Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.766 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvidur
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 13:16
Hallo,

IK hen een probleempje met mijn home assistant (laatste versie) en de koppeling naar Homekit.
Hiervoor gebruik ik HassBridge integration.

Ik heb een aantal sensoren (ruuvi tags) gekoppeld aan de HomeAssistant. Deze geven netjes de juiste waarden in de GUI van de home assistant. zoals temperature, humidity maar ook battery voltage en pressure, al deze waarden zie ik correct in de HA gui. Wanneer ik nu deze sensoren in een ruimte plaats en vervolgens de sensoren via HassBridge exporteer naar Homekit, zie ik in Homekit slechts *alleen* de temperatuur sensor verschijnen, terwijl ik (op zijn minst) ook de vochtigheids (humidity) sensor had verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqt2Jya8aJHc0GKPnMM0WkXD998=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuqX20rVHqmFJsmQb13qPysJ.jpg?f=fotoalbum_large

van deze sensoren zie k dus alleen de temperatuur sensor verschijnen in de livingroom (en ook globaal in het huis) in HomeKit.

Enig idee waar dit door kan komen ??

Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Kan volslagen niks vinden over verbinding met HA. Maar is Wifi. Iemand ervaring?

https://www.lightexpert.n...lear-e27-6w-806lm-22.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

maartend schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:56:
Kan volslagen niks vinden over verbinding met HA. Maar is Wifi. Iemand ervaring?

https://www.lightexpert.n...lear-e27-6w-806lm-22.html
Volgens deze review is het een gesloten systeem…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mars Warrior schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Volgens deze review is het een gesloten systeem…
Die had ik gevonden, maar ik zie niet van wanneer het bericht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
maartend schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:53:
[...]

Even Googlen op "wiz home assistant" gaf me dit:
https://github.com/sbidy/wiz_light

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
TheFes schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:59:
[...]

Even Googlen op "wiz home assistant" gaf me dit:
https://github.com/sbidy/wiz_light
Grappig. Ik vonmd niks met precies dezelfde zoekfunctie. Maar dan ook niks geen link naar HA.

Thnx, eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
maartend schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Grappig. Ik vonmd niks met precies dezelfde zoekfunctie. Maar dan ook niks geen link naar HA.

Thnx, eens kijken
Staat zo te zien ook een PR open om het naar core te krigjen.

Oh wacht, het was "wiz integration home assistant"

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 29-01-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Laatst online: 04-08 14:08
maartend schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Thnx, eens kijken
Deze integratie werkt prima, ik gebruik hem al een tijdje voor enkele Wiz lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Fleshi schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Deze integratie werkt prima, ik gebruik hem al een tijdje voor enkele Wiz lampen.
En dat werkt dus bijv voor dit? https://www.lightexpert.n...lear-e27-6w-806lm-22.html

Kwestie van intergratie in HA zetten, account op Wiz maken, en hoppa, verbinden dat spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Koepert schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Hoe heb je deze gekoppeld in DeConz? K neem aan als light? Voor m’n gevoel krijg ik m niet in ‘resetmode’.
Ja idd gewoon als light. Volgens mij 5x aan en uit en na scannen in Deconz was het licht gekoppeld...

Edit: voorbeeldje https://www.google.com/ur...Vaw2C_GEZLGxmbiEQ19qunr27

[ Voor 23% gewijzigd door feenstn op 29-01-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:18
feenstn schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:25:
[...]

Ja idd gewoon als light. Volgens mij 5x aan en uit en na scannen in Deconz was het licht gekoppeld...
Maar dan 5x stroom erop en af? Of anders? Even voor beeld. Heb dus ledstrips, deze controller, motionsensors erbij en power maar geen schakelaar oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Koepert schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:32:
[...]

Maar dan 5x stroom erop en af? Of anders? Even voor beeld. Heb dus ledstrips, deze controller, motionsensors erbij en power maar geen schakelaar oid.
Ja dus ff met de stekker in en uit stopcontact, zie ook mijn edit met voorbeeldje in mijn vorige post

[ Voor 7% gewijzigd door feenstn op 29-01-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

maartend schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:53:
[...]

Van Juli 2021 volgens de kop.

Maar blijkbaar zijn de Signify lampen Wiz lampen 8)

En die zijn van augustus 2020 :D

Ik had dus op Signify zitten zoeken, en niet op Wiz. En dan vind je dus niet veel icm HA…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
Hallo Allemaal,

Ik heb onlamgs mijn dooya gordijnmotoren gekoppeld met de shelly 2.5.
Werkt allemaal rpima, alleen helaas werkt de calibratie niet doordat de 4watt niet gehaald wordt.
Jammer, zijn er meer die daar last van hebben. Heb er nog geen oplossing voor gevonden helaas.
Dat heb ik volgends mij nodig om de gordijnen tot een bepaald percentage te openen. Zonder dt handmatig te moeten doen met de stop knop.

Of heeft hier iemand een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:16
Obelixxx schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:06:
Hallo Allemaal,

Ik heb onlamgs mijn dooya gordijnmotoren gekoppeld met de shelly 2.5.
Werkt allemaal rpima, alleen helaas werkt de calibratie niet doordat de 4watt niet gehaald wordt.
Jammer, zijn er meer die daar last van hebben. Heb er nog geen oplossing voor gevonden helaas.
Dat heb ik volgends mij nodig om de gordijnen tot een bepaald percentage te openen. Zonder dt handmatig te moeten doen met de stop knop.

Of heeft hier iemand een oplossing voor?
Wat heeft dat met home assistant te maken?
Ik zou je vraag elders stellen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
martinvdm schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Wat heeft dat met home assistant te maken?
Ik zou je vraag elders stellen.
Mijn vraag is dus eigenlijk of ik in HA percentages openen zou kunnen gebruiken wanneer calibratie niet zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
feenstn schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Ja dus ff met de stekker in en uit stopcontact, zie ook mijn edit met voorbeeldje in mijn vorige post
Thx. Nu pakte hij m wel.. denk toch iets te snel gedaan de eerste keer aan-uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleshi
maartend schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:09:
[...]

En dat werkt dus bijv voor dit? https://www.lightexpert.n...lear-e27-6w-806lm-22.html

Kwestie van intergratie in HA zetten, account op Wiz maken, en hoppa, verbinden dat spul?
Yep ik heb de stappen in de tutorial doorlopen en dan werkt het, niet heel spannend.

Ik gebruik bijv. deze lampen van Wiz: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Byl5-6LXRyKurk7oLAZ0IsGuLA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5hj5j6kMi1Aqar80sRmFC389.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Fleshi op 29-01-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
Obelixxx schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Mijn vraag is dus eigenlijk of ik in HA percentages openen zou kunnen gebruiken wanneer calibratie niet zou werken.
Volgens mij kan de Shelly 2.5 dat ook op basis van de tijd, als je instelt hoelang het duurt om het gordijn helemaal te sluiten.
Ik heb de 2.5 voorzien van ESPHome, volgens mij zijn de mogelijkheden daarmee uitgebreider.
https://savjee.be/2020/09...ash-esphome-over-the-air/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

Fleshi schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:35:
[...]

Yep ik heb de stappen in de tutorial doorlopen en dan werkt het, niet heel spannend.
@Fleshi Tutorial? Waar?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fleshi
Sorry ik dacht dat er ook een tutorial op GitHub stond maar ik heb de installatie aan de hand van deze tutorial op YouTube gedaan: https://youtu.be/_LTA07ENpBE

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
Was een zaterdagje knutselen, maar heb het eindelijk voor elkaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbfWlXt2AqIcYUn9uEATaaF1RQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VPPjfrMk03HZvRtYOV87snuZ.png?f=user_large

Voor wie het leuk vind, een verhaaltje hoe ik deze gordijnen die luisteren naar een 433mhz signaal in Home Assistant heb gekregen.

Ik heb in onze woonkamer en slaapkamer elektrische gordijnrails hangen van Dooya. Hieraan zit een DT52E 'sunflower' motor en een Dooya 2700 remote.
Voor de geïnteresseerden: https://nl.aliexpress.com/item/1005003529744862.html + https://nl.aliexpress.com/item/32792474457.html

De remote en de motor praten met elkaar over 433mhz. Deze set had ik al in mijn appartement voordat we verhuisd waren. Toen heb ik met een Broadlink RM Pro uiteindelijk de afstandsbediening kunnen 'kopieren'. Dat werkte, maar de connectie tussen HA en de RM Pro was totaal instabiel en onnodig ingewikkeld.

Ik kwam later erachter dat Sonoff de zogenaamde Sonoff RF Bridge heeft. Da's een ESP82xx gebaseerd board met een 433mhz radio, nog goedkoper dan de RM Pro ook. https://opencircuit.nl/product/sonoff-rf-bridge-433mhz
Dat leek me een veel betere weg om 433mhz hardware te besturen met Home Assistant. Er zijn namelijk superveel tutorials online te vinden van deze combi.

Echter... dan moet je eerst wel Tasmota op dat ding flashen. Dat is custom firmware voor die Sonoff RF Bridge, zodat de RF Bridge over MQTT direct naar Home Assistant kan babbelen :)
Deze gast legt (misschien langdradig, maar wel precies) uit hoe je dat doet: YouTube: How to use Sonoff RF Bridge with Home Assistant. How to Flash Tasmot.... Daarvoor moet het ding uit elkaar en moet je met een USB naar serial adapter aan de gang.

En dan klaar? Nee :+ Blijkt dat deze afstandsbediening een 'te lang' commando stuurt om zomaar uit te lezen 8)7 maar voor alles is een oplossing: náást dat ik net custom firmware op de ESP had gezet (tasmota) dien je óók custom firmware op de RF radio chip te flashen, in de vorm van Portisch: https://tasmota.github.io...h-firmware-specific-usage
Hiervoor moet je opnieuw draadjes achterin de print met elkaar verbinden, en vervolgens in Tasmota een firmware upgrade uitvoeren :P
Deze video heeft me daar mee geholpen: YouTube: 433mhz Sonoff RF Bridge using Tasmota and Portisch to scan Raw RF Co...

Na dat allemaal gedaan te hebben, vul je in de Tasmota console de code `rfraw 166` in, en druk je op 1 knop van de remote. En jawel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01WiCUlSlVgrWmp61vV_ZuDZlf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LyFxim9w3b6mcEt31kdn0IGT.png?f=fotoalbum_large
^ Da's dus de data die de remote middels 433mhz uitstuurt om mijn gordijnen open en dicht te doen.

Vervolgens moet je om een vage reden de start van iedere code (AAA6) veranderen in 'AAA8' 7(8)7 7(8)7 maar: dan kan je met een commando op de Tasmota interface inderdaad de gordijnen bedienen.

Tot slot even de MQTT gegevens van je Home Assistant invullen op de Tasmota interface :)

En daarna:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: button
    tap_action:
      action: call-service
      service: mqtt.publish
      service_data:
        topic: cmnd/rf-bridge/rfraw
        payload: AAA806019E44C05XXXXX
      target: {}
    name: Gordijn open
    icon: mdi:curtains

En dit werkt flawless en echt instant _/-\o_ en natuurlijk ook makkelijk in automations te knutselen.

maar als je nog geen gordijnmotor hebt, koop er toch maar eentje met wifi of een gewone relay, da's makkelijker :X

Toch, als je 433mhz hardware wil uitlezen in Home Assistant: een middagje pielen met de Sonoff RF Bridge maakt het allemaal mogelijk.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aka Razorback
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 19:50
Ik heb het energie dashboard ingesteld in home assistant alleen de tijd klopt niet.

Om 8:00 gaat de verwarming aan en als ik in het energie dashboard kijk zie ik dat er pas een gasverbruik is tussen 9:00 en 10:00. Dit zelfde komt ook voor bij het uitgaan van de verwarming.

Ik gebruik een P1 meter van Home Wizard.
En als ik het logboek bekijk kloppen de tijden daar wel van bijvoorbeeld het aan/uit gaan van een lamp.

Is er een manier om dit recht te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
aka Razorback schreef op zondag 30 januari 2022 @ 02:00:
Ik heb het energie dashboard ingesteld in home assistant alleen de tijd klopt niet.

Om 8:00 gaat de verwarming aan en als ik in het energie dashboard kijk zie ik dat er pas een gasverbruik is tussen 9:00 en 10:00. Dit zelfde komt ook voor bij het uitgaan van de verwarming.

Ik gebruik een P1 meter van Home Wizard.
En als ik het logboek bekijk kloppen de tijden daar wel van bijvoorbeeld het aan/uit gaan van een lamp.

Is er een manier om dit recht te trekken?
Dit lijkt op gasmeter die maar 1x per uur reageert met een UTC tijdzone offset van 1 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 13:50

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het energie Dashboard.

Alles een tijdje geleden netjes ingesteld met de energie tarieven die ik op dat moment had. Nu stap ik per eind februari met mijn stroom over naar ENGIE.
Graag zou ik vanaf dat moment de nieuwe prijzen inlaten gaan. Is dit mogelijk?
Als ik ze nu aanpas wordt alles in het verleden ook aangepast.

Alvast bedankt voor de reacties

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:32

Koppensneller

winterrrrrr

Wijzigingen aan de eenheidsprijzen worden niet met terugwerkende kracht toegepast, dus je kunt de prijzen gewoon aanpassen wanneer je nieuwe contract ingaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:13

Toppe

Oké ✅

Ik zoek me rot, maar kan het echt nergens meer terug vinden.

Op dit moment heb ik de Meteoalarm intergratie geïnstalleerd maar dat is niet de intergratie wat ik zoek. In het verleden heb ik een intergratie gebruikt waarbij je verschillende entiteiten had voor de verschillende niveau's.

Ik wil deze bij voorkeur niet gebruiken omdat ik alleen een schakelaar heb of er een alarm is, ik kan de reden ed niet eenvoudig zien.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 13:50

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Koppensneller schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:49:
Wijzigingen aan de eenheidsprijzen worden niet met terugwerkende kracht toegepast, dus je kunt de prijzen gewoon aanpassen wanneer je nieuwe contract ingaat :)
Oké,

Het zal te vroeg geweest zijn vanmorgen…., bedankt!

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 17:13

Toppe

Oké ✅

offtopic:
Aangezien ik online zo snel niets kon vinden heb ik een simpele flow gemaakt voor in Node-Red om eenvoudig notificaties te kunnen versturen. Hij is hier te vinden: Toppe in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik probeer via System Monitor mijn netwerk in- en output te monitoren, op interface eth0
maar deze blijft op onbekend staan. Dus ik kijk vast naar de verkeerde netwerk interface.
Waar vind ik die eigenlijk 🤔

(via ifconfig gekeken, en daar staat wel eth0)

Ik draai overigens HassOS virtueel op Proxmox.

[ Voor 8% gewijzigd door CAP-Team op 30-01-2022 13:59 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aka Razorback
  • Laatst online: 14-09 19:50
tjanssen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 02:21:
[...]

Dit lijkt op gasmeter die maar 1x per uur reageert met een UTC tijdzone offset van 1 uur?
In de app van Home Wizard heb ik hier geen last van, maar is er een manier om dit recht te trekken binnen home assistant.

Elektriciteit lijkt wel goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 14:32

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben nieuw in Homeassistant (voorheen Domoticz gebruikt)

ZHA heb ik werkend, maar met Tasmota heb ik problemen.
TasmoAdmin ziet Tasmota devices in het netwerk maar ik kan ze niet in een kamer toevoegen enzo, wat doe ik fout?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:06
ik heb achter de knoppen van de zonwering een Shelly 2.5 gehangen en kan dit dus nu aansturen vanuit HA. Nu wil ik dit graag voorbereiden voor de zomer en de zonwering onder bepaalde voorwaarde uit klappen.
  • er moet iemand thuis zijn
  • de windkracht en windvlagen moeten beneden een bepaalde waarde zijn
  • zon moet schijnen (uhh)
of wij thuis zijn weet HA en word ook gebruikt voor verlichting etc. Windkracht en windvlagen kan ik wel gebruiken van Buienradar. Niet super betrouwbaar voor lokaal en onverwachte weeromslagen, maar daarvoor moet er dan ook iemand thuis zijn.

Maar hoe kan ik het beste licht sterkte meten. Zat mogelijkheden, maar voldoende licht wil nog niet meteen zeggen dat het ook naar binnen schijnt. Onze woonkamer is namelijk al vrij licht.
Iemand met het zelfde bezig geweest en hier een werkende oplossing voor gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@Campo di Casa

Voor het rolluik in de slaapkamer denk ik aan een combinatie van:
- stand van de zon (elevation/azimuth)
- maximumtemperatuur voor die dag
- weertype, sunny / partly cloudy

Laatst gezien dat buienradar ook een 'irradiance'-level heeft, die heb ik ook geactiveerd en ik ga kijken hoe die zich gedraagt en of dat bruikbare getallen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
skank schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Dus geen slimme gordijnen meer? of wat bedoel je met motion blinds?
Aqara heeft ook roller shade E1 devices voor rolgordijnen, mss werken die beter
https://www.xiaomiproduct...ller-shade-driver-e1.html
Iemand die deze shade driver gekocht heeft?
Ik sta op het punt deze 2x te kopen.

Werkt dit goed?
Combineerbaar met de conbee 2 stick?
Batterij gaat 2 maanden mee, klopt dit.?
Is dit ding krachtig genoeg en degelijk gebouwd?

Zou voor 2 rolgordijnen zijn van elk 1m20 op 1m90

@Mimiix ?
Ik zie heel wat moeilijkheden in https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/5330
Product aangeraden?

[ Voor 10% gewijzigd door skank op 30-01-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-08 23:00
martinvdm schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Overweeg eens de overstap op esphome. Je sensor wordt ondersteund en hiermee heb je wel automatisch sensoren in je home assistant en behoeft ook geen mqtt er tussen.
Ik ga eens met ESP Home aan de slag, bedankt voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Iemand die deze shade driver gekocht heeft?
Ik sta op het punt deze 2x te kopen.

Werkt dit goed?
Combineerbaar met de conbee 2 stick?
Batterij gaat 2 maanden mee, klopt dit.?
Is dit ding krachtig genoeg en degelijk gebouwd?

Zou voor 2 rolgordijnen zijn van elk 1m20 op 1m90

@Mimiix ?
Ik zie heel wat moeilijkheden in https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/5330
Product aangeraden?
Sorry, waar wordt ik voor gesummoned? Ik heb hem zelf niet, dus geen idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Mimiix op 30-01-2022 18:11 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
Mimiix schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Sorry, waar wordt ik voor gesummoned? Ik heb hem zelf niet, dus geen idee.
Ah ik dacht dat je hem zelf ook had, gezien je ook replied in het topic.
Maar das uiteraard niet altijd zo.
Mmm ik twijfel sterk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:24:
[...]

Ah ik dacht dat je hem zelf ook had, gezien je ook replied in het topic.
Maar das uiteraard niet altijd zo.
Mmm ik twijfel sterk
Ik reageer eigenlijk altijd :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:06
@RudolfR

De 'irradiance'-level had ik nog niet ontdekt als entiteit maar nu dus ook maar toegevoegd aan een dashboard om te kijken welke waardes daar uit komen bij een zonnige dag etc.

aankomende week maar een automation maken en kijken of ik hiermee een schakeling kan doen, en dit gaan loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hey … ik krijg zojuist deze error… maar dit was toch juist hoe je dit moest toevoegen als default?

code:
1
TemplateError('UndefinedError: 'error' is undefined') while processing template 'Template("{%- if is_state("switch.smart_plug_15", "off") %} Schakelaar Uit {% elif states('sensor.power_35') | float(default=error) >= 2.0 and states('sensor.power_35') | float(default=error) < 10.0 | float(default=error) %} Standby {% elif states('sensor.power_35') | float(default=error) >= 10.0 and states('sensor.power_35') | float(default=error) < 3600.0 | float(default=error) %} In gebruik {% else %} Uit {%- endif %}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wasmachine_status'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 18-09 23:13
Ik heb twee foscam cameras op de kinderkamers hangen, hebben het altijd goed gedaan met de camera integratie:
code:
1
2
3
4
5
- platform: foscam
  name: CameraKind1
  ip: !secret CameraKind1Ip
  username: !secret CameraKind1User
  password: !secret CameraKind1Pass

De preview werkt nog prima en update ook, maar als ik er op klik voor groter beeld en hogere framerate krijg ik een error en in de log vind ik dan:
code:
1
Error from stream worker: Error opening stream rtsp://****:****@192.168.178.202:554/videoMain

Deze stream doet het ook niet in VLC, dus ik vermoed een issue in de camera, maar frappant dat beide cameras dit spontaan doen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:11:
Hey … ik krijg zojuist deze error… maar dit was toch juist hoe je dit moest toevoegen als default?

code:
1
TemplateError('UndefinedError: 'error' is undefined') while processing template 'Template("{%- if is_state("switch.smart_plug_15", "off") %} Schakelaar Uit {% elif states('sensor.power_35') | float(default=error) >= 2.0 and states('sensor.power_35') | float(default=error) < 10.0 | float(default=error) %} Standby {% elif states('sensor.power_35') | float(default=error) >= 10.0 and states('sensor.power_35') | float(default=error) < 3600.0 | float(default=error) %} In gebruik {% else %} Uit {%- endif %}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wasmachine_status'
Je moet error tussen quotes zetten, anders probeert hij daar de waarde van een variable (met de naam error) als default in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mochten er meer mensen zijn die LDAP zouden willen gebruiken in de HA Docker image (wat niet gaat vanwege ontbrekende dependencies) en geen image van een andere user willen gebruiken, ik heb uit frustratie een oplossing gefabriceerd.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 18-09 21:39
Demo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:35:
Mochten er meer mensen zijn die LDAP zouden willen gebruiken in de HA Docker image (wat niet gaat vanwege ontbrekende dependencies) en geen image van een andere user willen gebruiken, ik heb uit frustratie een oplossing gefabriceerd.
Bedankt voor het delen, LDAP staat hier ook nog op het todo lijstje.
Werkt jouw script ook met https://github.com/linuxserver/docker-ldap-auth ?

Ik ben zelf nogal fan van de linuxserver containers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

golles schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:00:
[...]

Bedankt voor het delen, LDAP staat hier ook nog op het todo lijstje.
Werkt jouw script ook met https://github.com/linuxserver/docker-ldap-auth ?

Ik ben zelf nogal fan van de linuxserver containers
Zou moeten werken, aangezien zij ook naar de ldap-auth repo van nginx verwijzen. Ik ga hem eens testen, hun images zou ik wel vertrouwen en dat scheelt weer een image om zelf bij te houden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thuurke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01-2024
Hallo,

Is er iemand die de buienradar sensor in een leuke/handig dashboard layout heeft toegepast? Er zijn veel 5-daagse sensoren maar ik vind maar niet de manier op dit overzichtelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
RudolfR schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:15:
@Campo di Casa

Voor het rolluik in de slaapkamer denk ik aan een combinatie van:
- stand van de zon (elevation/azimuth)
- maximumtemperatuur voor die dag
- weertype, sunny / partly cloudy

Laatst gezien dat buienradar ook een 'irradiance'-level heeft, die heb ik ook geactiveerd en ik ga kijken hoe die zich gedraagt en of dat bruikbare getallen oplevert.
Die irradiance gebruik ik om een lamp automatisch uit en aan te laten gaan, maar merk wel dat er wel eens wat vertraging in zit. Dan is het buiten al vrij licht en ook licht genoeg dat de lamp in mijn thuiskantoor uit kan en geeft de waarde nog steeds 10 of 11 aan, en ingesteld om op 15 uit te gaan. Momenteel in de schemer geeft ie 1 aan.
Maximale gemeten waarde gisteren was ongeveer 300 toen het even redelijk zonnig was.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Thuurke schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:49:
Hallo,

Is er iemand die de buienradar sensor in een leuke/handig dashboard layout heeft toegepast? Er zijn veel 5-daagse sensoren maar ik vind maar niet de manier op dit overzichtelijk te krijgen.
Zoiets bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igO6GPvfnboueJH5gIp6eMOXK7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aVxGzCF9mpgGnbh86G6EpgXh.png?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
type: custom:neerslag-card
entities:
  - sensor.neerslag_buienalarm_regen_data
  - sensor.neerslag_buienradar_regen_data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:41

-CJ

Not remastered

Kijkt die sensor vooruit of achteruit?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
om even aan te sluiten op een zonwering ;-)
Wij hebben luxaflex met van die touwtjes, die je dan open of dicht kan zetten...
Dit wil ik graag automatiseren ivm invallen zonlicht op de TV (OLED).

Ik ken de Aqara's, maar die werken met zo'n balletjeskoord. Kent iemand ook opties voor 2 losse touwtjes?

Zo'n apparaat dus:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSVZt7xSGph-D70Kcq-X3qT29DU1M_6rA1Z5MYW2EdJ62LXyyXMfAGGLuwtR4-lN2_JpkI&usqp=CAU

Het is dus puur voor het kantelen. Op en neer heb ik zelf al 2 handen voor nodig ivm gewicht :+ dus dat zou een flinke motor worden :D Maar het kantelen gaan opvallend soepel en licht.

[ Voor 37% gewijzigd door Waah op 31-01-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 18:34
Sinds een aantal weken bezig met HA en nu wil ik graag mijn Honeywell thermostaat aansluiten. Er is een integratie vindbaar op de HA website: https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/

Het probleem is dat het een community integration is en niet een officiële. Er is een verwijzing naar de Github waar alle bestanden staan, maar ik heb geen idee hoe ik deze moet installeren. Ik heb het al geprobeerd met HACS en Example, maar beiden werken niet. Mijn verwachting is dat het relatief eenvoudig is, maar kan geen goede documentatie/oplossing vinden. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:12

Side-Kick

Timmy!

Putyah schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:26:
Sinds een aantal weken bezig met HA en nu wil ik graag mijn Honeywell thermostaat aansluiten. Er is een integratie vindbaar op de HA website: https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/

Het probleem is dat het een community integration is en niet een officiële. Er is een verwijzing naar de Github waar alle bestanden staan, maar ik heb geen idee hoe ik deze moet installeren. Ik heb het al geprobeerd met HACS en Example, maar beiden werken niet. Mijn verwachting is dat het relatief eenvoudig is, maar kan geen goede documentatie/oplossing vinden. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen?
Het is een kwestie van 3 regels code toevoegen aan je config. Die regels worden vermeld in de pagina die je zelf linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:12

En als je de Honeywell lyrics thermostaat wil toevoegen dan moet je even een API account aanmaken en kan je gewoon daarna via integrations de lyrics toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Vanuit Home Assistant wil ik alle lichten op de eerste verdieping in een keer uit kunnen zetten. Hiervoor heb ik een automatisering aangemaakt die de service light.turn.off aanroept en als doel heb ik de licht groep eerste verdieping ingesteld. De lampen gaan uit, maar er blijven vaak 1 tot 3 inbouwspots met hue GU10 branden. Het gekke is dat ik een Friends of Hue schakelaar heb; deze is gekoppeld aan mij HUE bridge, hiervoor heb ik ook een scene aangemaakt, zodra ik knop links onder op de FoH schakelaar indruk gaan de lampen op de eerste verdieping ook uit. Deze werkt altijd en alle lampen gaan uit, ook die via de HA automatisering kuren vertonen??. Voor de FoH schakelaar maak ik echter in de HUE app gebruik van de standaard scene Uit. Is deze ook op de een of andere manier in HA te gebruiken? Je kunt Hue scenes aanroepen in HA, maar de standaard Uit scene kan ik niet vinden? Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
-CJ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:06:
Vooruit (ook te zien aan de tijd van posten en de tijden op de grafiek).
Hij maakt gebruik van dit custom-component:
https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes

De integratie waar je naar linkt is een officiële integratie hoor?
Oh whoops, spuit 11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:43:
Vanuit Home Assistant wil ik alle lichten op de eerste verdieping in een keer uit kunnen zetten. Hiervoor heb ik een automatisering aangemaakt die de service light.turn.off aanroept en als doel heb ik de licht groep eerste verdieping ingesteld. De lampen gaan uit, maar er blijven vaak 1 tot 3 inbouwspots met hue GU10 branden. Het gekke is dat ik een Friends of Hue schakelaar heb; deze is gekoppeld aan mij HUE bridge, hiervoor heb ik ook een scene aangemaakt, zodra ik knop links onder op de FoH schakelaar indruk gaan de lampen op de eerste verdieping ook uit. Deze werkt altijd en alle lampen gaan uit, ook die via de HA automatisering kuren vertonen??. Voor de FoH schakelaar maak ik echter in de HUE app gebruik van de standaard scene Uit. Is deze ook op de een of andere manier in HA te gebruiken? Je kunt Hue scenes aanroepen in HA, maar de standaard Uit scene kan ik niet vinden? Iemand suggesties?
Wow, fijn dat je af en toe een entertje plaatst voor de leesbaarheid ;)

Je zou een repeat_while kunnen gebruiken die de actie herhaalt totdat alles echt uit is.
Iets als dit (even group.je_group in de templates vervangen voor jouw group):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - repeat:
      while:
        - condition: template
          value_template: >
            {{ 
              expand('group.je_group') | selectattr('state', 'eq', 'off') | list | count
              != expand('group.je_group') | selectattr('state', 'in', ['off', 'on']) | list | count
            }}
      sequence:
        - service: light.turn_off
          target:
            entity_id: >
              {{ 
                expand('group.je_group')  | selectattr('state', 'eq', 'on') 
                                          | map(attribute='entity_id')
                                          | list
              }}
        - delay: 
            seconds: 0.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 18-09 23:13
ymoona schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:53:
Ik heb twee foscam cameras op de kinderkamers hangen, hebben het altijd goed gedaan met de camera integratie:
code:
1
2
3
4
5
- platform: foscam
  name: CameraKind1
  ip: !secret CameraKind1Ip
  username: !secret CameraKind1User
  password: !secret CameraKind1Pass

De preview werkt nog prima en update ook, maar als ik er op klik voor groter beeld en hogere framerate krijg ik een error en in de log vind ik dan:
code:
1
Error from stream worker: Error opening stream rtsp://****:****@192.168.178.202:554/videoMain

Deze stream doet het ook niet in VLC, dus ik vermoed een issue in de camera, maar frappant dat beide cameras dit spontaan doen.
Ik heb een soort van ontdekt waar het door komt, ik ben mijn config aan het opschonen het heb de "default_config:" toegevoegd. Sinds dien is het stuk. Zet is het uit, werken de cameras weer. Ik zal er eens verder in duiken.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Wow, fijn dat je af en toe een entertje plaatst voor de leesbaarheid ;)

Je zou een repeat_while kunnen gebruiken die de actie herhaalt totdat alles echt uit is.
Iets als dit (even group.je_group in de templates vervangen voor jouw group):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - repeat:
      while:
        - condition: template
          value_template: >
            {{ 
              expand('group.je_group') | selectattr('state', 'eq', 'off') | list | count
              != expand('group.je_group') | selectattr('state', 'in', ['off', 'on']) | list | count
            }}
      sequence:
        - service: light.turn_off
          target:
            entity_id: >
              {{ 
                expand('group.je_group')  | selectattr('state', 'eq', 'on') 
                                          | map(attribute='entity_id')
                                          | list
              }}
        - delay: 
            seconds: 0.5
Excuses voor het ontbreken van de entertjes... ;-)

Ik heb de repeat inderdaad al geprobeerd met een pauze ertussen, maar dit heeft helaas geen effect. Wat mij ook verbaast is het feit dat de lampen niet goed reageren op de Home Assistant automatisering maar wel op het standaard Uit commando via de FoH / Hue bridge?

Zou dus in principe niets met bereik o.i.d. te maken moeten hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Excuses voor het ontbreken van de entertjes... ;-)

Ik heb de repeat inderdaad al geprobeerd met een pauze ertussen, maar dit heeft helaas geen effect. Wat mij ook verbaast is het feit dat de lampen niet goed reageren op de Home Assistant automatisering maar wel op het standaard Uit commando via de FoH / Hue bridge?

Zou dus in principe niets met bereik o.i.d. te maken moeten hebben....
Reageren de lampen wel gewoon op toggle acties in je dashboard? Of doen ze het dan ook vaak niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Reageren de lampen wel gewoon op toggle acties in je dashboard? Of doen ze het dan ook vaak niet?
Nee dan doen ze het ook regelmatig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Nee dan doen ze het ook regelmatig niet.
En je gebruikt de Hue bridge voor de koppeling met HA? In dat geval zouden je Hue scenes ook automatisch als scenes in HA beschikbaar moeten zijn.

Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/hue/#scenes

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 31-01-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:10
Dit probleem had ik ook, maar dan met 6 spotjes die ik tegelijkertijd aan of uit zette.

Volgens mij is het probleem dat de capaciteit van zigbee niet zo hoog is. Als je in 1x veel berichten verstuurd dan komen ze niet allemaal aan? Ik heb het opgelost door de 6 spotjes in een zigbeegroep te zetten. Dan wordt er maar 1 bericht verstuurd ipv meerdere berichten voor elke lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:30:
[...]

En je gebruikt de Hue bridge voor de koppeling met HA? In dat geval zouden je Hue scenes ook automatisch als scenes in HA beschikbaar moeten zijn.

Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/hue/#scenes
Correct, de Hue bridge gebruik ik voor de koppeling met HA,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
banaliteit schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Dit probleem had ik ook, maar dan met 6 spotjes die ik tegelijkertijd aan of uit zette.

Volgens mij is het probleem dat de capaciteit van zigbee niet zo hoog is. Als je in 1x veel berichten verstuurd dan komen ze niet allemaal aan? Ik heb het opgelost door de 6 spotjes in een zigbeegroep te zetten. Dan wordt er maar 1 bericht verstuurd ipv meerdere berichten voor elke lamp.
De lampen zitten bij mij ook in een groep, hierin zitten in totaal 15 lampen; net zoals jou de lampen bewust in een groep gezet zodat er minder Zigbee commando's verstuurd dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Bij mij werkt het beter als ik in de automatisering niet een groep schakel maar stuk voor stuk.
Zo heb ik bijvoorbeeld 6 ganglampen (spotjes).
Ik heb een automatisering met 6 acties, eerste actie is gang1 uit, tweede actie is gang 2 uit, enzovoorts.
Gaat altijd goed.
Ook via Hue gekoppeld overigens.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:42:
[...]

De lampen zitten bij mij ook in een groep, hierin zitten in totaal 15 lampen; net zoals jou de lampen bewust in een groep gezet zodat er minder Zigbee commando's verstuurd dienen te worden.
Als je een group in HA aanmaakt (dus bijvoorbeeld group.lampen) wordt er nog steeds per lamp een commando gestuurd. Je moet op integratieniveau (in dit geval dus in Hue) een groep aanmaken en die schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Als je een group in HA aanmaakt (dus bijvoorbeeld group.lampen) wordt er nog steeds per lamp een commando gestuurd. Je moet op integratieniveau (in dit geval dus in Hue) een groep aanmaken en die schakelen.
OK, ik heb in Hue de groep eerste verdieping aangemaakt, deze zie ik ook terug in HA als entiteit Eerste verdieping''als ik me niet vergis heb ik deze als een aangeroepen met de service Licht:Turn off , ik ga dit nogmaals proberen, want wat jij beschrijft is anders dan dat ik het tot nu toe geprobeerd heb, alvast bedankt _/-\o_ en ik houd je op de hoogte.

[Edit]: Net even geprobeerd en lijkt te werken. Test later vandaag nog een keer, want soms lijkt er 's avonds meer storing op de lijn dan in de ochtend....

[ Voor 10% gewijzigd door etmnidj1 op 31-01-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
-CJ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:06:
Er staat " voorspelling" in de kaart, dus ik ga er vanuit dat dit vooruitkijkend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
etmnidj1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:00:
[...]

OK, ik heb in Hue de groep eerste verdieping aangemaakt, deze zie ik ook terug in HA als entiteit Eerste verdieping''als ik me niet vergis heb ik deze als een aangeroepen met de service Licht:Turn off , ik ga dit nogmaals proberen, want wat jij beschrijft is anders dan dat ik het tot nu toe geprobeerd heb, alvast bedankt _/-\o_ en ik houd je op de hoogte.

[Edit]: Net even geprobeerd en lijkt te werken. Test later vandaag nog een keer, want soms lijkt er 's avonds meer storing op de lijn dan in de ochtend....
Wat je nu hebt is inderdaad de juiste manier.

Samenvatting van alle overige antwoorden is dus dat je in Zigbee lampen in groepen kunt plaatsen. Elke lamp weet dan in welke groep dat die zit en Zigbee kan dan één berichtje sturen met "groep 3 ga uit" en alle lampen die in groep 3 zitten gaan dan uit. En hetzelfde kan uiteraard ook met alle andere dingen "groep 3 ga aan op 50% in de kleur blauw" in één berichtje en alle lampen in groep 3 verwerken dat ene berichtje.

Door bij de Hue integratie in HA entities aan te maken voor groepen ziet HA dus één "lamp" die die aanstuurt en je dus ook het gewenste gedrag krijgt waarbij er maar één Zigbee bericht wordt gestuurd.

Eerst zul je in HA zelf een light group gemaakt hebben waarbij je in HA de individuele lampen in de groep heb geplaatst. HA zal vervolgens alle lampen individueel aansturen waardoor HA dus één call per lamp naar de Hue API maakt en die op zijn beurt dus ook weer één Zigbee berichtje (per lamp) stuurt. En dat trekt Zigbee inderdaad niet.

Advies is dus eigenlijk om altijd zoveel mogelijk op Zigbee niveau te regelen en dat te laten sturen door HA, en dit niet volledig in HA te doen. HA kun je dan "uitbreiden" door bv ook wifi lampen aan te sturen of wat dan ook als dat wenselijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Eerst zul je in HA zelf een light group gemaakt hebben waarbij je in HA de individuele lampen in de groep heb geplaatst. HA zal vervolgens alle lampen individueel aansturen waardoor HA dus één call per lamp naar de Hue API maakt en die op zijn beurt dus ook weer één Zigbee berichtje (per lamp) stuurt. En dat trekt Zigbee inderdaad niet.

Advies is dus eigenlijk om altijd zoveel mogelijk op Zigbee niveau te regelen en dat te laten sturen door HA, en dit niet volledig in HA te doen. HA kun je dan "uitbreiden" door bv ook wifi lampen aan te sturen of wat dan ook als dat wenselijk zou zijn.
Wat bedoel je met op Zigbee niveau regelen (bedoel je groepen aanmaken in bv Deconz)?

Vorige week heb ik al mijn lampen gemigreerd van de Hue Brdige naar Deconz. Vervolgens alle groepen aangemaakt in Home Assistant. Nu ik jouw bericht lees krijg ik het idee dat de 'best practice' is om de groepen aan te maken in Deconz i.p.v. in Home Assistant. Klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Oesie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Wat bedoel je met op Zigbee niveau regelen (bedoel je groepen aanmaken in bv Deconz)?

Vorige week heb ik al mijn lampen gemigreerd van de Hue Brdige naar Deconz. Vervolgens alle groepen aangemaakt in Home Assistant. Nu ik jouw bericht lees krijg ik het idee dat de 'best practice' is om de groepen aan te maken in Deconz i.p.v. in Home Assistant. Klopt dat?
Dat zou ik wel doen. Zoals aangegeven: bij een Zigbee groep wordt er één broadcast bericht gestuurd "groep 3 ga aan". Alle lampen ontvangen dit bericht en elke lamp kijkt "zit ik in groep 3? Zo ja, ga aan". Als je in HA groepen maakt wordt naar elke groep een direct bericht gestuurd "lamp 1 ga aan", vervolgens "lamp 2 ga aan", "lamp 3 ga aan" etc.

Daarnaast heeft dit regelen op Zigbee niveau nog een voordeel. Als je bv een Hue Dimmer Switch hebt dan kun je die via direct bindings koppelen aan een groep om bv de groep aan en uit te zetten (of dimmen). Daarmee is er ook een manier om lampen te bedienen als HA er uit ligt, en met de Dimmer Switch kun je niet een X aantal lampen aansturen, maar wel één groep. Dus zo kun je middels groepen (en direct bindings) ook een fallback toevoegen. Prop je alles in HA dan kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Dat zou ik wel doen. Zoals aangegeven: bij een Zigbee groep wordt er één broadcast bericht gestuurd "groep 3 ga aan". Alle lampen ontvangen dit bericht en elke lamp kijkt "zit ik in groep 3? Zo ja, ga aan". Als je in HA groepen maakt wordt naar elke groep een direct bericht gestuurd "lamp 1 ga aan", vervolgens "lamp 2 ga aan", "lamp 3 ga aan" etc.

Daarnaast heeft dit regelen op Zigbee niveau nog een voordeel. Als je bv een Hue Dimmer Switch hebt dan kun je die via direct bindings koppelen aan een groep om bv de groep aan en uit te zetten (of dimmen). Daarmee is er ook een manier om lampen te bedienen als HA er uit ligt, en met de Dimmer Switch kun je niet een X aantal lampen aansturen, maar wel één groep. Dus zo kun je middels groepen (en direct bindings) ook een fallback toevoegen. Prop je alles in HA dan kan dat niet.
Dit is echt super nuttige informatie, waarvoor dank. Jammer dat ik dat vorige week niet las, net alles omgezet :+

Zeker ook het gedeelte van het fallback scenario. Dat was één van de redenen dat ik toch een Hue Bridge heb genomen (en voor de WAF). Echter heb ik het idee dat zonder de Hue Bridge mijn lampen sneller reageerden. Daarom heb ik de lampen ook gemigreerd (met het risico dat er geen fallback meer zou zijn zonder HA, nou ja de BT optie van de lampen dan). Helaas heb ik de Deconz instance binnen HA draaien dus ik ben bang dat het fallback scenario dan niet helemaal op gaat.

Al met al denk nuttige informatie voor in de OP?
Zou het wel fijn vinden om wat 'best practices' daar te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Oesie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:49:
Helaas heb ik de Deconz instance binnen HA draaien dus ik ben bang dat het fallback scenario dan niet helemaal op gaat.
Direct bindings zijn precies dat, direct bindings :) In dit scenario stuurt de Dimmer Switch zelf een bericht het netwerk in naar de groep / lampen. Daarvoor is zeer zeker geen coördinator software nodig, maar ook de hardware / stck is niet nodig.

Overigens heb ik zelf om die reden met fallbacks etc lang de Hue Bridge aan gehouden. Heb meer dan 5 jaar Hue, eerst in combinatie met een Homey en intussen al 2,5, 3 jaar met een CC2531 met Zigbee2mqtt, maar pas een week of 2, 3 terug de lampen gemigreerd naar Zigbee2mqtt. Ook omdat ik scenes goed werkende willen hebben binnen dat landschap, omdat dat ook binnen Hue goed werkt, inclusief afwijkende transitietijden etc tussen lampen binnen dezelfde scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Iemand die me verder kan helpen met Tasmota?Rouwette schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:25:
[...]

Direct bindings zijn precies dat, direct bindings :) In dit scenario stuurt de Dimmer Switch zelf een bericht het netwerk in naar de groep / lampen. Daarvoor is zeer zeker geen coördinator software nodig, maar ook de hardware / stck is niet nodig.
De term direct bindings en de werking kende ik nog niet. Net getest en dit is de perfecte oplossing _/-\o_
Overigens heb ik zelf om die reden met fallbacks etc lang de Hue Bridge aan gehouden. Heb meer dan 5 jaar Hue, eerst in combinatie met een Homey en intussen al 2,5, 3 jaar met een CC2531 met Zigbee2mqtt, maar pas een week of 2, 3 terug de lampen gemigreerd naar Zigbee2mqtt. Ook omdat ik scenes goed werkende willen hebben binnen dat landschap, omdat dat ook binnen Hue goed werkt, inclusief afwijkende transitietijden etc tussen lampen binnen dezelfde scene.
Ga ik me ook even in verdiepen of de 'geavanceerde' instellingen van HA ook goed in Deconz zijn te zetten. Dan zou ik inderdaad zonder HA/stick af kunnen voor de basis licht functionaliteit. Wel zo fijn voor de anderen in het huis als ik weer is met updates bezig ben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
Hoe wil je de apparaten toevoegen? Via mqtt? Dan eerst een mqtt broker instellen op ha. Vervolgens deze gegevens invoeren op je tasmota apparaat. En dan
"Setoption19 1" opgeven. Dat zorgt voor auto discovery via mqtt.

De addon tasmoadmin is alleen om het beheer van je devices makkelijker te maken. Niet om devices te integreren in home assistent. Zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/tasmota/

[ Voor 39% gewijzigd door denuz op 31-01-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
denuz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Hoe wil je de apparaten toevoegen? Via mqtt? Dan eerst een mqtt broker instellen op ha. Vervolgens deze gegevens invoeren op je tasmota apparaat. En dan

De addon tasmoadmin is alleen om het beheer van je devices makkelijker te maken. Niet om devices te integreren in home assistent. Zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/tasmota/
Voor de ingebouwde Tasmota integratie moet option19 uit staan, dus SetOption19 0
Dat staat overigens ook bij de info van de link die je geplaatst hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb sinds een poosje gedoe met de Tuya integratie. Op het dashboard staan lampen soms aan of uit terwijl ze dat niet zijn. Tot een paar weken geleden werkte dat prima, maar sinds een poosje niet meer. Automations werken verder nog prima en de koppeling met mijn Nest ook. Als ik de integratie herlaad klopt alles weer, maar heb uiteraard niet zoveel zin om dat een paar keer per dag te doen. Iemand een idee hoe dit komt?

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Sharky schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:25:
Ik heb sinds een poosje gedoe met de Tuya integratie. Op het dashboard staan lampen soms aan of uit terwijl ze dat niet zijn. Tot een paar weken geleden werkte dat prima, maar sinds een poosje niet meer. Automations werken verder nog prima en de koppeling met mijn Nest ook. Als ik de integratie herlaad klopt alles weer, maar heb uiteraard niet zoveel zin om dat een paar keer per dag te doen. Iemand een idee hoe dit komt?
Sinds ze Tuya V2 als standaard hebben, zijn dit bekende problemen. Het is al wel een stuk minder geworden maar komt nog vaak voor. HA-ontwikkelaars geven aan dat het bij Tuya ligt.

Tot die tijd gebruik ik local-Tuya.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:45
Yep, alles omgezet naar localTuya en het werkt weer perfect.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Dat is dit issue: https://github.com/tuya/tuya-home-assistant/issues/741
Als je wat verder leest, staat daar ook een tijdelijke workaround (log lezen en bij tuya error integration opnieuw starten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb vandaag een bewegingssensor van Ikea gekoppeld via zigbee2mqtt. Nu probeer ik de "reset"tijd te verkorten van de standaard 90 seconden naar 30 seconden met behulp van deze twee pagina's

Productpagina bij zigbee2mqtt.io : https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1525_E1745.html
Link naar uitleg op de options aan te passen: https://www.zigbee2mqtt.i...l#specific-device-options

Nu heb ik in devices.yaml (in het mapje zigbee2mqtt!) het volgende bij het betreffende device gezet:

code:
1
2
3
'0x8cf681fffe122a03':
  friendly_name: Bewegingssensor 1 - Ikea
  occupancy_timeout: 30

helaas lijkt dat niet te werken. Ook niet na een herstart van HA. Zit ik in de verkeerde .yaml? Of geef ik het op een verkeerde manier mee?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Backpacker Ik kan gewoon in de frontend van z2m deze instelling aanpassen. Bij Settings (specific) staat die optie. Iets in een yaml aanpassen hoeft dus niet :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:36:
@Backpacker Ik kan gewoon in de frontend van z2m deze instelling aanpassen. Bij Settings (specific) staat die optie. Iets in een yaml aanpassen hoeft dus niet :)
Hmm die setting lijkt bij mij te ontbreken. Of kijk ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-u7yvWyN1VT5xNZKIHCFnheQwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TRCx1h2NHz0Kb55IiE9w7Rku.png?f=user_large

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Backpacker Ik heb naast de opties in het menu die jij hebt (about t/m clusters) ook nog:
  • Settings (specific)
  • Scene
  • Dev console
Waar dat verschil vandaan komt weet ik niet :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:08:
@Backpacker Ik heb naast de opties in het menu die jij hebt (about t/m clusters) ook nog:
  • Settings (specific)
  • Scene
  • Dev console
Waar dat verschil vandaan komt weet ik niet :P
Heb jij misschien de Edge versie van de addon draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Backpacker nee gewoon de reguliere add-on.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ter controle, jij hebt ook de Ikea bewegingssensor?

Edit: probleem gevonden :) . Had kennelijk nog een oude versie (via een verkeerde/oude repositorie) van de add-on geïnstalleerd staan. Na een update heb ik de extra mogelijkheden :)

[ Voor 30% gewijzigd door Backpacker op 31-01-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thuurke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01-2024
[quote]oltk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Zoiets bedoel je?
[Afbeelding]

Die ken ik al, ik bedoel meer een deel van de buienradar sensoren in een handig overzicht weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:40
Waah schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:20:
om even aan te sluiten op een zonwering ;-)
Wij hebben luxaflex met van die touwtjes, die je dan open of dicht kan zetten...
Dit wil ik graag automatiseren ivm invallen zonlicht op de TV (OLED).

Ik ken de Aqara's, maar die werken met zo'n balletjeskoord. Kent iemand ook opties voor 2 losse touwtjes?

Zo'n apparaat dus:
[Afbeelding]

Het is dus puur voor het kantelen. Op en neer heb ik zelf al 2 handen voor nodig ivm gewicht :+ dus dat zou een flinke motor worden :D Maar het kantelen gaan opvallend soepel en licht.
Als ik even een generieke van Ali pak, zie ik wel dat deze ook met een nylon koord moet werken: https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch (even scrollen in de beschrijving)

Zelf even kijken of die ook ondersteund wordt. In theorie zou je de touwtjes dan aan elkaar kunnen knopen en hem voor deze functie misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

denuz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Ik heb mosquitto draaiend incl intergration.
Setoption19 1 had ik al uitgevoerd op de tasmota, icl juiste ip voor mqtt maar toch krijgt de Tasmota geen verbinding. Ik heb even geen idee hoe ik de broker kan testen.

Het is gelukt, ik had de gebruikers niet goed staan

[ Voor 3% gewijzigd door Rouwette op 01-02-2022 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:10
Van de 1 op andere dag zie ik geen afbeeldingen meer bij mijn Notificaties op mijn Sony Android tv. Normaal krijg ik altijd een plaatje en tekst te zien, maar nu alleen de tekst. Zijn er andere mensen die hier wellicht ook tegen aan zijn gelopen?

Ik gebruik Notifications for Android TV / Fire TV op een Home Assistant in Docker op een Synology NAS. Op de sony tv draait Notifications for Android TV. Anders de integratie maar opnieuw installeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 13:10
Heb een paar rustige dagen voor de boeg en wil de overstap maken van Domoticz naar Home Assistant. Rustig aan alles aan het overzetten en mij aan het inlezen. Heb mijn SMA omvormer getracht via PvOutput in HA te krijgen. Configuration.yaml geeft aan dat alles goed staat. Krijg ook nieuwe entiteiten te zien maar zoals je ziet staat er niet beschikbaar. In de entiteitenlijst staat ook 'onbereikbaar' en iets over geen uniek ID?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b1s7_hkSxbASw6Q8L-nbGwb_NU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wLqoAXtq5nVCyvKWz4l7T3xV.png?f=user_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Bo0bz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:38:
Heb een paar rustige dagen voor de boeg en wil de overstap maken van Domoticz naar Home Assistant. Rustig aan alles aan het overzetten en mij aan het inlezen. Heb mijn SMA omvormer getracht via PvOutput in HA te krijgen. Configuration.yaml geeft aan dat alles goed staat. Krijg ook nieuwe entiteiten te zien maar zoals je ziet staat er niet beschikbaar. In de entiteitenlijst staat ook 'onbereikbaar' en iets over geen uniek ID?

[Afbeelding]
Geen uniek id is niet heel spannend. Als je dat wel zou hebben, kun je de friendly_name en entity_id vanuit de gui aanpassen, maar verder zorgt het er niet voor dat de entity werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bo0bz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:38:

[Afbeelding]
Zie je iets in de logs?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
(jarig!)
Over een Unique ID gesproken....

Ik heb een ping-sensor om de state van een televisie te bepalen.
Graag zou ik deze binary-sensor aan een area willen koppelen, maar de GUI piept over dat unieke ID:
"This entity ('binary_sensor.2_slaapkamer_tv') does not have a unique ID, therefore its settings cannot be managed from the UI. See the documentation for more detail."

Ik heb al van alles geprobeerd, maar een Unique ID lijkt nergens te werken voor een binairy sensor.
In de configuration.yaml accepteerd ie 'm niet en in de customize.yaml accepteerd ie 'm wel maar lijkt ie er niets mee te doen....

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 #Binary Sensors
binary_sensor:
  - platform: ping
    host: 192.168.100.153
    name: "2 - Slaapkamer - TV"
    count: 2
    scan_interval: 30

customize.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
binary_sensor.2_slaapkamer_tv:
  friendly_name: 2 - Slaapkamer - TV Jelle
  icon: mdi:television
  device_class: power
  unique_id: 684441cd976b62

Iemand een idee? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ik denk dat je enige optie is om een template binary_sensor aan te maken op basis van je ping sensor. Daar kun je wel een unique_id aan geven.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - binary_sensor:
      - unique_id: 684441cd976b62
        name:  "2 - Slaapkamer - TV Jelle"
        state: "{{ is_state('binary_sensor.2_slaapkamer_tv', 'on') }}"
        device_class: power
        icon: >
          {{ 'mdi:television' if is_state('binary_sensor.2_slaapkamer_tv', 'on') else 'mdi:television-off' }}

Extra-gratis een dynamisch icoontje op basis van de state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:37
Lancer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Een odroid kan ook. Is goedkoper en energiezuiniger dan een NUC. De partslist van een "Home Assistant Blue" komt volgens mij op iets van €130. Draait lekker stabiel en ook nog krachtig genoeg om er een PiHole naast te draaien.
mijn pi3b is aan het doodgaan, en de pi4b is nergens te krijgen.

Is een odroid net zo gemakkelijk als een pi, en kan daar ook een rfxcom, de slimme meter, sonoff zigbee stick, en een usb ssd op draaien?

Tijd van werken, tijd van rusten

Pagina: 1 ... 118 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.