Lethalis schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:24:
[...]
Ik ken mensen die hoogopgeleid zijn (bijv WO studie wiskunde hebben afgerond) die zich absoluut niet willen vaccineren en ook naar de alternatieve geneeswijzen gaan etc.
Opleidingsniveau is het dan niet. Wel veel vrouwen die terughoudend zijn. De mannen zijn meestal iets makkelijker / boeit het minder.
De grootste groep "weigeraars" die ik persoonlijk ken, wonen wel in de Krimpenerwaard. Een gemeente met veel gelovigen.
Anyways... ik ken beide groepen. Op mijn werk (softwarebedrijf) is bijna iedereen gevaccineerd en is de groepsdruk juist groot. Ik krijg bijna van al mijn collega's (op eentje na) te horen dat ik het moet doen en dat ze mij niet begrijpen.
Kan mij daar amper nog vertonen... "en, ben je al gevaccineerd?" ... "wat?!? nog niet!"
Sinds ze merken dat ik twijfel, is het er ook niet beter op geworden

Die andere collega wordt wat meer met rust gelaten. Die kapt het meteen af. Maar ik ben in het echt net zoals hier... ik praat teveel

Opleiding heeft er inderdaad niets mee te maken. Begrip van statistieken en wetenschap wel. Zover ik kan doorgronden, en heb iets te veel discussies gehad met mensen die absoluut geen vaccinatie willen, het is complete onbegrip over hoe de wetenschap werkt in essentie. De 'feiten' die ze gebruiken altijd compleet zonder context of ze willen de context niet horen omdat 'feit=feit'.
Ik ken wel wat weigeraars, van verpleegkundige tot whatever. Het is en blijft een onbegrip. Vaak het argument 'het is een experimenteel vaccin' en 'we eten de lange termijn effecten er niet van'..... En dan een topic als dit helpt eerlijk gezegd ook niet. Voor mensen die al twijfel hebben, of het al semi-traumtisch vinden om een prikje te krijgen, horen ineens allerlei zaken die dan ineens verband mogelijk hebben. Beetje op het nivea 'ik heb net mijn bankstel afbetaald en toen werd ik ziek...' Causatie? Ja, correlatie, nee. Statistisch onbegrip. Waarom wordt er waarde aan gehecht? Anyway, toegegeven, dát er dus een statistische kans is dat je foute reactie kan krijgen van een vaccin, hoe klein ook, zorgt er dus voor dat mensen huiverig zijn. Maarja vergelijk de kans met een verkeersongeluk. En toch gaan we iedere dag op pad.
Anyway, zelf aangeboren hartafwijking, na mn eerste prik vrij snel wat rare steekjes in mijn rechterhand (prik in linkerarm), maar ben non-stop aan het klussen, dus who knows. Ook hartkloppingen, maar ook dat kan gewoon de situatie zijn. Uurtje daarna niks anders dan normaal 'blauwe plekke gevoel' op de plaats van prikken. Tweede keer had ik serieus niet eens door dat die naald erin ging dat ik redelijk argwanend werd óf ik de 2e wel had gekregen. Dagje erna weer beetje het 'blauwe plekken gevoel' en toen wist ik het wel zeker dat het wel is gegaan.
Denk mentaal heeft het wel impact. Zo'n heel 'circus' om te vaccineren. Het is toch ff de wereld die op zijn kop staat, wat je er van vindt of niet. Denk ook dat die impact niet te onderschatten is na een moment supreme. Vooral dat 15 min wachten in een ruimte met vooruitstarende zombies. Bizar. Begrijpelijk, daar niet van.
Ik heb dus pfizer gekregen, wel de uitnodiging op mijn oude adres, maar ik zal een eventuele 3e prik gewoon gaan halen. Het enige wat echt ellende zal gaan veroorzaken is als er straks een variant komt waardoor weer méér mensen in het ziekenhuis terechtkomen. Dat we in principe terug bij af zijn. Dan is de schade niet te overzien, of we gaan ineens accepteren dat we echt in de penarie zitten.
Ik ben wel heftig vóór verplichte vaccinatie en snap ook niet dat we zoiets nog niet hebben. Zeker als dat een dergelijke impact op de gehele maatschappij heeft.
Wat betreft de bijwerkingen & huisartsen. Er is ook niet een bepaalde gestructureerde aanpak om dit te onderzoeken. Huisartsen zijn 1e lijns helpdesk over lichamelijke zaken. En vooral patienten geruststellen is een van hun belangrijkste taken. Dus alle bijwerkingen, hoe klein ook, lijken mijn inziens niet echt geweldig onderzocht te worden. Als in, iedereen is verplicht om alle details te geven. En dan ook daadwerkelijk te testen waarom iets is gebeurd. Geen idee of er een gebrek aan wil is of dat dit gewoon niet georganiseerd is, dat is wel de overheid kwalijk te nemen. Dat komt de geruststelling van de twijfelaars niet ten goede. Omdat het onduidelijk blijft. Onduidelijk of het correlatie of causatie is. Dus wat dat betreft kan ik de twijfelaars wel goed begrijpen.... De overheid maakt het wel erg makkelijk om de twijfels te behouden. Wat communicatie is de overheid echt een held, te veel mensen die denken dat na vaccins je immuun bent om het virus te krijgen, wat de twijfelaars weer gebruiken om te zeggen dat de vaccins niet werken. Snap niet dat dat punt duidelijk en helder wordt herhaald. Er wordt/werd gesuggereerd dat vaccins de oplossing zijn. En dat zijn ze ook, maar mensendenken daardoor dat je dan niet meer het virus kunt krijgen. Wat gewoon stupide is. Plus, dat mensen na vaccinatie niks meer met mondkapjes en afstand houden te hoeven houden te maken willen hebben. Nederland kennisland, lmfao.
Ben overigens wel benieuwd of ze bij een eventuele 3e prik gaan switchen van vaccins. En gezien de wisselende effectiviteit van de diverse vaccins, zou me dat ook raar lijken. Maar goed, de hele disussie is straks voor niks als we gewoon een gamma variant hebben waartegen de vaccins niks doen.
Excuus voor deze zeer gestructureerde bijdrage....
Hey Herko