Ze draaiden niet tegelijk, ik ben ze een voor een afgegaan en bij het overschakelen de addon verwijderd + reboot gedaan alvorens een nieuwe te installeren. Van interferentie leek dus geen sprake te zijnHmmbob schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:10:
[...]
Draaien deze beiden tegelijk, en kan er dan één van de twee niet verbinden toevallig?
Dit kan je nog proberen inderdaad, maar anders zie ik de fout zo ook niet....R-T-S schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:26:
Kan je ipv ACM0 ook "/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2474076-if00"ingeven als pad?
Sometimes you need to plan for coincidence
Heb je wel het sync commando gegeven, via bijv. een Google Home? "Hey Google, sync my devices"MaakmeGek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:37:
Ik ben al een week bezig om een Xiaomi Mijia Door/Window Sensor via Z2MQTT en Home Assistant in Google Home te krijgen, maar krijg het niet voor elkaar.
Het gaat om de MCCGQ01LM sensor van Xiaomi die aangemeld is op een Slae.sh CC2652RB Zigbee stick. Alles werkt mooi in HA, ik kan zien wanneer de deur open en dicht gaat, ik zie de link quality etc.
Ik heb in configuratie.yaml in ieder geval staan naast diverse andere sensoren, die wel in Google Home verschijnen, dat cover sensoren exposed worden aan Google Home, maar no dice. Ik zie de sensor niet in mijn Google Home app verschijnen. Wat zie ik nog over het hoofd? Moet ik ondanks dat alles werkt in HA de sensor ook bijvoorbeeld in een aparte .yaml bestand nog aanmaken o.i.d.? Alvast bedankt voor de reacties.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Yes, tenminste hij synct automatisch als het goed is. Zo heb ik het wel ingeregeld. Maar ik zal nog wel even kijken.Rianata schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:49:
[...]
Heb je wel het sync commando gegeven, via bijv. een Google Home? "Hey Google, sync my devices"
Issue is reeds opgelost! zie de post iets boven jouw initiële post. De config van zigbee2mqtt vereist een extra parameter. Alles is functioneel gelukkig nuHmmbob schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:01:
[...]
Dit kan je nog proberen inderdaad, maar anders zie ik de fout zo ook niet....
Ik heb een korte vraag, hopend dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben vooralsnog geen ontwikkelaar, ben een tester… kan wel code lezen en copy pasten, maar from scratch iets maken wil nog niet…
Ik wil graag weten welke zoektermen ik moet gebruiken om de volgende automation bij elkaar te coderen:
- druk op knop
- “timer gaat lopen van 10-0 min” en “lamp gaat aan met kleur groen” en “gradatie van lamp gaat van groen naar rood naar gelang de timer dichter bij de 0 komt”.
- na aflopen timer lamp terug zetten op oorspronkelijke kleur.
Extra uitbreiding
Als
Button is gedrukt en timer loopt
Dan
Timer stop en kleur lamp naar origineel (wit)
Anders
Als button is gedrukt en timer loopt niet
Dan
“Verhaal van hierboven”
Ik ben vooralsnog geen ontwikkelaar, ben een tester… kan wel code lezen en copy pasten, maar from scratch iets maken wil nog niet…
Ik wil graag weten welke zoektermen ik moet gebruiken om de volgende automation bij elkaar te coderen:
- druk op knop
- “timer gaat lopen van 10-0 min” en “lamp gaat aan met kleur groen” en “gradatie van lamp gaat van groen naar rood naar gelang de timer dichter bij de 0 komt”.
Extra uitbreiding
Als
Dan
Anders
Dan
“Verhaal van hierboven”
@Deshmir
Trigger/Button Event
Condition/Choose
Delay/Transition
Create Scene
https://www.home-assistant.io/docs/automation/basics/
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/
https://www.home-assistan...reating-scenes-on-the-fly
Trigger/Button Event
Condition/Choose
Delay/Transition
Create Scene
https://www.home-assistant.io/docs/automation/basics/
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/
https://www.home-assistan...reating-scenes-on-the-fly
Onder TriggerDeshmir schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:03:
Ik heb een korte vraag, hopend dat jullie mij kunnen helpen.
- druk op knop
Extra uitbreiding
Als
Dan
Anders
Dan
“Verhaal van hierboven”
Trigger type: Device
Device kiezen en als Trigger de button press
Onder Actions
- Action type: Call service
Service: Scene create
Kies een entity_id voor de huidige status van je lamp (bijv. keukenlamp_saved_state)
Vul bij snapshot entities in, de lamp die het betreft (bijv. light.keukenlamp) - Action type: Call service
Service: Light turn on
Kies hier de lamp en kleur/brightness die je wilt. (Bijv. light.keukenlamp en dan groen) - Action type: Delay
Kies hier 1 sec ofzo, hierdoor worden de voorgaande commando's eerst uitgevoerd. - Action type: Call service
Service: Light turn on
Kies nu de nieuwe kleur en kies een transition tijd die je zelf wilt. (Rood, 10 minuten = 600 sec) - Action type: Delay
Dezelfde tijd als hierboven (10 minuten). - Action type: Call service
Service: Scene turn on
Kies de naam van de scene die je hierboven gedefinieerd hebt (bijv. keukenlamp_saved_state)
Het kan op meerdere manieren, zoals een while of repeat loop waarin je de kleur steeds iets aanpast bijvoorbeeld. Ik weet ook niet of zo'n lange transition tijd werkt, ik gebruik hier niets langer dan een paar sec. Blijft trial & error.
Als je eerder naar de oorspronkelijke staat wilt door een druk op de knop zul je een wait for trigger moeten gebruiken met een timeout van 10 minuten en de trigger is dan de druk op de knop.
[ Voor 4% gewijzigd door soganta op 14-01-2022 21:01 ]
@soganta @RudolfR
Thanks! Ik ga even puzzelen hiermee!
Ik kan natuurlijk ook de tijdslimiet van 10min aanpassen naar steeds blokjes van 1 minuut, toch?
Geeft denk ik meer ruimte om bijvoorbeeld de “end on button press while running” erin te bouwen, en elke minuut een kleur gradatie switch valt ook meer op.
Ik kan natuurlijk ook de tijdslimiet van 10min aanpassen naar steeds blokjes van 1 minuut, toch?
Geeft denk ik meer ruimte om bijvoorbeeld de “end on button press while running” erin te bouwen, en elke minuut een kleur gradatie switch valt ook meer op.
[ Voor 68% gewijzigd door Deshmir op 14-01-2022 22:27 ]
Klopt! En de Somfy integratie uit core zal niet verdwijnen, ze zullen naast elkaar blijven bestaan.TheFes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:23:
[...]
Volgens mij is het ook nog steeds de bedoeling dat de Overkiz integratie naar core gaat, en dus niet meer custom is.
In de toekomst kun je dus wellicht niet eens meer kiezen. Maar uit dat issue haal ik wel dat iMick dan eerst de authenticatieproblemen opgelost wil hebben.
De Somfy tahomalink.com server heeft de laatste tijd erg veel problemen, maar ik verwacht dat dit snel opgelost is. Ik kan nog niets delen, maar er zijn wat interessante ontwikkelingen en we hebben ook al een (dit keer echte) workaround in ontwikkeling.
Hij is sinds de laatste weken te onbetrouwbaar en mijn eigen automations falen daardoor ook... Dus ik snap de pijn!
(ik lees dit topic vrij weinig, dus dank voor de tag
Doe het even in YAML en dan met 1 "blokje" waarin de lamp in 1 minuut van groen naar rood gaat, als iemand binnen 60 seconden op de knop druk gaat de lamp weer naar de oorspronkelijke staat. Je kunt de timeout van de trigger langer zetten en er nog blokjes/transitions aan toevoegen:Deshmir schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:22:
@soganta @RudolfR
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| sequence: - service: scene.create data: scene_id: voorbeeld_lamp_saved_state snapshot_entities: light.voorbeeld_lamp - service: light.turn_on target: entity_id: light.voorbeeld_lamp data: brightness_pct: 100 color_name: green - delay: '00:00:01' - service: light.turn_on target: entity_id: light.voorbeeld_lamp data: transition: 60 color_name: red - wait_for_trigger: - platform: device device_id: id_van_je_knop type: action subtype: off_press timeout: '00:01:00' - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.voorbeeld_lamp_saved_state mode: single |
[ Voor 3% gewijzigd door soganta op 15-01-2022 10:30 ]
Sinds dat Home Assistant een jaar heb draaien wil ik graag nu mijn Domoticz systeem echt gaan uitzetten.
Mijn uitdaging is dat onze Novy-afzuigkap met Domoticz aangestuurd wordt. Dit doet ik doormiddel van een JSON. (Dus vanuit Home Assistant naar Domoticz). Het gaat om een afstandsbediening (met knoppen) die gesimuleerd wordt.
Wat ik graag zou willen is de RFXcom direct met Home Assistant aansturen.
Het volgende heb ik geprobeerd, met RFXcom software om te pairen, dat lukt niet. Ik kan wel codes zenden.Deze heb ik gekopieerd en met rfxsend geprobeerd te zenden. Dat lukt niet.
Het betreft een Novy Afzuigkap.
/f/image/bA1BHmm0iY044Rp21pK4AApx.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder de configuratie uit Domoticz.
:strip_exif()/f/image/xQx6W08AgOz1GVA3cMFpVOLr.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn uitdaging is dat onze Novy-afzuigkap met Domoticz aangestuurd wordt. Dit doet ik doormiddel van een JSON. (Dus vanuit Home Assistant naar Domoticz). Het gaat om een afstandsbediening (met knoppen) die gesimuleerd wordt.
Het volgende heb ik geprobeerd, met RFXcom software om te pairen, dat lukt niet. Ik kan wel codes zenden.Deze heb ik gekopieerd en met rfxsend geprobeerd te zenden. Dat lukt niet.
/f/image/bA1BHmm0iY044Rp21pK4AApx.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xQx6W08AgOz1GVA3cMFpVOLr.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kD9mdtOdoQG4LW9qko2F8RVr.jpg?f=user_large)
En ZHA werkt nu ook met de conbee 2, na deconz en zigbee2mqtt. De fout zit hem in het device path wat de plugin automatisch voorstelt, in mijn geval levert handmatige configuratie met /dev/ttyACM0 als path een werkende ZHA op.

Ik kreeg mijn oude stick nooit aan de praat, dus ik heb daarom maar een Sonoff-stick gekocht. Die werd direct herkend en via de ZHA Zigbee integration werkte dat direct. Mijn Aqara temp en motion sensors gelijk gekoppeld, automations werken ook direct.
Ik vraag me dan alleen nog af of dit gewoon een alternatieve methode is (waarmee ik mijn scenario's inmiddels heb kunnen realiseren), of dat het gebruik van Zigbee2MQTT met deze stick nou ook nog extra mogelijkheden oplevert?
Ik vraag me dan alleen nog af of dit gewoon een alternatieve methode is (waarmee ik mijn scenario's inmiddels heb kunnen realiseren), of dat het gebruik van Zigbee2MQTT met deze stick nou ook nog extra mogelijkheden oplevert?
Z2M ondersteunt véél meer verschillende apparaten. Grofweg 3x zoveel geloof ik. Of je daar wat aan hebt is natuurlijk afhankelijk van of je een device wil gaan gebruiken dat Z2M wel ondersteunt en ZHA niet. Ook ondersteunt Z2M bij veel meer merken OTA-updates.Stalensnuitje schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:53:
of dat het gebruik van Zigbee2MQTT met deze stick nou ook nog extra mogelijkheden oplevert?
Zie ook deze video van 2 maanden geleden:
Of vergelijk zelf het aantal gele icoontjes (ondersteuning door Z2M) met de blauwe icoontjes (ZHA) in de zigbee-database van blakadder.
[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 15-01-2022 12:26 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Helder, dankje! Dan ga ik die lijst eens even doornemen. Z2M krijg ik vooralsnog (weer) niet aan de praat, dus ik blijf voor nu wel even bij ZHA zolang dat voldoet
Zet logging op debug in de config, alsmede het aanzetten van het log van zigbee-herdsman, dan zie je vrij snel waar het fout gaat en kan je gerichter googlenStalensnuitje schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:30:
Helder, dankje! Dan ga ik die lijst eens even doornemen. Z2M krijg ik vooralsnog (weer) niet aan de praat, dus ik blijf voor nu wel even bij ZHA zolang dat voldoet
Ik heb gisteren een Xiaomi Air purifier 3H binnen gekregen en wil die in Home Assistant gaan gebruiken.
De volgende stappen zou ik moeten doorlopen;
- via de Xiaomi app mijn wifi netwerk details instellen op de purifier
- Purifier een fixed IP toekennen in de router
- token ophalen via de tool op https://github.com/PiotrM...mi-cloud-tokens-extractor
- installer de Xiaomi Miio integration in home assistant
Maaar dan is nog steeds de Xiaomi server in gebruik, ik dacht dat het ook zonder die servers kon?
Weet iemand een goede handleiding daarvoor?
- token ophalen via de tool op https://github.com/PiotrM...mi-cloud-tokens-extractor
Maaar dan is nog steeds de Xiaomi server in gebruik, ik dacht dat het ook zonder die servers kon?
Ik gebruik via hacks de xiaomi miot auto integration voor mijn luchtbevochtiger, en daarmee werkt ie lokaal.TWKterry schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:47:
Ik heb gisteren een Xiaomi Air purifier 3H binnen gekregen en wil die in Home Assistant gaan gebruiken.
Misschien dat die ook werkt voor de purifier.
Zitten er hier wellicht ook mensen die de Somfy Protect rookmelders hebben? Ik ben een integratie voor Home Assistant aan het schrijven voor de Somfy Protect, omdat die helaas niet ondersteund worden in de officiele Nest integratie en ik kan nog wat testers gebruiken.
Zie https://community.home-as...protect/310084/21?u=imick.
Zie https://community.home-as...protect/310084/21?u=imick.
Wie spot de fout? Ik namelijk niet 
Ik heb onderstaand voorbeeld uit de documentatie van de adaptive lighting gepakt:
En vervolgens aangepast aan mijn situatie. Ik heb drie lampen die ik wil schakelen en mijn boolean heet net iets anders dan in het voorbeeld, namelijk input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode zodat ik weet bij welke integratie deze boolean hoort.
Mijn automation:
Vervolgens mag ik deze automation niet opslaan van HA, want:
Ik heb onderstaand voorbeeld uit de documentatie van de adaptive lighting gepakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - alias: "Adaptive lighting: toggle 'sleep mode'" trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.sleep_mode - platform: homeassistant event: start # in case the states aren't properly restored variables: sleep_mode: "{{ states('input_boolean.sleep_mode') }}" action: service: "switch.turn_{{ sleep_mode }}" entity_id: - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_living_room - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_bedroom |
En vervolgens aangepast aan mijn situatie. Ik heb drie lampen die ik wil schakelen en mijn boolean heet net iets anders dan in het voorbeeld, namelijk input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode zodat ik weet bij welke integratie deze boolean hoort.
Mijn automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - alias: "Adaptive lighting: toggle 'sleep mode'" trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode - platform: homeassistant event: start # in case the states aren't properly restored variables: sleep_mode: "{{ states('input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode') }}" action: service: "switch.turn_{{ sleep_mode }}" entity_id: - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_slaapkamer - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_badkamer - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_overloop |
Message malformed: expected dictionary
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Mmmh, inderdaad daat is een 'beta versie van de HA integratie" volgens de auteur. En deze heeft geen cloud credetials nodig. Support ook nagenoeg dezelfde apparatuur, vreemd.TheMystery schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Ik gebruik via hacks de xiaomi miot auto integration voor mijn luchtbevochtiger, en daarmee werkt ie lokaal.
Misschien dat die ook werkt voor de purifier.
Maar bedankt, ga deze maar proberen morgen.
Waarschijnlijk heb je nu het interessantste deel van je error message er af gehaald. En waar heb je deze code staan? In automations.yaml?Gizz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:20:
Wie spot de fout? Ik namelijk niet
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 - alias: "Adaptive lighting: toggle 'sleep mode'" trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.sleep_mode - platform: homeassistant event: start # in case the states aren't properly restored variables: sleep_mode: "{{ states('input_boolean.sleep_mode') }}" action: service: "switch.turn_{{ sleep_mode }}" entity_id: - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_living_room - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_bedroom
Mijn automation:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 - alias: "Adaptive lighting: toggle 'sleep mode'" trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode - platform: homeassistant event: start # in case the states aren't properly restored variables: sleep_mode: "{{ states('input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode') }}" action: service: "switch.turn_{{ sleep_mode }}" entity_id: - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_slaapkamer - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_badkamer - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_overloop
[...]
Wat werkt er niet bij jou? Ik heb maanden lang af en toe geprobeerd Z2M aan de praat te krijgen. Iedere keer deed ik iets anders fout.Stalensnuitje schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:30:
Zelfs toen ik alles goed deed:
MQTT broker in de addons
Mosquitto broker in de apparaten
Zigbee2MQTT in de addons
Wilde het maar niet werken. Telkens kwam de server niet op / kon ik niet bereiken (502). Daarom heb ik de Z2M edge variant geinstalleerd en meteen werkte het. Ik kwam daarop omdat in de logs iedere keer een warning voorbijkwam over een experimentele feature
Het enige dat lastig aan de praat is te krijgen is mijn xiaomi single rocker draadloze schakelaar. Geen idee waarom dat niet wil werken
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Draadloze schakelaar keuken toggle description: '' trigger: - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/schakelaar_keuken condition: - condition: template value_template: '{{ ''single'' == trigger.payload_json.click }}' action: - service: switch.toggle target: entity_id: - switch.shelly_shsw_1_e868e7870adf - switch.shelly_shsw_1_c45bbe5ff143_2 - switch.shelly_shsw_1_98cdac24f733 mode: restart |
Ik wil graag beginnen met zigbee2mqtt. Nu heb ik met enig zoekwerk de MqTT broker al werkend. Waar ik tegen aanloop is dat ik een 502 error krijg bij het openen van zigbee2mqtt. Ik heb verschillende configuraties geprobeerd, maar kom er niet achter wat ik verkeerd doe?
Iemand die mij opweg kan helpen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| data_path: /config/zigbee2mqtt external_converters: [] devices: devices.yaml groups: groups.yaml homeassistant: true permit_join: false mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: mqtt://ip:1883 user: gebruiker password: wachtwoord serial: port: /dev/ttyAMA0 advanced: log_level: warn pan_id: 6754 channel: 11 network_key: - 1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 - 13 - 15 - 0 - 2 - 4 - 6 - 8 - 10 - 12 - 13 availability_blocklist: [] availability_passlist: [] device_options: {} blocklist: [] passlist: [] queue: {} frontend: port: 8080 experimental: {} availability: false socat: enabled: false master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777 slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5 options: '-d -d' log: false |
Ik heb m helemaal ook zo (en werkend) op 3 verschillen na:bandy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:12:
Ik wil graag beginnen met zigbee2mqtt. Nu heb ik met enig zoekwerk de MqTT broker al werkend. Waar ik tegen aanloop is dat ik een 502 error krijg bij het openen van zigbee2mqtt. Ik heb verschillende configuraties geprobeerd, maar kom er niet achter wat ik verkeerd doe?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 data_path: /config/zigbee2mqtt external_converters: [] devices: devices.yaml groups: groups.yaml homeassistant: true permit_join: false mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: mqtt://ip:1883 user: gebruiker password: wachtwoord serial: port: /dev/ttyAMA0 advanced: log_level: warn pan_id: 6754 channel: 11 network_key: - 1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 - 13 - 15 - 0 - 2 - 4 - 6 - 8 - 10 - 12 - 13 availability_blocklist: [] availability_passlist: [] device_options: {} blocklist: [] passlist: [] queue: {} frontend: port: 8080 experimental: {} availability: false socat: enabled: false master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777 slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5 options: '-d -d' log: false
1. Ik heb de eerste regel niet versprongen naar rechts
YAML:
1
2
3
4
5
| data_path: /config/zigbee2mqtt external_converters: [] devices: devices.yaml etc |
2. Ik heb de frontend port op 8099 (en niet 8080)
3. Ik kreeg het ook niet voor elkaar. net als jij: alleen maar 502 errors. Ik heb daarom de experimentele Z2M "edge" variant geinstalleerd uit de repo. Die werkte meteen.
Bedankt voor je antwoord!oltk schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:42:
[...]
Ik heb m helemaal ook zo (en werkend) op 3 verschillen na:
1. Ik heb de eerste regel niet versprongen naar rechts
YAML:
1 2 3 4 5 data_path: /config/zigbee2mqtt external_converters: [] devices: devices.yaml etc
2. Ik heb de frontend port op 8099 (en niet 8080)
3. Ik kreeg het ook niet voor elkaar. net als jij: alleen maar 502 errors. Ik heb daarom de experimentele Z2M "edge" variant geinstalleerd uit de repo. Die werkte meteen.
Ik heb zigbee2mqtt uitgeschakeld en de edge versie geïnstalleerd met jouw tips erin. Helaas na herstart van HA nog steeds een 502 error. Ik heb er nu een paar keer doorheen gelopen maar mijn kennis is te laag om de fout te zien..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| data_path: /config/zigbee2mqtt external_converters: [] devices: devices.yaml groups: groups.yaml homeassistant: true permit_join: false mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: mqtt://ip:1883 user: gebruiker password: wachtwoord serial: port: /dev/ttyACM0 advanced: log_level: info pan_id: 6754 channel: 11 network_key: - 1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 - 13 - 15 - 0 - 2 - 4 - 6 - 8 - 10 - 12 - 13 availability_blocklist: [] availability_passlist: [] device_options: {} blocklist: [] passlist: [] queue: {} frontend: port: 8090 experimental: {} availability: false socat: enabled: false master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777 slave: tcp-listen:8090,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5 options: '-d -d' log: false |
Bij mij werkt het zo:Maeslant schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:01:
Sinds dat Home Assistant een jaar heb draaien wil ik graag nu mijn Domoticz systeem echt gaan uitzetten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
| service: rfxtrx.send data: event: 08170B010000000300 |
Wat ik wel lees, is dat byte 7 de ID byte van de kap is, dus die kan wellicht verschillen. Met wat expirimenteren kwam ik tot de volgende dingen:
- 08170B010000000000 -> Herhaal laatste commando
- 08170B010000000100 --> Aan / uit
- 08170B010000000200-> Fan harder
- 08170B010000000300-> Fan zachter
- 08170B010000000400 -> Licht aan / uit
Ik heb hier een Somfy connexoon waar meerdere rolluiken en zonnescherm op gekoppeld zitten.
Ik heb deze via de Overkiz (by Somfy) integratie via HACS gekoppeld.
Dit werkt prima tot na een tijdje ik elke keer de melding krijg dat de integratie opnieuw configuratie vereist.
Als ik daar dan mijn Somfy credentials invoer geeft hij een foutmelding onjuiste gebruikersnaam of wachtwoord.
(dit is echter wel de goede)
Waarom blijft hij niet gewoon werken?
Dit werkt prima tot na een tijdje ik elke keer de melding krijg dat de integratie opnieuw configuratie vereist.
Als ik daar dan mijn Somfy credentials invoer geeft hij een foutmelding onjuiste gebruikersnaam of wachtwoord.
(dit is echter wel de goede)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FOSM1KUzhtUz6S6Xb4bSP1Xj.png?f=user_large)
Ik had de officiele versie (zelfs de repo) helemaal verwijderd voordat ik de edge installeerde. Ik had dat ergens gevonden op een forum (half het internet nagespeurd op tips in verband met een 502 error)bandy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:08:
[...]
Bedankt voor je antwoord!
Ik heb zigbee2mqtt uitgeschakeld en de edge versie geïnstalleerd met jouw tips erin. Helaas na herstart van HA nog steeds een 502 error. Ik heb er nu een paar keer doorheen gelopen maar mijn kennis is te laag om de fout te zien..
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 data_path: /config/zigbee2mqtt external_converters: [] devices: devices.yaml groups: groups.yaml homeassistant: true permit_join: false mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: mqtt://ip:1883 user: gebruiker password: wachtwoord serial: port: /dev/ttyACM0 advanced: log_level: info pan_id: 6754 channel: 11 network_key: - 1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 - 13 - 15 - 0 - 2 - 4 - 6 - 8 - 10 - 12 - 13 availability_blocklist: [] availability_passlist: [] device_options: {} blocklist: [] passlist: [] queue: {} frontend: port: 8090 experimental: {} availability: false socat: enabled: false master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777 slave: tcp-listen:8090,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5 options: '-d -d' log: false
Wat zegt je log?
/f/image/m3lQn8oUOxUHOBOmIlT9WcDT.png?f=fotoalbum_large)
Zie https://github.com/iMickn...99#issuecomment-995825550 en meer reacties in dat issue. Als het goed is dan is er nu in ieder geval een meer definitieve fix, zeker gezien de integratie ook richting core gaat, maar het is even afwachten hoe de Somfy server reageert.ComTech schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:17:
[...]
Vreemd? Daar staat niets in? Ook niet als op op 'vernieuwen' klik.oltk schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:25:
[...]
Ik had de officiele versie (zelfs de repo) helemaal verwijderd voordat ik de edge installeerde. Ik had dat ergens gevonden op een forum (half het internet nagespeurd op tips in verband met een 502 error)
Wat zegt je log?
[Afbeelding]
Heb je op "start" gedrukt?bandy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:32:
[...]
Vreemd? Daar staat niets in? Ook niet als op op 'vernieuwen' klik.
/f/image/uEqwx1d5QoGpxvy4Guqidksw.png?f=fotoalbum_large)
Ja
Bedankt, het werkt. Ik snap het niet helemaal, aangezien de ID in RFXcom nummer 1 is, en ze werken met een sequence. (van 0 tot 9).Slurpgeit schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:09:
[...]
Bij mij werkt het zo:
YAML:
1 2 3 service: rfxtrx.send data: event: 08170B010000000300
Wat ik wel lees, is dat byte 7 de ID byte van de kap is, dus die kan wellicht verschillen. Met wat expirimenteren kwam ik tot de volgende dingen:
- 08170B010000000000 -> Herhaal laatste commando
- 08170B010000000100 --> Aan / uit
- 08170B010000000200-> Fan harder
- 08170B010000000300-> Fan zachter
- 08170B010000000400 -> Licht aan / uit
Hm. Hoe is je systeem geconfigureerd? Ik bedoel: draai je HA op een RPi? Of op een proxmox VM? In dat laatste geval moet je het USB apparaat nog wel "doorgeven" aan de VMbandy schreef op zondag 16 januari 2022 @ 06:26:
[...]
Ja... HA ook opnieuw gestart, geen verschil. Moet ik dan richting m'n cc2531 kijken? Heb m'n USB poort nogmaals gecontroleerd en op de ttyACM0 zit mijn Texas instruments cc2531.
Ik zou verder niet weten waarom de addon niet zou opstarten (geen log), maar het verklaard wel de 502 error: de server (op een aparte docker container) kan niet bereikt worden.
Draai HA op.een Rpi (4)oltk schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:21:
[...]
Hm. Hoe is je systeem geconfigureerd? Ik bedoel: draai je HA op een RPi? Of op een proxmox VM? In dat laatste geval moet je het USB apparaat nog wel "doorgeven" aan de VM
Ik zou verder niet weten waarom de addon niet zou opstarten (geen log), maar het verklaard wel de 502 error: de server (op een aparte docker container) kan niet bereikt worden.
Heb nog geprobeerd het 'socat' gedeelte aan te passen. Maar na wat zoekwerk kom ik erachter dat dit gedeelte is voor een situatie waarbij de stick op een ander apparaat is aangesloten.
Blijft vreemd dat de addon wel draait maar geen log vult? Moet toch iets met de verbinding te maken hebben?
Hm. Ik denk dat je iets dieper moet graven in permissies enzo. Ik weet niet meer hoe ik het had gedaan. Maar ik heb vooral geen aparte mqtt gebruiker aangemaakt, dat maakt HA zelf aan met password erbij.bandy schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:31:
[...]
Draai HA op.een Rpi (4)
Heb nog geprobeerd het 'socat' gedeelte aan te passen. Maar na wat zoekwerk kom ik erachter dat dit gedeelte is voor een situatie waarbij de stick op een ander apparaat is aangesloten.
Blijft vreemd dat de addon wel draait maar geen log vult? Moet toch iets met de verbinding te maken hebben?
Kijk eens naar de documentatie van zigbee2mqtt zelf:
https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html
Je hebt toch wel de integratie ZHA verwijderd he? Anders pakt die de controle op van de zigbee stick en krijgt Z2M geen kans...
[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 16-01-2022 10:50 ]
Mmm. Ik heb dus juist wel een aparte gebruiker aangemaakt voor mqtt.. Nou ja bedankt tot zover in ieder geval!oltk schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:47:
[...]
Hm. Ik denk dat je iets dieper moet graven in permissies enzo. Ik weet niet meer hoe ik het had gedaan. Maar ik heb vooral geen aparte mqtt gebruiker aangemaakt, dat maakt HA zelf aan met password erbij.
Kijk eens naar de documentatie van zigbee2mqtt zelf:
https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html
Je hebt toch wel de integratie ZHA verwijderd he? Anders pakt die de controle op van de zigbee stick en krijgt Z2M geen kans...
@bandy Misschien zeg ik iets heel doms, maar ik had in het begin ook veel moeite om MQTT aan de praat te krijgen. Het bleek dat ik de integratie van MQTT in HA en de add-on van MQTT verwarde. Het duurde even voordat ik dat door had. Ik moest de add-on hebben.
In mijn configuration.yaml heb ik daarom daarbij een aantekening toegevoegd:
YAML:
1
| # NB: dit is de ADD-ON en NIET de integratie van MQTT |
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Excuus, ik heb de automation aangemaakt via de GUI zodat er automatisch een ID gegenereerd zou worden. GUI als in code plakken in de YAML-modus, niet echt via de interface alles in elkaar klikkenTheFes schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:40:
[...]
Waarschijnlijk heb je nu het interessantste deel van je error message er af gehaald. En waar heb je deze code staan? In automations.yaml?
Omdat de automation niet wil opslaan vanwege deze foutmelding (meer staat er niet), komt hij ook niet in automations.yaml terecht.
Ik heb nu de volgende code onderaan mijn automations.yaml geplakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - id: '1642258908670' alias: "Adaptive lighting: toggle 'sleep mode'" trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode - platform: homeassistant event: start # in case the states aren't properly restored variables: sleep_mode: "{{ states('input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode') }}" action: service: "switch.turn_{{ sleep_mode }}" entity_id: - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_slaapkamer - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_badkamer - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_overloop |
Als ik bij server-control op check configuration klik krijg ik deze foutmelding:
code:
1
| Invalid config for [group]: value should be a string for dictionary value @ data['group']['light']['entities']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 7). |
Hij verwijst naar regel 7 in configuration.yaml, maar dat is bij mij gewoon een lege regel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate group: !include groups.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml |
Ik begrijp niet helemaal (okay, eigenlijk helemaal niet
edit: nu ik de code weghaal blijf ik deze foutmelding krijgen, dus het is waarschijnlijk iets dat ik gisteravond bij de groups heb gedaan dat niks met deze code te maken heeft. Even uitzoeken

edit 2: opgelost, gisteravond ergens een spatie teveel of zo toen ik een nieuwe groep lampen heb aangemaakt. De code van adaptive lighting doet het nu ook prima.
[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 16-01-2022 12:51 ]
Nu raak ik ook in de war...Hippe Lip schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:13:
@bandy Misschien zeg ik iets heel doms, maar ik had in het begin ook veel moeite om MQTT aan de praat te krijgen. Het bleek dat ik de integratie van MQTT in HA en de add-on van MQTT verwarde. Het duurde even voordat ik dat door had. Ik moest de add-on hebben.
YAML:
1# NB: dit is de ADD-ON en NIET de integratie van MQTT
Ik heb de MqTT broker via de integratie pagina en vervolgens zigbee2mqtt edge via supervisor--addon. Het configureren van die laatste loop ik nu op vast.
En precies dáár zat bij mij de pijn, de fout. Ik moest (in mijn geval) niet die integratie hebben maar de add-on MQTT installeren en dáármee werken. Die integratie (de instellingen ervan) kun je beter wissen.bandy schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:19:
[...]
Nu raak ik ook in de war...
Ik heb de MqTT broker via de integratie pagina en vervolgens zigbee2mqtt edge via supervisor--addon. Het configureren van die laatste loop ik nu op vast.
Probeer het eens. Je hebt weinig te verliezen, toch?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
En hier voltrekt zich een volkomen verwarring. Want waar hebben we het over?Hippe Lip schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:26:
[...]
En precies dáár zat bij mij de pijn, de fout. Ik moest (in mijn geval) niet die integratie hebben maar de add-on MQTT installeren en dáármee werken. Die integratie (de instellingen ervan) kun je beter wissen.
Probeer het eens. Je hebt weinig te verliezen, toch?
Ik heb het volgende:
Als add-on voor het vertalen van zigbee (uit de stick) naar MQTT:
/f/image/tAwhx89cNyfMDzxk0RqrWKGP.png?f=fotoalbum_large)
Om de MQTT te vertalen naar Home Assistant hebben we een broker nodig. Dat levert HA in 2 delen:
een addon (de broker of vertaler)
/f/image/m3U0WivpdCBqY9hlm6ZbfkmY.png?f=fotoalbum_large)
En (volgens de documentatie) een integratie (de client, het aanmaken van de apparaten en entiteiten)
/f/image/TLKdhk7uIQ7vS0ZIQ5eYzLou.png?f=fotoalbum_large)
Deze zit ook standaard in de integraties van HA
:fill(white):strip_exif()/f/image/GPdpSHDWiwea9ub2P4kJzDoB.png?f=user_large)
Ik heb GEEN user aangemaakt (staat in mijn config ook op user: [] )
Dan pakt HA zelf een user. Als je op re-configure klikt zie je een username en een onmogelijk password
Dit werkt voor mij en na een paar maanden rotzooien kom ik er niet meer aan
Overigens moest ik na die maanden uitproberen dit versneld in december tussen kerst en OeN doen omdat mijn conbee2 stick was overleden na een update. Ik was mijn volledige zigbee netwerk kwijt dat blijkbaar op de stick werd opgeslagen. Met MQTT wordt de database opgeslagen in een .db bestand (zigbee.db), dus kan ik in theorie een andere stick inpluggen en doorgaan. Niet getest overigens. Gezien de complexiteiten moedig ik de ontwikkelaars aan hier een keertje naar te kijken, het kan vast eenvoudiger
edit: de enige aanpassing in configuatiebestanden is in z2M waarbij ik verwijs naar de locatie van de stick.
edit 2: zie @Gizz & tekstueel
[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 16-01-2022 13:56 ]
@bandy De MQTT-integration is een client. Daarmee kun je HA laten praten met een MQTT-broker (server).
De MQTT-broker is te installeren als add-on als je die nog niet hebt.
Jij hebt nu een client geïnstalleerd die geen broker heeft om mee te praten. Voor Z2M geldt hetzelfde, die wil ook als client zijnde met een MQTT-broker babbelen. Maar die bestaat bij jou nog niet.
Zie ook de inleiding bij de integration van MQTT, waar staat dat voordat je iets met de integration kunt eerst aan de slag moet met het kiezen/installeren van een broker:
Jij hebt nu een client geïnstalleerd die geen broker heeft om mee te praten. Voor Z2M geldt hetzelfde, die wil ook als client zijnde met een MQTT-broker babbelen. Maar die bestaat bij jou nog niet.
Zie ook de inleiding bij de integration van MQTT, waar staat dat voordat je iets met de integration kunt eerst aan de slag moet met het kiezen/installeren van een broker:
Your first step to get MQTT and Home Assistant working is to choose a broker.
Precies op deze manier had ik het ook begrepen. Daarom ben ik gestart met de 'Broker' en die werkt vervolgens nu ook. Nu de addon nog ..(Zigbee2mqtt) maar die blijft de 502 error geven.Gizz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:47:
@bandy De MQTT-integration is een client. Daarmee kun je HA laten praten met een MQTT-broker (server).
[...]
Ik sta op het punt om m'n server een reset te geven en alles opnieuw te installeren (bewuste keuze, alles werkt nog wel) maar ik heb in het verleden HA via Docker gestart via een los commando.
Nu twijfel ik even wat ik ga doen. Ik wil eigenlijk niet HA-OS installeren want er komen nog een hoop andere applicaties naast te draaien.
Ook had ik in het verleden altijd 'gezeur' om een update te installeren. Volgens mij is docker-compose de versie om hem juiste te installeren. Ik heb voor de grap eens de voorbeeld code van de HA website afgehaald en gestart, lijkt te werken. Alleen kom ik er maar even niet achter hoe ik hem straks eenvoudig kan update'n.
Iemand die hier toevallig ook docker-compose gebruikt en die succesvol de laatste versie kan installeren?
Nu twijfel ik even wat ik ga doen. Ik wil eigenlijk niet HA-OS installeren want er komen nog een hoop andere applicaties naast te draaien.
Ook had ik in het verleden altijd 'gezeur' om een update te installeren. Volgens mij is docker-compose de versie om hem juiste te installeren. Ik heb voor de grap eens de voorbeeld code van de HA website afgehaald en gestart, lijkt te werken. Alleen kom ik er maar even niet achter hoe ik hem straks eenvoudig kan update'n.
Iemand die hier toevallig ook docker-compose gebruikt en die succesvol de laatste versie kan installeren?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Het gekke is: als je de addon start (linksonderin) moet je in de logs iets vinden. Al is het dan starten niet is gelukt vanwege x, y, zbandy schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Precies op deze manier had ik het ook begrepen. Daarom ben ik gestart met de 'Broker' en die werkt vervolgens nu ook. Nu de addon nog ..(Zigbee2mqtt) maar die blijft de 502 error geven.
helemaal niets is raar
Hallo allen, beste wensen voor dit jaar !
Ik zal met de deur in huis vallen.
Ik heb een zigbee dimmer gekocht die van 0-10V schakelt, bedoeling is om mn haard slim te maken. (product YRSAI ZB-DL01)
Nu heb ik deze met deconz gekoppeld... Maar ik kom vreemde zaken tegen.
De dimmer wordt gezien, echter als ik hem op 50% zet in deconz, dan krijg ik 3,2 Volt
Kijk ik in home assistant, dan zegt deze daar brightness 127
Voor de haard moet ik hebben:
0V = uit
3V= aan
3V - 9V= spelende stand (hogere vlammen)
9,5V = eco vlammen
Hoe krijg ik dit nu gedaan
Ik zou verwachten dat 50% brightness = 5V zowel in deconz als in HA
Maar zowel deconz stemt niet overeen, als HA ook niet, en beide samen dan ook nog eens niet.
Erg moeilijk dit.
Ik zal met de deur in huis vallen.
Ik heb een zigbee dimmer gekocht die van 0-10V schakelt, bedoeling is om mn haard slim te maken. (product YRSAI ZB-DL01)
De dimmer wordt gezien, echter als ik hem op 50% zet in deconz, dan krijg ik 3,2 Volt
Voor de haard moet ik hebben:
0V = uit
3V= aan
3V - 9V= spelende stand (hogere vlammen)
9,5V = eco vlammen
Hoe krijg ik dit nu gedaan
Ik zou verwachten dat 50% brightness = 5V zowel in deconz als in HA
Maar zowel deconz stemt niet overeen, als HA ook niet, en beide samen dan ook nog eens niet.
Erg moeilijk dit.
Ik draai zelf proxmox met daarin een VM met HA OS. Toch HA OS maar ook volop mogelijkheden om andere dingen te installerenToppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:54:
Ik sta op het punt om m'n server een reset te geven en alles opnieuw te installeren (bewuste keuze, alles werkt nog wel) maar ik heb in het verleden HA via Docker gestart via een los commando.
docker-compose up -d om hem te startenToppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:54:
docker-compose down om hem te stoppen
docker-compose pull om de laatste versie op te halen en dan weer
docker-compose up -d
Welke spanning meet je op 75% en 100%? Misschien is het dimbereik niet mooi lineair.skank schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:56:
Net even volledig gemeten en vergelekenGizz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Welke spanning meet je op 75% en 100%? Misschien is het dimbereik niet mooi lineair.

Dimmer stuk?
Of slechte integratie in deconz?
Of wat moet ik hiermee?
[ Voor 10% gewijzigd door skank op 16-01-2022 15:23 ]
@skank inderdaad niet echt mooi lineair om het maar even voorzichtig uit te drukken 
Maar wel goed bruikbaar voor jouw doeleind gelukkig!
Als vaste waardes kun je dan gebruiken:
0% = 0V = uit
48% = 3V= aan
88% = 3V - 9V= spelende stand (hogere vlammen)
100% = 9,5V = eco vlammen
Dan heb je volgens mij de vier standen die je wilt?
0% = 0V = uit
48% = 3V= aan
[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 16-01-2022 15:25 ]
Wel hoe doe ik dit dan? Want als je percentages geeft , gaat dit naar HA en niet naar deconz toch?Gizz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:24:
@skank inderdaad niet echt mooi lineair om het maar even voorzichtig uit te drukken
0% = 0V = uit
48% = 3V= aan
Ik had het volgende, maar das natuurlijk volledig verkeerd.
Ik had een input number voor de spelende stand:
code:
1
2
3
4
5
6
| haard_vlamhoogte: name: Vlamhoogte initial: 3 min: 3 max: 9 step: 1 |
En de volgende automations voor de haard, maar die kloppen dus totaal niet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| - id: Haard aanzetten alias: Haard aan trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.haard from: 'off' to: 'on' action: - service: light.turn_on data: entity_id: light.haard brightness: 76.5 - id: Haard uitzetten alias: Haard uit trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.haard from: 'on' to: 'off' action: - service: light.turn_off data: entity_id: light.haard - id: Haard eco alias: Haard eco modus trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.haard_eco from: 'off' to: 'on' action: - service: light.turn_on data: entity_id: light.haard brightness_pct: 95 - id: Haard eco uit alias: Haard eco modus uit trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.haard_eco from: 'on' to: 'off' action: - service: input_number.set_value data_template: entity_id: input_number.haard_vlamhoogte value: 3 - id: Vlamhoogte change alias: Vlamhoogte aanpassen trigger: - platform: state entity_id: input_number.haard_vlamhoogte action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.haard data: brightness_pct: "{{ states('input_number.haard_vlamhoogte') | int * 10 }}" |
Brightness is sowieso een integer (geheel getal), dus dit gaat niet werken brightness: 76.5skank schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:28:
[...]
Wel hoe doe ik dit dan? Want als je percentages geeft , gaat dit naar HA en niet naar deconz toch?
Ik had het volgende, maar das natuurlijk volledig verkeerd.
Ik had een input number voor de spelende stand:
code:
1 2 3 4 5 6 haard_vlamhoogte: name: Vlamhoogte initial: 3 min: 3 max: 9 step: 1
En de volgende automations voor de haard, maar die kloppen dus totaal niet
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 - id: Haard aanzetten alias: Haard aan trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.haard from: 'off' to: 'on' action: - service: light.turn_on data: entity_id: light.haard brightness: 76.5 - id: Haard uitzetten alias: Haard uit trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.haard from: 'on' to: 'off' action: - service: light.turn_off data: entity_id: light.haard - id: Haard eco alias: Haard eco modus trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.haard_eco from: 'off' to: 'on' action: - service: light.turn_on data: entity_id: light.haard brightness_pct: 95 - id: Haard eco uit alias: Haard eco modus uit trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.haard_eco from: 'on' to: 'off' action: - service: input_number.set_value data_template: entity_id: input_number.haard_vlamhoogte value: 3 - id: Vlamhoogte change alias: Vlamhoogte aanpassen trigger: - platform: state entity_id: input_number.haard_vlamhoogte action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.haard data: brightness_pct: "{{ states('input_number.haard_vlamhoogte') | int * 10 }}"
Je kunt volgens mij gewoon brightness_pct gebruiken met die waardes uit Deconz. Dat zijn namelijk waardes van 0 - 100. Die HA waardes uit je tabel gaan van 0 - 255
Ik ken Deconz verder niet, maar het lijkt mij dat het niet uitmaakt waar je dit instelt? Of je de dimmer nou in HA op 100% zet of in Deconz op 100% zet.. 100% blijft 100%?skank schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:28:
[...]
Wel hoe doe ik dit dan? Want als je percentages geeft , gaat dit naar HA en niet naar deconz toch?
Zolang je maar met de juiste eenheid werkt, dus brightness_pct ipv brightness. Die laatste is een waarde van 1 byte en niet een percentage.
Als je wel brightness wilt gebruiken kan dat ook, maar dan dus de middelste waardes uit je tabel hanteren.
Ik had trouwens niet door tussen 3V en 9V je de hoogte kan variëren, vandaar mijn suggestie om gewoon een vaste waarde te pakken die er ergens tussenin ligt
Eigenlijk wat @TheFes zegt dus

En die spelende stand?TheFes schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:31:
[...]
Brightness is sowieso een integer (geheel getal), dus dit gaat niet werken brightness: 76.5
Je kunt volgens mij gewoon brightness_pct gebruiken met die waardes uit Deconz. Dat zijn namelijk waardes van 0 - 100. Die HA waardes uit je tabel gaan van 0 - 255
brightness_pct: "{{ states('input_number.haard_vlamhoogte') | int * 10 }}" zal niet werken wegens dat het niet evenredig is
JA klopt, dus 3V en 4V , 5V, 6V, 7V, 8V en 9VGizz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:34:
[...]
Ik ken Deconz verder niet, maar het lijkt mij dat het niet uitmaakt waar je dit instelt? Of je de dimmer nou in HA op 100% zet of in Deconz op 100% zet.. 100% blijft 100%?
Zolang je maar met de juiste eenheid werkt, dus brightness_pct ipv brightness. Die laatste is een waarde van 1 byte en niet een percentage.
Als je wel brightness wilt gebruiken kan dat ook, maar dan dus de middelste waardes uit je tabel hanteren.
Ik had trouwens niet door tussen 3V en 9V je de hoogte kan varieëren, vandaar mijn suggeste om gewoon een vaste waarde te pakken die er ergens tussenin ligtMaar dat is niet handig dan.
Eigenlijk wat @TheFes zegt dus
Daar ligt ook de moeilijkheid gezien die niet *10 pct is.
Ik zal wel proberen met brightness_pct, en zien of deconz het correct doet dan
@skank de spelende stand zal wel werken, maar zonder aanpassing niet vloeiend inderdaad aan de dimmerzijde. De eerste stapjes zullen waarschijnlijk* minder verschil laten zien dan dezelfde stapjes bovenin het bereik.
*Of de haard lineair reageert op het voltage is een tweede variabele. Misschien is dat helemaal niet zo en compenseert de reactie van de haard wel de niet lineaire dimming van de dimmer. Ik zou het in de eerste instantie gewoon uitproberen en kijken of het vervelend is
Om het iets simpeler te houden kun je ook meteen dit doen, dan hoef je niet later nog te vermenigvuldigen:
Step kan natuurlijk kleiner of groter.
*Of de haard lineair reageert op het voltage is een tweede variabele. Misschien is dat helemaal niet zo en compenseert de reactie van de haard wel de niet lineaire dimming van de dimmer. Ik zou het in de eerste instantie gewoon uitproberen en kijken of het vervelend is
Om het iets simpeler te houden kun je ook meteen dit doen, dan hoef je niet later nog te vermenigvuldigen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| haard_vlamhoogte: name: Vlamhoogte initial: 30 min: 30 max: 90 step: 10 |
[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 16-01-2022 15:40 ]
mmm okGizz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:37:
@skank de spelende stand zal wel werken, maar zonder aanpassing niet vloeiend inderdaad aan de dimmerzijde. De eerste stapjes zullen waarschijnlijk* minder verschil laten zien dan dezelfde stapjes bovenin het bereik.
YAML:
1 2 3 4 5 6 haard_vlamhoogte: name: Vlamhoogte initial: 30 min: 30 max: 90 step: 10
het is niet zo dat ik kan zeggen input number 1 = 48 % input number 2 = 58% en zo alles definen in 8 stappen (van 3v tem 9,5V)
Dat kan natuurlijk ookskank schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:41:
[...]
het is niet zo dat ik kan zeggen input number 1 = 48 % input number 2 = 58% en zo alles definen in 8 stappen (van 3v tem 9,5V)
Ik ben geen programmeur, dus zou heel lomp een counter standje_haard aanmaken die 1 t/m 8 kan zijn.
En dan in een automation:
als standje_haard == 1, dan haard_vlamhoogte = 48
als standje_haard == 2, dan haard_vlamhoogte = 58
enzovoorts.
Het kan vast efficiënter/mooier. Ik laat graag anderen aanvullen
Met input number waardes van 0-10:skank schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:41:
[...]
mmm ok
(input number * 4 ) + 48
Dan verschaalt ie de waarde van 0-10 naar 48 - 88. Als je dat in een template zet ben je met 1 regel klaar, die altijd bijgewerkt wordt als het input number veranderd. Uiteraard nog wel doorsturen naar je entity bij verandering.
[ Voor 40% gewijzigd door Jurgen op 16-01-2022 15:58 ]
Chinees hierJurgen schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:57:
[...]
Met input number waardes van 0-10:
(input number * 4 ) + 48
Dan verschaalt ie de waarde van 0-10 naar 48 - 88. Als je dat in een template zet ben je met 1 regel klaar, die altijd bijgewerkt wordt als het input number veranderd. Uiteraard nog wel doorsturen naar je entity bij verandering.
Ik heb minder input waardes nodig, en de uitkomst moet bij de hoogste input ook hoger liggen dan 88
Input 1 moet 48 zijn
input 2 = 58
input 3 = 67
input 4 = 75
input 5 = 81
input 6 = 88
input 7 = 94
aan/uit -en eco stand zitten in een andere automation
EDit: ofwel maak ik gewoon input numbers van 1-10 en schakelt hij van 48 naar 94
Kan dat?
[ Voor 6% gewijzigd door skank op 16-01-2022 16:05 ]
Ik dacht dat je input number alleen wil gebruiken om de spelende stand te bepalen. Dan is de laatste waarde 48, en de hoogste 88.skank schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:01:
[...]
Chinees hier
Ik heb minder input waardes nodig, en de uitkomst moet bij de hoogste input ook hoger liggen dan 88
Input 1 moet 48 zijn
input 2 = 58
input 3 = 67
input 4 = 75
input 5 = 81
input 6 = 88
input 7 = 94
aan/uit -en eco stand zitten in een andere automation
Wat wil je met 94? dat zit tussen de spelende stand, en ECO modus in, vandaar dat ik deze niet meegenomen heb.
Zit je vast aan 7 standen? Ik ging er vanuit dat dit een lineaire schaling is in de kachel.
Je kan deze berekening vrij eenvoudig aanpassen om de schaling te veranderen naar minder standen:
(input number * (40 / aantal standen) ) + 48
Blijft wel dat deze niet boven 88 zal komen op deze manier. Ik zou deze berekening in een template sensor zetten. Als dan de waarde van de template sensor verandert, en de stand van de kachel is 'aan' (en niet uit, of eco) stuur je die waarde door naar de kachel. Dan werkt de input number alleen als de kachel aan staat. Maar dat is denk ik juist handig, omdat je aan-uit-eco al in een andere automatisering hebt zitten.
(input number * (46 / aantal standen) ) + 48skank schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:01:
[...]
EDit: ofwel maak ik gewoon input numbers van 1-10 en schakelt hij van 48 naar 94
Kan dat?
Zo gaat hij van 48-94 (wel bij stand 0 beginnen).
Ik wil hem enkel gebruiken om de hoogte van de vlammen in te stellen, maar die gaat toch tot 94 (9V)Jurgen schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:12:
[...]
Ik dacht dat je input number alleen wil gebruiken om de spelende stand te bepalen. Dan is de laatste waarde 48, en de hoogste 88.
Wat wil je met 94? dat zit tussen de spelende stand, en ECO modus in, vandaar dat ik deze niet meegenomen heb.
Zit je vast aan 7 standen? Ik ging er vanuit dat dit een lineaire schaling is in de kachel.
Je kan deze berekening vrij eenvoudig aanpassen om de schaling te veranderen naar minder standen:
Blijft wel dat deze niet boven 88 zal komen op deze manier. Ik zou deze berekening in een template sensor zetten. Als dan de waarde van de template sensor verandert, en de stand van de kachel is 'aan' (en niet uit, of eco) stuur je die waarde door naar de kachel. Dan werkt de input number alleen als de kachel aan staat. Maar dat is denk ik juist handig, omdat je aan-uit-eco al in een andere automatisering hebt zitten.

Dus 3V is aan, zit in automation en dan met de input numbers regel ik de hoogte van 48 (3V is minimum stand) tot 94 (9V)
De spelende stand (eco) waarbij de haard zelf de hoogte verlaagt of verhoogt is 9,5V (97)

Ik zit niet vast aan 7 standen, is idd lineair
Dus hoe ziet die template sensor er dan uit?Jurgen schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:12:
[...]
Hij moet dus tussen 48 en 94 zitten
(input number * (46 / aantal standen) ) + 48skank schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:53:
[...]
Dus hoe ziet die template sensor er dan uit?
Hij moet dus tussen 48 en 94 zitten
Zo gaat hij van 48-94 (wel bij stand 0 beginnen).
Zo wordt hij dan :-)
Nou, exact weet ik het niet meer, maar hier staat wat ik allemaal geprobeerd had.oltk schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:00:
[...]
Wat werkt er niet bij jou? Ik heb maanden lang af en toe geprobeerd Z2M aan de praat te krijgen. Iedere keer deed ik iets anders fout.
Maar misschien is het inderdaad nog wel een mogelijkheid om de Edge-versie nog eens te proberen.
Ik zie een aantal zaken waar ik ook tegenaan liep. De server benoemen in je config (en een user en pass) is mij slecht bevallen. Gewoon standaard zetten en dan blijkt het toch een andere server / user / pass combinatie te zijn die lokaal "is ingesteld". Ik ben ook zodanig N00b dat helemaal controle proberen te hebben over je config me altijd slecht bevalt.Stalensnuitje schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:29:
[...]
Nou, exact weet ik het niet meer, maar hier staat wat ik allemaal geprobeerd had.
Maar misschien is het inderdaad nog wel een mogelijkheid om de Edge-versie nog eens te proberen.
Mijn config begint met:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| data_path: /config/zigbee2mqtt external_converters: [] devices: devices.yaml groups: groups.yaml homeassistant: true permit_join: false mqtt: base_topic: zigbee2mqtt serial: port: /dev/ttyUSB1 advanced: log_level: info pan_id: 6754 channel: 11 network_key: etc |
Jij hebt dus een andere tty. Je zou dit nog kunnen checken in supervisor/systeem/hardware
/f/image/QuX4El5Iad4t8T01f3JAcSH9.png?f=fotoalbum_large)
Verder werkte het bij mij gewoon niet. De log gaf telkens een error bij het initialiseren van de stick. Wel warnings over experimental dingen enzo. Pas toen ik (met alle instellingen hierboven) de mqtt edge installeerde deed 'ie het. Ik weet niet waarom. Ik vraag het me ook maar niet af. Ik ben wel benieuwd naar jouw log.
Ben je er al achter gekomen of de BW-SHP13 hier iets mee te maken heeft? Ik overweeg er eentje omdat deze plug zigbee ondersteunt en 16A aankan.skank schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:09:
Ik heb iets vreemds voor.
Ik heb een kring waarop het volgende zit aangesloten:
- vijvervomp
- uv filter via een blitzwolf shp13 plug
- luchtcompressortje
- thin client
Nu heb ik vrijdag die thin client ook op een blitzwolf shp 13 gestoken, zonder problemen.
Gisterenavond vloog echter mijn 300mA differentieel eruit.
Bleek dus die kring te zijn.
Wanneer ik vandaag goed keek, dan blijft alles werken zonder dat de differentieel eruit gaat.
Echter zodra ik die blitzwolf ertussen steek, klak, eruit.
Waarom deed die eersgisteren dan niet moeilijk? Dit is ook een device die ik al een tijdje heb, maar nagelnieuw is.
Bovendien steekt de andere blitzwolf er wel nog in zonder problemen.
Iemand die al voorgehad?
Ik ga die est testen ergens anders denk ik, en zien of hij daar ook springt.
Waar ik nog tegenaan liep bij Z2M als add-on is dat als je direct het configuration.yaml van Z2M aanpast deze bij het starten van Z2M meteen weer wordt overschreven met de standaard instellingen van de add-onoltk schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:40:
[...]
Ik zie een aantal zaken waar ik ook tegenaan liep. De server benoemen in je config (en een user en pass) is mij slecht bevallen. Gewoon standaard zetten en dan blijkt het toch een andere server / user / pass combinatie te zijn die lokaal "is ingesteld". I

Misschien speelt (of speelde) dat bij @Stalensnuitje en jou ook?
Wat blijkt:
Het aanpassen van configuration.yaml doe je door in HA naar de add-on te gaan en dan op configuration te klikken. De instellingen die daar staan worden bij het starten van Z2M geschreven naar de configuration.yaml die bij Z2M hoort.
Zie ook mijn post hierover in het Z2M-topic: Gizz in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
Skank is de enige die ik hierover heb gehoord, dus als het zijn plug is zou dat eerder een uitzondering dan de regel zijn. Heb die plugs hier ook draaien zonder problemen. Denk er wel even om dat er nieuwe firmware op de plugs staat wat mogelijk impact heeft als je het stroomverbruik wil meten en acties op wil zetten (als je in dit topic zoekt vind je wel meer info).banaliteit schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:33:
[...]
Ben je er al achter gekomen of de BW-SHP13 hier iets mee te maken heeft? Ik overweeg er eentje omdat deze plug zigbee ondersteunt en 16A aankan.
Ik zou een volledig lokale oplossing ook enorm toejuichen.slow whoop schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Ja, dat zou mooi zijn. Als de Overkiz integratie werkt, werkt ie ook prima. Maar ik word wel een beetje moe van elke keer weer m'n wachtwoord te moeten invullen als er iets omgevallen is. Ik heb nu regelmatig dat de automatisering van m'n rolluiken niet werkt omdat de Overkiz integratie problemen heeft. Hopelijk wordt daar een oplossing voor gevonden.
Ik vraag me af hoe vaak zo'n API nu eigenlijk gebruik wordt. Ik heb 3 rolluiken die elke dag een keer open en dicht gaan. Zo vaak hoef ik die API dus niet te gebruiken. Of wordt er elke x minuten/seconden gepolled wat de status van de rolluiken is? Een lokale (non-cloud) oplossing zou trouwens nog veel beter zijn. Hoezo moet de Somfy server daar überhaupt tussen zitten?
In de thread over de huidige Overkiz authenticatieproblemen stond trouwens een link naar een verhaal van iemand die het voor elkaar heeft gekregen de Connexoon te jailbreaken (https://community.home-as...n-tahoma-jailbreak/297076). Het stappenplan lijkt vrij simpel en ook toe te passen voor de Tahoma. Helaas zijn ze nog niet zo ver dat de Overkiz integratie volledig lokaal kan worden gekoppeld, maar het begin is er!
Ik snap iets niet. De notificaties die ik tot nu toe op mijn telefoon krijg, die werken prima. Ik heb het wachtwoord van mijn account echter aangepast, vervolgens op de telefoon uit de app uitgelogd, en weer ingelogd. Het oude wachtwoord werkte inderdaad niet meer, het nieuwe wachtwoord wel.
Vervolgens kreeg ik de vraag hoe het toestel waar ik me op aanmeldde moest heten, wat ik apart vind want het is dezelfde telefoon. Prima, naam gegeven, met als gevolg dat al mijn notificaties niet meer werkten. Wat blijkt nou, er is een nieuw mobile device toegevoegd, met de naam die ik het heb gegeven.
Op zich is dát niet heel apart, maar als ik nu naar users ga, en ik ga naar mezelf, dan volgt ie daar device_tracker.telefoon_NAAM. Ik kan dáár echter niets vinden van het 'nieuwe' toestel, en dus kan ik die daar ook niet toevoegen, met (ik denk) als gevolg dat mijn aan/afwezigheidsdetectie niet meer werkt.
Zou ik bij Users niet ook dat 'nieuwe' toestel moeten zien?
Vervolgens kreeg ik de vraag hoe het toestel waar ik me op aanmeldde moest heten, wat ik apart vind want het is dezelfde telefoon. Prima, naam gegeven, met als gevolg dat al mijn notificaties niet meer werkten. Wat blijkt nou, er is een nieuw mobile device toegevoegd, met de naam die ik het heb gegeven.
Op zich is dát niet heel apart, maar als ik nu naar users ga, en ik ga naar mezelf, dan volgt ie daar device_tracker.telefoon_NAAM. Ik kan dáár echter niets vinden van het 'nieuwe' toestel, en dus kan ik die daar ook niet toevoegen, met (ik denk) als gevolg dat mijn aan/afwezigheidsdetectie niet meer werkt.
Och ja, je moet toch wat he.
Ja, die link heb ik ook bekeken. Mooi dat daar aan gewerkt wordt, maar het leek me nog niet zo eenvoudig. Ik merk dat ik erg terughoudend ben met dit soort oplossingen, omdat ze (nog) niet stabiel zijn, en ik wil juist dat mijn Domotica dat wel is. Ik moet er van op aan kunnen. Daarom baal ik ook van de authenticatieproblemen die er nu regelmatig zijn.scorpion303 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:16:
[...]
Ik zou een volledig lokale oplossing ook enorm toejuichen.
In de thread over de huidige Overkiz authenticatieproblemen stond trouwens een link naar een verhaal van iemand die het voor elkaar heeft gekregen de Connexoon te jailbreaken (https://community.home-as...n-tahoma-jailbreak/297076). Het stappenplan lijkt vrij simpel en ook toe te passen voor de Tahoma. Helaas zijn ze nog niet zo ver dat de Overkiz integratie volledig lokaal kan worden gekoppeld, maar het begin is er!
Ik heb meer vertrouwen in de Velux KLF 200 als gateway voor de Somfy IO producten. In dezelfde thread staat daar ook een link naar vermeld. Dat werkt met een local API, en is het aanzienlijk makkelijker om aan de praat te krijgen. Ik heb alleen geen zin om mijn dure Connexoon te vervangen door een nog duurdere KLF 200. Maar achteraf gezien had ik misschien beter de KLF 200 kunnen kopen. Overigens weet ik niet welke nadelen daar aan kleven.
Voor de mensen die een luchtdruk meter in hun systeem hebben, er zijn veel mensen die de drukgolf van de vulkaanuitbarsting op de Fuji eilanden kunnen terugzien. Even in history op 15 Jan rond 20:30 en 16 Jan rond 3:00 kijken. Toen kwam deze 2x langs Nederland. Ik denk zelf dat ik deze ook heb gespot met de barometer van mijn mobiel:
:strip_exif()/f/image/wgLtXex6qrSuznASBX8nBBSx.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook deze reddit post:
https://www.reddit.com/r/...on_wave_detectors_poland/
Blijft indrukwekkend hoe iets aan de andere kant van de wereld zo duidelijk meetbaar is hier
:strip_exif()/f/image/wgLtXex6qrSuznASBX8nBBSx.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijft indrukwekkend hoe iets aan de andere kant van de wereld zo duidelijk meetbaar is hier
[ Voor 5% gewijzigd door iklucas op 17-01-2022 10:56 ]
Zelfs de simpele Aqara Zigbee sensoren laten deze pieken/dalen zien, dus denk dat heel veel mensen dit wel terugzien in hun historie…iklucas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:50:
Voor de mensen die een luchtdruk meter in hun systeem hebben, er zijn veel mensen die de drukgolf van de vulkaanuitbarsting op de Fuji eilanden kunnen terugzien. Even in history op 15 Jan rond 20:30 en 16 Jan rond 3:00 kijken. Toen kwam deze 2x langs Nederland. Ik denk zelf dat ik deze ook heb gespot met de barometer van mijn mobiel:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/CIQf4pNnbjifmiyb3JhuPu71.jpg?f=fotoalbum_large)
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
iklucas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:50:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/RzbbNZaRMoRX5zgNwhbktcbO.png?f=user_large)
Gemeten met een bme280 op een esp.
Wel "leuk" om te zien wat voor een effect zoiets aan de andere kant van de wereld heeft
Kort: nee niet perse.. je koppelt zover ik weet een device_tracker (je toestel) aan een persoon, maar dat is niet per definitie automatisch (zover mij bekend!). Dus je zou naar je PERSON moeten gaan. EDIT. en dan volg apparaat (follow device) of beide toevoegen of je oude eruit en je nieuwe erin.. en dan bijwerken/update.Just_A_User schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:29:
Ik snap iets niet. De notificaties die ik tot nu toe op mijn telefoon krijg, die werken prima. Ik heb het wachtwoord van mijn account echter aangepast, vervolgens op de telefoon uit de app uitgelogd, en weer ingelogd. Het oude wachtwoord werkte inderdaad niet meer, het nieuwe wachtwoord wel.
Maar dat is wat ik bedoel. Als ik naar Person ga, dan staat daar wat er al stond, en daar is met geen mogelijkheid een tracker voor het 'nieuwe' toestel toe te voegen, wat in realiteit dus helemaal geen nieuw toestel is, maar hetzelfde toestel, met hetzelfde account ingelogd in de app, alleen een nieuw wachtwoord, met als gevolg dat de app vraagt hoe hij het toestel moet toevoegen, wat ik dus met de gesuggereerde naam heb gedaan.Koepert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:13:
[...]
Kort: nee niet perse.. je koppelt zover ik weet een device_tracker (je toestel) aan een persoon, maar dat is niet per definitie automatisch (zover mij bekend!). Dus je zou naar je PERSON moeten gaan. EDIT. en dan volg apparaat (follow device) of beide toevoegen of je oude eruit en je nieuwe erin.. en dan bijwerken/update.
In alle flows zie ik dan de mogelijkheid om dat nieuwe toestel te gebruiken om een notificatie heen te sturen, maar ga ik naar Person, dan kan ik dat nieuwe toestel NIET toevoegen.
klein issue met templates:
output: 189 (seconden)
dan als tijdseenheid tonen, voeg ik alleen een timestamp_custom filter toe:
01:03
er komt dus een uur bij (vanwege utc+1 timezone wss).
hoe kan ik dit netjes oplossen?
code:
1
| {{ (as_timestamp(utcnow() ) - (states('sensor.collecttime')|float / 1000) ) }} |
code:
1
| {{ (as_timestamp(utcnow() ) - (states('sensor.collecttime')|float / 1000) ) | timestamp_custom('%H:%M') }} |
Device trackers zijn soms een beetje irritant. Wat voor mij de makkelijkste oplossing is om de originele entity id's weer terug te krijgen is uitloggen op je telefoon. Dan in HA de oude en nieuwe device tracker verwijderen en dan opnieuw inloggen op je telefoon, als het goed is wordt hij dan gemaakt met de entity id die het eerst was en dan zouden je notificaties het ook weer moeten doenJust_A_User schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:18:
[...]
Maar dat is wat ik bedoel. Als ik naar Person ga, dan staat daar wat er al stond, en daar is met geen mogelijkheid een tracker voor het 'nieuwe' toestel toe te voegen, wat in realiteit dus helemaal geen nieuw toestel is, maar hetzelfde toestel, met hetzelfde account ingelogd in de app, alleen een nieuw wachtwoord, met als gevolg dat de app vraagt hoe hij het toestel moet toevoegen, wat ik dus met de gesuggereerde naam heb gedaan.
In alle flows zie ik dan de mogelijkheid om dat nieuwe toestel te gebruiken om een notificatie heen te sturen, maar ga ik naar Person, dan kan ik dat nieuwe toestel NIET toevoegen.
indexample schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:23:
code:
1 {{ (as_timestamp(utcnow() ) - (states('sensor.collecttime')|float / 1000) ) }}
code:
1 {{ (as_timestamp(utcnow() ) - (states('sensor.collecttime')|float / 1000) ) | timestamp_custom('%H:%M') }}
YAML:
of 1
| as_local |
YAML:
1
| timestamp_local |
https://www.home-assistan...guration/templating/#time
Ik moet dat nog testen-Casper schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:54:
[...]
Skank is de enige die ik hierover heb gehoord, dus als het zijn plug is zou dat eerder een uitzondering dan de regel zijn. Heb die plugs hier ook draaien zonder problemen. Denk er wel even om dat er nieuwe firmware op de plugs staat wat mogelijk impact heeft als je het stroomverbruik wil meten en acties op wil zetten (als je in dit topic zoekt vind je wel meer info).

Ik heb nog andere, zelfde pluggen en die geven geen problemen
Ik denk dat ik het niet goed uitleg.golles schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:24:
[...]
Device trackers zijn soms een beetje irritant. Wat voor mij de makkelijkste oplossing is om de originele entity id's weer terug te krijgen is uitloggen op je telefoon. Dan in HA de oude en nieuwe device tracker verwijderen en dan opnieuw inloggen op je telefoon, als het goed is wordt hij dan gemaakt met de entity id die het eerst was en dan zouden je notificaties het ook weer moeten doen
Ik had account A, met wachtwoord A.
Hiermee ben ik ingelogd mijn (enige) toestel. In Person was er toen een entiteit 'telefoon.<mijnnaam=account A>.
Ik heb het wachtwoord A van account A verandert in wachtwoord B.
Ik heb in de app uitgelogd van account A.
Ik heb in de app INgelogd op account A met wachtwoord B
De app vraagt 'hey hoe wil je dit toestel toevoegen?'. De suggestie was de typeaanduiding van het betreffende toestel. Dat heb ik geaccepteerd.
Vervolgens trek ik de conclusie dat geen enkele notificatie meer werkt. Wat blijkt? Er is een NIEUWE mobile app aanwezig, inderdaad met de typeaanduiding van het toestel, en deze is aanwezig NAAST de oorspronkelijke mobile app, die dus gebruikt werd in alle notificatie automatiseringen, en dus niet meer werkt.
Dus, ik heb in alle notificaties de oude mobile app vervnagen voor de nieuwe, en de notificaties werken weer.
Echter, ga ik naar person, dan staat daar device_tracker.telefoon_<mijn naam>. Ik dacht, dan zal ik daar ook wel de nieuwe toe moeten voegen, dus degene met de typeaanduiding van het toestel, maar daar is die dus niet te vinden. Hij bestaat niet.
Gewoon now() gebruiken ipv utcnow()indexample schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:23:
code:
1 {{ (as_timestamp(utcnow() ) - (states('sensor.collecttime')|float / 1000) ) }}
code:
1 {{ (as_timestamp(utcnow() ) - (states('sensor.collecttime')|float / 1000) ) | timestamp_custom('%H:%M') }}
Never mind, dit moet je met een template gaan doen, dit gaat niet met filters.
@indexample
Dit werkt wel
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
| {% set seconds = 189 %} {% set hours = (seconds / 3600) | int %} {% set minutes = ((seconds - (hours * 3600)) / 60) | int %} {% set minutes = minutes if minutes >= 10 else '0' ~ minutes | string %} {{ hours ~ ':' ~ minutes }} |
Je kunt op ongeveer dezelfde manier ook nog dagen toevoegen.
[ Voor 25% gewijzigd door TheFes op 17-01-2022 11:53 ]
En als je bij Apparaten nu eens zoekt naar je ' nieuwe apparaat' (of doorklikt op de integratie mobile_app) en dan naar de sensoren. Staat daar ook een nieuwe device_tracker bij? of heeft bij de nieuwe inlog de app ook alle sensor-permissies om zeep geholpen? --> In de app, settings, companion app, sensoren, even doorlopen of daar alles groen licht heeft (meestal krijg je in je log --> settings, log, dan ook wel REFUSING to update sensor XX duplicate..bla bla)Just_A_User schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]
Ik denk dat ik het niet goed uitleg.
Ik had account A, met wachtwoord A.
Hiermee ben ik ingelogd mijn (enige) toestel. In Person was er toen een entiteit 'telefoon.<mijnnaam=account A>.
Ik heb het wachtwoord A van account A verandert in wachtwoord B.
Ik heb in de app uitgelogd van account A.
Ik heb in de app INgelogd op account A met wachtwoord B
De app vraagt 'hey hoe wil je dit toestel toevoegen?'. De suggestie was de typeaanduiding van het betreffende toestel. Dat heb ik geaccepteerd.
Vervolgens trek ik de conclusie dat geen enkele notificatie meer werkt. Wat blijkt? Er is een NIEUWE mobile app aanwezig, inderdaad met de typeaanduiding van het toestel, en deze is aanwezig NAAST de oorspronkelijke mobile app, die dus gebruikt werd in alle notificatie automatiseringen, en dus niet meer werkt.
Dus, ik heb in alle notificaties de oude mobile app vervnagen voor de nieuwe, en de notificaties werken weer.
Echter, ga ik naar person, dan staat daar device_tracker.telefoon_<mijn naam>. Ik dacht, dan zal ik daar ook wel de nieuwe toe moeten voegen, dus degene met de typeaanduiding van het toestel, maar daar is die dus niet te vinden. Hij bestaat niet.
Anders idd even beide verwijderen en nieuw toevoegen.
bijna, maar omdat het om een verschil in tijd gaat, wil je juist geen localization. Maar dit bracht me wel in de goede richting: timestamp_custom met parameter local=False.golles schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:26:
[...]
YAML:of
1as_local
YAML:
1 timestamp_local
https://www.home-assistan...guration/templating/#time
code:
1
| {{ (as_timestamp(utcnow() ) - (states('sensor.collecttime')|float / 1000) ) | timestamp_custom('%H:%M', local=False) }} |
en gelijk een documentatie pullrequest gedaan, in de documentatie staat parameter local_time, maar die bestaat niet, dat moet parameter local zijn
[ Voor 9% gewijzigd door indexample op 17-01-2022 11:55 ]
Oh, blijkbaar toch wel met filtersindexample schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:53:
[...]
bijna, maar bracht me wel in de goede richting: timestamp_custom met parameter local=False.
code:
1 {{ (as_timestamp(utcnow() ) - (states('sensor.helium_tms_collecttime')|float / 1000) ) | timestamp_custom('%H:%M', local=False) }}
en gelijk een documentatie pullrequest gedaan, in de documentatie staat parameter local_time, maar die bestaat niet, dat moet parameter local zijn
Als ik naar Apparaten ga, dan staat daar een integratie bij 'Mobiele app'. Daar staan nu nog steeds 4 devices.Koepert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:50:
[...]
En als je bij Apparaten nu eens zoekt naar je ' nieuwe apparaat' (of doorklikt op de integratie mobile_app) en dan naar de sensoren. Staat daar ook een nieuwe device_tracker bij? of heeft bij de nieuwe inlog de app ook alle sensor-permissies om zeep geholpen? --> In de app, settings, companion app, sensoren, even doorlopen of daar alles groen licht heeft (meestal krijg je in je log --> settings, log, dan ook wel REFUSING to update sensor XX duplicate..bla bla)
Anders idd even beide verwijderen en nieuw toevoegen.
1. Nieuwe toestelaanduiding
2. tablet
3. smartwatch
4. mijn vrouw.
Ik zou dus nu verwachten 1 in realiteit 5 was geweest, en dat 1 nog steeds 'Ik' zou zijn geweest. Maar omdat het hetzelfde toestel is waar op is ingelogd, is 'Ik' dus vervangen door 'nieuwe toestelaanduiding'. Ik ga nu even kijken naar wat je voor de rest zegt. Ik update zo.
Oke, dit wordt vreemd vind ik. Ik weet ook niet meer zo goed hoe ik dit begrijpelijk moet uitleggen, want ik snap het zelf niet meer. Er is een entity tracker aanwezig, maar dit is degene die op mijn 'oude ik' ook al aanwezig was EN die ook aanwezig is onder Person bij mij. Dan zou je zeggen dat is goed maar, als ik wifi uitzet op mijn telefoon ziet hij me niet meer als 'afwezig' terwijl dat eerst wel het geval was, met andere woorden, mijn aan/afwezigheid werkt niet meer, terwijl het fysiek hetzelfde toestel is, met dezelfde app, alleen een ander wachtwoord.
Als ik naar de sensoren kijk in de app op mijn telefoon dan is vrijwel álles uitgeschakeld, maar ik weet niet of dat voorheen ook al zo was of niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Just_A_User op 17-01-2022 12:06 ]
Heb toch nog een alternatief gevonden:indexample schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:53:
[...]
bijna, maar omdat het om een verschil in tijd gaat, wil je juist geen localization. Maar dit bracht me wel in de goede richting: timestamp_custom met parameter local=False.
code:
1 {{ (as_timestamp(utcnow() ) - (states('sensor.collecttime')|float / 1000) ) | timestamp_custom('%H:%M', local=False) }}
Django/Jinja:
1
| {{ utcnow() - as_datetime(states('sensor.collecttime')) }} |
Geeft wel ook seconden en miliseconden
Ik gebruik onze Connexoon 'gelukkig' alleen voor het bedienen van ons zonnescherm. Ik verwacht dat het nog wel minstens een maandje of vier gaat duren voordat die weer uitgeklapt kan worden.slow whoop schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Ja, die link heb ik ook bekeken. Mooi dat daar aan gewerkt wordt, maar het leek me nog niet zo eenvoudig. Ik merk dat ik erg terughoudend ben met dit soort oplossingen, omdat ze (nog) niet stabiel zijn, en ik wil juist dat mijn Domotica dat wel is. Ik moet er van op aan kunnen. Daarom baal ik ook van de authenticatieproblemen die er nu regelmatig zijn.
Ik ben wel (net als velen om mij heen) behoorlijk klaar met Somfy. Ik snap dat je al je afzonderlijke producten niet out-of-the-box gaat uitrusten met Domotica koppelingen. Ik vind het prima als je daar dan een extra losse domotica interface (zoals de Connexoon of Tahoma) voor moet aanschaffen. Okay, over de (te?) hoge prijs van deze kastjes kan je lang discussieren, maar dat heeft niet zo veel zin. Domotica is (soms) gewoon een erg dure hobby en voor het zo veel mogelijk kunnen integreren van alle apparaten in een huis ga je soms wat verder dan financieel verstandig is. Ik vrees dat Somfy dit ook beseft en er een mooi extra centje aan verdient.
Wat ik echt heel erg vervelend vind is het totale gebrek aan aanbieden van een stabiel en open koppelvlak. Het liefst lokaal, maar ik kan inmiddels ook wel leven met een cloud-koppeling. Somfy heeft de laatste jaren echter aangetoond dat ze gewoon geen prioriteit leggen bij het open stellen van hun systemen voor anderen. De open API ondersteunt lang niet alle apparaten en de op maat gemaakte alternatieven (zoals de HA Overkizz integratie) vallen constant om door vage problemen aan Somfy's kant. Hun eigen app lijkt wonderwel te blijven werken, maar zit echt verschikkelijk in elkaar.
Ik snap niet dat een dergelijk bedrijf anno 2022 geen duidelijke visie/strategie heeft omtrent open integratie van componenten. Dit gaat ze de komende tijd echt een boel klanten kosten. En met alle respect, het gaat hier om het open/dicht kunnen doen van een zonnescherm of rolluik. Daar heb je (mijns inziens) niet miljoenen regels code voor nodig.
Zodra het moment komt waarop mijn zonnescherm lokaal vanuit Home Assistant kan worden bediend, voer ik die jailbreak uit en koppel ik mijn Connexoon los van het Internet. Ik verwacht/hoop dat als dit eenmaal werkt, het wel zal blijven werken.
Ik gebruikte steeds de GUI voor het aanpassen van de configuration. Grappig dat je als eerste de gedachte kan hebben om dat via een editor ergens in de config directory aan te willen passen. Ik ben uit de jaren '90 tijd mbt computergebruik, maar dat low level aanpassen van config en ini files is toch hopelijk ver achter ons.Gizz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:37:
[...]
Waar ik nog tegenaan liep bij Z2M als add-on is dat als je direct het configuration.yaml van Z2M aanpast deze bij het starten van Z2M meteen weer wordt overschreven met de standaard instellingen van de add-on![]()
Misschien speelt (of speelde) dat bij @Stalensnuitje en jou ook?
Wat blijkt:
Het aanpassen van configuration.yaml doe je door in HA naar de add-on te gaan en dan op configuration te klikken. De instellingen die daar staan worden bij het starten van Z2M geschreven naar de configuration.yaml die bij Z2M hoort.
Zie ook mijn post hierover in het Z2M-topic: Gizz in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
Interessant overigens dat er ook een apart topic is voor Z2M! Ik ga het gelijk doorlezen. Dank
@oltk Het klinkt extremer dan het is hoor
Ik gebruik de add-on Studio Code Server zodat je direct in de GUI van HA bestanden aan kan passen. Daar heb ik alles bij elkaar in één scherm, zowel de yaml-files van HA als Z2M (en esphome en tig andere dingen).
Voor mij was het daarom logisch om op dezelfde plek waar ik ook de configuration.yaml, groups.yaml, lights.yaml etc. van HA aanpas ook de configuration.yaml van Z2M te bewerken. Veel logischer dan alleen voor dat specifieke bestand naar de add-ons te gaan, Z2M te kiezen en door te klikken naar de configuratie
Voor mij was het daarom logisch om op dezelfde plek waar ik ook de configuration.yaml, groups.yaml, lights.yaml etc. van HA aanpas ook de configuration.yaml van Z2M te bewerken. Veel logischer dan alleen voor dat specifieke bestand naar de add-ons te gaan, Z2M te kiezen en door te klikken naar de configuratie
Om een beetje in te haken in het hele tijds gebeuren.
Ik heb een MQTT time stamp voorbeeld:
Deze wil ik netjes omzetten naar een datetime object met een template.
Er moet dus een aware datetime uit komen zodat Home Assistant niet gaat klagen.
Nu had ik de volgende template werkend maar ik ben niet zeker of dit de juiste mannier is:
Blijft dit nou werken of moet ik gewoon wat anders gebruiken dan strptime?
Iemand tips, of lekker zo laten?
code:
1
2
3
| {% set value_json = { "timestamp": [{"value": "220117144613W"}] } %} |
Vorige template waar dus over geklaagt wordt:Currently 'strptime' will return '220117144613 +0100', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1
code:
1
| {{ strptime(value_json.timestamp[0].value[:-1], '%y%m%d%H%M%S') }} |
Nu had ik de volgende template werkend maar ik ben niet zeker of dit de juiste mannier is:
code:
1
| {{ strptime(value_json.timestamp[0].value[:-1], '%y%m%d%H%M%S').replace(tzinfo=now().tzinfo)}} |
Ik krijg bij het upgraden van een CC2531 naar CC2652 zigbee2mqtt stick een error. Volgens de github van Z2M zou deze upgrade zonder repairing moeten lukken.
Iemand enig idee waar het mis gaat?
Wanneer ik de log probeer te openen krijg ik de volgende error
Iemand enig idee waar het mis gaat?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Zigbee2MQTT:error 2022-01-17 15:37:47: Error while starting zigbee-herdsman Zigbee2MQTT:error 2022-01-17 15:37:47: Failed to start zigbee Zigbee2MQTT:error 2022-01-17 15:37:47: Exiting... Zigbee2MQTT:error 2022-01-17 15:37:47: Error: Coordinator failed to start, probably the panID is already in use, try a different panID or channel at /app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:172:23 at Generator.throw (<anonymous>) at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:25:65) npm ERR! code ELIFECYCLE npm ERR! errno 1 npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js` npm ERR! Exit status 1 npm ERR! npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script. npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above. npm ERR! A complete log of this run can be found in: npm ERR! /root/.npm/_logs/2022-01-17T14_37_47_289Z-debug.log |
Wanneer ik de log probeer te openen krijg ik de volgende error
code:
1
| bash: cd: /root/.npm: No such file or directory |
[ Voor 5% gewijzigd door MyBearTibbers op 17-01-2022 15:47 ]
Ik probeer het te reproduceren, maar krijg die warning niet als ik het in de template cheker invoer.Ittie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:28:
Om een beetje in te haken in het hele tijds gebeuren.
code:
1 2 3 {% set value_json = { "timestamp": [{"value": "220117144613W"}] } %}
[...]
Vorige template waar dus over geklaagt wordt:code:
1 {{ strptime(value_json.timestamp[0].value[:-1], '%y%m%d%H%M%S') }}
code:
1 {{ strptime(value_json.timestamp[0].value[:-1], '%y%m%d%H%M%S').replace(tzinfo=now().tzinfo)}}
Zit je al wel op 2021.12? Aangezien je warning het nog over 2022.1 heeft, en die versie er helemaal niet komt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.