@Btje Wat je WP doorgeeft hangt van je WP en integratie af. Dus de device page van de WP is een goed begin om eens te kijken welke entities je hebt.
Daar vind ik geen items over power en temperatuur een graad hoger of lager. Ik heb er wel de items gehaald die de temperatuur aangeven.Septillion schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:22:
@Btje Wat je WP doorgeeft hangt van je WP en integratie af. Dus de device page van de WP is een goed begin om eens te kijken welke entities je hebt.
Xiaomi 13T Pro
Zijn er nog mensen bij wie de Waze Travel integratie niet meer werkt? Ik heb er verschillende en deze ochtend stel ik vast dat geen enkele werkt. Een nieuwe toevoegen lukt ook niet. Los daarvan werkt de app Waze wel naar behoren. Ik vermoed dus dat het probleem niet bij Waze ligt, en aangezien gisteren alles bij mij nog foutloos werkte, en nu ook, behalve de Waze integraties, ben ik op zoek…
Ja, Waze heeft blijkbaar hun API veranderd. Staat al een issue voor uit.Brynnie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:22:
Zijn er nog mensen bij wie de Waze Travel integratie niet meer werkt? Ik heb er verschillende en deze ochtend stel ik vast dat geen enkele werkt. Een nieuwe toevoegen lukt ook niet. Los daarvan werkt de app Waze wel naar behoren. Ik vermoed dus dat het probleem niet bij Waze ligt, en aangezien gisteren alles bij mij nog foutloos werkte, en nu ook, behalve de Waze integraties, ben ik op zoek…
Ik heb een switchbot plug gekocht die matter ondersteund. Dit is het eerste matter apparaat wat ik heb. Ik heb de matter add on server gedownload. Nu wil ik connecten, maar de plug wordt niet gevonden. Het licht knippert wel. Heb ik een niet werkende plug ontvangen of heb ik ook nog een connector nodig voor matter?
Is het een Matter over wifi of Matter over Thread apparaat? Of doet die potentieel zelfs alleen Matter via de bridge/hub? Want volgens mij gebruikt Switch ot altijd Bluetooth en heb je in de basis een Switchbot bridge/hub nodig om het ding over IP/je netwerk te bereiken.0xygen500 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:36:
Ik heb een switchbot plug gekocht die matter ondersteund. Dit is het eerste matter apparaat wat ik heb. Ik heb de matter add on server gedownload. Nu wil ik connecten, maar de plug wordt niet gevonden. Het licht knippert wel. Heb ik een niet werkende plug ontvangen of heb ik ook nog een connector nodig voor matter?
Als het Matter over wifi is dan zou het lijkt mij moeten werken? Als het Matter over Thread is heb je een Thread Border Router (TBR) nodig. Die kun je zelf bouwen (met een voor Thread geschikte ontvanger + OpenTBR), maar mogelijk heb je er al een (Apple TV, HomePod, Google TV Streamer, ... hebben er een ingebakken bv).
Ik zit mezelf al 2 dagen gek te zoeken hoe ik een heading in een grid kan voorzien van een andere achtergrond. Ik heb card_mod al geinstalleerd maar niets lijkt te werken.
Iemand enig idee?
Iemand enig idee?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| type: heading heading: Badkamer heading_style: title icon: mdi:shower badges: - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_temperatuur color: light-green - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_luchtvochtigheid color: light-blue - type: entity show_state: false show_icon: true entity: binary_sensor.athom_presence_sensor_v3_ae0cb4_occupancy color: state tap_action: action: more-info icon: mdi:motion |
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hmm lijkt mij gewoon via wifi, onderstaande staat op de paginaRobertMe schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:54:
[...]
Is het een Matter over wifi of Matter over Thread apparaat? Of doet die potentieel zelfs alleen Matter via de bridge/hub? Want volgens mij gebruikt Switch ot altijd Bluetooth en heb je in de basis een Switchbot bridge/hub nodig om het ding over IP/je netwerk te bereiken.
Als het Matter over wifi is dan zou het lijkt mij moeten werken? Als het Matter over Thread is heb je een Thread Border Router (TBR) nodig. Die kun je zelf bouwen (met een voor Thread geschikte ontvanger + OpenTBR), maar mogelijk heb je er al een (Apple TV, HomePod, Google TV Streamer, ... hebben er een ingebakken bv).
Matter-compatibele stekker: De SwitchBot Plug Mini ondersteunt Matter via Wi-Fi en kan rechtstreeks worden toegevoegd aan de Woning-app of Home Assistant voor eenvoudige bediening.
Ik wil graag voor een gebruiker alleen een speciaal dashboard tonen en de toegang tot het overzicht (overview) volledig blokkeren. Nu ben ik daar gisteren een tijd mee bezig geweest, maar heb het idee dat het niet helemaal werkt.
Ik heb een nieuwe gebruiker aangemaakt en een nieuw dashboard. De betreffende gebruiker krijgt op de pc het betreffende dashboard te zien (al weet ik nu niet meer hoe ik dat gedaan heb). Het overzicht is alleen nog bereikbaar door de link direct in te typen in de adresbalk.
Maar wanneer ik de android app installeer en inlog met die gebruiker, laat hij gewoon het overzicht zien wanneer ik de app sluit en open. Hoe kom ik van dat overzicht af? (En waarom is dat sowieso niet een pagina die alleen via instellingen bereikbaar is?)
Ik heb een nieuwe gebruiker aangemaakt en een nieuw dashboard. De betreffende gebruiker krijgt op de pc het betreffende dashboard te zien (al weet ik nu niet meer hoe ik dat gedaan heb). Het overzicht is alleen nog bereikbaar door de link direct in te typen in de adresbalk.
Maar wanneer ik de android app installeer en inlog met die gebruiker, laat hij gewoon het overzicht zien wanneer ik de app sluit en open. Hoe kom ik van dat overzicht af? (En waarom is dat sowieso niet een pagina die alleen via instellingen bereikbaar is?)
Dit is zo te zien het actuele issuetjanssen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:26:
[...]
Ja, Waze heeft blijkbaar hun API veranderd. Staat al een issue voor uit.
https://github.com/eifinger/pywaze/issues/48
Ik heb er ook last van helaas, hopelijk snel een fix!
Volgens mij zou het zo moeten lukken:Toppe schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:07:
Ik zit mezelf al 2 dagen gek te zoeken hoe ik een heading in een grid kan voorzien van een andere achtergrond. Ik heb card_mod al geinstalleerd maar niets lijkt te werken.
Iemand enig idee?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 type: heading heading: Badkamer heading_style: title icon: mdi:shower badges: - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_temperatuur color: light-green - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_luchtvochtigheid color: light-blue - type: entity show_state: false show_icon: true entity: binary_sensor.athom_presence_sensor_v3_ae0cb4_occupancy color: state tap_action: action: more-info icon: mdi:motion
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| type: custom:stack-in-card card_mod: style: | ha-card { background: url('/local/pad/naar/jou/image.png'); background-size: cover; background-position: center; border-radius: 20px; padding: 12px; } cards: - type: heading heading: Badkamer heading_style: title icon: mdi:shower badges: - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_temperatuur color: light-green - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_luchtvochtigheid color: light-blue - type: entity show_state: false show_icon: true entity: binary_sensor.athom_presence_sensor_v3_ae0cb4_occupancy color: state icon: mdi:motion tap_action: action: more-info |
Nodig:
stack-in-card (HACS)
card-mod (HACS)
Inloggen in de app met die gebruiker en het default dashboard toewijzen. Dan opent de app met dat default dashboard.BounceMeister schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:39:
Ik wil graag voor een gebruiker alleen een speciaal dashboard tonen en de toegang tot het overzicht (overview) volledig blokkeren. Nu ben ik daar gisteren een tijd mee bezig geweest, maar heb het idee dat het niet helemaal werkt.
(klik op je gebruikersicoon/profiel linksonder, scroll naar beneden en kies dashboard)
Helaas is de instelling per device/browser/app, dus als gebruiker meerdere devices heeft, moet je dit meerdere keren doen.
Gebruikers en groepenbeheer is in Development heb ik begrepen. Nu HA volwassener wordt, is security wel een dingetje aan het worden inderdaad.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 25-11-2025 09:38 ]
Wat bedoel je precies met het overzicht in "Maar wanneer ik de android app installeer en inlog met die gebruiker, laat hij gewoon het overzicht zien wanneer ik de app sluit en open. "BounceMeister schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:39:
Je kunt dashboards admin only maken, maar dat kan niet met het default dashboard. Je zou er dus voor kunnen kiezen om het dashboard voor deze gebruiker juist het default dashboard te maken, en je algemene dashboard admin only.
@Brynnie @belly89 Issue is al opgelost. Je kunt de volgende update afwachten, of bestand homeassistant/components/waze_travel_time/manifest.json editen in je core container (zoals beschreven in het PR). Bij mij werkt ie weer....belly89 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:56:
[...]
Dit is zo te zien het actuele issue
https://github.com/eifinger/pywaze/issues/48
Ik heb er ook last van helaas, hopelijk snel een fix!
Ik draai hem nu als custom component. Morgen kan die weer weg, dan zal de fix in de beta zitten.tjanssen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:52:
[...]
@Brynnie @belly89 Issue is al opgelost. Je kunt de volgende update afwachten, of bestand homeassistant/components/waze_travel_time/manifest.json editen in je core container (zoals beschreven in het PR). Bij mij werkt ie weer....
Ik bedoel het bovenste item in het linker menu van HA, in het Nederlands heet dat het "Overzicht" in het Engels staat er "Overview". Dat lijkt op een dashboard maar hier staan alle gevonden apparaten en scenes in. Dus ook de schakelaars waar ik niet wil dat mensen mee gaan rommelen, zoals de Tapo schakelaar van de server welke ik alleen gebruik om verbruik te meten, maar die ook kan schakelen.TheFes schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:40:
[...]
Wat bedoel je precies met het overzicht in "Maar wanneer ik de android app installeer en inlog met die gebruiker, laat hij gewoon het overzicht zien wanneer ik de app sluit en open. "
Je kunt dashboards admin only maken, maar dat kan niet met het default dashboard. Je zou er dus voor kunnen kiezen om het dashboard voor deze gebruiker juist het default dashboard te maken, en je algemene dashboard admin only.
Je kunt die pagina helaas niet Admin-only maken, dat zou al iets oplossen.
Edit, ik zie nu dat deze pagina inderdaad het default dashboard is.
"The default dashboard, Overview, cannot be edited from the UI. You can hide it by setting another dashboard as default."
Maar dat verstoppen lukt dus niet heel erg. Ik ga eens kijken via de app of dat lukt.
[ Voor 12% gewijzigd door BounceMeister op 25-11-2025 13:54 ]
Je kunt de controle overnemen op dat Overview dashboard, en dan kun je hem wel bewerken.BounceMeister schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:52:
[...]
Ik bedoel het bovenste item in het linker menu van HA, in het Nederlands heet dat het "Overzicht" in het Engels staat er "Overview". Dat lijkt op een dashboard maar hier staan alle gevonden apparaten en scenes in. Dus ook de schakelaars waar ik niet wil dat mensen mee gaan rommelen, zoals de Tapo schakelaar van de server welke ik alleen gebruik om verbruik te meten, maar die ook kan schakelen.
Je kunt die pagina helaas niet Admin-only maken, dat zou al iets oplossen.
Edit, ik zie nu dat deze pagina inderdaad het default dashboard is.
"The default dashboard, Overview, cannot be edited from the UI. You can hide it by setting another dashboard as default."
Maar dat verstoppen lukt dus niet heel erg. Ik ga eens kijken via de app of dat lukt.
Ik zie het, dan kan ik daar een basic of zelfs leeg dashboard van maken. Alleen zie ik dan niet meer automatisch welke devices HA heeft gevonden. Dat wordt dan zoeken bij devices in de settings. Maar dat komt als het goed is niet vaak voor.TheFes schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:55:
[...]
Je kunt de controle overnemen op dat Overview dashboard, en dan kun je hem wel bewerken.
Als je een nieuw dashboard aanmaakt, dan heb je daar weer je automatisch gecreëerde dashboard zoals je had. Die kun je dan admin only maken.BounceMeister schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:06:
[...]
Ik zie het, dan kan ik daar een basic of zelfs leeg dashboard van maken. Alleen zie ik dan niet meer automatisch welke devices HA heeft gevonden. Dat wordt dan zoeken bij devices in de settings. Maar dat komt als het goed is niet vaak voor.
[ Voor 24% gewijzigd door TheFes op 25-11-2025 14:14 ]
Even hier op terug komend, want ik heb mijn database gered.Septillion schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:34:
@Maeslant Je kan ook eens de DB extracten op je computer en met een externe tool zoals DB Browser for SQLite daar checks draaien. Maar toen het mij gebeurde bleek ook de DB in de backup dus corrupt maar nog niet gezien door HA.
Tip1, zorg voor een backup (ik heb tot 1 week terug, maar het lijkt er op dat de fout even verborgen blijft).
Mijn oplossing is als volgt geweest;
Ik heb een Ubuntu versie op een stick gezet waar ik ruimte op had. De corrupte database gekopierd naar deze stick, en SQLite geinstallerd.
Als volgt de commandos uitgevoerd en daarna werkt hij weer. (Tenminst al 1 week).
Run this command (on 1 line, don’t split it, the “|” is correct) and then WAIT and in my case, ignore the error messages you see (important I’ll explain why this threw me off)
sqlite3 ./home-assistant_v2.db “.recover” | sqlite3 ./home-assistant_v2.db.fix
Where ./home-assistant_v2.db is your corrupted DB and ./home-assistant_v2.db.fix
Wat Zigbee ellende met modules zonder N draad.
Ik heb na 1 dag werk (totaal) met de ZBMiL2 (Sonoff zonder N draad) werkend gekregen. Ik kreeg de module niet gereset maar ook pairing werkte niet. Lamp bleef knipperen. Ook na 100x resetten deed de modules niet, verschillende geprobeerd.
Eerst de LQI van de zigbee devices op de etage verbeterd maar werkte nog steeds niet. Ook niet via een router met add via...
Ten einde raad maar een gloeilamp erin gedaan. Krijgt de module voldoende spanning en werkt het meteen.
Daarna kun je weer een ledlamp erin zetten en het blijft werken. Niemand op reddit of YT heeft dit probleem blijkbaar ervaren of het is combinatie met extreem zuinige ikea lampen van 3W.
Hopelijk heeft iemand anders hier iets aan.
Ik heb na 1 dag werk (totaal) met de ZBMiL2 (Sonoff zonder N draad) werkend gekregen. Ik kreeg de module niet gereset maar ook pairing werkte niet. Lamp bleef knipperen. Ook na 100x resetten deed de modules niet, verschillende geprobeerd.
Eerst de LQI van de zigbee devices op de etage verbeterd maar werkte nog steeds niet. Ook niet via een router met add via...
Ten einde raad maar een gloeilamp erin gedaan. Krijgt de module voldoende spanning en werkt het meteen.
Daarna kun je weer een ledlamp erin zetten en het blijft werken. Niemand op reddit of YT heeft dit probleem blijkbaar ervaren of het is combinatie met extreem zuinige ikea lampen van 3W.
[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-11-2025 17:26 ]
Ik moet mij er nog iets meer in verdiepen. Het enige dat ik nu weet is dat HA verbruik per uur toont, voor de lange termijn per uur bewaart en dat ik nu al prijzen per kwartier heb. Prijzen van Tibber haal ik al op uit hun eigen API.Oon schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:37:
[...]
Ik heb gewoon een scriptje dat de prijzen van enever.nl plukt, een REST sensor die ze daar weer vanaf haalt, en dan een template sensor die 'huidige energieprijs' heet. Het Energy dashboard leest die uit en klaar.
Als mijn prijzen naar per kwartier ipv per uur gaan zou dat niks veranderen want ik heb nu al een 'geldig vanaf' en 'geldig tot' attribuut in de JSON data zitten.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Wat bedoel je te vragen? Of iemand de oude belknop ergens anders voor heeft ingezet nadat deze was vervangen voor een Reolink? Of de Reolink is aangesloten op de originele bekabeling? Iets anders?commentator schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:19:
Heeft iemand wel eens de bestaande deurbel hergebruikt via HA na aanschaf van bijv een reolink deurbel?
Zo ja hoe?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
of iemand de standaard gong op een andere manier nog in gebruik heeft en dus ook laat gaan nadat iemand op bijv een reolink gedrukt heeftJT schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:47:
[...]
Wat bedoel je te vragen? Of iemand de oude belknop ergens anders voor heeft ingezet nadat deze was vervangen voor een Reolink? Of de Reolink is aangesloten op de originele bekabeling? Iets anders?
Heb je deze nieuwe integratie al gezien? Heel actief met updates en vraagt alles uit via API. https://github.com/jpawlowski/hass.tibber_pricesJT schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:37:
[...]
Ik moet mij er nog iets meer in verdiepen. Het enige dat ik nu weet is dat HA verbruik per uur toont, voor de lange termijn per uur bewaart en dat ik nu al prijzen per kwartier heb. Prijzen van Tibber haal ik al op uit hun eigen API.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Dat is wel mogelijk mits ondersteund door je deurbel, en je kunt niet (zomaar) je gong zoals voorheen aangesloten laten. De meeste deurbellen hebben gewoon een trafo, de gong en de drukknop (en dan weer de andere kant direct terug naar trafo) op één lijn zitten waardoor de drukknop alleen het circuit hoeft te sluiten om de gong te activeren, maar een videodeurbel moet altijd stroom hebben. Als je je videodeurbel gewoon aansluit waar je drukknop zat zal die 24/7 af blijven gaan.commentator schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:49:
[...]
of iemand de standaard gong op een andere manier nog in gebruik heeft en dus ook laat gaan nadat iemand op bijv een reolink gedrukt heeft
Dan moet dus óf je deurbel andere bedrading hebben óf je gong hier iets mee kunnen, óf je moet iets los hebben om de gong aan te sluiten.
Of @commentator kan de standaard gong bedienen door de knop aan de buitenkant met een ESP met relais vervangen, die middels ESPhome of iets dergelijks aangestuurd wordt door HA, daarvoor moet de bekabeling dan naar binnen toe en dan kan er permanente stroom via kabels naar buiten. Reolink aansluiten en in HA integreren voor het indrukken van de knop.Oon schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:04:
[...]
Dat is wel mogelijk mits ondersteund door je deurbel, en je kunt niet (zomaar) je gong zoals voorheen aangesloten laten. De meeste deurbellen hebben gewoon een trafo, de gong en de drukknop (en dan weer de andere kant direct terug naar trafo) op één lijn zitten waardoor de drukknop alleen het circuit hoeft te sluiten om de gong te activeren, maar een videodeurbel moet altijd stroom hebben. Als je je videodeurbel gewoon aansluit waar je drukknop zat zal die 24/7 af blijven gaan.
Dan moet dus óf je deurbel andere bedrading hebben óf je gong hier iets mee kunnen, óf je moet iets los hebben om de gong aan te sluiten.
Ik wil zelf het nog een keer anders doen, namelijk met een relais de bel aan of uit kunnen zetten
[ Voor 4% gewijzigd door JT op 25-11-2025 19:37 ]
Ecodan warmtepomp
zou dat met zo'n Shelly 1 Gen3 Wifi & Bluetooth Relais Schakelaar kunnen?JT schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:36:
[...]
Of @commentator kan de standaard gong bedienen door een ESP met relais die middels ESPhome of iets dergelijks aangestuurd wordt door HA, daarvoor moet de bekabeling dan naar binnen toe en dan kan er permanente stroom via kabels naar buiten.
Ik wil zelf het nog een keer anders doen, namelijk met een relais de bel aan of uit kunnen zettenEn met een ESP detecteren of die af gaat.
Dus dat HA dan een seintje daar naar toe stuurt om 2/3 sec relais te sluiten?
Had je hier al antwoord op? Bij mij werken de inspelnings gewoon in HA (ZHA) inclusief alle energie entiteiten.JeroenH schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:19:
[...]
Weet iemand hoe dit annu nu zit? Ik heb tien Inspelnings gekocht, en power/energy entiteiten zijn niet zichtbaar in HA (wel in de Ikea app).
"Hoort" dit, of is het mogelijk om dit werkzaam te maken via de Dirigera hub?
Ik heb geprobeerd Matter werkzaam te maken, met de Dirigera als Matter... "hub"? maar ik begrijp er niets van hoe dat zou moeten. Ik zit al twee dagen te googlen, maar ik kan geen fatsoenlijke howto vinden die werkt. Sowieso vind ik van zowel de Dirigera als de Inspelnings (ze hebben beiden de laatste FW) letterlijk geen enkele indicatie dat ze Matter daadwerkelijk ondersteunen. Geen Matter-logo op de hardware, en alles wat met de Dirigera in de app te maken heeft werkt niet.
Iemand een idee? Anders breng ik die Inspelnings maar weer terug, nu ik er mijn geld nog voor terug krijg...
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Dat is een mooi ding. Enige is dat ik momenteel al het een en ander heb op basis van eigen integratie (dashboardelementen, automatisch plannen van zonnepanelen aan/uit en nog wat dingen) die ik dan weer om moet bouwen. Daar heb ik nu de tijd helaas niet voor maar ik kan wel eens even de code napluizen hoe die een aantal dingen doet.peterpijpelink schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:52:
[...]
Heb je deze nieuwe integratie al gezien? Heel actief met updates en vraagt alles uit via API. https://github.com/jpawlowski/hass.tibber_prices
Edit: ik zie alweer dat ik uit efficiencyoverwegingen zaken weer mooier maar dan ook moeilijker wil doen dan nodig
[ Voor 24% gewijzigd door JT op 25-11-2025 20:38 ]
Ecodan warmtepomp
Dat denk ik wel. Sterker, volgens mij is zo een Shelly een ESP met relaiscommentator schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:40:
[...]
zou dat met zo'n Shelly 1 Gen3 Wifi & Bluetooth Relais Schakelaar kunnen?
Dus dat HA dan een seintje daar naar toe stuurt om 2/3 sec relais te sluiten?
Ecodan warmtepomp
Dan zou je hem dus ‘gewoon’ aan HA moeten kunnen koppelen. Heb hier een aantal Matter over Thread devices en die heb ik (eerst) aan Apple Home gekoppeld en daarna deze (via Apple Home) gedeeld met HA en in HA dan gekozen voor een Matter device wat al gekoppeld was aan een ander platform en dan de code (die je in Apple Home) krijgt invoeren. Voor Matter over Wifi hoef je dus geen Thread netwerk te bouwen, maar die werken gewoon via Wifi. Volgens mij moet je dan zorgen dat je binnen wifi bereik bent.0xygen500 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:22:
[...]
Hmm lijkt mij gewoon via wifi, onderstaande staat op de pagina
[...]
Met Thread had ik dus eerst wat bereik issues, maar als je eenmaal een Thread mesh hebt is dat issue weg (beetje zoals dat ook wel bij Zigbee voorkomt).
Blijkbaar heb je een koppelstand die blauw flikkerend licht geeft en als je het 15seconden inhoudt krijg je blauw licht zonder flikkeren. Dit is voor connecten zonder de switchbot app.. Daarna is connecten wel gelukt, maar zie alleen aan uit ipv ook energyverbruik. Deze gaat retour 😁TheVMaster schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:49:
[...]
Dan zou je hem dus ‘gewoon’ aan HA moeten kunnen koppelen. Heb hier een aantal Matter over Thread devices en die heb ik (eerst) aan Apple Home gekoppeld en daarna deze (via Apple Home) gedeeld met HA en in HA dan gekozen voor een Matter device wat al gekoppeld was aan een ander platform en dan de code (die je in Apple Home) krijgt invoeren. Voor Matter over Wifi hoef je dus geen Thread netwerk te bouwen, maar die werken gewoon via Wifi. Volgens mij moet je dan zorgen dat je binnen wifi bereik bent.
Met Thread had ik dus eerst wat bereik issues, maar als je eenmaal een Thread mesh hebt is dat issue weg (beetje zoals dat ook wel bij Zigbee voorkomt).
Nee, ik denk dat het via de Dirigera gewoon niet gaat werkenmichaelvo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:42:
Had je hier al antwoord op? Bij mij werken de inspelnings gewoon in HA (ZHA) inclusief alle energie entiteiten.
Ik heb maar gedaan wat in de Smart Home wereld de meeste problemen wel oplost: er geld tegenaan gesmeten. Ik heb een ZBT-2 gekocht, ZHA erbij geïnstalleerd, en nu werkt het:
:strip_exif()/f/image/lCAQadCifkuIn77HTAAACIHh.png?f=user_large)
Overigens ging de installatie van de ZBT-2 niet echt van een leien dakje, maar dat is uiteindelijk gelukt. Ik moet nog even een HA OS update doen en dan kijken of de FW-update wel lukt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Laat het woord Zigbee maar wel. Minimale belasting van N-loze modules is gewoon in een glazen bol kijken.Vaevictis_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:13:
Wat Zigbee ellende met modules zonder N draad.
Vind het al knap dat hij schijnbaar nu wel werkt. Waarschijnlijk zolang je het relais niet te vaak schakelt gaat dat net goed.
Wat voor power zoek je? Nog extern met een plug te doen?Btje schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:29:
[...]
Daar vind ik geen items over power en temperatuur een graad hoger of lager. Ik heb er wel de items gehaald die de temperatuur aangeven.
En voor temperatuur aanpassen is het meest logische als je een climate-entity hebt. Dan kan je daar de climate-actions op los laten.
En heb je ze niet dan mja, dan heb je ze niet. Misschien via een andere integratie? Hangt volledig af van het apparaat en de integratie.
Hoe krijg ik een video in een pop up of gewoon op het scherm in max breedte van het scherm? Elke oplossing die ik toepas toont de video op origineel formaat, wat veel te groot is voor een telefoonscherm. Pas als je op de video tikt speelt hij af in gepast formaat, maar de eerste frame wordt altijd in origineel formaat getoond, wat de lay-out kapot maakt.
Bij img kan ik makkelijk width en max-width meegeven, maar bij video lukt dat niet…
Dit is een van mijn pogingen, om bvb te tonen in een pop-up
Werkt ook niet…
De video kaart wordt in een loop gegenereerd.
Bij img kan ik makkelijk width en max-width meegeven, maar bij video lukt dat niet…
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| type: 'action', icon: 'mdi:play-circle', icon_color: 'var(--primary-color)', tap_action: { action: 'fire-dom-event', browser_mod: { service: 'browser_mod.popup', data: { title: title, dismissable: true, size: 'normal', content: { type: 'custom:mod-card', card_mod: { style: ` ha-card { margin: 0 auto; border-radius: 16px; overflow: hidden; } ` }, card: { type: 'markdown', content: ` <div style="width:100%;max-width:420px;background:var(--card-background-color);padding:0;margin:0 auto;"> <video src="${escapeHtml(videoUrlForPopup)}" controls style="width:100%;height:auto;display:block;"> </video> </div> ` } } } } } |
Dit is een van mijn pogingen, om bvb te tonen in een pop-up
HTML:
1
| <div style="margin-top:6px; max-width:100%; overflow:hidden; box-sizing:border-box;"> <video src="${escapeHtml(vSrc)}" controls style="width:100%; max-width:100%; height:auto; border-radius:6px; display:block; margin:0 auto; box-sizing:border-box;"></video></div> |
Werkt ook niet…
De video kaart wordt in een loop gegenereerd.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-11-2025 13:53 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Hoe controleren jullie of de lampen/schakelaars aan staan op het moment dat ze aan moeten staan?
Ik heb nu een automatisering die bij zonsondergang dingen aanzet. Met de wifi dingen gaat het goed maar ik merk dat op z-wave dingen er soms eentje mist. De status is uit en zo komt ie ook weer in HA te staan. Maar ik zou dus graag even een controle willen inbouwen dat als iets toch uit blijkt te zijn dat het weer aangezet wordt. Hoe doen jullie dat?
Ik heb nu een automatisering die bij zonsondergang dingen aanzet. Met de wifi dingen gaat het goed maar ik merk dat op z-wave dingen er soms eentje mist. De status is uit en zo komt ie ook weer in HA te staan. Maar ik zou dus graag even een controle willen inbouwen dat als iets toch uit blijkt te zijn dat het weer aangezet wordt. Hoe doen jullie dat?
@commentator
Niet, dat hoort niet. z-wave is een geackt protocol en de coordinator zal automatisch resends sturen totdat de lamp/schakelaar de opdracht bevestigt.
Heb je al eens naar de kwaliteit van de mesh gekeken? Misschien is de verbinding met de lamp slecht en kun je er een router (een lamp/schakelaar op 230v) tussen plaatsen om het netwerk te versterken.
Niet, dat hoort niet. z-wave is een geackt protocol en de coordinator zal automatisch resends sturen totdat de lamp/schakelaar de opdracht bevestigt.
Heb je al eens naar de kwaliteit van de mesh gekeken? Misschien is de verbinding met de lamp slecht en kun je er een router (een lamp/schakelaar op 230v) tussen plaatsen om het netwerk te versterken.
Power is het aan en uitn zetten van de unit. Dan heb je nog de controle over of hij moet koelen of verwamen en het aanpassen van de temperatuur. Ik heb er nu de mushroom climate kaart voor maar deze nieuwe vind ik mooier.
Die mushroom werkt ook dus het moet mogelijk zijn die climate acties aan te sturen.
Die mushroom werkt ook dus het moet mogelijk zijn die climate acties aan te sturen.
Septillion schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:45:
[...]
Wat voor power zoek je? Nog extern met een plug te doen?
En voor temperatuur aanpassen is het meest logische als je een climate-entity hebt. Dan kan je daar de climate-actions op los laten.
En heb je ze niet dan mja, dan heb je ze niet. Misschien via een andere integratie? Hangt volledig af van het apparaat en de integratie.
Xiaomi 13T Pro
Zijn hier mensen die ervaring hebben met Philips Hue in combinatie met ZHA?
Ik heb een Philips Hue lamp op het oog (https://www.amazon.de/-/e...p/B0FH257NRL?ie=UTF8&th=1), maar heb altijd schrik dat die "net niet" zal werken met ZHA. Ik probeer dan altijd wel te letten dat het toestel hierin vermeld staat (https://zigbee.blakadder.com/search.html), maar deze dat ik op het oog heb staat hier niet in.
Het stoort me niet dat Hue specifieke functies niet werken, zolang de basis (aan/uit, dimmen en veranderen van kleur) gewoon werkt.
Een Hue bridge kopen wil ik absoluut niet, zeker niet om 1 lamp te gaan bedienen (beetje overkill).
Of als er mensen zijn die een gelijkaardig model kennen waar ze wel zeker van zijn dat het werkt, hoeft op zich geen Philips te zijn. Maar dan is vorm (rond) en diameter ("klein" zoals 30cm) wel belangrijk.
Ik heb een Philips Hue lamp op het oog (https://www.amazon.de/-/e...p/B0FH257NRL?ie=UTF8&th=1), maar heb altijd schrik dat die "net niet" zal werken met ZHA. Ik probeer dan altijd wel te letten dat het toestel hierin vermeld staat (https://zigbee.blakadder.com/search.html), maar deze dat ik op het oog heb staat hier niet in.
Het stoort me niet dat Hue specifieke functies niet werken, zolang de basis (aan/uit, dimmen en veranderen van kleur) gewoon werkt.
Een Hue bridge kopen wil ik absoluut niet, zeker niet om 1 lamp te gaan bedienen (beetje overkill).
Of als er mensen zijn die een gelijkaardig model kennen waar ze wel zeker van zijn dat het werkt, hoeft op zich geen Philips te zijn. Maar dan is vorm (rond) en diameter ("klein" zoals 30cm) wel belangrijk.
[ Voor 5% gewijzigd door SMGGM op 26-11-2025 12:14 ]
Ik heb de ZBT-2 gekocht en aangesloten, stick werd herkend en ingesteld voor Thread maar ik heb alle stappen 100 keer doorlopen, mijn ZBT-2 stick wil geen preferred network worden.
Ik zie hem wel als 'Andere netwerken' erin staan. Jullie enig idee wat ik verkeerd doe?
/f/image/4U4EgoWr8AbCiHDOCUWwqg6Z.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb wel netjes de Thread integratie gekregen en ook de OpenThread Border Router add-on is geinstalleerd. Ik zie echter nergens de OpenThread Border Router integration terug (of hoeft dat niet?)
[edit]
Met OpenThread (RCP) SL-OPENTHREAD/2.4.4.0_GitHub-7074a43e4 geinstalleerd doen de LED's het niet. Zet ik de firmware om naar Zigbee dan werken de LED's wel
[edit2]
De OpenThread Border Router add-on logs zien er zo uit. Kan dit de oorzaak zijn?
[edit3]
Oke, de mDNS is opgelost (NetAlert addon gooide roet in het eten en die gebruikte ik niet meer). Nu werkt alles, echter kan ik nog steeds niet mn netwerk als preferred opgeven.[edit4]
Na het terugzetten van mijn backup en eerst NetAlertX Full Access add-on verwijderen is het probleem opgelost
Ik zie hem wel als 'Andere netwerken' erin staan. Jullie enig idee wat ik verkeerd doe?
/f/image/4U4EgoWr8AbCiHDOCUWwqg6Z.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb wel netjes de Thread integratie gekregen en ook de OpenThread Border Router add-on is geinstalleerd. Ik zie echter nergens de OpenThread Border Router integration terug (of hoeft dat niet?)
[edit]
Met OpenThread (RCP) SL-OPENTHREAD/2.4.4.0_GitHub-7074a43e4 geinstalleerd doen de LED's het niet. Zet ik de firmware om naar Zigbee dan werken de LED's wel
[edit2]
De OpenThread Border Router add-on logs zien er zo uit. Kan dit de oorzaak zijn?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Default: mDNSCoreReceiveResponse: Unexpected conflict discarding 21 4.D.5.C.4.D.E.F.F.F.F.E.9.D.8.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.8.E.F.ip6.arpa. PTR homeassistant.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Received from fe80::1c4a:a1ff:fe2b:c2ab:5353 32 b.a.2.c.b.2.e.f.f.f.1.a.a.4.c.1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.8.e.f.ip6.arpa. PTR db21ed7f-netalertx-fa-27.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Unexpected conflict discarding 21 B.A.2.C.B.2.E.F.F.F.1.A.A.4.C.1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.8.E.F.ip6.arpa. PTR homeassistant.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Received from fe80::28ea:6bff:fe32:89c4:5353 32 4.c.9.8.2.3.e.f.f.f.b.6.a.e.8.2.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.8.e.f.ip6.arpa. PTR db21ed7f-netalertx-fa-27.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Unexpected conflict discarding 21 4.C.9.8.2.3.E.F.F.F.B.6.A.E.8.2.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.8.E.F.ip6.arpa. PTR homeassistant.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Received from fe80::7874:87ff:fe91:bb7c:5353 32 c.7.b.b.1.9.e.f.f.f.7.8.4.7.8.7.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.8.e.f.ip6.arpa. PTR db21ed7f-netalertx-fa-27.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Unexpected conflict discarding 21 C.7.B.B.1.9.E.F.F.F.7.8.4.7.8.7.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.8.E.F.ip6.arpa. PTR homeassistant.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Received from fe80::186e:c4ff:fe9a:2eed:5353 32 d.e.e.2.a.9.e.f.f.f.4.c.e.6.8.1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.8.e.f.ip6.arpa. PTR db21ed7f-netalertx-fa-27.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Unexpected conflict discarding 21 D.E.E.2.A.9.E.F.F.F.4.C.E.6.8.1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.8.E.F.ip6.arpa. PTR homeassistant.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Received from 10.0.0.24:5353 32 24.0.0.10.in-addr.arpa. PTR db21ed7f-netalertx-fa-27.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Unexpected conflict discarding 21 24.0.0.10.in-addr.arpa. PTR homeassistant.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Received from 172.30.32.1:5353 32 1.32.30.172.in-addr.arpa. PTR db21ed7f-netalertx-fa-27.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Unexpected conflict discarding 21 1.32.30.172.in-addr.arpa. PTR homeassistant.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Received from 172.30.232.1:5353 32 1.232.30.172.in-addr.arpa. PTR db21ed7f-netalertx-fa-27.local. Default: mDNSCoreReceiveResponse: Unexpected conflict discarding 21 1.232.30.172.in-addr.arpa. PTR homeassistant.local. |
[edit3]
Oke, de mDNS is opgelost (NetAlert addon gooide roet in het eten en die gebruikte ik niet meer). Nu werkt alles, echter kan ik nog steeds niet mn netwerk als preferred opgeven.[edit4]
Na het terugzetten van mijn backup en eerst NetAlertX Full Access add-on verwijderen is het probleem opgelost
[ Voor 84% gewijzigd door WoBBeL op 26-11-2025 14:03 ]
Heb zelf geen ZHA, maar ik kan me niet voorstellen dat het meest bekende zigbee-lampenmerk ter wereld niet goed werkt.SMGGM schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:11:
Ik heb een Philips Hue lamp op het oog (https://www.amazon.de/-/e...p/B0FH257NRL?ie=UTF8&th=1), maar heb altijd schrik dat die "net niet" zal werken met ZHA.
Dat is het nadeel van ZHA: er is geen overzicht van alle ondersteunde apparatuur. Die database van blakadder is zeer onvolledig. Mocht je het erg belangrijk vinden dat je van elk apparaat van tevoren kan opzoeken of het werkt, dan zou je een overstap naar Z2M kunnen overwegen. Die database klopt wél.Ik probeer dan altijd wel te letten dat het toestel hierin vermeld staat (https://zigbee.blakadder.com/search.html), maar deze dat ik op het oog heb staat hier niet in.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ben origineel in ZHA gestapt omdat toen 1 bepaalde lamp niet werkte met Z2M. Nu verhuizen zie ik wat minder zitten met ondertussen 35 toestellenGizz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:30:
[...]
Heb zelf geen ZHA, maar ik kan me niet voorstellen dat het meest bekende zigbee-lampenmerk ter wereld niet goed werkt.
[...]
Dat is het nadeel van ZHA: er is geen overzicht van alle ondersteunde apparatuur. Die database van blakadder is zeer onvolledig. Mocht je het erg belangrijk vinden dat je van elk apparaat van tevoren kan opzoeken of het werkt, dan zou je een overstap naar Z2M kunnen overwegen. Die database klopt wél.
Heb al eens iets gekocht met de denkwijze dat die database wel onvolledig was en kon het terugsturen helaas
Het is dan een optie om ook hier gewoon kopen en terugsturen als het toch niet werkt. Alleen ben ik er niet zo'n fan van. Als iemand al op voorhand kan bevestigen dat het zal werken of ervaringen heeft met Philips, dan schept dit toch alvast wat meer vertrouwen,
Hier gebruik ik dit https://www.amazon.nl/dp/B08X218VMR om als iemand op de bel drukt de oude gong ag te laten gaan via HA. Werkt binnen 0,5 seconden na druk op de bel. Gekoppeld aan de Philips Hue bridge als aan/uit lamp.commentator schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:49:
[...]
of iemand de standaard gong op een andere manier nog in gebruik heeft en dus ook laat gaan nadat iemand op bijv een reolink gedrukt heeft
Ik ben opzoek naar een thermostaatkraan omdat ik op mijn huidige kraan (Tom van Plugwise) niet zelf de klepstand in kan stellen (hoe ver moet die open staan). Daardoor moet ik tijdens het koelseizoen mijn doeltemperatuur op 35+ graden zetten om open te gaan. Daarnaast heb ik last dat Plugwise zelf wil sturen en niet echt lekker gestuurd wil worden. Er is dus spraken van 2 kapiteins op 1 schip.
Wat ik wil:
Tijdens het verwarmen bepaald de thermostaatkraan zelf, op basis van een doel temperatuur, de stand waar die op moet draaien. Tijdens koelen gaat de klep vol open tenzij het dauwpunt wordt bereikt. Het dauwpunt bepaal ik in HA. Op de radiator komt een HeatMeister waarmee ik de leiding temperatuur ga bewaken.
Ik zat te kijken naar de Danfos Ally Radiator Thermostat maar misschien hebben jullie nog ideeën.
Ik draai mijn zigbee via ZHA en heb geen zin om alles om te gooien.
Wat ik wil:
Tijdens het verwarmen bepaald de thermostaatkraan zelf, op basis van een doel temperatuur, de stand waar die op moet draaien. Tijdens koelen gaat de klep vol open tenzij het dauwpunt wordt bereikt. Het dauwpunt bepaal ik in HA. Op de radiator komt een HeatMeister waarmee ik de leiding temperatuur ga bewaken.
Ik zat te kijken naar de Danfos Ally Radiator Thermostat maar misschien hebben jullie nog ideeën.
Ik draai mijn zigbee via ZHA en heb geen zin om alles om te gooien.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Als je een climate kaart kunt gebruiken heb je dus in ieder geval een climate-entity waar je climate-actions op kunt uitvoeren.Btje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:01:
Power is het aan en uitn zetten van de unit. Dan heb je nog de controle over of hij moet koelen of verwamen en het aanpassen van de temperatuur. Ik heb er nu de mushroom climate kaart voor maar deze nieuwe vind ik mooier.
[...]
Maar wat je wilt gebruiken is dus niet 1 op 1 te gebruiken want het is niet simpelweg de interactie met een enkele entiteit. Dus zal je zelf de boel moeten aanpassen en eventuele helpers en automations maken..
Ik probeer met AI te beschrijven wie er voor mijn deur staat.
Handmatig de AI task uitvoeren via ontwikkelhulpmiddel werkt. alleen ik krijg de notificatie niet voor elkaar ik krijg wat ik ook probeer de melding "Error rendering data template: UndefinedError: 'ai_output' is undefined" wat doe ik fout en wat moet ik aanpassen om het wel werkend te krijgen?
Handmatig de AI task uitvoeren via ontwikkelhulpmiddel werkt. alleen ik krijg de notificatie niet voor elkaar ik krijg wat ik ook probeer de melding "Error rendering data template: UndefinedError: 'ai_output' is undefined" wat doe ik fout en wat moet ik aanpassen om het wel werkend te krijgen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| alias: Deurbel snapshot description: "" triggers: - type: turned_on device_id: fd8c571f64d433b3bb4a4154ab0052b9 entity_id: 9dc47f5537f62fdf90d1c9731239605b domain: binary_sensor trigger: device conditions: [] actions: - action: camera.snapshot metadata: {} data: filename: /config/www/tmp/snapshot-doorbell.jpg target: entity_id: camera.reolink_deurbel_main - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: ai_task.generate_data metadata: {} data: task_name: Wie belt er aan? instructions: >- Describe in dutch one sentence what you see on the image. If you see a person, describe this person and describe the colors of his clothes. If the person is carrying something, describe what he carries. Don’t describe walls. Make it witty. entity_id: ai_task.google_ai_task attachments: media_content_id: media-source://camera/camera.reolink_deurbel_snapshots_main media_content_type: image/jpeg metadata: title: Reolink deurbel Foto's duidelijk thumbnail: /api/camera_proxy/camera.reolink_deurbel_snapshots_main media_class: video children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: app media_content_id: media-source://camera response_variable: ai_output - action: notify.notify data: message: "{{ ai_output.data }}" mode: single |
@ngommers
Lijkt wel in lijn te zijn met de huidige documentatie voor ai_task:
https://www.home-assistant.io/integrations/ai_task/
Draai je ook een recente versie van HA? Wat staat er in de trace van je automation? Gaat generate_data wel zoals je verwacht?
Draai je ook een recente versie van HA? Wat staat er in de trace van je automation? Gaat generate_data wel zoals je verwacht?
Onder Z2M werkt hij als een tierelier (dus zou je haast denken dat dit onder ZHA ook wel het geval moet zijn).SMGGM schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:11:
André Huisman (www.new-line.nl)
Ja tot aan notify gaat het goed.RudolfR schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:03:
@ngommers
Dit zie ik in de trace terug komen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| ai_output: conversation_id: 01KB02SZS92PYBPBWP7T43QR0S data: >- Een bezorger met donkere huid, een baard en een bril, gekleed in een bruin UPS-jasje, staat met een groot kartonnen pakket aan de deur, klaar om te verblijden of te verrassen. |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-11-2025 19:34 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Wanneer krijg je dat? Als de automation triggert vanwege de deurbel? Of probeer je alleen die action uit te voeren vanuit de automation editor?ngommers schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:38:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 alias: Deurbel snapshot description: "" triggers: - type: turned_on device_id: fd8c571f64d433b3bb4a4154ab0052b9 entity_id: 9dc47f5537f62fdf90d1c9731239605b domain: binary_sensor trigger: device conditions: [] actions: - action: camera.snapshot metadata: {} data: filename: /config/www/tmp/snapshot-doorbell.jpg target: entity_id: camera.reolink_deurbel_main - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: ai_task.generate_data metadata: {} data: task_name: Wie belt er aan? instructions: >- Describe in dutch one sentence what you see on the image. If you see a person, describe this person and describe the colors of his clothes. If the person is carrying something, describe what he carries. Don’t describe walls. Make it witty. entity_id: ai_task.google_ai_task attachments: media_content_id: media-source://camera/camera.reolink_deurbel_snapshots_main media_content_type: image/jpeg metadata: title: Reolink deurbel Foto's duidelijk thumbnail: /api/camera_proxy/camera.reolink_deurbel_snapshots_main media_class: video children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: app media_content_id: media-source://camera response_variable: ai_output - action: notify.notify data: message: "{{ ai_output.data }}" mode: single
je bent een held, bij de actie testen was dat inderdaad het geval. Net even aangebeld en nu doet die het wel.TheFes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:42:
[...]
Wanneer krijg je dat? Als de automation triggert vanwege de deurbel? Of probeer je alleen die action uit te voeren vanuit de automation editor?
Ik wil niet de buzz kill zijn, maar....gaat de afbeelding naar Google? Realiseer je je dan dat iedereen die bij je aanbelt zonder dat die het weet, laat staan kan aangeven of die het ok vind, naar de AI van Google wordt gestuurd en onderdeel wordt van de trainingsdata?ngommers schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:38:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 alias: Deurbel snapshot description: "" triggers: - type: turned_on device_id: fd8c571f64d433b3bb4a4154ab0052b9 entity_id: 9dc47f5537f62fdf90d1c9731239605b domain: binary_sensor trigger: device conditions: [] actions: - action: camera.snapshot metadata: {} data: filename: /config/www/tmp/snapshot-doorbell.jpg target: entity_id: camera.reolink_deurbel_main - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: ai_task.generate_data metadata: {} data: task_name: Wie belt er aan? instructions: >- Describe in dutch one sentence what you see on the image. If you see a person, describe this person and describe the colors of his clothes. If the person is carrying something, describe what he carries. Don’t describe walls. Make it witty. entity_id: ai_task.google_ai_task attachments: media_content_id: media-source://camera/camera.reolink_deurbel_snapshots_main media_content_type: image/jpeg metadata: title: Reolink deurbel Foto's duidelijk thumbnail: /api/camera_proxy/camera.reolink_deurbel_snapshots_main media_class: video children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: app media_content_id: media-source://camera response_variable: ai_output - action: notify.notify data: message: "{{ ai_output.data }}" mode: single
Ecodan warmtepomp
vraag; hoe heet de entity die alle stroom bij elkaar optelt?
Hieronder in rood omcirkeld.
ik had gehoopt dat het: entity: sensor.dagelijks_energieverbruik zou zijn, echter geeft deze een andere waarde aan.
ik had gehoopt dat het: entity: sensor.dagelijks_energieverbruik zou zijn, echter geeft deze een andere waarde aan.
Dat is geen entity, die wordt berekend aan de hand van som van de andere entities.BasZer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:44:
vraag; hoe heet de entity die alle stroom bij elkaar optelt?
[Afbeelding]
Even voor de mensen die van wat spoilers houden
De beta release notes (en de beta zelf natuurlijk) voor Home Assistant 2025.12.0b0 is uit! 🎄
Er zit weer lekker veel in. Een paar highlights:
Home Assistant Labs - Een nieuwe plek waar je preview features kunt uitproberen voordat ze definitief worden. Eerste feature: Winter mode met sneeuw in je interface. ❄️
Intuïtieve triggers en conditions - Na twee jaar ontwikkeling kun je nu triggers maken zoals "When a light turns on" in plaats van state-based gedoe. Werkt ook met areas en labels, dus "trigger wanneer een lamp in de woonkamer aangaat" zonder alles apart te moeten selecteren.
/f/image/Bxvs8pUMRorlImwMg14jNZtu.png?f=fotoalbum_large)
Energy dashboard upgrades - Real-time power monitoring (watts naast kWh) en downstream water meters. Eindelijk zien waar je water naartoe gaat.
Dashboard verbeteringen - System-wide default dashboard instellen, areas en floors handmatig ordenen (geen alfabetische volgorde meer!), en de Home dashboard is flink verbeterd.
Nieuwe integraties - Onder andere Philips Hue BLE (zonder bridge!), Google Weather, Backblaze B2 voor backups, en meer.
De volledige notes lees je uiteraard hier:
https://rc.home-assistant.io/blog/2025/11/26/release-202512/
../Frenck
De beta release notes (en de beta zelf natuurlijk) voor Home Assistant 2025.12.0b0 is uit! 🎄
Er zit weer lekker veel in. Een paar highlights:
Home Assistant Labs - Een nieuwe plek waar je preview features kunt uitproberen voordat ze definitief worden. Eerste feature: Winter mode met sneeuw in je interface. ❄️
Intuïtieve triggers en conditions - Na twee jaar ontwikkeling kun je nu triggers maken zoals "When a light turns on" in plaats van state-based gedoe. Werkt ook met areas en labels, dus "trigger wanneer een lamp in de woonkamer aangaat" zonder alles apart te moeten selecteren.
/f/image/Bxvs8pUMRorlImwMg14jNZtu.png?f=fotoalbum_large)
Energy dashboard upgrades - Real-time power monitoring (watts naast kWh) en downstream water meters. Eindelijk zien waar je water naartoe gaat.
Dashboard verbeteringen - System-wide default dashboard instellen, areas en floors handmatig ordenen (geen alfabetische volgorde meer!), en de Home dashboard is flink verbeterd.
Nieuwe integraties - Onder andere Philips Hue BLE (zonder bridge!), Google Weather, Backblaze B2 voor backups, en meer.
De volledige notes lees je uiteraard hier:
https://rc.home-assistant.io/blog/2025/11/26/release-202512/
../Frenck
[ Voor 4% gewijzigd door Frenck op 26-11-2025 22:29 . Reden: Iets met taal ]
Lead of Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
"waiting for CLI to be ready" loop.
mijn situatie een verse install van HAOS 16.3 op een pi4 op een USB en ik kom niet in de CLI en krijg geen connectie vie netwerk.
Supervisor draait net als Observer (maar die krijgt geen IP), rest no joy.
Mijn andere install op proxmox draait wel zonder enige problemen. Ter test een SD met Pi OS en die werkt wel, incl. netwerk/internet connectie. Iemand tips? De interwebs komen telkens terug met tik "login" en dan werkt het wel, hier echter niet.
Overige info, unifi netwerk, getest op zowel mijn open als mijn afgeschermde "connected IoT" VLAN's
mijn situatie een verse install van HAOS 16.3 op een pi4 op een USB en ik kom niet in de CLI en krijg geen connectie vie netwerk.
Supervisor draait net als Observer (maar die krijgt geen IP), rest no joy.
Mijn andere install op proxmox draait wel zonder enige problemen. Ter test een SD met Pi OS en die werkt wel, incl. netwerk/internet connectie. Iemand tips? De interwebs komen telkens terug met tik "login" en dan werkt het wel, hier echter niet.
Overige info, unifi netwerk, getest op zowel mijn open als mijn afgeschermde "connected IoT" VLAN's
@BasZer Die maakt HA niet aan. Zal je dus zelf moeten maken met een utility meter.
Ik kom wat verder, de eerste die ik wil invullen in de aan uit toggle:Septillion schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:47:
[...]
Als je een climate kaart kunt gebruiken heb je dus in ieder geval een climate-entity waar je climate-actions op kunt uitvoeren.
Maar wat je wilt gebruiken is dus niet 1 op 1 te gebruiken want het is niet simpelweg de interactie met een enkele entiteit. Dus zal je zelf de boel moeten aanpassen en eventuele helpers en automations maken..
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| - icon: mdi:power name: false state_styles: "off": button: background: var(--active-small) icon: color: var(--black) tap_action: action: climate.toggle target: entity_id: climate.daikin_airco data: {} ripple: none styles: button: background: var(--gray150) width: 34px height: 34px border-radius: 50% 0 0 50% icon: color: var(--gray800) |
Maar die zet niet de airco aan of uit.
Gevonden, je moet starten met een action: call-service en dan service: climate.toggle
Nu komt de volgende uitdaging. Als ik de hvac of fan mode wil aanpassen en de die service aanroep verwacht ie dat het data veld is igevuld. Wat ik wil is dat ik dan de verschillende modes kan selecteren.
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 27-11-2025 12:11 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Xiaomi 13T Pro
Dank voor je antwoord. Ik had gehoopt dat zoiets al was aangemaakt voor die energy hac.Septillion schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:49:
@BasZer Die maakt HA niet aan. Zal je dus zelf moeten maken met een utility meter.
Wat is je doel? Wil je op bepaalde tijden of op een andere waarde de airco aan koelen verwarmen?Btje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:13:
[...]
Ik kom wat verder, de eerste die ik wil invullen in de aan uit toggle:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22- icon: mdi:power name: false state_styles: "off": button: background: var(--active-small) icon: color: var(--black) tap_action: action: climate.toggle target: entity_id: climate.daikin_airco data: {} ripple: none styles: button: background: var(--gray150) width: 34px height: 34px border-radius: 50% 0 0 50% icon: color: var(--gray800)
Gevonden, je moet starten met een action: call-service en dan service: climate.toggle
Nu komt de volgende uitdaging. Als ik de hvac of fan mode wil aanpassen en de die service aanroep verwacht ie dat het data veld is igevuld. Wat ik wil is dat ik dan de verschillende modes kan selecteren.
Op bepaalde tijden heb ik opgelost met deze https://github.com/nielsfaber/scheduler-card

Wil je een card voor de airco? Werkt de thermostat card?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| type: thermostat entity: climate.airco_slaap features: - type: climate-hvac-modes hvac_modes: - "off" - heat - dry - cool - fan_only - heat_cool |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 27-11-2025 12:19 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
https://www.rouwette.com/
Kunnen jullie helpen bij het debuggen?
Ik schakel de tuinverlichting op basis van beweging, zonsopkomst en zonsondergang.
De tuinverlichting had vanochtend uit moeten gaan bij zonsopkomst maar dat deed ie niet.
Volgens het logboek van gisteren was zonsopkomst om 8.19 uur:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nr28SkeGbSF3Uk7uglVZzPDA.jpg?f=user_large)
Echter de traces van de automation gaan maar tot 5 keer terug:
:strip_exif()/f/image/WyLXh4UhdEwhc0RZYrpidOwo.jpg?f=fotoalbum_large)
In de regel gaat deze automation altijd goed en brandt die verlichting nooit na zonsopkomst. Maar vandaag dus niet.
Ik ga nu eens kijken wat er misgaat en haal de code door chatgpt heen.
Mijn frustratie zit een beetje in de history van de automation. Die is bepaald op 5. Nu kan ik dit per automation aanpassen en het hier op 10 of 20 zetten maar zo kan je in theorie wel bezig blijven en een heleboel logging blijven bewaren.
Zou dat loggen van home assistant niet slimmer kunnen? Want alle 5 die gelogd zijn, zijn van flows waarbij er niets gebeurd is (oranje lijn die rechts langs de blokjes van de flow lopen). Hier werd niet voldaan aan de condtions van de automation.
Echter dit heeft geen informatiewaarde. Is het mogelijk om alleen de 5 pogingen te loggen die daadwerkelijk een flow doorlopen hebben?
Ik weet niet of dat uiteindelijk het gewenste resultaat zou brengen, maar het is gewoon frusterend dat ik nu het aantal te bewaren logs op 10 of 20 moet zetten en weer moet wachten tot de volgende zonsopgang morgenochtend.
Iemand tips?
Ik schakel de tuinverlichting op basis van beweging, zonsopkomst en zonsondergang.
De tuinverlichting had vanochtend uit moeten gaan bij zonsopkomst maar dat deed ie niet.
Volgens het logboek van gisteren was zonsopkomst om 8.19 uur:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nr28SkeGbSF3Uk7uglVZzPDA.jpg?f=user_large)
Echter de traces van de automation gaan maar tot 5 keer terug:
:strip_exif()/f/image/WyLXh4UhdEwhc0RZYrpidOwo.jpg?f=fotoalbum_large)
In de regel gaat deze automation altijd goed en brandt die verlichting nooit na zonsopkomst. Maar vandaag dus niet.
Ik ga nu eens kijken wat er misgaat en haal de code door chatgpt heen.
Mijn frustratie zit een beetje in de history van de automation. Die is bepaald op 5. Nu kan ik dit per automation aanpassen en het hier op 10 of 20 zetten maar zo kan je in theorie wel bezig blijven en een heleboel logging blijven bewaren.
Zou dat loggen van home assistant niet slimmer kunnen? Want alle 5 die gelogd zijn, zijn van flows waarbij er niets gebeurd is (oranje lijn die rechts langs de blokjes van de flow lopen). Hier werd niet voldaan aan de condtions van de automation.
Echter dit heeft geen informatiewaarde. Is het mogelijk om alleen de 5 pogingen te loggen die daadwerkelijk een flow doorlopen hebben?
Ik weet niet of dat uiteindelijk het gewenste resultaat zou brengen, maar het is gewoon frusterend dat ik nu het aantal te bewaren logs op 10 of 20 moet zetten en weer moet wachten tot de volgende zonsopgang morgenochtend.
Iemand tips?
Zeker! Delen van de automation zelf kan behulpzaam zijn voor mensen hier om je de culprit te vinden...badkuip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:25:
....
Iemand tips?
Affin, heb wel een tip voor het aantal logs.
Home Assistant beschouwd een automation triggered als:
A: Er een trigger is gedeteceerd/heeft plaatsgevonden (doh
B: De condities op die automation allemaal passeren.
Wat je wil doen, is het aantal "runs" van je automations beperken tot enkel de moment dat het nodig is (en dus ook dan wordt er gelogd).
Kijkende naar je flow diagram van die run, zie ik dat je een choose hebt zonder default; prima op zich. Maar je kan je afvragen of je de condities van je automation moet aanscherpen / uitbereiden zodat je automation überhaupt niet onnodig start.
../Frenck
Lead of Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
De culprint stond recht voor mijn neus, ik had er alleen nooit over nagedacht.Frenck schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:48:
[...]
Zeker! Delen van de automation zelf kan behulpzaam zijn voor mensen hier om je de culprit te vinden...![]()
Affin, heb wel een tip voor het aantal logs.
Home Assistant beschouwd een automation triggered als:
A: Er een trigger is gedeteceerd/heeft plaatsgevonden (doh)
B: De condities op die automation allemaal passeren.
Wat je wil doen, is het aantal "runs" van je automations beperken tot enkel de moment dat het nodig is (en dus ook dan wordt er gelogd).
Kijkende naar je flow diagram van die run, zie ik dat je een choose hebt zonder default; prima op zich. Maar je kan je afvragen of je de condities van je automation moet aanscherpen / uitbereiden zodat je automation überhaupt niet onnodig start.
../Frenck
Dat was deze algemene conditie die zowel geldde voor het aanzetten als uitzetten van tuinverlichting:
YAML:
1
2
3
4
| conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.away state: "off" |
Dus er gebeurde niets als wij niet thuis waren. En vandaag om 8.19 werden de kinderen naar school gebracht. Deze conditie zou vast ooit nut gehad hebben maar nu niet meer. Ik heb het verwijderd.
Je schrijft verder nog:
Kan je me hiermee helpen? Ik gebruik zelden een default. In deze automation heb ik een choose voor het aanzetten en uitzetten van verlichting. Welke default zou er passen in deze situatie? hoe zou het me helpen?Kijkende naar je flow diagram van die run, zie ik dat je een choose hebt zonder default; prima op zich. Maar je kan je afvragen of je de condities van je automation moet aanscherpen / uitbereiden zodat je automation überhaupt niet onnodig start.
En dan schrijf je ook nog dat condities zouden kunnen worden aangescherpt of uitgebreid kunnen worden zodat de automation überhaupt niet onnodig start.
Doel je hiermee op de gele lijn die rechts langs de flow loopt? Maar daar kan je toch niets aan doen? Die trigger is gekomen maar komt niet door de condities. Dat gebeurt te pas en te onpas bij mij...
@Frenck en de rest. Wat is nu de simpelste manier om ad-hoc ee timer te zetten voor een bepaald toestel binnen x tijd uit te zetten (zoals je bijvoorbeeld zou zeggen, Alexa, doe de verwarming uit in 4 uur) zonder te diep in de config te moeten? Na 3 jaar HA heb ik nog altijd niet goed zicht hoe ik een simpele ad-hoc timer kan instellen die niet vasthangt aan een bepaald toestel of automation. Bedankt voor jullie suggesties.
Voor wie nog op zoek zijn naar een Wall Tablet voor hun Home Assistant Dashboard, de Shelly Wall Display XL en Shelly Wall Display X2i zijn nog in de Black Friday sale bij Shelly zelf. Deze gebruiken de nieuwere/sneller RK3566 SoC, waardoor deze een stuk bruikbaarder zijn voor Home Assistant, inclusief native support ervoor.
De oudere X2 en de kleinere vierkante hebben een veel zwakkere SoC, dus moet je echt een minimaal Dashboard voor maken wil je die kunnen gebruiken.
Ben nog bezig met mijn Dashboard aanpassen en andere functies verwerken, voor nu heb ik een kopie gemaakt van mijn normale Dashboard, maar dan met een constante video feed bovenin die het beeld van mn Unifi G4 Doorbell laat zien. Met de Unifi op 'Standard' encoding (H.264) blijft die netjes doorspelen.
De oudere X2 en de kleinere vierkante hebben een veel zwakkere SoC, dus moet je echt een minimaal Dashboard voor maken wil je die kunnen gebruiken.
Ben nog bezig met mijn Dashboard aanpassen en andere functies verwerken, voor nu heb ik een kopie gemaakt van mijn normale Dashboard, maar dan met een constante video feed bovenin die het beeld van mn Unifi G4 Doorbell laat zien. Met de Unifi op 'Standard' encoding (H.264) blijft die netjes doorspelen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 27-11-2025 15:26 ]
Ik heb hier ook naar gekeken maar de schermen leken nog steeds redelijk traag te zijn in verschillende youtube videos met een home assistant dashboard. In ieder geval lang niet zo snel als een vlotte hedendaagse tablet.BiG-GuY schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:38:
Voor wie nog op zoek zijn naar een Wall Tablet voor hun Home Assistant Dashboard, de Shelly Wall Display XL en Shelly Wall Display X2i zijn nog in de Black Friday sale bij Shelly zelf. Deze gebruiken de nieuwere/sneller RK3566 SoC, waardoor deze een stuk bruikbaarder zijn voor Home Assistant, inclusief native support ervoor. De oudere X2 en de kleinere vierkante hebben een veel zwakkere SoC, dus moet je echt een minimaal Dashboard voor maken wil je die kunnen gebruiken.
***members only***
Is dat nu opgelost?
Het ligt er heel erg aan wat je in je Dashboard stopt. Het is niet de snelheid van mijn telefoon of laptop nee. Maar als je geen zware grafieken laat renderen op je Dashboard pagina's reageert het snel genoeg vind ik. De video werkt wonderbaarlijk vloeiend, dus vermoed dat ze daarvoor de HW decoder gebruiken in de SoC. Toen ik het probeerde op de Sonoff NSPanel Pro (die dezelfde SoC heeft als de meeste in die maat) was het kansloos met video, het laden duurde langer dan 10sec en was misschien 2-3fps. Ook hebben deze modellen Wifi 6 met 2.4/5Ghz ondersteuning, wat ook scheelt tegenover de Wifi 4 2.4Ghz only.tweakG5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:42:
[...]
Ik heb hier ook naar gekeken maar de schermen leken nog steeds redelijk traag te zijn in verschillende youtube videos met een home assistant dashboard. In ieder geval lang niet zo snel als een vlotte hedendaagse tablet.
Is dat nu opgelost?
Belangrijkste redenen voor mij om voor zoiets te gaan i.p.v. een normale tablet is dat deze gewoon 230V voeding aan de achterkant heeft, ook past deze direct op een normale inbouwdoos, dus geen extra gaten nodig. Met een normale tablet moet je en een wallmount vinden die werkt voor je en een oplader die je automatiseert met aan/uit gaan, zodat je de accu niet opblaast. Toen ik daarnaar keek vond ik of mounts van €100+ of alleen maar 3D geprinte dingen die ik er niet heel netjes uit vond zien.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 27-11-2025 10:59 ]
Dank voor de terugkoppeling. Heb nu inderdaad de NSPanel Pro, maar die is tergerend langzaam. Heel uitgebreid zijn de dashboards niet, maar het switchen tussen views duurt 5-8 seconden.BiG-GuY schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:56:
[...]
Het ligt er heel erg aan wat je in je Dashboard stopt. Het is niet de snelheid van mijn telefoon of laptop nee. Maar als je geen zware grafieken laat renderen op je Dashboard pagina's reageert het snel genoeg vind ik. De video werkt wonderbaarlijk vloeiend, dus vermoed dat ze daarvoor de HW decoder gebruiken in de SoC. Toen ik het probeerde op de Sonoff NSPanel Pro (die dezelfde SoC heeft als de meeste in die maat) was het kansloos met video, het laden duurde langer dan 10sec en was misschien 2-3fps. Ook hebben deze modellen Wifi 6 met 2.4/5Ghz ondersteuning, wat ook scheelt tegenover de Wifi 4 2.4Ghz only.
Belangrijkste redenen voor mij om voor zoiets te gaan i.p.v. een normale tablet is dat deze gewoon 230V voeding aan de achterkant heeft, ook past deze direct op een normale inbouwdoos, dus geen extra gaten nodig. Met een normale tablet moet je en een wallmount vinden die werkt voor je en een oplader die je automatiseert met aan/uit gaan, zodat je de accu niet opblaast. Toen ik daarnaar keek vond ik of mounts van €100+ of alleen maar 3D geprinte dingen die ik er niet heel netjes uit vond zien.
Een tablet aan de muur vind ik ook niks, vandaar dat ik ook naar deze oplossing kijk.
zal vast 100 keer gevraagd zijn maar..
Wat heeft de voorkeur:
een n150 of een i7 9700t
Ik ben in de markt voor een mini pc voor home assistant en de prijs is ongeveer gelijk.
Wat heeft de voorkeur:
een n150 of een i7 9700t
Ik ben in de markt voor een mini pc voor home assistant en de prijs is ongeveer gelijk.
Draai het zelf op een N150 en met 3-5% usage heeft die nog meer dan genoeg capaciteit over.akatar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:24:
Wat heeft de voorkeur:
een n150 of een i7 9700t
Geen ervaring met de i7, maar de N150 werkt fantastisch.
Er zit ook een USB-C poort op die voor voeding gebruikt kan worden. Maar volgens mij hebben ze nog geen standaarden voor de XL en X2i. Daar kan je dan weer wel een 3D geprint iets voor vinden waarschijnlijk.tweakG5 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:19:
[...]
Dank voor de terugkoppeling. Heb nu inderdaad de NSPanel Pro, maar die is tergerend langzaam. Heel uitgebreid zijn de dashboards niet, maar het switchen tussen views duurt 5-8 seconden.
Een tablet aan de muur vind ik ook niks, vandaar dat ik ook naar deze oplossing kijk.
Of ik het handig vind aan de muur moet ik nog ontdekken, want heb het pas sinds gisteren hangen haha.
Over de snelheid, het duurt met deze 1-2s om te wisselen van tabblad binnen mijn HA Dashboard. Waar het op een telefoon of laptop instant is.
[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 27-11-2025 12:53 ]
N150 is veel zuiniger en meer dan genoeg voor Home Assistant. Zelfs voor zwaardere workloads via Add-Ons is de GPU erin ook goed bruikbaar voor zaken als PLEX.akatar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:24:
Wat heeft de voorkeur:
een n150 of een i7 9700t
Heb nu zelf de Terramaster F8 SSD Plus (N305) met Home Assistant OS erop barebone. Zodat ik optimaal gebruik kan maken van de resources en de iGPU. Werkt lekker vlot en heb genoeg ruimte voor het uitbreiden van de opslag later. Zit nu al 3x 8TB in
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 27-11-2025 11:54 ]
Ik draai HA en een berg andere zaken op een N5105, die is twee generaties ouder dan de N150, en bewust kreupel (geen AVX instructieset bv terwijl die al sinds ~2010 op de normale core lineup zit. Bij de N100 zijn die beperkingen weg), en ook dat draait prima. Enige beperking die ik zelf ervaar is de 8GB gesoldeerd RAM dat vol zit.akatar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:24:
Wat heeft de voorkeur:
een n150 of een i7 9700t
V.w.b. N150 vs i7-9700t lijkt de i7 mij beter (maar niet gekeken naar de specs). Maar de N150 zal ook ruim voldoende zijn en de i7 waarschijnlijk niet eens merkbaar beter buiten benchmarks etc.
Ik zou dus eerder naar andere zaken kijken. Zoals stroomverbruik, bredere toepasbaarheid / toekomstbestendiger, etc etc. (De i7 op een normaal moederbord zou je zelfs een GPU in kunnen zetten als je ooit wat met AI wilt doen bv, bij de N150 zal dat niet kunnen). Of dat die i7 juist in een grote kast komt en je liever een mini PC hebt dat de N150 waarschijnlijk is. Etc etc.
Dank iedereen voor de reacties.RobertMe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:54:
[...]
V.w.b. N150 vs i7-9700t lijkt de i7 mij beter (maar niet gekeken naar de specs). Maar de N150 zal ook ruim voldoende zijn en de i7 waarschijnlijk niet eens merkbaar beter buiten benchmarks etc.
Ik zou dus eerder naar andere zaken kijken. Zoals stroomverbruik, bredere toepasbaarheid / toekomstbestendiger, etc etc. (De i7 op een normaal moederbord zou je zelfs een GPU in kunnen zetten als je ooit wat met AI wilt doen bv, bij de N150 zal dat niet kunnen). Of dat die i7 juist in een grote kast komt en je liever een mini PC hebt dat de N150 waarschijnlijk is. Etc etc.
Deze i7 zit in een mini pc, een aangezien de prijs voor aanschaf ongeveer hetzelfde is wil ik de juiste keuze.
Dus in het kort:
n150 is meer dan snel genoeg om alles af te handelen
i7 overkill tenzij je de AI kant op wil
Vanaf 8th gen is Intel sowieso een stuk zuiniger geworden in idle. Die i7 kun je waarschijnlijk in een geoptimaliseerd systeem ook rond of onder de 5W laten draaien. Terwijl in ieder geval de N100 vaak niet onder de 8W komt in kant en klare systemen (alleen de Odroid H4 met zelfde generatie N97 doet ~4W bij mijn weten).BiG-GuY schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:53:
N150 is veel zuiniger
Zelfs mijn desktop met i5-13???, en oude ATX voeding doet ~12W met uitgeschakeld scherm. En die blijft dan ook nog in C2 steken. Met een PicoPSU en een mobo waarin die wel C8-C10 doet moet die dus ook heel makkelijk onder de 10W komen.
Edit:
Voor de duidelijkheid, uiteraard gaat het dan over idle etc. En een Atom zal altijd een "laag verbruik" hebben simpelweg omdat die niet meer dan 20, of 30 Watt of zo kan verbruiken. Een dikke i7 kan natuurlijk veel meer gebruiken (100+). En mogelijk doet die dikke CPU ook vaak veel meer gebruiken omdat bij het minste aan "vraag" die meteen in de turbo stand schiet (waarbij turbo veel meer stroom verbruikt voor een heel kleine predtatiewinst). Maar dat kun je allemaal tweaken in het bios of OS / software indeling (bij moderne Intel systemen lichte verbruikers bv expliciet vastzetten op een zuinige E-core, turbo uitschakelen in het bios, ...).
[ Voor 31% gewijzigd door RobertMe op 27-11-2025 12:08 ]
Nee, want de waarde die je daar ziet is dynamisch aan de tijdspanne die je hebt geselecteerd. Dus "vandaag" is dan maar een van de vele varianten die mogelijk is.BasZer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:14:
[...]
Dank voor je antwoord. Ik had gehoopt dat zoiets al was aangemaakt voor die energy hac.
Maar je kan aan de slag met een utility meter of met een template sensor die de statistics ophaalt voor de periode die je wilt.
"Service calls" zijn tegenwoordig hernoemt naar actions. Legacy format is nog wel even ondersteund maar zou dus nu moeten zijnBtje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:13:
[...]
Ik kom wat verder, de eerste die ik wil invullen in de aan uit toggle:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 - icon: mdi:power name: false state_styles: "off": button: background: var(--active-small) icon: color: var(--black) tap_action: action: climate.toggle target: entity_id: climate.daikin_airco data: {} ripple: none styles: button: background: var(--gray150) width: 34px height: 34px border-radius: 50% 0 0 50% icon: color: var(--gray800)
YAML:
1
2
3
4
5
| tap_action: action: perform-action perform_action: climate.toggle target: entity_id: climate.daikin_airco |
Als je HA op proxmox gaat draaien, is de verleiding al snel gemaakt om ook andere dingen te hosten. Beetje overkill is dan wel fijn. Als je puur ha host is n150 prima.akatar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:56:
[...]
Dank iedereen voor de reacties.
Deze i7 zit in een mini pc, een aangezien de prijs voor aanschaf ongeveer hetzelfde is wil ik de juiste keuze.
Dus in het kort:
n150 is meer dan snel genoeg om alles af te handelen
i7 overkill tenzij je de AI kant op wil
@0xygen500
Dat weet ik dus nog niet.
Op dit moment draait mijn HA op een yellow en vind ik het wal traag allemaal, vandaar de overstap.
Dat weet ik dus nog niet.
Op dit moment draait mijn HA op een yellow en vind ik het wal traag allemaal, vandaar de overstap.
Ik draai Proxmox op een N100 met 32 GB geheugen en 5 vm's waarvan 1 HA en dat gaat prima.0xygen500 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:22:
[...]
Als je HA op proxmox gaat draaien, is de verleiding al snel gemaakt om ook andere dingen te hosten. Beetje overkill is dan wel fijn. Als je puur ha host is n150 prima.
@akatar Zou zelf de i& alleen pakken als je echt zware dingen wilt. In een rebuild lijkt me dat lastig om een laag stroomverbruik te houden.
Ook als ik kijk naar de benchmarks en de TPD is dat 903 punten/W vor de N150 en de i7-9700T haalt 10625 punt/W. Nu zeggen zowel benchmark als TPD echt niet alles, zeker niet onder lichte of variërende load. Maar het geeft wel een idee.
Zelf een N100 met 16GB en die draai oa 3x HA ("prod", "debug" en beta), Adguard en wat andere proeftuintjes. Geheugen is eigenlijk eerste wat tekort schiet.
Ook als ik kijk naar de benchmarks en de TPD is dat 903 punten/W vor de N150 en de i7-9700T haalt 10625 punt/W. Nu zeggen zowel benchmark als TPD echt niet alles, zeker niet onder lichte of variërende load. Maar het geeft wel een idee.
Zelf een N100 met 16GB en die draai oa 3x HA ("prod", "debug" en beta), Adguard en wat andere proeftuintjes. Geheugen is eigenlijk eerste wat tekort schiet.
Hier was het met jellyfin soms drama.synoniem schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:29:
[...]
Ik draai Proxmox op een N100 met 32 GB geheugen en 5 vm's waarvan 1 HA en dat gaat prima.
Leest alsof je én transcoding gebruikt én geen GPU acceleratie daarop. Ik heb namelijk kortstondig Jellyfin gedraait op mijn N5105 met 8GB (naast HA, en o.a. Paperless die ook honderden MBs aan RAM inslikt en achtergrondtaken heeft die elk uur spiken) en dat werkte gewoon prima. En in een ander experiment heb ik ook wel eens transcoding gedaan op de iGPU en ook dat werkte (4K naar 720p), met de kanttekening dat ook de iGPU kreupel is en bepaalde zaken niet ondersteund.0xygen500 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:35:
[...]
Hier was het met jellyfin soms drama.
Okay, alles wijst naar de n150 dusSeptillion schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:35:
@akatar Zou zelf de i& alleen pakken als je echt zware dingen wilt. In een rebuild lijkt me dat lastig om een laag stroomverbruik te houden.
Ik heb (al jaren) diverse apparaten die 24/7 aan de lader hangen en geen van hen heeft een accu die oververhit raakt. Waarschijnlijk zijn fabrikanten zo bang voor schadeclaims dat ze eindelijk hun laadcircuit een beetje op orde hebben. Gewoon een kwestie van testen dus (en als er niks warm wordt dan is er ook niks boos en wordt er ook niets opgeblazen).BiG-GuY schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:56:
[...]
Het ligt er heel erg aan wat je in je Dashboard stopt. Het is niet de snelheid van mijn telefoon of laptop nee. Maar als je geen zware grafieken laat renderen op je Dashboard pagina's reageert het snel genoeg vind ik. De video werkt wonderbaarlijk vloeiend, dus vermoed dat ze daarvoor de HW decoder gebruiken in de SoC. Toen ik het probeerde op de Sonoff NSPanel Pro (die dezelfde SoC heeft als de meeste in die maat) was het kansloos met video, het laden duurde langer dan 10sec en was misschien 2-3fps. Ook hebben deze modellen Wifi 6 met 2.4/5Ghz ondersteuning, wat ook scheelt tegenover de Wifi 4 2.4Ghz only.
Heeft het dan nooit gespeeld? Zeker wel. Ik had ergens rond 2009 van die mediaspelers van een of ander merk dat me nu even ontgaat (edit: Archos 704 en 705). Die bolden binnen 3 jaar (uiteraard mooi na de garantieperiode) hun accu's dusdanig op dat deze spontaan lossprongen van de behuizing. Apparaten werden ook altijd net iets meer dan handwarm (maar toch ging er destijds bij mij geen belletje rinkelen).
Bij huidige tablets en telefoons heb je het helemaal makkelijk: Die hebben een ingebouwde temperatuursensor die je via Home Assistant kunt uitlezen. Hieronder de accu van de Fire Tablet 8 die we in de huiskamer aan de muur hebben hangen en een Moto G10 die we in een houdertje op het bureau hebben staan in de gameroom. Temperatuurtechnisch totaal niet boeiend.
André Huisman (www.new-line.nl)
Nevermind
[ Voor 98% gewijzigd door Btje op 27-11-2025 15:21 ]
Xiaomi 13T Pro
Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk, dit was eigenlijk ook een middagje hobbyen kijken wat er mee mogelijk is.JT schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:35:
[...]
Ik wil niet de buzz kill zijn, maar....gaat de afbeelding naar Google? Realiseer je je dan dat iedereen die bij je aanbelt zonder dat die het weet, laat staan kan aangeven of die het ok vind, naar de AI van Google wordt gestuurd en onderdeel wordt van de trainingsdata?
Maar vergeet niet dat er hele wat mensen zijn die tegenwoordig een deurbel camera hebben waarvan je niet weet waar na toe die data gaat. Wij als Tweakers zijn er wellicht wel mee bezig maar lang niet iedereen.
Oke. Ik heb laatst een kleine uitdaging gehad dat de ventilator van mijn NUC het begaf en ik dus met samengeknepen billetjes hoopte dat hij het zou volhouden totdat de nieuwe fan binnen was. Gelukkig allemaal goed gegaan, maar dit heeft mij wel tot nadenken gezet over de backup/redundancy van mijn setup.
Ik ben destijds gegaan voor de Zigbee extreme mini switches achter al mijn schakelaren icm de https://www.enocean.com/en/product/ptm-215ze/ . Dit werkt natuurlijk top als mijn Home Assistant instance up and running is, maar zonder HA heb ik geen fallback optie.
Nu wil ik dus eigenlijk een tweede NUC gaan kopen om als backup in te kunnen zetten als mijn huidige NUC het begeeft. Maar dan de vraag; is het zo eenvoudig dat je de backup kunt restoren, USB Zigbee dongle omprikken en je bent weer up and running? Of moet er nog meer gebeuren om zo snel mogelijk om te kunnen swichen?
Ik ben destijds gegaan voor de Zigbee extreme mini switches achter al mijn schakelaren icm de https://www.enocean.com/en/product/ptm-215ze/ . Dit werkt natuurlijk top als mijn Home Assistant instance up and running is, maar zonder HA heb ik geen fallback optie.
Nu wil ik dus eigenlijk een tweede NUC gaan kopen om als backup in te kunnen zetten als mijn huidige NUC het begeeft. Maar dan de vraag; is het zo eenvoudig dat je de backup kunt restoren, USB Zigbee dongle omprikken en je bent weer up and running? Of moet er nog meer gebeuren om zo snel mogelijk om te kunnen swichen?
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Een backup is pas een backup als die werkt. Dus als je het geprobeerd hebt dan weet je of het zo simpel isMichaelg schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:35:
Oke. Ik heb laatst een kleine uitdaging gehad dat de ventilator van mijn NUC het begaf en ik dus met samengeknepen billetjes hoopte dat hij het zou volhouden totdat de nieuwe fan binnen was. Gelukkig allemaal goed gegaan, maar dit heeft mij wel tot nadenken gezet over de backup/redundancy van mijn setup.
En wij kunnen nu wel zeggen "ja, zo simpel is het". Maar misschien doe je wel iets exotisch waardoor het toch niet werkt. En je geeft niet aan wat je nu hebt voor Zigbee. ZHA vs Zigbee2mqtt vs Deconz kan vast ook nog een verschil maken. En draai je HA OS incl. addons voor alles. Of draai je HA container en andere zelfstandige containers ernaast (die je dus ook zelf moet backuppen). En ....
En heb je dan ook een geteste backup voor de Zigbee stick / dongle? Want die kan net zo goed stuk gaan, hardware of een brick bij een firmware update of ....
Zijn er hier gebruikers van de "Shelly Plus Add On" zodat je 5X DS18B20 sensors kan aansluiten?
Zijn die makkelijk uit te lezen met HA?
Ik heb nu Sonoffs geflashed met Tasmota om meerdere DS18B20 sensors uit te lezen. Maar zo'n Shelly is ready out of the box. Of zijn er toch minpuntjes?
Ik heb nu Sonoffs geflashed met Tasmota om meerdere DS18B20 sensors uit te lezen. Maar zo'n Shelly is ready out of the box. Of zijn er toch minpuntjes?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Dag Allen,
Het doel wat ik wil bereiken is om het verbruik in kWh van de airco in het Energy Dashboard te krijgen.
De airco integratie geeft het verbruik in Amps weer.
Die reken ik om met de volgende template: ( - template statement is boven "- sensor" gedefinieerd.
Onderstaand opgenomen in configuration.yaml:
De uitkomst is de waarde in W.
Vervolgens moet ik die weer omrekenen/aanpassen naar een waarde in kWh zodat het energy dashboard het accepteert.
Ik probeer dat met de volgende code in sensor.yaml:
Sensor.airco_keuken_power_total_energy heb ik kunnen toevoegen aan het Energy Dashboard maar daar zie ik niets gebeuren, ook niet na een uur.
Dus probleem zit vast in de bovenstaande code. Of ik mis nog iets?
Iemand een advies?
Dank
Jan
Update: Na 2 uur komt er iets in het Energy dashboard dus wellicht toch te ongeduldig
Het doel wat ik wil bereiken is om het verbruik in kWh van de airco in het Energy Dashboard te krijgen.
De airco integratie geeft het verbruik in Amps weer.
Die reken ik om met de volgende template: ( - template statement is boven "- sensor" gedefinieerd.
Onderstaand opgenomen in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - sensor: - name: "Airco Keuken Power" unit_of_measurement: "W" state: > {{ float(states('sensor.ac_keuken_current_power')) * 230 }} device_class: power state_class: total_increasing |
De uitkomst is de waarde in W.
Vervolgens moet ik die weer omrekenen/aanpassen naar een waarde in kWh zodat het energy dashboard het accepteert.
Ik probeer dat met de volgende code in sensor.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: integration source: sensor.airco_keuken_power round: 2 unit_time: h unit_prefix: k method: left name: Airco Keuken Power Total Energy unique_id: airco_keuken_power_total_energy |
Sensor.airco_keuken_power_total_energy heb ik kunnen toevoegen aan het Energy Dashboard maar daar zie ik niets gebeuren, ook niet na een uur.
Dus probleem zit vast in de bovenstaande code. Of ik mis nog iets?
Iemand een advies?
Dank
Jan
Update: Na 2 uur komt er iets in het Energy dashboard dus wellicht toch te ongeduldig
[ Voor 3% gewijzigd door UenJL op 28-11-2025 11:26 . Reden: update ]
Marstek Venus E V3 + Home Assistant
Ik heb er 2 in gebruik met beide 1 DS18B20 eraan. Werkt goed zonder ingrepen voor meer dan een jaar. Heb er (nog) niet meerdere op een Shelly aangesloten.Seafarer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:10:
Zijn er hier gebruikers van de "Shelly Plus Add On" zodat je 5X DS18B20 sensors kan aansluiten?
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.