remmuz schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:34:
[...]
Volgens Signify zit het probleem in Zigbee. Teveel devices maken het Zigbee netwerk onbetrouwbaar door broadcast storms.
Ik verwacht dat Signify binnenkort komt met devices die Thread gebruiken i.p.v. Zigbee.
Zijn niet broadcast storms, maar route requests die netwerk kunnen overbelasten, maar de grens van 50 lampen is wel erg veilig gekozen.
75 lampen met de huidige stand van zaken (lees betrouwbaarheid gebruikte ZigBee stacks) moet geen probleem zijn en wellicht zelfs meer, die 50 lampen grens is zo'n 14 jaar geleden bepaald, de problemen van toen met de toen gebruikte ZigBee stack zijn al lang en breed opgelost...
Met huidige Hue 2.x bridge is het de beperking van de grote van het ram geheugen op de brddge chip die momenteel bepaald dat je maar maximaall 64 devices kunt toevoegen, en niet de interpan route request overhead
Die route request overhead krijg je alleen als je meer dan 50 routers in elkaars radio bereik zet. Sowieso is dat een situatie die alleen in het lab voorkomt en bij meeste gebruikers zullen de lampen verspreid zijn door het huis, zodat deze niet in elkaar bereik staan en dan geld die 50 grens sowieso niet. En ik verwacht dat je met 75 zigbee routers in dezelfde ruimte, tegenwoordig geen probleem meer geeft, maar dat is mijn theorie, sowieso weet ik uit ervaring dat 64 al geen problemen opleverd

.
Ik verwacht dat Signify voorlopig nog aan ZigBee vast blijfthouden. voor hun lampen en zo, anders raken ze hun ecosysteem kwijt. Als Matter een success blijkt, dan zullen ze waarschijnlijk eerst ZigBee/Thread/Bluethoot hybride producten uitbrengen, voordat ze ZigBee los laten (zie dat voorlopig niet gebeuren).