Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.735 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
Lijkt me een domme vraag, maar ik weet het zo even niet: hoe vervang je in HA eigenlijk een slimme lamp in huis ? Is er een snelle manier in HA om een entity toe te wijzen aan een andere lamp ? Ik wil vermijden dat ik door mijn automations/scripts moet gaan om uit te zoeken waar de vorige kapotte lamp juist allemaal gebruikt werd om daar dan naar de nieuwe lamp te moeten verwijzen.
EDIT: de lampen worden via deCONZ gestuurd, dus misschien is het eerder een deCONZ vraag zodat het voor HA transparant is dat de lamp een andere is.

[ Voor 23% gewijzigd door Twixie op 27-01-2022 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Devian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:12:
Ik wil het graag voor elkaar krijgen, en ik weet niet of dit lukt, om dmv een automation een connectie te maken via bluetooth van mijn telefoon naar een versterker.

Wat achtergrond info, wij hebben in de badkamer/stoomcabine speakers. Die zijn nu aangesloten op een kleinversterkertje met bluetooth.

Elke keer als ik er gebruik van wil maken moet ik dus met mijn telefoon een bluetoothverbinding maken, en daarna kan ik media gaan spelen. Ik wil dit graag automatiseren en dan uiteindelijk zo dat de muziek vanzelf start...maar een beginpunt is dat die bluetooth verbinding er is.

Waarom mijn telefoon? Ik leg tegelijkertijd een verbinding met een draadloze remote die in de stoomcabine ligt zodat ik het volume kan veranderen.
Wil je dit persé direct vanaf je telefoon? Je zou namelijk bijvoorbeeld een Nest Mini daar neer kunnen zetten die aan de wifi hangt, en die je dan weer met je versterker verbindt. Google's speakers kunnen namelijk via bluetooth een externe speaker gebruiken, die je dan via wifi kan gebruiken.

In theorie zou je de microfoon van dat ding uit kunnen schakelen als je daar geen gebruik van wil maken, en dan als je op je telefoon bijv. Spotify aanzet kun je gewoon de Nest Mini als output selecteren. Niet heel veel sneller dan met bluetooth verbinden, maar wel iets dat altijd werkt als je wifi hebt en dat je ook meteen de mogelijkheid biedt om vanaf wifi je audio te automatiseren en bijv. een melding af te spelen als je 2 uur aan het stomen bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47
@Twixie

Als je in Phoscon een groep hebt waar die lamp inzit, dan hang je er zo een nieuwe lamp in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
Twixie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:31:
Lijkt me een domme vraag, maar ik weet het zo even niet: hoe vervang je in HA eigenlijk een slimme lamp in huis ? Is er een snelle manier in HA om een entity toe te wijzen aan een andere lamp ? Ik wil vermijden dat ik door mijn automations/scripts moet gaan om uit te zoeken waar de vorige kapotte lamp juist allemaal gebruikt werd om daar dan naar de nieuwe lamp te moeten verwijzen.
EDIT: de lampen worden via deCONZ gestuurd, dus misschien is het eerder een deCONZ vraag zodat het voor HA transparant is dat de lamp een andere is.
Oude lamp verwijderen uit HA, en nieuwe lamp hetzelfde entity_id geven als de oude. Tenzij je device triggers en device actions gebruikt, dan wordt het lastiger.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:08
TheFes schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:34:
[...]

Het id is een uniek id, en alias is de naam van de automation. Die zie je in de GUI niet als je naar de YAML daar kijkt, maar als je in automations.yaml kijkt zul je ook zien dat elke automation deze heeft.

De mode is wat er moet gebeuren als een automation nog een keer triggert als hij nog met een vorige run bezig was. Met mode: single negeert hij volgende triggers, en begint hij pas weer een nieuwe run als die eerste afgelopen is.
Daar geeft hij dan waarschuwingen over in de log, en met max_exceeded: silent zet je die uit.

Zie ook hier voor meer info over die automation modes.
Heb je hem dan bewust op single staan? Restart zou hem toch wat robuuster maken? Stel iemand gaat naar de wc, 3 minuten later gaat iemand anders al. Dan zou hij restarten en niet uit gaan voor persoon 2.

Niet dat die situatie vaak voorkomt uiteraard :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
TheFes schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:25:
[...]
Oude lamp verwijderen uit HA, en nieuwe lamp hetzelfde entity_id geven als de oude. Tenzij je device triggers en device actions gebruikt, dan wordt het lastiger.
Thanks, gelukt zo !
Was nog even spannend. Had eerst de lamp verwijderd uit deCONZ en de nieuwe daar toegevoegd. Ik dacht dat een Reload van deCONZ in HA het al zou fixen, maar dan bleek ik 2x de lamp te hebben met dezelfde naam, en zag ik dat alle automations aan die oude hingen. Maar zoals je schreef, oude verwijderen uit HA en de nieuwe dan de oude entity id geven, zorgde er direct voor dat alles terug ok was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Kodess schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Heb je hem dan bewust op single staan? Restart zou hem toch wat robuuster maken? Stel iemand gaat naar de wc, 3 minuten later gaat iemand anders al. Dan zou hij restarten en niet uit gaan voor persoon 2.

Niet dat die situatie vaak voorkomt uiteraard :9
Als na 2 minuten iemand anders weer naar de wc gaat, gaat hij niet uit, want er wordt dan niet aan die wait_for_trigger: voldaan, aangezien de binary_sensor niet 5 minuten lang off is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Beta 2022.2.0b0 draait als een zonnetje hier. Wat kleine aanpassingen in mijn lovelace nodig gehad (chromecasts staan niet meer op OFF maar IDLE als ze niets doen, dus conditional card ging gek doen) maar verder geen centje pijn.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:38:
Beta 2022.2.0b0 draait als een zonnetje hier. Wat kleine aanpassingen in mijn lovelace nodig gehad (chromecasts staan niet meer op OFF maar IDLE als ze niets doen, dus conditional card ging gek doen) maar verder geen centje pijn.
Hier ook!
Local contral van Google Assistant al aangezet? Of heb jij Nabu Casa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
TheFes schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Hier ook!
Local contral van Google Assistant al aangezet? Of heb jij Nabu Casa?
Had ik al eerder aangezet en een fork gedraaid, maar merkte toen weinig verschil. Straks eens testen, anders wordt de hulp beneden gek :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:31
Kodess schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Dan is er iets fout in je SMA monitor.
Dus, wat zegt de SMA sensor in HA, is daar een grote piek te zien?
Geeft die dezelfde waarde als je SMA app.
Als daar een piek staat en in de P1 sensor niet bij teruglevering dan gaat energy ervan uit dat het in huis gebruikt is.
de sensor pv_gen_meter meet nu inderdaad 18kwh. Dit is de totale opbrengst sinds het begin. Het Energie dashboard vertaald dit naar de juiste periode (gekozen bovenin).
Vandaag laat ie vooralsnog 0 zien, wat wel aardig klopt met het weer helaas. Dit doet ie bijna altijd goed op een enkele keer.

@I-King dat lijkt dus inderdaad te kloppen. Maar het energie dashboard vertaald dit dan naar de geselecteerde periode.

@Hippe Lip We verbruiken, als we allemaal thuis zijn, gemiddeld 10kwh per dag. Dit is een dag dat niemand thuis was dus dan zou 20kwh wel heel gek zijn. Daarnaast zou 18kwh opbrengst wel echt fantastisch zijn met dit weer icm 11 panelen 8)7

HA haalt de opbrengst van de SMA integratie en verbruik, teruglevering etc van de P1 kabel / slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 10:38
crimby schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:31:
[...]

de sensor pv_gen_meter meet nu inderdaad 18kwh. Dit is de totale opbrengst sinds het begin. Het Energie dashboard vertaald dit naar de juiste periode (gekozen bovenin).
Vandaag laat ie vooralsnog 0 zien, wat wel aardig klopt met het weer helaas. Dit doet ie bijna altijd goed op een enkele keer.

@I-King dat lijkt dus inderdaad te kloppen. Maar het energie dashboard vertaald dit dan naar de geselecteerde periode.

@Hippe Lip We verbruiken, als we allemaal thuis zijn, gemiddeld 10kwh per dag. Dit is een dag dat niemand thuis was dus dan zou 20kwh wel heel gek zijn. Daarnaast zou 18kwh opbrengst wel echt fantastisch zijn met dit weer icm 11 panelen 8)7

HA haalt de opbrengst van de SMA integratie en verbruik, teruglevering etc van de P1 kabel / slimme meter.
Ik heb het nu een aantal keren moeten corrigeren in de database om de kolom state en sum bij te werken.

Hiervoor heb ik SQLite Web addon geinstalleerd. Dan moet je even zorgen dat de 'states' kloppen.

Mijn code hiervoor ziet er zo uit om de energy tab bij te werken.
code:
1
2
UPDATE statistics SET `sum` = `state` + 6607.033
WHERE metadata_id = 14 AND start BETWEEN "2021-12-20” AND "2022-11-03"

metadaat_id = id van jouw omvormer, die haal je uit de tabel statistics_meta.
Offset bij mij is 6607.003 tussen state en sum, wellicht is die bij jou gelijk en kun je dat weglaten.
Datum aanpassen naar relevante datum.

Je moet daarna ook nog een keer draaien op 'statistics_short_term', daar haalt hij namelijk de opvolgende gegevens vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
TheFes schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Als na 2 minuten iemand anders weer naar de wc gaat, gaat hij niet uit, want er wordt dan niet aan die wait_for_trigger: voldaan, aangezien de binary_sensor niet 5 minuten lang off is geweest.
En heeft dat dan voordelen tegenover de "herstart" van je automatisatie?

Ik heb voor de verlichting op mijn oprit ook zoiets. Maar dan simpel "Beweging -> licht aan -> wacht 3 minuten -> ga uit" maar dan met herstart van de automatisatie. De sensor geeft ten vroegste na 2 minuten (denk ik) weer een signaal als er nog beweging. Dan herstart het gewoon.

Er was een reden dat ik het zo gedaan heb maar weet niet meer waarom

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
Zo de topics door struinend kom ik erachter dat ik nog aan het begin van de HA mogelijkheden sta. Ben daarom eigenlijk wel benieuwd of er ook wel eens (virtuele) bijeenkomsten zijn om ervaringen te delen. Ik merk nu dat ik over de meest simpele zaken wel een vraag zou kunnen stellen :+ Zo vraag ik me ook wel eens af wat de beste manier is om iets in te richten. Eigenlijk een soort best practices.

Voor nu ben ik benieuwd hoe jullie het onderstaande zouden instellen:
  • Wanneer er wordt schoon gemaakt wil ik de verlichting aanpassen naar een andere waarde dan dat nu in mijn light automations staat.
  • Mijn huidige light automations worden (bijna) allemaal geactiveerd door een bewegingssensor. Afhankelijk van het tijdstip geeft het licht een andere kleur (ingesteld in de automation zelf).
  • Momenteel heb ik één automation aangepast. Daar heb ik een extra conditie van een helper (schoonmaken = on/off) opgegeven en geef daar de waarde in mee van het 'schoonmaaklicht'. Wat prima werkt.
Vragen:
  • Kan ik op een makkelijkere manier al mijn light automations aanpassen voor bovenstaande (i.p.v. deze individueel aan te passen)?
  • Momenteel geef ik in mijn light automations overal de kleur waardes mee. Niet echt handig als je besluit de kleurwaarde een keer te wijzigen. Wat is daar de meest logische route voor (light_profiles.csv / scenes / wat anders)?
Edit: Configuratie, home assistant op RPI4, Deconz 2, Aquara motion sensors, Hue lampen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oesie op 27-01-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
Oesie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:29:
Zo de topics door struinend kom ik erachter dat ik nog aan het begin van de HA mogelijkheden sta. Ben daarom eigenlijk wel benieuwd of er ook wel eens (virtuele) bijeenkomsten zijn om ervaringen te delen. Ik merk nu dat ik over de meest simpele zaken wel een vraag zou kunnen stellen :+ Zo vraag ik me ook wel eens af wat de beste manier is om iets in te richten. Eigenlijk een soort best practices.

• Wanneer er wordt schoon gemaakt wil ik de verlichting aanpassen naar een andere waarde dan dat nu in mijn light automations staat.
  • Mijn huidige light automations worden (bijna) allemaal geactiveerd door een bewegingssensor. Afhankelijk van het tijdstip geeft het licht een andere kleur (ingesteld in de automation zelf).
  • Momenteel heb ik één automation aangepast. Daar heb ik een extra conditie van een helper (schoonmaken = on/off) opgegeven en geef daar de waarde in mee van het 'schoonmaaklicht'. Wat prima werkt.
Vragen:
  • Kan ik op een makkelijkere manier al mijn light automations aanpassen voor bovenstaande (i.p.v. deze individueel aan te passen)?
  • Momenteel geef ik in mijn light automations overal de kleur waardes mee. Niet echt handig als je besluit de kleurwaarde een keer te wijzigen. Wat is daar de meest logische route voor (light_profiles.csv / scenes / wat anders)?
Edit: Configuratie, home assistant op RPI4, Deconz 2, Aquara motion sensors, Hue lampen.
er zijn mensen met veel meer verstand hiervan, maar ik denk dat je in elk geval die waardes inderdaad (mits ze voor alle gelijk zijn) uit een template/input number kunt halen. Dan kun je bijvoorbeeld in de GUI 1 card toevoegen met invulveld of preset voor de waarde en elk automation (die je wil) gebruikt dan die waarden. Of idd een scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:40

Vragen:
Zoveel wegen naar rome. Gezien het om lampen gaat zouden scenes het handigste zijn. Als je later besluit dat t anders moet kan je de scene aanpassen. Als alternatief (of voor acties die geen lampen betreft) kan je ook gebruik maken van scripts. Dan definieer je in 1 script de acties en die kan je vanuit diverse automations aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Kenhas schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:02:
[...]

En heeft dat dan voordelen tegenover de "herstart" van je automatisatie?

Ik heb voor de verlichting op mijn oprit ook zoiets. Maar dan simpel "Beweging -> licht aan -> wacht 3 minuten -> ga uit" maar dan met herstart van de automatisatie. De sensor geeft ten vroegste na 2 minuten (denk ik) weer een signaal als er nog beweging. Dan herstart het gewoon.

Er was een reden dat ik het zo gedaan heb maar weet niet meer waarom
Als je een delay gebruikt moet je wel mode: restart gebruiken inderdaad. Zo had ik het eerst ook. Anders dan gaat de lamp uit als er weer motion gedetecteerd wordt tijdens de delay.
Als je de state vast houdt voor x minuten, dan hoeft dat niet, omdat er niet aan de wait_for_trigger voldaan wordt.

Het is net een andere manier van opbouwen, maar op deze manier is een restart niet nodig, dus waarom zou ik hem er in zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Vragen:
Dat zul je inderdaad in elke automation moeten doen, daar is niet echt een makkelijke oplossing voor
Je kunt gebruik maken van input_numbers waarin je default waardes zet, en deze via templates in je automation gebruiken. Of je kunt een yaml file maken met je standaard instelling en deze includen. Of, als alle automations in dezelfde file staan, een anchor aanmaken, en deze gebruiken.
Maar dat zijn allemaal wel geavanceerde opties die niet in de GUI kunnen.

Wat ook kan is een scene aanmaken met de juiste instelling van de lampen, en deze aanroepen, of een script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Is het mogelijk om een motion sensor op bepaalde tijden van de dag niet te laten detecteren (dus gewoon uit te zetten)?
Ik heb geprobeerd dit middels een automation te doen.
Trigger op tijd maar dan kan ik bij action niet kiezen voor een motion sensor wel voor een switch of iets anders maar geen motion sensor. Iemand een idee
De motion sensor staat niet tussen de gebieden, apparaten en entities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Stitchie je trigger is de motion sensor. Vervolgens stel je bij de condition de tijd in waarop de action wel uitgevoerd moet worden. Buiten die tijden wordt de actie niet uitgevoerd.

Of wil je echt dat de motion sensor zelf geen enkele data registreert? Geen idee hoe dat moet (of waarom je dat zou willen :P )

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 27-01-2022 18:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Vandaag eindelijk mijn Shelly Plug-S ontvangen. Helaas is de firmware te oud om te koppelen met Home Assistant.. na wat Googlen heb ik gevonden dat je een URL kan aanmaken via http://archive.shelly-tools.de/, maar dit wil ook niet werken voor mij ... Het enige wat ik krijg is onderstaande. Weet iemand welke versie/firmware ik juist moet nemen?

code:
1
{"status":"updating","has_update":false,"new_version":"","old_version":"20190516-073020/master@ea1b23db"}

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
Home assistant werk best verslavend :) van de week een kattenhuis besteld welke in de aanbieding was.
Daar hoort natuurlijk ook een ledstrip in als verlichting 8)

2 mooie COB ledstrip gemonteerd on de daken en een simpele tuya esp dimmer van aliexpress geflasht naar esphome om zo de leds aan te kunnen sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaQCQ5xqFwW6A5C3xpvlrTMd4W4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPhXc4LGPymxGjpF0BqJHrQS.jpg?f=fotoalbum_small

Inclusief een slider om deze te kunnen dimmen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_bi2uIDBUSmbb1uIvXCvUoKrx0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lxm62L6U0jFGTR7gi279r8Jh.jpg?f=fotoalbum_small
Shattering schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:31:
Vandaag eindelijk mijn Shelly Plug-S ontvangen. Helaas is de firmware te oud om te koppelen met Home Assistant.. na wat Googlen heb ik gevonden dat je een URL kan aanmaken via http://archive.shelly-tools.de/, maar dit wil ook niet werken voor mij ... Het enige wat ik krijg is onderstaande. Weet iemand welke versie/firmware ik juist moet nemen?

code:
1
{"status":"updating","has_update":false,"new_version":"","old_version":"20190516-073020/master@ea1b23db"}

Bedankt!
Al eens geprobeerd om te updaten met de shelly app ? eerst toevoegen en dan vanuit daar updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
tolunaygul12 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:34:
Home assistant werk best verslavend :) van de week een kattenhuis besteld welke in de aanbieding was.
Daar hoort natuurlijk ook een ledstrip in als verlichting 8)

2 mooie COB ledstrip gemonteerd on de daken en een simpele tuya esp dimmer van aliexpress geflasht naar esphome om zo de leds aan te kunnen sturen.

[Afbeelding]

Inclusief een slider om deze te kunnen dimmen :)

[Afbeelding]

[...]

Al eens geprobeerd om te updaten met de shelly app ? eerst toevoegen en dan vanuit daar updaten
Neen, ik probeer alles te configureren zonder App (niet weer een app :P :P). Maar als het echt niet anders kan zal ik dat een keer testen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
Shattering schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:36:
[...]

Neen, ik probeer alles te configureren zonder App (niet weer een app :P :P). Maar als het echt niet anders kan zal ik dat een keer testen ...
Begrijp ik goed, maar je kan de app alleen gebruiken om hem te updaten en daarna verwijderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
tolunaygul12 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Begrijp ik goed, maar je kan de app alleen gebruiken om hem te updaten en daarna verwijderen :)
Ondertussen gelukt! De truck was gewoon om een wat oudere firmware te kiezen ... Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Shattering bij de ESP8266 (chip in de Shelly) zaten er bugs in de software van de fabrikant die voor veiligheidsrisico's zorgden. Misschien is op een apparaat met wifi expres verouderde firmware draaien vanuit dat oogpunt niet heel handig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Gizz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:43:
@Shattering bij de ESP8266 (chip in de Shelly) zaten er bugs in de software van de fabrikant die voor veiligheidsrisico's zorgden. Misschien is op een apparaat met wifi expres verouderde firmware draaien vanuit dat oogpunt niet heel handig.
Neen zeker niet, maar ik bedoelde: eerst naar een wat oudere versie om daarna naar de laatste versie te gaan. Direct naar de laatste versie wou niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12
mijn zigbee adapater, Texas Instruments CC2531, oude meuk dus heeft waarschijnlijk de geest gegeven. Systeem draait niet stabiel met die aangesloten.
Had hem werkend via zigbee2mqtt voor een paar bewegeingssensoren.

Als vervanging heb ik de SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus besteld,

Als ik die nu met zigbee2mqtt wil installeren dan blijf ik tegen fouten aanlopen.
Of de panid is niet goed, veranderen geen zin, of hij wil niet met de mqtt broker praten. Ook niet na opschonen, herstarten etc.

Nu zag ik dat ik ook de integration "zigbee home automation" bestaat. Waarmee ik heel de zigbee2mqtt niet nodig heb. Zitten er nog voor af nadelen aan 1 van de 2?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
Harmen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:06:
HA werkt verslavend, het begon met integratie van zonnepanelen. Daarna een DSMR lezer, tuya lampen, unifi wifi, en vandaag een Tado thermostaat toegevoegd. :7
Nee echt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Driek schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:03:
Nu zag ik dat ik ook de integration "zigbee home automation" bestaat. Waarmee ik heel de zigbee2mqtt niet nodig heb. Zitten er nog voor af nadelen aan 1 van de 2?

Om je stick weer met Z2M aan de praat te krijgen zit hier meer kennis: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Thnks, zo te zien beide voor en nadelen. Zal inderdaad eens in het andere topic gaan neuzen om hem eventueel in zigbee2mqtt te krijgen.
Voor nu werkt het met zha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Of wil je echt dat de motion sensor zelf geen enkele data registreert? Geen idee hoe dat moet (of waarom je dat zou willen :P)
Dat 1e is gelukt en doet het goed. Hier mee schakel ik een lamp op kantoor en die moet alleen aan gaan in een bepaald tijdgebied 1700-1900. De rest van de dag dus tussen 0700-1700 detecteert bij constant maar hoeft niets te doen dus lijkt me onnodig hem dan aan te hebben. Dus inderdaad wil ik dat de motion sensor dan echt uit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Stitchie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Dat 1e is gelukt en doet het goed. Hier mee schakel ik een lamp op kantoor en die moet alleen aan gaan in een bepaald tijdgebied 1700-1900. De rest van de dag dus tussen 0700-1700 detecteert bij constant maar hoeft niets te doen dus lijkt me onnodig hem dan aan te hebben. Dus inderdaad wil ik dat de motion sensor dan echt uit is
Dat kan niet, dergelijke sensoren hebben doorgaans geen aan/uit-knop. Ik heb er in ieder geval nog nooit eentje gezien.

Ze staan gewoon altijd aan en doen hun ding, het is aan jou om te bepalen wat er vervolgens moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
Dank voor de snelle antwoorden.
-Casper schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Zoveel wegen naar rome. Gezien het om lampen gaat zouden scenes het handigste zijn. Als je later besluit dat t anders moet kan je de scene aanpassen. Als alternatief (of voor acties die geen lampen betreft) kan je ook gebruik maken van scripts. Dan definieer je in 1 script de acties en die kan je vanuit diverse automations aanroepen.
Wegen en Rome, daar was ik al een beetje bang voor :+

Kan je een scene maken maar alleen bepaalde lampen van de scene te laten schakelen? Het heeft immers niet zo heel veel zin om de lichten op de zolder aan te hebben als er beneden gepoetst wordt ;-)

Als dat niet kan zou je weer allemaal scenes per ruimte moeten maken wat dan ook weer niet logisch klinkt.
TheFes schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Dat zul je inderdaad in elke automation moeten doen, daar is niet echt een makkelijke oplossing voor
Oeps, verkeerd verwoord. Bedoel eigenlijk of mijn huidige setup dan wel de meest logische is.
[...]

Je kunt gebruik maken van input_numbers waarin je default waardes zet, en deze via templates in je automation gebruiken. Of je kunt een yaml file maken met je standaard instelling en deze includen. Of, als alle automations in dezelfde file staan, een anchor aanmaken, en deze gebruiken.
Maar dat zijn allemaal wel geavanceerde opties die niet in de GUI kunnen.

Wat ook kan is een scene aanmaken met de juiste instelling van de lampen, en deze aanroepen, of een script.
De input_numbers heb ik ook gezien. Voor me gevoel is dat hetzelfde als de config opslaan in 'lights_profiles.csv'? Of zit daar nog een werkelijk verschil in?

Is er iets wat logisch zou zijn of is dat echt geheel afhankelijk van mijn setup en eigen voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Gisteren deed mijn modbusintegratie (Nibe S1255 warmtepomp) het opeens niet meer. Ik heb nix van die modbusinstellingen gewijzigd in de configuration.yaml, maar er is wel een paar keer een stroomonderbreking geweest. Daardoor krijg je toch niet opeens wijzigingen in je config?

Wat kan er aan de hand zijn?

Dit is hoe die modbusintegratie in mijn configfile zit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
modbus:
  - name: "Nibe"
    close_comm_on_error: true
    delay: 5
    timeout: 5
    type: tcp
    host: 192.168.2.111
    port: 502
    sensors:

- name: "Nibe Buitentemperatuur (BT1)"
      device_class: temperature
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: 'ºC'
      address: 1
      count: 1 
      slave: 1
      precision: 1
      input_type: input
      scale: 0.1
      scan_interval: 60

Bij de notifications staat wel:
Invalid config
The following integrations and platforms could nog be set up
- modbus
- rest command
Please check your config and logs
Maar in de logs zie ik nix dat iets te maken lijkt te hebben met die modbus.

Heeft iemand suggesties in welke richting ik moet zoeken?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 10:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als dat een reactie op mijn post was: ik draai geen beta maar een stable version.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:09
dutchnltweaker schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:12:
[...]

Kan je deze of de Heiman ook met elkaar laten communiceren? Dus als er 1 afgaat dat de andere ook gelijk afgaat.
Inmiddels weer wat wijzer geworden, lijkt helaas (nog) niet te kunnen volgens dit en dit GitHub-issue.

Ook gelijk maar een productreview geschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik moet mijn zigbee2mqtt nog updaten van 1.18 naar hoger uit de nieuwe repo. Nu dacht ik dat dat een kwestie was van de ene addon uitzetten en de andere installeren maar in dat geval zie ik dan geen devices verschijnen.
Zet ik de hogere versie stil en de oude versie weer aan, zijn vrijwel gelijk al mijn devices weer terug.

Juist omdat die nieuwe versie (nog) niets doet voel ik er weinig voor om de oude addon eerst te verwijderen. Of zit ik hoe dan ook vast aan om alle device weer opnieuw te laten pairen bij deze upgrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
synoniem schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:24:
Ik moet mijn zigbee2mqtt nog updaten van 1.18 naar hoger uit de nieuwe repo. Nu dacht ik dat dat een kwestie was van de ene addon uitzetten en de andere installeren maar in dat geval zie ik dan geen devices verschijnen.
Zet ik de hogere versie stil en de oude versie weer aan, zijn vrijwel gelijk al mijn devices weer terug.

Juist omdat die nieuwe versie (nog) niets doet voel ik er weinig voor om de oude addon eerst te verwijderen. Of zit ik hoe dan ook vast aan om alle device weer opnieuw te laten pairen bij deze upgrade?
Ik had een aantal weken geleden hetzelfde.

Was een kwestie van oude config kopiëren, oude z2m uitzetten.
Plakken in de nieuwe z2m, die starten, log in de gaten houden, maar alles startte in 1x.
Oude z2m verwijderd en het was klaar

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Oesie

Ja, in de scene configureer je welke lampen er meedoen moeten worden én welke stand ze moeten krijgen.
(Via de GUI editor selecteer je alleen de lampen en hij slaat de huidige stand op als stand voor de scene)

Je kunt in een scene dus bepaalde lampen uitzetten, maar ook aan (in een bepaalde dimstand). Lampen die niet expliciet een stand krijgen toegewezen doen niet mee met de scene en behouden hun stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:01:
Gisteren deed mijn modbusintegratie (Nibe S1255 warmtepomp) het opeens niet meer. Ik heb nix van die modbusinstellingen gewijzigd in de configuration.yaml, maar er is wel een paar keer een stroomonderbreking geweest. Daardoor krijg je toch niet opeens wijzigingen in je config?

Wat kan er aan de hand zijn?

Dit is hoe die modbusintegratie in mijn configfile zit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
modbus:
  - name: "Nibe"
    close_comm_on_error: true
    delay: 5
    timeout: 5
    type: tcp
    host: 192.168.2.111
    port: 502
    sensors:

- name: "Nibe Buitentemperatuur (BT1)"
      device_class: temperature
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: 'ºC'
      address: 1
      count: 1 
      slave: 1
      precision: 1
      input_type: input
      scale: 0.1
      scan_interval: 60

Bij de notifications staat wel:

[...]

Maar in de logs zie ik nix dat iets te maken lijkt te hebben met die modbus.

Heeft iemand suggesties in welke richting ik moet zoeken?
Wellicht een nieuw IP gekregen na de stroomonderbreking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Hippe Lip

Je configuratie was al stuk voor de stroomonderbreking en wordt nu voor het eerst geladen?
Volgens mij klopt de intendatie niet van 'Nibe Buitentemperatuur (BT1)'

Zo staat het in de docs nl.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:
  - type: tcp
    host: IP_ADDRESS_1
    port: 2020
    name: "hub1"
    sensors:
      - name: sensor1
        scan_interval: 999
        slave: 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
Vragen:
Ik had een soortgelijke use case en heb het zo opgelost:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
- alias: Lights - Motion turn on/off light
  id: motion_turn_on_lights
  trace:
    stored_traces: 30
  mode: parallel
  variables:
    entity: >
      {{
        { 'hallway_motion': 'light.hallway',
          'front_door_motion': 'light.front_door',
          'first_floor_motion': 'light.stairway',
          'washroom_motion': 'light.washroom',
          'bathroom_motion': 'light.bathroom',
          'toilet_motion': 'light.toilet',
          'study_motion': 'light.study',
          'stairway_motion': 'light.stairway',
          'closet_motion': 'light.closet',
          'kitchen_motion': 'light.kitchen',
          'second_floor_motion': 'light.second_floor' }
          .get(trigger.to_state.object_id, 'unknown') 
      }}
    zone: >
      {{
        { 'hallway_motion': ['All'],
          'front_door_motion': [],
          'first_floor_motion': ['All', 'Upstairs'],
          'second_floor_motion': ['All', 'Upstairs'],
          'washroom_motion': [],
          'bathroom_motion': [],
          'study_motion': ['All'],
          'toilet_motion': [],
          'kitchen_motion': ['All', 'Downstairs'],
          'closet_motion': ['All']
        }.get(trigger.to_state.object_id, [])
      }}
    always_on: > 
      {{
        { 'hallway_motion': true,
          'front_door_motion': false,
          'first_floor_motion': true,
          'second_floor_motion': false,
          'washroom_motion': true,
          'bathroom_motion': true,
          'toilet_motion': true,
          'study_motion': false,
          'stairway_motion': true,
          'kitchen_motion': false,
          'closet_motion': true
        }.get(trigger.to_state.object_id, false)
      }}
    delay: >
      {{
        {'bathroom_motion': 1,
        'kitchen_motion': 2,
        'study_motion': 2
        }.get(trigger.to_state.object_id, 0)
      }}
    dependsOn: >
      {{
        {'stairway_motion': ['first_floor_motion'],
        'first_floor_motion': ['stairway_motion']
        }.get(trigger.to_state.object_id, [])
      }}
    static_brightness: >
      {{
        {'kitchen_motion': false
        }.get(trigger.to_state.object_id, true)
      }}
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - binary_sensor.hallway_motion
    - binary_sensor.first_floor_motion
    - binary_sensor.second_floor_motion
    - binary_sensor.bathroom_motion
    - binary_sensor.toilet_motion
    - binary_sensor.washroom_motion
    - binary_sensor.closet_motion
    - binary_sensor.front_door_motion
    - binary_sensor.stairway_motion
    - binary_sensor.study_motion
    - binary_sensor.kitchen_motion
    # only watch state changes, not attribute ones
    to: ~
  action:
    - choose:
      - conditions:
        - condition: template
          value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'off' }}"
          value_template: "{{ is_state(entity, 'on') }}"
          # todo, iterate through entire list using selectattr from all binary_sensors??
          value_template: "{{ dependsOn | count == 0 or is_state('binary_sensor.' + dependsOn[0], 'off') }}"
        sequence:
        - delay:
            minutes: "{{ delay }}"
          alias: Check if motion is still off
          value_template: "{{ is_state(trigger.entity_id, 'off') }}"
        - service: light.turn_off
          target:
            entity_id: '{{ entity }}'
      - conditions:
          value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'on' }}"
          value_template: "{{ expand('input_select.dnd')|selectattr('state', 'in', zone) | list | count == 0 }}"
          value_template: "{{ is_state(entity, 'off') }}"
        - condition: or
          conditions:
              value_template: "{{ always_on is true }}"
            - condition: state
              entity_id: binary_sensor.is_dark_outside
              state: 'on'
        sequence:
          - choose:
            - conditions:
                value_template: "{{ static_brightness is false }}"
              sequence:
                - service: light.turn_on
                  target:
                  # todo, not sure if its possible to add a conditional data attribute
                  data: 
                    brightness_pct: "{{ [90 - states('sensor.buienradar_irradiance') | float, 20] | max }}"   
            - conditions:
                value_template: "{{ static_brightness is true }}"
              sequence:
                  target:
Via variables doe ik dus de mapping tussen lampen en motion. Daarnaast wil ik bij sommige lampen:
- een delay toevoegen (ga na 2 minuten geen motion uit ipv 1)
- ze niet aan doen als mijn DND mode in dezelfde zone valt als de lampen zich bevinden
- ze altijd aan doen, ongeacht of het buiten donker is
- niet uit doen als er een andere motion sensor nog aan is (heb 2 motion sensors die dezelfde strip aansturen)
- de brightness aansturen met behulp van de licht intensiteit buiten (alleen keuken tot nu toe)

Zal vast beter kunnen maar dit was een manier waarop ik niet tig automations hoefde te maken en eenvoudig nieuwe lampen/motion sensors kan toevoegen inclusief een paar "rules".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 02:28:
[...]

Ik had een aantal weken geleden hetzelfde.

Was een kwestie van oude config kopiëren, oude z2m uitzetten.
Plakken in de nieuwe z2m, die starten, log in de gaten houden, maar alles startte in 1x.
Oude z2m verwijderd en het was klaar
Dit dus. Oude ZM uitzetten, config even in een txt file zetten, nieuwe repo, config terug, starten klaar. Nog geen. Minuten werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
RudolfR schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:27:
@Oesie

Ja, in de scene configureer je welke lampen er meedoen moeten worden én welke stand ze moeten krijgen.
(Via de GUI editor selecteer je alleen de lampen en hij slaat de huidige stand op als stand voor de scene)

Je kunt in een scene dus bepaalde lampen uitzetten, maar ook aan (in een bepaalde dimstand). Lampen die niet expliciet een stand krijgen toegewezen doen niet mee met de scene en behouden hun stand.
Deze had ik ook zo begrepen. Echter zou ik dus niet het hele huis gelijk in de lichtstand 'schoonmaken' willen zetten. Dus alleen het gebied waar er dan beweging is. Dan kan je natuurlijk meerdere automations/scenes maken.

Momenteel heb ik de volgende automation voor de verlichting van de overloop. Deze heb ik ook voor de toiletten, hal en kamers.

Daar kan ik bij elke automation nog een condition erbij zetten met de helper 'schoonmaken' on/off wat dus prima werkt. Gevoelsmatig lijkt me dat niet de meest logische route (wat komt ook door mijn beperkte HA kennis).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
alias: 'Light: Overloop aan'
description: Zet plafondlamp aan bij beweging op basis van tijd
trigger:
  - type: motion
    platform: device
    entity_id: binary_sensor.motion_overloop_presence
    domain: binary_sensor
  - type: motion
    platform: device
    entity_id: binary_sensor.motion_trap_boven_presence
    domain: binary_sensor
condition:
    entity_id: sun.sun
    state: below_horizon
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: '06:00'
            before: '07:15'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 5
              transition: 2
              color_name: red
            target:
              entity_id: light.overloop
    default: []
  - choose:
      - conditions:
            after: '07:15'
            before: '20:30'
        sequence:
            data:
              transition: 4
              brightness: 255
              color_name: orange
            target:
  - choose:
      - conditions:
            after: '20:30'
            before: '23:00'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 30
              color_name: darkred
            target:
  - choose:
      - conditions:
            after: '23:00'
            before: '06:00'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 1
              color_name: red
            target:
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Oesie

Inderdaad, dus voor iedere ruimte een aparte schoonmaakscene.
Een extra helper checken als conditie is dus helemaal niet gek, zeker niet omdat je de rest van de automation al zo hebt staan.

Zoals je hierboven choose gebruikt is wellicht niet fout, maar het kan korter.
Iedere choose kan meerdere conditions/sequences hebben.
Dit kun je er steeds tussenuit halen, dan is het één choose met alle condities, ipv meerdere.
code:
1
2
  - choose:

[ Voor 6% gewijzigd door RudolfR op 28-01-2022 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
thecompany schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:14:
[...]

Ik had een soortgelijke use case en heb het zo opgelost:

[...]

Via variables doe ik dus de mapping tussen lampen en motion. Daarnaast wil ik bij sommige lampen:
- een delay toevoegen (ga na 2 minuten geen motion uit ipv 1)
- ze niet aan doen als mijn DND mode in dezelfde zone valt als de lampen zich bevinden
- ze altijd aan doen, ongeacht of het buiten donker is
- niet uit doen als er een andere motion sensor nog aan is (heb 2 motion sensors die dezelfde strip aansturen)
- de brightness aansturen met behulp van de licht intensiteit buiten (alleen keuken tot nu toe)

Zal vast beter kunnen maar dit was een manier waarop ik niet tig automations hoefde te maken en eenvoudig nieuwe lampen/motion sensors kan toevoegen inclusief een paar "rules".
Je zou je variables ook gewoon in YAML kunnen schrijven ipv in JSON, dat is uiteindelijk precies hetzelfde. Je hoeft de JSON verder trouwens ook niet tussen template tags te zetten.
En je zou eventueel een info: varialbe kunnen maken en alle data uithalen. Dan is het wellicht wat overzichtelijker:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
  trace:
  variables:
    info:
      hallway_motion:
        zone: ["All"]
      front_door_motion:
        always_on: false
      first_floor_motion:
        zone: ["All", "Upstairs"]
        dependsOn: ["stairway_motion"]
      washroom_motion: {}
      bathroom_motion:
        delay: 1
      toilet_motion:
      study_motion:
        delay: 2
      stairway_motion:
        dependsOn: ["first_floor_motion"]
      closet_motion:
      kitchen_motion:
        zone: ["All", "Downstairs"]
        static_brightness: false
      second_floor_motion:
      {{ ' light.' ~ trigger.to_state.object_id | replace('_motion', '') }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('zone', []) }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('always_on', true) }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('delay', 0) }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('dependsOn', []) }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('static_brightness', true) }}
  trigger:
      entity_id:
  action:
    - choose:
        - conditions:
              value_template: "{{ dependsOn | count == 0 or is_state('binary_sensor.' + dependsOn[0], 'off') }}"
          sequence:
            - delay:
              target:
                entity_id: "{{ entity }}"
        - conditions:
              value_template: "{{ expand('input_select.dnd')|selectattr('state', 'in', zone) | list | count == 0 }}"
              conditions:
                  state: "on"
          sequence:
              target:
              data: >-
                {{
                  {} if static_brightness 
                  else { 'brightness_pct': [90 - states('sensor.buienradar_irradiance') | float, 20] | max } 
                }}

Wat betreft dit: # todo, not sure if its possible to add a conditional data attribute
Je kunt data: helemaal templaten, ik neem aan dat dat afhangt van static_brightness

Je zou iets kunnen doen als (heb dat na een edit ook hierboven toegepast):
YAML:
1
2
                      data: >
                        {{ {} if static_brightness else { 'brightness_pct': [90 - states('sensor.buienradar_irradiance') | float, 20] | max } }}

En wat zou je hier nog willen doen?

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 28-01-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
RudolfR schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:10:
@Oesie

Inderdaad, dus voor iedere ruimte een aparte schoonmaakscene.
Is het dan niet beter een profiel aan te maken in light_profiles.csv (welke ik in de automation aanroep)? Dat scheelt allemaal scenes aanmaken. Overigens vind ik weinig documentatie/voorbeelden over light_profiles.csv.
Een extra helper checken als conditie is dus helemaal niet gek, zeker niet omdat je de rest van de automation al zo hebt staan.

Zoals je hierboven choose gebruikt is wellicht niet fout, maar het kan korter.
Iedere choose kan meerdere conditions/sequences hebben.
Dit kun je er steeds tussenuit halen, dan is het één choose met alle condities, ipv meerdere.
code:
1
2
  - choose:
Thanks, over de keuze van de opties. Hoe werkt HA deze af (bv: checkt die de eerste welke matcht en stopt die dan)?

Want er kunnen natuurlijk meerdere opties matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Ik doe mijn best om een snapshot van mijn deurbel mee te sturen via pushbullet of whatsapp maar ik krijg het niet voor elkaar.

Voor het testen staat de automation nu nog als trigger time, maar dat zal later aangepast worden naar presence/motion.

Mijn huidige YAML ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Snapshot test
description: ''
trigger:
  - platform: time
    at: '11:26:00'
condition: []
action:
  - service: camera.snapshot
    target:
      entity_id: camera.wifi_videodeurbel
    data:
      filename: /config/snapshots/deurbel.jpg
  - service: notify.whatsapp
    data:
      title: De deurbel gaat
      data:
        image: /config/snapshots/deurbel.jpg

De foto wordt keurig opgeslagen met deze bestandsnaam, dus dat gaat goed. Alleen het versturen nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Robbie T schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:26:
Ik doe mijn best om een snapshot van mijn deurbel mee te sturen via pushbullet of whatsapp maar ik krijg het niet voor elkaar.

Voor het testen staat de automation nu nog als trigger time, maar dat zal later aangepast worden naar presence/motion.

Mijn huidige YAML ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Snapshot test
trigger:
  - platform: time
    at: '11:26:00'
action:
  - service: camera.snapshot
    target:
      entity_id: camera.wifi_videodeurbel
    data:
      filename: /config/snapshots/deurbel.jpg
  - service: notify.whatsapp
    data:
      title: De deurbel gaat
      data:
        image: /config/local/snapshots/deurbel.jpg

De foto wordt keurig opgeslagen met deze bestandsnaam, dus dat gaat goed. Alleen het versturen nog niet..
je pad naar de snapshot van opslaan is anders dan versturen, dat lijkt me niet goed.

ps. welke whatsapp integratie gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Driek schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:29:
[...]

je pad naar de snapshot van opslaan is anders dan versturen, dat lijkt me niet goed.
Klopt, was nog een test. Aangepast :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
Wat is de logica bij die bolletjes in de graph van energie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6iKWWq9.png

Je hebt blauw, paars, en geel.

Momenteel lever ik terug. Dat zie ik op mijn P1 meter. Ik heb dus geen verbruik van het net naar mijn huis. Echter, dat blauwe bolletje blijft wel van Net naar Thuis lopen.

Ik had ergens verwacht dat dat niet zou gebeuren, (omdat hoe meer vermogen hij trekt hoe sneller dat bolletje gaat, dus hoe minder vermogen hoe langzamer en negatief vermogen = andere kant uit?)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Oesie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Is het dan niet beter een profiel aan te maken in light_profiles.csv (welke ik in de automation aanroep)? Dat scheelt allemaal scenes aanmaken. Overigens vind ik weinig documentatie/voorbeelden over light_profiles.csv.

[...]

Thanks, over de keuze van de opties. Hoe werkt HA deze af (bv: checkt die de eerste welke matcht en stopt die dan)?

Want er kunnen natuurlijk meerdere opties matchen.
Inderdaad, als een if-else, eerste die matcht wordt uitgevoerd.
Ik meende te zien dat iedere choose een eigen/niet overlappende tijdrang had als conditie.
En als dat niet het geval is dan pakt-ie bij jou nu de laatste choose met een match.

Geen ervaring met die csv-file, ziet er wel praktisch uit, maar ik ben dat nog weinig tegengekomen in het wild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Robbie T schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Klopt, was nog een test. Aangepast :-)
met telegram doe ik het zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - data:
      data:
        photo:
          caption: Voordeur
          url: "https://xxx.duckdns.org/local/snapshots/snap.jpg"
      title: Home Assistant
    service: notify.dirk 

probeer waar je nu image: hebt staan eens te veranderen in file:

[ Voor 7% gewijzigd door Driek op 28-01-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Driek schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:33:
[...]

met telegram doe ik het zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - data:
      data:
        photo:
          url: "https://xxx.duckdns.org/local/snapshots/snap.jpg"
      title: Home Assistant
    service: notify.dirk 

probeer waar je nu image: hebt staan eens te veranderen in file:
Ook als ik de externe url gebruik krijg ik geen screenshot.
Als ik de URL naar de screenshot wil openen in de browser krijg ik een 404.
Ik heb meerdere opties geprobeerd:
- https://domeinnaam/config/snapshots/deurbel.jpg
- https://domeinnaam/local/snapshots/deurbel.jpg
- https://domeinnaam/config/local/snapshots/deurbel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Just_A_User schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:32:
Wat is de logica bij die bolletjes in de graph van energie?

[Afbeelding]

Je hebt blauw, paars, en geel.

Momenteel lever ik terug. Dat zie ik op mijn P1 meter. Ik heb dus geen verbruik van het net naar mijn huis. Echter, dat blauwe bolletje blijft wel van Net naar Thuis lopen.

Ik had ergens verwacht dat dat niet zou gebeuren, (omdat hoe meer vermogen hij trekt hoe sneller dat bolletje gaat, dus hoe minder vermogen hoe langzamer en negatief vermogen = andere kant uit?)
Volgens mij is dit niet real time. Maar per uur.
Het laat dus gewoon zien dat je in dat uur EN verbruikt hebt wat je opwekt, EN soms ook terug geleverd heb aan het net omdat je toen meer opwekte dan gebruikte.

Ik vraag mij af of er een optie is om dit live te zien? (ik heb enphase)
- live huidige verbruik
- live huidige opwek

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Robbie T schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Moet je je poort er niet bij zetten, in je domeinnaam?
En gebruik je de CallMeBot voor de WA-integratie??

[ Voor 4% gewijzigd door CappieL op 28-01-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
CappieL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Moet je je poort er niet bij zetten, in je domeinnaam?
Via de mediabrowser en vervolgens het element inspecteren binnen chrome levert een url op:
https://domeinnaam/media/media/deurbel.jpg?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI3Y2M2ODA5YjcwYzk0MWNhYTU4NTY3NGJlZTM3OTBkOSIsInBhdGgiOiIvbWVkaJpYXQiOjE2NDMzNjcwMzQsImV4cCI6MTY0MzQ1MzQzNH0.kqeHZTxegIOGnKwSWhg4kFAfNHFlBnkvqYSP2a-I9Ko

Als ik deze URL plak in de browser krijg ik de afbeelding te zien. Alleen het meesturen werkt nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Robbie T schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Via de mediabrowser en vervolgens het element inspecteren binnen chrome levert een url op:
https://domeinnaam/media/media/deurbel.jpg?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI3Y2M2ODA5YjcwYzk0MWNhYTU4NTY3NGJlZTM3OTBkOSIsInBhdGgiOiIvbWVkaWEvbWVkaWEvZGV1cmJlbC5qcGciLCJpYXQiOjE2NDMzNjcwMzQsImV4cCI6MTY0MzQ1MzQzNH0.kqeHZTxegIOGnKwSWhg4kFAfNHFlBnkvqYSP2a-I9Ko

Als ik deze URL plak in de browser krijg ik de afbeelding te zien. Alleen het meesturen werkt nog niet.
ik zie trouwens dat ik het ooit heb aangepast naar:

code:
1
2
3
4
5
  - data:
      data:
        photo:
          file: /config/www/snapshots/snap.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:49

-CJ

Not remastered

water_escape schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:42:
[...]

- live huidige verbruik
- live huidige opwek
Ik heb drie parameters die dit vertellen: huidige opbrengst (vanuit omvormer), net consumptie (wat verbruik ik nu vanuit het net) en net teruglevering (wat lever ik nu terug naar het net).

Huidig verbruik is dus niet persé een parameter maar kan wel berekend worden door opbrengst te verminderen met teruglevering.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Robbie T schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Ik doe 't zo. Ring deurbel via MQTT naar Telegram. Ik gebruik het lokale ip-adres van mijn HA.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- id: '1303037'
  alias: Ring deurbel (voordeur) - stuur en download snapshot bij beweging of ding
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.ring_frontdoor_motion
    to: 'on'
    entity_id: binary_sensor.ring_frontdoor_ding
  action:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
  - service: notify.telegram_scorpion303
    data:
      title: '*Ring snapshot*'
      data:
        photo:
        - url: http://[lokaal-ip]:8123{{ states.camera.ring_frontdoor_snapshot.attributes.entity_picture
            }}
  - service: downloader.download_file
    data_template:
      url: http://lokaal-ip]:8123{{ states.camera.ring_frontdoor_snapshot.attributes.entity_picture
        }}
      filename: '{{ now().strftime( ''%Y%m%dT%H%M%S_motion.png'' ) }}'
      subdir: ring_voordeur_motion_snapshots
      overwrite: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
RudolfR schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Inderdaad, als een if-else, eerste die matcht wordt uitgevoerd.
Ik meende te zien dat iedere choose een eigen/niet overlappende tijdrang had als conditie.
En als dat niet het geval is dan pakt-ie bij jou nu de laatste choose met een match.
Ik zit nu al een tijdje in de GUI te zoeken naar de if/else mogelijkheid. Maar dat is natuurlijk de choose optie met daaronder de actions 8)7
Geen ervaring met die csv-file, ziet er wel praktisch uit, maar ik ben dat nog weinig tegengekomen in het wild.
Precies dit, voelt alsof dit een optie is die wellicht niet echt gebruikt moet worden :+

[ Voor 8% gewijzigd door Oesie op 28-01-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
scorpion303 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Ik doe 't zo. Ring deurbel via MQTT naar Telegram. Ik gebruik het lokale ip-adres van mijn HA.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- id: '1303037'
  alias: Ring deurbel (voordeur) - stuur en download snapshot bij beweging of ding
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.ring_frontdoor_motion
    entity_id: binary_sensor.ring_frontdoor_ding
  action:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
  - service: notify.telegram_scorpion303
    data:
      title: '*Ring snapshot*'
      data:
        photo:
        - url: http://[lokaal-ip]:8123{{ states.camera.ring_frontdoor_snapshot.attributes.entity_picture
            }}
  - service: downloader.download_file
    data_template:
      url: http://lokaal-ip]:8123{{ states.camera.ring_frontdoor_snapshot.attributes.entity_picture
        }}
      filename: '{{ now().strftime( ''%Y%m%dT%H%M%S_motion.png'' ) }}'
      subdir: ring_voordeur_motion_snapshots
      overwrite: false
Helaas heb ik geen snapshot attribute.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Just_A_User die bolletjes gaan over de getallen die je daar ziet. Oftewel: zit je op het niveau van één dag te kijken, dan zijn die bolletjes van alle data die dag. Kijk je op weekniveau, dan zijn de bolletjes van die week.

Het is gewoon een visuele geanimeerde vertaling van de getallen die er al staan.

In jouw voorbeeld heb je 3,4kWh opgewekt. Daarvan gaat 2,8 kWh naar je huis, gele bolletje. 0,6 kWh gaat naar het net, paarse bolletje. Het gele bolletje zal daarom 4,67x zo snel bewegen als het paarse bolletje gok ik (2,8 gedeeld door 0,6).
water_escape schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:42:
[...]
- live huidige verbruik
- live huidige opwek
Als je die data al hebt om het energie dashboard te voeden, dan heb je die data toch ook al om elk moment live in te zien? :) Voordat het energy dashboard werd toegevoegd aan HA maakten mensen dit gewoon zelf.

Dat het energy dashboard het samenvat tot een rapportage per uur betekent niet dat de data er niet is.

[ Voor 60% gewijzigd door Gizz op 28-01-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Na nog een uurtje testen ben ik er achter dat het probleem in de map zit waar het screenshot wordt opgeslagen.
Ik heb dit aangepast naar de map www/tmp en nu werkt het wel met de url:
https://domeinnaam/local/tmp/deurbel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:53:
[...]

Wellicht een nieuw IP gekregen na de stroomonderbreking?
@TheFes
Dat is idd het eerste waar ik ook aan dacht. Dat bleek niet het geval; de Nibe heb ik op een fixed IP-adres zitten gelukkig.
En verder klaagt HA dat 'the integration could not be set up'. Het is dus geen geval van 'geen contact kunnen maken', maar van niet goed opgezet. Maar tot het moment van die stroomonderbrekingen werkte het gewoon. Dus waarom nu opeens niet meer.

Ik zit meer te denken in de richting van interferentie met iets anders. Maar tja, kom er maar eens achter wat de setup van die modbusintegratie dwars zit...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

RudolfR schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:08:
@Hippe Lip

Je configuratie was al stuk voor de stroomonderbreking en wordt nu voor het eerst geladen?
Volgens mij klopt de intendatie niet van 'Nibe Buitentemperatuur (BT1)'

Zo staat het in de docs nl.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:
  - type: tcp
    host: IP_ADDRESS_1
    port: 2020
    name: "hub1"
    sensors:
      - name: sensor1
        scan_interval: 999
        slave: 0
@RudolfR
Dank je voor die hint. Het gekke is dat het tot nu toe wel werkte met de gegeven (=verkeerde) indentatie. Misschien heb ik tussendoor wel een upgrade doorgevoerd en is die upgrade kritischer dan de vorige versie?

Inmiddels heb ik bij alle sensoren twee spaties toegevoegd. Rechtsboven bij de editor (die in HA zelf) staat dan weer een groen vinkje. Hij lijkt het op hoofdlijnen dus allemaal goed te keuren, maar het werkt, ondanks de aangepaste inspringing, nog niet te werken...

Iemand nog suggesties waarom de modbusintegratie net werkt?
Anderen misschien die er ook (sinds kort) problemen mee hebben?

Edit: @TheFes en @RudolfR
Gevonden! :)
Het zat, zoals ik al begon te vermoeden, helemaal niet in de modbus configuratie. Het bleek een foutje in een restful-commando. Foutjes in configuration.yaml kunnen tot gecompliceerde en soms misleidende resultaten leiden... 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 28-01-2022 14:18 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Gizz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:22:
@Just_A_User die bolletjes gaan over de getallen die je daar ziet. Oftewel: zit je op het niveau van één dag te kijken, dan zijn die bolletjes van alle data die dag. Kijk je op weekniveau, dan zijn de bolletjes van die week.

Het is gewoon een visuele geanimeerde vertaling van de getallen die er al staan.

In jouw voorbeeld heb je 3,4kWh opgewekt. Daarvan gaat 2,8 kWh naar je huis, gele bolletje. 0,6 kWh gaat naar het net, paarse bolletje. Het gele bolletje zal daarom 4,67x zo snel bewegen als het paarse bolletje gok ik (2,8 gedeeld door 0,6).
Mijn PV ligt eruit, dus ik kan het ff niet volledig controleren, maar volgens mij staan de bolletjes op een vaste snelheid ingesteld: die van gas doet er 2 seconden over, en de elektra 1 seconde volgens de ingestelde SVG animatie 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Helaas heb ik geen snapshot attribute.
Het attribute in kwestie is entity_picture, heb je die wel?

Oh wacht, het is al opgelost zie ik.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 28-01-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Mars Warrior schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Mijn PV ligt eruit, dus ik kan het ff niet volledig controleren, maar volgens mij staan de bolletjes op een vaste snelheid ingesteld: die van gas doet er 2 seconden over, en de elektra 1 seconde volgens de ingestelde SVG animatie 8)
Bij mij niet, snelheid is afhankelijk van de hoeveelheid energie.

Overigens kan je over een uur prima afnemen en terugleveren, nog sterker, als je een 3 fase aansluiting hebt, kan je op bv een fase terugleveren, terwijl je op een andere fase afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
TheFes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Je zou je variables ook gewoon in YAML kunnen schrijven ipv in JSON, dat is uiteindelijk precies hetzelfde. Je hoeft de JSON verder trouwens ook niet tussen template tags te zetten.
En je zou eventueel een info: varialbe kunnen maken en alle data uithalen. Dan is het wellicht wat overzichtelijker:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
  trace:
  variables:
    info:
      hallway_motion:
      front_door_motion:
      first_floor_motion:
        dependsOn: ["stairway_motion"]
      washroom_motion: {}
      bathroom_motion:
        delay: 1
      toilet_motion:
      study_motion:
      stairway_motion:
        dependsOn: ["first_floor_motion"]
      closet_motion:
      kitchen_motion:
        zone: ["All", "Downstairs"]
        static_brightness: false
      second_floor_motion:
      {{ ' light.' ~ trigger.to_state.object_id | replace('_motion', '') }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('zone', []) }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('always_on', true) }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('delay', 0) }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('dependsOn', []) }}
      {{ info[trigger.to_state.object_id].get('static_brightness', true) }}
  trigger:
      entity_id:
  action:
    - choose:
        - conditions:
          sequence:
            - delay:
              target:
        - conditions:
              conditions:
                  state: "on"
          sequence:
              target:
              data: >-
                {{
                  {} if static_brightness 
                  else { 'brightness_pct': [90 - states('sensor.buienradar_irradiance') | float, 20] | max } 
                }}

Wat betreft dit: # todo, not sure if its possible to add a conditional data attribute
Je kunt data: helemaal templaten, ik neem aan dat dat afhangt van static_brightness

Je zou iets kunnen doen als (heb dat na een edit ook hierboven toegepast):
YAML:
1
2
                      data: >
                        {{ {} if static_brightness else { 'brightness_pct': [90 - states('sensor.buienradar_irradiance') | float, 20] | max } }}
Bedankt! Dit ziet er een stuk overzichtelijker uit, top. Ik heb het inderdaad op die manier geprobeerd wat de data brightness betreft maar ik kreeg een error dat de dict leeg was. Wellicht verkeerd gebruik van > oid. Wat betekend dit: >-. Ik snap dat > een multiline yaml betekend maar wat doet het koppelteken?
En wat zou je hier nog willen doen?
Het is op dit moment nog niet zo relevant want ik heb maar 1 depends_on, maar mochten er lampen zijn die op bijv 3 motion sensors reageren wil ik hier door alle 3 motion sensors (gedefinieerd in depends_on) itereren en checken of ze allemaal uit staan, voordat ik het licht uit zet. Laatste motion sensor die uit gaat zorgt hier dus voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

borft schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:56:
[...]
Bij mij niet, snelheid is afhankelijk van de hoeveelheid energie.

Overigens kan je over een uur prima afnemen en terugleveren, nog sterker, als je een 3 fase aansluiting hebt, kan je op bv een fase terugleveren, terwijl je op een andere fase afneemt.
Kan zijn dat je dan PV moet hebben aangesloten, want nu staan de animaties dus exact op 1s en 2s, en dat heeft helemaal niets te maken met mijn verbruik, want zo staan ze altijd als ik kijk 8)

Met dag/week/maand/jaar veranderd de snelheid bij mij ook niet als ik handmatig de snelheid heb aangepast, dus daar zit lijkt het geen berekening achter in mijn geval.

Maar ik ga het zien als de 4kWp is aangesloten wat er veranderd...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Kan iemand mij helpen om deze melding op te lossen:

code:
1
2022-01-28 12:56:00 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'int' got invalid input 'None' when rendering template '{%- macro time_in_minutes(t) %} {%- set h, m, s = t.split(':') | map('int') %} {{ (h * 3600) + (m * 60) + s }} {%- endmacro %} {{ (as_timestamp(now()) + time_in_minutes(states('sensor.octoprint_print_time_left')) | float(0)) | timestamp_custom("%H:%M:%S") }}' but no default was specified. Currently 'int' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

Het gaat om deze template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: template
    sensors:

3dprinter_eta:
        friendly_name: "Estimated time finished"
        value_template: >-
          {%- macro time_in_minutes(t) %}
          {%- set h, m, s = t.split(':') | map('int') %}
          {{ (h * 3600) + (m * 60) + s }}
          {%- endmacro %}
          {{ (as_timestamp(now()) + time_in_minutes(states('sensor.octoprint_print_time_left')) | float(0)) | timestamp_custom("%H:%M:%S") }}

De sensor octoprint_print_time_left heeft alleen maar een numeric state als ik aan het printen ben. Elk ander moment wordt om de minuut mijn logfile volgespammed met bovenstaande melding, omdat de state 'none' is. Maar ik heb geen idee waar ik nu een default value toe moet voegen.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Mars Warrior schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Kan zijn dat je dan PV moet hebben aangesloten, want nu staan de animaties dus exact op 1s en 2s, en dat heeft helemaal niets te maken met mijn verbruik, want zo staan ze altijd als ik kijk 8)

Met dag/week/maand/jaar veranderd de snelheid bij mij ook niet als ik handmatig de snelheid heb aangepast, dus daar zit lijkt het geen berekening achter in mijn geval.

Maar ik ga het zien als de 4kWp is aangesloten wat er veranderd...
Kan ik me voorstellen, dan is er namelijk geen verhouding ;) Bij mij gaat het om de verhouding tussen welk gedeelte van de PV naar het net gaat, welke naar het huis, en welk gedeelte van het net naar het huis gaat. Als je geen PV hebt, heb je maar 1 lijntje, namelijk die van het net naar je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@borft @Mars Warrior nu ik nog een keer goed kijk zie ik dat bij mij de snelheid ook constant lijkt te zijn. Alleen de snelheid waarmee een nieuw bolletje verschijnt verschilt.

Anders gezegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sbU4XHmDO7horLAjSnWpjDBl4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LkWH7NEh0guawcPzc3r0HZik.png?f=user_large

Er lekken druppels uit de oranje en paarse kraan. Als er eenmaal een druppel valt, dan vallen paarse en gele druppels met dezelfde snelheid. Maar de gele kraan druppelt in mijn voorbeeld ongeveer 2x zoveel als de paarse kraan :)

Misschien dat er een moment is dat de snelheid wel omhoog gaat, omdat anders de vorige druppel nog niet verdwenen is als de nieuwe druppel verschijnt. Die situatie kan ik nu niet zo snel zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 28-01-2022 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
thecompany schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Bedankt! Dit ziet er een stuk overzichtelijker uit, top. Ik heb het inderdaad op die manier geprobeerd wat de data brightness betreft maar ik kreeg een error dat de dict leeg was. Wellicht verkeerd gebruik van > oid. Wat betekend dit: >-. Ik snap dat > een multiline yaml betekend maar wat doet het koppelteken?
Dat koppelteken is voor whitespace control. Het negeert dan witregels, maar is verder in dit geval niet zo heel spannend.
Een lege dict moet kunnen, maar die moet je wel meegeven.
data: {} is correct data: niet.
Vandaar dat ik {} mee geef bij static_brightness
[...]

Het is op dit moment nog niet zo relevant want ik heb maar 1 depends_on, maar mochten er lampen zijn die op bijv 3 motion sensors reageren wil ik hier door alle 3 motion sensors (gedefinieerd in depends_on) itereren en checken of ze allemaal uit staan, voordat ik het licht uit zet. Laatste motion sensor die uit gaat zorgt hier dus voor.
Ah oke. Dan wordt het dit.
YAML:
1
2
              value_template: "{{ expand(dependsOn) | selectattr('state', 'eq', 'off') | list | count == dependsOn | count }}"

Dat checkt of het aantal sensoren in dependsOn gelijk is aan het aantal sensoren uit dependsOn wat uit staat.
Werkt ook bij een lege list (0 == 0).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecompany
TheFes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Dat koppelteken is voor whitespace control. Het negeert dan witregels, maar is verder in dit geval niet zo heel spannend.
Een lege dict moet kunnen, maar die moet je wel meegeven.
data: {} is correct data: niet.
Vandaar dat ik {} mee geef bij static_brightness

[...]

Ah oke. Dan wordt het dit.
YAML:
1
2
              value_template: "{{ expand(dependsOn) | selectattr('state', 'eq', 'off') | list | count == dependsOn | count }}"

Dat checkt of het aantal sensoren in dependsOn gelijk is aan het aantal sensoren uit dependsOn wat uit staat.
Werkt ook bij een lege list (0 == 0).
Zo eenvoudig eigenlijk, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Yukkie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:04:
Kan iemand mij helpen om deze melding op te lossen:

code:
1
2022-01-28 12:56:00 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'int' got invalid input 'None' when rendering template '{%- macro time_in_minutes(t) %} {%- set h, m, s = t.split(':') | map('int') %} {{ (h * 3600) + (m * 60) + s }} {%- endmacro %} {{ (as_timestamp(now()) + time_in_minutes(states('sensor.octoprint_print_time_left')) | float(0)) | timestamp_custom("%H:%M:%S") }}' but no default was specified. Currently 'int' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

Het gaat om deze template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    sensors:

3dprinter_eta:
          {%- set h, m, s = t.split(':') | map('int') %}
          {%- endmacro %}
          {{ (as_timestamp(now()) + time_in_minutes(states('sensor.octoprint_print_time_left')) | float(0)) | timestamp_custom("%H:%M:%S") }}

De sensor octoprint_print_time_left heeft alleen maar een numeric state als ik aan het printen ben. Elk ander moment wordt om de minuut mijn logfile volgespammed met bovenstaande melding, omdat de state 'none' is. Maar ik heb geen idee waar ik nu een default value toe moet voegen.
For future reference, gefixed (voornamelijk regel 8):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    sensors:

3dprinter_eta:
          {%- set timestr = t | string if t != 'None' else "00:00:00" %}
          {%- set h, m, s = timestr.split(':') | map('int') %}
          {%- endmacro %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Yukkie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:26:
[...]

For future reference, gefixed (voornamelijk regel 8):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    sensors:

3dprinter_eta:
          {%- endmacro %}
Volgens mij geeft je macro die time_in_minutes heet eigenlijk stiekem de time_in_seconds

Maar het kan ook zonder macro (en timestamps).
YAML:
1
2
3
4
5
          {%- set time_left = states('sensor.octoprint_print_time_left') %}
          {%- set time_left = '00:00:00' if time_left in [null, 'unknown', 'unavailable'] else time_left %}
          {%- set time_left = today_at(timeleft) - today_at('00:00:00') %}
          {{ (now() + time_left).strftime("%H:%M:%S") }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@TheFes Dat klopt :P ik had die macro ergens anders gevonden en naar mijn behoefte aangepast.

En zoals ik je er al vaker op betrap, is jouw oplossing een stuk eleganter dan de mijne! ;) Thanks!
Maar gaat dit wel goed wanneer de printjob langer duurt en dus eigenlijk de volgende dag (of nog later) pas klaar is, aangezien je "today_at" gebruikt? (overigens vraag ik me dat nu ook af, hoe dat bij mijn macro oplossing zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Yukkie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:42:
@TheFes Dat klopt :P ik had die macro ergens anders gevonden en naar mijn behoefte aangepast.

En zoals ik je er al vaker op betrap, is jouw oplossing een stuk eleganter dan de mijne! ;) Thanks!
Maar gaat dit wel goed wanneer de printjob langer duurt en dus eigenlijk de volgende dag (of nog later) pas klaar is, aangezien je "today_at" gebruikt? (overigens vraag ik me dat nu ook af, hoe dat bij mijn macro oplossing zit).
Heb geen ervaring met 3d printen, maar kan een job langer dan 24u duren?
En zo ja, wat staat er dan in die sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@TheFes Jazeker, een printjob kan meerdere uren duren (zelfs meerdere dagen!). Ik heb net even beide templates getest met een nepwaarde:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{%- endmacro %}

{% if states('sensor.octoprint_print_time_left') == "None" %}
"None"
{% else %}
{{(as_timestamp(now()) + time_in_minutes('23:45:25') | float(0)) | timestamp_custom("%H:%M:%S") }}
{% endif %}

{%- set time_left = '23:45:25' %}
{%- set time_left = '00:00:00' if time_left in [null, 'unknown', 'unavailable'] else time_left %}

Resultaat:
code:
1
2
3
16:30:25

16:45:00

Die van jou lijkt er niet goed mee om te kunnen gaan.

Toevallig ben ik nu aan het printen (niet zo'n lange job) en dit is de state van die sensor:
code:
1
1:44:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Yukkie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:47:
@TheFes Jazeker, een printjob kan meerdere uren duren. Ik heb net even beide templates getest met een nepwaarde:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{%- endmacro %}

{% if states('sensor.octoprint_print_time_left') == "None" %}
"None"
{% else %}
{{(as_timestamp(now()) + time_in_minutes('23:45:25') | float(0)) | timestamp_custom("%H:%M:%S") }}
{% endif %}

{%- set time_left = '23:45:25' %}

Resultaat:
code:
1
2
3
16:30:25

16:45:00

Die van jou lijkt er niet goed mee om te kunnen gaan.

Toevallig ben ik nu aan het printen (niet zo'n lange job) en dit is de state van die sensor:
code:
1
1:44:58
meerdere uren is niet per se langer dan 24u he, het gaat me er om hoe een periode langer dan een dag weergegeven wordt.

Ik was zelf ook al aan het testen, en today_at werkt niet met seconden. Dus daarom werkt mijn oplossing niet.
Weet niet hoe belangrijk het is om op de seconde te weten wanneer je print klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

(ik had mijn post stiekem ge-ninja-edit: Een print kan meerdere uren of zelfs meerdere dagen duren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Yukkie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:51:
(ik had mijn post stiekem ge-ninja-edit: Een print kan meerdere uren of zelfs meerdere dagen duren ;) )
Oke, meerdere dagen dus, maar je weet niet hoe dat dan in die sensor staat?
Want dan zal jouw oplossing denk ik ook de mist in gaan, aangezien jouw macro ook van een time format uitgaat wat opgebouwd is als 00:00:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@TheFes In de sensor staat het totaal aantal uur:minuten:seconde dat Octoprint berekent heeft hoe lang de print nog te gaan heeft. Dit kan dus bijvoorbeeld 48:56:23 zijn en dan teruglopend naar 00:00:00.
uiteraard is het niet heel belangrijk om op de seconde precies te weten wanneer een print klaar is, uit ervaring weet ik inmiddels dat dat toch bijna nooit klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Yukkie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:57:
@TheFes In de sensor staat het totaal aantal uur:minuten:seconde dat Octoprint berekent heeft hoe lang de print nog te gaan heeft. Dit kan dus bijvoorbeeld 48:56:23 zijn en dan teruglopend naar 00:00:00.
uiteraard is het niet heel belangrijk om op de seconde precies te weten wanneer een print klaar is, uit ervaring weet ik inmiddels dat dat toch bijna nooit klopt.
00
Oke, dan werkt jouw macro wel gewoon.
today_at werkt niet als het meer dan 24u wordt, dus dan is jouw oplossing toch beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-08 23:00
Goede avond!

Ik heb moeite met het toevoegen van mijn MH-Z19 CO2 sensor met Wemos D1 Mini binnen mijn Home Assistant. De Wemos draait op ESP Easy en ik had geen problemen met het toevoegen in mijn Domoticz server. Na het besluit om naar Home Assistant te gaan krijg ik alleen deze nog niet voor elkaar.

De Wemos D1 Mini werkt en is te benaderen via het IP adres. Ik krijg het alleen niet voor elkaar met de info die op internet te vinden om hem ontdekt te laten worden binnen Home Assistant

Als ik naar Configuration > Mosquito Broker > Log ga krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
1643388449: New connection from 192.168.2.17 on port 1883.
{"result": "ok", "data": {}}1643388449: New client connected from 192.168.2.17 as ESPClient_F4:CF:A2:D8:19:44 (p2, c1, k15, u'mqtt_user').

Het lijkt er dus op dat hij wel verbonden is maar er verschijnen vervolgend geen device of entities bij de Mosquito Broker. Onderstaand toegevoegd mijn configuration.yaml met betrekking tot mqtt.

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
  broker: !secret mqtt_broker_ip
  port: !secret mqtt_broker_port
  client_id: home-assistant
  username: !secret mqtt_user
  password: !secret mqtt_password
  discovery: true
  discovery_prefix: homeassistant

ESP Easy Controllers pagina
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Uri6f_jxseV8rr7Lol3Jado3xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7A9JdZux8J9OP4qqPr6GB83.png?f=fotoalbum_large

ESP Easy Devices pagina
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y7gs7JR48WqDohTi-AqVxbM_ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UDb2jQxDHOFnhDRaFA886EYD.png?f=fotoalbum_large

Heet iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg of een link naar een beschrijving hoe dit proces verloopt?

[ Voor 21% gewijzigd door Mea011 op 28-01-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Mea011

Ik denk dat je nog een MQTT sensor moet configureren in Home Assistant:
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

Je moet HA nog vertellen welke waardes-ie kan uitlezen en wat dit dan betekent.

Met ESPHome gaat daar een hoop vanzelf door auto-discovery, maar idat is met Easy misschien niet het geval.

[ Voor 14% gewijzigd door RudolfR op 28-01-2022 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mea011 met een programma als MQTT Explorer kun je makkelijk zien of er data binnenkomt bij je broker.
Verder zal je in configuration.yaml even je losse MQTT-devices moeten toevoegen.

Zo bijvoorbeeld (komt uit mijn eigen configuration.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: mqtt
    state_topic: "CO2_huiskamer/CO2/PPM"
    name: "CO2 huiskamer"
    unit_of_measurement: "ppm"
    device_class: "carbon_dioxide"
    state_class: "measurement"
    unique_id: "co2_huiskamer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Yukkie
Heb toch nog even een poging gedaan, wat een soort van samensmelting van jouw en mijn versie is:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
{%- set time_left = states('sensor.octoprint_print_time_left') %}
{%- set h, m, s = time_left.split(':') | map('int') %}
{%- set seconds_left = h * 3600 + m * 60 + s %}
{{ (now() + timedelta(seconds=seconds_left)).strftime('%H:%M:%S') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Laatst online: 11-09 13:22
Kan iemand checken of er wat mis is met de luftdaten integratie?
Wat ik ook probeer, ik krijg het niet aan de praat. SensorID: 69993

Wanneer ik het via de button een nieuwe integratie toevoeg krijg ik unknown error occured.
Logger: aiohttp.server
Source: components/luftdaten/config_flow.py:73
First occurred: 11:41:33 PM (1 occurrences)
Last logged: 11:41:33 PM

Error handling request
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/anyio/streams/tls.py", line 108, in _call_sslobject_method
result = func(*args)
File "/usr/local/lib/python3.9/ssl.py", line 888, in read
v = self._sslobj.read(len)
ssl.SSLWantReadError: The operation did not complete (read) (_ssl.c:2633)

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/backends/asyncio.py", line 31, in read
return await self._stream.receive(max_bytes=max_bytes)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/anyio/streams/tls.py", line 171, in receive
data = await self._call_sslobject_method(self._ssl_object.read, max_bytes)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/anyio/streams/tls.py", line 115, in _call_sslobject_method
data = await self.transport_stream.receive()
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/anyio/_backends/_asyncio.py", line 1105, in receive
await self._protocol.read_event.wait()
File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/locks.py", line 226, in wait
await fut
asyncio.exceptions.CancelledError

File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/_exceptions.py", line 8, in map_exceptions
yield
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/backends/asyncio.py", line 33, in read
return b""
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/anyio/_core/_tasks.py", line 103, in __exit__
raise TimeoutError
TimeoutError

File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_transports/default.py", line 60, in map_httpcore_exceptions
yield
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_transports/default.py", line 291, in handle_async_request
resp = await self._pool.handle_async_request(req)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/_async/connection_pool.py", line 244, in handle_async_request
raise exc
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/_async/connection_pool.py", line 228, in handle_async_request
response = await connection.handle_async_request(request)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/_async/connection.py", line 90, in handle_async_request
return await self._connection.handle_async_request(request)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/_async/http11.py", line 102, in handle_async_request
raise exc
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/_async/http11.py", line 81, in handle_async_request
) = await self._receive_response_headers(**kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/_async/http11.py", line 143, in _receive_response_headers
event = await self._receive_event(timeout=timeout)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/_async/http11.py", line 172, in _receive_event
data = await self._network_stream.read(
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/backends/asyncio.py", line 33, in read
return b""
File "/usr/local/lib/python3.9/contextlib.py", line 137, in __exit__
self.gen.throw(typ, value, traceback)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpcore/_exceptions.py", line 12, in map_exceptions
raise to_exc(exc)
httpcore.ReadTimeout

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 435, in _handle_request
resp = await request_handler(request)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 504, in _handle
resp = await handler(request)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 117, in impl
return await handler(request)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/security_filter.py", line 60, in security_filter_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/forwarded.py", line 98, in forwarded_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/request_context.py", line 28, in request_context_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/ban.py", line 78, in ban_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/auth.py", line 181, in auth_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/view.py", line 137, in handle
result = await result
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/config/config_entries.py", line 157, in post
return await super().post(request, flow_id)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/data_validator.py", line 62, in wrapper
result = await method(view, request, *args, **kwargs)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/data_entry_flow.py", line 110, in post
result = await self._flow_mgr.async_configure(flow_id, data)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 252, in async_configure
result = await self._async_handle_step(flow, cur_step["step_id"], user_input)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 325, in _async_handle_step
result: FlowResult = await getattr(flow, method)(user_input)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/luftdaten/config_flow.py", line 73, in async_step_user
await luftdaten.get_data()
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/luftdaten/__init__.py", line 29, in get_data
response = await client.get(str(url))
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_client.py", line 1736, in get
return await self.request(
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_client.py", line 1513, in request
return await self.send(request, auth=auth, follow_redirects=follow_redirects)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_client.py", line 1600, in send
response = await self._send_handling_auth(
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_client.py", line 1628, in _send_handling_auth
response = await self._send_handling_redirects(
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_client.py", line 1665, in _send_handling_redirects
response = await self._send_single_request(request)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_client.py", line 1702, in _send_single_request
response = await transport.handle_async_request(request)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_transports/default.py", line 291, in handle_async_request
resp = await self._pool.handle_async_request(req)
File "/usr/local/lib/python3.9/contextlib.py", line 137, in __exit__
self.gen.throw(typ, value, traceback)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/httpx/_transports/default.py", line 77, in map_httpcore_exceptions
raise mapped_exc(message) from exc
httpx.ReadTimeout
Wanneer ik het via de config handmatig toevoeg dan loopt heel HA vast bij het starten zogauw onderin komt te staan dat hij luftdaten aan het laden is.
Als ik de json url zelf bekijk, staat daar gewoon netjes de data.
https://data.sensor.community/airrohr/v1/sensor/69993/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:31
Quad schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:46:
[...]

Heh? Ik heb zelf een automation dat lichten aan doet en een automation dat lichten uitschakelt en jij zegt dat het in 1 automation past? Dat moet ik dan maar ff uitzoeken.. :)
Ik heb een andere insteek dan @TheFes, nog simpeler volgens mij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
mode: restart
max_exceeded: silent
trigger:
  platform: state
  entity_id: binary_sensor.pantry_motion_z_sonoff_03_ias_zone
  from: 'off'
action:
    target:
      entity_id: light.pantry_lamp
  - delay: 180
    target:

Door de mode restart gaat de automation iedere keer herstarten als de sensor opnieuw beweging detecteert. Dus zolang er beweging is wordt het licht nooit uitgeschakeld om de automation nooit tot bij de "turn off" service komt. Eens beweging niet meer gedetecteerd is komt er geen herstart en gaat de delay van 180sec uiteindelijk aflopen en gaat het licht uit.

Enige voorwaarde, je delay mag je niet korter zetten dan je cooldown van je sensor of zou je wel eens een aantal seconden in het donker kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind dat hele energy gebeuren in HA maar lastig.

De setting:

Wij hebben solar panels (zonnepanelen in goed Nederlands), en geen slimme meter.
Daarnaast heb ik een aantal stekkers die verbruik kunnen meten.

Nu heb ik de volgende set up:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYwqlIwsxsusFMxELh7Te2-xUBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtptEJ5M3SqW5y8Z7k7h2pdD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4xeIOnjiAeRlF3BZo3_9igKiHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5ZqePuoxM8tXL7JMsO02o0Ks.png?f=user_large

Onze inverter geeft niet aan wat hij levert aan het net en wat ie levert aan het huis, dus dan krijg je dus deze statistieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rD7sHt6dx0imsuJMre0Xmmn-s_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8mvQypvRbV9ZRaWKgpIiE05e.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCmhiXVrG2F-2XBNaLrmXtxUMqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UM81NrABQ5vGwcHCD7PDKU7a.png?f=fotoalbum_large

Is er dan werkelijk geen manier om via een handmatige import de verbruikte energie van het net te importeren? Ik kan dagelijks/wekelijks/maandelijkse overzichten binnen halen (automatisch) van mijn electriciteitsleverancier (wat dan weer suggereert dat het toch een slimme meter moet zijn, maar ik kan er helemaal geen toegang toe krijgen, op welke manier dan ook) dus die zou ik dan toch moeten kunnen importeren?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:43
@Zwerver of zelf een kwh meter plaatsen en uit lezen

Plaats een een foto van je meter
Kijk goed of er ergens een p1 poort op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
GoBieN-Be schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:41:
[...]

Ik heb een andere insteek dan @TheFes, nog simpeler volgens mij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
mode: restart
max_exceeded: silent
trigger:
  platform: state
  entity_id: binary_sensor.pantry_motion_z_sonoff_03_ias_zone
  from: 'off'
action:
    target:
  - delay: 180
    target:

Door de mode restart gaat de automation iedere keer herstarten als de sensor opnieuw beweging detecteert. Dus zolang er beweging is wordt het licht nooit uitgeschakeld om de automation nooit tot bij de "turn off" service komt. Eens beweging niet meer gedetecteerd is komt er geen herstart en gaat de delay van 180sec uiteindelijk aflopen en gaat het licht uit.

Enige voorwaarde, je delay mag je niet korter zetten dan je cooldown van je sensor of zou je wel eens een aantal seconden in het donker kunnen staan.
Dit werkt niet, zo lang je blijft bewegen blijft je motion sensor ook on.
Zo lang hij niet eerst off gaat en daarna weer on, triggert je automation dus niet op opnieuw.

Dus met jouw automation gaat gewoon na 3 minuten het licht uit, als je binnen die 3 minuten blijft bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 19-09 14:11
Mea011 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:03:
Goede avond!

Ik heb moeite met het toevoegen van mijn MH-Z19 CO2 sensor met Wemos D1 Mini binnen mijn Home Assistant. De Wemos draait op ESP Easy en ik had geen problemen met het toevoegen in mijn Domoticz server. Na het besluit om naar Home Assistant te gaan krijg ik alleen deze nog niet voor elkaar.

De Wemos D1 Mini werkt en is te benaderen via het IP adres. Ik krijg het alleen niet voor elkaar met de info die op internet te vinden om hem ontdekt te laten worden binnen Home Assistant

Als ik naar Configuration > Mosquito Broker > Log ga krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
1643388449: New connection from 192.168.2.17 on port 1883.
{"result": "ok", "data": {}}1643388449: New client connected from 192.168.2.17 as ESPClient_F4:CF:A2:D8:19:44 (p2, c1, k15, u'mqtt_user').

Het lijkt er dus op dat hij wel verbonden is maar er verschijnen vervolgend geen device of entities bij de Mosquito Broker. Onderstaand toegevoegd mijn configuration.yaml met betrekking tot mqtt.

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
  broker: !secret mqtt_broker_ip
  port: !secret mqtt_broker_port
  client_id: home-assistant
  username: !secret mqtt_user
  password: !secret mqtt_password
  discovery: true
  discovery_prefix: homeassistant

ESP Easy Controllers pagina
[Afbeelding]

ESP Easy Devices pagina
[Afbeelding]

Heet iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg of een link naar een beschrijving hoe dit proces verloopt?
Overweeg eens de overstap op esphome. Je sensor wordt ondersteund en hiermee heb je wel automatisch sensoren in je home assistant en behoeft ook geen mqtt er tussen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
feenstn schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Uit ervaring weet ik dat degene die ledstripkoning aanbied gewoon met Deconz werkt. zonder problemen...

De pir die meegeleverd worden zullen wss niet via HA te monitoren zijn, maar direct op de ledstrips schakelen. Dus als je iets wil via HA (lichtsterkte) zal je met externe (zigbee) pir aan de slag moeten.

Persoonlijk heb ik het opgelost met een standaard bediening, meegeleverde pir boven en onderaan de trap en een stopcontactschakelaar ertussen, waarbij ik overdag de verlichting uitschakel en 'snachts de pir de trapverlichting laat schakelen.
Ik kan de helderheid niet via HA aan passen, enkel aan/uit in een voorgedefineerde helderheid.

Was voor mij voldoende.
Hoe heb je deze gekoppeld in DeConz? K neem aan als light? Voor m’n gevoel krijg ik m niet in ‘resetmode’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Weet iemand of je met de Chromecast integratie ook een TV kunt uitzetten?

Als dit aan Google Assistent vraag dan gaat de TV gewoon uit. As ik de power button van de TV integratie indruk dan springt hij op en neer tussen het blauwe cast logo en de sfeerstand.
Pagina: 1 ... 117 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.