we only make way for the man who boldly pushes past us
Poah dikke Massey.
Dat zou ik best willen maar ik ga niet verder als 40km van mijn dorpieWiseGuy! schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:18:
[...]
Als een ploegje Tweakers me nou even meehelpt dan zet ik de uitbouw aan de woning er ook nog 'even' aan.Dan geef ik daarna een knaller van een bbq.
Als je dit zelf kan, waarom dan überhaupt moeilijk doen met een aannemer?WiseGuy! schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:22:toon volledige bericht
Nog maar eens een update op dit topic.
Er is nog steeds geen aannemer gevonden. Ik had een goed contact en prettig gesprek gehad met een aannemer. Deze gaf aan dat hij wel samen wilde bouwen en dat binnen budget. Na ongeveer twee maanden aan het lijntje te zijn gehouden voor wat betreft het plannen van het werk, laat hij nu na de bouwvak helemaal niks meer van zich horen.![]()
Wij zijn ondertussen op zoek gegaan naar oplossing in prefab. Dan maar meer gestandaardiseerd en beperktere keuzes. Denk op zich dat daar qua prijs prima iets te vinden is wat bij ons past. Ik denk dan aan partijen als de Prefabriek, groterwonen, uitbouwineenweek.
En goh... surprise surprise. Ze geven allemaal aan 'geen interesse, u woont te ver weg' en 'we werken alleen binnen een straal van 40km van Amsterdam... (say what?!) moedeloos worden we er wel van inmiddels.
Ondertussen heb ik dan wel zelf het bijgebouw maar geplaatst. Deze hebben we in gebruik genomen.![]()
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Totale kosten aan bouwmateriaal (ruwbouw en afbouw): plm. € 18.500. En dan hebben we echt nergens op bespaard (aluminium kozijnen, 16 stopcontacten, volledig hue, maatwerk radiator, brand- en inbraakbeveiliging, bekabeld lan, the works). Dus ja.. absurde prijzen van (minstens) 45k die men daarvoor durft te vragen... damn ik kan beter aannemer worden![]()
Buitenafmetingen 450x350, plafondhoogte 243. Isolatiewaarde zo'n Rd 4,0. Doorlooptijd zo'n 2,5 maand geweest (in m'n eentje). Daar zit dan ook wel wachttijd in van maatwerk kozijnen, wat een levertijden...
Neem 2 maanden onbetaald verlof op, en ga lekker bouwen. Je bent er zo te zien best aardig in.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Planning, afstemming en tijd. Ik heb ook gewoon een baan van 40 uur waar ik niet zomaar even verlof van neem. Maarrre: thanksMalfunctions schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:56:
[...]
Als je dit zelf kan, waarom dan überhaupt moeilijk doen met een aannemer?
Neem 2 maanden onbetaald verlof op, en ga lekker bouwen. Je bent er zo te zien best aardig in.
Dat je de prijzen verhoogd omdat er een tekort is snap ik maar ik hoor en zie ook belachelijke verhogingen.pizzacabonara schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:54:
Aannemers doen prijzen gewoon keer 2 omdat het kan. Mensen financieren toch alles, ik zou precies hetzelfde doen als aannemer.
Ik zie het niet snel gebeuren maar wat als de bouw minder word. 3x raden welke bedrijven dan niet meer worden gevraagd.
Mijn ouders hebben het zelfde gehad pas, hele wijk word gerenoveerd.Nikeo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:21:
Mijn wijk hier in Groningen wordt aangepakt. Oosterhoogebrug. Wat verduurzaming en isolatie maar met name eindelijk eens goed onderhoud. Ik schat dat een groot deel van de huizen, jaren 80, huurwoning is. Ik woon zelf koop. Er was vanuit de huiseigenaars de vraag gekomen of we ivm schaalvoordelen mee konden doen.
Eindelijk kwam de brief in de bus. Hoge materiaalprijzen, dure arbeid, ruime schattingen plus nog een dikke ontmoedigingstoeslag er boven op zodat er zo weinig mogelijk lastige huiseigenaren mee doen en je krijgt deze bedragen. Dan is het ook nog eens niet duidelijk wat ze dan precies gaan doen..
[Afbeelding]
Er zijn 2 of 3 koopwoningen, om het aangezicht zelfde te houden hadden ze na 1 brief al 50% korting.
Werd wonderwel toch nog gebeld vandaag door GroterWonen.nl. Willen volgende week wel langskomen om ter plaatse te bekijken en door te spreken teneinde een offerte op te stellen. Benieuwd wat deze prefab-partij voor ons kan betekenen. Wordt uiteraard vervolgd...
Als je naar prefab aanbouwen kijkt kan je ook nog kijken naar https://www.aanbouwfabriek.nl/WiseGuy! schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:54:
Update:
Werd wonderwel toch nog gebeld vandaag door GroterWonen.nl. Willen volgende week wel langskomen om ter plaatse te bekijken en door te spreken teneinde een offerte op te stellen. Benieuwd wat deze prefab-partij voor ons kan betekenen. Wordt uiteraard vervolgd...
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ja, gezien. Na het invullen van m'n postcode klonk de sad trombone alweer.Morpheusk schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:14:
[...]
Als je naar prefab aanbouwen kijkt kan je ook nog kijken naar https://www.aanbouwfabriek.nl/
Die man van GroterWonen deed aan de telefoon ook net of ie een reis met de Orient Express ging maken. Het is maar 150 kilometer...
[ Voor 19% gewijzigd door WiseGuy! op 31-08-2021 23:29 ]
Misschien dat je er wat aan hebt.
Dat laatste betwijfel ik, zeker op dit moment. Dat soort bedragen heb ik meer dan 10 jaar geleden al gekregen in offertes toen ik nog plannen had om zelf wat te laten bouwen.WiseGuy! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Is dat echt zo? De offertes omvatten het door mij omschreven werk. Verder weinig bijzonderheden. Grootste posten zitten in installateurs (gemiddeld 22k) en de kozijnen (15k) Het is - naar mijn weten - best een normaal bedrag om met 750 euro per m3 te rekenen? Voor 180.000 kan ik zelfs een nieuw huis van 100m2 laten bouwen.
Mijn complimenten! Zeer netjes gedaan en erg knap dit gecombineerd met je werk ernaast te bouwen.
Succes met het vervolg en het verhaal hier.... was het topic even uit het oog verloren, maar vanochtend kwam hij weer voorbij, erg leuk om te lezen dat er echt wat van de grond is gekomen en hoe!
Concurrent Prefast zit meer in het oosten van het land dacht ik. Maar die had je al gehad?WiseGuy! schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:47:
Moedeloos. Dat is wel de beste omschrijving die ik kan geven momenteel. Ook de laatste partij die bij ons thuis een goed gesprek afleverde (prefab, GroterWonen.nl) zegt de toegezegde offerte af. “Geen toestemming, je woont te ver weg”. Enne “succes met de verbouwing”.
En je zoekgebied 150 km de andere kant op uitbreiden? Daar zijn ze misschien meer gewend aan grotere afstanden dan de Hollanders?WiseGuy! schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:47:
Moedeloos. Dat is wel de beste omschrijving die ik kan geven momenteel. Ook de laatste partij die bij ons thuis een goed gesprek afleverde (prefab, GroterWonen.nl) zegt de toegezegde offerte af. “Geen toestemming, je woont te ver weg”. Enne “succes met de verbouwing”.
Zou een optie kunnen zijn.Toke_gt schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:20:
[...]
En je zoekgebied 150 km de andere kant op uitbreiden? Daar zijn ze misschien meer gewend aan grotere afstanden dan de Hollanders?
Die had ik al gehad vóór GroterWonen. Zitten in Enschede idd, maar reageren nergens op. Aanvraag via website: geen respons. Nagebeld met een medewerker (ergens in mei/juli): “We bellen u terug, degene van uw regio is er momenteel niet”. Dat hebben ze ook nog niet gedaan. Misschien volgende maand?D-e-n schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:55:
[...]
Concurrent Prefast zit meer in het oosten van het land dacht ik. Maar die had je al gehad?

[ Voor 6% gewijzigd door WiseGuy! op 21-09-2021 10:33 ]
[ Voor 12% gewijzigd door WiseGuy! op 21-09-2021 13:55 ]
Gaan binnenkort offertes proberen op te vragen..
Overigens debiel dat ze buiten groot Amsterdam niets doen, alsof die prefabs daar worden gemaakt... (gelukkig hier zelf geen last van, maar het slaat nergens op).
Heb je al eens over de grens gekeken? Wellicht dat Duitsland dit kan doen (en wie weet nog goedkoper ook)
Tevens “grundlicher” met afspraken.
Dat werkt wel erg prettig. Weinig verrassingen
[ Voor 11% gewijzigd door barry86 op 05-01-2022 12:25 ]
Nee natuurlijk niet. Een grote berenbende.WiseGuy! schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:55:
Wat ik me afvraag. Ik trek in dit topic natuurlijk eea in twijfel en verbaas me over de stand van de bouwwereld momenteel, maar zijn er hier eigenlijk mensen (anno nu) met een tegengeluid? Waar het dus wel van een leien dakje gaat allemaal?
Prijzen gaan het dak door, ze kunnen alles vragen. Als je er eens eentje hebt die reageert, is het niet te betalen.
Ik blijf zelf wel lekker knutselen.
Enige suggesties op wat ik zou moeten zoeken in het Duits voor aanbouw?barry86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:24:
Ik woon in Duitsland en mijn ervaring is dat het niet altijd goedkoper is, wel veel gedetailleerder en transparanter in materiaal en uur prijzen.
Tevens “grundlicher” met afspraken.
Dat werkt wel erg prettig. Weinig verrassingen
Zoektermen:
- Trockenbau
- Innenausbau
- Tischelerei
- Fensterbau
- Renovierungsarbeiten
En doorvragen naar verwijzingen is ook handig.
Houd er wel rekening mee dat Duitse bouw niet slechter, maar anders is.
[ Voor 20% gewijzigd door barry86 op 05-01-2022 13:58 ]
In de afgelopen 5 jaar, alle projecten van mezelf, familie en vrienden.... het was allemaal gezeik. Altijd, ongeacht de prijzen, de afstanden, de types bedrijven. Slechte offertes, slechte afspraken, klotewerk afleveren, niet opdagen, ander materiaal gebruiken, niet zelf de tekeningen kunnen lezen (zo is de afzuiging van onze inductieplaat, 50cm verkeerd in de vloer geplaatst...), stompzinnige fouten maken, geen juiste facturen.greg-a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:00:
Wellicht enigzins off topic, maar ben je prefab "winkels" tegengekomen die prefab over twee verdiepingen kunnen doen? Ik vind dit grappig genoeg nergens.
Overigens debiel dat ze buiten groot Amsterdam niets doen, alsof die prefabs daar worden gemaakt... (gelukkig hier zelf geen last van, maar het slaat nergens op).
Heb je al eens over de grens gekeken? Wellicht dat Duitsland dit kan doen (en wie weet nog goedkoper ook)
Overal. Altijd. Helaas kan ik het niet anders verwoorden, maar ik ken geen branche die slechter in elkaar zit dan deze branch. Wat een ongelooflijk amateuristisch gekloot.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Punt is dat:greg-a schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:00:
Wellicht enigzins off topic, maar ben je prefab "winkels" tegengekomen die prefab over twee verdiepingen kunnen doen? Ik vind dit grappig genoeg nergens.
A: Uitbouwen over twee verdiepingen vrijwel altijd vergunningsplichtig is en
B: Uitbouwen over twee verdiepingen in 99%+ van de gevallen geen vergunning krijgt
Daardoor zal (in Nederland) er weinig animo voor zijn, misschien in Duitsland of België (waar de bouwnormen meer "doe maar wat" zijn) wel.
Punt B is misschien in bepaalde delen van het land zo, maar hier in de regio zie ik het vaak zat. Zelf ook afgelopen jaar gedaan.pagani schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:01:
[...]
Punt is dat:
A: Uitbouwen over twee verdiepingen vrijwel altijd vergunningsplichtig is en
B: Uitbouwen over twee verdiepingen in 99%+ van de gevallen geen vergunning krijgt
Daardoor zal (in Nederland) er weinig animo voor zijn, misschien in Duitsland of België (waar de bouwnormen meer "doe maar wat" zijn) wel.
Hier letterlijk -0- tegenslag gehad. December huis gekocht, plannen gemaakt, April 2021 sleutel overdracht, vergunning binnen en start sloopwerkzaamheden (eigen beheer) en aansluitend vanaf mei tot eind juli de aannemer over de vloer (of door de bagger) die een casco uitbouw over 2 etages heeft gerealiseerd.WiseGuy! schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:55:
Wat ik me afvraag. Ik trek in dit topic natuurlijk eea in twijfel en verbaas me over de stand van de bouwwereld momenteel, maar zijn er hier eigenlijk mensen (anno nu) met een tegengeluid? Waar het dus wel van een leien dakje gaat allemaal?
Nu is dit wel een aannemer die de pensoengerechtigde leeftijf heeft (en dus echt werkt om lekker bezig te blijven), geen vast personeel heeft, werkt nooit verder dan 2 opvolgende klussen plant, en al 40+ jaar ervaring met het maken van aan/uitbouwen en de daarbij behorende connecties. Zo werkte hij al 22 jaar met z'n 'vaste' metselaar, en had hij een andere pensionado zo nu en dan mee om te helpen met het plaatsen van de ramen en dergelijke.
Natuurlijk is dit wel een gek voorbeeld, maar wel een tegengeluid dat haaks staat op jouw ervaringen,.
Wel vooraf mezelf goed ingelezen en duidelijke afspraken met de partijen gemaakt.
Ik zou het zo weer aandurven.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Ook de nodige ervaring hier dus ik heb er ook wel een verhaal bij. Die aannemers die ikzelf uiteindelijk bereid vond een prijs te maken namen het volgens mij wel serieus maar ze hoeven inderdaad niet zuinig te rekenen heb ik het ideeMikeyMan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:27:
[...]
Nee natuurlijk niet. Een grote berenbende.
Prijzen gaan het dak door, ze kunnen alles vragen. Als je er eens eentje hebt die reageert, is het niet te betalen.
Ik blijf zelf wel lekker knutselen.
Zelf knutselen........ ja en nee. Handig zijn we hier niet dus we hebben toch een professional nodig is en probleem is dat de professionals die ik vertrouw vaak degenen zijn die geen tijd hebben, duur zijn en/of aan "cherry picking" kunnen doen. En dan heb ik nog de "handicap" dat ik bij een ingenieursbureau werk (constructieve hoek) dus ik ben ook nog wel kritisch.
En dus moet het wel goed gebeuren. We hebben hier een klusjesman over de vloer gehad voor een gipswandje en die wilde ik iets aan een aansluiting van een trapneus laten doen. Ik had daarvoor dus een schets gemaakt maar die werd dus niet begrepen. Terwijl mijn zwager (jonge gast die meubelmaker is) gelijk snapte wat ik wilde. Zo'n klusjesman laat ik dus geen kozijn zetten of gevelbekleding plaatsen om maar wat te noemen.
En je wilt ook een beetje vooruit kijken. We hebben (na schimmel door een lekkage in de buitenmuur) hier nu al twee jaar een onafgewerkt stuk vloer in het aanbouwtje van de keuken en daar zou ik nu zelf best wat egaline over kunnen gooien en een zeilvloer over kunnen laten leggen maar eigenlijk doe ik het liever gelijk goed. En dan zou je eigenlijk dat stukje constructieve vloer (ongeïsoleerde betonvloer, op zand) ook willen vervangen en de uitbouw gelijk voorzien van een nieuw dak en isolatie. Of nog beter: dat hele aanbouwtje plat en een uitbouw over de breedte maken.
Daar hadden we ook een bedrag voor gereserveerd maar voor de uitbouw vragen ze zomaar het dubbele van wat het waard is (meer dan de stijging van de woningwaarde....) en voor het herstel van zo'n aanbouw kom je op prijzen die richting de kosten gaan die ik voor een uitbouw in mijn hoofd had, als ze al trek hebben in renovatie. En dus ligt alles nog stil

ps.
Wat prefab betreft: de prijzen voor een prefab uitbouw vond ik in principe wel wat gunstiger dan gewoon traditioneel. Maar dat was dan wel enkel via een standaard invuloefening op zo'n website.
[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 05-01-2022 16:17 ]
Ja hoor, de bouw van mijn woning in particulier opdrachtgeverschap verloopt prima. Is ook een kwestie de juiste partijen zien te vinden, geduld hebben en geen onrealistische verwachtingen stellen. Als ik jouw berichten hier lees dan ging ik ook niet met je in zee.WiseGuy! schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:55:
Ik heb 1.5 jaar geleden zelfde gehad. Diverse offertes opgevraagd en de grote jongens kwamen met 50k+ voor 15m2 casco 🤣 uiteindelijk een lokale zzp'er gevonden die het voor ~20K casco kon doen. En die heeft puik werk geleverd.
Die gaf aan dat hij en degene die hij kent vooral dit soort projecten te doen, van ongeveer 3 tot 4 weken werk.
Klinkt al beter. Dan heb je het over een standaard uitbouw aan een bestaande woning?Jan-man schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:55:
Denk dat het grootste probleem is dat je project te groot is voor ZZPers. En het project te klein is voor de huizenbouwers.
Ik heb 1.5 jaar geleden zelfde gehad. Diverse offertes opgevraagd en de grote jongens kwamen met 50k+ voor 15m2 casco 🤣 uiteindelijk een lokale zzp'er gevonden die het voor ~20K casco kon doen. En die heeft puik werk geleverd.
Die gaf aan dat hij en degene die hij kent vooral dit soort projecten te doen, van ongeveer 3 tot 4 weken werk.
Ja 5 meter breed 3 meter diep. Buiten helemaal afgewerkt. Binnen alleen cement dekvloer en gips plafond.D-e-n schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:05:
[...]
Klinkt al beter. Dan heb je het over een standaard uitbouw aan een bestaande woning?
Kennelijk kom ik heel onredelijk en onrealistisch over in mijn posts? Vervelend, want dat ben ik juist helemaal niet. Enfin. Inmiddels kan ik er best wel om lachen, ik doe toch gewoon alles zelf. De tijd die dit inmiddels gekost heeft had ik het al klaar kunnen hebben. He-le-maal klaar met de 'aannemerij'.Olympialooping schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:53:
[...]
Ja hoor, de bouw van mijn woning in particulier opdrachtgeverschap verloopt prima. Is ook een kwestie de juiste partijen zien te vinden, geduld hebben en geen onrealistische verwachtingen stellen. Als ik jouw berichten hier lees dan ging ik ook niet met je in zee.
Ik heb inmiddels de bouwput voor de uitbouw uitgegraven en ben met de fundering bezig. Als ik uit de grond ben zal ik het topic wel weer updaten met de voortgang.
[ Voor 4% gewijzigd door WiseGuy! op 05-01-2022 22:07 ]
Geen palen dan waarschijnlijk? Fundering op zandpakket?WiseGuy! schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:06:
[...]
Ik heb inmiddels de bouwput voor de uitbouw uitgegraven en ben met de fundering bezig. Als ik uit de grond ben zal ik het topic wel weer updaten met de voortgang.
Fundering op staal idd. Mooie zandgrond hier. Het huis staat ook op staal (stampbeton) en het tuinkantoor dat ik gebouwd heb staat ook op staal. Paar weken geleden heb ik de boel gesondeerd en dat is prima in orde.D-e-n schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:50:
[...]
Geen palen dan waarschijnlijk? Fundering op zandpakket?
Ik verwacht over twee weken de eerste betonstort:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/57NFoSb7WtUJzLe2aomw601O.jpg?f=user_large)
Hier goede ervaring met aannemer met badkamer verbouwing, was niet spannend maar wou er graag tempo in hebben en zelf geen ervaring met tegelen en sanitair.WiseGuy! schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:55:
- Had geen prijs afgesproken alles per uur gedaan wel grove schatting ongeveer gekregen.
- Ruim van te voren laten inplannen 1 a 1,5 jaar.
- De aangestuurde loodgieter en tegelzetter kwamen netjes op de afgesproken tijden.
- Er zat gelukkig weinig tegen.
- Aannemer gaf aan heb nu werk genoeg in de regio ga niet buiten de regio werken voor paar euro extra. Aannemer woont 1 km van mij af.
- het slopen, frezen e.d zelf gedaan, vonden ze ook allemaal wel prettig.
- op tijd koffie en koeken aanbieden
Niet helemaal hetzelfde maar ik wilde graag een PVT systeem. Alle bedrijven die het leveren benaderd en van maar 1 antwoord en die wil niet eens een offerte maken.WiseGuy! schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:55:
Als je er een stuk of 25 laat bouwen wel. 1 huis ga je niet meer redden met 180.000. Persoonlijk ben ik net op tijd geweest met bouwen maar als ik twee maanden later was geweest had ik m’n bouw kavel weer van de hand kunnen doen en gaan huilen.WiseGuy! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Is dat echt zo? De offertes omvatten het door mij omschreven werk. Verder weinig bijzonderheden. Grootste posten zitten in installateurs (gemiddeld 22k) en de kozijnen (15k) Het is - naar mijn weten - best een normaal bedrag om met 750 euro per m3 te rekenen? Voor 180.000 kan ik zelfs een nieuw huis van 100m2 laten bouwen.
Persoonlijk? In deze tijd is deze prijsopgave “normaal”. Bouwmaterialen gaan door het dak, bouw personeel is schaars en iedere bouwer is druk. Dan krijg je dit.
En dat gaat nog gekker worden. Het leven wordt duurder, salarissen moeten daardoor omhoog. En dan gaan de prijzen ook omhoog. En laten we wel zijn, die salarissen in de bouw\ installatiebranche zijn om te huilen als je het vergelijkt met, bijv, ICT. Terwijl je 6x zo hard slijt (lichamelijk zeg maar) (ben een aantal jaar geleden van systeembeheerder geswitched naar electricien)
M’n vriendin is projectleidster bij een grote bouwer. Als zij in een nieuwbouwhuis een extra dubbel WCD’tje moet laten plaatsen kost dit de klant zo’n €500-€600 extra. Iets meer dan een jaar geleden €200.
Ook in de bouw zijn het rare tijden.
En als ik als omscholende 35+er zo om mij heen kijk in m’n klasje electrotechniek mogen we nog wel aardig wat buitenlanders importeren om die vergrijzing tegen te gaan. Nederlandse jeugd wil niet meer met de handjes werken.Ernemmer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:45:
[...]
Dat denk ik eigenlijk niet, er is nergens goed personeel te krijgen, er moet aankomende jaren meer gebouwd worden en de vergrijzing gaat hard in de bouw.
Even op mezelf terugkomen, de offerte was uiteindelijk 74K waarbij ik zelf elektra aanleg. De ruwbouw staat erop, alles verloopt vooralsnog echt uit de kunst, goede communicatie en hele chille voorman (nabij centrum van Utrecht).JvS schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:10:
Ik zal het je laten weten. Ben nu in Utrecht een offerte aan het vragen voor een dakopbouw van 4,5x8 meter op een huisje uit 1910, met dakkapelletje, een beetje klassiek metselwerk, twee kamers en verplaatsen van een CV ketel, dakdoorbraak, extra trap plaatsen. frans balkonnetje en 'dakkapel'. Schilderklaar opgeleverd inderdaad.
Ik verwacht 70k als offerte eerlijk gezegd. Ik schat dat het 60-75m3 is, dus zit wat hoger dan die 800/m3 wel.
Voorbeeld van wat ik er zo nice aan vind, alle materialen zijn mooi, zoals dit metsel en voegwerk, zinken gootje, kraaltje aan dakrand gefreesd. Zeer nice. Het kan dus wel, ook hier
:fill(white):strip_exif()/f/image/flFLH1S14kZFLZ9MOWE715VT.png?f=user_large)
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Nieuwe groepen gemaakt:
- Vaatwasser
- Boiler
- Inductieplaat
- Oven
Riolering aangelegd voor:
- Spoelbak
- Vaatwasser (eigen afvoer)
- Douche
- Wastafel
Waterleidingen aangelegd.
Gasleiding aangelegd voor de te plaatsen gashaard.
Kozijnen besteld (2x vast raam plafondhoog, 1x deur glazen plafondhoog in aluminium, Aliplast Star75 profielen). Bewust niet voor een schuifpui oid gegaan. We zitten met vloer zo'n 60cm hoger dan terras. Nu maken we een mooie border onder de ramen zodat je over de planten naar buiten kijkt. Enfin, als het zover is post ik daar het resultaat uiteraard van.
Ben klaar met de bekisting en dus bijna uit de grond en heb de volgende betonstort gepland voor na de regen van deze week:
:strip_exif()/f/image/Rnnz6yQvATnI2TnOupUMif1l.jpg?f=fotoalbum_large)
Er staat een lading kalkzandsteen op onze oprit te wachten om door mij verwerkt te worden, maar dat moet nog even twee weekjes wachten schat ik.
Totaal uitgegeven aan materialen op dit moment (inclusief bestelde kozijnen): plm € 13k
Oorspronkelijk was het plan om de uitbouw te gebruiken als woonkamer, maar na veel schetsen en heroverwegen (doe het nu toch zelf) toch besloten om de keuken naar de uitbouw te verplaatsen en daar ook nog een extra zitruimte met (gas)haard te plaatsen. Heb er zelf wat ontwerpjes voor gemaakt. Misschien leuk om even te delen (je ziet alleen de uitbouwruimte hier op):
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
De rechthoek rechtsonder wordt een badkamer met douche wastafel en toilet. Ik maak daar een glazen dak in
De keuken moet ik verder tzt nog gaan maken, maar voor nu is het recept vrij eenvoudig: corpus van Ikea, fronten komen van elders en zijn in notenhout, werkbladen van Dekton, achterwand ook van Dekton. Heb nu al zin om de keuken te gaan maken (want ja, ik ga ook geen 25k aan een keukenboer geven als het eigenlijk de helft kost)
[ Voor 4% gewijzigd door WiseGuy! op 15-02-2022 20:31 ]
Verder heel leuk om te zien hoe je dit aanpakt.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Fundering is een strokenfundering en heb ik al gestort, ik heb gebruik gemaakt van de ekokist-h, dit is een strokenfundering in een eps-kist.Daarmee ook meteen de isolatie en waterkering op orde onder maaiveld. Hier een laag kalkzandsteen opgemetseld om op juiste hoogte te komen.NRJ020 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:36:
@WiseGuy! hoe maak je die vloer en fundering? Stort je die in een keer?
Verder heel leuk om te zien hoe je dit aanpakt.
:strip_exif()/f/image/pcPS30bPqf0eAsiH7zfqhUN1.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een traditionele combinatievloer op aangebracht en deze vervolgens nu dus bekist. Dit wordt hopelijk volgende week volgestort met beton. Als de boel wind en waterdicht is maak ik op die ruwbouwvloer een vloerverwarming die ik in een zandcement of een anhydrietvloer wegwerk.
[ Voor 13% gewijzigd door WiseGuy! op 15-02-2022 20:50 ]
Ziet er goed uit! Kunnen we je ook inhuren als meewerkend bouwadviseur? Ik kan wel een keuken bouwen, maar een aanbouw lijkt me nog net wat spannend...
Dank!Floddertje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:20:
@WiseGuy!
Ziet er goed uit! Kunnen we je ook inhuren als meewerkend bouwadviseur? Ik kan wel een keuken bouwen, maar een aanbouw lijkt me nog net wat spannend...
Momenteel heb ik het druk zat met mijn rigen klussen, maar vragen mag altijd. 😊
Voor het energielabel is het verstandig alle isolerende maatregelen goed te documenteren. Lees alsjeblieft even deze post door en zorg voor een goed dossier
Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Nu je bezig bent, we zijn een maand verder, hoe verloopt het?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Momenteel geniet ik van een vakantie, maar zal de vorderingen binnenkort weer even posten. Los van wat leveringstijden die oplopen en wat voor vertraging zorgen ga ik gestaag verder. Wachten was op een paar daklichten en PIR afschotisolatie. Die ramen zijn kort leverbaar, behalve als je voor een luxe uitboering en triple glas gaat… maar ik ga geen concessies doen. PIR wordt steeds lastiger leverbaar.. zeker in 20mm afschot en komo-keur i.c. epdm.. Ik hoop / verwacht eind mei wind en waterdicht te zijn..Quad schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:40:
@TS heb een tijd meegelezen, en vond het wel interessant hoe het van ene uiterste naar "ik doe het zelf maar" gegaan is.
[ Voor 7% gewijzigd door WiseGuy! op 29-04-2022 19:58 ]
@WiseGuy! ik dacht precies hetzelfde!Quad schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:40:
@TS heb een tijd meegelezen, en vond het wel interessant hoe het van ene uiterste naar "ik doe het zelf maar" gegaan is.
Zeker weten dat je nu veel meer leert dan bij uitbesteden, max controle houdt, en mogelijk ook nog goedkoper uit bent. Gaaf project om zelf te doen!
[ Voor 56% gewijzigd door mrbootster op 30-04-2022 05:00 ]
In 2022 nog een gashaard plaatsen?WiseGuy! schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:16:
Gasleiding aangelegd voor de te plaatsen gashaard.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Mógelijk goedkoper???? Hahaha.mrbootster schreef hij op zaterdag 30 april 2022 @ 04:58:
[...]
@WiseGuy! ik dacht precies hetzelfde!
Zeker weten dat je nu veel meer leert dan bij uitbesteden, max controle houdt, en mogelijk ook nog goedkoper uit bent. Gaaf project om zelf te doen!
[ Voor 19% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-04-2022 09:10 ]
Anoniem: 39993
Laat dat mogelijk maar gerust weg. Ik doe nu ook veel meer zelf aan onze verbouwing dan gepland. Het scheelt voor kleinere klussen al duizenden euro's. Laatst naast het werk in een maandje het overgrote deel van het dak geïsoleerd. Die maand een half maandsalaris extra "verdiend" aan besparing en we hebben nu een hogere isolatiewaarde. Ik zit er momenteel zelfs aan te denken om dit ook te gaan doen voor mijn schilderwerk buiten. Eerst alles schilderen waar ik makkelijk bij kan en dan een hoogwerkertje huren voor het werk op hoogte. Ik gok dat me dat ruim een maand gaat kosten naast mijn werk, maar me een compleet maandsalaris op gaat leveren. Heb ook nog wat klein tegelwerk (1 heel klein vloertje en 1 stukje wand) liggen. Daar twijfel ik nog over. Heb een neefje die tegelzetter is. Waarschijnlijk kan ik beter 1 dag met hem meelopen en het daarna zelf uitvoeren. Maar daarbij vraag ik me af of het de investering wel waard is. Daarna heb ik - als het goed is - 10+ jaar geen tegelwerk meer.mrbootster schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 04:58:
[...]
@WiseGuy! ik dacht precies hetzelfde!
Vroeger verdiende de vakman zichzelf nog wel terug, omdat hij sneller is dan de doe-het-zelver. Maar dat is met de tarieven van vandaag al lang niet meer het geval. Ik kan vandaag de dag beter onbetaald verlof nemen en dingen zelf doen. De baten van de vakman wegen momenteel gewoon (vaak) niet meer op tegen de kosten.
Alleen gas- en waterleidingen, daar blijf ik dan weer liever vanaf. In 2021 de gasleidingen laten verwijderen uit de keuken en bij alle schouwen bijvoorbeeld. Ik denk dat ik het zelf wel zou kunnen, maar ik neem dat risico gewoon niet. Er zit nu nog maar 1 gas-klusje aan te komen en dat zal op het moment zijn dat de CV-ketel eruit gaat in de toekomst. Dan kan meteen de gasaansluiting helemaal weg. CV-ketel is nog het enige apparaat met een gasaansluiting in huis. Waterleidingen doe ik alleen zelf op zolder bijvoorbeeld. Niet de leidingen die in een muur komen te zitten. Als ik op zolder een lekkende koppeling heb, is dat niet zo'n ramp, in de badkamer of het toilet wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-04-2022 11:09 ]
Huis heeft een rieten kap. Hout stoken is dus geen optie; geen hond wil je dan nog verzekeren. Edit: enkel tegen de hoofdprijs.
Elektrische / bioblablabla haard is gewoon f-ing lelijk. Blijft gas over. Puur als sfeerhaard. En model kan ook op butaan indien nodig dus… daarbij waait die hele gas-discussie vanzelf weer over. Wedden?
[ Voor 4% gewijzigd door WiseGuy! op 30-04-2022 14:46 ]
Als op de zolder een waterleiding springt heb je in alle verdiepingen er onder waterschade als je niet thuis bent. Bijzonder dat je het daar wel doet dan..Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:54:toon volledige bericht
[...]
Laat dat mogelijk maar gerust weg. Ik doe nu ook veel meer zelf aan onze verbouwing dan gepland. Het scheelt voor kleinere klussen al duizenden euro's. Laatst naast het werk in een maandje het overgrote deel van het dak geïsoleerd. Die maand een half maandsalaris extra "verdiend" aan besparing en we hebben nu een hogere isolatiewaarde. Ik zit er momenteel zelfs aan te denken om dit ook te gaan doen voor mijn schilderwerk buiten. Eerst alles schilderen waar ik makkelijk bij kan en dan een hoogwerkertje huren voor het werk op hoogte. Ik gok dat me dat ruim een maand gaat kosten naast mijn werk, maar me een compleet maandsalaris op gaat leveren. Heb ook nog wat klein tegelwerk (1 heel klein vloertje en 1 stukje wand) liggen. Daar twijfel ik nog over. Heb een neefje die tegelzetter is. Waarschijnlijk kan ik beter 1 dag met hem meelopen en het daarna zelf uitvoeren. Maar daarbij vraag ik me af of het de investering wel waard is. Daarna heb ik - als het goed is - 10+ jaar geen tegelwerk meer.
Vroeger verdiende de vakman zichzelf nog wel terug, omdat hij sneller is dan de doe-het-zelver. Maar dat is met de tarieven van vandaag al lang niet meer het geval. Ik kan vandaag de dag beter onbetaald verlof nemen en dingen zelf doen. De baten van de vakman wegen momenteel gewoon (vaak) niet meer op tegen de kosten.
Alleen gas- en waterleidingen, daar blijf ik dan weer liever vanaf. In 2021 de gasleidingen laten verwijderen uit de keuken en bij alle schouwen bijvoorbeeld. Ik denk dat ik het zelf wel zou kunnen, maar ik neem dat risico gewoon niet. Er zit nu nog maar 1 gas-klusje aan te komen en dat zal op het moment zijn dat de CV-ketel eruit gaat in de toekomst. Dan kan meteen de gasaansluiting helemaal weg. CV-ketel is nog het enige apparaat met een gasaansluiting in huis. Waterleidingen doe ik alleen zelf op zolder bijvoorbeeld. Niet de leidingen die in een muur komen te zitten. Als ik op zolder een lekkende koppeling heb, is dat niet zo'n ramp, in de badkamer of het toilet wel.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Anoniem: 39993
Die leiding zou ook geklapt zijn als een ander de koppeling erop gezet had. Ik bedoel meer dat ik er op zolder makkelijk bij kan om e.e.a. te repareren. Als die koppeling ergens in een muur of onder de vloer zit, wordt dat een stuk lastiger. De kans dat ik een koppeling monteer die gaat lekken is niet gigantisch, maar wel groter als dat ik daar een loodgieter voor laat komen.Makrolon schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:06:
[...]
Als op de zolder een waterleiding springt heb je in alle verdiepingen er onder waterschade als je niet thuis bent. Bijzonder dat je het daar wel doet dan..
Maar ik weet dat zelfs koppelingen van je waterleidingbedrijf niet heilig zijn. Mijn zwager heeft tijdens een vakantie ooit eens een zwembad in zijn kruipruimte gekregen en een gratis spoelbeurt voor de benedenverdieping van zijn huis. Koppeling van de watermeter losgeschoten. En niet die aan de "binnenkant" van het huis, maar de koppeling aan de "buitenkant". Dat water heeft hij dus in ieder geval niet hoeven betalen.
Welke regio?Jan-man schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:55:
Want ik heb het idee dat dit ook nog veel scheelt.
Midden Nederland grens Utrecht Gelderland.Rzaan schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:37:
[...]
Welke regio?
Eigen ervaring is dat je er op dit moment met minder dan 50.000 sowieso niet komt en dat richting de 60k ook al niet vreemd is. En dan heb ik het over 2,7x5,2, op staal gefundeerd en de regio Noord Holland.Rzaan schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:37:
[...]
Welke regio?
Oftewel: te weinig ‘troebele’ posten om centen achterover te drukken of als buffer te gebruiken?
En blijf het overigens heel vreemd vinden dat het in de aannemer normaal is om van ‘lastige’ klanten te spreken. Dat zegt meer over hun eigen doen en laten dan dat van de klant imho. Gelukkig heb ik er geen last meer van.
[ Voor 35% gewijzigd door WiseGuy! op 30-04-2022 21:50 ]
Mja, misschien. Aan de andere kant schatten ze je dus in als 'lastige klant'.WiseGuy! schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:00:
[...]
Oftewel: te weinig ‘troebele’ posten om centen achterover te drukken?
Dat is een smak geld!D-e-n schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:56:
[...]
Eigen ervaring is dat je er op dit moment met minder dan 50.000 sowieso niet komt en dat richting de 60k ook al niet vreemd is. En dan heb ik het over 2,7x5,2, op staal gefundeerd en de regio Noord Holland.
Nu zal het nog wel uitmaken of je het hebt over regio Den Helder of over Amstelveen.
Ik ga met een busje een aantal Polen ophalen
This didn’t age wellJuup schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:20:
Moet het persé nu?
ls je een jaartje wacht zullen de prijzen weer iets genormaliseerd zijn.
Wat is er gebeurd:
- betonvloer gestort
- wanden opgebouwd
- balklaag aangebracht
- stelkozijnen gemaakt en geplaatst
- kantplanken geplaatst inclusief kruipruimteventilaties
- begonnen met de gevelisolatie
- wachten op de materialen voor het dak grrrr
:strip_exif()/f/image/8aqSaI3zlMOzeQySvqoQ99Va.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ob9tYAs8W0tgHJzemIXAYkIg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XLctD2dBOhne9DlSGBqLRJk6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XGsMTqDkSkUv07PgF6fBRrls.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YC2p2DvFAXpf9dLz8kxC7ixb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DyRiZ0ZnUikgpauKFmd44C1P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aIQgUeO6dK4OgL48wN2l7Igc.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio Haarlem maar de aannemers komen dan uit de regio zelf of erboven.Rzaan schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:07:
[...]
Dat is een smak geld!
Nu zal het nog wel uitmaken of je het hebt over regio Den Helder of over Amstelveen.
Ik ga met een busje een aantal Polen ophalen
Je lijkt nagenoeg dezelfde aanpak te volgen als die ik ook tracht uit te werken.(e.g. fundering op staal, opmetselen, combinatievloer etc).
Waar heb je de informatie vandaan gehaald voor het bepalen van de juiste stappen(ie. voorkomen koudebruggen) en het maken van (moderne) materiaalkeuzes? Ik vind zelf deze video's erg behulpzaam YouTube: YouTube, maar heb geen boeken kunnen vinden die echt de diepte in gingen zonder dat het een volledige studie bouwkunde werd. Ik ben erg benieuwd hoe jij je kennis hebt opgebouwd, en of je daar nog tips over hebt.
Poeh. Ik heb geen opleidingen gevolgd, maar gebruik beschikbare informatie, mijn eigen kennis en kijk voornamelijk veel naar details. Als je weet hoe water zich gedraagt (capillair) en altijd zorgt dat je isolatieschil aaneengesloten is, kom je al een heel eind. Natuurlijk moet je wel enige handigheid hebben, want materiaal moet ook verwerkt worden. Volg hierbij altijd de verwerkingsvoorschriften.Robindev schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 00:47:
@TS Na diverse eigen projecten, en wat mindere ervaring met uitbesteden bij aannemers ben ik me nu ook aan het oriënteren op het zelf bouwen van mijn aanbouw.
Je lijkt nagenoeg dezelfde aanpak te volgen als die ik ook tracht uit te werken.(e.g. fundering op staal, opmetselen, combinatievloer etc).
Waar heb je de informatie vandaan gehaald voor het bepalen van de juiste stappen(ie. voorkomen koudebruggen) en het maken van (moderne) materiaalkeuzes? Ik vind zelf deze video's erg behulpzaam YouTube: YouTube, maar heb geen boeken kunnen vinden die echt de diepte in gingen zonder dat het een volledige studie bouwkunde werd. Ik ben erg benieuwd hoe jij je kennis hebt opgebouwd, en of je daar nog tips over hebt.
Verder qua materiaalkeuze; er is natuurlijk heel veel variatie (xps, eps, pir, pur, glas- en steenwol, etc erc). Kijk hierbij naar wat je wil bereiken qua R-waarden, de verkrijgbaarheid/prijs en de verwerkbaarheid om je keuze te bepalen. Dan zijn er nog basiskeuzes zoals constructie (hsb, traditioneel, hybride, plat dak, schuin dak). En dan heb ik het nog niet over afbouwen gehad..
Wat ik ook veel doe is kijken naar andere projecten. Als ik ergens een verbouwing zie kijk ik daar goed naar. Naar details m.n. Daar kan je ook veel van leren. Verder is het allemaal niet zo ingewikkeld en komt de beste oplossing vaak ook gewoon in het werk. Zolang je de basics maar begrijpt en kent. Succes!
Anyway eigen ervaring is in 2020 dakopbouw laten plaatsen , alles uit handen gegeven van vergunning aanvraag , tekeningen etc. Totaal 79k kwijt voor 45m2. Zeer goede ervaring met bouwbedrijf.
Daarna via werkspot een oproep gedaan voor mijn badkamer. Paar aannemers met zeer hoge prijzen van 20k-30k voor een kleine badkamer. Zat er eentje tussen die wilde het doen voor rond de 8k , de gok genomen en pakte goed uit. Badkamer lekt nog nergens dus hopelijk zit het goed
hoi