Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Of heb je de vorige keer hem toevallig op de block list gezet?
Nu nog hopen dat dit blijft werken en dat het geen toevalstreffer is.
Wat ik heb gedaan om de ZBT-2 weer werkend te krijgen:
In Proxmox dit:
:strip_exif()/f/image/SNJ6yg0mwxhQuOkDjCy9vBPF.png?f=user_large)
Veranderd in dit:
:strip_exif()/f/image/Dbu25QzdfNfaNkYvoM0rXCTk.png?f=user_large)
Toen de VM opnieuw gestart. Dat leverede een werkende ZBT-2 op. Geen idee of dat komt door de andere instelling, of simpelweg het rebooten van de VM.
Vervolgens kreeg ik nog steeds de 'Sukkel, je hebt geen Thread border router' melding bij het pairen van de lamp. Na het handmatig syncen van de credentials diep in de krochten van de companion app (link van @TheFes ) werkt het pairen wel.
Nu durf ik alleen nooit meer HAOS te rebooten, bang dat de ZBT-2 er dan weer mee op houdt
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Want nu heb je gewoon gezegd, sluis alles wat ik op deze poort aansluit door naar de VM. Waar je eerder maar een enkel virtueel device doorzette.
/f/image/3schtc5ubynthZeGPINXsifm.png?f=fotoalbum_large)
Het "systeem" gebruikt 21GB aan ruimte en ik heb nog 7GB over. Die 7GB loopt meteen vol wanneer ik met esphome mijn Home assistant voice update of loopt zo vol wanneer Frigate een nachtje opnames maakt.
Die 21GB zou moeten bestaan uit Home assistant en de docker containers voor de add ons. Gebruikte add ons zijn Zigbee2MQTT, Frigate, Esphome device builder VS Code en dingen voor home assistant Voice (Whisper, Piper e.d.).
Dus hoeveel iedere container/add on opsnoept aan ruimte wordt grafisch gezien niet duidelijk.
Ik kan commandline inloggen en dan uitzoeken hoeveel ruimte iedere container inneemt. Maar is zoiets ook grafisch te krijgen, met een HACS plugin o.i.d.?
Wat ik laats gedaan heb is vanaf mijn Windows computer verbinden (via Samba) en vervolgens met TreeSize kijken waar de grote folders/files stonden.badkuip schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:31:
Ik zou wat meer willen weten over mijn schijfgebruik. Ik draai Home assistant in een VM met een 30GB disk.
[Afbeelding]
Het "systeem" gebruikt 21GB aan ruimte en ik heb nog 7GB over. Die 7GB loopt meteen vol wanneer ik met esphome mijn Home assistant voice update of loopt zo vol wanneer Frigate een nachtje opnames maakt.
Die 21GB zou moeten bestaan uit Home assistant en de docker containers voor de add ons. Gebruikte add ons zijn Zigbee2MQTT, Frigate, Esphome device builder VS Code en dingen voor home assistant Voice (Whisper, Piper e.d.).
Dus hoeveel iedere container/add on opsnoept aan ruimte wordt grafisch gezien niet duidelijk.
Ik kan commandline inloggen en dan uitzoeken hoeveel ruimte iedere container inneemt. Maar is zoiets ook grafisch te krijgen, met een HACS plugin o.i.d.?
Als je de weergave van die grafiek aanpast zie je al meer. Je kan dan ook met de muis boven de verschillende onderdelen gaan hangen voor details.badkuip schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:31:
Ik zou wat meer willen weten over mijn schijfgebruik. Ik draai Home assistant in een VM met een 30GB disk.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/GgMhv5FpxnwrOiWUZgOzQx5N.png?f=user_large)
Bij mij zijn de grote blokken het home assistant systeem zelf (blauw) en de database (geel). De addons zitten allemaal samen in de taartpunt aan de bovenkant.
edit: net geleerd, je kan in die weergave zelfs doorklikken
[ Voor 6% gewijzigd door dixet op 19-03-2026 15:07 ]
Helaas kan het op basis van IP-adres met de app niet omdat die dan een certificaat-fout geeft, heb een wildcard certificaat in gebruik. Die error bypassen zoals in een browser kan, kan blijkbaar niet.
edit: Niet ervoor bedoeld, maar ff in Direct Admin bij mijn hoster het lokale adres aan een domeinnaam gekoppeld, nu kan ik er wel bij. Eens kijken hoe de Myggbett werkt.
edit2: Nou, begint goed, HASS app klaagt telkens over "Kan apparaat niet bereiken, zorg dat je telefoon verbinding heeft met wifi".
Ik kan inloggen in de HASS app, ik kan de app gebruiken en dan zou er geen verbinding zijn?
[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 19-03-2026 16:15 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als ik op mijn werk zit kan ik prima inloggen in de HA app en deze gebruiken, maar heb ik toch echt geen verbinding via mijn wifi.Raven schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:34:
edit2: Nou, begint goed, HASS app klaagt telkens over "Kan apparaat niet bereiken, zorg dat je telefoon verbinding heeft met wifi".
Ik kan inloggen in de HASS app, ik kan de app gebruiken en dan zou er geen verbinding zijn?![]()
Je moet verbonden zijn met hetzelfde netwerk als je HA server om een Matter apparaat toe te voegen. Waarom precies weet ik ook niet als het over Matter over Thread gaat, maar goed, zoveel weet ik ook niet af van deze materie. Net zelf mijn eerste device toegevoegd.
Waarom het alleen via de app is me ook een raadsel, ik snap dat dat wellicht de meest makkelijke manier is omdat je dan de QR code kan scannen, maar de companion app biedt zelf ook de optie om een pairing code in te vullen, dat kan ook een ander device zonder camera ook prima.
Gaat het hier overigens over een Matter over Thread apparaat, of Matter over Wifi?
Nee. Althans, als ik goed begrijp wat je bedoeltSeptillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:17:
@Gizz Komt die ZBT-2 soms op als twee devices?
Want nu heb je gewoon gezegd, sluis alles wat ik op deze poort aansluit door naar de VM. Waar je eerder maar een enkel virtueel device doorzette.
Als ik kies voor een device id doorzetten i.p.v. de gehele poort komt de ZBT-2 maar 1x voor in het lijstje:
Ah, dan is Matter (over Thread) waarschijnlijk afhankelijk van mDNS, ff Googlen..... dat lijkt inderdaad het geval te zijn.TheFes schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:39:
[...]
Als ik op mijn werk zit kan ik prima inloggen in de HA app en deze gebruiken, maar heb ik toch echt geen verbinding via mijn wifi.
Je moet verbonden zijn met hetzelfde netwerk als je HA server om een Matter apparaat toe te voegen. Waarom precies weet ik ook niet als het over Matter over Thread gaat, maar goed, zoveel weet ik ook niet af van deze materie. Net zelf mijn eerste device toegevoegd.
Ik heb op mijn router-pc een programma draaien dat mDNS-verkeer forward naar andere subnets ....... oh wacht, dat is op de router-pc bij moeders, die op mijn nieuwe adres had ik daar nog niet voor ingesteld.
Gelukkig heb ik de vereiste commando's, config aanpassingen en firewallregels opgeslagen. Ff checken ...... en hetzelfde probleem. Het forwarden van mDNS werkt echter wel, HASS pikt de Chromecast uit een ander subnet op.
De sensor is Matter over Thread, als ie Matter over Wifi was (net als de 12 gen4 Shelly's verspreid door mijn woning) dan had ik geen ZBT‑2.hoeven aanschaffen....TheFes schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:39:
Waarom het alleen via de app is me ook een raadsel, ik snap dat dat wellicht de meest makkelijke manier is omdat je dan de QR code kan scannen, maar de companion app biedt zelf ook de optie om een pairing code in te vullen, dat kan ook een ander device zonder camera ook prima.
Gaat het hier overigens over een Matter over Thread apparaat, of Matter over Wifi?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Tijdens provisioning van een MoW device worden de wifi credentials van het netwerk waar de telefoon mee verbonden is gedeeld met het device. Je kan niet kiezen welk netwerk. Dus je telefoon moet op het wifi netwerk zitten en via die weg HA kunnen bereiken.
Maar ondanks alle SSL en domeinnamen heb je HA niet extern bereikbaar (zonder VPN)?
Voor MoT zal het denk ik te maken hebben met dat je telefoon direct met de border router over IP wil kletsen.
[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 19-03-2026 20:48 ]
Merk dat het aantal status updates van mn lichtsensor de laatste tijd erg omlaag is gegaan. Nog meer mensen last van?
Ik gebruik overkizz voor rolluiken en een zonnescherm. Mijn statussen werken al 3 maanden hetzelfde...MikeyMan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:17:
Geloof niet dat er veel overkiz gebruikers zijn hier?
Merk dat het aantal status updates van mn lichtsensor de laatste tijd erg omlaag is gegaan. Nog meer mensen last van?
Heb je ook een lichtsensor?Stefan1987 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:20:
[...]
Ik gebruik overkizz voor rolluiken en een zonnescherm. Mijn statussen werken al 3 maanden hetzelfde...
Ik heb ineens best een bak vertraging.
MoW, Matter over Wifi? De MYGGBETT is een Matter over Thread sensor, een gegeven dat alleen in de manual ergens is terug te vinden op een plek waar je zo overheen leest, dus waarom dit zo moet geen idee.Septillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:45:
@Raven Naast de QR code moet er ook communicatie opgezet worden. Meeste MoW devices gebruiken daar BLE voor, sommige mag ook Wifi. Maar beide waar een broswer geen controle over kan nemen.
Tijdens provisioning van een MoW device worden de wifi credentials van het netwerk waar de telefoon mee verbonden is gedeeld met het device. Je kan niet kiezen welk netwerk. Dus je telefoon moet op het wifi netwerk zitten en via die weg HA kunnen bereiken.
HASS is niet van buitenaf bereikbaar, alleen lokaal, zei het een ander subnet dan wifi. Inmiddels wel een stapje verder, had blijkbaar alleen mDNS voor IPv4 in de firewall toegestaan, IPv6 niet, dat gefixed (en de counters van de regels lopen op) maar zelfde probleem.Septillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:45:
Maar ondanks alle SSL en domeinnamen heb je HA niet extern bereikbaar (zonder VPN)?
Voor MoT zal het denk ik te maken hebben met dat je telefoon direct met de border router over IP wil kletsen.
Ook gelezen dat Matter over Thread afhankelijk is van fd00 adressen (en dus niet de al bestaande fe80), radvd had ik nog niet opgezet (IPv6 op de router werkend krijgen was al ff puzzelen, bedankt KPN) dus dat wordt de volgende stap.
Oscar Wilde
Nee die heb ik via zigbeeMikeyMan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:35:
[...]
Heb je ook een lichtsensor?
Ik heb ineens best een bak vertraging.
[Afbeelding]
Heb hier sinds kort een tahoma switch en het viel me idd op dat de updates van de lichtsensor niet goed doorkomen en soms ook de status van de screens. Heb de switch nu uit de meterkast gehaald en dichtbij de screens gezet dat lijkt beter te gaan. Maar nog niet veel nodig gehad dus moet nog verder gaan testen bij warmer en zonniger weer.MikeyMan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:17:
Geloof niet dat er veel overkiz gebruikers zijn hier?
Ben er nog niet uit waar het mis gaat. De tahoma app laat een vloeiende lijn zien. Home assistant een stuk minder vloeiend. En bij de node red change node is het helemaal karig...TheMystery schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:29:
[...]
Heb hier sinds kort een tahoma switch en het viel me idd op dat de updates van de lichtsensor niet goed doorkomen en soms ook de status van de screens. Heb de switch nu uit de meterkast gehaald en dichtbij de screens gezet dat lijkt beter te gaan. Maar nog niet veel nodig gehad dus moet nog verder gaan testen bij warmer en zonniger weer.
Even schetsen, ik heb 10kwh aan zonnepanelen en een 16kwh batterij.
Bij solar production zouden de zonnepanelen zelfs s'nachts opwekken, maar dat kan helemaal niet, dat is wat er uit de batterij gehaald wordt.
Wie kan mij op het rechte pad brengen?

[ Voor 8% gewijzigd door EricVdb500 op 20-03-2026 09:58 . Reden: afbeelding niet ook ]
1 van je twee solar bronnen geeft blijkbaar toch aan dat er iets binnekomt.EricVdb500 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:56:
Ofwel begrijp ik het niet goed, ofwel is mijn source data niet correct, maar wat ik zie in het energie dashboard kan volgens mij niet kloppen.
Even schetsen, ik heb 10kwh aan zonnepanelen en een 16kwh batterij.
Bij solar production zouden de zonnepanelen zelfs s'nachts opwekken, maar dat kan helemaal niet, dat is wat er uit de batterij gehaald wordt.
Wie kan mij op het rechte pad brengen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kijk bij de entiteiten SMA PV1 Total Yield 513 en SMA PV2 Total Yield 513
Of die in hun history ook 's nachts opwek hebben, 1 van de 2 heeft dat zo te zien.
1 van de 2 heeft naast de zonnepanelen ook de accu erop zitten lijkt het.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik weet echt niet wat doen.. voorlopig weer geen restarts meer gehad.Septillion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:23:
@skank Mm, dat MQTT herstart niet doet is dan wel raar. Device doet alles via MQTT en alleen HA doet wast met MQTT aan de andere kant. De host en supervisor zijn er alleen om het te draaien maar hebben er geen interactie mee. Dus het is gek dat HA herstart of MQTT herstart niets doen maar system restart wel...
Wat als je MQTT wat langer uit laat?
En ja, de restarts zijn raar
Heb je nog nood aan extra logs?
Of heb je die tweede sessie kunnen bekijken?
Welke stappen zou je nog ondernemen..
Nu overweeg ik de installatie van een thuisbatterij en een laadpunt geschikt voor een nu aanwezige eGolf en een toekomstige krachtigere electrische wagen.
Welke merken zijn van betrouwbare kwaliteit en integreren best met Home Assistant? In mijn omgeving heeft iemand een Huawei thuisbatterij en Smappee laadpunt en is daar tevreden over.
Zijn er aan/af te raden merken voor integratie in Home Assistant? Ik zie door de bomen het bos niet meer…
Synergie schijnt ook goed te integreren zijn.
Beide merken kunnen hoge vermogens leveren.
Edit: als je een laadpaal wil hebben van een ander merk kijk dan naar eentje met een mid kWh meter er in. Dan kan je geld verdienen door je co2 certificaten te verkopen.
[ Voor 30% gewijzigd door Impossibl3 op 21-03-2026 07:44 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Gisteren voor ik naar bed ging werkte het nog prima en vanmorgen ineens dit:
:strip_exif()/f/image/oEqraqi1LRqshuAf4h6z7wJm.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan niet vinden waar het door gekomen is. E.e.a. al opnieuw geïnstalleerd met zelfde resultaat.
Heeft dit iets met Bluetooth, Victron of HA te maken? Wat?
Victron App op Smartphone zonder sim. Alle apparaten werken normaal, alleen integratie niet meer.
P.s. Ik draai HA op een Liva Z3 plus met Bluetooth 5.0 op het moederbord.
Ik ga er vanuit dat ik dus geen extra ESP nodig heb. Mede omdat het gisteren prima werkte.
Zoals je ziet, ziet de App de apparaten wel, maar kan ze ineens niet meer instellen.
[ Voor 15% gewijzigd door PCan op 21-03-2026 17:18 ]
Wat gebruik je om het Bluetooth signaal te ontvangen, en werken andere Bluetooth devices nog wel?PCan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:48:
Hallo,
[Afbeelding]
Kan niet vinden waar het door gekomen is. E.e.a. al opnieuw geïnstalleerd met zelfde resultaat.
Victron App op Smartphone zonder sim. Alle apparaten werken normaal, alleen integratie niet meer.
Ik ga er vanuit dat ik dus geen extra ESP nodig heb. Mede omdat het gisteren prima werkte.
Zoals je ziet, ziet de App de apparaten wel, maar kan ze ineens niet meer instellen.
De Victron connect App is geinstalleerd op een smartphone waarvan Bluetooth ingeschakeld is.
Verder zit er met een USB kabel een Sonoff zigbee + WiFi dongle Max voor mijn Zigbee en Wifi apparaten op de hostpc (Linux HA OS). In de Connect app zie je de 3 Victron apparaten onder local. Onder VRM ziet hij die niet. Beheer van HA doe ik op een PC. Die heeft ook Bluetooth, maar vlgns mij speelt dat geen rol. Die laatste is niet gekoppeld met de smartphone.
Ik weet niet of VRM een rol speelt. Ik heb wel een account aangemaakt.
Ben geen ervaren Victron gebruiker.
Heb je het fysieke apparaat herstart? wellicht heeft BT een hickup en werkt dat weer na opstarten?PCan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:48:
Hallo,
[Afbeelding]
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.