[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
PhilipsFan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Ik heb er inmiddels een in huis, gisteravond besteld bij de Mediamarkt en net opgehaald. Het ding ziet er indrukwekkend uit, maar het effect is nog niet om over naar huis te schrijven. Wellicht is dat beter als het donker is. Ik weet eigenlijk nog niet of ik hem anders ga terugbrengen, ik ben een beetje geld-blind als het op Hue aankomt. Het is hoe dan ook een mooi ding om te zien, zelfs als ie uit staat.

Dan vervolgens gaan nadenken over een mooie voet. Want de base van de lamp is wel een beetje groot. Ik heb 'm tijdelijk in een simpele Rasegel van Ikea, maar er moet eigenlijk een vierkante witte voet onder waar de base volledig in wegvalt, zodat je alleen de bol ziet. Iemand een idee? Hue heeft zelf wel hangers met een passende fitting, dat ziet er heel mooi uit, maar bij mij moet hij dus staan.
[Afbeelding]
Hier zit zeker wat tussen
https://nl.mycreation.lighting.philips.com/en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:34
@NaN Bedankt! Linkje? Ik zie overigens bij mij geen “smart” bij de instellingen van de Wall Switch Module.

[ Voor 89% gewijzigd door Rallye op 20-01-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Rallye schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:10:
@NaN Bedankt! Linkje? Ik zie overigens bij mij geen “smart” bij de instellingen van de Wall Switch Module.
Nope, geen linkje, ik zag het gisteren ineens in de Hue app. Dan staat er zo’n rood (?) bolletje, bij instellingen meen ik.

Misschien zit deze functie er al wat langer in, maar ik zag hem gisteren pas, ik kan ook nergens iets erover vinden. Maar dat was ook zo voor die laatste update van de bewegings detector.

Na die update ziet het er dan als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ikn3vPRt7QJkbVT-ZR1DY9A33DQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BQRMQa6HwIKkkNP64wbJZnF8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door NaN op 20-01-2024 23:33 . Reden: Plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:01
Rallye schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:10:
Dat is nieuw in versie 5.8 van de app.
https://hueblog.com/2024/...rings-many-new-functions/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Goed gevonden! _/-\o_

Inderdaad in de app te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_2LsJGb1d8fj_vpCxRzPzeO4pM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJFC1VoNjcXNWFNUb8Xbn0bY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door NaN op 21-01-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Staat nu inderdaad bij “Ontdek” in de app. Mogelijk heb ik de update pas vannacht gehad, ik kwam dit nu ook tegen bij het installeren van twee wall switch modules vandaag. Wel vervelend dat ze bestaande opties aanpassen - net als bij de sensoren afgelopen keer, al is er nu een melding. Leuke nieuwe mogelijkheid (?) maar waarom zet je hem bij iedereen aan?

Blijft toch een irritatiepuntje dat de gebruiksaanwijzing niet in kleur is. En (mogelijk) dat de in mijn huis door een prof aangelegde installatie niet altijd duidelijk is wat wat is. Ik heb de wall switches gemonteerd in de bijkeuken waar een hotelschakeling zit. Achter één schakelaar zitten drie zwarte draden en achter de andere twee zwarte en één bruine. Zwart is schakelaars, maar wat moet ik nu doorverbinden en welke is na het doorverbinden “loos”)? Maar een educated guess dan…… Stroom er weer op en lamp gaat aan en geen plof, dus is het goed……

[ Voor 11% gewijzigd door Rallye op 21-01-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 08:52
Rallye schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:02:
Staat nu inderdaad bij “Ontdek” in de app. Mogelijk heb ik de update pas vannacht gehad, ik kwam dit nu ook tegen bij het installeren van twee wall switch modules vandaag.

Blijft toch een irritatiepuntje dat de gebruiksaanwijzing niet in kleur is. En (mogelijk) dat de in mijn huis door een prof aangelegde installatie niet altijd duidelijk is wat wat is. Ik heb de wall switches gemonteerd in de bijkeuken waar een hotelschakeling zit. Achter één schakelaar zitten drie zwarte draden en achter de andere twee zwarte en één bruine. Zwart is schakelaars, maar wat moet ik nu doorverbinden en welke is na het doorverbinden “loos”)? Maar een educated guess dan…… Stroom er weer op en lamp gaat aan en geen plof, dus is het goed……
Die zwarte draden zijn normaal hoor bij een "hotel" schakeling.

Van schakelaar 1 naar 2 lopen 2 zwarte draden, eentje voor elke stand van de schakelaar.
De bruine draad is de stroomvoerende draad en daarvandaan zal, afhankelijk van de stand van de schakelaars door één van die twee zwarte draden de stroom naar de andere schakelaar lopen. Bij die andere schakelaar gaat de stroom dan naar die derde zwarte draad die naar de lamp loopt. Bij de lamp heb je dan die zwarte draad en een blauwe (neutraal) draad.

Plaatje:
https://zomaakjehetzelf.n...13/10/hotelschakeling.jpg

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Dan heb ik dus gewoon moeite met het, waarin je dan dus zelf moet uitzoeken welke zwarte draad waarvoor is. Overkomt me vaker ;-)

Mijn educated guess was de volgende (echte tweakers ogen dicht): op de knopjes is maar éénvan de twee aansluitingen bovenaan aangesloten. Op het ene knopje de bruine draad en op de andere één van de zwarte. De andere zwarte zitten op de onderste aansluitingen van de knop, daarvan heb ik bij beide knopjes de linkse verbonden met de zwarte cq. de bruine van linksboven. De andere draad aan beide zijden afgedopt, als staat daar volgens mij nu geen spanning op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDs3xn3d2_fpflWp8vrzDJ5aMpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAnIJHgYT313vEhFvg3IgkTE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Hr4aHDoe_BxvCtHMk9HUHT_3co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZkofe3THMZoAwRLFh5vDFmp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Rallye op 21-01-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-05 20:34
Je hoeft niet uit te zoeken welke draad waarvoor is, dat staat duidelijk in de uitleg en het schema van musicpixel. Bij 1 schakelaar heb je drie zwarte draden. De zwarte draad die aan 1 kant alleen zit is de schakeldraad die naar de lamp loopt. Voordat je die loshaalt deze markeren met een stukje tape eromheen. Als je ooit de wall switch weghaalt weet je in ieder geval nog hoe je het weer terug kunt aansluiten. De andere 2 zijn de schakeldraden tussen de schakelaars.
Verder mogen alle 3 de zwarte draden in de wago klem. Nu heb je mazzel dat het werkt maar het is niet nodig om van de zwarte aan beide kanten eentje af te doppen.Aan de andere kant ook alle 3 (bruin + 2 zwart) in de klem doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
@Rallye In je eerste foto gaat de bovenste zwarte draad naar de lamp, de onderste twee naar de andere schakelaar. Het tekeningetje op de achterkant van de schakelaar maakt dat duidelijker.

In je tweede foto staat er stroom op de bruine en de twee zwarte gaan naar de andere schakelaar.

Welke van de uiteinden van de twee zwarte draden tussen de schakelaars nu bij elkaar horen is dus meten, maar in jouw geval was het gokken en goed gegokt.

Afdoppen van die ongebruikte draad is inderdaad verstandig ook al zal er op het moment geen stroom op staan. Als je er over een tijd weer eens iets aan moet doen weet je in ieder geval dat het veilig is.
Je hebt wel lasklemmen/dop gebruikt neem ik aan en geen kroonsteentje?

Wat nog wel een belangrijk iets is, is dat er geen blootliggend koper zichtbaar mag zijn. Je hebt het nu nartuurlijk aangepast, maar kijk eens naar je tweede foto (bij de eerste ook trouwens): Als je de boel had opengemaakt en de schakelaarmodule naar voren had gehaald terwijl er nog stroom op stond dan had je zomaar per ongeluk dat koper van de bruine draad kunnen aanraken. Nu haal ik (en jij waarschijnlijk ook) vrijwel altijd eerst de stroom er af, maar toch...

En wat @cvanatten zegt: ze hadden idd ook alle in de lasklem gekund. En markeren is ook een goed idee!

[ Voor 4% gewijzigd door musicpixel op 21-01-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Bedankt voor jullie tips. Ik had mijn educated guess ook gebaseerd op het tekeningetje op de schakelaar (vandaar educated). Groep eerst uitgeschakeld inderdaad natuurlijk. Volgens mij heb ik hier al eens gepubliceerd dat mijn eerste doorverbinding voor Hue wel tot een probleem leidde toen ik de stroom weer aan zette…..

De blote koperdraad was zichtbaar bij het verwijderen, zo heeft de professional dit gemaakt bij de bouw van het huis 18 jaar geleden. Dezelfde elektricien die de CV-ketel op dezelfde groep als de buitenverlichting gezet heeft……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-05 23:19
De blote koperdraad was zichtbaar bij het verwijderen, zo heeft de professional dit gemaakt bij de bouw van het huis 18 jaar geleden. Dezelfde elektricien die de CV-ketel op dezelfde groep als de buitenverlichting gezet heeft……
Wat is het probleem dat de buitenverlichting op dezelfde groep staat als de CV-ketel…. Die snap ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 30-05 20:07
Misschien dat buitenverlichting sneller problemen krijgt door vocht e.d. en dat dit dan ook je CV uitschakelt wanneer de beveiliging er uit klapt...? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Ja, dat snap ik. Maar dan moet je de buitenverlichting altijd op een aparte groep gaan zetten en dat is praktisch niet altijd mogelijk. Ik schrik meer van die blote koperdraad en dat in combi met de opmerking: dezelfde electriciën die de CV-ketel op dezelfde groep als de buitenverlichting aan sluit. Alsof dat ook een doodzonde is. Maar goed dit is het Hue forum, laat we daar maar weer naar terug gaan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 18:04
Ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben.

Vorige jaar ben ik verhuisd naar onze nieuwe nieuwbouwwoning, ik heb mijn oude bridge, lampen en accessoires meegenomen. Om opnieuw te beginnen heb ik de bridge gereset, maar de procedure liep niet helemaal zoals ik in de online handleidingen vond. Maar na wat rotzooien was hij opeens klaar en waren alle lampen en accessoires weg.

Vervolgens ben ik begonnen met het toevoegen van de lampen en Hue wall switches (alle schakelaars zijn voorzien van een switch).

Maar al vrij snel had ik wat vage issues:
  • Ik een groep lampen (GU10's) in de slaapkamer van m'n zoontje. Als ik een scene start van die groep, dan gaat altijd één lamp niet aan (altijd dezelfde). Als ik vervolgens de lamp via de app aanzet, dan doet die dat prima. Ik heb de lamp opnieuw toegevoegd, zonder effect. Ook een nieuwe scene gemaakt, maar dat hielp niet.
  • Mijn motion sensors en dimmer switches heb ik netjes in een doos gedaan voor de verhuizing. Toen ik ze ging uitpakken kwamen ze allemaal direct te voorschijn in de Hue app. Dat is raar, want ze moesten nog worden aangemeld. Als ik ze verwijder, dan komen ze na een tijdje weer terug...
  • De Hue wall switches werken vrij slecht, waar ze bij mijn vorige woning perfect werkte, hebben nu een aantal een totaal eigen leven. Ik heb een aantal dubbele schakelaars, het vage is dat vooral in de ochtend ze slecht werken. Bijvoorbeeld linker schakelaar bediend linker lamp, rechter schakelaar de rechter lamp. Maar als ik beide lampen uit wil doen, gaat telkende andere lamp weer aan... Dus ik druk op de linker knop om de brandende linker lamp uit te doen. De linker lamp gaat uit, maar zet de rechter weer aan. Doe ik de rechter vervolgens uit met de rechter knop, gaat de linker lamp weer aan 8)7 , deze wall switch vervangen voor een andere, maar zelfde probleem.
Gevoelsmatig werkt de bridge niet lekker en denk ik er over om of een nieuwe te kopen, of om opnieuw een reset te doen. Maar het is een takke klus. Ik heb nu 34 lampen en 20 accessoires. Daarmee zit ik ook wel over de limiet van de bridge, maar de meeste issues begonnen al toen ik onder deze aantallen zat. En mijn collega zit nog veel hoger qua aantallen zonder issues.

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen voordat ik alles reset?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 30-05 20:07
Bij puntje 1: kijk even of je ook een kamer of groep hebt aangemaakt met deze lampen er in. Misschien deze vernieuwen?
Bij puntje 3: Het klinkt een beetje alsof je problemen hebt met het netwerk, zitten er stoorzenders in de weg misschien? Kijk even of je op een ander Zigbee kanaal betere resultaten hebt. Hier staan ook nog wat tips in: https://www.beaumotica.nl...lips-hue-bridge-en-lampen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
kw_nl schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:33:

• De Hue wall switches werken vrij slecht, waar ze bij mijn vorige woning perfect werkte, hebben nu een aantal een totaal eigen leven. Ik heb een aantal dubbele schakelaars, het vage is dat vooral in de ochtend ze slecht werken. Bijvoorbeeld linker schakelaar bediend linker lamp, rechter schakelaar de rechter lamp. Maar als ik beide lampen uit wil doen, gaat telkende andere lamp weer aan... Dus ik druk op de linker knop om de brandende linker lamp uit te doen. De linker lamp gaat uit, maar zet de rechter weer aan. Doe ik de rechter vervolgens uit met de rechter knop, gaat de linker lamp weer aan 8)7 , deze wall switch vervangen voor een andere, maar zelfde probleem.

Dat komt mij bekend voor. Ik bleek de witte en gele aansluitdraden verwisseld te hebben.
Voor een enkelvoudige schakelaar maakt dat niet uit, maar voor een dubbele wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
remmuz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:04:
[...]
Ik heb er 3 besteld (per 3 zijn ze iets voordeliger, 102 euro)
Via de NL website is verzending gratis boven 50 euro en met de code 20HELLO24 krijg je 20% korting op alles! (t/m 28 januari)
Ik zal mijn bevindingen hier delen!
Lampen zijn binnen en ik vind ze leuk :P
Ik wil dit topic niet te veel vervuilen met niet-HUE lampen, dus even een korte impressie:
(Altijd wat lastig om mooie foto's te maken van lampen omdat ze al snel overbelicht zijn)
Wit licht wordt mooi weergegeven. Filament voor wit is vrij warm (2200K), kouder licht word gemaakt door blauw bij te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo7lHNQgiYtGChpIRoOktkLb4JU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKllLiUJRBgWE6TwIr7OJvmI.png?f=fotoalbum_large
Ik heb hem hier naast een HUE kaarslamp staan die ook 470 lumen is. Uit de Paulmann komt duidelijk meer licht. Het is ook wat 'voller' van kleur. De HUE is wat flets in vergelijking.
Dit is de HUE scene "Ontspannen"

De globe heeft een gouden coating die het licht iets reflecteerd, ook als de lamp uit staat;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RX520Ah-tXkxt7Ip0hn54k12M0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ZbsJxVrXlJsAIIJ8tFLIqzq.png?f=user_large
De lamp heeft daardoor een wat meer klassieke uitstraling dan de HUE Lightguide.
Maar voor 35 euro vind ik het een leuk en betaalbaar alternatief.
De lamp is er als kolf vorm, peer, en globes van 95 en 125 mm.

[ Voor 6% gewijzigd door remmuz op 26-01-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
_Richie_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:12:
de FoH Busch Jaeger knoppen bevallen me wel, heb er meerdere hiervoor in huis.
Ik heb beneden de zwarte knoppen van FoH BJ, boven heb ik de FoH Gira die goed passen bij de BJ SI Lineair (glanzend alpenwit).

Verder heb ik dimmers van Ecodim omdat ik spots heb (ga lekker voor de basic is mijn advies: https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-basic.html), enkele Hue Wall modules (ook 1 met een polsdrukker, werkt prima; ingedrukt houden om te dimmen inderdaad) en een ecodim inbouwmodule (aangesloten op spots; kon niet anders omdat ik maar een enkele inbouwdoos had waar 2 verschillende lichten op geschakeld werden).

[Afbeelding]
Rechts de FoH Busch Jaeger knop

Je kunt deze bv hier kopen: https://www.dedomoticasto...-of-hue/busch-jaeger.html (sokkel + losse knopje)
Ik ben erg benieuwd hoe tevreden je nog bent met deze oplossing (met name de ecodim). :) Ik heb zelf ook BJ schakelmateriaal icm de EcoDim.07 Zigbee. Werkt prima. Maar, helaas, naar verloop van tijd gaat de dimmerknop steeds verder naar achter en zit hij steeds instabieler in het raam.

Ervaar jij dit ook?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:16
Tanuki schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe tevreden je nog bent met deze oplossing (met name de ecodim). :) Ik heb zelf ook BJ schakelmateriaal icm de EcoDim.07 Zigbee. Werkt prima. Maar, helaas, naar verloop van tijd gaat de dimmerknop steeds verder naar achter en zit hij steeds instabieler in het raam.

Ervaar jij dit ook?
Ik heb ze Z-wave variant gekoppeld aan een Homey, persoonlijk vind ik ze best wel instabiel (verliest vaak connectie, pakt soms het indrukken niet lekker, flikkert sneller als andere lampen, en als je Calex lampen hebt is het helemaal drama). moet er wel bij zeggen dat de mijne inmiddels 3,5 jaar oud zijn dus misschien zijn die kinderziektes bij de nieuwe versie er inmiddels uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 15:58
De driver van mijn Hue Still plafondlamp lijkt overleden na een stroom onderbreking. Klaarblijkelijk niet als sparepart ergens te vinden. :(

Iemand enig idee welke led driver ik als alternatief zou kunnen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G696kwWpsrW6CSicV9NaLnp1AyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RB833WGzYcsfthMbrpxFKC25.jpg?f=fotoalbum_large

Assumption is the mother of all fuck-ups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

goof. schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:03:
De driver van mijn Hue Still plafondlamp lijkt overleden na een stroom onderbreking. Klaarblijkelijk niet als sparepart ergens te vinden. :(

Iemand enig idee welke led driver ik als alternatief zou kunnen gebruiken?

[Afbeelding]
Dit is gewoon de trafo...
https://www.ledstripxl.nl...trip-adapter/24v-adapter/

Daar moet je wel iets kunnen vinden denk ik.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
remmuz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:33:
[...]
Ik wil dit topic niet te veel vervuilen met niet-HUE lampen, dus even een korte impressie:
(Altijd wat lastig om mooie foto's te maken van lampen omdat ze al snel overbelicht zijn)
Wit licht wordt mooi weergegeven. Filament voor wit is vrij warm (2200K), kouder licht word gemaakt door blauw bij te voegen.
Thanks, ik heb er ook een paar besteld, zal mij benieuwen. En als ik het toch niks vind: retour is gratis ;)

Nu maar hopen dat ik ze in Zigbee2MQTT gekoppeld krijg, maar anders kunnen ze nog op de Hue Bridge (die nu nog uit staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 18:13
Ik houd dit topic al een tijdje in de gaten. Sinds een week ben ik eigenaar van m'n eerste woning en in de woning wil ik graag Philips Hue lampen plaatsen die op basis van motion sensors aan en uit gaan. Het enige waar ik op dit moment mee zit is de gedachte dat bijvoorbeeld m'n ouders of vrienden de lichtknop willen gebruiken om een lamp aan of uit te doen, bijvoorbeeld in de hal, wc of in de keuken. Ik heb geen zin om iedere keer de lampen opnieuw in te stellen als iemand de lichtknop per ongeluk heeft omgezet.

Ik denk op dit moment aan twee mogelijke oplossingen:
  • De lichtknoppen vervangen met plaatjes (dus zonder knoppen om een lamp aan/uit te doen).
  • De Philips Hue Wandschakelaarmodule te gebruiken (is dit wel mogelijk i.c.m. sensoren?).
  • Andere optie? Let me know ;)
Ik doe zelf nooit wat met elektriciteit en dit is ook de eerste keer dat ik iets met Philips Hue ga doen. Wat zou de makkelijkste en vriendelijkste manier zijn om dit werkend te krijgen?

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

RobinNL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:50:
Ik houd dit topic al een tijdje in de gaten. Sinds een week ben ik eigenaar van m'n eerste woning en in de woning wil ik graag Philips Hue lampen plaatsen die op basis van motion sensors aan en uit gaan. Het enige waar ik op dit moment mee zit is de gedachte dat bijvoorbeeld m'n ouders of vrienden de lichtknop willen gebruiken om een lamp aan of uit te doen, bijvoorbeeld in de hal, wc of in de keuken. Ik heb geen zin om iedere keer de lampen opnieuw in te stellen als iemand de lichtknop per ongeluk heeft omgezet.

• De lichtknoppen vervangen met plaatjes (dus zonder knoppen om een lamp aan/uit te doen).
  • De Philips Hue Wandschakelaarmodule te gebruiken (is dit wel mogelijk i.c.m. sensoren?).
Ik doe zelf nooit wat met elektriciteit en dit is ook de eerste keer dat ik iets met Philips Hue ga doen. Wat zou de makkelijkste en vriendelijkste manier zijn om dit werkend te krijgen?
Ik zou in eerste instantie gewoon alle schakelaars "dood" maken als je alles met sensoren wilt doen. Dus in de doos de bruine en zwarte draden met een Wago. Als je na een tijdje merkt dat dit toch niet handig is voor sommigen kun je altijd nog een wandschakelaar van Hue overwegen. Je hebt er maar 1 of 2 nodig omdat die in principe alle lampen in je huis kunnen bedienen, net hoe je het instelt. Als mijn moeder van bijna 90 jaar hier is gaat het met die beweginssensoren eigenlijk prima, en zij is zo digibeet als een Neanderthaler....

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
the-body schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Ik zou in eerste instantie gewoon alle schakelaars "dood" maken als je alles met sensoren wilt doen. Dus in de doos de bruine en zwarte draden met een Wago. Als je na een tijdje merkt dat dit toch niet handig is voor sommigen kun je altijd nog een wandschakelaar van Hue overwegen. Je hebt er maar 1 of 2 nodig omdat die in principe alle lampen in je huis kunnen bedienen, net hoe je het instelt. Als mijn moeder van bijna 90 jaar hier is gaat het met die beweginssensoren eigenlijk prima, en zij is zo digibeet als een Neanderthaler....
Dat zijn dan deze dingetjes als ik het goed begrijp? https://www.karwei.nl/ass...73-203-30-stuks/p/B220524

In dat geval scheelt het wel wat geld vergeleken met de wandschakelaarmodules van Philips Hue.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:47

Antonio di

a mi me dijeron que si

RobinNL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:50:

Lees ook een bijlage 1 van:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
en
Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 19:54
Ik heb in de keuken boven het werkblad 3 hue gu10 white/color verbonden met hue dimmer switch.
Graag wil het volgende:
Helder wit licht voor het snijwerk, voornamelijk voor de donkere maanden , in de avond sfeerlicht in de keuken. Dat sfeerlicht lukt wel, alleen als ik aan het werk ben dan krijg ik geen helder wit licht als de spots aanzet met de switch. Hoe dat in te stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brumax
  • Niet online
surfing john schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:47:
Ik heb in de keuken boven het werkblad 3 hue gu10 white/color verbonden met hue dimmer switch.
Graag wil het volgende:
Helder wit licht voor het snijwerk, voornamelijk voor de donkere maanden , in de avond sfeerlicht in de keuken. Dat sfeerlicht lukt wel, alleen als ik aan het werk ben dan krijg ik geen helder wit licht als de spots aanzet met de switch. Hoe dat in te stellen?
Je kunt voor die lampen het beste twee scenes aanmaken: snijlicht en sfeerlicht, met de juiste kleurtemperatuur en helderheid.
Daarna kun je de dimmer switch instellen. Bijvoorbeeld: Hue knop - drukken: Scene doorlopen. Daarbij dan de twee scenes instellen onder "eerste druk op de knop": snijlicht en "tweede druk op de knop" sfeerlicht.
Als je dan dus snijlicht nodig hebt, zet je de lampen aan door op de Hue knop te drukken.

vice versa en weer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

RobinNL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Dat zijn dan deze dingetjes als ik het goed begrijp? https://www.karwei.nl/ass...73-203-30-stuks/p/B220524

In dat geval scheelt het wel wat geld vergeleken met de wandschakelaarmodules van Philips Hue.
Ja, die dingetjes inderdaad. Kun je nooit genoeg van hebben in huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
@RobinNL Gewoon een paar wall switch modules plaatsen. Jij kunt je schakelingen wel fijn vinden, maar je huisgenoten grijpen liever soms toch zelf in. Als ze dat niet kunnen heb je onmiddellijk gezeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Rallye op 27-01-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Laatst online: 29-05 15:11
Ik ben opzoek naar zeer warm licht, zonder dat het meteen tacky aanvoelt. Ik hou het meest van 2200k lampen qua sfeer en ben erg selectief/kritisch. Heb momenteel Calex lampen, die verassend genoeg prima zijn qua kleur (simpel gezegd: het ziet er echt uit als een retro gloeilamp), maar ik wil meer kleuropties, ook voor samenwerking met mijn Ambilight TV. Daarbij; de Calex lampen zijn kwalitatief niet heel goed. Ik heb al 2 keer een lamp moet vervangen in 2 jaar tijd.

Welke gekleurde opties van Hue zijn er die - naast kleur - ook zeer warme tinten (die niet tacky/goedkoop aanvoelen) kan tonen? Wat zouden jullie aanraden? Ik heb ongeveer 5 lampen nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Dannydekr op 27-01-2024 16:22 ]

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
the-body schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Ja, die dingetjes inderdaad. Kun je nooit genoeg van hebben in huis!
Thnx haha! En het is flink goedkoper vergeleken met de modules (en dat die batterij ong 5 jaar meegaat).

@Antonio di Ik ga het vanavond op m'n gemak even doorlezen, thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
@RobinNL De wall switch module kun je niet gebruiken als vervanger voor de lasklemmen; je gebruikt ze als je met de lasklemmen de stroom hebt doorverbonden om de Hue lampen toch te kunnen bedienen met de al aanwezige lichtknop. De wall switch modules zijn enkel verbonden met je lichtknopje, niet met de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Rallye schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:13:
@RobinNL De wall switch module kun je niet gebruiken als vervanger voor de lasklemmen; je gebruikt ze als je met de lasklemmen de stroom hebt doorverbonden om de Hue lampen toch te kunnen bedienen met de al aanwezige lichtknop. De wall switch modules zijn enkel verbonden met je lichtknopje, niet met de stroom.
Dat is ook helemaal niet de bedoeling volgens mij. Hij gaat werken met bewegingssensoren en heeft zelf geen bediening nodig. 2 van die wallswitches kosten je gewoon weer 70 euro, dus eerst maar kijken of he took zonder lukt.

Maar dat is wel de pest van die Hue-verslaving. Voor je het weet blijf je kopen en ben je gewend geraakt aan de eigenlijk absurde prijzen. Ikzelf ook hoor, Vorig jaar begonnen en nu denk ik 1500 euro verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
the-body schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Dat is ook helemaal niet de bedoeling volgens mij. Hij gaat werken met bewegingssensoren en heeft zelf geen bediening nodig. 2 van die wallswitches kosten je gewoon weer 70 euro, dus eerst maar kijken of he took zonder lukt.

Maar dat is wel de pest van die Hue-verslaving. Voor je het weet blijf je kopen en ben je gewend geraakt aan de eigenlijk absurde prijzen. Ikzelf ook hoor, Vorig jaar begonnen en nu denk ik 1500 euro verder....
Het idee zijn idd de sensoren, die heb ik vrij goedkoop (nou ja... goedkoop in de zin van Hue) kunnen krijgen. Ik wil gewoon voorkomen dat iemand aan de lichtknoppen gaat zitten en dat ik de lampen weer opnieuw mag gaan instellen. Op dit moment heb ik wel een budget voor Philips Hue lampen. En stiekem is het ook een beetje speelgoed, een hebbedingetje.

Het is dat de huidige verlichting (van de vorige bewoners of zelfs van die daarvoor) vrij verouderd is, anders had ik het misschien niet zo snel gedaan. Als je nieuwe lampen neemt, kan je net direct voor wat leuks gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Mijn buitenverlichting gaat deels via een tijdschakeling en deels via een sensor; de verlichting in de hal en overloop gaat ook via een sensor (licht/donker), dus ik heb er best ervaring mee. Ik vraag me af hoe je zoiets dan doet. Hoe lang blijven de lampen aan? Tegelijk zou ik ervoor willen zorgen dat een minder gadget minder huisgenoot met meer of minder behoefte aan licht niet gelijk een hekel krijgt aan het systeem. Vandaar mijn tip: doe in ieder geval een paar wall switch modules op strategische plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
remmuz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:33:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb hem hier naast een HUE kaarslamp staan die ook 470 lumen is. Uit de Paulmann komt duidelijk meer licht. Het is ook wat 'voller' van kleur. De HUE is wat flets in vergelijking.
Dit is de HUE scene "Ontspannen"

De globe heeft een gouden coating die het licht iets reflecteerd, ook als de lamp uit staat;
[Afbeelding]
De lamp heeft daardoor een wat meer klassieke uitstraling dan de HUE Lightguide.
Maar voor 35 euro vind ik het een leuk en betaalbaar alternatief.
De lamp is er als kolf vorm, peer, en globes van 95 en 125 mm.
Hoe zijn de kleuren? En werken ze mooi samen met alle features van Philips Hue?

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Dannydekr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Hoe zijn de kleuren? En werken ze mooi samen met alle features van Philips Hue?
Ik vind de kleuren erg mooi. Ik heb deze vergeleken met de HUE candle;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOHbQUNAdvMy6SRL7S8XTRFzZYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lZ3zaZh5cUskCFBlbprqxNJI.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6at3jVmlrh_w_zfP6-BfuW0PYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fpxMTo6vQe67kEo1lxubXYXi.png?f=user_large
Maar dat is moeilijk te beoordelen op een foto hoor. In het echt zijn de kleuren van de Paulmann mooier.
Ook bij de kleuren zie je dat er meer licht uit komt.

Heb alleen iets vreemds met de scenes. Als ik switch van een eigen scene naar een 'ingebouwde' HUE scene (ontspannen, lezen, enz) dan doet de Paulmann niet mee.
Andersom werkt het wel, vreemd genoeg.
Switchen tussen eigen scenes werkt ook gewoon goed. En als ik b.v. 'onstspannen' opsla als 'ontspannen2', dan werkt het ook goed.
De lamp doet ook geen effecten zoals kaars of openhaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

taz10

Party Animal

2 vragen.

- ik heb nu de 2e bridge geactiveerd, dan wil ik bv de tuin verlichting overzetten op de 2e bridge.
Ik verwijder de lampen van bridge 1, en zoek in bridge 2 de lampen en voeg ze toe.
Moet ik nu ook al mijn zones en automatiseringen voor de tuinverlichting opnieuw configureren ? en scenes ?
Mijn gevoel zegt ja. maar is dit zo ?

2e vraag toch gelukt. Alleen zie ik geen mogelijkheid om in de sensor iets in te stellen van: bij beweging na 2 minuten pas smartplug activeren
Ik heb een badkamerventilator die via een stekker in het stopcontact zit. Word nu geactiveerd met een klikaanklikuit schakelaar in de badkamer en de klikaanklikuit stopcontactstekker.
Wens: ventilator via een smartplug bedienen. Echter begreep ik dat de motionsensor geen smartplug kan activeren.
Iemand een andere slimme oplossing ?

[ Voor 10% gewijzigd door taz10 op 28-01-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Volgens mij kan de motion sensor alle Hue devices aansturen. Eén van mijn smart plugs wordt ook aangestuurd via een sensor. Even googelen leert mij dat dit bij anderen ook werkt: https://www.reddit.com/r/Hue/s/ZaotRXa6f9. Heb je een link waar je gevonden hebt dat dit niet zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-05 22:18
RobinNL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Ik wil gewoon voorkomen dat iemand aan de lichtknoppen gaat zitten en dat ik de lampen weer opnieuw mag gaan instellen.
De lampen hoeven niet opnieuw ingesteld te worden als iemand de stroom van de lamp haalt (licht uit doet).
Je moet alleen de lichtschakelaar weer aanzetten.

Ik heb alle schakelaars gewoon laten zitten en in de loop van de tijd gaat dat vanzelf goed.
De sensor zorgt ervoor dat het licht eerder aan gaat dan men aan de knoppen komt.

Je begint net hiermee. Als je na een tijdje merkt dat men de knoppen blijft gebruiken, kun je altijd alsnog andere keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Rallye schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:05:
Volgens mij kan de motion sensor alle Hue devices aansturen. Eén van mijn smart plugs wordt ook aangestuurd via een sensor. Even googelen leert mij dat dit bij anderen ook werkt: https://www.reddit.com/r/Hue/s/ZaotRXa6f9. Heb je een link waar je gevonden hebt dat dit niet zou kunnen?
Het werkt zoal sik aanvulde, alleen nu nog een vertraging, dat de motionsensor de smartplug pas na 2 minuten laat aangaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

s e k schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:10:
[...]

De lampen hoeven niet opnieuw ingesteld te worden als iemand de stroom van de lamp haalt (licht uit doet).
Je moet alleen de lichtschakelaar weer aanzetten.

Ik heb alle schakelaars gewoon laten zitten en in de loop van de tijd gaat dat vanzelf goed.
De sensor zorgt ervoor dat het licht eerder aan gaat dan men aan de knoppen komt.

Je begint net hiermee. Als je na een tijdje merkt dat men de knoppen blijft gebruiken, kun je altijd alsnog andere keuzes maken.
ik heb overal gewoon de knoppen weggehaald, vervangen door Gira Friends of Hue (FoH) of een blindplaat.
Zeker waar er een bewegingssensor hangt is een knop echt overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tanuki schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Ervaar jij dit ook?
Het wisselt, hangt beetje af van hoe diep de schakelaar zit maar sommige knoppen zitten niet goed en sommige zitten perfect. Weet niet waar het aan ligt. Gelukkig gebruik ik de draaiknoppen niet heel vaak omdat ik met friends of hue knoppen alles in 1 x aan of uitzet.
Maar 100% tevreden ben ik niet inderdaad. Support van ecodim is overigens wel goed, heb wel eens nieuwe dopjes gekregen voor in de knoppen zonder gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
remmuz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Ik vind de kleuren erg mooi. Ik heb deze vergeleken met de HUE candle;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dat is moeilijk te beoordelen op een foto hoor. In het echt zijn de kleuren van de Paulmann mooier.
Ook bij de kleuren zie je dat er meer licht uit komt.

Heb alleen iets vreemds met de scenes. Als ik switch van een eigen scene naar een 'ingebouwde' HUE scene (ontspannen, lezen, enz) dan doet de Paulmann niet mee.
Andersom werkt het wel, vreemd genoeg.
Switchen tussen eigen scenes werkt ook gewoon goed. En als ik b.v. 'onstspannen' opsla als 'ontspannen2', dan werkt het ook goed.
De lamp doet ook geen effecten zoals kaars of openhaard
Ziet er goed uit in ieder geval. Zojuist 6 besteld op Bol.com. Enorme korting daar (50%). Heb nu 6 stuks besteld voor 87 euro inclusief verzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s e k
taz10 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Het werkt zoal sik aanvulde, alleen nu nog een vertraging, dat de motionsensor de smartplug pas na 2 minuten laat aangaan
Ik denk dat de Hue app dat niet kan.

Maar waarschijnlijk wel met All4Hue.
Daarin kan je timers maken.

Misschien dat iemand hier dat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Of iConnectHue voor iOS?

[ Voor 4% gewijzigd door Rallye op 28-01-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s e k
taz10 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:37:
[...]

ik heb overal gewoon de knoppen weggehaald, vervangen door Gira Friends of Hue (FoH) of een blindplaat.
Zeker waar er een bewegingssensor hangt is een knop echt overbodig.
Ik heb ze dus laten zitten.
Ze niet gebruiken is een kwestie van aanleren, zo moeilijk is dat nou ook weer niet.

En bij een eventuele bridge uitval kan iedereen altijd het licht eenvoudig aandoen.
Ook als ik niet thuis ben.
Want je weet dat het een keer zal gebeuren en natuurlijk op een moment dat het echt niet uitkomt.
En om dan in de meterkast te moeten gaan rommelen da’s dan ook weer zowat.
Gelukkig is het een en ander best stabiel.

Daarnaast heb ik ook een aantal FoH en dat werkt best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
s e k schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:41:
[...]

En bij een eventuele bridge uitval kan iedereen altijd het licht eenvoudig aandoen.
Dan moet je de lampen wel zo instellen dat ze na stroom uitval automatisch aan gaan.
Ik heb dat uit gezet omdat ik niet wil dat de lampen gaan branden als ik b.v. op vakantie ben en de stroom een keer uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dannydekr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Ziet er goed uit in ieder geval. Zojuist 6 besteld op Bol.com. Enorme korting daar (50%). Heb nu 6 stuks besteld voor 87 euro inclusief verzending.
Heb je een linkje naar die actie? Ben ook wel geinteresseerd

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

remmuz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:49:
[...]

Dan moet je de lampen wel zo instellen dat ze na stroom uitval automatisch aan gaan.
Ik heb dat uit gezet omdat ik niet wil dat de lampen gaan branden als ik b.v. op vakantie ben en de stroom een keer uitvalt.
Waarom? Knop 2x omzetten en de lampen gaan aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannydekr
DennusB schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Heb je een linkje naar die actie? Ben ook wel geinteresseerd
https://www.bol.com/nl/nl...lm/9300000161856014/?s2a=

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jos-P
remmuz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:49:
[...]

Als ik niet thuis ben schakelen de hue lampen bij zonsondergang, in de woonkamer en keuken, aan en rond 23:00 weer uit. De andere hue lampen in huis krijgen bij “niemand thuis” iedere nacht een uitschakel commando zodat er niets voor langere tijd blijft branden na bijvoorbeeld een spanningsuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het stroomverbruik van mijn Hue lampen. Is er iets waarmee ik daarachter kan komen? Ik kan natuurlijk voor elke lamp een stroommeter zetten, maar met 35 lampen in huis wordt dat al snel ingewikkeld.

Het zou eenvoudiger moeten kunnen, via software. Als ik weet dat een lamp 10 watt neemt en ik vraag bijvoorbeeld elke 5 minuten aan de bridge of deze aan staat, dan moet ik al een aardig idee kunnen krijgen. Je zou kunnen werken met curven voor als een lamp gedimd is. En dat dan voor alle lampen doen. Heeft iemand hier al eens over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:57:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het stroomverbruik van mijn Hue lampen. Is er iets waarmee ik daarachter kan komen? Ik kan natuurlijk voor elke lamp een stroommeter zetten, maar met 35 lampen in huis wordt dat al snel ingewikkeld.

Het zou eenvoudiger moeten kunnen, via software. Als ik weet dat een lamp 10 watt neemt en ik vraag bijvoorbeeld elke 5 minuten aan de bridge of deze aan staat, dan moet ik al een aardig idee kunnen krijgen. Je zou kunnen werken met curven voor als een lamp gedimd is. En dat dan voor alle lampen doen. Heeft iemand hier al eens over nagedacht?
https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc dit ?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBM_BV
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 10:51
Heeft iemand recentelijk problemen ervaren bij het toevoegen van " niet Hue" devices aan een bridge? En zo ja, is er tip om dit probleem op te lossen?

Tot afgelopen weekend had ik een " robb smart" zigbee schakelaar en een "Gledopto CW/WW controller" zonder enig probleem functioneren in ons HUE ecosysteem. wegens een verbouwing wilde ik een aantal lampen, waaronder deze twee modules, verplaatsen van de ene bridge naar een andere bridge. Het verplaatsen van HUE producten was geen probleem, de 2 "niet HUE" producten wel. Kreeg ze beiden niet gekoppeld aan de nieuwe bridge,noch weer aan de oude bridge. Modules gereset voor het koppelen, dat kan het probleem dus niet zijn. Tijdens het koppelen de modules binnen 10 cm van de bridge gehouden, kan het probleem dus ook niet zijn. Uiteindelijk lukte het om de " robb smart" modele te koppelen door gebruik te maken van iConnecthue app. De ledstrip aan de " gledopto controller" dimt wel 3x zachtjes als ik de controller via iConnecthue probeer toe te voegen maar verder gebeurt er niks. Iemand een idee?

[ Voor 0% gewijzigd door BJBM_BV op 29-01-2024 16:47 . Reden: typefout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jtm_
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-05 14:14
Ik heb een automatisering die enkele Hue buitenlampen aan laat gaan, exact 20 minuten voor zonsondergang. Ze gaan dan op een beetje sfeerachtige stand. Dezelfde lampen worden ook aangestuurd door een Outdoor Sensor; bij beweging vanaf een bepaalde daglicht-gevoeligheid gaan ze 5 minuten extra fel branden.

Heel soms komt het voor dat de lampen 's avonds helemaal niet aan staan. Ik heb het idee dat dat komt omdat de lampen dan zijn aangegaan door de bewegingssensor , net een paar minuten voordat ze aan zouden gaan volgens de tijdsgestuurde automatisering. In de instellingen van de Outdoor Sensor staat 'na 5 minuten terugkeren naar vorige status'. De laatste status was ik dit geval 'uit'. Ik denk dus dat tijdsgebaseerde automatisering wordt genegeerd omdat het 'schema' (die stappen die zijn ingesteld in de Outdoor Sensor instellingen) dan nog niet afgerond is.

Kan het kloppen wat ik hierboven zeg? Iemand die dit ook heeft meegemaakt en hier welllicht een slimme oplossing voor heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door jtm_ op 29-01-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Dat lijkt inderdaad op wat ik nodig heb. Ik zal het bekijken, bedankt voor de tip! Ik zal wel eerst ergens Home Assistant moeten installeren, want dat gebruik ik nu niet, maar dat is wel te managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Dat is inderdaad een mooie prijs, maar voor de duidelijkheid: dat is wel het 'peer' model, niet de globe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s e k
jtm_ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:34:
Ik heb een automatisering die enkele Hue buitenlampen aan laat gaan, exact 20 minuten voor zonsondergang. Ze gaan dan op een beetje sfeerachtige stand. Dezelfde lampen worden ook aangestuurd door een Outdoor Sensor; bij beweging vanaf een bepaalde daglicht-gevoeligheid gaan ze 5 minuten extra fel branden.

Heel soms komt het voor dat de lampen 's avonds helemaal niet aan staan. Ik heb het idee dat dat komt omdat de lampen dan zijn aangegaan door de bewegingssensor , net een paar minuten voordat ze aan zouden gaan volgens de tijdsgestuurde automatisering. In de instellingen van de Outdoor Sensor staat 'na 5 minuten terugkeren naar vorige status'. De laatste status was ik dit geval 'uit'. Ik denk dus dat tijdsgebaseerde automatisering wordt genegeerd omdat het 'schema' (die stappen die zijn ingesteld in de Outdoor Sensor instellingen) dan nog niet afgerond is.

Kan het kloppen wat ik hierboven zeg? Iemand die dit ook heeft meegemaakt en hier welllicht een slimme oplossing voor heeft?
Herkenbaar. Hetzelfde fenomeen, maar dan binnen.

Ik heb daarom 2 momenten dat ik onze hal aanzet.
Soms mist ie dan nog het aanzet moment.

Lijkt gewoon een omissie of bug.

Misschien dat anderen een goed idee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
s e k schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Ze niet gebruiken is een kwestie van aanleren, zo moeilijk is dat nou ook weer niet.
Ik kan mijn kinderen al niet consequent de deur achter zich dicht laten doen, laat staan zoiets. De wall switch module is echt een uitkomst. Ik heb er nu vier in huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Rallye op 29-01-2024 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jos-P
s e k schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Herkenbaar. Hetzelfde fenomeen, maar dan binnen.

Ik heb daarom 2 momenten dat ik onze hal aanzet.
Soms mist ie dan nog het aanzet moment.

Lijkt gewoon een omissie of bug.

Misschien dat anderen een goed idee hebben.
Ik had iets soortgelijks in de hal, ik wil daar vanaf zonsondergang (als er iemand thuis is) altijd een lamp op heel laag niveau hebben branden. Dit ging soms mis omdat de motion sensor in de hal dan net of ongeveer op dat moment het licht volledig in schakelde. Na een x time moest de lamp weer terug naar de vorige status. Dit was op dat moment dan dat het licht uit stond. Daar ging het dan soms mis en was het geheel donker en bleef de lamp (bij geen beweging) volledig uit. Ik heb dat opgelost in all4hue. Ik laat de lamp na zonsondergang op laag niveau inschakelen, enkel als die lamp helemaal uit staat. Brand de lamp op dat moment dan wordt een nieuwe poging gedaan zodra de verlichting echt uit staat, die poging wordt dan meerdere malen herhaalt. Dit werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9emDeCAGZ--cTPLA0yAzA-vb5nM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66nW6uWw70z57qzV7NlgMQkm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Jos-P op 29-01-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
remmuz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Dat is inderdaad een mooie prijs, maar voor de duidelijkheid: dat is wel het 'peer' model, niet de globe.
Dik tevreden in ieder geval. Qua warme witte kleur is hij tot nu toe echt ongeëvenaard (heb er veel geprobeerd; Calex, Ikea en Philips). De Philips versie van de Filament vind ik persoonlijk echt goedkoop en flets aanvoelen. Ik was echt allergisch voor die gloed, alsof het een goedkope AliExpress lamp was. De vintage-Ikea varianten zijn er niet meer (waren ook lang niet zo goed) en de Calex zijn qua kleur prima, maar geven snel de geest en werken met het halfgare Tuya protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 09:08
Jos-P schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Ik had iets soortgelijks in de hal, ik wil daar vanaf zonsondergang (als er iemand thuis is) altijd een lamp op heel laag niveau hebben branden. Dit ging soms mis omdat de motion sensor in de hal dan net of ongeveer op dat moment het licht volledig in schakelde. Na een x time moest de lamp weer terug naar de vorige status. Dit was op dat moment dan dat het licht uit stond. Daar ging het dan soms mis en was het geheel donker en bleef de lamp (bij geen beweging) volledig uit.
Herkenbaar. Rond zonsondergang hoort de accentverlichting in mijn keuken aan te gaan. Is er echter rond die tijd beweging dan gaat hij na de timeout terug naar de vorige instelling, dus uit. Omdat het een vrij specifieke situatie is heb ik het maar gelaten voor wat het is. Ben benieuwd of hij een keer met een update opgelost wordt.

Met de toevoeging van meer tijdslots voor de sensoren viel me op dat de lampen bij de overgang van het ene op andere tijdslot ook aanpassen. Op de latere avond hoeft de keukenverlichting niet zo fel meer, voor even wat te drinken pakken is niet zoveel licht nodig. Sta ik op dat tijdstip in de keuken dan dimmen de lampen ineens. In het begin even de zwaai omdat ik dacht dat de sensor me niet opmerkte, maar blijkt zo te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:07

Agent47

I always close my contracts.

Zijn er hier mensen met Philips Hue in de badkamer? Welke hebben jullie? Wij willen deze aanschaffen, heeft iemand hier ervaring mee?

https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-05 11:29
Agent47 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:50:
Zijn er hier mensen met Philips Hue in de badkamer? Welke hebben jullie? Wij willen deze aanschaffen, heeft iemand hier ervaring mee?

Heb je echt kleur en/of white ambiance nodig in de badkamer?
Ik heb gewoon een aantal GU10 inbouwspots (IP44) met daarin een hue white gu10. Veel meer keuze in het design en/of maatvoering van de spot. Uiteraard kun je er ook de color variant indoen.

[ Voor 8% gewijzigd door Domino op 30-01-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:07

Agent47

I always close my contracts.

Domino schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Heb je echt kleur en/of white ambiance nodig in de badkamer?
Ik heb gewoon een aantal GU10 inbouwspots (IP44) met daarin een hue white gu10.
We willen ze in alle kleuren kunnen doen, omdat het kan :P

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 14:30

Step

step@tweakers.net#

Ik heb zelf Hue Adore spots in de badkamer als verlichting want wij willen niet alle kleuren daar. :)

Bevalt uitstekend.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL

Ik ben op dit moment ook aan het kijken naar een Hue lamp voor in de badkamer. Zelf kom ik uit op Xamento, maar met 38cm vind ik 'm aardig groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Laatst online: 29-05 08:50
RobinNL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Ik ben op dit moment ook aan het kijken naar een Hue lamp voor in de badkamer. Zelf kom ik uit op Xamento, maar met 38cm vind ik 'm aardig groot.
Wij hebben deze hangen. Ik was ook bang voor het formaat, maar uiteindelijk vindt ik het meer dan prima passen. Mooi formaat voor op het plafond en schijnt meer dan voldoende om de hele badkamer 2,20 bij 3 denk ik te verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Dannydekr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Ik vind die Paulmann's een beetje traag reageren tov de Hue's die ik heb hangen. Ervaar jij hetzelfde? Ook de originele Hue scenes werken niet met deze lampen. Kleurtjes zijn wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Panzer Dean schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:22:
[...]

Wij hebben deze hangen. Ik was ook bang voor het formaat, maar uiteindelijk vindt ik het meer dan prima passen. Mooi formaat voor op het plafond en schijnt meer dan voldoende om de hele badkamer 2,20 bij 3 denk ik te verlichten.
Mijn badkamer is ook ongeveer 2 bij 3m. Misschien is het wel mooi om alles een beetje in dezelfde stijl te houden. Voor een wc is deze dan weer te groot.

Ik zat ook nog te kijken voor een lamp in de slaapkamers en een lamp aan de muur in de woonkamer. Dan merk ik toch wel een beetje dat Philips Hue geen armaturen heeft voor iedere oplossing, als je het een beetje in dezelfde smaak wil houden.

Het wordt wel een dure collectie, maar het wordt wel leuker dan met standaard lampen 8)

Halletje: Philips Hue Fugato Zwart (3 spotjes)
Wc: Onbekend
Woonkamer lamp 1: Onbekend (muur, met licht naar boven + onder)
Woonkamer lamp 2: Waarschijnlijk VIDJA met Hue lampen
Woonkamer lamp 3: Philips Hue Ensis Zwart (eettafel)
Keuken: Onbekend
Slaapkamer 1: Onbekend
Werk/gamekamer: Onbekend
Badkamer: Philips Hue Xamento Wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Daftz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Ik vind die Paulmann's een beetje traag reageren tov de Hue's die ik heb hangen. Ervaar jij hetzelfde? Ook de originele Hue scenes werken niet met deze lampen. Kleurtjes zijn wel prima.
Traag in welke context? Bij mij werken de Hue scenes allemaal correct, zonder gedoe. Heb enkel gezeur om de scenes te exporteren naar Homekit, omdat de bridge via Matter is toegevoegd en die functie blijkbaar nog niet werkt.

Traagheid merk ik (gelukkig) niks van. Reageert allemaal nagenoeg instant, ook de Ambilight+Hue functie van m'n TV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:36

Dennis1812

Amateur prutser

Wij hebben gewoon Hue G10 in de badkamer color versie.

Hingen al spotjes. Gewoon lampjes uitgehaald en dus Hue lampjes erin gedaan. Alle kleurtjes.
Die benut ik soms als ik in bad lig. Beetje ontspannend ligt ipv fel wit

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Daftz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Trager heb ik niet echt gemerkt. Originele HUE scenes werken inderdaad niet. Dat had ik ook in mijn 'mini review' gezet. Maar dat is natuurlijk eenvoudig te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Dannydekr schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Traag in welke context? Bij mij werken de Hue scenes allemaal correct, zonder gedoe. Heb enkel gezeur om de scenes te exporteren naar Homekit, omdat de bridge via Matter is toegevoegd en die functie blijkbaar nog niet werkt.

Traagheid merk ik (gelukkig) niks van. Reageert allemaal nagenoeg instant, ook de Ambilight+Hue functie van m'n TV.
Ik heb de lampen een reset gegeven en nu lijkt de traagheid in ieder geval opgelost. Ze hangen hier met z'n 3-en boven de eettafel naast elkaar en de reset zag je een duidelijke vertraging tussen de lampen bij bijv. aan/uit of andere scenes kiezen.

Heb nu nog wel een issue met de Hue tap dial switch. Als ik aan de ring draai zou er een standaard scene geactiveerd moeten worden. Bij de Hue filaments die eerst boven de eettafel hingen werkte dit perfect. Met de Paulmann's pakt ie de laatste scene die actief was, ipv de scene die gedefinieerd is in de Hue app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
remmuz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Trager heb ik niet echt gemerkt. Originele HUE scenes werken inderdaad niet. Dat had ik ook in mijn 'mini review' gezet. Maar dat is natuurlijk eenvoudig te omzeilen.
Traagheid is nu opgelost door een reset. En inderdaad, nieuwe scenes aanmaken is zo gebeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guustaaff
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Goedenavond, ik loop vast met het aansluiten van de wall switch module. Ik krijg het niet voor elkaar om twee schakelaar aan te sluiten. Het installatie proces blijft dan hangen op dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/othW308FjPzOoyaLY5e5HEevgrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNEHQCFYLIlwAMluGIfvfRfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de draden als volgt geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gndiOuDjxntWSt9h1InPq36vXwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eq9JFvL1l0uMXAS9qHVa5fCf.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik deze schakelaars los instel (dus niet als dubbele) en ik laat de draden op identieke wijze zitten, werkt het wel gewoon. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zup
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-12-2024

zup

.

[ Voor 99% gewijzigd door zup op 03-02-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zup

zup

Guustaaff schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:59:

Als ik deze schakelaars los instel (dus niet als dubbele) en ik laat de draden op identieke wijze zitten, werkt het wel gewoon. Iemand suggesties?
Probeer eens de L van beide schakelaars met elkaar te verbinden. Dat simuleert volgens mij voor zo’n hue module een dubbele schakelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door zup op 03-02-2024 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guustaaff
zup schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 02:54:
[...]

Probeer eens de L van beide schakelaars met elkaar te verbinden. Dat simuleert volgens mij voor zo’n hue module een dubbele schakelaar.
Dat heeft als gevolg dat ze überhaupt niet meer gevonden worden. Ik heb het alsvolgt aangesloten :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFZLnCmfddZakv6G-VLmkQK79J0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLDMBbvnWrjhfj1xU11dFoOE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Guustaaff schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:59:
Goedenavond, ik loop vast met het aansluiten van de wall switch module. Ik krijg het niet voor elkaar om twee schakelaar aan te sluiten. Het installatie proces blijft dan hangen op dit scherm:
[Afbeelding]

Ik heb de draden als volgt geïnstalleerd:
[Afbeelding]

Heb je al geprobeerd om geel en wit te wisselen. Dus de gele draden op de L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Laatst online: 27-05 21:33

Fjeze

AllesPerfect!

Ik heb een hue outdoor sensor bij de voordeur hangen. Mijn idee is om de lamp vanaf een bepaalde tijd in de avond op dimstand aan te laten gaan, vervolgens dat de sensor bij beweging de lamp naar 100% zet en dan na zeg 5 minuten weer terug gaat naar de dimstand.

Ik heb het nu als volgt ingesteld:
Bij automatiseringen:

Voordeur aan 17:00-08:00 elke dag en dan aan in dimstand (kan de de sterkte van deze dimstand zelf aanpassen?)

Voordeur uit 08:00-17:00 elke dag en dan lamp ingesteld op uit.

Daarnaast heb ik de outdoor sensor als volgende ingesteld:
Sensorgedrag:

07:45-17:15 niks doen.
17:15-07:45 helder (is deze stand helder ook zelf in te stellen?) duur 5 min terugkeren naar vorige status.

Toch werkt dit lang niet altijd goed (eigenlijk qua starten nooit) en moet ik altijd nog even wat dingen schakelen of veranderen in de hue app en daarna doet hij het wel goed.

Ik dacht juist door de sensor 15 min later te zetten dan de lamp dat er voldoende tijd was dat de lamp al aan stond in de dimstand.

Daarnaast gaat de lamp ook bijna nooit uit in de ochtend op de ingestelde tijd.

Vraag ik wellicht iets wat te gecompliceerd is voor Hue? Lijkt mij een vrij standaard oplossing dim naar helder en weer terug in de nachtelijke uren.

[ Voor 6% gewijzigd door Fjeze op 03-02-2024 10:00 ]

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zup

zup

Kan iemand met een deursensor even kijken in de Hue app wat de automatiseringsmogelijkheden zijn?

Wil bij het openen van de deur een lamp aan laten gaan en weer uit bij het sluiten van de deur.

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Fjeze schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:59:
Ik heb een hue outdoor sensor bij de voordeur hangen. Mijn idee is om de lamp vanaf een bepaalde tijd in de avond op dimstand aan te laten gaan, vervolgens dat de sensor bij beweging de lamp naar 100% zet en dan na zeg 5 minuten weer terug gaat naar de dimstand.

Ik heb het nu als volgt ingesteld:
Bij automatiseringen:

Voordeur aan 17:00-08:00 elke dag en dan aan in dimstand (kan de de sterkte van deze dimstand zelf aanpassen?)

Voordeur uit 08:00-17:00 elke dag en dan lamp ingesteld op uit.

Daarnaast heb ik de outdoor sensor als volgende ingesteld:
Sensorgedrag:

07:45-17:15 niks doen.
17:15-07:45 helder (is deze stand helder ook zelf in te stellen?) duur 5 min terugkeren naar vorige status.

Toch werkt dit lang niet altijd goed (eigenlijk qua starten nooit) en moet ik altijd nog even wat dingen schakelen of veranderen in de hue app en daarna doet hij het wel goed.

Ik dacht juist door de sensor 15 min later te zetten dan de lamp dat er voldoende tijd was dat de lamp al aan stond in de dimstand.

Daarnaast gaat de lamp ook bijna nooit uit in de ochtend op de ingestelde tijd.

Vraag ik wellicht iets wat te gecompliceerd is voor Hue? Lijkt mij een vrij standaard oplossing dim naar helder en weer terug in de nachtelijke uren.
Dit kan gewoon standaard ingesteld worden in de Hue app.

Gezien deze vraag:
Heb je een scene aangemaakt voor de voordeur, met de lamp op de gewenste dimstand? In de automatisering kun je die scene dan aan- en uitzetten op de gewenste tijd.
eventueel kiezen voor zonsondergang en zonsopkomst?

[ Voor 0% gewijzigd door Wally2002 op 03-02-2024 11:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
zup schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:01:
Kan iemand met een deursensor even kijken in de Hue app wat de automatiseringsmogelijkheden zijn?

Wil bij het openen van de deur een lamp aan laten gaan en weer uit bij het sluiten van de deur.

Thx
heb hem zelf niet, maar volgens deze review is dat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zup

zup

Wally2002 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:16:
[...]

heb hem zelf niet, maar volgens deze review is dat mogelijk.
Thanks! Ik zie idd dat er een “sensor opened” en “sensor closed” gebeurtenis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Ik heb op de overloop een dubbele schakelaar die voorheen de lamp op de overloop zelf en de lamp op zolder schakelde. De schakelaar is ook als hotelschakeling met de schakelaar in de hal verbonden.

Jaren geleden heb ik Hue lampen op de overloop en zolder geplaatst en de schakelaars altijd in de 'aan' modus gehad.

Nu wil ik binnenkort gaan stucen en de dubbele schakelaar op de overloop gelijk vervangen door een pulsdrukker met daarachter een wall switch om de overloop en zolder (tegelijkertijd) te schakelen. De schakelaar in de hal blijft zoals ie is: in de 'aan' modus.

Gewapend met lasklemmen dacht ik wel even die dubbele schakelaar eruit te halen en eea door te verbinden maar de dradenpartij boezemt me enige angst in :)

Hier een 3-tal foto's van de situatie:

Schakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSoGcdMt1gNfzwnpnozvvH1pmt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdNi0yrD9i6osx6rZS8Zpusk.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant van de schakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cwgz59loaH2-tkcNA8xRvZNB05U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKG4OBELwtepoUtLf9MehO76.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant van de schakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pq_0LZ2hTGTcXYSI7-Syhbiih44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRWXmECZTBo3RPbImYPGBceU.jpg?f=fotoalbum_large

Welke draden horen bij elkaar in een lasklem om permanente prik op de overloop en zolder te houden? Enige hulp is welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fjeze
  • Laatst online: 27-05 21:33

Fjeze

AllesPerfect!

Wally2002 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Dit kan gewoon standaard ingesteld worden in de Hue app.

Gezien deze vraag:

[...]

Heb je een scene aangemaakt voor de voordeur, met de lamp op de gewenste dimstand? In de automatisering kun je die scene dan aan- en uitzetten op de gewenste tijd.
eventueel kiezen voor zonsondergang en zonsopkomst?
Hoe stel je dit standaard in? Ik krijg dat niet terug gevonden in de HUE app.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Fjeze schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:13:
[...]

Hoe stel je dit standaard in? Ik krijg dat niet terug gevonden in de HUE app.
Onder ‘Automatisering’, ‘Aangepast’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guustaaff
remmuz schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:03:
[...]

Heb je al geprobeerd om geel en wit te wisselen. Dus de gele draden op de L
Als ik dat doe wordt de schakelaar wel weer gevonden maar ik kom opnieuw niet voorbij de stap om de knoppen te verifiëren. Het is nu als volgt aangesloten :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqZn4iLK6zcn1YHLZdy9Ahg8EaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNp605WHpn3UdAc74GJVSRc3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
Guustaaff schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Als ik dat doe wordt de schakelaar wel weer gevonden maar ik kom opnieuw niet voorbij de stap om de knoppen te verifiëren. Het is nu als volgt aangesloten :[Afbeelding]
Je moet de bruine draad helemaal weghalen. Die heeft nu geen functie meer maar zorgt voor 'kortsluiting' in de wall switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
Daftz schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:36:
Welke draden horen bij elkaar in een lasklem om permanente prik op de overloop en zolder te houden? Enige hulp is welkom :)
Staat er een schema op de achterkant van de schakelaar? Of markeringen met L / N etc.? Dat is wel handig om dan even een foto daarvan te posten. Of merk / typenummer van de schakelaar

[ Voor 11% gewijzigd door cvanatten op 04-02-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guustaaff
cvanatten schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Staat er een schema op de achterkant van de schakelaar? Of markeringen met L / N etc.? Dat is wel handig om dan even een foto daarvan te posten. Of merk / typenummer van de schakelaar
Nou, eigenlijk zijn de schakelaars op de foto niet schakelaar waar het eigenlijk op moet. Ik moet de hue op de jung 505 etu aansluiten. Die liep echter ook vast op het aansluiten en dezelfde stap. Ik wilde daarom het eerst aansluiten met de schakelaars op de foto.

Als het aansluit op de 505 etu krijg ik dezelfde melding en dan is de aansluiting als volgt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yPtkdBk0K5hN6gFLDv6tPjtVBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FBrW3YU3HR6zOKSqkcSDm39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NptgPbKuh13OULOvbpdB_wlTQlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YYtBw1D7fgBUx0YXKFkHen6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
Nu snap ik waarom je een brug hebt gemaakt met de bruine draad. Omdat je het op dezelfde manier wilt aansluiten zoals bij de Jung schakelaar. En al je het installeert zonder de brug met de schakelaars zoals op de 1e foto? Lukt het dan wel?
Het verzoek om een foto was trouwens voor Daftz 😉

[ Voor 10% gewijzigd door cvanatten op 04-02-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guustaaff
Nee ook zonder brug hetzelfde resultaat. Ik kom niet voorbij het scherm een paar posts hierboven waarbij de knoppen moeten worden gevalideerd. Ik slaag er niet in om te koppelen met 2 schakelaars. Gebruik ik er 1 gaat het goed, doe ik er twee loop ik vast terwijl de draden op dezelfde wijze zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
cvanatten schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:00:
Nu snap ik waarom je een brug hebt gemaakt met de bruine draad. Omdat je het op dezelfde manier wilt aansluiten zoals bij de Jung schakelaar. En al je het installeert zonder de brug met de schakelaars zoals op de 1e foto? Lukt het dan wel?
Het verzoek om een foto was trouwens voor Daftz 😉
Dank voor je reply! Ik heb me vanmorgen verdiept in wissel/wisselschakelaars en het is inmiddels gelukt. 2 zwarte draden van beneden (schakelaar in de hal) en 1 zwarte draad die naar de lamp op overloop gaat in een lasklem gezet. En voor de lamp op zolder zijn de andere 2 zwarte draden + de bruine ook in een lasklem gezet. Werkt allemaal.

Er was erg weinig ruimte voor de switch module op de plek waar de wisselschakelaar zat door al die zwarte en bruine draden, dus ik heb de module achter het stopcontact geplaatst wat ernaast zit. Daarna de draadjes van die module naar de doos van de nieuwe pulsschakelaar doorgevoerd. Past allemaal precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 17:52
Kan je in de API uitlezen welke app of device bepaalde lampen uit heeft gezet? Op willekeurige momenten gaat soms alles uit in een bepaalde groep, of naar een bepaald percentage.
Heb in mijn Hue-account alle verbonden apps al eens verwijderd en opnieuw toegevoegd (eigenlijk alleen Domoticz en de Hue-app zelf), maar het gebeurt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Pino112 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:45:
Kan je in de API uitlezen welke app of device bepaalde lampen uit heeft gezet? Op willekeurige momenten gaat soms alles uit in een bepaalde groep, of naar een bepaald percentage.
Heb in mijn Hue-account alle verbonden apps al eens verwijderd en opnieuw toegevoegd (eigenlijk alleen Domoticz en de Hue-app zelf), maar het gebeurt nog steeds.
Gebruik je een bewegings detector van HUE?
Pagina: 1 ... 66 ... 82 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic