdat je dashboard weet dat het een weather entity is, en die automatisch vertaald. In de achtergrond is de state in het Engels.

Als je het wil vertalen moet je dat zelf in je template doen.
Ja daar was k al bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met slimme gordijnen icm home assistant?

Ik zie een groot bos met heel veel bomen. :) Mijn eisen:
- beetje betaalbaar (heb 10 motors nodig (5 ramen, inbetweens + gordijnen) en +- 15 meter aan rail)
- status van de gordijnen te zien in HA (terugkoppeling)
- gordijnen ook x% te openen ipv alleen geopend / gesloten
- lokaal (geen cloud oid)
- liefst ZigBee / Z-Wave oid

Heeft iemand hier al eens naar gekeken? Ik word ook een beetje gek van berichten sturen met AliExpress mensen, de communicatie verloopt niet heel soepel.

Ik heb bijvoorbeeld de spullen van xiaomi gezien (aqara (B1) motor o.a.). Zijn daar goede ervaringen mee?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb nu een jaar Aqara Zigbee rails hangen (3 meter, openen vanuit het midden) en nog steeds erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 21:58

TWKterry

Master Mariner

@Hippe Lip
Septillion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:50:
Volgens mij krijg je alleen een grafiek als je een "unit of measurement" toevoegd aan de sensor. Alle andere gevallen geeft die horizontale gekleurde balk.
Je kunt in dit geval bv gebruik maken van 'ix', als represenatie van index.

[ Voor 9% gewijzigd door TWKterry op 13-02-2022 14:57 . Reden: toevoeging ix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:34

hneel

denkt er het zijne van

Vraagje: ik wil een button gebruiken om via MQTT een LEDje op een esp bpardje aan te sturen.
Dat zou poepsimpel moeten zijn, maar ik krijg het toch niet voor elkaar. En ik vind op Google geen voorbeelden.
Ik zocht op "home assistant button card mqtt.publish payload on off" en "home assistant button card mqtt.publish payload_template on off"

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20220213_151449_button_mqtt.png

Ik kan bij Payload wel 0 of 1 invullen en dat werkt dan ook. Maar ik wil gewoon de status van die knop. Aan of uit, toggle. Maar hoe giet ik dat dan in het vat, zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-05 21:10
hneel schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:16:
Vraagje: ik wil een button gebruiken om via MQTT een LEDje op een esp bpardje aan te sturen.
Dat zou poepsimpel moeten zijn, maar ik krijg het toch niet voor elkaar. En ik vind op Google geen voorbeelden.
Ik zocht op "home assistant button card mqtt.publish payload on off" en "home assistant button card mqtt.publish payload_template on off"

Zoiets dus:
[Afbeelding]

Ik kan bij Payload wel 0 of 1 invullen en dat werkt dan ook. Maar ik wil gewoon de status van die knop. Aan of uit, toggle. Maar hoe giet ik dat dan in het vat, zeg maar?
Je kan toch gewoon een button entity maken en m.b.v. een automation de press opvangen waarna je een mqtt bericht stuurt? Het is mij niet helemaal duidelijk op welk stuk je nu precies vastloopt.

Herstel: moet je niet gewoon een light entity proberen aan te maken ipv dit allemaal in een card willen configureren? https://www.home-assistant.io/integrations/light.mqtt/

[ Voor 8% gewijzigd door -Casper op 13-02-2022 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:34

hneel

denkt er het zijne van

Dat kan. Op zich ben ik niet bang om in de yaml files te editten.
Maar het zag er zo simpel uit: gewoon even een schakelaartje op je scherm zetten om daarmee iets aan of uit te schakelen via mqtt. Het zou zo simpel moeten zijn. Maar om een of andere manier is het dat toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik wil graag in een automation als target waarde de waarde van een temperatuursensor uitlezen en daar 2 graden bij optellen. Hoe doe ik dat? Ik heb het als volgt geprobeerd maar schijnbaar mag ik als temperatuur alleen een getal ingeven, niet berekenen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
          sequence:
            - service: water_heater.set_temperature
              target:
                entity_id: water_heater.ecodan
              data:
                temperature: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd','TankWaterTemperature') | float + 2 }}"

Na nog wat rommelen doet het het nu wel met bovenstaande.... ik ga kijken of het werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 13-02-2022 18:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:56
Mijn auto een Kia E-Niro (my2019) geeft via de API de Lat/Lon terug:
YAML:
1
2
sensor.kia_position_long: XXXX
sensor.kia_position_lat: XXXX

Nu wil ik die positie gebruiken in een Weather app om te bepalen wat de temperatuur is op deze locatie.
Zodat ik de temperatuur kan doorzetten naar ABRP.
Echter als ik Buienrader gebruik ben ik niet in staat om dit als een tweede locatie te configureren.

In core.config_entries, heb ik getracht dit naderhand aan te passen naar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
                "entry_id": "e86cbc581c3f17ad431bc3ae7c38446e",
                "version": 1,
                "domain": "buienradar",
                "title": "52.25,4.6335",
                "data": {
                    "latitude": sensor.kia_position_lat,
                    "longitude": sensor.kia_position_long
                },
                "options": {},
                "pref_disable_new_entities": false,
                "pref_disable_polling": false,
                "source": "user",
                "unique_id": "52.25-4.6335",
                "disabled_by": null

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen, zodat ik de temperatuur te zien krijg op basis van de locatie waar de auto zicht bevindt?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 14-02-2022 10:21 . Reden: code-tags ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
winDOS schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
Leuk theme. Hoeveel 'impact' heeft dat op je lovelace? Is t per dash te doen? Of overall? Ik was toevallig vandaag gestart met een dash te maken van deze: https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom

Lijkt er wel erg op ;) maar die heeft dus n paar cards minder qua opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:34
Tanuki schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:07:
Heeft iemand ervaring met slimme gordijnen icm home assistant?

Ik zie een groot bos met heel veel bomen. :) Mijn eisen:
- beetje betaalbaar (heb 10 motors nodig (5 ramen, inbetweens + gordijnen) en +- 15 meter aan rail)
- status van de gordijnen te zien in HA (terugkoppeling)
- gordijnen ook x% te openen ipv alleen geopend / gesloten
- lokaal (geen cloud oid)
- liefst ZigBee / Z-Wave oid

Heeft iemand hier al eens naar gekeken? Ik word ook een beetje gek van berichten sturen met AliExpress mensen, de communicatie verloopt niet heel soepel.

Ik heb bijvoorbeeld de spullen van xiaomi gezien (aqara (B1) motor o.a.). Zijn daar goede ervaringen mee?
Volgmodus, zelf zit ik naar de aqara roller shade driver E1 te kijken maar momenteel zijn daar blijkbaar problemen mee, heel weinig gebruikers of feedback ook, ook niet bij de alternatieve merken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

Koepert schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Leuk theme. Hoeveel 'impact' heeft dat op je lovelace? Is t per dash te doen? Of overall? Ik was toevallig vandaag gestart met een dash te maken van deze: https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom

Lijkt er wel erg op ;) maar die heeft dus n paar cards minder qua opties.
Ligt er een beetje aan wat je wilt, als je via de GUI wilt blijven werken om je Lovelace aan te passen dan valt het af. Minimalist is YAML only.

Ik heb zelf 4 pagina's onder mijn dash: Home (overzicht), lampen, batterijen en het weer.
Heb er persoonlijk toch al aardig wat uurtjes inzitten, al 10 custom cards gemaakt :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u3ejkPqeECjll7vG2JB0MsTubw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mZRbB0hgdSGa42eeX5s1CrGA.png?f=user_large

Ik heb per kamer een overzicht met interessante sensoren gemaakt. Die sensoren staan onder een "conditional card" die kijkt over een binary helper aan op uit is. Waar de knop woonkamer bijvoorbeeld dan voor zorgt.

Mijn "home" pagina is op dit moment 550 regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
winDOS schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:13:
Hoi @TheFes,

code:
1

code:
1
2

toon volledige bericht
Het is nu aangepast. Zie: https://community.home-as...3896#most-recent-change-5

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 14-02-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
willemvdvliet schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:33:
Mijn auto een Kia E-Niro (my2019) geeft via de API de Lat/Lon terug:
sensor.kia_position_long: XXXX
sensor.kia_position_lat: XXXX

Nu wil ik die positie gebruiken in een Weather app om te bepalen wat de temperatuur is op deze locatie.
Zodat ik de temperatuur kan doorzetten naar ABRP.
Echter als ik Buienrader gebruik ben ik niet in staat om dit als een tweede locatie te configureren.

In core.config_entries, heb ik getracht dit naderhand aan te passen naar:
"entry_id": "e86cbc581c3f17ad431bc3ae7c38446e",
"version": 1,
"domain": "buienradar",
"title": "52.25,4.6335",
"data": {
"latitude": sensor.kia_position_lat,
"longitude": sensor.kia_position_long
},
"options": {},
"pref_disable_new_entities": false,
"pref_disable_polling": false,
"source": "user",
"unique_id": "52.25-4.6335",
"disabled_by": null

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen, zodat ik de temperatuur te zien krijg op basis van de locatie waar de auto zicht bevindt?
toon volledige bericht
Geeft je KIA die temperatuur niet terug? Tesla geeft bijvoorbeeld wel de binnen en buitentemperatuur terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
@willemvdvliet

Misschien kun je zelf een REST-api call doen naar een weerdienst?

code:
1
https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat={lat}&lon={lon}&exclude={part}&appid={API key}

https://openweathermap.org/api/one-call-api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
new_guy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:31:
[...]
Geeft je KIA die temperatuur niet terug? Tesla geeft bijvoorbeeld wel de binnen en buitentemperatuur terug.
Nee, helaas niet informatie uit de KIA API is zeer beperkt :-(.
Maar wel kon / lat dus ga ik die proberen te knopen op die manier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb nu ook wat vreemds. Heb op basis van de Rova integratie de nodige template sensoren gemaakt en dat werkte prima. Nu na een herstart zonder updates werkt het ineens niet meer. Configuration check zegt dat het prima in orde is maar als ik in Visual Code kijk staat er nu "Incorrect type. Expected "array"

code:
1
2
3
4
5
6
template:
  - sensor:
      name: "trash_first_next_item"
      unique_id: trash_first_next_item
      state: >-
        {% set mylist = (states('sensor.rova_bio'),states('sensor.rova_paper'),states( sensor.rova_plastic'),states('sensor.rova_residual')) %} {{ mylist|min}}

Voor zover mijn kennis van yaml reikt (niet zover) is mylist een array dus wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
synoniem schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:50:
Ik heb nu ook wat vreemds. Heb op basis van de Rova integratie de nodige template sensoren gemaakt en dat werkte prima. Nu na een herstart zonder updates werkt het ineens niet meer. Configuration check zegt dat het prima in orde is maar als ik in Visual Code kijk staat er nu "Incorrect type. Expected "array"

code:
1
2
3
4
5
6
template:
  - sensor:
      name: "trash_first_next_item"
      unique_id: trash_first_next_item
      state: >-
        {% set mylist = (states('sensor.rova_bio'),states('sensor.rova_paper'),states( sensor.rova_plastic'),states('sensor.rova_residual')) %} {{ mylist|min}}

Voor zover mijn kennis van yaml reikt (niet zover) is mylist een array dus wat zie ik over het hoofd?
Tussen rechte haken ipv ronde haakjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
RudolfR schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:02:
@willemvdvliet

Misschien kun je zelf een REST-api call doen naar een weerdienst?

code:
1
https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat={lat}&lon={lon}&exclude={part}&appid={API key}

https://openweathermap.org/api/one-call-api
Thanks dat is idd in de juiste richting.... :)
code:
1
https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat=52.2002906799316&lon=4.63382863998413&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=XXXXXX

Dit gaat goed, maar zet ik er een variabel in (States Kia HA, dan slikt ie hem niet meer):
code:
1
https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat={{ states(''sensor.kia_position_lat'') }}&lon={{ states(''sensor.kia_position_long'') }}&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=xxxx

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
winDOS schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:16:
[...]

Ligt er een beetje aan wat je wilt, als je via de GUI wilt blijven werken om je Lovelace aan te passen dan valt het af. Minimalist is YAML only.

Ik heb zelf 4 pagina's onder mijn dash: Home (overzicht), lampen, batterijen en het weer.
Heb er persoonlijk toch al aardig wat uurtjes inzitten, al 10 custom cards gemaakt :X

[Afbeelding]

Ik heb per kamer een overzicht met interessante sensoren gemaakt. Die sensoren staan onder een "conditional card" die kijkt over een binary helper aan op uit is. Waar de knop woonkamer bijvoorbeeld dan voor zorgt.

Mijn "home" pagina is op dit moment 550 regels.
Netjes! Ik ben momenteel ook bezig met deze te tweaken, maar ik ben nog een amateur dus duurt allemaal wat langer _/-\o_ .

Ik heb het toch goed dat er geen gewone 'Button' kaart is hé, om bijvoorbeeld een automation te starten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ee5iKmJ8ZF2rrO1U9xJqEsSIbCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tn23WCOW6TtGNFGHfKpHEU5E.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Shattering schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Netjes! Ik ben momenteel ook bezig met deze te tweaken, maar ik ben nog een amateur dus duurt allemaal wat langer _/-\o_ .

Ik heb het toch goed dat er geen gewone 'Button' kaart is hé, om bijvoorbeeld een automation te starten?

[Afbeelding]
Deze?
https://www.home-assistant.io/lovelace/button/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
[...]

[Afbeelding]
Ik weet niet of die er binnen dat ' theme' is, maar naast de button card kun je meestal met call-service ook prima n automation aanroepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
willemvdvliet schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Thanks dat is idd in de juiste richting.... :)
code:
1
https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat=52.2002906799316&lon=4.63382863998413&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=XXXXXX

Dit gaat goed, maar zet ik er een variabel in (States Kia HA, dan slikt ie hem niet meer):
code:
1
https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat={{ states(''sensor.kia_position_lat'') }}&lon={{ states(''sensor.kia_position_long'') }}&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=xxxx

Wat zie ik over het hoofd?
toon volledige bericht
Waar heb je dit nu staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS

winDOS

6.22

[...]

[Afbeelding]
Je kunt deze gebruiken: https://ui-lovelace-minim...rds/card_vertical_button/

en dan doormiddel van de tap_action toe te voegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- type: "custom:button-card"
      template: card_vertical_button
      entity: automation.melding_als_iemand_aan_belt
      name: Test
      label: test 2
      icon: mdi:television-classic
      variables:
        ulm_card_vertical_button_state: On
        ulm_card_vertical_button_color: green
      tap_action:
        service: automation.trigger
        target:
          entity_id: automation.melding_als_iemand_aan_belt

Je kunt dan gewoon elke service aanroepen die je wilt.

Je kan ook als je via HACS card_mod heb geinstalleerd aan alle standaard kaarten dit toevoegen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
      card_mod:
        style:
          .: |
            ha-card {
              border-radius: var(--border-radius);
              box-shadow: var(--box-shadow);
            }

Dit zorgt er voor, dat de kaarten de zelfde style randen krijgen als minimalist ui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
in Configurationyaml,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  - platform: rest
    name: OWM_report
    json_attributes:
      - current
    value_template: "{{ value_json['current'][0]['description'].title() }}"
    resource: https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat=52.2002906799316&lon=4.63382863998413&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=xxxxxxx
    sensors:
      owm_temp:
        friendly_name: "Outside temp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.owm_report', 'current')['temp'] }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        entity_id: sensor.owm_report

Acties:
  • 0 Henk 'm!
willemvdvliet schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:26:
[...]

in Configurationyaml,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  - platform: rest
    name: OWM_report
    json_attributes:
      - current
    value_template: "{{ value_json['current'][0]['description'].title() }}"
    resource: https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat=52.2002906799316&lon=4.63382863998413&units=metric&lang=nl&exclude=hourly,daily,minutely&appid=xxxxxxx
    sensors:
      owm_temp:
        friendly_name: "Outside temp"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.owm_report', 'current')['temp'] }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        entity_id: sensor.owm_report
toon volledige bericht
En de latlong waardes van je kia sensor zien er ook zo uit zoals ze hierboven staan? Dus 52.2002906799316, en niet toevallig 52° 12.017' ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
Hmmbob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:31:
[...]

En de latlong waardes van je kia sensor zien er ook zo uit zoals ze hierboven staan? Dus 52.2002906799316, en niet toevallig 52° 12.017' ofzo?
Exact, en deze waarde slikt hij ook nog :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYx0q8Nm3JcUR8udnUSEZ1o2elw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXmMZ02xTJzvZOPhlJIybmQh.png?f=fotoalbum_large

Behalve als ik hem dus als state in de resource opneem....

code:
1

Enige wat ik mij kan bedenken is dat ik de variabele verkeerd zet in de resource call naar openweathermap.
Maar hoe dan wel?

[ Voor 23% gewijzigd door willemvdvliet op 14-02-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, doe je ook...... ik zie het nu.

Maak van
resource:
eens
resource_template:

Anders gaat je template nooit gerenderd worden ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 14-02-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:36
All, ik ga de Raspberry pi4 binnenkort aanzetten met HA, wil eerst even met een USB stick werken om de logfile weg te schrijven, dan kan ik later gaan uitbreiden naar een SSD eventueel. Hoe groot zou een USB stock moeten zijn om de logging goed te kunnen doen en kan ik die data later overzetten naar een SSD bijvoorbeeld?

Het gaat om een basic HA installatie eerst met Hue lampen, energieverbruik (incl zonnepanelen) en wat deur sensors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik probeer HA op een Synlogy DS920+ te installeren via VMM.

Manuals gebruikt die te vinden zijn (USB3.0 aangezet, bios goed gezet) enkel blijf ik deze error krijgen:

code:
1
2
3
4
22-02-14 15:36:44 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Updating image homeassistant/qemux86-64-homeassistant:landingpage to homeassistant/qemux86-64-homeassistant:2022.2.6
22-02-14 15:36:44 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Downloading docker image homeassistant/qemux86-64-homeassistant with tag 2022.2.6.
22-02-14 15:41:16 CRITICAL (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Pulled image homeassistant/qemux86-64-homeassistant:2022.2.6 failed on content-trust verification!
22-02-14 15:41:16 WARNING (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Error on Home Assistant installation. Retry in 30sec

Google geeft mij niet snel veel bruikbaars helaas. Zo ver ik weet een veel gebruikte combi dus misschien dat iemand hier het antwoord weet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
B-Force schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:40:
All, ik ga de Raspberry pi4 binnenkort aanzetten met HA, wil eerst even met een USB stick werken om de logfile weg te schrijven, dan kan ik later gaan uitbreiden naar een SSD eventueel. Hoe groot zou een USB stock moeten zijn om de logging goed te kunnen doen en kan ik die data later overzetten naar een SSD bijvoorbeeld?

Het gaat om een basic HA installatie eerst met Hue lampen, energieverbruik (incl zonnepanelen) en wat deur sensors...
Die logfile is niet zo interessant, hij kan wel vrij groot worden (afhankelijk van je loglevel) en er wordt vaak iets naar weggeschreven (ook afhankelijk van je loglevel) maar hij wordt toch bij elke reboot van HA vernieuwd.

Je database extern wegschrijven is dan belangrijker, en die kan wel wat GB's groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Septillion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:28:
[…] Daarnaast zou ik even je sensor herschrijven naar de template integratie. Methode die je nu gebruikt is lagacy en verwacht dat die in de toekomst wel gaat verdwijnen.
Dank @Septillion, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Mijn bestaande config (en die werkt):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
## Nibe opbrengst totaal
      wp_nibe_opbrengst_totaal:
        friendly_name: "Nibe opbrengst totaal"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        value_template: "{{ states('sensor.nibe_hot_water_add') | round(3) + states('sensor.nibe_heat_compressor_add') | round(3) }}"

wp_nibe_cop_longterm:
        friendly_name: "Nibe berekende COP Longterm"
        unit_of_measurement: 'x'
        value_template: "{{ ( states('sensor.wp_nibe_opbrengst_totaal') | float / states('sensor.iungo_wp_huis_meterstand_import') | float ) | round(1) }}"

Volgens instructies heb ik dat in de nieuwe vorm gegoten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
template:
  - sensor:
      - name: "TEST_WP Nibe opbrengst totaal"
        device_class: energy
        unit_of_measurement: "kWh"
        state: >
          {% set nibe_sww = states('sensor.nibe_hot_water_add') | round(3) %}
          {% set nibe_verw = states('sensor.nibe_heat_compressor_add') | round(3) %}
          {{ (nibe_sww + nibe_verw) | round(3) }}

- name: "TEST_Nibe berekende COP Longterm"
        device_class: none
        unit_of_measurement: "x"
          {% set test_nibe_opbrengst = states('sensor.test_wp_nibe_opbrengst_totaal') | float %}
          {% set nibe_verbruik = states('sensor.iungo_wp_huis_meterstand_import') | float %}
          {{ (nibe_opbrengst / nibe_verbruik) | round(1, default=0) }}

Maar dan krijg ik een foutmelding die geen enkel ankerpunt geeft om uit te vinden wat er mis is en hoe ik het kan/ moet verbeteren:
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:464
First occurred: 17:09:32 (1 occurrences)
Last logged: 17:09:32

Invalid config for [template]: expected SensorDeviceClass for dictionary value @ data['sensor'][1]['device_class']. Got 'none'. (See /config/configuration.yaml, line 871).
Leuk, maar om te beginnen zegt-ie dat hij “SensorDeviceClass” verwacht, maar nérgens is die term te vinden. Wel zaken over device_class, maar dan moet ik maar raden dat ze dat bedoelen? Waarom noemen ze het dan niet zo? Of gaat het ergens anders over?

En BTW: de COP-sensor is dimensieloos, het is een verhouding. Daar kan ik dus geen eenheid en dus ook geen device_class aan hangen.

Kan iemand me op weg helpen?

Edit:
De foutmelding gaat over het tweede blok, de berekening van de COP. Als ik alleen dat eerste TEST-blok gebruik dan gaat het goed.
Ra ra…

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
Hippe Lip schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:17:
[...]

Dank @Septillion, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Mijn bestaande config (en die werkt):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
## Nibe opbrengst totaal
      wp_nibe_opbrengst_totaal:
        friendly_name: "Nibe opbrengst totaal"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        value_template: "{{ states('sensor.nibe_hot_water_add') | round(3) + states('sensor.nibe_heat_compressor_add') | round(3) }}"

wp_nibe_cop_longterm:
        friendly_name: "Nibe berekende COP Longterm"
        unit_of_measurement: 'x'
        value_template: "{{ ( states('sensor.wp_nibe_opbrengst_totaal') | float / states('sensor.iungo_wp_huis_meterstand_import') | float ) | round(1) }}"

Volgens instructies heb ik dat in de nieuwe vorm gegoten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
template:
  - sensor:
      - name: "TEST_WP Nibe opbrengst totaal"
        device_class: energy
        unit_of_measurement: "kWh"
          {% set nibe_sww = states('sensor.nibe_hot_water_add') | round(3) %}
          {% set nibe_verw = states('sensor.nibe_heat_compressor_add') | round(3) %}
          {{ (nibe_sww + nibe_verw) | round(3) }}

- name: "TEST_Nibe berekende COP Longterm"
        unit_of_measurement: "x"
          {% set test_nibe_opbrengst = states('sensor.test_wp_nibe_opbrengst_totaal') | float %}
          {% set nibe_verbruik = states('sensor.iungo_wp_huis_meterstand_import') | float %}
          {{ (nibe_opbrengst / nibe_verbruik) | round(1, default=0) }}

Maar dan krijg ik een foutmelding die geen enkel ankerpunt geeft om uit te vinden wat er mis is en hoe ik het kan/ moet verbeteren:

[...]

Leuk, maar om te beginnen zegt-ie dat hij “SensorDeviceClass” verwacht, maar nérgens is die term te vinden. Wel zaken over device_class, maar dan moet ik maar raden dat ze dat bedoelen? Waarom noemen ze het dan niet zo? Of gaat het ergens anders over?

En BTW: de COP-sensor is dimensieloos, het is een verhouding. Daar kan ik dus geen eenheid en dus ook geen device_class aan hangen.

Kan iemand me op weg helpen?

Edit:
De foutmelding gaat over het tweede blok, de berekening van de COP. Als ik alleen dat eerste TEST-blok gebruik dan gaat het goed.
Ra ra…
toon volledige bericht
Het is niet dat ik de oplossing heb, maar je systeem klaagt in dit geval vrij specifiek:
expected SensorDeviceClass for dictionary value @ data['sensor'][1]['device_class']. Got 'none'.
Want in je template staat:

code:
1

SensorDeviceClass --> Sensor: device_class..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Koppensneller

winterrrrrr

Ik heb een usecase waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden. Hier thuis is HA ingericht voor de twee bewoners (ik + partner) die beiden de app gebruiken onder onze eigen accounts. Zo af en toe logeert er hier wel eens iemand, soms ook al wij er niet zijn (gewoon vrienden of familie). Die zou ik dan een versimpeld dashboard willen laten zien, zonder dat ze hoeven in te loggen.

Nou heb ik al een apart guest account gemaakt (username guest, password guest) en ingesteld dat dat account alleen vanuit het lokale netwerk mag inloggen. Verder een eigen view aangemaakt, alleen zichtbaar voor die gebruiker en daarnaast nog de sidebar en header verborgen met een add-on uit HACS.

Dan de laatste stap: ik wil dat als ik HA in een browser open vanuit mijn lokale netwerk, dat ik dan zonder inloggen als de 'guest' gebruiken terecht kom in HA. Iemand een idee hoe je dat voor elkaar krijgt?
Pagina: 1 ... 124 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.