[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Blik1984 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Er is ook een bedrade versie, dus tot zover "het hele concept is draadloos" verhaal. En tja, daarmee is het voor mij een no-no geworden
Ik neem aan dat je zelf ook snapt dat het over het netwerk gedeelte gaat. Beetje onzin hè, POE met wifi of zigbee.

Wat is je volgende klacht, geen locale opslag?

Het is gewoon niet het product voor jou, genoeg andere keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-10-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:29
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:37:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook snapt dat het over het netwerk gedeelte gaat. Beetje onzin hè, POE met wifi of zigbee.

Wat is je volgende klacht, geen locale opslag?

Het is gewoon niet het product voor jou, genoeg andere keuze.
Dat zeg ik dan ook, dat het daardoor voor mij een no-no is omdat ik dat voor een beveiligingscamera niet handig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:30

HenkS

Da_king alias HenkS

Na het zoeken in heel veel paginas in dit topic. Toch maar even de vraag.. want alles doorlezen is wat veel :)

Ik heb op de wc beneden een hue motion sensor gehangen.

Verder gekoppeld aan een hue bridge. En binnenkort home assistant green met zigbee stick (even ter info mocht dit impact op de oplossing hebben ).

Maar er zit ook een lichtknop op het toilet. En die wordt wel eens uitgedrukt uit gewoonte. Dan werkt de lamp logischerwijs niet meer. Ik wil die knop wel behouden daar .
Wat is een oplossing dat de stroom op de lamp blijft als iemand op de lichtknop drukt ? De Hue wall switch module blijkt een oplossing te zijn maar vind ik wel een prijzig voor zoiets plus ik lees er ook mindere reviews over.
Zijn er simpelere oplossingen die ook werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-05 16:53
HenkS schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:19:
Na het zoeken in heel veel paginas in dit topic. Toch maar even de vraag.. want alles doorlezen is wat veel :)

Verder gekoppeld aan een hue bridge. En binnenkort home assistant green met zigbee stick (even ter info mocht dit impact op de oplossing hebben ).

Maar er zit ook een lichtknop op het toilet. En die wordt wel eens uitgedrukt uit gewoonte. Dan werkt de lamp logischerwijs niet meer. Ik wil die knop wel behouden daar .
Wat is een oplossing dat de stroom op de lamp blijft als iemand op de lichtknop drukt ? De Hue wall switch module blijkt een oplossing te zijn maar vind ik wel een prijzig voor zoiets plus ik lees er ook mindere reviews over.
Lichtknop even demonteren en de schakel (zwart) en fasedraad (bruin) aan elkaar knopen met een wago klem. Je zet dan de lamp onder constante spanning en zet je lichtschakelaar buiten spel. Zo heeft je Hue lamp constante spanning en kan niemand perongeluk de boel uitzetten. De motion sensor werkt dan nu als schakelaar.

Als je het zonde vind om een dummy schakelaar in je toilet te hebben dan zou ik gewoon een Wall Switch inbouwen. Die heb ik hier op een aantal plekjes naar volle tevredenheid in gebruik. Je kunt dan de lamp nog steeds bedienen met de schakelaar zonder dat de lamp zijn spanning verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18

Volgens mij zou een Sonoff module ook moeten werken als je toch met HA aan de slag gaan.
Zelf wacht ik ook op een Sonoff aan/uit module om de spiegelverwarming te koppelen met de afzuiger ipv direct met het licht te schakelen.

Moet zeggen dat ik zelf nog ervaring heb hoe ik dit werkend ga krijgen met 2 Zigbee netwerken (Hue + HA).
De wall switch modules heb ik ook thuis (±8) en zijn wel echt top want alles ziet eruit als normale schaklaars voor visite/familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

bartsled schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

..
Als je het zonde vind om een dummy schakelaar in je toilet te hebben dan zou ik gewoon een Wall Switch inbouwen. Die heb ik hier op een aantal plekjes naar volle tevredenheid in gebruik. Je kunt dan de lamp nog steeds bedienen met de schakelaar zonder dat de lamp zijn spanning verliest.
Thnx fijn advies!
Welke wall switch module is ook goed en goedkoper dan die van hue ? Heb je tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
HenkS schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Thnx fijn advies!
Welke wall switch module is ook goed en goedkoper dan die van hue ? Heb je tips ?
Ik gebruik gewoon de Hue Wall Switch. In de V&A staat een advertentie voor 25 euro per stuk als je ze iets goedkoper wil ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 08:32

Wat @bartsled zegt zo heb ik het ook... Ik heb alleen in huis elke schakelaar vervangen voor een gira senic friends of hue schakelaar.
Op die manier kun je en gebruik maken van de sensor en hem zelf schakelen d.m.v. de schakelaar.
Deze zijn wel prijzig maar vind ze heerlijk in gebruik en zijn goed in te stellen. En ze hebben geen batterij maar maken gebruik kinetische energie ofzo bij het indrukken om voldoende stroom op te wekken om het signaal te kunnen versturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Thnx beiden.
Toch eens per schakelaar nadenken of ik simpelweg bruin met zwart verbind om het simpel en goedkoop op te lossen. Want in feite wil ik dat de lamp niet van de stroom af kan. Op de wc gaat ie toch na 5 min vanzelf uit. Of dat ik voor andere ruimtes een handbediening ook nog wenselijk vind. Bv keuken en dan is zo'n switch inderdaad een goede oplossing.
Bedankt beiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:32

The Executer

Lekker belangrijk!

Onlangs heb ik 2 Hue Wall switches geinstalleerd, 1 beneden en 1 boven. Nu wil ik op de (enige) lamp die door deze schakelaars wordt bediend een schema instellen: Als de lamp tussen 07:00 & 19:00 aangezet word, moet het licht op 100%. Wordt de lamp tussen 19:00 tot 07:00 aangezet, dan moet de lamp op scene 'gedimd'. Nu kun je helaas op de schakelaars zelf geen schema instellen, alleen aan/uit of bepaald patroon. Op de lamp kun je dit wel instellen, maar dit heeft als gevolg dat de lamp op de starttijden aan gaat op de specifieke setting.

Iemand tips hoe ik dit goed in zou kunnen stellen?

[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 20-10-2023 15:41 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

The Executer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:32:
Onlangs heb ik 2 Hue Wall switches geinstalleerd, 1 beneden en 1 boven. Nu wil ik op de (enige) lamp die door deze schakelaars wordt bediend een schema instellen: Vanaf 07:00 t/m 19:00 licht op 100%, van 19:00 tot 07:00 het licht op schema 'gedimd'. Nu kun je helaas op de schakelaars zelf geen schema instellen, alleen aan/uit of bepaald patroon. Op de lamp kun je dit wel instellen, maar dit heeft als gevolg dat de lamp op de starttijden aan gaat op de specifieke setting.

Iemand tips hoe ik dit goed in zou kunnen stellen?
Je kunt lamp dan toch van 7:00 tm 1859 op 100% doen en vanaf 1900-6:59 op gedimd. En dan daar tussen even op uit.. is ie een minuut uit.
Misschien niet ideaal maar werkt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Gebruik je al een app als iConnectHue of gelijkwaardig? Daarin kun je volgens mij het gewenste gedrag van de schakelaar instellen. Dus een bepaalde scene starten bij een bepaald tijdblok.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:32

The Executer

Lekker belangrijk!

HenkS schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Je kunt lamp dan toch van 7:00 tm 1859 op 100% doen en vanaf 1900-6:59 op gedimd. En dan daar tussen even op uit.. is ie een minuut uit.
Misschien niet ideaal maar werkt wel :)
Hehe, ik zie dat mijn tekst niet helemaal duidelijk is :X . Ik wil de lamp gewoon uit hebben. In de nachtstand moet de lamp, als hij aangezet wordt, op stand "Gedimd", buiten de nachtstand moet hij op 100%. Dit zodat mijn zoontje, die regelmatig in de nacht even moet plassen, niet gelijk de 100% in zijn bakkes krijgt :P.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arene
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:06
Jasper1975 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Dingen [Flic Twist van Kickstarter] worden pas juni geleverd, en Kickstarter projecten kennende zal het nog wel later worden. Kreeg van de week een Webcam binnen die ik meer dan een jaar geleden had gebacked.

Ze zien er wel premium uit op de video's, we zullen het zien. Als het niks is zal het wel weer een dure les zijn ;-)
Nou het is 20 oktober 2023! geworden. Maar ik ben zwaar onder de indruk.
Samen met Homey is er erg veel mogelijk. Zo kan ik eindelijk mijn volumio intuitief regelen met 1 knop, van zender wisselen, harder zachter. Ik gebruik een andere Flic Twist voor Sonos en al ik de middelste knop druk en draai, kan ik alle lampen dimmen. En de derde gebruik ik nu in de douche om de verlichting daar te dimmen en de knop om de ventilatie te regelen. Echt heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

Hehe, ik zie dat mijn tekst niet helemaal duidelijk is :X . Ik wil de lamp gewoon uit hebben. In de nachtstand moet de lamp, als hij aangezet wordt, op stand "Gedimd", buiten de nachtstand moet hij op 100%. Dit zodat mijn zoontje, die regelmatig in de nacht even moet plassen, niet gelijk de 100% in zijn bakkes krijgt :P.
Volgens mij kun je met alleen de wall switches geen schema op basis van tijd instellen. In de officiële Hue app althans, in third party apps lukt het wel zo te lezen hierboven.
Ik heb zelf ook deze opstelling met wall switches, maar dan aangevuld met een motion sensor op de overloop. Deze kan wel op tijdschema een scene inschakelen bij beweging (bijv. "gedimd" tussen 19.00-07.00 uur, etc.)

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ter illustratie hoe ik in iConnectHue een Friends with Hue schakelaar heb ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1krV1R7yLGMdV1Wblfku0aM6Xnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gXkkzsg7neHwlzp7xH8uOQyj.png?f=fotoalbum_large
Let wel: stel dat om 15.55 de knop wordt ingedrukt dan wordt díe scene gestart. Het is niet zo dat dan om 16.00 de volgende scène wordt gestart. Dan moet opnieuw op de knop gedrukt worden.

[ Voor 18% gewijzigd door bartvl op 20-10-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Niet online
Wat ik nog bedacht: je kunt voor je lamp op de overloop een nieuwe scène toevoegen uit de gallery: Natuurlijk licht. Deze scène heeft wel periodes.
Die scène dan laten triggeren door de schakelaar/wall switch.
Echter kan ik de aangemaakte scène Natuurlijk licht niet selecteren bij de wall switch... :?

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Iemand anders hier die al gebruik maakt van de Hue Secure Contact Sensor? Ben een beetje teleurgesteld dat die weinig slims met je lichten kan doen. Enkel aan of uit de hele dag door. Geen dag/nacht splitsing of andere tijd slotten ofzo.

Overdag hoef ik de lampen in de hal niet aan als de deur opengaat Hue... Wachten tot iConnectHue het gaat ondersteunen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Propane schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:56:
Iemand anders hier die al gebruik maakt van de Hue Secure Contact Sensor? Ben een beetje teleurgesteld dat die weinig slims met je lichten kan doen. Enkel aan of uit de hele dag door. Geen dag/nacht splitsing of andere tijd slotten ofzo.

Overdag hoef ik de lampen in de hal niet aan als de deur opengaat Hue... Wachten tot iConnectHue het gaat ondersteunen denk ik.
Volgens mij zijn die dingen ook meer geschikt om 'altijd donkere ruimtes' aan te kunnen sturen (inbouwkasten / kelders / meterkasten / .....). Als je met verschillende 'tijdschakelingen' moet kunnen werken dan zijn de Motion Sensors een betere én tevens goedkopere keuze. Ik ga m'n meterkast en kelder in ieder geval weer ontdoen van de huidige Motion sensoren zodat ik ze elders nuttiger in kan gaan zetten.

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:38
The Executer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

Niet echt een oplossing, maar je zou de optie om meerdere scenes te kunnen wisselen via de Wall Switch Module hiervoor kunnen misbruiken. Laat bij de eerste press 'gedimd' starten en pas bij de tweede '100%'. Dan kan je zoontje veilig naar het toilet en moet je alleen even onthouden dat je twee keer schakelt voor vol licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Iemand hier al de laatste update van de HUE Bridge geïnstalleerd? Ik kom normaliter bijna nooit in de HUE App doordat ik alles middels o.a. Apple HomeKit aanstuur maar ik was wel benieuwd wat die App me nu ging melden…. Het begon daar al met de melding in de iOS app dat er nieuwe gebruiksvoorwaarden waren en dat het verstandig was om alles even te lezen…..Melding was niet meer weg te klikken daar, alleen maar te accepteren (en dus eigenlijk gewoon akkoord zonder die lap tekst te lezen),,,, Echter staat er voor de bridges nu ook weer een update klaar die waarschijnlijk het gebruik van een HUE account af gaat dwingen?

.1960062030 (14 September 2023) draaide op de bridges hier nog 100% zonder HUE account, .1960149090 van 18 Oktober 2023 staat inmiddels ‘klaar’ :o

Zojuist maar even ėėn van de drie HUE Bridges hier de update gegeven: Alles werkt daarna nog steeds zonder HUE account, inclusief het toevoegen van nieuwe HUE lampen en accesoires aan de HUE Bridge echter de synchronisatie tussen de HUE Bridge en Apple HomeKit vereist nu een HUE account om de namen van de accessoires gelijk te kunnen krijgen (nieuwe devices worden dus gelukkig wel gewoon zichtbaar in al eerder bekend gemaakte omgevingen)….. 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door Will_M op 21-10-2023 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Klopt het dat de standaard Hue app tegenwoordig niet meer beschikbaar is op Chromebooks?

Ik had hem geïnstalleerd staan en altijd tot volle tevredenheid gebruikt, maar hij wilde niet meer updaten. Daarom heb ik hem gedeïnstalleerd en daarna ontdekte ik dat je hem nu niet meer opnieuw kunt installeren (de store weigert). Is dat alleen bij mij zo, of bij iedereen?

Mijn Chromebook is gewoon een actuele versie, die nog ondersteuning heeft van Google.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

bartsled schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Lichtknop even demonteren en de schakel (zwart) en fasedraad (bruin) aan elkaar knopen met een wago klem. Je zet dan de lamp onder constante spanning en zet je lichtschakelaar buiten spel. Zo heeft je Hue lamp constante spanning en kan niemand perongeluk de boel uitzetten. De motion sensor werkt dan nu als schakelaar.
Toch nog even hulp nodig...
Ik duw dus bruin en zwart aan 1 kant in de wago klem. Maar wat voor draad doe ik dan naar de lamp ? Kan iemand mij hier bij helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
HenkS schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

Toch nog even hulp nodig...
Ik duw dus bruin en zwart aan 1 kant in de wago klem. Maar wat voor draad doe ik dan naar de lamp ? Kan iemand mij hier bij helpen :)
Dat is het al, je schakeldraad (zwart) is dan dus uit de schakelaar en komt door de fasedraad onder constante spanning te staan. In feite knoop je die twee aan elkaar met behulp van de wago.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

bartsled schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Dat is het al, je schakeldraad (zwart) is dan dus uit de schakelaar en komt door de fasedraad onder constante spanning te staan. In feite knoop je die twee aan elkaar met behulp van de wago.
Ah dus zwart en bruin in de wago en vanuit de wago alleen nog bruin naar de schakelaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
HenkS schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Ah dus zwart en bruin in de wago en vanuit de wago alleen nog bruin naar de schakelaar ?
Schakelaar laat je lekker leeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:28
Ik kwam net achter de Hue Security feature.
Nice.

Even getest, maar na detectie beweging gingen de lampen niet automatisch aan.
Ik had wel de optie om ze aan te zetten (in het alarm scherm).

Is dit iets wat ik nog kan instellen?
Of is het altijd maar handmatig activeren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaanHetEendje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 12:01
Ik was zo blij met mijn oplossing dat ik dacht; die moet ik met jullie delen!

Ik heb 1.5 jaar geleden 3 van die mooie Tap Dial switches gekocht om mijn 3 Hue Dimmers v1 te vervangen aan de muur. Deze hebben 1.5 jaar stof lopen vangen omdat er niet 3 naast elkaar paste waar ik wel heel erg teleurgesteld in was.

Van origine hing hier een ouderwetse dimmer, schakelaar en dimmer. Deze heb ik vervangen met 3x Hue Dimmers v1. Maar zoals jullie vast weten bedekken de V1 dimmers een europese doos net niet. Dus de dozen waren zichtbaar door de gaten van de dimmers, en je zag het witte van het stuk ongestuucte muur.

3 Tap Dial Switches naast elkaar past dus niet dacht ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G98jfpnbRDDeEUTB9-Z659TDXfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHcxb9dZafaqdq8OZj64XL0u.jpg?f=fotoalbum_large

Want de schroefgaten zijn bedekt.

Maar toch wel! Want ik heb luxe inbouwdozen en ik kan de ring draaien ! :D :D :D :D :D

Dus die heb ik een kwartslag en een beetje gedraaid zodat het schroefgat iets meer naar rechts zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTFFwvZho3HsrlLWU7UFFYF8Co4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEA8bSeq4CHr2v107alWBjr3.jpg?f=fotoalbum_large

Daar heb ik vervolgens de plaatjes alleen aan de bovenkant op vastgeschroefd, in het verticale schroefgat. Zodat het plaatje op dezelfde hoogte hangt als die in het midden van de 3 :)

Helaas geen foto van gemaakt :(

Maar het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxYr-fyvLtfXbXfpXRNjlCH5VV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ4F9ul3RWvjJhCGlk2fCRwV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuIH-_B7ddiCIipkY6gohvh_7xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaZD2gIwNnrSciLoQTFRkLw1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-05 19:55
DaanHetEendje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:11:
Ik was zo blij met mijn oplossing dat ik dacht; die moet ik met jullie delen!

Ik heb 1.5 jaar geleden 3 van die mooie Tap Dial switches gekocht om mijn 3 Hue Dimmers v1 te vervangen aan de muur. Deze hebben 1.5 jaar stof lopen vangen omdat er niet 3 naast elkaar paste waar ik wel heel erg teleurgesteld in was.

Van origine hing hier een ouderwetse dimmer, schakelaar en dimmer. Deze heb ik vervangen met 3x Hue Dimmers v1. Maar zoals jullie vast weten bedekken de V1 dimmers een europese doos net niet. Dus de dozen waren zichtbaar door de gaten van de dimmers, en je zag het witte van het stuk ongestuucte muur.

3 Tap Dial Switches naast elkaar past dus niet dacht ik:

[Afbeelding]

Want de schroefgaten zijn bedekt.

Maar toch wel! Want ik heb luxe inbouwdozen en ik kan de ring draaien ! :D :D :D :D :D

Dus die heb ik een kwartslag en een beetje gedraaid zodat het schroefgat iets meer naar rechts zit.

[Afbeelding]

Daar heb ik vervolgens de plaatjes alleen aan de bovenkant op vastgeschroefd, in het verticale schroefgat. Zodat het plaatje op dezelfde hoogte hangt als die in het midden van de 3 :)

Helaas geen foto van gemaakt :(

Maar het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gemaakt.

Er zijn ook gekoppelde afdekraampjes voor de tap-dial-switch verkrijgbaar waarop deze naast elkaar te plaatsen zijn:

https://threedee.nl/produ...ap-dial-switch-afdekraam/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Netjes, maar waarom je 3 tapdails naast elkaar zou willen hebben ontgaat me volledig…. 12 direct toegangkelijke scenes lijkt serieze overkill.

En helemaal recht uitgelijnt zijn ze niet…..

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 22-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
Het gaat mij om het hebben van 3 dimmers.

De rechter stuurt de keuken aan. Middelste eetkamer en de linker doet de rest van de woonkamer. Dit zijn 3 aparte groepen en wil ik apart aan kunnen sturen.

Ook zitten er natuurlijk 3 gaten in de muur die ik moet bedekken!

De rechter mag nog 1 mm hoger idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaanHetEendje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:25:
De rechter stuurt de keuken aan. Middelste eetkamer en de linker doet de rest van de woonkamer. Dit zijn 3 aparte groepen en wil ik apart aan kunnen sturen.
Daar hebben ze toch scenes voor bedacht…. Je bent nou met slimme knoppen een conventionele dimmer aan het nadoen. Tapdails zijn dan een beetje overkill, een smart button had ook prima gewerkt.

Maar je raam is nu inderdaad wel fraai afgedekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 22-10-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
Mijn doel is om ook bruikbaar te zijn voor gebruikers die niet af weten van mijn smart home setup.

3 losse draai dimmers voor 3 aparte ruimtes leek mij daar een natuurlijke oplossing voor :)

De dimmer afstandsbedieningen snappen ze al niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:13
Wij hebben een hanglamp besteld voor boven onze eettafel waarbij we 6 lampen nodig hebben.

Beetje lastig om een foto te maken in een winkel vol met lampen maar;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHpzUiiDt2XO3ayR_qmW3jcJDgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqlZP4ocJYdqfykqofAxEibM.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is ons idee om hier Philips HUE Filament lampen (White Ambiance) in te plaatsen. Nu leek het ons een leuk idee om verschillende formaten (G93 / G125 / ST64 / ST72 / A60) te installeren.. echter maak ik mij wat zorgen over het verschil in licht intensiteit.

Iemand hier ervaring mee?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:11
Thalaron schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:45:
Wij hebben een hanglamp besteld voor boven onze eettafel waarbij we 6 lampen nodig hebben.

[Afbeelding]

Nu is ons idee om hier Philips HUE Filament lampen (White Ambiance) in te plaatsen. Nu leek het ons een leuk idee om verschillende formaten (G93 / G125 / ST64 / ST72 / A60) te installeren.. echter maak ik mij wat zorgen over het verschil in licht intensiteit.

Geen ervaring met filament lampen, maar je kunt per lamp de intensiteit en de kleur instellen. Lijkt me sterk dat je ze niet gelijk ingesteld kunt krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Thalaron schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:45:

[Afbeelding]

Je kunt de zaak inderdaad gewoon per lamp instellen…… ik zou trouwens juist niet gaan voor verschillende type lampen. Je armatuur heeft al glas in verschillende afmetingen, juist dan maak je het extra rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@BGFG ik wil alle lampen als ‘één gelijktijdig kunnen bedienen. Dus ik bedoel vooral of 60% intensiteit bij alle lampen eenzelfde lichtsterkte geeft.

Maar gelet op wat @Anoniem: 1986520 aangeeft… dat is een goed punt inderdaad. Thuis nog maar even overleggen wat we hiermee willen. Is wat risico op verschil in lichtsterkte ook praktischer natuurlijk :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Thalaron Zelf zou me dat wel leuk lijken. Maar even snel gekeken naar drie types en die zijn allemaal 550lm. Dus gok dat ze allemaal exact hetzelfde binnenwerk hebben (qua fillament en driver). Let wel op dat het CRI80 lampen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:11
[quote]Thalaron schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:57:
@BGFG ik wil alle lampen als ‘één gelijktijdig kunnen bedienen. Dus ik bedoel vooral of 60% intensiteit bij alle lampen eenzelfde lichtsterkte geeft.

[/quote/

Gewoon een scène aanmaken, gaat prima hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:22

Antonio di

a mi me dijeron que si

Thalaron schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:57:

Maar gelet op wat @Anoniem: 1986520 aangeeft… dat is een goed punt inderdaad. Thuis nog maar even overleggen wat we hiermee willen. Is wat risico op verschil in lichtsterkte ook praktischer natuurlijk :)
Dat kan bijv. ook met "NIET SLIMME" ledlampen die dimbaar zijn en een Zigbee dimmer i.v.p. de huidige 230v schakelaar (met uitdaging van dat bruin en blauwe draad nodig zijn).

Zie bijvoorbeeld:
Samotech Zigbee & Draaiknop dimmer review door Antonio di

Er zijn nog meer zulke smaken mogelijk, bijv. Slimme dim module achter de huidige schakelaar.
Let wel op dat ze compatibel zijn met Philips Zigbee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik klikte n.a.v. het homepage artikel het Matter filmpje van Tweakers open.

"Weg met de cloud" komt al snel prominent langs. Lees je mee, Signify? |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Volgens Paulus Schoutsen (van Home Assistant) gaat "Hue de Cloud weer optioneel" maken (zoals voorheen).
Leuk (Engels Artikel) met goede doorverwijzingen naar andere bronnen, dus met o.a. HUE.
https://building.open-home.io/october-2023/

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 24-10-2023 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 21:57
Ik ben op zoek naar een dubbele schakelaar die werkt met Hue om een zwave fibaro te vervangen.
Schakelaar gaat 1x 900w IR-paneel en 1x LED/Spiegelverwarming schakelen. Bestaat zoiets of ben ik dan weer aangewezen op Shelly en Fibaro?
Heb gezocht in dit topic maar niks bruikbaars gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 08:32
loyske schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:47:
Ik ben op zoek naar een dubbele schakelaar die werkt met Hue om een zwave fibaro te vervangen.
Schakelaar gaat 1x 900w IR-paneel en 1x LED/Spiegelverwarming schakelen. Bestaat zoiets of ben ik dan weer aangewezen op Shelly en Fibaro?
Volgens mij moet je hier zeker wel iets passends kunnen vinden in het Friends of Hue assortiment.
Hue app - Instellingen - accessoires - + icoon - scroll naar beneden voor Friends with Hue Switch. Hier zie je alle merken en modellen die er zijn. Kun je zelf makkelijk kiezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:20
Antonio di schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:45:
Volgens Paulus Schoutsen (van Home Assistant) gaat "Hue de Cloud weer optioneel" maken (zoals voorheen).
Leuk (Engels Artikel) met goede doorverwijzingen naar andere bronnen, dus met o.a. HUE.
https://building.open-home.io/october-2023/
In dat artikel staat
"Hue changed their mind, and it will make it possible for users to opt out of data collection (but you'll still need an account)."

Dat is wat anders dan "de cloud optioneel maken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

remmuz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

In dat artikel staat
"Hue changed their mind, and it will make it possible for users to opt out of data collection (but you'll still need an account)."

Dat is wat anders dan "de cloud optioneel maken"
Mooi dat je het artikel lees.

Een account was inderdaad optioneel voor gebruik van Philips Hue (PH) en wordt inderdaad verplicht.
Dus je hebt gelijk dat ik "de Cloud optioneel maken" beter had kunnen verwoorden (voor alleen data collectie optioneel).

Veel PH gebruikers hebben nu al een PH-account omdat ze hiermee ook extern "simpele" veilige toegang (P2P) tot hun PH thuis hebben. Geen port 443 (SSL/TLS), Portforward, Proxy, DDNS, VPN of evt. VLAN etc instellen., dat is allemaal te moeilijk voor vele PH gebruikers.

Zigbee & lokaal Bluetooth van PH is allemaal redelijk veilig ook t.o.v de rest van je (IP)-computernetwerk.
Nu de PH Bridge "geschikt gemaakt" is voor det nieuwe IP-based Matter standaard, krijg je wel een heel meer/andere "'security/beveiligings issues".
Zie: https://www.mattercouldbebetter.eu/

Ik denk dat daarom PH meer wil afschermen met de verplichting van een PH account.
Ik zou wel zeker willen weten dat PH thuis blijft werken als het Internet er uit ligt met dat "verplichte account". Ik heb dat nog niet gelezen!

[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 25-10-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Antonio di schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Mooi dat je het artikel lees.

Een account was inderdaad optioneel voor gebruik van Philips Hue (PH) en wordt inderdaad verplicht.
Dus je hebt gelijk dat ik "de Cloud optioneel maken" beter had kunnen verwoorden (voor alleen data collectie optioneel).

Ik denk dat daarom PH meer wil afschermen met de verplichting van een PH account.
Ik zou wel zeker willen weten dat PH thuis blijft werken als het Internet er uit ligt met dat "verplichte account". Ik heb dat nog niet gelezen!
De verplichting voor een account komt vooral door de nieuwe camera's. zie b.v. https://developers.meethue.com/e2ee-whitepaper/

Uit wat ik heb gelezen maak ik op dat alles lokaal blijft werken (zonder internet) maar dat alleen integraties met b.v. Google Home niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

remmuz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:08:
[...]

De verplichting voor een account komt vooral door de nieuwe camera's. zie b.v. https://developers.meethue.com/e2ee-whitepaper/

Uit wat ik heb gelezen maak ik op dat alles lokaal blijft werken (zonder internet) maar dat alleen integraties met b.v. Google Home niet meer werken.
Ik zie dat die PH Camera's naast Zigbee inderdaad ook IP-based zijn (Wifi 2,4Ghz & 5Ghz).
Dus dat IP netwerk(en) vereist verdere beveiliging (o.a PH Account).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Antonio di schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Ik zie dat die PH Camera's naast Zigbee inderdaad ook IP-based zijn (Wifi 2,4Ghz & 5Ghz).
Dus dat IP netwerk(en) vereist verdere beveiliging (o.a PH Account).
Zigbee heeft te weinig bandbreedte voor camera's dus de beelden gaan inderdaad over wifi.
Dat account is nodig omdat de camera's beeld opslaan in de HUE Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Iemand ervaring met de MR16 variant van Hue? Heb nu 2 spotjes in de keuken hangen op een transformator en een afstandsbediening, wat ik eigenlijk maar irritant vind. Volgens mij is dit een MR16-aansluiting, werkt dit ondanks de trafo ertussen gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 14:12
Blik1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:57:
Iemand ervaring met de MR16 variant van Hue? Heb nu 2 spotjes in de keuken hangen op een transformator en een afstandsbediening, wat ik eigenlijk maar irritant vind. Volgens mij is dit een MR16-aansluiting, werkt dit ondanks de trafo ertussen gewoon?
Waarom niet de trafo ertussen uit en de GU10 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
daniel14 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Waarom niet de trafo ertussen uit en de GU10 gebruiken?
de hele bende zit achter een koof, en wil eigenlijk niet de koof "slopen" en armaturen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 14:12
Blik1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

de hele bende zit achter een koof, en wil eigenlijk niet de koof "slopen" en armaturen veranderen.
Armaturen hoef je volgens mij niet te vervangen, alleen de fitting maar dat is zo gepiept, trafo past meestal gewoon door het gat van de armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:17
Ik kan mijn HUE bridge niet toevoegen aan Homekit, ik krijg dan de error:
Apple Home sync error
The operation couldn't be completed.
(HFErrorDomain error 6.)

Iemand hier tegenaan gelopen? Google geeft me 1 enkel draadje op reddit waar de starter aangeeft Philips via X gecontact te hebben en ze aangeven dat het een 'known issue' is en ze aan een fix werken, andere opties wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Antonio di schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:58:
Nu de PH Bridge "geschikt gemaakt" is voor det nieuwe IP-based Matter standaard, krijg je wel een heel meer/andere "'security/beveiligings issues".
Dat zie ik niet meteen voor me. 3rd party toegang over IP (d.w.z. LAN) was er altijd al.
Dat lijkt inmiddels wel toegezegd te zijn, las ik via (een link in) de eerder genoemde link.

Signify gooit het erop dat toegang geven d.m.v. indrukken van de fysieke knop onvoldoende veilig zou zijn. En dan met name omdat je niet kunt zien 'wie' (ik zou zeggen 'wat' maar goed) er allemaal toegang hebben.

Ik vind dat een rare redenatie. Niets stopt het weergeven van een lijstje van apparaten / interfaces met toegang in de app (die dan ook nog altijd op die manier toegang krijgt), incl. de mogelijkheid zulke toegang vanuit de app, via die lokale TCP/IP verbinding in te trekken.

Dat lijkt mij voor 99,x% van de gebruikers te volstaan, want je kunt snel vast stellen of 'die ene bezoeker' een geintje met je uithaalt en dat beëindigen. En als ze voor dit geval dan 'ns wel edge cases ook willen helpen, dan kunnen ze altijd nog een optie in de app bouwen (voor gebruikers met account) om die verbindingswijze via de knop uit te zetten. Ik snap echt niet waarom dat voor iedereen nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Misschien heb je geluk en staat jouw transformator in deze PDF;
https://www.assets.signif...transformer-comp-list.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 18:51
Led in ieder geval even op: de Hue W&C MR16 spotjes verbruiken 6,3W en dat was meer dan de 3W van mijn domme spots. Daarvan redde de oude trafo met gemak 6 spotjes, voor de Hue lampen moest ik een nieuwe kopen. Volgens mij verbruiken de WA-spotjes even veel.

Ik heb deze:
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Daarvoor had ik de 24W variant. Die werkt wel, maar niet met 6 spotjes.

[ Voor 10% gewijzigd door jwhoogervorst op 25-10-2023 17:39 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:21
Na een behoorlijk grote verbouwing en het verangen/nieuw aanleggen van alle elektra heb ik er voor gekozen om 'gewoon' overal schakelaars voor te zetten. 20 GU10 spotjes achter 4 schakelaars.

Doordat de schakelaars opeens op een logische plek hangen drukte schoonouders en dochter opeens de lampen uit via de schakelaar, waar dit voorheen niet gebeurde. Erg irritant.

Ervoor gekozen op 1 schakelaar te vervangen door een FoH schakelaar van Busch Jaeger, en ik moet zeggen, dat werkt top _/-\o_

De overige 3 schakelaars ga ik voorzien van een wall switch, daar deze minder gebruikt worden. In zoverre, ik ga er eerst eens 1 bestellen om te kijken wat het verschil maakt (FoH heeft 4 knoppen, dus meer mogelijkheden, ik weet het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier iemand een tip voor een Hue Gradient soort standaard, maar zonder de LED strip van Hue? Ik wil er eigenlijk een custom WLED projectje van maken, die lijkt op een Hue Gradient vloerlamp.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:29:
Hier iemand een tip voor een Hue Gradient soort standaard, maar zonder de LED strip van Hue? Ik wil er eigenlijk een custom WLED projectje van maken, die lijkt op een Hue Gradient vloerlamp.
Govee Lyra, maar die werkt dus niet met Hue

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Brumax schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:33:
[...]

Govee Lyra, maar die werkt dus niet met Hue
Nee dat hoeft dus niet, ik wil eigenlijk alleen de standaard hebben en daar zelf een LED strip en WLED contoller inbouwen!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikydb84
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
Hoi Hoi,

Ik heb van mijn schoonbroer gehoord dat deze goed zijn en ook combineerbaar met Philips Hue.
Zelf heb ik enkel Hue in huis momenteel, maar deze zagen er ook goed uit maar ik weet niet goed of deze effectief goed samenwerken en je deze mee in de Hue app kunt configureren.
Iemand enige ervaring hier mee?
https://www.into-led.com/...-bluetooth-137979138.html

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brumax
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:34:
[...]

Nee dat hoeft dus niet, ik wil eigenlijk alleen de standaard hebben en daar zelf een LED strip en WLED contoller inbouwen!
Snap ik, maar dan is dit toch een mooie tweaker uitdaging om hiervan de een ledstrip+controller te vervangen?

[ Voor 27% gewijzigd door Brumax op 26-10-2023 10:17 ]

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Mikydb84 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:05:
Hoi Hoi,

Ik heb van mijn schoonbroer gehoord dat deze goed zijn en ook combineerbaar met Philips Hue.
Zelf heb ik enkel Hue in huis momenteel, maar deze zagen er ook goed uit maar ik weet niet goed of deze effectief goed samenwerken en je deze mee in de Hue app kunt configureren.
Iemand enige ervaring hier mee?
https://www.into-led.com/...-bluetooth-137979138.html

Thanks
Het zijn wifi lampen, geen zigbee lampen. Dus ik zou zeggen dat deze lampen niet werken met de Hue bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikydb84
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
bartvl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Het zijn wifi lampen, geen zigbee lampen. Dus ik zou zeggen dat deze lampen niet werken met de Hue bridge.
Aah, omdat er stond wifi + Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 16:35
Excuses, de vraag gesteld in het Home Assistant topic, daar paste dit beter. Ervaring met de EnOcean PTM215Z Hue switch.
RielN in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

[ Voor 90% gewijzigd door RielN op 26-10-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09

Hertog

Aut bibat, aut abeat

arene schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

Nou het is 20 oktober 2023! geworden. Maar ik ben zwaar onder de indruk.
Samen met Homey is er erg veel mogelijk. Zo kan ik eindelijk mijn volumio intuitief regelen met 1 knop, van zender wisselen, harder zachter. Ik gebruik een andere Flic Twist voor Sonos en al ik de middelste knop druk en draai, kan ik alle lampen dimmen. En de derde gebruik ik nu in de douche om de verlichting daar te dimmen en de knop om de ventilatie te regelen. Echt heel blij mee.
Werkt dat dimmen met Hue ook 'instant'? Ik zie dat het zijn eigen bridge nodig heeft, ik vind Hue zelf soms al wat traag reageren dus ik vraag me af of je met nog een extra stap niet een merkbaar moment tussen 'stoppen met draaien' en 'verlichting stopt met dimmen' krijgt.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanjuro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 17:48
Gwaihir schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

Ik vind dat een rare redenatie.

[...]
Dat is het ook, als je alleen naar de huidige functionaliteit kijkt. Maar nu ze ook IP camera's bieden snap ik wel dat je daarvoor iets met een cloud account moet doen.

Ik heb de helpdesk gemaild en hun antwoord was dat het "toekomstige innovatie" in de weg zou staan als ze wel met als zonder cloud account zouden ondersteunen. Met andere woorden: Het is te veel gedoe om beide te ondersteunen, dus maken we het verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
remmuz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Misschien heb je geluk en staat jouw transformator in deze PDF;
https://www.assets.signif...transformer-comp-list.pdf
Helaas, het is een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Sanjuro schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:24:
Dat is het ook, als je alleen naar de huidige functionaliteit kijkt. Maar nu ze ook IP camera's bieden snap ik wel dat je daarvoor iets met een cloud account moet doen.
Dáár voor, ja, vast. Maar dat tweede is alleen verbonden met het eerste door de luiheid die je eronder noemt.

Heb nog nooit gehoord dat luiheid een argument is voor een bedrijf om een verkocht product aan te mogen passen. We leven in interessante tijden (per de oud Chinese vloek).

En daarnaast roeien ze m.i. ook een beetje tegen de trend in; de maatschappij begint zich in rap tempo de nadelen te realiseren van aan het big-company-cloud-infuus hangen. Snap dat Facebook e.d. voorlopig door moet op de ingeslagen weg, maar voor een bedrijf dat deze stap nog niet gemaakt had, vind ik de timing niet van groots inzicht getuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 11:17
Ik heb een Hue secure camera aangeschaft maar de aansluitkabel is ruim een cm dik/breed. Nu moet je dus een gat boren van de dikte van de aansluiting of hebben je de kabel afgeknipt en binnen opnieuw aan elkaar gezet?

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
loyske schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:47:
Ik heb hiervoor sonoff schakelaars gekocht. Moet zeggen dat ik het nog niet geïnstalleerd heb maar ga dus wel overstappen op Hue én HA.
HA (via Rpi) voor mijn itho Wtw en dus spiegelverwarming (sonoff) die samen geschakeld zijn en de verlichting via hue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 27-10-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 04:30

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een Hue bridge waar ik van af wil. Ding wordt te traag voor al mijn Hue devices. Dus ik heb een Sonoff Zigbee stick besteld voor HA. Weet iemand hoe ik mijn huidige gekoppelde Hue lampen aan deze stick kan koppelen? Of eerder, hoe ontkoppel ik ze om ze beschikbaar te kunnen maken voor de Zigbee stick?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Yzord https://www.the-ambient.com/how-to/reset-philips-hue-1565, https://www.trustedreview...-without-a-bridge-4145209 (of een van de vele andere pagina's waar de mogelijkheden worden toegelicht :P )

Kort antwoord: delete de lampen in de app.

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 28-10-2023 12:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ow dat is idd makkelijk. Ik had namelijk een YT filmpje ooit gezien over hoe men Hue lampen over kon zetten naar Zigbee en toen werd er gezegd dat ik een laptop moest hebben waar de Zigbee stick in zat en dan moest ik de laptop op korte afstand van elke Hue lamp positioneren om zodoende de lamp te kunnen configureren. Toen dacht ik, wat een gedoe.

Want het is toch de bedoeling dat ik mijn HA server ergens plaats in het midden van mijn huis met daarin een Zigbee stick en dat ik dan via een interface in HA de ontkoppelde lampen kan toevoegen? Of is het bereik van Zigbee zo slecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Yzord schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:20:
Ow dat is idd makkelijk. Ik had namelijk een YT filmpje ooit gezien over hoe men Hue lampen over kon zetten naar Zigbee en toen werd er gezegd dat ik een laptop moest hebben waar de Zigbee stick in zat en dan moest ik de laptop op korte afstand van elke Hue lamp positioneren om zodoende de lamp te kunnen configureren. Toen dacht ik, wat een gedoe.

Want het is toch de bedoeling dat ik mijn HA server ergens plaats in het midden van mijn huis met daarin een Zigbee stick en dat ik dan via een interface in HA de ontkoppelde lampen kan toevoegen? Of is het bereik van Zigbee zo slecht?
Philips Lampen zijn Zigbee (en nieuwere daarnaast ook bluetooth).
Dus het is afhankelijk van de signaalsterkte van je Sonoff USB stick. De P versie komt standaard met 9dbm en de E-versie met 20dbm (is dus sterker). de P-versie schijn je te kunnen upgraden naar 20dbm. Op je Hue bridge staat denk ik wel hoeveel dbm die is voor Zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ja ik heb gelukkig de E versie gekocht dus dan zou het allemaal wel goed moeten komen. Heb namelijk niet zo’n zin om al mijn lampen te moeten connecten met een laptop, want mijn HA met Zigbee stick is een NUC en ik heb geen 100m stroomadapter lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Yzord : Hoeveel 'sloten' heb je op die HUE bridge in gebruik? Bij meer dan 50 begint een HUE bridge vaak issues te vertonen afhankelijk van de type devices en helaas is het nog steeds zo dat je dat aantal sloten niet kunt baseren op het fysieke aantal devices. De Light Sensor en de Dimmer Switch pakken bijvoorbeeld pér device al meerdere 'sloten' in gebruik (3). Een lamp pakt maat één 'slot'.

Ik heb hier in huis dan ook meerdere bridges in gebruik omdat ik ruim boven het aantal van 50 uit kom (3 bridges in totaal, nu).

En een gratis 'Tip van Flip': Noteer meteen alle serienummers van de HUE lampen plus de locatie waar je ze gebruikt. Dat maakt het opsporen en opnieuw koppelen (bij het eventueel 'overlijden' van een HUE bridge) een heel stuk handiger :P

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 28-10-2023 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ow dat is idd makkelijk. Ik had namelijk een YT filmpje ooit gezien over hoe men Hue lampen over kon zetten naar Zigbee en toen werd er gezegd dat ik een laptop moest hebben waar de Zigbee stick in zat en dan moest ik de laptop op korte afstand van elke Hue lamp positioneren om zodoende de lamp te kunnen configureren.
Wellicht bedoel je de Touchlink optie om Hue-lampen te resetten. Zie bijvoorbeeld deze pagina en dit filmpje:

Dit doe je eigenlijk alleen als je Hue-lampen nog gepaired zijn met een (Hue)bridge, maar je de bridge niet meer hebt. Hue-lampen kun je namelijk niet op een andere manier resetten, zoals het bij veel andere Zigbee-devices wel kan door een knopje in te drukken of een lamp 6x achter elkaar aan en uit te zetten.

Als jij netjes je Hue's reset/unpaired via de bridge heb je bovenstaande methode helemaal niet nodig.
Je HA-server hoeft niet midden in je huis. Zigbee werkt met een mesh (99% van de zigbee apparaten op netstroom verbindt onderling, dat noemen we routers), dus zolang je zigbee-stick contact maakt met minimaal 1 of 2 routers binnen je mesh is het al voldoende.

Dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld wifi kan het juist bij Zigbee weinig kwaad om je zigbee coördinator ergens in een (uit)hoek van je huis te plaatsen :)

Hier een plaatje van mijn Zigbee-mesh (paar jaar oud, ondertussen heb ik meer devices ;) ). Zoals je ziet is het aantal apparaten dat direct verbinding maakt met de coördinator vrij beperkt.
Antonio di schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Philips Lampen zijn Zigbee (en nieuwere daarnaast ook bluetooth).
Dus het is afhankelijk van de signaalsterkte van je Sonoff USB stick. De P versie komt standaard met 9dbm en de E-versie met 20dbm (is dus sterker). de P-versie schijn je te kunnen upgraden naar 20dbm. Op je Hue bridge staat denk ik wel hoeveel dbm die is voor Zigbee.
Dit lijkt me eigenlijk niet zo interessant. Binnen een normaal huis met een aantal zigbee-routers is het eigenlijk niet meer relevant hoe hard de coördinator zelf kan schreeuwen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 28-10-2023 13:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Zeer informatief. Mijn dank.

@Will_M Ik wil gewoon van de bridge af ivm de toekomstige verplichting van een account 👎🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yzord schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:48:
Zeer informatief. Mijn dank.

@Will_M Ik wil gewoon van de bridge af ivm de toekomstige verplichting van een account 👎🏻
Met de meest recente firmware voor de HUE Bridge is zo'n account eigenlijk al verplicht, helaas. Koppelen met bijv. Apple Homekit wil sinds die update niet meer lukken zonder account (account kun je later gelukkig wel weer uitloggen / verwijderen waarbij de HUE bridge vervolgens de vraag stelt óf 'ie na het uitloggen van het account z'n settings moet aanhouden óf een fectory-reset moet gaan initiëren....).

:( :'(

De 'knop' methode werkt overigens nog (?) wel, gelukkig. Ik kon een nieuwe iPhone achteraf in ieder geval wel registreren op de HUE bridges hier in huis.

[ Voor 42% gewijzigd door Will_M op 28-10-2023 14:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb net op tijd de automatische updates uitgezet toen ik er al lucht van kreeg bij het gerucht dat er camera’s zouden komen die via een cloud zouden gaan werken. Toen wist ik al dat men iets zouden gaan forceren waar ik niet blij van zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

20dbm is max. sterkte van Zigbee.
Er zijn ook mensen die hun bestaande Hue bridge koppelen aan Home Assistant (HA).
Dan hoef je niet direct aan de slag met alle Hue spullen overzetten naar je Sonoff Zigbee Stick.
Zie:
https://www.home-assistant.io/integrations/hue/
Je start dan eens rustig een Hue lampje te ontkoppelen van de Hue Bridge en die vervolgens aan de Zigbee Sonoff stick te koppelen van HA.
Er zijn 2 manieren om Zigbee en je Sonoff stick te gebruiken op HA en je moet er 1 kiezen:
- ZHA of
-Zigbee2MQTT
Dit is een erg belangrijke keuze, maar geen onderwerp voor dit forum.
Zie o.a. :
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Laatst online: 18:56
@Yzord Waardoor je ook geen veiligheidsupdates meer krijgt? Ik vraag me af wat dan erger is……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Rallye schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:06:
@Yzord Waardoor je ook geen veiligheidsupdates meer krijgt? Ik vraag me af wat dan erger is……
Dat is angstpolitiek en ik laat mij niet lijden (ja met lange ij) door angst. Met al die ‘veiligheidsupdates’ is het internet er ook niet bepaald veiliger op geworden, niet?

En wat kunnen ze doen? Mijn lamp overnemen en er een ander kleurtje van maken? Als ze daar blij van worden lol. Ik zorg eerder dat de security van mijn netwerk in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Antonio di schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

20dbm is max. sterkte van Zigbee.
Er zijn ook mensen die hun bestaande Hue bridge koppelen aan Home Assistant (HA).
Dan hoef je niet direct aan de slag met alle Hue spullen overzetten naar je naar je Sonoff Zigbee Stick.
Zie:
https://www.home-assistant.io/integrations/hue/
Je start dan eens rustig een Hue lampje te ontkoppelen van de Hue Bridge en die vervolgens aan de Zigbee Sonoff stick te koppelen van HA.
Er zijn 2 manieren om Zigbee en je Sonoff stick te gebruiken op HA en je moet er 1 kiezen:
- ZHA of
-Zigbee2MQTT
Dit is een erg belangrijke keuze, maar geen onderwerp voor dit forum.
Zie o.a. :
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Sommige zaken kunnen in Home Assistant(HA) wat technischer zijn om werkende te krijgen dan met een Hue bridge. Dat is dus ook een argument om eerst maar eens rustig te starten met je Hue bridge te koppelen aan HA en dan , stap voor stap verder te kijken hoe e.e.a. werkt in HA .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rallye schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:06:
Technisch gezien is dat allemaal goed middels een firewall af te vangen maar ik had hier een ander (luxe) probleem waarvoor ik de updatefunctie helaas nodig had (en daarbij kun je niet kiezen wát je gaat updaten qua lampen / bridges / periphials ).

Ik had nog een 30-tal gratis verkregen 'oude' HUE Ambiant Color GU10 lampen liggen welke de 'herstel na spanningsval' functie moesten ontberen.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
@Yzord Ik heb er te weinig verstand van om precies te kunnen zeggen wat de risico’s zijn, maar de Bridge is een poort van buiten naar binnen. Met een beetje pech kunnen ze niet alleen bij je lampen, maar ook bij je computer.

Natuurlijk is dit een persoonlijke risico-inschatting, maar wat zijn voor jou dan de “gevaren” van een account? Is jouw houding op dat punt niet ook “angstpolitiek”? Zo komt het op mij in ieder geval een beetje over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Rallye schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:22:
@Yzord Ik heb er te weinig verstand van om precies te kunnen zeggen wat de risico’s zijn, maar de Bridge is een poort van buiten naar binnen. Met een beetje pech kunnen ze niet alleen bij je lampen, maar ook bij je computer.

Natuurlijk is dit een persoonlijke risico-inschatting, maar wat zijn voor jou dan de “gevaren” van een account? Is jouw houding op dat punt niet ook “angstpolitiek”? Zo komt het op mij in ieder geval een beetje over.
vlans kerel. En ik heb geen behoefte aan een account. Dat is geen angstpolitiek want ik verkondig niks. Het is hoe ik er in sta. Ben geen fan van accounts in de cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Je hebt het volste recht om te verkondigen hoe jij erin staat. Vraag voor mij is wat je als gevaar van een account ziet, zeker als je wel een beveiligingsrisico zou lopen. Als je dat met vlans opgelost hebt, prima. Dan ben ik nogsteeds nieuwsgierig naar wat je je motivering is om geen account te willen. “Ben geen fan van accounts in de cloud” vind ik dan wat mager, maar je bent mij natuurlijk niets verplicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ivm mijn eigen privacy en ik daar de enige waker over ben weiger ik mee te doen aan elke vorm van enshittification. En ik heb de vrijheid om te bepalen wat ik doe en zal altijd moeite doen om mijn gegevens te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
de Bridge is een poort van buiten naar binnen.
Nee hoor, die is van buitenaf niet toegankelijk. (Zonder account is dat immers nergens voor nodig.)

[En kan zelf inderdaad ook alleen bij z'n Hue stuffs.]

[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 28-10-2023 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Firewall Technisch gezien is het (gewoon) een TCP/UDP poort welke 'van binnen naar buiten' werkt. De lokale HUE bridge zet een sessie op met een server érgens op het (internet) domein van meehue.com en gaat vervolgens over die TCP/UDP poort verder communiceren over de mogelijke vervolgstappen (waarbij er dus extra TCP/UDP poorten geopend kunnen worden gedurende DIE sessie, afhankelijk van dát wat er tijdens die sessie moet gebeuren).

Ik zou van Signify (Philips HUE) dus eigenlijk gewoon een opgaaf van TCP/UDP poorten willen kunnen krijgen waarbij er pér poort aangegeven wordt wat de exacte rede / noodzaak voor die specifieke TCP/UDP poort is zodat ik niet méér gaten in m'n firewall boor dan dat er noodzakelijkerwijs vereist zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 28-10-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
@Yzord Ik ontzeg je nergens het recht toe, maar vraag gewoon waar je een risico ziet. Dan krijg ik antwoorden als “Ben geen fan van accounts in de cloud” en het generieke “Ivm mijn eigen privacy”. Waar zit volgens jou het gevaar?

@Will_M Dus bijvoorbeeld een update wordt vanuit de Bridge geïnitieerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rallye schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:51:
@Yzord Ik ontzeg je nergens het recht toe, maar vraag gewoon waar je een risico ziet. Dan krijg ik antwoorden als “Ben geen fan van accounts in de cloud” en het generieke “Ivm mijn eigen privacy”. Waar zit volgens jou het gevaar?

De lampen en andere periphials weten van niets, die babbelen niet met het internet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Waarom moet er gevaar zijn? Stel die vraag eens aan jezelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Yzord Ik ontzeg je nergens het recht toe, maar vraag gewoon waar je een risico ziet. Dan krijg ik antwoorden als “Ben geen fan van accounts in de cloud” en het generieke “Ivm mijn eigen privacy”.
:? Ik vind het een beetje een rare reactie. Het antwoord zegt jou even niets, dus het is een 'fout' antwoord? Misschien juist in een begrip als privacy wat extra verdiepen dan, omdat die verwarrende 'anderen' het maar blijven aandragen?

Concrete risico's zijn uitgebreid genoemd in en onder de homepage artikelen. Daaronder het risico dat ontstaat door iets te openen wat gewoon dicht zat, het later verdwijnen of betaald worden van de cloud, en het zich toe-eigenen van nog meer zaken, wanneer duidelijk wordt dat je met zo'n koerswijziging gewoon weg kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:15

Deze discussie is er een tijdje terug ook geweest, mijn antwoord is toen het onderstaande geweest. Misschien dat dat wat verduidelijking kan geven :)
mrdemc schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:37:
[...]

Sterker nog; op X wordt aangegeven dat de offline functionaliteit blijft werken. Echter waar bij mij het tegen-standpunt vandaan komt is dat ik juist bewust zoveel mogelijk in eigen beheer heb. Ik heb toentertijd bewust gekozen voor Hue juíst om het feit dat ik het volledig intern kon houden. Het bezwaar zit 'm dus daarin dat de verplichting komt, maar ook dat dit mogelijkheden schept op het kunnen koppelen van gegevens: wanneer ben ik thuis, hoevaak gebruik ik welke producten, wie ben ik uberhaupt, etc. en op basis daarvan productaanbevelingen willen gaan doen (dat laatste is ook bevestigd, ze willen marketingmails gaan versturen). Daarnaast een klein deel veiligheid: ik wil niet dat dergelijke apparaten, direct of indirect, aangestuurd kunnen worden vanuit het internet of een cloud-omgeving. Ik schat echter de kans dat dit gebeurd en specifiek mij ook overkomt klein in, maar het blijft een risico die ik liever niet heb.

[...]

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 06:44
Complimenten signify!! Ik heb altijd een aantal vaste scènes om mijn woonkamer en keuken te verlichten. Toevallig zag ik in de HUE app dat je - eenmalig- een andere scène kan selecteren. Op Halloween gezet.. wow .. ik heb meerdere ensis armaturen, die zowel naar beneden als boven licht uitstralen. Ze reageerden allemaal hetzelfde, donker Rose beneden, flikkerend kaarlischt naar boven. Knap gedaan !! Op basis van serienummer wordt dus herkend of naar boven of beneden licht uitgestraald wordt
Pagina: 1 ... 61 ... 81 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic