Ja altijd lastig kort te houden en toch alles vermelden.😊
Waarschuwing gaat weer een lang verhaal worden.😁
De Hue lampen kunnen wel degelijk een setting onthouden bij stroomuitval.
Daarin zijn wat mogelijkheden: uit, de laatste stand of een van te voren bepaalde scene.
De lamp haalt deze niet op bij de bridge, maar wordt bewaard in de lamp.
Als de bridge onbeschikbaar is, zal deze aan gaan zoals ingesteld.
Dat is top, die action LSC lampen hebben dat niet voldoende. Die zijn wel eens de weg kwijt. Niet problematic maar toch.
Je zal in de praktijk wel merken dat het toch wel fijn is lampen anders in te stellen afhankelijk van tijdstip, situatie, etc…
Uit je lange verhaal kan ik niet direct ontdekken of je al een lampje en een bridge hebt.
Dat is prima om mee te beginnen voordat je een heel plan maakt.
Uitbreiden is eenvoudig en pas op voor verslaving.
Nee ik/we hebben bewust gekozen voor de relatief goedkope action LSC lampen om een eerste indruk te krijgen van de mogelijkheden en of de overige gebruikers het ook fijn vinden.
Technisch laagdrempelig was de insteek.
En om nu meteen een bridge en lampenset te kopen terwijl er zoveel verschillende domotica is om uit te kiezen leek me teveel van het goede. (teveel verschillende systemen maakt het lastig te onderhouden/managen.
Deze LSC lampen krijgen gewoon een nieuwe bestemming in huis: garage, schuur, slaapkamers/zolder.
Nu we de begane grond gaan verbouwen/renoveren/opknappen komt er toch een nieuw verlichtingsplan.
In de gang zijn er al g10 spots om die reden geplaatst.
Al het schakelwerk en wcd's zijn oud en "versleten" dus ook dat is op de nominatie om te vervangen.
Dus ik heb veel gelezen over schakelen en dergelijke waar zit de "smart" en in hoeverre is dit compatible /bedienbaar met google home. (de userapp vsn de huisgenoten)
Dat er met andere apps specifieke settings onderhouden moeten worden is prima.
LSC had nog een ander "probleem" 2,4Ghz communicatie, ik moest een oude mobiel gebruiken om de eerste koppeling te doen omdat mn normale mobiel 5Ghz wifi pakt en daardoor de app geen nieuwe connectie ziet, eenmaal ingelezen werkt de app ook in mn huidige mobiel. En dat 5Ghz even uitzetten was lastig.
De hornbach's smartlamp/switch protocollen (calex, flair, crosslink2,klikaan/klikuit enz.) zijn net niet volledig te connecten met de overige wensen en behoeven workarounds, (behouden settings bij stroom afkoppeling bijvoorbeeld.) klikaan/klikuit moet dan weer homeassistant RPI servertje hebben geloof ik.
Dan krijg je allemaal kleine ecosystemen die half met elkaar kunnen werken , soort Europesche Unie

.
Wat me aanspreekt met hue protocol is de friends of hue schakelaars (batterijloos) mogelijkheden. Wegens volle en ondiepe muurdozen is iets achter een domme schakelaar inbouwen niet altijd mogelijk en batterij gestuurde dingen wil ik zoveel mogelijk voorkomen. (electrische gordijnen? Yep niet nu zegmaar.)
Dus conclusie:
Hue moet aankunnen:
1 batterijloos bediening geen tig afstandsbedieningen die rondslingeren.
2 instellingen moeten behouden blijven als voeding er af is voor langere tijd dan 24 uur.
3 moet simpel integreerbaar zijn met huidige electrische infrastructuur.
4 economisch zijn: aanschaf en levensduur vd lampen ed in verhouding met de prijs. Maar ook te verwachte ondersteuning protocol.(philips zal minder snel stoppen met hun lijn dan bijv. Calex.)
5 datalekken, china producten en hun apps?, minimaliseren zonder te geeky te moeten zijn met opensource.
6 makkelijk uitbreidbaar en modificeerbaar. Smart Wandschakelaars bijv met ook over 15jaar nog te koop zijn.
7 gebruik moet mobielloos en afstandbedienloos ook kunnen zonder gedoe. (leuk alles met je mobiel maar als je gewoon 10x de keuken in loopt wil je niet met je mobiel moeten kloten om even licht te hebben.)
En die optie door een afstandbediening in een houder naast je doorverbonden wandschakelaar te hangen is ook niet ideaal. Batterij leeg, kwijt door verplaatsing, stuk en niet opnieuw bestelbaar of heel duur.)
8 mogelijk automatische handelingen in "ik ben weg modes".
9 ook best belangrijk, GEEN abbonnementsvorm die elke maand geld kost om gebruik te kunnen maken van de functies in de app. Eenmalig betalen? Afhankelijk vh bedrag prima.
10 al deze punten zijn nutteloos als het niet door de Wife Aproval For interieurdesign heen komt.
Voor zover ik het nu kan beoordelen tikt Hue al deze voorwaardes goed af.
(Begreep ik nu dat de Huebridge brandmelders ook kan koppelen? Ook iets wat ik nog opnieuw moet inrichten. Er hangen nu van die supermarkt dingen. 9v en altijd leeg als ze iets moeten doen.

)
De vloek van een huis opknappen, elke modernisering brengt vragen mee of het slimmer/beter kan.
Nog iets toe te voegen of tegen te spreken in mijn relaas? (kennis gebrek/fout bijv.?)
Kan ik straks in mijn draaiboek van renovatie begane grond alle hardware (hue gerelateerd en zo.) toevoegen aan de lijst die aangeschaft moet worden. 🙂
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....