Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 395 396 Laatste
Acties:

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:51
Ben(V) schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:37:
Je kunt wel denken ik wil niets van AlieExpress, maar je vergeet dat al die devices (ook INNR) in China gemaakt zijn en voor de prijs van een INNR kun je drie Tuya's kopen.
Fabricage in een land is een ding. Kwaliteitscontrole en garanties iets anders. En met garanties bedoel ik dan dat een Europese webshop die rommel verkoopt die niet voldoet aan de Europese standaarden (CE etc) nogal eens een probleem zou kunnen hebben. Maarja, daar heeft AliExpress geen last van. Dus de kwaliteitscontrole en voldoen aan "verplichtingen" kan bij AliExpress spul dusdanig lager zijn dat het in Europa niet door keuringen zou komen. Betekend niet dat AliExpress per definitie slecht is. Alleen weet je gewoon niet wat je koopt en zelf onderzoek doen (apparatuur uit elkaar halen om te controleren of het veilig is) doet ook lang niet iedereen / kan niet iedereen. En v.w.b. Tuya is er ook voldoende spul dat onder andere namen verkocht wordt en o.a. ook bij Europese webshops te vinden is (Moes bv). Maar ook dat is geen garantie dat een product dat Moes in een Europese webshop verkoopt identiek is aan Tuya of een no-name op AliExpress, ondanks dat ze beiden bij Tuya van een band rollen. Wellicht zitten er in de "AliExpress" variant goedkopere onderdelen. Of heeft Moes juist een eigen QA die veel beter toezicht houd en slechte producten er uit haalt / hogere eisen stelt dan wat ander white label merken verkopen.

En ja, ik weet het, CE is geen keuring. CE is een "ik als importeur / fabrikant geef aan dat het voldoet aan de Europese eisen". Voor een echte onafhankelijke keuring en niet alleen een claim van een importeur / fabrikant moet je kijken naar het Nederlandse KEMA of Duitse TUV. Dan is het wel door een onafhankelijke partij aan tests / inspectie onderworpen.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

RobertMe schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Fabricage in een land is een ding. Kwaliteitscontrole en garanties iets anders. En met garanties bedoel ik dan dat een Europese webshop die rommel verkoopt die niet voldoet aan de Europese standaarden (CE etc) nogal eens een probleem zou kunnen hebben. Maarja, daar heeft AliExpress geen last van. Dus de kwaliteitscontrole en voldoen aan "verplichtingen" kan bij AliExpress spul dusdanig lager zijn dat het in Europa niet door keuringen zou komen. Betekend niet dat AliExpress per definitie slecht is. Alleen weet je gewoon niet wat je koopt en zelf onderzoek doen (apparatuur uit elkaar halen om te controleren of het veilig is) doet ook lang niet iedereen / kan niet iedereen. En v.w.b. Tuya is er ook voldoende spul dat onder andere namen verkocht wordt en o.a. ook bij Europese webshops te vinden is (Moes bv). Maar ook dat is geen garantie dat een product dat Moes in een Europese webshop verkoopt identiek is aan Tuya of een no-name op AliExpress, ondanks dat ze beiden bij Tuya van een band rollen. Wellicht zitten er in de "AliExpress" variant goedkopere onderdelen. Of heeft Moes juist een eigen QA die veel beter toezicht houd en slechte producten er uit haalt / hogere eisen stelt dan wat ander white label merken verkopen.

En ja, ik weet het, CE is geen keuring. CE is een "ik als importeur / fabrikant geef aan dat het voldoet aan de Europese eisen". Voor een echte onafhankelijke keuring en niet alleen een claim van een importeur / fabrikant moet je kijken naar het Nederlandse KEMA of Duitse TUV. Dan is het wel door een onafhankelijke partij aan tests / inspectie onderworpen.
Klopt helemaal .
Maar Kema en TUV zijn al lang commerciële ondernemingen (Dekra) onder toezicht van "de Raad voor Accreditatie", commercie geeft verkeerde prikkels voor keuring. Men had Kema, TUV etc. (semi)Overheid moeten laten, desnoods moeten samenvoegen in 1 (semi) Overheid EU organisatie. De overheden hebben alleen nog beleidsmakers/Fin.Controllers en wil niets meer zelf doen. Nog steeds is het moto uitbesteden. Maar goed off-topic

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-05 13:15
In verband met een nieuwe woning ben ik me aan het oriënteren voor een nieuw smarrthome systeem.

De volgende installaties zou ik graag willen managen met Home Assistant:
-verlichting
-camera's
-inbraakalarm
-rookmelders
-ventilatie ( Duco wtw)
-warmtepomp (Nibe)
-tuinbewatering
-slimme deurbel/intercom
-inbouw plafondspeakers in de woonkamer en keuken
-gordijnen
-wall display
-vloerverwarming
-thuisbatterij
-autolader

Momenteel ben ik nog in de leidingaanlegfase maar ik probeer voor mezelf inizchtelijk te krijgen welke merken apparatuur toegepast kunnen worden om aansturing vanuit Home Assistant mogelijk te maken.

Ik heb nagedacht over een systeem zoals Jung Home of Busch Jaeger Free@Home maar ik ben bang dat ik tegen beperkingen aan ga lopen.

In mijn vorige woning had ik Home Assistant op een Raspberry PI 4 in combinatie met Shelly's toegepast. Op zich draaide het prima. Ik heb wel enkele defecte Shelly's moeten vervangen en wifi-perikelen zorgden weleens voor problemen.

Als jullie opnieuw zouden mogen beginnen met een smart home installeren, welke merken zouden jullie dan toepassen?

Overige suggesties zijn meer dan welkom :-)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het gaat niet zozeer over merken, wel over welke standaarden je wil gebruiken (hoe minder je er hoeft te combineren, hoe beter) en hoe betrouwbaar je backbone moet zijn. En dan kom je bij een klassiek bedraad systeem uit. Draadloos blijft draadloos, en dat wil ook zeggen: batterijen overal en nergens. Als je dan toch nieuw bouwt, waarom dan geen deftig, bedraad domoticasysteem?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Baxke schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:17:
In verband met een nieuwe woning ben ik me aan het oriënteren voor een nieuw smarrthome systeem.

-verlichting
-camera's
-inbraakalarm
-rookmelders
-ventilatie ( Duco wtw)
-warmtepomp (Nibe)
-tuinbewatering
-slimme deurbel/intercom
-gordijnen
-wall display
-vloerverwarming
-thuisbatterij
-autolader

Momenteel ben ik nog in de leidingaanlegfase maar ik probeer voor mezelf inizchtelijk te krijgen welke merken apparatuur toegepast kunnen worden om aansturing vanuit Home Assistant mogelijk te maken.
In mijn bouwfase (ruim 10 jaar geleden) bedacht ik me gelukkig dat ik voldoende leidingen (buizen) vanuit de meterkast naar alle ruimtes heb gemaakt. En sommige ruimtes meer dan 1x, zoals de zitkamer en werkkamer. Elk heeft een dubbele RJ45, zodat ik apparatuur bedraad kan aansluiten aan mijn switch. Dat werkt stabiele en betrouwbaarder dan WiFi.
Ik heb nagedacht over een systeem zoals Jung Home of Busch Jaeger Free@Home maar ik ben bang dat ik tegen beperkingen aan ga lopen.

In mijn vorige woning had ik Home Assistant op een Raspberry PI 4 in combinatie met Shelly's toegepast. Op zich draaide het prima. Ik heb wel enkele defecte Shelly's moeten vervangen en wifi-perikelen zorgden weleens voor problemen.

Als jullie opnieuw zouden mogen beginnen met een smart home installeren, welke merken zouden jullie dan toepassen?
Behalve Home Assistant gebruik ik ook vanaf het begin hier Fibaro. Dat gebruik ik voornamelijk voor verlichting.
Het verschil is dat Fibaro echt een set-and-forget systeem is. Als het eenmaal ingesteld is zoals je het hebben wilt, dan blijft het dat jaar in jaar uit doen.
Home Assistant zal je altijd bij moeten houden. Als je daar je updates niet blijft bijhouden, dan loopt de machine vroeg of laat vast.

En het voordeel van beide gebruiken is dat je ze prima onderling kunt koppelen.

Verder gebruik ik vanaf het begin hier een iungo voor de registratie van de slimme meter. Dat is een doosje dat gewoon stand-alone werkt. Geen abo voor nodig en alle data blijft binnenshuis. Nederlands product met prima ondersteuning, kan ik uit ervaring vertellen.
Behalve de slimme meter kun je er ook extra tussenmeters (modbus) mee koppelen. Dat doe ik met mijn laadpaal, warmtepompen, PV-omvormers (2x) en nog wat. Dat werkt erg robuust. Een stuk betrouwbaarder dan HA voor de registratie laten zorgen.
En ook de iungo is prima door HA uit te lezen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• RobertMe
Borromini schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:32:
Het gaat niet zozeer over merken
Nouja, als je leest "meerdere Shellys zijn stuk gegaan" gaat het wellicht juist wel ook over merken. Maar ja, het gaat natuurlijk om veel meer.
wel over welke standaarden je wil gebruiken (hoe minder je er hoeft te combineren, hoe beter) en hoe betrouwbaar je backbone moet zijn. En dan kom je bij een klassiek bedraad systeem uit. Draadloos blijft draadloos, en dat wil ook zeggen: batterijen overal en nergens. Als je dan toch nieuw bouwt, waarom dan geen deftig, bedraad domoticasysteem?
Draadloos hoeft natuurlijk ook niet perse slecht te zijn. Zigbee en ZWave zijn bewezen protocollen die gewoon zeer prima werken Tegenover wifi dat ook weer niet echt voor IoT geschikt is, of in ieder geval voor sensoren etc die maar zeer weinig data nodig hebben.
Bedraad, ala KNX, is natuurlijk ook weer een hele andere tak van sport. En qua betrouwbaarheid IMO niet perse nodig. Maar, als je dan toch bezig bent vanuit "nieuwe woning" en alle muren al open hebt liggen.... Alhoewel ik me er nooit in verdiept heb en geen idee heb hoe makkelijk dat werkt / op te zetten is en vervolgens evt ook nog vanuit HA aan te sturen etc.

• JeroenH
  • Laatst online: 15:38
Het aantal draadloze sensortjes en schakelaars hier begint te groeien, en de eerste onverwachte uitval heb ik al gehad. Dus, twee dingen aan het bouwen:

1. Een dashboard met alle batterij-SoC's in één oogopslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/x0uUsCljXhpPbFrDm1QrZKgN.png

Dit zijn ze nog lang niet allemaal, ik ben nog lampen en hun bijbehorende remotes aan het migreren vanaf de Ikea Dirigera naar direct zigbee via ZHA.

2. Een automation die me een berichtje stuurt als één van de SoC's onder de 15% komt, zodat ik naar bovenstaand dashboard kan kijken om te zien welke toe is aan een batterijwissel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 16:47
JeroenH schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:00:
Het aantal draadloze sensortjes en schakelaars hier begint te groeien, en de eerste onverwachte uitval heb ik al gehad. Dus, twee dingen aan het bouwen:

[Afbeelding]

Dit zijn ze nog lang niet allemaal, ik ben nog lampen en hun bijbehorende remotes aan het migreren vanaf de Ikea Dirigera naar direct zigbee via ZHA.

2. Een automation die me een berichtje stuurt als één van de SoC's onder de 15% komt, zodat ik naar bovenstaand dashboard kan kijken om te zien welke toe is aan een batterijwissel.
Ik durf het bijna niet te zeggen... in de release van vorige week zit een maintenance dashboard die alle batterij statussen in 1x weergeeft :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Baxke
  • Laatst online: 18-05 13:15
Borromini schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:32:
Het gaat niet zozeer over merken, wel over welke standaarden je wil gebruiken (hoe minder je er hoeft te combineren, hoe beter) en hoe betrouwbaar je backbone moet zijn. En dan kom je bij een klassiek bedraad systeem uit. Draadloos blijft draadloos, en dat wil ook zeggen: batterijen overal en nergens. Als je dan toch nieuw bouwt, waarom dan geen deftig, bedraad domoticasysteem?
De prijs. Ik ben zelf werkzaam in de elektrotechniek en ik heb ervaring met knx. Het huis voorzien van een bedrade knx installatie past niet in het budget.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:00
JeroenH schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:00:

[Afbeelding]

Bij 1. Zou ik eens naar het nieuwe batterijdashboard kijken, zoals net genoemd.

Bij 2. Check dit eens https://smarthomeaddict.co.uk/2022/07/introduction-to-blueprints-in-home-assistant-low-battery-notifications/

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

RobertMe schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Bedraad, ala KNX, is natuurlijk ook weer een hele andere tak van sport. En qua betrouwbaarheid IMO niet perse nodig. Maar, als je dan toch bezig bent vanuit "nieuwe woning" en alle muren al open hebt liggen.... Alhoewel ik me er nooit in verdiept heb en geen idee heb hoe makkelijk dat werkt / op te zetten is en vervolgens evt ook nog vanuit HA aan te sturen etc.
Dat is een eitje, de integratie van KNX in HA is heel goed. Project inlezen en je kan aan de slag. We zitten hier in een verbouwing waardoor we nog flink wat schakelaars missen maar er bv. wel al lampen en screens zijn aangesloten, die bedienen of sturen we voorlopig via HA.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:02
Als ik opnieuw zou starten zou ik kiezen voor zwave als basis (maar dan wel 230V gevoed) en daar waar dat niet kan kiezen voor zigbee draadloos. Er bestaan ook piezo schakelaars (o.a.) Gira die ook geen batterij nodig hebben en die je zo op een muur kunt plakken.

Voor alarm heeft andrew io (hopelijk goed geschreven) mooi artikel geschreven op tweakers en ook vergelijking ajax en nog een ander systeem.

• JeroenH
  • Laatst online: 15:38
Kodess schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:47:
Ik durf het bijna niet te zeggen... in de release van vorige week zit een maintenance dashboard die alle batterij statussen in 1x weergeeft :+
Oh haha, da's ook toevallig. Ik installeer de maandelijkse updates altijd pas in de laatste week van de maand, zodat ik niet de yyyy.mm.0, de yyyy.mm.1 én de yyyy.mm.2 (enz) hoef te installeren. Ik heb een paar HACS-integraties die belangrik voor me zijn, en daarom heb ik een vrij uitgebreide procedure opgebouwd rondom het installeren van updates (breaking changes goed lezen, baseline test, backup maken, installeren, regressie test, enz). Dat wil ik maar één keer per maand doen.

Ik zal er naar kijken als ik de update geïnstalleerd heb. Thanks!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:40
Ik draai home assistant in docker op mijn synology nas. Nu kan ik niet meer updaten want de versie van docker is te oud en wordt niet meer geupdate voor mijn nas. Heeft iemand hier toevallig ook last van en een workaround gevonden?

Bijvoorbeeld zoiets; https://github.com/telnetdoogie/synology-docker

[ Voor 22% gewijzigd door sjorsjes op 17-05-2026 10:15 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@sjorsjes Daar ook al voor iets anders een keer tegenaan gelopen maar overstap naar DSM7 vind ik nog steeds wel erg spannend...

Maar er is een Github issue:https://github.com/home-assistant/core/issues/168340
Noemt iemand ook een work around maar lijkt me erg lastig voor de toekomst.

• Keiran
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:04
sjorsjes schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:09:
Ik draai home assistant in docker op mijn synology nas. Nu kan ik niet meer updaten want de versie van docker is te oud en wordt niet meer geupdate voor mijn nas. Heeft iemand hier toevallig ook last van en een workaround gevonden?

Bijvoorbeeld zoiets; https://github.com/telnetdoogie/synology-docker
Ik heb een Synology DS418Play, waar Container Manager ook niet meer officieel ondersteunt wordt. Hiervoor heb ik een andere versie van CM handmatig geïnstalleerd (even googlen op een compatibel versie) en dat werkt goed.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Baxke schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:17:

-verlichting
-camera's
-inbraakalarm
-rookmelders
-ventilatie ( Duco wtw)
-warmtepomp (Nibe)
-tuinbewatering
-slimme deurbel/intercom
-gordijnen
-wall display
-vloerverwarming
-thuisbatterij
-autolader

Overige suggesties zijn meer dan welkom :-)
Keuzes zijn heel persoonlijk, afhankelijk van eisen en budget. Een paar jaar geleden heb ik gekozen voor het Zigbee protocol, maar ik heb er ook wifi apparaten bijzitten vanwege beschikbaarheid.

-verlichting: Ecodim inbouwdimmers; zigbee + bedraad, dus knoppen werken ook nog gewoon 'dom'.
-rookmelders: Frient rookmelders, zigbee.
-gordijnen: Ali express (Zemismart), wifi en aangesloten op 230V. Stroompunten nodig bij je gordijn. Nadeel; Ik vind de motoren en stuk 'dode rails' best bulky.

Verder veel Aqara draadloze sensors (deur/raam sensor, temperatuur, vochtigheid).
Ikea heeft Zigbee de deur uit gedaan, dat vind ik wel jammer want daar heb ik veel smartplugs van, tegenwoordig hebben ze matter maar daar heb ik geen ervaring mee.
Mijn favoriete zigbee bewegingssensor van Sonoff (Sonoff SNZB-03 zigbee) lijkt ook uit de markt te zijn, heb nu wat tuya spul van Ali express gekocht maar die reageren net iets te langzaam.

Alles is van hobby niveau en als je veel met draadloze sensors werkt is het niet echt 'set and forget' vanwege de batterijen.

• killerfreak
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Pejdref schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:36:
Mijn favoriete zigbee bewegingssensor van Sonoff (Sonoff SNZB-03 zigbee) lijkt ook uit de markt te zijn, heb nu wat tuya spul van Ali express gekocht maar die reageren net iets te langzaam.
Toevallig laatst nog eentje gekocht. Ze lijken nog gewoon verkrijgbaar? Sowieso bij sonoff zelf, maar ook bijvoorbeeld hier:

https://www.hashop.nl/Sonoff-Zigbee-Bewegingsmelder-SNZB-03P

i5-6500 | GTX1060 6GB | 16GB @2133MHz

• Impossibl3
  • Laatst online: 17:14
TheFes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:29:
[...]

De stappen:
  1. Maak een backup
  2. Noteer de huidige entity_id's van je sensoren waarvan je de Long Term Statistics wil gaan overzetten
  3. Verwijder de oude integratie die deze entities bevat
  4. Check in developer tools > states of de oude entities weg zijn
  5. Installeer de nieuwe integratie
  6. Hernoem de nieuwe entities naar de oude entity_ids's
  7. (optioneel) hernoem de entity_id's opnieuw als je bijvoorbeeld de verwijzing naar de oude integratie er uit wil halen
Voor sommige sensoren, bijvoorbeeld voor je energie van en naar het grid, kan het ook handig zijn om een template sensor aan te maken. Dan hoef je in de toekomst alleen de verwijzing in de template sensor naar de bronsensor aan te passen. Nu je doe boel toch moet omzetten, kun je dat na stap 4 doen. Maak dan dus een template sensor aan met hetzelfde entity_id als de oude sensor. Verwijs bijvoorbeeld even naar een niet bestaande sensor en zorg met een availability template dat de sensor unavailable wordt.

Zodra de nieuwe integratie werkt, kun je dan naar de nieuwe sensor verwijzen.
Een vraagje hier over. Ik heb gisteren mijn Enpahse Envoy gewisseld. Zo net bovenstaande stappen uitgevoerd en nu ziet de historie er als volgt uit. Is de actie dan goed uitgevoerd?

Oude Envoy had sensor id: envoy_122320106024_lifetime_energy_production
De nieuwe had sensor id: envoy_122301002093_lifetime_energy_production en is vervangen door het id met 6024 nadat de integratie met ID 6024 was verwijderd en niet meer zichtbaar was bij ontwikkelaars. Nu ziet mijn historische grafiek er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5uaPWMxbpt1SAu9ssGkN2aRgGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vrM9RzisTdVZZm2xAW528Y9n.png?f=user_large

Ik vind het een beetje vreemd want ik ga van 12 MWh opwek naar 0,003 MWh wat de nieuwe Envoy heeft geregisteerd als lifetime_energy_production sensor. Dat de nieuwe Envoy deze lage waarde heeft klopt wel want zo veel opwek is er vandaag nog niet geweest.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
Impossibl3 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Een vraagje hier over. Ik heb gisteren mijn Enpahse Envoy gewisseld. Zo net bovenstaande stappen uitgevoerd en nu ziet de historie er als volgt uit. Is de actie dan goed uitgevoerd?

Oude Envoy had sensor id: envoy_122320106024_lifetime_energy_production
De nieuwe had sensor id: envoy_122301002093_lifetime_energy_production en is vervangen door het id met 6024 nadat de integratie met ID 6024 was verwijderd en niet meer zichtbaar was bij ontwikkelaars. Nu ziet mijn historische grafiek er als volgt uit:

[Afbeelding]

Ik vind het een beetje vreemd want ik ga van 12 MWh opwek naar 0,003 MWh wat de nieuwe Envoy heeft geregisteerd als lifetime_energy_production sensor. Dat de nieuwe Envoy deze lage waarde heeft klopt wel want zo veel opwek is er vandaag nog niet geweest.
Dat stappenplan was om de long term statistics te koppelen, dus dat je nieuwe data gekoppeld wordt aan de oude data. Je screenshot laat de state van de sensor zien, en die 12 MWh zal dus de state van de oude sensor zijn.

Home Assistant configuratie

• Impossibl3
  • Laatst online: 17:14
TheFes schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Dat stappenplan was om de long term statistics te koppelen, dus dat je nieuwe data gekoppeld wordt aan de oude data. Je screenshot laat de state van de sensor zien, en die 12 MWh zal dus de state van de oude sensor zijn.
Ah top. Daarmee is het goed gegaan maak ik op uit je bericht en wordt nu de nieuwe dataset opgebouwd startend vanaf 0.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Impossibl3 Ja, gezien je nog oude (hoge) data ziet is het dus goed gegaan :)

• Pejdref
  • Niet online
killerfreak schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Toevallig laatst nog eentje gekocht. Ze lijken nog gewoon verkrijgbaar? Sowieso bij sonoff zelf, maar ook bijvoorbeeld hier:

https://www.hashop.nl/Sonoff-Zigbee-Bewegingsmelder-SNZB-03P
Ik doel op deze variant (zonder de P in het typenummer). Een stuk compacter, maar niet richtbaar.

uitvoering: Sonoff SNZB-03 | Bewegingssensor

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Hippe Lip schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:47:
[...]

alle waar naar z’n geld. Je kunt wel dingen bij ome Ali kopen, maar niemand garandeert je dat je de kwaliteit krijgt van het originele product dat echt van de fabrikant (en dan bedoel ik de juridische fabrikant, de officiële naamhouder) komt.
Het zou me niet verbazen als je via Ali spullen krijgt die niet door de eindcontrole zijn gekomen. Die werken in eerste instantie misschien wel, maar halen dus niet de kwaliteit die het ozu moeten hebben.
Dat soort dingen heb ik wel al meegemaakt en daar houd ik rekening mee als ik bepaalde dingen bij Ali koop. Spul dat op het lichtnet aangesloten wordt ben ik erg voorzichtig mee geworden. Zeker als het iets is waar wat langer of wat grotere stromen doorheen gaan.
Better safe than sorry…
Dat dus. INNR wordt gemaakt in China maar wel naar de geldende standaarden. Ik heb genoeg Chinees spul gezien die gevaarlijk waren, zoals apparaten van metaal waarbij aan de binnenkant de aardedraad fake is e.d..

De INNR SP240 staat/stond bij mij op de shortlist, maar ik lees ook over de IKEA GRILLPLATS. Die draait Matter (ga ik sowieso een antenne voor kopen) en kost maar €8,99, de INNR kost € 15,30.

Bij 20 stuks kom ik dan op een slordige €306 versus Ikea met €179,80 dat scheelt nogal. De INNR oplossing is 70% duurder.

Daarnaast lijkt de IKEA stekker wél boven elkaar te passen én kan deze stroom meten net als de INNR. Ik neem dan voor het gemak even aan dat IKEA ook TrueRMS meet.

Enige wat ik nog niet weet is het idle verbruik van de stekkers (bij 20 is dat wel relevant). De INNR is dacht ik 0,3 watt. van de Ikea weet ik het niet.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:46
Bedenk ook dat Ikea nu matter over thread is en die INNR zijn Zigbee.

Ik had van de laatste Ikea Inspelning (Zigbee) er vijf gekocht omdat ze zo goedkoop waren, maar er zijn er al twee defect geraakt binnen twee maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 17-05-2026 13:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Ben(V) schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:50:

Ik had van de laatste Ikea Inspelning (Zigbee) er vijf gekocht omdat ze zo goedkoop waren, maar er zijn er al twee defect geraakt binnen twee maanden.
Ik ga een thread antenne bestellen bij Robb. Dan moet ik ze zo kunnen aansturen.

Ga zometeen naar Ikea en dan haal ik er 20 op. Dinsdag heb ik dan w.s. de antenne. Kan toch terugbrengen als het niet bevalt, maar ik denk dat de Ikea alles kan wat de INNR ook kan.

Enige wat ik op internet lees is dat bij bepaalde load dat ze geluid kunnen maken, dan zal ik ff in de gaten moeten houden of dat werkelijk gebeurd en als dat zo is kan ik nog altijd voor INNR gaan.

Die Ikea's lijken door de vorm wel mooi te passen (platte boven en onderkant).

Heb ook al 3 bewegingsmelders van Ikea al een tijdje liggen, maar kan die niet gebruiken omdat ik geen Matter heb en met de homey had ik het toen al een beetje opgegeven. Die kan ik straks mooi gebruiken voor het licht in de nacht en als marteralarm bij de auto.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 17-05-2026 14:15 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

liberque schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:08:
Let niet op water, want ik krijg de watermeter van Homewizard niet gekalibreerd.
Call aanmaken bij HomeWizard. Had ik ook. Bleek defect te zijn. Kreeg nieuwe opgestuurd.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:12
Fairy schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Enige wat ik nog niet weet is het idle verbruik van de stekkers (bij 20 is dat wel relevant). De INNR is dacht ik 0,3 watt. van de Ikea weet ik het niet.
Het verbruik van de Grillplats is in ieder geval zo laag dat ik het amper kan meten. In een (antieke) EKM265 blijft de meter op 0,0 W staan, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat ding onderin z'n meetbereik is. Een Shelly smart plug blijft ook op 0 W staan.

Al met al denk ik dat het ruim onder de 0,5 W ligt.

• Ben(V)
Fairy schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Ik ga een thread antenne bestellen bij Robb. Dan moet ik ze zo kunnen aansturen.

Ga zometeen naar Ikea en dan haal ik er 20 op. Dinsdag heb ik dan w.s. de antenne. Kan toch terugbrengen als het niet bevalt, maar ik denk dat de Ikea alles kan wat de INNR ook kan.

Enige wat ik op internet lees is dat bij bepaalde load dat ze geluid kunnen maken, dan zal ik ff in de gaten moeten houden of dat werkelijk gebeurd en als dat zo is kan ik nog altijd voor INNR gaan.

Die Ikea's lijken door de vorm wel mooi te passen (platte boven en onderkant).

Heb ook al 3 bewegingsmelders van Ikea al een tijdje liggen, maar kan die niet gebruiken omdat ik geen Matter heb en met de homey had ik het toen al een beetje opgegeven. Die kan ik straks mooi gebruiken voor het licht in de nacht en als marteralarm bij de auto.
Success ermee.
Ik lees nogal wat problemen met matter, laat eens weten hoe het bij jouw gaat, ook als het prima werkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• killerfreak
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Pejdref schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:08:
[...]

Ik doel op deze variant (zonder de P in het typenummer). Een stuk compacter, maar niet richtbaar.

uitvoering: Sonoff SNZB-03 | Bewegingssensor
Whoops, my bad. Daar heb ik inderdaad geen ervaring mee. De P variant bevalt mij in ieder geval goed tot nu toe. Vind het wel ideaal dat je hem zo makkelijk kunt richten.

i5-6500 | GTX1060 6GB | 16GB @2133MHz

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Ben(V) schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Success ermee.
Ik lees nogal wat problemen met matter, laat eens weten hoe het bij jouw gaat, ook als het prima werkt.
Zal ik doen. Heb net bij de Ikea de kar volgegooid. 24 stekkers zijn het geworden, je weet maar nooit :o :P . Doosje met 3 draaiknop dingen voor verlichting, leek me wel iets voor nachtlampje met regelbare helderheid. Ook een buiten (ip65?) stopcontact voor mijn autolader onder de carport.

• Out.of.Control
Ben(V) schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Success ermee.
Hier werkt het grotendeels probleemloos. Ik ben nog maar net begonnen met HA en heb een 2e hands Dirrigera hub met wat matter spul van Ikea en dat werkt over het algemeen vlekkeloos. In het begin niet (vooral de devices op batterij reageerder niet of met vertraging), maar sinds een maandje werkt dat prima. Ik heb wat lampen, Grillplats slimme stekker, Bilresa bediening, Myggspray bewegingssensor.

Laat maar weten als je specifieke vragen hebt.

• Ben(V)
Dat Ikea de boel aan de gang krijgt met alleen zijn eigen hub geloof ik wel.

Wat ik van belang vind of de boel werkt met HA en met name als er meer border routers in huis zijn zoals Apple en/of Google devices die allemaal ook border routers zijn.

• Out.of.Control
Voor de duidelijkheid: het enige dat ik van Ikea gebruik is de hardware. Ik gebruik de Ikea-app helemaal niet. Matter devices toevoegen doe ik via de HA app, lampen bedienen of automatiseren gaat ook allemaal via HA. En dat werkt dus prima.

Geen ervaring met meerdere TBR's.

• RobertMe
Wat ik er van begrijp is Matter aan de praat krijgen ook nogal sterk afhankelijk van hoe complex je zaken zelf hebt gemaakt.

In beide gevallen (over wifi en over Thread) zit je volgens mij vast aan Bluetooth voor de provisioning. In het geval van wifi sowieso dat via Bluetooth de wifi credentials verstuurd worden naar het apparaat. Daardoor dat je de app nodig hebt: de telefoon (of tablet) heeft immers Bluetooth en kan daardoor de provisioning doen. Enige probleem is vervolgens dat als je een gescheiden IoT wifi netwerk hebt..., je dat niet geprovisioned krijgt want de telefoon zit niet op dat netwerk en je hebt geen mogelijkheid om zelf de credentials op te geven die naar het apparaat gestuurd moeten worden.
En aan de Thread kant is er als ik het goed begrijp ook iets dat via Bluetooth moet. Waarbij gescheiden VLANs ook weer een issue schijnen te geven (mogelijk / waarschijnlijk omdat Thread ook weer IP verkeer oplevert en in de gehele provisioning na het initiële verbinding maken de communicatie verder gaat over "IP", wat dan weer mislukt als je gescheiden VLANs hebt want ander broadcast domain etc).

Oplossing daarvoor is weer het gebruik van Bluetooth in je HA server. Waarbij, ik neem aan dat het de matter server is, weer ondersteuning heeft om die Bluetooth stick te gebruiken. Waarbij je vanuit de Matter server web interface weer de pairing kunt uitvoeren, i.p.v. via de HA app.

Maar er zitten dan gewoon heel veel schakels in (Matter server software, OTBR software, Bluetooth, Matter integratie in HA, Thread integratie in HA, ...). En zeker nu het nog allemaal relatief nieuw is blijkt het allemaal niet even vlekkeloos en intuïtief te werken, en hier en daar documentatie te ontbreken. Zeker dus in de complexere situaties zoals geen HAOS draaien en alle software zelf bij elkaar moeten zoeken, draaiende krijgen, gekoppeld krijgen in HA, .... En dan nog het netwerk verhaal waardoor de HA app niet werkt om apparaten te koppelen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:10
Ben(V) schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:42:
Dat Ikea de boel aan de gang krijgt met alleen zijn eigen hub geloof ik wel.

Wat ik van belang vind of de boel werkt met HA en met name als er meer border routers in huis zijn zoals Apple en/of Google devices die allemaal ook border routers zijn.
Ik heb alles aan Dirigera gekoppeld, vervolgens op HA thread en matter geïnstalleerd.

Met een beetje send credentials to home assistant HA in het Dirigera netwerk gekregen.
Daarna deel je alle devices met HA via de koppelcode in home smart.

Ik vermoed als je send credentials to phone doet dat het mis gaat in home smart…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Matter over Wifi ging as such redelijk snel bij mij. Alleen dat ik er gelijk weer tegenaan liep dat er weer merkgebonden zaken zijn. Ik kon geen kalibratie doen dus toen voor multi fabric gegaan.

Matter over Thread blijkt gezien de posts hier toch wel iets meer uitdagend.
RobertMe schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:17:
Enige probleem is vervolgens dat als je een gescheiden IoT wifi netwerk hebt..., je dat niet geprovisioned krijgt want de telefoon zit niet op dat netwerk en je hebt geen mogelijkheid om zelf de credentials op te geven die naar het apparaat gestuurd moeten worden.
Heb ik hier ook, redelijk eenvoudig op te lossen door tijdens provisioning je mobiel even op het IOT netwerk te gooien. Had ik het liever zelf ingevuld? Absoluut! Maar de work around is dus nog wel eenvoudig.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 17-05-2026 17:48 ]

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:20
Hoi! Newbie hier!

Kunnen jullie mij wegwijs helpen in een methode om HA te laten weergeven wie thuis?

De HA app is geïnstalleerd op onze iPhones, locatie altijd aan en de zone "thuis" is ingesteld. HA is ook extern bereikbaar via Nabu Casa.

Ikzelf alsook mijn vrouw toegevoegd als persoon, met steeds de device_tracker van de iphone geselecteerd.
Ik slaag er echter niet in om de aanwezigheid te duiden, alsof de locatie niet geupdate wordt als ik om de info vraag. Als ik op de kaart kijk, zie ik ons steeds thuis gelokaliseerd met melding "sinds gisteren", "sinds eergisteren", ... Ik probeerde zowel met geocoded location alsook SSID op het thuisnetwerk, nooit info van het gevraagde moment.

Er lijken 101 oplossingen online maar ik zie de juiste methode niet meer.

Ik voel dat ik iets over het hoofd zie als beginner. Hoe automatiseren jullie aan de hand van aanwezigheid?

[ Voor 3% gewijzigd door Stijnley op 17-05-2026 20:09 ]

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:05
Heb je de app ook rechten gegeven om de locatie van de telefoon te bevragen?

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ben(V) schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:50:

Dan heb je wel een beetje pech gehad. Ik heb 20 stuks waarvan er nu nog 8 in gebruik zijn (de andere 12 stuks liggen werkloos in de verpakking omdat ze thuis fantoomspikes geven en in de loods niet). Nul uitval.

<<

@Fairy Ik gebruik naast een bult Ikea Inspelnings (die in de loods perfect werken maar thuis soms een spike in de energy geven) een stuk of 8 Nous A1Z stopcontactjes (mooi compact, passen zelfs naast elkaar in een verdeeldoosje) en één SonOff S60ZBTPF voor de wasmachine (heb 2 jaar lang een Nous A1Z gebruikt maar had toch een wat beter gevoel bij het relais van de SonOff S60ZBTPF). Ook die SonOff bevalt prima.

[ Voor 28% gewijzigd door HuismAndré op 17-05-2026 20:47 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• dutchnltweaker
  • Laatst online: 10:39
Ik wil binnenkort ook met Home Assistant aan de slag in mijn appartement, maar ik schrok me kapot van de prijzen van de Raspberry Pi 5. De 8GB-versie kost momenteel al €180, en dan heb je alleen nog maar het kale board.

​Dat vind ik echt te duur. Is de 4GB-versie ook gewoon zat voor een appartement, of kan ik voor dit geld (of minder) beter direct naar een allieexpres Mini PC kijken? Wat raden jullie aan? Zoiets: Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:

https://a.aliexpress.com/_EG6GBmw

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:

https://a.aliexpress.com/_EuGJc8w

[ Voor 42% gewijzigd door dutchnltweaker op 18-05-2026 09:36 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

dutchnltweaker schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:34:
Ik wil binnenkort ook met Home Assistant aan de slag in mijn appartement, maar ik schrok me kapot van de prijzen van de Raspberry Pi 5. De 8GB-versie kost momenteel al €180, en dan heb je alleen nog maar het kale board.

​Dat vind ik echt te duur. Is de 4GB-versie ook gewoon zat voor een appartement, of kan ik voor dit geld (of minder) beter direct naar een allieexpres Mini PC kijken? Wat raden jullie aan? Zoiets: Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:

Waarom niet de HA green? Dan ondersteun je ook de ontwikkeling van Home Assistant.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Ben(V)
Ik heb een tijd geleden een Soyo mini pc gekocht voor Home Assistant.
Ben er erg tevreden over, degelijke bouw en mooi afgewerkt.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56

D4NG3R

kiwi

:)

Of neem even een kijkje in V&A hier, de HP Pro-deskjes zijn mooie machines voor dit soort doeleinden.

Alle Vraag & Aanbod advertenties - Tweakers

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dutchnltweaker
peterpijpelink schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Waarom niet de HA green? Dan ondersteun je ook de ontwikkeling van Home Assistant.
Nog slechtere specs voor de zelfde prijs? 4gb ram en 32gb emmc. Dan ondersteun Ik ze liever anders dan ha green kopen.

• dutchnltweaker
D4NG3R schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:02:
Of neem even een kijkje in V&A hier, de HP Pro-deskjes zijn mooie machines voor dit soort doeleinden.

Alle Vraag & Aanbod advertenties - Tweakers
Hoe zit het met energie zuinigheid tov raspberry pi?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56

D4NG3R

kiwi

Dat durf ik je niet te zeggen. Het zijn echter populaire machines voor kleine/zuinige/simpele homelabs, dus er valt genoeg te vinden over het gemiddelde gebruik van een model.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 18-05-2026 10:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• edwin2021
Je zou ook op Marktplaats kunnen kijken bv Home Assistant server HP T620 64gb ssd 8gb ddr3 QC plugnplay

€ 59,95

https://link.marktplaats.nl/m2398556673?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbutto ns

Zit al 19 jaar op MP en heeft zeer geregeld aangepaste thinclients erop staan.

[ Voor 9% gewijzigd door edwin2021 op 18-05-2026 10:13 ]

• RobertMe
dutchnltweaker schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Hoe zit het met energie zuinigheid tov raspberry pi?
Een RPi 5 is bij mijn weten ook niet meer zo zuinig. En een gewoon x86 systeem heeft wel de potenti om veel meer performance te leveren.

Zelf heb ik al een aantal jaren een Chinese mini PC met Intel N5105 CPU en dat ding verbruikt ong 4W "bij normaal gebruik" (lees: doet zijn ding semi idle, geen zware (achtergrond)taken die worden uitgevoerd) en dat is incl 2 "USB sticks" (Zigbee en ZWave). Geen aankoopadvies overigens. De N5105 is intussen alweer opgevolgd door de N97 en N100 en die zijn weer opgevolgd door de N150 en ???.

En die zakelijke PCs zijn ook vaak zuinig en verbruiken maar rond de 5W. Dell Optiplex, HP Prodesk, Lenovo ???. Komen allemaal vaak voorbij als goed zuinig. Waarvoor je ook kunt rondneuzen in: Het grote zuinige server topic - deel 3

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:33
edwin2021 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:11:
Je zou ook op Marktplaats kunnen kijken bv Home Assistant server HP T620 64gb ssd 8gb ddr3 QC plugnplay

€ 59,95

https://link.marktplaats.nl/m2398556673?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbutto ns

Dat is echt wel een prima deal! Mijn HA draait nu al ruim 2 jaar op een soortgelijke thin client en zonder problemen.
Voor deze prijs ben ik bijna geneigd om er nog eentje te bestellen als backup :D

• edwin2021
kepler schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Dat is echt wel een prima deal! Mijn HA draait nu al ruim 2 jaar op een soortgelijke thin client en zonder problemen.
Voor deze prijs ben ik bijna geneigd om er nog eentje te bestellen als backup :D
Ik denk wel dat een green wel iets energie zuiniger is.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:35

Esumontere

Floep, banaan.

Sinds de update naar 2026.5 verliest mijn HA systeem ineens om de paar dagen alle internetverbinding. Kabel is gewoon aangesloten en functioneert, maar hij is zowel intern als via Nabu onbereikbaar. In mijn Fritzbox staat de IP-reservering op offline, dus hij lijkt alle connectie te verliezen. Alle automations via ethernet lopen dan dus ook dood. Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen? Het systeem draaide al een paar jaar probleemloos.

Een hard reboot verhelpt het probleem tijdelijk, maar het komt na een paar dagen weer terug.

[ Voor 21% gewijzigd door Esumontere op 18-05-2026 12:16 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
edwin2021 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Ik denk wel dat een green wel iets energie zuiniger is.
de Green is 1.3 tot 3 watt en de HP 5-11 watt.

Verschil tussen de minimum van de green en de max van HP is 10 watt.
Een apparaat van 10 watt dat 24/7 aanstaat, verbruikt ongeveer 87,6 kWh per jaar. Bij een geschatte stroomprijs van 0.30 per kWh kost dit op jaarbasis ongeveer 26€

De Green is 179 €, de HP 60€. Verschil 119€, dus na 4.5 jaar 24/7 full load ga je op zijn vroegst "winst maken". in de praktijk veel langer. als we uit gaan van 5 watt verschil zit je al op 9 jaar.

Haal daar de gratis stroom van je panelen van af of je thuisbatterij en je kan het hele kwh kosten vergelijking vergeten.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dutchnltweaker Tja, lang leve Altman's dirty deal... Ook de prijzen van mini PCtjes hebben aardige vlucht genomen.

Maar 4GB voor HA is prima, zoveel heeft het in mijn VM ook. En zoveel zit ook in de HA Green. En volgens mij is de Green qua specificaties vergelijkbaar met een RPi 4.

Een Thin Client pakken voor HA is zeker ook mogelijk. Maar stroomverbruik zal je dan beetje proefondervindelijk uit moeten komen. Want 10W extra is toch ook al weer zo'n €25,- per jaar.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Schway Je schatting voor de Green lijkt me wel aan de lage kant... Is het ruim de helft zuiniger dan een RPi 4.

En de thin clients heb je echt in zo veel smaken, ook die makkelijk veel meer gebruiken.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Esumontere Dan stap 1 logs bekijken. En stap 2, werkelijk scherm aansluiten om te zien wat er in de CLI staat.

• RobertMe
Schway schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:24:
[...]

de Green is 1.3 tot 3 watt en de HP 5-11 watt.

Verschil tussen de minimum van de green en de max van HP is 10 watt.
En dat zegt dan weer helemaal niks. Die HP zal de hele tijd uit zijn neus staan te eten om alleen HA te draaien dus zeg die 5W verbruiken. Terwijl die Green zo low power is dat die waarschijnlijk de hele tijd op een hogere belasting draait en potentieel dus ook even bezig is om de STS en LTS periodiek te berekenen.

En als je echt zuinig idle wilt koop je natuurlijk Intel. i9 in een volledig systeem met een idle verbruik van goed onder de 5W is mogelijk. Of zie een Odroid die zowel met de H3 (Intel N5105) als H4 (Intel N97) een moederbord leveren dat idle net onder de 2W kan komen. En dat draait echt rondjes om een Green of RPi. Uiteraard wel tegen een ander prijskaartje in aanschaf dan. Maar toont wel aan dat Intel echt zuinig kan. En met een Intel based oude Optiplex / Prodesk / ... koop je voor een habbekrats iets dat onder de 5W kan verbruiken.

• Schway
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:02:
@Schway Je schatting voor de Green lijkt me wel aan de lage kant... Is het ruim de helft zuiniger dan een RPi 4.

En de thin clients heb je echt in zo veel smaken, ook die makkelijk veel meer gebruiken.
Klopt, ik las ~1.7 op hun site en maakte er 1.3 van in mijn hoofd, mea culpa.

Idle: ~1.7 W at 12 V
Load: ~3 W at 12 V

• Schway
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:09:
[...]

En dat zegt dan weer helemaal niks. Die HP zal de hele tijd uit zijn neus staan te eten om alleen HA te draaien dus zeg die 5W verbruiken. Terwijl die Green zo low power is dat die waarschijnlijk de hele tijd op een hogere belasting draait en potentieel dus ook even bezig is om de STS en LTS periodiek te berekenen.

En als je echt zuinig idle wilt koop je natuurlijk Intel. i9 in een volledig systeem met een idle verbruik van goed onder de 5W is mogelijk. Of zie een Odroid die zowel met de H3 (Intel N5105) als H4 (Intel N97) een moederbord leveren dat idle net onder de 2W kan komen. En dat draait echt rondjes om een Green of RPi. Uiteraard wel tegen een ander prijskaartje in aanschaf dan. Maar toont wel aan dat Intel echt zuinig kan. En met een Intel based oude Optiplex / Prodesk / ... koop je voor een habbekrats iets dat onder de 5W kan verbruiken.
Mijn punt is dat het de zuinigheid van het apparaat, pas na een paar jaar dat ding goedkoper maakt, en met panelen en een batterij niet helemaal niet meer uitmaakt, en je niet eens meer hoeft te letten op het verbruiksverschil tussen een mini-pc en RPI.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:40

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Esumontere schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:12:
Sinds de update naar 2026.5 verliest mijn HA systeem ineens om de paar dagen alle internetverbinding. Kabel is gewoon aangesloten en functioneert, maar hij is zowel intern als via Nabu onbereikbaar. In mijn Fritzbox staat de IP-reservering op offline, dus hij lijkt alle connectie te verliezen. Alle automations via ethernet lopen dan dus ook dood. Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen? Het systeem draaide al een paar jaar probleemloos.

Een hard reboot verhelpt het probleem tijdelijk, maar het komt na een paar dagen weer terug.
Het kan mogelijk helpen om te vertellen welk apparaat je exact gebruikt voor HA. Gebruik je HAOS (VM of als enige OS) of draai je HA onder iets als docker?

Welke netwerk-chip wordt er gebruikt door het apparaat? Sommige netwerk-chips kunnen nogal problematisch zijn.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

InjecTioN schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Het kan mogelijk helpen om te vertellen welk apparaat je exact gebruikt voor HA. Gebruik je HAOS (VM of als enige OS) of draai je HA onder iets als docker?

Welke netwerk-chip wordt er gebruikt door het apparaat? Sommige netwerk-chips kunnen nogal problematisch zijn.
Ik draai HAOS dedicated op een HP T630.

• tomahowk
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:23
Eerder postte ik over een overstap van een RPI5 naar een MacMini via UTM. Die overstap ging supersoepel via de Nabu Casa cloud back-up. @TheFes dank voor het meedenken in het stappenplan destijds. Ruim binnen 1.5 uur was ik probleemloos over! Enige waar ik niet over na had gedacht is dat via UTM niet de bluetooth vanuit de MacMini gebruikt kan worden en daar een aparte USB dongle voor nodig is. Voor mij gelukkig geen issue.

Sinds kort heb ik een thuisbatterij (Marstek Venus 3), maar vraag mij toch af hoe het zit in het energie dashboard: bij de 'energiestroom' Sankey diagram en verbruik van apparaten heb ik een groot deel niet-getraceerd. Alle grote verbruikers zoals warmtepomp, wasmachine, droger (m.u.v. koelkast, vriezer, quooker en wat netwerk-randapparatuur en vloerpomp (allen hooguit 5 jaar oud)) kan ik traceren. Op dit moment is het niet getraceerde vebruik bijna 6kWh per dag. Vrij fors vind ik?

Zou het kunnen zijn dat het opladen van de Marstek als niet-getraceerd wordt weergegeven en dat ik deze als 'verbruiksbron' (de importsensor) moet opgeven? Iemand een idee?

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Esumontere schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Ik draai HAOS dedicated op een HP T630.
Je hebt dus een RTL8111/8168/8411 (ik verwacht de RTL8111) netwerk-chip. Die wordt vaak als buggy beschouwd. Je zou voor de gein eens een andere switch-poort kunnen proberen.

Het klinkt iig als dit issue: https://github.com/home-assistant/operating-system/issues/4412

Mogelijk wil je daar nog even op reageren en je eigen resultaten posten? Dat zorgt ervoor dat het issue mogelijk opgepakt wordt. Er zijn immers wel kernel-wijzigingen doorgevoerd sinds de 2026.5, wat deze problematiek potentieel voor je kan introduceren.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:23
paQ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Ik heb nog wat verder zitten ruzie maken met chatGPT en gevraagd om een hybride tussen foto render met aangepaste bouwmassa en de holografishe variant.

[Afbeelding]
Ik vind jouw render echt heel erg mooi. Bij mij worden het nog wat avondjes ruzie met ChatGPT en aanverwanten. Ik herken echt niets van wat ze genereren. Voor HA lijkt me zoiets als je eerste dashboard heel erg mooi, evt. ook nog logootje van de vuilnis buiten. We stoeien door!

• scoobs
  • Laatst online: 17:07
Kanseleur schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:51:
[...]

Ik vind jouw render echt heel erg mooi. Bij mij worden het nog wat avondjes ruzie met ChatGPT en aanverwanten. Ik herken echt niets van wat ze genereren. Voor HA lijkt me zoiets als je eerste dashboard heel erg mooi, evt. ook nog logootje van de vuilnis buiten. We stoeien door!
Protip; kijk eens naar Claude Design.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

InjecTioN schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Je hebt dus een RTL8111/8168/8411 (ik verwacht de RTL8111) netwerk-chip. Die wordt vaak als buggy beschouwd. Je zou voor de gein eens een andere switch-poort kunnen proberen.

Het klinkt iig als dit issue: https://github.com/home-assistant/operating-system/issues/4412

Mogelijk wil je daar nog even op reageren en je eigen resultaten posten? Dat zorgt ervoor dat het issue mogelijk opgepakt wordt. Er zijn immers wel kernel-wijzigingen doorgevoerd sinds de 2026.5, wat deze problematiek potentieel voor je kan introduceren.
Bijzonder dat deze netwerkchip als buggy wordt beschouwd, volgens mij is het systeem een vrij standaard systeem dat voor HA wordt gebruikt door vele mensen. Als het aan de chip zou liggen zou ik verwachten dat er veel meer complaints online zouden staan.

Overigens lijkt het erop dat vandaag niet HA, maar mijn internetconnectie thuis de issue was. Ik kon HA extern niet benaderen, en een uur later ineens weer wel. Zal vanavond eens op onderzoek uit gaan.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:23
scoobs schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Protip; kijk eens naar Claude Design.
Thx. Ik had wel Claude geprobeerd, maar die komt met een outline, verder ook een volledig ander huis. Hij gaf daarna zelf aan dat hij dit niet zo goed kan. Ik zal Claude Design proberen! Claude kan wel heel goed de overlays maken voor je entities van HA, dus dat zie ik zeker zitten.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Voor het eerst met Gemini zelf een stukje YAMLgeschreven.
Moet eerlijk toegeven dat het best leuk werkt.
Ik ben zelf een Rocket Stove aan het bouwen i.c.m. een vlambuis wisselaar. Deze verbrand hout wat lijkt op dat van een houtvergasser, er wordt dus niet gesmoord en de verbranding is altijd optimaal.
De temperaturen hiervan lees ik uit via thermokoppels, DS18B20 sensoren en een flowmeter.
Het water dat opgewarmd wordt gebruik ik voor zowel sanitair warm water als voor de lage temperatuur vloerverwarming.

De epshome leest de verschillende waardes van de kachel, de 300L boiler en het 1500L CV buffervat uit.

Aan de hand van de temperatuur van het beschikbare SWW water maak ik een inschatting hoeveel warm water van 40 graden ik nog uit de boiler kan halen, daarnaast kijkt die ook nog hoeveel douchetijd er nog over is voor er weer bijgestookt moet worden.

Met behulp van een automation en helper haalt die elk half uur de forecast temperaturen op van de komende 12 uur hier thuis. Aan de hand daarvan maak ik een warmteverlies schatting van de woning. Hierdoor kan ik zien of er volgende warm water in de 1500L CV buffer zit opgeslagen om de komende 12 uur door te komen, en zo niet hoeveel er te kort is aan energie.

Vervolgens komen hier 2 waardes uit;

- 1 waarde voor het aantal KG hout dat bijgestookt moet worden om de SWW boiler weer volledig te vullen en om de CV buffer zover te verwarmen dat er minimaal de komende 12uur verwarmt kan worden.

- 1 waarde met het maximaal aantal KG hout dat er bijgestookt kan worden om zowel de SWW boiler als de CV buffer volledig te vullen.

Het idee is om dit in de toekomst uit te gaan breiden met een warmtepomp en mijn PV panelen. Hieruit wordt er dan een keuze gemaakt welke energie op dat moment het goedkoopste is om mee te verwarmen.

Zou er eens iemand met verstand van YAML overheen willen kijken en wat er wel of niet goed is?
Ik kan het wel een beetje lezen maar ik vind het nog behoorlijk lastig, ik heb alleen wat ervaring met C++ machine programmering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez9gFNqbne2bAcfakHokcQ9vO2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VwnIiyFs8ghXq6gbAsAdq1Fk.png?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
 template:
  - sensor:

#################################################
# SWW GEMIDDELDE TEMPERATUUR

- name: "SWW Buffer Gemiddelde Temperatuur"
        unique_id: sww_gem_temp
        unit_of_measurement: "°C"
        state: >
          {{ ((states('sensor.kachel_sww_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_sww_onder') | float(0) ) / 2) | round(0) }}

# SWW TOTALE MAXIMALE ENERGIE
# Invoer  10°C
# Uitvoer 40°C

- name: "SWW Buffer Maximale Energie"
        unique_id: sww_max_energy
        unit_of_measurement: "kWh"
          {{ (300 * 0.001163 * (70 - 10)) | round(1) }}

# SWW BESCHIKBARE ENERGIE

- name: "SWW Buffer Beschikbare Energie"
        unique_id: sww_available_energy
          {% set avg = (states('sensor.kachel_sww_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_sww_onder') | float(0)) / 2 %}
          {% set usable = avg - 40 %}
          {% if usable <= 0 %}
            0
          {% else %}
            {{ (300 * 0.001163 * usable) | round(1) }}
          {% endif %}

# SWW 40°C DOUCHEWATER

- name: "SWW Buffer Douchewater 40°C"
        unique_id: sww_shower_water
        unit_of_measurement: "L"
          {% set avg = (states('sensor.kachel_sww_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_sww_onder') | float(0)) / 2 %}
          {% set hot = avg %}
          {% set cold = 10 %}
          {% set target = 40 %}
          {% if hot <= target %}
            0
          {% else %}
            {{ ( 300 * ((hot - cold) / (target - cold))) | round(0) }}
          {% endif %}

# SWW DOUCHETIJD
# Regendouche 15L/min

- name: "SWW Buffer Douchetijd"
        unique_id: sww_shower_minutes
        unit_of_measurement: "min"
          {{ (states('sensor.sww_buffer_douchewater_40c') | float(0) / 15) | round(0) }}

# CV GEWOGEN GEMIDDELDE TEMPERATUUR

- name: "CV Buffer Gemiddelde Temperatuur"
        unique_id: cv_avg_temp
          {{ ((states('sensor.kachel_cv_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_midden') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_onder') | float(0)) / 3) | round(0) }}

# CV MAXIMALE ENERGIE
# 1500L van 30°C -> 90°C

- name: "CV Buffer Maximale Energie"
        unique_id: cv_max_energy
          {{ (1500 * 0.001163 * (90 - 30)) | round(1) }}

# CV BESCHIKBARE ENERGIE
# Bruikbaar boven 30°C

- name: "CV Buffer Beschikbare Energie"
        unique_id: cv_available_energy
          {% set avg = (states('sensor.kachel_cv_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_midden') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_onder') | float(0)) / 3 %}
          {% set usable = avg - 30 %}
          {% if usable <= 0 %}
            0
          {% else %}
            {{ (1500 * 0.001163 * usable) | round(1) }}
          {% endif %}          

# CV WARMTEVRAAG 12U (Op basis van input_text)

- name: "CV Warmtevraag 12u"
        unique_id: cv_heat_demand_12h
        icon: mdi:heating-coil
          {% set temp_string = states('input_text.cv_forecast_12u') %}
          {% if temp_string in ['unknown', 'unavailable', ''] %}
            0
          {% else %}
            {% set temp_list = temp_string.replace('[','').replace(']','').split(',') %}
            {% set total = namespace(value=0) %}
            {% for temp_raw in temp_list[:12] %}
              {% set temp = temp_raw | float(0) %}
              {% set demand = (-0.2 * temp) + 8 %}
              {% set demand = [demand, 0] | max %}
              {% set total.value = total.value + demand %}
            {% endfor %}
            {{ total.value | round(1) }}
          {% endif %}

# BENODIGD HOUT: MINIMAAL COMFORT (SWW MAX + CV VRAAG 12U)

- name: "Benodigd Hout Minimale Vraag"
        unique_id: wood_needed_minimal
        unit_of_measurement: "kg"
        icon: mdi:wood-enclosed-fire
          {% set kwh_per_kg = 4.5 * 0.85 %}

{# SWW herberekening #}
          {% set sww_avg = (states('sensor.kachel_sww_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_sww_onder') | float(0)) / 2 %}
          {% set sww_usable = [ (sww_avg - 40), 0 ] | max %}
          {% set sww_now = 300 * 0.001163 * sww_usable %}
          {% set sww_max = 300 * 0.001163 * (70 - 10) %}
          {% set sww_needed = [ (sww_max - sww_now), 0 ] | max %}

{# CV herberekening #}
          {% set cv_avg = (states('sensor.kachel_cv_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_midden') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_onder') | float(0)) / 3 %}
          {% set cv_usable = [ (cv_avg - 30), 0 ] | max %}
          {% set cv_now = 1500 * 0.001163 * cv_usable %}

{# 12u warmtevraag #}
          {% set cv_demand = states('sensor.cv_warmtevraag_12u') | float(0) %}
          {% set cv_needed = [ (cv_demand - cv_now), 0 ] | max %}

{% set total_kwh_needed = sww_needed + cv_needed %}
          {{ (total_kwh_needed / kwh_per_kg) | round(1) }}

# BENODIGD HOUT: MAXIMAAL LADEN (SWW MAX + CV MAX)

- name: "Benodigd Hout Maximale Vulling"
        unique_id: wood_needed_maximal
        icon: mdi:weight-kilogram

{# SWW herberekening #}
          {% set sww_avg = (states('sensor.kachel_sww_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_sww_onder') | float(0)) / 2 %}

{# CV herberekening #}
          {% set cv_avg = (states('sensor.kachel_cv_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_midden') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_onder') | float(0)) / 3 %}
          {% set cv_max = 1500 * 0.001163 * (90 - 30) %}
          {% set cv_needed = [ (cv_max - cv_now), 0 ] | max %}

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 19-05-2026 09:36 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• scoobs
  • Laatst online: 17:07
Kanseleur schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Thx. Ik had wel Claude geprobeerd, maar die komt met een outline, verder ook een volledig ander huis. Hij gaf daarna zelf aan dat hij dit niet zo goed kan. Ik zal Claude Design proberen! Claude kan wel heel goed de overlays maken voor je entities van HA, dus dat zie ik zeker zitten.
Ik ben zelf nu aan het spelen met Claude Design voor branding (initieel om door claude gegenereerde .md rapportages met een enkele conversie binnen bedrijfsbranding te laten passen), en dat is wel echt een briljant stukje voor je visuals. Je kunt hiermee vast ook gemakkelijk een outline klaarmaken voor hoe je wilt dat de look-and-feel van je HA uit ziet. (bijv door je private HA repo te linken aan CD, en dan te sparren. Desnoods met het toevoegen van andere designs die je mooi vind) en daarna de gewone claude code de implementatie te laten doen van het design. Zoiets is natuurlijk leuk om snel te templaten op een nieuw dashboard, en daarna door te trekken naar de rest. CD zit in je subscription en heeft letterlijk een handoff to claude code function onder de share knop zitten.

Ik heb het nog niet geprobeerd voor HA, maar het voelt tot nu toe even professioneel voor graphic design (inc element ontwerp en het opleveren van deliverables) aan als CC voor software engineering is. Zeker als je een neon-wave design als dat van PaQ wilt doortrekken.

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Esumontere schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Bijzonder dat deze netwerkchip als buggy wordt beschouwd, volgens mij is het systeem een vrij standaard systeem dat voor HA wordt gebruikt door vele mensen. Als het aan de chip zou liggen zou ik verwachten dat er veel meer complaints online zouden staan.

Overigens lijkt het erop dat vandaag niet HA, maar mijn internetconnectie thuis de issue was. Ik kon HA extern niet benaderen, en een uur later ineens weer wel. Zal vanavond eens op onderzoek uit gaan.
Hoe heb je het extern benaderen ingesteld staan? Portforward, via Nabu Casa of met een VPN?

De instabiliteit heeft voornamelijk te maken met negotiation. Alleen kan dat dus blijkbaar verschillen per gebruikte switch.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

InjecTioN schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Hoe heb je het extern benaderen ingesteld staan? Portforward, via Nabu Casa of met een VPN?

De instabiliteit heeft voornamelijk te maken met negotiation. Alleen kan dat dus blijkbaar verschillen per gebruikte switch.
Via Nabu Casa. Ik gebruik overigens geen switch, mijn T630 zit direct op de Fritzbox aangesloten.

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:05
scoobs schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:19:
[...]

Ik ben zelf nu aan het spelen met Claude Design voor branding (initieel om door claude gegenereerde .md rapportages met een enkele conversie binnen bedrijfsbranding te laten passen), en dat is wel echt een briljant stukje voor je visuals. Je kunt hiermee vast ook gemakkelijk een outline klaarmaken voor hoe je wilt dat de look-and-feel van je HA uit ziet. (bijv door je private HA repo te linken aan CD, en dan te sparren. Desnoods met het toevoegen van andere designs die je mooi vind) en daarna de gewone claude code de implementatie te laten doen van het design. Zoiets is natuurlijk leuk om snel te templaten op een nieuw dashboard, en daarna door te trekken naar de rest. CD zit in je subscription en heeft letterlijk een handoff to claude code function onder de share knop zitten.

Ik heb het nog niet geprobeerd voor HA, maar het voelt tot nu toe even professioneel voor graphic design (inc element ontwerp en het opleveren van deliverables) aan als CC voor software engineering is. Zeker als je een neon-wave design als dat van PaQ wilt doortrekken.
Als je een iets simpelere versie wilt kan ik je deze zeer aanraden.

https://github.com/LordGuenni/power-flow-card

• edwin2021
Esumontere schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Gebruik je ziggo met zwart modem?

• edwin2021
Daan_96 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:03:
Voor het eerst met Gemini zelf een stukje YAMLgeschreven.
Moet eerlijk toegeven dat het best leuk werkt.
Ik ben zelf een Rocket Stove aan het bouwen i.c.m. een vlambuis wisselaar. Deze verbrand hout wat lijkt op dat van een houtvergasser, er wordt dus niet gesmoord en de verbranding is altijd optimaal.
De temperaturen hiervan lees ik uit via thermokoppels, DS18B20 sensoren en een flowmeter.
Het water dat opgewarmd wordt gebruik ik voor zowel sanitair warm water als voor de lage temperatuur vloerverwarming.

De epshome leest de verschillende waardes van de kachel, de 300L boiler en het 1500L CV buffervat uit.

Aan de hand van de temperatuur van het beschikbare SWW water maak ik een inschatting hoeveel warm water van 40 graden ik nog uit de boiler kan halen, daarnaast kijkt die ook nog hoeveel douchetijd er nog over is voor er weer bijgestookt moet worden.

Met behulp van een automation en helper haalt die elk half uur de forecast temperaturen op van de komende 12 uur hier thuis. Aan de hand daarvan maak ik een warmteverlies schatting van de woning. Hierdoor kan ik zien of er volgende warm water in de 1500L CV buffer zit opgeslagen om de komende 12 uur door te komen, en zo niet hoeveel er te kort is aan energie.

Vervolgens komen hier 2 waardes uit;

- 1 waarde voor het aantal KG hout dat bijgestookt moet worden om de SWW boiler weer volledig te vullen en om de CV buffer zover te verwarmen dat er minimaal de komende 12uur verwarmt kan worden.

- 1 waarde met het maximaal aantal KG hout dat er bijgestookt kan worden om zowel de SWW boiler als de CV buffer volledig te vullen.

Het idee is om dit in de toekomst uit te gaan breiden met een warmtepomp en mijn PV panelen. Hieruit wordt er dan een keuze gemaakt welke energie op dat moment het goedkoopste is om mee te verwarmen.

Zou er eens iemand met verstand van YAML overheen willen kijken en wat er wel of niet goed is?
Ik kan het wel een beetje lezen maar ik vind het nog behoorlijk lastig, ik heb alleen wat ervaring met C++ machine programmering.

[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
 template:
  - sensor:

# SWW GEMIDDELDE TEMPERATUUR

- name: "SWW Buffer Gemiddelde Temperatuur"
        unique_id: sww_gem_temp
          {{ ((states('sensor.kachel_sww_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_sww_onder') | float(0) ) / 2) | round(0) }}

# SWW TOTALE MAXIMALE ENERGIE
# Invoer  10°C
# Uitvoer 40°C

- name: "SWW Buffer Maximale Energie"
        unique_id: sww_max_energy
          {{ (300 * 0.001163 * (70 - 10)) | round(1) }}

# SWW BESCHIKBARE ENERGIE

- name: "SWW Buffer Beschikbare Energie"
        unique_id: sww_available_energy
          {% set usable = avg - 40 %}
          {% if usable <= 0 %}
            0
          {% else %}
            {{ (300 * 0.001163 * usable) | round(1) }}
          {% endif %}

# SWW 40°C DOUCHEWATER

- name: "SWW Buffer Douchewater 40°C"
        unique_id: sww_shower_water
        unit_of_measurement: "L"
          {% set hot = avg %}
          {% set cold = 10 %}
          {% set target = 40 %}
          {% if hot <= target %}
            0
          {% else %}
            {{ ( 300 * ((hot - cold) / (target - cold))) | round(0) }}
          {% endif %}

# SWW DOUCHETIJD
# Regendouche 15L/min

- name: "SWW Buffer Douchetijd"
        unique_id: sww_shower_minutes
        unit_of_measurement: "min"
          {{ (states('sensor.sww_buffer_douchewater_40c') | float(0) / 15) | round(0) }}

# CV GEWOGEN GEMIDDELDE TEMPERATUUR

- name: "CV Buffer Gemiddelde Temperatuur"
        unique_id: cv_avg_temp
          {{ ((states('sensor.kachel_cv_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_midden') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_onder') | float(0)) / 3) | round(0) }}

# CV MAXIMALE ENERGIE
# 1500L van 30°C -> 90°C

- name: "CV Buffer Maximale Energie"
        unique_id: cv_max_energy
          {{ (1500 * 0.001163 * (90 - 30)) | round(1) }}

# CV BESCHIKBARE ENERGIE
# Bruikbaar boven 30°C

- name: "CV Buffer Beschikbare Energie"
        unique_id: cv_available_energy
          {% set avg = (states('sensor.kachel_cv_boven') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_midden') | float(0) + states('sensor.kachel_cv_onder') | float(0)) / 3 %}
          {% set usable = avg - 30 %}
          {% if usable <= 0 %}
            0
          {% else %}
            {{ (1500 * 0.001163 * usable) | round(1) }}
          {% endif %}          

# CV WARMTEVRAAG 12U (Op basis van input_text)

- name: "CV Warmtevraag 12u"
        unique_id: cv_heat_demand_12h
        icon: mdi:heating-coil
          {% set temp_string = states('input_text.cv_forecast_12u') %}
          {% if temp_string in ['unknown', 'unavailable', ''] %}
            0
          {% else %}
            {% set temp_list = temp_string.replace('[','').replace(']','').split(',') %}
            {% set total = namespace(value=0) %}
            {% for temp_raw in temp_list[:12] %}
              {% set temp = temp_raw | float(0) %}
              {% set demand = (-0.2 * temp) + 8 %}
              {% set demand = [demand, 0] | max %}
              {% set total.value = total.value + demand %}
            {% endfor %}
            {{ total.value | round(1) }}
          {% endif %}

# BENODIGD HOUT: MINIMAAL COMFORT (SWW MAX + CV VRAAG 12U)

- name: "Benodigd Hout Minimale Vraag"
        unique_id: wood_needed_minimal
        icon: mdi:wood-enclosed-fire

{# SWW herberekening #}

{# CV herberekening #}

{# 12u warmtevraag #}
          {% set cv_demand = states('sensor.cv_warmtevraag_12u') | float(0) %}
          {% set cv_needed = [ (cv_demand - cv_now), 0 ] | max %}

# BENODIGD HOUT: MAXIMAAL LADEN (SWW MAX + CV MAX)

- name: "Benodigd Hout Maximale Vulling"
        unique_id: wood_needed_maximal
        icon: mdi:weight-kilogram

{# SWW herberekening #}

{# CV herberekening #}
          {% set cv_max = 1500 * 0.001163 * (90 - 30) %}
          {% set cv_needed = [ (cv_max - cv_now), 0 ] | max %}

Wat een tof project, heb je daar ook meer info over (mag ook via pm)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

edwin2021 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Gebruik je ziggo met zwart modem?
Nee. KPN met Fritzbox.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

edwin2021 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:11:

€ 59,95

Daar heb ik eind vorig jaar voor €50 een SFF Shuttle pc (met CPU en RAM) vandaan gehaald die nét iets te oud was voor W11, die doet met Debian dienst als router. Maar zo'n systeem is ook voor HASS geschikt :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• edwin2021
Jammer want ik heb ziggo en die is af en toe volledig bereikbaar cq tergend traag. Wacht een uurtje of haal spanning van modem af en het werkt weer. Ook tijdens zo'n moment een laptop rechtstreeks in modem (bridge) geprikt om eigen apparatuur uit te sluiten. Ook toen laptop internet enorm traag.

Zodra ik zelf thuis ben maar eens bellen. Hoopte dat jij en ik hetzelfde hadden.

• skank
  • Laatst online: 15:13
Luchtenburger schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:28:
[...]

Hier hetzelfde verhaal... Ik heb de backup eerst weer terug gezet.

Wij zijn niet de enigen met deze problemen, op het HA community forum zag ik al meerdere meldingen. Oplossing staat daar geloof ik ook bij, maar ik heb nog geen tijd gehad om dat rustig door te lezen.
Hoe ver sta je nu?

Gewoon de backup teruggezet en voorlopig niks?

Of toch weer geupdate? Ik krijg het eigenlijk op mn heupen dat het niet meer werkt

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

dutchnltweaker schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:34:

Ouwe laptop. Snel genoeg, zuinig en met beetje mazzel overleeft hij ook een korte power-out.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier toevallig mensen met Smartblinds in Home Assistant, zit te twijfelen tussen de Thread motor of de Bluetooth motor en dan een ESP32 te gebruiken als Bluetooth proxy! Dus ben op zoek naar ervaringen

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:07
skank schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:55:
[...]

Hoe ver sta je nu?

Gewoon de backup teruggezet en voorlopig niks?

Of toch weer geupdate? Ik krijg het eigenlijk op mn heupen dat het niet meer werkt
Nog geen tijd weer voor gehad.

Backup dus terug gezet. Daarna duurde het nog wel een poosje voordat de app weer draaide, maar nu draait alles weer als voorheen.

Ik ga denk ik even in de gaten houden of er een robuustere oplossing is dan wat nu op het HA forum beschreven wordt.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik raak bij elke reboot mijn USB 1wire verbinding kwijt omdat de owserver app config zo is:

device: /dev/bus/usb/003/003

Ik kan helaas geen serial by id of ttyusb gebruiken met de DS9490R.

Het gaat om de "Bus 003 Device 003: ID 04fa:2490 " zonder naam dus.
Wat zijn mijn opties om een reboot te overleven?

Ik kan overigens geen code als zoals yaml gebruiken. Ligt dat aan mijn Firefox onder Linux Mint? Nooit eerder problemen gehad op Tweakers. Ook als ik ENTER druk zie ik een extra witregel.

Klopt onderstaand AI antwoord (Perplexity)?

Voor deze 1-Wire USB-adapter kun je meestal geen echte /dev/serial/by-id/... gebruiken, omdat hij geen seriële USB-tty expose’t en ook geen unieke serial heeft; in de Home Assistant community wordt voor de DS9490R/DS2490 juist gezegd dat er “no such thing as a by-id path” is en dat het apparaat alleen als USB-device zichtbaar is met wisselende bus/device-nummers. De juiste route is dus niet ttyUSB of serial/by-id, maar een stabiele koppeling maken via een udev-symlink of via een mount/device-rule op basis van vendor/product en de fysieke USB-topologie.
Wat dit betekent
/dev/bus/usb/003/003 is een dynamisch pad en kan na elke reboot veranderen, precies zoals je ziet bij Bus 003 Device 003 versus andere device-nummers. Omdat jouw adapter 04fa:2490 geen naam/serial toont in lsusb, heb je weinig om een standaard by-id-pad op te baseren; een community-antwoord noemt dit type adapter expliciet als alleen USB-device-niveau zichtbaar. Daarom is “serial by id” hier waarschijnlijk geen optie, tenzij de kernel/driver op een later moment toch een seriële interface aanmaakt, wat bij jouw output niet gebeurt.

[ Voor 212% gewijzigd door Maarten69 op 18-05-2026 21:06 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:11
DennusB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:12:
Hier toevallig mensen met Smartblinds in Home Assistant, zit te twijfelen tussen de Thread motor of de Bluetooth motor en dan een ESP32 te gebruiken als Bluetooth proxy! Dus ben op zoek naar ervaringen
Hier een tweetal TDBU duettes hangen. Wel van een andere fabrikant maar in de basis gebruiken deze allemaal dezelfde Matter Eve Motionblinds motoren. Wat wil je precies weten qua ervaring?

Hier nooit problemen met connectiviteit, integratie met Home Assistant verliep ook erg soepel. Enige nadeel is dat je bij een Topdown Bottom up met 2 motoren zit, en binnen Matter is er (nog) geen mogelijkheid om deze als 1 te zien. Wil je beide motoren activeren, dan moet je binnen je app dus 2 handelingen uitvoeren (of een scene maken die beide motoren tot de gewenste positie verplaatsen).

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
edwin2021 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:31:
[...]

Wat een tof project, heb je daar ook meer info over (mag ook via pm)
Wat wil je weten?

Alles is nog in de opbouw / uitdenk fase. De kachel ben ik aan het bouwen en het stukje aansturing op het bureau aan het testen.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• edwin2021
Daan_96 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Wat wil je weten?

Alles is nog in de opbouw / uitdenk fase. De kachel ben ik aan het bouwen en het stukje aansturing op het bureau aan het testen.
Aha, ik kreeg de indruk dat het al werkte. Ik bedoelde info in de trant van welke bouwtekeningen gebruik je, hoe meet je de temperaturen enz. Gewoon belangstelling.

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:26
liberque schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:08:
Thuisbatterij gekocht en dat verdient een nieuw energiedashboard. Met gebruik van de Homewizard P1 meter, de Zonneplan HACS integratie en een shitload aan templates en updates is dit het resultaat. Let niet op water, want ik krijg de watermeter van Homewizard niet gekalibreerd.

[Afbeelding]
Het huidige batterij nivo, welke kaart is dat?

PSN ID: Svennie-NL

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:15
Svennie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:15:
[...]

Het huidige batterij nivo, welke kaart is dat?
Ziet er uit als apexcharts-card

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:55

liberque

Vrijzinnig!

Ruvetuve schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Ziet er uit als apexcharts-card
Jij mag niet meer raden :)

@Svennie :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
update_interval: 30s
header:
  show: true
  title: Huidig Batterij Niveau
  show_states: true
  colorize_states: true
apex_config:
  chart:
    height: 200
    toolbar:
      show: false
    background: transparent
  grid:
    borderColor: rgba(255,255,255,0.08)
  stroke:
    curve: smooth
    width: 4
  fill:
    type: gradient
    gradient:
      opacityFrom: 0.55
      opacityTo: 0.05
  tooltip:
    theme: dark
  xaxis:
    type: datetime
    labels:
      datetimeUTC: false
      format: HH:mm
series:
  - entity: sensor.thuisbatterij_percentage
    name: Batterij
    type: area
    color: "#00FFB3"
card_mod:
  style: |
    ha-card {
      background: linear-gradient(135deg, rgba(18,18,28,0.92), rgba(30,30,45,0.78)) !important;
      position: relative;
      border-radius: 34px !important;
      border: 1px solid rgba(255, 255, 255, 0.08) !important;
      backdrop-filter: blur(30px) !important;
      box-shadow: 0 10px 50px rgba(0,0,0,0.45) !important;
      overflow: hidden;
    }
    ha-card::before {
      content: "";
      position: absolute;
      top: 62%;
      left: 50%;
      transform: translate(-50%, -50%);
      width: 70px !important;
      height: 110px !important;
      border: 5px solid #00FFB3 !important;
      border-radius: 12px !important;
      background: repeating-linear-gradient(
        0deg,
        #00FFB3 0px,
        #00FFB3 22px,
        transparent 22px,
        transparent 32px
      ) content-box !important;
      padding: 8px !important;
      box-sizing: border-box !important;
      opacity: 0.05;
      pointer-events: none;
    }
    ha-card::after {
      content: "";
      position: absolute;
      top: calc(62% - 63px);
      left: 50%;
      transform: translateX(-50%);
      width: 26px !important;
      height: 8px !important;
      background: #00FFB3 !important;
      border-radius: 4px 4px 0 0 !important;
      opacity: 0.05;
      pointer-events: none;
    }
    .apexcharts-canvas {
      position: relative;
      z-index: 1;
    }

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-05-2026 12:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Danielson
  • Laatst online: 17:06
Ik heb een nieuwe HA Gadget en wilde het even met jullie delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtolZ66UNuyYlEXjrAKeOeVXSt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWaoy8Ipq6nRx8dLUBQWM5Y7.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft volledige HA intergratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3x7cwnDwKlvRy1QbHaMSUFCEEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFuj3qaIaGRAcq2Qyrf2ldlg.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet op AliExpress zoeken naar: "GeekMagic Ultra", als je een beetje zoekt, dan vindt je ze voor een euro of 6 tot 8! :)

De kwalitiet van het display is echt zwaar bovenverwachting, hij kan zelfs een videostream of annimaties weergeven! :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Danielson Heeft dat ding ook touch?

• Danielson
Helaas niet...

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:30
Ik zie in mijn logs de melding
The device_tracker.see action is deprecated and will be removed in Home Assistant Core 2027.5
Nu heb ik dus nog wel even voordat dit niet meer werkt, maar wat is het alternatief hiervoor? Ik kan online geen vervangende actie of oplossing vinden.

De use case is: voor sommige automatiseringen gebruik ik de locatie van mijn auto. Aangezien de auto geen home assistant koppeling heeft, heb ik een eigen device_tracker aangemaakt. Deze update ik met de coördinaten van mijn telefoon zolang de telefoon verbonden is met de bluetooth van de auto.

Dat werkt prima, maar vanaf half 2027 dus niet meer. Iemand ideeën voor een alternatieve oplossing?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
dixet schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:48:
Ik zie in mijn logs de melding

[...]

Nu heb ik dus nog wel even voordat dit niet meer werkt, maar wat is het alternatief hiervoor? Ik kan online geen vervangende actie of oplossing vinden.

De use case is: voor sommige automatiseringen gebruik ik de locatie van mijn auto. Aangezien de auto geen home assistant koppeling heeft, heb ik een eigen device_tracker aangemaakt. Deze update ik met de coördinaten van mijn telefoon zolang de telefoon verbonden is met de bluetooth van de auto.

Dat werkt prima, maar vanaf half 2027 dus niet meer. Iemand ideeën voor een alternatieve oplossing?
Ik weet dat petro (de maintainer van de template integratie) de template device tracker hoger op zijn prioriteitenlijstje gezet heeft hierdoor. Dus ik verwacht dat die er voor die tijd zal zijn.

Home Assistant configuratie

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Voor degenen die er ook tegenaan lopen: Ik zag dat er een nieuwe firmware update is voor de MYGGBETT deursensoren (1.0.9 > 1.1.4). Afgelopen nacht heb ik geprobeerd om al mijn sensoren (4 stuks, het valt mee) tegelijkertijd te updaten, maar dat lijkt niet echt te werken. Ik heb meer succes met de apparaten stuk voor stuk te updaten.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:40
Danielson schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je moet op AliExpress zoeken naar: "GeekMagic Ultra", als je een beetje zoekt, dan vindt je ze voor een euro of 6 tot 8! :)

De kwalitiet van het display is echt zwaar bovenverwachting, hij kan zelfs een videostream of annimaties weergeven! :)
Heb je de HACS integratie gebruikt?

• Danielson
Obelixxx schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Heb je de HACS integratie gebruikt?
Ja! :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Misschien goed om te vermelden welke, want ik zie er direct binnen HACS een staan, maar kom ook een andere tegen die je als custom repository kan toevoegen in HACS:
  1. Hass-geekmagic: direct in HACS. Drie maanden geleden voor het laatst geupdate, ondersteunt ook custom firmware.
  2. Geekmagic-hacs: toevoegen als custom repository. Twee dagen geleden een nieuwe release. Lijkt zich helemaal te richten op het genereren van dashboard/plaatje binnen HA dat wordt gepushed naar de Geekmagic. Geen custom firmware mogelijk of nodig.
Die laatste ziet er makkelijker en uitgebreider uit, o.a. met 11 ingebouwde themes.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Danielson schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die is cool hè! :D

ik heb ‘m hier ook al een tijdje draaien, maar die van mij bevat een ESP8266. Ik gebruik die nu voor mijn dochters met autisme: ze hebben geen idee wat ze iedere dag aan moeten trekken aan de hand van de temperatuur. Dus ik heb een display gemaakt met wat ze a.d.h.v. de temperatuur en overige weersomstandigheden aan zouden moeten trekken wanneer ze zelf iets willen kiezen om aan te kleden. De lamp-sensor (Ikea VALLHORN) op de hal triggert de backlight en informatie op het display voor 5 minuten. Timer (5min) wordt bij detectie iedere keer ge-reset en gepauzeerd. De timer wordt gestart vanaf het moment dat er niets meer gedetecteerd wordt. Zo krijgt dat display ook geen burn-in.

Omdat mijn huidige een aanzienlijk trager dan de WROOM variant. Dus ik heb zojuist nog een known WROOM variant besteld, met een touch sensor.

hoe laat jij trouwens die ESP preview zien in HA? Dat is wel iets dat ik ook al een tijdje ambieer.

Ik heb overigens voor MusicAssistant een vierkant 4” display erbij besteld, waar ook een touch screen op zit. Ook op basis van een ESP32-S3.

Die ga ik gebruiken in de woonkamer voor mijn dochter van 8, die nog (lang) geen eigen device heeft, maar ook niet constant TV mag kijken. Ze luistert graag muziek, maar omdat ze de TV niet aan kan zetten (kinderslot via Home Assistant), kan ze spotify via de TV of AppleTV niet bedienen.

De oplossing: MusicAssistant met haar eigen Spotify playlist op een display dat van ESP Home Media Player is voorzien.

[ Voor 14% gewijzigd door InjecTioN op 19-05-2026 14:57 ]

• skank
  • Laatst online: 15:13
Luchtenburger schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:22:
[...]

Nog geen tijd weer voor gehad.

Backup dus terug gezet. Daarna duurde het nog wel een poosje voordat de app weer draaide, maar nu draait alles weer als voorheen.

Ik ga denk ik even in de gaten houden of er een robuustere oplossing is dan wat nu op het HA forum beschreven wordt.
Gisteren ook alles teruggezet, en nu werkend weer.

Ik zie wel dat erna nog een post gemaakt werd, misschien is dat em:

Okay it took me ages but in the end, I ran the following command as an option in TimescaleDB:
code:
1
2
init_commands:
  - sed -i 's/scram-sha-256/md5/g' /data/postgres/pg_hba.conf

• Danielson
Gizz schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:51:
[...]

Misschien goed om te vermelden welke, want ik zie er direct binnen HACS een staan, maar kom ook een andere tegen die je als custom repository kan toevoegen in HACS:
  1. Hass-geekmagic: direct in HACS. Drie maanden geleden voor het laatst geupdate, ondersteunt ook custom firmware.
  2. Geekmagic-hacs: toevoegen als custom repository. Twee dagen geleden een nieuwe release. Lijkt zich helemaal te richten op het genereren van dashboard/plaatje binnen HA dat wordt gepushed naar de Geekmagic. Geen custom firmware mogelijk of nodig.
Die laatste ziet er makkelijker en uitgebreider uit, o.a. met 11 ingebouwde themes.
https://github.com/adrienbrault/geekmagic-hacs

Pagina: 1 ... 395 396 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.