Naar aanleiding van mijn
bovenstaand verhaal wil ik alvast een automation creëren, echter coderen is niet mijn sterkste kant.
Ik wil een presence detector met twee beweging sensoren, ik heb zo juist 2 Aqara sensoren "gehackt" en aanpassingen gedaan met Appdaemon via een HACS app zodat beweging senor goed werkt.
En dat doet ie nu ook:
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/u9MGOWcjd7FFrmfgJ5NHhlZ6.gif?f=user_large)
Gele punt boven de deur is de magneet sensor, ik doe dus de deur open, loopt naar de gang, ik laat de sensor 3 keer triggeren en het blijft maar 5 seconden aan.
Het idee is dat we 2 sensoren hebben een aan beide kanten van de deur, sensor blabla1 en sensor blabla2
Als blabla1 als eerst getriggerd wordt en blabla2 wordt binnen 3 seconden ook getriggerd dan wil ik 1 bij de counter tellen.
Ik heb onderstaand automation in elkaar gezet, maar ik weet nu al dat het niet gaat werken, ik heb het ook niet geprobeerd omdat counters bij mij raar doen als ik in een bestaande counter loopt te rommelen. Dus counter moet ik nog aanmaken, maar dat is geen probleem.
Hoe kan ik een conditie toevoegen aan onderstaand automation, dus maximaal 3 seconden tussen blabla1 en blabla2, er moet ook een voorwaarde bij dat het alleen werkt wanneer eerst blabla1 getriggerd wordt en dan blabla2:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| - id: woonkamer_aanwezigheid_teller
alias: woonkamer aanwezigheid teller
trigger:
- platform: state
entity_id: binary_sensor_motion_blabla1
from: 'off'
to: 'on'
- platform: state
entity_id: binary_sensor_motion_blabla2
condition:
condition: and
conditions:
- condition: state
entity_id: binary_sensor_motion_blabla1
- condition: state
entity_id: binary_sensor_motion_blabla2
action:
- service: counter.increment
entity_id: counter.woonkamer_teller
|
Als ik bovenstaand werkend krijg dan weet ik ook hoe ik moet terug tellen met een reverse counter.
Ik weet niet of het betrouwbaar gaat worden, maar ik kan het altijd testen en fijn tunen, ik wil het eerst in de woonkamer proberen, hiermee weet het systeem hoeveel mensen in de woonkamer zijn en als het aantal nul wordt kan je alles laten uitzetten, of juist dingen laten aangaan als iemand binnen loopt, tot hij/zij weer uitloopt.
Het wordt dus een soort anonieme presence detection.
Als iemand mij naar goeie richting duwt met de automation, dat zou ik erg fijn vinden.