Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 365 366 Laatste
Acties:

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
ivarga schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Yep , hier ook . ben niet zo blij met die nieuwe implementatie
Nee, de oude was wat dat betreft een stuk beter / stabieler.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:33

pietje63

RTFM

@water_escape , wat RobertMe zegt. Wat bij mij vaak lijkt te gebeuren is dat "tracked" wat achter loopt. Hangt af van de bron van tracker (bij mij een WPB die niet erg nauwkeurig is). Dat lijkt bij jou ook het geval te zijn met relatief hoog untracked in het uur voor negatief untracked.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:30
Ora et Labora schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:57:
[...]

Met welke URL maak je verbinding?
Intern of extern?
Heb je iets als Lets encrypt actief?
Log eigenlijk alleen maar in via intern IP adress van de HA server, 192.........:8123.
Even testje gedaan inloggen via extern toegang middels port-forwarding, zelfde melding omtrent onveilige website.
Geen idee wat Lets encrypt is.
Voor mijn gevoel is alles redelijk basis, was al blij dat ik het destijds aan de praat kreeg.
Laatst toegevoegd was weer al enkele maanden geleden One-wire om enkele temperatuur sensoren in te lezen komende van een Raspberry Pi.
Daar kan het m.i. dus niet aan liggen omdat het probleem pas deze week is ontstaan.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:22

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb sinds de 2026-01 update problemen met HACS, het wilt niet meer laden :'(

https://www.rouwette.com/

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:35
Rouwette schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:27:
Tip is ook om, als je voorzichtig wilt zijn, om niet de .0 versie gelijk te downloaden.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Rouwette schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:27:
Geen problemen met HACS hier op 2026.1, ook niet tijdens de beta's.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
petkaij schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Log eigenlijk alleen maar in via intern IP adress van de HA server, 192.........:8123.
Even testje gedaan inloggen via extern toegang middels port-forwarding, zelfde melding omtrent onveilige website.
Geen idee wat Lets encrypt is.
Voor mijn gevoel is alles redelijk basis, was al blij dat ik het destijds aan de praat kreeg.
Laatst toegevoegd was weer al enkele maanden geleden One-wire om enkele temperatuur sensoren in te lezen komende van een Raspberry Pi.
Daar kan het m.i. dus niet aan liggen omdat het probleem pas deze week is ontstaan.
Als een browser zegt dat je een unsecure connection hebt betekent dat niets anders dan dat je HTTP gebruikt en geen HTTPS.
Het verschil is dat HTTPS de data tussen browser en je device encrypt en HTTP doet dat niet.
Als je gewoon op je eigen Lan blijft is dit geen enkel probleem en kun je die melding negeren.

Als je HTTPS wilt gebruiken zul je een certificaat (zoals van Lets Encrypt) moeten installeren op je laptop, maar zoals ik al zei is dat voor lokaal verkeer echt niet nodig.
En via port forwarding vanaf het internet werken is zo wie zo erg onveilig en raad ik sterk af.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Volgende week komt het waterbedrijf een slimme watermeter installeren.
Deze schijnt ook een P1 poort te hebben. Om die uit te lezen zal ik dus een tweede P1 aansluiting naast de bestaande elektra/gas meter (Smart-Gateway, wifi) nodig zijn.
Ik dacht er aan om deze keer een tweede P1 aansluiting mbv een USB-P1 kabel te maken.

Iemand hier ervaring mee? Tips, do's/don'ts?

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

RobertMe schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Negatieve untracked bij individual devices betekent dat het verbruik van alle (individual) devices hoger is dan het totale verbruik (uit grid / opwek).
Ik heb dat bijvoorbeeld wel eens als een van m'n luchtontvochtigers in de loods vol is. De power template zegt dan "250W" maar het apparaat zelf staat te wachten om geleegd te worden (met als gevolg dat het berekende totale verbruik hoger is dan de werkelijke afname van het net). En dat gebruiken we dan weer als trigger om de bak te legen (want via Tuya of Local Tuya komt die "bak vol" sensor helaas niet binnen).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:07
Het volgende ter referentie (mocht er iemand is op zoeken). Wie Voice Assistant/HA Assist in het Nederlands wil gebruiken op zijn Pixel Watch terwijl deze en je telefoon staan zijn ingesteld in het Engels als system language is dit de truc.

Zet de keyboard instellingen op het Nederlands onder `System - Input Methods - Gboard - Languages`.

* Oesie had dit werkend tot de watch was gereset. Helaas niet gedocumenteerd dus koste aardig wat uurtjes |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Oesie op 08-01-2026 12:31 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@petkaij Via http of https?

En heb je een plaatje van de melding?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:29
Ben(V) schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:12:
Als je gewoon op je eigen Lan blijft is dit geen enkel probleem en kun je die melding negeren.

[...]
maar zoals ik al zei is dat voor lokaal verkeer echt niet nodig.
Dat is wel kort door de bocht. Als het "via LAN veilig is" dan hadden browser makers de private subnets wel uitgesloten van deze melding.
Het staat of valt dus met hoe je je LAN vertrouwd. Wellicht heb je kids die geen (admin) toegang tot HA hebben maar wel hackers aspiraties hebben. Of staat het huis vol met Chinese apparatuur. In dat geval kan het een overweging zijn om alsnog lokaal de boel te encrypten zodat niet mee te kijken / af te luisteren valt.
Het is dus een risico inschatting die de vraagsteller zelf moet maken.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:27

Sharky

Skamn Dippy!

Cimpel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:16:
Volgende week komt het waterbedrijf een slimme watermeter installeren.
Deze schijnt ook een P1 poort te hebben. Om die uit te lezen zal ik dus een tweede P1 aansluiting naast de bestaande elektra/gas meter (Smart-Gateway, wifi) nodig zijn.
Ik dacht er aan om deze keer een tweede P1 aansluiting mbv een USB-P1 kabel te maken.

Iemand hier ervaring mee? Tips, do's/don'ts?
Ik heb ooit de allergoedkoopste USB P1-kabel via aliexpress gekocht, die doet het inmiddels >2 jaar foutloos.

This too shall pass

• fiNgLaRN
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-01 18:44
rens-br schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Gisteren moest ik in korte tijd twee keer deze authenticatie doen en bij de twee keer krijg ik telkens deze melding, daar toevallig ook last van?
Ik denk eerder dat het aan een update van Home Assistant ligt. Ik heb zojuist de nieuwste versie geïnstalleerd en nu krijg ik autorisatie foutmeldingen bij Tibber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRUIpBuCl3gAUNQVNCFgs4l4GLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dKF2TeCJaaol2WLofjVAAxgV.png?f=fotoalbum_large

• rens-br
  • Nu online

rens-br

fiNgLaRN schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Ik denk eerder dat het aan een update van Home Assistant ligt. Ik heb zojuist de nieuwste versie geïnstalleerd en nu krijg ik autorisatie foutmeldingen bij Tibber.

[Afbeelding]
Ik draai nog versie 2025.12.5, dus dat heeft er bij mij in ieder geval nog niet zoveel mee te maken.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Sharky schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Ik heb ooit de allergoedkoopste USB P1-kabel via aliexpress gekocht, die doet het inmiddels >2 jaar foutloos.
Ik heb nu in Domoticz nog mijn P1 usb-kabel aangesloten, maar zou die op termijn ook graag overzetten naar HA. Welke plugin gebruik jij om die uit te lezen?

Ik lees nu mijn meterstanden in met de HomeWizard P1 meter, maar als het allemaal lokaal kan heb ik dat veel liever.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik moest even zoeken waar de periode selector was gebleven in het Energy Dashboard. Ik heb er toch wel een minuut of anderhalf in om zitten klikken op zoek naar dat ding. Staat ie gewoon onderin beeld, met een overlay. Dat moet je even weten, want heel duidelijk is het niet.

Dus als iemand de periode selector zoekt, hij zit onderaan ;)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:33
rens-br schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb nu in Domoticz nog mijn P1 usb-kabel aangesloten, maar zou die op termijn ook graag overzetten naar HA. Welke plugin gebruik jij om die uit te lezen?

Ik lees nu mijn meterstanden in met de HomeWizard P1 meter, maar als het allemaal lokaal kan heb ik dat veel liever.
Lokaal wil je?
Zelf ben ik nog steeds erg blij met mijn oplossing. Ik gebruik een serial to LAN convertor en lepel dan de (L&G 350 DSMR 5) P1- data via LAN binnen in Domoticz én Home Assistant. Dit draait nu al een jaar of 3 a 4 uitermate stabiel.

De kosten vallen wel mee.
• RJ11 kabel 2,-
• DB9 connector 9 Pin Breakout terminals 2,-
• 2kOhm weerstand 0,15
• 'Serial to LAN conv.' 17,-
Totaal dus nog geen 22 Euro!

Voordelen:
Bedraad, Stabiel, geen soldeerbout nodig en de P1 output beschikbaar over heel je LAN dus voor meerdere gebruikers.

Nadelen:
Er dient een LAN aansluiting + WCD in de nabijheid van de slimme meter aanwezig te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Qe39g6B_HYVrTvyveUNpR7Ct8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aYEEcFXOcrbCDHvf7JeheULt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfzriZ6VXj34uPQlUS5jne4P-wc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1RHk4SFCtA69igQfQSyYSN3O.jpg?f=user_large

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Johan.S schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Lokaal wil je?
Zelf ben ik nog steeds erg blij met mijn oplossing. Ik gebruik een serial to LAN convertor en lepel dan de (L&G 350 DSMR 5) P1- data via LAN binnen in Domoticz én Home Assistant. Dit draait nu al een jaar of 3 a 4 uitermate stabiel.

De kosten vallen wel mee.
• RJ11 kabel 2,-
• DB9 connector 9 Pin Breakout terminals 2,-
• 2kOhm weerstand 0,15
• 'Serial to LAN conv.' 17,-
Totaal dus nog geen 22 Euro!

Voordelen:
Bedraad, Stabiel, geen soldeerbout nodig en de P1 output beschikbaar over heel je LAN dus voor meerdere gebruikers.

Nadelen:
Er dient een LAN aansluiting + WCD in de nabijheid van de slimme meter aanwezig te zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is ook een mooie oplossing, ik heb nu deze in mijn server zitten: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel en dat werkt voor Domoticz prima en was kwestie van P1 meter kiezen en klaar. Misschien gebruik ik de verkeerde termen, maar in Home Assistant kan ik niet de juiste Integratie vinden om dat werkend te krijgen.

• petkaij
Septillion schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:39:
@petkaij Via http of https?

En heb je een plaatje van de melding?
Inloggen via http. Er is eigenlijk geen plaatje van de melding.
In de Chrome webbrowser staat een wit driehoekje met een uitroep teken erin voor het IP adres van de HA server ten teken van een onveilige website. Enige wat nu in beeld verschijnt is het logo van HA, daar blijft het beeld dus ook op staan. Zoals gezegd gebruik ik voornamelijk Chrome op een Samsung Tab met Android-12 om in te loggen op de HA server en dat heeft dus altijd gewerkt.
Safari brower geeft ook melding van onveilige HA website maar start wel door.
Zou er een melding kunnen zijn in een logbook van HA? Geen idee waarin ik dan moet kijken

• RobertMe
JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:27:
Ik moest even zoeken waar de periode selector was gebleven in het Energy Dashboard. Ik heb er toch wel een minuut of anderhalf in om zitten klikken op zoek naar dat ding. Staat ie gewoon onderin beeld, met een overlay. Dat moet je even weten, want heel duidelijk is het niet.

Het staat anders in een volledig hoofdstuk in de release blogpost, incl screenshot.
En die post hoor je sowieso te lezen voor de breaking changes O-)

• JanHenk
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Het staat anders in een volledig hoofdstuk in de release blogpost, incl screenshot.
En die post hoor je sowieso te lezen voor de breaking changes O-)
Heb ik te snel overheen gelezen, laten we het daar maar op houden (want ik heb oprecht wel op de release notes geklikt) :+

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-01 08:32
rens-br schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Dat is ook een mooie oplossing, ik heb nu deze in mijn server zitten: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel en dat werkt voor Domoticz prima en was kwestie van P1 meter kiezen en klaar. Misschien gebruik ik de verkeerde termen, maar in Home Assistant kan ik niet de juiste Integratie vinden om dat werkend te krijgen.
Ik gebruik deze, en werkt zoals bij Domoticz: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

Home Assistant moet natuurlijk wel toegang hebben tot de seriele poort, en daar kan maar 1 tegelijk gebruik van maken. Heb je Home Assistant in docker draaien? Dan moet je die docker wel toegang geven aan de seriele poort.

[ Voor 6% gewijzigd door adjego op 08-01-2026 13:47 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@petkaij Dat klinkt (want geen plaatje) mij als een standaard melding voor een http site. Gewoon negeren.

En Chome en Safari zijn op zelfde device? Dan eens een cache clean van Chrome doen. Dit klinkt mij niet als een HA issue maar een Chrome / tablet issue.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

adjego schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Ik gebruik deze, en werkt zoals bij Domoticz: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

Home Assistant moet natuurlijk wel toegang hebben tot de seriele poort, en daar kan maar 1 tegelijk gebruik van maken. Heb je Home Assistant in docker draaien? Dan moet je die docker wel toegang geven aan de seriele poort.
Perfect, dat was precies wat ik zocht! Had al wel gelezen dat er maar één apparaat tegelijk de spullen uit kan lezen. Dus moet even een goed moment kiezen om te Domoticz helemaal vaarwel te zeggen.

Ik gebruik overigens inderdaad Docker, dus heb in mijn docker-compose file al de juiste regel staan (nu nog wel uitgecommentarieerd), dus bij het omzetten kan hij bij HA erbij en bij Domoticz eraf.

Idealiter maak ik de data ook beschikbaar op het netwerk en laat Domoticz / HA de data daar vanaf halen, maar daar moet ik dan ook weer nieuwe hardware voor kopen en dat wil ik dan momenteel weer niet.

Edit, inmiddels toegevoegd aan HA, ik had het onderstaande in mijn docker-compose staan, dus het was niet nodig om de specifieke regel toe te voegen in devices:
volumes:
- /run/dbus:/run/dbus:ro

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 08-01-2026 15:02 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:27:

Jammer, je kunt nu geen screenshot meer maken.
De periode selector of de bovenbalk zit altijd door het dashboard heen...

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

PeteSplit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Jammer, je kunt nu geen screenshot meer maken.
De periode selector of de bovenbalk zit altijd door het dashboard heen...
Aan de andere kant kun je nu wel fatsoenlijk vergelijken op bijv je smartphone zonder dat je steeds terug naar boven moet scrollen om de periode te veranderen. Dat is wel een hele verbetering zo.

Hier stond een dode link.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

strandbal schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Aan de andere kant kun je nu wel fatsoenlijk vergelijken op bijv je smartphone zonder dat je steeds terug naar boven moet scrollen om de periode te veranderen. Dat is wel een hele verbetering zo.
Ik gebruik het niet meer op de mobiel sinds de wijzigingen vorig jaar.
Het energy dashboard liep helemaal vast en moet de app dan opnieuw opstarten.
Ik heb alle individual devices verwijderd en dan ging het maar net (langzaam scrollen).
Nu met de summary gaat het goed.

Op de laptop maakte ik screenshots van het maand overzicht,
dat gaat nu niet meer in een keer.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:22

Rouwette

Rouwette.com

Hier heb ik een Pi zeroW in de meterkast met de USB kabel aan de slimme meter met P1 Monitor erop, die stuurde voorheen naar Domoticz en nu al een hele tijd via MQTT naar HA.

https://www.rouwette.com/

• petkaij
Septillion schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:50:
@petkaij Dat klinkt (want geen plaatje) mij als een standaard melding voor een http site. Gewoon negeren.

En Chome en Safari zijn op zelfde device? Dan eens een cache clean van Chrome doen. Dit klinkt mij niet als een HA issue maar een Chrome / tablet issue.
Bedankt voor de tip, hoe simpel kan het zijn.
Probleem is opgelost.
En idd het witte driehoekje met uitroep teken staat er gewoon, niet eerder opgemerkt. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door petkaij op 08-01-2026 15:12 ]

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:18

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[...]

[Afbeelding]
Same here, ik update nooit meteen als iets uit komt maar ditkeer wel. Meteen weer een leermomentje. TP-Link (HACS) en Tibber zijn beide kapot |:(

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@rens-br Waarom niet de HomeWizard koppelen? Die API is lokaal. Je kan hem volgens mij alleen niet configureren zonder cloud/account.

Je zou de serial ook naar een ser2net docker kunnen leiden. En dan over IP dus voeren aan HA en Domoticz.

Of twee serial-USB kabels aansluiten, dat kan ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 08-01-2026 15:57 ]

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-01 09:37

Erik80

Sinds 1980

frankwopereis schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Same here, ik update nooit meteen als iets uit komt maar ditkeer wel. Meteen weer een leermomentje. TP-Link (HACS) en Tibber zijn beide kapot |:(
Tibber kun je fixen door nieuwe credentials aan te maken. Zie hier het issue en de beschrijving van de fix

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Septillion schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:55:
@rens-br Waarom niet de HomeWizard koppelen? Die API is lokaal. Je kan hem volgens mij alleen niet configureren zonder cloud/account.
Die heb / had ik ook gekoppeld zitten, maar aangezien dat weer een los stuk hardware is en HomeWizard de laatste tijd best wel wat problemen heeft met stabiliteit enzo, wil ik daar eigenlijk niet (meer) afhankelijk van zijn.
Je zou de serial ook naar een ser2net docker kunnen leiden. En dan over IP dus voeren aan HA en Domoticz.

Of twee serial-USB kabels aansluiten, dat kan ook.
Twee serial kabels zou inderdaad ook kunnen ja. Ik heb nu Domoticz meter gewoon uitgezet en in HA gezet. Domoticz gaat op termijn toch uitgeschakeld worden. Alle devices staan nu in HA, gisteren mijn watermeter al overgezet van ESPEasy, naar ESPHome, 99% van mijn scripts heb ik overgezet en belangrijkste HA heeft een erg hoge WAF.

Enige reden waarom ik Domoticz 'erbij' zou willen hebben is voor de veel logischere / mooiere grafieken en datalogging.

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04:34
Ik probeer een aantal blueprints te gebruiken in HA, ik heb de volgende toegevoegd:
  • ZHA - Tuya 2-Button Scene Switch
  • ZHA - Tuya 4-Button Scene Switch
  • Paulmann Gent 2 (501.40) - ZHA
Deze drie apparaten zijn ook netjes toegevoegd in ZHA en gebruik van de knoppen worden ook netjes geregistreerd.

Echter wanneer ik een blueprint wil gebruiken kan ik bovenstaande apparaten niet selecteren uit de lijst, zie als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY2vZwaFXHhKl29EH7qo4rQNoXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V4zWrSX6rkY4oli3YZ0gl8rJ.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik fout waardoor ik de schakelaars niet kan selecteren wanneer ik een blueprint wil gebruiken?

• RobertMe
strandbal schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Volgens mij kon dat vroeger ook al. En is dat specifiek met de aanpassingen van 2025.12 komen te vervallen. Volgens mij stond voeger de balk gewoon vast bovenaan over de hele breedte. Met 2025.12 is die balk smaller geworden waardoor die (op desktop) alleen boven de linker kolom stond. Waarbij die ook gewoon "in" de pagina stond en mee scrollde buiten beeld. Nu hebben ze hem dan helemaal gewijzigd en staat die vast onderaan incl over de inhoud heen.

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:02

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

[...]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde probleem. HA teruggezet naar versie 2025.12.5 , nu werkt Tibber weer

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:27

Sharky

Skamn Dippy!

Is het inherent aan webhooks dat er een leeg bestand wordt gedownload? Ik gebruik de volgende url als trigger van een automation: https://<mijndomein>/api/webhook/UniekeWebhook-ID

Dit werkt prima en de automation start zodra je de url opent, precies voglens plan. Alleen wordt er telkens (ongeacht de browser) een leeg bestand gedownload zonder extensie en met als bestandsnaam de unieke webhook-ID. Ik weet dat er mensen zijn die gasten in hun huis dingen laten doen zonder dat ze de app moeten hebben maar door bijvoorbeeld een qr-code te scannen, maar op deze manier is het niet heel gebruiksvriendelijk.

This too shall pass

• rens-br
  • Nu online

rens-br

rens-br schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Gisteren moest ik in korte tijd twee keer deze authenticatie doen en bij de twee keer krijg ik telkens deze melding, daar toevallig ook last van?

[Afbeelding]
Net in ieder geval de stappen uitgevoerd die onder 'Using custom application credentials' staan, nu werkt het weer en via die manier zou het ook wat langer moeten blijven werken.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
frankwopereis schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:41:
[...]

[ Voor 24% gewijzigd door Ferra op 08-01-2026 22:08 ]

• Ferra
  • Niet online
De TP-link smart home integratie zet al mijn P115 plugs in error na een firmware update bij tapo. Ze hebben nu een nieuw encryptieschema (“TPAP”) die HA niet ondersteund. Even de third party ondersteuning in de Tapo app uit en weer aan zetten, en de entiteiten herladen en het werkt weer

[ Voor 17% gewijzigd door Ferra op 08-01-2026 22:07 ]

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Brynnie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:20:
Iemand enig idee waarom onderstaande automatisatie soms (5% van de tijd?) faalt? Snapshot wordt dan niet gemaakt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Snapshot test
description: ""
mode: single

trigger: []

condition: []

action:
  - variables:
      ts: "{{ now().strftime('%Y%m%d_%H%M%S') }}"
      snapshot_path: "/config/www/notificaties/test_{{ ts }}.jpg"
      snapshot_url: "/local/notificaties/test_{{ ts }}.jpg"

- action: camera.snapshot
    target:
      entity_id: camera.deurbel
    data:
      filename: "{{ snapshot_path }}"

- delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 2
      milliseconds: 500

- action: notify.notify_mij
    data:
      data:
        image: "{{ snapshot_url }}"

Ook wanneer ik minuten later kijk, staat er geen snapshot. De wait is dus volgens mij het probleem niet.
Brynnie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:04:
Als ik een notificatie stuur en ik voeg er een locatie aan toe, bvb url: /dashboard-boodschappen/0, dan opent de home assistant app op dat dashboard. Maar als home assistant al open is wanneer ik op de notificatie klik, dan komt de home assistant app op de voorgrond in het laatste dashboard dat actief was, en wordt de url volledig genegeerd.

Is er een mogelijkheid om die navigatie naar het juiste dashboard altijd te forceren?

Ik gebruik de iOS versie van de app.
Ik wil niet spammen, maar heeft iemand enig idee / suggestie om mijn vragen te helpen oplossen? O-)

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:28
Wat zie je bij traces staan? En staat er ook iets in de logging hierover? Als je in System > Logs bent, dan kun je rechtsboven op het Download icoontje drukken om uitgebreidere logging te downloaden.

Edit: Dit is gericht op je eerste probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door tagican op 08-01-2026 23:41 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:23
Brynnie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:54:
[...]

[...]

Ik wil niet spammen, maar heeft iemand enig idee / suggestie om mijn vragen te helpen oplossen? O-)
Ik zou de mode op Restart zetten en een wait-template toevoegen.
Iets als:
YAML:
1
2
3
4
  - wait_template: >
      {{ snapshot_path is file }}
    timeout: "00:00:10"
    continue_on_timeout: false

(Ik weet niet of dit werkt, maar iets in die richting).
En dan ook iets om de snapshot te verwijderen wellicht.
Dan wacht je niet op tijd (delay) want dat zegt niks of er wel of geen snapshot is gemaakt, maar op resultaat.

Maar eerst kijken of de automatisering uberhaupt uitgevoerd is, dan weet je of de automatisering niet goed is of dat er geen snapshot is geweest.

Je tweede vraag, volgens mij is dat altijd een probleem binnen IOS maar dat kan ik fout hebben. Wellicht is er iets mogelijk binnen geautomatiseerde taken op de Iphone, als je de notificatie binnen krijgt, sluit Home Assistant bijvoorbeeld. Als je de notificatie dan opent, gaat het wel goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Ora et Labora op 09-01-2026 08:21 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mijn vraag

Ik gebruik home assistant en voor presence detection gebruik ik de companion app. Echter lijkt dit alleen te werken als de companion app opgestart is. Niet iedereen denkt eraan als de telefoon een keer uit is geweest.

Hoe hebben jullie dat opgelost. Automatisch opstarten van de companion app lijkt niet mogelijk op IOS 26.

Karig voor eigen topic => schopje

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 10-01-2026 12:00 ]

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ferra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:07:
De TP-link smart home integratie zet al mijn P115 plugs in error na een firmware update bij tapo. Ze hebben nu een nieuw encryptieschema (“TPAP”) die HA niet ondersteund. Even de third party ondersteuning in de Tapo app uit en weer aan zetten, en de entiteiten herladen en het werkt weer
Moest er even de app voor updaten inderdaad maar dat lost het wel op ja. Top thnx.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:34
Ik heb hier een Unifi deurbell, en heb deze aan HA hangen.

Als er nu aangebeld wordt, dan speelt er een geluid over de Sonos speaker en dit werkt echt prima.

Echter gebeurd het wel eens dat iemand nog een keer aan belt/wil bellen, echter duurt het heel lang voordat je opnieuw de bel in kunt drukken en dat er dan weer geluid over de speakers gaat.

Weet iemand hoe dit op te lossen is?
Daarnaast wil ik ook het liefst de snapshot optie gebruiken, dat als er muziek afspeelt, dat hij daarna dan weet verder gaat, maar ook dit krijg ik niet lekker werkend (zit overigens niet in deze code)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: "deurbel sonos nieuw "
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.doorbell_lite_doorbell
    to:
      - "on"
conditions: []
actions:
  - action: media_player.media_stop
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: media_player.sonos_woonkamer
  - action: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.7
    target:
  - target:
      entity_id:
        - media_player.sonos_woonkamer
    data:
      media:
        media_content_id: /local/mp3-sounds/doorbell-shortened.mp3
        media_content_type: music
        metadata:
          navigateIds:
            - {}
            - media_content_type: ""
              media_content_id: __MANUAL_ENTRY__
          browse_entity_id: media_player.sonos_woonkamer
    action: media_player.play_media
mode: restart

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-01-2026 21:32 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Wachten... schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:42:
Ik heb hier een Unifi deurbell, en heb deze aan HA hangen.

Als er nu aangebeld wordt, dan speelt er een geluid over de Sonos speaker en dit werkt echt prima.

Echter gebeurd het wel eens dat iemand nog een keer aan belt/wil bellen, echter duurt het heel lang voordat je opnieuw de bel in kunt drukken en dat er dan weer geluid over de speakers gaat.

Weet iemand hoe dit op te lossen is?
Daarnaast wil ik ook het liefst de snapshot optie gebruiken, dat als er muziek afspeelt, dat hij daarna dan weet verder gaat, maar ook dit krijg ik niet lekker werkend (zit overigens niet in deze code)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: "deurbel sonos nieuw "
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.doorbell_lite_doorbell
    to:
      - "on"
conditions: []
actions:
  - action: media_player.media_stop
    data: {}
    target:
  - action: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.7
    target:
  - target:
      entity_id:
        - media_player.sonos_woonkamer
    data:
      media:
        media_content_id: /local/mp3-sounds/doorbell-shortened.mp3
        media_content_type: music
        metadata:
          navigateIds:
            - {}
            - media_content_type: ""
              media_content_id: __MANUAL_ENTRY__
          browse_entity_id: media_player.sonos_woonkamer
    action: media_player.play_media
mode: restart
Deurbel vervangen staat ook nog op mijn lijstje, in de todo had ik deze link opgeslagen:
https://johnzanussi.com/p...doorbell-chime-with-sonos

Die doet volgens mij wat jij wilt bereiken.

• Wachten...
frankwopereis schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Deurbel vervangen staat ook nog op mijn lijstje, in de todo had ik deze link opgeslagen:

Ik heb precies dat geprobeerd waar jij naar gelinkt hebt, maar dat werkt hier dus niet.
Maar voordat ik uberhaupt met de snapshot functie aan de slag ga, wil ik dat iemand gewoon voor een tweede keer aan kan bellen en dat alles dan opnieuw afgespeeld wordt.

Als iemand binnen 6 seconden nog een keer drukt, dan gebeurd er dus niks, dat is echt heel vervelend. Dus hoe kan ik er nou voor zorgen dat als de bel weer ingedrukt wordt, dat de hele automation opnieuw gaat lopen.

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Wachten... schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Ik heb precies dat geprobeerd waar jij naar gelinkt hebt, maar dat werkt hier dus niet.
Maar voordat ik uberhaupt met de snapshot functie aan de slag ga, wil ik dat iemand gewoon voor een tweede keer aan kan bellen en dat alles dan opnieuw afgespeeld wordt.

Als iemand binnen 6 seconden nog een keer drukt, dan gebeurd er dus niks, dat is echt heel vervelend. Dus hoe kan ik er nou voor zorgen dat als de bel weer ingedrukt wordt, dat de hele automation opnieuw gaat lopen.
Kijk eens naar je mode restart aan het eind. Wellicht is je actie nog bezig terwijl je alweer iets vraagt.

Ik vind trouwens dat je mensen die 2x binnen 6 seconden aanbellen buiten mag laten staan

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:15
Rivanov schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Ja. Met de RPi 5 totaal geen issues meer en HA is rock solid. :)
Hoe ben je overgestapt?
Versie installatie met backup terugzetten, of gewoon de ssd omgehangen van de 4 naar de 5?

Tijd van werken, tijd van rusten

• Wachten...
frankwopereis schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Kijk eens naar je mode restart aan het eind. Wellicht is je actie nog bezig terwijl je alweer iets vraagt.

Ik vind trouwens dat je mensen die 2x binnen 6 seconden aanbellen buiten mag laten staan
Ik heb even Gemini om hulp gevraagd, en er zit een soort cooldown periode op, om doorbranden van de transformator te voorkomen (klinkt ergens logisch) Het is alleen wel irritant, want bij een normale bel, kun je wel meerdere keren achter elkaar aanbellen.

En hoewel ik het met je eens ben dat binnen een paar seconden nogmaals te drukken, vind ik 9 seconden (heb het even officieel gemeten) wel heel lang, en is het soms echt wel handig als er 2x aangebeld kan worden. Wij horen niet altijd de deurbel, wegens stofzuigen o.i.d.

Ik heb ook even gekeken naar de event.doorbell_lite entity maar ondanks de seconden er bij staan, veranderd de state niet als je binnen bijvoorbeeld 2 seconden nog een keer drukt

Mocht iemand een oplossing hebben of vinden, dan hoor ik het heel erg graag.

• doerakje
  • Laatst online: 07:08
Wachten... schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Een mogelijke oplossing met een andere invalshoek:
Maak een automation die start zodra er wordt gebeld. Laat die automation het belsignaal geven na 9 seconden. Evt nog verder uitwerken met voorwaarden, zoals geen actie als de deur na het 1e belsignaal is opengegaan o.i.d.

You can't be late until you show up

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Driek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Hoe ben je overgestapt?
Versie installatie met backup terugzetten, of gewoon de ssd omgehangen van de 4 naar de 5?
Verse installatie met back-up terugzetten. Want de HA installatie voor de RPi 4 werkt niet op de 5. Althans, zo begreep ik het. Dus heb de image gebruikt voor de RPi 5 en daarna simpelweg back-up terugzetten. Echt heel simpel. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ora et Labora schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Ik zou de mode op Restart zetten en een wait-template toevoegen.
Iets als:
YAML:
1
2
3
4
  - wait_template: >
      {{ snapshot_path is file }}
    timeout: "00:00:10"
    continue_on_timeout: false

(Ik weet niet of dit werkt, maar iets in die richting).
En dan ook iets om de snapshot te verwijderen wellicht.
Dan wacht je niet op tijd (delay) want dat zegt niks of er wel of geen snapshot is gemaakt, maar op resultaat.

Maar eerst kijken of de automatisering uberhaupt uitgevoerd is, dan weet je of de automatisering niet goed is of dat er geen snapshot is geweest.

Je tweede vraag, volgens mij is dat altijd een probleem binnen IOS maar dat kan ik fout hebben. Wellicht is er iets mogelijk binnen geautomatiseerde taken op de Iphone, als je de notificatie binnen krijgt, sluit Home Assistant bijvoorbeeld. Als je de notificatie dan opent, gaat het wel goed.
De automatisering is uitgevoerd en de trace toont geen problemen. Dat is net het vreemde aan de situatie.
Het lijkt erop dat de snapshot in bepaalde omstandigheden (?) gewoon niet gemaakt wordt. Op het ogenblik van de action wordt de snapshot niet gemaakt, maar de snapshot staat er ook niet als ik nadien naar de folder ga om de files te bekijken.

@tagican De trace toont geen enkele fout, daar lijkt het alsof alles als gepland verlopen is.

wait_template ken ik (nog) niet. Zal ik eens onderzoeken.
De genomen snapshots verwijderen gebeurt al automatisch elke nacht om middernacht.

Het iOS probleem lijkt een vervelend iOS issue te zijn. Moet toch ook oplosbaar zijn? Net zoals actionable notifications vervelend weergegeven worden in iOS.

[ Voor 10% gewijzigd door Brynnie op 09-01-2026 16:11 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Wachten... Ik die functie hier juist eigenlijk in willen bouwen :+ Al die ongeduldige postbezorgers die binnen 10 seconden weer aanbellen zijn juist super irritant....

Maar kijkende naar dit issue, als je op het event entity of je binary_sensor geen wijziging ziet voor de tweede keer drukken dan stuurt Unifi het dus gewoon niet door. Dus kan je er ook niets aan doen in HA. Lijk er op de G4 bij mijn schoonouders ook geen optie voor te zien in Unifi.

En voor het weer verder gaan qua spelen, heb je niet gewoon bij media_player.play_media om Announce aan te zetten? Dan is het gewoon een overlay over wat er dan speelt.

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-01 22:23

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Voor de liefhebber die het misschien nog niet weten, in de HA versie 2026.1.0 als je daar rechtsboven naar de Assist gaat zie je een radertje. Als je die aanklikt krijg je een nieuwe LABO layout voor de Assist die goed werkt !!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@DexterDee (en wellicht ook andere P1 ethernet Pro+ gebruikers): gebruik jij de passthrough op dat ding? Krijg de mijne niet aan de gang en ik zou deze graag behouden ivm parallel kunnen draaien HA en domoticz.
Maar even eigen topic aangemaakt: Ethernet P1 Pro+ dongle output werkt niet

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 20:32
frankwopereis schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Kijk eens naar reolink ;)
Zelf ook aantal deurbellen gehad, en enorm tevreden van reolink

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 20:32
IS er iemand die de activity manager card gebruikt?
https://github.com/pathofleastresistor/activity-manager-card

Lijkt me zeer handig als vervangend op de check button card die niet meer maintained is.
Alleen lijkt die card (activity) vreemde dingen te doen

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01 11:12
@richards3 Thuisdetectie vanaf WIFI connectiviteit / bluetooth. Dit werkt veelal betrouwbaarder

[ Voor 92% gewijzigd door Septillion op 10-01-2026 12:00 . Reden: Mention ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Sinds 2025-12-5 (?) heb ik iets raars met mijn fasebewaking in Home assistant.
Ik heb twee meters, en dus ook 2 P1 meters.
De som daarvan is mijn totale faselast. Poepie-eenvoudig, en toch loopt de totaal meting soms minuten achter op de daadwerkelijke som.

P1=23.387
P1_upd=2026-01-10 12:28:08.640093+00:00

EXT=0
EXT_upd=2026-01-10 12:27:05.249758+00:00

TOT=24.05
TOT_upd=2026-01-10 12:26:54.390263+00:00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3rZzh18TXBPc-OI__NtuxiAZ_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdXpWeHNGRJIs3etdMHNfuK3.png?f=fotoalbum_large

edit:
nvr mnd
door latere toevoegingen er boven, zijn ze in een trigger template van de sensoren erboven terecht gekomen :F

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 10-01-2026 14:12 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

-

[ Voor 100% gewijzigd door JBS op 10-01-2026 22:52 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:13
Ik zie bij verschillende van mijn Zigbee aangesloten apparaten dat ze meermaals per dag unavailable worden en dan meteen weer beschikbaar zijn. Functioneel nooit iets van gemerkt maar dacht vraag het toch even na of het normaal is of niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYSkEfFagdAm7CMi4UQYBz9QMS8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7fGuKUZ9VIULidy7B6yRLcqO.png?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Card Nox ZHA, Z2M of DeConz?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
@Septillion, ZHA. Dit specifieke punt zit max 2m van de zender af.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:55

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Card Nox schreef op zondag 11 januari 2026 @ 01:20:
Heb je deze “regels” voor zigbee toevallig al nagelopen? https://www.home-assistan...angecoverage-optimization

Je hebt namelijk een aantal dingen waar je jezelf aan moet houden. Veel dingen kan je ook controleren door te checken hoe je netwerk er nu uitziet met de visualization knop in ZHA instellingen van de zigbee dongle.

Wanneer er teveel zigbee apparaten met een batterij op de dongle zelf zitten, dan zul je die moeten verplaatsen naar de always-on zigbee apparaten met een stekker of lamp. Dat kan je doen door de batterij even los te halen en weer terug in te schakelen op de locatie waar het apparaat zich permanent bevindt.

Let ook op bekabeling van de dongle. USB2.0 werkt beter dan 3.0. Kabels moeten shielded zijn, zo min mogelijk apparatuur in de omgeving van de dongle. Vooral zo min mogelijk wifi of Bluetooth antennes. Die werken namelijk ook 2.4GHz. Net als zigbee. :)

Good luck!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:35

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik heb het nieuwe vermogensdeel van het HA energie dashboard ingesteld.
En dus net de batterij een beetje bijgeladen, maar nu telt die het net vermogen bij het batterij vermogen op.
Dat klopt niet helemaal aangezien het batterij vermogen ook al in het net vermogen zit.

Ik heb een Victron systeem en heb nu de "System bus Charge power" als vermogens meter ingesteld.

iemand een tip hoe het wel goed krijg? dus het batterij deel (groenig) als onderdeel in het vermogen van het net (licht blauw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmAxPceDQbti0FVvJ3jppurwZI0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OGlQYFhOR62hcbTAgbCwieT3.jpg?f=user_large

- leeg -

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-01 20:47
Wachten... schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Wellicht een optie om ook een paar lampen in het huis te laten knipperen?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
luigi87 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:15:
Ik heb het nieuwe vermogensdeel van het HA energie dashboard ingesteld.
En dus net de batterij een beetje bijgeladen, maar nu telt die het net vermogen bij het batterij vermogen op.
Dat klopt niet helemaal aangezien het batterij vermogen ook al in het net vermogen zit.

Ik heb een Victron systeem en heb nu de "System bus Charge power" als vermogens meter ingesteld.

iemand een tip hoe het wel goed krijg? dus het batterij deel (groenig) als onderdeel in het vermogen van het net (licht blauw).

[Afbeelding]
De power sensor voor het laden van je batterij moet negatieve waardes geven om het kloppend te krijgen. Bij ontladen moet het positief zijn.

Als dat niet het geval is, kun je er een template sensor voor maken.

Home Assistant configuratie

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:15
op de home page van home-assistant.io staat een voorbeel dlovelace.
Daarin zit dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3ABKJrhlmTA_90s9UJsL72TRSc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XSTUI6E92XsohkVlROsvmxLU.png?f=user_large

hoe kan ik dat stukje met de bank (icon) en rechts de temperatuur.
Je zou denken dat het met standaard elementen moet kunnen maar ik krijg het helaas niet gevonden

Tijd van werken, tijd van rusten

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-01 11:12

CWH

Een van de smartplugs is ter ziele gegaan, (Silvercrest/Zigbee met energiemeting).
Nu zag ik dat de huidige Silvercrest pluggen geen Zigbee maar Matter ondersteunen. Dit geldt trouwens ook voor de nieuwe pluggen van de Ikea.
Werkt de energiemeting van deze Matter pluggen in HA betrouwbaar? Las dat dat bij Homey (nog?) niet is.
Of kan ik beter bij Zigbee blijven en bv de Nous A1Z aanschaffen?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@luigi87
Laden = negatief
Ontladen = positief
Zie Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Indien dat niet het geval is moet je een template sensor maken die de polariteit flipt.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
Driek schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:11:
op de home page van home-assistant.io staat een voorbeel dlovelace.
Daarin zit dit:
[Afbeelding]

hoe kan ik dat stukje met de bank (icon) en rechts de temperatuur.
Je zou denken dat het met standaard elementen moet kunnen maar ik krijg het helaas niet gevonden
Dat is een heading card.

Home Assistant configuratie

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Septillion schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:14:
@luigi87
Laden = negatief
Ontladen = positief
Zie Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Indien dat niet het geval is moet je een template sensor maken die de polariteit flipt.
Dank :)
twijfelde er al aan, ga hem even aanpassen.

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:08:
[...]

De power sensor voor het laden van je batterij moet negatieve waardes geven om het kloppend te krijgen. Bij ontladen moet het positief zijn.

Als dat niet het geval is, kun je er een template sensor voor maken.
Top, had al het vermoeden gekregen na het plaatsen van het bericht, thanks voor de bevestiging

- leeg -

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@CWH Op zich is Matter nu prima geïntegreerd in HA. Maar meting zal vooral nog van de plug afhangen.

Alleen zomaar spreken over Matter is alleen vrij zinloos. De netwerktechnologie noemen is net zo belangrijk. Zo zijn Shelly's Matter over Wifi en doet Ikea bijvoorbeeld Matter over Thread. Beide gebruiken zelfde protocol maar netwerk erachter is dus compleet anders. Dat maakt ook uit wat je er voor nodig hebt.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Hoe ZHA availability definieert weet ik niet. Want punt is, Zigbee van zichzelf heeft geen mogelijkheid voor availability. Dus dat kan alleen bepaald worden door "ik heb het apparaat al even niet gehoord". Bij een netstroom device is een reactie op te vragen (gewoon even een status opvragen) maar bij een batterij device niet. Die zijn steeds volledig in slaap en reageren niet op een status opvraag. En sommige devices kunnen dan prima uuuuuren still zijn omdat ze niets te melden hebben.

Maar in dit geval is het wel raar dat het zich steeds voor lijkt te doen vlak voor een device een state doorgeeft, dat is wel raar. De vraag is dus beetje, hoe hanteert ZHA dat een device unavailable is? Bij Z2M is dit (per device) instelbaar en staat het zelfs standaard uit.

Maar als een device wel gewoon direct reageert zou ik me er eigenlijk gewoon geen zorgen over maken.

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-01 15:35
Hoi allen! Sedert deze week mijn eerste Reolink hangen (deurbel) en ik probeer mij in te leren om thuis zoveel mogelijk te automatiseren met oog op extra camera's. Home Assistant lijkt de volgende stap en brengt mij hier!
Als beginner vind ik het moeilijk om de juiste hardware te zoeken voor mijn noden. Ik vond alvast Home Assistant Green die mij met HA zou kunnen doen starten. Is dit een goeie keuze of zijn er betere keuzes rond de 100€ (marktplaats) op langere termijn?

De Reolink deurbel en 3 camera's zijn de belangrijkste reden, waarbij ik ook zou opteren voor een Reolink NVR om rich notifications op mijn gsm te krijgen. Ik lees veel over NUC, mini pc, Thin Clients, ... maar het aanbod is overweldigend om uit te kiezen als beginner. Beperk ik mij te veel met de HA Green? Het plug&play-gehalte heeft wel voorrang gezien mijn beperkte kennis.

Dank om mij in de juiste richting te wijzen!

[ Voor 6% gewijzigd door Stijnley op 11-01-2026 12:29 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:00

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Stijnley schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:20:
Ik lees veel over NUC, mini pc, Thin Clients, ... maar het aanbod is overweldigend om uit te kiezen als beginner. Beperk ik mij te veel met de HA Green? Het plug&play-gehalte heeft wel voorrang gezien mijn beperkte kennis.

Dank om mij in de juiste richting te wijzen!
Je kan ook beginnen met een mini computer van marktplaats en dan ben je onder de 50 euro klaar. Bestel je er een zigbee stick bij en ga je rustig opbouwen. Hier is voldoende expertise aanwezig, maar online ook en Ai is je vriend tegenwoordig :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:15
Card Nox schreef op zondag 11 januari 2026 @ 01:20:
Als alle zigbee devices dat hebben is dat een indicatie dat er meerdere niet bevestigde berichten verstuurd zijn tussen ZHA watchdog en coordinator). Door de watchdog wordt dan de coordinator herstart en zijn alle verbonden devices gedurende een paar seconden unavailable.

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-01 15:35
peterpijpelink schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Je kan ook beginnen met een mini computer van marktplaats en dan ben je onder de 50 euro klaar. Bestel je er een zigbee stick bij en ga je rustig opbouwen. Hier is voldoende expertise aanwezig, maar online ook en Ai is je vriend tegenwoordig :)
Dankje! Ik merk inderdaad dat een mini PC iets meer futureproof is. Kan je een minimum aan specs aanraden gezien de 4 camera's die er zeker op moeten passeren? Ik zie toch veel verschillende mini-pc's passeren. Ik kijk zeker ook tweedehands.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Stijnley schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Dankje! Ik merk inderdaad dat een mini PC iets meer futureproof is. Kan je een minimum aan specs aanraden gezien de 4 camera's die er zeker op moeten passeren? Ik zie toch veel verschillende mini-pc's passeren. Ik kijk zeker ook tweedehands.
pak iets met 8GB en wat disk opslag (ssd 128GB) als je ook videobeelden wilt opslaan, maar vraag is natuurlijk wat je wilt bereiken, ga je 3 maanden video van 4 camera's opslaan, dan praat je over andere specs. Een HP T520 of T630 systeem is veel gebruikt als voorbeeld. Die staan er voldoende op marktplaats. En uiteraard hier op vraag en antwoord staan er advertenties. Even zoeken op home assistant en je ziet voldoende keus.

[ Voor 8% gewijzigd door peterpijpelink op 11-01-2026 13:11 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• RobertMe
Ik heb een Intel N5105 based systeem met 8GB. Die zwakke CPU is echt ruim voldoende. Maar die 8GB RAM zit al een jaar ram (:+) vol. Niet perse door HA zelf, maar ook de zaken ernaast. DSMR Reader lust ook ik meen een 700MB. En iets als Paperless-NGX pakt iets over 1GB.
Ik zou dus eerder gewoon 16GB aanraden. Zeker met de huidige prijzen waarbij een afgeschreven systeem met het dubbele RAM waarschijnlijk goedkoper is dan later nog nieuw RAM moeten kopen. Of zoals in mijn geval gesoldeerd RAM en uberhaupt niet kunnen vervangen / uitbreiden.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

RobertMe schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Ik heb een Intel N5105 based systeem met 8GB. Die zwakke CPU is echt ruim voldoende. Maar die 8GB RAM zit al een jaar ram (:+) vol. Niet perse door HA zelf, maar ook de zaken ernaast. DSMR Reader lust ook ik meen een 700MB. En iets als Paperless-NGX pakt iets over 1GB.
Ik zou dus eerder gewoon 16GB aanraden. Zeker met de huidige prijzen waarbij een afgeschreven systeem met het dubbele RAM waarschijnlijk goedkoper is dan later nog nieuw RAM moeten kopen. Of zoals in mijn geval gesoldeerd RAM en uberhaupt niet kunnen vervangen / uitbreiden.
iets gaat compenseren uiteraard, dus trage cpu vraagt meer caching op disk en memory. Maar tuurlijk is meer beter, echter als je gaat starten met een systeempje dan is 8GB voldoende, ga je enorm groeien kan je altijd groter kopen.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Stijnley Er is heel veel te koop en veel is ook best prima. Maar lang niet al die doosjes zijn ook zuinig met energie. Dat tikt toch ook weer aan. Dus een N100 of N150 is naar mijn idee nog steeds veel waar voor je geldt. Niet zo zuinig als een moderne ARM maar ze zijn ook niet zo duur.

En dan zou ik zeggen als je voor NVR wilt gaan, doe 16GB. Zeker in deze tijd waar de prijzen van geheugen de pan uit rijzen maar dat nog niet 100% naar de mini PC's gevloeid is. En de prijzen van RAM blijven nog wel even stijgen...

• RobertMe
Septillion schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:22:
@Stijnley Er is heel veel te koop en veel is ook best prima. Maar lang niet al die doosjes zijn ook zuinig met energie. Dat tikt toch ook weer aan.
Er zijn ook thinclients die prima zijn. "1 liter" PCtjes van Dell / HP / Lenovo / .... Volgens mij ook altijd wel in V&A te vinden. En met prima bedoel ik dan niet alleen "krachtig" (8th gen of nieuwer i5 of beter bv) maar ook een stroomverbruik van een paar Watt. Terwijl die N100 / N150 in wat ik gelezen heb vaak out of the box ook op ~8W zitten. Zo'n Dell / HP / Lenovo kan OOTB zomaar rond of onder de 5W zitten.

Edit:
Volgens mij zijn er in V&A zelfs bedrijfjes die dit soort sytemen optioneel al meteen met HA voorgeïnstalleerd verkopen. Kopen deze dingen in bulk van bedrijven op, zetten er een schone Windows of HA op en gaan voor een zacht prijsje de verkoop in.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 11-01-2026 14:40 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Vaker over gehad, ik schiet niets af :) Want echte stroomverbruik hangt gewoon enorm van van het moederbord. Dus voor mij mix van eigen ervaring en TPD's kijken. Dat is naar mijn idee enige dat je kunt doen zonder zelf de machine te testen.

Maar juist van die tweedehands thin clients ga ik niet van verwachten dat ze zuinig zijn voor hun prestaties. Daarentegen zijn ze vaak wel heel goedkoop.

• RobertMe
Septillion schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:44:
Maar juist van die tweedehands thin clients ga ik niet van verwachten dat ze zuinig zijn voor hun prestaties.
Tsja. Het mooie is wel dat deze systemen al wat ouder zijn, over het algemeen bekend zuinig, en er niet 1000 varianten van zijn. Oftewel: vaak zijn hier gewoon reviews met energieverbruik van te vinden (een site als ServeTheHome bv, die het onder de noemer "TinyMiniMicro" doet). De willekeurige AliExpress systemen weet je vaak een stuk minder wat je koopt. Zie bv een TopTon die verschillende modellen uitbrengt met dezelfde CPU maar verschillende configuraties (aantal netwerkpoorten, evt andere netwerkcontrollers, wel of geen console port, ...). En dan heb je ineens tientallen bekendere en totaal onbekende merken. Waarbij het echt lastig is om ervaringen te vinden.

Overigens heb ik zelf een drie jaar terug ook iets van AliExpress geplukt i.p.v. tweedehands gekocht. Met 2,1Watt verbruik idle en een kale installatie was ik in ieder geval niet ontevreden. Vervolgens een TopTon gekocht om als router te gebruiken maar met 8Watt daarvan wel "ontevreden" (geen vooruitgang ten opzichte van de UniFi Security Gateway die die moest vervangen qua verbruik. Wel qua mogelijkheden).

• Ferra
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:16:
Nadat m’n 3d plattegrond er mee stopte terug gegaan naar een simpel dashboard. Vrijwel alle ‘info’ sensoren zijn klikbaar naar uitgebreide informatie of via een pop-up krijg je een ander scherm te zien.

Ik heb er een heleboel badges (17) in verwerkt die alléén zichtbaar worden als ze relevant zijn en alleen de weer badge is altijd zichtbaar (maar die gaat weer weg).

Ik zoek nog inspiratie voor een goede klok/datum badge die lekker simpel is :9
[Afbeelding]

Voor die ‘ruimtes’ gebruik ik gewoon de kop kaart met bijbehorende entiteiten:
[Afbeelding]

Op de tablet ziet het er dan zo uit;
[Afbeelding]
Voor de scherpe kijker: die tekst met datum/tijd is nu vervangen voor een badge

Lekker rustig en alleen direct relevante informatie zichtbaar en omdat er een hoop klikbaar is kan je wel vrij eenvoudig alle informatie oproepen.

Onder de menu knop (die 3 bolletjes) zit nog een wifi QR code, herstarten, ontwikkelaar tool en instellingen :)
Mooie wallpaper! Waar heb je die vandaan?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ferra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:15:
[...]

Mooie wallpaper! Waar heb je die vandaan?
ChatGPT, als je hem wil stuur even je mail in een PB :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:32
Acrobat schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:59:
*knip*
Hieronder nog een foto, genomen net nadat ik hem had opgehangen, met de voedingskabel nog los bungelend. Ik heb omwille van privacy wat dingen ‘gegarbled’, maar hij toont drie streamende IP-camera’s via de Advanced Camera Card op dat grotere garbled deel. Wellicht dat ik in de toekomst ook nog wat screenshots toevoegen want er zit echt vreselijk veel in, ook achter popups. Misschien dat ik dat online host op een webserver om dit forum niet te spammen. :)

[Afbeelding]
Welk menuutje is dat aan de rechterkant? Ik gebruik zelf nu een sidebar, maar dit is ook wel netjes!

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:58
Ik heb gemerkt dat sinds een tijdje (2-3 maanden denk ik) dat mijn remote connectie via Nabu Cloud remote URL trager werkt. Het laden van mijn dashboard werkt gevoelig trager, zowel op Smartphone als op PC. Heeft iemand anders dit ook gemerkt ? Enkele tips om het eventueel beter te laten lopen ?

• NeoFoX
  • Nu online
Iemand hier nog een idee voor een nieuwe / andere oplossing voor:
- Temp sensor
- Humidity sensor
- Met readable-screen
- Stroom / USB powered

Ik heb nu een jaar 2x een Sonoff met screen, maar die batterijen gaat leeg waar je bij staat en daar wil ik dus vanaf.

Idee was dus om deze te vervangen voor die van IKEA: VINDSTYRKA Maar deze is én niet meer beschikbaar én levert geen decimalen achter de komma, wat ik wel graag wil voor wat meer details.
- De nieuwe van de IKEA: ALPSTUGA moet je klikken om de verschillende waardes te zien en dat wil ik niet

Vraag:
- Welke oplossing hebben jullie hiervoor staan / in gebruik?

Mag via WiFi of Zigbee, heb beiden...

- The Neo and Only -

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NeoFoX schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:44:
Vraag:
- Welke oplossing hebben jullie hiervoor staan / in gebruik?
Ik heb hier een Tuya van Aliexpress voor, maar dan wel met AAAbatterijen (ikea oplaadbaar), die gaan stuk langer mee. En anders de H&T van Shelly (die heb ik de badkamer, doet ook erg lang op 2x AAA)

[ Voor 24% gewijzigd door Cyberpope op 12-01-2026 10:50 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.