Absurde offertes voor uitbouw + kantoor

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:21:
[...]
Is ook gewoon jammer dat er zo'n claimcultuur heerst, terwijl ik echt de laatste zal zijn die over dat soort zaken zal gaan zeiken.
Misschien dat je zelf denkt er niet bij te horen, maar gezien je detaillering ben je juist een extreem voorbeeld van de claimcultuur.

Je valt er al over dat men in de offerte niet het afvoeren opneemt, wat moet dat dan worden als jij geen ducotwin120 maar een soortgelijk iets krijgt omdat de ducotwin 120 niet leverbaar is.

Als je geen onderdeel van de claimcultuur zou zijn dan zeg je gewoon doe mij gewoon maar een 7x4 aanbouw met een raampje en een deur erin. Je hebt dan geen idee wat je krijgt, dus je hebt ook niets om over te claimen.

Juist door het exact vast te leggen ben je de claimcultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
[...]
Waarschijnlijk grotendeels de door mij aangehaalde claimcultuur. Zonde eigenlijk.
Dit samen met dat arbeid veel duurder is dan materialen. Dus hoewel je op het internet inderdaad heel erg veel info kan vinden over materialen en zo het gedroomde bestek kan opstellen qua materiaalprestaties, kan je zonder praktijkervaring heel moeilijk inschatten hoeveel manipulatie iets nu werkelijk vraagt en hoeveel ervaring die aannemer heeft met dat specifieke merk, materiaal, model.

In België spreken we van een "metsershaar". Het mag een haartje schelen, maar de haren van een metser zijn heel dik :+
Zo dik zelfs dat er in decreten een definitie voor is:
De uitvoering van stedenbouwkundige handelingen wordt beschouwd als beantwoordend aan de verleende vergunning als er geen grotere afwijkingen in maatvoering zijn dan deze die inherent verbonden zijn aan het bouwproces. Deze technische tolerantiemarge wordt het metsershaar genoemd. De toepassing van het metsershaar kan geen afbreuk doen aan burgerlijke rechten.
Als die gangbare tolerantie nu groter is dan de nauwkeurigheid die jij vraagt heb je daar - ook zonder claimcultuur - al een veel hogere prijs. Om dat te kunnen inschatten moet je ofwel ervaring hebben, ofwel de technische voorschriften uitpluizen. In België is er het WTCB dat zich hier mee bezig houdt.

Om maar te zeggen: bij ter plaatse gestort beton op de halve centimeter werken is lastig, bij prefab kan het al makkelijk op een halve milimeter.

Samengevat, niet enkel de claimcultuur, al zal dat zeker niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-04 15:29
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:32:
[...]

Misschien dat je zelf denkt er niet bij te horen, maar gezien je detaillering ben je juist een extreem voorbeeld van de claimcultuur.

Je valt er al over dat men in de offerte niet het afvoeren opneemt, wat moet dat dan worden als jij geen ducotwin120 maar een soortgelijk iets krijgt omdat de ducotwin 120 niet leverbaar is.

Als je geen onderdeel van de claimcultuur zou zijn dan zeg je gewoon doe mij gewoon maar een 7x4 aanbouw met een raampje en een deur erin. Je hebt dan geen idee wat je krijgt, dus je hebt ook niets om over te claimen.

Juist door het exact vast te leggen ben je de claimcultuur.
Ik blijf erbij hoe bijzonder ik de gedachtengang vind. Het lijkt wel of alles omgedraaid wordt, alle risico moet bij de opdrachtgever liggen anders beginnen we er niet aan of tegen de hoofdprijs. Maar het zal wel aan mij liggen dat ik daar zo'n gevoel bij heb.

Je kan toch gewoon afspraken maken over meer- minderwerk? Als een ducotwin 120 niet leverbaar is, dan communiceer je daar toch als aannemer over?! Op voorhand er al van uitgaan dat dat gezeik oplevert vind ik echt heel raar. Maar dat proef ik bij alles. Indekken, indekken, indekken. Ik vind van het hele traject waar we al tijden naar uitkijken en voor gespaard hebben eigenlijk al geen reet meer aan zo. Had er in ieder geval hele andere verwachtingen bij.

[ Voor 6% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 15:39 ]

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sorry, ik heb het topic niet helemaal gelezen, gaat hard hier, maar gezien @WiseGuy! aangeeft handig te zijn, en voornaamste reden om het uit te besteden de tijdswinst is, is het niet handiger om zelf aannemer te spelen?

Dus gewoon werklui die uurtje factuurtje werken, en dat je ze zelf aanstuurt? Als je goed weet wat je wilt en nodig hebt moet dat kunnen toch?

Je kunt je natuurlijk ergeren om het feit dat aannemers de hoofdprijs vragen, maar dan is het een kwestie van met je portemonnee stemmen, en zeggen: ik doe niet mee.

[ Voor 18% gewijzigd door defusion op 24-02-2021 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:38:
[...]
Ik blijf erbij hoe bijzonder ik de gedachtengang vind. Het lijkt wel of alles omgedraaid wordt, alle risico moet bij de opdrachtgever liggen anders beginnen we er niet aan of tegen de hoofdprijs. Maar het zal wel aan mij liggen dat ik daar zo'n gevoel bij heb.
Wat is daar bijzonder aan? In mijn ervaring is dat simpelweg hoe de hele wereld werkt...
Je kan toch gewoon afspraken maken over meer- minderwerk? Als een ducotwin 120 niet leverbaar is, dan communiceer je daar toch als aannemer over?! Op voorhand er al van uitgaan dat dat gezeik oplevert vind ik echt heel raar. Maar dat proef ik bij alles. Indekken, indekken, indekken. Ik vind van het hele traject waar we al tijden naar uitkijken en voor gespaard hebben eigenlijk al geen reet meer aan zo. Had er in ieder geval hele andere verwachtingen bij.
Dan communiceer je daar als aannemer over en dan krijg je dus in 9/10 gevallen van de klant terug dat dat niet zijn probleem is, dat jij er als aannemer een akkoord voor hebt gegeven en dat de opleverdatum uiteraard blijft staan. En o ja, het mag ook niets extras kosten want het is fixed price.

En hier kan ik dus ipv aannemer, elk opdrachtnemers beroep invullen. Ik kan er webdesigner invullen, of ... of ... of ...

En waarom stel jij überhaupt je wensen op? Dat is ook enkel maar indekken, indekken, indekken zodat het zoveel mogelijk naar jouw zin wordt.

Ik sta er heel erg van te kijken dat iemand dit verbazingwekkend vind. Dit is afaik gewoon hoe de wereld werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
defusion schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:39:
Sorry, ik heb het topic niet helemaal gelezen, gaat hard hier, maar gezien @WiseGuy! aangeeft handig te zijn, en voornaamste reden om het uit te besteden de tijdswinst is, is het niet handiger om zelf aannemer te spelen?

Dus gewoon werklui die uurtje factuurtje werken, en dat je ze zelf aanstuurt? Als je goed weet wat je wilt en nodig hebt moet dat kunnen toch?

Je kunt je natuurlijk ergeren om het feit dat aannemers de hoofdprijs vragen, maar dan is het een kwestie van met je portemonnee stemmen, en zeggen: ik doe niet mee.
Ja, daar heb ik ook al vaker over nagedacht, maar ik heb er op zich geen moeite mee om goed te betalen, het topic ging er in eerste instantie om dat de prijzen die ik krijg echt heel erg hoog vond. En of dat zo is en of er anderen ervaringen mee hebben. De 1 vindt dat het aan mij ligt, de ander zegt dat ze voor dat bedrag een heel huis hebben laten bouwen. Dus tja...

Vervolgens gaat de discussie over hoe het dan kan dat die prijzen zo hoog zijn. En mijn conclusie nu is dat dat niet zozeer in materiaal zit, maar meer in risicocalculatie, geen zin in, lastige opdrachtgever, voor mij 10 anderen. En dat dat komt door de mate van detail van de opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Wat is daar bijzonder aan? In mijn ervaring is dat simpelweg hoe de hele wereld werkt...

[...]

Dan communiceer je daar als aannemer over en dan krijg je dus in 9/10 gevallen van de klant terug dat dat niet zijn probleem is, dat jij er als aannemer een akkoord voor hebt gegeven en dat de opleverdatum uiteraard blijft staan. En o ja, het mag ook niets extras kosten want het is fixed price.

En hier kan ik dus ipv aannemer, elk opdrachtnemers beroep invullen. Ik kan er webdesigner invullen, of ... of ... of ...

En waarom stel jij überhaupt je wensen op? Dat is ook enkel maar indekken, indekken, indekken zodat het zoveel mogelijk naar jouw zin wordt.

Ik sta er heel erg van te kijken dat iemand dit verbazingwekkend vind. Dit is afaik gewoon hoe de wereld werkt.
toon volledige bericht
Shitty world. :'(

Ik zou deze discussie graag willen sluiten, want volgens mij zijn de zienswijzen bekend. Ik ben ermee geholpen in die zin dat ik best op een andere manier iets aan kan gaan vliegen. Dat is nu dus ingezet en ik meld me hier graag weer met de resultaten daarvan.

[ Voor 12% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 13:51
Als je dingen te gedetailleerd vastlegd, met merk en alles, dan zorg je er ook voor, dat de aannemer gedwongen is om bepaalde onderdelen van leverancier A te kopen.
Terwijl hij normaal gesproken alternatief bij leverancier B haalt, welke technisch net zo goed is, maar waar hij betere inkoopkortingen heeft.
(Als voorbeeld ventilatie roosters, je hebt heel wat meer merken dan duco. Ga je echter specifiek duco vragen ipv rooster met x technisch eisen, dan krijg je dus duurdere offerte, je maakt de speelruimte bij aannemer kleiner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Tja, dan moet je naar een aannemer toestappen die niets te doen heeft en tegen hem zeggen dat je een uitbouw wilt hebben puur op basis van meerwerk en dat je wel even 2 miljoen ter beschikking hebt voor dit project.
Dan kan je alle details rustig in alle tijd communiceren en maakt geen enkele vertraging niemand iets uit (want de aannemer factureert dan gewoon door bij vertraging).

Jij vertrouwt je aannemer niet dat die in dat geval een uitbouw naar jouw wens en bedrag neerzet, en omgekeerd vertrouwt de aannemer jou niet als je met een hyper-gedetailleerd plan aan komt zetten maar zegt niet te gaan zeuren als het ietwat afwijkt.
Jij en de aannemer doen exact hetzelfde, namelijk risico beperking. Alleen jij vind het fout dat de tegenpartij dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:53:
[...]

Tja, dan moet je naar een aannemer toestappen die niets te doen heeft en tegen hem zeggen dat je een uitbouw wilt hebben puur op basis van meerwerk en dat je wel even 2 miljoen ter beschikking hebt voor dit project.
Dan kan je alle details rustig in alle tijd communiceren en maakt geen enkele vertraging niemand iets uit (want de aannemer factureert dan gewoon door bij vertraging).

Jij vertrouwt je aannemer niet dat die in dat geval een uitbouw naar jouw wens en bedrag neerzet, en omgekeerd vertrouwt de aannemer jou niet als je met een hyper-gedetailleerd plan aan komt zetten maar zegt niet te gaan zeuren als het ietwat afwijkt.
Jij en de aannemer doen exact hetzelfde, namelijk risico beperking. Alleen jij vind het fout dat de tegenpartij dit doet.
Ja, de mate van detail zal inderdaad opgevat worden als risicobeperking. Terwijl ik eigenlijk alleen maar graag aan wil geven wat het gewenste eindresultaat is. Als voorbeeld ga ik dus in plaats van 'DucoTwin 120' het proberen te formuleren als 'ventilatie en verborgen zonwering'. En zien waar dat me brengt als ik dat overal zo doorvoer in gesprek en documenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Alle aannemers en dus ook hun onderaannemers (metselaar,loodgieter,elektricien enz enz) hebben het stervens druk en dat zie je helaas terug in de prijzen en wachttijden, kwestie van vraag en aanbod.
Door Corona (mensen komen er achter dat ze krap wonen), hoge huizenprijzen, vakantiegeld wat in de pocket is gebleven en de lage rentestand is er een run op klussen en mensen die iets kunnen.
Door jouw uitgebreid vastgelegd bestek ben je in de ogen van veel aannemers ook een “lastige” klant waar je alleen genoegen mee neemt voor de hoofdprijs.

[ Voor 17% gewijzigd door D.deJong op 24-02-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

[...]

Even vooropgesteld: de titel is door de mod hier aangepast, het was oorspronkelijk iets in de trend van 'mis ik nou iets of is dit heel duur'.

En ja, helemaal mee eens dat er ongelooflijke zeikerds en zuurpruimen rondlopen. Met als klapper natuurlijk wel deze bezemende klant. 8)7 Is ook gewoon jammer dat er zo'n claimcultuur heerst, terwijl ik echt de laatste zal zijn die over dat soort zaken zal gaan zeiken.

En inderdaad, we kunnen nog heel lang over een weer berichten. Ik ben er wel wijzer op geworden dat het met name in het detailniveau zit. Daar waar ik juist denk er goed aan te doen om zaken gewoon te benoemen en hiermee mezelf voor verrassingen behoed, werkt dat een beetje averechts. Al blijf ik het bijzonder vinden dat 'des te gedetailleerder de tekening, des te meer natte vingerwerk de aannemer moet doen'. Waarschijnlijk grotendeels de door mij aangehaalde claimcultuur. Zonde eigenlijk.
Mag ik vragen hoeveel tijd de verschillende aannemers genomen hebben om tot een offerte te komen en of er inderdaad niet teruggebeld is? Ik heb nog steeds moeite te geloven dat er botweg x2 gedaan wordt omdat iemand mm ipv in m bemaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Anoniem: 511810 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Mag ik vragen hoeveel tijd de verschillende aannemers genomen hebben om tot een offerte te komen en of er inderdaad niet teruggebeld is? Ik heb nog steeds moeite te geloven dat er botweg x2 gedaan wordt omdat iemand mm ipv in m bemaat.
Da's dan ook niet wat er gezegd wordt. Het is een verhaal van en specifieke merken/materialen voorschrijven, en amper tolerantie accepteren (of dat toch - al dan niet onbewust - laten uitschijnen), en technisch lastige items (vloerverwarming langs buiten) en risico van zelf meewerken/materiaal aanleveren en de algemene vraag/aanbodsituatie nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WiseGuy!
Vandaag de aannemer op bezoek gehad, waarbij ik alleen een zelf gemaakte schets met plattegrond heb laten zien en verder mondeling heb aangegeven wat we graag willen.

Om het overzichtelijk te houden heb ik ook alleen maar gehad over de uitbouw van de woning en het 'tuinkantoor' buiten beschouwing gelaten (die ga ik zelf wel zetten).

Dus echt heel erg in de trend van 'een uitbouw van pak hem beet 4 x 7. We willen graag een houten gevelbekleding, maar laten ons graag adviseren in de keuzes hierin. We willen graag dat het goed en gangbaar geïsoleerd is, zowel qua warmte als geluid. Badkamer willen we graag dat installiewerk gedaan wordt en dat we het zelf dan kunnen tegelen en installeren met sanitair. We willen graag een schuifpui, liefst aluminium. We hebben nu vloerverwarming, dat willen we ook graag in de uitbouw.'

Het zal mij benieuwen wat er uit rolt. Begroting verwacht ik over een week of 3.

Wat wel frappant was. "Heeft u geen tekeningen of meer specificaties?" :+

[ Voor 4% gewijzigd door WiseGuy! op 03-03-2021 15:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WiseGuy!
Nou... de laatste update was van begin maart. Tijd voor een vervolg.

De beloofde 3 weken offerte van de laatste aannemer is niet gehaald. Na een aantal keren contact te hebben gehad 'Nee, déze week krijgt u de offerte éch. Beloofd', is het inmiddels 11 mei. Nog steeds geen offerte... 8)7

Ik ben ondertussen - omdat ik het echt he-le-maal gehad heb met al die aannemers - zelf de fundering voor het tuinkantoor aan het maken. Die ga ik in ieder geval zelf wel zetten, zit er in ieder geval nog wat voortgang in het hele gebeuren.

[ Voor 29% gewijzigd door WiseGuy! op 11-05-2021 12:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40
WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:32:
De beloofde 3 weken offerte van de laatste aannemer is niet gehaald. Na een aantal keren contact te hebben gehad 'Nee, déze week krijgt u de offerte éch. Beloofd', is het inmiddels 11 mei. Nog steeds geen offerte... 8)7
Wij hebben voor de vernieuwing van ons dak ongeveer 30 (!) aannemers aangeschreven. De helft reageerde helemaal niet, van de andere helft hebben er 3 positief gereageerd. Van die 3 zijn er 2 langs geweest om het dak te bekijken. Daarvan heeft er eentje een offerte uitgebracht met een normale prijs, de ander zei dat hij een offerte ging uitbrengen en heeft gewoon niks van zich laten horen. De laatste is niet langs geweest maar heeft wel een offerte uitgebracht, die ongeveer 60% duurder was dan de andere.

Het is gewoon ellende. Misschien ligt het aan de tijd, ze hebben het allemaal druk, maar enig fatsoen of communicatieve vaardigheden is bij sommigen echt heel ver te vinden.

Tot zover mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48

sapphire

Die-hard pruts0r

Daan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:15:
[...]

Wij hebben voor de vernieuwing van ons dak ongeveer 30 (!) aannemers aangeschreven. De helft reageerde helemaal niet, van de andere helft hebben er 3 positief gereageerd. Van die 3 zijn er 2 langs geweest om het dak te bekijken. Daarvan heeft er eentje een offerte uitgebracht met een normale prijs, de ander zei dat hij een offerte ging uitbrengen en heeft gewoon niks van zich laten horen. De laatste is niet langs geweest maar heeft wel een offerte uitgebracht, die ongeveer 60% duurder was dan de andere.

Het is gewoon ellende. Misschien ligt het aan de tijd, ze hebben het allemaal druk, maar enig fatsoen of communicatieve vaardigheden is bij sommigen echt heel ver te vinden.

Tot zover mijn ervaring.
Dit kan ik helaas ook alleen maar onderschrijven :(
Hier de afgelopen jaren ook de complete bingo gehad van: Geen reactie, wel reactie en daarna niets, afspraak gemaakt maar niet opdagen, afspraak gemaakt en nooit een offerte, offerte 6 maanden later, extreem hoge offerte.
We waren te specifiek in onze wensen, daarna weer niet specifiek genoeg, we hebben geen standaard 13-in-een-dozijn huis dus alles is ingewikkeld/moeilijk/lastig.

Enige lichtpuntje tot nu toe was gek genoeg onze stukadoor die het om één of andere reden helemaal snapt. Die zegt gewoon ik ben slecht in mensen terug bellen/appen/plannen, afspraken maken dus dat doet mijn vrouw.
Offertes opmaken vind ik niet het leuk en stel ik altijd uit dus dit kost ik per M2 en daar is X+X+X bij inbegrepen. Hij kwam langs, nam de maten op pakte zijn telefoon M2 x prijs, hoppa dit kost het klaar.
Zo simpel, zo effectief :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

sapphire schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:45:
[...]
Enige lichtpuntje tot nu toe was gek genoeg onze stukadoor die het om één of andere reden helemaal snapt. Die zegt gewoon ik ben slecht in mensen terug bellen/appen/plannen, afspraken maken dus dat doet mijn vrouw.
Offertes opmaken vind ik niet het leuk en stel ik altijd uit dus dit kost ik per M2 en daar is X+X+X bij inbegrepen. Hij kwam langs, nam de maten op pakte zijn telefoon M2 x prijs, hoppa dit kost het klaar.
Daar noem je ook iets, als er iets makkelijk te berekenen/offreren is dan is het wel stucwerk. Exact wat je zegt; m²-prijs * m². En die zak Knauf van een tientje zit in de m²-prijs al in.

Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal wanneer we het hebben over een flinke verbouwing/aanbouw waar een timmerman, metselaar, elektricien, loodgieter en dakdekker voor nodig zijn en waarbij je, naast de arbeidskosten, ook een shitload aan materialen nodig hebt die niet een op een in een m²-prijs of uurprijs zijn door te rekenen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Harrie_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:16:
[...]

Daar noem je ook iets, als er iets makkelijk te berekenen/offreren is dan is het wel stucwerk. Exact wat je zegt; m²-prijs * m². En die zak Knauf van een tientje zit in de m²-prijs al in.

Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal wanneer we het hebben over een flinke verbouwing/aanbouw waar een timmerman, metselaar, elektricien, loodgieter en dakdekker voor nodig zijn en waarbij je, naast de arbeidskosten, ook een shitload aan materialen nodig hebt die niet een op een in een m²-prijs of uurprijs zijn door te rekenen.
En toch lukt het menig stukadoor niet om een offerte te maken en sturen ;)

Aan de andere kant hoef ik echt niet een offerte tot op de euro maar tegenwoordig is een middenweg ook fijn.
Overigens ook contact gehad met een kerel die een bedrijf runde waarbij hij het klantcontact, offertes, ect. voor een groep aannemers regelde want daar ging het altijd mis, ect. Die maakte dan eerst een kosten indicatie en daarna pas op verzoek een echte offerte.
3x raden waar het mis ging...na de indicatie nooit meer wat gehoord zelfs na diverse mailtjes en belletjes :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• WiseGuy!
Ach ja, hier op het forum wordt er nogal fel gereageerd als je e.e.a. in twijfel trekt. Feit blijft dat het gewoon - een uitzondering daargelaten - een ordinair zooitje is momenteel. Cashen, cashen, cashen.

Als de opdracht niet genoeg meters of easy money bevat beland je gewoon in de prullenbak. Of op de stapel 'terugbellen in barre tijden'.

Kan er bij hoog en laag beweerd worden dat het toch echt aan de opdrachtgever ligt, ik weet inmiddels 7!! maanden verder wel beter. Ik wens ze allemaal een heerlijk faillissement toe over een jaar of wat. En ja, je wordt wat rancuneus na de zoveelste beroerde ervaring... :+

Een aannemer schakel je (ik tenminste wel) in om ontzorgd te worden. Iemand die de boel voor je regelt en zorgt dat alles gereed komt. Anders kan je het net zo goed zelf gaan doen. Vooral dat stukje ontzorgen krijg ik kramp van in m'n kaken. Als men al niet eens in staat is om fatsoenlijk te reageren en/of aan afspraken te houden in een voortraject, hoe moet dat als het straks echt in de uitvoering zit.

[ Voor 30% gewijzigd door WiseGuy! op 11-05-2021 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

sapphire schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:32:
[...]
En toch lukt het menig stukadoor niet om een offerte te maken en sturen ;)
Deze sneer mag je achterwege laten

[ Voor 30% gewijzigd door Outerspace op 11-05-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Daan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:15:
[...]
Wij hebben voor de vernieuwing van ons dak ongeveer 30 (!) aannemers aangeschreven. De helft reageerde helemaal niet, van de andere helft hebben er 3 positief gereageerd.
Gek hè... die weten ook gewoon dat ze samen met vele anderen als gratis vergelijkingsmateriaal voor vergelijken van offertes worden gebruikt. Wat zou je zelf doen als er weer het zoveelste mailtje binnenkomt terwijl je in de tijd van de volgende zinloze offerte ook gewoon geld kan verdienen.

Blijft natuurlijk een beroepsgroep met vele prutsers maar ik kan in tijden van hoge vraag best snappen dat ze geen tijd steken in dingen waar de slagingskans zo laag is. En het gros zit gewoon voor het komende jaar al vol en velen brengen nu helemaal geen offertes meer uit die ze pas zoveel later kunnen oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
Yowzawood schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Gek hè... die weten ook gewoon dat ze samen met vele anderen als gratis vergelijkingsmateriaal voor vergelijken van offertes worden gebruikt. Wat zou je zelf doen als er weer het zoveelste mailtje binnenkomt terwijl je in de tijd van de volgende zinloze offerte ook gewoon geld kan verdienen.

Blijft natuurlijk een beroepsgroep met vele prutsers maar ik kan in tijden van hoge vraag best snappen dat ze geen tijd steken in dingen waar de slagingskans zo laag is. En het gros zit gewoon voor het komende jaar al vol en velen brengen nu helemaal geen offertes meer uit die ze pas zoveel later kunnen oppakken.
Dat argument hoor ik heel vaak, maar waarom is het eigenlijk zo raar dat je als consument meerdere prijzen naast elkaar legt? Lijkt me de normaalste zaak van de wereld, dat hoort nou eenmaal bij het vak. Als je een auto gaat kopen, kijk je ook bij meer dan 1 garage neem ik aan? Ik heb nog nooit een garagehouder horen zeggen 'Opdonderen, want je bent toch bij meer garages aan het shoppen'.

Dus dan vraag ik me af hoe een aannemer de slagingskans bepaalt? Kijkt ie naar de buurt waar de klant woont? Of ie een grote auto (dikke portemonnaie) heeft? Of ie een beetje 'dom' is?

Dat ze geen tijd hebben is op zich geen zonde, daar normaal over communiceren blijkt nog erg lastig. Resultaat is dat er heel veel mensen aan het lijntje gehouden worden.

[ Voor 6% gewijzigd door WiseGuy! op 11-05-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:48
Veel mensen gaan nu bezig met hun huis/tuin en willen een overkapping of kantoor. Ik net zo en schrok ook van de offertes. Een vrij simpel kantoor in de tuin kwam neer op € 45000, exclusief een heleboel randzaken die ik alsnog zelf kan doen. Door corona zijn veel materialen slecht leverbaar en door de hoge vraag schieten de prijzen omhoog.

[ Voor 11% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 11-05-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:59:
Veel mensen gaan nu bezig met hun huis/tuin en willen een overkapping of kantoor. Ik net zo en schrok ook van de offertes. Een vrij simpel kantoor in de tuin kwam neer op € 45000. Door corona zijn veel materialen slecht leverbaar en door de hoge vraag schieten de prijzen omhoog.
Ik weet niet hoe groot je kantoor moet zijn, maar deze bedragen vind ik idd ook debiel. Ik ben dus op het punt dat ik zelf weer aan de slag ga. Ik had een keer ontzorgd willen worden door een aannemer, maar niet tegen zulke prijzen. En zeker niet met zulk gedrag. 8)7 Materialen zijn idd slecht leverbaar, maar als je het courant houdt kom je een heel eind. Zelfs een simpele panlat is in prijs verdubbeld. Dan kan je dat tuinkantoor waar 45k voor gevraagd wordt makkelijk voor 15k neerzetten. Toch lekker verdiend, kost alleen wat meer tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Harrie_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:39:
[...]

En dat heeft vooral te maken met het feit dat over het algemeen de beroepsgroep stucadoors gevuld wordt met mensen die werkelijk niet capabel waren om een echt vak te leren
Neerkijken op mensen en over één kam scheren, goed bezig pik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:00
WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:32:
Nou... de laatste update was van begin maart. Tijd voor een vervolg.

Ik ben ondertussen - omdat ik het echt he-le-maal gehad heb met al die aannemers - zelf de fundering voor het tuinkantoor aan het maken. Die ga ik in ieder geval zelf wel zetten, zit er in ieder geval nog wat voortgang in het hele gebeuren.
Balen man, hier hetzelfde riedeltje. Stucen plafond + schilderen plafond & de muur kregen we ook steeds geen offerte. Zijn zelfs 3 man wezen kijken en vervolgens wordt het stil van hun kant (???). Uiteindelijk via via op het werk een bevrienden gevonden en deze zou zijn eigen schilder meteen aanleveren. December/november offerte gehad en tot 24 april moeten wachten tot deze plek had. Een week van te voren kregen we te horen dat ie de week erop tijd had. 8)7 Ze zijn uiteindelijk zaterdag begonnen, zodat ze die maandag op tijd klaar zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Frieks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:04:
[...]

Neerkijken op mensen en over één kam scheren, goed bezig pik :+
Daarom zeg ik ook
Harrie_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:39:
[...] over het algemeen [...]
Maar goed, dat is mijn ervaring na ongeveer 15 jaar in de bouw en daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 11-05-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:38

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:57:
[...]

Dat argument hoor ik heel vaak, maar waarom is het eigenlijk zo raar dat je als consument meerdere prijzen naast elkaar legt? Lijkt me de normaalste zaak van de wereld, dat hoort nou eenmaal bij het vak. Als je een auto gaat kopen, kijk je ook bij meer dan 3 garages neem ik aan? Ik heb nog nooit een garagehouder horen zeggen 'Opdonderen, want je bent toch bij meer garages aan het shoppen'.

Dus dan vraag ik me af hoe een aannemer de slagingskans bepaalt? Kijkt ie naar de buurt waar de klant woont? Of ie een grote auto (dikke portemonnaie) heeft? Of ie een beetje 'dom' is?

Dat ze geen tijd hebben is op zich geen zonde, daar normaal over communiceren blijkt nog erg lastig. Resultaat is dat er heel veel mensen aan het lijntje gehouden worden.
Toen wij enkele verbouwingen wilde laten uitvoeren hadden wij ook wat offertes opgevraagd bij diverse aannemers. Eén aannemer vroeg vooraf €500 om een offerte te ontvangen, wat wij bij goedkeuring van de offerte als 'aftrekpost' zouden ontvangen. De verbouwingen die wij voor ogen hadden waren bij deze aannemer ook nog eens vele malen hoger dan ons budget.

Uiteindelijk voor twee lokale aannemers van het dorp gegaan, wellicht waren ze wat duurder dan de overige aannemers waar wij contact mee gezocht hebben, maar ze hebben uitstekend werk geleverd en uitmuntende service (in de avond langsgekomen om nog wat kleine dingen op te lossen, advies op materiaal (lees: 3x vragen of wij echt zo gek waren om duur materiaal te nemen :+ ) etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:19
Onderschrijf ook de zienswijze van TS. Niet te doen momenteel. Je kunt bijna beter een bouwadviseur betalen om koffie te komen drinken als je zelf aan de gang bent. En dat hij dan af en toe zegt waar je op moet letten.

Toch onlangs een heel goede ervaring gehad met het herstel van waterschade. Had er echt geen vertrouwen in dat de aannemer zou komen opdagen. Maar alles keurig gecommuniceerd en telkens op tijd afspraken nakomen. Ook de door hem ingeschakelde schilders waren er wanneer het moest. Kijk: dan betaal ik ook graag (veel geld) voor het werk en bel ik je ook op als er nog eens iets moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:05
SlqmLqck schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:06:
[...]

Balen man, hier hetzelfde riedeltje. Stucen plafond + schilderen plafond & de muur kregen we ook steeds geen offerte. Zijn zelfs 3 man wezen kijken en vervolgens wordt het stil van hun kant (???). Uiteindelijk via via op het werk een bevrienden gevonden en deze zou zijn eigen schilder meteen aanleveren. December/november offerte gehad en tot 24 april moeten wachten tot deze plek had. Een week van te voren kregen we te horen dat ie de week erop tijd had. 8)7 Ze zijn uiteindelijk zaterdag begonnen, zodat ze die maandag op tijd klaar zouden zijn.
in oktober offerte getekend voor een dakdekker ..................................wacht nog steeds tot die komt :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Laatst online: 14:56
Deze aannemers hebben - als ik het goed begrijp - een uitgewerkte offerte gestuurd. Daar hebben ze dus (flink wat) tijd in gestoken en als de offertes niet veel van elkaar afwijken dan is dit (nu even) de prijs. Heb je het idee dat in die offertes nog onderhandelingsruimte zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:57:
[...]
Dat argument hoor ik heel vaak, maar waarom is het eigenlijk zo raar dat je als consument meerdere prijzen naast elkaar legt?
Ik zeg toch niet dat het raar is? Vanuit het standpunt van een consument is het te begrijpen. Maar hetzelfde geldt toch ook vanuit het standpunt van een aannemer.... die zijn ook niet gek en maken gewoon een selectie van wat ze oppakken of wat ze kunnen oppakken. Elke tijd en moeite die ze steken in dingen die niets opleveren is zonde.

Voor hen zijn die aanvragen waar ze 1 van de 30 zijn ook gewoon spam :-).

Ben ook wel met je eens dat een standaard mailtje dat ze geen tijd of interesse hebben wel zo fraai.... maar de realiteit is nou eenmaal anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Wat een prijzen zeg! Ik heb hier (regio zuid) een garage van 6x6.5m laten zetten in betonsegmentbouw. Ziet er keurig uit, baksteenmotief, kleur door het beton gemengd etc etc. Zit een plat dak op met 2x HEA180 balk en EPDM erover. Houtsegmentbouw kost vziw niet veel meer of minder.

Voorbereidingswerk voor de vloer doe ik zelf evenals installatie garagedeur, isolatie, elektra, aftimmeren etc. Ik ben goed op weg naar een totaalbedrag van ~€17k.

Een garage is natuurlijk flink simpeler dan een aanbouw oid maar ik vind ~€4k/m2 wel een heel groot verschil met de ~€450/m2 waar ik op uitkom.

Als je je schuurtje wilt laten zetten: bovenstaande is gebouwd door A&B Betonbouw. €11k voor muren en dak, verder niks. Geplaatst in 3 dagen, super tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
Harrie_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:10:
[...]

Daarom zeg ik ook

[...]

Maar goed, dat is mijn ervaring na ongeveer 15 jaar in de bouw en daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.
Dat de meeste stukadoors geen afgeronde HBO-master hebben, eens. Maar denigrerend over het stukadoorsberoep doen is niet zo chique. Ik vraag me af waarom stukadoor geen "daadwerkelijk vak" is?

Maar goed, off topic. Dus laten we er geen ellenlange discussie over voeren. Vind de opmerking alleen niet echt gepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Frieks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:21:
[...]
Dat de meeste stukadoors geen afgeronde HBO-master hebben, eens.
[...]
Dat heeft niets te maken met een HBO-opleiding. De meeste vaklieden op de bouw hebben geen HBO afgerond en daar zitten hartstikke kundige, goede mensen bij.
Frieks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:21:
[...]
Maar denigrerend over het stukadoorsberoep doen is niet zo chique. Ik vraag me af waarom stukadoor geen "daadwerkelijk vak" is?
[...]
Mijn ervaring leert me dat er een aantal beroepsgroepen op de bouw rondlopen die - voornamelijk - gevuld zijn met asociale mensen waar altijd trammelant mee is. Het vak 'stucadoor' is daar een van.

In mijn ervaring heb je bij stucadoors over het algemeen te maken met:
• Mensen die zelf bepalen wanneer ze wel of niet op komen dagen.
• Na het afronden van het werk vertrekken en een enorme rotzooi achter laten.
• Alles vlakken 'op het oog', als je dan een lange lat of waterpas langs de muur houdt dan is het geenszins recht.
• Nooit bereid zijn om één extra vinger uit te steken; al vaak genoeg meegemaakt dat er ergens een spijker uit de muur steekt. Niet eruit trekken, niet melden, gewoon eromheen smeren en wegwezen...

Maar nogmaals dat is mijn ervaring met die beroepsgroep. Dat gezegd hebbende ben ik ook weleens de 'betere stucadoor' tegengekomen, maar die kan ik op één hand tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Omdat ik toch ook naar andere alternatieven voor onze uitbouw aan het uitkijken was, heb ik ook gedacht een aantal prefab-bedrijven (waar je online kan configureren) een offerte uit te laten brengen. Onder andere www.deprefabriek.nl. Zag er veelbelovend uit, goede site, goede uitleg. Ook mooie prijs van plm. 70k. De prijs die we ongeveer voor ogen hadden en waar budget voor is.

Drie keer raden: geen zin in, geen tijd. "Wij werken alleen in een straal van 50km van Amsterdam"

Pffffff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:28

Haan

dotnetter

WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:36:
Omdat ik toch ook naar andere alternatieven voor onze uitbouw aan het uitkijken was, heb ik ook gedacht een aantal prefab-bedrijven (waar je online kan configureren) een offerte uit te laten brengen. Onder andere www.prefabriek.nl. Zag er veelbelovend uit, goede site, goede uitleg. Ook mooie prijs van plm. 70k. De prijs die we ongeveer voor ogen hadden en waar budget voor is.

Drie keer raden: geen zin in, geen tijd. "Wij werken alleen in een straal van 50km van Amsterdam"

Pffffff.
Probeer ze om te kopen door duizend euro extra te bieden :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40
Yowzawood schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Ja dat vind ik gek ja. Offertes uitbrengen hoort erbij, anders kan je geen geld verdienen. Ik heb elke aannemer persoonlijk aangeschreven, in batches van 5. Als er dan niemand uberhaupt reageert, ja dan schrijf ik de volgende 5 aan. Bijzonder hoe jij ineens denkt te weten wat er in mijn mailtje staat en hoe ik ze aangeschreven heb.

In ieder geval, ze zijn gewoon netjes uitgenodigd om te komen kijken naar wat er moet gebeuren, op lokatie. Mochten ze de klus zien zitten, en wij hebben er zelf ook een goed gevoel bij, dan kunnen we ze vragen om een prijsindicatie. Als die in lijn der verwachting ligt kunnen we het over een offerte hebben die wat meer gespecificeerd is. We hadden het hier over werkzaamheden van €30k+, niet één dagje werk ofzo.

Gewoon helemaal niet reageren op een aanvraag vind ik communicatief niet sterk, misschien zelfs onbeleefd. Dan kan je van mij niet nog een keer een klus verwachten, ook niet in de mindere tijden als ze er weer om staan te springen. Als je als aannemer dan wel langskomt, alles opmeet, inspecteert, en vervolgens niet meer van je laat horen vind ik het nog asocialer.

Aan de andere kant hebben we ook gewoon van de andere helft netjes een afwijzing gekregen, waarvan ongeveer 80% daarvan aangaf teveel werk te hebben en binnen x-aantal maanden niet te kunnen starten. Dat is ook prima, maar zeg dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Haan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:47:
[...]

Probeer ze om te kopen door duizend euro extra te bieden :P
Ik heb gevraagd of de reden is dat er dan meer transportkosten gemaakt worden. Ik woon op 200km van de prefabriek. Dus die 150 kilometer transportkosten wil ik best voor mijn rekening nemen.

Ik geef het weinig kans. Ook bij de prefab-bedrijven is het hosanna schijnbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door WiseGuy! op 11-05-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:54
Wij zijn ook bezig met een uitbreiding van onze bovenwoning over twee verdiepen. Inclusief grondige verbouwing bovenverdieping en dakterras. Architect gaf een inschatting dat we voor +/- 180.000 klaar waren. Ex keuken & badkamers. Offertes die we ontvangen zitten er zo 100.000 boven. Er wordt gewoon enorm veel verbouwd. Huizenprijzen zijn ge-explodeert dus loont het meer om je eigen huis uit te breiden.

Gelukkig geen haast en wonen we hier prima en via via wel aannemers gevonden die een offerte uit willen brengen. Dan hebben ze wel pas volgend jaar tijd.
https://deprefabriek.nl/ ?
offtopic:
Leuke animatie, jammer dat de fundering zo slecht is uitgevoerd :)

[ Voor 17% gewijzigd door TimDJ op 11-05-2021 16:02 ]

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 18:34
Ik was op zoek naar een schilder.... ik pak zelf wel weer de kwast.
Ik was op zoek naar een dakdekker... ik kruip zelf wel weer de ladder op.
Ik was op zoek naar een hovenier... we hebben de tuinverbouwing zelf maar weer opgepakt.

Inderdaad, de helft reageert helemaal niet, anderen geven aan dat je pas volgend jaar aan de beurt bent en sommigen komen langs en laten vervolgens niet meer van zich horen..

Toen ik in 2012 mijn huis heb laten bouwen stonden ze in de rij en had ik in korte tijd een huis staan. Die tijden zijn (voorlopig) duidelijk voorbij.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
TimDJ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:59:
Wij zijn ook bezig met een uitbreiding van onze bovenwoning over twee verdiepen. Inclusief grondige verbouwing bovenverdieping en dakterras. Architect gaf een inschatting dat we voor +/- 180.000 klaar waren. Ex keuken & badkamers. Offertes die we ontvangen zitten er zo 100.000 boven. Er wordt gewoon enorm veel verbouwd. Huizenprijzen zijn ge-explodeert dus loont het meer om je eigen huis uit te breiden.

Gelukkig geen haast en wonen we hier prima en via via wel aannemers gevonden die een offerte uit willen brengen. Dan hebben ze wel pas volgend jaar tijd.

[...]

Ah sorry, typo. Inderdaad, die ja. Leek me zeer geschikt. Hebben we thuis ons eisenpakket bijgesteld en denken we prefab te gaan; zelfs die hebben geen zin, tijd, ... vul maar in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 17:50
Omdat ik toch ook naar andere alternatieven voor onze uitbouw aan het uitkijken was, heb ik ook gedacht een aantal prefab-bedrijven (waar je online kan configureren) een offerte uit te laten brengen. Onder andere www.deprefabriek.nl. Zag er veelbelovend uit, goede site, goede uitleg. Ook mooie prijs van plm. 70k. De prijs die we ongeveer voor ogen hadden en waar budget voor is.

Pffffff.
Waar zit je qua regio? Wij hebben er voor onze uitbouw ook naar gekeken en er zijn er meerdere, allemaal met min of meer hetzelfde principe.

Ze zijn wel heel vaak gericht op een uitbouw op palen dus eentje viel daarom voor ons al weer af. Ik ben nu aan het proberen waar een aannemer die met SIP werkt mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
D-e-n schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Waar zit je qua regio? Wij hebben er voor onze uitbouw ook naar gekeken en er zijn er meerdere, allemaal met min of meer hetzelfde principe.

Ze zijn wel heel vaak gericht op een uitbouw op palen dus eentje viel daarom voor ons al weer af. Ik ben nu aan het proberen waar een aannemer die met SIP werkt mee komt.
Drenthe.

Of het op palen of op staal gefundeerd wordt maakt mij niet zoveel uit. Het kan hier op staal, maar een prefab fundering op palen zou hier best handig kunnen zijn om een stukje hoogteverschil te overbruggen.

Vooralsnog is het vooral onze locatie die afvalt, niet zozeer dat er bij mij prefabbers afvallen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 17:50
WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:20:
[...]

Drenthe.

Of het op palen of op staal gefundeerd wordt maakt mij niet zoveel uit. Het kan hier op staal, maar een prefab fundering op palen zou hier best handig kunnen zijn om een stukje hoogteverschil te overbruggen.

Vooralsnog is het vooral onze locatie die afvalt, niet zozeer dat er bij mij prefabbers afvallen :+
Wij hebben geen achterom dus heien is wel een dingetje voor ons. Locatie is in Haarlem minder een probleem. Voor wat betreft Drenthe: je hebt ook nog prefast.nl zag ik? Geen ervaring mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
D-e-n schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:24:
[...]

Wij hebben geen achterom dus heien is wel een dingetje voor ons. Locatie is in Haarlem minder een probleem. Voor wat betreft Drenthe: je hebt ook nog prefast.nl zag ik? Geen ervaring mee verder.
Prefast gebeld. Ze namen in ieder geval de telefoon op. :P

Uitgelegd dat we een prefab aanbouw willen laten plaatsen. Collega van regio 'Noord' was er niet, maar mijn gegevens werden genoteerd en ik word teruggebeld. Fingers crossed dan maar.

Hij vroeg nog wel wanneer ik deze aanbouw verwacht geplaatst te krijgen. Heb gezegd 'als het maar geen 2023 wordt'. Hij gaf aan dat ze in de planning nu rond oktober zitten. Ik zeg: daar teken ik voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verbouwen is een verlengde van de huizenmarkt in zijn algemeen denk ik zo. Een appartement waar ik in 2012 zo'n €215.000 voor betaalde gaat inmiddels met een vraagprijs van €450.000 de markt op, wordt verkocht voor €550.000, en de kopers gaan er dan nog lustig aan laten klussen door partijen die ook 2x zoveel vragen als een paar jaar geleden 🤷‍♂️

Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het nu doet, denk ik. Verbouwkosten zullen weer normaliseren, en huizenprijzen zullen ook eerst weer in een kleine dip komen voordat ze weer omhoog gaan.

De truc is om dit te herkennen en ook je eigen salaris of uurprijs omhoog te gooien :7 Anders haalt de inflatie je deze jaren gruwelijk hard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:50

MLLL

Palm Treo 650

sapphire schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Aannemer kan ook de m3 maal een x bedrag doen, iets in mij zegt dat je daar niet akkoord mee gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
MLLL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:10:
[...]

Aannemer kan ook de m3 maal een x bedrag doen, iets in mij zegt dat je daar niet akkoord mee gaat...
Nou ja, niet als dat 4k per m3 is idd. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Blue-eagle schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:56:
Verbouwen is een verlengde van de huizenmarkt in zijn algemeen denk ik zo. Een appartement waar ik in 2012 zo'n €215.000 voor betaalde gaat inmiddels met een vraagprijs van €450.000 de markt op, wordt verkocht voor €550.000, en de kopers gaan er dan nog lustig aan laten klussen door partijen die ook 2x zoveel vragen als een paar jaar geleden 🤷‍♂️

Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het nu doet, denk ik. Verbouwkosten zullen weer normaliseren, en huizenprijzen zullen ook eerst weer in een kleine dip komen voordat ze weer omhoog gaan.

De truc is om dit te herkennen en ook je eigen salaris of uurprijs omhoog te gooien :7 Anders haalt de inflatie je deze jaren gruwelijk hard in.
True, maar om daar nou op te gaan zitten wachten. Wie een glazen bol heeft mag het zeggen. Ik heb de ruimte nu nodig, niet pas over 5 jaar. Vandaar mijn conclusie dat ik zelf maar weer aan de slag ga om het enigszins te normaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

MLLL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:10:
[...]

Nouja wie weet is dat gunstiger ;)

Met onze vorige verbouwing slaande ruzie gehad met de aannemer omdat hij heeft lopen klooien met zijn uren en daar kwamen we op een uur loon uit waar je gemiddelde advocaat met gemak van kan inhuren :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

sapphire schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:14:
[...]

Nouja wie weet is dat gunstiger ;)

Met onze vorige verbouwing slaande ruzie gehad met de aannemer omdat hij heeft lopen klooien met zijn uren en daar kwamen we op een uur loon uit waar je gemiddelde advocaat met gemak van kan inhuren :+
Ga er maar vanuit dat ie aan de hoge kant gaat zitten met de kuubprijs, buiten dat je weet niet wat je krijgt dus kan hij de goedkoopste materialen verwerken die hij kan vinden.

Was die verbouwing in urengeld of aangenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:10
WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb gevraagd of de reden is dat er dan meer transportkosten gemaakt worden. Ik woon op 200km van de prefabriek. Dus die 150 kilometer transportkosten wil ik best voor mijn rekening nemen.

Ik geef het weinig kans. Ook bij de prefab-bedrijven is het hosanna schijnbaar.
Ik ga het leuker maken. Transportkosten zijn exclusief in de offertes die ze sturen. Kosten waren 5030 euro per kilometer.

Wij zijn uiteindelijk voor een lokale aannemer gegaan. Iets duurder, maar wel maatwerk. Nadeel is dat we tot november moeten wachten.

[ Voor 1% gewijzigd door Remz op 11-05-2021 18:38 . Reden: Prijs was toch wat lager ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:38

GerritGekke

Gamechanger

TimDJ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:59:

[...]

offtopic:
Leuke animatie, jammer dat de fundering zo slecht is uitgevoerd :)
Een architect rekent je altijd naar de mond. Heb je toevallig op de voorkant een (bouw)budget met ze afgesproken? Laat de architect dan optimaliseren, vinden ze vaak niet leuk maar nu heb je (neem ik aan) geen project.
Remz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:01:
[...]

Ik ga het leuker maken. Transportkosten zijn exclusief in de offertes die ze sturen. Kosten waren ongeveer 50 euro per kilometer.

Wij zijn uiteindelijk voor een lokale aannemer gegaan. Iets duurder, maar wel maatwerk. Nadeel is dat we tot november moeten wachten.
Voor 500 euro krijg je alles in NL getransporteerd. 50 euro per kilometer is gewoon aso. Ik hoop dat dit soort bedrijven in slechte tijden de nering naar de tering werken.

[ Voor 21% gewijzigd door GerritGekke op 11-05-2021 18:22 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
GerritGekke schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:18:
[...]

[...]

Voor 500 euro krijg je alles in NL getransporteerd. 50 euro per kilometer is gewoon aso. Ik hoop dat dit soort bedrijven in slechte tijden de nering naar de tering werken.
Dit dus. Aso. Daarnaast geven ze als reden dat ze 'niet teveel tijd kwijt willen zijn aan reizen'. Say wut?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:19
WiseGuy! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:47:
[...]

Ja dat heb ik ook aangegeven. Punt is echter dat ze aangeven dat het gat tussen budget en offerte dusdanig is dat we ‘daar niet uit gaan komen’ 7(8)7

Denk ook wel dat bestek kostenverhogend is, maar dan is er iig geen misverstand over materialen en afwerkingsniveau. Ik wil exact bepalen wat ik krijg voor mn geld. Het gaat immers niet om een bos wortels.
Ik heb niet eens alles gelezen, maar ik ben ook een praktisch iemand, en als ik al je reacties tot nu toe lees en als je manier van schrijven in dit topic representatief is voor je communicatie met de aannemers snap ik dat ze wat met vork beginnen te schrijven.

Je komt over als iemand die exact weet wat hij wil, alles erg makkelijk vindt, stelt niets voor, beetje dit, beetje dat maar wel na de tijd kan gaan "zeuren" als 2 stopcontacten niet volgens bestek op de juiste plek zitten.

Dit zijn voor technische bedrijven "lastige" klanten.

Misschien heb ik het helemaal verkeerd, maar zo kom je op mij over gezien je reacties.

En ja de bouw is overspannen, en als je het allemaal zo goed zelf kunt, waarom doe je het dan niet :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WiseGuy!
Grolsch schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Ik heb niet eens alles gelezen, maar ik ben ook een praktisch iemand, en als ik al je reacties tot nu toe lees en als je manier van schrijven in dit topic representatief is voor je communicatie met de aannemers snap ik dat ze wat met vork beginnen te schrijven.

Je komt over als iemand die exact weet wat hij wil, alles erg makkelijk vindt, stelt niets voor, beetje dit, beetje dat maar wel na de tijd kan gaan "zeuren" als 2 stopcontacten niet volgens bestek op de juiste plek zitten.

Misschien heb ik het helemaal verkeerd, maar zo kom je op mij over gezien je reacties.

En ja de bouw is overspannen, en als je het allemaal zo goed zelf kunt, waarom doe je het dan niet :P
Ik ben zeker geen zeikerd, maar weet wel wat ik voor ogen heb. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat er mis is met 'mijn communicatie'. Wat is dan de 'juiste toon'? Beetje onwetend en nederig? Maar goed, ze zullen wel door schade en schande wijs geworden zijn door klanten die idd wel echte mierenneukers zijn. En gezien de overige berichten en reacties hier ben ik niet de enige die zich mateloos irriteert aan de prijsvorming en gebrek aan sociaal fatsoen.

En inderdaad, iedereen kan alles wel heel erg moeilijk gaan maken, maar de (woning)bouw is echt geen rocketscience. Voor de constructieve berekening schakel je uiteraard een expert in, maar met een waterpas, gezond verstand en twee rechterhanden kom je een heel eind. Vaak ben je te bang.

Waarom ik het dan niet zelf doe? Nou ja, dat doe ik nu dus wel (althans, de helft van de oorspronkelijke werkzaamheden). Het is simpelweg voor 1 persoon en de hoeveelheid werkzaamheden erg veel om alleen te doen. Dat is de reden dat ik hulp zoek in de vorm van een aannemer.

Overigens is ook zelf bouwen een hele opgave. Had vandaag contact met De Hoop-Pekso voor funderingsmaterialen. Levertijd van bekisting (courante maat 350x500), wapening en toebehoren: 4! werkweken. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door WiseGuy! op 11-05-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Ik weet niet of het al genoemd is, maar dit is uiteindelijk heel gunstig om mensen weer de bouw in te krijgen! Vooral de jongeren moesten allemaal zo nodig minimaal HBO doen om überhaupt een toekomst te hebben.

Bouwen en (IT) engineer voor de hoogste salarissen!

[ Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 11-05-2021 19:29 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:08:
[...]

En inderdaad, iedereen kan alles wel heel erg moeilijk gaan maken, maar de (woning)bouw is echt geen rocketscience. Voor de constructieve berekening schakel je uiteraard een expert in, maar met een waterpas, gezond verstand en twee rechterhanden kom je een heel eind. Vaak ben je te bang.
IT is echt geen rocketscience, laptoppie en internetverbinding en je programmeer alles en iedereen de moeder.
Vaak ben je te bang..

Ik wens je veel succes en hoop dat je hetzelfde afwerkingsniveau haalt dat je voor ogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
MLLL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:29:
[...]

IT is echt geen rocketscience, laptoppie en internetverbinding en je programmeer alles en iedereen de moeder.
Vaak ben je te bang..

Ik wens je veel succes en hoop dat je hetzelfde afwerkingsniveau haalt dat je voor ogen hebt.
Ja klopt, maar als je het zelf doet heb je minimaal 5 keer zoveel tijd ⌚. Volgens mij moeten werklui nu binnen een uurtje weer naar de volgende klant. Gestrest en snel. Wel goed meestal.

Mee eens dat bouwen vies tegen kan vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Harm_H op 11-05-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Grolsch schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Iets met risico-opslag _O-

Als een klant juist alles al netjes heeft uitgewerkt en voorgekauwd is dat ook eenvoudig afprijzen. Mooier kan bijna niet. Woningbouw valt over het algemeen in de lage risico categorie.
Met de huidige omstandigheden lachen de aannemers zich een scheur in de broek. De vraag is te groot, men betaald wel. Daar wordt momenteel op ingespeeld.
De prijzen van materiaal en arbeid stijgen, maar niet zo gek dat de aannemers hier doen geloven.

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
MLLL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:29:
[...]

Vaak ben je te bang..

Thanks!

En idd: IT is ook geen rocketscience. Overrated. En ik werk zelf in de IT notabene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:46
[...]

Overigens is ook zelf bouwen een hele opgave. Had vandaag contact met De Hoop-Pekso voor funderingsmaterialen. Levertijd van bekisting (courante maat 350x500), wapening en toebehoren: 4! werkweken. 8)7
Bekisting koop je ook niet kant en klaar, dat fix je eenvoudigweg met betonplex (ff zagen op maat) of steigerplanken. Paar piketpalen en storten dat beton. Zie je nooit meer terug. Zo gaat dat op elke bouw die ik gezien heb.

Wapeningstaal zit zeker geen 4 weken levertijd op,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11
Den_S85 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:17:
Kun je gewoon zo bij de Hornbach ophalen, 3x2 meter, 100 stuks als je wilt.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Misschien dat het feit dat je in de IT zit ook de reden is dat je niet snapt waarom alles zo lang duurt op het moment ;) Om wat opheldering te bieden:
- Staal is zeer slecht verkrijgbaar, en wat er is is 1,5 tot 2x zo duur als voorheen. Dus ook de wapening in je beton. Er is zeer weinig schroot verkrijgbaar, wat er wel is gaat via Turkije naar China.
- Betoncentrales zitten stampvol de komende maanden.
- Hout is pakweg twee keer duurder geworden. De VS kopen alles hier op omdat ze het niet meer uit China willen halen.
- Plastic is stukken duurder geworden.
- Je weet zelf hoe de woningmarkt ( en de verbouwmarkt) is.
- Er wordt meer gebouwd en ingepland dan ooit tevoren nu de woningcrisis ook eens een keer serieus genomen wordt.
- Er zijn geen scheepscontainers meer te krijgen door de gecombineerde voorgaande factoren. Transport is pakweg vier keer zo duur geworden.
- Iedereen is toen Corona kwam in blinde paniek gaan afschalen. Nu de vraag groter dan ooit blijkt te zijn is dat niet zomaar even om te draaien.
- Niemand kan mensen krijgen. Ze worden namelijk niet meer opgeleid omdat iedereen een eeuw lang geroepen heeft dat een kantoorbaan het hoogste doel was.
- De bouwvakkers onder ons willen nu ook eens fatsoenlijk betaald krijgen, en aangezien ze toch al tot halverwege volgend jaar werk hebben denken ze 'bekijk het lekker, pik' als jij met allerlei eisen aan komt zetten. Er is niets wat ze vervelender vinden dan mensen die er niets vanaf weten die hun gaan vertellen hoe ze hun werk moeten doen.
- Er zijn weinig schilders, hoveniers, stucadoors, bouwvakkers, timmermannen en loodgieters ( wederom, die worden niet meer opgeleid omdat niemand zin heeft om voor een hongerloon zich kapot te werken) en degene die er zijn zitten al tot halverwege volgend jaar vol.

Ofwel: als jij nu naar welk bedrijf dan ook gaat geven ze al geen offerte meer af omdat ze het de tijd, het personeel en het materiaal niet hebben. Mochten ze dat wel hebben gaan ze nog steeds geen offerte afgeven, omdat ze nu geen idee hebben wat de prijzen van het materiaal over een maand of wat zijn. Een offerte die nu werkt kan over een maand al niet meer rendabel zijn voor ze.

Mocht je dat allemaal dan nog voor elkaar krijgen, als je dan bijdehand gaat doen over hoe jij vindt dat het gedaan moet worden, ( en ja, dat is hoe het gezien wordt) dan krijg je een 'rot-op-offerte' met een belachelijke prijs zodat je er niet op in gaat. Al helemaal als er een reistijd van een uur op zit; no way dat ze dat gaan doen als het dichter bij huis kan.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wacht met de hele boel totdat de zwaar overspannen markt weer in kalmer vaarwater zit. En ja, dit kan zo een jaar of twee duren. Maar ik mag aannemen dat er geen haast is met een uitbouw?
Dus bespaar jezelf (veel te veel) geld en ellende, en wacht.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 16:13
Ik schrik echt van de bedragen hier. Voor hetzelfde geld kan je 10 bouwvakkers uit oost europa halen, een maand in een hotel zetten.
En dan maken ze de uitbouw van hout, net als in de VS. ben je misschien de helft kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Den_S85 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:17:
[...]

Bekisting koop je ook niet kant en klaar, dat fix je eenvoudigweg met betonplex (ff zagen op maat) of steigerplanken. Paar piketpalen en storten dat beton. Zie je nooit meer terug. Zo gaat dat op elke bouw die ik gezien heb.

Voor een veranda is dat prima, voor de rest is het allemaal isolerend bekistingsmateriaal van bijv. Isobouw

Is beter en werkt sneller.

Even iemand die met een totalstation het gebouw uitzet en je hebt binnen notime de fundering klaar omdat je die Isobouwbekisting in zo in de uitgezette buisjes prikt die daar voor ontwikkeld is.
Spaart tijd en meetfouten tot nul gereduceerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

Dabbel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:59:
Ik schrik echt van de bedragen hier. Voor hetzelfde geld kan je 10 bouwvakkers uit oost europa halen, een maand in een hotel zetten.
En dan maken ze de uitbouw van hout, net als in de VS. ben je misschien de helft kwijt.
Dat zijn niet de bouwvakkers die je wilt :+

De echt goede Polen e.d. zijn al lang hier in vaste dienst, de meeste daarvan blijven dan ook hier. Er zitten namelijk best vakmannen tussen.
De overgebleven mensen komen niet meer aan het werk omdat ze het simpelweg niet kunnen en omdat de bouwbedrijven intussen wel zo'n beetje in het snotje hebben wie dat zijn. Ook Oost-Europa is niet meer wat het 20 jaar geleden was.

Hypocrites must die

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:57:
[...]

Thanks!

En idd: IT is ook geen rocketscience. Overrated. En ik werk zelf in de IT notabene.
Elke baan is overrated als je er goed in bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Mag ik vragen wat dat kost? Ik wil volgend jaar een nieuwe schuur plaatsen met die afmetingen en me inmiddels wat aan het oriënteren qua kosten en mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Helgie schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:25:
...
- Hout is pakweg twee keer duurder geworden. De VS kopen alles hier op omdat ze het niet meer uit China willen halen.
...
Canada.

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

Oh, dat was wat ik hoorde. Lost in translation, dat gebeurt wel eens meer in mijn veld :+

Hypocrites must die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:42

Nikeo

Jawelles

Mijn wijk hier in Groningen wordt aangepakt. Oosterhoogebrug. Wat verduurzaming en isolatie maar met name eindelijk eens goed onderhoud. Ik schat dat een groot deel van de huizen, jaren 80, huurwoning is. Ik woon zelf koop. Er was vanuit de huiseigenaars de vraag gekomen of we ivm schaalvoordelen mee konden doen.

Eindelijk kwam de brief in de bus. Hoge materiaalprijzen, dure arbeid, ruime schattingen plus nog een dikke ontmoedigingstoeslag er boven op zodat er zo weinig mogelijk lastige huiseigenaren mee doen en je krijgt deze bedragen. Dan is het ook nog eens niet duidelijk wat ze dan precies gaan doen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8rlt7CQoJkMgMr5FQxMSCyYLMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqZLhLyZQtsGR9Jc8XVqwbAX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
Nikeo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:21:
Mijn wijk hier in Groningen wordt aangepakt. Oosterhoogebrug. Wat verduurzaming en isolatie maar met name eindelijk eens goed onderhoud. Ik schat dat een groot deel van de huizen, jaren 80, huurwoning is. Ik woon zelf koop. Er was vanuit de huiseigenaars de vraag gekomen of we ivm schaalvoordelen mee konden doen.

Eindelijk kwam de brief in de bus. Hoge materiaalprijzen, dure arbeid, ruime schattingen plus nog een dikke ontmoedigingstoeslag er boven op zodat er zo weinig mogelijk lastige huiseigenaren mee doen en je krijgt deze bedragen. Dan is het ook nog eens niet duidelijk wat ze dan precies gaan doen..

[Afbeelding]
Sommige prijzen hebben natuurlijk ook te maken met hoe groot de woning is, maar b.v. groepenkast vervangen voor 1000,- incl BTW is toch niet de hoofdprijs?
En ik zie wel meer posten die je niet zomaar goedkoper geregeld gaat krijgen. Blijft natuurlijk opgeteld wel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
[...]

Heb vorig jaar een aanbouw gemaakt; Tip: wapeningskorven op maat; dejonghandelsonderneming.nl

En de ‘powerkist’ had ik destijds het voordeligst bij bouwonline.com. Destijds allemaal vrij vlot leverbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 15:31
MeTooPV schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:36:
Sommige prijzen hebben natuurlijk ook te maken met hoe groot de woning is, maar b.v. groepenkast vervangen voor 1000,- incl BTW is toch niet de hoofdprijs?
En ik zie wel meer posten die je niet zomaar goedkoper geregeld gaat krijgen. Blijft natuurlijk opgeteld wel veel geld.
Toch vraag ik me af wat voor prachtige rookmelders dat zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:42
Neem een paar Nest protects ofzo? (Rook/koolmonoxide melder)
Per 2 stuks 230 euro bij Bol.
Je hangt er zo een stuk of 5 a 6 in een beetje woning als je het goed wilt doen.

Zijn dure dingen idd. Maar dan heb je wel sjieke melders hangen.

Kan uiteraard ook een stuk goedkoper met wat huis tuin en keuken rookmeldertjes van de gamma oid.

Maar coöperaties die huurwoningen opknappen staan sowieso niet bekend om schappelijke prijzen naar een particulier, hier ook meegemaakt. Dat is niks nieuws. Ik vind het eigenlijk nog wel meevallen die offerte overigens idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
sOid schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Mag ik vragen wat dat kost? Ik wil volgend jaar een nieuwe schuur plaatsen met die afmetingen en me inmiddels wat aan het oriënteren qua kosten en mogelijkheden :)
Dat mag. Heb de offerte net binnen. Komt ongeveer uit op € 1.500 inc BTW.

Daar zit dan wel een opslag ‘kleine order < 10m3’ van € 130,00 bij... best aan de prijs

Nou is de superkist ook niet de goedkoopste oplossing natuurlijk, maar wel bijzonder arbeidsvriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
Overigens ook bij de bouwmaterialen groothandel (landelijke partij) dezefde verhalen over aannemers die daar spullen bestellen:

“Ze doen de offertes lachend x2 in de hoop dat iemand niet akkoord gaat omdat ze de agenda vol hebben. En als er dan toch iemand akkoord gaat, willen ze veel moeite doen om de zzp ers in te huren. Bwahahahaha. En mensen tekenen toch we!”. .....

Het ligt dus echt niet aan eigenwijze, irritante en noten-op-zang hebbende vervelende opdrachtgevers zoals ik.

Waar ik overigens wel van schrok is de verkrijgbaarheid van (constructie)hout... 😬 schrikbarend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

WiseGuy! schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:33:

“Ze doen de offertes lachend x2 in de hoop dat iemand niet akkoord gaat omdat ze de agenda vol hebben. En als er dan toch iemand akkoord gaat, willen ze veel moeite doen om de zzp ers in te huren. Bwahahahaha. En mensen tekenen toch we!”. .....

Het ligt dus echt niet aan eigenwijze, irritante en noten-op-zang hebbende vervelende opdrachtgevers zoals ik.
Les 1 economieles "Vraag en aanbod"

Zo raar is het toch allemaal niet?!

Als je minder wil betalen wacht je 1 a 2 jaar.

Snap niet dat je je er zo over opwindt, je kan er toch niets aan veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:19
Beetje hetzelfde als hartje zomer bij 35 graden in de rij gaan staan bij de ijscoman en klagen dat ijsjes zo duur zijn.... marktwerking noemen ze dat.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Precies.

Tijdens de vorige crisis was het precies andersom. Werden aannemers uitgemolken, omdat er weinig werk was en veel concurrentie. Weet het niet meer precies, maar zijn er toen ook niet tienduizenden bouwvakkers uit de sector verdwenen

Heb zelf toen (2014) 180m2 huis 3 laags voor 125k van boven tot onder laten vernieuwen. Alleen muren zijn blijven staan. Overal vloerverwarming, alle leidingen vernieuwd etcetera.

Nog keuken van 30k voor 5k op faillissement veiling weten te regelen.

Gun het ze eigenlijk van harte dat de rollen nu omgedraaid zijn.

Niet leuk voor mensen die nu willen verbouwen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:53
Haha de tering. Gooi er 50k bij en je had in 2016 een 2-onder-1 kapper kunnen neerzetten op 250m2 grond.

Lijkt me niet normaal idd, kwestie van vraag en aanbod. Producten worden duurder, personeel is schaars en de vraag is enorm, voor jou 10 anderen die het wellicht wel neerleggen.

Ik zou de onvermijdelijke crisis lekker afwachten, ondertussen de centjes beleggen. Ben je over 5 jaar spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
MLLL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:48:
[...]

Les 1 economieles "Vraag en aanbod"

Zo raar is het toch allemaal niet?!

Als je minder wil betalen wacht je 1 a 2 jaar.

Snap niet dat je je er zo over opwindt, je kan er toch niets aan veranderen.
Ik snap marktwerking en an sich is daar niks mis mee. Waar ik me kapot aan erger is de arrogantie en de houding die aangenomen wordt. "Bwahahaha, wie doet me wat. Die sukkels betalen toch wel."

Ik hou er nou eenmaal niet van om verneukt te worden. Voor een ijsje met 35 graden ga ik ook zeker geen 5 euro betalen.

Feit blijft dat de hele bouwsector het erover heeft, van onderaannemer tot bouwmaterialenhandel tot particulier. Iedereen heeft deze verhalen en dat geeft wel aan dat er ergens iets niet in de haak is. Maar dit topic was bedoeld als vraag in oorsprong. Het antwoord heb ik allang, dus er mag wat mij betreft ook best een slotje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:57
WiseGuy! schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Ik snap marktwerking en an sich is daar niks mis mee. Waar ik me kapot aan erger is de arrogantie en de houding die aangenomen wordt. "Bwahahaha, wie doet me wat. Die sukkels betalen toch wel."

Ik hou er nou eenmaal niet van om verneukt te worden. Voor een ijsje met 35 graden ga ik ook zeker geen 5 euro betalen.

Feit blijft dat de hele bouwsector het erover heeft, van onderaannemer tot bouwmaterialenhandel tot particulier. Iedereen heeft deze verhalen en dat geeft wel aan dat er ergens iets niet in de haak is. Maar dit topic was bedoeld als vraag in oorsprong. Het antwoord heb ik allang, dus er mag wat mij betreft ook best een slotje op.
€5,- is nog een koopje :+
https://www.destentor.nl/...-s-ijs-in-uddel~a17154e3/

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

WiseGuy! schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Mwah, als IT'er moet je de marktwerking toch kunnen waarderen. Het tekort aan mensen zoals jij is de reden dat jij überhaupt kan overwegen om een aanbouw van 180k neer te zetten IPV je af te vragen of je de huur deze maand wel kan betalen.

Wat jij zegt over 'die houding' is puur en alleen wat je van horen zeggen hebt. Ten eerste: mensen betalen ook daadwerkelijk. Vraag me niet waarom, alles is belachelijk duur op het moment. Maar ze betalen het, dus er is geen enkel bedrijf dat uit de goedheid van hun hart de prijzen gaan verlagen.
Dat heeft niets te maken met iemand naaien, maar met het eerdergenoemde tekort aan mankracht, materialen en tijd.
Sowieso is het idee achter de meeste van die offertes om mensen juist af te schrikken, zoals ik al zei.

En ja, er zitten echt wel beunhazen in de bouw, maar het is een minderheid. De meeste zijn prima mensen en pakken nu geheel terecht hun kans om ook eens fatsoenlijk te verdienen. Ik denk dat je totaal onderschat hoe goed je het hebt in vergelijking met de aannemers waar je blijkbaar een hekel aan hebt.

Ofwel: doe het zelf of wacht twee jaar.

Hypocrites must die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiseGuy!
Helgie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:50:
[...]

Eens. Gisteren de eerste 10m3 afgegraven voor de fundering. Heerlijk die euro’s in mijn eigen zak :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:54
Nu ook in het nieuws over stijgende kosten voor bouw https://nos.nl/l/2380864

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
TimDJ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:00:
Nu ook in het nieuws over stijgende kosten voor bouw https://nos.nl/l/2380864
Dit kan eigenlijk alleen maar fout af gaan lopen op de middellange termijn.

Ik ben in ieder geval NU zoveel mogelijk bouwmateriaal in het voren aan het bestellen. En dan lekker aan de slag, geen afhankelijkheden van derden op de materialen na. Heerl0k. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:22

JT

VETAK y0

Pffffff.
In ieder geval gecommuniceerd, helder en eerlijk. wel kudt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Helgie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:50:
Mwah, als IT'er moet je de marktwerking toch kunnen waarderen. Het tekort aan mensen zoals jij is de reden dat jij überhaupt kan overwegen om een aanbouw van 180k neer te zetten IPV je af te vragen of je de huur deze maand wel kan betalen. ...
In de IT werkt de marktwerking juist niet. Ik zie nu startsalarissen die nu nog steeds veel lager liggen dan toen ik 15 jaar geleden begon. De salarisontwikkeling stagneert al sinds jaren, en de lonen dalen dus gecorrigeerd voor de inflatie. Ook de uurtarieven voor freelancers stijgen de afgelopen 10 jaar al niet meer.

De tekorten in de IT zijn kunstmatig: er is alleen een tekort aan goedkoop personeel. Wie bereid is om goed te betalen heeft voldoende keuze uit personeel.

In de bouw zijn er echte tekorten, er is echt schaarste aan personeel en materiaal. Het probleem wat de TS heeft zien wij ook: in 2015 een aanvraag gedaan bij een aannemer en in 2020 nog een keer voor hetzelfde. Op onze vraag waarom ze in 2020 50% meer vroegen dan in 2015 hebben ze niet gereageerd(was niet in NL trouwens). Waarom zouden ze ook aandacht besteden aan lastige/kritische/zeurende klanten? Ze hebben toch werk genoeg.
Dat denk ik ook, er zitten wel andere tijden aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

gold_dust schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:19:
[...]

In de IT werkt de marktwerking juist niet. Ik zie nu startsalarissen die nu nog steeds veel lager liggen dan toen ik 15 jaar geleden begon. De salarisontwikkeling stagneert al sinds jaren, en de lonen dalen dus gecorrigeerd voor de inflatie. Ook de uurtarieven voor freelancers stijgen de afgelopen 10 jaar al niet meer.

De tekorten in de IT zijn kunstmatig: er is alleen een tekort aan goedkoop personeel. Wie bereid is om goed te betalen heeft voldoende keuze uit personeel.

In de bouw zijn er echte tekorten, er is echt schaarste aan personeel en materiaal. Het probleem wat de TS heeft zien wij ook: in 2015 een aanvraag gedaan bij een aannemer en in 2020 nog een keer voor hetzelfde. Op onze vraag waarom ze in 2020 50% meer vroegen dan in 2015 hebben ze niet gereageerd(was niet in NL trouwens). Waarom zouden ze ook aandacht besteden aan lastige/kritische/zeurende klanten? Ze hebben toch werk genoeg.

[...]

Dat denk ik ook, er zitten wel andere tijden aan te komen.
toon volledige bericht
In de bouw en andere industrieën is het, in elk geval voor loonwerkers, niet heel anders. Werkgevers hebben het liefst dat je een HBO hebt, tien jaar ervaring hebt en dat je voor 1600 in de maand je hele lichaam naar de tering werkt, en dan zijn ze daadwerkelijk verbaasd dat ze geen mensen kunnen vinden. ( Ik heb serieus iemand meegemaakt die zo dacht.) Dus ja, iedereen die wat kan gaat ergens anders heen of begint voor zichzelf.

Hypocrites must die

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• WiseGuy!
Nog maar eens een update op dit topic.

Er is nog steeds geen aannemer gevonden. Ik had een goed contact en prettig gesprek gehad met een aannemer. Deze gaf aan dat hij wel samen wilde bouwen en dat binnen budget. Na ongeveer twee maanden aan het lijntje te zijn gehouden voor wat betreft het plannen van het werk, laat hij nu na de bouwvak helemaal niks meer van zich horen. 7(8)7

Wij zijn ondertussen op zoek gegaan naar oplossing in prefab. Dan maar meer gestandaardiseerd en beperktere keuzes. Denk op zich dat daar qua prijs prima iets te vinden is wat bij ons past. Ik denk dan aan partijen als de Prefabriek, groterwonen, uitbouwineenweek.

En goh... surprise surprise. Ze geven allemaal aan 'geen interesse, u woont te ver weg' en 'we werken alleen binnen een straal van 40km van Amsterdam... (say what?!) moedeloos worden we er wel van inmiddels.

Ondertussen heb ik dan wel zelf het bijgebouw maar geplaatst. Deze hebben we in gebruik genomen. *O*

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVe8JQRZIDBVQlZnuTL7pRW8x6s=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/H1fvJng4I2ccipBvydd4W5UN.gif?f=fotoalbum_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO9W4Gd57zpAs1ozjcP1NXRBg3k=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/bUbjzXhHxwYhV2cbE8DqkuUP.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzJPn3k5V-_cQPqPTlGyluHgk3k=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FQnTCknl6D219jCpbFb3n9J0.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grS1g-ddAmE1OnOYH_ZxktUr4ss=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/166IhKoeBuWNqPhOFLsd4toz.gif?f=fotoalbum_large

Totale kosten aan bouwmateriaal (ruwbouw en afbouw): plm. € 18.500. En dan hebben we echt nergens op bespaard (aluminium kozijnen, 16 stopcontacten, volledig hue, maatwerk radiator, brand- en inbraakbeveiliging, bekabeld lan, goede gevelbekleding, the works). Dus ja.. absurde prijzen van (minstens) 45k die men daarvoor durft te vragen... damn ik kan beter aannemer worden :P

Buitenafmetingen 450x350, plafondhoogte 243. Isolatiewaarde zo'n Rd 4,0. Doorlooptijd zo'n 2,5 maand geweest (in m'n eentje). Daar zit dan ook wel wachttijd in van maatwerk kozijnen, wat een levertijden...

[ Voor 6% gewijzigd door WiseGuy! op 31-08-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
WiseGuy! schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:22:

Totale kosten aan bouwmateriaal (ruwbouw en afbouw): plm. € 18.500. En dan hebben we echt nergens op bespaard (aluminium kozijnen, 16 stopcontacten, volledig hue, maatwerk radiator, brand- en inbraakbeveiliging, bekabeld lan, the works). Dus ja.. absurde prijzen van (minstens) 45k die men daarvoor durft te vragen... damn ik kan beter aannemer worden :P
Ziet er goed uit.

Heb je in je vergelijking van 18,5k versus 45k wel de factor arbeid meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
jeroenkb schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:03:
[...]

Ziet er goed uit.

Heb je in je vergelijking van 18,5k versus 45k wel de factor arbeid meegenomen?
Ik heb er zo'n 200-250 manuren aan gewerkt, dus dat komt er dan nog bij. Uurtarief allround € 50? Nog steeds een aanzienlijke winst die er in den zak gestoken wordt (los van de winst die al in het uurtarief zit). En het feit dat 'ze' het waarschijnlijk met een paar man in minder nominale uren kunnen uitvoeren.

[ Voor 33% gewijzigd door WiseGuy! op 31-08-2021 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
WiseGuy! schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Ik heb er zo'n 200-250 manuren aan gewerkt, dus dat komt er dan nog bij. Uurtarief allround € 50? Nog steeds een aanzienlijke winst die er in den zak gestoken wordt (los van de winst die al in het uurtarief zit).
Je hebt gelijk: zelfs als je met 75 euro rekent zou je nog meer dan 19k winst overhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WiseGuy!
jeroenkb schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:15:
[...]

Je hebt gelijk: zelfs als je met 75 euro rekent zou je nog meer dan 19k winst overhouden.
Ik zit eraan te denken om een nieuwe website te beginnen: www.laatjenietverneuken.nl En ja ja ik weet het, maar laat me even.. marktwerking blablabla

[ Voor 9% gewijzigd door WiseGuy! op 31-08-2021 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus de in het begin helpende Tweakers kunnen nog een factuurtje sturen, want je hebt nog wat budget over :+

Ziet er goed uit trouwens! netjes!
Pagina: 1 2 3 4 Laatste