Toon posts:

Absurde offertes voor uitbouw + kantoor

Pagina: 1 2
Acties:

• WiseGuy!
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20-10 21:48
Zonder hier het hele bestek neer te gaan schrijven wil ik toch eens van mede Tweakers horen hoe ze hier tegenaan kijken.

Wij willen onze woning uitbreiden aan de achterkant. Tekeningen zijn door mijzelf gemaakt, constructieberekeningen heb ik laten maken door constructeur en vergunningen hiervoor zijn binnen. Bestek is door mij geschreven, alles in detail uitgeschreven tot en met de laatste WCD toe.

Het gaat om uitbreiden van woonkamer, waarbij een deel van die uitbouw als nieuwe bijkeuken zal dienen. Totaal 7 meter breed, 4 meter diep. Doorbraak achtergevel met stalen ligger HEA160, l=4000. Voorzien van plat dak met EPDM en open houten gevelbekleding. Binnenwand van kalkzandsteen. Het is dus hybride HSB. Fundering op staal, ps combinatievloer en dekvloer met vloerverwarming. RC=4,5. Isolatie glaswol 170mm, dak afschot 200-150 xps. Qua installatiewerk mag je van standaard uitgaan (iets van 15 stopcontacten, utp, aansluiten vloerverwarmingen en aanleggen extra gasleiding tbv gashaard.

1x velux daglichtkoepen van 60x60. Verder komt er een aluminium hefschuifpui in van ongeveer 3,5m breed.

De huidige bijkeuken wordt veranderd in badkamer. Materiaal hiervoor (sanitair, tegels) heb ik al. Maar moet getegeld opgeleverd worden. Afmonteren en kitten doe ik zelf. Wanden woonkamer stucwerk sausklaar. Plafond zelfde verhaal.

Daarnaast nog een nieuwe geïsoleerde schuur die ik als kantoor ga gebruiken. Afmetingen 5x3. Gefundeerd op staal, HSB opbouw met plat dak. 1x aluminium buitendeur en raam van plm 2200x800. Binnenkant afwerken met multiplex, dus geen stucwerk. Elektra mag opbouw worden. Vloer voorzien van vloerverwarming en aansluiten op bestaand.

Nu heb ik een budget beschikbaar en daarbij ben ik uitgegaan van het volgende:

Oppervlakte is 7x4 + 5x3 = 43m2. Oftewel ongeveer 110m3. Een luxe afwerkingsniveau per m3 gerekend van rond de 800 euro. Dan zou je dit dus neer moeten kunnen zetten voor 110x750=82.500 euro. Terrein is makkelijk bereikbaar voor materieel.

Maak ik nu een enorme rekenfout of is het normaal dat er offertes van rond de 180.000 euro op de mat vallen? 8)7

we only make way for the man who boldly pushes past us

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Zonder het zien van de offertes is er moeilijk over te oordelen.

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10:08
Aannemers die allemaal druk zijn en de hoofdprijs vragen?

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 11:53
WiseGuy! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:42:

Maak ik nu een enorme rekenfout of is het normaal dat er offertes van rond de 180.000 euro op de mat vallen? 8)7
tien jaar geleden was het niet normaal nee

nou vragen ze de hoofdprijs ze hebben toch werk genoeg

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11:23
Zelf weinig verstand van maar heb je rekening gehouden met corona en de huidige werkdruk bij aannemers? Iedereen wilt plots zijn huis verbouwen. Kwestie van vraag & aanbod dus ze kunnen veel meer vragen.

• WiseGuy!
bie100 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:50:
[...]

tien jaar geleden was het niet normaal nee

nou vragen ze de hoofdprijs ze hebben toch werk genoeg
Er komt een tijd dat ze consumenten die willen investeren weer hard nodig hebben. Ik vind dit voor de aannemerij niet echt reclame.

• bie100
BCC schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Zolang de rente stand laag is, en mensen thuis vast zitten in hun huisje, is 1600 euro per m3 ook het nieuwe normaal ben ik bang :)
nee oké maar zo werkt het wel nu hoge prijzen lange wachttijden

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zal het je laten weten. Ben nu in Utrecht een offerte aan het vragen voor een dakopbouw van 4,5x8 meter op een huisje uit 1910, met dakkapelletje, een beetje klassiek metselwerk, twee kamers en verplaatsen van een CV ketel, dakdoorbraak, extra trap plaatsen. frans balkonnetje en 'dakkapel'. Schilderklaar opgeleverd inderdaad.

Ik verwacht 70k als offerte eerlijk gezegd. Ik schat dat het 60-75m3 is, dus zit wat hoger dan die 800/m3 wel.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19-10 20:34
Zonder hier het hele bestek neer te gaan schrijven wil ik toch eens van mede Tweakers horen hoe ze hier tegenaan kijken.

Wij willen onze woning uitbreiden aan de achterkant. Tekeningen zijn door mijzelf gemaakt, constructieberekeningen heb ik laten maken door constructeur en vergunningen hiervoor zijn binnen. Bestek is door mij geschreven, alles in detail uitgeschreven tot en met de laatste WCD toe.

Het gaat om uitbreiden van woonkamer, waarbij een deel van die uitbouw als nieuwe bijkeuken zal dienen. Totaal 7 meter breed, 4 meter diep. Doorbraak achtergevel met stalen ligger HEA160, l=4000. Voorzien van plat dak met EPDM en open houten gevelbekleding. Binnenwand van kalkzandsteen. Het is dus hybride HSB. Fundering op staal, ps combinatievloer en dekvloer met vloerverwarming. RC=4,5. Isolatie glaswol 170mm, dak afschot 200-150 xps. Qua installatiewerk mag je van standaard uitgaan (iets van 15 stopcontacten, utp, aansluiten vloerverwarmingen en aanleggen extra gasleiding tbv gashaard.

1x velux daglichtkoepen van 60x60. Verder komt er een aluminium hefschuifpui in van ongeveer 3,5m breed.

De huidige bijkeuken wordt veranderd in badkamer. Materiaal hiervoor (sanitair, tegels) heb ik al. Maar moet getegeld opgeleverd worden. Afmonteren en kitten doe ik zelf. Wanden woonkamer stucwerk sausklaar. Plafond zelfde verhaal.

Daarnaast nog een nieuwe geïsoleerde schuur die ik als kantoor ga gebruiken. Afmetingen 5x3. Gefundeerd op staal, HSB opbouw met plat dak. 1x aluminium buitendeur en raam van plm 2200x800. Binnenkant afwerken met multiplex, dus geen stucwerk. Elektra mag opbouw worden. Vloer voorzien van vloerverwarming en aansluiten op bestaand.

Oppervlakte is 7x4 + 5x3 = 43m2. Oftewel ongeveer 110m3. Een luxe afwerkingsniveau per m3 gerekend van rond de 800 euro. Dan zou je dit dus neer moeten kunnen zetten voor 110x750=82.500 euro. Terrein is makkelijk bereikbaar voor materieel.

De offerte van mijn nieuwe (zadeldak)woning van cirka 9x11 meter, klassiek gemetseld, was 2 jaar geleden Euro 185.000,= (Bouwbedrijf Stellingwerf te Elsloo, Friesland)
NB dit is zonder alle technische installaties, tegelwerk en schilderwerk... en de binnen betimmering, scheidingswanden, deuren e.d. op de verdieping want dat doe ik zelf.

Ik had eerder 2 andere offertes die echter 40.000 euro verschil hadden, daarop heb ik een bouwkundig adviseur gevraagd om een offerte te maken op basis van mijn schetsen, hij kwam uit op Euro 180.000,=,
Dit advies koste mij naar ik meen 800 euro, maar ik wist wel waar ik aan toe was.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11:02

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Titel onttaged en sensatieloos gemaakt ;)

Zie dat je twee onderdelen hebt plus eigenlijk een renovatie van de begane grond. Het is wat misleidend om dit op 'dure' uitbouw te gooien als er ook nog een kantoor bij komt in de tuin, hele bg gestuukt, kitklare badkamer, etc.

[Voor 60% gewijzigd door Señor Sjon op 17-02-2021 19:18]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jaaap schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:20:
Moet het persé nu?
ls je een jaartje wacht zullen de prijzen weer iets genormaliseerd zijn.
Over een jaartje gaan ze beginnen aan een miljoen woningen, met name sociaal (waar de aannemer niets op verdient) dus denk eerder dat je beter kunt opschieten :+.

Misschien kun je je vraag droppen of m3 prijzen zoeken in het zelfbouw topic .

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:46
En in plaats van een compleet uitgewerkt bestek op tafel te gooien, eens om de tafel gaan met een aannemer? Laat de aannemer "meedenken" (waarbij jij nog steeds kan sturen op hetgeen je wilt).

Nu wordt alles afgeprijsd tegen extreem hoge tarieven. Wellicht dat een andere oplossing (die net zo goed kan zijn) goedkoper is voor de aannemer en dus voor jou.

Nu gaan over alle prijzen nog een toeslag en daar gaat nog een keer hun ak + w&r overheen.

Aan de andere kant, als je het zelf kan doen... ik zou voor 100k graag een jaartje in de zooi willen zitten hoor

• di-Rossi
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 07:34
Op dit moment zit ik in een verbouwing, dakopbouw. Ca. 25m2 vloeroppervlak hoogte >2,6m voor ongeveer €700m3
Afwerking stucwerk incl. gespoten plafonds. Incl. installatiewerk elektra compleet nieuw 8 wcd, netwerk aanleg, geen aanpassing van groepen in de meterkast. aanpassing vloerverwarming en CV. Incl. Sloopwerk bestaand dak. In NH

De offerte bedragen lijken mij heel hoog, dus iets in het traject zorgt voor een prijsopdrijvend effect. Ik heb vooraf ook aannemers over de vloer gehad en vanuit hun de beste oplossing laten aandragen. Daar over gaan onderhandelen en ja tegen gezegd. Ik heb ze ook vrij gelaten in de periode voor uitvoering zodat ze dit optimaal konden inplannen.

Ik denk dat jouw bestek ervoor zorgt dat je de aannemer "dwingt" in jou keurslijf mee te gaan (moet het bijv. per se HSB zijn?) ook kan het bestek ervoor zorgen dat de aannemer denkt ik ben 1 van de velen die wordt aangevraagd dus ik flans even een offerte in elkaar.

Ik zou het dus omdraaien en een aannemer met jou eisen zelf de oplossing laten bepalen.

Blizzard: Speakerrrr#2714

• EdwinC
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 09:00
Ik heb vorig jaar mijn gehele onderverdieping verbouwd en ik kreeg soortegelijke offertes binnen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om alles in eigen beheer te doen. Dus zelf installateur regelen zelf tegelzetter regelen etc. etc. Verder heb ik het sloopwerk en div. elektrawerk zelf gedaan.

Hierdoor heb je ook meer keuze vrijheid voor de aanschaf van materialen (wat ik overigens ook bijna allemaal zelf heb gedaan).

Het kost je natuurlijk wel de tijd voor het organisatorische werk. Maar dat gaf mij ook wel meer gevoel van controle over de voortgang.

Alles bij elkaar scheelde het mij bijna de helft in kosten met de orignele offertes.

[Voor 10% gewijzigd door EdwinC op 18-02-2021 09:05]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• rochelledw
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11:44
Jeetje, Wij gaan in maart beginnen met bouwen van onze Casco woning. Dat is dan wel een hele woning maar voor 236 m2 woonoppervlakte betalen wij 240.000. Niet perse vergelijkbaar met een aanbouw maar te bizar voor worden dat ze je 180.000 ervoor willen vragen.

Wij bouwen in Noord-holland noord.

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:06
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Dank voor je reactie. Nu weet ik niet in hoeverre dit te vergelijken is, want wij willen plat gezegd een uitbouw en een losse 'schuur'. In principe is dat - op het aansluiten en aanhalen van bestaand - vrij recht toe recht aan.

Alles in eigen beheer doen overweeg ik uiteraard ook met dergelijke bedragen. Materialen inkopen is het werk niet, ik weet precies wat ik wil hebben en laat dan alles bezorgen. Het enige waar ik een beetje meezit is dat ik de stalen ligger en het aansluiten van het nieuwe bouwwerk op bestaand (zodat je later niet een scheurenpaleis krijgt) wat 'gevoelig' vindt. Daarnaast heb je nog de aluminium hefschuifpui en ramen/deuren. Dat zou ik ook liever uitbesteden.

Punt is natuurlijk ook dat zolang er mensen zijn die de bedragen betalen ("Doen we toch via de hypotheek, lekker goedkoop" 8)7 ) ik het nakijken heb. Beslist niet arrogant bedoeld, maar ik krijg ook sterk het idee dat een aannemer piekfijn aanvoelt of je er als opdrachtgever zelf een beetje kijk op hebt of niet (en of er dus easy money te maken valt). Zucht. Als ik er zo nog eens over nadenk lijkt het wel of ze gewoon de verkoopprijs per m2 in de buurt hebben opgezocht en dat hebben gebruikt voor de offerte. Komt akelig dicht in de buurt.

Punt is dat wij de verbouwing niet met een hypotheek financieren, maar er gewoon hard voor gespaard hebben. Sure, met het onderpand kan ik die 180k makkelijk financieren, maar ik laat me liever geen poot uitdraaien...
Afgelopen jaar ook veel verbouwingen gehad, mijn ervaring met aannemers is dat als je ze een compleet bestek voorschoteld, precies hoe je het wilt hebben met materialen en al ze een stuk duurder zijn dan als je ze laat langskomen, advies vraagt, ze laat meedenken en alsnog krijgt hetgeen je wilt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• loeberce
  • Laatst online: 10:08
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:35:
[...]

Concessies... dat zou dan eigenlijk alleen maar kunnen zitten in de gevelbekleding en deur/kozijn? Voor de rest is het allemaal standaard kalkzandsteen en beton. Installatiewerk is ook niet bijzonder.
We kennen jouw bestek niet, dus misschien heb je wel een exotische fabrikant of dikte kalkzandsteen opgegeven waardoor die post heel duur is. Vind je het waard om kalkzandsteen te specificeren, of mag iets anders ook? Als je met die gedachte nog eens door je bestek kijkt is er vast wel wat te optimaliseren, zonder dat je inboet aan het gewenste kwaliteitsniveau.

• WiseGuy!
Gebanned schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:43:
Bekijk het eens vanuit de aannemer. Als jijaannemer was en kon kiezen tussen:
* een gedetailleerd bestek afprijzen van een opdrachtgever die precies weet wat hij wil (en vervolgens het risico lopen op een hoop gedoe als er in het werk ineens iets anders blijkt te zijn dan op papier stond);
*of een opdracht aannemen met daarin de vrijheid om iets te bouwen op de manier waar ik goede ervaring mee heb; in combinatie met een opdrachtgever die zich niet al te druk kan maken over de laatste details.

Waar zou jij voor kiezen? En bovenop welke offerte zet je een extra marge om eventueel gedoe vast in te calculeren?
Kennelijk werkt het inderdaad zo. Maar ja, the devil is in the details. Als ik straks met een C-merk aluminium schuifpui zit word ik daar niet heel vrolijk van als de boel weer eens aanloopt. Of dat ik na een jaar van die fraaie uitlopers en verzwakking in de houten gevelbekleding krijg omdat de aannemer dacht dat het met een spijkerpistool sneller monteren was.

Maar eens: deze insteek lijkt me klauwen met geld te kosten. :X

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:48

Het eerste wat mij opvalt is het extreme detail, alsof je een gigantische marktpartij bent (alsof je een gemeente bent en een hele straat laat opbouwen) en helemaal de allergische reactie op het woord 'bestek'. Hoe meer er op papier staat, hoe minder ruimte er is voor flexibiliteit en redelijkheid. Zoals je zelf zegt: alles neergezet tot de laatste WCD aan toe.

Stel je voor ze zitten er straks 2cm naast kwa locatie of iets knulligs. Helaas, staat op papier. Mogen ze de hele muur open breken en aanpassen (of korting accepteren). Dat betekend voor een aannemer heel veel risico.
Dat leidt er dan automatisch toe dat je geen 'particulier' prijs krijgt maar 'private partij' prijs. Die zijn altijd aanzienlijk hoger. Ik verwacht dat als je op een normale manier uitvraag doet de prijzen al heel erg anders kunnen worden.

Volgende wat mij opvalt is je hoge luxe afwerkingsniveau. Je vraagt om vloerverwarming aanpassen en daarbij in nog te realiseren nieuw gebouw aan te leggen, alle wanden/plafonds afwerken, werk in de badkamer.. Oh la la. Dat stukje badkamer is alleen al 5-10k denk ik. Vloerverwarming zal ook zo in die richting van 15k zijn (+2e CV ketel voor dat vrijstaande kantoor, want je gaat geen LTV leiding door koude grond laten lopen hoop ik), stucwerk wanden+plafonds idem (5k). Dan nog zaken als speciale schuifpui/lichtkoepel (weer 5k) en al helemaal die gasleiding (serieus, vanaf meterkast de vloer openbreken waar al vloerverwarming in ligt? halllooo risico marge bonus verdubbelaar).

Ik zit al zo op >40k voor slechts de afwerkingen aan de binnenkant, en dan heb ik nog niet eens gekeken naar zaken als kosten voor de isolatie, elektra, aanpassingen groepenkast. Zou niet verbaasd zijn als er zo nog eens 10k bij komt. Totaal ga je zo >45k, laten we dat afronden op 50k.

Daarbij vraag je om uitbouw+nieuwe kantoorruimte. Zover ik weet is een beetje kale uitbouw van 7x4 zo 50k-60k.
Een vrijstaand kantoor zal helemaal rap die kant op gaan, aangezien je geen simpel houten tuinhuisje wilt maar eentje van steen met betonnen ondervloer, vloerverwarming/isolatie/... dan red je het niet met zeg de standaard 10k voor een kant en klaar houten gebouwtje. Je gaat zo naar 20k.
Ik ga al zo >75k zodat je de 2 geraamtes hebt staan. Plus dan nog de kosten voor fundering (op staal = gewoon op de grond, is daar nog grondverbetering voor nodig etc?).

Dan zitten we al zo op 125k en dan stop ik er nog geen moeite in, en praten we nog niet over het kwantificeren van winst of risico (bestek!).

• Haan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:45

Haan

dotnetter

180.000 / 43 = 4186 euro per vierkante meter. Vergelijk dat met de huidige waarde en oppervlakte van je huis, dat zou enigzins bij elkaar in de buurt moeten liggen.
Bij mij in de buurt (Haarlem) ligt de prijs per m2 al gauw op minimaal 4000-5000 per m2.

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

• WiseGuy!
Xanaroth schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Het eerste wat mij opvalt is het extreme detail, alsof je een gigantische marktpartij bent (alsof je een gemeente bent en een hele straat laat opbouwen) en helemaal de allergische reactie op het woord 'bestek'. Hoe meer er op papier staat, hoe minder ruimte er is voor flexibiliteit en redelijkheid. Zoals je zelf zegt: alles neergezet tot de laatste WCD aan toe.

Stel je voor ze zitten er straks 2cm naast kwa locatie of iets knulligs. Helaas, staat op papier. Mogen ze de hele muur open breken en aanpassen (of korting accepteren). Dat betekend voor een aannemer heel veel risico.
Dat leidt er dan automatisch toe dat je geen 'particulier' prijs krijgt maar 'private partij' prijs. Die zijn altijd aanzienlijk hoger. Ik verwacht dat als je op een normale manier uitvraag doet de prijzen al heel erg anders kunnen worden.

Volgende wat mij opvalt is je hoge luxe afwerkingsniveau. Je vraagt om vloerverwarming aanpassen en daarbij in nog te realiseren nieuw gebouw aan te leggen, alle wanden/plafonds afwerken, werk in de badkamer.. Oh la la. Dat stukje badkamer is alleen al 5-10k denk ik. Vloerverwarming zal ook zo in die richting van 15k zijn (+2e CV ketel voor dat vrijstaande kantoor), stucwerk wanden+plafonds idem (5k). Dan nog zaken als speciale schuifpui/lichtkoepel (weer 5k)

Ik zit al op >35k voor slechts de afwerkingen aan de binnenkant, en dan heb ik nog niet eens gekeken naar zaken als kosten voor de isolatie, elektra, aanpassingen groepenkast, gasleiding. Zou niet verbaasd zijn als er zo nog eens 10k bij komt. Totaal ga je zo >45k, laten we dat afronden op 50k.

Daarbij vraag je om uitbouw+nieuwe kantoorruimte. Zover ik weet is een beetje kale uitbouw van 7x4 zo 50k-60k.
Een vrijstaand kantoor zal helemaal rap die kant op gaan, aangezien je geen simpel houten tuinhuisje wilt maar eentje van steen met betonnen ondervloer, vloerverwarming/isolatie/... dan red je het niet met zeg de standaard 10k voor een kant en klaar houten gebouwtje. Je gaat zo naar 20k.
Ik ga al zo >75k zodat je de 2 geraamtes hebt staan. Plus dan nog de kosten voor fundering (op staal = gewoon op de grond, is daar nog grondverbetering voor nodig etc?).

Dan zitten we al zo op 125k en dan stop ik er nog geen moeite in, en praten we nog niet over het kwantificeren van winst of risico (bestek!).
Bedankt. Tja, luxe afwerking. Wie wil dat niet als je dergelijke bedragen uit gaat geven?

Voor wat betreft tuinkantoor: deze is 'gewoon' in houtskelet hoor, niet gemetseld. Daar hoeft ook geen aparte ketel voor, want de huidige ketel (CW6) heeft meer dan voldoende vermogen. Er ligt al vloerverwarming in de hele woning, dus er hoeft alleen maar een paar vierkante meter bij aangelegd te worden.

Maar ik wil er ook helemaal niet tegenin gaan, dit topic helpt me wel om e.e.a. wat anders te gaan formuleren (lees vrijlaten voor interpretatie van aannemer).

Trouwens, hoe vaak wordt er wel niet op gewezen om afspraken goed op papier te zetten om gedonder te voorkomen...?

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:16
Misschien heeft de aannemer ook een irritatie-factor ingecalculeerd?

• Xanaroth
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Bedankt. Tja, luxe afwerking. Wie wil dat niet als je dergelijke bedragen uit gaat geven?

Voor wat betreft tuinkantoor: deze is 'gewoon' in houtskelet hoor, niet gemetseld. Daar hoeft ook geen aparte ketel voor, want de huidige ketel (CW6) heeft meer dan voldoende vermogen. Er ligt al vloerverwarming in de hele woning, dus er hoeft alleen maar een paar vierkante meter bij aangelegd te worden.

Maar ik wil er ook helemaal niet tegenin gaan, dit topic helpt me wel om e.e.a. wat anders te gaan formuleren (lees vrijlaten voor interpretatie van aannemer).

Trouwens, hoe vaak wordt er wel niet op gewezen om afspraken goed op papier te zetten om gedonder te voorkomen...?
Je leest mijn post niet goed. Ik heb het niet over 'luxe afwerking, wie wilt dat niet'. Ik heb het over details.

Stel de aannemer werkt liever (of heeft contacten met) een ander merk of andere standaard maten. Daar is hier geen ruimte voor, het moet volledig exact op jouw manier. Dat betekend dat je een dikke premium berekent krijgt, want risico en je kunt niet profiteren van voordelen. Jouw spullen worden immers normaal niet gebruikt, dus er geld geen korting EN wat er overblijft is restafval ipv materiaal om elders weer te gebruiken. Geen inkoopvoordeel, wel risico, das extra kosten voor jou.

Zeggen 'een dubbele wcd in de hoek, op 50cm van de grond en muur' is aardig hetzelfde als 'een dubbele wcd, merk xx type yy, aangebracht op 573 mm hoogte en 476mm vanaf de muur'. Staat zo netjes op papier, goed afgesproken.
Echter in dat 1e geval kan er samen nagedacht worden over (goedkopere) alternatieven, en geef je ook met de maatvoering aan dat er ruimte is voor aanpassing/discussie. Nog belangrijker: is het risico voor de aannemer beheersbaar.
In het 2e geval ziet de aannemer de bui al hange, 3 maanden lang terugkomen want het is nog niet volgens spec.

Als je dat doet op elk puntje (merk/type/dikte isolatie, merk/type/afmetingen bouwmateriaal, etc etc) zet je je aannemer helemaal klem. Ze kunnen niet voordelig inkopen, of werken met wat ze kennen (en dus kunnen). Daar betaal je voor.

Dat is jouw keuze, en je recht, alleen wees je bewust van dat keuzes geld kosten. Maar je komt hier vanwege de prijs, en dus is dat mijn advies: Ga met zo'n lokale aannemer praten alsof je een normaal mens bent en geen BAM/Heijmans/Boskalis.

[Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 18-02-2021 10:15]

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12-07 14:27
Het is ook een beetje een zinloze discussie.... je kan wel vinden dat het voor minder moet kunnen maar als je niemand kan vinden die het daarvoor ook wil doen dan ben je allen jezelf gek aan het maken.

Realiteit is dat materialen en uurlonen de laatste 1,5 jaar flink zijn gestegen, net zoals de vraag. Recente offertes zijn gewoon (veel) hoger dan ouder vergelijkingsmateriaal. Accepteren of niet uitbreiden.

Vraag nog een paar offertes aan en als die ook te hoog zijn weet je voldoende.
Of je het dan ervoor over hebt om dan nu uit te breiden kan je alleen zelf beantwoorden.

[Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 18-02-2021 10:12]

• WiseGuy!
mwa schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:04:
Misschien heeft de aannemer ook een irritatie-factor ingecalculeerd?
Zou kunnen. Zo vervelend en irritant ben ik eigenlijk niet hoor. Ik probeer oprecht te leren waar het aan ligt (dat kan idd ook prima deels aan mij liggen).

• Xanaroth
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Duidelijk. Ik heb het opgeschreven als "4x WCD in zelfde schakelmateriaal als bestaand". Geen afmetingen of installatietechnische tekening of dat soort zaken. Isolatie omschreven als "Glaswol 170mm" etc. Alleen de gevelbekleding wel hel duidelijk gespecificeerd, want anders gedonder met de welstandscommissie.
Wat is bestaand merk? type? kleurstelling? Is dat uberhaupt nog te krijgen, waar dan? Wat als door de jaren heen, side-by-side, er toch kleurverschil te zien is, mag ik dan als aannemer in het hele huis alles vervangen 'zodat het hetzelfde is als bestaand'?
Stapels risico's in slechts 1 kleine zin = kosten = jij krijgt een hoge prijs.

Nogmaals, gaat niet om de WCD. Gaat om je stijl van de aanvraag. Elke keer dat je specificaties of eisen neerzet, helemaal als dat eigenlijk niet nodig is (zoals maatvoering kalksteen, echt, wordt toch gestucd dus wat kan jou het schelen) of onduidelijk ("bestaand') gaat de prijs met factoren omhoog.
Waarom moet het 5x3 zijn voor dat kantoor, en zou bijvoorbeeld 4x3 ook geen optie zijn als het dan de helft goedkoper wordt? Idem 7x4, waarom zou 6x4 of 7x3 niet kunnen? Soms kan een kleine aanpassing exponentieel in de prijs doorwerken. Ene geval is het een standaard spul, andere geval speciaal te bestellen maatwerk en gaat het 2-3x over de kop.
Waarom praat je niet als mens-tot-mens over wat technisch/financieel interessanter of beter is, wat er anders kan, etc? Nog een leuke: waarom mag dat glaswol alleen specifiek 170 zijn, terwijl iets als 160/180 gangbaarder is en menige merken niet eens 170 voeren?

Even heel ander voorbeeldje, omdat je blijft hangen in de WCD en het niet breder trekt naar je volledige aanvraag: mijn hovenier rekent een hele andere prijs voor 'trouwens, ik wil een stuk gras in de tuin om op te liggen' of iets als '5m2 gras aanleggen' en al helemaal '5m2 gras, ingezaaid, Lolium perenne, moet gedaan zijn voor de zomer".
Dat 1e geeft vrijheid in de vorm/maat/uitvoering bij het totale ontwerp, houdt de risico's beheersbaar, geeft vrijheid tot discussie en zorgt voor een gezonde relatie. Dat laatste... je mag van geluk spreken als ze je een offerte sturen, komt dan in het bakje voor als ze een rustige periode hebben om eens terug te bellen maar eigenlijk is dat het gedoe niet waard.

Terwijl mijn eindresultaat en eigenlijke wens, een mooi stukje groen om op te liggen en spelen, bij alle 3 hetzelfde is krijg ik 3 totaal reacties.. en 2-3 andere prijzen, afhankelijk of #3 een prijs afgegeven krijgt.

offtopic:
Zo is de prijs voor mijn >70m2 achtertuin en >15m2 voortuin SAMEN, lager dan mijn collega met <50m2 tuin. Terwijl hij de standaard tegels+gras+tegels heeft en wij een heel speciaal ontwerp. Simpelweg omdat ik de hovenier vrijheid geef in zaken als materialen ('wat raad je ons aan?', maatvoeringen (iets met gras, iets planten en stukje terras - hé dat ontwerp komt exact uit op hele tegels), uitvoeringsperiode (ergens komende jaar, desnoods af en toe een dagje tussendoor, we zitten toch thuis #corona) en dat soort grappen. Hij wou per se nu (want corona), en exact die 2 verschillende specifieke tegels van vrouwlief en moest 3 setjes van 1/3e zijn tegels-gras-tegels (die arme tegelsnijder daar...).
Eisen en stijl zijn echt goud waard in de wereld van aannemers.

[Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 18-02-2021 10:42]

• WiseGuy!
Xanaroth schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:30:
[...]

Wat is bestaand merk? type? kleurstelling? Is dat uberhaupt nog te krijgen, waar dan? Wat als door de jaren heen, side-by-side, er toch kleurverschil te zien is, mag ik dan als aannemer in het hele huis alles vervangen 'zodat het hetzelfde is als bestaand'?
Stapels risico's in slechts 1 kleine zin = kosten = jij krijgt een hoge prijs.

Nogmaals, gaat niet om de WCD. Gaat om je stijl van de aanvraag. Elke keer dat je specificaties of eisen neerzet, helemaal als dat eigenlijk niet nodig is (zoals maatvoering kalksteen, echt, wordt toch gestucd dus wat kan jou het schelen) of onduidelijk ("bestaand') gaat de prijs met factoren omhoog.
Waarom moet het 5v3 zijn, en zou bijvoorbeeld 4x3 ook geen optie zijn als het dan de helft goedkoper wordt? Idem 7x4, waarom zou 6x4 of 7x3 niet kunnen, waarom praat je niet als mens-tot-mens over wat technisch/financieel interessanter of beter is? Waarom mag dat glaswol alleen specifiek 170 zijn, terwijl iets als 160/180 gangbaarder is en sommige merken niet eens 170 voeren?

Even heel voorbeeldje, omdat je blijft hangen in de WCD en het niet breder trekt naar je volledige aanvraag: mijn hovenier rekent een hele andere prijs voor 'trouwens, ik wil een stuk gras in de tuin om op te liggen' of iets als '5m2 gras aanleggen' en al helemaal '5m2 gras, ingezaaid, Lolium perenne, moet gedaan zijn voor de zomer".
Dat 1e geeft vrijheid in de vorm/maat bij het totale ontwerp, houdt de risico's beheersbaar en zorgt voor een gezonde relatie. Dat laatste... je mag van geluk spreken als ze je een offerte sturen, komt dan in het bakje voor als ze een rustige periode hebben om eens terug te bellen.

Terwijl mijn eindresultaat en eigenlijke wens, een mooi stukje groen om op te liggen en spelen, bij alle 3 hetzelfde is krijg ik 3 totaal reacties.. en 2-3 andere prijzen, afhankelijk of #3 een prijs afgegeven krijgt.
Los van het feit dat ik open wil staan voor kritiek, ik hoef hier geen gelijk te halen, maar vind ik dit wel erg ver gaan. Eigenlijk zeg je: 'laat die aannemer maar lekker schuiven, heb jij straks je aanbouw'. En ja, 7x4 moet wel 7x4 zijn. Daar is namelijk een vergunning voor verleend. Haast heb ik overigens ook helemaal niet dus hoeft niet 'voor de zomer' klaar te zijn. Hoeft zelfs niet dit jaar, dus alle vrijheid om dit in te plannen voor ze.

Een WCD 'conform bestaand' heb ik met ze doorgesproken. Is gewoon hartstikke courant en supersimpel Jung LS990 wit. Dat er kleurverschil kan optreden lijkt me normaal. Daar zal je mij echt niet over horen. Punt is dus eigenlijk: wat schrijf ik dan wel op? Glaswol 170 tja... als ik het niet specificeer zit je straks met een rolletje van 4cm te koekeloeren en heb je het nogal koud in de winter. Even gechargeerd. Maar punt duidelijk, ik ga een aannemer carte blanche uitnodigen en zal het resultaat daarvan hier ook delen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Een paar vierkante meter? Je hebt het over 7x4 = 28 m2 = 3 groepen als hoofdverwarming die ook weer ergens vandaan getrokken moet worden. En dat is alleen de woning. Het kantoor krijgt ook vloerverwarming (2 groepen) die dus graafwerk door de tuin van leidingen betekent?

Het valt me op dat je in je bewoording sommige dingen heel klein maakt, terwijl er wel een bak werk achter schuilt. Een badkamer heeft gewoon veel installatiewerk. Tegels alleen leggen zonder voegen en kitten? Waarom zou je daar als aannemer je vingers aan willen branden? Laat dan de badkamer afmaken met de notie dat tegels en sanitair directieleveringen zijn.

Ik ben het overigens niet helemaal eens met het kritiek op je bestek. Sommige dingen zoals de afmeting van KZS is wat overbodig, in de regel bepaalt de leverancier dat. Overigens wil je geen rood boorsel van poriso, maar poriso krimpt een stuk minder dan kalkzandsteen, dus in dat opzicht wel gunstiger om naadvorming te voorkomen. De WCD's zou ik wel naam en rugnummer geven. Bv. Jung LS990, kleur wit (RAL9010) en eventueel het typenummer van de Jung site. Dat is namelijk wel weer makkelijk vinden. ;)

• Xanaroth
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:42:
[...]

Los van het feit dat ik open wil staan voor kritiek, vind ik dit wel erg ver gaan. Eigenlijk zeg je: 'laat die aannemer maar lekker schuiven, heb jij straks je aanbouw'. En ja, 7x4 moet wel 7x4 zijn. Daar is namelijk een vergunning voor verleend. Haast heb ik overigens ook helemaal niet dus hoeft niet 'voor de zomer' klaar te zijn. Hoeft zelfs niet dit jaar, dus alle vrijheid om dit in te plannen voor ze.

Een WCD 'conform bestaand' heb ik met ze doorgesproken. Is gewoon hartstikke courant en supersimpel Jung LS990 wit. Dat er kleurverschil kan optreden lijkt me normaal. Daar zal je mij echt niet over horen. Punt is dus eigenlijk: wat schrijf ik dan wel op? Glaswol 170 tja... als ik het niet specificeer zit je straks met een rolletje van 4cm te koekeloeren en heb je het nogal koud in de winter. Even gechargeerd. Maar punt duidelijk, ik ga een aannemer carte blanche uitnodigen en zal het resultaat daarvan hier ook delen.
OP vraag: waarom is mijn prijs zo hoog.
Ook jij: nee, er is echt niks bespreekbaar aan de inhoud. Zelfs niet als dat enorme invloed heeft op de prijs.

Weer mis je het punt...? Gaat niet om wat je wilt, of wat er kan, of wat de vergunning zegt. Gaat om de stijl van gevraagde details en communicatie!
Gaat niet om alleen om die WCD, waar je je op blijft vastbijten. Gaat niet alleen om de exacte maatgeving van de uitbouw of schuur. Het gaat om het totaalplaatje, dat er nu nergens ruimte zit in je aanvraag - en daar wordt je op afgerekend want dat betekend extra kosten en risico. Beiden worden doorberekend in de offerte.

Dus wat wil jij nou... Als je het exact eist en opgeleverd wilt zoals je aangeeft, is de prijs die je moet betalen bekend. 188k, waarschijnlijk via bankoverschrijving in delen, niet via pin. Gewoon handtekening zetten en klaar. Als je een andere prijs wilt, zul je bereid moeten zijn te communiceren - en daarmee automatisch de inhoud van je aanvraag open te stellen voor veranderingen. Anders heeft erover praten ook geen zin.

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12-07 14:27
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:48:
[...]
Het valt me op dat je in je bewoording sommige dingen heel klein maakt, terwijl er wel een bak werk achter schuilt. Een badkamer heeft gewoon veel installatiewerk. Tegels alleen leggen zonder voegen en kitten? Waarom zou je daar als aannemer je vingers aan willen branden? Laat dan de badkamer afmaken met de notie dat tegels en sanitair directieleveringen zijn.
Precies.... voor zoiets ren je als aannemer toch gewoon gelijk van weg. Als het later lekt wie gaat dan het gezeik krijgen?

En al die details. Daar ben je wil je een goede offerte kan maken dagen mee bezig om uit te zoeken. En als je dan weet dat je één van de vele offertes bent neem je daar gewoon zo'n marge op dat het altijd uitkan.

Maar nog steeds blijft het verhaal, de laatste 1,5 jaar zijn prijzen gewoon enorm omhoog gegaan. Als je dat niet kan of wil accepteren moet je gewoon niet uitbreiden of het zelf doen. Vergelijken met historische prijzen wordt je alleen ongelukkig van.

[Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 18-02-2021 10:59]

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Als ik de aannemer bel naar aanleiding van zijn offerte en vraag of we verder kunnen praten om de mogelijkheden te onderzoeken waar we kunnen optimaliseren / veranderen geeft deze ook niet thuis. Ben prima bereid om concessies te doen, dat is echt het punt niet. Maar dat betekent wel dat er zo'n 40% van de prijs af zou moeten. Of anders gezegd: dat ik nog ergens 40% moet besparen met concessies. Als ik dat vertel geeft deze aan dat dat er niet in zit, ook niet met aanpassingen aan ontwerp/eisen/materiaal.

Maar goed, misschien zijn prijzen van 800 m3 wel niet meer reëel in 2021..
Heb je al eens geprobeerd om een offerte op te vragen met daarbij expliciet gemeld dat e.e.a. aan voorbereidend werk al gedaan is maar niet persé vast staat? Kan goed zijn dat een aannemer dan met een iets vagere offerte komt die een stuk lager uitvalt, maar uiteindelijk 99% hetzelfde levert

• Xanaroth
[...]

Als ik de aannemer bel naar aanleiding van zijn offerte en vraag of we verder kunnen praten om de mogelijkheden te onderzoeken waar we kunnen optimaliseren / veranderen geeft deze ook niet thuis.
Dat zegt IMO alles over de onderlinge relatie en communicatie. Als je aannemer een offerte voor 180k neerlegt en geen zin heeft daarover te praten of verder moeite in te stoppen, zegt een hoop over het traject hiervoor en het volledige bestek/tekeningen (ook wat wij nu niet te zien krijgen).
Dat spreekt eerlijk gezegd niet direct in je voordeel, als een aannemer eigenlijk geen zin heeft om (volgens jouw indicatie) >100k winst te pakken.

Dus misschien dan toch terug naar stap 1... praten als mens tegen mens, als een particulier tegen aannemer. Niet via bestek/tekeningen/eisenpakket als starre organisatie tegen organisatie.

- Ik wil graag een uitbouw, 7x4, is zoiets mogelijk? Wat raden jullie aan daarbij?
- Trouwens wel volledig doorgebroken zodat het 1 ruimte wordt
- Graag goed geïsoleerd, dat hoort erbij tegenwoordig he, groen en alles. Wat raad je daarvoor aan voor materiaal&dikte?
- Voor de doorgang? Onze voorkeur is een schuifpui over de hele breedte, zeg 3-3,5m breed ofzo?
- Als we het dan toch daarover hebben, een lichtkoepel lijkt ons ook wel wat zodat het dieper in de kamer niet te donker wordt. Kun je dat ook meenemen in de aanbieding?
- we hebben nu trouwens beneden vloerverwarming, kan dat meegenomen worden in de uitbreiding?
- Oh ja, nog de afwerking straks. Het lijkt ons handig als je gelijk wanden/plafonds/tegelwerk ook meeneemt, zijn we in 1x klaar. Is zoiets mogelijk? Materiaal hebben we trouwens al liggen.
- (....)

- Ik wil ook nog een vrijstaand kantoor laten bouwen trouwens, 5x3. Kan vrij simpel buitenhuisje zijn van houtbouw oid, niks speciaals.
- Echter gezien ik er dagelijks veel tijd doorbreng, zoek ik wel wat comfort. Wat is handig om te doen voor de verwarming/isolatie/afwerking daar, wat raden jullie aan?
- We zaten zelf eerder te denken aan vloerverwarming, want dat hebben we hier binnen ook al. Is zoiets ook mogelijk, en is dat veel duurder?

- Heb je zelf nog suggesties of ideeën waar we niet aan gedacht hebben, of waar we iets beter/anders/goedkoper kunnen doen? Wij hebben hier niet veel ervaring mee namelijk.

Je kan dan de aannemer prima sturen naar vrijwel hetzelfde resultaat, maar de communicatie, relatie (en prijs) kan dan bijzonder anders uitpakken.
Dan bij vervolg gesprekken iets als

- Ja heb de offerte gehad, kunnen we binnenkort nog een keertje koffie doen het door te spreken? We hebben nog wat aanpassingen in gedachten die we even langs willen gaan, en misschien puntje zz verduidelijken.

- Jullie keuze voor die interne muren he, dat materiaal gebruik. Hoe zit dat nou met gaten boren, ik heb nu vaak last van oranje gruis in de muur bij klussen/boren. Is dat probleem hiermee ook? Is er nog andere materiaalkeuze mogelijk? (note: misschien komen ze dan nog met verrassingen, iets als metalstud, of minirail aanleggen om boren te voorkomen kan dan 'binnen die eis' ook ineens -> open vragen geeft mogelijkheid voor open antwoorden).
- Je gaat uit van x WCD, kunnen dat er iets meer worden? We hebben nu trouwens Jung xxx/yyy, kan dat hier ook toegepast worden?
- We willen later nog een gashaard aanleggen, kun je daarvoor alvast een leiding aanleggen naar die muur als je toch bezig bent?
Oh, ja, niet aan gedacht dat dan ALLES vanaf de meterkast tot dat punt opengebroken moet worden omdat die leiding ergens moet liggen.. en we hebben nog vloerverwarming ook! Dus eigenlijk moet dan de halve vloerverwarming en vloer in huis open en hersteld worden zeg je... voor dik 10k 1 gasleiding, laat dan maar zitten. We doen later wel een elektrische haard.
- (.....) etc etc

[Voor 83% gewijzigd door Xanaroth op 18-02-2021 11:48]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

[...]

Als ik de aannemer bel naar aanleiding van zijn offerte en vraag of we verder kunnen praten om de mogelijkheden te onderzoeken waar we kunnen optimaliseren / veranderen geeft deze ook niet thuis. Ben prima bereid om concessies te doen, dat is echt het punt niet. Maar dat betekent wel dat er zo'n 40% van de prijs af zou moeten. Of anders gezegd: dat ik nog ergens 40% moet besparen met concessies. Als ik dat vertel geeft deze aan dat dat er niet in zit, ook niet met aanpassingen aan ontwerp/eisen/materiaal.

Maar goed, misschien zijn prijzen van 800 m3 wel niet meer reëel in 2021..
Twee punten
1) Geen enkele aannemer gaat over een gat van 40% praten, daar komt nooit wat uit tenzij er een ander plan ligt. De planvorming daarvoor gaat hij dan weer niet onbetaald doen. Zal je net zien dat er dan een andere partij aan de haal gaat met jouw voorbereidingswerk.

2) Laat die prijs per kuub/m2 alsjeblieft vallen. Die slaan op recht toe recht aan een achtergevel uitbreken en een ruimte van 2-3m diep erachter zetten. Niet nog een tuinhuis als kantoor (is wel even wat meer dan een schuur), een badkamer half bouwen en diverse andere wensen/eisen. :)

Maarre, tekeningen? Die heb je toch wel?

Edit:
3) Je kan ook een oprotprijs hebben gekregen. Zo hoog dat je het nooit zou doen, maar als je het wel zou doen, de aannemer daar wel tijd voor vrij wil maken vanwege de marge.

[Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 18-02-2021 11:11]

• Xanaroth
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Duidelijk. Ja, tekeningen heb ik wel. Ik zal ze eens in een overzicht zetten. Het gaat dus om een helft van 2onder1 kap. De schuur/kantoor heb ik een conceptschets van gemaakt, zonder allemaal details vast te leggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aanzicht om luifel duidelijk te tonen:

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er al stuk meer uit als 2 verschillende uitbouwen en een overkapping. Niet een standaard rechthoekig 7x4 ding (standaard prefab spul). Eerder een 4,75x4 en een 2,5x2,5 die je naast elkaar zet.
De 'standaard' schuifpui van simpelweg 2,5 breed tussen de muren, wordt ook ineens op de hoek geplaatst mét een ander raam aan de zijkant op aangesloten. Nog een special.
Die maatvoeringen. Wie verzint er op de mm nauwkeurig 3994 x 4520... waarom geen standaard maten als 4x4 of 4x5? Enig idee wat voor een werk er zit om op dat niveau te voldoen conform bestek, dit is echt pure made-to-order unieke bestelling.

Dan daarnaast nog je bijzondere vormen, maatvoeringen, bijzondere afwerkingsniveau ipv gewoon baksteen, overkapping.. Elk van die zaken rond maatvoering, materiaalgebruik, dat is telkens meerprijs omdat er iemand speciaal voor jou moet gaan tekenen/ontwerpen/produceren en geen massa productie.

Ter indicatie: standaard prefab 7x4 uitbouw (volledige rechthoek, geen mm-nauwkeurig eisen pakket, standaard baksteen afwerking, etc) met 1 standaard schuifpui zit je al op 55-60k. Bovenop dat komen dan nog al jouw specials en dat volledige vrijstaande kantoor met alles erop en eraan (+verwarming/gas leiding door tuin + elektra door tuin..).
Komt IMO nog zo 20-40k bij voor al je binnenwerk conform eisen (badkamer, stucwerk, elektra, vloerverwarming, gasleiding etc) en 20-40k tegen de tijd dat je kantoor opgeleverd kan worden.

Ik neig steeds meer naar de inschatting van 80k als totaalprijs op het niveau kansloos, niet zozeer de offerte van 180k. Met dat soort vormgeving en afwijkingen vanuit 'standaard' 7x4 begint die best redelijk te ogen.
Als je echt goedkoper wilt, zou ik aanraden een aannemer te zoeken die verstand heeft van bouwen om de tekeningen te laten maken. Dan krijg je gewoon 4x4 en 2x2 (danwel 3x3) unit. Misschien zelfs gewoon 7x4 en danmaar geen afdakje. En schiet die prijs omlaag.

[Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 18-02-2021 13:05]

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
banaliteit schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:13:
Jouw verhaaltje komt overeen met wat mijn buurman laatst ook zei. Absurd dure offerte voor uitbouw. N+1
Je ziet het eigenlijk wel meer in de bouw, echt geld verdienen doe je niet op een uitbouw, en als de aannemer kan kiezen tussen;

-een particulier met al zijn wensen, perikelen en beperkt budget
of
-zakelijke opdrachtgever die voor 2 jaar werk heeft voor een goede prijs zonder gezeik

Dan kiest de aannemer toch vaak voor die 2e, en helemaal nu dat er genoeg goed verdienend werk voor het oprapen ligt.

Zelf zit ik ook in de bouw en deed eerder ook wel aanbouwtjes en verbouwingen voor particulieren uittekenen en berekenen, maar het gezeik (iedere particulier weet het tegenwoordig beter met internet) vind ik het zelf niet meer waard. Ik werk dan ook alleen nog maar voor zakelijke opdrachtgevers, die gewoon goed betalen en niet zeuren.

De 700-800 euro/m3 is een prijs voor een complete woning die niet al te luxe is afgebouwd. Maatwerk waar geen ''meters gemaakt'' kunnen worden zijn als snel 30-40% duurder.

[Voor 8% gewijzigd door Fable op 18-02-2021 13:29]

• Xanaroth
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:04:
[...]

Bijzonder. Voor mij blijft het allemaal 1 pot nat. Prefab buiten beschouwing gelaten. En bijzondere vormen? Het is een rechthoek. En het blijft een rechthoek. 3 muren opmetselen, balklaag erop. Klaar. Of je je stelkozijn nou tegen een muur zet of tegen een kolom maakt m.i. helemaal niks uit. En een schuur is zo mogelijk nog rechthoekiger. Alleen dan geïsoleerd en gefundeerd, die hoeft van binnen niet eens afgewerkt te worden (balklaag in zicht), maar daar hoeft 'alleen maar' een dekvloer met verwarming in. Elektra ligt overigens al in een mantelbuis op de plek waar die schuur moet komen, daar had ik in een verleden al rekening mee gehouden. En graaf werk? Je moet toch al een bouwput uitgraven. Van de cv naar de plek waar de schuur moet komen is 2 meter.

En dat een houten regelwerk timmeren duurder is dan metselen + voegen moet iemand me ook eens uitleggen...

Maar goed, ik ben wel blij met de verschillende berichten in dit topic. Geeft mij een goed beeld van hoe er algemeen tegenaan gekeken wordt. De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Het is geen 7x4 rechthoek volgens je tekening. Heb je wel de juiste geüpload hierboven? Een rechthoek heeft over het algemeen 1 lange en 1 korte zijde met 4 hoeken. Jouw tekening laat een uitbouw zien van 6 verschillende maten en 6 hoeken. Dat is echt geen standaard 7x4 (wat dus al >50k kosten meebrengt op jouw 80 inschatting als totaal all-in voor alles) waar je dit topic mee begon...

Kozijn in de muur, is simpel af te werken. Men neme 1 groot genoeg gat, kozijn erin, waterpas, fixeren/rest van het gat opvullen, afwerken en klaar niks van te zien. Behalve waterpas is precisie bijna irrelevant, want naderhand vul je dat op en klaar, niks van te zien. Centimeter te ver links of rechts? Ziet niemand. Kleine afwijking in hoe 'recht' het staat? Ziet niemand.
Kozijn in de hoek tegen een ander kozijn aan, is veel meer precisiewerk. Moet perfect aansluiten of je krijgt lekkage. En dat 2x.
Ik schat de kans groot in dat als je de schuifpui meer naar het midden zet (en dus stukje beton tussen de 2 kozijnen) de prijs omlaag gaat. Want minder werk aan én minder risico, 2x winst voor de aannemer.

Houten regelwerk is duur, omdat het special is. Stenen metselen doen ze dagelijks, touwtje spannen en klaar. Metsel/stenen over, hup naar het volgende project. Elk nieuwbouwproject heeft dat wel, die jaren 30 stijl is helemaal hip nu.
Dat hout gaat veel meer werken (woning gehad met zo'n look, bij de nieuwbouw prima maar na 2-3 jaar begon de hele wijk met rechtzaken, want hout+weersinvloeden vraagt expertise -> vandaar dat overal kunststof te vinden is tegenwoordig). Dus moeten ze net iemand voor vinden die daar kennis van heeft, alles wat er aan materiaal over blijft gaat naar de stort.
Vergis je niet, kijk eens naar de kosten van bakstenen. De kosten van bakstenen metselwerk zit in tijd. De materiaalprijs van jouw speciale hout gaat snel hoger uitvallen, en jouw klus kost daarbij meer tijd omdat ze dat weinig/niet doen.

edit:
even snel gekeken.
Jouw special 4,75x4 - grofweg 45k
Jouw special 2,5x2x5 - grofweg 30k
Schuur 5x3 - 7,5k voor el-cheapo schuur met isolatie n alles, en 2,5k voor de vloer? zoiets?
Daarmee zit ik al praktisch over je eigen inschatting, en ben ik niet bezig met details of specifieke eisen.

Dan staat de buitenkant pas. Dan moet alles binnen (binnenmuur, vloerverwarming aanleggen&aanpassen bestaande, dekvloer leggen, stucwerk, elektra, gasleiding) nog. En tevens alles voor de schuur (elektra, afwerking binnen, vloerverwarming+dekvloer, ..).
Dan nog alle specials zoals je overdekte luifel, werk badkamer/bijkeuken, warmte (gas+2e cv, danwel warm water leiding+isolatie) naar je schuur krijgen, extra isolatie zodat de vloerverwarming in de schuur kans maakt in de winter, speciale buitenafwerking, speciaal materiaal binnenmuur, aanpassen groepenkast....

[Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 18-02-2021 13:45]

• bie100
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:06:
[...]

En dat is uiteraard je goed recht. Ik hoop dat ze goede reserves aanleggen voor barre tijden (die ook zeker weer gaan komen). Bij mij hoeven ze dan niet op werk te rekenen.
met zulke werkzaamheden moet je juist wachten op barre tijden :)

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik heb niet het hele topic gelezen maar eerlijk gezegd vraag ik mij af gezien je eigen werk wat je al gedaan hebt waarom je het niet in eigen beheer gaat uitvoeren. Dus gewoon zelf de mensen inplannen en aansturen, zeker omdat je geen strak schema hoeft te hanteren zou ik dat zeker overwegen.
Die aannemers zitten niet op jouw te wachten jij bent potentieel kritisch, hebt kennis en stelt eisen. Daar hebben ze geen zin in, zeker omdat je ook nog dingen zelf wilt doen etc. willen ze niet.
Heb het in het verleden zelf ook gehad ging om een badkamer en toilet verbouwen, kreeg offertes van 16000 euro en moest ik zelf ook meehelpen met slopen. We waren die gasten zo zat dat ik besloten heb 2 weken vrij te nemen en het zelf met pro hulp te doen. Mijn ex deed de planning (is er echt goed in) 2 weken klussen later hadden we het klaar voor 8000 maar met duur sanitair etc. Ik verdien geen 8000 euro in 2 weken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Xanaroth
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Ik snap je punt over maatwerk, maar waar zit dat precies in? Kozijn/pui snap ik, maar dat is (bijna) altijd maatwerk. Houten gevelbekleding koop je off the shelf bij heel veel partijen in standaardlengtes. Een combinatievloer moet je altijd in het werk storten, dus dat kan het ook niet zijn. Waar zit dan al dat maatwerk in? Is dat puur het feit dat er een kolom en een luifel in zit? Of is het van alles een beetje? Zo complex ziet dit er toch allemaal niet uit?

[Afbeelding]
Ga zelfs anders voor de grap eens met houten balkjes en touw je tekening namaken in de tuin. Als het ontwerp echt zo simpel is, en geen special ingewikkeld gebeuren, ben je in max 5 minuten klaar met alleen de tekening op A3 geprint, meetlint, wat houtjes en draad. Even 4 meter hier, 7 meter daar, en klaar. Geen rekenmachine of mobiel/gps/andere grappen.
Dan heb je overal waar een buiten muur moet komen een draad staan.

Let met dat in gedachten trouwens alvast op die milimeters als 3994mm lengte en 4420+381+dikte kozijn voor de breedte bij de woonkamer. Of waar de bijkeuken aan de rechterkant van je tekening begint (2846-1096=1750mm +dikte buitenmuur), gevolgd door de wand naar de voorgevel van de bijkeuken (2315+dikte muur) en de voorgevel zelf (2288-diktekozijn).
Denk persoonlijk dat je al snel iets van 7 houtjes nodig zult hebben ondanks dat het maar 5 stukjes muur zijn (#overkappingheeftgeenmuur). Bij echte standaard rechthoek uitbouw 4 houtjes voor 3 muren trouwens. Hint hint :).

Het zou mij niks verbazen als je na een uur het nog niet helemaal lekker hebt staan, iets wat standaard minutenwerk is. Zó special is het.

[Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 18-02-2021 14:26]

• Passie-m
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 28-09 22:43
Wij hebben vorig jaar ook een kantoor aan de zijkant van het huis laten plaatsen in zelfde lijn als ons jaren 30 woning. Baksteen met overstek dakrand. Alles volgens de nieuwe isolatie eisen, dak, vloer en muren met zeker niet de goedkoopste PiR platen etc.

20 m2 met een deur naar de woonkamer (door oude buitenmuur).
plat dak, en over de gehele breedte van de voorkant een buitendeur + glazen raam (2x3. gehele kozijn)

Binnen WC + tegelen, + vloerverwarming overal. Aansluiting warm en koud water voor keukentje (zelf geplaatst) denk 12 stopcontacten en diverse lichtpunten overal.

suc afwerking.

Tekeningen, vergunningaanvraag, Schilderwerk binnen en buiten + vloerafwerking heb ik zelf gedaan.

Totaal ongeveer 52.000 uiteindelijk voor de aannemer. De offertes waren tussen de 50.000 en 56.000 K toen.

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08:26
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Nou ja, die zou ik er ook zelf wel tegenaan kunnen lijmen als dat veel in de kosten scheelt ;) Twee stempels eronder, klaar. De luifel is exact afgestemd op de afmeting van 1 plaat (Cembrit Patina).
Dat maakt het net vervelend voor de aannemer. Als het exact op één plaat is uitgemikt is er weinig tot geen ruimte voor marge en als het dan niet klopt mag die weer opnieuw beginnen of capriolen uithalen om het wel passend te krijgen (die jij dan wellicht weer afschiet). Misschien geef je dan wel mee, maar gezien het zeer specifieke bestek (geef je zelf aan) wek je dat gevoel bij de aannemers wel op. Dit is natuurlijk maar een voorbeeldje.

Ik zou veel losser met een aannemer in gesprek gaan en vanuit daar een offerte laten opstellen en dan nader specificeren. Laat dat bestek lekker op eigen bureau liggen en gebruik dat alleen voor jezelf.

Dat zeggende; De prijzen schieten de laatste jaren enorm omhoog en door corona stijgen de prijzen nog meer. Mensen geven geld nu aan eigen huis en tuin uit omdat ze in het sociale leven veel minder uitgeven en vakanties niet doorgaan.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Ja, ik zal eens aan de slag met anonimiseren van die documenten dan. Dat gaat wel even duren.
offtopic:
Ik zie aan al je tekeningen dat je vrij handig bent met de PC. Het is (in de simpelste vorm) toch niet meer dan een screenshot plakken in MS-Paint, een vlak over de NAW-gegevens heen trekken, opslaan en uploaden :?

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Je denkt zelf aan een simpele schuur met extra's, maar de andere kant ziet een verblijfsruimte los van het huis die ook in de winter warm moet blijven.

Ik denk dat je zelf de tuinhuisjeskant zit die rond de 4-5k kosten, maar alleen een houten casco is. Daar moet dus alles nog aan gedaan worden (manuren!)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Hoezo niet afgewerkt? Alles t/m de binnenbekleding (multiplex) zit er al op. Je kan niet op een paar betonbandjes funderen, daar heb je een vorstrand voor nodig. Isoleren en kierdichten is een hoop werk.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ligt maar net welk systeem je gebruikt. Een goed systeem moet mogelijk zijn, desnoods in 3 delen of met een vouwwand. Maar aluminium in een woonhuis? Tenzij het de bijpassende stijl is, maar ik zou er met een grote boog omheen lopen, prijs is zomaar 2x hoger dan hout/kunststof.

Prima dat je keuzes maakt, maar op bijna elke hoek gebeurt wel iets.

Kijk anders eens wat een kleine kangaroewoning kost. Je zal eerder in die prijzen uitkomen voor het kantoor. Een beetje uitbouw van 7x4 kost zonder bijzonderheden al snel richting de 50k. En dan heb je 1 lichtpunt en 2 WCD's, niet 15.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Kunststof zou een goedkoper alternatief kunnen zijn. Sta ik ook voor open. Ik heb even gekeken in de offertes en de post kozijnen voor het geheel ligt zo rond de 15.000
Ik snap de aversie tegen houten kozijnen niet echt als je wel een houten gevel en hokje wil maken. :+

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

WiseGuy! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Nou ja de grond is niet vervuild maar een schoongrondverklaring heb ik natuurlijk niet. Mijn punt is meer: waarom neemt aannemer expliciet op dat grond niet wordt afgevoerd terwijl in de opdracht expliciet vermeld staat dat het afgevoerd moet worden? En meer van dat soort dingen. Vind ik bijzonder.

Of is het standaard dat als je een uitbouw plaatst je een berg zand in de tuin achterlaat?
Omdat ze hopen dat je het niet merkt, en daar later pas achter komt?
Of omdat ze daarvoor een flink tarief gaan berekenen, en daar dan weer gezeik over krijgen.

Misschien kan het nog lonen om de grond apart door een ander bedrijf te laten afvoeren?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:37
@WiseGuy! Door expliciet te benoemen dat de grond NIET wordt afgevoerd heeft de aannemer volgens mij een nette offerte afgegeven. Het zou niet netjes zijn (of een 'trucje' zoals jij het wellicht ziet) als de aannemer uberhaupt niets over de grond had vermeld en achteraf een discussie zou ontstaan "omdat het wel in de oorspronkelijke vraag stond", maar zoals het er nu staat vind ik het niet meer dan normaal.

Het is niet normaal dat je de offerte minitieus moet scannen om te zien of elk element uit je vraag wel is overgenomen (al zou ik dat zelf alsnog doen overigens), je mag er vanuit gaan dat eventuele NIET overgenomen zaken apart benoemd worden. Maar dat laatste is in dit geval gewoon gedaan toch?

Ik denk overigens dat als je het via aannemer wilt laten afvoeren die dat prima wil regelen. Maar die huurt dan bedrijf x in voor bedrag y, en als je de inkoop en facturering via aannemer wilt laten verlopen zal die er vervolgens ook een risico-opslag op doen, dus of dat voor jou nu interessanter is is maar de vraag. Kan overzichtelijk zijn, één aanspreekpunt voor alles, maar goed.

• Anton2610
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:19
WiseGuy! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Nou ja de grond is niet vervuild maar een schoongrondverklaring heb ik natuurlijk niet. Mijn punt is meer: waarom neemt aannemer expliciet op dat grond niet wordt afgevoerd terwijl in de opdracht expliciet vermeld staat dat het afgevoerd moet worden? En meer van dat soort dingen. Vind ik bijzonder.

Of is het standaard dat als je een uitbouw plaatst je een berg zand in de tuin achterlaat? Een aannemer schakel ik ook met name in om een stukje ontzorgd te worden. Dit vind ik geen ontzorgen.
Waarschijnlijk omdat de bouwers normaal pas aan zet zijn als het terrein al bouwrijp gemaakt is en dus zelf niet bekend zijn met bodemonderzoeken en afvoer van grond.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:55
Xanaroth schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:14:
Wel een gestorte betonnen vloer, vloerverwarming+verdeler+pomp (gezien je de cv in je hoofdverblijf gebruikt) en dekvloer voor afwerking erop. Dan natuurlijk warm(!!!)+koudwater naar je kantoor, door de tuingrond, dik geisoleerd, aanzienlijk diep graafwerk voor isolatie/stabiliteit, etc.
Denk dat het stuk 'vloerverwarming in kantoor' alleen al enkele duizenden euro's verder bent aan afwerking door de manier waarop je het vraagt/verwacht.

Veel logischer is aannemer dan te zeggen dat het verwarmd moet worden in de winter. Die komt dan waarschijnlijk aan met (dure versie) elektrische vloerverwarming of (goedkope versie) elektrische kachel en verdwijnt er spontaan duizenden euro's aan materiaal/materieel/manuren. Zonder dat jij verschil merkt.
Ik zie dat TS het inderdaad zo heeft beschreven:
Ook al is het off-topic en niet de vraag, zou ik zeggen: overweeg een L/L warmtepomp, oftewel split-unit airco. Buitenunit op het dak, is geen moeilijke installatie als je het meteen meeneemt. Heb je ook meteen het probleem opgelost dat het er in de zomer vast heet kan worden - isolatie helpt namelijk niet meer als het buiten een week lang 35 graden is.

Verwarmen werkt daarmee ook goed zolang het boven de -10 blijft, een enkele sneeuwstorm die de boel laat dichtvriezen zoals 2 week geleden daargelaten, maar voor die ene keer in het decennium zijn bouwkacheltjes dan uitgevonden. Het verbruik is hooguit de helft (in geld uitgedrukt) van een gas-gestookte HR ketel, dit nog los van de extra verliezen in leidingen in jouw geval.

Warm water: waterkoker of kleine elektrische boiler in het kastje. Of als je luxe wilt, met het geld dat je op de installatiekosten bespaart koop een Quooker, alles in 1 klap opgelost, warm, koud, kokend, voor een 1500 euro inclusief kraan. Die is bovendien zo goed geisoleerd dat je dan geen bakken stroom verspild aan iets dat je mogelijk niet eens dagelijks gebruikt.

[Voor 4% gewijzigd door Wilke op 23-02-2021 16:12]

PV

• WiseGuy!
Xanaroth schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:37:
[...]

[...]

Hoe denk je dan dat jouw 'aansluiten op bestaand' CV warmte de vloerverwarming bereikt, zonder waterleidingwerk (+retourleiding) aangelegd vanuit het hoofdgebouw naar je kantoor om dat warme water door je vloerverwarming heen te krijgen?
Uiteraard door meerlagenbuis aanvoer + retourleiding in een geïsoleerde mantelbuis op minimaal 60cm diepte. Zoals eerder ook al aangegeven: dat graafwerk is hoogstens 2 meter en ook nog eens op de plek waar je sowieso al de bouwput uit moet graven. Dus niet een aparte sleuf van 10 meter o.i.d. die je moet gaan graven. Maar goed, neemt niet weg dat dat idd meer werk is dan een elektrische verwarmingsvariant.

Verder is er al een verdeler met pomp in bedrijf en deze kan maximaal 14 groepen bedienen. In mijn berekeningen kan je het met die 14 groepen redden (er zijn nu 6 in bedrijf), ik heb hem op de groei gekocht. Dus daar zit 'alleen' arbeid in.

En weet je, het lijkt een beetje of jij het sprekend geweten van aannemend NL bent. Ik vind het fijn dat je meedenkt, maar zinnen als 'En hoe denk jij dat..." vind ik een beetje neerbuigend. Ik weet echt wel waar ik het over heb. Overigens ben ik allang overtuigd dat 180k veel teveel is. Ik krijg zojuist een offerte binnen van 120k inc. btw voor het geheel. Nog steeds boven budget, maar wel fors minder dan 180.

Wat ik overigens ook een zwaktebod vind is alles afdoen met 'risico'. Ik mag aannemen dat een beetje aannemer vertrouwen heeft in zijn eigen kunnen en doen en laten. Als je zaken normaal en volgens voorschriften aanpakt loop je m.i. weinig risico. Als je er een zooitje van maakt ga je idd risico's introduceren.

[Voor 39% gewijzigd door WiseGuy! op 23-02-2021 18:21]

• WiseGuy!
Marzman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:21:
[...]

Hier nemen ze het wel aan, maar niet gratis. Je betaald de prijs voor vervuilde grond.

50 M3 is wel heel veel ja, maar ik zou hem dan ook flink volgooien en niet een 'een laagje van 35 cm'. De millieustraat is ook meestal niet zo ver weg. Dan is dat echt geen 70 keer rijden.
50m3 staat in de begroting. Volgens mijn berekening is het iets minder, maar toch nog veel te veel om zelf te gaan vervoeren. Je bent gesloopt als je dat met het handje in en uit gaat scheppen.

Ik heb een grote tandem-asser en een auto die dat met gemak trekt, maar no way dat ik dat zelf naar de milieustraat ga brengen. Het zal er ook niet wel of niet om doorgaan, maar het viel me op dat regelmatig sommige zaken niet of anders terugkomen in een begroting.

• nono_einstein
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:51
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:22:
Ligt maar net welk systeem je gebruikt. Een goed systeem moet mogelijk zijn, desnoods in 3 delen of met een vouwwand. Maar aluminium in een woonhuis? Tenzij het de bijpassende stijl is, maar ik zou er met een grote boog omheen lopen, prijs is zomaar 2x hoger dan hout/kunststof.

Prima dat je keuzes maakt, maar op bijna elke hoek gebeurt wel iets.

Kijk anders eens wat een kleine kangaroewoning kost. Je zal eerder in die prijzen uitkomen voor het kantoor. Een beetje uitbouw van 7x4 kost zonder bijzonderheden al snel richting de 50k. En dan heb je 1 lichtpunt en 2 WCD's, niet 15.
De tijden zullen wel veranderd zijn maar ik ben het toch echt eens met topic starter dat dit belachelijke prijzen zijn.
heb zelfeen werkruimte/mancave achter het huis gezet met inderdaad een ingegraven leiding goot incl. water en CV, flinke betonnen fundering gestort, 8x5 met raam en veranda, geïsoleerde muren, vliering (dus pannendak) op geschrootte daklaag, schoon metselwerk was (incl stenen) 8k, houtwerk zelf gedaan en dakdekkers panlatten en pannen laten leggen voor (incl pannen keramisch) 2k. stopkontactje meer of minder is echt geen probleem... Ik denk dat ik alles bij elkaar onder de 20k zit, zat dan wel enkele weken eigen werk in, maar om hier nu 50k voor een houten hok met plat dak neer te leggen, nee, echt niet...

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:53
50M3 grond is minimaal 75 ton aan gewicht, oftewel twee tot drie grote dumpers vol met grond.

Je hebt geen schoongrond verklaring, dus met de huidige PFAS normen staat dat gelijk aan "vervuild" en daardoor is het lastiger van je grond af te komen. Wil je wel een schoongrond verklaring? Dan kost je dat zo €2.000 aan onderzoekskosten met als zeer waarschijnlijke uitkomst dat de grond niet schoon genoeg is.

Bouwput uitgraven en afvoeren is twee man, een dag werk. Daarbij inzet van een kraan en vrachtwagen + dumptrailer. ALS de bouwplaats tenminste goed toegankelijk is voor de kraan en vrachtwagen.

Dat weet die aannemer als geen ander en die heeft geen zin om daar z'n vingers aan te branden. Het is dan ook vrij standaard dat dit is uitgesloten in aannemingsopdrachten. Waarom denk je dat bij bijna alle nieuwbouwhuizen in het contract staat dat uitkomende grond van over het perceel wordt verdeeld?

• WiseGuy!
kamustra schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:56:
Omdat jij geen melding maakt in de aanvraag over het afvoeren van grond?
Even nagekeken. Afvoeren van grond betreft een meldingsplicht. Dus op moment van starten werkzaamheden melden. Dat geldt echter alleen als de hoeveelheid grond meer dan 50m3 is. Ik denk dat ik een paar kuub zelf hou... O-)

• WiseGuy!
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Gewoon maar even 2 vraagjes tussendoor :
- Hoe staat het met je 5 minuten touw-bouwsel?
- En zie je zelf niet hoe verkeerd je hier overkomt door precies te specificeren en daarna te zeggen dat een aannemer ook wel weet dat het ook 4m mag zijn.

Voornamelijk het 2e stukje, dat is simpelweg exact waarom je zo'n hoge offerte krijgt. Als jij 3994mm zegt dan betaal je gewoon 1,5x wat je betaalt als je 4m zegt. Want praten is leuk etc, maar zo ongeveer elke aannemer weet dat zwart op wit aan het einde van het traject geldt, oftewel als er een 4m iets in komt dan kan jij gaan zeuren over die 6 mm, oftewel de aannemer moet voor de zekerheid gewoon die 6 mm door iemand eraf laten halen (en dat moet dus ook echt 6 mm zijn, want bij 5 of 4 of 7 kan de klant weer gaan klagen).

En je moet ook goed begrijpen (want dat zag ik je ergens anders zeggen) dat een gat van 40% ook simpelweg onbespreekbaar is, die aannemer heeft jouw detailnivo nu eenmaal gezien en die weet nu al dat als hij 40% gaat inleveren op de prijs, dat dat ook betekent 40% inleveren op wat de klant wil en uiteindelijk gaat dat gezeik opleveren met jou.
Je zal de huidige offertes gewoon moeten laten zitten en nieuwe aannemers zoeken (behalve die van 125k dan) want zoals ik het lees hier is de prijs nog niet eens zo gigantisch gek, omdat het gewoon puur jouw wensen zijn die de prijs maken.
En hoeveel je ook praat, daadwerkelijk zullen jouw wensen jouw wensen blijven en de huidige aannemers hebben daar al even aan geroken en weten dat daar gewoon niet uit te komen is met jou.
Je zal dus imho echt gewoon een nieuwe aannemer moeten vinden met een minder specifiek plan zodat die een lagere prijs kan incalculeren.

P.s. Ook het stukje grond afvoeren is wel weer een leuke, dat is dus ook gewoon weer een extra die niet in de 800 euro de meter van TS zit.

Trouwens, wellicht dat het voor de TS ook eens een goede exercitie is om gewoon eens een offerte op te vragen van daadwerkelijk een 100% standaard 7x4.
Dus gewoon iets aanvragen in de trant van : Ik wil gewoon een 7x4 uitbouw op mijn woonkamer, waarbij de vloerverwarming doorloopt hieronder en er aan de achterkant veel glas is en een schuifdeur.
Gewoon om een indicatie te hebben wat simpelweg 100% prefab/standaard werk al kost.
En dan te bedenken dat dus elke specificatie gewoon extra geld kost en hoe preciezer gespecificeerd, hoe meer geld het kost.
"En zie je zelf niet hoe verkeerd je hier overkomt..."

Vind het eigenlijk best wel stuitend hoe het hier op de man gespeeld wordt als je als TS iets in twijfel trekt. Dat zullen wel de aannemers zelf zijn, denk ik dan. :+ Je wordt hier zo'n beetje gescalpeerd omdat je zelf gedetailleerd en technisch bent. Terwijl er OVERAL toch vooral op het hart gedrukt wordt om afspraken goed vast te leggen... vooral om gezeik te voorkomen.

Maar zoals ik al zei: ik heb een aannemer uitgenodigd die ik niet van de tekeningen en details laat weten, maar waarbij ik alleen de wensen aangeef qua ruimte. Ben ik wel degelijk heel erg benieuwd wat die aannemer er dan van maakt. Vind het eigenlijk ook een hele rare grondhouding om te zeggen 'des te preciezer je iets specificeert des te duurder het wordt'.

En dan dit: "P.s. Ook het stukje grond afvoeren is wel weer een leuke, dat is dus ook gewoon weer een extra die niet in de 800 euro de meter van TS zit. " Ga jij eens vragen bij iedereen die een uitbouw laat plaatsen of ze dan ook verwachten dat ze er gratis een nieuwe Mont Blanc voor in de achtertuin krijgen. Mijn punt is dat ik vraag om offerte met afvoeren van grond en een offerte zonder afvoeren van grond terugkrijg. Dat moet ik dan zelf uit de offerte pluizen. Zeg dat dan gewoon tegen mij en geef ook aan waarom je dat niet offreert. Lijkt me veel transparanter.

[Voor 3% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 12:33]

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-07 14:44
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:26:
[...]
"En zie je zelf niet hoe verkeerd je hier overkomt..."

Vind het eigenlijk best wel stuitend hoe het hier op de man gespeeld wordt als je als TS iets in twijfel trekt.
Mijn excuses dan, zo was het zeker niet bedoeld. Alleen je geeft simpelweg signalen af met je nivo van detaillering. En dat signaal is niet dat je de bodemprijs wilt betalen.

Waar het hele topic ongeveer om draait is simpelweg : Jij wilt een 100% maatwerk iets hebben en dan is jouw vraag waarom je dat niet gewoon voor een standaard prijs krijgt...
Terwijl er OVERAL toch vooral op het hart gedrukt wordt om afspraken goed vast te leggen... vooral om gezeik te voorkomen. Geeft voor mij maar weer eens aan dat 'ze' allemaal het liefst een Henk & Ingrid hebben met een het liefst een paar ton overwaarde. Easy money. "Komt goed mevrouwtje, we regelen dat. Hier even tekenen graag".
Je moet je wensen duidelijk specificeren, maar weinig mensen hebben de exacte wens dat iets 3994 mm moet zijn. En als dat wel je wens is, ok. Maar dan moet je ook begrijpen dat je ervoor moet betalen.
Want natuurlijk heeft een aannemer liever een klant waarbij zijn medewerker gewoon 5 mm kan uitschieten bij zagen etc zolang het als geheel maar goed zit ipv een klant die het tot op 3994 mm specificeert...

Kijk, je bent nu met je specificaties naar een aantal aannemers gegaan en tja, wil je het met die specificaties dan kost het gewoon die prijs.
Wil je een lagere prijs dan moeten je specificaties anders worden, dat hoeft echter niet direct te betekenen dat je ergens op moet inboeten qua comfort oid, alleen wellicht krijg je dan 160 of 180 isolatie ipv 170. En vind jij het nou echt boeiend dat het 170 is? Of wil je het gewoon goed geïsoleerd hebben?

Je kan in principe gewoon opschrijven dat je het goed geïsoleerd wilt hebben, je kan er zelfs een isolatie-waarde aan hangen waaraan je wilt dat hij minimaal voldoet.
En dat is normaliter ook gewoon de wens.
Ga jij eens vragen bij iedereen die een uitbouw laat plaatsen of ze dan ook verwachten dat ze er gratis een nieuwe Mont Blanc voor in de achtertuin krijgen.
Alhoewel ze het waarschijnlijk niet verwachtten zal dat wel gebeurd zijn bij de mensen die 800 euro per meter betaalden.
Als jij die prijs wilt hebben moet je ook kijken naar dat resultaat en niet naar wat die mensen verwachten.
Mijn punt is dat ik vraag om offerte met afvoeren van grond en een offerte zonder afvoeren van grond terugkrijg. Dat moet ik dan zelf uit de offerte pluizen. Zeg dat dan gewoon tegen mij en geef ook aan waarom je dat niet offreert. Lijkt me veel transparanter.
Dat is gewoon tegen je gezegd in de offerte.
Kijk, even heel bot gezegd : Je kan ook best die aannemer zijn uurtarief betalen zodat hij even alles komt toelichten, alleen dat zijn weer extra kosten. Terwijl dit hele topic al gaat over dat ze te veel rekenen.

• WiseGuy!
Harmvdw schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Hoezo standaard? Alles wordt toch op maat gemaakt? Ja dat 4000 (of 400 want ruwbouw in cm meestal) "makkelijker" af leest als 3960, snap ik maar het hoort toch niet uit te maken?

Ik denk eerder dat de aanvragen het project te veel vast leggen en dat de gemiddelde aannemer bij zulke aanvragen geneigd is om extra te rekenen i.v.m. mogelijk gedoe achteraf omdat het op schrift staat.
Ja, dat lijkt er inderdaad wel op. Dus de kunst is hoe krijg je als opdrachtgever datgene dat je voor ogen hebt voor de meest schappelijke prijs. Daarmee wil ik niet zeggen ‘prefab’ prijs, maar ‘normale’ prijs. En dat is 180k niet, hoe hard er hier ook tegenin gegaan wordt.

• Gomez12
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:11:
Bij 4000mm kan je je ook 5 millimeter verzagen.
De truc zit hem niet in de ronde getallen, de truc zit hem eerder in de eenheden.
Normaliter (tenminste in de branche waar ik in werk) gaat verlies binnen de mate van grootte van de gebruikte eenheid.
Dus bij 4m en 1% imperfectie mag het tussen 399 en 401 zijn.
Maar bij 4000 mm en 1% imperfectie mag het tussen 3999,99 en 4000,01 zijn.
Dat is over het algemeen juist de reden dat je die hele eenheid erbij zet, wil je het nog preciezer vanwege reden x/y/z dan pak je een nog kleinere eenheid.
ben je zelf toevallig aannemer?
Nope.
dat volgens mij helemaal niet zo speciaal is.
Het is ook niet zo superspeciaal, als jij het door een goede architect laat uittekenen zal die dat ook zo noteren, alleen daar betaal je dan ook simpelweg extra voor.

Kijk, je kan het ook op een andere manier inschieten (alleen daar heb ik nog nooit praktisch van gehoord in NL) namelijk dat jij gewoon betaald voor de offerte.

Kijk, in wezen kan de aannemer 2 kanten op met jouw aanvraag :
- Of hij kan wat gaan gokken qua prijzen voor exacte materialen en dan overal zekerheid inbouwen in de vorm van plus-plus.
- Of hij kan een exacte gedetailleerde uitgewerkte offerte maken waar hij echt uren/dagen mee bezig is en echt van alle door jou genoemde spullen de prijzen opzoekt en vergelijkt, alleen dit is een heel groot risico om dit gratis te doen.

Je moet het zo zien, het is een samenspel tussen gokwerk in de offerte en risico op onverwacht meerwerk in de uitvoering.
Normaliter wordt dat rechtgetrokken in de uitvoering (zit er veel tegen dan moet je of bijbetalen of je krijgt gewoon minder werk geleverd, jammer wellicht maar helaas wel de realiteit)
Jij wilt het onverwachte meerwerk in de uitvoering minimaliseren, tja dat betekent gewoon groter gokwerk in de offerte.
D-e-n schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:29:
Maar even serieus: als je een tekening opstuurt met een maat van 3960 mag ik toch hopen dat de aannemer je er op wijst dat de standaard maat van 4000 goedkoper is?
Ehm nee, wellicht als je 3,96 neerzet ipv 4 maar als jij het hebt 3960 dan wordt er gewoon aangenomen dat jij het echt 3960 wilt hebben met mogelijk dan tussen 3959 en 3961 dus, oftewel 4000 is simpelweg een paar bruggen te ver.

Of simplistisch gezegd : Als jij die 40 mm belangrijk vindt, dan zet je neer 3960. Vind je die niet belangrijk dan zet je neer 4m.

Net zoals er in 1 kg suiker, ook niet het exacte equivalent in microgrammen zit.
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:42:
[...]
Ja, dat lijkt er inderdaad wel op. Dus de kunst is hoe krijg je als opdrachtgever datgene dat je voor ogen hebt voor de meest schappelijke prijs. Daarmee wil ik niet zeggen ‘prefab’ prijs, maar ‘normale’ prijs. En dat is 180k niet, hoe hard er hier ook tegenin gegaan wordt.
De grote vraag is dus of jij echt 3960 voor ogen hebt, want dan is 180k blijkbaar een niet al te vreemde prijs als ik de mensen in dit topic moet geloven, of dat jij 4m voor ogen hebt waardoor 180k wel een abnormaal hoge prijs wordt.

• WiseGuy!
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:48:
[...]

De truc zit hem niet in de ronde getallen, de truc zit hem eerder in de eenheden.
Normaliter (tenminste in de branche waar ik in werk) gaat verlies binnen de mate van grootte van de gebruikte eenheid.
Dus bij 4m en 1% imperfectie mag het tussen 399 en 401 zijn.
Maar bij 4000 mm en 1% imperfectie mag het tussen 3999,99 en 4000,01 zijn.
Dat is over het algemeen juist de reden dat je die hele eenheid erbij zet, wil je het nog preciezer vanwege reden x/y/z dan pak je een nog kleinere eenheid.

[...]

De grote vraag is dus of jij echt 3960 voor ogen hebt, want dan is 180k blijkbaar een niet al te vreemde prijs als ik de mensen in dit topic moet geloven, of dat jij 4m voor ogen hebt waardoor 180k wel een abnormaal hoge prijs wordt.
De mate van detaillering is me duidelijk. Daar ben ik me eigenlijk niet eens zo bewust van geweest. Die 3960 komt natuurlijk ook gewoon uit mijn tekeningen rollen. Of dat nu 4000 of 3920 wordt boeit mij totaal niet. En in de praktijk zal dat misschien ook best wel zo uitpakken, alleen is het nu dus zo dat de duiding in millimeters voor een kostenverhoging zorgt. Als ik er dus 396 cm van maak zou dat uit de lucht moeten zijn. En als ik dat dan overal even doe en voor wandisolatie alleen de R-waarde aangeef of sterker nog alleen de gehele Rc-waarde, dan zou dat ook al voor minder kosten zorgen.. als ik het allemaal goed begrijp.

Oftewel, alleen datgene dat ik écht heel belangrijk vindt gedetailleerd vastleggen.

Dan zou het lijstje zijn:

- vloerverwarming doorleggen
- aluminium hefschuifpui en raam
- houten gevelbekleding rhombusprofiel in afwerking xyz
- sausklare wanden en plafond
- wat wensen mbt installatiewerk (gas voor haard, badkamer douche toilet wastafel, # utp en wcd / verlichtingspunten
- gewenste Rc waarde van 4,5
- epdm dakbedekking (bestaand = riet 🔥)

[Voor 15% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 14:06]

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12:19
Nu heb ik niet alles gelezen, maar heeft geen van de aannemers er dan even een telefoontje aan gewaagd om te vragen of de mate van detaillering echt noodzakelijk was?

De aannemers hebben het druk zat, dat is terug te zien in de prijzen maar ik zou dan als aannemer juist ook niet teveel kwijt willen zijn met dit soort gedetailleerde tekeningen en bijbehorende offertes. Zeker niet als duidelijkheid kan worden geschept met een simpel telefoontje.

Desnoods een aannemer uitnodigen, die je hoog hebt zitten, voor een bak koffie. Tekening erbij, plan toelichten en aangeven dat het niet op de cm nauwkeurig aan komt maar dat het plan verwezenlijkt moet worden.
Wellicht dat een andere aannemer het nog iets goedkoper kan, maar liever goed werk voor een paar centen extra.

• Gomez12
Die ducotwin is dan weer een enigszins verkeerd voorbeeld (omdat die ook gelijk ventilatie is), maar je zou bijv kunnen overwegen om gewoon de zonwering buiten de aannemer om te doen.

Of als die ducotwin gewoon standaard maten heeft qua ventilatie, dat de aannemer een standaard ventilatie gat aanbrengt en dat jij of iemand anders zelf de ducotwin erin hangt naderhand.

Je verlengt je doorlooptijd iets, en als de aannemer klaar is heb je een gat (en moet je hopen dat het niet gaat regenen :) ), maar het bespaart wel kosten.

Kijk, heel praktisch gezegd is een aannemer simpelweg altijd duur, want je betaald voor de aannemer, maar tegelijk ook voor de werknemer die het werk uitvoert.
Terwijl je bij kleine deeljobs best zelf de aannemer kan spelen en zo geld besparen (alhoewel het het wel ingewikkelder maakt qua garantie/verantwoordelijkheid etc)

Kijk ik ken ook mensen die bij zo'n ducotwin geval tegen de aannemer zouden zeggen : Plaats maar standaard ventilatie (want een gat wordt ook weer extra voor gerekend omdat het niet-standaard is).
Om dan een week later die standaard ventilatie eruit te trekken om te vervangen door zo'n ducotwin geval.
Puur omdat die inschatten dat de aannemer meer gaat rekenen voor het gat dan voor een standaard ventilatieroostertje.

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-10 09:21
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Wat een negatieve insteek. Omdat iemand aandacht besteed aan waar zijn zuurverdiende sloot met geld naartoe gaat is hij vervelend en irritant? Waar ben je dan eigenlijk bang voor?
Ja moet het meer zien als een soort risico inschatting/ ervaring.

Ik heb het zelfde maar dan vanuit de andere positie, ik vind aannemers nooit duidelijk in hun offertes, en ben daarom geneigd alles zelf te doen.

[Voor 16% gewijzigd door Harmvdw op 24-02-2021 15:12]

• Gomez12
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:57:
[...]
Wat een negatieve insteek. Omdat iemand aandacht besteed aan waar zijn zuurverdiende sloot met geld naartoe gaat is hij vervelend en irritant? Waar ben je dan eigenlijk bang voor?
Dat is geen negatieve insteek, dat is gewoon de realiteit.

Iemand die simpelweg zegt : Ik wil een 7x4 aanbouw hebben met een raam, die gaat niet zeuren als er aan de zijkant van het raam een regenpijp loopt (omdat de afvoer toch ergens moet)
Terwijl degene met de tekening de regenpijp buiten het raam had getekend hier wel over gaat vallen, terwijl dit bijv helemaal technisch niet kan (of tegen een extreme meerprijs)

De aannemer wordt bij een gedetailleerde tekening simpelweg op alles afgerekend wat hij van te voren niet kan voorzien maar wat wel een verandering in de tekening vereist. Terwijl dat met een minder gedetailleerde tekening simpelweg niet zo is.

Daarom weet ik vanuit andere landen ook dat ze bijv gewoon geld vragen voor het maken van een offerte, omdat ze daar dan ook gewoon alle risico's die de tekening met zich meebrengt in kaart gaan brengen wat een veel langer traject is wat niet meer gratis te doen is.

Simplistisch gezegd : Hoe gedetailleerder de tekening hoe meer risico je bij de aannemer neerlegt en de enige manier waarop die dat risico kan counteren is door het maar puur op basis van natte vinger werk als extra kosten op te nemen.

Ik weet niet wat voor werk jij doet, maar voor zover ik weet is het heel gewoon om simpelweg hogere risico's door te berekenen in een hogere prijs.

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 10:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Precies wat hij zegt, dat mensen heel lang in discussie gaan (zo'n 4 paginas lang) over een onderwerp dat voor beide partijen ongeveer duidelijk is, maar waar afwijkingen rechtzetten veel geld gaat kosten. Als een klant op z'n specificatie heeft staan dat iets 3960 mm lang moet zijn, en jij levert 3985, dan loop je een heel groot risico dat je dat achteraf weer recht mag zetten, of een rechtszaak aan je broek krijgt. Dat kost gruwelijk veel energie en geld, dus dat vermijdt de aannemer liever. Als iemand in de opdracht zegt 'uitbouw van 4 meter' en je levert 3985, dan is het prima. Dat levert namelijk hooguit een protesterende klant op (als ie die laatste 15 mm echt belangrijk vindt, en dat pas te laat meldt), maar die kans is al veel kleiner.

Bij software-ontwikkeling heb je dat precies zo. Gaat een klant mij vertellen welk lettertype elk kopje moet zijn, dan voorzie ik al hele lange discussies over allerlei details, en heb ik een pietje precies te pakken. Dat kost geld, en als je dat in de offerte al kunt meenemen scheelt dat gedonder achteraf.

[Voor 17% gewijzigd door FreezeXJ op 24-02-2021 15:16]

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

• WiseGuy!
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:32:
[...]

Misschien dat je zelf denkt er niet bij te horen, maar gezien je detaillering ben je juist een extreem voorbeeld van de claimcultuur.

Je valt er al over dat men in de offerte niet het afvoeren opneemt, wat moet dat dan worden als jij geen ducotwin120 maar een soortgelijk iets krijgt omdat de ducotwin 120 niet leverbaar is.

Als je geen onderdeel van de claimcultuur zou zijn dan zeg je gewoon doe mij gewoon maar een 7x4 aanbouw met een raampje en een deur erin. Je hebt dan geen idee wat je krijgt, dus je hebt ook niets om over te claimen.

Juist door het exact vast te leggen ben je de claimcultuur.
Ik blijf erbij hoe bijzonder ik de gedachtengang vind. Het lijkt wel of alles omgedraaid wordt, alle risico moet bij de opdrachtgever liggen anders beginnen we er niet aan of tegen de hoofdprijs. Maar het zal wel aan mij liggen dat ik daar zo'n gevoel bij heb.

Je kan toch gewoon afspraken maken over meer- minderwerk? Als een ducotwin 120 niet leverbaar is, dan communiceer je daar toch als aannemer over?! Op voorhand er al van uitgaan dat dat gezeik oplevert vind ik echt heel raar. Maar dat proef ik bij alles. Indekken, indekken, indekken. Ik vind van het hele traject waar we al tijden naar uitkijken en voor gespaard hebben eigenlijk al geen reet meer aan zo. Had er in ieder geval hele andere verwachtingen bij.

[Voor 6% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 15:39]

• defusion
  • Niet online
Sorry, ik heb het topic niet helemaal gelezen, gaat hard hier, maar gezien @WiseGuy! aangeeft handig te zijn, en voornaamste reden om het uit te besteden de tijdswinst is, is het niet handiger om zelf aannemer te spelen?

Dus gewoon werklui die uurtje factuurtje werken, en dat je ze zelf aanstuurt? Als je goed weet wat je wilt en nodig hebt moet dat kunnen toch?

Je kunt je natuurlijk ergeren om het feit dat aannemers de hoofdprijs vragen, maar dan is het een kwestie van met je portemonnee stemmen, en zeggen: ik doe niet mee.

[Voor 18% gewijzigd door defusion op 24-02-2021 15:39]

• Gomez12
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:38:
[...]
Ik blijf erbij hoe bijzonder ik de gedachtengang vind. Het lijkt wel of alles omgedraaid wordt, alle risico moet bij de opdrachtgever liggen anders beginnen we er niet aan of tegen de hoofdprijs. Maar het zal wel aan mij liggen dat ik daar zo'n gevoel bij heb.
Wat is daar bijzonder aan? In mijn ervaring is dat simpelweg hoe de hele wereld werkt...
Je kan toch gewoon afspraken maken over meer- minderwerk? Als een ducotwin 120 niet leverbaar is, dan communiceer je daar toch als aannemer over?! Op voorhand er al van uitgaan dat dat gezeik oplevert vind ik echt heel raar. Maar dat proef ik bij alles. Indekken, indekken, indekken. Ik vind van het hele traject waar we al tijden naar uitkijken en voor gespaard hebben eigenlijk al geen reet meer aan zo. Had er in ieder geval hele andere verwachtingen bij.
Dan communiceer je daar als aannemer over en dan krijg je dus in 9/10 gevallen van de klant terug dat dat niet zijn probleem is, dat jij er als aannemer een akkoord voor hebt gegeven en dat de opleverdatum uiteraard blijft staan. En o ja, het mag ook niets extras kosten want het is fixed price.

En hier kan ik dus ipv aannemer, elk opdrachtnemers beroep invullen. Ik kan er webdesigner invullen, of ... of ... of ...

En waarom stel jij überhaupt je wensen op? Dat is ook enkel maar indekken, indekken, indekken zodat het zoveel mogelijk naar jouw zin wordt.

Ik sta er heel erg van te kijken dat iemand dit verbazingwekkend vind. Dit is afaik gewoon hoe de wereld werkt.

• bangkirai
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-10 18:11
Als je dingen te gedetailleerd vastlegd, met merk en alles, dan zorg je er ook voor, dat de aannemer gedwongen is om bepaalde onderdelen van leverancier A te kopen.
Terwijl hij normaal gesproken alternatief bij leverancier B haalt, welke technisch net zo goed is, maar waar hij betere inkoopkortingen heeft.
(Als voorbeeld ventilatie roosters, je hebt heel wat meer merken dan duco. Ga je echter specifiek duco vragen ipv rooster met x technisch eisen, dan krijg je dus duurdere offerte, je maakt de speelruimte bij aannemer kleiner)

• Gomez12
Tja, dan moet je naar een aannemer toestappen die niets te doen heeft en tegen hem zeggen dat je een uitbouw wilt hebben puur op basis van meerwerk en dat je wel even 2 miljoen ter beschikking hebt voor dit project.
Dan kan je alle details rustig in alle tijd communiceren en maakt geen enkele vertraging niemand iets uit (want de aannemer factureert dan gewoon door bij vertraging).

Jij vertrouwt je aannemer niet dat die in dat geval een uitbouw naar jouw wens en bedrag neerzet, en omgekeerd vertrouwt de aannemer jou niet als je met een hyper-gedetailleerd plan aan komt zetten maar zegt niet te gaan zeuren als het ietwat afwijkt.
Jij en de aannemer doen exact hetzelfde, namelijk risico beperking. Alleen jij vind het fout dat de tegenpartij dit doet.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 07:24
Alle aannemers en dus ook hun onderaannemers (metselaar,loodgieter,elektricien enz enz) hebben het stervens druk en dat zie je helaas terug in de prijzen en wachttijden, kwestie van vraag en aanbod.
Door Corona (mensen komen er achter dat ze krap wonen), hoge huizenprijzen, vakantiegeld wat in de pocket is gebleven en de lage rentestand is er een run op klussen en mensen die iets kunnen.
Door jouw uitgebreid vastgelegd bestek ben je in de ogen van veel aannemers ook een “lastige” klant waar je alleen genoegen mee neemt voor de hoofdprijs.

[Voor 17% gewijzigd door D.deJong op 24-02-2021 18:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WiseGuy!
Vandaag de aannemer op bezoek gehad, waarbij ik alleen een zelf gemaakte schets met plattegrond heb laten zien en verder mondeling heb aangegeven wat we graag willen.

Om het overzichtelijk te houden heb ik ook alleen maar gehad over de uitbouw van de woning en het 'tuinkantoor' buiten beschouwing gelaten (die ga ik zelf wel zetten).

Dus echt heel erg in de trend van 'een uitbouw van pak hem beet 4 x 7. We willen graag een houten gevelbekleding, maar laten ons graag adviseren in de keuzes hierin. We willen graag dat het goed en gangbaar geïsoleerd is, zowel qua warmte als geluid. Badkamer willen we graag dat installiewerk gedaan wordt en dat we het zelf dan kunnen tegelen en installeren met sanitair. We willen graag een schuifpui, liefst aluminium. We hebben nu vloerverwarming, dat willen we ook graag in de uitbouw.'

Het zal mij benieuwen wat er uit rolt. Begroting verwacht ik over een week of 3.

Wat wel frappant was. "Heeft u geen tekeningen of meer specificaties?" :+

[Voor 4% gewijzigd door WiseGuy! op 03-03-2021 15:08]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• WiseGuy!
Nou... de laatste update was van begin maart. Tijd voor een vervolg.

De beloofde 3 weken offerte van de laatste aannemer is niet gehaald. Na een aantal keren contact te hebben gehad 'Nee, déze week krijgt u de offerte éch. Beloofd', is het inmiddels 11 mei. Nog steeds geen offerte... 8)7

Ik ben ondertussen - omdat ik het echt he-le-maal gehad heb met al die aannemers - zelf de fundering voor het tuinkantoor aan het maken. Die ga ik in ieder geval zelf wel zetten, zit er in ieder geval nog wat voortgang in het hele gebeuren.

[Voor 29% gewijzigd door WiseGuy! op 11-05-2021 12:34]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Daan
  • Laatst online: 11:04
WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:32:
De beloofde 3 weken offerte van de laatste aannemer is niet gehaald. Na een aantal keren contact te hebben gehad 'Nee, déze week krijgt u de offerte éch. Beloofd', is het inmiddels 11 mei. Nog steeds geen offerte... 8)7
Wij hebben voor de vernieuwing van ons dak ongeveer 30 (!) aannemers aangeschreven. De helft reageerde helemaal niet, van de andere helft hebben er 3 positief gereageerd. Van die 3 zijn er 2 langs geweest om het dak te bekijken. Daarvan heeft er eentje een offerte uitgebracht met een normale prijs, de ander zei dat hij een offerte ging uitbrengen en heeft gewoon niks van zich laten horen. De laatste is niet langs geweest maar heeft wel een offerte uitgebracht, die ongeveer 60% duurder was dan de andere.

Het is gewoon ellende. Misschien ligt het aan de tijd, ze hebben het allemaal druk, maar enig fatsoen of communicatieve vaardigheden is bij sommigen echt heel ver te vinden.

Tot zover mijn ervaring.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Daan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:15:
[...]

Wij hebben voor de vernieuwing van ons dak ongeveer 30 (!) aannemers aangeschreven. De helft reageerde helemaal niet, van de andere helft hebben er 3 positief gereageerd. Van die 3 zijn er 2 langs geweest om het dak te bekijken. Daarvan heeft er eentje een offerte uitgebracht met een normale prijs, de ander zei dat hij een offerte ging uitbrengen en heeft gewoon niks van zich laten horen. De laatste is niet langs geweest maar heeft wel een offerte uitgebracht, die ongeveer 60% duurder was dan de andere.

Het is gewoon ellende. Misschien ligt het aan de tijd, ze hebben het allemaal druk, maar enig fatsoen of communicatieve vaardigheden is bij sommigen echt heel ver te vinden.

Tot zover mijn ervaring.
Dit kan ik helaas ook alleen maar onderschrijven :(
Hier de afgelopen jaren ook de complete bingo gehad van: Geen reactie, wel reactie en daarna niets, afspraak gemaakt maar niet opdagen, afspraak gemaakt en nooit een offerte, offerte 6 maanden later, extreem hoge offerte.
We waren te specifiek in onze wensen, daarna weer niet specifiek genoeg, we hebben geen standaard 13-in-een-dozijn huis dus alles is ingewikkeld/moeilijk/lastig.

Enige lichtpuntje tot nu toe was gek genoeg onze stukadoor die het om één of andere reden helemaal snapt. Die zegt gewoon ik ben slecht in mensen terug bellen/appen/plannen, afspraken maken dus dat doet mijn vrouw.
Offertes opmaken vind ik niet het leuk en stel ik altijd uit dus dit kost ik per M2 en daar is X+X+X bij inbegrepen. Hij kwam langs, nam de maten op pakte zijn telefoon M2 x prijs, hoppa dit kost het klaar.
Zo simpel, zo effectief :+

Gabriël ITX

Acties:
  • +8Henk 'm!

• WiseGuy!
Ach ja, hier op het forum wordt er nogal fel gereageerd als je e.e.a. in twijfel trekt. Feit blijft dat het gewoon - een uitzondering daargelaten - een ordinair zooitje is momenteel. Cashen, cashen, cashen.

Als de opdracht niet genoeg meters of easy money bevat beland je gewoon in de prullenbak. Of op de stapel 'terugbellen in barre tijden'.

Kan er bij hoog en laag beweerd worden dat het toch echt aan de opdrachtgever ligt, ik weet inmiddels 7!! maanden verder wel beter. Ik wens ze allemaal een heerlijk faillissement toe over een jaar of wat. En ja, je wordt wat rancuneus na de zoveelste beroerde ervaring... :+

Een aannemer schakel je (ik tenminste wel) in om ontzorgd te worden. Iemand die de boel voor je regelt en zorgt dat alles gereed komt. Anders kan je het net zo goed zelf gaan doen. Vooral dat stukje ontzorgen krijg ik kramp van in m'n kaken. Als men al niet eens in staat is om fatsoenlijk te reageren en/of aan afspraken te houden in een voortraject, hoe moet dat als het straks echt in de uitvoering zit.

[Voor 30% gewijzigd door WiseGuy! op 11-05-2021 15:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

sapphire schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:32:
[...]
En toch lukt het menig stukadoor niet om een offerte te maken en sturen ;)
Deze sneer mag je achterwege laten

[Voor 30% gewijzigd door Outerspace op 11-05-2021 16:06]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: januari 2021
Harrie_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:39:
[...]

En dat heeft vooral te maken met het feit dat over het algemeen de beroepsgroep stucadoors gevuld wordt met mensen die werkelijk niet capabel waren om een echt vak te leren
Neerkijken op mensen en over één kam scheren, goed bezig pik :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12:14
Wat een prijzen zeg! Ik heb hier (regio zuid) een garage van 6x6.5m laten zetten in betonsegmentbouw. Ziet er keurig uit, baksteenmotief, kleur door het beton gemengd etc etc. Zit een plat dak op met 2x HEA180 balk en EPDM erover. Houtsegmentbouw kost vziw niet veel meer of minder.

Voorbereidingswerk voor de vloer doe ik zelf evenals installatie garagedeur, isolatie, elektra, aftimmeren etc. Ik ben goed op weg naar een totaalbedrag van ~€17k.

Een garage is natuurlijk flink simpeler dan een aanbouw oid maar ik vind ~€4k/m2 wel een heel groot verschil met de ~€450/m2 waar ik op uitkom.

Als je je schuurtje wilt laten zetten: bovenstaande is gebouwd door A&B Betonbouw. €11k voor muren en dak, verder niks. Geplaatst in 3 dagen, super tevreden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: januari 2021
Harrie_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:10:
[...]

Daarom zeg ik ook

[...]

Maar goed, dat is mijn ervaring na ongeveer 15 jaar in de bouw en daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.
Dat de meeste stukadoors geen afgeronde HBO-master hebben, eens. Maar denigrerend over het stukadoorsberoep doen is niet zo chique. Ik vraag me af waarom stukadoor geen "daadwerkelijk vak" is?

Maar goed, off topic. Dus laten we er geen ellenlange discussie over voeren. Vind de opmerking alleen niet echt gepast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Frieks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:21:
[...]
Dat de meeste stukadoors geen afgeronde HBO-master hebben, eens.
[...]
Dat heeft niets te maken met een HBO-opleiding. De meeste vaklieden op de bouw hebben geen HBO afgerond en daar zitten hartstikke kundige, goede mensen bij.
Frieks schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:21:
[...]
Maar denigrerend over het stukadoorsberoep doen is niet zo chique. Ik vraag me af waarom stukadoor geen "daadwerkelijk vak" is?
[...]
Mijn ervaring leert me dat er een aantal beroepsgroepen op de bouw rondlopen die - voornamelijk - gevuld zijn met asociale mensen waar altijd trammelant mee is. Het vak 'stucadoor' is daar een van.

In mijn ervaring heb je bij stucadoors over het algemeen te maken met:
• Mensen die zelf bepalen wanneer ze wel of niet op komen dagen.
• Na het afronden van het werk vertrekken en een enorme rotzooi achter laten.
• Alles vlakken 'op het oog', als je dan een lange lat of waterpas langs de muur houdt dan is het geenszins recht.
• Nooit bereid zijn om één extra vinger uit te steken; al vaak genoeg meegemaakt dat er ergens een spijker uit de muur steekt. Niet eruit trekken, niet melden, gewoon eromheen smeren en wegwezen...

Maar nogmaals dat is mijn ervaring met die beroepsgroep. Dat gezegd hebbende ben ik ook weleens de 'betere stucadoor' tegengekomen, maar die kan ik op één hand tellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 09:45

Haan

dotnetter

WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:36:
Omdat ik toch ook naar andere alternatieven voor onze uitbouw aan het uitkijken was, heb ik ook gedacht een aantal prefab-bedrijven (waar je online kan configureren) een offerte uit te laten brengen. Onder andere www.prefabriek.nl. Zag er veelbelovend uit, goede site, goede uitleg. Ook mooie prijs van plm. 70k. De prijs die we ongeveer voor ogen hadden en waar budget voor is.

Drie keer raden: geen zin in, geen tijd. "Wij werken alleen in een straal van 50km van Amsterdam"

Pffffff.
Probeer ze om te kopen door duizend euro extra te bieden :P

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Daan
Yowzawood schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Gek hè... die weten ook gewoon dat ze samen met vele anderen als gratis vergelijkingsmateriaal voor vergelijken van offertes worden gebruikt. Wat zou je zelf doen als er weer het zoveelste mailtje binnenkomt terwijl je in de tijd van de volgende zinloze offerte ook gewoon geld kan verdienen.
Ja dat vind ik gek ja. Offertes uitbrengen hoort erbij, anders kan je geen geld verdienen. Ik heb elke aannemer persoonlijk aangeschreven, in batches van 5. Als er dan niemand uberhaupt reageert, ja dan schrijf ik de volgende 5 aan. Bijzonder hoe jij ineens denkt te weten wat er in mijn mailtje staat en hoe ik ze aangeschreven heb.

In ieder geval, ze zijn gewoon netjes uitgenodigd om te komen kijken naar wat er moet gebeuren, op lokatie. Mochten ze de klus zien zitten, en wij hebben er zelf ook een goed gevoel bij, dan kunnen we ze vragen om een prijsindicatie. Als die in lijn der verwachting ligt kunnen we het over een offerte hebben die wat meer gespecificeerd is. We hadden het hier over werkzaamheden van €30k+, niet één dagje werk ofzo.

Gewoon helemaal niet reageren op een aanvraag vind ik communicatief niet sterk, misschien zelfs onbeleefd. Dan kan je van mij niet nog een keer een klus verwachten, ook niet in de mindere tijden als ze er weer om staan te springen. Als je als aannemer dan wel langskomt, alles opmeet, inspecteert, en vervolgens niet meer van je laat horen vind ik het nog asocialer.

Aan de andere kant hebben we ook gewoon van de andere helft netjes een afwijzing gekregen, waarvan ongeveer 80% daarvan aangaf teveel werk te hebben en binnen x-aantal maanden niet te kunnen starten. Dat is ook prima, maar zeg dat dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Himalaya
  • Laatst online: 09:38
Ik was op zoek naar een schilder.... ik pak zelf wel weer de kwast.
Ik was op zoek naar een dakdekker... ik kruip zelf wel weer de ladder op.
Ik was op zoek naar een hovenier... we hebben de tuinverbouwing zelf maar weer opgepakt.

Inderdaad, de helft reageert helemaal niet, anderen geven aan dat je pas volgend jaar aan de beurt bent en sommigen komen langs en laten vervolgens niet meer van zich horen..

Toen ik in 2012 mijn huis heb laten bouwen stonden ze in de rij en had ik in korte tijd een huis staan. Die tijden zijn (voorlopig) duidelijk voorbij.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 09:21
WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:20:
[...]

Drenthe.

Of het op palen of op staal gefundeerd wordt maakt mij niet zoveel uit. Het kan hier op staal, maar een prefab fundering op palen zou hier best handig kunnen zijn om een stukje hoogteverschil te overbruggen.

Vooralsnog is het vooral onze locatie die afvalt, niet zozeer dat er bij mij prefabbers afvallen :+
Wij hebben geen achterom dus heien is wel een dingetje voor ons. Locatie is in Haarlem minder een probleem. Voor wat betreft Drenthe: je hebt ook nog prefast.nl zag ik? Geen ervaring mee verder.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
WiseGuy! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:47:
[...]

Ja dat heb ik ook aangegeven. Punt is echter dat ze aangeven dat het gat tussen budget en offerte dusdanig is dat we ‘daar niet uit gaan komen’ 7(8)7

Denk ook wel dat bestek kostenverhogend is, maar dan is er iig geen misverstand over materialen en afwerkingsniveau. Ik wil exact bepalen wat ik krijg voor mn geld. Het gaat immers niet om een bos wortels.
Ik heb niet eens alles gelezen, maar ik ben ook een praktisch iemand, en als ik al je reacties tot nu toe lees en als je manier van schrijven in dit topic representatief is voor je communicatie met de aannemers snap ik dat ze wat met vork beginnen te schrijven.

Je komt over als iemand die exact weet wat hij wil, alles erg makkelijk vindt, stelt niets voor, beetje dit, beetje dat maar wel na de tijd kan gaan "zeuren" als 2 stopcontacten niet volgens bestek op de juiste plek zitten.

Dit zijn voor technische bedrijven "lastige" klanten.

Misschien heb ik het helemaal verkeerd, maar zo kom je op mij over gezien je reacties.

En ja de bouw is overspannen, en als je het allemaal zo goed zelf kunt, waarom doe je het dan niet :P

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • +3Henk 'm!

• WiseGuy!
Grolsch schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Ik heb niet eens alles gelezen, maar ik ben ook een praktisch iemand, en als ik al je reacties tot nu toe lees en als je manier van schrijven in dit topic representatief is voor je communicatie met de aannemers snap ik dat ze wat met vork beginnen te schrijven.

Je komt over als iemand die exact weet wat hij wil, alles erg makkelijk vindt, stelt niets voor, beetje dit, beetje dat maar wel na de tijd kan gaan "zeuren" als 2 stopcontacten niet volgens bestek op de juiste plek zitten.

Dit zijn voor technische bedrijven "lastige" klanten.

Misschien heb ik het helemaal verkeerd, maar zo kom je op mij over gezien je reacties.

En ja de bouw is overspannen, en als je het allemaal zo goed zelf kunt, waarom doe je het dan niet :P
Ik ben zeker geen zeikerd, maar weet wel wat ik voor ogen heb. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat er mis is met 'mijn communicatie'. Wat is dan de 'juiste toon'? Beetje onwetend en nederig? Maar goed, ze zullen wel door schade en schande wijs geworden zijn door klanten die idd wel echte mierenneukers zijn. En gezien de overige berichten en reacties hier ben ik niet de enige die zich mateloos irriteert aan de prijsvorming en gebrek aan sociaal fatsoen.

En inderdaad, iedereen kan alles wel heel erg moeilijk gaan maken, maar de (woning)bouw is echt geen rocketscience. Voor de constructieve berekening schakel je uiteraard een expert in, maar met een waterpas, gezond verstand en twee rechterhanden kom je een heel eind. Vaak ben je te bang.

Waarom ik het dan niet zelf doe? Nou ja, dat doe ik nu dus wel (althans, de helft van de oorspronkelijke werkzaamheden). Het is simpelweg voor 1 persoon en de hoeveelheid werkzaamheden erg veel om alleen te doen. Dat is de reden dat ik hulp zoek in de vorm van een aannemer.

Overigens is ook zelf bouwen een hele opgave. Had vandaag contact met De Hoop-Pekso voor funderingsmaterialen. Levertijd van bekisting (courante maat 350x500), wapening en toebehoren: 4! werkweken. 8)7

[Voor 5% gewijzigd door WiseGuy! op 11-05-2021 19:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10:19
Ik weet niet of het al genoemd is, maar dit is uiteindelijk heel gunstig om mensen weer de bouw in te krijgen! Vooral de jongeren moesten allemaal zo nodig minimaal HBO doen om überhaupt een toekomst te hebben.

Bouwen en (IT) engineer voor de hoogste salarissen!

[Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 11-05-2021 19:29]

Mijn tweakblog over de toekomst

Acties:
  • +8Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 20-10 19:34

MLLL

Palm Treo 650

WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:08:
[...]

En inderdaad, iedereen kan alles wel heel erg moeilijk gaan maken, maar de (woning)bouw is echt geen rocketscience. Voor de constructieve berekening schakel je uiteraard een expert in, maar met een waterpas, gezond verstand en twee rechterhanden kom je een heel eind. Vaak ben je te bang.
IT is echt geen rocketscience, laptoppie en internetverbinding en je programmeer alles en iedereen de moeder.
Vaak ben je te bang..

Ik wens je veel succes en hoop dat je hetzelfde afwerkingsniveau haalt dat je voor ogen hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WiseGuy!
MLLL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:29:
[...]

IT is echt geen rocketscience, laptoppie en internetverbinding en je programmeer alles en iedereen de moeder.
Vaak ben je te bang..

Ik wens je veel succes en hoop dat je hetzelfde afwerkingsniveau haalt dat je voor ogen hebt.
Thanks!

En idd: IT is ook geen rocketscience. Overrated. En ik werk zelf in de IT notabene.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 02-07 18:27

Helgie

Misantroop

Misschien dat het feit dat je in de IT zit ook de reden is dat je niet snapt waarom alles zo lang duurt op het moment ;) Om wat opheldering te bieden:
- Staal is zeer slecht verkrijgbaar, en wat er is is 1,5 tot 2x zo duur als voorheen. Dus ook de wapening in je beton. Er is zeer weinig schroot verkrijgbaar, wat er wel is gaat via Turkije naar China.
- Betoncentrales zitten stampvol de komende maanden.
- Hout is pakweg twee keer duurder geworden. De VS kopen alles hier op omdat ze het niet meer uit China willen halen.
- Plastic is stukken duurder geworden.
- Je weet zelf hoe de woningmarkt ( en de verbouwmarkt) is.
- Er wordt meer gebouwd en ingepland dan ooit tevoren nu de woningcrisis ook eens een keer serieus genomen wordt.
- Er zijn geen scheepscontainers meer te krijgen door de gecombineerde voorgaande factoren. Transport is pakweg vier keer zo duur geworden.
- Iedereen is toen Corona kwam in blinde paniek gaan afschalen. Nu de vraag groter dan ooit blijkt te zijn is dat niet zomaar even om te draaien.
- Niemand kan mensen krijgen. Ze worden namelijk niet meer opgeleid omdat iedereen een eeuw lang geroepen heeft dat een kantoorbaan het hoogste doel was.
- De bouwvakkers onder ons willen nu ook eens fatsoenlijk betaald krijgen, en aangezien ze toch al tot halverwege volgend jaar werk hebben denken ze 'bekijk het lekker, pik' als jij met allerlei eisen aan komt zetten. Er is niets wat ze vervelender vinden dan mensen die er niets vanaf weten die hun gaan vertellen hoe ze hun werk moeten doen.
- Er zijn weinig schilders, hoveniers, stucadoors, bouwvakkers, timmermannen en loodgieters ( wederom, die worden niet meer opgeleid omdat niemand zin heeft om voor een hongerloon zich kapot te werken) en degene die er zijn zitten al tot halverwege volgend jaar vol.

Ofwel: als jij nu naar welk bedrijf dan ook gaat geven ze al geen offerte meer af omdat ze het de tijd, het personeel en het materiaal niet hebben. Mochten ze dat wel hebben gaan ze nog steeds geen offerte afgeven, omdat ze nu geen idee hebben wat de prijzen van het materiaal over een maand of wat zijn. Een offerte die nu werkt kan over een maand al niet meer rendabel zijn voor ze.

Mocht je dat allemaal dan nog voor elkaar krijgen, als je dan bijdehand gaat doen over hoe jij vindt dat het gedaan moet worden, ( en ja, dat is hoe het gezien wordt) dan krijg je een 'rot-op-offerte' met een belachelijke prijs zodat je er niet op in gaat. Al helemaal als er een reistijd van een uur op zit; no way dat ze dat gaan doen als het dichter bij huis kan.

Hypocrites must die

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17-05 10:51
WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:57:
[...]

Thanks!

En idd: IT is ook geen rocketscience. Overrated. En ik werk zelf in de IT notabene.
Elke baan is overrated als je er goed in bent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 02-07 18:27

Helgie

Misantroop

Oh, dat was wat ik hoorde. Lost in translation, dat gebeurt wel eens meer in mijn veld :+

Hypocrites must die

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20-10 23:06

Nikeo

Jawelles

Mijn wijk hier in Groningen wordt aangepakt. Oosterhoogebrug. Wat verduurzaming en isolatie maar met name eindelijk eens goed onderhoud. Ik schat dat een groot deel van de huizen, jaren 80, huurwoning is. Ik woon zelf koop. Er was vanuit de huiseigenaars de vraag gekomen of we ivm schaalvoordelen mee konden doen.

Eindelijk kwam de brief in de bus. Hoge materiaalprijzen, dure arbeid, ruime schattingen plus nog een dikke ontmoedigingstoeslag er boven op zodat er zo weinig mogelijk lastige huiseigenaren mee doen en je krijgt deze bedragen. Dan is het ook nog eens niet duidelijk wat ze dan precies gaan doen..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-10 11:42
Nikeo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:21:
Mijn wijk hier in Groningen wordt aangepakt. Oosterhoogebrug. Wat verduurzaming en isolatie maar met name eindelijk eens goed onderhoud. Ik schat dat een groot deel van de huizen, jaren 80, huurwoning is. Ik woon zelf koop. Er was vanuit de huiseigenaars de vraag gekomen of we ivm schaalvoordelen mee konden doen.

Eindelijk kwam de brief in de bus. Hoge materiaalprijzen, dure arbeid, ruime schattingen plus nog een dikke ontmoedigingstoeslag er boven op zodat er zo weinig mogelijk lastige huiseigenaren mee doen en je krijgt deze bedragen. Dan is het ook nog eens niet duidelijk wat ze dan precies gaan doen..

[Afbeelding]
Sommige prijzen hebben natuurlijk ook te maken met hoe groot de woning is, maar b.v. groepenkast vervangen voor 1000,- incl BTW is toch niet de hoofdprijs?
En ik zie wel meer posten die je niet zomaar goedkoper geregeld gaat krijgen. Blijft natuurlijk opgeteld wel veel geld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michie1
  • Laatst online: 07:53
MeTooPV schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:36:
Sommige prijzen hebben natuurlijk ook te maken met hoe groot de woning is, maar b.v. groepenkast vervangen voor 1000,- incl BTW is toch niet de hoofdprijs?
En ik zie wel meer posten die je niet zomaar goedkoper geregeld gaat krijgen. Blijft natuurlijk opgeteld wel veel geld.
Toch vraag ik me af wat voor prachtige rookmelders dat zijn ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WiseGuy!
sOid schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Mag ik vragen wat dat kost? Ik wil volgend jaar een nieuwe schuur plaatsen met die afmetingen en me inmiddels wat aan het oriënteren qua kosten en mogelijkheden :)
Dat mag. Heb de offerte net binnen. Komt ongeveer uit op € 1.500 inc BTW.

Daar zit dan wel een opslag ‘kleine order < 10m3’ van € 130,00 bij... best aan de prijs

Nou is de superkist ook niet de goedkoopste oplossing natuurlijk, maar wel bijzonder arbeidsvriendelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WiseGuy!
Overigens ook bij de bouwmaterialen groothandel (landelijke partij) dezefde verhalen over aannemers die daar spullen bestellen:

“Ze doen de offertes lachend x2 in de hoop dat iemand niet akkoord gaat omdat ze de agenda vol hebben. En als er dan toch iemand akkoord gaat, willen ze veel moeite doen om de zzp ers in te huren. Bwahahahaha. En mensen tekenen toch we!”. .....

Het ligt dus echt niet aan eigenwijze, irritante en noten-op-zang hebbende vervelende opdrachtgevers zoals ik.

Waar ik overigens wel van schrok is de verkrijgbaarheid van (constructie)hout... 😬 schrikbarend

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 20-10 19:34

MLLL

Palm Treo 650

WiseGuy! schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:33:

“Ze doen de offertes lachend x2 in de hoop dat iemand niet akkoord gaat omdat ze de agenda vol hebben. En als er dan toch iemand akkoord gaat, willen ze veel moeite doen om de zzp ers in te huren. Bwahahahaha. En mensen tekenen toch we!”. .....

Het ligt dus echt niet aan eigenwijze, irritante en noten-op-zang hebbende vervelende opdrachtgevers zoals ik.
Les 1 economieles "Vraag en aanbod"

Zo raar is het toch allemaal niet?!

Als je minder wil betalen wacht je 1 a 2 jaar.

Snap niet dat je je er zo over opwindt, je kan er toch niets aan veranderen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Beetje hetzelfde als hartje zomer bij 35 graden in de rij gaan staan bij de ijscoman en klagen dat ijsjes zo duur zijn.... marktwerking noemen ze dat.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Pagina: 1 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee