Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.562 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
bgrr schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Mooi, zijn de setjes ook nog afzonderlijk te zien in de animatie en graphs of alleen het totaal ?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Heb zelf maar één omvormer.
Komen binnenkort wel panelen bij, maar dan ga ik voor zowel de nieuwe als oude over naar micro-omvormers, dus dan heb ik nog steeds maar één integratie.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 23:43
ProudElm schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:51:
HELD!

Vond het zo mega irritant altijd dat cop-paste niet werkte...

(Had ik eerder moeten weten)
zeker handig maar niet vergeten shift te gebruiken bij kopieren want met alleen ctrl+c breek je meestal een lopend commando af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
TheFes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Als het goed is zou de DuckDNS add on dat verder moeten afhandelen welk adres daar staat. Dat hoef je zelf niet te doen.

Als je modem in bridge staat zou die gewoon alles door moeten gooien naar je router, daar hoef je geen port forwards in te stellen.
Nouja bridge, de wifi staat uit en er is alleen een tv kastje aangesloten voor iptv en voor de rest loopt alles door de router.
Het punt is dat ik via mijn thuisnetwerk alles kan doen via duckdns. Als ik via mobiel internet test dan kom ik niet in home assistant via duckdns. Als ik check of de poorten die ik heb opengezet op mijn router open staan met de buitenwereld via websites waar je dat kan testen, zijn de testen negatief.
Edit krijg dus dit:
Error: I could not see your service on ... on port (8123)

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 13-01-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Nouja bridge, de wifi staat uit en er is alleen een tv kastje aangesloten voor iptv en voor de rest loopt alles door de router.
Het punt is dat ik via mijn thuisnetwerk alles kan doen via duckdns. Als ik via mobiel internet test dan kom ik niet in home assistant via duckdns. Als ik check of de poorten die ik heb opengezet op mijn router open staan met de buitenwereld via websites waar je dat kan testen, zijn de testen negatief.
Ah, dat is wel wat anders dan in bridge staan.
En staat DHCP aan op de 2e router? Ofwel heeft router 1 een andere IP range (bijvoorbeeld 192.168.1.*) dan router 2 (bijvoorbeeld 192.168.2.*).
Dan moet je inderdaad wel nog poorten forwarden van router 1 naar router 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
of op router 1 instellen dat router 2 in DMZ staat. dan zet je effectief alle poorten open naar de 2e router, die dan zelf moet zorgen voor een goede firewall.

in het algemeen is dubbele portforward de beste optie.

[ Voor 15% gewijzigd door indexample op 13-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TheFes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Ah, dat is wel wat anders dan in bridge staan.
En staat DHCP aan op de 2e router? Ofwel heeft router 1 een andere IP range (bijvoorbeeld 192.168.1.*) dan router 2 (bijvoorbeeld 192.168.2.*).
Dan moet je inderdaad wel nog poorten forwarden van router 1 naar router 2.
Hoppa, worden de poorten wel gezien! Dank :) . Ik had al wat met mijn modem hiervoor getest, maar blijkbaar had ik toen bij de verkeerde instellingen aangepast :)

Dank @TheFes, het is nu gelukt om vanuit buiten (even met mobiel internet getest) de home assistant te bereiken! :)

[ Voor 9% gewijzigd door dutchnltweaker op 13-01-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
indexample schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:03:
of op router 1 instellen dat router 2 in DMZ staat. dan zet je effectief alle poorten open naar de 2e router, die dan zelf moet zorgen voor een goede firewall.

in het algemeen is dubbele portforward de beste optie.
Ah oke, waarom zou je toch dubbele portforwarding adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Is er een optie om het aantal http request te verlagen? Een simpele load van 't dashboard vreet al 264 requests hier... Bizar veel .js bestanden voornamelijk door cards/plugins etc.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:50
Even een vraag m.b.t. verlichting inschakelen. Ik heb dus een flow gemaakt die de verlichting in zou moeten schakelen 30 min voor zonsondergang. Dat werkte de afgelopen dagen niet, tot ik erachter kwam dat de tijd ingesteld stond op UTC. Nu staat ie op Amsterdam, maar, zonsondergang is over 5 min en de lampen zijn niet aan, terwijl die dus 25 min geleden aan hadden moeten gaan.

Wat ik me nu afvraag is het volgende. Ik heb de offset gezet op -30, dus ik dacht, dat is de zonsondergang -30 minuten, dus een half uur vóór zonsondergang. Maar dat lijkt dus niet te werken. Is dit dan 30 min NA zonsondergang, als je er een - voor zet?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ikQBAmX.png

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:11
Ik wil graag een unix timestamp (Roborock: Last Bin Out) omzetten naar een te lezen tijd/datum. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Heeft iemand een voorbeeld van een unix timestamp convert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:52
rroetenberg schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:55:
Ik wil graag een unix timestamp (Roborock: Last Bin Out) omzetten naar een te lezen tijd/datum. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Heeft iemand een voorbeeld van een unix timestamp convert?
Probeer eens
code:
1
{{ 1642089572 | timestamp_custom('%A %B %-d, %I:%M %p') }}

edit: en de documentatie

[ Voor 11% gewijzigd door bcome op 13-01-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Just_A_User schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:51:
Even een vraag m.b.t. verlichting inschakelen. Ik heb dus een flow gemaakt die de verlichting in zou moeten schakelen 30 min voor zonsondergang. Dat werkte de afgelopen dagen niet, tot ik erachter kwam dat de tijd ingesteld stond op UTC. Nu staat ie op Amsterdam, maar, zonsondergang is over 5 min en de lampen zijn niet aan, terwijl die dus 25 min geleden aan hadden moeten gaan.

Wat ik me nu afvraag is het volgende. Ik heb de offset gezet op -30, dus ik dacht, dat is de zonsondergang -30 minuten, dus een half uur vóór zonsondergang. Maar dat lijkt dus niet te werken. Is dit dan 30 min NA zonsondergang, als je er een - voor zet?

[Afbeelding]
30 wat? 30 uur, 30 seconden? ;)

ik zou als offset een tijd geven, dus bv -00:30 voor 30 minuten voor sunset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
borft schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:06:
[...]

30 wat? 30 uur, 30 seconden? ;)

ik zou als offset een tijd geven, dus bv -00:30 voor 30 minuten voor sunset
Hmm, dat eens proberen dan, en dan zien of het morgen wel werkt, want met de huidige settings werkt het overduidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Hmm, dat eens proberen dan, en dan zien of het morgen wel werkt, want met de huidige settings werkt het overduidelijk niet.
Nee, en dat is ook logisch, omdat Home Assistant niet snapt wat je bedoelt met 30.
Over het algemeen wordt dat trouwens geïnterpreteerd als seconden binnen Home Assistant, in ieder geval bij for: en delay:. Als je zeker wil zijn dat het goed werkt, voer het dan in als tijd. Dus 00:00:00.500 voor een halve seconde bijvoorbeeld, of 02:30 voor 2,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Just_A_User schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:09:
[...]

ik heb het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: '1633520271368'
  alias: Turn lights on at sunset
  description: ''
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: -00:30
  condition:
  - condition: or
    conditions:
    - condition: state
      entity_id: person.borftsroommate
      state: home
    - condition: state
      entity_id: person.borft
      state: home
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
      entity_id:
      - light.keuken
      - light.woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Nee, en dat is ook logisch, omdat Home Assistant niet snapt wat je bedoelt met 30.
Over het algemeen wordt dat trouwens geïnterpreteerd als seconden binnen Home Assistant, in ieder geval bij for: en delay:. Als je zeker wil zijn dat het goed werkt, voer het dan in als tijd. Dus 00:00:00.500 voor een halve seconde bijvoorbeeld, of 02:30 voor 2,5 uur.
Nee, en ik snap ook wel waar dat vandaan komt want in Hubitat had je dan een invoerveld voor de waarde, en daarachter kon je aanvinken wat voor tijdseenheid het was. Die stond default op minuten, dus je voerde daar een waarde in, zoals bv -30, opslaan, en klaar.

Maar dat werkt hier dus iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Kun je kosten bereken per individueel device? Want die P1 meter heeft een _cost entiteit, en dat is leuk, maar bijvoorbeeld de stekker op mijn wasmachine heeft dat niet. Die meet wel het verbruik, maar dat is in watt, niet in geld.

Daarnaast hebben die stekkers alleen het actuele vermogen en zo te zien het totaalvermogen, maar het niet het verbruik van bijvoorbeeld vandaag. Daar zal vast een manier omheen zijn, maar ik zie 'm even niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
bcome schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:03:
[...]

Probeer eens
code:
1
{{ 1642089572 | timestamp_custom('%A %B %-d, %I:%M %p') }}

edit: en de documentatie
Misschien dat ik een gekke waarde heb, maar jouw regelt werkt wel, maar de timestamp die ik heb werkt niet (1641461302315)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:52
rroetenberg schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Misschien dat ik een gekke waarde heb, maar jouw regelt werkt wel, maar de timestamp die ik heb werkt niet (1641461302315)
Kan kloppen, mijn timestamp is seconden en die van jou in milliseconden. Makkelijk op te lossen middels:
code:
1
{{ (1641461302315 / 1000) | timestamp_custom('%A %B %-d, %I:%M %p') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
bcome schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Kan kloppen, mijn timestamp is seconden en die van jou in milliseconden. Makkelijk op te lossen middels:
code:
1
{{ (1641461302315 / 1000) | timestamp_custom('%A %B %-d, %I:%M %p') }}
bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:32:
Kun je kosten bereken per individueel device? Want die P1 meter heeft een _cost entiteit, en dat is leuk, maar bijvoorbeeld de stekker op mijn wasmachine heeft dat niet. Die meet wel het verbruik, maar dat is in watt, niet in geld.

Daarnaast hebben die stekkers alleen het actuele vermogen en zo te zien het totaalvermogen, maar het niet het verbruik van bijvoorbeeld vandaag. Daar zal vast een manier omheen zijn, maar ik zie 'm even niet?
Je kunt individuele apparaten toevoegen aan het energy dashboard, in het deel aan de rechterkant in de configuratie.
Dan krijg je van die apparaten het verbruik per dag te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Eigenijk wel jammer dat je van individuele apparaten niet het verbruik per uur kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:05

-CJ

Not remastered

dennistd schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:17:
Eigenijk wel jammer dat je van individuele apparaten niet het verbruik per uur kunt zien.
Kan wel, maar wordt een hoop pluggen kopen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Ik heb bijvoorbeeld mijn airco op een Shelly EM zitten. Maar het energiedashboard ha HA geeft alleen het totaalverbruik per dag, niet per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:46:
[...]

Je kunt individuele apparaten toevoegen aan het energy dashboard, in het deel aan de rechterkant in de configuratie.
Dan krijg je van die apparaten het verbruik per dag te zien
jawel, maar dan moet ik naar het energy dashboard, maar ik kan dus niet op het lovelace dashboard bv laten zien van wasmachine heeft vandaag 1.5kwh verbruikt, a 21ct is dat dus 31.5ct vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:34
Just_A_User schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:36:
[...]

jawel, maar dan moet ik naar het energy dashboard, maar ik kan dus niet op het lovelace dashboard bv laten zien van wasmachine heeft vandaag 1.5kwh verbruikt, a 21ct is dat dus 31.5ct vandaag?
Ik zou n avond vrij maken (of middag of whatever) en dan gewoon beginnen met het toevoegen van cards aan je dashboard. Daarbij struinen tussen de verschillende entitles die je kunt gebruiken. Er kan met alleen standaard al zoooo veel. En dan heb je via HACS nog een zwik aan custom cards en dan vast nog wel cards die handmatig alleen kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Koepert schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Ik zou n avond vrij maken (of middag of whatever) en dan gewoon beginnen met het toevoegen van cards aan je dashboard. Daarbij struinen tussen de verschillende entitles die je kunt gebruiken. Er kan met alleen standaard al zoooo veel. En dan heb je via HACS nog een zwik aan custom cards en dan vast nog wel cards die handmatig alleen kunnen..
Ja ik heb al vanalles toegevoegd, maar ik heb geen oog voor design, dus het is gewoon vanalles uitproberen, maar ik had de hoop dat ik per device waar een stekker op zit ik zou kunnen laten zien op het dashboard dat apparaat X vandaag Y verbruik heeft gehad wat Z kosten oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:34
Just_A_User schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Ja ik heb al vanalles toegevoegd, maar ik heb geen oog voor design, dus het is gewoon vanalles uitproberen, maar ik had de hoop dat ik per device waar een stekker op zit ik zou kunnen laten zien op het dashboard dat apparaat X vandaag Y verbruik heeft gehad wat Z kosten oplevert.
https://www.home-assistant.io/lovelace/energy/

YAML:
1
type: energy-devices-graph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:54

Zorian

What the fox?

golles schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Super!

Nu ben ik wel benieuwd hoe accuraat het bij jou is, bij mij liep hij meer dan 1 kuub achter op de daadwerkelijke waarde (ik weet niet meer wanneer ik deze voor het laatst bijgewerkt heb). Ik had hem eerst zonder weerstand ertussen maar ook met weerstand ertussen gebeurt dit.
Nou, een update.
De stand volgens HA: 549.872
De actuele stand: 549.889
Volgens mij mag er nog wat getweaked worden. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 22:32
Zorian schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Nou, een update.
De stand volgens HA: 549.872
De actuele stand: 549.889
Volgens mij mag er nog wat getweaked worden. :p
Bij mij loop iet 0.014 achter na 1 dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

golles schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Bij mij loop iet 0.014 achter na 1 dag
Denk dat het even klooien met de multiplier wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Voor geïnteresseerde er is een FW update uitgekomen voor TRÅDFRI control outlet's:
https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html

Ik had stuk of 11 van deze stekkers uit mijn systeem gehaald omdat het soms bleef hangen i.c.m. ZHA, maar laatste tijd zet ik ze weer in waar ik geen wattage hoef te meten en ook op plekken waar het niet veel gebruikt werd.

Ik heb al paar geüpgraded, moet nog paar doen, ik hoop dat het wat betrouwbaarder wordt.

Info hoe FW upgrade te doen met ZHA:
https://www.reddit.com/r/...ea_or_ledevance_firmware/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Zorian schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Denk dat het even klooien met de multiplier wordt.
Als jij het weet, houd ik me aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

golles schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Als jij het weet, houd ik me aanbevolen
Ik heb dit aangepast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: 4
    id: watermeter_pulse
    name: ${upper_devicename} pulse
    update_interval: 1s
    unit_of_measurement: L
    filters:
      - multiply: 0.016666667

Ipv 0.016666667 is het nu 0.026666667.
Even kijken of en wat dat doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Zorian schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Ik heb dit aangepast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: 4
    id: watermeter_pulse
    name: ${upper_devicename} pulse
    update_interval: 1s
    unit_of_measurement: L
    filters:
      - multiply: 0.016666667

Ipv 0.016666667 is het nu 0.026666667.
Even kijken of en wat dat doet. :)
Ik weet niet of we er zo komen 8)7 die 0.016666667 komt van 1/60, misschien is de update_interval wel niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-08 17:10

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Dag mensen, ik probeer een conbee2 stickje aan de praat te krijgen op een RPI4 met homeassistant, dat lukt voor geen meter. De ZHA integratie ziet de stick en pakt hem automatisch op, maar het toevoegen van clients (ikea spul en een stopcontact switch) lukt helemaal niet. De ZHA plugin blijft hangen op "Searching for ZHA Zigbee devices…"

HA is up to date, de conbee stick is geupdate, ik heb de ZHA plugin ook handmatig geprobeerd te installeren maar daar lijkt het probleem niet te zitten.

Als ik de stick in de windows PC steek met de deconz app lukt het toevoegen van clients wel en werkt alles naar behoren.

In het log zie ik
code:
1
2
2022-01-13 20:44:11 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.zha.core.device] [0x0000](ConBee II): Attempting to checkin with device - missed checkins: 1
2022-01-13 20:44:11 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.zha.core.device] [0x0000](ConBee II): does not have a mandatory basic cluster

Als ik naar device info kijk van de stick zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR1EU4jh5Bb9wC7YNtsk_chXuQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BMh5ugQUkyAxsHKaie3i2lLA.png?f=user_large

Kan iemand mij op weg helpen om dit werkend te krijgen op homeassistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

golles schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Ik weet niet of we er zo komen 8)7 die 0.016666667 komt van 1/60, misschien is de update_interval wel niet goed?
Oh oeps. :D Te simpel gedacht. Goeie vraag dan inderdaad. Hoeveel ohm is je weerstand die je ertussen hebt? Misschien toch noodzakelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Zorian schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Oh oeps. :D Te simpel gedacht. Goeie vraag dan inderdaad. Hoeveel ohm is je weerstand die je ertussen hebt? Misschien toch noodzakelijk...
10K als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

En bij jou is de afwijking al stukken lager... Interessant. Ik heb geen weerstand.
Misschien moet het net iets meer zijn? Bijvoorbeeld 12k om maar wat te noemen?

//Bij nadere inspectie, blijkbaar heb ik er wel een weerstand tussen zitten after all. Vergeten, I guess.

[ Voor 15% gewijzigd door Zorian op 14-01-2022 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:19
Ik ben sinds een paar dagen ook bezig met Home Assistant. Veel Googlen, dan kom ik best ver.. en ben al wel een aantal dingen tegengekomen en heb ik kunnen fixen. Maar nu kom ik er niet uit, terwijl het zo simpel zou moeten zijn.

Ik heb het Netatmo weerstation, en wil graag de CO2 meting (>750 ppm) van de hoofdmodule en de extra module gebruiken om een lichtje aan te zetten (in de omschrijving staat de WTW een standje omhoog, dat is de volgende stap natuurlijk, maar eerst maar even een lichtje toggle'n).

Ik kwam zelf tot deze variant, maar die werkt dus niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: WTW aan o.b.v. CO2
description: Bij CO2 > 750 ppm, dan WTW aan op stand 2
trigger:
  - type: carbon_dioxide
    platform: device
    device_id: 004a6ba64eb31eb845f4237fa23eb9d7
    entity_id: sensor.netatmo_ons_huis_hoofd_module_co2
    domain: sensor
    above: 750
    device_id: 73c958544b1234766f3cc1b1afad4f28
    entity_id: sensor.netatmo_ons_huis_hoofd_module_slaapkamer_module_co2
condition: []
action:
  - type: toggle
    device_id: 35766399653ada8e1c903e5952dbbce6
    entity_id: switch.shellyplug_s_805257
    domain: switch
mode: single

Ergens anders zag ik nog zoiets als deze, maar dat werkt ook niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: WTW aan o.b.v. CO2 (Duplicate)
trigger:
  - platform: state
condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ trigger.to_state.state > 750 }}'
action:

(Ik begrijp trouwens ook niet helemaal hoe deze werkt, dus wat een condition: template doet etc).

Beide automations zijn natuurlijk enabled, en de huidige CO2 is 787 ppm (van de slaapkamer 1.381 ppm), stijgt langzaam en wordt elke 10 minuten bijgewerkt in Home Assistant.

Mijn vraag is: Hoe krijg ik deze automation werkend, wat doe ik fout? Begrijp ik niet goed wat de trigger zou moeten zijn/wat dat doet? Meestal kom ik er door voorbeelden wel achter, maar ben nu al 2 uur aan het klooien, het is donker en het licht wil niet aan! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
ChrisM schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 06:28:
Ik ben sinds een paar dagen ook bezig met Home Assistant. Veel Googlen, dan kom ik best ver.. en ben al wel een aantal dingen tegengekomen en heb ik kunnen fixen. Maar nu kom ik er niet uit, terwijl het zo simpel zou moeten zijn.

Ik heb het Netatmo weerstation, en wil graag de CO2 meting (>750 ppm) van de hoofdmodule en de extra module gebruiken om een lichtje aan te zetten (in de omschrijving staat de WTW een standje omhoog, dat is de volgende stap natuurlijk, maar eerst maar even een lichtje toggle'n).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
action:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
condition:
action:

(Ik begrijp trouwens ook niet helemaal hoe deze werkt, dus wat een condition: template doet etc).

Beide automations zijn natuurlijk enabled, en de huidige CO2 is 787 ppm (van de slaapkamer 1.381 ppm), stijgt langzaam en wordt elke 10 minuten bijgewerkt in Home Assistant.

Mijn vraag is: Hoe krijg ik deze automation werkend, wat doe ik fout? Begrijp ik niet goed wat de trigger zou moeten zijn/wat dat doet? Meestal kom ik er door voorbeelden wel achter, maar ben nu al 2 uur aan het klooien, het is donker en het licht wil niet aan! :P
Volgens mij moet je bij bij de eerste niet:
Platform: device gebruiken, maar: platform: numeric_state
En volgens mij kan Type en Domain ook weg,
Ik zal zo eens mijn automation plaatsen

Dit is die van mij, en die werkt :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1640431210603'
  alias: CO2 slaapkamer aan
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.netatmo_indoor_grote_slaapkamer_co2
    above: '800'
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
  action:
  - service: script.wtw_stand_2

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 14-01-2022 06:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:28
ChrisM schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 06:28:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
action:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
condition:
action:

Er is nog iets wat je je moet realiseren: een numeric_state above zal alleen maar afvuren indien de waarde van onder naar boven de grenswaarde gaat. Dus het klopt dat de boel niet afgetrapt werd omdat je huidige waarde al er boven zit. Je kan proberen door "Run Actions" te kiezen of de Action part van je automation werkt. Met debug automation of show trace kan je zien wat er gebeurt is. Verder zijn de Developer tools je vriend. Dan moet je wel Advanced mode in je profiel aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:19
@kepler bedankt! Ik heb hem aangepast naar die van jou.
balk schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:10:
[...]

Er is nog iets wat je je moet realiseren: een numeric_state above zal alleen maar afvuren indien de waarde van onder naar boven de grenswaarde gaat. Dus het klopt dat de boel niet afgetrapt werd omdat je huidige waarde al er boven zit. Je kan proberen door "Run Actions" te kiezen of de Action part van je automation werkt. Met debug automation of show trace kan je zien wat er gebeurt is. Verder zijn de Developer tools je vriend. Dan moet je wel Advanced mode in je profiel aanzetten.
En met die opmerking over dat het alleen veranderd als de grenswaarde veranderd, ben ik er! :) Thanks! Het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Dat is goed om te weten inderdaad! Heb onlangs nog overwogen om wat SHP-15's bij te kopen, goed dat ik dat niet gedaan heb.
Da’s duidelijk! De Shelly plugs zien er wel handig uit, maar het lijkt er op dat ik dan een een Shelly account moet hebben? Het liefst neem ik plots die gewoon volledig lokaal werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Shattering schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:48:
[...]

Da’s duidelijk! De Shelly plugs zien er wel handig uit, maar het lijkt er op dat ik dan een een Shelly account moet hebben? Het liefst neem ik plots die gewoon volledig lokaal werken.
Shelly cloud is niet nodig, een account maken ook niet. Zelfs de Shelly app is niet nodig.
Als je ze inplugt maken ze een AP aan waar je op kunt verbinden om de wifi instellingen goed te zetten. Daarna zitten ze op het netwerk en kun je de verdere configuratie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben vooral even op zoek naar ervaringen omtrend :
Ik heb hier in huis voor elke gang (of overloop) een motion sensor die een setje lampen triggert, dat werkt top. Nu heb ik voor die ruimtes ook Adaptive Lighting aan staan, voor alleen de brightness.
Wat er nu elke keer gebeurt is dat ik vanuit een automation die lampen aan zet, en een halve seconde later Adaptive Lighting opeens denkt : Het moet veeeeel feller, of zachter, en dan zie je opeens de lampen van helderheid wisselen wat een vervelend effect geeft. Hoe lossen jullie dat op?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:25
DennusB schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:22:
Ben vooral even op zoek naar ervaringen omtrend :
Ik heb hier in huis voor elke gang (of overloop) een motion sensor die een setje lampen triggert, dat werkt top. Nu heb ik voor die ruimtes ook Adaptive Lighting aan staan, voor alleen de brightness.
Wat er nu elke keer gebeurt is dat ik vanuit een automation die lampen aan zet, en een halve seconde later Adaptive Lighting opeens denkt : Het moet veeeeel feller, of zachter, en dan zie je opeens de lampen van helderheid wisselen wat een vervelend effect geeft. Hoe lossen jullie dat op?
heb je dit al?

code:
1
2
3
4
5
  data:
     entity_id: group.hal_boven
     kelvin: '{{ state_attr("switch.adaptive_lighting_adaptivehal", "color_temp_kelvin") | int }}'
     brightness_pct: '{{ state_attr("switch.adaptive_lighting_adaptivehal", "brightness_pct")}}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
maxoss schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:27:
[...]

heb je dit al?

code:
1
2
3
4
5
  data:
     entity_id: group.hal_boven
     kelvin: '{{ state_attr("switch.adaptive_lighting_adaptivehal", "color_temp_kelvin") | int }}'
     brightness_pct: '{{ state_attr("switch.adaptive_lighting_adaptivehal", "brightness_pct")}}'
Oeh nee, dat heb ik nog niet. Dat ga ik even proberen. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
Gisteren de blitzwolf sph-15 binnen gekregen (gelukkig de versie die werkt) hiermee wil ik monitoren of mijn luchtbevochtiger aan staat die ik bedien met infrarood zodat deze niet uit/aan gezet wordt als ie als aan/uit staat en dus de verkeerde status heeft.

nu kun je binnen zigbee2mqtt de polling aanpassen van de standaard 60 sec naar b.v 10 sec aangezien om de 60 sec het niet betrouwbaar werkt, dit werkt helaas niet, dit heb ik op kunnen lossen middels een automation die de status middels mqtt opvraagt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1642107084757'
  alias: Poll plug luchtbevochtiger woonkamer 10 sec
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /10
  action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: zigbee2mqtt/Luchtbevochtiger Woonkamer/get
      payload: '{"state": ""}'

Nu zie ik binnen z2m netjes dat er om de 10 sec een status opgevraagd wordt.
Alleen wordt binnen home assistant nog steeds maar om de 60 sec de waarde geupdate.

Ik kan alleen nergens vinden of z2m dit eerder kan pushen of dat de mqtt broker dit eerder kan melden.
Iemand een idee of dit wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:44

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Guys, deze week gestart met een installatie van Home Assistant. Tot nu toe zeer positief.
Integratie met Goodwe Inverter (Hacs) gaat goed, echter struikelde ik over een optie: Grid export limit
Zie onderstaand, dacht dat deze slider niets zou doen. Echter als je deze op 0 zet stopt de levering.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cxB8s6W/Screenshot-2022-01-14-101133.png
Is er een optie om deze helemaal uit te schakelen? Heb hem nu maar op 4k gezet. (heb 10 400Wp panelen)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
TheMystery schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:21:
Gisteren de blitzwolf sph-15 binnen gekregen (gelukkig de versie die werkt) hiermee wil ik monitoren of mijn luchtbevochtiger aan staat die ik bedien met infrarood zodat deze niet uit/aan gezet wordt als ie als aan/uit staat en dus de verkeerde status heeft.

nu kun je binnen zigbee2mqtt de polling aanpassen van de standaard 60 sec naar b.v 10 sec aangezien om de 60 sec het niet betrouwbaar werkt, dit werkt helaas niet, dit heb ik op kunnen lossen middels een automation die de status middels mqtt opvraagt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1642107084757'
  alias: Poll plug luchtbevochtiger woonkamer 10 sec
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /10
  action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: zigbee2mqtt/Luchtbevochtiger Woonkamer/get
      payload: '{"state": ""}'

Nu zie ik binnen z2m netjes dat er om de 10 sec een status opgevraagd wordt.
Alleen wordt binnen home assistant nog steeds maar om de 60 sec de waarde geupdate.

Ik kan alleen nergens vinden of z2m dit eerder kan pushen of dat de mqtt broker dit eerder kan melden.
Iemand een idee of dit wel kan?
Als je polling moet gebruiken heb je juist de versie die niet meer werkt. De oude versie stuurde gewoon netjes status updates door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
Harmen schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:14:
Guys, deze week gestart met een installatie van Home Assistant. Tot nu toe zeer positief.
Integratie met Goodwe Inverter (Hacs) gaat goed, echter struikelde ik over een optie: Grid export limit
Zie onderstaand, dacht dat deze slider niets zou doen. Echter als je deze op 0 zet stopt de levering.
[Afbeelding]
Is er een optie om deze helemaal uit te schakelen? Heb hem nu maar op 4k gezet. (heb 10 400Wp panelen)
Ehh dat is onderdeel van de custom goodwe component.
Alles wat je daarmee kan aanpassen kan je ook aanpassen met de Goodwe SolarGo app voor je telefoon. Die zet de instellingen op je omvormer. Dus kan je beter daar weer terug zetten naar zijn default.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Harmen schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:14:
[Afbeelding]
Als je op de entity naam klikt, en vervolgens op het tandwiel, zie je waarschijnlijk wel een optie op de entity uit te schakelen.
Kun je hem in ieder geval niet meer per ongeluk verzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardworm
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-04 15:59
R-T-S schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:55:
Dag mensen, ik probeer een conbee2 stickje aan de praat te krijgen op een RPI4 met homeassistant, dat lukt voor geen meter. De ZHA integratie ziet de stick en pakt hem automatisch op, maar het toevoegen van clients (ikea spul en een stopcontact switch) lukt helemaal niet. De ZHA plugin blijft hangen op "Searching for ZHA Zigbee devices…"

HA is up to date, de conbee stick is geupdate, ik heb de ZHA plugin ook handmatig geprobeerd te installeren maar daar lijkt het probleem niet te zitten.

Als ik de stick in de windows PC steek met de deconz app lukt het toevoegen van clients wel en werkt alles naar behoren.

In het log zie ik
code:
1
2
2022-01-13 20:44:11 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.zha.core.device] [0x0000](ConBee II): Attempting to checkin with device - missed checkins: 1
2022-01-13 20:44:11 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.zha.core.device] [0x0000](ConBee II): does not have a mandatory basic cluster

[Afbeelding]

Zelf heb ik tot 2 keer toe ZHA geprobeerd te gebruiken, ben er mee opgehouden. Installatie gaat inderdaad vlekkeloos, maar het toevoegen van apparaten is een drama.

De installatie van Mosquitto + Zigbee2MQTT is misschien iets minder intuïtief, maar het uiteindelijke gebruikers gemak is veel groter met het toevoegen en beheren van apparaten.

Probeer dit eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes

In het log zie ik
code:
1
2

[Afbeelding]

En als je dan toch een Conbee II hebt, zou je ook Deconz kunnen gebruiken. Daar ben ik zelf tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Zit de stick direct in de RPi of via een USB-verlengkabel? Ik merkte bij mijn eigen Pi4, dat het bereik van de Conbee II stick heel slecht was wanneer het direct in de Pi zat. Nu hij aan een 1.5m USB-verlengkabel hangt, is het bereik heel veel beter. Daarna was het eenvoudig om devices toe te voegen middels ZHA.

[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 14-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:44

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

TheFes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Als je op de entity naam klikt, en vervolgens op het tandwiel, zie je waarschijnlijk wel een optie op de entity uit te schakelen.
Kun je hem in ieder geval niet meer per ongeluk verzetten.
Thanks! Standaard staat ie op -1 als je heb toevoegd. Neem aan dat 4000W de juiste waarde is? (max vermogen van de panelen)

Oplossing, opnieuw toevoegen (-1) en daarna deze setting maar even uitgezet in HA. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Harmen op 14-01-2022 10:45 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Harmen schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Thanks! Standaard staat ie op -1 als je heb toevoegd. Neem aan dat 4000W de juiste waarde is? (max vermogen van de panelen)
Geen idee, maar als je hem weer op -1 kunt zetten (al dan niet via de Goodwe SolarGo app voor je telefoon zoals @Kodess aangaf) zou ik dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:34
M'n Somfy (Overkiz) integratie doet het weer eens niet. Zodoende kan ik m'n rolluiken niet meer bedienen. Ik heb regelmatig problemen met deze integratie, maar nu krijg ik het helemaal niet meer aan de praat. Ik krijg weer de foutmelding "invalid authentification", terwijl ik niets heb veranderd. Nu krijg ik die foutmelding (zeer) regelmatig, maar meestal kan ik het oplossen door opnieuw in te loggen. Nu lukt dat niet. Inloggen op de Somfy website (met hetzelfde username en password) lukt wel. Iemand die dit herkent en mogelijk een oplossing weet.

Misschien weer eens kijken of er een andere manier/integratie is om m'n Somfy spul te bedienen. De Overkiz integratie is bij mij met afstand de minst stabiele die ik gebruik. Het kan natuurlijk ook aan de Somfy server kant liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

@CappieL Beide opties geprobeerd, het verlengkabeltje is ca 15 cm en er zit alleen een SSD op de USB verder. In beide gevallen hetzelfde resultaat. Maar 15cm is natuurlijk geen 1,5m, ga eens kijken of ik wat langers kan vinden. Thanks! _/-\o_

@TheFes Deconz: Dat is idd plan B, een docker containertje op m'n OMV box draaien met het deconz image. Volgens mij kan je niet direct een deconz app op HA draaien, klopt dat met jouw ervaring? Als ik dat probeer vraagt 'ie naar een host ip adres

@Aardworm Met MQTT wordt het inderdaad weer wat meer gepriegel, nou ben ik niet vies van gepriegel maar dat wordt dan optie C.

[ Voor 4% gewijzigd door R-T-S op 14-01-2022 10:50 . Reden: aanvulling deconz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
slow whoop schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:48:
M'n Somfy (Overkiz) integratie doet het weer eens niet. Zodoende kan ik m'n rolluiken niet meer bedienen. Ik heb regelmatig problemen met deze integratie, maar nu krijg ik het helemaal niet meer aan de praat. Ik krijg weer de foutmelding "invalid authentification", terwijl ik niets heb veranderd. Nu krijg ik die foutmelding (zeer) regelmatig, maar meestal kan ik het oplossen door opnieuw in te loggen. Nu lukt dat niet. Inloggen op de Somfy website (met hetzelfde username en password) lukt wel. Iemand die dit herkent en mogelijk een oplossing weet.

Misschien weer eens kijken of er een andere manier/integratie is om m'n Somfy spul te bedienen. De Overkiz integratie is bij mij met afstand de minst stabiele die ik gebruik. Het kan natuurlijk ook aan de Somfy server kant liggen.
Vanmorgen werkte het bij mij ook niet, ondanks de fix die in de laatste versie zou moeten zitten.
Doorgaans werkt een reboot bij mij, maar dit keer ook niet.
Wachtwoord opnieuw invoeren en daarna een reboot werkte wel geloof ik.

Dit ligt overigens aan Somfy, die delen om een of andere reden tijdelijke bans uit (waarschijnlijk omdat ze vinden dat de API te veel gebruikt wordt ofzo). De makers van de integratie zijn er wel mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
R-T-S schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:48:
@TheFes Deconz: Dat is idd plan B, een docker containertje op m'n OMV box draaien met het deconz image. Volgens mij kan je niet direct een deconz app op HA draaien, klopt dat met jouw ervaring? Als ik dat probeer vraagt 'ie naar een host ip adres
Ik draai HA OS, dus ik heb de add-on uit de Supervisor geïnstalleerd. Die kun je dan vervolgens in de Deconz integratie gebruiken.
Als je geen supervisor hebt, zul je inderdaad Deconz zelf moeten draaien in een docker container ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@CappieL Beide opties geprobeerd, het verlengkabeltje is ca 15 cm en er zit alleen een SSD op de USB verder. In beide gevallen hetzelfde resultaat. Maar 15cm is natuurlijk geen 1,5m, ga eens kijken of ik wat langers kan vinden. Thanks! _/-\o_
In sommige gevallen geldt de kreet "size does matter".

Wat is de afstand tussen je Pi / stick en de te koppelen devices?
Bij mij zit de Pi in de meterkast en dit zat wel afgezonderd van de devices die ik wilde koppelen in de woonkamer. Nu ik meerdere Hue-lampen heb weten te koppelen, ondervind ik geen problemen meer door het meshnetwerk-eigenschappen van Zigbee.

[ Voor 20% gewijzigd door CappieL op 14-01-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

CappieL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:53:
[...]

In sommige gevallen geldt de kreet "size does matter".

Wat is de afstand tussen je Pi / stick en de te koppelen devices?
't is vrijdag merk ik :+

Ik heb ze hier even provisorisch onder m'n bureau opengesteld met enkele cm's ertussen, ik verwacht dat het issue daar dus niet in zit, maar niet geschoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
TheFes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Vanmorgen werkte het bij mij ook niet, ondanks de fix die in de laatste versie zou moeten zitten.
Doorgaans werkt een reboot bij mij, maar dit keer ook niet.
Wachtwoord opnieuw invoeren en daarna een reboot werkte wel geloof ik.

Dit ligt overigens aan Somfy, die delen om een of andere reden tijdelijke bans uit (waarschijnlijk omdat ze vinden dat de API te veel gebruikt wordt ofzo). De makers van de integratie zijn er wel mee bezig.
Ik heb zojuist de officiële Somfy integratie geprobeerd en die doet het wel, dus dat doet me vermoeden dat er iets mis is met de Overkiz integratie. De officiele integratie gebruik ik liever niet omdat die m'n zonnescherm niet herkent. Dat is nu niet zo'n probleem (al dagen dichte mist hier), maar het is niet ideaal.

Overigens heb ik al een aantal keer geprobeerd m'n wachtwoord opnieuw in te voeren, HA herstart, en zelfs de Overkiz integratie opnieuw geïnstalleerd. Maakt niks uit. Hij blijft het niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
slow whoop schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Ik heb zojuist de officiële Somfy integratie geprobeerd en die doet het wel, dus dat doet me vermoeden dat er iets mis is met de Overkiz integratie. De officiele integratie gebruik ik liever niet omdat die m'n zonnescherm niet herkent. Dat is nu niet zo'n probleem (al dagen dichte mist hier), maar het is niet ideaal.

Overigens heb ik al een aantal keer geprobeerd m'n wachtwoord opnieuw in te voeren, HA herstart, en zelfs de Overkiz integratie opnieuw geïnstalleerd. Maakt niks uit. Hij blijft het niet doen.
Zie dit issue op GitHub.
Dit zou wellicht kunnen werken:
This could be caused by the reason why we implemented the reauth dialog in the first time. Disable the integration for a while and try again, you are probably temporarily banned for using the wrong credentials.

We are working on a more definitive fix, however in the mean-time we just need to hope that the server will become more stable.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardworm

@Aardworm Met MQTT wordt het inderdaad weer wat meer gepriegel, nou ben ik niet vies van gepriegel maar dat wordt dan optie C.
Hoop dat Deconz voor je werkt, mocht je aan optie C toe zijn en hulp nodig hebben laat maar weten (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
R-T-S schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Ik heb ze hier even provisorisch onder m'n bureau opengesteld met enkele cm's ertussen, ik verwacht dat het issue daar dus niet in zit, maar niet geschoten...
Die verlengkabel zou ervoor moeten zorgen dat de stick niet / minder gestoord zou worden door eventuele radiogolven die de Pi ontvangt/uitzendt.
Ik kan dit zelf niet helemaal bevestigen omdat ik meerdere aanpassingen tegelijk deed, dus weet niet wat het effect is van enkel de usb verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardworm
CappieL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Die verlengkabel zou ervoor moeten zorgen dat de stick niet / minder gestoord zou worden door eventuele radiogolven die de Pi ontvangt/uitzendt.
Ik kan dit zelf niet helemaal bevestigen omdat ik meerdere aanpassingen tegelijk deed, dus weet niet wat het effect is van enkel de usb verlengen.
Mijn ervaring is dat het wel degelijk scheelt, tenzij je jouw wifi en bluetooth op Pi hebt uitgeschakeld. Maar met verleng kabel is de dongle ieder geval beter te positioneren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
TheFes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:59:
[...]
Zie dit issue op GitHub.
Dit zou wellicht kunnen werken:
[...]
Bedankt. Interessant draadje dat precies mijn probleem beschrijft. En kennelijk ben ik dus niet de enige. Gelukkig lees ik ook dat @iMick er bovenop zit. Dat is heel fijn. Voor nu hou ik het even bij de officiële Somfy integratie. Goed genoeg voor mijn rolluiken. Hopelijk wordt het probleem snel opgelost, en kan ik weer de Overkiz integratie gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
slow whoop schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Bedankt. Interessant draadje dat precies mijn probleem beschrijft. En kennelijk ben ik dus niet de enige. Gelukkig lees ik ook dat @iMick er bovenop zit. Dat is heel fijn. Voor nu hou ik het even bij de officiële Somfy integratie. Goed genoeg voor mijn rolluiken. Hopelijk wordt het probleem snel opgelost, en kan ik weer de Overkiz integratie gebruiken.
Volgens mij is het ook nog steeds de bedoeling dat de Overkiz integratie naar core gaat, en dus niet meer custom is.
In de toekomst kun je dus wellicht niet eens meer kiezen. Maar uit dat issue haal ik wel dat iMick dan eerst de authenticatieproblemen opgelost wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
TheFes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Volgens mij is het ook nog steeds de bedoeling dat de Overkiz integratie naar core gaat, en dus niet meer custom is.
In de toekomst kun je dus wellicht niet eens meer kiezen. Maar uit dat issue haal ik wel dat iMick dan eerst de authenticatieproblemen opgelost wil hebben.
Ja, dat zou mooi zijn. Als de Overkiz integratie werkt, werkt ie ook prima. Maar ik word wel een beetje moe van elke keer weer m'n wachtwoord te moeten invullen als er iets omgevallen is. Ik heb nu regelmatig dat de automatisering van m'n rolluiken niet werkt omdat de Overkiz integratie problemen heeft. Hopelijk wordt daar een oplossing voor gevonden.

Ik vraag me af hoe vaak zo'n API nu eigenlijk gebruik wordt. Ik heb 3 rolluiken die elke dag een keer open en dicht gaan. Zo vaak hoef ik die API dus niet te gebruiken. Of wordt er elke x minuten/seconden gepolled wat de status van de rolluiken is? Een lokale (non-cloud) oplossing zou trouwens nog veel beter zijn. Hoezo moet de Somfy server daar überhaupt tussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
TheFes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Als je polling moet gebruiken heb je juist de versie die niet meer werkt. De oude versie stuurde gewoon netjes status updates door.
Hij werkt standaard hetzelfde als de sph-13, meld zich elke minuut. Met polling kan dus b.v. per 10 sec opgevraagd worden.
Dus hij werkt op zich prima voor wat ik wil.
Ik dacht dat dit dan ook om de 10 sec direct naar ha gestuurd wordt maar dit blijft dus 60 sec.
Zal anders eens in het z2m topic vragen of dit een z2m instelling is ipv ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
R-T-S schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Ik heb volgens mij deze gevolgd:
YouTube: Set up Zigbee in Home Assistant - Using ZHA to ditch your 3rd party ...

Werkt uistekend bij mij, ik heb 14 apparaten moeiteloos kunnen koppelen.
Ik wel wel een verlengkabel ertussen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Update van de eerdere post:

Pff, die conbee2 stick is nog niet zo makkelijk als dat men overal op het internet roept zeg |:( ... ZHA en zigbee2mqtt slikken hem beiden niet. Er lijkt iets mis te gaan met het communiceren naar de stick, meer kan ik er met mijn beperkte kennis niet van maken

Denk dat ik maar even de deconz app laat draaien zoals @TheFes voorstelde, met als grootste nadeel dat je alleen zaken kan schakelen voor zover ik zie. stroomverbruik van bijv een stekker kan ik nog niet zien op die manier.

Dank voor de suggesties iig.

@Ora et Labora zodra ik een beetje ben afgekoeld bekijk ik de video even, op dit moment staat de stick op de nominatie om de prullenbak in te gaan :(

[ Voor 12% gewijzigd door R-T-S op 14-01-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
R-T-S schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42:

Pff, die conbee2 stick is nog niet zo makkelijk als dat men overal op het internet roept zeg |:( ... ZHA en zigbee2mqtt slikken hem beiden niet. Er lijkt iets mis te gaan met het communiceren naar de stick, meer kan ik er met mijn beperkte kennis niet van maken

Denk dat ik maar even de deconz app laat draaien zoals @TheFes voorstelde, met als grootste nadeel dat je alleen zaken kan schakelen voor zover ik zie. stroomverbruik van bijv een stekker kan ik nog niet zien op die manier.

@Ora et Labora zodra ik een beetje ben afgekoeld bekijk ik de video even, op dit moment staat de stick op de nominatie om de prullenbak in te gaan :(
Ik heb de Conbee eerst geinstalleerd gehad met Deconz, werkte prima.
Daarna, omdat het kan, omgegaan naar Zigbee2Mqtt, werkte prima.
Daarna, omdat het kan, omgegaan naar ZHA, werkt prima en deze vind ik het makkelijkst dus blijf ik bij.

Echt geen enkel probleem mee gehad en werkt makkelijk en snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardworm

Wordt de usb device in home assistant herkend, wat geeft ssh aan als je de volgende inputs ingeeft ?
code:
1
lsusb

code:
1
ls -lah /dev/ttyUSB*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes

Stroomverbruik voor mijn Blitzwolf SHP-13's wordt prima doorgegeven.
Ook andere sensoren die niet schakelen (Aqara door/window en motion) werken prima, net als wat IKEA en Xiaomi buttons en de Xiaomi Magic Cube.

Mocht hij naar de prullenbak gaan, wil ik hem ook wel van je overnemen hoor. ;-) Ik zoek nog een backup stick.

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 14-01-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52

Deconz kan ook prima stroomverbruik doorgeven. Heb hier SHP13 plugs op de wasmachine en droger die netjes stroomverbruik rapporteren aan HA via deconz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

@Aardworm
LSUSB geeft
code:
1
2
3
4
5
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002
Bus 001 Device 025: ID 1cf1:0030
Bus 001 Device 002: ID 2109:3431
Bus 002 Device 002: ID 174c:55aa
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003

ls -lah /dev/ttyUSB* geeft
code:
1
ls: /dev/ttyUSB*: No such file or directory

Als ik in HA supervisor onder hardware kijk zie ik het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiGntK-dXO96kZ2XPkeGf0RquHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NiFON50OnWE5Rp98oq4l3KKd.png?f=fotoalbum_large

Ik heb op basis van die info ook strak /dev/ttyACM0 aangehouden als pad overigens. Zelfs een downgrade naar een firmware uit 2019 haalde niets uit

[ Voor 9% gewijzigd door R-T-S op 14-01-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardworm
R-T-S schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:09:
@Aardworm
LSUSB geeft
code:
1
2
3
4
5

code:
1

[Afbeelding]

Ik heb op basis van die info ook strak /dev/ttyACM0 aangehouden als pad overigens. Zelfs een downgrade naar een firmware uit 2019 haalde niets uit
Ik neem aan dat je dan deze ook bij je configuratie van Zigbee2MQTT hebt ingevoerd ?
Inclusief gegevens van het gebruikersaccount van je voor deze Add-ins hebt gemaakt

Hieronder dan:

serial:
port: /dev/ttyACM0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
data_path: /config/zigbee2mqtt
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://core-mosquitto
  username: mosquitto
  password: **************
serial:
  port: /dev/ttyUSB1
advanced:
  log_level: warn
  pan_id: 6754
  channel: 20
  network_key:
    - 1
    - 3
.............. (wordt te lang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar werkt gewoon hier :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
R-T-S schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:09:
@Aardworm
LSUSB geeft
code:
1
2
3
4
5

code:
1

[Afbeelding]

Als je Samba geinstalleerd hebt, kun je met Windows Verkenner naar je bestanden.
In de map config, map storage, bestand core.config_entries zou het volgende moeten staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
            {
                "entry_id": "f99cbb2fe4e204f362a2c210f58f040c",
                "version": 3,
                "domain": "zha",
                "title": "ConBee II, s/n: DEXXXXXX - dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH",
                "data": {
                    "radio_type": "deconz",
                    "device": {
                        "path": "/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2218420-if00"
                    }

Wel even verborgen bestanden aanzetten.
Uiteraard is de nam bij path iets anders bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Mimiix schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar werkt gewoon hier :)
Aargh, wrijf het er maar in ;)

Edit: ik ben nog niet diep in die deconz app gedoken, wilde de basis functionaliteit gewoon werkend hebben en zag geen power entity of device staan zo snel in HA, misschien iets voor morgen

[ Voor 30% gewijzigd door R-T-S op 14-01-2022 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23

Mimiix

Professioneel Prutser

R-T-S schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Aargh, wrijf het er maar in ;)
Ik bedoel, deConz en power measurement.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Aardworm schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Ik neem aan dat je dan deze ook bij je configuratie van Zigbee2MQTT hebt ingevoerd ?
Inclusief gegevens van het gebruikersaccount van je voor deze Add-ins hebt gemaakt

Hieronder dan:

serial:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
permit_join: true
mqtt:
  username: mosquitto
  password: **************
serial:
  port: /dev/ttyUSB1
advanced:
  channel: 20
  network_key:
    - 1
    - 3
.............. (wordt te lang)
Dit is de config die er momenteel in staat, MQTT was reeds werkend trouwens voor dit zigbee experiment
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
permit_join: false
mqtt:
  user: supersecretuser
  password: supersecretpw
serial:
advanced:
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blocklist: []
  availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
  port: 8099
experimental: {}
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: '-d -d'
  log: false

De output van de ZHA addon wordt dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
13:21:52] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.18.1 start /app
> node index.js
Zigbee2MQTT:error 2022-01-14 13:22:16: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-01-14 13:22:16: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-01-14 13:22:16: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-01-14 13:22:16: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2022-01-14T12_22_16_342Z-debug.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Ora et Labora schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Als je Samba geinstalleerd hebt, kun je met Windows Verkenner naar je bestanden.
In de map config, map storage, bestand core.config_entries zou het volgende moeten staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
            {
                "entry_id": "f99cbb2fe4e204f362a2c210f58f040c",
                "title": "ConBee II, s/n: DEXXXXXX - dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH",
                    "radio_type": "deconz",
                        "path": "/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2218420-if00"
                    }

Wel even verborgen bestanden aanzetten.
Uiteraard is de nam bij path iets anders bij jou.
Even snel gekeken en het lijkt overeen te komen met de jouwe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
                "entry_id": "26f47acd25cdf7e6f4e8435051a231a7",
                "title": "ConBee II - /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2474076-if00, s/n: DE2474076 - dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH - 1CF1:0030",
                        "path": "/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2474076-if00"

Kan je ipv ACM0 ook "/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2474076-if00"ingeven als pad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardworm
R-T-S schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Dit is de config die er momenteel in staat, MQTT was reeds werkend trouwens voor dit zigbee experiment
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
permit_join: false
mqtt:
  user: supersecretuser
  password: supersecretpw
serial:
advanced:
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blocklist: []
  availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
  port: 8099
experimental: {}
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: '-d -d'
  log: false

De output van de ZHA addon wordt dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
13:21:52] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.18.1 start /app
> node index.js
Zigbee2MQTT:error 2022-01-14 13:22:16: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-01-14 13:22:16: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-01-14 13:22:16: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-01-14 13:22:16: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2022-01-14T12_22_16_342Z-debug.log
Config ziet er inderdaad wel goed uit je kan nog even proberen om log: true in te stellen.
Gebruik je aan de andere kant Mosquitto broker om de verbinding op te zetten?

Heb je daar ook de user ingesteld ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
logins:
  - username: mosquitto
    password: ***************
customize:
  active: false
  folder: mosquitto
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
require_certificate: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:07
Sinds een paar dagen ben ik Home Assistant gaan gebruiken via een docker container op mijn Ubuntu server. Achteraf heb ik gezien dat daar wat beperkingen aan zitten, zoals geen addons store, tot duszover stort dat mij niet. De reden dat ik voor een docker container ben gegaan is omdat ik meer zaken op de server wil gaan draaien, zo draait er nu ook een Air Print container naast de Home Assistant en in de toekomst wellicht nog meer containers voor hobby projecten.

Ik heb mijn energie meter aangesloten en HA kan nu netjes deze gegevens uitlezen. Het Energy Dashboard wordt netjes gevuld en alles lijkt goed te werken. Het probleem is echter dat ik geen mogelijkheid heb om Energy Cards toe te voegen aan mijn dashboards. Ik kan er in dit topic en op het internet niets over vinden, iemand enig idee?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Soepstengel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:34:
Sinds een paar dagen ben ik Home Assistant gaan gebruiken via een docker container op mijn Ubuntu server. Achteraf heb ik gezien dat daar wat beperkingen aan zitten, zoals geen addons store, tot duszover stort dat mij niet. De reden dat ik voor een docker container ben gegaan is omdat ik meer zaken op de server wil gaan draaien, zo draait er nu ook een Air Print container naast de Home Assistant en in de toekomst wellicht nog meer containers voor hobby projecten.

Ik heb mijn energie meter aangesloten en HA kan nu netjes deze gegevens uitlezen. Het Energy Dashboard wordt netjes gevuld en alles lijkt goed te werken. Het probleem is echter dat ik geen mogelijkheid heb om Energy Cards toe te voegen aan mijn dashboards. Ik kan er in dit topic en op het internet niets over vinden, iemand enig idee?
Hoe heb je ze geprobeerd toe te voegen? Dit zou gewoon moeten werken.

Ik kan ze in ieder geval prima op een ander Lovelace Dashboard gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ7uX94OJs0thVpcfJsTOiY6cfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tRQCdvElGEOAleIfOBti9DY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 14-01-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
TheFes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Hoe heb je ze geprobeerd toe te voegen? Dit zou gewoon moeten werken.
Ik edit een dashboard en click rechts onderin op "Add Card" echter in het Card overzicht zie ik niets van de Energy Cards langs komen, ook zoeken op "Energy" levert niets op. Mijn interface staat trouwens op Engels ingesteld, dus vandaar ook de Engelse termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

@Aardworm De user is idd ingesteld in mosquitto + een allow anonymous die eerder goed draaide voor sonoff spul.

adhv je log suggestie even het level op info gezet inclusief herdsman log waar de error in lijkt te zitten, en nu krijg ik iets meer info:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Zigbee2MQTT:debug 2022-01-14 13:57:02: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null},"backupPath":"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup","databasePath":"/config/zigbee2mqtt/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6754},"serialPort":{"path":"/dev/ttyACM0"}}'
2022-01-14T12:57:02.408Z zigbee-herdsman:adapter Failed to validate path: 'Error: spawn udevadm ENOENT'
2022-01-14T12:57:02.413Z zigbee-herdsman:controller:log Starting with options '{"network":{"networkKeyDistribute":false,"networkKey":[1,3,5,7,9,11,13,15,0,2,4,6,8,10,12,13],"panID":6754,"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"channelList":[11]},"serialPort":{"path":"/dev/ttyACM0"},"databasePath":"/config/zigbee2mqtt/database.db","databaseBackupPath":"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup","backupPath":"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","adapter":{"concurrent":null,"delay":null}}'
2022-01-14T12:57:02.415Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:log Opening SerialPort with /dev/ttyACM0 and {"baudRate":115200,"rtscts":false,"autoOpen":false}
2022-01-14T12:57:02.432Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:log Serialport opened
2022-01-14T12:57:02.896Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:log Writing skip bootloader payload
2022-01-14T12:57:02.897Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> buffer [239]
2022-01-14T12:57:03.908Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:SREQ --> SYS - ping - {"capabilities":1}
2022-01-14T12:57:03.915Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> frame [254,0,33,1,32]
2022-01-14T12:57:09.924Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:SREQ --> SYS - ping - {"capabilities":1}
2022-01-14T12:57:09.925Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> frame [254,0,33,1,32]
2022-01-14T12:57:15.933Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:SREQ --> SYS - ping - {"capabilities":1}
2022-01-14T12:57:15.935Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> frame [254,0,33,1,32]

[ Voor 128% gewijzigd door R-T-S op 14-01-2022 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Soepstengel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Ik edit een dashboard en click rechts onderin op "Add Card" echter in het Card overzicht zie ik niets van de Energy Cards langs komen, ook zoeken op "Energy" levert niets op. Mijn interface staat trouwens op Engels ingesteld, dus vandaar ook de Engelse termen.
Ik gebruik de GUI niet voor Lovelace, en daardoor kan ik niet eens manueel kaarten toevoegen. Ik kan dat dus niet zelf uitproberen.

Je zou kunnen proberen ze in de YAML code toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
TheFes schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Ik gebruik de GUI niet voor Lovelace, en daardoor kan ik niet eens manueel kaarten toevoegen. Ik kan dat dus niet zelf uitproberen.

Je zou kunnen proberen ze in de YAML code toe te voegen.
Ah, dat werkt wel ja! Heel bijzonder, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik hoop dat iemand mij hier het laatste zetje kan geven met het fixen van deze automation.
De automation zet op basis van een motion sensor een setje lampen op de gang aan, dat gaat perfect. Probleem is alleen dat als het licht nog aan is, en je loopt nog een keer door die motion sensor, hij het ziet als "nieuw event" en dus de lampen weer opnieuw aanzet met een andere kleur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: 'Motion: Gang 1e'
trigger:
    entity_id: binary_sensor.overloop_1e_motion
    to: 'on'
    from: 'off'
    entity_id: binary_sensor.trap_beneden_motion
action:
    target:
      entity_id: light.gang_1e_verdieping
    data:
      brightness_pct: '{{ state_attr("switch.adaptive_lighting_gang_1e", "brightness_pct")}}'
      rgb_color:
        - '{{ (range(0, 255)|random) }}'
    target:
      entity_id: light.gang_1e_verdieping_2
    data:
      brightness_pct: '{{ state_attr("switch.adaptive_lighting_gang_1e", "brightness_pct")}}'
      rgb_color:
    target:
      entity_id: light.gang_1e_verdieping_3
    data:
      rgb_color:
  - delay:
      minutes: 2
      milliseconds: 0
  - service: light.turn_off
    data:
      transition: 1
    target:
      entity_id:
        - light.gang_1e_verdieping
        - light.gang_1e_verdieping_2
        - light.gang_1e_verdieping_3
mode: restart

Ik dacht slim te zijn en een condition toe te voegen die checkt of de lampen al aan zijn, maar dan gaat m'n hele automation stuk, want "restart" mode, dus als je hem dan weer triggert en ze zijn al aan gaan ze nooit meer uit omdat die condition failt. Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 21:02
DennusB schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:48:
Ik hoop dat iemand mij hier het laatste zetje kan geven met het fixen van deze automation.
De automation zet op basis van een motion sensor een setje lampen op de gang aan, dat gaat perfect. Probleem is alleen dat als het licht nog aan is, en je loopt nog een keer door die motion sensor, hij het ziet als "nieuw event" en dus de lampen weer opnieuw aanzet met een andere kleur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
trigger:
action:
    target:
    data:
      rgb_color:
    target:
    data:
      rgb_color:
    target:
    data:
      rgb_color:
  - delay:
    data:
    target:
      entity_id:

Ik dacht slim te zijn en een condition toe te voegen die checkt of de lampen al aan zijn, maar dan gaat m'n hele automation stuk, want "restart" mode, dus als je hem dan weer triggert en ze zijn al aan gaan ze nooit meer uit omdat die condition failt. Iemand tips?
ik heb een extra virtuele switch aangemaakt, 'aan_door_motion'. Die schakelt mee en geeft dus aan dat de lampen door de motion sensor zijn aangezet. En alleen dan worden ze ook weer uitgezet als de motion detection uitgaat

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Yes, de zigbee2mqtt addon draait, nu even verder prutsen.

Oplossing was om het volgende toe te voegen aan het serial block:
serial
adapter: deconz

Bron

@Aardworm thanks voor het duwtje in de goede richting!

[ Voor 35% gewijzigd door R-T-S op 15-01-2022 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
DennusB schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:48:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
trigger:
action:
    target:
    data:
      rgb_color:
    target:
    data:
      rgb_color:
    target:
    data:
      rgb_color:
  - delay:
    data:
    target:
      entity_id:

@DennusB Er zat een foutje in, was ergens binary_ weggevallen. Is nu gefixed.

Het kan gewoon met mode: single

Met één motion sensor zou je dan een redelijke simpele wait_for_trigger kunnen gebruiken, met twee is het iets lastiger, omdat je twee sensoren hebt die beide 2 minuten uit moeten staan. Ik heb daarom een template trigger gebruikt hiervoor.
Heb ook je triggers even naar één trigger omgezet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
trigger:
    entity_id: 
      - binary_sensor.overloop_1e_motion
      - binary_sensor.trap_beneden_motion
action:
    target:
    data:
      rgb_color:
    target:
    data:
      rgb_color:
    target:
    data:
      rgb_color:
  - wait_for_trigger:
      - platform: template
        value_template: >
          {% set o = 'binary_sensor.overloop_1e_motion' %}
          {% set b = 'binary_sensor.trap_beneden_motion' %}
          {% set o_off = is_state(o, 'off') %}
          {% set b_off = is_state(b, 'off') %}
          {% set o_changed = (now() - states[o].last_changed).seconds > 120 %}
          {% set b_changed = (now() - states[b].last_changed).seconds > 120 %}
          {{ o_off and b_off and o_changed and b_changed }}
    data:
    target:
      entity_id:
max_exceeded: silent

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 14-01-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Draaien deze beiden tegelijk, en kan er dan één van de twee niet verbinden toevallig?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:17

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Ik ben al een week bezig om een Xiaomi Mijia Door/Window Sensor via Z2MQTT en Home Assistant in Google Home te krijgen, maar krijg het niet voor elkaar.

Het gaat om de MCCGQ01LM sensor van Xiaomi die aangemeld is op een Slae.sh CC2652RB Zigbee stick. Alles werkt mooi in HA, ik kan zien wanneer de deur open en dicht gaat, ik zie de link quality etc.

Ik heb in configuratie.yaml in ieder geval staan naast diverse andere sensoren, die wel in Google Home verschijnen, dat cover sensoren exposed worden aan Google Home, maar no dice. Ik zie de sensor niet in mijn Google Home app verschijnen. Wat zie ik nog over het hoofd? Moet ik ondanks dat alles werkt in HA de sensor ook bijvoorbeeld in een aparte .yaml bestand nog aanmaken o.i.d.? Alvast bedankt voor de reacties.
Pagina: 1 ... 111 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.