Zou het kunnen dat je home-assistant in de DB nieuwe entries gemaakt heeft? Dus dat de ID's niet meer kloppen? Dan zou je even je statistics_meta tabel moeten bekijken met een sql-viewer. als je je energy items daar twee keer in ziet, is je historie met de eerste gemaakt en je nieuwe updates met de nieuwe ID's. Wat je dan kunt doen is de tabellen statistics en statistics_short_term updaten waarbij je ID vervangt voor de nieuwe ID's. Wel weer eerst een backup makenCappieL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:01:
[...]
Ik gebruk de standaard DB, maar mis nu dus alle historie en m'n energie-dashboard :;(
Gebruiker van Deconz.
Ik heb een 4knops Aquara Opple switch. Jaar of twee geleden gekocht, en toen mee aan het knutselen geweest, maar deconz ondersteunde de switch nog niet zo goed. Inmiddels switch weer teruggevonden, en automations mee gemaakt. Ik gebruik de deconz listener voor het afvangen van het device id en de events.
Echter, om een of andere reden werkt het niet goed. Wil event 1002 2002 3002 en 4002 (single klik knop 1, 2, 3 en 4) gebruiken, maar hij lijkt onthouden te hebben wat ik ooit twee jaar geleden met de knop getest heb. Als ik namelijk op een knop klik, gaan ALLE lampen in mijn huis uit. (dat was toen een automation die ik gemaakt had). Ik kan echter NERGENS in de config terugvinden waar dit zo ingericht is.
Ik heb in deconz de switch opnieuw gediscovered.
In automation.yml staat nu niks van deze knop.
Echter, een klik op knop 2 schakelt ALLE lichten uit...
Iemand nog een goed idee?
Ik heb een 4knops Aquara Opple switch. Jaar of twee geleden gekocht, en toen mee aan het knutselen geweest, maar deconz ondersteunde de switch nog niet zo goed. Inmiddels switch weer teruggevonden, en automations mee gemaakt. Ik gebruik de deconz listener voor het afvangen van het device id en de events.
Echter, om een of andere reden werkt het niet goed. Wil event 1002 2002 3002 en 4002 (single klik knop 1, 2, 3 en 4) gebruiken, maar hij lijkt onthouden te hebben wat ik ooit twee jaar geleden met de knop getest heb. Als ik namelijk op een knop klik, gaan ALLE lampen in mijn huis uit. (dat was toen een automation die ik gemaakt had). Ik kan echter NERGENS in de config terugvinden waar dit zo ingericht is.
Wanneer ik in m'n File Editor kijk, zie ik wel deze bestanden staan:born2tweak schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:04:
[...]
Zou het kunnen dat je home-assistant in de DB nieuwe entries gemaakt heeft? Dus dat de ID's niet meer kloppen? Dan zou je even je statistics_meta tabel moeten bekijken met een sql-viewer. als je je energy items daar twee keer in ziet, is je historie met de eerste gemaakt en je nieuwe updates met de nieuwe ID's. Wat je dan kunt doen is de tabellen statistics en statistics_short_term updaten waarbij je ID vervangt voor de nieuwe ID's. Wel weer eerst een backup maken
:fill(white):strip_exif()/f/image/LZQJxknYhABSD0GuWOsWGSL6.png?f=user_large)
Zou ik bestanden simpelweg kunnen hernoemen?
Heb totaal geen kennis / ervaring met databases
Heb je ooit in DeCONZ/Phoscon webGUI zelf wellicht getest door daar een groep aan de switch te koppelen oid?gysman11 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:09:
Gebruiker van Deconz.
@gysman11 Als je het in HA hebt gemaakt zou je in het logbook moeten zien wat hem uit gezet heeft. Gek genoeg zie je dit niet altijd in de log van een device maar als je naar het logbook gaat en daar (in de juiste periode) zoekt naar een specifiek entity id dan krijg je ook te zien wat (binnen HA) hem uit heeft gezet.
Andere mogelijkheid zou inderdaad kunnen zijn dat je het in DeConz zelf hebt gedaan. Dan heeft HA er geen weet van.
Andere mogelijkheid zou inderdaad kunnen zijn dat je het in DeConz zelf hebt gedaan. Dan heeft HA er geen weet van.
Ik heb ervoor gekozen om mijn database op een andere computer te zetten. Voor mij is dat mariadb op mijn synology. Omdat dit klik klik klaar functionaliteit gaf en HA gebruiken al snel dreigt te ontaarden in alles tegelijk aanpakken en installeren. Het evidente voordeel is dat HA plat kan gaan (en zelfs een complete reinstall nodig kan hebben) zonder dat ik mijn history kwijt ben. Als ik deze db backup, en ook nog consistent mijn zigbee.db backup, ben ik vast makkelijker up and running...CappieL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:09:
Omdat een update van een HACS-integratie mis ging, heb ik een restore gedaan van een Full Backup.
Echter ben ik al m'n historie kwijt (Energy dashboard etc). Is dat iets wat ik gewoon te accepteren heb, of had ik ergens een instelling moeten wijzigen bij het maken van de backup / terugzetten van een restore?
Edit: op basis van topics in het Community-forum denk ik dat ik er mee moet leren leven.
@oltk Ik ben nog niet zo lang bezig met HA (nu een maand ofzo) dus ik heb nog niet echt een grote historie opgebouwd, maar was er vooral mee begonnen omdat ik meer inzicht wilde krijgen in mijn energie-verbruik.
Vind het daarom wel erg jammer dat ik juist die info kwijt ben :;(
Nee helaas. de db is dus je database en je moet met een database editor dat bestand openen. Ik ben bang dat je daar dus wel kennis voor nodig hebt, want anders kun je je hele database kapot maken...CappieL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Wanneer ik in m'n File Editor kijk, zie ik wel deze bestanden staan:
[Afbeelding]
Wat ik in dit geval zou doen (als ervaren beunhaas, geen programmeur), zorgen dat je toegang krijgt tot je corrupte .db, die door een sqlite viewer/tool halen om te kijken of er nog wat te repareren valt.CappieL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Wanneer ik in m'n File Editor kijk, zie ik wel deze bestanden staan:
[Afbeelding]
Wellicht zijn niet alle tabellen corrupt en kun je die mergen met de nieuw aangemaakte file.
En dan restoren en hopen dat 't werkt
Precies waarom ik het je meld wat ik gedaan heb. Ik heb te vaak een nieuw kaartje op mijn RPi kunnen zetten en dan een backup van mijn (gedownloade) config. Daarom gekozen voor een wat meer fail-safe methode:CappieL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:01:
@oltk Ik ben nog niet zo lang bezig met HA (nu een maand ofzo) dus ik heb nog niet echt een grote historie opgebouwd, maar was er vooral mee begonnen omdat ik meer inzicht wilde krijgen in mijn energie-verbruik.
- HA neerzetten op een VM in proxmox
- De VM backuppen (met proxmox) op een externe plek
- de config wekelijks backuppen (neerzetten op een andere externe plek)
- de .db op een andere computer runnen
Wat wel wat geknutsel voor een n00b als ik ben (maar sterk in jatten van andermans code). Ik moet nog kijken hoe ik een backup van de db kan maken.
Onlangs wel ermee geconfronteerd dat ik het foolproof zijn nog niet geheel had overdacht. Mijn zigbee stick overleed ineens, en ik was mijn zigbee netwerk geheel kwijt. De lichten hebben 4 dagen lang tussen kerst en oud en nieuw aangestaan. Nu had niemand dat door in huis (want Kerst). Maar toch maar werk gemaakt van zigbee2mqtt (omdat ik begreep dat hierbij het netwerk op zigbee.db wordt bijgehouden en niet op de stick). Ook die .db sla ik een keer per week op een ander plek op.
De proof op de pudding is natuurlijk de volgende calamiteit.

edit: neurotisch als ik ben heb ik wel een reserve conbee2 stick gekocht, heb ik een reserve router in de kast liggen en heb ik nog een tweede NUC draaien waarop ik HA kan zetten mocht het moeten.
[ Voor 5% gewijzigd door oltk op 19-01-2022 15:27 ]
Even een domme vraag hoor.
maar als ik https://www.robbshop.nl/r...ouwschakelaar-400w-zigbee koop dan kan ik in HomeAssistent Zigbee2mqtt toch beide schakelaars los van elkaar bedienen/automatiseren?
maar als ik https://www.robbshop.nl/r...ouwschakelaar-400w-zigbee koop dan kan ik in HomeAssistent Zigbee2mqtt toch beide schakelaars los van elkaar bedienen/automatiseren?
Ik heb een zigbee schakelaar die ik als volgt kan aansturen. Ik laat nu "left" zien, "right" werkt exact hetzelfde.Isane schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:42:
Even een domme vraag hoor.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: Dubbele schakelaar links description: '' trigger: - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/dubbele_schakelaar condition: - condition: template value_template: '{{ ''left'' == trigger.payload_json.click }}' action: - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: - input_boolean.toggle_dummy_lighton mode: restart |
@gysman11
Is volgens mij een bekend euvel van die dingen, zo werkt de standaard binding, geloof ik. Maar ook oplosbaar.
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3292
Anders even daar verder zoeken naar issues voor Opple. Of even in het deCONZ-topic vragen, kan ook.
Is volgens mij een bekend euvel van die dingen, zo werkt de standaard binding, geloof ik. Maar ook oplosbaar.
Anders even daar verder zoeken naar issues voor Opple. Of even in het deCONZ-topic vragen, kan ook.
Wel de switch zelf gereset naar fabrieksinstellingen toevallig?gysman11 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:09:
Gebruiker van Deconz.
Exact mijn behaviour. Ik ga er weer mee aan de gang!RudolfR schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:00:
@gysman11
@Isane De gelinkte module is maar 1-kanaals. 1 uitgang en 1 ingang.
Beste leden,
Ik wil home assistent installeren en heb 2 mogelijkheden;
- Mac van een 5-tal jaar oud, die niet meer gebruikt wordt maar in principe altijd aan kan staan.
Is dit een optie?
- Raspberry Pi. Ik zie dat de Pi4 met ssd een goede oplossing is, maar ik zie dat daar nogal veel verschillende modellen van blijken te zijn. Van 110 Euro tot 300 Euro.
Welke raden jullie hier in?
Ik heb een Unifi switch voor POE in de kast.
Alvast bedankt!
- Mac van een 5-tal jaar oud, die niet meer gebruikt wordt maar in principe altijd aan kan staan.
Is dit een optie?
- Raspberry Pi. Ik zie dat de Pi4 met ssd een goede oplossing is, maar ik zie dat daar nogal veel verschillende modellen van blijken te zijn. Van 110 Euro tot 300 Euro.
Alvast bedankt!
HA heeft niet veel nodig. Ik denk dat een Mac wat overkill is en veel meer energie zal vragen dan een Rpi. Ik zou dat even doorrekenen in aantal W x 24 x 365.Crowns schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:11:
Beste leden,
Is dit een optie?
Alvast bedankt!
Verder is een Mac wel "unix" maar toch wel even uitzoeken hoe je dat installeert. Een RPi is een kwestie van een image downloaden, flashen en gaan. Denk wel aan geregelde backups, mogelijk een SSD gaan gebruiken in plaats van een SD kaart etc etc.
Naar volle tevredenheid maak ik gebruik van een aantal BlitzWolf BW-SHP1 stekkers om energie te meten van een aantal apparaten en het slim schakelen.
Nu ben ik op zoek naar 2 stekkers welke geschrikt zijn voor buiten, ik wil daar van bijvoorbeeld de airco en de jacuzzi het energie verbruik meten (schakelen is niet perse noodzakelijk) heeft iemand daar ervaring in?
Nu ben ik op zoek naar 2 stekkers welke geschrikt zijn voor buiten, ik wil daar van bijvoorbeeld de airco en de jacuzzi het energie verbruik meten (schakelen is niet perse noodzakelijk) heeft iemand daar ervaring in?
Airco buiten?ngommers schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:47:
Naar volle tevredenheid maak ik gebruik van een aantal BlitzWolf BW-SHP1 stekkers om energie te meten van een aantal apparaten en het slim schakelen.
Ik zou die jacuzzi een aparte kabel naar buiten geven, en binnen met een shelly het stroomgebruik meten. Of een Blitzwolf. Maar zorg er wel voor dat je tot 3500W kan meten.
Ik zou even wachten tot de nieuwe batch Pi's leverbaar is. Op het moment is er maar weinig voorraad en daardoor absurde hoge prijzen.Crowns schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:11:
Beste leden,
Is dit een optie?
Alvast bedankt!
@Crowns OS x is vervelend. Het werkt op zich goed via Virtualbox. Let wel op dat OS X af en toe zelf besluit updates te draaien.oltk schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:00:
...
Verder is een Mac wel "unix" maar toch wel even uitzoeken hoe je dat installeert. Een RPi is een kwestie van een image downloaden, flashen en gaan. Denk wel aan geregelde backups, mogelijk een SSD gaan gebruiken in plaats van een SD kaart etc etc.
ik ben met alle tevredenheid overgestapt naar een NUC i3
inno
3e optie: 2e hands Intel Nuc. Kwa prijs ook te doen, en heb je meteen een SSD en geheugen erbij.
Ook vrij energiezuinig en méér dan voldoende
Ook vrij energiezuinig en méér dan voldoende
Mijn mid 2010 Mac mini draait native Proxmox en daarin HA. Verder nog een aantal docker images, draait echt als een zonnetje!Crowns schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:11:
Beste leden,
Is dit een optie?
Alvast bedankt!
Bedankt voor de reacties. Het verbruik is inderdaad een punt waardoor de Pi wellicht interessanter is.
Beetje de prijzen in de gaten houden en een keer eentje kopen dan
Beetje de prijzen in de gaten houden en een keer eentje kopen dan
Heeft iemand nog een suggestie voor me hoe ik deze tussenmeter (waarden komen binnen via MQTT) kan toevoegen aan mijn Energy Panel (Add solar production)? Ik zie ‘m niet in het lijstje staan en kan ‘m dus niet selecteren en toevoegen.
Wat doe ik verkeerd? Moet ik er een bepaald kenmerk aan toevoegen om ‘m zichtbaar te krijgen in de selectielijst van het Energy Panel?
Wat doe ik verkeerd? Moet ik er een bepaald kenmerk aan toevoegen om ‘m zichtbaar te krijgen in de selectielijst van het Energy Panel?
Hippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:13:
@breinonline @Gizz
Hmm, ik vergat te melden dat ik dit ook in mijn config heb staan:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - platform: mqtt state_topic: '70:B3:D5:6F:3A:C7/energy-solar-sdm630-modbus/43453590/import' name: 'iungo - PV VOOR meterstand import' unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ value | round(3, default='Sensor niet beschikbaar') }}" - platform: mqtt state_topic: '70:B3:D5:6F:3A:C7/energy-solar-sdm630-modbus/43453590/export' name: 'iungo - PV VOOR meterstand export' unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ value | round(3, default='Sensor niet beschikbaar') }}"
Maar nog steeds kan ik die “PV VOOR” niet selecteren.
Vergeet ik er nog een specifiek kenmerk aan toe te voegen zodat die in het lijstje PV van het Energy Dashboard zichtbaar kan worden?
De koppeling werkt in elk geval wel, want ik kan die kWh-waarden gewoon in een ‘Entities’-vak op het dashboard weergeven.
[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2022 20:10 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Device_class: “energy” toevoegen?Hippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:09:
Heeft iemand nog een suggestie voor me hoe ik deze tussenmeter (waarden komen binnen via MQTT) kan toevoegen aan mijn Energy Panel (Add solar production)? Ik zie ‘m niet in het lijstje staan en kan ‘m dus niet selecteren en toevoegen.
[...]
https://www.home-assistant.io/more-info/statistics/Hippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:09:
[...]
YAML:
1
2
| device_class: energy state_class: total_increasing |
https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics
JA! Dat deel het ‘m. Dank je!verjager schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:26:
https://www.home-assistant.io/more-info/statistics/
YAML:
1 2 device_class: energy state_class: total_increasing
https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics
Nu is-ie wel zichtbaar in de selectielijst van de PV van het Energy Panel.
Jammer dat die toelichting (of een link erheen) er niet bij staat bij de help van het Energy Panel.
Volgende punt is dat ik twee omvormers heb. Als ik die beide aanmeld met forecast, dan zie ik twee stippellijntjes van die forecast. Dus ik dacht: ik maak een nieuwe sensor en tel die twee waardes daarin op. Dat optellen leerde ik vorige week.
Maar helaas gaat de vlieger hier niet op. Hier kan ik die state_class er niet aan toekennen. En ook zonder die state_class zie ik die pv_totaal ook niet in het selectielijstje.
Wat gaat hier nu weer mis?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| sensor pv: - platform: template sensors: pv_totaal: friendly_name: "Totaal-opbrengst PV" unit_of_measurement: 'kWh' states('sensor.wp_retour_temperature') | float }}" value_template: "{{ states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export') | round(3) + states('sensor.iungo_pv_achter_meterstand_export') | round(3) }}" device_class: energy state_class: total_increasing |
<John O`Mill>
Jawel hoor, zie onderaan de lijst:Hippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:24:
[...]
JA! Dat deel het ‘m. Dank je!
Jammer dat die toelichting (of een link erheen) er niet bij staat bij de help van het Energy Panel.
/f/image/zpmKA7rq2KwwkEFwxF1kIBVq.png?f=fotoalbum_large)
.
Deze sensor staat nu onder sensor: met platform: template. Dat is een verouderd format, waarin state_class niet wordt ondersteund. Je moet m ombouwen naar het nieuwe format onder template:Volgende punt is dat ik twee omvormers heb. Als ik die beide aanmeld met forecast, dan zie ik twee stippellijntjes van die forecast. Dus ik dacht: ik maak een nieuwe sensor en tel die twee waardes daarin op. Maar helaas gaat de vlieger niet op. Hier kan ik die state_class er niet aan toekennen. En ook zonder die state_class zie ik die pv_totaal niet in het selectielijstje.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 sensor pv: - platform: template sensors: pv_totaal: friendly_name: "Totaal-opbrengst PV" unit_of_measurement: 'kWh' states('sensor.wp_retour_temperature') | float }}" value_template: "{{ states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export') | round(3) + states('sensor.iungo_pv_achter_meterstand_export') | round(3) }}" device_class: energy state_class: total_increasing
https://www.home-assistan...nsor-configuration-format
Hoe gaat dit totaal van je werkelijke opbrengst je helpen bij die stippellijnen?Hippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:24:
[...]
JA! Dat deel het ‘m. Dank je!
Volgende punt is dat ik twee omvormers heb. Als ik die beide aanmeld met forecast, dan zie ik twee stippellijntjes van die forecast. Dus ik dacht: ik maak een nieuwe sensor en tel die twee waardes daarin op. Dat optellen leerde ik vorige week.
Maar helaas gaat de vlieger hier niet op. Hier kan ik die state_class er niet aan toekennen. En ook zonder die state_class zie ik die pv_totaal ook niet in het selectielijstje.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 sensor pv: - platform: template sensors: pv_totaal: friendly_name: "Totaal-opbrengst PV" unit_of_measurement: 'kWh' states('sensor.wp_retour_temperature') | float }}" value_template: "{{ states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export') | round(3) + states('sensor.iungo_pv_achter_meterstand_export') | round(3) }}" device_class: energy state_class: total_increasing
Als je twee omvormers toevoegt, worden de waardes al bij elkaar opgeteld in één staaf. Maar door een er één waarde van te maken krijg je niet ook ineens één stippellijn.
Zorg overigens wel dat je in je template sensor een availlibility template opneemt wat er voor zorgt dat de sensor unavailable wordt als je bronsensoren niet beide beschikbaar zijn.
En mocht één van de twee ooit resetten en terug naar 0 gaan om wat van reden dat ook, dan zorgt dat niet voor issues bij twee losse sensoren, maar wel bij deze optelsom.
Ik zou er zelf niet aan beginnen.
Ja, die link heb ik wel gezien, maar dan kom ik op een pagina die wel erg karig is met informatie.verjager schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:31:
Jawel hoor, zie onderaan de lijst:
[Afbeelding]
En ik heb via de pagina over Energy Management geprobeerd meer te leren, maar daar staan ook geen voorbeelden of verwijzingen die me wijzer maakten. Het lijkt nog in ontwikkeling. Het is ook niet makkelijk om dat allemaal op te tuigen, daarvan ben ik me terdege bewust. En het wijzigt soms ook zo snel dat het lastig is om de documentatie bij te houden.
Daar ga ik nu verder lezen en leren..
Deze sensor staat nu onder sensor: met platform: template. Dat is een verouderd format, waarin state_class niet wordt ondersteund. Je moet m ombouwen naar het nieuwe format onder template:
https://www.home-assistan...nsor-configuration-format
Dank weer! 👍
<John O`Mill>
Die snap ik niet helemaal. Als ik een nieuwe sensor maak die de som van twee waardes optelt en die nieuwe sensor als enige PV-bron aanmeld, dan kan ik toch ook maar één stippellijn krijgen?TheFes schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:46:
Hoe gaat dit totaal van je werkelijke opbrengst je helpen bij die stippellijnen?
Als je twee omvormers toevoegt, worden de waardes al bij elkaar opgeteld in één staaf. Maar door een er één waarde van te maken krijg je niet ook ineens één stippellijn.
De twee losse omvormers gooi ik er dan natuurlijk uit….
Eerst dit maar eens werkend krijgen. Dat is dan een volgende stap.Zorg overigens wel dat je in je template sensor een availlibility template opneemt wat er voor zorgt dat de sensor unavailable wordt als je bronsensoren niet beide beschikbaar zijn.
Het zijn modbusmeters, dus teruggaan naar nul kan niet.En mocht één van de twee ooit resetten en terug naar 0 gaan om wat van reden dat ook, dan zorgt dat niet voor issues bij twee losse sensoren, maar wel bij deze optelsom.
Ik houd wel van uitdagingen. Bovendien leer ik ook weer van wat er dan gebeurtIk zou er zelf niet aan beginnen.
Maar ik zal je adviezen in het achterhoofd (proberen te) houden. thnx.
<John O`Mill>
Ik heb nog eens naar forecast.solar gekeken, wat voor dit stippellijn zorgt, en daar moet je opgeven hoeveel panelen je hebt, en welke oriëntatie die hebben.Hippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:00:
[...]
Die snap ik niet helemaal. Als ik een nieuwe sensor maak die de som van twee waardes optelt en die nieuwe sensor als enige PV-bron aanmeld, dan kan ik toch ook maar één stippellijn krijgen?
De twee losse omvormers gooi ik er dan natuurlijk uit….
[...]
Eerst dit maar eens werkend krijgen. Dat is dan een volgende stap.
[...]
Het zijn modbusmeters, dus teruggaan naar nul kan niet.
[...]
Ik houd wel van uitdagingen. Bovendien leer ik ook weer van wat er dan gebeurt![]()
Maar ik zal je adviezen in het achterhoofd (proberen te) houden. thnx.
Daar is helemaal geen koppeling met de data van de omvormer.
Als je dan toch iets wil gaan optellen, dan moet je de entities van de verschillende forecast.solar integraties optellen, dus bijvoorbeeld sensor.energy_production_tomorrow
Edit:
Oh wacht, ik denk dat ik het snap, je wil een totaal zodat je er dan beide forecast.solar integraties aan kunt hangen. Waarom dan niet gewoon beide aan één omvormer hangen, en aan de de tweede geen.
Dat heeft dan, vermoed ik, hetzelfde effect op de grafiek.
[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 19-01-2022 22:13 ]
Ha, die was ik helemaal vergeten. Bij het toevoegen van PV-panelen vraagt-ie achteloos of je er een forecast aan toe wil voegen en dat deed ik dus. Maar dat gaat helemaal niet goed.TheFes schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:06:
Ik heb nog eens naar forecast.solar gekeken, wat voor dit stippellijn zorgt, en daar moet je opgeven hoeveel panelen je hebt, en welke oriëntatie die hebben.
Daar is helemaal geen koppeling met de data van de omvormer.
Probleem is hier dat ik 19 panelen op Oost heb en 21 panelen op West. En die Forecast kan maar één richting aan. Misschien dat de betaalde versie meer kan, maar dat nut zie ik (nog?) niet zo. In de documentatie en in de settings zag ik geen mogelijkheid voor meerdere omvormers en panelen in verschillende richtingen. Kijk ik misschien niet goed? Dat lijkt me namelijk helemaal niet zo’n vreemde situatie.
Dat gaat dus niet vanwege de verschillende oriëntaties.Edit:
Oh wacht, ik denk dat ik het snap, je wil een totaal zodat je er dan beide forecast.solar integraties aan kunt hangen. Waarom dan niet gewoon beide aan één omvormer hangen, en aan de de tweede geen.
Dat heeft dan, vermoed ik, hetzelfde effect op de grafiek.
Ik denk dat ik die forecast er maar weer uit moet slopen als die niet twee verschillende sets kan forecasten.
Edit:
Kom er nu net achter dat ik die forecast integratie nóg een keer kan doen. En dan voor de andere set panelen.
Morgen verder hiermee. Bedtijd voor de ouwe nu
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2022 22:37 ]
<John O`Mill>
Je kunt gewoon nog een keer op ADD FORECAST drukken, en een tweede of derde set panelen met een andere oriëntatie toevoegenHippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:27:
[...]
Ha, die was ik helemaal vergeten. Bij het toevoegen van PV-panelen vraagt-ie achteloos of je er een forecast aan toe wil voegen en dat deed ik dus. Maar dat gaat helemaal niet goed.
Probleem is hier dat ik 19 panelen op Oost heb en 21 panelen op West. En die Forecast kan maar één richting aan. Misschien dat de betaalde versie meer kan, maar dat nut zie ik (nog?) niet zo. In de documentatie en in de settings zag ik geen mogelijkheid voor meerdere omvormers en panelen in verschillende richtingen. Kijk ik misschien niet goed? Dat lijkt me namelijk helemaal niet zo’n vreemde situatie.
[...]
Dat gaat dus niet vanwege de verschillende oriëntaties.
Ik denk dat ik die forecast er maar weer uit moet slopen als die niet twee verschillende sets kan forecasten.
/f/image/ZENJCtEtBoKbJR9Ng4mF5Zdi.png?f=fotoalbum_large)
En zo te zien krijg je dan gewoon één stippellijn
/f/image/5ZG22bGnlGhOrMWKYs746BKM.png?f=fotoalbum_large)
Kwam er ook net achter; zie mijn ‘Edit’ hierboven.TheFes schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:34:
Je kunt gewoon nog een keer op ADD FORECAST drukken, en een tweede of derde set panelen met een andere oriëntatie toevoegen
Dit is beter dan waardes optellen, al is dat optellen wel een mooie oefening. Die bewaar ik dan maar voor een volgende keer
<John O`Mill>
Nouja, om even dieper in te gaan op dat optellen, en wat er dan fout kan kan gaan:Hippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:48:
[...]
Kwam er ook net achter; zie mijn ‘Edit’ hierboven.![]()
Dit is beter dan waardes optellen, al is dat optellen wel een mooie oefening. Die bewaar ik dan maar voor een volgende keer
Stel omvormer 1 staat op 1000 kWh en omvormer 2 staat op 1500 kWh.
Beide gebruiken state_class: total_increasing
In het hypothetische geval dat omvormer 2 naar 0 gaat, en vanaf daar opnieuw begint te tellen, gaat dit bij 2 afzonderlijke sensoren gewoon goed. HA weet dat het eerst 1500 was. en gaat de nieuwe data daar gewoon bij optellen.
Als je nou een totaal-sensor hebt, is was het totaal dus 2500, maar dat gaat ineens naar 1000. HA ziet dat het lager is, en neemt dan aan dat hij gereset is. Dus HA gaat er vanuit dat het helemaal terug naar 0 is gegaan, en zal ineens 1000 kWh opbrengst in het Energy dashboard wegschrijven.
Als je geen goed availability template mee geeft, gebeurt dit dus ook als één van je omvormers even unavailable is, hij kan dan alleen de waarde van 1 omvormer gebruiken, en je krijgt dus ineens een enorme piek in je opbrengst.
Ik probeer via de Let's encrypt addon van home assistant een SSL certificaat te maken. Ik heb mijn domein & DNS bij Transip en wil graag geen poorten openen, dus daarom de DNS challenge... Het lukt alleen niet, ik krijg deze fout:
Ja, ik heb een API key aangemaakt en de API aanstaan bij Transip. Ook heb ik de ip whitelist gecheckt en het ip adres komt overeen. Iemand enig idee wat ik fout doe? Heb de config van de addon zo ingevuld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Plugin legacy name certbot-dns-transip:dns-transip may be removed in a future version. Please use dns-transip instead. Account registered. Requesting a certificate for *.x.nl Encountered exception during recovery: transip.exceptions.TransIPHTTPError: 401: Your key signature is invalid or API is not enabled in your account An unexpected error occurred: transip.exceptions.TransIPHTTPError: 401: Your key signature is invalid or API is not enabled in your account Ask for help or search for solutions at https://community.letsencrypt.org. See the logfile /var/log/letsencrypt/letsencrypt.log or re-run Certbot with -v for more details. |
Ja, ik heb een API key aangemaakt en de API aanstaan bij Transip. Ook heb ik de ip whitelist gecheckt en het ip adres komt overeen. Iemand enig idee wat ik fout doe? Heb de config van de addon zo ingevuld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| certfile: fullchain.pem challenge: dns dns: provider: dns-transip transip_username: user transip_api_key: | -----BEGIN PRIVATE KEY----- *** -----END PRIVATE KEY----- domains: - '*.x.nl' email: a@b.com keyfile: privkey.pem |
@ygma!l Bovenaan op https://www.transip.nl/cp/account/api/ wel het schuifje bij status op aan gezet? En "accepteer alleen IP-adressen uit whitelist" uit?
Het schuifje bij de api status staat op AAN en de whitelisted ip staat op JA. Heb mij ip adres nogmaals gechecked en deze komt overeen.Septillion schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:38:
@ygma!l Bovenaan op https://www.transip.nl/cp/account/api/ wel het schuifje bij status op aan gezet? En "accepteer alleen IP-adressen uit whitelist" uit?
@ygma!l Zet de whitelist eens tijdelijk uit. Werkt het dan wel?
En laat je verder TransIP je DNS regelen of heb je handmatige nameservers? Ik kreeg het toen volgens mij ook niet voor elkaar met een externe nameserver.
En laat je verder TransIP je DNS regelen of heb je handmatige nameservers? Ik kreeg het toen volgens mij ook niet voor elkaar met een externe nameserver.
Ook met ip whitelist uitgeschakeld, krijg ik dezelfde fout. Ik beheer zelf de DNS instellingen (heb zo een aantal CNAME's toegevoegd bijvoorbeeld) bij Transip (via controlepaneel) en maak dus ook gebruik van de transip nameservers.Septillion schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:44:
@ygma!l Zet de whitelist eens tijdelijk uit. Werkt het dan wel?
Heren, weten jullie of het inmiddels mogelijk is om alle tijdsaanduidingen binnen HA op 24uurs-formaat te zetten?
Merk dat ik me er steeds meer aan begin te ergeren. Vind het ook echt verbazingwekkend dat er ooit voor am/pm is gekozen als je ziet waar een aantal belangrijke developers wonen.
Merk dat ik me er steeds meer aan begin te ergeren. Vind het ook echt verbazingwekkend dat er ooit voor am/pm is gekozen als je ziet waar een aantal belangrijke developers wonen.
Volgens mij gebruikt hij hier gewoon je lokale instellingen voor, bij mijn staan tijden op mijn Dashboard altijd op 24h formaat.sOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:58:
Heren, weten jullie of het inmiddels mogelijk is om alle tijdsaanduidingen binnen HA op 24uurs-formaat te zetten?
Ah zoals @new_guy al aangeeft kan het in je profielinstellingen. Hij gebruikt standaard het number/time format wat bij je ingestelde taal hoort.
[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 20-01-2022 12:08 ]
Dat kun je toch gewoon in je profiel instellen?sOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:58:
Daar heb ik hem op 24 uurs notatie staan en in de logging zie ik alles ook terug als 24 uurs notatie.
@ProudElm @TheFes @new_guy Ah verdomd! Wat raar dat ik dit heb gemist zeg. Zocht er elke releasenotes naar maar is me niet opgevallen.
Even kijken of het ook in de logging goed gaat, maar dat zal dan wel.
Thanks!
@TheFes Inderdaad, maar mijn OS'en heb ik in het Engels staan. Dan pakt 'ie automatisch am/pm, terwijl ik dat niet wil. Kon eerder niet worden aangepast.
Thanks!
@TheFes Inderdaad, maar mijn OS'en heb ik in het Engels staan. Dan pakt 'ie automatisch am/pm, terwijl ik dat niet wil. Kon eerder niet worden aangepast.
[ Voor 26% gewijzigd door sOid op 20-01-2022 12:10 ]
Ik heb taal op Engels, notatie op 24 uur en overal zie ik de 24 uurs notatie terug komensOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:09:
@ProudElm @TheFes @new_guy Ah verdomd! Wat raar dat ik dit heb gemist zeg. Zocht er elke releasenotes naar maar is me niet opgevallen.
Thanks!
Yep inderdaad, hier ook... Sommige applicaties in het Nederlands zetten 'voelt' altijd gek.. ;-)
Precies. Rare vertalingen ook vaak (Photoshop in het Nederlands is echt tenenkrommend) en het is natuurlijk veel makkelijker om te troubleshooten met Engelse termen.ProudElm schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:10:
Yep inderdaad, hier ook... Sommige applicaties in het Nederlands zetten 'voelt' altijd gek.. ;-)
Vroeger was het ook nog zo dat de UI van een programma door vertalingen wel 's om zeep werd geholpen (omdat Nederlandse woorden vaak langer zijn dan Engelse). Da's gelukkig meestal niet meer zo.
Ik zie nu dit plaatje en dat doet me denken aan iets wat ik me al een tijdje afvraag:
Komt bij jullie dat stippellijntje wel eens overeen met jullie daadwerkelijke productie? Bij mij namelijk nooit.
Ik heb al wel eens met de settings zitten spelen, maar ik krijg het niet voor elkaar dat de stippellijn ongeveer hetzelfde contour heeft als de daadwerkelijke productie. De pieken liggen altijd ergens anders. Voorbeeldje:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GmEiDKiNi6gxTC1x0V4ZRQm9.png?f=user_large)
We've got that ring of confidence
Nooit een exacte match, maar meestal komt het aardig overeen.Yukkie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Ik zie nu dit plaatje en dat doet me denken aan iets wat ik me al een tijdje afvraag:
Komt bij jullie dat stippellijntje wel eens overeen met jullie daadwerkelijke productie? Bij mij namelijk nooit.
Ik heb al wel eens met de settings zitten spelen, maar ik krijg het niet voor elkaar dat de stippellijn ongeveer hetzelfde contour heeft als de daadwerkelijke productie. De pieken liggen altijd ergens anders. Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Je ziet volgens mij de voorspelling die gisteren voor vandaag is afgegeven, het lukt buienradar ook niet om precies op het uur voor morgen te voorspellen wanneer het gaat regenen, en wanneer het bewolkt is. Waarom zou het forecast.solar dan wel precies lukken?
Op een onbewolkte dag zal het beter kloppen
@TheFes Ik was me er van bewust dat de grafiek van vandaag een slecht voorbeeld zou zijn
maar ik heb op dit moment niets beters. Helaas kwam de voorspelling ook op onbewolkte dagen totaal niet overeen met wat er daadwerkelijk geproduceerd werd. Ik verwacht ook niet dat de de voorspelling precies klopt. Maar de pieken liggen totaal anders, ik zou verwachten bijvoorbeeld dat (op een zonnige dag) een voorspelde piek tussen 12:00 en 13:00 niet al tussen 10:00 en 11:00 plaats vindt. De panelen liggen geheel vrij, op een plat dak. Dus ook schaduwen van bomen of een dakkapel oid. gooien geen roet in het eten.
Ik heb geen zonnepanelen en weet niet goed hoe de forecasting werkt (dus waar bemoei ik me meeTheFes schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:51:
[...]
Nooit een exacte match, maar meestal komt het aardig overeen.
Je ziet volgens mij de voorspelling die gisteren voor vandaag is afgegeven, het lukt buienradar ook niet om precies op het uur voor morgen te voorspellen wanneer het gaat regenen, en wanneer het bewolkt is. Waarom zou het forecast.solar dan wel precies lukken?
Op een onbewolkte dag zal het beter kloppen
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Gaat weer lekker!
Update gedaan naar iOS 15.2.1 en Apple heeft Safari een update gegeven, waardoor sommige views er anders uitzien bij mij. Natuurlijk ook bij mijn custom card.
Pfff, had toch niks te doen
Update gedaan naar iOS 15.2.1 en Apple heeft Safari een update gegeven, waardoor sommige views er anders uitzien bij mij. Natuurlijk ook bij mijn custom card.
Pfff, had toch niks te doen

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik heb net even een inbouwdoos opengemaakt om te meten te kijken welke draden er lagen.
Helaas alleen bruin in, zwart uit. En ik meette 35mm diepte (zal dan wel 40 zijn vermoed ik). Dat is niet bijster diep he. Is er hier iemand met dezelfde (on)diepte wie het gelukt is om een zigbee module achter de schakelaar te duwen?
Ze publiceren maar weinig de diepte van de schakelaar maar ik kwam er 1 tegen Jung die vanwege zijn "geringe diepte" aangeprezen werd, die was alsnog 25mm. Dan is het grootste deel van de doos wel gevuld. Ik ben bang dat ik daar geen module achter ga krijgen.
Helaas alleen bruin in, zwart uit. En ik meette 35mm diepte (zal dan wel 40 zijn vermoed ik). Dat is niet bijster diep he. Is er hier iemand met dezelfde (on)diepte wie het gelukt is om een zigbee module achter de schakelaar te duwen?
Ze publiceren maar weinig de diepte van de schakelaar maar ik kwam er 1 tegen Jung die vanwege zijn "geringe diepte" aangeprezen werd, die was alsnog 25mm. Dan is het grootste deel van de doos wel gevuld. Ik ben bang dat ik daar geen module achter ga krijgen.
PSN ID: Aapzak
Als je een lamp wil schakelen, kijk eens in je centraaldoos, misschien is daar meer plek. Sowieso een nuldraad aanwezig. Soms heb je in je armatuur ook nog een beetje plek over.
Hier stond een dode link.
De trend klopt hier vaak wel. De aantallen natuurlijk niet.Yukkie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:16:
[...]
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/uoMPCuYsEX7cIT0xlRoklFfF.png?f=user_large)
Dus klopt aardig, al doe ik er weinig mee.
Je kan in die doos ook zwart/bruin met elkaar verbinden dmv een lasklemmetje (afaik ook de enige reden om ooit 2 kleuren in 1 lasklemmetje te doen) en vervolgens een schakelaar die is gebaseerd op hue-tap. Dat zijn namelijk gewoon platte plaatjes, zonder inbouwdiepte. De lamp sluit je dan aan op de bestaande schakel (zwart) en nul (blauw) van je centraaldoos.Aapzak schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:53:
Ik heb net even een inbouwdoos opengemaakt om te meten te kijken welke draden er lagen.
Ik heb toentertijd zelf hue taps uit elkaar gehaald en in een specifieke Gira-schakelaar geklikt, maar tegenwoordig zijn ze ook kant-en-klaar te koop via het friends of hue-gebeuren.
Edit: deze bijvoorbeeld https://www.beaumotica.nl...hite-glossy-4260476940224
[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 20-01-2022 15:45 ]
@Waah Het gaat mij ook met name om die trend, die klopt bij mij dus niet. Dat de aantallen afwijken vind ik niet zo spannend. Ik heb net met https://www.sunearthtools.com/dp/tools/pos_sun.php geprobeerd om de positie tov de zon etc. beter te bepalen. Het leek er op alsof ik er 20 graden naast zat. Ik ben alleen niet zeker van de hoek van de panelen tov dak. Eens kijken of het nu beter is.
[ Voor 18% gewijzigd door Yukkie op 20-01-2022 15:43 ]
Ik heb het forum doorzocht maar kon geen antwoord vinden op mijn (denk ik) toch wel eerder voor gekomen situatie.
Ik heb op mijn HomeLab een NGINX proxy manager geinstalleerd. Ik heb daar een proxy host aangemaakt met ha.mijndomein.com en een SSL certificaat opgehaald.
In Nginx heb ik die laten verwijzen naar mijn interne HomeAssistant url (http://ha.home.lan:8123).
In de configuration.yaml heb ik trusted proxy's op True staan en het IP toegevoegd van mijn NGINX server.
Als ik nu ha.mijndomein.com intyp dan kom ik wel op de HomeAssistant omgeving maar dan met de melding "Unable to connect to Home Assistant."
Ik moet ergens iets zijn vergeten maar kom er niet achter wat. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Ik heb op mijn HomeLab een NGINX proxy manager geinstalleerd. Ik heb daar een proxy host aangemaakt met ha.mijndomein.com en een SSL certificaat opgehaald.
In Nginx heb ik die laten verwijzen naar mijn interne HomeAssistant url (http://ha.home.lan:8123).
In de configuration.yaml heb ik trusted proxy's op True staan en het IP toegevoegd van mijn NGINX server.
Als ik nu ha.mijndomein.com intyp dan kom ik wel op de HomeAssistant omgeving maar dan met de melding "Unable to connect to Home Assistant."
Ik moet ergens iets zijn vergeten maar kom er niet achter wat. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
kan nginx wel die hostname resolven?haborym schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:08:
Ik heb het forum doorzocht maar kon geen antwoord vinden op mijn (denk ik) toch wel eerder voor gekomen situatie.
Indd. Zou 'm laten verwijzen naar IP-adres.
@haborym vergeet de HTTP-settings in de HA-config niet. Dit zijn die van mij. Ik meen dat trusted_proxies en use_x_forwarded_for belangrijk zijn bij reverse proxy.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| #-----http -- https://www.home-assistant.io/integrations/http/ http: server_port: !secret server_port ip_ban_enabled: true login_attempts_threshold: 5 use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 127.0.0.1 #localhost homeassistant container - !secret docker_subnet #docker subnet - !secret nuc_ip |
[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 20-01-2022 17:13 ]
Heb dat aangepast maar hetzelfde resultaat. Denk dat ik het toch moet zoeken aan de nginx kant.sOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Indd. Zou 'm laten verwijzen naar IP-adres.
@haborym vergeet de HTTP-settings in de HA-config niet. Dit zijn die van mij. Ik meen dat trusted_proxies en use_x_forwarded_for belangrijk zijn bij reverse proxy.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 #-----http -- https://www.home-assistant.io/integrations/http/ http: server_port: !secret server_port ip_ban_enabled: true login_attempts_threshold: 5 use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 127.0.0.1 #localhost homeassistant container - !secret docker_subnet #docker subnet - !secret nuc_ip
Kwam deze link nog tegen https://www.triplustutori...utside-world-using-nginx/
Misschien dat ff onderzoeken.
Heb je het getest van buiten je eigen LAN om? Bijvoorbeeld op je telefoon via 4G?haborym schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:35:
[...]
Heb dat aangepast maar hetzelfde resultaat. Denk dat ik het toch moet zoeken aan de nginx kant.
Kwam deze link nog tegen https://www.triplustutori...utside-world-using-nginx/
Misschien dat ff onderzoeken.
Het kan zijn dat je namelijk op je router nog iets als een hairpin NAT moet instellen.
Goede tip en net getest! Helaas zelfde resultaat...sOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:36:
[...]
Heb je het getest van buiten je eigen LAN om? Bijvoorbeeld op je telefoon via 4G?
Het kan zijn dat je namelijk op je router nog iets als een hairpin NAT moet instellen.
Top, dit is een serieuze kandidaat hoor. Enige wat ik verlies is dan echte controle over de power wat onhandig kan zijn als er een lamp vervangen (en gepaired) moet worden.sOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Je kan in die doos ook zwart/bruin met elkaar verbinden dmv een lasklemmetje (afaik ook de enige reden om ooit 2 kleuren in 1 lasklemmetje te doen) en vervolgens een schakelaar die is gebaseerd op hue-tap. Dat zijn namelijk gewoon platte plaatjes, zonder inbouwdiepte. De lamp sluit je dan aan op de bestaande schakel (zwart) en nul (blauw) van je centraaldoos.
Ik heb toentertijd zelf hue taps uit elkaar gehaald en in een specifieke Gira-schakelaar geklikt, maar tegenwoordig zijn ze ook kant-en-klaar te koop via het friends of hue-gebeuren.
PSN ID: Aapzak
Hmm, balen. Ik kan me ook nog voorstellen dat het aan een firewallregeltje ligt.haborym schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:41:
[...]
Goede tip en net getest! Helaas zelfde resultaat...
Het is me niet helemaal duidelijk of je die reverse proxy nou op dezelfde machine hebt draaien als je HA-installatie. Kun je hier wat meer over vertellen?
Dat klopt. Maar in de praktijk heb je dat zelden tot nooit nodig. Draait hier inmiddels 1,5 jaar zonder problemen, en nooit nodig gehad de spanning eraf te halen.Aapzak schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:45:
[...]
Top, dit is een serieuze kandidaat hoor. Enige wat ik verlies is dan echte controle over de power wat onhandig kan zijn als er een lamp vervangen (en gepaired) moet worden.
Lampje vervangen kun je (vaak) ook doen met spanning erop
Ik heb nginx op een ubuntu server draaien met docker. In nginx heb ik al een proxy host draaien voor nextcloud. Die draait zonder problemen.sOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Hmm, balen. Ik kan me ook nog voorstellen dat het aan een firewallregeltje ligt.
Het is me niet helemaal duidelijk of je die reverse proxy nou op dezelfde machine hebt draaien als je HA-installatie. Kun je hier wat meer over vertellen?
[...]
HA draait in een container op me proxmox.
Welke docker container gebruik je daarvoor? Ik kan je SWAG erg aanraden. Vernieuwt meteen letsencrypt certificaten automatisch.haborym schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:13:
[...]
Ik heb nginx op een ubuntu server draaien met docker. In nginx heb ik al een proxy host draaien voor nextcloud. Die draait zonder problemen.
Heb je al geprobeerd om je firewall even uit te schakelen op je proxmox-machine?
Dit is mijn homeassistant.subdomain.conf in ~/docker/swag/nginx/proxy-confs
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| # make sure that your dns has a cname set for homeassistant and that your homeassistant container is not using a base url server { listen 443 ssl; listen [::]:443 ssl; server_name homeassistant.*; include /config/nginx/ssl.conf; client_max_body_size 0; # enable for ldap auth, fill in ldap details in ldap.conf #include /config/nginx/ldap.conf; location / { # enable the next two lines for http auth #auth_basic "Restricted"; #auth_basic_user_file /config/nginx/.htpasswd; # enable the next two lines for ldap auth #auth_request /auth; #error_page 401 =200 /login; include /config/nginx/proxy.conf; resolver 127.0.0.11 valid=30s; set $upstream_homeassistant homeassistant; proxy_pass http://$upstream_homeassistant:8123; } location /api/websocket { resolver 127.0.0.11 valid=30s; set $upstream_homeassistant homeassistant; proxy_pass http://$upstream_homeassistant:8123; proxy_set_header Host $host; proxy_http_version 1.1; proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection "upgrade"; # proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr; # proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for; } } |
Oeh, dat is een oude versie, ik heb daar een paar updates op gedaan: https://github.com/linuxs...ant.subdomain.conf.samplesOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:19:
[...]
Welke docker container gebruik je daarvoor? Ik kan je SWAG erg aanraden. Vernieuwt meteen letsencrypt certificaten automatisch.
Heb je al geprobeerd om je firewall even uit te schakelen op je proxmox-machine?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 # make sure that your dns has a cname set for homeassistant and that your homeassistant container is not using a base url server { listen 443 ssl; listen [::]:443 ssl; server_name homeassistant.*; include /config/nginx/ssl.conf; client_max_body_size 0; # enable for ldap auth, fill in ldap details in ldap.conf #include /config/nginx/ldap.conf; location / { # enable the next two lines for http auth #auth_basic "Restricted"; #auth_basic_user_file /config/nginx/.htpasswd; # enable the next two lines for ldap auth #auth_request /auth; #error_page 401 =200 /login; include /config/nginx/proxy.conf; resolver 127.0.0.11 valid=30s; set $upstream_homeassistant homeassistant; proxy_pass http://$upstream_homeassistant:8123; } location /api/websocket { resolver 127.0.0.11 valid=30s; set $upstream_homeassistant homeassistant; proxy_pass http://$upstream_homeassistant:8123; proxy_set_header Host $host; proxy_http_version 1.1; proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection "upgrade"; # proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr; # proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for; } }
Thanks. Dit werkt. Ik gebruik jc21. Uiteindelijk het location deel gekopieerd en in de advanced tab van nginx geplaatst.sOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:19:
[...]
Welke docker container gebruik je daarvoor? Ik kan je SWAG erg aanraden. Vernieuwt meteen letsencrypt certificaten automatisch.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 # make sure that your dns has a cname set for homeassistant and that your homeassistant container is not using a base url server { listen 443 ssl; listen [::]:443 ssl; server_name homeassistant.*; include /config/nginx/ssl.conf; client_max_body_size 0; # enable for ldap auth, fill in ldap details in ldap.conf #include /config/nginx/ldap.conf; location / { # enable the next two lines for http auth #auth_basic "Restricted"; #auth_basic_user_file /config/nginx/.htpasswd; # enable the next two lines for ldap auth #auth_request /auth; #error_page 401 =200 /login; include /config/nginx/proxy.conf; resolver 127.0.0.11 valid=30s; set $upstream_homeassistant homeassistant; proxy_pass http://$upstream_homeassistant:8123; } location /api/websocket { resolver 127.0.0.11 valid=30s; set $upstream_homeassistant homeassistant; proxy_pass http://$upstream_homeassistant:8123; proxy_set_header Host $host; proxy_http_version 1.1; proxy_set_header Upgrade $http_upgrade; proxy_set_header Connection "upgrade"; # proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr; # proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for; } }
Ja de logs geven bij elke update ook aan dat ik een oude/custom versie gebruik.golles schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:21:
[...]
Oeh, dat is een oude versie, ik heb daar een paar updates op gedaan: https://github.com/linuxs...ant.subdomain.conf.sample
Is het zinvol om die config te updaten? Heb ik me nog niet in verdiept. Maar jou geloof ik op je groene/blauwe/bruine ogen
In mijn HA integratie heb ik twee youless devices (beiden LS110). Dit is omdat zowel mijn gas als electra nog steeds analoog is, en ik zo lang mogelijk wil houden. Deze probeer ik uit te lezen met twee x een youless, alleen binnen 24 uur raakt 1 van de twee devices altijd onbereikbaar. Als ik maar 1x een youless integreer gaat het prima.
Ik heb nu mijn electra er in gelaten. Gas eruit, maar uiteraard wil ik deze wel uit blijven lezen. Bij de integratie via Youless had ik ook het probleem dat deze meter kWh bleef aangeven ipv m3. Nu is mijn vraag: hoe kan in ik config.yaml de gas-youless uitlezen zonder deze als losse integratie toe te voegen. Ik het het volgende geprobeerd, maar ik krijg hem niet zichtbaar
Uiteraard klopt het IP adres waar de youless staat, en deze staat niet achter een wachtwoord. Graag tips wat ik nu fout doe, of een beter alternatief om toch deze waarde als sensor beschikbaar te krijgen in HA. Ik gebruik de laatste versie van HAOS (2021.12.10) en zou dus graag het aantal liters willen meten, zodat HA dat zelf kan integreren naar m3/h. Of maak ik hier een denkfout?
Ik heb nu mijn electra er in gelaten. Gas eruit, maar uiteraard wil ik deze wel uit blijven lezen. Bij de integratie via Youless had ik ook het probleem dat deze meter kWh bleef aangeven ipv m3. Nu is mijn vraag: hoe kan in ik config.yaml de gas-youless uitlezen zonder deze als losse integratie toe te voegen. Ik het het volgende geprobeerd, maar ik krijg hem niet zichtbaar
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| sensor: - platform: rest resource: http://192.168.1.12/a?f=j value_template: '{{ value_json.pwr }}' method: GET name: Totaal verbruik gas state: "{{ state_attr('sensor.gasvbr', 'gas_verbruik') | float(default=0) }}" unit_of_measurement: "l" |
Uiteraard klopt het IP adres waar de youless staat, en deze staat niet achter een wachtwoord. Graag tips wat ik nu fout doe, of een beter alternatief om toch deze waarde als sensor beschikbaar te krijgen in HA. Ik gebruik de laatste versie van HAOS (2021.12.10) en zou dus graag het aantal liters willen meten, zodat HA dat zelf kan integreren naar m3/h. Of maak ik hier een denkfout?
[ Voor 6% gewijzigd door burlapp op 21-01-2022 09:21 ]
Klein beetje offtopic; maar ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem, qua inbouwdiepte. Die T1 past prima, maar de traditionele schakelaar die past dan niet meer.sOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Als ik een Aqara T1 in de inbouwdoos inbouw en die schakelaar die jij noemt erop monteer, dan kan ik die twee toch aan elkaar knopen om zo toch de lampen te schakelen.
Die T1 heb je dus helemaal niet nodig, aangezien de schakelaar waar ik naar link zelf al Zigbee is. Je moet dus alleen de bestaande draden met elkaar verbinden, zodat de schakeldraad altijd onder spanning straat.Chrisjuh_15 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:29:
[...]
Klein beetje offtopic; maar ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem, qua inbouwdiepte. Die T1 past prima, maar de traditionele schakelaar die past dan niet meer.
Als ik een Aqara T1 in de inbouwdoos inbouw en die schakelaar die jij noemt erop monteer, dan kan ik die twee toch aan elkaar knopen om zo toch de lampen te schakelen.
De schakelaar heeft zelf geen spanning nodig, omdat de benodigde energie wordt opgewekt door het daadwerkelijk indrukken van de knop (zoals bij Hue Tap ook).
Werkt prima, maar het gevoel van de schakelaar is niet zo fijn als bij een reguliere schakelaar. Ook springt het gedeelte dat je indrukt weer terug naar de beginstand. Je kan daar dus niet aan zien of iets is aan- of uitgeschakeld.
Als je handmatig een shell opent in de container die nginx draait, kan je dan wel een curl doen naar HA? Dan weet je zeker dat resolving en routering goedgaat.haborym schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:13:
[...]
Ik heb nginx op een ubuntu server draaien met docker. In nginx heb ik al een proxy host draaien voor nextcloud. Die draait zonder problemen.
Geen idee. Niet getest maar inmiddels is het opgelost. Ik moet in de advanced tab van nginx bij de HA proxy host nog wat code toevoegen. (Staat hierboven). Dat zorgde ervoor dat het correct werd doorgegeven.borft schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:57:
[...]
Als je handmatig een shell opent in de container die nginx draait, kan je dan wel een curl doen naar HA? Dan weet je zeker dat resolving en routering goedgaat.
Hierheb ik me een tijdje geleden ook over verbaasd en daarop uitgebreid gezocht. Ook toen kwam ik niet verder dan “Dit kan onder je profiel instellingen”. Leuk, maar dat zijn de profielinstellingen van het apparaat waarop je kijkt. Het is dus niet in HA zelf in te stellen en dat vind ik toch een ernstige tekortkoming. Ik kijk vanaf meerdere apparaten (sommige niet van mijzelf) naar verschillende schermen van HA en dan zou ik hiervoor de instellingen van al die apparaten daarop aan moeten passen? Waarom kan dit niet in HA zelf, die immers het beeld genereert dat je te zien krijgt?sOid schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:58:
<John O`Mill>
Ik heb opnieuw een vraag met betrekking tot het energie dashboard (sorry, beginner
). Ik heb een sensor gekocht die mijn slimme/digitale meter kan uitlezen en heb deze met behulp van de 'DSMR Slimme meter' gekoppeld met Home Assistant. Het is me echter niet duidelijk wat alle waardes juist betekenen.
- Ik heb maar één tarief (dus geen dag/nacht tarief), maar binnen Home Assistant zie ik nu 'Energy Consumption (tarif 1) en (tarif 2). Beide sensoren hebben een waarde.. Energy consumption (total) is momenteel dan weer 'Onbekend'. Enig idee wat het verschil is?
- Verder zie ik ook 'Energy Production (tarif 1) en (tarif 2). Ik vermoed dat dit de stroom is die ik terug op het net stuur (van mijn zonnepanelen)? En dus exclusief de stroom die ik opgewekt maar ook zelf verbruikt heb? Ook hier heb ik geen idee waarom ik twee waardes heb...
Alvast bedankt!!!
- Ik heb maar één tarief (dus geen dag/nacht tarief), maar binnen Home Assistant zie ik nu 'Energy Consumption (tarif 1) en (tarif 2). Beide sensoren hebben een waarde.. Energy consumption (total) is momenteel dan weer 'Onbekend'. Enig idee wat het verschil is?
- Verder zie ik ook 'Energy Production (tarif 1) en (tarif 2). Ik vermoed dat dit de stroom is die ik terug op het net stuur (van mijn zonnepanelen)? En dus exclusief de stroom die ik opgewekt maar ook zelf verbruikt heb? Ook hier heb ik geen idee waarom ik twee waardes heb...
Alvast bedankt!!!
Dst werkt denk ik alleen als je slimme lampen hebt. Ik heb nog domme. In theorie doe je met zo’n T1 dan hetzelfde als jij met slimme lampen.. toch?sOid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:34:
[...]
Die T1 heb je dus helemaal niet nodig, aangezien de schakelaar waar ik naar link zelf al Zigbee is. Je moet dus alleen de bestaande draden met elkaar verbinden, zodat de schakeldraad altijd onder spanning straat.
Als je geen slimme lampen hebt zou het slimmer zijn om de een zigbee module te gebruiken icm met je huidige schakelaar. Volgens mij werd er al eerder benoemd dat je ook even kan kijken naar de ruimte in je centraaldoos (bij de plafond(?) aansluiting van de lamp zelf). Daar zou je de zigbee module immers ook kunnen plaatsen, heb je alle draden beschikbaar en vermoedelijk meer ruimte.Chrisjuh_15 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:31:
[...]
Dst werkt denk ik alleen als je slimme lampen hebt. Ik heb nog domme. In theorie doe je met zo’n T1 dan hetzelfde als jij met slimme lampen.. toch?
Je profielinstellingen zijn wel degelijk die van je gebruikersprofiel (waarmee je dus inlogt) en zijn hetzelfde op elk apparaat waarmee jij met die gebruiker inlogt.Hippe Lip schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:12:
[...]
Hierheb ik me een tijdje geleden ook over verbaasd en daarop uitgebreid gezocht. Ook toen kwam ik niet verder dan “Dit kan onder je profiel instellingen”. Leuk, maar dat zijn de profielinstellingen van het apparaat waarop je kijkt. Het is dus niet in HA zelf in te stellen en dat vind ik toch een ernstige tekortkoming. Ik kijk vanaf meerdere apparaten (sommige niet van mijzelf) naar verschillende schermen van HA en dan zou ik hiervoor de instellingen van al die apparaten daarop aan moeten passen? Waarom kan dit niet in HA zelf, die immers het beeld genereert dat je te zien krijgt?
Behalve dan het default dashboard, maar daar staat ook bij dat dat de instelling voor het apparaat is. Tijd- en nummerweergave zijn niet apparaat afhankelijk.
Dingen als de sidebar weergave zijn dan weer niet gekoppeld aan je gebruikersprofiel, maar aan het apparaat, maar je wil wellcht op je telefoon ook andere knoppen in je sidebar hebben dan op je computer.
Dat van die tarieven ben ik ook wel benieuwd ben. Het feit dat de totale Power Consumption niet werkt is een bug, zoek maar eens op Github. Gaat om een missende eenheid. Is nog geen oplossing voor helaas.Shattering schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:23:
Ik heb opnieuw een vraag met betrekking tot het energie dashboard (sorry, beginner). Ik heb een sensor gekocht die mijn slimme/digitale meter kan uitlezen en heb deze met behulp van de 'DSMR Slimme meter' gekoppeld met Home Assistant. Het is me echter niet duidelijk wat alle waardes juist betekenen.
Alvast bedankt!!!
All I had to do was follow the damn train.
Gewoon beide toevoegen. Ondanks dat jij maar één tarief hebt, houdt de slimme meter ze wel apart.Shattering schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:23:
Ik heb opnieuw een vraag met betrekking tot het energie dashboard (sorry, beginner). Ik heb een sensor gekocht die mijn slimme/digitale meter kan uitlezen en heb deze met behulp van de 'DSMR Slimme meter' gekoppeld met Home Assistant. Het is me echter niet duidelijk wat alle waardes juist betekenen.
Alvast bedankt!!!
Die weet immers niet wat voor contract je afgesloten hebt.
Ok, duidelijk! Is wel redelijk verwarrend.TheFes schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:59:
[...]
Gewoon beide toevoegen. Ondanks dat jij maar één tarief hebt, houdt de slimme meter ze wel apart.
Die weet immers niet wat voor contract je afgesloten hebt.
- Voor netverbruik heb ik dus Energy consumption tarif 1 + 2.
- Wat ik terug op het net stuur (geef terug aan het net) heb ik Energy production tarif 1 + 2.
- Voor Zonne-energieproductie heb ik 'Energy Total' van mijn omvormer.
Aan de hand van die waardes weet HA dus welke opgewekte energie ik zelf verbruik?
Andere vraag: Zigbee deur sensoren of Shelly
Gebruik : consumption 1+2Shattering schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:50:
[...]
Ok, duidelijk! Is wel redelijk verwarrend.
- Voor netverbruik heb ik dus Energy consumption tarif 1 + 2.
- Wat ik terug op het net stuur (geef terug aan het net) heb ik Energy production tarif 1 + 2.
- Voor Zonne-energieproductie heb ik 'Energy Total' van mijn omvormer.
Aan de hand van die waardes weet HA dus welke opgewekte energie ik zelf verbruik?
Andere vraag: Zigbee deur sensoren of Shelly?
teruggave production 1+2
zonnepanelen : of een eigen metertje ertussen maken of als het kan je omvormer met korte intervallen uitlezen.
:strip_exif()/f/image/C9dSr7HMXXvKbiDnH3WrIk9o.jpg?f=fotoalbum_small)
Zou zelf voor zigbee gaan ivm langere batterij duur.
shelly op wifi hebben een kortere batterijduur.
Hier op alle deuren en bijna alle ramen een xiaomi deur sensor naar volle tevredenheid, ruim half jaar in gebruik en geen lege batterijen gehad tot nu toe
Bedankt! Nog één vraag ivm Zigbee - Ik heb zo'n stick nodig, zoals die Conbee II. Ik vermoed dat ik die stick dan in my Pi steek, zodat die door Home Assistant herkent zal worden?tolunaygul12 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Gebruik : consumption 1+2
teruggave production 1+2
zonnepanelen : of een eigen metertje ertussen maken of als het kan je omvormer met korte intervallen uitlezen.
[Afbeelding]
Zou zelf voor zigbee gaan ivm langere batterij duur.
shelly op wifi hebben een kortere batterijduur.
Hier op alle deuren en bijna alle ramen een xiaomi deur sensor naar volle tevredenheid, ruim half jaar in gebruik en geen lege batterijen gehad tot nu toe
Klopt ja, of een sonof USB stick.Shattering schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:55:
[...]
Bedankt! Nog één vraag ivm Zigbee - Ik heb zo'n stick nodig, zoals die Conbee II. Ik vermoed dat ik die stick dan in my Pi steek, zodat die door Home Assistant herkent zal worden?
Zelf gebruik ik een conbee stick met deconz.
Zeer tevreden over, draait momenteel met een kleine 50 devices.
Is er iemand die een Aqara Curtain motor aan Home assistant heeft gekoppeld?
Ik heb deze via rechstreeks via Homey gebruikt, en ben bezig alles langzaam over te zetten, maar de Aqara motor lukt me nog niet. Is deze wel rechtstreeks te gebruiken?
Type is ZNCLDJ11LM
HA en Deconz in Docker.
Ik heb deze via rechstreeks via Homey gebruikt, en ben bezig alles langzaam over te zetten, maar de Aqara motor lukt me nog niet. Is deze wel rechtstreeks te gebruiken?
Type is ZNCLDJ11LM
HA en Deconz in Docker.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
@rikadoo dit soort dingen kun je het makkelijkst opzoeken in de bekende lijstjes. Deze motor zou moeten werken met zowel Deconz als Z2M
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Klopt inderdaad, dat heb ik gevonden, maar ik vind alleen maar icm met een xiaomi hub, wat ik uiteraard niet wil...Gizz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:15:
@rikadoo dit soort dingen kun je het makkelijkst opzoeken in de bekende lijstjes. Deze motor zou moeten werken met zowel Deconz als Z2M
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Waar staat dat dan?rikadoo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:16:
[...]
Klopt inderdaad, dat heb ik gevonden, maar ik vind alleen maar icm met een xiaomi hub,
Want zowel Deconz als Z2M werken niet met een Xiaomi hub. En toch ondersteunen ze beide deze motor
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb hem, moest hem in Deconz als "Light" toevoegen! Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijnGizz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:19:
[...]
Waar staat dat dan?
Want zowel Deconz als Z2M werken niet met een Xiaomi hub. En toch ondersteunen ze beide deze motor
Merci!
@TheFesTheFes schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:46:
Je profielinstellingen zijn wel degelijk die van je gebruikersprofiel (waarmee je dus inlogt) en zijn hetzelfde op elk apparaat waarmee jij met die gebruiker inlogt.
Behalve dan het default dashboard, maar daar staat ook bij dat dat de instelling voor het apparaat is. Tijd- en nummerweergave zijn niet apparaat afhankelijk.
Dingen als de sidebar weergave zijn dan weer niet gekoppeld aan je gebruikersprofiel, maar aan het apparaat, maar je wil wellcht op je telefoon ook andere knoppen in je sidebar hebben dan op je computer.
Sorry, maar hier raak ik even in de war. Waar in HA kan ik een gebruikersprofiel vinden? Ik kan me geen gebruikers, laat staan een gebruikersprofiel in HA bedenken, maar dat kan aan mij liggen.
Zitten we langs elkaar heen te praten of heb ik ergens iets gemist?
<John O`Mill>
Sidebar en links onderin op je naam klikken.Hippe Lip schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:33:
[...]
@TheFes
Hij maakt de kamer licht en donker, toch hartstikke logisch!rikadoo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:23:
[...]
Ik heb hem, moest hem in Deconz als "Light" toevoegen! Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn![]()
Merci!
In Deconz is wel vaker iets apart te koppelen. Sommige sensoren kreeg ik enkel gekoppeld via light of als Switch. Maar het werkt allemaal prima.
Je logt toch in met een gebruikersnaam? Dat hoort bij je gebruiker, en die gebruiken heeft een gebruikersprofiel.Hippe Lip schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:33:
[...]
@TheFes
Sorry, maar hier raak ik even in de war. Waar in HA kan ik een gebruikersprofiel vinden? Ik kan me geen gebruikers, laat staan een gebruikersprofiel in HA bedenken, maar dat kan aan mij liggen.
Waar je inderdaad bij komt komen door als je ingelogd bent onderin de sidebar op je gebruikersnaam te klikken.
Vandaag moest mijn slimme meter vervangen worden en is m'n NAS, waar HA op geinstalleerd staat, van het stroom geweest zonder goed af te sluiten.
Nu ontvang ik niet consistent meer shelly.click events. Heb alles al opnieuw opgestart, maar krijg het niet aan de praat. M'n vrouw wordt er niet blij van want nu werken alle wandschakelaars niet meer...
Iemand die me kan helpen?
Nu ontvang ik niet consistent meer shelly.click events. Heb alles al opnieuw opgestart, maar krijg het niet aan de praat. M'n vrouw wordt er niet blij van want nu werken alle wandschakelaars niet meer...
Iemand die me kan helpen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.