Yzord schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:20:
Ow dat is idd makkelijk. Ik had namelijk een YT filmpje ooit gezien over hoe men Hue lampen over kon zetten naar Zigbee en toen werd er gezegd dat ik een laptop moest hebben waar de Zigbee stick in zat en dan moest ik de laptop op korte afstand van elke Hue lamp positioneren om zodoende de lamp te kunnen configureren.
Wellicht bedoel je de Touchlink optie om Hue-lampen te resetten. Zie bijvoorbeeld
deze pagina en dit filmpje:
Dit doe je eigenlijk alleen als je Hue-lampen nog gepaired zijn met een (Hue)bridge, maar je de bridge niet meer hebt. Hue-lampen kun je namelijk niet op een andere manier resetten, zoals het bij veel andere Zigbee-devices wel kan door een knopje in te drukken of een lamp 6x achter elkaar aan en uit te zetten.
Als jij netjes je Hue's reset/unpaired via de bridge heb je bovenstaande methode helemaal niet nodig.
Want het is toch de bedoeling dat ik mijn HA server ergens plaats in het midden van mijn huis met daarin een Zigbee stick en dat ik dan via een interface in HA de ontkoppelde lampen kan toevoegen? Of is het bereik van Zigbee zo slecht?
Je HA-server hoeft niet midden in je huis. Zigbee werkt met een mesh (99% van de zigbee apparaten op netstroom verbindt onderling, dat noemen we routers), dus zolang je zigbee-stick contact maakt met minimaal 1 of 2 routers binnen je mesh is het al voldoende.
Dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld wifi kan het juist bij Zigbee weinig kwaad om je zigbee coördinator ergens in een (uit)hoek van je huis te plaatsen
Hier een plaatje van mijn Zigbee-mesh (paar jaar oud, ondertussen heb ik meer devices

). Zoals je ziet is het aantal apparaten dat direct verbinding maakt met de coördinator vrij beperkt.
Antonio di schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
Philips Lampen zijn Zigbee (en nieuwere daarnaast ook bluetooth).
Dus het is afhankelijk van de signaalsterkte van je Sonoff USB stick. De P versie komt standaard met 9dbm en de E-versie met 20dbm (is dus sterker). de P-versie schijn je te kunnen upgraden naar 20dbm. Op je Hue bridge staat denk ik wel hoeveel dbm die is voor Zigbee.
Dit lijkt me eigenlijk niet zo interessant. Binnen een normaal huis met een aantal zigbee-routers is het eigenlijk niet meer relevant hoe hard de coördinator zelf kan schreeuwen
[
Voor 13% gewijzigd door
Gizz op 28-10-2023 13:48
]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX