Absurde offertes voor uitbouw + kantoor

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 10:04
Xanaroth schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Ga zelfs anders voor de grap eens met houten balkjes en touw je tekening namaken in de tuin. Als het ontwerp echt zo simpel is, en geen special, ben je in 5 minuten klaar met alleen de tekening op A3 geprint, houtjes en draad. Even 4 meter hier, 7 meter daar, en klaar. Geen rekenmachine of mobiel/gps/andere grappen.
Dan heb je overal waar een buiten muur moet komen een draad staan.

Let met dat in gedachten trouwens alvast op die milimeters als 3994mm lengte en 4420+381+dikte kozijn voor de breedte bij de woonkamer. Of waar de bijkeuken aan de rechterkant van je tekening begint (2846-1096=1750mm +dikte buitenmuur, aangezien je vanaf daar zult opmeten en niet vanuit je binnenmuur meet).
Denk persoonlijk dat je al snel iets van 7 houtjes nodig zult hebben ondanks dat het maar 5 stukjes muur zijn (#overkappingheeftgeenmuur). Bij echte standaard rechthoek uitbouw 4 houtjes voor 3 muren trouwens. Hint hint :).

Het zou mij niks verbazen als je na een uur het nog niet helemaal lekker hebt staan, iets wat standaard minutenwerk is. Zó special is het.
Die durf ik wel aan. Heb wel een aan paar draadpennen en metselkoord staan. En ik snap welk punt je wilt maken door 3994mm te zeggen, maar in de praktijk is het natuurlijk geen enkel probleem als dat 4000mm wordt. Die speling zit wel in de isolatie / gevelbekleding. Dat weet een aannemer ook wel en hebben we ook wel zo besproken. We hoeven het verder ook niet eens te worden of zo, ik waardeer je input.

we only make way for the man who boldly pushes past us

• WiseGuy!
Den_S85 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Neem nou het detailniveau van deze tekening als voorbeeld. Denk je dat ik als aannemer zou staan te springen om dit voor jou te maken? Als opdrachtgever leg je alles tot in detail vast, je laat nul ruimte over voor de aannemer om het slimmer / goedkoper op te lossen.

Je huurt een aannemer in om zijn expertise, je geeft hem randvoorwaarden voor het ontwerp mee en een ruwe schets en laat de bouw details over aan hem, hij is immers de vakman.

Bij mijn eigen garage gewoon aangegeven aan de aannemer dat we er toch ook graag een raam in wilden hebben. Ongeveer twee meter breed ofzo? Aannemer heeft even gebeld met zijn vaste kozijnen leverancier, had er nog wel een staan van 1.90, of dat ook goed was. Ja prima! levertijd nul dagen en voor een nette prijs gekregen.
Misschien kan je mij uitleggen waar je als aannemer dan wel om zit te springen?

Als voorbeeld de schuur / kantoor. Daarvan heb ik een schets gemaakt, niet tot in detail uitgewerkt. Aangegeven dat die ook niet afgewerkt hoeft te worden van binnen behalve stopcontacten en vloerverwarming. Dus geen stukadoor, geen metselaar (want gewoon houtskelet). Waarom moet die dan 52k kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:53

PB-powell

Mr. Laziness

WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Ja, ik begrijp wel wat je zegt hoor. Ik ben idd door ervaringen van derden wel wat wantrouwend / voorzichtig. Heb het vaak genoeg mis zien gaan of veel te duur zien worden. Ik communiceer echter zeker niet op die manier met de aannemer. Probeer ook open te staan voor alternatieven en zeker niet het gevoel te geven dat ze een wurgcontract met mij gaan tekenen. Maar misschien slaag ik daar gewoon niet zo goed in. Misschien mijn vrouw de volgende keer het woord laten voeren :D
Met voorzichtig zijn is niks mis, met wantrouwen wel. De gemiddelde aannemer wil gewoon zijn klus afmaken, staat voor z'n werk en wordt er ook niet vrolijk van als hij tig keer langs moeten komen na oplevering omdat zaken niet goed zijn.
Ipv alles voor te schrijven kan je ook vragen aan zo'n aannemer wat voor materiaal, type en dikte isolatie hij zou aanraden (als voorbeeld). Wie weet komt ie met verrassend goede voorstellen die duizenden euro's goedkoper zijn. Als voorbeeld uit jouw tekst is dat je een muur wil van materiaal A omdat je bij materiaal B rode stof krijgt als je gaat boren. Hoe vaak ga je in zo'n muur boren, stof kan je prima opvangen met een stofzuiger, en als B net zo goed is als A maar stukken goedkoper, waarom dan A? (niet gehinderd door enige vorm van kennis en prijs van de materialen btw)

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Als voorbeeld de schuur / kantoor. Daarvan heb ik een schets gemaakt, niet tot in detail uitgewerkt. Aangegeven dat die ook niet afgewerkt hoeft te worden van binnen behalve stopcontacten en vloerverwarming. Dus geen stukadoor, geen metselaar (want gewoon houtskelet). Waarom moet die dan 52k kosten?
Wel eens gekeken wat er nodig is om met vloerverwarming als hoofdverwarming zo'n tochthok warm te houden? De isolatie(-kosten) zal niet misselijk zijn. En vooral zodat zaken niet bevriezen in de winter, de aannemer zit vast niet te wachten om elk jaar kapotte leidingen te herstellen.
Daarbij, moet de warmte naar dat schuurtje. Jij geeft aan gewoon met warm water vanaf het huis. Dus er moeten 2 waterleidingen in de grond gestopt worden, aanzienlijk diep en zwaar geïsoleerd (mag niet bevriezen in de winter als de verwarming in het schuurtje uit staat. Misschien, moet er iets van draadverwarming of tape verwarming bij om dat te garanderen ipv (of zelfs naast) isolatie. Straks ben je een weekje op wintersport ofzo, je woning kan dat vaak wel aan maar zo'n klein onbeschermd schuurtje of waterleiding terwijl er niks stroomt?

Daarbij moet dus ook de woning aangepakt worden (leiding moet ergens vandaan komen en naar buiten geleid.. x2), tevens elektra aanleggen, groepenkast aanpassen. Bovendien nog wat zaken als leiding afstand/bochtwerk, relatief grote stap omlaag en terug omhoog (x2..) waardoor afhankelijk van de omstandigheden er nog een extra pomp bij nodig is.

Denk dat ik daar persoonlijk niet aan zou beginnen, of een enorme marge vraag en erop reken dat ik daar de komende jaren wel eens gedoe mee kan krijgen rond garantie/reparatie.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:43
[...]

Een opdracht waarbij je als professional je meerwaarde aan de klant kunt tonen en met slimmigheden en kleine aanpassingen een mooi product neer kunt zetten waarbij voor beide partijen (opdrachtgever en opdrachtnemer) voordelen aan zitten.

Jij bekijkt het puur en alleen vanuit je eigen oogpunt en al het andere is onzin, valt wel mee, of stelt niet zo veel voor in jouw ogen. Tja... dan is dit het resultaat, sorry dat ik het zo zeg.

• WiseGuy!
Den_S85 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Een opdracht waarbij je als professional je meerwaarde aan de klant kunt tonen en met slimmigheden en kleine aanpassingen een mooi product neer kunt zetten waarbij voor beide partijen (opdrachtgever en opdrachtnemer) voordelen aan zitten.

Jij bekijkt het puur en alleen vanuit je eigen oogpunt en al het andere is onzin, valt wel mee, of stelt niet zo veel voor in jouw ogen. Tja... dan is dit het resultaat, sorry dat ik het zo zeg.
Het is ook mijn portemonnee dus ik vind het niet meer dan logisch om eerst vanuit mijn eigen oogpunt te redeneren. Ik wil daarbij echt de realiteit niet uit het oog verliezen, vandaar dat ik eerder in dit topic al zei: 82000 of 180000. De echte prijs zal wel ergens in het midden liggen.

Overigens heb je mij niet horen zeggen dat 'al het andere onzin' is. Zo kortzichtig ben ik nou ook weer niet. Maar net zo goed dat ik vanuit mezelf redeneer zal een aannemer dat ook vanuit zichzelf doen. Risico's minimaliseren, winsten maximaliseren. Dat geldt voor beide.

[ Voor 13% gewijzigd door WiseGuy! op 18-02-2021 14:51 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:19
[...]

Dus je uitbouw is 128k en die schuur 52k?

Snel gerekend kom je dan op 1.155/m2 voor een schuurtje die effectief gebruiksklaar is (geïsoleerd, geïsoleerde vloer, vloerverwarming, etc.

Een basic vrijstaande garage zet je zo al 20k achteruit en die wordt toch een stuk minder afgwerkt. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• WiseGuy!
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:00:
[...]

Dus je uitbouw is 128k en die schuur 52k?

Snel gerekend kom je dan op 1.155/m2 voor een schuurtje die effectief gebruiksklaar is (geïsoleerd, geïsoleerde vloer, vloerverwarming, etc.

Een basic vrijstaande garage zet je zo al 20k achteruit en die wordt toch een stuk minder afgwerkt. :)
In 1 van de offertes is dat idd de prijs. Dat is een koopje dus? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:00
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Nou ja, die zou ik er ook zelf wel tegenaan kunnen lijmen als dat veel in de kosten scheelt ;) Twee stempels eronder, klaar. De luifel is exact afgestemd op de afmeting van 1 plaat (Cembrit Patina).
Dat maakt het net vervelend voor de aannemer. Als het exact op één plaat is uitgemikt is er weinig tot geen ruimte voor marge en als het dan niet klopt mag die weer opnieuw beginnen of capriolen uithalen om het wel passend te krijgen (die jij dan wellicht weer afschiet). Misschien geef je dan wel mee, maar gezien het zeer specifieke bestek (geef je zelf aan) wek je dat gevoel bij de aannemers wel op. Dit is natuurlijk maar een voorbeeldje.

Ik zou veel losser met een aannemer in gesprek gaan en vanuit daar een offerte laten opstellen en dan nader specificeren. Laat dat bestek lekker op eigen bureau liggen en gebruik dat alleen voor jezelf.

Dat zeggende; De prijzen schieten de laatste jaren enorm omhoog en door corona stijgen de prijzen nog meer. Mensen geven geld nu aan eigen huis en tuin uit omdat ze in het sociale leven veel minder uitgeven en vakanties niet doorgaan.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@WiseGuy! Kun je niet eens wat offertes plaatsen (al dan niet met gemaskeerde NAW-gegevens), dat praat een stuk makkelijker. Op dit moment is het gissen waarom die offertes zo hoog uitvallen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• WiseGuy!
Harrie_ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:02:
@WiseGuy! Kun je niet eens wat offertes plaatsen (al dan niet met gemaskeerde NAW-gegevens), dat praat een stuk makkelijker. Op dit moment is het gissen waarom die offertes zo hoog uitvallen...
Ja, ik zal eens aan de slag met anonimiseren van die documenten dan. Dat gaat wel even duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Ja, ik zal eens aan de slag met anonimiseren van die documenten dan. Dat gaat wel even duren.
offtopic:
Ik zie aan al je tekeningen dat je vrij handig bent met de PC. Het is (in de simpelste vorm) toch niet meer dan een screenshot plakken in MS-Paint, een vlak over de NAW-gegevens heen trekken, opslaan en uploaden :?

• WiseGuy!
Krijnemans schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:02:
[...]

Dat maakt het net vervelend voor de aannemer. Als het exact op één plaat is uitgemikt is er weinig tot geen ruimte voor marge en als het dan niet klopt mag die weer opnieuw beginnen of capriolen uithalen om het wel passend te krijgen (die jij dan wellicht weer afschiet). Misschien geef je dan wel mee, maar gezien het zeer specifieke bestek (geef je zelf aan) wek je dat gevoel bij de aannemers wel op. Dit is natuurlijk maar een voorbeeldje.

Ik zou veel losser met een aannemer in gesprek gaan en vanuit daar een offerte laten opstellen en dan nader specificeren. Laat dat bestek lekker op eigen bureau liggen en gebruik dat alleen voor jezelf.

Dat zeggende; De prijzen schieten de laatste jaren enorm omhoog en door corona stijgen de prijzen nog meer. Mensen geven geld nu aan eigen huis en tuin uit omdat ze in het sociale leven veel minder uitgeven en vakanties niet doorgaan.
Dat is ook precies wat ik ga doen nadat meerdere mensen hier hebben aangegeven dat het wellicht 'benauwend' werkt voor de aannemer. Ben wel heel benieuwd wat dat op gaat leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je denkt zelf aan een simpele schuur met extra's, maar de andere kant ziet een verblijfsruimte los van het huis die ook in de winter warm moet blijven.

Ik denk dat je zelf de tuinhuisjeskant zit die rond de 4-5k kosten, maar alleen een houten casco is. Daar moet dus alles nog aan gedaan worden (manuren!)

• WiseGuy!
Harrie_ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:05:
[...]

offtopic:
Ik zie aan al je tekeningen dat je vrij handig bent met de PC. Het is (in de simpelste vorm) toch niet meer dan een screenshot plakken in MS-Paint, een vlak over de NAW-gegevens heen trekken, opslaan en uploaden :?
Ja, in principe wel. Maar wil ook even goed de aannemersgegevens e.d. eruit hebben. Wil niemand in diskrediet brengen of privacy overtreden.

• WiseGuy!
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:06:
Je denkt zelf aan een simpele schuur met extra's, maar de andere kant ziet een verblijfsruimte los van het huis die ook in de winter warm moet blijven.

Ik denk dat je zelf de tuinhuisjeskant zit die rond de 4-5k kosten, maar alleen een houten casco is. Daar moet dus alles nog aan gedaan worden (manuren!)
Nee, ik dacht zelf aan 500 per m3 gezien het feit dat ie niet afgewerkt hoeft te worden. Dus daarmee een 20k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoezo niet afgewerkt? Alles t/m de binnenbekleding (multiplex) zit er al op. Je kan niet op een paar betonbandjes funderen, daar heb je een vorstrand voor nodig. Isoleren en kierdichten is een hoop werk.

• WiseGuy!
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:10:
Hoezo niet afgewerkt? Alles t/m de binnenbekleding (multiplex) zit er al op. Je kan niet op een paar betonbandjes funderen, daar heb je een vorstrand voor nodig. Isoleren en kierdichten is een hoop werk.
Niet afgewerkt als in: geen gips en stucwerk, geen elektra, lichtpunten, schakelaars anders dan 1 centrale invoer (kabel ligt er al, groep in meterkast ook). En ja, natuurlijk moet daar een vorstrand voor gestort worden, maar dan nog... 52k?!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
Den_S85 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Neem nou het detailniveau van deze tekening als voorbeeld. Denk je dat ik als aannemer zou staan te springen om dit voor jou te maken? Als opdrachtgever leg je alles tot in detail vast, je laat nul ruimte over voor de aannemer om het slimmer / goedkoper op te lossen.

Je huurt een aannemer in om zijn expertise, je geeft hem randvoorwaarden voor het ontwerp mee en een ruwe schets en laat de bouw details over aan hem, hij is immers de vakman.

Bij mijn eigen garage gewoon aangegeven aan de aannemer dat we er toch ook graag een raam in wilden hebben. Ongeveer twee meter breed ofzo? Aannemer heeft even gebeld met zijn vaste kozijnen leverancier, had er nog wel een staan van 1.90, of dat ook goed was. Ja prima! levertijd nul dagen en voor een nette prijs gekregen.
Als ik onze aannemer zijn gang had laten gaan, dan was er een hoop misgegaan kan ik je vertellen.
Hoe betrouwbaar ze ook overkomen, Je merkt pas echt tijdens de bouw wat de daadwerkelijke technische kennis is van o.a de bouwlui. (mocht je deze kennis hebben) En nee, was geen Beun de Haas. gewoon een nette oudere welbespraakte man. Maar een aannemer staat niet 8 uur op hun vingers te kijken, zijn ze veel te druk voor en sturen soms meerdere projecten aan.

Tis dat ik zelf bouwkundige kennis heb d.m.v een opleiding + kennis die bouwkundig opzichter is, en wij dus haarfijn kon uitleggen wat er zoal fout ging. Zijn geen leuke gesprekken, en nooit verwacht omdat je vertrouwen mag op kennis van de ingeschakelde partij. Maar helaas.

Koudenbruggen. Wapening niet goed plaatsen qua dekking. Pir dakisolatie willen plaatsen in de wanden. Terwijl anders voorgeschreven was... Zal niet teveel op detail niveau gaan.. Maar ze proberen het wel gewoon te flikken. Tijd is geld. En ergens besparen is mooi lijkt het.

Wantrouwen is ook zeker niet goed. Maar zou zeker zorgen dat je iemand hebt dit ook dingen controleren kan.
Zoals een kennis zei. Tis een aannemer, geen aangever ;-)

• Señor Sjon
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Niet afgewerkt als in: geen gips en stucwerk, geen elektra, lichtpunten, schakelaars anders dan 1 centrale invoer (kabel ligt er al, groep in meterkast ook). En ja, natuurlijk moet daar een vorstrand voor gestort worden, maar dan nog... 52k?!
Dat staat niet in je topicstart: :)
Daarnaast nog een nieuwe geïsoleerde schuur die ik als kantoor ga gebruiken. Afmetingen 5x3. Gefundeerd op staal, HSB opbouw met plat dak. 1x aluminium buitendeur en raam van plm 2200x800. Binnenkant afwerken met multiplex, dus geen stucwerk. Elektra mag opbouw worden. Vloer voorzien van vloerverwarming en aansluiten op bestaand.
En waarom aluminium? Dat is veel duurder dan hout, zeker in zo'n beperkte run.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 18-02-2021 15:15 ]

• WiseGuy!
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Dat staat niet in je topicstart: :)

[...]

En waarom aluminium? Dat is veel duurder dan hout, zeker in zo'n beperkte run.
Ah, nee ik zie dat ik daar electra nog benoemd heb. My bad.

Aluminium omdat een dergelijk grote schuifpui in hout niet te tillen is, gaat werken en nog meer van dat soort ellende. Daarbij is het op Zuid West en schilderen is niet mijn hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ligt maar net welk systeem je gebruikt. Een goed systeem moet mogelijk zijn, desnoods in 3 delen of met een vouwwand. Maar aluminium in een woonhuis? Tenzij het de bijpassende stijl is, maar ik zou er met een grote boog omheen lopen, prijs is zomaar 2x hoger dan hout/kunststof.

Prima dat je keuzes maakt, maar op bijna elke hoek gebeurt wel iets.

Kijk anders eens wat een kleine kangaroewoning kost. Je zal eerder in die prijzen uitkomen voor het kantoor. Een beetje uitbouw van 7x4 kost zonder bijzonderheden al snel richting de 50k. En dan heb je 1 lichtpunt en 2 WCD's, niet 15.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:22:
[...]
Een beetje uitbouw van 7x4 kost zonder bijzonderheden al snel richting de 50k. En dan heb je 1 lichtpunt en 2 WCD's, niet 15.
Precies dit. Veel mensen (TS ook?) zijn ook nog eens in de veronderstelling dat iedere extra WCD dan 3 tientjes kost...

• Chnub
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 08:59
Misschien een out of the box idee; aan de reacties te lezen heb je er veel verstand van en zou je het zelf kunnen als je meer tijd had.
Kun jij niet arbeidskrachten zelf inhuren per uur? Jij wordt dan de opzichter en een aantal ZZP-ers (uit buitenland?) die per uur aan de slag gaan.

• WiseGuy!
Harrie_ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Precies dit. Veel mensen (TS ook?) zijn ook nog eens in de veronderstelling dat iedere extra WCD dan 3 tientjes kost...
Nee hoor, er is natuurlijk wel een verschil tussen 15 losse WCDs en een aantal 4 en 3 voudige inbouwramen. Maar goed, als het daarin zit, ga ik zeker een casco oplevering overwegen en dit zelf doen.

• WiseGuy!
Chnub schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:26:
Misschien een out of the box idee; aan de reacties te lezen heb je er veel verstand van en zou je het zelf kunnen als je meer tijd had.
Kun jij niet arbeidskrachten zelf inhuren per uur? Jij wordt dan de opzichter en een aantal ZZP-ers (uit buitenland?) die per uur aan de slag gaan.
Daar heb ik totaal niet aan gedacht eigenlijk. Zou het niet heel moeilijk zijn om geschikte krachten te vinden? Ik bedoel: de bouwbedrijven weten zelf ook niet waar ze het personeel vandaan moeten halen?

• WiseGuy!
Ligt maar net welk systeem je gebruikt. Een goed systeem moet mogelijk zijn, desnoods in 3 delen of met een vouwwand. Maar aluminium in een woonhuis? Tenzij het de bijpassende stijl is, maar ik zou er met een grote boog omheen lopen, prijs is zomaar 2x hoger dan hout/kunststof.

Kijk anders eens wat een kleine kangaroewoning kost. Je zal eerder in die prijzen uitkomen voor het kantoor. Een beetje uitbouw van 7x4 kost zonder bijzonderheden al snel richting de 50k. En dan heb je 1 lichtpunt en 2 WCD's, niet 15.
Kunststof zou een goedkoper alternatief kunnen zijn. Sta ik ook voor open. Ik heb even gekeken in de offertes en de post kozijnen voor het geheel ligt zo rond de 15.000

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:27:
[...]
Nee hoor, er is natuurlijk wel een verschil tussen 15 losse WCDs en een aantal 4 en 3 voudige inbouwramen.
[...]
Zou je zeggen, echter zit er prijstechnisch bijzonder weinig verschil in. Althans, bij de aannemers waar ik (mee) heb gewerkt.
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:27:
[...]
Maar goed, als het daarin zit, ga ik zeker een casco oplevering overwegen en dit zelf doen.
[...]
Als je zelf handig bent zou ik dat zeker overwegen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Kunststof zou een goedkoper alternatief kunnen zijn. Sta ik ook voor open. Ik heb even gekeken in de offertes en de post kozijnen voor het geheel ligt zo rond de 15.000
Ik snap de aversie tegen houten kozijnen niet echt als je wel een houten gevel en hokje wil maken. :+

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:22:
[...]
Thanks. Dat ligt idd meer in de lijn der verwachting die ik op voorhand ook had, vandaar dit topic. Het prijsverschil zal dus zitten in de 'special' factor zoals hier al aangegeven.
Nee, je blijft leven in het verleden.....

• WiseGuy!
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Ik snap de aversie tegen houten kozijnen niet echt als je wel een houten gevel en hokje wil maken. :+
Nou ja, er is nogal een verschil tussen een statische gevel of een draaien / schuivend deel in hout uitvoeren natuurlijk. Ik heb er geen aversie tegen, maar het zou leuk zijn als mijn kinderen de deur ook open kunnen krijgen.

• Señor Sjon
En hoe denk je de aluminium pui wel te kunnen hevelen? Het gewicht zit in het triple(?) glas.

• WiseGuy!
Señor Sjon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:13:
En hoe denk je de aluminium pui wel te kunnen hevelen? Het gewicht zit in het triple(?) glas.
Dat zit in het hefmechanisme van de pui. Dat werk op een soort hefboom. Daarnaast schelen de profielen natuurlijk nogal in gewicht van hardhout. Geen triple glas, maar gewoon dubbel HR++. Ik heb bij een showroom (Schipper kozijnen) het verschil tussen die twee ervaren en dat scheelt echt aanzienlijk. Nog los van het onderhoud dus.

[ Voor 15% gewijzigd door WiseGuy! op 18-02-2021 16:23 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Hmm...leuke situatie...maar de prijzen zijn momenteel toch al de pan uit aan het rijzen.

Het voornaamste zit hem in de gebruikte materialen, maar vooral de manuren. Een dergelijk tarief is niet algeheel onbegrijpelijk, maar hou er rekening mee dat je praat over 2 projecten.

52k voor een werkruimte/aanbouw is redelijk normaal van die grootte. Bij een reguliere uitbouw betaal je ongeveer tussen de 1100 en 1800 euro de m2 (stelpost), nagenoeg de materialen en bijbehorende wensen.
Als je het niet eens bent met de offertes, dan kan je het beste contact opnemen met de uitgever en een plan bedenken om de tarieven naar beneden te krijgen.

Laat eens berekenen wat je woningwaarde gaat worden na verbouwing, dat geeft een goede indicatie of de prijs in orde is!

Bij een normale woning is +/- 80% van de kosten de woningmeerwaarde, zolang de woning aan woonruimte vergroot word.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Even een update:

Afspraak met een nieuwe aannemer gemaakt waarbij ik alleen aan ga geven wat we voor ogen hebben en graag willen qua ruimte. Dus zonder bestek en tekeningen, maar alleen een ruwe plattegrond. Ben benieuwd.

Daarnaast nog een offerte van een andere aannemer binnengekregen die wel onder de andere prijzen zat (namelijk 125k inc. btw voor het geheel). Waarbij de uitbouw op 72k inc btw uit komt. Dat lijkt er al meer op.

Wat mij verder opvalt is dat het best moeilijk blijkt te zijn om de opdracht goed over te nemen.

Als voorbeeld: zo heb ik bijvoorbeeld geschreven (en ook in gesprek bevestigd) dat ik de vrijgekomen grond afgevoerd wil hebben. En dan toch offertes krijgen waarbij expliciet benoemd wordt dat de grond in depot op eigen terrein opgeslagen wordt. Zit ik dan met 50m3 grond straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
WiseGuy! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:49:
Even een update:

Afspraak met een nieuwe aannemer gemaakt waarbij ik alleen aan ga geven wat we voor ogen hebben en graag willen qua ruimte. Dus zonder bestek en tekeningen, maar alleen een ruwe plattegrond. Ben benieuwd.

Daarnaast nog een offerte van een andere aannemer binnengekregen die wel onder de andere prijzen zat (namelijk 125k inc. btw voor het geheel). Waarbij de uitbouw op 72k inc btw uit komt. Dat lijkt er al meer op.

Wat mij verder opvalt is dat het best moeilijk blijkt te zijn om de opdracht goed over te nemen.

Als voorbeeld: zo heb ik bijvoorbeeld geschreven (en ook in gesprek bevestigd) dat ik de vrijgekomen grond afgevoerd wil hebben. En dan toch offertes krijgen waarbij expliciet benoemd wordt dat de grond in depot op eigen terrein opgeslagen wordt. Zit ik dan met 50m3 grond straks.
Als je het serieus hebt over 50m3 grond moet je rekening houden met een behoorlijke kostenpost.

Een container voor vervuilde grond van 15m3 kan al gauw zo´n 1400 euro inclusief btw kosten. Dan moet iemand het zand er nog in scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
KruimelTuimel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Als je het serieus hebt over 50m3 grond moet je rekening houden met een behoorlijke kostenpost.

Een container voor vervuilde grond van 15m3 kan al gauw zo´n 1400 euro inclusief btw kosten. Dan moet iemand het zand er nog in scheppen.
Nou ja de grond is niet vervuild maar een schoongrondverklaring heb ik natuurlijk niet. Mijn punt is meer: waarom neemt aannemer expliciet op dat grond niet wordt afgevoerd terwijl in de opdracht expliciet vermeld staat dat het afgevoerd moet worden? En meer van dat soort dingen. Vind ik bijzonder.

Of is het standaard dat als je een uitbouw plaatst je een berg zand in de tuin achterlaat? Een aannemer schakel ik ook met name in om een stukje ontzorgd te worden. Dit vind ik geen ontzorgen.

[ Voor 12% gewijzigd door WiseGuy! op 23-02-2021 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

WiseGuy! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Nou ja de grond is niet vervuild maar een schoongrondverklaring heb ik natuurlijk niet. Mijn punt is meer: waarom neemt aannemer expliciet op dat grond niet wordt afgevoerd terwijl in de opdracht expliciet vermeld staat dat het afgevoerd moet worden? En meer van dat soort dingen. Vind ik bijzonder.

Of is het standaard dat als je een uitbouw plaatst je een berg zand in de tuin achterlaat?
Omdat ze hopen dat je het niet merkt, en daar later pas achter komt?
Of omdat ze daarvoor een flink tarief gaan berekenen, en daar dan weer gezeik over krijgen.

Misschien kan het nog lonen om de grond apart door een ander bedrijf te laten afvoeren?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17
[...]

Of is het standaard dat als je een uitbouw plaatst je een berg zand in de tuin achterlaat? Een aannemer schakel ik ook met name in om een stukje ontzorgd te worden. Dit vind ik geen ontzorgen.
Tja,die berg afvoeren is voor de aannemer niet echt zijn core-business en heeft geen afhankelijkheden met het bouwen zelf. Dat kunnen ze dus wel in de offerte meenemen maar dan zal dat tegen een extra hoge kostenpost zijn. Veelal is het dan ook slimmer om dat zelf los te regelen. Maar tegen de hoofdprijs zal de aannemer er ook geen probleem mee hebben om dat voor jou te regelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Snap ik allemaal. Maar daar gaat het niet om. Ik word idd wantrouwend als ik dit soort dingen uit een offerte moet halen. Ik vraag om een broodje met kaas en krijg een offerte voor het broodje. De kaas moet ik zelf maar regelen.

Ik wil echt niet wantrouwend zijn, maar wordt zo wel lastig. Ik ben gewoon te gevoelig voor ‘trucjes’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:55
WiseGuy! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:41:
Snap ik allemaal. Maar daar gaat het niet om. Ik word idd wantrouwend als ik dit soort dingen uit een offerte moet halen. Ik vraag om een broodje met kaas en krijg een offerte voor het broodje. De kaas moet ik zelf maar regelen.

Ik wil echt niet wantrouwend zijn, maar wordt zo wel lastig. Ik ben gewoon te gevoelig voor ‘trucjes’.
Is het een idee om op werkspot de klus neer te zetten? Voorheen dacht ik dat het alleen maar mensen die tijd over hadden daar zich aanboden om het klusje op te knappen, maar er zijn ook complete bedrijven actief. De enkelen die ik had bekeken waren wel netjes uitgevoerd (al weet ik natuurlijk niet hoe het voortraject is verlopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

WiseGuy! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Is dat echt zo? De offertes omvatten het door mij omschreven werk. Verder weinig bijzonderheden. Grootste posten zitten in installateurs (gemiddeld 22k) en de kozijnen (15k) Het is - naar mijn weten - best een normaal bedrag om met 750 euro per m3 te rekenen? Voor 180.000 kan ik zelfs een nieuw huis van 100m2 laten bouwen.
Ja, dat is erg veel, wat is de prijs zonder het meerwerk in afwerking? Misschien kun je dat beter door andere bedrijven laten doen.

edit: Ah, je hebt al meer offertes.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 23-02-2021 12:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

redwing schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:37:
[...]

Tja,die berg afvoeren is voor de aannemer niet echt zijn core-business en heeft geen afhankelijkheden met het bouwen zelf. Dat kunnen ze dus wel in de offerte meenemen maar dan zal dat tegen een extra hoge kostenpost zijn. Veelal is het dan ook slimmer om dat zelf los te regelen. Maar tegen de hoofdprijs zal de aannemer er ook geen probleem mee hebben om dat voor jou te regelen.
Je kan het beste zo veel mogelijk zelf doen, huur een dagje een aanhangwagen en rijdt een paar keer op en neer en dan ben je dat zand ook kwijt. Je moet er wel altijd voor betalen (ook bij de millieustraat)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 22:39

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

WiseGuy! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:41:

Ligt er aan of je de aanvraag doet bij een bakker of een broodjeszaak.

De aannemer zal misschien geen cent over houden aan afvoeren grond. Hij heeft mogelijk geen schaalvoordeel omdat hij regelmatig grond afvoert. Dat zijn dus dure prijzen. Door het niet te offreren houdt hij zijn prijs competitief. Uiteindelijk ziet het gros van de mensen toch alleen maar het bedrag onder de streep. Een (in jouw ogen) hoge prijs is bij voorbaat afgeschoten.

Jij moet de offerte lezen. Dat is niet meer dan logisch. Als jij constateert dat het afvoeren van de grond niet geoffreerd is, dan kan je toch vragen om te verduidelijken? zo spannend is het echt niet. Ik zou niet overal wat achter zoeken...

[ Voor 9% gewijzigd door Point.Flare op 23-02-2021 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:29
@WiseGuy! Door expliciet te benoemen dat de grond NIET wordt afgevoerd heeft de aannemer volgens mij een nette offerte afgegeven. Het zou niet netjes zijn (of een 'trucje' zoals jij het wellicht ziet) als de aannemer uberhaupt niets over de grond had vermeld en achteraf een discussie zou ontstaan "omdat het wel in de oorspronkelijke vraag stond", maar zoals het er nu staat vind ik het niet meer dan normaal.

Het is niet normaal dat je de offerte minitieus moet scannen om te zien of elk element uit je vraag wel is overgenomen (al zou ik dat zelf alsnog doen overigens), je mag er vanuit gaan dat eventuele NIET overgenomen zaken apart benoemd worden. Maar dat laatste is in dit geval gewoon gedaan toch?

Ik denk overigens dat als je het via aannemer wilt laten afvoeren die dat prima wil regelen. Maar die huurt dan bedrijf x in voor bedrag y, en als je de inkoop en facturering via aannemer wilt laten verlopen zal die er vervolgens ook een risico-opslag op doen, dus of dat voor jou nu interessanter is is maar de vraag. Kan overzichtelijk zijn, één aanspreekpunt voor alles, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Valorian schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:43:
@WiseGuy! Door expliciet te benoemen dat de grond NIET wordt afgevoerd heeft de aannemer volgens mij een nette offerte afgegeven.
Dat is dan ook wel weer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Wel een dik pak vloerisolatie, gestorte betonnen vloer etc, daar dan het installeren van een vloerverwarming+verdeler+pomp (gezien je de cv in je hoofdverblijf gebruikt) en nog een dekvloer voor afwerking erop. Dan natuurlijk warm(!!!)+retour wawterleidingen naar je kantoor aanleggen, door x meter tuingrond, dik geïsoleerd, aanzienlijk diep graafwerk voor isolatie/stabiliteit, etc. En natuurlijk voldoende isolatie erbij voor wanden+dak+... bijvoorbeeld hr++ glas ipv standaard enkel glas zoals in een schuur van 5k, etc. Anders red de vloerverwarming het simpelweg niet in de winter.
En natuurlijk iets van een beveiliging zodat bij vorst het systeem alsnog gaat draaien, en de grondleiding en aansluiting in de schuur niet bevriezen gaan.

Nee, echt niet afgewerkt, gewoon een standaard schuurtje van de bouwmarkt. Wat een rare prijs die aannemers :). Ik denk serieus dat het stuk 'vloerverwarming in kantoor', met alle gevolgen aan die eis, onder de streep je al duizenden euro's verder zet aan afwerking. Die ene eis zal veel meer kosten dan de totale vloer+wand+plafond+elektra afwerkingen bij elkaar.

Veel logischer is aannemer dan te zeggen dat het wel warm moet worden in de winter. Die komt dan waarschijnlijk aan met (dure versie) elektrische vloerverwarming of (goedkope versie) elektrische kachel of verwarmingspaneel. Helemaal met dusdanig beperkte oppervlaktes/inhoud, tikt het zwaar aan als je speciaal daarvoor een hoop eenmalige zaken moet gaan aanleggen (warm+retour water) of aanschaffen (pomp/verdeler/isolatie..).

[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 23-02-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Xanaroth schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Wel een dik pak vloerisolatie, gestorte betonnen vloer, daar dan installeren van een vloerverwarming+verdeler+pomp (gezien je de cv in je hoofdverblijf gebruikt) en nog een dekvloer voor afwerking erop. Dan natuurlijk warm(!!!)+koudwater naar je kantoor aanleggen, door x meter tuingrond, dik geïsoleerd, aanzienlijk diep graafwerk voor isolatie/stabiliteit, etc. En natuurlijk voldoende isolatie erbij voor wanden+dak+... bijvoorbeeld hr++ glas ipv standaard enkel glas zoals in een schuur van 5k, etc. Anders red de vloerverwarming het simpelweg niet in de winter.
En natuurlijk een beveiliging zodat bij vorst het systeem alsnog gaat werken, en de grondleiding en aansluiting in de schuur niet bevriezen gaan.
Denk dat het stuk 'vloerverwarming in kantoor', met alle gevolgen aan die eis, onder de streep je al enkele duizenden euro's verder zet aan afwerking door de manier waarop je het vraagt/verwacht.

Nee, echt niet afgewerkt, gewoon een standaard schuurtje van de bouwmarkt. Wat een rare prijs die aannemers :)

Veel logischer is aannemer dan te zeggen dat het wel warm moet worden in de winter. Die komt dan waarschijnlijk aan met (dure versie) elektrische vloerverwarming of (goedkope versie) elektrische kachel of verwarmingspaneel. Helemaal met dusdanig beperkte oppervlaktes/inhoud, tikt het zwaar aan als je speciaal daarvoor een hoop eenmalige zaken moet gaan aanleggen of aanschaffen.
Er is dan ook een wereld van verschil tussen 5k en 52k.

Je zal best voor een deel gelijk hebben, maar ik zou je ook wel een carrière in de marketing/commercie aan kunnen bevelen.

Zo goed als ik alles kan downplayen, weet jij alles heel complex en kostbaar te formuleren. Ik denk overigens wel dat je gelijk hebt dat het aanleggen van conventionele vloerverwarming onevenredig veel kosten met zich meebrengt voor een tuinkantoor en dat een infrarood plafond en/of wandpaneel een stuk voordeliger is met hetzelfde resultaat. Scheelt ook meteen een dekvloer. Ik ken nog wel een betonwerker die het vloertje even mooi dicht kan vlinderen. Tel uit je winst.

Ik zit er überhaupt aan te denken om het voor de nog uit te nodigen aannemer nog makkelijker te maken en het hele tuinkantoor niet mee te laten nemen in de begroting. Ik denk dat ik die gewoon lekker zelf ga zetten. Dan kom ik heeeeeeeeeeeel ver onder 52k uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-07 17:31
[...]

Waarschijnlijk omdat de bouwers normaal pas aan zet zijn als het terrein al bouwrijp gemaakt is en dus zelf niet bekend zijn met bodemonderzoeken en afvoer van grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
WiseGuy! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Er is dan ook een wereld van verschil tussen 5k en 52k.

Je zal best voor een deel gelijk hebben, maar ik zou je ook wel een carrière in de marketing/commercie aan kunnen bevelen.

Zo goed als ik alles kan downplayen, weet jij alles heel complex en kostbaar te formuleren. Ik denk overigens wel dat je gelijk hebt dat het aanleggen van conventionele vloerverwarming onevenredig veel kosten met zich meebrengt voor een tuinkantoor en dat een infrarood plafond en/of wandpaneel een stuk voordeliger is met hetzelfde resultaat. Scheelt ook meteen een dekvloer. Ik ken nog wel een betonwerker die het vloertje even mooi dicht kan vlinderen. Tel uit je winst.

Ik zit er überhaupt aan te denken om het voor de nog uit te nodigen aannemer nog makkelijker te maken en het hele tuinkantoor niet mee te laten nemen in de begroting. Ik denk dat ik die gewoon lekker zelf ga zetten. Dan kom ik heeeeeeeeeeeel ver onder 52k uit.
Iets goed doen is kostbaar, hoe denk je dat zo'n aannemer dit werk dan berekend en bepaalt? Zo'n aannemer ziet de bui al hangen dat er zaken bevriezen of dat het niet warm genoeg wordt. Genoeg risico's om daar serieus in de prijs mee rekening te houden. Zowel vooraf (voldoende isoleren en andere voorzorgsmaatregelen) als achteraf (herhaaldelijk terugkomen/herstellen).

Zo'n vloerverwarming is misschien wat, 500-1000. Verdeler+pomp+thermostaat ook 500? Beetje vloerisolatie ook weer 500-1000. Beton vloer weer 1000? En dekvloer nog eens 500? We zitten zo op >5k voor we serieus aan de slag gaan. Dan nog heb je slechts 20m2 grijze plaat, geen kantoor met wanden/dak/deur/raam/elektra/isolatie/hwa....

offtopic:
Dit lijken ongeveer de stelregels te zijn:
- 7,5k standaard prefab bouwpakket afleveren voor in de tuin. Dus geen grondwerk/grondplaat/plaatsing of installatie, meer IKEA achtig.
- 15k-20k is een garage. Vaak vrij kil/basic/koud, maar goed je komt er toch hooguit paar minuten per dag.
- 25k opgeleverd kantoor.. mits je geen/weinig eisen hebt; blijft standaard spul dus.
- Jij komt dus op 25k+++ uit met eisen rondom verwarming/isolatie/formaat
.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 23-02-2021 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07
Xanaroth schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:14:
Wel een gestorte betonnen vloer, vloerverwarming+verdeler+pomp (gezien je de cv in je hoofdverblijf gebruikt) en dekvloer voor afwerking erop. Dan natuurlijk warm(!!!)+koudwater naar je kantoor, door de tuingrond, dik geisoleerd, aanzienlijk diep graafwerk voor isolatie/stabiliteit, etc.
Denk dat het stuk 'vloerverwarming in kantoor' alleen al enkele duizenden euro's verder bent aan afwerking door de manier waarop je het vraagt/verwacht.

Veel logischer is aannemer dan te zeggen dat het verwarmd moet worden in de winter. Die komt dan waarschijnlijk aan met (dure versie) elektrische vloerverwarming of (goedkope versie) elektrische kachel en verdwijnt er spontaan duizenden euro's aan materiaal/materieel/manuren. Zonder dat jij verschil merkt.
Ik zie dat TS het inderdaad zo heeft beschreven:
WiseGuy! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:42:
Daarnaast nog een nieuwe geïsoleerde schuur die ik als kantoor ga gebruiken. Afmetingen 5x3. Gefundeerd op staal, HSB opbouw met plat dak. 1x aluminium buitendeur en raam van plm 2200x800. Binnenkant afwerken met multiplex, dus geen stucwerk. Elektra mag opbouw worden. Vloer voorzien van vloerverwarming en aansluiten op bestaand.
Ook al is het off-topic en niet de vraag, zou ik zeggen: overweeg een L/L warmtepomp, oftewel split-unit airco. Buitenunit op het dak, is geen moeilijke installatie als je het meteen meeneemt. Heb je ook meteen het probleem opgelost dat het er in de zomer vast heet kan worden - isolatie helpt namelijk niet meer als het buiten een week lang 35 graden is.

Verwarmen werkt daarmee ook goed zolang het boven de -10 blijft, een enkele sneeuwstorm die de boel laat dichtvriezen zoals 2 week geleden daargelaten, maar voor die ene keer in het decennium zijn bouwkacheltjes dan uitgevonden. Het verbruik is hooguit de helft (in geld uitgedrukt) van een gas-gestookte HR ketel, dit nog los van de extra verliezen in leidingen in jouw geval.

Warm water: waterkoker of kleine elektrische boiler in het kastje. Of als je luxe wilt, met het geld dat je op de installatiekosten bespaart koop een Quooker, alles in 1 klap opgelost, warm, koud, kokend, voor een 1500 euro inclusief kraan. Die is bovendien zo goed geisoleerd dat je dan geen bakken stroom verspild aan iets dat je mogelijk niet eens dagelijks gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 23-02-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Wilke schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:08:
[...]

Ik zie dat TS het inderdaad zo heeft beschreven:

[...]

Ook al is het off-topic en niet de vraag, zou ik zeggen: overweeg een L/L warmtepomp, oftewel split-unit airco. Buitenunit op het dak, is geen moeilijke installatie als je het meteen meeneemt. Heb je ook meteen het probleem opgelost dat het er in de zomer vast heet kan worden - isolatie helpt namelijk niet meer als het buiten een week lang 35 graden is.

Verwarmen werkt daarmee ook goed zolang het boven de -10 blijft, een enkele sneeuwstorm die de boel laat dichtvriezen zoals 2 week geleden daargelaten, maar voor die ene keer in het decennium zijn bouwkacheltjes dan uitgevonden. Het verbruik is hooguit de helft (in geld uitgedrukt) van een gas-gestookte HR ketel, dit nog los van de extra verliezen in leidingen in jouw geval.

Warm water: waterkoker of kleine elektrische boiler in het kastje. Of als je luxe wilt, met het geld dat je op de installatiekosten bespaart koop een Quooker, alles in 1 klap opgelost, warm, koud, kokend, voor een 1500 euro inclusief kraan. Die is bovendien zo goed geisoleerd dat je dan geen bakken stroom verspild aan iets dat je mogelijk niet eens dagelijks gebruikt.
Thanks voor je reactie. Ik heb even een split unit overwogen, echter ligt het gebouw niet ver van het perceel van de buren (die daar niet ver vandaan een terras hebben liggen). Ik wil ze eigenlijk geen overlast veroorzaken van een draaiende unit.

Warm water (of überhaupt water) is geen vereiste en ook niet door mij aangegeven. Dat zou namelijk betekenen dat er ook afvoer van vuilwater geregeld moet worden. Het zou wel comfort opleveren voor bijvoorbeeld een kop koffie of een glas water, maar daarvoor zou ik ook andere voorzieningen kunnen treffen.. Een wasbak neemt namelijk ook weer kostbare ruimte in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:25
Wilke schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:08:
Sterker nog: genoeg split-airco units die het nog prima redden tot -20.
De units hier hebben 2 weken geleden gewoon netjes hun werk gedaan. Ze hebben wel ongeveer 24/7 op minimaal de vorst-bescherming gedraaid maar toch.

@Anoniem: 37297
De airco's hier, tenzij ze op vol vermogen draaien (denk -20 of 30+) zijn zo stil dat je gewoon kan slapen in de nacht. De buitenunits hoor je niet boven iets van verkeer uit.

Ik zou deze dan combineren met een WTW ventilatie om de warmte binnen/buiten te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 23-02-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
WiseGuy! schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:42:
Vloer voorzien van vloerverwarming en aansluiten op bestaand.
WiseGuy! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Warm water (of überhaupt water) is geen vereiste en ook niet door mij aangegeven. Dat zou namelijk betekenen dat er ook afvoer van vuilwater geregeld moet worden. Het zou wel comfort opleveren voor bijvoorbeeld een kop koffie of een glas water, maar daarvoor zou ik ook andere voorzieningen kunnen treffen..
Hoe denk je dan dat jouw 'aansluiten op bestaand' CV warmte de vloerverwarming bereikt, zonder waterleidingwerk (+retourleiding) aangelegd vanuit het hoofdgebouw naar je kantoor om dat warme water door je vloerverwarming heen te krijgen?

Drinkwater en/of riool aansluiting is iets anders, en geef je inderdaad niet aan als eis. Dus via andere oplossingen (zoals elektrisch of lucht/lucht) kan gelijk al het extra werk daarvoor benodigd vervallen.
Daarentegen, als je voor de veruit duurste oplossing gaat (vloerverwarming via bestaande cv) zal extra leiding voor water/afvoer minimale meerkosten geven vermoed ik. Alles ligt toch al open tussen kantoor en CV, en CV is typisch al aangesloten op de afvoer.
Die paar meter PVC in de grond erbij plaatsen zijn nou juist de kosten niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 23-02-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
Xanaroth schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:37:
[...]

[...]

Hoe denk je dan dat jouw 'aansluiten op bestaand' CV warmte de vloerverwarming bereikt, zonder waterleidingwerk (+retourleiding) aangelegd vanuit het hoofdgebouw naar je kantoor om dat warme water door je vloerverwarming heen te krijgen?
Uiteraard door meerlagenbuis aanvoer + retourleiding in een geïsoleerde mantelbuis op minimaal 60cm diepte. Zoals eerder ook al aangegeven: dat graafwerk is hoogstens 2 meter en ook nog eens op de plek waar je sowieso al de bouwput uit moet graven. Dus niet een aparte sleuf van 10 meter o.i.d. die je moet gaan graven. Maar goed, neemt niet weg dat dat idd meer werk is dan een elektrische verwarmingsvariant.

Verder is er al een verdeler met pomp in bedrijf en deze kan maximaal 14 groepen bedienen. In mijn berekeningen kan je het met die 14 groepen redden (er zijn nu 6 in bedrijf), ik heb hem op de groei gekocht. Dus daar zit 'alleen' arbeid in.

En weet je, het lijkt een beetje of jij het sprekend geweten van aannemend NL bent. Ik vind het fijn dat je meedenkt, maar zinnen als 'En hoe denk jij dat..." vind ik een beetje neerbuigend. Ik weet echt wel waar ik het over heb. Overigens ben ik allang overtuigd dat 180k veel teveel is. Ik krijg zojuist een offerte binnen van 120k inc. btw voor het geheel. Nog steeds boven budget, maar wel fors minder dan 180.

Wat ik overigens ook een zwaktebod vind is alles afdoen met 'risico'. Ik mag aannemen dat een beetje aannemer vertrouwen heeft in zijn eigen kunnen en doen en laten. Als je zaken normaal en volgens voorschriften aanpakt loop je m.i. weinig risico. Als je er een zooitje van maakt ga je idd risico's introduceren.

[ Voor 39% gewijzigd door WiseGuy! op 23-02-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Marzman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Je kan het beste zo veel mogelijk zelf doen, huur een dagje een aanhangwagen en rijdt een paar keer op en neer en dan ben je dat zand ook kwijt. Je moet er wel altijd voor betalen (ook bij de millieustraat)
Wat een slecht advies zeg.

Het gaat om 50 M3 hè, dat is met een normale personenauto een keer of 70 rijden. Plus 70 keer in en uit de aanhanger scheppen.

Daarbij nemen ze bij de milieustraat waarschijnlijk niet eens grond aan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Makrolon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:09:
[...]

Wat een slecht advies zeg.

Het gaat om 50 M3 hè, dat is met een normale personenauto een keer of 70 rijden. Plus 70 keer in en uit de aanhanger scheppen.

Daarbij nemen ze bij de milieustraat waarschijnlijk niet eens grond aan.
Hier nemen ze het wel aan, maar niet gratis. Je betaald de prijs voor vervuilde grond.

50 M3 is wel heel veel ja, maar ik zou hem dan ook flink volgooien en niet een 'een laagje van 35 cm'. De millieustraat is ook meestal niet zo ver weg. Dan is dat echt geen 70 keer rijden. Ik heb ook wel eens stenen zo weggebracht, wel wat te zwaar eigenlijk, maar het is maar een paar straten.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 23-02-2021 18:23 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
Marzman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:21:
[...]

Hier nemen ze het wel aan, maar niet gratis. Je betaald de prijs voor vervuilde grond.

50 M3 is wel heel veel ja, maar ik zou hem dan ook flink volgooien en niet een 'een laagje van 35 cm'. De millieustraat is ook meestal niet zo ver weg. Dan is dat echt geen 70 keer rijden.
50m3 staat in de begroting. Volgens mijn berekening is het iets minder, maar toch nog veel te veel om zelf te gaan vervoeren. Je bent gesloopt als je dat met het handje in en uit gaat scheppen.

Ik heb een grote tandem-asser en een auto die dat met gemak trekt, maar no way dat ik dat zelf naar de milieustraat ga brengen. Het zal er ook niet wel of niet om doorgaan, maar het viel me op dat regelmatig sommige zaken niet of anders terugkomen in een begroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
[...]

50 M3 is wel heel veel ja, maar ik zou hem dan ook flink volgooien en niet een 'een laagje van 35 cm'. De millieustraat is ook meestal niet zo ver weg. Dan is dat echt geen 70 keer rijden. Ik heb ook wel eens stenen zo weggebracht, wel wat te zwaar eigenlijk, maar het is maar een paar straten.
Een kuub weegt 1500 kg. Dat plus het gewicht van een tandemasser mag de gemiddelde personenwagen niet trekken.

Of je moet alles willen overbelasten en daarna een paar 100 euro uitgeven voor nieuwe koppelingsplaten..

Of een bekeuring;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Makrolon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Een kuub weegt 1500 kg. Dat plus het gewicht van een tandemasser mag de gemiddelde personenwagen niet trekken.

Of je moet alles willen overbelasten en daarna een paar 100 euro uitgeven voor nieuwe koppelingsplaten..

Of een bekeuring;)
De combinatie is het probleem niet. Mijn rug wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

di-Rossi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:11:
Op dit moment zit ik in een verbouwing, dakopbouw. Ca. 25m2 vloeroppervlak hoogte >2,6m voor ongeveer €700m3
Afwerking stucwerk incl. gespoten plafonds. Incl. installatiewerk elektra compleet nieuw 8 wcd, netwerk aanleg, geen aanpassing van groepen in de meterkast. aanpassing vloerverwarming en CV. Incl. Sloopwerk bestaand dak. In NH

De offerte bedragen lijken mij heel hoog, dus iets in het traject zorgt voor een prijsopdrijvend effect. Ik heb vooraf ook aannemers over de vloer gehad en vanuit hun de beste oplossing laten aandragen. Daar over gaan onderhandelen en ja tegen gezegd. Ik heb ze ook vrij gelaten in de periode voor uitvoering zodat ze dit optimaal konden inplannen.

Ik denk dat jouw bestek ervoor zorgt dat je de aannemer "dwingt" in jou keurslijf mee te gaan (moet het bijv. per se HSB zijn?) ook kan het bestek ervoor zorgen dat de aannemer denkt ik ben 1 van de velen die wordt aangevraagd dus ik flans even een offerte in elkaar.

Ik zou het dus omdraaien en een aannemer met jou eisen zelf de oplossing laten bepalen.
Ik heb heel erg veel ervaring met HSB. Nooit meer, ze staan in de project-ontwikkeling ook bekend als oplichters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

De tijden zullen wel veranderd zijn maar ik ben het toch echt eens met topic starter dat dit belachelijke prijzen zijn.
heb zelfeen werkruimte/mancave achter het huis gezet met inderdaad een ingegraven leiding goot incl. water en CV, flinke betonnen fundering gestort, 8x5 met raam en veranda, geïsoleerde muren, vliering (dus pannendak) op geschrootte daklaag, schoon metselwerk was (incl stenen) 8k, houtwerk zelf gedaan en dakdekkers panlatten en pannen laten leggen voor (incl pannen keramisch) 2k. stopkontactje meer of minder is echt geen probleem... Ik denk dat ik alles bij elkaar onder de 20k zit, zat dan wel enkele weken eigen werk in, maar om hier nu 50k voor een houten hok met plat dak neer te leggen, nee, echt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

WiseGuy! schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:49:
[...]

Uiteraard door meerlagenbuis aanvoer + retourleiding in een geïsoleerde mantelbuis op minimaal 60cm diepte. Zoals eerder ook al aangegeven: dat graafwerk is hoogstens 2 meter en ook nog eens op de plek waar je sowieso al de bouwput uit moet graven. Dus niet een aparte sleuf van 10 meter o.i.d. die je moet gaan graven. Maar goed, neemt niet weg dat dat idd meer werk is dan een elektrische verwarmingsvariant.

Verder is er al een verdeler met pomp in bedrijf en deze kan maximaal 14 groepen bedienen. In mijn berekeningen kan je het met die 14 groepen redden (er zijn nu 6 in bedrijf), ik heb hem op de groei gekocht. Dus daar zit 'alleen' arbeid in.

En weet je, het lijkt een beetje of jij het sprekend geweten van aannemend NL bent. Ik vind het fijn dat je meedenkt, maar zinnen als 'En hoe denk jij dat..." vind ik een beetje neerbuigend. Ik weet echt wel waar ik het over heb. Overigens ben ik allang overtuigd dat 180k veel teveel is. Ik krijg zojuist een offerte binnen van 120k inc. btw voor het geheel. Nog steeds boven budget, maar wel fors minder dan 180.

Wat ik overigens ook een zwaktebod vind is alles afdoen met 'risico'. Ik mag aannemen dat een beetje aannemer vertrouwen heeft in zijn eigen kunnen en doen en laten. Als je zaken normaal en volgens voorschriften aanpakt loop je m.i. weinig risico. Als je er een zooitje van maakt ga je idd risico's introduceren.
Wat betreft die cv, 200 mm PVC met daarin tyleen met afstandhouders doorheen, door de fundering naar boven en achteraf vol purren. Zelfs in de winter is er geen verschil te meten tussen water in aan huis kant en water uit in vrijstaande aanbouw. lengte in de grond is 'pak'm beet'een meter of 10. was met twee man een middagje graven en weer dichtgooien...
Drinkwater is overigens wel een dingetje, ik heb ook aan tyleenslangmet water meegetrokken langs deCV leiding en er niet over nagedacht dat ik nu water heb wat regelmatog een dag of 3 stilstaat op 40 graden. Dat zou ik achteraf anders gedaan hebben, desnoods een aparte buis om bacteriegroei tegen te gaan...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 23-02-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Succes. Hier heeft de milieustraat duidelijk aangegeven dat je tot 1.5 m3 per keer mag lozen, niet meer. Dan ben je dus mooi ritjes aan het maken een maand lang.

Gewoon een bedrijf benaderen dat hierin gespecialiseerd is. Kost even wat, maar dat haal je er ruim uit qua verloren tijd.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:43
50M3 grond is minimaal 75 ton aan gewicht, oftewel twee tot drie grote dumpers vol met grond.

Je hebt geen schoongrond verklaring, dus met de huidige PFAS normen staat dat gelijk aan "vervuild" en daardoor is het lastiger van je grond af te komen. Wil je wel een schoongrond verklaring? Dan kost je dat zo €2.000 aan onderzoekskosten met als zeer waarschijnlijke uitkomst dat de grond niet schoon genoeg is.

Bouwput uitgraven en afvoeren is twee man, een dag werk. Daarbij inzet van een kraan en vrachtwagen + dumptrailer. ALS de bouwplaats tenminste goed toegankelijk is voor de kraan en vrachtwagen.

Dat weet die aannemer als geen ander en die heeft geen zin om daar z'n vingers aan te branden. Het is dan ook vrij standaard dat dit is uitgesloten in aannemingsopdrachten. Waarom denk je dat bij bijna alle nieuwbouwhuizen in het contract staat dat uitkomende grond van over het perceel wordt verdeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Den_S85 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:12:
50M3 grond is minimaal 75 ton aan gewicht, oftewel twee tot drie grote dumpers vol met grond.

Je hebt geen schoongrond verklaring, dus met de huidige PFAS normen staat dat gelijk aan "vervuild" en daardoor is het lastiger van je grond af te komen. Wil je wel een schoongrond verklaring? Dan kost je dat zo €2.000 aan onderzoekskosten met als zeer waarschijnlijke uitkomst dat de grond niet schoon genoeg is.

Bouwput uitgraven en afvoeren is twee man, een dag werk. Daarbij inzet van een kraan en vrachtwagen + dumptrailer. ALS de bouwplaats tenminste goed toegankelijk is voor de kraan en vrachtwagen.

Dat weet die aannemer als geen ander en die heeft geen zin om daar z'n vingers aan te branden. Het is dan ook vrij standaard dat dit is uitgesloten in aannemingsopdrachten. Waarom denk je dat bij bijna alle nieuwbouwhuizen in het contract staat dat uitkomende grond van over het perceel wordt verdeeld?
Prima informatie. Nog mooier was het geweest als de aannemer me dit even verteld had. Qua materieel is de bouwplaats te bereiken me een graafmachine en dumper.

Wat ik mij wel afvraag: waarom is hier bij het verlenen van de omgevingsvergunning niet naar gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Omdat jij geen melding maakt in de aanvraag over het afvoeren van grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
kamustra schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:56:
Omdat jij geen melding maakt in de aanvraag over het afvoeren van grond?
Even nagekeken. Afvoeren van grond betreft een meldingsplicht. Dus op moment van starten werkzaamheden melden. Dat geldt echter alleen als de hoeveelheid grond meer dan 50m3 is. Ik denk dat ik een paar kuub zelf hou... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
WiseGuy! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:27:
[...]

Die durf ik wel aan. Heb wel een aan paar draadpennen en metselkoord staan. En ik snap welk punt je wilt maken door 3994mm te zeggen, maar in de praktijk is het natuurlijk geen enkel probleem als dat 4000mm wordt. Die speling zit wel in de isolatie / gevelbekleding. Dat weet een aannemer ook wel en hebben we ook wel zo besproken. We hoeven het verder ook niet eens te worden of zo, ik waardeer je input.
Gewoon maar even 2 vraagjes tussendoor :
- Hoe staat het met je 5 minuten touw-bouwsel?
- En zie je zelf niet hoe verkeerd je hier overkomt door precies te specificeren en daarna te zeggen dat een aannemer ook wel weet dat het ook 4m mag zijn.

Voornamelijk het 2e stukje, dat is simpelweg exact waarom je zo'n hoge offerte krijgt. Als jij 3994mm zegt dan betaal je gewoon 1,5x wat je betaalt als je 4m zegt. Want praten is leuk etc, maar zo ongeveer elke aannemer weet dat zwart op wit aan het einde van het traject geldt, oftewel als er een 4m iets in komt dan kan jij gaan zeuren over die 6 mm, oftewel de aannemer moet voor de zekerheid gewoon die 6 mm door iemand eraf laten halen (en dat moet dus ook echt 6 mm zijn, want bij 5 of 4 of 7 kan de klant weer gaan klagen).

En je moet ook goed begrijpen (want dat zag ik je ergens anders zeggen) dat een gat van 40% ook simpelweg onbespreekbaar is, die aannemer heeft jouw detailnivo nu eenmaal gezien en die weet nu al dat als hij 40% gaat inleveren op de prijs, dat dat ook betekent 40% inleveren op wat de klant wil en uiteindelijk gaat dat gezeik opleveren met jou.
Je zal de huidige offertes gewoon moeten laten zitten en nieuwe aannemers zoeken (behalve die van 125k dan) want zoals ik het lees hier is de prijs nog niet eens zo gigantisch gek, omdat het gewoon puur jouw wensen zijn die de prijs maken.
En hoeveel je ook praat, daadwerkelijk zullen jouw wensen jouw wensen blijven en de huidige aannemers hebben daar al even aan geroken en weten dat daar gewoon niet uit te komen is met jou.
Je zal dus imho echt gewoon een nieuwe aannemer moeten vinden met een minder specifiek plan zodat die een lagere prijs kan incalculeren.

P.s. Ook het stukje grond afvoeren is wel weer een leuke, dat is dus ook gewoon weer een extra die niet in de 800 euro de meter van TS zit.

Trouwens, wellicht dat het voor de TS ook eens een goede exercitie is om gewoon eens een offerte op te vragen van daadwerkelijk een 100% standaard 7x4.
Dus gewoon iets aanvragen in de trant van : Ik wil gewoon een 7x4 uitbouw op mijn woonkamer, waarbij de vloerverwarming doorloopt hieronder en er aan de achterkant veel glas is en een schuifdeur.
Gewoon om een indicatie te hebben wat simpelweg 100% prefab/standaard werk al kost.
En dan te bedenken dat dus elke specificatie gewoon extra geld kost en hoe preciezer gespecificeerd, hoe meer geld het kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiseGuy!
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Gewoon maar even 2 vraagjes tussendoor :
- Hoe staat het met je 5 minuten touw-bouwsel?
- En zie je zelf niet hoe verkeerd je hier overkomt door precies te specificeren en daarna te zeggen dat een aannemer ook wel weet dat het ook 4m mag zijn.

Voornamelijk het 2e stukje, dat is simpelweg exact waarom je zo'n hoge offerte krijgt. Als jij 3994mm zegt dan betaal je gewoon 1,5x wat je betaalt als je 4m zegt. Want praten is leuk etc, maar zo ongeveer elke aannemer weet dat zwart op wit aan het einde van het traject geldt, oftewel als er een 4m iets in komt dan kan jij gaan zeuren over die 6 mm, oftewel de aannemer moet voor de zekerheid gewoon die 6 mm door iemand eraf laten halen (en dat moet dus ook echt 6 mm zijn, want bij 5 of 4 of 7 kan de klant weer gaan klagen).

En je moet ook goed begrijpen (want dat zag ik je ergens anders zeggen) dat een gat van 40% ook simpelweg onbespreekbaar is, die aannemer heeft jouw detailnivo nu eenmaal gezien en die weet nu al dat als hij 40% gaat inleveren op de prijs, dat dat ook betekent 40% inleveren op wat de klant wil en uiteindelijk gaat dat gezeik opleveren met jou.
Je zal de huidige offertes gewoon moeten laten zitten en nieuwe aannemers zoeken (behalve die van 125k dan) want zoals ik het lees hier is de prijs nog niet eens zo gigantisch gek, omdat het gewoon puur jouw wensen zijn die de prijs maken.
En hoeveel je ook praat, daadwerkelijk zullen jouw wensen jouw wensen blijven en de huidige aannemers hebben daar al even aan geroken en weten dat daar gewoon niet uit te komen is met jou.
Je zal dus imho echt gewoon een nieuwe aannemer moeten vinden met een minder specifiek plan zodat die een lagere prijs kan incalculeren.

P.s. Ook het stukje grond afvoeren is wel weer een leuke, dat is dus ook gewoon weer een extra die niet in de 800 euro de meter van TS zit.

Trouwens, wellicht dat het voor de TS ook eens een goede exercitie is om gewoon eens een offerte op te vragen van daadwerkelijk een 100% standaard 7x4.
Dus gewoon iets aanvragen in de trant van : Ik wil gewoon een 7x4 uitbouw op mijn woonkamer, waarbij de vloerverwarming doorloopt hieronder en er aan de achterkant veel glas is en een schuifdeur.
Gewoon om een indicatie te hebben wat simpelweg 100% prefab/standaard werk al kost.
En dan te bedenken dat dus elke specificatie gewoon extra geld kost en hoe preciezer gespecificeerd, hoe meer geld het kost.
"En zie je zelf niet hoe verkeerd je hier overkomt..."

Vind het eigenlijk best wel stuitend hoe het hier op de man gespeeld wordt als je als TS iets in twijfel trekt. Dat zullen wel de aannemers zelf zijn, denk ik dan. :+ Je wordt hier zo'n beetje gescalpeerd omdat je zelf gedetailleerd en technisch bent. Terwijl er OVERAL toch vooral op het hart gedrukt wordt om afspraken goed vast te leggen... vooral om gezeik te voorkomen.

Maar zoals ik al zei: ik heb een aannemer uitgenodigd die ik niet van de tekeningen en details laat weten, maar waarbij ik alleen de wensen aangeef qua ruimte. Ben ik wel degelijk heel erg benieuwd wat die aannemer er dan van maakt. Vind het eigenlijk ook een hele rare grondhouding om te zeggen 'des te preciezer je iets specificeert des te duurder het wordt'.

En dan dit: "P.s. Ook het stukje grond afvoeren is wel weer een leuke, dat is dus ook gewoon weer een extra die niet in de 800 euro de meter van TS zit. " Ga jij eens vragen bij iedereen die een uitbouw laat plaatsen of ze dan ook verwachten dat ze er gratis een nieuwe Mont Blanc voor in de achtertuin krijgen. Mijn punt is dat ik vraag om offerte met afvoeren van grond en een offerte zonder afvoeren van grond terugkrijg. Dat moet ik dan zelf uit de offerte pluizen. Zeg dat dan gewoon tegen mij en geef ook aan waarom je dat niet offreert. Lijkt me veel transparanter.

[ Voor 3% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:26:
[...]
"En zie je zelf niet hoe verkeerd je hier overkomt..."

Vind het eigenlijk best wel stuitend hoe het hier op de man gespeeld wordt als je als TS iets in twijfel trekt.
Mijn excuses dan, zo was het zeker niet bedoeld. Alleen je geeft simpelweg signalen af met je nivo van detaillering. En dat signaal is niet dat je de bodemprijs wilt betalen.

Waar het hele topic ongeveer om draait is simpelweg : Jij wilt een 100% maatwerk iets hebben en dan is jouw vraag waarom je dat niet gewoon voor een standaard prijs krijgt...
Terwijl er OVERAL toch vooral op het hart gedrukt wordt om afspraken goed vast te leggen... vooral om gezeik te voorkomen. Geeft voor mij maar weer eens aan dat 'ze' allemaal het liefst een Henk & Ingrid hebben met een het liefst een paar ton overwaarde. Easy money. "Komt goed mevrouwtje, we regelen dat. Hier even tekenen graag".
Je moet je wensen duidelijk specificeren, maar weinig mensen hebben de exacte wens dat iets 3994 mm moet zijn. En als dat wel je wens is, ok. Maar dan moet je ook begrijpen dat je ervoor moet betalen.
Want natuurlijk heeft een aannemer liever een klant waarbij zijn medewerker gewoon 5 mm kan uitschieten bij zagen etc zolang het als geheel maar goed zit ipv een klant die het tot op 3994 mm specificeert...

Kijk, je bent nu met je specificaties naar een aantal aannemers gegaan en tja, wil je het met die specificaties dan kost het gewoon die prijs.
Wil je een lagere prijs dan moeten je specificaties anders worden, dat hoeft echter niet direct te betekenen dat je ergens op moet inboeten qua comfort oid, alleen wellicht krijg je dan 160 of 180 isolatie ipv 170. En vind jij het nou echt boeiend dat het 170 is? Of wil je het gewoon goed geïsoleerd hebben?

Je kan in principe gewoon opschrijven dat je het goed geïsoleerd wilt hebben, je kan er zelfs een isolatie-waarde aan hangen waaraan je wilt dat hij minimaal voldoet.
En dat is normaliter ook gewoon de wens.
Ga jij eens vragen bij iedereen die een uitbouw laat plaatsen of ze dan ook verwachten dat ze er gratis een nieuwe Mont Blanc voor in de achtertuin krijgen.
Alhoewel ze het waarschijnlijk niet verwachtten zal dat wel gebeurd zijn bij de mensen die 800 euro per meter betaalden.
Als jij die prijs wilt hebben moet je ook kijken naar dat resultaat en niet naar wat die mensen verwachten.
Mijn punt is dat ik vraag om offerte met afvoeren van grond en een offerte zonder afvoeren van grond terugkrijg. Dat moet ik dan zelf uit de offerte pluizen. Zeg dat dan gewoon tegen mij en geef ook aan waarom je dat niet offreert. Lijkt me veel transparanter.
Dat is gewoon tegen je gezegd in de offerte.
Kijk, even heel bot gezegd : Je kan ook best die aannemer zijn uurtarief betalen zodat hij even alles komt toelichten, alleen dat zijn weer extra kosten. Terwijl dit hele topic al gaat over dat ze te veel rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
We kunnen nog heel lang welles / nietes spelen. Ik ben iig blij met de reacties. Zowel in mijn voor- als nadeel. Wil ook beslist niets of niemand in een kwaad daglicht stellen.

Bij 4000mm kan je je ook 5 millimeter verzagen. Of ik dat nou wel of niet gespecificeerd heb. En stel nou eens dat de aannemer daarmee over de erfgrens zou gaan. Lekker issue heb je dan. Ga ik dan ook risico-opslag betalen voor die 4000mm? Alsof een tekening allemaal maar uit maten van 10mm moet bestaan om prijstechnisch interessant te zijn. Bijzonder. Ik krijg heel sterk het gevoel dat je iets probeert te verdedigen (ben je zelf toevallig aannemer?) dat volgens mij helemaal niet zo speciaal is. Rechte vormen, normale en gangbare materialen. Als iedere aannemer vanuit weerstand en risico werkt, wens ik diegene straks veel succes in de crisis.

Nou goed, nogmaals, ik zie met interesse uit naar het carte blanche gesprek met een aannemer en zal dit hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
4000 mm is niet 4 meter, maar 4,000 meter.
Niet alleen in de aannemerij maar ook in de exacte wetenschappen bijvoorbeeld.

Het punt is niet die 5 of 10 milimeter, maar die gevraagde nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
kamustra schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:20:
4000 mm is niet 4 meter, maar 4,000 meter.
Niet alleen in de aannemerij maar ook in de exacte wetenschappen bijvoorbeeld.

Het punt is niet die 5 of 10 milimeter, maar die gevraagde nauwkeurigheid.
Met andere woorden, maatvoering geef je aan de aannemer door als 'doe maar ongeveer tot hier?' * WiseGuy! wijst naar plek op de grond.

[ Voor 5% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
Ruwbouw? Ja. Zit ook in de naam.
Wil je dat niet, moet je er voor betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door kamustra op 24-02-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:08
Maar even serieus: als je een tekening opstuurt met een maat van 3960 mag ik toch hopen dat de aannemer je er op wijst dat de standaard maat van 4000 goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Bijzonder.

Zou het ook zo werken met de vergunning? Kijk, gemeente, hier komt ongeveer dit en dan tot daar om en nabij. Fundering wordt ongeveer zoiets en de geveldoorbraak? Ja, ik denk iets van een balk of iets met staal ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
D-e-n schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:29:
Maar even serieus: als je een tekening opstuurt met een maat van 3960 mag ik toch hopen dat de aannemer je er op wijst dat de standaard maat van 4000 goedkoper is?
Los van het feit dat ik dat betwijfel is er idd niemand die dat zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:34:
Bijzonder.

Zou het ook zo werken met de vergunning? Kijk, gemeente, hier komt ongeveer dit en dan tot daar om en nabij. Fundering wordt ongeveer zoiets en de geveldoorbraak? Ja, ik denk iets van een balk of iets met staal ofzo.
De gemeente gaat het in elk geval niet vanaf de erfgrens tot op de milimeter nameten nee.
Je trekt het wel enorm op flessen: een hele constructiemethode versus een tolerantie van enkele milimeters in een afmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Los van het feit dat ik dat betwijfel is er idd niemand die dat zegt.
Omdat je dat zo nauwkeurig vraagt. Je vraagt iets met een nauwkeurigheid van 0,001 m, dan krijg je daar ook een prijs voor aangezien uit je vraag duidelijk is (voor de aannemer) dat die nauwkeurigheid op alle maten belangrijk is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:22
Hoezo standaard? Alles wordt toch op maat gemaakt? Ja dat 4000 (of 400 want ruwbouw in cm meestal) "makkelijker" af leest als 3960, snap ik maar het hoort toch niet uit te maken?

Ik denk eerder dat de aanvragen het project te veel vast leggen en dat de gemiddelde aannemer bij zulke aanvragen geneigd is om extra te rekenen i.v.m. mogelijk gedoe achteraf omdat het op schrift staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
Harmvdw schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Hoezo standaard? Alles wordt toch op maat gemaakt? Ja dat 4000 (of 400 want ruwbouw in cm meestal) "makkelijker" af leest als 3960, snap ik maar het hoort toch niet uit te maken?

Ik denk eerder dat de aanvragen het project te veel vast leggen en dat de gemiddelde aannemer bij zulke aanvragen geneigd is om extra te rekenen i.v.m. mogelijk gedoe achteraf omdat het op schrift staat.
Ja, dat lijkt er inderdaad wel op. Dus de kunst is hoe krijg je als opdrachtgever datgene dat je voor ogen hebt voor de meest schappelijke prijs. Daarmee wil ik niet zeggen ‘prefab’ prijs, maar ‘normale’ prijs. En dat is 180k niet, hoe hard er hier ook tegenin gegaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
kamustra schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:37:
[...]

De gemeente gaat het in elk geval niet vanaf de erfgrens tot op de milimeter nameten nee.
Je trekt het wel enorm op flessen: een hele constructiemethode versus een tolerantie van enkele milimeters in een afmeting.
Totdat de buren gaan klagen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:08
[...]

Hoezo standaard? Alles wordt toch op maat gemaakt?
Ik doelde op de discussie hierboven dat de hoge prijs verband zou kunnen houden met die exacte maat die is opgegeven. Ik zie die discussie niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Totdat de buren gaan klagen natuurlijk.
Over enkele milimeters? Nooit. En als je daar schrik voor hebt speel je op veilig en maak je er 3,95 m van. Nog steeds een grootteorde minder nauwkeurig en dus goedkoper.

[ Voor 27% gewijzigd door kamustra op 24-02-2021 13:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:11:
Bij 4000mm kan je je ook 5 millimeter verzagen.
De truc zit hem niet in de ronde getallen, de truc zit hem eerder in de eenheden.
Normaliter (tenminste in de branche waar ik in werk) gaat verlies binnen de mate van grootte van de gebruikte eenheid.
Dus bij 4m en 1% imperfectie mag het tussen 399 en 401 zijn.
Maar bij 4000 mm en 1% imperfectie mag het tussen 3999,99 en 4000,01 zijn.
Dat is over het algemeen juist de reden dat je die hele eenheid erbij zet, wil je het nog preciezer vanwege reden x/y/z dan pak je een nog kleinere eenheid.
ben je zelf toevallig aannemer?
Nope.
dat volgens mij helemaal niet zo speciaal is.
Het is ook niet zo superspeciaal, als jij het door een goede architect laat uittekenen zal die dat ook zo noteren, alleen daar betaal je dan ook simpelweg extra voor.

Kijk, je kan het ook op een andere manier inschieten (alleen daar heb ik nog nooit praktisch van gehoord in NL) namelijk dat jij gewoon betaald voor de offerte.

Kijk, in wezen kan de aannemer 2 kanten op met jouw aanvraag :
- Of hij kan wat gaan gokken qua prijzen voor exacte materialen en dan overal zekerheid inbouwen in de vorm van plus-plus.
- Of hij kan een exacte gedetailleerde uitgewerkte offerte maken waar hij echt uren/dagen mee bezig is en echt van alle door jou genoemde spullen de prijzen opzoekt en vergelijkt, alleen dit is een heel groot risico om dit gratis te doen.

Je moet het zo zien, het is een samenspel tussen gokwerk in de offerte en risico op onverwacht meerwerk in de uitvoering.
Normaliter wordt dat rechtgetrokken in de uitvoering (zit er veel tegen dan moet je of bijbetalen of je krijgt gewoon minder werk geleverd, jammer wellicht maar helaas wel de realiteit)
Jij wilt het onverwachte meerwerk in de uitvoering minimaliseren, tja dat betekent gewoon groter gokwerk in de offerte.
Ehm nee, wellicht als je 3,96 neerzet ipv 4 maar als jij het hebt 3960 dan wordt er gewoon aangenomen dat jij het echt 3960 wilt hebben met mogelijk dan tussen 3959 en 3961 dus, oftewel 4000 is simpelweg een paar bruggen te ver.

Of simplistisch gezegd : Als jij die 40 mm belangrijk vindt, dan zet je neer 3960. Vind je die niet belangrijk dan zet je neer 4m.

Net zoals er in 1 kg suiker, ook niet het exacte equivalent in microgrammen zit.
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:42:
[...]
Ja, dat lijkt er inderdaad wel op. Dus de kunst is hoe krijg je als opdrachtgever datgene dat je voor ogen hebt voor de meest schappelijke prijs. Daarmee wil ik niet zeggen ‘prefab’ prijs, maar ‘normale’ prijs. En dat is 180k niet, hoe hard er hier ook tegenin gegaan wordt.
De grote vraag is dus of jij echt 3960 voor ogen hebt, want dan is 180k blijkbaar een niet al te vreemde prijs als ik de mensen in dit topic moet geloven, of dat jij 4m voor ogen hebt waardoor 180k wel een abnormaal hoge prijs wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:48:
[...]

De truc zit hem niet in de ronde getallen, de truc zit hem eerder in de eenheden.
Normaliter (tenminste in de branche waar ik in werk) gaat verlies binnen de mate van grootte van de gebruikte eenheid.
Dus bij 4m en 1% imperfectie mag het tussen 399 en 401 zijn.
Maar bij 4000 mm en 1% imperfectie mag het tussen 3999,99 en 4000,01 zijn.
Dat is over het algemeen juist de reden dat je die hele eenheid erbij zet, wil je het nog preciezer vanwege reden x/y/z dan pak je een nog kleinere eenheid.

[...]

De grote vraag is dus of jij echt 3960 voor ogen hebt, want dan is 180k blijkbaar een niet al te vreemde prijs als ik de mensen in dit topic moet geloven, of dat jij 4m voor ogen hebt waardoor 180k wel een abnormaal hoge prijs wordt.
De mate van detaillering is me duidelijk. Daar ben ik me eigenlijk niet eens zo bewust van geweest. Die 3960 komt natuurlijk ook gewoon uit mijn tekeningen rollen. Of dat nu 4000 of 3920 wordt boeit mij totaal niet. En in de praktijk zal dat misschien ook best wel zo uitpakken, alleen is het nu dus zo dat de duiding in millimeters voor een kostenverhoging zorgt. Als ik er dus 396 cm van maak zou dat uit de lucht moeten zijn. En als ik dat dan overal even doe en voor wandisolatie alleen de R-waarde aangeef of sterker nog alleen de gehele Rc-waarde, dan zou dat ook al voor minder kosten zorgen.. als ik het allemaal goed begrijp.

Oftewel, alleen datgene dat ik écht heel belangrijk vindt gedetailleerd vastleggen.

Dan zou het lijstje zijn:

- vloerverwarming doorleggen
- aluminium hefschuifpui en raam
- houten gevelbekleding rhombusprofiel in afwerking xyz
- sausklare wanden en plafond
- wat wensen mbt installatiewerk (gas voor haard, badkamer douche toilet wastafel, # utp en wcd / verlichtingspunten
- gewenste Rc waarde van 4,5
- epdm dakbedekking (bestaand = riet 🔥)

[ Voor 15% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Waarom maak je er dan cm's van? Waarom niet meters? Je wilt toch ook een 7x4 aanbouw en niet een 700x400 aanbouw?

En als er uit je tekeningen rolt 396 cm, dan moet je je dus heel goed gaan afvragen of je 396 cm bedoelt (dan krijg je het exact zoals tekening maar wel tegen een meerprijs) of dat je niet gewoon 4m kan neerzetten en het detail wat je die 4 cm kost niet gewoon zonder maat in je tekening kan laten oid.

Zolang jouw tekening zegt 396 cm zit je gewoon tegen een meerprijs aan te kijken. Het is een mindere meerprijs als bij 3960mm, maar het blijft een meerprijs.

Wellicht dat het een stomme gedachte is (maar dan mogen de aannemers hier reageren), maar zou je niet met 2 tekeningen naar de aannemer kunnen gaan, 1 je droomaanbouw waarop je dus op 396 cm uitkomt. En 1 een ruwbouw schets waarop je zegt 4 meter en je simpelweg wat detail mist.
Wellicht dat een aannemer hier wel een mix van kan maken? Ik weet het ook anders even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Ja hoor, ik zou het ook prima willen verwoorden als 7x4. Want dat is het voor mij ook.

Is misschien wel een idee, dan kan hij ook meteen aangeven of de prijsopslag inderdaad door het detailniveau komt of door iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:56:
[...]
Oftewel, alleen datgene dat ik écht heel belangrijk vindt gedetailleerd vastleggen.

Dan zou het lijstje zijn:

- vloerverwarming doorleggen
- aluminium hefschuifpui en raam
- houten gevelbekleding rhombusprofiel in afwerking xyz
- sausklare wanden en plafond
- wat wensen mbt installatiewerk (gas voor haard, badkamer douche toilet wastafel, # utp en wcd / verlichtingspunten
- gewenste Rc waarde van 4,5
- epdm dakbedekking (bestaand = riet 🔥)
Ik denk idd dat je daar al een gigantische kostenreductie mee behaalt.
Echter zou ik er nog wel even een paar nachtjes over slapen of dit nu wel alles is, want daar heb je wel al sinds het begin gelijk in, alles wat je niet specificeert kan tegenvallen en onder meerprijs uiteraard achteraf wel weer gefixed worden (wat je juist absoluut niet wil, dat is compleet contra je hele insteek)

En het kan nu ook weer niet de bedoeling zijn om enkel vanuit kostenoogpunt achteraf allerlei gezeik te gaan krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:20
Nu heb ik niet alles gelezen, maar heeft geen van de aannemers er dan even een telefoontje aan gewaagd om te vragen of de mate van detaillering echt noodzakelijk was?

De aannemers hebben het druk zat, dat is terug te zien in de prijzen maar ik zou dan als aannemer juist ook niet teveel kwijt willen zijn met dit soort gedetailleerde tekeningen en bijbehorende offertes. Zeker niet als duidelijkheid kan worden geschept met een simpel telefoontje.

Desnoods een aannemer uitnodigen, die je hoog hebt zitten, voor een bak koffie. Tekening erbij, plan toelichten en aangeven dat het niet op de cm nauwkeurig aan komt maar dat het plan verwezenlijkt moet worden.
Wellicht dat een andere aannemer het nog iets goedkoper kan, maar liever goed werk voor een paar centen extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Ik denk idd dat je daar al een gigantische kostenreductie mee behaalt.
Echter zou ik er nog wel even een paar nachtjes over slapen of dit nu wel alles is, want daar heb je wel al sinds het begin gelijk in, alles wat je niet specificeert kan tegenvallen en onder meerprijs uiteraard achteraf wel weer gefixed worden (wat je juist absoluut niet wil, dat is compleet contra je hele insteek)

En het kan nu ook weer niet de bedoeling zijn om enkel vanuit kostenoogpunt achteraf allerlei gezeik te gaan krijgen...
Ja, inderdaad maar daar ga je dan al meteen. Omdat ik - in alle bescheidenheid - best veel product- en materiaalkennis heb vind ik dat dus heel erg lastig. Ik zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat er ventilatie en zonwering moet komen. Dan zou de oplossing waarschijnlijk zijn een rooster in het vaste raam en een zonwering op knikarm ofzo, terwijl ik dan weer weet dat ik een DucoTwin 120 veel mooier en beter passend vind in het ontwerp. Maar dat zal weer het nodige kosten en dat probeer ik juist te drukken. Argh! Ik wil dus de concessies op de juiste plek doen, maar hoe doe ik dat het best.

[ Voor 3% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07 11:34
[...]

Ik denk eerder dat de aanvragen het project te veel vast leggen en dat de gemiddelde aannemer bij zulke aanvragen geneigd is om extra te rekenen.
Precies dit.. een opdrachtnemer met een beetje ervaring kan bij de aanvraag vaak al een schatting maken wat voor vlees hij in de kuip heeft en prijst zijn werk daar ook naar.

Ik klus zelf wat bij in het groen en ik kan in 9 van de 10 gevallen de mensen er zo uithalen die "veel aandacht vergen". Wanneer ik goed in het werk zit schrijf ik daar mijn offertes ook naar. Zo is de kans groter dat ik de leuke klussen binnen haal en laat de vervelende aan me voorbij gaan. En heb ik ze perongelijk toch... Dan is het mij de irritatie in elk geval wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Die ducotwin is dan weer een enigszins verkeerd voorbeeld (omdat die ook gelijk ventilatie is), maar je zou bijv kunnen overwegen om gewoon de zonwering buiten de aannemer om te doen.

Of als die ducotwin gewoon standaard maten heeft qua ventilatie, dat de aannemer een standaard ventilatie gat aanbrengt en dat jij of iemand anders zelf de ducotwin erin hangt naderhand.

Je verlengt je doorlooptijd iets, en als de aannemer klaar is heb je een gat (en moet je hopen dat het niet gaat regenen :) ), maar het bespaart wel kosten.

Kijk, heel praktisch gezegd is een aannemer simpelweg altijd duur, want je betaald voor de aannemer, maar tegelijk ook voor de werknemer die het werk uitvoert.
Terwijl je bij kleine deeljobs best zelf de aannemer kan spelen en zo geld besparen (alhoewel het het wel ingewikkelder maakt qua garantie/verantwoordelijkheid etc)

Kijk ik ken ook mensen die bij zo'n ducotwin geval tegen de aannemer zouden zeggen : Plaats maar standaard ventilatie (want een gat wordt ook weer extra voor gerekend omdat het niet-standaard is).
Om dan een week later die standaard ventilatie eruit te trekken om te vervangen door zo'n ducotwin geval.
Puur omdat die inschatten dat de aannemer meer gaat rekenen voor het gat dan voor een standaard ventilatieroostertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Woody179 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:41:
[...]

Precies dit.. een opdrachtnemer met een beetje ervaring kan bij de aanvraag vaak al een schatting maken wat voor vlees hij in de kuip heeft en prijst zijn werk daar ook naar.

Ik klus zelf wat bij in het groen en ik kan in 9 van de 10 gevallen de mensen er zo uithalen die "veel aandacht vergen". Wanneer ik goed in het werk zit schrijf ik daar mijn offertes ook naar. Zo is de kans groter dat ik de leuke klussen binnen haal en laat de vervelende aan me voorbij gaan. En heb ik ze perongelijk toch... Dan is het mij de irritatie in elk geval wel waard.
Wat een negatieve insteek. Omdat iemand aandacht besteed aan waar zijn zuurverdiende sloot met geld naartoe gaat is hij vervelend en irritant? Waar ben je dan eigenlijk bang voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:22
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Wat een negatieve insteek. Omdat iemand aandacht besteed aan waar zijn zuurverdiende sloot met geld naartoe gaat is hij vervelend en irritant? Waar ben je dan eigenlijk bang voor?
Ja moet het meer zien als een soort risico inschatting/ ervaring.

Ik heb het zelfde maar dan vanuit de andere positie, ik vind aannemers nooit duidelijk in hun offertes, en ben daarom geneigd alles zelf te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Harmvdw op 24-02-2021 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
WiseGuy! schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:57:
[...]
Dat is geen negatieve insteek, dat is gewoon de realiteit.

Iemand die simpelweg zegt : Ik wil een 7x4 aanbouw hebben met een raam, die gaat niet zeuren als er aan de zijkant van het raam een regenpijp loopt (omdat de afvoer toch ergens moet)
Terwijl degene met de tekening de regenpijp buiten het raam had getekend hier wel over gaat vallen, terwijl dit bijv helemaal technisch niet kan (of tegen een extreme meerprijs)

De aannemer wordt bij een gedetailleerde tekening simpelweg op alles afgerekend wat hij van te voren niet kan voorzien maar wat wel een verandering in de tekening vereist. Terwijl dat met een minder gedetailleerde tekening simpelweg niet zo is.

Daarom weet ik vanuit andere landen ook dat ze bijv gewoon geld vragen voor het maken van een offerte, omdat ze daar dan ook gewoon alle risico's die de tekening met zich meebrengt in kaart gaan brengen wat een veel langer traject is wat niet meer gratis te doen is.

Simplistisch gezegd : Hoe gedetailleerder de tekening hoe meer risico je bij de aannemer neerlegt en de enige manier waarop die dat risico kan counteren is door het maar puur op basis van natte vinger werk als extra kosten op te nemen.

Ik weet niet wat voor werk jij doet, maar voor zover ik weet is het heel gewoon om simpelweg hogere risico's door te berekenen in een hogere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 21:15

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Precies wat hij zegt, dat mensen heel lang in discussie gaan (zo'n 4 paginas lang) over een onderwerp dat voor beide partijen ongeveer duidelijk is, maar waar afwijkingen rechtzetten veel geld gaat kosten. Als een klant op z'n specificatie heeft staan dat iets 3960 mm lang moet zijn, en jij levert 3985, dan loop je een heel groot risico dat je dat achteraf weer recht mag zetten, of een rechtszaak aan je broek krijgt. Dat kost gruwelijk veel energie en geld, dus dat vermijdt de aannemer liever. Als iemand in de opdracht zegt 'uitbouw van 4 meter' en je levert 3985, dan is het prima. Dat levert namelijk hooguit een protesterende klant op (als ie die laatste 15 mm echt belangrijk vindt, en dat pas te laat meldt), maar die kans is al veel kleiner.

Bij software-ontwikkeling heb je dat precies zo. Gaat een klant mij vertellen welk lettertype elk kopje moet zijn, dan voorzie ik al hele lange discussies over allerlei details, en heb ik een pietje precies te pakken. Dat kost geld, en als je dat in de offerte al kunt meenemen scheelt dat gedonder achteraf.

[ Voor 17% gewijzigd door FreezeXJ op 24-02-2021 15:16 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07 11:34
Ach als het me om de negatieve insteek te doen was zou ik zeggen dat op basis van je topic titel, dit topic al 7 pagina's te lang doorgaat....

Dat je waar voor je geld wil is niks mis mee. Maar het begint al met de vraag.. Als je als aannemer een bestek onder je neus krijgt waar heel veel exact in vast gelegd is kan je er donder op zeggen dat dat tijdens de bouw ook tijd en dus geld gaat kosten... Lees: Het verschil tussen claimen dat je absurde offertes krijgt of vragen hoe je een betere prijs voor je werk kan krijgen.

Overigens toen ik zei dat ''het mij de irritatie in elk geval wel waard'' is doelde ik op mijn negatieve ervaringen met eerdere klanten op basis waarvan ik bij nieuwe klanten een inschatting maak.. Om zonder te overdrijven een voorbeeld te noemen, een klant die mij tijdens het werk in de tuin achterna loopt met een bezem omdat er zand of zaagsel op de bestrating komt zit dat bij mij redelijk hoog op de irritatie ladder ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Woody179 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:17:
Ach als het me om de negatieve insteek te doen was zou ik zeggen dat op basis van je topic titel, dit topic al 7 pagina's te lang doorgaat....

Dat je waar voor je geld wil is niks mis mee. Maar het begint al met de vraag.. Als je als aannemer een bestek onder je neus krijgt waar heel veel exact in vast gelegd is kan je er donder op zeggen dat dat tijdens de bouw ook tijd en dus geld gaat kosten... Lees: Het verschil tussen claimen dat je absurde offertes krijgt of vragen hoe je een betere prijs voor je werk kan krijgen.

Overigens toen ik zei dat ''het mij de irritatie in elk geval wel waard'' is doelde ik op mijn negatieve ervaringen met eerdere klanten op basis waarvan ik bij nieuwe klanten een inschatting maak.. Om zonder te overdrijven een voorbeeld te noemen, een klant die mij tijdens het werk in de tuin achterna loopt met een bezem omdat er zand of zaagsel op de bestrating komt zit dat bij mij redelijk hoog op de irritatie ladder ja...
Even vooropgesteld: de titel is door de mod hier aangepast, het was oorspronkelijk iets in de trend van 'mis ik nou iets of is dit heel duur'.

En ja, helemaal mee eens dat er ongelooflijke zeikerds en zuurpruimen rondlopen. Met als klapper natuurlijk wel deze bezemende klant. 8)7 Is ook gewoon jammer dat er zo'n claimcultuur heerst, terwijl ik echt de laatste zal zijn die over dat soort zaken zal gaan zeiken.

En inderdaad, we kunnen nog heel lang over een weer berichten. Ik ben er wel wijzer op geworden dat het met name in het detailniveau zit. Daar waar ik juist denk er goed aan te doen om zaken gewoon te benoemen en hiermee mezelf voor verrassingen behoed, werkt dat een beetje averechts. Al blijf ik het bijzonder vinden dat 'des te gedetailleerder de tekening, des te meer natte vingerwerk de aannemer moet doen'. Waarschijnlijk grotendeels de door mij aangehaalde claimcultuur. Zonde eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door WiseGuy! op 24-02-2021 15:24 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste