Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 361 362 Laatste
Acties:

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:08
The Third Man schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:53:
[...]
Zou je wat kunnen toelichten hoe je jouw zoneregeling hebt opgebouwd? Ik wil namelijk zoiets zelf op gaan bouwen:

Ik zit nu met een eTwist in de woonkamer op een Remeha Calenta op het balkon (daar zit ook de gateway). Ik heb naast de woonkamer nog de slaapkamer en de zolderetage waar ik evt wil stoken met een lokale thermostaat of temperatuursensor (nu moet ik steeds de woonkamer stoken om de thermostaat te laten regelen). Ik bedien verder zelf de radiatorkranen, dat is geen bezwaar. Ik heb nu een Tado X draadloze set op proef gekocht, daarmee kan ik met de temperatuursensor rondlopen en dat werkt op zich, maar de sensor is nu al 2x vastgelopen en moest met een factory reset weer gekoppeld worden. Verder is het allemaal dichtgetimmerd qua API dus alleen via Matter aan HA te koppelen en verder niks te tweaken of OpenTherm uit te lezen.

Ik zat dus te denken aan de Tado retour sturen en zelf met Diyless shields + HA de Tado-oplossing na te gaan bouwen. Liefst met de eTwist in HA als bedienpaneel gebruiken, maar als dat niet kan zelf wat klussen. Daarom ben ik wel benieuwd hoe jij dit hebt opgelost?
Die diyless met een ESP32 met daarop ESPHome in combinatie met HA stuurt de boel. Een oude iPad met magneet op de koelkast met de HA app is de interface en vervangt de eTwist. Of de eTwist moet met HA praten, maar geen idee
  • Ik gebruik Xiaomi LYWSD03MMC sensoren in de kamers (BLE) samen met Sonoff TRVZB kranen. Heb het nu zo dat de temperaturen van de sensoren via de ESP32 met ESPHome (BLE tracker) ook naar die TRVZB gaan (external temperature sensor aan). Op die ESP32 draait ook de OpenTherm component en shield aangesloten, kosten per kamer een €30-35
  • Dan stuur ik de TRVZB langzaam (stapjes van 5% per 0,05 graad)open (vreemd genoeg via de sluitgraad 8)7 ) via HA zodra het setpoint in de buurt komt (minder geluid van de motor, kort).
  • Die sluitgraad van alle TRVZB samen bepalen of de ketel aangaat of weer uit. Zo krijgt iedere kamer wat die vraagt zonder dat je echt iets in hoeft te regelen op de radiator zelf, ik accepteer dat er een 0,2-0,5 graad afwijking ontstaat.
  • Wil je een kamer opwarmen gaat dat niet met lage temperatuur (ketel draait nu met 32°C setpoint) en pas ik een instelbare boost toe (hier nu 20°C erbovenop) als de TRVZB in state heating gaat. Dient ook als veiligheid om zeker te stellen dat de kamer op temperatuur blijft als ik de ketel te laag in temperatuur stuur, als die TRVZB vol open gaat door het setpoint is de aanvoer te koud, en met die boost houd je je partner tevreden en mag je doorknutselen 8)
Blijft nog steeds veranderen aangezien we nog geen serieuze vriestemperaturen hebben gehad, werk nu via een stooklijn met buitensensor, maar kan zomaar wijzigen, klikerdeklik en beter, of niet :-( .

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Heb momenteel mijn HA draaien op een Raspberry Pi 4 met 2GB RAM.
Ik merk de laatste tijd veel Connection Lost meldingen wanneer ik wat "simpele" handelingen aan het doen ben. Gisteren wilde ik mijn Smart Doorbell ESPHome bordje flashen (van Zuidwijk) en dat ging keer op keer fout. Mijn buurman heeft het uiteindelijk moeiteloos kunnen oplossen via zijn HA installatie, die draait op een Pi 5 met 8GB RAM.

Mijn installatie draait momenteel ook nog op een MicroSD en dat is natuurlijk ook verre van ideaal. Bij voorkeur wil ik alles upgraden waaronder de huidige Pi 4 naar een Pi 5. Hoeveel RAM is dan wenselijk? Is de 4GB RAM versie in principe al meer dan voldoende of kan ik beter voor 8GB gaan?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:01

The Third Man

The Third Jellyfish

MazzHead schreef op maandag 22 december 2025 @ 00:41:
[...]

Die diyless met een ESP32 met daarop ESPHome in combinatie met HA stuurt de boel. Een oude iPad met magneet op de koelkast met de HA app is de interface en vervangt de eTwist. Of de eTwist moet met HA praten, maar geen idee

[list]
• Ik gebruik Xiaomi LYWSD03MMC sensoren in de kamers (BLE) samen met Sonoff TRVZB kranen. Heb het nu zo dat de temperaturen van de sensoren via de ESP32 met ESPHome (BLE tracker) ook naar die TRVZB gaan (external temperature sensor aan). Op die ESP32 draait ook de OpenTherm component en shield aangesloten, kosten per kamer een €30-35
[...]
Top dankjewel _/-\o_ ik ga ermee aan de slag. Dat van die iPad is ook een leuke oplossing inderdaad, ik zat veel te moeilijk te denken via specifieke thermostaatdisplays.

• Stefkee3
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:30
Stefkee3 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:04:
Goedemiddag,

Ik werk al een tijdje met KAKU, en probeer nu de overstap te maken naar HASS,

Aangezien ik nog best veel basic line producten van KAKU heb wil ik mijn ICS-2000 werkend krijgen in HASS

Nu weet ik dat daar voor een interigatie is, maar op een of andere onverklaarbare wijze krijg ik dit niet voor elkaar

Ik ben best een noob op het gebied van scripting en dergelijke, maar een “how-to” volgen lukt me wel

Ik probeer https://github.com/rdegraafwhizzkit/ics2000-hass werkend te krijgen, ik volg netjes de stappen, HACS gedownload naar HASS, de interigratie gedownload, configuratie.yaml aangepast met MAC, username en password

En vervolgens gebeurd er helemaal niks, het enige wat ik in mijn entiteiten terug kan vinden is de update, maar als ik ga zoeken tussen de geïnstalleerde add-ons zie ik de ICS-2000 er ook niet tussen staan, terwijl die wel onder HACS staat.

Ik denk dat ik ergens een belangrijke stap mis, maar kan hem nergens vinden, ook al meerdere herinstallaties geprobeerd
Inmiddels krijg ik volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfrifsH56QkPRbr0JNfSo9S3fFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9826pJRmuI7yG73j9rtUMavt.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:04
Ik zit met een tweetal vervelende Yeelight spots. Deze spots zijn in de Yeelight app en werken daar prima. Ik heb ze in Homeassistanttoegevoegd.De lampen gaan de eerste keer aan via een automation met bewegingssensor. Het probleem is alleen, ze gaan niet meer uit. Dit terwijl dit wel in de automation is opgenomen. De twee spots gaan ook op uit in Homeassistant na een aantal uur, ze zijn dan niet meer te besturen en dan moet ik de integratie opnieuw laden wil ik weer toegang krijgen. Als ik de lampen dan uitzet via Yeelight, reageert de beweginssensor in Homeassistant weer door de lampen aan te zetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Bewegingautomation badkamer
description: ""
use_blueprint:
  path: homeassistant/motion_light.yaml
  input:
    motion_entity: binary_sensor.bewegingssensor_badkamer
    light_target:
      entity_id:
        - light.yeelight_monob_0x1b422916
        - light.badkamer_rechts

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01
Hallo, ik probeer al een tijdje mijn google calendar aan home assistant toe te voegen maar kom er niet uit.
Ik zit nu in een staat vast dat zodra ik de google calendar integratie toevoeg ik de volgende foutmelding krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQsbYLdFUQjXrKF-9liBhNQEQko=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hB2guaxYUARvhkJgSlWAW4hD.jpg?f=user_large

Ik ben al met Google en ChatGPT aan de slag geweest maar kan niet vinden waar het fout gaat.
Iemand die mij kan helpen?

Reboot of helemaal uitzetten en opnieuw aanzetten lost het niet op.
Ik kan nergens een entiteit vinden die ik kan verwijderen en heb zelfs al studio code server geinstalleerd om mijn config file te bekijken, maar daar vind ik ook niks van google calendar.

[ Voor 19% gewijzigd door Rudoo op 22-12-2025 14:26 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:04
Rudoo schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:25:
Hallo, ik probeer al een tijdje mijn google calendar aan home assistant toe te voegen maar kom er niet uit.
Ik zit nu in een staat vast dat zodra ik de google calendar integratie toevoeg ik de volgende foutmelding krijg:
[Afbeelding]

Ik ben al met Google en ChatGPT aan de slag geweest maar kan niet vinden waar het fout gaat.
Iemand die mij kan helpen?

Reboot of helemaal uitzetten en opnieuw aanzetten lost het niet op.
Ik kan nergens een entiteit vinden die ik kan verwijderen en heb zelfs al studio code server geinstalleerd om mijn config file te bekijken, maar daar vind ik ook niks van google calendar.
Wel een Naam / OAuth Client-ID / OAuth Client geheim aangemaakt?

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01
0xygen500 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:31:
[...]

Wel een Naam / OAuth Client-ID / OAuth Client geheim aangemaakt?
Ja, en ben inmiddels wat verder.
Instellingen > apparaten & diensten > 3 puntjes rechts bovenin > Toepassingsreferenties.
Daar stond een oude config die ik heb kunnen verwijderen.
Ik heb inmiddels een actieve connectie! Nu verder spelen :)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:49
Aan de hand van mijn post van gisteren over Matter heb ik inmiddels ook mijn oudere Conbee II als OpenThread Border Router werkend gekregen :). Deze heb ik tevens toegevoegd aan het NEST-PAN netwerk zodat ik nu twee Thread border routers heb :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXdP0AK1OIiu5R_rdO8tW1hf9rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ay1FEyWIjlg4Acv3x5ZG810O.png?f=fotoalbum_large

Het Docker vlan netwerk heb ik inmiddels ook gedropt. Deze maak ik nu (via Ansible) aan met ip op mijn IoT vlan met vlan tag 10:
alex@Brickhouse:~$ sudo ip link add link enp3s0 name enp3s0.10 type vlan id 10
alex@Brickhouse:~$ sudo ip link set dev enp3s0.10 up
alex@Brickhouse:~$ sudo sysctl -w net.ipv6.conf.enp3s0/10.forwarding=0
alex@Brickhouse:~$ sudo sysctl -w net.ipv6.conf.enp3s0/10.accept_ra=1
alex@Brickhouse:~$ sudo sysctl -w net.ipv6.conf.enp3s0/10.accept_ra_rt_info_max_plen=64

De route naar het Thread netwerk verschijnt dan naar een minuutje in de routing tabel:
alex@Brickhouse:~$ ip -6 route
2a02:c123:baab::/64 dev enp3s0 proto kernel metric 256 expires 86186sec pref medium
2a02:c123:baab:5::/64 dev enp3s0.10 proto kernel metric 256 expires 86182sec pref medium
fd13:929d:b6e7:1::/64 via fe80::523c:ff3f:fead:b0eb dev enp3s0.10 proto ra metric 1024 expires 1656sec pref medium
default via fe80::1c0b:8bff:fe44:2665 dev enp3s0 proto ra metric 1024 expires 1586sec hoplimit 64 pref high
default via fe80::1c0b:8bff:fe44:2665 dev enp3s0.10 proto ra metric 1024 expires 1582sec hoplimit 64 pref high

En idem voor de routing tabel in de Matter container, aangezien deze host networking heeft.

Het opzetten van de Thread Border Router met de Conbee II was daarna triviaal. Ik gebruik de ownbee/hass-otbr-docker Docker image omdat deze variant wat aanvullende tweaks en configuratie heeft tov de images van openthread. Met mijn Conbee II gebruik ik de volgende Compose.

compose.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
services:
  openthread-border-router:
    container_name: openthread-border-router
    image: ghcr.io/ownbee/hass-otbr-docker:latest@sha256:2dc174a405f79f053fbdb9e0fb33db7d2c419e73891f196c404915fb51d78b23
    restart: on-failure:5
    environment:
      DEVICE: "/dev/ttyOTBR"
      BACKBONE_IF: enp3s0.10
      FLOW_CONTROL: 1
      FIREWALL: 1
      NAT64: 1
      BAUDRATE: 115200
      OTBR_REST_PORT: 8081
      OTBR_WEB_PORT: 7586
      AUTOFLASH_FIRMWARE: 0
    volumes:
      - /opt/openthread:/var/lib/thread
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_Thread_RCP__ConBee_II__000000007-if00:/dev/ttyOTBR
      - /dev/net/tun:/dev/net/tun
    network_mode: host
    security_opt:
      - apparmor:unconfined
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    tty: false
    stdin_open: false
    tmpfs:
      - /tmp:rw,noexec,nosuid,nodev,size=512m
    pids_limit: 128

Met uiteraard mijn VLAN netwerk interface als backbone en de correcte identifier van mijn Conbee II zoals gevonden in /dev/serial/by-id/.

Deze border router werd ontdekt door Home Assistant, maar was niet geconfigureerd. Ik heb vervolgens in de web interface (op poort 7586) in het Form tabje een nieuw netwerk gestart die in Home Assistant onder de Thread integratie erbij kwam als OpenThreadDemo. Dat netwerk heb ik toegevoegd aan het NEST-PAN-* netwerk.

Als je een Thread netwerk hebt gestart, en alles werkt zoals verwacht, dan zou je op de host (vanwege host networking) een wpan0 netwerk erbij moeten krijgen:
alex@Brickhouse:~$ ip -6 route
2a02:c123:baab::/64 dev enp3s0 proto kernel metric 256 expires 86186sec pref medium
2a02:c123:baab:5::/64 dev enp3s0.10 proto kernel metric 256 expires 86182sec pref medium
fd13:929d:b6e7:1::/64 dev wpan0 proto kernel metric 64 pref medium
fd13:929d:b6e7:1::/64 via fe80::523c:ff3f:fead:b0eb dev enp3s0.10 proto ra metric 1024 expires 1718sec pref medium

Hierbij dus ook in dezelfde IP range als het Nest netwerk, waarbij we dus kunnen verifiëren dat dit werkt zoals verwacht *O* . En ook onder het Topology tabje in de OpenThread Border Router web UI zie ik de verwachte nodes terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOEBCDn-cTJmGMmf-UBPhIJhgjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p6JSOQZlW2TDwWDnEtZ7yWGH.png?f=fotoalbum_large

De Conbee II is wel storingsgevoelig :X. Ik heb deze nu op kanaal 15 in de 802.15.4 frequentieruimte staan wat precies tussen kanalen 1 en 6 in 802.11 zou zitten. Mijn Sonoff ZBDongle-P met het Zigbee netwerk zit op kanaal 25. Daar wil ik dus uit de buurt blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHo1f9ELP0SrnuHtdLzfeeTXRTc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NoJnH71TJAtMdmmsJNgwi3Ta.png?f=user_large

Op zich prima, maar naast de metalen behuizing van mijn NAS is het bereik 0,0. Vanaf 10 centimeter afstand werkt het vervolgens prima. Maar het is wel wat behelpen in mijn kleine 'serverruimte' O-).

De IKEA ALPSTUGA luchtkwaliteitssensor werkt overigens meer dan prima en geeft zeer vergelijkbare waardes omtrent CO2, PM2.5, temperatuur en luchtvochtigheid met andere sensoren in de woonkamer. De IKEA MYGGSPRAY bewegingssensor is lekker gevoelig, al heb ik mijn twijfels over de lichtsterkte meting. Die lijkt wat aan de lage kant te liggen. Wel is deze sensor IP67 geschikt waardoor deze ook buiten kan. Tot slot geeft de TIMMERFLOTTE temperatuur- en luchtvochtigheidssensor eveneens zeer vergelijkbare waardes met andere sensoren in de omgeving. Het displaytje is een leuke toevoeging.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:56

Antonio di

a mi me dijeron que si

Technician- schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:07:
Ik moet alles nog leren over HA.
Maar wil een Sparky P1 uitlezer toevoegen. Dit kan met IP adres en poort 3902 op DSMR

Ik krijg steeds een foutmelding bij toevoegen:
“An unknown error”
Iemand nog tips?
poort 3602 i.c.m. het juiste versie nummer van je slimme meter. Zie;
https://support.chargee.e...assistant-met-mijn-sparky

[ Voor 18% gewijzigd door Antonio di op 22-12-2025 17:32 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Antonio di schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:30:
[...]

poort 3602 i.c.m. het juiste versie nummer van je slimme meter. Zie;
https://support.chargee.e...assistant-met-mijn-sparky
3602, klopt, dat riedeltje had ik al doorlopen.
Er zit een switch tussen de home assist en de router van kpn waar sparky op zit.
Kan dat nog wat tegenhouden?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Technician- Een switch kan geen kwaad. Maar als het stiekem toch een tweede router is dan gaat het niet werken.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Rivanov schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:06:
Heb momenteel mijn HA draaien op een Raspberry Pi 4 met 2GB RAM.
Ik merk de laatste tijd veel Connection Lost meldingen wanneer ik wat "simpele" handelingen aan het doen ben. Gisteren wilde ik mijn Smart Doorbell ESPHome bordje flashen (van Zuidwijk) en dat ging keer op keer fout. Mijn buurman heeft het uiteindelijk moeiteloos kunnen oplossen via zijn HA installatie, die draait op een Pi 5 met 8GB RAM.

Mijn installatie draait momenteel ook nog op een MicroSD en dat is natuurlijk ook verre van ideaal. Bij voorkeur wil ik alles upgraden waaronder de huidige Pi 4 naar een Pi 5. Hoeveel RAM is dan wenselijk? Is de 4GB RAM versie in principe al meer dan voldoende of kan ik beter voor 8GB gaan?
ik heb ook best veel connection lost meldingen. Draai zelf op een rpi4 met 4GB.
Waarom denk je dat het aan de hardware ligt?
Zit zelf ook te denken aan upgraden, dit zal de rpi met 8 GB zijn.

Ik zie alleen nooit dat mijn cpu / memory het zwaar hebben

Tijd van werken, tijd van rusten

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

RobertMe schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:46:
[...]

Waarom zou je een 3th party image gebruiken terwijl er een officiële van OpenThread Border Router is? Zie: https://openthread.io/guides/border-router/build-docker

Overigens heb ik het zelf niet draaien. Maar wat ik eens heb gelezen moet het prima werken met die container, en nog een Matter controler container (er vanuit gaande dat je Matter over Thread wilt gebruiken).
Terechte vraag inderdaad, die stond ook op m'n lijstje toen ik me zat af te vragen welke docker container ik zou gaan gebruiken. Nu inderdaad aan de slag gegaan met de officiële container van OpenThread Border Router: https://openthread.io/guides/border-router/build-docker

SONOFF Dongle Plus MG24 (https://sonoff.tech/en-eu...b-dongle-dongle-plus-mg24) met daarop OpenThread RCP firmware geflashed via https://dongle.sonoff.tech/sonoff-dongle-flasher. Na opnieuw verbinden bevestigt de tool dat de OpenThread RCP firmware op de stick aanwezig is.

M'n docker compose:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
services:
    image: openthread/border-router:latest 
    container_name: otbr
    privileged: true
    environment:
      OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=460800&uart-flow-control=0"
      OT_INFRA_IF: "eno1"
      OT_THREAD_IF: "wpan0"
      OT_REST_LISTEN_ADDR: "0.0.0.0"
      OT_REST_LISTEN_PORT: "8081"
      OT_LOG_LEVEL: 7    
    devices:
      - /dev/ttyUSB3:/dev/ttyUSB3
    restart: unless-stopped

De container wil echter niet starten.
Op basis van bovenstaande docker compose zie ik dit in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service otbr-agent: starting
Configuring OpenThread firewall...
Configuring OpenThread NAT64...
Starting otbr-agent...
[NOTE]-AGENT---: Running 0.3.0-bfb8dd9
[NOTE]-AGENT---: Thread version: 1.4.0
[NOTE]-AGENT---: Thread interface: wpan0
[NOTE]-AGENT---: Radio URL: spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=460800&uart-flow-control=0
[NOTE]-AGENT---: Radio URL: trel://eno1
[NOTE]-ILS-----: Infra link selected: eno1
[INFO]-RCP_HOS-: OpenThread log level changed to 5
50d.13:30:11.053 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:0, cmd:RESET
50d.13:30:11.053 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=0
50d.13:30:13.055 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout
50d.13:30:13.055 [I] P-SpinelDrive-: co-processor self reset successfully
50d.13:30:13.055 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
50d.13:30:13.055 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
50d.13:30:15.057 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout
50d.13:30:15.057 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
50d.13:30:15.057 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
50d.13:30:17.059 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout
50d.13:30:17.059 [C] Platform------: Init() at spinel_driver.cpp:87: Failure
50d.13:30:17.059 [D] P-SpinelDrive-: Sent spinel frame, flg:0x2, iid:0, tid:1, cmd:PROP_VALUE_GET, key:PROTOCOL_VERSION
50d.13:30:17.059 [D] P-SpinelDrive-: Waiting response: key=1
50d.13:30:19.061 [W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout

Ik zie dus wel een 'co-processor self reset successfully' maar uiteindelijk wel een '[W] P-SpinelDrive-: Wait for response timeout'

Hetzelfde met baudrate van 115200.

YAML:
1
      OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/ttyUSB3?uart-baudrate=115200&uart-flow-control=0"

Nog wat zaken zonder succes geprobeerd, waaronder:
  • /dev/usb-SONOFF_SONOFF_Dongle_Plus_MG24_6a9ecbcbf69aef118435af9061ce3355-if00-port0 in plaats van /dev/ttyUSB3, alsook via een symlink
  • Baudrate van 460800 met uart-flow-control=1 (aan) of -0 (uit)
  • Baudrate van 115200 met uart-flow-control=1 (aan) of -0 (uit)
  • &no-reset toegevoegd om een bootloop uit te sluiten
  • ModemManager uitgeschakeld via sudo systemctl stop ModemManager en daarna sudo systemctl disable ModemManager
Output van 'ls -l /dev/serial/by-id/':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDbOQz5zk9xqyJmODiPUptLomRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YEKFO0w2iFhzRJ5n3R6I5Wmp.png?f=fotoalbum_large

Docker compose met /dev/serial/by-id zoals:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
services:
    image: openthread/border-router:latest 
    container_name: otbr
    privileged: true
    environment:
      OT_RCP_DEVICE: "spinel+hdlc+uart:///dev/serial/by-id/usb-SONOFF_SONOFF_Dongle_Plus_MG24_6a9ecbcbf69aef118435af9061ce3355-if00-port0&uart-flow-control=0"
      OT_INFRA_IF: "eno1"
      OT_THREAD_IF: "wpan0"
      OT_REST_LISTEN_ADDR: "0.0.0.0"
      OT_REST_LISTEN_PORT: "8081"
      OT_LOG_LEVEL: 7    
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-SONOFF_SONOFF_Dongle_Plus_MG24_6a9ecbcbf69aef118435af9061ce3355-if00-port0:/dev/serial/by-id/usb-SONOFF_SONOFF_Dongle_Plus_MG24_6a9ecbcbf69aef118435af9061ce3355-if00-port0
    restart: unless-stopped

Geeft een
code:
1
[C] Platform------: Init() at hdlc_interface.cpp:153: No such file or directory

Iemand een tip? :)

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 22-12-2025 19:33 ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:08
Ik heb al een tijdje volgende melding staan die ik niet wegkrijg:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7tNs0nDR/1.jpg

Als ik op verzenden klik staat er press button on homewizard device for 2 seconds then select button below.
Maar ik heb geen knop...

Is een SDM230-wifi device van homewizard

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 22-12-2025 19:25 ]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Driek schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:01:
[...]

ik heb ook best veel connection lost meldingen. Draai zelf op een rpi4 met 4GB.
Waarom denk je dat het aan de hardware ligt?
Zit zelf ook te denken aan upgraden, dit zal de rpi met 8 GB zijn.

Ik zie alleen nooit dat mijn cpu / memory het zwaar hebben
Zit standaard op 1.4GB van de 2GB. Dus weinig headroom.
Heb vanmiddag de installatie van microSD overgezet naar SSD, maar nog steeds hetzelfde helaas.

Zojuist toch maar de RPi 5 8GB besteld. Komt morgen binnen. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Rivanov schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:27:
[...]

Zit standaard op 1.4GB van de 2GB. Dus weinig headroom.
Heb vanmiddag de installatie van microSD overgezet naar SSD, maar nog steeds hetzelfde helaas.

Zojuist toch maar de RPi 5 8GB besteld. Komt morgen binnen. :)
Ben benieuwd

Tijd van werken, tijd van rusten

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
skank schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:24:
Ik heb al een tijdje volgende melding staan die ik niet wegkrijg:
[Afbeelding]

Als ik op verzenden klik staat er press button on homewizard device for 2 seconds then select button below.
Maar ik heb geen knop...

Is een SDM230-wifi device van homewizard
Deze is al een tijd terug vaker voorbij gekomen, heb je al gezocht in het topic op HomeWizard? Ze bedoelen hiermee de Wifi knop. Let op dat je hem niet te lang ingedrukt houdt, want dan gaat AP mode aan en gaat hij van de wifi af.

Gallery V&A

Pagina: 1 ... 361 362 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.