Ikea schakelaars zie je niet in hue, alleen de lampenebk71 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:10:
Iemand die met succes de nieuwe styrbar remote aan hue heeft gekoppeld? Ik heb het geprobeerd met hue essentials.
Het is mij zojuist gelukt om de lamp te koppelen en ook met de styrbar de lamp te kunnen bedienen. Ik veronderstelde dat ik de styrbar in hue zou terugzien maar dat is blijkbaar niet het geval. Wilde nog een wandschakelaar aan de lamp koppelen maar krijg nu de melding dat er onvoldoende bronnen beschikbaar zijn.
Ikea E14 vervangen door kortere E14 Hue
Ik werd gek van het gepiep van de ikea lampen. Ik wilde de e14 kaarslamp van hue proberen, echter is de ruimte in mijn armatuur net te klein. Ik heb ook de kleine kogellampjes geprobeerd van hue,.maar die dimmen slecht en zijn nog heel wit.
Iemand hier ervaring mee? Een mod toegepast op de kaarslamp (zagen etc.) Of misschien een alternatief voor een kleuren e14 lamp?
Ik werd gek van het gepiep van de ikea lampen. Ik wilde de e14 kaarslamp van hue proberen, echter is de ruimte in mijn armatuur net te klein. Ik heb ook de kleine kogellampjes geprobeerd van hue,.maar die dimmen slecht en zijn nog heel wit.
Iemand hier ervaring mee? Een mod toegepast op de kaarslamp (zagen etc.) Of misschien een alternatief voor een kleuren e14 lamp?
Ik koop mij Hue spul doorgaans het liefst bij Amazon In de aanbieding als ik ze zie via Pepper.wwwmarcel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:59:
Vraagje, in mijn zoektocht naar een hue-setup (black friday viel mij eigenlijk nog een beetje tegen..)
kom ik ook veel aanbiedingen tegen op marktplaats...e27 1100 lumen 25-30.-
vaak ingeseald en met garantie..
Kan ik zoiets klakkeloos kopen of zijn er tegenwoordig ook veel kopieën, nep of Chinese rotzooi?
Ik moet zeggen, even snel een hue Setup is lastiger en kostbaarder dan ik dacht
Als het dan toch tweedehands moet zijn via Tweakers en V&A maar alleen van mensen met een mooi profiel en veel goede reviews.
Tweedehands 1 op 1 Hue spul ben ik nog niet eerder tegengekomen.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik heb een Icasa switch (IW11SW) gekocht om de domme inbouwspots in de garage 'slim' te maken. Ik begrijp prima hoe ik het moet aansluiten allemaal, maar ik moet alleen de huidige oude dimmer die er nu op zit, vervangen voor een pulsschakelaar (in de nieuwe situatie dim ik deze lampen namelijk niet meer).
Het huidige schakelmateriaal is van Peha, en die hebben pulsdrukkers, alleen moet ik nu kiezen tussen met of zonder 'maakcontact'. Ik heb best veel aangesloten in mijn leven, maar dit verschil zegt me zo snel even niets. Welke heb ik nodig voor de Icasa module?
Het huidige schakelmateriaal is van Peha, en die hebben pulsdrukkers, alleen moet ik nu kiezen tussen met of zonder 'maakcontact'. Ik heb best veel aangesloten in mijn leven, maar dit verschil zegt me zo snel even niets. Welke heb ik nodig voor de Icasa module?
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
thanks, via marktplaats zie ik ook veel nieuw spul..geseald en met garantie,Greatsword schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:34:
[...]
Ik koop mij Hue spul doorgaans het liefst bij Amazon In de aanbieding als ik ze zie via Pepper.
Als het dan toch tweedehands moet zijn via Tweakers en V&A maar alleen van mensen met een mooi profiel en veel goede reviews.
Tweedehands 1 op 1 Hue spul ben ik nog niet eerder tegengekomen.
ik heb wat afgenomen, maar ga het wel ophalen..wellicht dat vervolgstappen met alternatieven voor hue zal zijn.
Ik ben op zoek naar een smart plug zoals de Philips Hue smart plug maar met een verbruiksmeter.
Helaas kan ik er geen smart plug vinden die werkt met Hue en ook een verbruiksmeter heeft.
Het doel is om mijn TV + TV kastje hier op aan te sluiten en het zou mooi zijn om te zien hoeveel de TV tijdens standby modus verbruikt.
Zover iemand weet zijn deze ergens beschikbaar?
Helaas kan ik er geen smart plug vinden die werkt met Hue en ook een verbruiksmeter heeft.
Het doel is om mijn TV + TV kastje hier op aan te sluiten en het zou mooi zijn om te zien hoeveel de TV tijdens standby modus verbruikt.
Bosch Gl-30 BGL32000
Je kan je hue stekker in een andere verbruiksmeter doen toch? Niet de meest elegante oplossing maar het werkt. Zelf heb ik een paar energy sockets van HomeWizard om verbruik te meten en schakelen maar tja, niet compatible met hue.Ontbijtkoek schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:57:
Ik ben op zoek naar een smart plug zoals de Philips Hue smart plug maar met een verbruiksmeter.
[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 01-12-2022 13:32 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Ja dat is een optie maar ik wilde dat eigenlijk vermijden omdat het er inderdaad niet echt uitzietamphora schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:20:
[...]
Je kan je hue stekker in een andere verbruiksmeter doen toch? Niet de meest elegante oplossing maar het werkt. Zelf heb ik een paar energy sockets van HomeWizard om verbruik te meten en schakelen maar tja, niet compatible met hue.
Bosch Gl-30 BGL32000
en niet compatible met 5ghz...ik krijg het advies om wifi op 2,4 ghz te draaien...dan moet ik mijn wifi gaan aanpassen....wat ik eigenlijk niet graag doeamphora schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:20:
[...]
Je kan je hue stekker in een andere verbruiksmeter doen toch? Niet de meest elegante oplossing maar het werkt. Zelf heb ik een paar energy sockets van HomeWizard om verbruik te meten en schakelen maar tja, niet compatible met hue.
Ja, dat stoort mij ook. Ik heb nu maar een gast netwerk opgezet op 2.4 puur voor homewizard spulletjes en een oude audio receiver. Snap echt niet waarom nieuwe hardware geen 5ghz ondersteunt, omdat ze dan 50 ct duurder moeten worden?wwwmarcel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:43:
[...]
en niet compatible met 5ghz...ik krijg het advies om wifi op 2,4 ghz te draaien...dan moet ik mijn wifi gaan aanpassen....wat ik eigenlijk niet graag doe
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Nee, omdat de 5GHz wifi een korter bereik heeft (gemiddeld 15% minder sterk ook).amphora schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:27:
[...]
Ja, dat stoort mij ook. Ik heb nu maar een gast netwerk opgezet op 2.4 puur voor homewizard spulletjes en een oude audio receiver. Snap echt niet waarom nieuwe hardware geen 5ghz ondersteunt, omdat ze dan 50 ct duurder moeten worden?
Dus in een nieuwbouw woning een lamp op zolder willen bedienen met de bridge in de meterkast, wordt een dingetje...
Ik snap dat 2.4 soms voordelen heeft maar om 5GHz gelijk helemaal uit te sluiten vind ik jammer.Dwazer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:46:
[...]
Nee, omdat de 5GHz wifi een korter bereik heeft (gemiddeld 15% minder sterk ook).
Dus in een nieuwbouw woning een lamp op zolder willen bedienen met de bridge in de meterkast, wordt een dingetje...
Ik heb deze gebruikt, gaat prima:https://www.elektramat.nl...ontact+inbouw+%28D+550%29.BeQuietAndDrive schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:59:
Ik heb een Icasa switch (IW11SW) gekocht om de domme inbouwspots in de garage 'slim' te maken. Ik begrijp prima hoe ik het moet aansluiten allemaal, maar ik moet alleen de huidige oude dimmer die er nu op zit, vervangen voor een pulsschakelaar (in de nieuwe situatie dim ik deze lampen namelijk niet meer).
Merk alleen wel dat de icasa switch soms niet helemaal lekker reageert op de hue bewegingssensor, lees helemaal niet. Dan is die pulsdrukker wel makkelijk….
Ah, opeens beginnen al mijn lampen een voor een te updaten naar 1.101.x. Toch jammer dat het zo lang duurt - ook al merk je helemaal geen verschil aan de lampen zelf.
Die firmware versie is toch alleen voor de nieuwe Festavia lijn:willemd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:34:
Ah, opeens beginnen al mijn lampen een voor een te updaten naar 1.101.x. Toch jammer dat het zo lang duurt - ook al merk je helemaal geen verschil aan de lampen zelf.
https://www.philips-hue.c...pport/release-notes/lamps
Yep, maar onze ene Hue Color Lamp krijgt de update wel en de andere krijgt de update niet. De Hue Filament lampen krijgen wel de update. Voor de rest krijgen de Hue Ambiance spots weer geen updates. Zal binnenkort wel weer komen.willemd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:03:
Dat dacht ik ook, maar mijn peertjes en spotjes krijgen ze ook
Edit: Inmiddels bijna alle lampen (Hue Filament, Hue Color, Hue Ambiance, Hue Spot Ambiance) geüpdated, behalve de Hue Iris.
[ Voor 15% gewijzigd door CreativeS op 02-12-2022 23:17 ]
Is er een manier om met een Hue Sensor (buiten) lampen 1 voor 1 in te schakelen? Bijv. bij een looppad..
Als je de Hue lampen aanstuurt met Home Assistant is zoiets mogelijk.
Ben je aangemeld dan? Om de paar dagen worden hele batches goed gekeurd.LightStar schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:51:
[...]
2 dagen geleden de stekker er eens uit getrokken maar nog altijd niet de update ook met de Hue Essentials app vind die nog niet de update voor de bridge, zo irritant dat je dit niet kan forceren..
Hier kun je het een beetje volgen:
https://developers.meethue.com/forum/c/matter/28
Vandaag heb ik de gok er maar op gewaagd en me aangemeld in de app.aawe mwan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:47:
Sinds een paar dagen begroet de Hue app mij met de melding:
Meld je aan bij je account en blijf je lampen bedienen terwijl je niet thuis bent. Meld je hier aan.
Remote toegang bleef gelukkig gewoon werken.
Ik weet niet of het toeval is, maar direct daarna kregen alle Philips lampen een softwareupdate.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Zojuist de tap dial in gebruik genomen. Hiervoor alles spraak of app bediend. Zoals de vele reviews zeggen: degelijke knop en werkt top.
Iemand ervaring met iets van HUE voor een nachtlampje voor kinderen?
Wellicht een noob vraag. Heeft iemand ervaring met splitters tussen een Hue led strip controller en 2 led strips?
Situatie. Ik heb een led strip starterspack van een controller een strook van 2 meter en een strook van 1 meter.
Eigenlijk wil ik een strook van 2 meter aan een kant van mijn bed, en de andere 1 meter aan de andere kant van het bed. De controller wil ik in het midden achter het bed plaatsen en dan één kabel naar links en de andere naar rechts. Zie via amazon e.d. wel splitters, maar die zijn niet origineel van Philips.
Iemand ervaring
?
Situatie. Ik heb een led strip starterspack van een controller een strook van 2 meter en een strook van 1 meter.
Eigenlijk wil ik een strook van 2 meter aan een kant van mijn bed, en de andere 1 meter aan de andere kant van het bed. De controller wil ik in het midden achter het bed plaatsen en dan één kabel naar links en de andere naar rechts. Zie via amazon e.d. wel splitters, maar die zijn niet origineel van Philips.
Iemand ervaring
Hoe bedoel je precies ? Ik heb bij beide kinderen de Hue Go (nog versie 1) staan maar er zijn meerdere Hue lampen die erg ver kunnen dimmen.mierenfokker schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:03:
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Hue Gu10 white ambiance spot kan behoorlijk goed dimmen en op meest rode kleur prima nachtlamp in mijn ervaringmierenfokker schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:03:
Geen ervaring met hue. Maar wel zelfbouw gledopto controller met ledstrip. Daar heb ik 2 strips op 1 controller gedaan, werkt prima. Makkelijk zelf te solderen ook.SquareOne schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:27:
Wellicht een noob vraag. Heeft iemand ervaring met splitters tussen een Hue led strip controller en 2 led strips?
Iemand ervaring?
Hier hetzelfde. Werkt prima op 1% 'nachtlampje' setting. Remote erbij, kunnen ze zelf nachtlampje aanzetten.DukeBox schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:39:
[...]
Hoe bedoel je precies ? Ik heb bij beide kinderen de Hue Go (nog versie 1) staan maar er zijn meerdere Hue lampen die erg ver kunnen dimmen.
Hoe zijn jullie ervaringen met de outdoor sensor van Hue? Ik heb er net eentje hangen en die haalt echt geen 12 meter, op z'n best 4 of 5. Kan zijn dat ik hem te laag heb hangen op ongeveer 1,70?
Goedemorgen allen,
Ik maak inmiddels 3jr gebruik van een Hue installatie die gestaag groeit, controle middels HomeKit.
Buiten dat ik af en toe wat bereikbaarheidsproblemen heb met willekeurige lampen loop ik nu tegen een bijzonder koppige filament lamp aan (pun intended).
Het betreft een Edison ST64 bulb welke gemonteerd is in een buiten armatuur tesamen met een 2e exemplaar. De lamp schakelt vanzelf in op 100% en blijft dan ook aan totdat ik hem weer uitzet, om vervolgens binnen het uur weer in te schakelen, etc...
Wat ik al heb gedaan:
- lamp verwijderen en weer toevoegen in Hue app.
- spanningsloos gemaakt voor > 1min.
- reset via Hue switch.
- verplaatst en hernaamd (ook om HomeKit automation acties uit te sluiten).
De lamp blijft hetzelfde gedrag vertonen, maar reageert wel keurig op alle commando's vanuit HomeKit.
Heeft iemand wellicht nog een suggestie om te bezien waar het probleem zit?
Dank!
Ik maak inmiddels 3jr gebruik van een Hue installatie die gestaag groeit, controle middels HomeKit.
Buiten dat ik af en toe wat bereikbaarheidsproblemen heb met willekeurige lampen loop ik nu tegen een bijzonder koppige filament lamp aan (pun intended).
Het betreft een Edison ST64 bulb welke gemonteerd is in een buiten armatuur tesamen met een 2e exemplaar. De lamp schakelt vanzelf in op 100% en blijft dan ook aan totdat ik hem weer uitzet, om vervolgens binnen het uur weer in te schakelen, etc...
Wat ik al heb gedaan:
- lamp verwijderen en weer toevoegen in Hue app.
- spanningsloos gemaakt voor > 1min.
- reset via Hue switch.
- verplaatst en hernaamd (ook om HomeKit automation acties uit te sluiten).
De lamp blijft hetzelfde gedrag vertonen, maar reageert wel keurig op alle commando's vanuit HomeKit.
Heeft iemand wellicht nog een suggestie om te bezien waar het probleem zit?
Dank!
[ Voor 0% gewijzigd door Skyrunner op 08-12-2022 10:20 . Reden: typo ]
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Als ik die lamp opzoek dan zie ik geen Hue apparaat... of zie ik de verkeerde? (Correctie, het is deze natuurlijk: uitvoering: Philips Hue Filament ST64 edisonlamp) Als het een Hue lamp is dan zou ik eerst eens de twee lampen omruilen in je armatuur en kijken of het probleem mee verhuist is. Als het echt deze ene lamp is... omruilen voor een andere exemplaar en kijken of dat je probleem oplost. De kans dat er een stoorzender in je netwerk zit welke steeds deze lamp beinvloed maar de rest niet lijkt me klein, maar als je na omruiling nog steeds hetzelfde probleem hebt dan weet ik ook even niet wat er nog rest.
[ Voor 15% gewijzigd door Archer_VC10 op 08-12-2022 11:09 . Reden: Toch de goede lamp gevonden... ]
Ik heb sinds 2 jaar geen licht schakelaar of hue app meer aangeraakt en deed al mijn hue lampen aan/uit via google-home voice assistant
maar sinds een paar dagen werkt dat niet meer welk commando je ook geeft licht aan / licht uit google blijft zeuren over iets met 'voertuig niet gekoppeld' schijnbaar is de google home van slag.
maar sinds een paar dagen werkt dat niet meer welk commando je ook geeft licht aan / licht uit google blijft zeuren over iets met 'voertuig niet gekoppeld' schijnbaar is de google home van slag.
Ja inderdaad, Edison ST64.Archer_VC10 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:06:
Als ik die lamp opzoek dan zie ik geen Hue apparaat... of zie ik de verkeerde? (Correctie, het is deze natuurlijk: uitvoering: Philips Hue Filament ST64 edisonlamp) Als het een Hue lamp is dan zou ik eerst eens de twee lampen omruilen in je armatuur en kijken of het probleem mee verhuist is. Als het echt deze ene lamp is... omruilen voor een andere exemplaar en kijken of dat je probleem oplost. De kans dat er een stoorzender in je netwerk zit welke steeds deze lamp beinvloed maar de rest niet lijkt me klein, maar als je na omruiling nog steeds hetzelfde probleem hebt dan weet ik ook even niet wat er nog rest.
Ik heb 3 van deze lampen totaal en het probleem verhuist mee. Grappig detail: ik heb de lamp nu binnenshuis in een armatuur en daar lijkt hij zich wel te gedragen. Bereik, storing? Er hangen 2 dezelfde lampen binnen enkele meters van elkaar in de achtertuin, 1 daarvan storing.
Ik had ooit een app welke low level Hue lampen kon troubleshooten, naam is me totaal ontschoten.
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Ik ga er binnenkort ook eentje ophangen. Wat ik lees over de hoogte is 'between 6 and 8 feet', oftewel > 1m80 hoog.OmeAnne schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:14:
Hoe zijn jullie ervaringen met de outdoor sensor van Hue? Ik heb er net eentje hangen en die haalt echt geen 12 meter, op z'n best 4 of 5. Kan zijn dat ik hem te laag heb hangen op ongeveer 1,70?
Even een domme vraag misschien (no offence), maar je hebt hem niet ondersteboven gemonteerd? Ik heb dat wel eens gezien namelijk, werkte vrij brak

Werkt natuurlijk op een batterij, dus zorg dat die nieuw en goed is. Ik verwacht dat een half-lege batterij invloed kan hebben op de prestaties.
En verder natuurlijk liefst geen obstakels in het zicht van de motion sensor, een boompje of zo? En als je de gevoeligheid op z'n hoogst zet, is het bereik dan beter?
Ik zal mijn ervaringen ook delen zodra die van mij hier hangt.
12 meter haalt deze bij mij ook niet (hangt op +/- 2 meter), maar zeker wel 7 á 7 meter.OmeAnne schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:14:
Hier precies hetzelfde, geen enkel voice commando wordt meer begrepen.Thijs B schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:16:
Ik heb sinds 2 jaar geen licht schakelaar of hue app meer aangeraakt en deed al mijn hue lampen aan/uit via google-home voice assistant
Vanaf het scherm van mijn Nest hub kan ik de lampen wel gewoon aan en uit doen, zie ik de kamers etc, maar voice commando's weigeren.
Heb al 'sync devices' gedaan, in de Home app mijn Hue account opnieuw gekoppeld, maakt allemaal geen verschil.
Hoi Allemaal,
sinds een dag of twee ervaar ik dat de routine inschakelen bij zonsondergang het niet meer doet. ik heb zelf niks verandert aan de instellingen en dit werkte altijd perfect. Maar gisteren en vandaag zijn de lampen niet ingeschakeld met zonsondergang. Ik heb de routines instellingen en tijdzone nagelopen maar hij doet het niet ik kan de lampen wel gewoon via de app bedienen en de scenes die ik voor de ruimtes heb aangemaakt werkten ook gewoon via de app. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? of misschien ook al zoiets meegemaakt?
sinds een dag of twee ervaar ik dat de routine inschakelen bij zonsondergang het niet meer doet. ik heb zelf niks verandert aan de instellingen en dit werkte altijd perfect. Maar gisteren en vandaag zijn de lampen niet ingeschakeld met zonsondergang. Ik heb de routines instellingen en tijdzone nagelopen maar hij doet het niet ik kan de lampen wel gewoon via de app bedienen en de scenes die ik voor de ruimtes heb aangemaakt werkten ook gewoon via de app. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? of misschien ook al zoiets meegemaakt?
Ik ben het kwijt. Lange tijd niks meer gedaan met scènes en knoppen oid.
Maar vandaag weer eens de kerstboom gekoppeld aan een Hue stekker.
De kerstboom staat in de ruimte Woonkamer, samen in een scène met de normale verlichting. Die vervolgens onder een knop van een Tap staat.
Maar toch wordt de kerstboom niet geschakeld.
Wat zie ik over het hoofd.
Hm. Wellicht ligt het hieraan:

Staat als niet beschikbaar. Maar komt wel tevoorschijn in de app, en verlichting kan ik ook ermee schakelen.
-
Nvm. De 5x 5sec trick heeft het probleem verholpen.
Maar vandaag weer eens de kerstboom gekoppeld aan een Hue stekker.
De kerstboom staat in de ruimte Woonkamer, samen in een scène met de normale verlichting. Die vervolgens onder een knop van een Tap staat.
Maar toch wordt de kerstboom niet geschakeld.
Wat zie ik over het hoofd.
Hm. Wellicht ligt het hieraan:

Staat als niet beschikbaar. Maar komt wel tevoorschijn in de app, en verlichting kan ik ook ermee schakelen.
-
Nvm. De 5x 5sec trick heeft het probleem verholpen.
[ Voor 32% gewijzigd door NeutraleTeun op 08-12-2022 19:47 ]
Ik gebruik al ongeveer 5 jaar een splitter van litcessory in de keuken om 2x 1 meter verlengstrips boven het aanrecht/onder de bovenkastjes aan te sluiten. Dat is nog wel een 2.0 controller, verlengstrips en splitter.SquareOne schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:27:
Iemand ervaring?
Dat werkt prima!
Voor elke oplossing is er een probleem!
En zoiets?mierenfokker schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:03:
Zigbee GU10 lampje erin, automation erop wanneer hij wel uit bed mag en wanneer niet.
(Behalve 's nachts als ie naar de wc moet, dan 20% van de lichtsterkte).
Kun je em ook een kleur geven:
- Nog voor 07:00 = Rood = in bed blijven
- Na 07:00 of weekend = Groen(ig) = mag ie eruit
Mogelijkheden ongekend
Anoniem: 30722
Een aantal lampen hangt hier achter een schakelaar en dus niet altijd aan de voeding.
Nu deed ik die altijd handmatig even aan, software update en klaar, maar zie dat dit nu alleen nog automatisch kan. Iemand een idee of dit nog op enige manier te forceren is om de lamp een update te laten doen waneer ik dat wil?
Nu deed ik die altijd handmatig even aan, software update en klaar, maar zie dat dit nu alleen nog automatisch kan. Iemand een idee of dit nog op enige manier te forceren is om de lamp een update te laten doen waneer ik dat wil?
Je kan in de Hue app instellen op welke tijd eventuele updates geinstalleerd worden. Zet dat op een voor jou handig moment en zorg dat op dat moment ook de lamp aan is. Veel meer dan dat kan ik even niet bedenken.
mierenfokker schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:03:
De kleine spruit van mijn vriendin slaapt bij mij thuis in de werkkamer. De (Lidl) lichtstrip die ik aan mijn bureau heb fungeert als alternatief voor de kinderwekker die ze thuis heeft. Net voor de tijd dat ze normaal wakker wordt gaat hij op oranje als teken dat ze nog even moet wachten, groen zodra ze naar de woonkamer mag. Werkt perfect, duidelijk voor haar en rustiger voor ons.Dwazer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:37:
[...]
En zoiets?
Zigbee GU10 lampje erin, automation erop wanneer hij wel uit bed mag en wanneer niet.
(Behalve 's nachts als ie naar de wc moet, dan 20% van de lichtsterkte).
Kun je em ook een kleur geven:
- Nog voor 07:00 = Rood = in bed blijven
- Na 07:00 of weekend = Groen(ig) = mag ie eruit
Mogelijkheden ongekend
De White Ambiance spot die de muur achter mijn laptop verlicht gaat vanaf bedtijd totdat ze de kamer uit mag op nightlight, net genoeg licht dat de kamer niet stikdonker is maar ook niet dat het haar wakker houdt.
Toch ook maar even hier, voordat ik Coolblue ga contacteren.
Sinds deze week aan het klooien met Hue. Vandaag 3 spots in de gang geinstalleerd, met een motion sensor erbij voor binnenshuis.
Nu lijkt die sensor compleet gestoord. Vanmiddag leek het wel prima maar nu savonds springt hij continue aan en dan vaak voor 30 seconden (terwijl in de Hue app je minimaal 1 minuut moet instellen?). Geen beweging in de gang uiteraard, maar die sensor neemt toch dingen waar. De sensivity al op laagste gezet, zelfde resultaat. De sensor al in een dichte kast gezet, zelfs dan blijft het licht op de gang soms aanspringen. "Motion detected" in de app.
Gevalletje defecte sensor, of hebben jullie ook ervaring met maffe sensors?
Sinds deze week aan het klooien met Hue. Vandaag 3 spots in de gang geinstalleerd, met een motion sensor erbij voor binnenshuis.
Nu lijkt die sensor compleet gestoord. Vanmiddag leek het wel prima maar nu savonds springt hij continue aan en dan vaak voor 30 seconden (terwijl in de Hue app je minimaal 1 minuut moet instellen?). Geen beweging in de gang uiteraard, maar die sensor neemt toch dingen waar. De sensivity al op laagste gezet, zelfde resultaat. De sensor al in een dichte kast gezet, zelfs dan blijft het licht op de gang soms aanspringen. "Motion detected" in de app.
Gevalletje defecte sensor, of hebben jullie ook ervaring met maffe sensors?
@Lampje4life dat heb ik ook wel eens gehad. Het vervangen van de batterijen was toen bij mij de oplossing.
Al 2 setjes van 2 merken batterijen geprobeerd en tevergeefs. Lijkt nog gevoeliger vandaag dan gisteren. Heb hem al aangemeld bij Coolblue. Hopen dat vervangend exemplaar wel werkt anders gaat de boel retour. Toch bedankt voor het meedenken!davegriffejoen schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 03:10:
@Lampje4life dat heb ik ook wel eens gehad. Het vervangen van de batterijen was toen bij mij de oplossing.
[ Voor 3% gewijzigd door Lampje4life op 10-12-2022 11:56 ]
Dan is ie stuk. Zo’n ding werkt normaliter perfect namelijk, heb er diversen in gebruik.Lampje4life schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:56:
[...]
Al 2 setjes van 2 merken batterijen geprobeerd en tevergeefs. Lijkt nog gevoeliger vandaag dan gisteren. Heb hem al aangemeld bij Coolblue. Hopen dat vervangend exemplaar wel werkt anders gaat de boel retour. Toch bedankt voor het meedenken!
Iemand tips hoe dit aan te pakken?
Ik heb 3 hue motion sensors die het trappenhuis bedienen. Elke sensor zit op eigen verdieping. Daarbij gaat het hele trappenhuis aan voor 3 minuten. Dit werkt prima voor even door deze ruimtes lopen.
Maar op zolder staat de wasmachine ook op de overloop.
Na 3 minuten gaat het licht uit. Ondanks dat ik vol voor de sensor sta. En schakelt ook niet gelijk meer in als de lampen weer uit gaan. Dus dan sta je even in 't donker. Tot de sensor op een gegeven moment weer zin heeft.
Op de wc heb ik ook een sensor. Als je blijft bewegen gaat daar 't licht niet uit. En als 't wel uit gaat (eerst wordt even gedimd), dan gaat 't licht gelijk weer aan.
Sensoren staan maximaal gevoelig voor beweging en daglicht ingesteld.
Ik heb 3 hue motion sensors die het trappenhuis bedienen. Elke sensor zit op eigen verdieping. Daarbij gaat het hele trappenhuis aan voor 3 minuten. Dit werkt prima voor even door deze ruimtes lopen.
Na 3 minuten gaat het licht uit. Ondanks dat ik vol voor de sensor sta. En schakelt ook niet gelijk meer in als de lampen weer uit gaan. Dus dan sta je even in 't donker. Tot de sensor op een gegeven moment weer zin heeft.
Op de wc heb ik ook een sensor. Als je blijft bewegen gaat daar 't licht niet uit. En als 't wel uit gaat (eerst wordt even gedimd), dan gaat 't licht gelijk weer aan.
De automatisering is waarschijnlijk per sensor.kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:27:
Dus als sensor 1 (beneden) het licht aanschakelt, dan zal bij geen beweging bij sensor 1 het licht weer uitgezet worden.
Omdat in de tussentijd sensor 3 (wasmachine) ook beweging heeft gedetecteerd en nog steeds beweging detecteert omdat je daar bezig bent, zal deze geen licht uit commando geven (maar ook geen licht aan, want die was al gestuurd bij de eerste detectie toen het licht nog aan was).
Als je dus 10 seconden (de timeout van de sensor) stil staat, dan zal daarna de sensor weer beweging kunnen detecteren en gaat het licht weer aan (maar nu getriggerd door beweging bij sensor 3)
Hoe kun je dit oplossen?
Er is een Hue Labs "sensor couple" routine die het met twee sensors kan. Misschien dat dat in jouw geval genoeg is.
Anders is het mogelijk om dit te doen in Home Assistant. Ik heb het zelf werken met 3 sensors.
Feel free to Buy me a coffee
Dat zal 't inderdaad zijn! Ik heb nu 2 sensors gekoppeld via hue labs. Al ben ik benieuwd of 't gaat werken ivm dat 't 3 sensors zijn. Anders over op HA (ik heb systeem al liggen, maar nog niets mee gedaan)musicpixel schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:14:
[...]
De automatisering is waarschijnlijk per sensor.
Dus als sensor 1 (beneden) het licht aanschakelt, dan zal bij geen beweging bij sensor 1 het licht weer uitgezet worden.
Omdat in de tussentijd sensor 3 (wasmachine) ook beweging heeft gedetecteerd en nog steeds beweging detecteert omdat je daar bezig bent, zal deze geen licht uit commando geven (maar ook geen licht aan, want die was al gestuurd bij de eerste detectie toen het licht nog aan was).
Als je dus 10 seconden (de timeout van de sensor) stil staat, dan zal daarna de sensor weer beweging kunnen detecteren en gaat het licht weer aan (maar nu getriggerd door beweging bij sensor 3)
Hoe kun je dit oplossen?
Er is een Hue Labs "sensor couple" routine die het met twee sensors kan. Misschien dat dat in jouw geval genoeg is.
Anders is het mogelijk om dit te doen in Home Assistant. Ik heb het zelf werken met 3 sensors.
Wat jij wil kan niet met de standaard app, ik gebruik daarvoor iConnecthue. Je mag namelijk maar 1 sensor actief hebben, de andere moeten dan voor wat betreft de acties gecanceld worden.kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:27:
De sensor op de WC snap ik niet, ergens een foutje gemaakt met programmeren?
[ Voor 3% gewijzigd door Jos-P op 10-12-2022 20:07 ]
Ik heb geen iphone. Dan is iconnecthue geen optie volgens mij.Jos-P schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:03:
[...]
Wat jij wil kan niet met de standaard app, ik gebruik daarvoor iConnecthue. Je mag namelijk maar 1 sensor actief hebben, de andere moeten dan voor wat betreft de acties gecanceld worden.
De sensor op de WC snap ik niet, ergens een foutje gemaakt met programmeren?
De wc is als voorbeeld dat t in andere ruimte met andere sensor wel werkt.
Er is ook een Android alternatief met dezelfde functies als iconnecthue begreep ik, is dat All4Hue of laat mijn geheugen me in de steek?
Weet iemand of het ook mogelijk is om een HUE stekker aan/uit te laten gaan door de HUE motion sensor? Ik lijk alleen lampen te kunnen kiezen? Heb een oude domme ledstrip langs de trap die ik er mee wil bedienen in de nacht.
Ben dus niet de enige die dit heeft. Goed om te weten.Thijs B schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:16:
Als je een scene aanmaakt voor alleen die strip, moet je die scene kunnen inschakelens.butterman schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:01:
Weet iemand of het ook mogelijk is om een HUE stekker aan/uit te laten gaan door de HUE motion sensor? Ik lijk alleen lampen te kunnen kiezen? Heb een oude domme ledstrip langs de trap die ik er mee wil bedienen in de nacht.
Have Fun Funske
Toch weer aan 't oriënteren voor een starters setje als Kerstcadeau.
Werkt dit goed in een huis met niet ideale wifi? Dit wordt niet op korte termijn opgelost.
Maar van wat ik begrijp uit andere threads communiceren lampjes ook met elkaar. Het huidige idee is dit: router staat nu op 1ste verdieping, 1 lamp in de hal daar direct aan grenzend, één op de trap naar beneden en dus in de buurt van de hal lamp, en één op zolder, ook redelijk in de buurt. Allemaal waarschijnlijk met motion sensors. Als ik het goed begrijp moet dit geen problemen opleveren..
Werkt dit goed in een huis met niet ideale wifi? Dit wordt niet op korte termijn opgelost.
Maar van wat ik begrijp uit andere threads communiceren lampjes ook met elkaar. Het huidige idee is dit: router staat nu op 1ste verdieping, 1 lamp in de hal daar direct aan grenzend, één op de trap naar beneden en dus in de buurt van de hal lamp, en één op zolder, ook redelijk in de buurt. Allemaal waarschijnlijk met motion sensors. Als ik het goed begrijp moet dit geen problemen opleveren..
Make lovecraft not warcraft.
@Sméagol Het werkt helemaal niet op basis van Wifi. Het zet z'n eigen mesh netwerk op.
Alleen wanneer jij 't via een app bedient, doe je dat (wellicht) via je Wifi.
Alleen wanneer jij 't via een app bedient, doe je dat (wellicht) via je Wifi.
Ok, geen probleem dus totdat ik ga werken met kleurtjes en een app. Mooi, thanks.
Make lovecraft not warcraft.
Het ligt er helemaal aan of je netwerk bereik problemen krijgt met Zigbee of niet.Sméagol schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:08:
Ok, geen probleem dus totdat ik ga werken met kleurtjes en een app. Mooi, thanks.
Zigbee (automatisch) Mesh kan ook problemen geven, het gebruikt immers dezelfde freq. als Wifi; de 2,4Ghz. Het direct bereik van Wifi en Zigbee is niet ver.
Meestal functioneren alle op 230v aangesloten Zigbee componenten ook als signaal-versterker en router als ze stroom hebben. Dit kan ook bij bijv. lamp "uit" zo zijn, mits je natuurlijk niet met de oude 230V aan/uit schakelaar de stroom hebt uitgezet.
De Zigbee batterij componenten dienen bijna nooit als versterker/router (end devices). Dus je netwerk bereik wordt vergroot door de "automatisch" Zigbee als je voldoen Zigbee 230 volt componenten gebruikt met een redelijk spreiding door het huis (waar nodig).
Bij Philips gebruiken de meeste mensen voornamelijk lampen op 230V en dan heb je meestal groter/verder bereik met de Zigbee "mesh".
Als ik een custom scene wil maken is dat blok niet als optie te vinden.funske schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:50:
[...]
Als je een scene aanmaakt voor alleen die strip, moet je die scene kunnen inschakelen
Zojuist hier nog eens geprobeerd met de originele Hue app (die ik nooit gebruik!!). Ik kon gewoon een scene maken voor één van mijn schakelaars en dat ging gewoon.s.butterman schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:26:
[...]
Als ik een custom scene wil maken is dat blok niet als optie te vinden.
Dus ik weet niet wat er fout gaat bij jou.
Met iConnectHue gaat het sowieso; daar heb ik dit soort situaties meerdere.
Have Fun Funske
Ik heb problemen met het installeren van Hue.
Ik woon in België en gebruik Telenet.
Ik had in mijn netwerk een 2,4 & 5ghz.
Mijn modem komt binnen in de kast en van daaruit vertrekken ze 2 kabels in een wachthuis naar de woonkamer waar ethernet poorten in de muur zitten.
Nu heb ik de bridge al verbonden met zowel de accespoint (van Telenet) als rechtstreeks op een poort in de muur. In beide gevallen zegt de app dat hij de bridge niet kan vinden .
Ik heb ook al getracht om terug 1 wifi netwerk te maken maar ook hierin geen succes..
Iemand raad?
Mijn modem komt binnen in de kast en van daaruit vertrekken ze 2 kabels in een wachthuis naar de woonkamer waar ethernet poorten in de muur zitten.
Nu heb ik de bridge al verbonden met zowel de accespoint (van Telenet) als rechtstreeks op een poort in de muur. In beide gevallen zegt de app dat hij de bridge niet kan vinden .
Ik heb ook al getracht om terug 1 wifi netwerk te maken maar ook hierin geen succes..
Iemand raad?
Ik heb nu de hue lily xl, maar voor het uitlichten van een boom vind ik hem toch wat minimaal…
Heeft iemand van jullie een goed alternatief? En
Heeft iemand van jullie een goed alternatief? En
Zit je telefoon wel op het zelfde netwerk? En staat wifi op de telefoon aan?Ferry Bouman schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:47:
Ik heb problemen met het installeren van Hue.
Iemand raad?
Kun je vanaf je telefoon de modem bereiken?
Je kunt nog proberen om de Hue Bridge te resetten...
Wij gaan een nieuwbouwhuis bouwen en zitten nu na te denken over de verlichting. Voor de meeste lampen willen we hue-verlichting nemen zodat we met scenes en sensoren kunnen werken. Daarbij pakken we dan ook de hue schakelaars. Nu is alleen de vraag: willen/moeten we ook nog ouderwetse schakelaars laten plaatsen? Ik wil zo min mogelijk schakelaars en het lijkt me erg nutteloos om een ouderwetse schakelaar te hebben als ik ook een hue schakelaar ophang. Alleen met hue-schakelaars is er geen mogelijkheid om de stroom van het lichtpunt af te halen (behalve de hele groep uitzetten in de meterkast).
Wat zouden jullie doen in een nieuwbouwhuis? Gewoon de ouderwetse schakelaars laten zetten?
Wat zouden jullie doen in een nieuwbouwhuis? Gewoon de ouderwetse schakelaars laten zetten?
Absoluut!robberttweak schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:53:
Wij gaan een nieuwbouwhuis bouwen en zitten nu na te denken over de verlichting. Voor de meeste lampen willen we hue-verlichting nemen zodat we met scenes en sensoren kunnen werken. Daarbij pakken we dan ook de hue schakelaars. Nu is alleen de vraag: willen/moeten we ook nog ouderwetse schakelaars laten plaatsen? Ik wil zo min mogelijk schakelaars en het lijkt me erg nutteloos om een ouderwetse schakelaar te hebben als ik ook een hue schakelaar ophang. Alleen met hue-schakelaars is er geen mogelijkheid om de stroom van het lichtpunt af te halen (behalve de hele groep uitzetten in de meterkast).
Wat zouden jullie doen in een nieuwbouwhuis? Gewoon de ouderwetse schakelaars laten zitten?
Ik heb recent verbouwd en daarbij de verlichting in eerste instantie permanent aangesloten. Dat heb ik terug gedraaid. Soms wil je gewoon de spanning eraf kunnen hebben. Soms is een slimme lamp even de weg kwijt en wil je m ff uit en aan hebben.
Wat bij mij mis ging: innr lampen op homey die slecht reageerden. Gingen soms niet meer aan of uit. Lig je daar in je fel verlichte slaapkamer...
Met hue only dit probleem niet gehad overigens. Wel dat een lamp en keer niet bereikbaar was. Hij deed wel netjes mee met t netwerk. Maar was niet direct te bedienen. Even uit en aan hielp dan.
Nu minder belangrijk:
Daarnaast is een huis zonder schakelaars lastig voor de toekomst mocht je ooit verhuizen. Kan best een obstakel zijn voor nieuwe bewoners.
Een Philips Hue dimmer/switch is ook nog niet zo gek. Werkt ook direct/lokaal op de lamp (zonder bridge/hub) met ZLL van Zigbee OF eventueel bij nieuwere Hue lampen en nieuwe versie Hue dimmer switch ook met Bluetooth.kjiratsiekoedel schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:38:
[...]
Absoluut!
Ik heb recent verbouwd en daarbij de verlichting in eerste instantie permanent aangesloten. Dat heb ik terug gedraaid. Soms wil je gewoon de spanning eraf kunnen hebben. Soms is een slimme lamp even de weg kwijt en wil je m ff uit en aan hebben.
Wat bij mij mis ging: innr lampen op homey die slecht reageerden. Gingen soms niet meer aan of uit. Lig je daar in je fel verlichte slaapkamer...
Met hue only dit probleem niet gehad overigens. Wel dat een lamp en keer niet bereikbaar was. Hij deed wel netjes mee met t netwerk. Maar was niet direct te bedienen. Even uit en aan hielp dan.
Nu minder belangrijk:
Daarnaast is een huis zonder schakelaars lastig voor de toekomst mocht je ooit verhuizen. Kan best een obstakel zijn voor nieuwe bewoners.
Zie ook review: Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di
Dat doet niets af aan dat als een lamp is vastgelopenn(denk je een keer een rare firmware update in) je m misschien gewoon een keer spanningsvrij wil hebben. Ik heb iets van een 40-50 gu10 spots. Dat is een hoop werk dan. (Tenzij je de zekering overhaalt natuurlijk)
Heb je al ervaring met Hue? Net als de andere merken (Ikea, Lidl, etc) kan ook Hue mogelijk niet alle functionaliteiten aan die je wilt.robberttweak schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:53:
Dingen waar ik aan denk zijn bijvoorbeeld:
- Je hebt of koopt een armatuur waar vaste led verlichting in zit, of met een fitting waar geen Hue (of smart) voor is te krijgen.
- Je wilt meer dan 2 bewegingssensors in een ruimte.
- Je wilt zowel een bewegingssensor als een schakelaar in een ruimte.
- Je wil je verwarming ook smart maken
- etc.
Wil je overal Hue lampen? Of is op bepaalde plekken een standaard LED lamp ook al voldoende?
Wil je kleur? Wil je warm/koud wit kunnen instellen? Dat kan alleen met smart lampen die altijd stroom hebben.
Wil je het huis ooit (verre toekomst?) verkopen? Dan moet je er vanuit gaan dat je het moet aanpassen naar een niet-smart situatie, dus waarschijnlijk alle schakelaars etc vervangen door domme exemplaren.
Kies ook een merk/type schakelmateriaal dat gangbaar is. Ik heb zelf Gira Systeem 55 Glanzend wit en kan daar redelijk eenvoudig slimme alternatieven voor vinden, zoals de Ecodim 07 dimmer (voor niet slimme lampen) en de Senic FOH schakelaars.
Zorg dat je overal een blauwe draad beschikbaar hebt. Schakelaars hebben normaal alleen bruin en zwart, maar er zijn verschillende slimme schakelaarmodules die ook graag een blauwe draad hebben (zodat er altijd wat stroom op kan staan), want anders moet je ingewikkeld met bypasses gaan werken.
Altijd een wandcontactdoos naast elk blok schakelaars is handig en zorgt meteen voor een blauwe draad.
Kortom, er zijn zoveel verschillende combinaties en mogelijkheden, dat ik aanraad om eerst normaal te bedraden en normale schakelaars te installeren en dan stapsgewijs alles smart te maken. Zeker als je er nog geen ervaring mee hebt.
Want nu wil je Hue, maar over een paar maanden wil je misschien over naar iets als Home Assistant omdat dat meer mogelijkheden geeft, en vervolgens wil je ook gebruik maken van de nieuwe Matter devices die misschien weer andere eisen hebben. Of apparaten gebruiken die obv Wifi of BT werken integreren.
Ik heb mijn elektra aangelegd voor smart bestond, maar als ik opnieuw mijn elektra zou moeten aanleggen, dan zou ik in ieder geval overal een blauwe draad naartoe trekken. Daarnaast zou ik ook wandcontactdozen maken hoog op de muur, achter/bij het gordijn, in elke vaste kast, voorbereidingen treffen voor een beamer, buiten-wcd's binnen bereikbaar maken om ze draadloos schakelbaar te kunnen maken. En nog een stel extra loze leidingen naar elke ruimte. Ik heb wel al overal bedraad UTP in de muur zitten.
En nadenken over waar ik ledstrips zou kunnen toepassen, zoals langs plinten/plafonds/onder bed/boven kast, etc. en waar deze hun stroom vandaan moeten krijgen en waar de trafo en controller zouden moeten komen.
@musicpixel Een driver per led-lamp is eigenlijk ook niet bijster snugger / efficiënt..
Ik zit ook te kijken naar mooie verlichting, smart gestuurd, en het daarvoor aanpassen van bedrading. (Met nu wat Hue als experimenteerspul.) Maar dan gaat 't ook fors over hoe ik kabels voor 24V en stuursignalen door het huis heen krijg. Oftewel: overal ook een nul heen trekken is ook maar een oplossing voor een beperkt aantal opties..
Ik zit ook te kijken naar mooie verlichting, smart gestuurd, en het daarvoor aanpassen van bedrading. (Met nu wat Hue als experimenteerspul.) Maar dan gaat 't ook fors over hoe ik kabels voor 24V en stuursignalen door het huis heen krijg. Oftewel: overal ook een nul heen trekken is ook maar een oplossing voor een beperkt aantal opties..
Ik zou zelf kiezen voor reguliere schakelaars. Of in ieder geval dat de bedrading voor schakelaars er ligt. Er hoeft niet perse een schakelaar te zitten, maar is wellicht wel handig voor de periode waarin je nog eventueel aan het klussen en verhuizen bent en er een simpele verhuisfitting met goedkoop ledlampje hangt. Dan hebben de klussers ook licht.
Ik heb vervolgens alles doorgelust en Friends of Hue schakelaars geplaatst (beneden), wall switch modules (boven) en zelfs een dimmer switch op mijn kantoor. De Friends of Hue en Dimmer Switch zitten gewoon vastgemaakt aan de inbouwdoos. Die producten hebben namelijk bevestigingsgaten op de juiste plek, waardoor je hem zo vast schroeft op zijn plek. Zie je niks van, geen plakwerk, en kan ook zo weer weggehaald worden als ik een upgrade wil of ga verhuizen.
Ik heb vervolgens alles doorgelust en Friends of Hue schakelaars geplaatst (beneden), wall switch modules (boven) en zelfs een dimmer switch op mijn kantoor. De Friends of Hue en Dimmer Switch zitten gewoon vastgemaakt aan de inbouwdoos. Die producten hebben namelijk bevestigingsgaten op de juiste plek, waardoor je hem zo vast schroeft op zijn plek. Zie je niks van, geen plakwerk, en kan ook zo weer weggehaald worden als ik een upgrade wil of ga verhuizen.
Is het mogelijk om alle serienummers van de lampen op enige manier uit te lezen uit de hub of app zonder alle lampen te moeten nalopen?
Ik wil mijn buitenlampen verplaatsen van de ene bridge naar de andere en volgens mij heb ik daar alle serienummers voor nodig?
Ik wil mijn buitenlampen verplaatsen van de ene bridge naar de andere en volgens mij heb ik daar alle serienummers voor nodig?
Dat heb ik ook gedaan met een aantal buitenlampen onlangs. Ik heb er steeds 1 verwijderd van de oude bridge, en dan de nieuwe bridge laten zoeken. Die vind er dan steeds 1. Wekte nog best vlot, in elk geval sneller dan alle lampen open maken en de serienummers zoekenMarkyB schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:41:
Is het mogelijk om alle serienummers van de lampen op enige manier uit te lezen uit de hub of app zonder alle lampen te moeten nalopen?
Dat is wel een goed idee, denk dat dat de manier gaat zijnBeQuietAndDrive schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:56:
[...]
Dat heb ik ook gedaan met een aantal buitenlampen onlangs. Ik heb er steeds 1 verwijderd van de oude bridge, en dan de nieuwe bridge laten zoeken. Die vind er dan steeds 1. Wekte nog best vlot, in elk geval sneller dan alle lampen open maken en de serienummers zoeken
Thanks voor je uitgebreide antwoord!musicpixel schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:18:
[...]
Heb je al ervaring met Hue? Net als de andere merken (Ikea, Lidl, etc) kan ook Hue mogelijk niet alle functionaliteiten aan die je wilt.
Dingen waar ik aan denk zijn bijvoorbeeld:
- Je hebt of koopt een armatuur waar vaste led verlichting in zit, of met een fitting waar geen Hue (of smart) voor is te krijgen.
- Je wilt meer dan 2 bewegingssensors in een ruimte.
- Je wil je verwarming ook smart maken
- etc.
Wil je overal Hue lampen? Of is op bepaalde plekken een standaard LED lamp ook al voldoende?
Wil je kleur? Wil je warm/koud wit kunnen instellen? Dat kan alleen met smart lampen die altijd stroom hebben.
Wil je het huis ooit (verre toekomst?) verkopen? Dan moet je er vanuit gaan dat je het moet aanpassen naar een niet-smart situatie, dus waarschijnlijk alle schakelaars etc vervangen door domme exemplaren.
Kies ook een merk/type schakelmateriaal dat gangbaar is. Ik heb zelf Gira Systeem 55 Glanzend wit en kan daar redelijk eenvoudig slimme alternatieven voor vinden, zoals de Ecodim 07 dimmer (voor niet slimme lampen) en de Senic FOH schakelaars.
Zorg dat je overal een blauwe draad beschikbaar hebt. Schakelaars hebben normaal alleen bruin en zwart, maar er zijn verschillende slimme schakelaarmodules die ook graag een blauwe draad hebben (zodat er altijd wat stroom op kan staan), want anders moet je ingewikkeld met bypasses gaan werken.
Altijd een wandcontactdoos naast elk blok schakelaars is handig en zorgt meteen voor een blauwe draad.
Kortom, er zijn zoveel verschillende combinaties en mogelijkheden, dat ik aanraad om eerst normaal te bedraden en normale schakelaars te installeren en dan stapsgewijs alles smart te maken. Zeker als je er nog geen ervaring mee hebt.
Want nu wil je Hue, maar over een paar maanden wil je misschien over naar iets als Home Assistant omdat dat meer mogelijkheden geeft, en vervolgens wil je ook gebruik maken van de nieuwe Matter devices die misschien weer andere eisen hebben. Of apparaten gebruiken die obv Wifi of BT werken integreren.
Ik heb mijn elektra aangelegd voor smart bestond, maar als ik opnieuw mijn elektra zou moeten aanleggen, dan zou ik in ieder geval overal een blauwe draad naartoe trekken. Daarnaast zou ik ook wandcontactdozen maken hoog op de muur, achter/bij het gordijn, in elke vaste kast, voorbereidingen treffen voor een beamer, buiten-wcd's binnen bereikbaar maken om ze draadloos schakelbaar te kunnen maken. En nog een stel extra loze leidingen naar elke ruimte. Ik heb wel al overal bedraad UTP in de muur zitten.
En nadenken over waar ik ledstrips zou kunnen toepassen, zoals langs plinten/plafonds/onder bed/boven kast, etc. en waar deze hun stroom vandaan moeten krijgen en waar de trafo en controller zouden moeten komen.
Ja, we hebben al veel ervaring met Hue (en ook Ikea, Home Assistant etc). Dus we weten inderdaad goed waar we wel en geen Hue lampen in kunnen gaan doen. Schakelaars hebben we afgelopen Black Friday al gekocht: Friends of hue GIRA schakelaar krijgen we (samen met ander GIRA schakelmateriaal)
We gaan overigens niet overal Hue doen. De slaapkamers van de kinderen krijgen bijvoorbeeld gewoon normale verlichting.
Dat hebben we nu nog niet maar waren we wel van plan op de gang. Kan dit niet dan? Idee was een bewegingsensor die midden in de nacht minder fel geeft, maar wel een schakelaar erbij om het licht dan eventueel handmatig feller te zetten.musicpixel schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:18:
[...]
[...]
De reacties lezend gaan we gewoon de normale bekabeling (inclusief blauwe draad) laten aanleggen!
Zijn hier mensen bekend met verschillen in Hue Led strips versies.
Ik heb een 2 meter met 1 meter extension welke ik enkel weken gelden bij Amazon.de had besteld verlengd met een led strip extension 1 meter van Bol van een jaar geleden, hier zit verschil in, de eerste van de 3 leds doen het niet. (Die van Bol staat op uk/ca versie,)
Balen want ik had 4 meter nodig.
Ik zou de strip van 2+1 in de keuken kunnen uit bouwen, dan zou ik weer 4 meter met de zelfde kleuren moeten hebben. Die komt van Bol uit dezelfde tijd.
Zie ook de foto
laatste stuk onder is een oudere 1 meter extension van bol die ik had liggen
Daarvoor zit een 2 meter met 1 meter extension van amazon.de
Ik heb een 2 meter met 1 meter extension welke ik enkel weken gelden bij Amazon.de had besteld verlengd met een led strip extension 1 meter van Bol van een jaar geleden, hier zit verschil in, de eerste van de 3 leds doen het niet. (Die van Bol staat op uk/ca versie,)
Ik zou de strip van 2+1 in de keuken kunnen uit bouwen, dan zou ik weer 4 meter met de zelfde kleuren moeten hebben. Die komt van Bol uit dezelfde tijd.
Zie ook de foto
:strip_exif()/f/image/7hGVxrQppt24Gy0bvAEGkytM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou ja, je kunt wel het licht feller zetten nadat de sensor het licht heeft aan gedaan, maar het licht kan niet aan blijven als je dat zou willen.robberttweak schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:21:
[...]
Dat hebben we nu nog niet maar waren we wel van plan op de gang. Kan dit niet dan? Idee was een bewegingsensor die midden in de nacht minder fel geeft, maar wel een schakelaar erbij om het licht dan eventueel handmatig feller te zetten.
De automation van de sensor wordt altijd volledig uitgevoerd, dus licht gaat altijd uit na x tijd.
Dat was met puur Hue. Met Home Assistant kan het wel.
Ik heb hier dus ook last van zoals eerder aangegeven in het topic, maar vreemde is dus dat we blijkbaar redelijk uniek zijn. Heb het rondgevraagd bij andere kennissen die Hue hebben en bij hen werkt het gewoon nog, en ook hier zijn er maar 3 reacties van mensen die dit probleem hebben.Zorian schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:02:
[...]
Ben dus niet de enige die dit heeft. Goed om te weten.
Heel vaag....
Ja dat kan prima, zo heb ik het in de badkamer. Ik gebruik hier Hue labs, 'Do not disturb my scene' voor: https://labs.meethue.com/...s/do-not-disturb-my-scenerobberttweak schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:21:
Idee was een bewegingsensor die midden in de nacht minder fel geeft, maar wel een schakelaar erbij om het licht dan eventueel handmatig feller te zetten.
Als ik het licht handmatig aanzet met de schakelaar dan doet de motion sensor niets, ga ik (in mijn geval zo ingesteld) tussen 22:00 en 07:00 de badkamer binnen dan schakelt hij alleen 1 spotje gedimd aan. Deze gaat automatisch uit na 5 minuten geen beweging maar kan ook nog steeds met de schakelaar veranderd of uitgezet worden.
Heb mijn Hue setup aan de praat gekregen, alles werkt zoals het hoort.
Wel resten mij nog twee vragen:
- Is het niet gevaarlijk om de aan/uit-schakelaar continu aan te laten? Vergroot dit niet de kans op brandgevaar?
- Ik heb de app nu op mijn GSM gezet maar wou die ook op de GSM van mijn vriend installeren, nu moet ik hiervoor een hele neuwe installatie voltooien. Kan ik niet gewoon inloggen en dat hij ook ziet wat ik al ingesteld heb? Anders is het dubbel werk en bovendien moet ik dan al exact dezelfde warmtetint wit aanduiden.
- Is het niet gevaarlijk om de aan/uit-schakelaar continu aan te laten? Vergroot dit niet de kans op brandgevaar?
- Ik heb de app nu op mijn GSM gezet maar wou die ook op de GSM van mijn vriend installeren, nu moet ik hiervoor een hele neuwe installatie voltooien. Kan ik niet gewoon inloggen en dat hij ook ziet wat ik al ingesteld heb? Anders is het dubbel werk en bovendien moet ik dan al exact dezelfde warmtetint wit aanduiden.
Het is gemaakt om 24x7 aan te staan, anders kan het niet 'smart' zijn.Ferry Bouman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:43:
Gebruik je een bridge ? Gezien je reactie lijkt het daar niet op, zover ik weet kan dat met BT niet.- Ik heb de app nu op mijn GSM gezet maar wou die ook op de GSM van mijn vriend installeren, nu moet ik hiervoor een hele neuwe installatie voltooien. Kan ik niet gewoon inloggen en dat hij ook ziet wat ik al ingesteld heb? Anders is het dubbel werk en bovendien moet ik dan al exact dezelfde warmtetint wit aanduiden.
Dat laatste heb ik gedaan met de telefoon van mijn vrouw. Niks dubbel hoeven instellen.Ferry Bouman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:43:
Heb mijn Hue setup aan de praat gekregen, alles werkt zoals het hoort.
Wel een bridge nodig
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik maak gebruik van een bridge ja
Yup, mijn ouders hebben er geen last van en vrienden ook niet. Heb zelfs een full reset van Home en Hue gedaan, maar dan nog niet... Heel vervelend.JeroenV_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:14:
[...]
Ik heb hier dus ook last van zoals eerder aangegeven in het topic, maar vreemde is dus dat we blijkbaar redelijk uniek zijn. Heb het rondgevraagd bij andere kennissen die Hue hebben en bij hen werkt het gewoon nog, en ook hier zijn er maar 3 reacties van mensen die dit probleem hebben.
Heel vaag....
Het zit wel zeker weten in de Hue koppeling, want als ik de Nest thermostaat aanpas werkt dat feilloos nadat ik vraag of de thermostaat op 20c mag.
[ Voor 11% gewijzigd door Zorian op 13-12-2022 18:11 ]
Na testen met een Ledstrip die ik ook van Bol had, ben ik er nu achter dat de 1 meter extension een defect heeft, van de 3 leds doet de 1e steeds niet, zal wel een brakke pin zijn of zo.master30 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:32:
Zijn hier mensen bekend met verschillen in Hue Led strips versies.
Zie ook de foto
[Afbeelding]
Balen nu heb ik nog weer een meter nodig.
Ik had het niet eens (bewust) gezien:
November 28, 2022
Philips Hue lamps, fixtures and lightstrips that support dynamic scenes
Software version 1.101.2, 1.101.5, 1.101.7
Improved dynamic scenes: when you edit a scene and set a light to a shade of warm-to-cool white, that light will be excluded from the dynamic scene.
You can now use the Mirror style on gradient lights, which makes either end of the light identical with a gradient of color in the middle.
Fixed standby glow issue in US downlights
Bug fixes and stability improvements
November 28, 2022
Philips Hue lamps, fixtures and lightstrips that support dynamic scenes
Software version 1.101.2, 1.101.5, 1.101.7
Improved dynamic scenes: when you edit a scene and set a light to a shade of warm-to-cool white, that light will be excluded from the dynamic scene.
You can now use the Mirror style on gradient lights, which makes either end of the light identical with a gradient of color in the middle.
Fixed standby glow issue in US downlights
Bug fixes and stability improvements
Voor elke oplossing is er een probleem!
Dat het in die koppeling zit geloof ik ook, maar dan wel puur op stemniveau. Kan de lampen namelijk wel bedienen vanaf het display van mijn nest hub, alleen stemcommando’s begrijpt ie dus niet.Zorian schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:10:
[...]
Yup, mijn ouders hebben er geen last van en vrienden ook niet. Heb zelfs een full reset van Home en Hue gedaan, maar dan nog niet... Heel vervelend.
Het zit wel zeker weten in de Hue koppeling, want als ik de Nest thermostaat aanpas werkt dat feilloos nadat ik vraag of de thermostaat op 20c mag.
Ik ben bezig om mijn trapleuning te voorzien van een hue ledstrip, totaal 4 meter.
3 meter recht omhoog en dan 1 meter voor het laatste kwart.
In de bocht/ hoek zou ik door de muur kunnen om het netjes weg te werken.
Om de stroom voorziening netjes te kunnen regelen heb ik een parallelle/ splitter aansluiting nodig.
Zoals ik het voor ogen had; moet ik de aansluiting op de controller van een basis ledstrip spliten.
Dan komt dus op de eerste aansluiting 2 meter en 1 meter extension op het 3 meter deel en een meter op de 2e aansluiting.
Hoe kan ik dit doen en waar koop ik de benodigde onderdelen?
3 meter recht omhoog en dan 1 meter voor het laatste kwart.
In de bocht/ hoek zou ik door de muur kunnen om het netjes weg te werken.
Om de stroom voorziening netjes te kunnen regelen heb ik een parallelle/ splitter aansluiting nodig.
Zoals ik het voor ogen had; moet ik de aansluiting op de controller van een basis ledstrip spliten.
Dan komt dus op de eerste aansluiting 2 meter en 1 meter extension op het 3 meter deel en een meter op de 2e aansluiting.
Hoe kan ik dit doen en waar koop ik de benodigde onderdelen?
Betekent dit dan dat ik BT HUE lampen met deze v2 dimmer in mijn vakantiehuis kan gebruiken ? Daar heb ik geen Wi-Fi, enkel 220v aansluiting. Zou mooi zijn.Antonio di schreef op maandag 12 december 2022 @ 00:21:
[...]
Een Philips Hue dimmer/switch is ook nog niet zo gek. Werkt ook direct/lokaal op de lamp (zonder bridge/hub) met ZLL van Zigbee OF eventueel bij nieuwere Hue lampen en nieuwe versie Hue dimmer switch ook met Bluetooth.
Zie ook review: Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di
Ik heb in mijn V2 review getest met Osram en Lidl Zigbee Light Link (ZLL) lampen, zonder Bluetooth (BT). Ik kan dus jouw vraag niet 100% testen/bevestigen. Ik heb ook geen lampen met BT en geen Hue Bridge!flyingdutchboy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:01:
[...]
Betekent dit dan dat ik BT HUE lampen met deze v2 dimmer in mijn vakantiehuis kan gebruiken ? Daar heb ik geen Wi-Fi, enkel 220v aansluiting. Zou mooi zijn.
Wie op dit forum kan even een paar testen doen met (Hue) BT lamp en een (Hue) BT/ZLL lamp en de Hue Bridge even losgekoppeld (ethernet kabel even er uit) van je Router met Wifi :
- Werkt een Philips Hue dimmer switch V2 op een Hue BT lamp of een Hue BT/ZLL lamp??
- Werkt de Philips Hue App met BT AAN en Wifi UIT op de smartphone op een Hue BT lamp of
..een Hue BT/ZLL lamp??
Ben benieuwd of iemand zich met meldt met de test resultaten
Heeft iemand enig idee wat de hoek is van de lichtstraal vanuit de Milliskin spot? Ik probeer te bepalen hoeveel spotjes ik nodig heb om mijn keuken fatsoenlijk van licht te voorzien maar ik kan deze waarde niet vinden.
/post
In de handleiding staat; Stralingshoek 45 gradenSand0rf schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:06:
Heeft iemand enig idee wat de hoek is van de lichtstraal vanuit de Milliskin spot? Ik probeer te bepalen hoeveel spotjes ik nodig heb om mijn keuken fatsoenlijk van licht te voorzien maar ik kan deze waarde niet vinden.
De handleiding zal vast wel ergens bij Philips op de website staan, maar ik vond hem hier;
https://www.handleidi.ng/...milliskin/handleiding?p=3
[ Voor 17% gewijzigd door remmuz op 14-12-2022 15:15 ]
Sinds een paar dagen schakelt de verlichting in mijn woonkamer rond half 7 uit, zonder dat iemand aan de knoppen zit of ik daar (bewust) een timer of routine voor heb ingesteld
Is er ergens terug te vinden waar het signaal om de verlichting uit te schakelen vandaan is gekomen?
Is er ergens terug te vinden waar het signaal om de verlichting uit te schakelen vandaan is gekomen?
Ik heb een keer zoiets dergelijks gehad door een hele oude automatisering ergens in homekit (Apple Woning-app). Was best even zoekenRob G schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:57:
Sinds een paar dagen schakelt de verlichting in mijn woonkamer rond half 7 uit, zonder dat iemand aan de knoppen zit of ik daar (bewust) een timer of routine voor heb ingesteld
Ja je kunt iedere ZigBee lamp, ook de oudere en van andere merken, rechtstreeks bedienen met dimmer switch zonder tussenkomst bridge, door de lampen te 'touch linken' met de switch. Maar in dat geval werken de BT/ZigBee lampen in ZigBee mode en kun je ze niet meer bedienen via bluetooth met je app.flyingdutchboy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:01:
[...]
Betekent dit dan dat ik BT HUE lampen met deze v2 dimmer in mijn vakantiehuis kan gebruiken ? Daar heb ik geen Wi-Fi, enkel 220v aansluiting. Zou mooi zijn.
Het is of ZigBee of Bluetooth, lampen kunnen niet tegelijk actief zijn met beide protocollen. Dus nee gaat niet werken zoals jij voorsteld hier boven......Antonio di schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:25:
[...]
Ik heb in mijn V2 review getest met Osram en Lidl Zigbee Light Link (ZLL) lampen, zonder Bluetooth (BT). Ik kan dus jouw vraag niet 100% testen/bevestigen. Ik heb ook geen lampen met BT en geen Hue Bridge!
Wie op dit forum kan even een paar testen doen met (Hue) BT lamp en een (Hue) BT/ZLL lamp en de Hue Bridge even losgekoppeld (ethernet kabel even er uit) van je Router met Wifi :
- Werkt een Philips Hue dimmer switch V2 op een Hue BT lamp of een Hue BT/ZLL lamp??
- Werkt de Philips Hue App met BT AAN en Wifi UIT op de smartphone op een Hue BT lamp of
..een Hue BT/ZLL lamp??
Ben benieuwd of iemand zich met meldt met de test resultaten
Je kan beide tegelijk gebruiken. Na toevoegen van een lamp aan de bridge kan je de lamp ook nog via Bluetooth koppelen (ik denk wel even powercycle voordat je koppelt met Bluetooth want koppelen kan maar een beperkte tijd na powerup).Erik1971 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:44:
[...]
Het is of ZigBee of Bluetooth, lampen kunnen niet tegelijk actief zijn met beide protocollen. Dus nee gaat niet werken zoals jij voorsteld hier boven......
Of het werkt in combinatie met een dimmerswitch weet ik niet, maar aangezien het met een bridge werkt en beide Zigbee praten zie ik geen reden waarom het niet zou kunnen werken met een dimmerswitch.
Er is toch ook een philips hue bluetooth app om zonder bridge te bedienen
Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic