Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.640 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:20
MyBearTibbers schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:41:
Ik krijg bij het upgraden van een CC2531 naar CC2652 zigbee2mqtt stick een error. Volgens de github van Z2M zou deze upgrade zonder repairing moeten lukken.
Iemand enig idee waar het mis gaat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Zigbee2MQTT:error 2022-01-17 15:37:47: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-01-17 15:37:47: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-01-17 15:37:47: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-01-17 15:37:47: Error: Coordinator failed to start, probably the panID is already in use, try a different panID or channel
    at /app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:172:23
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:25:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2022-01-17T14_37_47_289Z-debug.log

Wanneer ik de log probeer te openen krijg ik de volgende error
code:
1
bash: cd: /root/.npm: No such file or directory
Heb je Coordinator IEEE Address wel overgenomen?

"If repairing is not required: copy the ieee address of the old adpter into the new one"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sinds HA nu "local" only ondersteunt .. hoe krijg ik dat "werkend" met android (companion app)

de casus:
Voorheen had ik een restricted card dat mijn kinderen of wij alleen maar de deur konden openen via een paar hoepels door te springen (nuki slot opener ding) om 2 redenen en maken sleutels "optioneel"
- deur van slot te halen
- prevent "butt openings" of ongewenste personen (added security)
maar ja men kon nog steeds vanaf school de voordeur openen dus heb ik HA offline gehaald (ook om berichten van de HA naar hun te blokkeren) ..

de casus is niet super relevant. in deze .

hoe zorg ik er voor dat de kids alleen toegang hebben tot HA als ze met WIFI verbonden zijn ? en wij als ouders overal ..

het gaat er mij om dat ik onderscheid wil tussen thuis (gebruik(ers)) en remote gebruik
liefst ook in "display" ..

ook berichtjes maakt dit wel lastig(er)

btw tijd terug reageerde HA en companion app relatief "snel" op elkaar maar laatste tijd is dit weer drama .. (ik had hier wat tips gehad om berichten te priorizeren) dus als de voordeur (bel) ingedrukt word is de persoon sneller binnen als ze kloppen of echt bellen op de ouderwetse manier (lees via de telefoon) dan de deur openen .. en dan nog pas later horen we via de telefoon "er staat iemand voor de deur" bericht binnen komen .. :(

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 17-01-2022 16:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:36
vso schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:17:
Sinds HA nu "local" only ondersteunt .. hoe krijg ik dat "werkend" met android (companion app)

de casus:
Voorheen had ik een restricted card dat mijn kinderen of wij alleen maar de deur konden openen via een paar hoepels door te springen (nuki slot opener ding) om 2 redenen en maken sleutels "optioneel"
- deur van slot te halen

hoe zorg ik er voor dat de kids alleen toegang hebben tot HA als ze met WIFI verbonden zijn ? en wij als ouders overal ..

het gaat er mij om dat ik onderscheid wil tussen thuis (gebruik(ers)) en remote gebruik

maar ja voorheen was dit ook een uitdaging als ze op school zaten
Beetje warrig verhaal, maar je kunt als administrator bij Configuration > People & Zones > Users per gebruiker instellen of ze overal toegang mogen hebben, of alleen lokaal.

Maar ik begrijp niet helemaal wat dat met je slot, of met school te maken heeft.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
vso schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:17:

de casus:
- deur van slot te halen

maar ja voorheen was dit ook een uitdaging als ze op school zaten
zo: https://www.home-assistan...in-from-the-local-network ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
sopi schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Heb je Coordinator IEEE Address wel overgenomen?

"If repairing is not required: copy the ieee address of the old adpter into the new one"
Probleem gevonden, ik zit nog op versie 1.18 van de zigbee2mqtt.io repo. Ik moet dus updaten naar 1.22 met de https://github.com/zigbee2mqtt/hassio-zigbee2mqtt repo.
Dat gaat denk ik een drama worden, de oude versie verwijderen, nieuwe versie installeren en dan nog zo'n 40 devices opnieuw pairen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TheFes schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Beetje warrig verhaal, maar je kunt als administrator bij Configuration > People & Zones > Users per gebruiker instellen of ze overal toegang mogen hebben, of alleen lokaal.

Maar ik begrijp niet helemaal wat dat met je slot, of met school te maken heeft.
het verhaal is meer "achtergrond" wat doe ik er mee .. (of wil ik er mee doen) ..

& @borft die instelling "local only" is dus al gedaan maar hoe je bv de companion app instelt (die zeurt om extern URL nog steeds .) of andere eventuele noodzakelijke settings zijn wel nuttig.

en met "zones" kan je ook geen moer .. in relatie tot lokaal netwerk immers de 1ne is GPS en de andere is SSID + IP gerelateerd.. waarom zou ik beide benutten voor het slot, lokaal heb ik voldoende aan wifi bereik en is gps niet intressant (voor deze casus) ..

zones is wel makkelijk als ik bv de scholen configureerd en dan een blokkade zet op berichten maar ik wil liever dat ze ook daar berichten ontvangen thuis .. (lees alles of niets zeg maar)

de volgende stap is dat bv je of een "pincode" of vingerafdruk (indien mogelijk) de voordeur kan openen met

ik zie dat je thuis bent gekomen -> wil je de deur openen ? maar dat is stap 2

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:50
Ik heb wat camera's in/om huis, foscam, en ik probeer die toe te voegen. Ze worden al 'gezien' omdat ik mijn Unifi controller geintegreerd heb, dus ik kan de camera's die ik heb vinden.

Ik heb de Foscam app geinstalleerd, 1 camera toegevoegd, maar dan krijg ik in de log elke seconde camera aanwezig camera afwezig camera aanwezig camera afwezig, etc. Ik kan er ook niets mee. Er is 1 apparaat, dat is dan die camera, maar eigenlijk geen entiteiten.

Ik heb 'm al eens eerder geprobeerd toe te voegen, en toen kreeg ik wel een snapshot te zien van het beeld, maar je kon geen stream kijken zeg maar. Die camera kon ik als 'main' en 'sub' toevoegen, en volgens mij heb ik toen voor Main gekozen.

Wat doe ik hier fout? Want dit betreft een PTZ camera, dus ik zou verwachten dat er entiteiten zijn voor het kunnen bewegen van de camera, etc, maar die zijn er dus niet.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Just_A_User schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:37:
Ik heb wat camera's in/om huis, foscam, en ik probeer die toe te voegen. Ze worden al 'gezien' omdat ik mijn Unifi controller geintegreerd heb, dus ik kan de camera's die ik heb vinden.

Ik heb de Foscam app geinstalleerd, 1 camera toegevoegd, maar dan krijg ik in de log elke seconde camera aanwezig camera afwezig camera aanwezig camera afwezig, etc. Ik kan er ook niets mee. Er is 1 apparaat, dat is dan die camera, maar eigenlijk geen entiteiten.

Ik heb 'm al eens eerder geprobeerd toe te voegen, en toen kreeg ik wel een snapshot te zien van het beeld, maar je kon geen stream kijken zeg maar. Die camera kon ik als 'main' en 'sub' toevoegen, en volgens mij heb ik toen voor Main gekozen.

Wat doe ik hier fout? Want dit betreft een PTZ camera, dus ik zou verwachten dat er entiteiten zijn voor het kunnen bewegen van de camera, etc, maar die zijn er dus niet.
Als je entiteiten verwacht voor PTZ, dan is het goed even naar de documentatie te kijken, daar komen namelijk services voor: https://www.home-assistant.io/integrations/foscam/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Just_A_User schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:37:

Euhm... dat klinkt alsof je de device tracker van je Foscam die door je Unifi integratie is gemaakt probeert toe te voegen aan de Foscam integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik begin me zo langzamerhand behoorlijk te irriteren aan het hele gedoe met die app.

Toen ik het hele gebeuren net had, heb ik de app geïnstalleerd. Ik kreeg geen notificaties, zonder dat ik de telefoon wakker maakte of de app opende. Vervolgens vanalles geprobeerd, die code toevoegen aan specifieke automatiseringen onder andere.

Waar ik tegenaan liep (telefoon is een Samsung Note 10+, Android 11) is dat ik de app wél kon vinden tussen de apps in de instellingen, maar ik kon hem niét vinden om hem uit te sluiten van de batterij besparing. Uiteindelijk heb ik hem daar wel in gekregen, maar ik weet niet meer hoe en ik vind het ook vreemd dat hij nergens te vinden is daar.

Dat was echter niet voldoende. De telefoon moest nog steeds wakker gemaakt worden. Per toeval kwam ik uit in de instellingen IN de companion app, en daar kon je de app specifiek toegang geven tot gegevensgebruik op de achtergrond.

Hoppa, probleem opgelost.

Nu heb ik vanochtend uit en ingelogd, en nu heb ik weer het issue terug dat ik geen notificaties krijg. In de companion app zelf is nog steeds gebruik op de achtergrond toegestaan. Ga ik echter vervolgens in mijn telefooninstellingen kijken bij de app-sluimer-functie, dan is de app NIET meer aanwezig in de lijst met apps die uitgesloten zijn van de sluimerfunctie.

Ik heb 'm daar niet uit gegooid, maar wederom proberen toe te voegen, is hij weer niet te vinden? Hij staat echter ook niet in de lijst met apps die wél sluimeren of waar dan ook.

Ik weet niet wat dit voor gedoe is, maar het begint me zo langzamerhand wel een beetje te storen.

Edit: de gehele sluimerfunctie uitgezet, maar geen notificaties. Ik weet niet wat dit voor onzin is zeg :(

[ Voor 3% gewijzigd door Just_A_User op 17-01-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:13
KC27 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Dank voor de tip. _/-\o_
Ik was daar gisteren al voor jouw tip mee begonnen.
Ziet er nu als volgt uit:
In configuration,yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  daily_wp_consumption:
    source: sensor.youless_meterstand
    name: daily_wp_consumption
    cycle: daily
    tariffs:
      - "off"
      - heating
      - hot_water
      - cooling 

In automations.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: '1622836530021'
  alias: Split consumption heatpump
  description: Verbruik wp uitsplitsen
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.status_wp_new
    to: 
  - platform: homeassistant
    event: start    
  action:
  - service: utility_meter.select_tariff
    data:
      entity_id:
      - utility_meter.daily_wp_consumption
      tariff: >-
        {% if (states('sensor.status_wp_new') == "no request") %}
         "off"      
        {% elif (states('sensor.status_wp_new') == "heating") %}
         "heating"
        {% elif (states('sensor.status_wp_new') == "hot water") %}
         "hot_water"
        {% else %}
         "cooling"
        {% endif %}             
  mode: single  

Nu kijken of het werkt als hij warm tapwater gaat maken.
Werkt het? @KC27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ittie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:28
TheFes schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Ik probeer het te reproduceren, maar krijg die warning niet als ik het in de template cheker invoer.
Zit je al wel op 2021.12? Aangezien je warning het nog over 2022.1 heeft, en die versie er helemaal niet komt.
Ik zit op 2021.12.9
Wanneer je in de developer-tools/template de 'oude' template gebruikt komt er een warning in de config/logs.
code:
1
2
3
4
5
{% set value_json = {
  "timestamp": [{"value": "220117144613W"}]
} %}

{{ strptime(value_json.timestamp[0].value[:-1], '%y%m%d%H%M%S') }}

De warning is ook voor de toekomst en waarschijlijk wisten ze toen nog niet wat er met 2022.1 ging gebeuren. De warning heb ik al een tijdje trouwens geen idee wanneer ik hem voor het eerst zag.

:( nu probeer ik het senario weer te creëren met de bovenstaande code en krijg ik de warning naturrlijk niet vanuit de developer-tools. Terwijl ik vanmiddag de warning zelfs vauit de logging heb ge crtl-c & ctrl-v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
IK heb nog een aanpassing moeten maken. Een underscore in een state zorgt ervoor dat deze niet gaat werken. Dus ik heb no_request veranderd in norequest en nu werkt ie ook als de wp "stand by" staat.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ittie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:31:
[...]

Ik zit op 2021.12.9
Wanneer je in de developer-tools/template de 'oude' template gebruikt komt er een warning in de config/logs.
code:
1
2
3
4
5
{% set value_json = {
  "timestamp": [{"value": "220117144613W"}]
} %}

{{ strptime(value_json.timestamp[0].value[:-1], '%y%m%d%H%M%S') }}

De warning is ook voor de toekomst en waarschijlijk wisten ze toen nog niet wat er met 2022.1 ging gebeuren. De warning heb ik al een tijdje trouwens geen idee wanneer ik hem voor het eerst zag.

:( nu probeer ik het senario weer te creëren met de bovenstaande code en krijg ik de warning naturrlijk niet vanuit de developer-tools. Terwijl ik vanmiddag de warning zelfs vauit de logging heb ge crtl-c & ctrl-v.
Dat laatste heb ik dus ook gedaan, en ik kreeg ook geen warnings, vandaar dat ik het vroeg.

Er zijn meer templates die warnings geven, en de meeste geven netjes 2022.2 aan als versie waarin het niet meer werkt. Ze wisten toen 2021.12 uit kwam ook echt al wel dat januari overgeslagen zou worden.
Denk dat ze het bij deze warning gewoon vergeten zijn aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:02
Misschien een stomme vraag, maar kan ik hier zoeken naar al mij eigen posts?

Ik heb ooit zelf een oplossing voor gehad, en probeer dat nu terug te zoeken, maar onder de "search" kan ik het niet terug vinden!

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:43
@Wachten...

Ja, 'Dit Topic (Poster)' doet precies dat als je je eigen username invult.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:02
RudolfR schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:11:
@Wachten...

Ja, 'Dit Topic (Poster)' doet precies dat als je je eigen username invult.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4...
Dank je, ik had al een vermoeden maar kreeg er net een error op.
Ik denk dat ik iets niet goed had ingevuld dan! Heb het net opnieuw geprobeerd en vind nu alle post _/-\o_

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik sta echt op het punt om dat ding het raam uit te tiefen. Man man man.

Ik krijg nog steeds geen notificaties, pas als ik de telefoon wakker maak. Als ik weg ga of thuis kom, dat werkt wel, maarrrrrrr, de status in HA wordt niet aangepast. Dus ik krijg wel een notificatie dat ik weg ben, maar in de app sta ik dan gewoon als 'thuis'.

Ga ik vervolgens kijken welke entiteit dan verantwoordelijk is voor dat ik weg ben, dan is dat device_tracker.telefoon_robert. Ga ik vervolgens kijken bij Personen onder mijn naam, dan hoort bij Person Robert..... device_tracker.telefoon_robert. :? Wáárom wordt die status dan niet geupdate?

Waarom krijg ik ineens geen notificaties meer? Voor ik vanmorgen mijn wachtwoord wijzigde werkte alles feilloos, en nu werkt het gewoon niet meer en ik krijg het niet opgelost :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Just_A_User schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:34:
Wáárom wordt die status dan niet geupdate?
[..]
Waarom krijg ik ineens geen notificaties meer? Voor ik vanmorgen mijn wachtwoord wijzigde werkte alles feilloos, en nu werkt het gewoon niet meer en ik krijg het niet opgelost :?
Je laatste zin geeft aan dat mijn suggestie nutteloos is. Maar toch, je hebt toch geen batterijbesparing aan staan ofzo? Veel telefoons zijn hier nogal agressief mee. Verder moet je soms op meerdere plekken de batterijbesparing voor 1 app uitschakelen.

Je kan bij integrations soms ook devices wissen/deleten. Misschien dat dit helpt? Verder houdt HA soms een speciale device id bij, die zie je niet makkelijk (je moet soms naar YAML om het te zien). Mogelijk dat die speciale id achterloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
bkor schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Je laatste zin geeft aan dat mijn suggestie nutteloos is. Maar toch, je hebt toch geen batterijbesparing aan staan ofzo? Veel telefoons zijn hier nogal agressief mee. Verder moet je soms op meerdere plekken de batterijbesparing voor 1 app uitschakelen.

Je kan bij integrations soms ook devices wissen/deleten. Misschien dat dit helpt? Verder houdt HA soms een speciale device id bij, die zie je niet makkelijk (je moet soms naar YAML om het te zien). Mogelijk dat die speciale id achterloopt?
Nee, dat heb ik eerder al gepostet. Ik heb de app geinstalleerd toen ik het device binnen kreeg waar HA op draait. App geinstalleerd, geen notificaties. Vervolgens ging ik kijken naar de batterijbesparing, kon ik de app niet vinden daar. Dat is nu wederom het geval. Kijk ik in de gewone app lijst, dan vind ik de app wél.

Dus ik heb nu de batterijbesparing in zijn geheel uitgeschakeld. Helpt niet. Het is me uiteindelijk gelukt om die app in de 'uitzonderingen' te krijgen de vorige keer, maar daar is hij nu weg, ik weet niet meer hoe ik het gedaan heb en de app is dus nu wederom niet te vinden als ik bij die batterijbesparingsopties kijk.

Hoe dan ook, ook toen de app in de uitzonderingen stond was dat niet voldoende. Toen kreeg ik de suggestie om in de automatiseringen met notificaties erbij te zetten:

data:
ttl: 0
priority: high

Gedaan, hielp niet. Toen kwam ik vervolgens bij toeval uit bij de optie in de companion app dat de app GEEN toestemming had om op de achtergrond te draaien, ook al stond de app op dat moment in de uitzonderingen qua 'slapen'. Ik paste dat in de companion app aan en presto, notificaties kwamen direct.

Vanochtend echter heb ik mijn wachtwoord aangepast. Daarna begonnen de problemen. Ineens is de app niet meer te vinden in de apps die uitgezonderd zijn van slapen. Ik kan de app daar ook niet meer toevoegen omdat hij niet in de lijst staat.

Mijn thuis/afwezig status update niet meer. Ik krijg WEL notificatie dat ik thuis / afwezig ben, maar als ik dan kijk in die card in mijn dashboard, dan staat daar vrolijk dat ik aanwezig ben (terwijl ik dat niet was op dat moment) en dat de laatste update 10 uur geleden was.

Dan zou je zeggen, dan praat je over een andere entiteit, maar nee hoor, de entiteit die volgens de log verantwoordelijk is om me op afwezig te zetten is dezelfde entiteit die vermeldt staat onder mijn Person, en dus zou je verwachten dat die update goed gaat. Niet dus.

Ik snap er echt geen jota van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ik heb een lamp met een ingebouwde dimmer die 0%, 50% of 75% dimt, afhankelijk van hoe vaak je 'm in- en uitschakelt (dus 1x inschakelen: 0%, 2x inschakelen 50%, 3x inschakelen 75% en dan weer terug naar 0%). Ik heb deze achter een Shelly 1L geplaatst en dan werkt het hele systeem nog steeds (afgezien van een zoemende lamp bij 0% dimmen).

Nu wil ik het in HA zo inrichten dat ik de lamp gemakkelijk in een bepaalde stand kan zetten, via drie knoppen of zo. Ik loop alleen een beetje vast bij hoe ik het aan moet pakken. Ik denk dat ik een input_number moet aanmaken om bij te houden in welke stand de lamp staat (0 = uit, 1 = 0% gedimd, 2 = 50%, 3 = 75%). En dan na een druk op een knop de lamp 1/2/3x schakelen. Of in een automation de lamp vaak genoeg schakelen om het juiste dim-niveau te bereiken.

Iemand ervaring met zo'n setup en hoe dat te doen is?

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Chevalric

Ik denk dat het moet kunnen met een input_number, of een (input_)select.

Met die laatste kun je ook meteen acties koppelen aan het selecteren van een waarde.
https://www.home-assistant.io/integrations/template/#select

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Just_A_User schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:34:
Ik sta echt op het punt om dat ding het raam uit te tiefen. Man man man.

Ik krijg nog steeds geen notificaties, pas als ik de telefoon wakker maak. Als ik weg ga of thuis kom, dat werkt wel, maarrrrrrr, de status in HA wordt niet aangepast. Dus ik krijg wel een notificatie dat ik weg ben, maar in de app sta ik dan gewoon als 'thuis'.

Ga ik vervolgens kijken welke entiteit dan verantwoordelijk is voor dat ik weg ben, dan is dat device_tracker.telefoon_robert. Ga ik vervolgens kijken bij Personen onder mijn naam, dan hoort bij Person Robert..... device_tracker.telefoon_robert. :? Wáárom wordt die status dan niet geupdate?

Toevallig pas je telefoon geüpdate? Ik kwam er van dat achter dat mijn telefoon ook niets meer doorstuurde van mijn locatie - pas een update naar Android 12 gehad.

Nadat ik de sensoren in de app opnieuw aangezet heb deed als het weer

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 17-01-2022 22:33 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hmmbob schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:32:
[...]

Toevallig pas je telefoon geüpdate? Ik kwam er van dat achter dat mijn telefoon ook niets meer doorstuurde van mijn locatie - pas een update naar Android 12 gehad.

Nadat ik de sensoren in de app opnieuw aangezet heb deed als het weer
Nee. Maar het is niet dat HA geen sensorupdates of whatever stuurt, mijn telefoon zet die app in slaapstand terwijl slaapstand niet eens aan staat, want zodra ik de telefoon dan wel app open komt alles binnen.

Edit; welke sensoren in de app? Hoe wat waar?

[ Voor 4% gewijzigd door Just_A_User op 17-01-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb echt iets zo simpels wat niet werkt dat ik mij bijna schaam om het hier te vragen 8)7

Ik heb een boolean switch aangemaakt zodat ik mijn "vakantiemodus" kan activeren. Ik heb een aantal automations die alleen mogen functioneren op het moment dat mijn boolean switch dus aan staat.

Echter mijn automation doet het altijd en niet alleen als de boolean switch op "aan" staat. Ook als hij dus iut staat :-( Hij moet dan toch gewoon onder condition staan of doe ik het verkeerd :?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Verlichting
description: ''
trigger:
  - platform: time
    at: '18:00'
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.vakantie_modus
    state: 'on'
action:
  - type: turn_on
    device_id: 12f0ff3eb9c7924df8a86d95ba1eccf0
    entity_id: light.light_2
    domain: light

Sorry :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
WoBBeL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:55:
Ik heb echt iets zo simpels wat niet werkt dat ik mij bijna schaam om het hier te vragen 8)7

Ik heb een boolean switch aangemaakt zodat ik mijn "vakantiemodus" kan activeren. Ik heb een aantal automations die alleen mogen functioneren op het moment dat mijn boolean switch dus aan staat.

Echter mijn automation doet het altijd en niet alleen als de boolean switch op "aan" staat. Ook als hij dus iut staat :-( Hij moet dan toch gewoon onder condition staan of doe ik het verkeerd :?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
condition:
action:

Test je dit toevallig via Config > automations? Als je je automation daar aftrapt negeert hij triggers en conditions. Dat is dus alleen een manier om je acties te controleren en niet je conditie. Als die om 18:00 de acties uitvoert terwijl de switch uit staat, dan heb ik geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

-Casper schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Test je dit toevallig via Config > automations? Als je je automation daar aftrapt negeert hij triggers en conditions. Dat is dus alleen een manier om je acties te controleren en niet je conditie. Als die om 18:00 de acties uitvoert terwijl de switch uit staat, dan heb ik geen idee :P
Ah dat verklaart een hoop _O- ik ga eens testen

[edit]

Dit was het |:( thanks @-Casper <3

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 18-01-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
WoBBeL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:55:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
condition:
action:

Ziet er wel ok uit.

Is je input_boolean wel vakantie_modus of toch vakantiemodus?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
WoBBeL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Ah dat verklaart een hoop _O- ik ga eens testen

[edit]

Dit was het |:( thanks @-Casper <3
Als je de service automation.trigger gebruikt, kun je wel aangeven dat de conditions meegenomen moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10_BnAhll4Cug7NZ2JEuUGa_1Xc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PrkpQ7xwBfYVWqSNe1Mhl9ox.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Chevalric schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:10:
Ik heb een lamp met een ingebouwde dimmer die 0%, 50% of 75% dimt, afhankelijk van hoe vaak je 'm in- en uitschakelt (dus 1x inschakelen: 0%, 2x inschakelen 50%, 3x inschakelen 75% en dan weer terug naar 0%). Ik heb deze achter een Shelly 1L geplaatst en dan werkt het hele systeem nog steeds (afgezien van een zoemende lamp bij 0% dimmen).

Nu wil ik het in HA zo inrichten dat ik de lamp gemakkelijk in een bepaalde stand kan zetten, via drie knoppen of zo. Ik loop alleen een beetje vast bij hoe ik het aan moet pakken. Ik denk dat ik een input_number moet aanmaken om bij te houden in welke stand de lamp staat (0 = uit, 1 = 0% gedimd, 2 = 50%, 3 = 75%). En dan na een druk op een knop de lamp 1/2/3x schakelen. Of in een automation de lamp vaak genoeg schakelen om het juiste dim-niveau te bereiken.

Iemand ervaring met zo'n setup en hoe dat te doen is?
deze misschien:
https://github.com/finity...0my%20fan%20control%20row.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:32
oltk schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Het gekke is: als je de addon start (linksonderin) moet je in de logs iets vinden. Al is het dan starten niet is gelukt vanwege x, y, z

helemaal niets is raar
Inmiddels is het gelukt!
Na wat extra zoekwerk kwam ik een oplossing tegen waarbij de verwijzing '/dev/ttyusb1' naar de volledige regel 'texas instruments.....' veranderd moest worden. Nadat ik dit had gedaan had ik na een herstart een log en geen 502 melding meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:44
Ik heb sinds kort een P1 kabel naar mijn slimme meter lopen. Gewoon naar USB, welke in de RPi is geprikt.
Nu werkt dat best mooi eigenlijk: ik kan in het energiedashboard mijn huidige stroom- en gasverbruik zien.

Maar... mijn teruglevering is niet juist zichtbaar :P

De entity 'power production' geeft 0,0 terug, terwijl ik op de omvormer zelf kan zien dat er momenteel tussen de 150 en 200 watt teruggegeven wordt.

Nu zóú het kunnen dat het huidige energieverbruik al een resultaat is van het huidige verbruik minus de teruglevering. Echter zou ik ze toch graag gesplitst willen zien.

Hoe doe ik dit, waar kan dit aan liggen, welke settings zijn er? Kan iemand me een duwtje in de richting geven?

Ik heb de interval al eens aangepast naar nu zelfs 0 seconden. De DSMR versie staat op 5, maar ik heb eigenlijk geen idee of dat juist is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Richh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:45:
Ik heb sinds kort een P1 kabel naar mijn slimme meter lopen. Gewoon naar USB, welke in de RPi is geprikt.
Nu werkt dat best mooi eigenlijk: ik kan in het energiedashboard mijn huidige stroom- en gasverbruik zien.

Maar... mijn teruglevering is niet juist zichtbaar :P

De entity 'power production' geeft 0,0 terug, terwijl ik op de omvormer zelf kan zien dat er momenteel tussen de 150 en 200 watt teruggegeven wordt.

Nu zóú het kunnen dat het huidige energieverbruik al een resultaat is van het huidige verbruik minus de teruglevering. Echter zou ik ze toch graag gesplitst willen zien.

Hoe doe ik dit, waar kan dit aan liggen, welke settings zijn er? Kan iemand me een duwtje in de richting geven?

Ik heb de interval al eens aangepast naar nu zelfs 0 seconden. De DSMR versie staat op 5, maar ik heb eigenlijk geen idee of dat juist is.
Je teruglevering is echt wat je niet zelf gebruikt. De slimme meter weet niet meer.
Als jij al jouw opgewekte energie zelf gebruikt, heb je geen teruglevering.

Die kun je ook op het energy panel zien als je zowel verbruik, teruglevering als zonne-opbrengst toevoegt.

Plaatje ter ondersteuning waarin je ziet dat ik eergisteren ook een beetje opgewekt heb, maar niets teruggeleverd, omdat alles al binnenshuis verbruikt werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tay-iMLfkrHqaIImlVdK0XYW2qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UW2oFYnamOWM0F5RF4upJmQH.png?f=fotoalbum_large

Hier een voorbeeldje waar wel teruglevering is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkXqJIKhoR0DLJynj_qDVksR-UM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/23XC45Eej1otMmdwan5ooMv1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TheFes op 18-01-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
TheFes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Je teruglevering is echt wat je niet zelf gebruikt. De slimme meter weet niet meer.
Als jij al jouw opgewekte energie zelf gebruikt, heb je geen teruglevering.

Die kun je ook op het energy panel zien als je zowel verbruik, teruglevering als zonne-opbrengst toevoegd.
Maar in dat geval begrijp ik niet volledig wat er dan gisteren is gebeurd om 14u. Toen had ik een energieverbruik van 0.08, en een teruglevering van 0.1.
Als hij altijd teruglevering en verbruik verrekent, hoe komt het dan dat er toch nog 'groene' balkjes zichtbaar zijn ipv enkel de paarse teruglevering-balkjes, in die 2 uren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDxVoz5W8u3kbO_ZzepCPWbMOZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I7kbbJVn7F9nXRfLdDhlKwAq.png?f=fotoalbum_large

Ergens is 'zonne-energieproductie' in de screenshot dus niet een juiste omschrijving hier? Om deze data te lezen, moet ik dus de omvormer data in Home Assistant zien te krijgen?

Edit; ik zie aan jouw plaatje dus inderdaad grofweg dezelfde situatie, zonne-energieproductie is dus eigenlijk het overschot. Om daar de juiste data te krijgen moet ik de omvormer in HA zien te krijgen denk ik.
Dan maken de voorspellingen in dezelfde view ook een beetje sense haha.

gaaf trouwens, waar komt je non-fossil energy vandaan? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 18-01-2022 10:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Richh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Maar in dat geval begrijp ik niet volledig wat er dan gisteren is gebeurd om 14u. Toen had ik een energieverbruik van 0.08, en een teruglevering van 0.1.
Als hij altijd teruglevering en verbruik verrekent, hoe komt het dan dat er toch nog 'groene' balkjes zichtbaar zijn ipv enkel de paarse teruglevering-balkjes, in die 2 uren?

[Afbeelding]

Ergens is 'zonne-energieproductie' in de screenshot dus niet een juiste omschrijving hier? Om deze data te lezen, moet ik dus de omvormer data in Home Assistant zien te krijgen?
Je moet je teruglevering inderdaad niet gebruiken voor de data voor je zonne-energie productie. Dat moeten de gegevens van je omvormer zijn.

De balkjes van de bovenste grafiek zijn van een heel uur. Als je het hele uur productie hebt, maar pas na een half uur de wasmachine aanzet, heb je het eerste half uur teruglevering, ondanks dat je totale verbruik van dat uur wellicht meer is dan wat je panelen opgebracht hebben.

Non fossil energy kun je met deze integratie verkijgen: https://www.home-assistant.io/integrations/co2signal/

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 18-01-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:15
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: entities
entities:
  - entity: sensor.afvalwijzer_papier
    name: Papier
  - entity: sensor.afvalwijzer_pmd
    name: PMD
  - entity: sensor.afvalwijzer_gft
    name: GFT

Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit op volgorde van datum weergegeven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Klinkt ook weer best logisch :X

Thnx @TheFes!

Heb een Omnik omvormer, en die toko is failliet. Zie dat er een HACS integratie is https://github.com/robbin...-assistant-omnik-inverter echter is mijn model daarvan weer niet supported (3000). Nouja, daar ga ik later wel een keer mee prutsen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:19

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Richh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:02:
Klinkt ook weer best logisch :X

Thnx @TheFes!

Heb een Omnik omvormer, en die toko is failliet. Zie dat er een HACS integratie is https://github.com/robbin...-assistant-omnik-inverter echter is mijn model daarvan weer niet supported (3000). Nouja, daar ga ik later wel een keer mee prutsen :)
@Richh Als directe integratie niet lukt kun je ook een tussenmeter gebruiken in de aansluiting van je omvormer. Bijvoorbeeld een Eastron modubus of een model met WiFi. Of kijk eens naar wat Shelly heeft. Shelly is moeiteloos in HA op te nemen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
baba420 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:01:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
entities:

Ik heb zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
      - type: 'custom:auto-entities'
        card:
          type: glance
          title: Afvalwijzer
        filter:
          include:
            - entity_id: sensor.afvalwijzer_gft
            - entity_id: sensor.afvalwijzer_papier
            - entity_id: sensor.afvalwijzer_pmd
            - entity_id: sensor.afvalwijzer_restafval
        sort:
          attribute: days_until_collection_date
          method: attribute
          numeric: true

[edit]
Stiekem heb ik dit geleend van @TheFes ;)

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 18-01-2022 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
baba420 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:01:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
entities:

Met lovelace-auto-entites kan dat https://github.com/thomasloven/lovelace-auto-entities

Wat @borft dus heeft, maar daar heb je wel die custom card voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 18-01-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:29
borft schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik heb zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
        card:
        filter:
          include:
        sort:
K wou zeggen, staat hier een voorbeeld; https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer maar dat is die jij hebt idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
borft schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik heb zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
        card:
        filter:
          include:
        sort:

[edit]
Stiekem heb ik dit geleend van @TheFes ;)
Oh, ik heb het inmiddels al weer anders, heb template entities gemaakt die een formatted date geven, dus ofwel "Vandaag", of "Morgen" of bijvoorbeeld "Vrijdag 21-01-2021"

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 18-01-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik zit nog steeds met die issues m.b.t. aanwezigheidsdetectie en notificaties die niet aankomen. Ik weet niet of het iets met elkaar van doen heeft, maar ik zie in de log dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Logboekdetails (FOUT)
Logger: aiohttp.server
Source: /usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py:405
First occurred: 17 januari 2022 16:47:01 (8 occurrences)
Last logged: 11:22:46

Unhandled exception
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/base_events.py", line 1183, in _sendfile_fallback
    read = await self.run_in_executor(None, file.readinto, view)
asyncio.exceptions.CancelledError

During handling of the above exception, another exception occurred:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 514, in start
    resp, reset = await task
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 460, in _handle_request
    reset = await self.finish_response(request, resp, start_time)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 613, in finish_response
    await prepare_meth(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_fileresponse.py", line 286, in prepare
    return await self._sendfile(request, fobj, offset, count)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_fileresponse.py", line 99, in _sendfile
    await loop.sendfile(transport, fobj, offset, count)
  File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/base_events.py", line 1162, in sendfile
    return await self._sendfile_fallback(transport, file,
  File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/base_events.py", line 1192, in _sendfile_fallback
    await proto.restore()
  File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/base_events.py", line 263, in restore
    self._transport.resume_reading()
  File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/sslproto.py", line 343, in resume_reading
    self._ssl_protocol._transport.resume_reading()
AttributeError: 'NoneType' object has no attribute 'resume_reading'

Wat betekent dit? Heeft het er iets mee te maken? Is het een los staand iets of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:52
Ik heb ook een vraagje over het energy dashboard. Voor nu heb ik geen mogelijkheid om automatisch de gas meterstanden in HA te krijgen. Nu hou ik sowieso al wekelijks de standen bij. Daarom dacht ik een HA sensor te maken via een file sensor. Dit werkt, en via een template sensor heb ik deze aan het energy dashboard toe kunnen voegen. Tot nu toe heb ik een 3-tal dagen de meterstanden toegevoegd, en ik zie ook de updates terug in de sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5u1HC-KiJVvnIZl1rwz-KVULn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nBQwPJnCK429j0vO82lnVskK.png?f=user_large

Maar er komen geen waardes door in het energy dashboard. Is er een minimaal aantal sensorupdates nodig voordat een sensor van waarde is het energy dashboard?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Kire88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:06:
Ik heb ook een vraagje over het energy dashboard. Voor nu heb ik geen mogelijkheid om automatisch de gas meterstanden in HA te krijgen. Nu hou ik sowieso al wekelijks de standen bij. Daarom dacht ik een HA sensor te maken via een file sensor. Dit werkt, en via een template sensor heb ik deze aan het energy dashboard toe kunnen voegen. Tot nu toe heb ik een 3-tal dagen de meterstanden toegevoegd, en ik zie ook de updates terug in de sensor:
[Afbeelding]

Maar er komen geen waardes door in het energy dashboard. Is er een minimaal aantal sensorupdates nodig voordat een sensor van waarde is het energy dashboard?
Je template sensor wordt wel geaccepteerd door het Energy Dashboard neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
TheFes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:08:
[...]

Je template sensor wordt wel geaccepteerd door het Energy Dashboard neem ik aan?
Correct:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbDcY4M5cbE5TBApvpSNnmM04Ro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uoMiWc9V0qM6x6ddKyJnnm7g.png?f=user_large

Het gasbolletje is nu ook toevoegd aan het energy distribution overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV0oNiEyNx9dS9cczAzJGgKz0xQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7sF3iVeU9H9LAPaVYjcFyNPF.png?f=user_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Kire88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Correct:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat er iets bijzonders over die sensor als je naar developer tools > statistics gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
@TheFes Ja, daar stond dat de unit kWh niet matchte met device class gas.
Ik weet dat ik de template sensor eerst met de incorrecte unit had aangemaakt, maar dit later gecorrigeerd heb in de configuration.yaml. Nu in de statistics tab 'Fix' uitgevoerd en de unit lijkt nu goed te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi65bPVtgodeYF4Xh-KNVq-q-NU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V06YEmsZ0SJ5xmbGuBw2urG0.png?f=user_large

Eens kijken wat er nu gebeurd. Zal eerst wel weer een nieuwe waarde moeten invoeren neem ik aan.

Edit:
Het werkt, bedankt @TheFes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFgT7VIxj69EPWJsvSb_8SEGkJc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6cHUYH12tpCTz9RyXbuQpOvj.png?f=user_large

Op deze manier zal ik trouwens alleen de maand totalen correct proberen te krijgen. Maar misschien lukt het me ooit nog om automatisch de meterstanden uit te lezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Kire88 op 18-01-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Laatst online: 12-09 14:18

Aapzak

Your genuine OS hopper

Ik ben een paar weken geleden begonnen met HA. Ik heb een conbee stick gekocht en een paar ikea lampen. Ik kwam er al vrij snel achter dat alles bedienen met een app leuk is maar lang niet altijd handig.

Ik wil bereiken dat als er een onwetende door mijn huis gaat, het bedienen van licht gewoon werkt zoals verwacht. Dus knopje aan de muur zet lampen aan of uit. Daarnaast wil ik ook nog wel meer fancy dingen doen zoals makkelijk switchen naar "film kijken" en lampen die automatisch aangaan op basis van beweging en dergelijke maar dat is voor later.

Enfin, om het simpel en kort te houden, ik ben benieuwd naar jullie voorkeur:
  1. domme schakelaars vervangen door slimme dimmers -> domme lampen gebruiken
  2. bedrading doorverbinden, zigbee buttons ipv schakelmaterial -> slimme lampen gebruiken
  3. bedrading en schakelmateriaal laten zitten, zigbee buttons in de buurt hangen -> slimme lampen gebruiken
  4. andere optie?
Afgezien van de kosten van inbouw zigbee dimmers denk ik dat het soms ook handiger is meer controle te hebben, zoals bij spots op rails enzo. Daarom neig ik het meeste naar optie 2, doorverbinden. Nadeel daarvan is wel dat de zigbee bindings wel moeten werken voor als de rest van het systeem dienst weigert. Een ander nadeel lijkt me het pairing ritueel, bij ikea lampen moet je daarvoor 6x de power eraf halen, wordt lastig zonder schakelaars ertussen.

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Aapzak schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:12:
Ik ben een paar weken geleden begonnen met HA. Ik heb een conbee stick gekocht en een paar ikea lampen. Ik kwam er al vrij snel achter dat alles bedienen met een app leuk is maar lang niet altijd handig.

Ik wil bereiken dat als er een onwetende door mijn huis gaat, het bedienen van licht gewoon werkt zoals verwacht. Dus knopje aan de muur zet lampen aan of uit. Daarnaast wil ik ook nog wel meer fancy dingen doen zoals makkelijk switchen naar "film kijken" en lampen die automatisch aangaan op basis van beweging en dergelijke maar dat is voor later.

2. bedrading doorverbinden, zigbee buttons ipv schakelmaterial -> slimme lampen gebruiken
  3. bedrading en schakelmateriaal laten zitten, zigbee buttons in de buurt hangen -> slimme lampen gebruiken
  4. andere optie?
Afgezien van de kosten van inbouw zigbee dimmers denk ik dat het soms ook handiger is meer controle te hebben, zoals bij spots op rails enzo. Daarom neig ik het meeste naar optie 2, doorverbinden. Nadeel daarvan is wel dat de zigbee bindings wel moeten werken voor als de rest van het systeem dienst weigert. Een ander nadeel lijkt me het pairing ritueel, bij ikea lampen moet je daarvoor 6x de power eraf halen, wordt lastig zonder schakelaars ertussen.
Ik heb achter verschillende schakelaars een Shelly 1 hangen, en gebruik die in combinatie met slimme lampen.

Een Shelly heeft de mogelijkheid om detached te werken, hij schakelt dan het relais niet, maar stuurt een event naar Home Assistant. Je kunt dat event dan gebruiken om de slimme lamp te schakelen.
Ik heb zelf ESPHome op de Shellies gezet, omdat ik daarmee ook nog kan regelen dat, wanneer HA niet bereikbaar is voor de Shelly, toch gewoon het relais schakelt. Hierbij kun je dus zelfs als HA er uit ligt toch nog de lampen bedienen.

Ik weet verder niet of dit ook met Zigbee switches te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52

4. andere optie?
Optie 1 heeft mijn persoonlijke voorkeur gezien dit ook werkt wanneer HA om wat van reden dan ook niet bereikbaar is. @TheFes heeft dit afgevangen middels esphome, maar dat maakt het in feite een combi van optie 1 en 2 :+. Ik zou dit alleen overwegen als je erg diverse usecases hebt (bijv kleur lampen). Als het enkel gaat om het dimmen (of schakelen) van lampen is het goedkoper om de schakelaar slim te maken en domme lampen te gebruiken.
Optie 3 zou ik niet doen, als iemand (per ongeluk) een normale schakelaar gebruikt staat je slimme lamp niet op de stroom en werkt alles opeens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

TheFes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Ik heb achter verschillende schakelaars een Shelly 1 hangen, en gebruik die in combinatie met slimme lampen.

Een Shelly heeft de mogelijkheid om detached te werken, hij schakelt dan het relais niet, maar stuurt een event naar Home Assistant. Je kunt dat event dan gebruiken om de slimme lamp te schakelen.
Ik heb zelf ESPHome op de Shellies gezet, omdat ik daarmee ook nog kan regelen dat, wanneer HA niet bereikbaar is voor de Shelly, toch gewoon het relais schakelt. Hierbij kun je dus zelfs als HA er uit ligt toch nog de lampen bedienen.

Met zigbee kan je bindings maken tussen bijvoorbeeld schakelaars en lampen. Die werken dan prima samen zonder externe systemen. Dat is opzich een prima fallback voor als HA of zigbee2mqtt down is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14
Sinds kort kan ik mijn ventilatie aansturen middels Wifi.
Hiervoor heb ik een wemos D1 bordje gekoppeld aan de afstandsbediening van de ventilatie en door middel van het aanroepen van een URL gaat de ventilatie in stand 1,2 of 3.

Plan is om middels een luchtvochtigheidssensor de ventilatie aan te sturen en hiervoor heb ik het volgende script;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Ventilation depending on Humidity
description: >-
  Set the ventilation to a certain level depening on the amount of humidty in
  the bathroom
trigger:
    entity_id: sensor.temperatuursensor_badkamer_humidity
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            below: '60'
        sequence:
          - service: rest_command.ventilatie_zacht
      - conditions:
            above: '65'
        sequence:
          - service: rest_command.ventilatie_middel
      - conditions:
            above: '70'
        sequence:
          - service: rest_command.ventilatie_hoog
    default: []

Deze lijkt echter niet helemaal feilloos te werken en zo krijg ik de volgende melding:
Stopped because only a single execution is allowed at January 18, 2022, 2:24:11 PM (runtime: 0.00 seconds)

Wat mis ik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

-Casper schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Optie 1 heeft mijn persoonlijke voorkeur gezien dit ook werkt wanneer HA om wat van reden dan ook niet bereikbaar is. @TheFes heeft dit afgevangen middels esphome, maar dat maakt het in feite een combi van optie 1 en 2 :+. Ik zou dit alleen overwegen als je erg diverse usecases hebt (bijv kleur lampen). Als het enkel gaat om het dimmen (of schakelen) van lampen is het goedkoper om de schakelaar slim te maken en domme lampen te gebruiken.
Optie 3 zou ik niet doen, als iemand (per ongeluk) een normale schakelaar gebruikt staat je slimme lamp niet op de stroom en werkt alles opeens niet meer.
Ja, als ik er beter over nadenk vind ik optie 1 ook de meest aantrekkelijke. En voor de meeste ruimtes is dat ook prima, is er helemaal geen use case met spots op een rails ofzo.

Ik heb 1 situatie (zolder) waar ik het wel fijn zou vinden om 's avonds 80% van de spots uit te zetten. Misschien dat ik op die locatie dan iets anders doe dan een inbouw zigbee dimmer.

On topic:
Heeft iemand ervaring met "EcoDim Zigbee led dimmer duo" , daar zou ik er 1 van nodig hebben. Of een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Hier ook veel shellies, knoppen blijven werken, en toch smart, en makkelijk te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:49:
Hiervoor heb ik een wemos D1 bordje gekoppeld aan de afstandsbediening van de ventilatie en door middel van het aanroepen van een URL gaat de ventilatie in stand 1,2 of 3.

Plan is om middels een luchtvochtigheidssensor de ventilatie aan te sturen en hiervoor heb ik het volgende script;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  the bathroom
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

Deze lijkt echter niet helemaal feilloos te werken en zo krijg ik de volgende melding:
Stopped because only a single execution is allowed at January 18, 2022, 2:24:11 PM (runtime: 0.00 seconds)

Wat mis ik hier
Die melding krijg je met mode: single als je automation een tweede keer trigger terwijl hij nog bezig was met de vorige trigger af te werken.
Dus er waren twee state changes heel snel achter elkaar blijkbaar.

Heeft die sensor ook nog allemaal attributes? Want daar trigger hij nu ook op.
Als je op versie 2021.12 zit, kun je from: (dus zonder verdere waarde) toevoegen om hem alleen op state changes en niet op changes van attributes te laten triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:40
Eigenlijk exact de use cases die ik hier rond nieuwjaar geïmplementeerd heb, en waarvan je zeker nog wel posts terugvind in deze thread.
  4. andere optie?
1. Dit is geen optie, want je schreef al dat je slimme Ikea lampen wil gebruiken. Bovendien is een groot voordeel van slimme lampen dat je ze allemaal individueel kunt regelen, zelfs al zitten ze op hetzelfde elektrisch circuit.
2. Ok
3. Ok
4. Combinatie van 2 en 3, namelijk door je domme schakelaar slim te maken. Dit kan met de Shelly die hierboven al aangehaald is. Zelf gebruik ik Sonoff ZBmini omdat dat met Zigbee werkt (Shelly is wifi). Voordeel van Zigbee vs Wifi is dat zo een ZBmini ook als Zigbee router fungeert en dus je Zigbee bereik verder verbetert/uitbreidt.

Het voordeel van 4 is dat voor de huisgenoten alles er exact uitziet als vroeger. Ze hebben niet ineens andere knoppen o.i.d. nodig. Het enige waar ze wellicht aan zullen merken dat er iets veranderd is, is dat de lampen iets trager aan/uit gaan, enerzijds door de kleine delay tussen schakelaar-actie en lamp-reactie, en anderzijds omdat slimme lampen typisch ook al fadend aan of uit gaan.

Voor 1 heb ik een mooi voorbeeld van hier thuis. In onze home-cinema hebben we een armatuur met 3 spots. Een ervan is naar achter de sofa gericht (waar een kast vol games staat). Sinds recent hebben we een OLED met een scherm dat toch wel enorm spiegelt. Met de lichten aan zag je gewoon heel de kast achter ons weerspiegelen in de TV. Met een setje Ikea lampen is dat nu opgelost. Met HA een automation dat als de TV aan gaat, gaat de lamp achter ons uit, de rest wordt gedimd. Verder nog een Ikea dimmer aan de sofa bevestigd zodat ik de 2 overige lampen ook nog kan dimmen of uitdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 18:17
Ik wil gebruik maken van het Energy Management dashboard. Daarvoor heb je werkelijk verbruik, teruglevering en optioneel zonnepanelenopbrengst nodig.

Mijn setup bestaat uit
- een P1 meter van HomeWizard die live verbruik meet.
- een zonnepanelenmeter ECU-R die per 5 minuten de opbrengst update.

Hoe moet ik het Energy Management dashboard configureren?
- Voor zonnepanelen gebruik ik de totale incrementele opbrengst
- Voor verbruik kan ik een sensor aanmaken. Is dat op dagbasis: werkelijk verbruik = P1 + Zonnepanelenopbrengst? Maar alleen bij groter dan 0
- Voor teruglevering kan ik ook een sensor aanmaken. Is dat op dagbasis: werkelijk verbruik = P1 + Zonnepanelenopbrengst? Maar alleen bij kleiner dan 0

Hoe kan ik dit het beste implementeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
banaliteit schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:07:
Ik wil gebruik maken van het Energy Management dashboard. Daarvoor heb je werkelijk verbruik, teruglevering en optioneel zonnepanelenopbrengst nodig.

Mijn setup bestaat uit
- een P1 meter van HomeWizard die live verbruik meet.
- een zonnepanelenmeter ECU-R die per 5 minuten de opbrengst update.

Hoe moet ik het Energy Management dashboard configureren?
- Voor zonnepanelen gebruik ik de totale incrementele opbrengst
- Voor verbruik kan ik een sensor aanmaken. Is dat op dagbasis: werkelijk verbruik = P1 + Zonnepanelenopbrengst? Maar alleen bij groter dan 0
- Voor teruglevering kan ik ook een sensor aanmaken. Is dat op dagbasis: werkelijk verbruik = P1 + Zonnepanelenopbrengst? Maar alleen bij kleiner dan 0

Hoe kan ik dit het beste implementeren?
Verbruik en teruglevering zijn gewoon de waardes vanuit de P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

Twixie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Eigenlijk exact de use cases die ik hier rond nieuwjaar geïmplementeerd heb, en waarvan je zeker nog wel posts terugvind in deze thread.

[...]

1. Dit is geen optie, want je schreef al dat je slimme Ikea lampen wil gebruiken. Bovendien is een groot voordeel van slimme lampen dat je ze allemaal individueel kunt regelen, zelfs al zitten ze op hetzelfde elektrisch circuit.
2. Ok
3. Ok
4. Combinatie van 2 en 3, namelijk door je domme schakelaar slim te maken. Dit kan met de Shelly die hierboven al aangehaald is. Zelf gebruik ik Sonoff ZBmini omdat dat met Zigbee werkt (Shelly is wifi). Voordeel van Zigbee vs Wifi is dat zo een ZBmini ook als Zigbee router fungeert en dus je Zigbee bereik verder verbetert/uitbreidt.

Het voordeel van 4 is dat voor de huisgenoten alles er exact uitziet als vroeger. Ze hebben niet ineens andere knoppen o.i.d. nodig. Het enige waar ze wellicht aan zullen merken dat er iets veranderd is, is dat de lampen iets trager aan/uit gaan, enerzijds door de kleine delay tussen schakelaar-actie en lamp-reactie, en anderzijds omdat slimme lampen typisch ook al fadend aan of uit gaan.

Voor 1 heb ik een mooi voorbeeld van hier thuis. In onze home-cinema hebben we een armatuur met 3 spots. Een ervan is naar achter de sofa gericht (waar een kast vol games staat). Sinds recent hebben we een OLED met een scherm dat toch wel enorm spiegelt. Met de lichten aan zag je gewoon heel de kast achter ons weerspiegelen in de TV. Met een setje Ikea lampen is dat nu opgelost. Met HA een automation dat als de TV aan gaat, gaat de lamp achter ons uit, de rest wordt gedimd. Verder nog een Ikea dimmer aan de sofa bevestigd zodat ik de 2 overige lampen ook nog kan dimmen of uitdoen.
Ik ga je post opsnorren. Interessant. Werkt dus met de normale schakelaars, en niet met pulsdrukkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:40
Aapzak schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:45:
[...]
Ik ga je post opsnorren. Interessant. Werkt dus met de normale schakelaars, en niet met pulsdrukkers?
Klopt, de ZBmini werkt enkel met normale schakelaars. Ik dacht echter dat zo een Shelly wél met pulsdrukkers werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14
TheFes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Die melding krijg je met mode: single als je automation een tweede keer trigger terwijl hij nog bezig was met de vorige trigger af te werken.
Dus er waren twee state changes heel snel achter elkaar blijkbaar.

Heeft die sensor ook nog allemaal attributes? Want daar trigger hij nu ook op.
Als je op versie 2021.12 zit, kun je from: (dus zonder verdere waarde) toevoegen om hem alleen op state changes en niet op changes van attributes te laten triggeren.
Hij heeft inderdaad attributes;
- Battery
- Linkquality
- Pressure
- Temperature
- Voltage

Ik heb nu de automation aangepast
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  the bathroom
trigger:
    to:

Ik lees in de documentatie dat ik namelijk een to zou moeten gebruiken;
https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Twixie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Klopt, de ZBmini werkt enkel met normale schakelaars. Ik dacht echter dat zo een Shelly wél met pulsdrukkers werkt.
Een Shelly werkt prima met een pulsdrukker ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Hij heeft inderdaad attributes;
- Battery
- Linkquality
- Pressure
- Temperature
- Voltage

Ik heb nu de automation aangepast
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  the bathroom
trigger:
    to:

Ik lees in de documentatie dat ik namelijk een to zou moeten gebruiken;
https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/
Volgens de release notes mag het beide:
https://www.home-assistan...ny-but-only-state-changes

Ik gebruik zelf trouwens to: ~ of from: ~
Die ~ is in principe hetzelfde als leeg laten, maar je kunt er wel makkelijker op zoeken, en het maakt het duidelijker dat je het bewust hebt gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 18-01-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
ik laat in de zomer nog wel eens per ongeluk de tuinslang (druppelslang) openstaan.
Hiervoor heb ik nu "de watermeter" geinstalleerd. Die werkt nu prima.
Nu nog een automation die ziet dat de slang open staat.

Ik dacht dus als ik check of het kwaryier gebruik een x uur niet 0 is, dan is hij vast altijd open.

Klopt het dat dit dan mijn trigger is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: '1642431991906'
  alias: Waterkraan open
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.water_per_kwartier
    above: '0'
    for:
      hours: 5
      minutes: 0
      seconds: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Laatst online: 05-09 11:57
Momenteel gebruik ik mijn Homey als Zigbee hub. Via MQTT communiceert die met Home Assistant. Op zich werkt dat redelijk. Maar ik dacht: "waarom zou ik niet gewoon een Conbee stick gebruiken en die Homey de deur uit doen?"
Dus een stick gekocht en die vandaag in mijn Pi 4 met HA gestoken. Werd direct door HA gedetecteerd en had dus ook zo deCONZ draaien. Alleen krijg ik het dus niet voor elkaar om devices toe te voegen aan het netwerk in Phoscon. Ik heb het geprobeerd met een IKEA Motion sensor, een IKEA Styrbar dimmerknop en met IKEA Tradfri GU10 lampen. Geen van alleen wordt gezien in Phoscon.

Heb ik gewoon een slecht exemplaar van de stick, of is er iets anders aan de hand? Anders houd ik het toch maar bij de Homey...

Edit: waarschijnlijk moet ik een betere adapter kopen. Ik heb nu een 10W USB-C adapter, maar met een SSD aan de Pi heb ik een 15W adapter nodig om te voorkomen dat de spanning af en toe te laag wordt. Ga dat dus maar eens bestellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevalric op 18-01-2022 17:29 ]

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Chevalric

Gebrekkige voeding kun je vaak wel zien door undervoltage warnings in de supervisor logs van HA.

Weet je zeker dat het resetten van de devices gelukt is, dat is soms wel tricky met Tradfri nl.
(En je gebruikt deCONZ? Dacht dat standaard werd ZHA geinstalleerd a.g.v. ontdekking van de Conbee II stick, bij mij van de week wel nl.)

Ook kan het zijn dat de stick beter werkt als er een usb-verlengkabel tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35
Kire88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Correct:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die niet fossiele brandstoffen wordt zover ik lees via de co2signal integratie verstrekt. Begrijp ik het goed dat dit obv locatie wordt betekent ?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
martinvdm schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:06:
[...]

Die niet fossiele brandstoffen wordt zover ik lees via de co2signal integratie verstrekt. Begrijp ik het goed dat dit obv locatie wordt betekent ?
Gaat inderdaad op basis van locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 18:17
Driek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:05:
ik laat in de zomer nog wel eens per ongeluk de tuinslang (druppelslang) openstaan.
Hiervoor heb ik nu "de watermeter" geinstalleerd. Die werkt nu prima.
Nu nog een automation die ziet dat de slang open staat.

Ik dacht dus als ik check of het kwaryier gebruik een x uur niet 0 is, dan is hij vast altijd open.

Klopt het dat dit dan mijn trigger is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: '1642431991906'
  alias: Waterkraan open
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.water_per_kwartier
    above: '0'
    for:
      hours: 5
      minutes: 0
      seconds: 0
Is het verbruik per kwartier groot genoeg? Ik wil zelf ook graag waterlekdetectie hebben. Het probleem is dat mijn watermeter een 'resolutie' heeft van 1L. Kleine lekkages doen geen 1L in een korte tijd. :D

Als de sensor op de watermeter zit kan je ook een algemene waterlekdetectie maken. Ik stel me dat voor als een sliding window van een aantal uur met tijdvakken van 10 minuten of zo? Vervolgens controleer je voor elk tijdvak of er waterverbruik is gedetecteerd. Als dat in meer dan 80% van de tijdvakken het geval is dan hang je de vlag uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
banaliteit schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Is het verbruik per kwartier groot genoeg? Ik wil zelf ook graag waterlekdetectie hebben. Het probleem is dat mijn watermeter een 'resolutie' heeft van 1L. Kleine lekkages doen geen 1L in een korte tijd. :D

Als de sensor op de watermeter zit kan je ook een algemene waterlekdetectie maken. Ik stel me dat voor als een sliding window van een aantal uur met tijdvakken van 10 minuten of zo? Vervolgens controleer je voor elk tijdvak of er waterverbruik is gedetecteerd. Als dat in meer dan 80% van de tijdvakken het geval is dan hang je de vlag uit.
Hier zou je de derivative sensor voor kunnen gebruiken?
https://www.home-assistant.io/integrations/derivative/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
banaliteit schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:17:
[...]

als ik de slang open laat staan dan is het verbruik groot genoeg, de vraag is alleen hoe snel kan ik dit zien.

ik denk dat je al snel overdag elk kwartier wel een liter water gebruikt, zeker aangezien ik thuis werk. Deze 5 uur werkt dus vooral snachts, en dan weet ik sochtend dat ik de kraan vergeten ben.
Liefst wil ik dit korter natuurlijk, maar ik moet daar een veilige marge in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Al mn automations werken nu na een paar dagen knutselen maar ik zoek nog één trigger.

Ik wil op het moment dat de thermostaat veranderd van modus (dus switched tussen eco/none) een bepaalde actie uitvoeren. Als ik echter mijn thermostaat als "trigger" toevoeg krijg ik een foutmelding in mn automation:

Message malformed: required key not provided @ data['to'] (linksonder in de GUI te zien)

Als ik de trigger eruit haal wordt mn automation wel goed opgeslagen. Er is dus iets niet goed aan de trigger maar ik kan niet vinden wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jdk-QRkEC2Lsqzj8i5KHqvFdxYY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/axkvpWh1SIOLQrl2aj1h572h.png?f=fotoalbum_medium

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Verwarming - vakantie - continu op eco
trigger:
  - platform: device
    device_id: ad63eaf22b954f2a1cdb18abef8bcae1
    domain: climate
    entity_id: climate.dining_room
    type: hvac_mode_changed
action:
  - service: light.toggle
    target:

Ik zou echter niet weten wáárom hij denkt dat er nog iets bij moet. Ik heb ook geen invoervelden in de GUI.

Gegevens van thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4SXZpBqlpYqU3Eid0gIt_Lt69I=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/T7mYAOd2a6DEbdQP5OEroaM5.png?f=fotoalbum_medium

Jaja ik weet dat ik nog ff een condition moet toevoegen zodat ie niet in een loop komt enzo ;)

[ Voor 18% gewijzigd door WoBBeL op 18-01-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
WoBBeL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:56:
Al mn automations werken nu na een paar dagen knutselen maar ik zoek nog één trigger.

Ik wil op het moment dat de thermostaat veranderd van modus (dus switched tussen eco/none) een bepaalde actie uitvoeren. Als ik echter mijn thermostaat als "trigger" toevoeg krijg ik een foutmelding in mn automation:

Message malformed: required key not provided @ data['to'] (linksonder in de GUI te zien)

Als ik de trigger eruit haal wordt mn automation wel goed opgeslagen. Er is dus iets niet goed aan de trigger maar ik kan niet vinden wat.

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Verwarming - vakantie - continu op eco
trigger:
  - platform: device
    domain: climate
    type: hvac_mode_changed
action:
  - service: light.toggle
    target:

Ik zou echter niet weten wáárom hij denkt dat er nog iets bij moet. Ik heb ook geen invoervelden in de GUI.

Gegevens van thermostaat:
[Afbeelding]
Probeer eens een state trigger in plaats van een device trigger
YAML:
1
2
3
4
trigger:
    to: ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

TheFes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Probeer eens een state trigger in plaats van een device trigger
YAML:
1
2
3
4
trigger:
    to: ~
Thanks, dat was m!

Wat is het verschil? Beiden zouden moeten werken maar dat is te makkelijk gedacht denk ik :P

[edit]

Voor wie mn code nodig heeft: deze zet mn thermostaat op "Eco" zodra iemand hem weer inschakelt met de hand op het apparaat zelf. Dit is alleen als de vakantie schakelaar aan staat. handig als je moeder langs komt om de katten eten te geven maar je wilt voorkomen dat ze t gasverbruik opdrijft :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Verwarming - vakantie - Op Eco bij handmatig inschakelen
trigger:
    attribute: preset_mode
    to: none
condition:
    entity_id: input_boolean.vakantie_modus_verwarming_op_eco
action:
  - service: climate.set_preset_mode
    data:
      preset_mode: eco
    target:

Ik heb ook nog 2 automations toegevoegd die op basis van de boolean schakelaar de thermostaat aan of uit zet bij wijziging van de boolean schakelaar.

[ Voor 55% gewijzigd door WoBBeL op 18-01-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
WoBBeL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Thanks, dat was m!

Wat is het verschil? Beiden zouden moeten werken maar dat is te makkelijk gedacht denk ik :P
Geen idee eigenlijk, ik gebruik nooit device triggers of actions in mijn automations. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Wat is een handige manier om een 'manual override' te maken?

Ik heb een automation die op basis van diverse triggers de ventilatie aanstuurt, soms wil ik de ventilatie naar een bepaalde stand forceren, na een (configureerbare?) tijd mag-ie dan weer terug op de automaat.

In het dashboard heb ik nu een slider-card gekoppel aan een fan, waarmee ik de stand beïnvloed. Eigenlijk wil ik die interface zo behouden, maar onder water de automaat uitschakelen, de gewenste stand instellen en na een tijdje de automaat weer inschakelen.

Ik heb nu onderstaande templates voor binary_sensor en number en kom zojuist tot de ontdekking dat ik de kaart ook een custom_actie kan meegeven, nl. number.set_value. _/-\o_
Met een extra check/conditie in m'n fan-automation ben ik er dan wel.

Of kan dat handiger/slimmer/beter?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- trigger:
    platform: event
    event_type: fan_speed_manual_override_event
  binary_sensor:
    - name: "Fan speed setting manual override"
      unique_id: "fan_speed_setting_manual_override"
      delay_off:
        minutes: 30
      state: "true"

- number:
    - name: "Fan speed setting"
      unique_id: "fan_speed_setting"
      step: 25.0
      min: 0.0
      max: 100.0
      state: |-
        {{ state_attr('fan.itho_eco_fan_v2', 'percentage') }}
      set_value:
        - service: fan.set_percentage
          data:
            entity_id: fan.itho_eco_fan_v2
            percentage: "{{ value }}"
        - event: fan_speed_manual_override_event

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 20:19
We hadden vanochtend een lekkage die we toevallig op tijd hebben gevonden. Dat bracht me aan het denken en de volgende mogelijke oplossing gevonden:

https://m.nl.aliexpress.c...mp.item.1005002782007808&

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wilde deze koppelen aan vochtsensoren van Aqara, als er vocht wordt gedetecteerd in bv meterkast, keuken of technische ruimte. Dan gelijk de kraan dicht en natuurlijk een berichtje versturen. Uiteraard kan dan nog steeds de boiler leeglopen, maar blijft het niet oneindig stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29
RudolfR schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:57:
Wat is een handige manier om een 'manual override' te maken?

Ik heb een automation die op basis van diverse triggers de ventilatie aanstuurt, soms wil ik de ventilatie naar een bepaalde stand forceren, na een (configureerbare?) tijd mag-ie dan weer terug op de automaat.

In het dashboard heb ik nu een slider-card gekoppel aan een fan, waarmee ik de stand beïnvloed. Eigenlijk wil ik die interface zo behouden, maar onder water de automaat uitschakelen, de gewenste stand instellen en na een tijdje de automaat weer inschakelen.

Ik heb nu onderstaande templates voor binary_sensor en number en kom zojuist tot de ontdekking dat ik de kaart ook een custom_actie kan meegeven, nl. number.set_value. _/-\o_
Met een extra check/conditie in m'n fan-automation ben ik er dan wel.

Of kan dat handiger/slimmer/beter?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- trigger:
    platform: event
    event_type: fan_speed_manual_override_event
  binary_sensor:
    - name: "Fan speed setting manual override"
      unique_id: "fan_speed_setting_manual_override"
      delay_off:
        minutes: 30
      state: "true"

- number:
    - name: "Fan speed setting"
      unique_id: "fan_speed_setting"
      step: 25.0
      min: 0.0
      max: 100.0
      state: |-
        {{ state_attr('fan.itho_eco_fan_v2', 'percentage') }}
      set_value:
        - service: fan.set_percentage
          data:
            entity_id: fan.itho_eco_fan_v2
            percentage: "{{ value }}"
        - event: fan_speed_manual_override_event
Een helper boolean aanmaken en deze als conditie opnemen in de automation, lijkt me het makkelijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 23:43
Aapzak schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:50:
[...]
On topic:
Heeft iemand ervaring met "EcoDim Zigbee led dimmer duo" , daar zou ik er 1 van nodig hebben. Of een alternatief.
niet persé die, heb laatst een ecodim.06 zigbee stekkerdimmer gekocht en die bevalt mij goed, hoor verder ook wel goede ervaringen met ecodim led dimmers van kennissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb twee PV-omvormers, eentje van SolarEdge en die is eenvoudig geïntegreerd. De andere is een 6 jaar oude Steca, waarvan ik niet weet hoe ik die kan integreren. Die is echter wel met een eigen modbusmeter aangesloten. Die meter kan ik indirect (via MQTT) uitlezen. Dan krijg ik waardes in Watt.

Nu wil ik die toevoegen aan mijn Energy panel (Add solar production), maar ik zie ‘m niet in het lijstje staan en kan ‘m dus niet selecteren. Wat doe ik verkeerd?

Om de meetwaardes binnen te halen heb ik dit in mijn configuration.yaml staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor iungo:

###  PV
  - platform: mqtt
    state_topic: '70:B3:D5:6F:3A:C7/energy-solar-sdm630-modbus/43453590/solar'
    name: 'iungo - PV VOOR'
    unit_of_measurement: 'Watt'
    value_template: "{{ value | round(1, default='Sensor niet beschikbaar') }}"

state_topic: '70:B3:D5:6F:3A:C7/energy-solar-sdm630-modbus/1fcc946b/solar'
    name: 'iungo - PV ACHTER'
    unit_of_measurement: 'Watt'
    value_template: "{{ value | round(1, default='Sensor niet beschikbaar') }}"

Wat moet ik aanpassen om de meter wél toe te kunnen voegen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 20:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Volgens mij zou je waarde in (k)Wh moeten zijn, niet in watt. Als je die niet kan uitlezen zou je een template sensor kunnen maken die je watt uitlezingen optelt en omzet in Wh.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 19:33
Aapzak schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Is denk ik ook maar net wat je ermee wilt, ik heb hier wel pulsdrukkers met een zwave inbouw schakelaar er achter. Zo kun je alles handmatig bedienen en in mijn geval de ledlampen (domme) dimmen zonder er ook maar iets van Domotica voor te gebruiken. De schakelaars zijn hetzelfde schakelmateriaal als de rest van het huis en zie je dus niks van. Tevens werkt alles mocht HA uitvallen oid.
Ook is alles voor een ander te gebruiken die geen weet van HA heeft. Voordeel hiervan is dat ik diverse wisselschakelingen geprogrammeerd heb waar er geen fysieke bedrading is tussen de lampen omdat ze op andere groepen zitten. Je kunt zo dus vele kanten op. En natuurlijk kan dit ook met gewone schakelaars maar geloof niet dat je dan kunt dimmen met de schakelaar. Ik gebruik zwave voor die schakelaars maar dan kan zigbee natuurlijk ook, zigbee heb ik ook in huis. Wat wel handig is is dat je dan 5cm diepe inbouwdozen hebt om de slimme schakelaar achter je schakelmateriaal te monteren, heeft nu eenmaal wat ruimte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Hippe Lip van vermogen (W of kW) naar verbruik (Wh of kWh) doe je door te integreren.

Het energy dashboard werkt alleen met verbruik, niet met vermogen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 19-01-2022 07:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De ambitie voor 2022 is vandaag ook bekend gemaakt:

Streamlining Experiences

With Home Assistant the last few years we’ve been focusing on making things easier, stable, and faster. More things can be managed via the UI, most YAML-based integrations can be reloaded without restarting and if something breaks, safe mode and built-in backups have your back.

We have amazing contributors who work on making Home Assistant better every single day. However, you can’t keep growing by adding new things in the same structure. An interface made for 4 items will become confusing once the 10th item is added (like our profile page). A veteran Home Assistant user might be fine because they have seen the growth feature by feature and know exactly where to find what. For new users it is overwhelming.

For 2022 the motto will be “streamlining experiences”. We want to better organize and integrate all the different features that make up Home Assistant.

For example, there should be a built-in way, for both YAML and the UI, to easily send a notification with a camera snapshot to your phone, pick a song to play for an automation, or use text-to-speech to notify you when something is happening. All these things are possible today but require too much knowledge of how the various parts work.

We’ll have 11 releases this year and each release should streamline more things.

Have a good and healthy 2022 and see you at our first release on February 2!

Paulus

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:19
Robbie T schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:49:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  the bathroom
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

Wat mis ik hier
Volgens mij triggert hij 2x vlak achter elkaar/tegelijk wanneer de humidity boven de 70 is. Dan voldoen namelijk zowel conditie 2 (>65) en conditie 3 (>70). Ik zou conditie 2 veranderen in above 65 met below 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:19
Hmmbob schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:09:
De ambitie voor 2022 is vandaag ook bekend gemaakt:

[Twitter]

[...]
Dat is een beste ambitie :).

Geen slechte ambitie om te hebben, al hoop ik wel dat je ook de mogelijkheid behoud om zo'n experience (bijv een snapshot naar je camera sturen) ook zelf kan opbouwen als je die kennis zelf hebt. it's half the fun of the experience.

Nu maak ik me daar niet direct zorgen om als ik HA een beeetje ken, maar we gaan het meemaken.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri19921
  • Laatst online: 12-08 19:38
Ik heb een vraagje over LQI m.b.t. mijn Zigbee-netwerk. Ik gebruik Z2M:

Dit is mijn kaart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkmvNDoKBrA4QaxYIzoeniWx_3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B7VeNfgR6g1D26Prj3Leg2uj.png?f=fotoalbum_large

En dit zijn mijn LQI waardes in het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtOuVWQ1eScIvvzSDaV6K1B-Fwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D4aljHmnRi6nZrLPSgRcWXFH.png?f=fotoalbum_large

Op de kaart zitten de end devices zo rond de 100 LQI, maar op het apparaat overzicht heeft alles een LQI van 255. Iemand die weet waarom de waardes verschillen?

Ik heb geen problemen met mijn Zigbee netwerk. Ik loop alleen al een lange tijd rond met deze vraag. Misschien iemand die hier meer van weet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
Helaas niet, mijn kaart wil niet eens laden sinds enige tijd.
LQI op de device pagina "kloppen" wel overigens.

[ Voor 29% gewijzigd door TravockMD op 19-01-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dimitri19921 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:14:
Ik heb een vraagje over LQI m.b.t. mijn Zigbee-netwerk. Ik gebruik Z2M:

Dit is mijn kaart:
[Afbeelding]

En dit zijn mijn LQI waardes in het overzicht:
[Afbeelding]

Op de kaart zitten de end devices zo rond de 100 LQI, maar op het apparaat overzicht heeft alles een LQI van 255. Iemand die weet waarom de waardes verschillen?

Ik heb geen problemen met mijn Zigbee netwerk. Ik loop alleen al een lange tijd rond met deze vraag. Misschien iemand die hier meer van weet? :)
Is de ene waarde soms het echte getal, en de 0..100 een percentage, ofzo?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri19921
  • Laatst online: 12-08 19:38
TravockMD schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:49:
Helaas niet, mijn kaart wil niet eens laden sinds enige tijd.
LQI op de device pagina "kloppen" wel overigens.
Mijn ervaring is dat je dan een storing hebt in je Zigbee netwerk. Bij mij duurt het laden zo'n 5 a 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gizz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:36:
@Hippe Lip van vermogen (W of kW) naar verbruik (Wh of kWh) doe je door te integreren.

Het energy dashboard werkt alleen met verbruik, niet met vermogen.
@breinonline @Gizz
Hmm, ik vergat te melden dat ik dit ook in mijn config heb staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    state_topic: '70:B3:D5:6F:3A:C7/energy-solar-sdm630-modbus/43453590/import'
    name: 'iungo - PV VOOR meterstand import'
    unit_of_measurement: 'kWh'
    value_template: "{{ value | round(3, default='Sensor niet beschikbaar') }}"

state_topic: '70:B3:D5:6F:3A:C7/energy-solar-sdm630-modbus/43453590/export'
    name: 'iungo - PV VOOR meterstand export'
    unit_of_measurement: 'kWh'
    value_template: "{{ value | round(3, default='Sensor niet beschikbaar') }}"

Maar nog steeds kan ik die “PV VOOR” niet selecteren.
Vergeet ik er nog een specifiek kenmerk aan toe te voegen zodat die in het lijstje PV van het Energy Dashboard zichtbaar kan worden?

De koppeling werkt in elk geval wel, want ik kan die kWh-waarden gewoon in een ‘Entities’-vak op het dashboard weergeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2022 14:12 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LAB02 Research
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-03-2023
Eind vorig jaar heb ik een opensource Windows client uitgebracht voor Home Assistant: HASS.Agent.

Met deze client kan je sensors vanuit je PC in HA toevoegen en commando's aanmaken om je PC vanuit HA te bedienen.

Daarnaast kun je (icm een integration, staat op HACS) notificaties vanuit HA sturen, zowel tekst als met een afbeelding.

En als laatste kan je 'quick actions' configueren en die met een global hotkey opvragen; je hebt dan een schermpje waar je snel entities kunt bedienen (bv. lamp x aan, automation y uitvoeren, etc).

Er is een onboarding om tijdens de eerste start te helpen met het configureren van de gewenste onderdelen.

Alle info en screenshots staat op de github readme: https://github.com/LAB02-Research/HASS.Agent.

Heb 'm voornamelijk gebouwd omdat ik de functies graag wou hebben, maar wellicht dat jullie er ook wat mee kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
Omdat een update van een HACS-integratie mis ging, heb ik een restore gedaan van een Full Backup.
Echter ben ik al m'n historie kwijt (Energy dashboard etc). Is dat iets wat ik gewoon te accepteren heb, of had ik ergens een instelling moeten wijzigen bij het maken van de backup / terugzetten van een restore?

Edit: op basis van topics in het Community-forum denk ik dat ik er mee moet leren leven. :'(

[ Voor 13% gewijzigd door CappieL op 19-01-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:11
@LAB02 Research ziet er goed uit! Ga het komend weekend eens uitproberen :)

Geeft de applicatie ook aan wanneer er een nieuwe update is?
Ben nogal een voorstander van unattended updates voor cliënt-side applicaties en ben benieuwd of je van plan bent om de applicatie ook aan te bieden via de Microsoft Store o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAB02 Research
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-03-2023
Rembock schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:15:
@LAB02 Research ziet er goed uit! Ga het komend weekend eens uitproberen :)

Geeft de applicatie ook aan wanneer er een nieuwe update is?
Dankje! Ja zeker, je krijgt een popup (eentje per versie) met de release notes en de optie om naar de download pagina te gaan. Voor de volgende versie wil ik er een optie bij zetten om de installer direct van github te downloaden & uitvoeren, dan hoef je dus nog minder te doen.

Ben zelf ook fan van zoveel mogelijk automatisch up-to-date houden (wel met optie voor handmatig). Aanbieden via de nieuwe MS Store is wel interessante, zal ik naar kijken, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hebben meer mensen last dat de AirVisual API weer van slag is en binnen no-time een error geeft dat het aantal API calls per dag bereikt is?

Volgens dasboard zit ik al op 502 calls. Dat lijkt een bekend probleem aan hun kant. Was ca 1 jaar geleden ook al een probleem als ik het internet en github mag geloven.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Mars Warrior schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:34:
Hebben meer mensen last dat de AirVisual API weer van slag is en binnen no-time een error geeft dat het aantal API calls per dag bereikt is?

Volgens dasboard zit ik al op 502 calls. Dat lijkt een bekend probleem aan hun kant. Was ca 1 jaar geleden ook al een probleem als ik het internet en github mag geloven.
Ja, die van mij is ook van slag. Dashboards laden daardoor ook niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:29
@CappieL Normaal zou daar volgens mij ook gewoon de hele DB in moeten zitten. Je zou dus alleen kwijt moeten zijn wat tussen maken van de backup en terugzetten van de backup is gebeurd. Misschien dat het met een niet standaard DB (MariaDB ofzo) niet vanzelf gaat, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
Septillion schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:58:
@CappieL Normaal zou daar volgens mij ook gewoon de hele DB in moeten zitten. Je zou dus alleen kwijt moeten zijn wat tussen maken van de backup en terugzetten van de backup is gebeurd. Misschien dat het met een niet standaard DB (MariaDB ofzo) niet vanzelf gaat, dat weet ik niet.
Ik gebruk de standaard DB, maar mis nu dus alle historie en m'n energie-dashboard :;(
Pagina: 1 ... 113 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.