Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 410 411 Laatste
Acties:

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:07
RemmyB83 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

Helaas ben ik niet thuis, en is dit extern denk ik ook niet op te lossen?
Ik zie wel het volgende.
[Afbeelding]
Zijn die door iets anders vervangen?
En kan ik de nieuwe toevoegen?
Ik kon dit alleen in m'n Home Assistant zelf instellen inderdaad. Dus je zal of thuis moeten zijn of een andere manier moeten hebben om er remote in te komen.

Die routes had ik inderdaad nog verwijderd voordat ik hem opnieuw instelde.

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:06
Opgelost (denk ik)

[ Voor 91% gewijzigd door Cimpel op 25-08-2026 12:03 ]

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-08 20:32

pinda powerrr

Slow down...

BaGe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

Ik heb Claude een Docker container laten maken met HA en volledig laten inrichten. Werkt perfect. Inclusief notifications op mijn telefoon. (en terwijl ik toch bezig was een Grafana/Promotheus dashboard laten opzetten om alles mooi in een dashboard to monitoren). Alles draait op een oude "headless" server die anders in de vuilbak zou gaan, en die draait nu op 4 a 5% cpu :) (ram zit wel op 70% use - dat ding heeft maar 8 Gb maar voorlopig draait nog als een Zwitsers uurwerk :) Ja, Claude is goed ...
Ik heb dus niet zo lang geleden HA uit Docker gehaald en het in een VM draaien als HAOS op mijn Synology. Heb nog niet hard gezocht, maar zoals gemeld zoek ik wel een manier om Claude toegang te geven en de boel te laten nalopen/inrichten. (wie het weet mag het zeggen!)

Verder zou ik dolgraag mijn Eneco stadsverwarming koppelen om realtime inzicht te krijgen. Nu wist ik al dat dit een behoorlijke uitdaging zou worden vanwege de gebruikte meters van Eneco. Uiteraard heeft iemand dit al helemaal uitgewerkt (LINK) maar dit is me echt wel even boven de pet. Dus ook hier hoop ik eigenlijk dat Claude mij het werk uit handen kan nemen.

Maar goed, ongoing project, zoals bij velen hier :P
Ik lees nieuwsgierig mee en probeer van alles uit, grote waardering voor de experts hier!

Waiting on the world to change

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 14:50
pinda powerrr schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:23:
[...]

Ik heb dus niet zo lang geleden HA uit Docker gehaald en het in een VM draaien als HAOS op mijn Synology. Heb nog niet hard gezocht, maar zoals gemeld zoek ik wel een manier om Claude toegang te geven en de boel te laten nalopen/inrichten. (wie het weet mag het zeggen!)

Verder zou ik dolgraag mijn Eneco stadsverwarming koppelen om realtime inzicht te krijgen. Nu wist ik al dat dit een behoorlijke uitdaging zou worden vanwege de gebruikte meters van Eneco. Uiteraard heeft iemand dit al helemaal uitgewerkt (LINK) maar dit is me echt wel even boven de pet. Dus ook hier hoop ik eigenlijk dat Claude mij het werk uit handen kan nemen.

Ik lees nieuwsgierig mee en probeer van alles uit, grote waardering voor de experts hier!
Ik gebruik dit: https://www.home-assistant.io/integrations/mcp_server/

PSN: PcDCch

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:16
Zijn er hier veel mensen die zelf een mmwave sensor hebben gemaakt?

Ik zit er in twijfel om over te gaan, maar ik lees wisselende verhalen. Ik heb nu overal in huis Hue bewegingssensoren hangen, en hoewel ik zeer tevreden ben, is het in sommige situaties niet heel handig (betrouwbaar genoeg)

Ik wil het liefst in de woonkamer kijken of er iemand aanwezig is, om zodoende bepaalde animaties wel of niet te laten lopen. Hetzelde in de slaapkamer.

Nu zijn er alleen een paar opties die ik zelf tegen kwam. Deze

https://sonoff.tech/nl-nl/products/sonoff-senseguard-presence-core-24ghz-zigbee-human-presence-sensor-snzb-06p24

Of deze

https://www.aqara.com/en/product/presence-sensor-fp1e/

Of toch zelf bouwen?

Zelf bouwen is aanzienlijk goedkoper, echter ben ik niet heel bekend met solderen (wil het best doen en leren), maar ben vooral benieuwd naar de stabiliteit, want de Hue sensoren werken wel gewoon altijd betrouwbaar als je in de range zit van de PIR. Hierover lees ik dan wat wisselende verhalen met de mmwave sensors en valse meldingen etc.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaring of mening hierover is. En mocht iemand in de buurt van Leiden wonen en het samen eens willen bouwen, dan lijkt mij dat ook heel leuk.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:08
Wachten... schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:47:

Ik zit er in twijfel om over te gaan, maar ik lees wisselende verhalen. Ik heb nu overal in huis Hue bewegingssensoren hangen, en hoewel ik zeer tevreden ben, is het in sommige situaties niet heel handig (betrouwbaar genoeg)

Ik wil het liefst in de woonkamer kijken of er iemand aanwezig is, om zodoende bepaalde animaties wel of niet te laten lopen. Hetzelde in de slaapkamer.

https://sonoff.tech/nl-nl/products/sonoff-senseguard-presence-core-24ghz-zigbee-human-presence-sensor-snzb-06p24

Of deze

Of toch zelf bouwen?

Zelf bouwen is aanzienlijk goedkoper, echter ben ik niet heel bekend met solderen (wil het best doen en leren), maar ben vooral benieuwd naar de stabiliteit, want de Hue sensoren werken wel gewoon altijd betrouwbaar als je in de range zit van de PIR. Hierover lees ik dan wat wisselende verhalen met de mmwave sensors en valse meldingen etc.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaring of mening hierover is. En mocht iemand in de buurt van Leiden wonen en het samen eens willen bouwen, dan lijkt mij dat ook heel leuk.
Niet zelf gemaakt, maar ik gebruik de Aqara 24Ghz mmWave sensor. Voor die prijs kan je het toch niet zelf maken?

Werk perfect. Snelle responsetijden en nauwkeurige detectie. Vreemde is wel dat de lichtmeting t.o.v. de Hue bewegingssensor heel andere waarden geeft. Ik dacht een in-place vervanging in m'n automations te kunnen doen, maar moest dus wel alle drempelwaardes aanpassen. De Tuya lijkt veel nauwkeuriger, alleen de schaal is compleet anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RrR4xU7lVGO3wg13QB1J09cKW0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LzLp9r3Hz8W913dL7nHhAIys.png?f=user_large

Enige nadeel vind ik dat mmWave sensors bedraad zijn. Met de Hue motionsensors ben je dus flexibeler in de plek waar je ze neerzet. Als je zelf gaat solderen kan je er wellicht een grote oplaadbare batterij in zetten.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-08 18:54
@dixet Een aqara FP300 werkt op een batterij. Kost ongeveer 40 euro.

• Wachten...
dixet schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

Niet zelf gemaakt, maar ik gebruik de Aqara 24Ghz mmWave sensor. Voor die prijs kan je het toch niet zelf maken?

Werk perfect. Snelle responsetijden en nauwkeurige detectie. Vreemde is wel dat de lichtmeting t.o.v. de Hue bewegingssensor heel andere waarden geeft. Ik dacht een in-place vervanging in m'n automations te kunnen doen, maar moest dus wel alle drempelwaardes aanpassen. De Tuya lijkt veel nauwkeuriger, alleen de schaal is compleet anders.

[Afbeelding]

Enige nadeel vind ik dat mmWave sensors bedraad zijn. Met de Hue motionsensors ben je dus flexibeler in de plek waar je ze neerzet. Als je zelf gaat solderen kan je er wellicht een grote oplaadbare batterij in zetten.
Maar ik lees dus her en der, wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van die "goedkope" varianten en dat je dus veel last kan krijgen met "spookmeldingen" omdat ze te gevoelig zijn en dat je weinig in kunt stellen. Dus vandaar mijn vraag.

Ik wil sowieso deze sensoren niet op batterijen hebben, omdat ze toch meer stroom vragen, en heb geen zin om ieder jaar batterijen te vervangen 🙂

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
I was het weekend bezig met InfluxDB... en het eerste wat ik er mee wilde lijkt niet te kunnen met InfluxQL (En Flux lijkt een dood spoor naar toekomst, dus wil ik me niet in verdiepen)

Dus ging ik kijken naar de staat van InfluxDB in HA... En...
De App is InfluxDB 1.8.10 van 2021... Influxdata released nog steeds en zit op 1.13.x...

Influx DB 2 is alleen door een aantal derden als app gemaakt, en 3 lijkt er helemaal niet te zijn...

Ik had de indruk dat ... tenminste hier op het forum Influx nog best populair is... maar de app voelt dichterbij abandonware dan maintained (Ondanks de regelmatige dependency updates... al jaren lang)

Weet iemand de achtergrond? Vind het een beetje lastig welke richting uit te gaan...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wachten... schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:38:
[...]
Maar ik lees dus her en der, wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van die "goedkope" varianten en dat je dus veel last kan krijgen met "spookmeldingen" omdat ze te gevoelig zijn en dat je weinig in kunt stellen
En sommige mmwave zigbee Tuya's spammen je netwerk kapot. Ik heb ook twee van die goedkope units al 2 jaar in de kast liggen omdat ze door het spammen eigenlijk onbruikbaar zijn.

Ik weet niet of dit nog speelt bij Tuya's anno 2026.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 26-08-2026 10:39 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-08 19:50
Gizz schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

En sommige mmwave zigbee Tuya's spammen je netwerk kapot. Ik heb ook twee van die goedkope units al 2 jaar in de kast liggen omdat ze door het spammen eigenlijk onbruikbaar zijn.

Dit is eenvoudig op te lossen door er een alternatieve firmware op te flashen ik heb er nu 6 gedaan en dit was echt heel erg eenvoudig. Dongeltje op ali bestellen en de rest is eigenlijk vrij simpel. (ZY-M100-L en ZY-M100-24GV3)

btw ik heb hier nu 4 of 5 van die dingen in "productie" draaien en werkt echt heel goed vooral op de toilet mooi in te bouwen. Nog nooit in het donker gezeten. Ik zag zelfs dat ze die dingen tegnwoordig ook met ingebouwd relay hebben. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

[ Voor 26% gewijzigd door BurnerT op 26-08-2026 11:12 ]

• Daan S
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:56
[...]

Installeer de integratie HA-MCP en je kan Claude (bijna) alles voor je laten uitvoeren direct in HA.

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-08 21:41
BurnerT schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Dit is eenvoudig op te lossen door er een alternatieve firmware op te flashen ik heb er nu 6 gedaan en dit was echt heel erg eenvoudig. Dongeltje op ali bestellen en de rest is eigenlijk vrij simpel. (ZY-M100-L en ZY-M100-24GV3)
Hoort mss niet helemaal in dit topic thuis, maar ik heb een Tuya ZG-205Z/A en daar zie ik zo snel geen alternatieve firmware voor?
Hij staat wel bekend als 'chatty' inderdaad. Heb daarom een attribute filter in mijn Z2M config gezet; het apparaatje gaat dan wel gewoon door met roepen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
Ronald schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:11:
I was het weekend bezig met InfluxDB... en het eerste wat ik er mee wilde lijkt niet te kunnen met InfluxQL (En Flux lijkt een dood spoor naar toekomst, dus wil ik me niet in verdiepen)

De App is InfluxDB 1.8.10 van 2021... Influxdata released nog steeds en zit op 1.13.x...

Influx DB 2 is alleen door een aantal derden als app gemaakt, en 3 lijkt er helemaal niet te zijn...

Ik had de indruk dat ... tenminste hier op het forum Influx nog best populair is... maar de app voelt dichterbij abandonware dan maintained (Ondanks de regelmatige dependency updates... al jaren lang)

Weet iemand de achtergrond? Vind het een beetje lastig welke richting uit te gaan...
Ik heb nu MariaDB in gebruik, wilde er niet nog een database soort bij. Postgres kan een alternatief zijn maar mijn idee voor mijn nieuwe installatie (zodra het buitenweer voorbij is) is om HA alle observaties via MQ te laten uitspugen en die zelf in MariaDB te gaan opnemen. Ik kan met het HA MariaDB (archief) formaat niet goed uit de voeten.....

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:35

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Gizz schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Daarbij doet debounce helemaal niets tegen het spammen van het zigbee netwerk, alleen iets tegen het spammen van de MQTT server (door binnenkomende Zigbee pakketjes te bundelen). Dus belangrijk om Zigbee sensoren te hebben die zich een beetje gedragen (helemaal als je netwerk wat groter wordt).

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 26-08-2026 14:48 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 09:58
Sinds vandaag krijg ik dit te zien. Is dit al bekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV-jfmss-cjNEB4Y4bjyfwBePDE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eNde0OzVHY6XaFgjZanUmOLq.png?f=user_large

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:59

RvL

@Vaevictis_
Ja, is al gelogd in de Frontend bug tracker: https://github.com/home-assistant/frontend/issues/53800

En in de core bug tracker ook: https://github.com/home-assistant/core/issues/180277

Het lijkt erop dat Carto een API key nu verplicht heeft gesteld terwijl dat voorheen (tot gisteren?) niet zo was.

[ Voor 17% gewijzigd door RvL op 26-08-2026 15:15 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• DJGizbo
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:10:
Sinds vandaag krijg ik dit te zien. Is dit al bekend?

[Afbeelding]
Viel mij vandaag ook opeens op.

https://carto.com/basemaps/apikey/

A key is free. What matters is understanding what it covers:
  • 5 million tile requests per calendar month, counted across both the raster and vector services. Go past it and we will get in touch rather than cut you off.
  • Intended for non-commercial use — personal projects, research, teaching, non-profits. Commercial projects are welcome and still get a key, but past the limit we may ask you to move onto a commercial agreement. Talk to us and we will find something that fits.
  • Keep the attribution visible. CARTO and OpenStreetMap attribution must stay on your maps. That is what the free tier is in exchange for.
  • The key is yours. Do not share it or reuse it across unrelated projects.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-08 15:36

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

HuismAndré schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Daarbij doet debounce helemaal niets tegen het spammen van het zigbee netwerk, alleen iets tegen het spammen van de MQTT server (door binnenkomende Zigbee pakketjes te bundelen). Dus belangrijk om Zigbee sensoren te hebben die zich een beetje gedragen (helemaal als je netwerk wat groter wordt).
Ik heb hetzelfde probleem met een AVATTO smart energy meter. Die stuurt ook per seconden 3 of 4 berichten en vertraagd daarmee af en toe Home Assistant... Te weinig om echt te merken, behalve met mijn Somfy rolluiken die een time based positiebepaling gebruiken. Als er dan 1 seconde vertraging zit tussen het initiëren van bijv. het gedeeltelijk sluiten en daadwerkelijk starten van de motor, omdat het commando vertraagd wordt, dan komt het rolluik op de verkeerde positie uit...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Wachten...
HuismAndré schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Ik zie ook veel mensen de everything smart Lite noemen, is ook wel zelfbouw, maar door een YouTuber gemaakt. Wellicht is dat iets voor een redelijke prijs.

• HuismAndré

HuismAndré

Soms kan het helpen de reporting instellingen te tweaken van het device (in Z2M). In het verleden verwijderde ik altijd de entities die ik niet boeiend vond. Veel apparaten blijven dan echter vrolijk die entities rapporteren volgens hun defaults. Tegenwoordig verwijder ik ze niet maar pas de instellingen aan naar iets dat geen pijn doet (bijvoorbeeld 3600 - 3600 - 1000 of zo). Moeten ook weer geen overdreven waarden zijn (je wilt niet dat het apparaat de waarden verwerpt (als het zich al aan de regels houdt)).

Belangrijk inzicht kun je krijgen van het overzicht op de /#/settings/0/health pagina. Even sorteren op aantal berichten per seconde (zou onder de 0.05 moeten zijn voor rustige devices) en je weet gelijk waar de chatty devices zijn.

Ter indicatie mijn uitkomsten:
SonOff S60ZBTPF: 0.024
Nous A1Z: 0.015

Gemiddelde waarden van 2 stuks SonOff en 6 stuks Nous op een vrij druk netwerk (126 devices).

In de loods heb ik een Moes A5 (voor de autolader). Enorme kletskous die, na wat aanpassingen uitkomt op 0.03 messages/sec.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:31

Sharky

Skamn Dippy!

Ronald schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:11:

Buiten HA draaien is geen optie? Ik draai het gewoon als een docker die regelmatig updates krijgt.

This too shall pass

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
@Sharky kan, maar bijna meer werk dan een app in elkaar viben…
Ik heb HAOS draaien, dus docker op de NUC is niet echt optie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:43

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:15:
@Sharky kan, maar bijna meer werk dan een app in elkaar viben…
Ik heb HAOS draaien, dus docker op de NUC is niet echt optie.
HA OS draait onderhuids gewoon Docker. HA Core zelf is een Docker Container die draait op je HA OS host. Alles 'Apps' zijn ook gewoon Docker containers.

Als je het aandurft, kan je ook Portainer draaien op HA OS, hiermee kan je elke Docker container draaien op je HA OS host.

Gebruik zelf geen influxdb dus heb me er niet in verdiept, maar soms zijn er ook andere App Repositories die je kan toevoegen voor een specifieke HA OS App (voorheen Add-ons).

Ik zie hier: https://community.home-assistant.io/t/home-assistant-add-on-influxdb-v2/617977/50 dat er tegenwoordig deze is die actief maintained wordt: https://github.com/VictoriaMetrics-Community/homeassistant-addon-victoriametrics

[ Voor 23% gewijzigd door BiG-GuY op 26-08-2026 16:49 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dixet schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

[Afbeelding]

* Raven leest Tuya
Is dat ding default cloud afhankelijk?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:43

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Raven schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:51:
[...]

* Raven leest Tuya
Tuya Wifi sowieso. Tuya Zigbee sowieso niet.

Zelf wil ik niks meer met Tuya in huis na de vele problemen die ik in verleden heb gehad ermee. Zeker voor je Zigbee netwerk kan het veel issues veroorzaken.

[ Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 26-08-2026 16:52 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:16

tozzke

aka tozzert

Of deze

Of toch zelf bouwen?

Ik weet niet of je Bluetooth proxies gebruikt maar ik heb sinds een tijd de SwitchBot mmWave-aanwezigheidssensor (60GHz en tijdelijk met 15% korting en dan komen ze op €28.04) en die bevalt op zich prima. Met de app van Switchbot is de gevoeligheid in te stellen en met storingsbronnen (ventilator bijv) kan hij na dit instellen prima mee overweg.

Ook nog eens batterijgevoed en dus overal te plaatsen (mits je er dus Bluetooth bereik hebt)

Ik heb ook Tuya zigbee mmwave sensors die tevens Zigbee router zijn maar die spammen het Zigbee netwerk idd helemaal het apezuur

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BiG-GuY schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:51:
[...]

Tuya Wifi sowieso. Tuya Zigbee sowieso niet.

Zelf wil ik niks meer met Tuya in huis na de vele problemen die ik in verleden heb gehad ermee. Zeker voor je Zigbee netwerk kan het veel issues veroorzaken.
Mijn 1e slimme stekker was Tuya, paperweight zonder toegang tot het internet, Tasmota op gezet :)

Het Zigbee-netwerk hier is vrij klein: Conbee II, 2 Ikea lampen en 2 Ikea remotes, that's it. Spammen die dingen zoveel dan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:08
Raven schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:51:
[...]

* Raven leest Tuya
Niet als je hem als ZigBee device gebruikt. Hij is er ook in wifi, dan is hij wel cloud afhankelijk

• BaGe
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-08 19:25
[...]

Ik doe iets soortgelijks met een HomeWizard P1 Powermeter. (link)
Het zal er vanaf hangen hoe jouw installatie eruit ziet. Ben niet bekend met Eneco.
Bij mij was het kwestie van poortje openzetten op de Fluvius portal (ik woon in Gent, Belgie)

Is wel niet realtime. De gasmeter communiceert met de electriciteitsmeter (ja, die doet dat echt!) en geeft denk ik om de 5 minuten zijn stats door ...

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:40

Of deze

Of toch zelf bouwen?

Ik heb er twee van CeilSense, een in de keuken op wifi en een in de slaapkamer op PoE en beide werken perfect. Is toch wel weer een stap verder dan de standaar Pir motion sensors. Die in de slaapkamer gebruik ik om te kijken of we nog slapen en dus het huis in de “slaapstand” moet en die in de keuken voor het aansturen van de verlichting het het HA dashboard. Ben wel van plan om er mee verder te gaan maar zit nog een beetje met dat ze nog geen opbouw model hebben. Maar heerlijk in ESPHome en gelijk nog een hele set extra sensoren er bij in.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Himalaya schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:46:
Die in de slaapkamer gebruik ik om te kijken of we nog slapen en dus het huis in de “slaapstand” moet
Daar heb ik load cells voor, al moet ik die nog steeds onder mijn nest plaatsen en aan de HX711 en een ESP hangen.

Oscar Wilde

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:27
Raven schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:35:
[...]

Daar heb ik load cells voor, al moet ik die nog steeds onder mijn nest plaatsen en aan de HX711 en een ESP hangen.
Dus eigenlijk heb je er niks voor? :Y)

* RobertMe heeft al... 5+ jaar denkt ie, load cells onder het bed. 2x 2, onder het voeteind en hoofdeind. Op basis van verschil is dan ook onderscheid te maken tussen zitten en liggen. Dus 's avonds blijft de lamp boven het bed branden bij zitten, en bij liggen (meteen of na eerst zitten) gaat de verlichting uit (via een fade).
's morgens de verlichting aan gaat dan weer of op basis van de wekker of met een knop. (Waarbij er meer gebeurt, radio aan, in de zomer het rolluik open, ...).

Edit:
2x 2 dan ook met 2x een HX711, gekoppeld aan één ESP.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 26-08-2026 21:05 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@RobertMe Flauw :+

Hier ook 2x2. Maar uhm, 2x een HX711? 4 van die load cells kun je toch op 1 HX711 aansluiten? Zie bijv. https://espeasy.readthedocs.io/en/latest/Plugin/P067.html
Afbeeldingslocatie: https://espeasy.readthedocs.io/en/latest/_images/P067_4LoadCellHardware.png

Oscar Wilde

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:27
Raven schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:12:
@RobertMe Flauw :+

Hier ook 2x2. Maar uhm, 2x een HX711? 4 van die load cells kun je toch op 1 HX711 aansluiten? Zie bijv. https://espeasy.readthedocs.io/en/latest/Plugin/P067.html
[Afbeelding]
Klopt, je kunt er 4 op een HX711 aansluiten. Alleen rolt er dan dus ook één nummertje uit. Dus kan ik het voeteind en hoofdeind niet onafhankelijk meten, en dus niet bepalen of ik in bed zit of lig :Y) (lees: licht blijft aan als ik nog met een boek telefoon of tablet zit).

Daarom ook 2x 2 i.p.v. "4". 2 sensoren onder het voeteind op één HX711 en 2 sensoren onder het hoofdeind op één HX711.

De HX711 heeft ook een A en B waardoor je ook 2 "sets" kunt aansluiten en onafhankelijk meten. Maar dat wordt niet aangeraden. Iets met de gain die dan lager moet? waardoor die niet meer zo nauwkeurig is? En of ~2 meter runs over een (dun) draadje nu zo handig is bij iets dat super gevoelig meet in weerstand? De extra lengte in kabel heeft dan wellicht ook al invloed op de meting. Het digitale signaal waarmee de HX711 met de ESP babbelt zal daar veeeel minder gevoelig voor zijn.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@RobertMe Ah op die manier. Nou er ligt een Ikea Zigbee afstandsbediening naast mijn nest die via HASS is gekoppeld aan de Zigbeelamp aan het plafond en heb op mijn nachtkastje een lamp met fysieke schakelaar binnen handbereik. Belangrijkste is aanwezigheidsdetectie, niet zozeer of ik zit of lig.

Oscar Wilde

• pinda powerrr
  • Laatst online: 27-08 20:32

pinda powerrr

Slow down...

BaGe schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:23:
[...]

Ik doe iets soortgelijks met een HomeWizard P1 Powermeter. (link)
Het zal er vanaf hangen hoe jouw installatie eruit ziet. Ben niet bekend met Eneco.
Bij mij was het kwestie van poortje openzetten op de Fluvius portal (ik woon in Gent, Belgie)

Is wel niet realtime. De gasmeter communiceert met de electriciteitsmeter (ja, die doet dat echt!) en geeft denk ik om de 5 minuten zijn stats door ...
Was het maar zo simpel om een P1 meter eraan te hangen. Nee, Eneco heeft met stadsverwarming echt een heel eigen systeem gemaakt en die zijn niet kant en klaar uit te lezen.

Waiting on the world to change

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pinda powerrr schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

Was het maar zo simpel om een P1 meter eraan te hangen. Nee, Eneco heeft met stadsverwarming echt een heel eigen systeem gemaakt en die zijn niet kant en klaar uit te lezen.
IEC 62056-21 als ik gauw Google? Heb ooit een niet slimme digitale elektra-meter gehad die met een in de V&A gevonden IR->RS232 adapter (deze was het dacht ik) zonder problemen uitgelezen kon worden.

Oscar Wilde

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb inderdaad ooit zoiets dergelijks aangeschaft voor een digitale niet slimme elektriciteitsmeter. Infrarood wordt moeiteloos waargenomen, alleen zend de meter niets uit. Is geblokkeerd door Stedin omdat die poort kennelijk twee-weg kan werken bij mijn meter.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:40
Raven schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:35:
[...]

De Ceilsense doet daarnaast ook de bewegingmelding en stuurt daarmee de verlichting aan als de lux meting het te donker vind, ook als ik niet op het bed zit. Ben nog bezig met zones om te kijken of ik de ledstrip onder het bed in de nacht heel zachtjes (1%) in rood kan laten branden als ik uit bed stap, net iets te vaak tegen de punt aangelopen (we hebben rolluiken en dan is donker ook echt donker). Dat regel ik nu nog met pir sensoren. Ook wel naar loadcell gekeken maar daar leent ons bed zich niet voor.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJORjaw4-TxV6qy3ILdIhpLZZ2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hlhone3wbP0Z3kGNXE4nn0uK.png?f=fotoalbum_large

Zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen? Mijn Niki verliest met regelmaat zijn MQTT. Batterij staat al op prestatie modus ipv bespaar…

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Toppe schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:58:
[Afbeelding]

Zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen? Mijn Niki verliest met regelmaat zijn MQTT. Batterij staat al op prestatie modus ipv bespaar…
Ja, ik heb dit ook al een tijdje. Nog niet verder in verdiept.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, ook hier nogmaals onder de aandacht brengen na de vakanties:

Op 2 September 2026 houden we een Home Assistant meetup in Rotterdam. Je bent welkom van 1900-2300 - bijpraten, drankje, tips en tricks. Er zijn nog beperkte plaatsen beschikbaar. Geef je hier op: https://luma.com/ks18tqdy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3vzDgq3LQJ7Fkf3CK_rvwbUneM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7l64q6GqVmVGBQDsFt8WQg9.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:03:
* RobertMe heeft al... 5+ jaar denkt ie, load cells onder het bed. 2x 2, onder het voeteind en hoofdeind. Op basis van verschil is dan ook onderscheid te maken tussen zitten en liggen. Dus 's avonds blijft de lamp boven het bed branden bij zitten, en bij liggen (meteen of na eerst zitten) gaat de verlichting uit (via een fade).
's morgens de verlichting aan gaat dan weer of op basis van de wekker of met een knop. (Waarbij er meer gebeurt, radio aan, in de zomer het rolluik open, ...).

Edit:
2x 2 dan ook met 2x een HX711, gekoppeld aan één ESP.
Wat gebeurd er als al het gewicht aan één kant van het bed 'ligt'? O-)

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:21

Seafarer

XXX

Oilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Dan wordt het heel warm en kun je gebruik maken van een temperatuur sensor. O-)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
Oilman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Hier de data visueel gemaakt:

@RobertMe heeft nooit langer nodig dan 3 minuten :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nypnZEWKBg2wq3ovS1d5DgD7eG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yIK310x6q6Xz6XhLnNtBYiRB.png?f=fotoalbum_large

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
2 keer over 45min in 1 nacht, soow.
Of interperteer ik de grafiek nu verkeerd ;)

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• HuismAndré

HuismAndré

Daan_96 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:12:
2 keer over 45min in 1 nacht, soow.
Of interperteer ik de grafiek nu verkeerd ;)
Yep. Op de grafiek zie je eigenlijk 2 Bundy explosies van 45 seconden elk.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 27-08-2026 14:22 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-08 15:36

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Raven schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:26:
[...]

Mijn 1e slimme stekker was Tuya, paperweight zonder toegang tot het internet, Tasmota op gezet :)

Het Zigbee-netwerk hier is vrij klein: Conbee II, 2 Ikea lampen en 2 Ikea remotes, that's it. Spammen die dingen zoveel dan?
De oude Tuya's kon je ook redelijk makkelijk omflashen met tasmota, maar dat gaat helaas niet meer... Inmiddels wil ik geen wifi meer, veel te veel IP's voor nodig en mijn zigbee netwerk is inmiddels zo groot dat het wel echt robuust is.

Ik zit zelf nu te hannesen om een garagedeurcontroller te plaatsen. Aansluiting op de motor is geen probleem en werkt, maar de magneet + sensor om te kunnen detecteren of de deur open is, blijkt toch wel een uitdaging te zijn. Of de plek is niet geschikt want het zit in een zone die vrij moet blijven voor bewegende delen van de deur of het is een plek waar montage erg uitdagend is...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Wachten...
Dank voor de reacties gisteren betreft de mmwave sensors.

Hoewel ik niet echt een concreet besluit eruit kon nemen, ben ik wel voor de everything presence lite gegaan. Ik heb er 4 gekocht, en verwacht deze ergens overmorgen binnen te hebben.

Ik had nog even filmpjes gekeken, en de software die hij inmiddels er omheen heeft gemaakt, zat er enorm mooi uit

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:46
deepbass909 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:35:
[...]

De oude Tuya's kon je ook redelijk makkelijk omflashen met tasmota, maar dat gaat helaas niet meer... Inmiddels wil ik geen wifi meer, veel te veel IP's voor nodig en mijn zigbee netwerk is inmiddels zo groot dat het wel echt robuust is.

Ik zit zelf nu te hannesen om een garagedeurcontroller te plaatsen. Aansluiting op de motor is geen probleem en werkt, maar de magneet + sensor om te kunnen detecteren of de deur open is, blijkt toch wel een uitdaging te zijn. Of de plek is niet geschikt want het zit in een zone die vrij moet blijven voor bewegende delen van de deur of het is een plek waar montage erg uitdagend is...
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/THIRDREALITY-Garagedeur-gevoeligheid-batterijduur-SmartThings/dp/B0CZP2CJXF. Gaat prima!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

deepbass909 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:35:
[...]

Daar had ik al wat over gehoord ja, na die slimme stekker specifiek naar varianten gezocht die (buiten firmware updates) zonder internet kunnen werken en sindsdien tientallen Shelly's in gebruik.

Euhm, heb je alles in hetzelfde subnet dan? Hier heeft IoT zijn eigen subnet, zowel IPv4 als IPv6. Mochten smart devices IPv6 eindelijk eens gaan ondersteunen dan is IPv4 hier niet perse nodig, al kan ik m.b.t. IPv4 nog wel een tijdje door :P

Oscar Wilde

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-08 18:14

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb zo’n 100m van mijn ha een garagebox. Eigenlijk zou ik daar een deursensor willen maar voor zigbee, zwave en 2,4ghz wifi is het te ver. Tevens is het net niet vrij zicht door wat beplanting. Ik dacht zelf aan LORAwan/Lora.

Iemand ervaring om op een voordelige manier en bij voorkeur batterij gevoed iets over zo’n afstand in ha te krijgen?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3k PV | 🔋 Zendure 8,6kWh | Ford Explorer EV Ext

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zou RF link op 433 de afstand kunnen overbruggen?

Geen ervaring mee, met deursensor, maar mijn weerstation op 50m en tripleglas ertussen werkt voor meerdere sensoren op 433

https://rflink.nl/devlist.php

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:21

Seafarer

XXX

martinvdm schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:12:
Ik heb zo’n 100m van mijn ha een garagebox. Eigenlijk zou ik daar een deursensor willen maar voor zigbee, zwave en 2,4ghz wifi is het te ver. Tevens is het net niet vrij zicht door wat beplanting. Ik dacht zelf aan LORAwan/Lora.

Iemand ervaring om op een voordelige manier en bij voorkeur batterij gevoed iets over zo’n afstand in ha te krijgen?
Utp kabeltje uitrollen? Kun je gelijk een AP in de garage ophangen. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:11
Toppe schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:58:
[Afbeelding]

Ik heb dit eigenlijk sinds mijn eerste nuki geïnstalleerd is. Nu een maand geleden.

Stuur hem aan via matter en krijg hem ook niet altijd verbonden.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:08
Wachten... schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:37:
Dank voor de reacties gisteren betreft de mmwave sensors.

Hoewel ik niet echt een concreet besluit eruit kon nemen, ben ik wel voor de everything presence lite gegaan. Ik heb er 4 gekocht, en verwacht deze ergens overmorgen binnen te hebben.

Ik had nog even filmpjes gekeken, en de software die hij inmiddels er omheen heeft gemaakt, zat er enorm mooi uit

[YouTube: This Makes Smart Home Presence Tracking SO EASY]
Ik heb zelf ook meerdere presence one's hangen (mede omdat hij toen een van de eersten ermee was) maar weet niet of er nu nog steeds import kosten zijn omdat hij ze vanuit de UK verzend. Weet dat er ook goede Nederlandse mmWave alternatieven zijn, inclusief dezelfde soort software om je kamer te tekenen (geen belang bij wat ik aanbeveel, meer om importkosten te voorkomen en NL support te hebben. Heb zelf ook van beide hun esphome oplossingen gekocht ).

Sensy one S1 (wifi) of de zigbee variant. Daarnaast heb je ook de Ultimate sensor (+ een mini variant) of zelfs een ceilcense voor in je plafond.

• Wachten...
lubbertkramer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:39:
[...]

Ik heb zelf ook meerdere presence one's hangen (mede omdat hij toen een van de eersten ermee was) maar weet niet of er nu nog steeds import kosten zijn omdat hij ze vanuit de UK verzend. Weet dat er ook goede Nederlandse mmWave alternatieven zijn, inclusief dezelfde soort software om je kamer te tekenen (geen belang bij wat ik aanbeveel, meer om importkosten te voorkomen en NL support te hebben. Heb zelf ook van beide hun esphome oplossingen gekocht ).

Sensy one S1 (wifi) of de zigbee variant. Daarnaast heb je ook de Ultimate sensor (+ een mini variant) of zelfs een ceilcense voor in je plafond.
Bedankt voor je reactie!

Niks ten nadelen van jou verder, maar ik ben toch wat skeptisch over in ieder geval de Sensy one. Ten eerste had ik al wat onderzoek gedaan, en was ik de Sensy one ook tegen gekomen. Echter vanwege deze post Mijn ervaring met de eerste Nederlandse mmWave sensor waar @Panzer Dean ook laat weten dat op zijn minst wat opvallend is hoe die post geplaatst is.

Hetzelde met deze post, wat vrij snel geplust wordt door in ieder geval 1 iemand die verder weinig reputatie heeft opgebouwd hier, geeft mij een apart gevoel. En ik zeg niet dat het product niet bestaat ofzo, of dat Sensy niet iets moois heeft gemaakt, maar overall geeft het mij geen goed gevoel.

Dan is het ook nog zo, dat ik verder niks op dit forum vind van andere mensen die iets met de Sensy one hebben gedaan, dus ben dan automatisch ook wat terughoudend.

Dan als laatste punt. Ik ben goedkoper uit bij de everything presence one, en die heeft zijn credits al flink verdient denk ik als dedicated YouTuber over home assistant, en hele mooie software die hij heeft gemaakt.

Dus begrijp me niet verkeerd, de producten zullen echt bestaan, en ze zullen vast ook "goed" zijn, echter ben ik meer kwijt en geeft in ieder geval Sensy One, mij een iets minder vertrouwd gevoel om te kopen. Maar wie weet ooit in de toekomst. Ga in ieder geval door met ontwikkelen ermee zou ik zeggen. Ik hoop hiermee niet een verkeerd beeld te geven, want nogmaals, het is een gevoel wat ik er zelf bij krijg, wat misschien niet terrecht is, echter wilde ik dit wel even vermelden.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
Ik kwam deze sensoren ook nog tegen.
Misschien ook interessant als mmWave sensor i.c.m roomtemperature.
Mijn bewegingssensoren van Tuya voldoen ook niet aan mijn wensen om te blijven controleren of er iemand aanwezig is in de ruimte.
Gezien ik ook in alle ruimtes de temperatuur wil kunnen uitlezen zou een combinatie van beide de mooiste oplossing zijn.
Nu weet ik alleen niet hoe het spam gedrag is van deze sensoren op het zigbee netwerk..

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

Pagina: 1 ... 410 411 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags ("Taal: yaml" in de visuele editor) om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.