Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.666 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
The Fops schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:47:
Vandaag moest mijn slimme meter vervangen worden en is m'n NAS, waar HA op geinstalleerd staat, van het stroom geweest zonder goed af te sluiten.
Nu ontvang ik niet consistent meer shelly.click events. Heb alles al opnieuw opgestart, maar krijg het niet aan de praat. M'n vrouw wordt er niet blij van want nu werken alle wandschakelaars niet meer...

Iemand die me kan helpen?
Wat ik zou proberen:
- de shelly integratie verwijderen en opnieuw toevoegen. Dan moet HA opnieuw de shellies vinden (en met de juiste naam toewijzen)
- als je database corrupt is geraakt waarin de shelly's geregistreerd staan: een oude backup restoren

Als dat allemaal niet werkt, is het snelste de boel opnieuw installeren. Kopieer wel vooraf al je yaml files (waaronder je lovelace, configuration etc) en automations etc naar een mapje elders. Zodat je die later weer kan terug kopieren. Die files zijn vaak het meeste (hand)werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

sOid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:35:
Sidebar en links onderin op je naam klikken.
Dank!

Bizar toch dat ik dit altijd gemist heb. Werk nu toch meer dan een jaar met HA, maar die user nog nooit gezien, laat staan aangetikt… :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:50
Zal vast al gevraagd zijn maar

Ik ben overgestapt op iPhone. Companion app geïnstalleerd, heeft toestemming om op achtergrond te draaien en notificaties te sturen.

Eenvoudige automatisering gemaakt waarin 2 telefoons een notificatie moeten krijgen. Android ontvangt hem direct, maar op de iPhone 13 pro Max helemaal niks.

What to do?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:06
Just_A_User schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 01:13:

Ik ben overgestapt op iPhone. Companion app geïnstalleerd, heeft toestemming om op achtergrond te draaien en notificaties te sturen.

Eenvoudige automatisering gemaakt waarin 2 telefoons een notificatie moeten krijgen. Android ontvangt hem direct, maar op de iPhone 13 pro Max helemaal niks.

What to do?
Test eens een event waarbij alleen je iPhone een notificatie krijgt. Komt die wel binnen, dan ligt het aan je automatisering.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Just_A_User schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 01:13:

What to do?
Ik moest een interruption-level: passive opgeven om ze door te laten komen, ondanks dat ik geen focus dingen aan het staan op iOS. Je kan dat laatste even nakijken en probeer anders het interruption level:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  action:
    - service: notify.all_devices
      data:
        title: "{{ bak }} afval wordt vandaag opgehaald"
        data:
          push:
            interruption-level: passive

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
burlapp schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:17:
In mijn HA integratie heb ik twee youless devices (beiden LS110). Dit is omdat zowel mijn gas als electra nog steeds analoog is, en ik zo lang mogelijk wil houden. Deze probeer ik uit te lezen met twee x een youless, alleen binnen 24 uur raakt 1 van de twee devices altijd onbereikbaar. Als ik maar 1x een youless integreer gaat het prima.

Ik heb nu mijn electra er in gelaten. Gas eruit, maar uiteraard wil ik deze wel uit blijven lezen. Bij de integratie via Youless had ik ook het probleem dat deze meter kWh bleef aangeven ipv m3. Nu is mijn vraag: hoe kan in ik config.yaml de gas-youless uitlezen zonder deze als losse integratie toe te voegen. Ik het het volgende geprobeerd, maar ik krijg hem niet zichtbaar
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor: 
    - platform: rest
      resource: http://192.168.1.12/a?f=j
      value_template: '{{ value_json.pwr }}'
      method: GET
      name: Totaal verbruik gas
      state: "{{ state_attr('sensor.gasvbr', 'gas_verbruik') | float(default=0) }}"
      unit_of_measurement: "l"

Uiteraard klopt het IP adres waar de youless staat, en deze staat niet achter een wachtwoord. Graag tips wat ik nu fout doe, of een beter alternatief om toch deze waarde als sensor beschikbaar te krijgen in HA. Ik gebruik de laatste versie van HAOS (2021.12.10) en zou dus graag het aantal liters willen meten, zodat HA dat zelf kan integreren naar m3/h. Of maak ik hier een denkfout?
Ik wil mijn vraag toch nog een keer onder de aandacht brengen.. Hopelijk heeft er iemand een tip.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 08:39
Ik kan het 123 niet vinden in dit forum, maar ik heb zonnepanelen maar krijg niet te zien dat de zonne energie in het huis gebruikt wordt.

In energie dashboard zie ik: "Zelfverbruikte zonne-energie kon niet worden berekend". Het oranje lijntje van panelen naar het huis doet ook niks, wel de paarse van panelen naar net.

Mis ik een instelling?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmertHerm
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-07-2022
Hallo,

Ik heb het idee opgevat om in, in ieder geval mijn werkkamer, constante helderheid te hebben. Ik wil dus met een lichtsensor mijn lampen schakelen zodat ik binnen altijd evenveel lumen heb, ongeacht hoe vel de zon is.
Ik krijg het niet voor elkaar om dit op een elegante manier te doen. Ik heb altijd zichtbare delays en momenten waarop het geheel niet triggered. Ik werk momenteel in stappen van 10 lumen. Ik heb momenteel een mega-mix setup van allerlei Zigbee apparatuur. De sensor is een tuya 4-in-1 temp/humid/licht/beweging meter. Of 3-in-1 zonder humidity, weet ik niet meer, die functie gebruik ik nooit :)

Calibratie is de zon op het hoogste punt van de dag, op een heldere dag.

De sensor staat op mijn bureau, het gaat immers om mijn ervaring tijdens werktijd, ik ervaar het wisselen van helderheid binnen als zeer afleidend.Ik kan wel op basis van sensorinfo de lampen laten schakelen, maar het is niet snel genoeg bij voorbijtrekkende wolken bijvoorbeeld.

Kom ik met Zigbee ver genoeg, of moet ik uitwijken naar duurdere protocollen met betere handshakes zoals Z-Wave? Of heb ik mogelijk brakke scripts?

Ik zoek nu (nog) niet naar het deep-diven in de code, ik wil vooral weten of mensen dit al draaiend hebben en hoe dan, misschien denk ik gewoon verkeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door SmertHerm op 22-01-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:14
water_escape schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:35:
Ik kan het 123 niet vinden in dit forum, maar ik heb zonnepanelen maar krijg niet te zien dat de zonne energie in het huis gebruikt wordt.

In energie dashboard zie ik: "Zelfverbruikte zonne-energie kon niet worden berekend". Het oranje lijntje van panelen naar het huis doet ook niks, wel de paarse van panelen naar net.

Mis ik een instelling?
Voordat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen zul je moeten vermelden welke omvormer je hebt, en hoe je deze in Home Assistant gekoppeld hebt.
Ik neem in ieder geval toch aan dat je dat laatste gedaan hebt? Want in mijn ervaring zijn er ook die denken dat ze aan de slimme meter kunnen aflezen hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken, maar dat is uiteraard niet zo omdat het eigen verbruik daar al vanaf is (en je ook stroom kunt afnemen van het net terwijl de zonnepanelen ook stroom opwekken, maar dat niet voldoende is om aan de vraag te voldoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28

breinonline

Are you afraid to be known?

water_escape schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:35:

Mis ik een instelling?
Je P1 meter? HA weet van je zonnepanelen wat ze opbrengen, het terugleveren, stroom die je van het net trekt moeten van de meter komen en dan kan het systeem daarmee je eigen verbruik berekenen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 08:39
RobertMe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Voordat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen zul je moeten vermelden welke omvormer je hebt, en hoe je deze in Home Assistant gekoppeld hebt.
Ik neem in ieder geval toch aan dat je dat laatste gedaan hebt? Want in mijn ervaring zijn er ook die denken dat ze aan de slimme meter kunnen aflezen hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken, maar dat is uiteraard niet zo omdat het eigen verbruik daar al vanaf is (en je ook stroom kunt afnemen van het net terwijl de zonnepanelen ook stroom opwekken, maar dat niet voldoende is om aan de vraag te voldoen).
Klopt. Na een restart ging het wel werken opeens. Ik had idd al P1 eraan zitten. En ook de Envoy's idd.
Nu even wat meer data afwachten komende dagen of het allemaal klopt.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
SmertHerm schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:37:
Hallo,

Ik heb het idee opgevat om in, in ieder geval mijn werkkamer, constante helderheid te hebben. Ik wil dus met een lichtsensor mijn lampen schakelen zodat ik binnen altijd evenveel lumen heb, ongeacht hoe vel de zon is.
Ik krijg het niet voor elkaar om dit op een elegante manier te doen. Ik heb altijd zichtbare delays en momenten waarop het geheel niet triggered. Ik werk momenteel in stappen van 10 lumen. Ik heb momenteel een mega-mix setup van allerlei Zigbee apparatuur. De sensor is een tuya 4-in-1 temp/humid/licht/beweging meter. Of 3-in-1 zonder humidity, weet ik niet meer, die functie gebruik ik nooit :)

Calibratie is de zon op het hoogste punt van de dag, op een heldere dag.

De sensor staat op mijn bureau, het gaat immers om mijn ervaring tijdens werktijd, ik ervaar het wisselen van helderheid binnen als zeer afleidend.Ik kan wel op basis van sensorinfo de lampen laten schakelen, maar het is niet snel genoeg bij voorbijtrekkende wolken bijvoorbeeld.

Kom ik met Zigbee ver genoeg, of moet ik uitwijken naar duurdere protocollen met betere handshakes zoals Z-Wave? Of heb ik mogelijk brakke scripts?

Ik zoek nu (nog) niet naar het deep-diven in de code, ik wil vooral weten of mensen dit al draaiend hebben en hoe dan, misschien denk ik gewoon verkeerd.
Ik had hetzelfde probleem, de lux van de sensor werd niet snel genoeg geupdate, of juist dat de lampen weer minder fel gingen (want lux hoger zodra ik de brightness increase). Ik gebruik nu de buienradar.irradiance sensor (https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/), deze geeft de lichtsterkte buitenshuis aan en dat gaat een stuk beter. Wellicht een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
burlapp schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Ik wil mijn vraag toch nog een keer onder de aandacht brengen.. Hopelijk heeft er iemand een tip.. :X
Wat doet "state" daar precies? value_template geeft aan wat de waarde van de sensor gaat zijn, "state"kan ik niet vinden in de lijst met attributen: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest/.

Het endpoint retourneert json met daarin een veld genaamd pwr neem ik aan? Check ook even de start-up logs of er geen errors voorbij komen met betrekking tot je rest sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:10
@SmertHerm

Dat lijkt me niet te doen. Er zit waarschijnlijk al vertraging op de sensor-waarde van de lux-sensor, waardoor je altijd te laat bent, want een wolk voor de zon kan opeens heel veel verschil maken.

En dat maak je nog eens erger als je de intensiteit van de lampen juist geleidelijk wil laten verlopen, want instantaan maakt het juist onrustig.

Ik denk dat je juist meer functioneel licht moet toevoegen, om de impact van zonlicht te verkleinen en evt. zonlicht ook buiten te houden door het sluiten van rolluiken/screens of gordijnen.

@thecompany
Bedankt voor de tip voor irradiance, die kende ik nog niet van buienradar. Is kennelijk een entiteit die standaard uitstaat.

[ Voor 11% gewijzigd door RudolfR op 22-01-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
Ik zit vandaag even door mijn sensor.yaml te scrollen en het valt me op dat ik erg veel foutmeldingen heb.
ik gebruik Studio Code Server en daar staat onder andere:

Property platform not allowed
Property name not allowed
Property resources not allowed

Als ik een config check doe krijg ik geen foutmelding... Het werkt allemaal dus wel gewoon.
Dit probleem zie ik in andere .yaml bestanden weer niet terug.

Ik draai de laatste software versie en maak ook gebruik van HACS met wat custom components.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tribunus schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:22:
Ik zit vandaag even door mijn sensor.yaml te scrollen en het valt me op dat ik erg veel foutmeldingen heb.
ik gebruik Studio Code Server en daar staat onder andere:

Property platform not allowed
Property name not allowed
Property resources not allowed

Als ik een config check doe krijg ik geen foutmelding... Het werkt allemaal dus wel gewoon.
Dit probleem zie ik in andere .yaml bestanden weer niet terug.

Ik draai de laatste software versie en maak ook gebruik van HACS met wat custom components.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Is een bug in de VSCode Home Assistant add-on.
Wordt aan gewerkt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
TheFes schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Is een bug in de VSCode Home Assistant add-on.
Wordt aan gewerkt.
Dat is rap, dank! niets te vrezen dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
krizzziz schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:26:
[...]

Test eens een event waarbij alleen je iPhone een notificatie krijgt. Komt die wel binnen, dan ligt het aan je automatisering.
Nee, dat werkte ook niet. Na veel zoeken kwam ik achter dat id in ofzo resetten in de companion app, app sluiten en HA rebooten.

Dat werkte, want nu komen de notificaties instant binnen.

Ik zie wel een ander issue. In de app op het dashboard heb ik wat meters, die het verbruik van een apparaat live weergeven. Van die halve cirkels, weet je wel.

Maar die zijn volledig van de wap. Ik kan momenteel niet makkelijk een screenshot plaatsen maar de "vulling" van die halve cirkel al naargelang het verbruik die halve cirkel vult uiteraard staat verschoven ten opzichte van die halve cirkel.

Does that make sense? Op laptop ziet het er prima uit en op Android ook, maar op iphone is dat volledig vernacheld. Herkennen mensen dat?

[ Voor 38% gewijzigd door Just_A_User op 22-01-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Just_A_User schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:14:
[...]

Ik zie wel een ander issue. In de app op het dashboard heb ik wat meters, die het verbruik van een apparaat live weergeven. Van die halve cirkels, weet je wel.

Maar die zijn volledig van de wap. Ik kan momenteel niet makkelijk een screenshot plaatsen maar de "vulling" van die halve cirkel al naargelang het verbruik die halve cirkel vult uiteraard staat verschoven ten opzichte van die halve cirkel.

Does that make sense? Op laptop ziet het er prima uit en op Android ook, maar op iphone is dat volledig vernacheld. Herkennen mensen dat?
Ik lees her en der issues met HA dashboard en een nieuwe versie van iOS/Safari die alles in de war schopt. Mogelijk zit daar het probleem. De oplossing? Die heb ik niet voor je :+ Chrome gebruiker over alle platformen.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb eindelijk na een tijd kloten mijn LEDVANCE schakelaar in localtuya gekregen. Dit werkt super, ik heb netjes een entiteit met status (aan of uit), een schakelaar (aan of uit), het huidige verbruik in watt en het totaalverbruik. Hieronder zal ik mijn config posten, maar allereerst mijn vraag:

Ik krijg met geen mogelijkheid deze entiteit in Energy. Ik kan wel een Sensor grafiekje maken op een dashboard, maar ik zou graag zien hoeveel van mijn verbruik specifiek van die meter/schakelaar af komt.

Is er een manier om dit werkend te krijgen? Ik heb al een aantal opties geprobeerd met verschillende snippets van het internet geplukt om een template entity op te zetten, maar niks lijkt te werken

In configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
localtuya: !include ledvance.yaml

sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.smartplug_current_consumption_tv
    name: tv_energy_spent
    method: left
    unit_prefix: k
    round: 2
  - platform: template
    sensors:
      tv_power:
        value_template: '{{ state_attr("switch.ledvance_plug_tv","current_consumption")|int}}'
        unit_of_measurement: 'W'

in ledvance.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Ledvance Ledvance SmartPlug 01
- host: 192.168.2.89
  device_id: <red>
  local_key: <red>
  friendly_name: Ledvance TV
  protocol_version: "3.3"
  scan_interval: 15 # Values less than 10 seconds may cause stability issues
  entities:
    - platform: binary_sensor
      friendly_name: TV Status
      id: 1
      device_class: power
      state_on: "true"
      state_off: "false"
    - platform: switch
      friendly_name: TV Switch
      id: 1
    - platform: sensor
      friendly_name: TV Power
      id: 19
      scaling: 0.1
      unit_of_measurement: "W"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rianata schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:47:
[...]

Ik lees her en der issues met HA dashboard en een nieuwe versie van iOS/Safari die alles in de war schopt. Mogelijk zit daar het probleem. De oplossing? Die heb ik niet voor je :+ Chrome gebruiker over alle platformen.
Maar het is niet in safari, het is in de companion app. Overigens gebruik ik safari niet, gewoon Chrome op de iPhone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Maar het is niet in safari, het is in de companion app. Overigens gebruik ik safari niet, gewoon Chrome op de iPhone ;)
De companion app is een soort van schil om een website heen, en zal op iOS op de achtergrond safari gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:06:
[...]

De companion app is een soort van schil om een website heen, en zal op iOS op de achtergrond safari gebruiken
Ah! I see. Das mooi vervelend dan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Hebben jullie ook dat die gauges van het energie dashboard er zo gek uit zien? Kan ik daar iets aan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn9kgfP27oJqIrtLkGvtALPmjOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R31CQWRR1SNPSOb14v9bugJv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

crimby schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:14:
Hebben jullie ook dat die gauges van het energie dashboard er zo gek uit zien? Kan ik daar iets aan doen?

[Afbeelding]
IOS 15.2.1 soms? —> dan bekend probleem _/-\o_

15.2 had ook al gemekker overigens, maar zou wel/deels gefixed moeten zijn.

@Just_A_User , de companion app is deels een Safari Webview, immers de hele MMI van HA is gebouwd op web componenten. Dus een probleem in Safari is tevens zichtbaar in de companion app.

[ Voor 21% gewijzigd door Mars Warrior op 22-01-2022 20:23 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
crimby schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:14:

[Afbeelding]
Dit is dus exáct wat ik bedoel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Just_A_User schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:22:
[...]
Dit is dus exáct wat ik bedoel!
Ik had het op Discord nagevraagd en één van de devs gaf aan dat het probleem bekend is bij hun. Ik kon alleen het issue / PR niet vinden, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Mars Warrior schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:19:
[...]

IOS 15.2.1 soms? —> dan bekend probleem _/-\o_

15.2 had ook al gemekker overigens, maar zou wel/deels gefixed moeten zijn.

@Just_A_User , de companion app is deels een Safari Webview, immers de hele MMI van HA is gebouwd op web componenten. Dus een probleem in Safari is tevens zichtbaar in de companion app.
Ja 15.2.1.. sad :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Just_A_User schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:05:
[...]

offtopic:
Apple staat niet toe dat apps code interpreteren of compileren. Indirect (maar bewust?) gevolg daarvan is dat het renderen van websites, of andere HTML, CSS & JS code alleen door Safari kan worden gedaan. Of dat nu zoals anderen al hebben aangegeven de HA app is die de Safari Webview moet gebruiken, of Chrome die de Safari Webview moet gebruiken. Op Apple is het gewoon ten alle tijden Safari die de HTML, CSS, JS uitvoert / rendert en als daar een bug in zit, of iets in ontbreekt, of wat dan ook, is het onmogelijk om daar iets aan te doen. En zoals aangegeven, alternatieve browsers, zoals dus Chrome, of Firefox, of Edge, zijn simpelweg een andere schil om Safari. Het is gewoon Safari met een ander uiterlijk en bv synchronisatie met dezelfde browser op andere platformen. Maar pure web tech features die Chrome op Windows, Linux of Android heeft kunnen ze onmogelijk aan de iOS versie toevoegen.
En wat meer ontopic. Op Android zal de HA companion app dus ook de/een webview gebruiken. Alleen kun je op Android in het algemeen alternatieven installeren en laten gebruiken. Als ik bv in de (G)Mail app een link aan klik dan opent een Firefox webview binnen de GMail app. Of de HA ook de als standaard ingestelde webview gebruikt en dus mogelijk transparant Firefox, of dat dat altijd die van Android zelf / Chrome is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hier, https://github.com/home-assistant/frontend/issues/10910 het hele verhaal vanaf vorig jaar toen de eerste problemen met Safari en de Gauge begonnen…

…en nog niet zijn opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Hier, https://github.com/home-assistant/frontend/issues/10910 het hele verhaal vanaf vorig jaar toen de eerste problemen met Safari en de Gauge begonnen…

…en nog niet zijn opgelost!
Vorig jaar laat het wel lekker lang geleden klinken natuurlijk, maar het is ook gewoon vorige maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

TheFes schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Vorig jaar laat het wel lekker lang geleden klinken natuurlijk, maar het is ook gewoon vorige maand.
Ze gaven vorige maand aan dat ze het volgend jaar zouden oplossen, dus vandaar 8)

Klinkt ook lekker lang, maar het is een lastig probleem, zeker nu 15.2.1 er nog een schepje bovenop doet.

Ik heb zelf met mijn SVG custom cards geen problemen gehad van iOS 14.x naar 15.x, tot nu dus: 15.2.1 doet een aantal zaken nogal anders, en veroorzaakt het nodige aan uitzoekwerk.

De vraag is of je het ook nog op iOS 14.x t/m 15.2 wilt laten werken. Oftwewel mogelijk een fix specifiek vanaf 15.2.1, of mogelijk enkel 15.2.1 omdat 15.3 het probleem weer oplost :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:12
Mars Warrior schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Ze gaven vorige maand aan dat ze het volgend jaar zouden oplossen, dus vandaar 8)

Klinkt ook lekker lang, maar het is een lastig probleem, zeker nu 15.2.1 er nog een schepje bovenop doet.

Ik heb zelf met mijn SVG custom cards geen problemen gehad van iOS 14.x naar 15.x, tot nu dus: 15.2.1 doet een aantal zaken nogal anders, en veroorzaakt het nodige aan uitzoekwerk.

De vraag is of je het ook nog op iOS 14.x t/m 15.2 wilt laten werken. Oftwewel mogelijk een fix specifiek vanaf 15.2.1, of mogelijk enkel 15.2.1 omdat 15.3 het probleem weer oplost :z
Grappig dat ik er dan weer geen last van heb, blijkbaar treft het niet iedereen

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

martinvdm schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:05:
[...]

Grappig dat ik er dan weer geen last van heb, blijkbaar treft het niet iedereen
Cache van de companion app nog niet geleegd soms?

Ach, bij mij ziet het energy dashboard er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSO0J9d3_UVeQLHBT23b8s9DqC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTWqjLS4gjiL83CK3rwwH7sa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjFXQTRerF6LmW5V0yL8nPL6uws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cB8l4IyzottR11FbaZa7cDCU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb onder Deconz een Ikea wall plug toegevoegd. Deze staat nu als een "switch". Hoe zet ik deze naar om naar een "light"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjanssen schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:56:
Ik heb onder Deconz een Ikea wall plug toegevoegd. Deze staat nu als een "switch". Hoe zet ik deze naar om naar een "light"?
Niet. Eigenlijk is het ook een switch. Jij wil er een lamp op aansluiten maar je kunt natuurlijk net zo makkelijk een koffiemachien inpluggen. Ondersteunt natuurlijk ook alleen aan/uit en niet dimmen of andere kleurtemperaturen.

Maakt in de praktijk ook niet uit of het nou een light of switch entity is.

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 23-01-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07
tjanssen schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:56:
Even een light toevoegen met platform switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
sOid schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:16:
[...]

Niet. Eigenlijk is het ook een switch. Jij wil er een lamp op aansluiten maar je kunt natuurlijk net zo makkelijk een koffiemachien inpluggen. Ondersteunt natuurlijk ook alleen aan/uit en niet dimmen of andere kleurtemperaturen.

Maakt in de praktijk ook niet uit of het nou een light of switch entity is.
Maar dan kan ik de switch dus niet in een light group zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:24
Goedemorgen :)

Wij zijn onze trap aan t renoveren. Iemand hier toevallig zijn trap voorzien van ledstrips op een niet al te dyi manier maar wel lichtelijk dyi? Lees: alles solderen en flashen is niet helemaal mijn ding.. liever sluit ik de strips op een unit aan en kan die controllen vanuit HA.

- 13 treden met een bocht bovenin (laatste 4 treden)
- Bij boven of beneden na x tijd/bij x lumen lampen aan (per trede is niet nodig, leuk als t kan)
- Heb op dit moment nog geen PIR oid beschikbaar, maar dat zou geen probleem moeten zijn.

Ben op zoek naar een soort write-up met kitlist.

Aanvulling:

Inmiddels deze gevonden: https://www.ledstripkonin...m-wit-complete-set-50-cm/

Zal vast goedkoper kunnen, maar t ziet er eenvoudig uit.. NU alleen de HA vraag --> ze laten je kiezen tussen diverse bedieningen waaronder deze: https://www.ledstripkonin...bedienen-met-philips-hue/

Zou die ook met een andere controller te vervangen zijn om te werken met HA? (Of zelfs werken met Deconz?, het lijkt deze te zijn: https://zigbee.blakadder.com/Gledopto_GL-C-009.html ) Het lijkt me wel.. maar dit is waar voor mij echt de rabbithole begint.

[ Voor 38% gewijzigd door Koepert op 23-01-2022 13:36 . Reden: Aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjanssen schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Maar dan kan ik de switch dus niet in een light group zetten....
Zie opmerking van @-Casper hierboven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Deze kruiste net mijn bericht. Thanks!
sOid schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Zie opmerking van @-Casper hierboven :)
Dank u beiden. Problem solved, case closed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Ik probeer momenteel een grafiek te maken (met de Apexcharts-card) waarbij ik mijn gasverbruik kan zien ten opzichte van de buitentemperatuur. By default heb ik enkel een sensor die mijn totale gasverbruik weergeeft, dus ik heb zelf een sensor proberen maken die dit 'hourly' aangeeft. Helaas krijg ik nu redelijk gekke waarden waarbij het getal veel hoger is dan zou moeten.

Onderstaande code heb ik gebruikt om zelf een sensor aan te maken.

code:
1
2
3
4
5
 - platform: derivative
    name: Hourly Gas Consumption
    source: sensor.gas_consumption
    unit_time: h
    time_window: "00:01:00"

Het gasverbruik dat hier uitkomt ligt echter veel te hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia8zJ5Wv60B7CeVbmy_dNLRTUEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubaVuubljFrAN9Ufjce8oNlr.png?f=fotoalbum_large

Duidelijk te zien als je dit vergelijk met het energie-dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VeH33JJ7BKyz3THIATnJ9ggjGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oe38dvZxyTbsmedLX5BrhWsW.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe ik deze sensor correct kan aanmaken of hoe ik dit oplos?
Ik heb momenteel ook een nieuwe sensor aangemaakt met 'Utility Meter' (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/), maar dit resultaat kan ik nog niet zien...

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Shattering

- platform: derivative lijkt me eigenaardig.

Utility_meter hourly lijkt me beter geschikt. Ik zou dat even afwachten, volgens mij zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:21
code:
1
2
3
4
5

Zou je de time_window niet op 1 uur zetten? Anders krijg je de wijziging per minuut geextrapoleerd naar 1 uur impact, vandaar de wat afwijkende waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
Toch nog even posten hier.
Ik geraak er niet aan uit
Ik heb een dimmer die mn haard aan moet sturen.

Volgende input boolean aangemaakt
code:
1
2
3
haard_eco:
  name: Eco vlammen 
  icon: mdi:leaf

input number
code:
1
2
3
4
5
6
haard_vlamhoogte:
  name: Vlamhoogte
  initial: 1
  min: 1
  max: 7
  step: 1

Volgende thermostaat enkel om in lovelace te tonen, dus die temperatuur hoeft geen automations te hebben
code:
1
2
3
4
5
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Haard
    heater: light.haard
    target_sensor: sensor.temperature_keuken

Volgende automations
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
- id: Haard aanzetten 
  alias: Haard aan 
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: light.haard
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.haard_vlamhoogte
      value: 1

- id: Haard eco 
  alias: Haard eco modus
  trigger:
    entity_id: input_boolean.haard_eco
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness_pct: 97

- id: Haard eco uit
  alias: Haard eco modus uit
  trigger:
    entity_id: input_boolean.haard_eco
    from: 'on'
    to: 'off'
  action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      value: 1

- id: Vlamhoogte change
  alias: Vlamhoogte aanpassen
  trigger:
  variables:
    conversion:
      i1: 48
      i2: 58
      i3: 67
      i4: 75
      i5: 81
      i6: 88
      i7: 94
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
    data:
      brightness_pct: "{{ conversion['i' ~ states('input_number.haard_vlamhoogte')] }}"

En dan mn lovelace
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
cards:
      - type: thermostat
        entity: climate.haard
      - type: entities
        entities:
          - type: conditional
            conditions:
              - entity: input_boolean.haard_eco
                state: "off"
            row:
              entity: input_number.haard_vlamhoogte 
          - entity: input_boolean.haard_eco

Probleem: het werkt niet.
Het dimmen werkt totaal niet, en ik twijfel of ik nu wel of niet de 0 moet toevoegen aan de input number

Als ik de haard aanzet, moet input number zoiezo op 1 komen te staan, maw gedimd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Fab1Man schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:52:
[...]

Ik heb de Conbee II. Het vreemde is dat ie een paar dagen gewoon niet responsief was, nu is opeens de battery charge in 1 dag met 10% gedaald en hij leidt z’n eigen leven. Er zit een automation op dat ie ‘s avonds dicht gaat en ‘s ochtends op 40% open. Nu staat ie op 93% en reageert wederom niet.
Hier ook wel benieuwd naar, lees heel wat op fora
Ik wil vooral dat hij het altijd doet, icm conbee 2 stick en dat je batterijstatus kan uitlezen, up/down en in een bepaalde stand kan zetten.

Beter links laten liggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 18:44

Fab1Man

Live life to the fullest

skank schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:05:
[...]

Hier ook wel benieuwd naar, lees heel wat op fora
Ik wil vooral dat hij het altijd doet, icm conbee 2 stick en dat je batterijstatus kan uitlezen, up/down en in een bepaalde stand kan zetten.

Beter links laten liggen dan?
Ik ben erachter dat het aan het IKEA rolgordijn zelf ligt. De rechterkant kan stroef gaan lopen waardoor ie denkt al boven te zijn. En dan staat alles dus helemaal verkeerd. Ik heb die van IKEA teruggebracht en ik ben gegaan voor Motion Blinds icm standaard rolgordijnen. Werkt top en ook geen raar gedoe met een top en bottom stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Fab1Man schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:46:
[...]

Ik ben erachter dat het aan het IKEA rolgordijn zelf ligt. De rechterkant kan stroef gaan lopen waardoor ie denkt al boven te zijn. En dan staat alles dus helemaal verkeerd. Ik heb die van IKEA teruggebracht en ik ben gegaan voor Motion Blinds icm standaard rolgordijnen. Werkt top en ook geen raar gedoe met een top en bottom stand.
Dus geen slimme gordijnen meer? of wat bedoel je met motion blinds?
Aqara heeft ook roller shade E1 devices voor rolgordijnen, mss werken die beter
https://www.xiaomiproduct...ller-shade-driver-e1.html

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 23-01-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 18:44

Fab1Man

Live life to the fullest

skank schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Dus geen slimme gordijnen meer? of wat bedoel je met motion blinds?
Aqara heeft ook roller shade E1 devices voor rolgordijnen, mss werken die beter
https://www.xiaomiproduct...ller-shade-driver-e1.html
Motion Blinds van Coulisse. Motoren zijn te koop bij de Hornbach voor 60 euro. Er loopt ook een topic hier, zijn wel wat mensen met issues maar die heb ik zelf niet. Verder is er ook een officiële integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mmm es zien, wel een pak duurder dan ikea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13
Ik probeerde gister de portainer addon (https://community.home-as...ty-add-on-portainer/68836) te installeren, ik heb deze wel eens eerder gebruikt, maar ook weer verwijdert. Nu wil ik toch weer een beetje pielen met losse containers, maar ik kan de addon niet vinden in de community store. Eerst dacht ik dan het een instance issue was, dus alleen bij mijn instance. Maar nu wil vanavond hassio op een andere host gaan draaien, dus ik heb een clean install gedaan. Maar na een nieuwe install zie ook nu geen portainer staan, de user is admin, heeft advanced aan staan en zit ziet wel allerhande addons, zowel official als community. Waar is portainer heen?

En terwijl ik deze post maak en de sources probeer in te linken, kom ik er achter dat portainer is gestop:
https://github.com/hassio...on-portainer#discontinued

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:08
Koepert schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:37:
...
Zal vast goedkoper kunnen, maar t ziet er eenvoudig uit.. NU alleen de HA vraag --> ze laten je kiezen tussen diverse bedieningen waaronder deze: https://www.ledstripkonin...bedienen-met-philips-hue/

Zou die ook met een andere controller te vervangen zijn om te werken met HA? (Of zelfs werken met Deconz?, het lijkt deze te zijn: https://zigbee.blakadder.com/Gledopto_GL-C-009.html ) Het lijkt me wel.. maar dit is waar voor mij echt de rabbithole begint.
dat laatste plaatje bij ledstripkoning staat idd gl-c-009 op. bij blackadder zie ik deconz er niet bij staan, wellicht eens in deconz topic vragen. ik heb een soortgelijke met zigbee2mqtt (wel met conbee stick), werkt prima. laatst nog gebruikt met een al te felle kerstster die op een volt of 40 werkte :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Nu we geen portainer meer hebben, hoe kan ik dan het beste kijken we er de resources op mijn host gebruikt?
Ik gebruik: https://www.home-assistant.io/integrations/systemmonitor/ voor het totaal, maar als ik hoge load zie kan ik niet terug vinden wie of welke addon dit veroorzaakt, waar kan ik dit vinden? (behalve per addon kijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:10
ymoona schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:02:
Nu we geen portainer meer hebben, hoe kan ik dan het beste kijken we er de resources op mijn host gebruikt?
Ik gebruik: https://www.home-assistant.io/integrations/systemmonitor/ voor het totaal, maar als ik hoge load zie kan ik niet terug vinden wie of welke addon dit veroorzaakt, waar kan ik dit vinden? (behalve per addon kijken)
Je kan per addon de load weergeven als sensor. Ga naar Devices & Services, Supervisor, entities. Activeer welke je wil zien. Bijvoorbeeld alle entities eindigend op "memory_percent". Is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
balk schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:51:
[...]

Je kan per addon de load weergeven als sensor. Ga naar Devices & Services, Supervisor, entities. Activeer welke je wil zien. Bijvoorbeeld alle entities eindigend op "memory_percent". Is dat wat je bedoelt?
Ja, dat is precies wat ik bedoel, dankje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:42
Shattering schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:35:
Ik probeer momenteel een grafiek te maken (met de Apexcharts-card) waarbij ik mijn gasverbruik kan zien ten opzichte van de buitentemperatuur. By default heb ik enkel een sensor die mijn totale gasverbruik weergeeft, dus ik heb zelf een sensor proberen maken die dit 'hourly' aangeeft. Helaas krijg ik nu redelijk gekke waarden waarbij het getal veel hoger is dan zou moeten.

Onderstaande code heb ik gebruikt om zelf een sensor aan te maken.

code:
1
2
3
4
5

Het gasverbruik dat hier uitkomt ligt echter veel te hoog.

[Afbeelding]

Duidelijk te zien als je dit vergelijk met het energie-dashboard.

[Afbeelding]

Weet iemand hoe ik deze sensor correct kan aanmaken of hoe ik dit oplos?
Ik heb momenteel ook een nieuwe sensor aangemaakt met 'Utility Meter' (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/), maar dit resultaat kan ik nog niet zien...

Bedankt!
@Shattering Ik weet niet precies wat je wilt bereiken maar hiervoor hebben ze "gewogen graaddagen" voor uitgevonden. Daarmee kun je het gasverbruik adhv de buitentemperatuur vergelijken. Zoek ook eens in dit topic iemand had hiervoor al iets gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Laatst online: 08:16
Goedemorgen :)

Wij zijn onze trap aan t renoveren. Iemand hier toevallig zijn trap voorzien van ledstrips op een niet al te dyi manier maar wel lichtelijk dyi? Lees: alles solderen en flashen is niet helemaal mijn ding.. liever sluit ik de strips op een unit aan en kan die controllen vanuit HA.

- 13 treden met een bocht bovenin (laatste 4 treden)
- Bij boven of beneden na x tijd/bij x lumen lampen aan (per trede is niet nodig, leuk als t kan)
- Heb op dit moment nog geen PIR oid beschikbaar, maar dat zou geen probleem moeten zijn.

Ben op zoek naar een soort write-up met kitlist.

Aanvulling:

Inmiddels deze gevonden: https://www.ledstripkonin...m-wit-complete-set-50-cm/

Wij willen ook over 1-2 jaar de trap renoveren en LED strips in de treden verwerken. Kwam ook een paar weken terug op dezelfde optie uit zoals wat jij hebt gevonden.

Het lijkt mij geen problemen op te leveren om dit te koppelen aan HA. Moet prima te doen zijn via Zigbee en anders via MQTT. Nu is wel mijn kennis nog nihil betreffende MQTT, maar voor wat ik heb begrepen van MQTT is het zeer veelzijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Campo di Casa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:31:
[...]

Wij willen ook over 1-2 jaar de trap renoveren en LED strips in de treden verwerken. Kwam ook een paar weken terug op dezelfde optie uit zoals wat jij hebt gevonden.

Het lijkt mij geen problemen op te leveren om dit te koppelen aan HA. Moet prima te doen zijn via Zigbee en anders via MQTT. Nu is wel mijn kennis nog nihil betreffende MQTT, maar voor wat ik heb begrepen van MQTT is het zeer veelzijdig.
Ja ik begin ook te neigen om naar MQTT te migreren.. t zijn nog ‘maar’ 41 apparaten te migreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:13

-CJ

Not remastered

Zijn er nette manieren om een bevestigingsmelding te krijgen? Casus: ik druk op een knop in het dashboard en zou dan graag een bevestiging zien van die actie.

Met een lamp is dat niet persé nodig (je ziet dat de lamp aangaat) maar ik heb ook knoppen voor acties waarvan je het effect niet ziet (voorverwarmen auto).

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@-CJ

Via een notificatie op het dashboard? Of op een mobiele telefoon? Beide kan.
Kun je de status 'Voorverwarmen' niet zichtbaar maken naast de knop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:26
-CJ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:39:
Zijn er nette manieren om een bevestigingsmelding te krijgen? Casus: ik druk op een knop in het dashboard en zou dan graag een bevestiging zien van die actie.

Met een lamp is dat niet persé nodig (je ziet dat de lamp aangaat) maar ik heb ook knoppen voor acties waarvan je het effect niet ziet (voorverwarmen auto).
Bevestiging van indrukken of bevestiging dat de actie daadwerkelijk is cq word uitgevoerd?

De eerste zou je kunnen oplossen met knop van kleur veranderen.
Bevestiging dat de actie word uitgevoerd, je voorbeeld van verwarming zul je ook data terug moeten krijgen.
evt kun je dat ook met een kleur oid oplossen

In mijn setup maak ik voor lampen gebruik van een geel icoon, voor radio, airco en verwarming word de knop groen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024

Uit ervaring weet ik dat degene die ledstripkoning aanbied gewoon met Deconz werkt. zonder problemen...

De pir die meegeleverd worden zullen wss niet via HA te monitoren zijn, maar direct op de ledstrips schakelen. Dus als je iets wil via HA (lichtsterkte) zal je met externe (zigbee) pir aan de slag moeten.

Persoonlijk heb ik het opgelost met een standaard bediening, meegeleverde pir boven en onderaan de trap en een stopcontactschakelaar ertussen, waarbij ik overdag de verlichting uitschakel en 'snachts de pir de trapverlichting laat schakelen.
Ik kan de helderheid niet via HA aan passen, enkel aan/uit in een voorgedefineerde helderheid.

Was voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Campo di Casa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:31:
[...]
Moet prima te doen zijn via Zigbee en anders via MQTT. Nu is wel mijn kennis nog nihil betreffende MQTT, maar voor wat ik heb begrepen van MQTT is het zeer veelzijdig.
Dit klinkt een beetje als 'de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt', maar je geeft zelf al aan dat je kennis nog nihil is :)

MQTT is een bepaalde taal, een structuur qua berichtgeving. Maar het is geen netwerktechniek zoals wifi, zigbee, z-wave, ethernet etc.

Als je zegt in plaats van Zigbee gebruik te maken van MQTT, dan zegt dat nog steeds niks over hoe de data bij HA terecht komt. Dat kan nog steeds via Zigbee zijn (Zigbee2MQTT laat de communicatie eerst via Zigbee verlopen, vertaalt het dan naar MQTT), of bijvoorbeeld een wifi of ethernetcontroller met ingebouwde MQTT-client. Maar is er een geschikte wifi-controller (die werkt als MQTT-client) beschikbaar voor dit LED-traptredensysteem?

Samengevat: als iemand zegt "i.p.v. Zigbee/Z-wave/Wifi"/Modbus/Ethernet gebruik ik gewoon MQTT" dan denk ik "Huh? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
feenstn schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Uit ervaring weet ik dat degene die ledstripkoning aanbied gewoon met Deconz werkt. zonder problemen...

De pir die meegeleverd worden zullen wss niet via HA te monitoren zijn, maar direct op de ledstrips schakelen. Dus als je iets wil via HA (lichtsterkte) zal je met externe (zigbee) pir aan de slag moeten.

Persoonlijk heb ik het opgelost met een standaard bediening, meegeleverde pir boven en onderaan de trap en een stopcontactschakelaar ertussen, waarbij ik overdag de verlichting uitschakel en 'snachts de pir de trapverlichting laat schakelen.
Ik kan de helderheid niet via HA aan passen, enkel aan/uit in een voorgedefineerde helderheid.

Was voor mij voldoende.
Ik stel de migratie naar MQTT ipv DECONZ nog wel ff uit :P Zal t eerst zo proberen. Komt vandaag ook al binnen als t goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Ik heb gister een complete rebuild gedaan op nieuwe (tweedehands) hardware. Ging verrassend soepel ondanks dat er altijd wel iets mis gaat. Waar het voornamelijk mis is gegaan is dat ik de restore van backup heb gedaan, en bij gebrek aan progress of andere indicatie dat er nog iets gebeurd het systeem reboot heb. Dus als op restore klik in de UI stopt per direct je frontend. Op de console kan ik verder geen progress vinden. Dus uiteindelijk na een kwartier ofzo maar een restart gegeven (ctrl+alt+del). Daarna kwam ha terug, maar had ik niet alle plugins, dus met hand nog een partial restore gedaan.

Waarschijnlijk had ik met "ha supervisor logs" op de console kunnen zien dat hij nog bezig was, maar dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07
ymoona schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:30:
Ik heb gister een complete rebuild gedaan op nieuwe (tweedehands) hardware. Ging verrassend soepel ondanks dat er altijd wel iets mis gaat. Waar het voornamelijk mis is gegaan is dat ik de restore van backup heb gedaan, en bij gebrek aan progress of andere indicatie dat er nog iets gebeurd het systeem reboot heb. Dus als op restore klik in de UI stopt per direct je frontend. Op de console kan ik verder geen progress vinden. Dus uiteindelijk na een kwartier ofzo maar een restart gegeven (ctrl+alt+del). Daarna kwam ha terug, maar had ik niet alle plugins, dus met hand nog een partial restore gedaan.

Waarschijnlijk had ik met "ha supervisor logs" op de console kunnen zien dat hij nog bezig was, maar dat wist ik niet.
Na een kwartier is ook wel snel. Ik heb hier verhalen langs zien komen dat men uren heeft gewacht tot die klaar was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Vaevictis_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 05:18:
[...]

@Shattering Ik weet niet precies wat je wilt bereiken maar hiervoor hebben ze "gewogen graaddagen" voor uitgevonden. Daarmee kun je het gasverbruik adhv de buitentemperatuur vergelijken. Zoek ook eens in dit topic iemand had hiervoor al iets gemaakt.
Bedankt! Dat lijkt inderdaad op hetgeen wat ik wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:52

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@ymoona Gebrek aan voortgang informatie tijdens een snapshot/backup restore heeft bij mij ook geresulteerd in een corrupte database onlangs en een paar missende/niet werkende add-ons, toen ik van een 32-bit naar een 64-bit versie ging van HA. Daar zit nog een flink verbeter punt, vind ik. Gelukkig was zigbee2mqtt wel in een keer gelukt, dus hoefde niet alle (ingebouwde) zigbee devices opnieuw te koppelen.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Laatst online: 08:16
Gizz schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Dit klinkt een beetje als 'de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt', maar je geeft zelf al aan dat je kennis nog nihil is :)

MQTT is een bepaalde taal, een structuur qua berichtgeving. Maar het is geen netwerktechniek zoals wifi, zigbee, z-wave, ethernet etc.

Als je zegt in plaats van Zigbee gebruik te maken van MQTT, dan zegt dat nog steeds niks over hoe de data bij HA terecht komt. Dat kan nog steeds via Zigbee zijn (Zigbee2MQTT laat de communicatie eerst via Zigbee verlopen, vertaalt het dan naar MQTT), of bijvoorbeeld een wifi of ethernetcontroller met ingebouwde MQTT-client. Maar is er een geschikte wifi-controller (die werkt als MQTT-client) beschikbaar voor dit LED-traptredensysteem?

Samengevat: als iemand zegt "i.p.v. Zigbee/Z-wave/Wifi"/Modbus/Ethernet gebruik ik gewoon MQTT" dan denk ik "Huh? :P
ben blij dat je al aanhaalt te hebben gelezen dat mijn kennis nihil is betreffende MQTT. :)
Het was mij bekend dat het geen netwerktechniek maar meer een taal om verschillende devices met elkaar te kunnen laten communiceren. Dat is lig wel wat ik laatst begreep uit een item op Tweakers wat over domotica ging en even kort MQTT werd toegelicht. Een digitaal prikbord waar devices info op kunnen plaatsen of lezen.
En als ik zie dat een device MQTT ondersteund maakt het niet zoveel meer uit hoe de info word aangeboden naar de broker. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Campo di Casa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:23:
[...]
En als ik zie dat een device MQTT ondersteund maakt het niet zoveel meer uit hoe de info word aangeboden naar de broker. ;)
Probleem is alleen dat er niet zoveel devices zijn die (standaard) MQTT spreken :)

De Shelly's kunnen het, maar voor de rest betreft het vooral zelfbouw of devices op basis van de ESP32 of ESP8266 die door de eindgebruiker van andere firmware worden voorzien. Denk aan software als ESPHome, ESPEasy, Tasmota of WLED.

Het is vrij makkelijk om uit te vinden of een zigbee-controller die bij de trapverlichting genoemd wordt compatibel is met ZHA/Z2M/Deconz. Maar even snel checken of de daargenoemde wifi-controller helemaal te herprogrammeren is met een firmware die MQTT ondersteund, dat is andere koek.

De Zigbee-route is makkelijker en meer 'plug-and-play' dan al je apparatuur én firmware ombouwen naar MQTT. Daarom verbaasde ik me een beetje over de opmerking 'lukt het niet via Zigbee, dan gewoon via MQTT' omdat het laatste vaak veel meer voeten in de aarde heeft :)

Maar volgens mij speelt er ook iets anders, namelijk een ander gebruik van de term MQTT dan ik dacht:
Koepert schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Ik stel de migratie naar MQTT ipv DECONZ nog wel ff uit :P Zal t eerst zo proberen. Komt vandaag ook al binnen als t goed is.
Hierbij bedoelt @Koepert (neem ik aan!) dat hij van Zigbee-coördinator wil wisselen door te migreren van Deconz naar Zigbee2MQTT. Dat is iets compleet anders dan de discussie die ik dacht te lezen: in plaats van Zigbee (een draadloos protocol) overstappen op MQTT (manier van berichtjes formulieren).

Naar Z2M overstappen omdat een device dat je wilt gebruiken niet door Deconz wordt ondersteund snap ik. Dat is een stuk logischer dan stoppen met Zigbee en voortaan MQTT gebruiken :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Gizz schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Probleem is alleen dat er niet zoveel devices zijn die (standaard) MQTT spreken :)

De Shelly's kunnen het, maar voor de rest betreft het vooral zelfbouw of devices op basis van de ESP32 of ESP8266 die door de eindgebruiker van andere firmware worden voorzien. Denk aan software als ESPHome, ESPEasy, Tasmota of WLED.

Het is vrij makkelijk om uit te vinden of een zigbee-controller die bij de trapverlichting genoemd wordt compatibel is met ZHA/Z2M/Deconz. Maar even snel checken of de daargenoemde wifi-controller helemaal te herprogrammeren is met een firmware die MQTT ondersteund, dat is andere koek.

De Zigbee-route is makkelijker en meer 'plug-and-play' dan al je apparatuur én firmware ombouwen naar MQTT. Daarom verbaasde ik me een beetje over de opmerking 'lukt het niet via Zigbee, dan gewoon via MQTT' omdat het laatste vaak veel meer voeten in de aarde heeft :)

Maar volgens mij speelt er ook iets anders, namelijk een ander gebruik van de term MQTT dan ik dacht:

[...]

Hierbij bedoelt @Koepert (neem ik aan!) dat hij van Zigbee-coördinator wil wisselen door te migreren van Deconz naar Zigbee2MQTT. Dat is iets compleet anders dan de discussie die ik dacht te lezen: in plaats van Zigbee (een draadloos protocol) overstappen op MQTT (manier van berichtjes formulieren).

Naar Z2M overstappen omdat een device dat je wilt gebruiken niet door Deconz wordt ondersteund snap ik. Dat is een stuk logischer dan stoppen met Zigbee en voortaan MQTT gebruiken :z
Je aanname omtrent mijn opmerking is juist 😁. K heb n conbee II stick met deConz. Want default zo ongeveer. Ik zou dan overstappen naar conbee II icm zigbee2mqtt vanwege bredere device ondersteuning. Maar officieel is z2m icm conbee nog experimenteel en gaat t om 1 device dat nu niet supported zou zijn. En wellicht dus wel maar dan nog.. te lang ‘het is maar 1’ levert een grotere migratie op dan eens de knoop doorhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01
@Koepert Ik zie het label experimental tegenwoordig niet meer staan bij de ConBee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:18:
@Koepert Ik zie het label experimental tegenwoordig niet meer staan bij de ConBee
zie inderdaad dat dit inmiddels niet meer zo is. Wellicht toch eens induiken.. Heb nog weinig edge-cases, maar volgens mij zijn de mogelijkheden binnen mijn bestaande hardware ook breder (meer opties met mn lampen, schakelaars, etc).

Maar goed.. t is idd n major overhaul, ook met 40 a 50 apparaten..

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Voor de geïnteresseerden:
Ik heb vorig jaar een script gemaakt om Google Homes te resumen nadat er een TTS op afgespeeld is. Dit werkt standaard niet. Door het jaar geen (tot vandaag aan toe) is het script verbeterd en zijn er bugs geplet.

Echter liep ik zelf tegen de beperking aan dat ik ook op andere momenten graag de oude stream wil resumen, bijvoorbeeld nadat ik een plaatje gecast heb, of nadat er een mp3 afgespeeld is.

Daarom heb ik het script aangepast, en worden nu alle service calls ondersteund. Je kunt deze als data meegeven (en zelfs in de GUI kiezen als je dat wil, je kunt dus de hele script call in de GUI opbouwen, en vervolgens in je automation plakken).
LET OP: alleen service calls worden ondersteund, als je iets anders wil moet je het in een script zetten, en dan dat script in een service call aanroepen.

Ik heb het op het community forum van HA geplaatst, daar staat ook meer info en uitleg.

EDIT:
Ik ben inmiddels ook bezig met een blueprint hiervoor.
Blueprint al weer opgegeven, aangezien er dan dit van mijn code gemaakt wordt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
- alias: Set variables to be used in the script
  variables:
    target_list: "{% if voice_tts_target is defined %}\n  {{ [ voice_tts_target ]\
      \ }}\n{% else %}\n  {# determine entities of cast integraton #}\n    {%- set\
      \ devices = states | map(attribute='entity_id') | map('device_id') | unique\
      \ | reject('eq',None) | list %}\n    {%- set ns = namespace(entities = []) %}\n\
      \    {%- for device in devices %}\n      {%- set ids = device_attr(device, 'identifiers')\
      \ | list | first %}\n      {%- if ids and ids | length == 2 and ids[0] == 'cast'\
      \ %}\n        {%- set ns.entities = ns.entities + device_entities(device) %}\n\
      \      {%- endif %}\n    {%- endfor %}\n    {% set cast_entities = ns.entities\
      \ %}\n  {# create target lists #}\n  {% if target is defined %}\n    {# create\
      \ lists based on target input #}\n      {% set area_list = target.area_id.replace('\
      \ ' , '').split(',') if target.area_id is string else target.area_id %}\n  \
      \    {% set device_list = target.device_id.replace(' ' , '').split(',') if target.device_id\
      \ is string else target.device_id %}\n      {% set entity_list = target.entity_id.replace('\
      \ ' , '').split(',') if target.entity_id is string else target.entity_id %}\n\
      \  {% else %}\n    {# determine targets based on actions if target not specified\
      \ #}\n      {% set ns = namespace(entity = [], device = [], area = [] ) %}\n\
      \      {% for item in action %}\n        {% set entity = item.target.get('entity_id',\
      \ []) %}\n        {% set device = item.target.get('device_id', []) %}\n    \
      \    {% set area = item.target.get('area_id', []) %}\n        {% set ns.entity\
      \ = ns.entity + [ entity ] if entity is string else entity %}\n        {% set\
      \ ns.device = ns.device + [ device ] if device is string else device %}\n  \
      \      {% set ns.area = ns.area + [ area ] if area is string else area %}\n\
      \      {% endfor %}\n      {% set area_list = ns.area %}\n      {% set device_list\
      \ = ns.device %}\n      {% set entity_list = ns.entity %}\n  {% endif %}\n \
      \ {# create entity list based on device/area input #}\n    {# determine cast\
      \ entities of areas #}\n      {% set ns = namespace(area_cast = []) %}\n   \
      \   {% for area in area_list %}\n        {% set ns.area_cast = ns.area_cast\
      \ + area_entities(area) | select('in', cast_entities) | list %}\n      {% endfor\
      \ %}\n      {% set area_cast = ns.area_cast %}\n    {# determine cast entities\
      \ of devices #}\n      {% set ns = namespace(device_cast = []) %}\n      {%\
      \ for device in device_list %}\n        {% set ns.device_cast = ns.device_cast\
      \ + device_entities(device) | select('in', cast_entities) | list %}\n      {%\
      \ endfor %}\n      {% set device_cast = ns.device_cast %}\n  {# create list\
      \ with all entities #}\n    {{ (area_cast + device_cast + entity_list) | unique\
      \ | list }}\n{% endif %}\n"

Dat valt natuurlijk niet te onderhouden...

[ Voor 80% gewijzigd door TheFes op 24-01-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

RudolfR schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:42:
@-CJ

Via een notificatie op het dashboard? Of op een mobiele telefoon? Beide kan.
Kun je de status 'Voorverwarmen' niet zichtbaar maken naast de knop?
raymondw schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Bevestiging van indrukken of bevestiging dat de actie daadwerkelijk is cq word uitgevoerd?

De eerste zou je kunnen oplossen met knop van kleur veranderen.
Bevestiging dat de actie word uitgevoerd, je voorbeeld van verwarming zul je ook data terug moeten krijgen.
evt kun je dat ook met een kleur oid oplossen

In mijn setup maak ik voor lampen gebruik van een geel icoon, voor radio, airco en verwarming word de knop groen.
Ik roep een service aan voor het voorverwarmen, weergeef status staat aan op de knop maar kleur verandert niet. Mede gok ik omdat het voorverwarmen niet echt een status is maar meer een opdracht. Enige waarmee ik kan controleren of de auto het ook doet is de combinatie van verwarming aan en motor uit. Dat zijn twee aparte entiteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-CJ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:08:
[...]

[...]

Ik roep een service aan voor het voorverwarmen, weergeef status staat aan op de knop maar kleur verandert niet. Mede gok ik omdat het voorverwarmen niet echt een status is maar meer een opdracht. Enige waarmee ik kan controleren of de auto het ook doet is de combinatie van verwarming aan en motor uit. Dat zijn twee aparte entiteiten.
Je kunt een template binary sensor aanmaken die aan is als aan die voorwaarden voldaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:22

..Christiaan..

..zwll..

Ik heb ha draaien op mijn ds218+ in docker, maar niet de supervisor versie. Is dit om te zetten? Ik heb wat Sonoff schakelaar die ik wil integreren maar dat kan niet zonder sv....

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
..Christiaan.. schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:06:
Ik heb ha draaien op mijn ds218+ in docker, maar niet de supervisor versie. Is dit om te zetten? Ik heb wat Sonoff schakelaar die ik wil integreren maar dat kan niet zonder sv....
Waarom zou dat niet zonder supervisor kunnen? Alle add-ons zijn ook alleen maar docker containers, je zou elke add-on ook gewoon zelf kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Ik heb HA in docker draaien op mijn Synology NAS DS220+, draait naar volle tevredenheid; aangezien ik een newbie ben, ben ik vrij lang bezig geweest om e.e.a. up en running te krijgen. Nu alle apparatuur die ik wilde integreren geïntegreerd is en mijn dashboard af heb ik de volgende vraag: Hoe kan ik in de toekomst updaten als er een nieuwe versie beschikbaar komt? Wat voor mij belangrijk is, is dat de configuratie; dashboard etc behouden blijft en dat ik niet alle add-ons etc opnieuw moet gaan installeren? Ik heb op dit forum gezocht en daarbuiten maar kan eigenlijk geen duidelijke handleiding vinden, wel kom ik watchtower etc tegen, maar het is mij bij deze optie niet duidelijk of je instellingen / configuratie / addons etc behouden blijven.

Grt Niels

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je op die link naar de add-on klikt, staan er ook gewoon instructies voor een docker installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
etmnidj1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:17:
Ik heb HA in docker draaien op mijn Synology NAS DS220+, draait naar volle tevredenheid; aangezien ik een newbie ben, ben ik vrij lang bezig geweest om e.e.a. up en running te krijgen. Nu alle apparatuur die ik wilde integreren geïntegreerd is en mijn dashboard af heb ik de volgende vraag: Hoe kan ik in de toekomst updaten als er een nieuwe versie beschikbaar komt? Wat voor mij belangrijk is, is dat de configuratie; dashboard etc behouden blijft en dat ik niet alle add-ons etc opnieuw moet gaan installeren? Ik heb op dit forum gezocht en daarbuiten maar kan eigenlijk geen duidelijke handleiding vinden, wel kom ik watchtower etc tegen, maar het is mij bij deze optie niet duidelijk of je instellingen / configuratie / addons etc behouden blijven.

Grt Niels
Dat hangt heel erg af, van hoe je het configureerd hebt, denk ik. Ik heb HA ook in een container draaien, met de nodige volumes, zodat, als ik update, of herstart, alle config/db, etc persisted op disk in het host OS is.

Daarnaast draai ik daar backups van, just in case ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

TheFes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Je kunt een template binary sensor aanmaken die aan is als aan die voorwaarden voldaan wordt.
Interessant! Straks eens inlezen hoe dat wordt, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 19:00
etmnidj1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:17:

Grt Niels
In principe update je HA niet zelf in de container, in plaats daarvan wordt je hele docker container geupdate. Al je config / add-ons zullen apart van de container opgeslagen zijn en gewoon nog werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 08:58
Vanwege ISP-switch gebruik ik mijn Asus router niet meer die ik via een HA-integratie gebruikte als device tracker.

Wat kan ik als alternatief gebruiken om te bepalen of ik thuis ben?

Ik wil niet mijn volledige gps-locatie vanuit de HA mobile app doorgeven aan HA (verbruikt teveel batterij), en de ping-integratie krijg ik niet aan de praat.

Maar de app rapporteert wel de naam van het verbonden wifi-netwerk als sensor. Maar hoe zet ik die nou in als device tracker, m.a.w. de waarde van de sensor gebruiken om te bepalen of ik (persoon.mijnnaam) thuis ben?

/edit: dit gevonden, wel vrij omslachtig. https://community.home-as...connection-name/227491/13
Simpelere alternatieven welkom!

[ Voor 24% gewijzigd door DeadMetal op 24-01-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
ApexAlpha schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:41:
[...]

In principe update je HA niet zelf in de container, in plaats daarvan wordt je hele docker container geupdate. Al je config / add-ons zullen apart van de container opgeslagen zijn en gewoon nog werken.
Wat dan wel belangrijk is, is dat je je config in een volume hebt opgeslagen, dus de docker config moet wel een -v ... hebben waar je je data opslaat. Dan heb je in ieder geval persistent data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@DeadMetal

Dat kan door het aanroepen van de service 'device_tracker.see'
https://www.home-assistan...device_trackersee-service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
Ik ben begonnen met een uitstapje te maken van Homecenter 3 naar HA.

En ik ben zeer verrast over de vele mogelijkheden. Zo heb ik unifi protect er met een paar
klikken in gekregen, en zodoende de G4 deurbel in combi met een echo show zover gekregen
dat alexa een notificatie doet als er iemand op de bel drukt.
Ik heb voor alexa ook een skill, die de video stream kan weergeven.

Die roep ik op door te zeggen "alexa show deurbel". Nou probeer ik een aktie op een trigger
te maken, die de skill aanroept.

Mijn vraag, hoe maak ik dit werkend. Ik heb begrepen dat de media player, een gesimuleerde
uitspraak kan doen op de echo show. En zo de routine kan activeren.

Ik heb dit er van gemaakt, maar werkt heleaas niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFF3byul_p31fzJFDuxtWB9iuu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVgQyCmfOqg4MpN6E5xgPF5a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:05:
Ik ben begonnen met een uitstapje te maken van Homecenter 3 naar HA.

En ik ben zeer verrast over de vele mogelijkheden. Zo heb ik unifi protect er met een paar
klikken in gekregen, en zodoende de G4 deurbel in combi met een echo show zover gekregen
dat alexa een notificatie doet als er iemand op de bel drukt.
Ik heb voor alexa ook een skill, die de video stream kan weergeven.

Die roep ik op door te zeggen "alexa show deurbel". Nou probeer ik een aktie op een trigger
te maken, die de skill aanroept.

Mijn vraag, hoe maak ik dit werkend. Ik heb begrepen dat de media player, een gesimuleerde
uitspraak kan doen op de echo show. En zo de routine kan activeren.

Ik heb dit er van gemaakt, maar werkt heleaas niet.

[Afbeelding]
Ik zou hier even naar kijken als ik jou was:
https://www.home-assistant.io/integrations/alexa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Dankjewel. Het moet ook wel kunnen zonder een 5 dollar per maand iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Als je Nabu Casa bedoelt, dan kan het ook wel zonder ja.
Maar dan moet je op een andere manier je HA extern beschikbaar stellen, bijvoorbeeld via DuckDNS

Die code die jij had komt zo te zien vanuit dit custom_component:
https://github.com/custom-components/alexa_media_player

Heb je dit ook geïnstalleerd en geconfigureerd?

[ Voor 20% gewijzigd door TheFes op 24-01-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
TheFes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Als je Nabu Casa bedoelt, dan kan het ook wel zonder ja.
Maar dan moet je op een andere manier je HA extern beschikbaar stellen, bijvoorbeeld via DuckDNS

Die code die jij had komt zo te zien vanuit dit custom_component:
https://github.com/custom-components/alexa_media_player

Heb je dit ook geïnstalleerd en geconfigureerd?
Ik ben hier mee aan de gang gegaan, wellicht dus niet de juiste manier.

https://github.com/custom...r/wiki#run-custom-command

Ja ik heb dat alexa gebeuren geinstalleerd, als er iemand op de bel drukt, begint
alexa te roepen dat iemand aan de deur is :) Dus dat deel werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door ppeterr op 24-01-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
Het meer complexe lijkt me eigenlijk vooral om je HA instance veilig op het internet te hangen. DuckDNS is toch gewoon een dynamic DNS service ? En dat is wel het gemakkelijkste deel van alles wat je moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
(jarig!)
ppeterr schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Vergeet niet dat deze 5 dollar per maand ook de ontwikkelaars van Home Assistant steunt.
Zelf is dat de reden dat ik deze dienst afneem en de reverse proxy is een hele mooie bonus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
mitchdc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Vergeet niet dat deze 5 dollar per maand ook de ontwikkelaars van Home Assistant steunt.
Zelf is dat de reden dat ik deze dienst afneem en de reverse proxy is een hele mooie bonus. :)
True, maar niet op dit moment voor mij. En reverse proxy draai ik thuis wel.
Maar dat is niet het punt momenteel. Dit kan ook anders, enkel heb ik de syntax of invul
velden fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

TheFes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Als je op die link naar de add-on klikt, staan er ook gewoon instructies voor een docker installatie
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie 'm niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01
@..Christiaan.. Even doorklikken naar de repository zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
..Christiaan.. schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie 'm niet....
Ik liep daar ook tegenaan, en heb een vdi in een vm gepropt op de syno.
Maar goed, ben een newbie met HA - maar dit functioneerd hier best goed tot nu,

https://www.home-assistant.io/installation/alternative

Deze link, en pak de VDI methode

[ Voor 26% gewijzigd door ppeterr op 24-01-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Iemand die dit werkend heeft?
Ik probeer al een tijdje bestaande device-trackers te updaten, maar kom net tot de ontdekking dat dát niet kan.
(fouten in de log, blijkt ook niet ondersteund te zijn)

Maar nieuwe devices aanmaken als ik de service aanroep gebeurt ook niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Oh boy :(
Ik gebruik Duck dns, en blijkbaar is mijn certificaat vervallen en moet ik vernieuwen.
(Er zaten blijkbaar dergelijke waarschuwingen in mijn mailbox)

Wanneer ik inlog in duck dns, zie ik echter nergens een renewal button bij mijn domain, ik kan ook niet op mn domain klikken.

Help?
Pagina: 1 ... 115 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.