[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 20:11

Jentae

Houdt van aglets.

no00waa schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:28:
Sinds recentelijk ook een Philips Hue lamp gekocht, de Surimu. Over het algemeen wel tevreden alleen merken we dat er kleine verkleuringen zijn op de plaatsen van de LEDs, kan iemand mij vertellen of dit normaal is bij een Surimu / Aurelle lamp? De foto's zijn overigens overdag gemaakt, 's avonds zie je het nog iets beter.

Ik zou het aan Philips zelf kunnen vragen maar die zeggen ook dat de lamp geen coil whine / hoge frequentie geluiden zou moeten maken maar dat doen ze toch echt allemaal (2e exemplaar van ons en op Amazon zegt ook iedereen het).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde gehad, Philips Aurelle paneel hier, gekocht bij Proshop.
Op de 'koelere' lichtstanden (zoals Energize) sloeg het paneel zelfs vrij groen uit (zo groen als Kikker snoepjes, als je begrijpt wat ik bedoel :) ). Op warme tonen ging het goed.

Daarnaast ook een flinke zoem te horen als ik het paneel wat dimde.
Paneel opengemaakt, gekeken of ik wat kon vinden, kabels die los zaten of verkeerd waren verbonden etc, niets te zien.

Proshop kon niets voor me doen, verwees me door naar Philips klantenservice. Die hebben me toen gewoon een nieuw paneel toegestuurd. Tsja.

De zoem heb ik uiteindelijk kunnen verhelpen. Het lichtpunt waar het paneel aan was opgehangen, hing aan een oude dimmer. De zoem was ook te horen als de dimmer op 100% aan stond.

Deze dimmer heb ik vervangen door een gewone klikschakelaar, toen was de zoem meteen weg.

Succes!

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-10 11:03
Jentae schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:20:
[...]

De zoem heb ik uiteindelijk kunnen verhelpen. Het lichtpunt waar het paneel aan was opgehangen, hing aan een oude dimmer. De zoem was ook te horen als de dimmer op 100% aan stond.
Hue verlichting moet je ook niet achter een dimmer plaatsen, ook niet als deze op 100% staat. De dimmer op 100% wil namelijk niet zeggen dat er nominaal 100% uit de dimmer komt. Het gaat nog steeds door de dimmer heen, er is geen 'bypass' dan. En dan ga je gekke dingen krijgen, zoals je zelf hebt ondervinden.

Dus... doe het gewoon niet. Ook niet op 100%.

• Naximuz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-10 11:21
sonnypiek schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Ik heb de tap dial vandaag uitgepakt en gepaired.
Moet helaas ff wachten omdat de software geupdate moet worden. Kan max 24 uur duren volgens de pop up.

Heb jij dit inmiddels al werkend, of zijn er andere tweakers die dit specifieke voorbeeld hebben kunnen configureren.

Vind t niet erg om hier een andere app voor aan te schaffen maar wil wel eerst even weten of de functionaliteit er überhaupt is

En een schakelaar en een app kopen die niet doen wat ik wil zou dubbel dom zijn… 8)7
Ik ben ook zeer benieuw of iemand hier een oplossing voor heeft.... Afgelopen weekend bijna alle lampen vervangen voor Hue met de Tap dial switch. Ik was ook in de veronderstelling dat je 4 zones kan bedienen en deze geselecteerd kan dimmen met de draai ring.

Heeft iemand de oplossing hiervoor..?? Mijn dank is groot!!

• sjaakmaarsen
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-09 09:27
Naximuz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:43:
[...]

Ik ben ook zeer benieuw of iemand hier een oplossing voor heeft.... Afgelopen weekend bijna alle lampen vervangen voor Hue met de Tap dial switch. Ik was ook in de veronderstelling dat je 4 zones kan bedienen en deze geselecteerd kan dimmen met de draai ring.

Heeft iemand de oplossing hiervoor..?? Mijn dank is groot!!
Bij mij werkt dat. Wat je moet doen is eerst 1 of meerdere zones aanzetten middels de knoppen. En daarna kan je die dimmen of veller zetten. De overige zones die uitstaan, reageren daar dan niet op.
Zelf gebruik ik de iConnect Hue app. Geen idee eerlijk gezegd of het daardoor wél werkt, of dat dit ook de standaard werking is met de standaard app.

• sjaakmaarsen
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-09 09:27
Weet iemand of je met een bewegingssensor een ECO.DIM kan aansturen?
https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-basic.html

Wat ik wil is dat als er beweging wordt waargenomen met de bewegingssensor van philips hue, dat de dimmer dan de domme verlichting aanzet.
Dit omdat de (domme)verlichting in de muur verwerkt zit, en niet vervangen kan worden voor Hue verlichting.

• Naximuz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-10 11:21
sjaakmaarsen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:53:
[...]

Bij mij werkt dat. Wat je moet doen is eerst 1 of meerdere zones aanzetten middels de knoppen. En daarna kan je die dimmen of veller zetten. De overige zones die uitstaan, reageren daar dan niet op.
Zelf gebruik ik de iConnect Hue app. Geen idee eerlijk gezegd of het daardoor wél werkt, of dat dit ook de standaard werking is met de standaard app.
Ja op deze manier werkt het inderdaad. Alleen stel ik heb in de avond spotjes in keuken aan staan op bijv. 50% . Later op de avond wil ik de lampen in de woonkamer aan en ik wil specifiek deze lampen hoger of lager dan kan dat niet los van elkaar. Als je dan de draaiknop gebruik dan gaan de spotjes in de keuken ook hoger of lager.

Wat een gemiste kans van de Hue Tap dial switch......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-10 21:13
sjaakmaarsen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:56:

Wat ik wil is dat als er beweging wordt waargenomen met de bewegingssensor van philips hue, dat de dimmer dan de domme verlichting aanzet.
Dit omdat de (domme)verlichting in de muur verwerkt zit, en niet vervangen kan worden voor Hue verlichting.
Ja dat moet wel werken, ik heb ook een ecodim waarmee ik nog oude domme lampen bedien. Als ik kijk bij mijn Philips bewegingsmelder dan kan ik die lampen selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Ik ben ondertussen verhuisd naar een nieuw huis en nu bezig om overal Hue lampen + wandschakelaarmodules te monteren. Voor de simpele kamers met één lamp + schakelaar heb ik dit al gedaan en werkt alles prima.

Maar nu heb ik een paar plekken waar wel creatieve hotelschakelingen zitten. Bijv. op de gang heb ik 3 plafondlampen die allemaal tegelijk aan/uit kunnen worden gezet d.m.v. 3 schakelaars (2 boven, 1 beneden). Graag wil ik gewoon achter elke schakelaar zo'n Hue wandschakelaarmodule knallen en dan kan iedereen gewoon lekker aan alle knoppen zitten zonder probleem.

Nu heb ik de volgende draden gevonden achter de schakelaars:
  1. Schakelaar 1 (beneden): 2x bruin, 2x zwart
  2. Schakelaar 2 (op gang): 3x zwart, 1x zwart/wit
  3. Schakelaar 3 (naast slaapkamer): 2x zwart, 1x zwart/wit
Wat is de juiste manier om dit allemaal aan te sluiten? Ik heb dit topic w.b.t. hotelschakelingen al doorgezocht maar kan niet zeggen dat ik dat helemaal kon volgen. 8)7

Zie hier voor wat foto's:

Schakelaar 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8zlXJYU3MsPdNRB7SpkJq8dMXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOgNjG8belwlHrJLPmRJ2u9k.jpg?f=fotoalbum_large

Schakelaar 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsT--4oCXanZTGSKVJUITJ7HacE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeqNNeeuRfcbyMibVNx7ROEU.jpg?f=fotoalbum_large

Schakelaar 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ej9vSwrm8tXSoxRdk1X-djnPdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pr7A4DhloOCcC3qTmXQtRU72.jpg?f=fotoalbum_large

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@bello2185 bij schakelaar 1 je Hue module installeren zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
@bello2185 als je er voor wilt zorgen dat alles terug te herstellen is naar normale schakelaars, zoals het dus nu werkt en geen ‘open’ draden wilt hebben in je muur waar potentieel spanning op staat, doe je:

Bij schakelaar 1: de 2 zwarte en 2 bruine draden in 1 lasklem.
Bij schakelaar 2: de 2 zwarte en 2 zwart-witte draden in 1 lasklem.
Bij schakelaar 3: de 2 zwart-witte en 1 zwarte draad in 1 lasklem.

Samengevat: alles wat de schakelaar in gaat met elkaar verbinden.

Je hebt nu permanent stroom op je lampen zitten en kunt er nu wall switch modules achter plaatsen. Terug herstellen hoe het was, bij bijvoorbeeld verhuizingen, is nu ook mogelijk. En er blijft geen draad bloot liggen.

(En zorgen dat er geen koper uit de lasklem steekt. Bij die schakelaars steekt er nog een groot deel uit, dat is niet zo netjes)

[ Voor 9% gewijzigd door xFeverr op 11-09-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Beekforel schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:07:
@bello2185 bij schakelaar 1 je Hue module installeren zou voldoende moeten zijn.
xFeverr schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:54:
@bello2185 als je er voor wilt zorgen dat alles terug te herstellen is naar normale schakelaars, zoals het dus nu werkt en geen ‘open’ draden wilt hebben in je muur waar potentieel spanning op staat, doe je:

Bij schakelaar 1: de 2 zwarte en 2 bruine draden in 1 lasklem.
Bij schakelaar 2: de 2 zwarte en 2 zwart-witte draden in 1 lasklem.
Bij schakelaar 3: de 2 zwart-witte en 1 zwarte draad in 1 lasklem.

Samengevat: alles wat de schakelaar in gaat met elkaar verbinden.

Je hebt nu permanent stroom op je lampen zitten en kunt er nu wall switch modules achter plaatsen. Terug herstellen hoe het was, bij bijvoorbeeld verhuizingen, is nu ook mogelijk. En er blijft geen draad bloot liggen.

(En zorgen dat er geen koper uit de lasklem steekt. Bij die schakelaars steekt er nog een groot deel uit, dat is niet zo netjes)
Thanks beide!

Ja, het liefste heb ik inderdaad gewoon alles verbonden en dan overal een Hue wandschakelaar module achter. Wist niet zeker of je alles bij een hotelschakeling ook in een lasklem kon stoppen maar mooi dat dat kan, moet ik alleen even lasklemmen kopen waar 4 draden tegelijk in passen. :D

En inderdaad, deze nieuwbouwwoning is een beetje Picobello B.V. stijl opgeleverd, wel meer dingen die beter kunnen... Zal het zelf even netjes maken.

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
bello2185 schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:58:
[...]

[...]

Thanks beide!

Ja, het liefste heb ik inderdaad gewoon alles verbonden en dan overal een Hue wandschakelaar module achter. Wist niet zeker of je alles bij een hotelschakeling ook in een lasklem kon stoppen maar mooi dat dat kan, moet ik alleen even lasklemmen kopen waar 4 draden tegelijk in passen. :D

En inderdaad, deze nieuwbouwwoning is een beetje Picobello B.V. stijl opgeleverd, wel meer dingen die beter kunnen... Zal het zelf even netjes maken.
Hebbie daar nou zelluf aan lopeh hannusseuh?

Maar ja, in dit geval kan dat. Zolang je maar NOOIT een bruine, blauwe of groen/gele draad met elkaar combineert. Zwart is in het geval van deze schakelaar hetzelfde als bruin, dus die mag niet bij blauw of geel/groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

bello2185 schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:58:
[...]

[...]

Thanks beide!

Misschien heb ik je verkeerd begrepen dan, als je de schakelaars niet meer wilt gebruiken kun je inderdaad lasklemmen toepassen. Als je de schakelaars wilt behouden icm de Hue module is het niet de bedoeling om de draden te verbinden.

I stand corrected, thanks @Tomba. Ik was in de war met een non-Hue zigbee module...

[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 12-09-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:47

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Beekforel schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:33:
[...]

Misschien heb ik je verkeerd begrepen dan, als je de schakelaars niet meer wilt gebruiken kun je inderdaad lasklemmen toepassen. Als je de schakelaars wilt behouden icm de Hue module is het niet de bedoeling om de draden te verbinden.
Ik denk dat je dit filmpje een keer moet bekijken voor je dit incorrecte advies geeft:
YouTube: How to install the Philips Hue wall switch module

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Beekforel schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:33:
[...]

Je mist de directe verbinding van de laatste wisselschakelaar naar de eerste wisselschakelaar. Huidige situatie zal zo zijn:

L > [WS1] > [KS] > [WS2] > [lamp] > N

Maar zou dan zo moeten gaan:
┌─> [Hue WSM] > [WS1] > [KS] > [WS2] ─┐
└─────────────────────────────────────┘

Dat kan een aardig klusje zijn om een draad tussen WS1 en WS2 te krijgen. Dus ik zou dat gewoon lekker niet doen. En de lamp moet direct op L aangesloten worden, maar die zal waarschijnlijk wel beschikbaar zijn in de buurt van de lamp

(WS = wisselschakelaar. KS = kruisschakelaar.)

[ Voor 23% gewijzigd door xFeverr op 12-09-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 20:59
Bovenstaand advies is voor het gebruik van één wall switch module. Wel een economische oplossing maar het vraagt om wat extra draadwerk. Het advies van xFeverr ging denk ik uit van drie wall switch modules, één per schakelaar. Kost wat meer maar het scheelt puzzelen met draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18

DukeBox

loves wheat smoothies

xFeverr schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:45:
maar die zal waarschijnlijk wel beschikbaar zijn in de buurt van de lamp
Wel even opletten dat die van dezelfde groep is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-10 12:11
sjaakmaarsen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:56:

Dat kan ik 100% bevestigen. Deze setup heb ik en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-10 16:09
Wij hebben een eettafel lamp gekocht waar 'in een bol' 6 e27 lampen in gaan. Ik wil daar de hue filament instoppen. De white ambiance is flink duurder dan de gewone white, dus ik had bedacht om 4 plus 2 te doen. Anders worden de peertjes onbedoeld duurder dan het armatuur.

Heeft iemand vergelijk of dat opvalt naast/door elkaar? Zie ze er (ook in uit stand) anders uit? Ik haal dat niet echt uit de reclame foto's.

Kan white en white ambiance precies dezelfde kleur naast elkaar weergeven of ben je een tijd aan het zoeken tot het op elkaar lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:50

Oekol

waka waka hey hey

WaterFire schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:57:

Kan white en white ambiance precies dezelfde kleur naast elkaar weergeven of ben je een tijd aan het zoeken tot het op elkaar lijkt?
Dat laatste gok ik. Ik merk echt groot verschil tussen de verschillende White ambiance en kleuren lampen. Dan ga ik er haast vanuit dat het met de White wellicht nog lastiger is om hetzelfde te krijgen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[…]
Ik kreeg t al niet voor elkaar om 1 later gekocht Gen2 Color gelijk te krijgen aan een set van 3 die ik al had ;) Ik denk dat dat dus lastig gaat worden. Misschien een idee om de aanbiedingen in de gaten te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb hier een aantal centris plafond lampen hangen. Zoals op de onderstaande (niet mijn foto)

Nou is er in 2 jaar tijd, een aardig aantal muggen in vast komen te zitten.
Heeft iemand een idee hoe ik dit open krijg, bijvoorbeeld alleen de plastic
afdek plaat eruit wippen zonder het te slopen, of van het plafond at te moeten halen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mQpzvXrJuFTemnFf2G_mZKDUvY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bFTFdNimsaOp1zqFRt3DdZbh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:32
xFeverr schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:50:
[...]

Hue verlichting moet je ook niet achter een dimmer plaatsen, ook niet als deze op 100% staat. De dimmer op 100% wil namelijk niet zeggen dat er nominaal 100% uit de dimmer komt. Het gaat nog steeds door de dimmer heen, er is geen 'bypass' dan. En dan ga je gekke dingen krijgen, zoals je zelf hebt ondervinden.

Dus... doe het gewoon niet. Ook niet op 100%.
Wij hebben dit ook helaas. In de keuken hebben we 4 spotjes en die heb ik een paar maand terug vervangen door Hue spotjes zodat die mee gaan in ons lichtplan. Heel fijn, alleen die spotjes zaten al aan een dimmer gekoppeld. Zo'n ronde draaiknop. En daar is iets mee (ook zonder Hue lampen trouwens). Als de draaiknop op 25/50/75 % open staan hoor je een irritante zoem. Dit gaat voor het grootste deel weg als de knop op 100% open gedraaid staan. Dus dat staat het nu constant, terwijl de keuken lampen eigenlijk alleen savonds aan gaan.

Als ik jullie goed begrijp kunnen we beter die dimmer er tussen uitslopen en vervangen door een simpele aan/uit schakelaar? Of zo'n specifieke Hue schakelaar?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Goedemorgen allemaal,

Blijkbaar verbruikt mijn geluidssysteem en tv-settopbox in de woonkamer 15 Watt in "Standby"-modus. Deze apparaten zijn aangesloten op een stekkerdoos, samen met enkele andere apparaten die naar een enkel stopcontact in de muur gaan. Om stroom te besparen ben ik van plan om een ​​Hue Smart Plug op deze stekkerdoos te gebruiken, zodat ik alle apparaten in 1x kan uitschakelen wanneer ze niet in gebruik zijn.

Als ik het goed begrijp, kan ik de Hue Smart Plug aan-/uitzetten met een Hue Dimmer. De vraag die ik heb is de volgende:

Ik heb een Hue Dimmer in mijn woonkamer welke ik gebruik om alle lichten aan/uit te zetten. Is er een "Hue Labs Formule" die ik kan gebruiken zodat ik met deze enkele Hue Dimmer zowel mijn lampen als Smart Plug afzonderlijk kan bedienen? Of heb ik dan een tweede Hue Dimmer nodig?

Bijvoorbeeld:
- Druk één keer op de Aan-knop van de afstandsbediening om alleen de lichten in te schakelen, houd de Aan-knop op de afstandsbediening ingedrukt om de Smart Plug in te schakelen.
- Druk één keer op de Uit-knop op de afstandsbediening om alleen de lichten uit te schakelen, houd de Uit-knop op de afstandsbediening ingedrukt om de Smart Plug uit te schakelen.

Is dit mogelijk?

Opmerking:
Ik heb een Hue Bridge en wil geen software van derden gebruiken.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
Juancho schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:27:
[...]

Wij hebben dit ook helaas. In de keuken hebben we 4 spotjes en die heb ik een paar maand terug vervangen door Hue spotjes zodat die mee gaan in ons lichtplan. Heel fijn, alleen die spotjes zaten al aan een dimmer gekoppeld. Zo'n ronde draaiknop. En daar is iets mee (ook zonder Hue lampen trouwens). Als de draaiknop op 25/50/75 % open staan hoor je een irritante zoem. Dit gaat voor het grootste deel weg als de knop op 100% open gedraaid staan. Dus dat staat het nu constant, terwijl de keuken lampen eigenlijk alleen savonds aan gaan.

Als ik jullie goed begrijp kunnen we beter die dimmer er tussen uitslopen en vervangen door een simpele aan/uit schakelaar? Of zo'n specifieke Hue schakelaar?
Ja, haal die dimmer sowieso weg. Je Hue-lampen vinden dat niet leuk en dat is een dure grap als ze kapot gaan.

Je kunt dit vervangen voor:
  • Een simpele blindplaat
  • Een schakelaar of pulsdrukker naar keuze met een wall switch module
  • Een Friends of Hue schakelaar van het merk naar keuze
  • Een Hue Smart Button (de achterplaat past precies op een inbouwdoos, er zitten schroefgaten in de achterplaat op de juiste plaats)
  • Een Hue Dimmer Switch (die heeft ook een achterplaat die precies past en schroefgaten op de juiste plek heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
ThaBEN schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:28:
Goedemorgen allemaal,

Blijkbaar verbruikt mijn geluidssysteem en tv-settopbox in de woonkamer 15 Watt in "Standby"-modus. Deze apparaten zijn aangesloten op een stekkerdoos, samen met enkele andere apparaten die naar een enkel stopcontact in de muur gaan. Om stroom te besparen ben ik van plan om een ​​Hue Smart Plug op deze stekkerdoos te gebruiken, zodat ik alle apparaten in 1x kan uitschakelen wanneer ze niet in gebruik zijn.

Als ik het goed begrijp, kan ik de Hue Smart Plug aan-/uitzetten met een Hue Dimmer. De vraag die ik heb is de volgende:

Ik heb een Hue Dimmer in mijn woonkamer welke ik gebruik om alle lichten aan/uit te zetten. Is er een "Hue Labs Formule" die ik kan gebruiken zodat ik met deze enkele Hue Dimmer zowel mijn lampen als Smart Plug afzonderlijk kan bedienen? Of heb ik dan een tweede Hue Dimmer nodig?

Bijvoorbeeld:
- Druk één keer op de Aan-knop van de afstandsbediening om alleen de lichten in te schakelen, houd de Aan-knop op de afstandsbediening ingedrukt om de Smart Plug in te schakelen.
- Druk één keer op de Uit-knop op de afstandsbediening om alleen de lichten uit te schakelen, houd de Uit-knop op de afstandsbediening ingedrukt om de Smart Plug uit te schakelen.

Is dit mogelijk?

Opmerking:
Ik heb een Hue Bridge en wil geen software van derden gebruiken.
Dit is mogelijk in... jawel... software van derden. Volgens mij zou Hue Essentials dit moeten kunnen, of een van de andere apps. Eenmaal ingesteld kun je de app zelfs van je telefoon verwijderen, want die instellingen worden in de Hue bridge opgeslagen.

Kijk eens in de Hue app zelf bij 'Ontdekken' naar 'Apps die we leuk vinden', daar staat er vast wel een tussen die dit kan. Software van derden gebruiken is iets waar de Hue bridge gewoon mee overweg kan (en zelfs wordt aangemoedigd op de 'Ontdekken'-tab).

Ik zit niet zo vaak in Hue labs te bladeren, want dat gaat nogal vervelend, maar ben er nog geen tegen gekomen die beschrijft wat je wil.

(Ik heb zelf Home Assistant aan mijn Hue bridge gekoppeld en die handelt 'aan-knop lang ingedrukken' voor mijn dimmer switch af om mijn bureaulamp aan/uit te zetten. Dus als je ergens Home Assistant aan het overwegen was, zou dat ook nog kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
xFeverr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:32:
[...]

Ja, haal die dimmer sowieso weg. Je Hue-lampen vinden dat niet leuk en dat is een dure grap als ze kapot gaan.

Je kunt dit vervangen voor:
  • Een simpele blindplaat
  • Een schakelaar of pulsdrukker naar keuze met een wall switch module
  • Een Friends of Hue schakelaar van het merk naar keuze
  • Een Hue Smart Button (de achterplaat past precies op een inbouwdoos, er zitten schroefgaten in de achterplaat op de juiste plaats)
  • Een Hue Dimmer Switch (die heeft ook een achterplaat die precies past en schroefgaten op de juiste plek heeft)
Thanks! Wij zijn bezig met verkoop/aankoop dus afhankelijk van de huizenmarkt kan het zijn dat we hier niet heel lang meer wonen, of dat het nog wel een jaar duurt. Hoe dan ook wil ik eigenlijk geen dure aanpassing doen voor die dimmer. Mij lijkt het dan het handigste om gewoon een simpele aan/uit knop te kiezen en dat die dus altijd aan staan maar de boel verder bedient wordt via Hue. Zo heb ik het ook met bijv. de eettafel lamp, die aan/uit knop zit pal naast de dimmer van de keukenlampen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Juancho schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:43:
[...]

Thanks! Wij zijn bezig met verkoop/aankoop dus afhankelijk van de huizenmarkt kan het zijn dat we hier niet heel lang meer wonen, of dat het nog wel een jaar duurt. Hoe dan ook wil ik eigenlijk geen dure aanpassing doen voor die dimmer. Mij lijkt het dan het handigste om gewoon een simpele aan/uit knop te kiezen en dat die dus altijd aan staan maar de boel verder bedient wordt via Hue. Zo heb ik het ook met bijv. de eettafel lamp, die aan/uit knop zit pal naast de dimmer van de keukenlampen.
Dat veranderd de situatie. Maar je kunt de spullen altijd meenemen natuurlijk, als je de dimmer ergens bewaart zet je die er zo terug in. De goedkoopste optie en makkelijkste optie blijft dan de blindplaat. Kijk welk merk schakelmateriaal je hebt en haal daar de blindplaat van. Verhuizen? Blindplaat eruit en draaidimmer terug. Klaar.

Maar een schakelaar kan natuurlijk ook gewoon. Alleen heb je dan het 'gevaar' van uitschakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door xFeverr op 13-09-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
xFeverr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:38:
[...]

Dit is mogelijk in... jawel... software van derden. Volgens mij zou Hue Essentials dit moeten kunnen, of een van de andere apps. Eenmaal ingesteld kun je de app zelfs van je telefoon verwijderen, want die instellingen worden in de Hue bridge opgeslagen.
[...]
Ah super! Dat wist ik niet. Dan ga ik dat in eerste instantie proberen :)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
xFeverr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:46:
[...]

Dat veranderd de situatie. Maar je kunt de spullen altijd meenemen natuurlijk, als je de dimmer ergens bewaart zet je die er zo terug in. De goedkoopste optie en makkelijkste optie blijft dan de blindplaat. Kijk welk merk schakelmateriaal je hebt en haal daar de blindplaat van. Verhuizen? Blindplaat eruit en draaidimmer terug. Klaar.

Maar een schakelaar kan natuurlijk ook gewoon. Alleen heb je dan het 'gevaar' van uitschakelen.
Hoe zit het dan met aansluiten van die bindplaat? Er is immers geen aan/uit knop. Moet je de draden dan "in elkaar draaien"? Ben zelf totaal niet thuis in elektra maar volgens mij moet dit niet zo moeilijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
Juancho schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:51:
[...]

Hoe zit het dan met aansluiten van die bindplaat? Er is immers geen aan/uit knop. Moet je de draden dan "in elkaar draaien"? Ben zelf totaal niet thuis in elektra maar volgens mij moet dit niet zo moeilijk zijn.
Draden in de muur nooit zomaar in elkaar draaien! Daar zou dan op zijn minst een lasdop op moeten, maar dat kan ik je niet aanraden.

Nee, ga naar de bouwmarkt en haal daar (wago) lasklemmen, die zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/medias/building-elektroninstallateur-zusammenstellung-dosenklemmen-2000x1125.jpg?context=bWFzdGVyfGltYWdlc3w3ODU2MTJ8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvaGUwL2g1MS8xMDQyOTM0ODU0NDU0Mi5qcGd8OTcyYWMxZTg0MDUyYjZiMjY5MGNiYTU1OTE3MzBkZGQ0ZTY0NTVmNGNiZDk3ZDg2N2Q5NmZlM2RkNjcyNGI0Mg

Aan je dimmer zitten hoogstwaarschijnlijk 2 draden: bruin en zwart. Je haalt die van je dimmer af en steekt die in één lasklem. En klaar ben je. Dimmer terug? Haal de draden uit de lasklem en plaats ze terug op de dimmer, waar ze op aangesloten waren.

Misschien kun je aan iemand vragen of ze nog een lasklem hebben liggen en of je die kan lenen, zonde om een hele doos te halen voor één klemmetje.

(Niet vergeten je stroom af te zetten natuurlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door xFeverr op 13-09-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
xFeverr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:55:
[...]

Draden in de muur nooit zomaar in elkaar draaien! Daar zou dan op zijn minst een lasdop op moeten, maar dat kan ik je niet aanraden.

Nee, ga naar de bouwmarkt en haal daar (wago) lasklemmen, die zien er zo uit:
[Afbeelding]

Aan je dimmer zitten hoogstwaarschijnlijk 2 draden: bruin en zwart. Je haalt die van je dimmer af en steekt die in één lasklem. En klaar ben je. Dimmer terug? Haal de draden uit de lasklem en plaats ze terug op de dimmer, waar ze op aangesloten waren.

Misschien kun je aan iemand vragen of ze nog een lasklem hebben liggen en of je die kan lenen, zonde om een hele doos te halen voor één klemmetje.

(Niet vergeten je stroom af te zetten natuurlijk)
Dank je voor de info, dan moet het wel gaan lukken! Dat geluid is echt super irritant, ook voor onze hond die in de woonkamer slaapt.

Edit: @xFeverr ik was even vergeten dat het 3 schakelaars op 1 plaat zijn. Wat is dan het beste? Voor alle 3 de lampen geldt dat ze via hue gaan dus een afdekplaat is prima. Denk dan gewoon grotere plaat met 3x lasklem of anders 3x een losse afdekplaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNmty_nfRKNpALMqBnx6E6-SMZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McoRTXUjHFi9Z3XLuVJEWjDT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 13-09-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Juancho schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:00:
[...]

Edit: @xFeverr ik was even vergeten dat het 3 schakelaars op 1 plaat zijn. Wat is dan het beste? Voor alle 3 de lampen geldt dat ze via hue gaan dus een afdekplaat is prima. Denk dan gewoon grotere plaat met 3x lasklem of anders 3x een losse afdekplaat?
Een foto van de situatie zou enorm helpen. Hoewel het mogelijk is om alles in één lasklem te steken (mits je klem groot genoeg is natuurlijk), is het misschien handiger om daarvoor 3 klemmen te gebruiken. Ook voor een schakelaar is de situatie waarschijnlijk dat er één bruine en één zwarte draad op aangesloten zit. Dus die twee draden kunnen ook in één lasklem.

Met een blindplaat bedoel ik er een voor schakelmateriaal, en dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.arento.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/g/0/g0268112/gira-f100-blindplaat-zuiver-wit-glanzend-gira-0268112.jpg
Of drie naast elkaar in hetzelfde afdekraam (die je als het goed is al hebt).

Ziet er uit als een schakelaar aan je muur, maar het is een vast plastic plaatje dat niet kan bewegen of schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@xFeverr foto toegevoegd aan m'n laatste post 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
@Juancho Aha, dat lijkt mij verdacht veel op Gira Standaard 55 schakelmateriaal. Dan zou je 2x deze nodig hebben: https://www.hornbach.nl/s...lans/7818479/artikel.html
En een lasklem waar 4 draden in kunnen.

pak een kleine platte schroevendraaier en wip de twee knoppen van de schakelaar er uit langs de onderkant. Je ziet dan nog een klemstuk zitten die je er uit kan wippen. Dit klemstuk is om je afdekraam op zijn plek te houden.

De dimmer rechts, daar kun je aan de ronde knop trekken om hem los te krijgen. Moet je verder even kijken hoe die je afdekraam klemt. Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Zodra je afdekraam los is, bewaar je die. Die heb je nodig om je blindplaat mee af te dekken. Daarna kun je de rest er uit halen.

Waarschijnlijk zal het zo aangesloten zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkeGlVEoA2-wAnSB-eaeoKdqEws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jk2paYZDNrDTBmgrwvtvQTLC.png?f=user_large
(Kan ook zijn dat de bruine draad uit de muur eerst in de schakelaar gaat ipv in de dimmer, maar dat maakt niet uit)

Haal van de schakelaars links de zwarte draden los. (label ze eventueel om te weten of ze links of rechts zaten). Haal van de dimmer ook de ene zwarte draad los. En de bruine draad die uit de muur komt. Steek ze alle 4 in één lasklem. Het stukje bruine draad tussen dimmer en schakelaar heb je niet nodig. Bewaar die als je het weer terug wilt plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XSIxZYZW6HWUXLOjdMhigHpXOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNih33LdWLczd4OEXZwIQPE7.png?f=user_large

Steek het vervolgens terug in je muur. Daarna de achterkant van beide blindplaten op hun plek schroeven. Vervolgens je bewaarde afdekraam erop en met bijgeleverde klemstukken vastzetten. Dan de nep-knoppen erop klikken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:19
Heeft er iemand ervaring met het koppelen van deze Tradfri Color lamp aan een Hue hub? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 17-10 15:45
@Juancho Het kan nog goedkoper, zonder blindplaten te gebruiken. Net zoals @xFeverr zegt aansluiten met de lasklem, maar dan gene blindplaten plaatsen, maar gewoon de schakelaar(s) en dimmer terugplaatsen zonder ze aan te sluiten. Die werken dan gewoon niet...

Eventueel kun je de schakelaars laten zoals ze zijn, zodat je in nood deze nog kunt gebruiken, al heb je dan wel het risico dat iemand per ongeluk de stroom uitschakelt en je Hue lampen niet werken.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Wij hebben een eettafel lamp gekocht waar 'in een bol' 6 e27 lampen in gaan. Ik wil daar de hue filament instoppen. De white ambiance is flink duurder dan de gewone white, dus ik had bedacht om 4 plus 2 te doen. Anders worden de peertjes onbedoeld duurder dan het armatuur.

Heeft iemand vergelijk of dat opvalt naast/door elkaar? Zie ze er (ook in uit stand) anders uit? Ik haal dat niet echt uit de reclame foto's.

Als je niet elk van de 6 lampen afzonderlijk hoeft te bedienen is het ook mogelijk om gewoon domme, dimbare led-lampen in je eettafel lamp te doen, en dan een slimme dimmer te plaatsen. De Ecodim07 dimmer werkt ook met Hue.

Heb je ook meer keus in lampen.

Als je de kleurtemperatuur wilt kunnen aanpassen dan zit je wel vast aan slimme lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-06 07:55
In mijn woning is er schakelmateriaal van JUNG aanwezig (AS-serie in Alpinwit) en ik ben bezig mijn huis te verHue-en.

Heeft iemand deze combinatie al eens gemaakt en welk slim schakelmateriaal past in de bestaande vensters? Omdat er naast een schakelaar ook stopcontacten in hetzelfde venster zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXfnDkcG97ffOo9JywYbY79AZWE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/McveKnOTSG5Pe6w9lQBcvB3g.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Airmeleaux schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:33:
In mijn woning is er schakelmateriaal van JUNG aanwezig (AS-serie in Alpinwit) en ik ben bezig mijn huis te verHue-en.

Heeft iemand deze combinatie al eens gemaakt en welk slim schakelmateriaal past in de bestaande vensters? Omdat er naast een schakelaar ook stopcontacten in hetzelfde venster zitten.

[Afbeelding]
Je zou dezelfde schakelaar die er al zit kunnen gebruiken met een Hue Wall Switch module erachter. Als je de schakelaar dan ook nog vervangt door een Jung pulsdrukker van dezelfde serie, heb je er ook nog een dim-mogelijkheid bij door de knop lang ingedrukt te houden.

De Friends of Hue schakelaar van Jung lijkt van een andere serie te zijn, dus dat zie ik niet passen.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:26
Ik zou graag op een bepaald (vaste) tijdstip, een hue lamp even kort 2 a 3x laten knipperen als reminder voor iets. Gewoon dagelijks.

Ik dacht ik stel dat even snel in met de Hue app, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik kan wel de lamp aan laten gaan en instellen dat de lamp een minuut later weer uitgaat, maar dit wil ik niet (duurt te lang).

Ik heb ernaar Gegoogled en in dit topic op het woord "knipperen" gezocht en gelezen, maar kan het niet vinden zoals ik het wil.

Heeft iemand een oplossing voor deze simpele actie?

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:53
xFeverr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:44:
[...]

Je zou dezelfde schakelaar die er al zit kunnen gebruiken met een Hue Wall Switch module erachter. Als je de schakelaar dan ook nog vervangt door een Jung pulsdrukker van dezelfde serie, heb je er ook nog een dim-mogelijkheid bij door de knop lang ingedrukt te houden.

De Friends of Hue schakelaar van Jung lijkt van een andere serie te zijn, dus dat zie ik niet passen.
Ik heb m er gewoon inzitten hoor..?
Knoppen van de a serie in polar wit erop gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaNqiE0l-qyR4Z_u1f1QBEgn_Fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFJvwyk693y3BjkZeVEFsKMl.jpg?f=fotoalbum_large

• xFeverr
@Soullancer is dat de Jung Friends of Hue schakelaar? Kan gezichtsbedrog zijn, maar die knoppen lijken niet vlak, maar licht gekanteld zoals een normale schakelaar. Kun je op de boven en onderkant van de knop drukken?

Ik ken ze alleen van Gira en die zijn vlak.

• Soullancer
xFeverr schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:00:
@Soullancer is dat de Jung Friends of Hue schakelaar? Kan gezichtsbedrog zijn, maar die knoppen lijken niet vlak, maar licht gekanteld zoals een normale schakelaar. Kun je op de boven en onderkant van de knop drukken?

Ik ken ze alleen van Gira en die zijn vlak.
Ja zeker, naar boven en beneden. Is waarschijnlijk licht inval op de foto. Kan alle functies gebruiken.

Heb de foh jung module gebruikt, knoppen van de pulsdrukkers die ik had erop. Dat kan ook gewoon volgens de handleiding van de a en as serie.

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik heb een ecodim 10 en 2 pulsschakelaars van Busch Jaeger.
Ik wil beide pulsschakelaars gebruiken in een wissel/hotelschakeling.
Volgens de beschrijving moet de ecodimm aan de lamp kant (3 zwarte draden), ik krijg het niet voor elkaar om dit werkend te krijgen.
Met 1 pulsdrukker lukt het prima.
Hoe sluit ik de 3 zwarte draden aan icm de ecodim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 21:04
na wat googlen en hier door dit topic scannen helaas geen sluitend antwoord gevonden.

Is er een manier om wall-switch modules time-based te maken?
Graag zou ik na 18u bij het inschakelen de kamerlampen met een andere scene inschakelen dan overdag. Ik kan natuurlijk 2/3x schakelen voor scene 2/3 maar dat is niet waarnaar ik op zoek ben.

Bonus: Is er een "smooth transition" automation die je kunt laten starten op tijd X en in tijdsbestek Y naar een bepaalde scene overschakelt, ongeacht de status van de lampen bij het inschakelen van automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Niet getest, maar zou dit iets zijn: https://labs.meethue.com/...bs/feel-better-with-light ?
Ik gok ook dat je dit wellicht kan regelen met iConnectHue maar er zijn andere experts hier die dat beter kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Archer_VC10 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:51:
Niet getest, maar zou dit iets zijn: https://labs.meethue.com/...bs/feel-better-with-light ?
Ik gok ook dat je dit wellicht kan regelen met iConnectHue maar er zijn andere experts hier die dat beter kunnen beantwoorden.
Leuk idee, maar helaas werkt dat alleen met die nieuwe tap dail, een sensor of een hue dimmer. De wall switch en smart button staat eigenlijk nooit bij de 'HUE LABS' integraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
jassie256 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:27:
na wat googlen en hier door dit topic scannen helaas geen sluitend antwoord gevonden.

Graag zou ik na 18u bij het inschakelen de kamerlampen met een andere scene inschakelen dan overdag. Ik kan natuurlijk 2/3x schakelen voor scene 2/3 maar dat is niet waarnaar ik op zoek ben.

Bonus: Is er een "smooth transition" automation die je kunt laten starten op tijd X en in tijdsbestek Y naar een bepaalde scene overschakelt, ongeacht de status van de lampen bij het inschakelen van automation?
Dat gaat niet met de standaard Hue app, maar kijk anders eens in apps als Hue Essentials (die kan dat volgens mij wel), iConnectHue, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 11:47

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik heb hue labs Time-based light voor automatische transities en met all4hue lampen tijd en lichtsensor geschakeld. Super handig!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:07

Als je de wall switch time based maakt met Hue Essentials kun je alleen een scene schakelen op tijd. Het lukt mij niet om hem zo in te stellen dat je de lamp ook uit kunt doen. Met I-connect Hue wel omdat je een if-then aan de tijden kunt koppelen. Als aan -> doe uit. Als uit -> doe scene (die dus per tijdsblok kan wisselen). Wel een betaalde functie en I-connect Hue is alleen op Ipad/Iphone beschikbaar

• jassie256
xFeverr schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:37:
[...]

Dat gaat niet met de standaard Hue app, maar kijk anders eens in apps als Hue Essentials (die kan dat volgens mij wel), iConnectHue, etc.
cvanatten schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:49:
[...]

Als je de wall switch time based maakt met Hue Essentials kun je alleen een scene schakelen op tijd. Het lukt mij niet om hem zo in te stellen dat je de lamp ook uit kunt doen. Met I-connect Hue wel omdat je een if-then aan de tijden kunt koppelen. Als aan -> doe uit. Als uit -> doe scene (die dus per tijdsblok kan wisselen). Wel een betaalde functie en I-connect Hue is alleen op Ipad/Iphone beschikbaar
iConnecthue heeft inderdaad de optie om time-based scens aan te laten gaan. Grappige is wel dat het wat complexer instellen is dan met de normale HUE app vanwege die If/Then opties.
Thanks anyway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-10 06:49
Ik gebruik al jaren Hue met twee Bridges vanwege het grote aantal lampen. Nu raakte ik toch nieuwsgierig of het lekker zou werken met één Bridge.

Daarom heb ik vanmorgen alle lampen van Bridge 2 verwijderd en met Bridge 1 gekoppeld. Maar ik moest het ongedaan maken omdat ik vastliep na lamp 63 (had ik even kunnen opzoeken).

Ik had Bridge 2 ook al uit HomeKit verwijderd. Nu lukt het mij niet meer om deze toe te voegen. Zodra ik daarvoor kies, moet ik op de knop van de Bridge drukken. Dat is volgens mij al niet de normale procedure. Maar vervolgens mislukt de koppeling ook.

Andersom, de Bridge vanuit de Woning-app toevoegen door te scannen, werkt ook niet. Er gebeurt eigenlijk niks na het scannen.

In een bestaande configuratie kun je de HomeKit-instellingen resetten. Maar die optie zie ik nu niet. Inmiddels raak ik geneigd de hele Bridge maar te resetten. Iemand nog ideeën, voordat ik een paperclip pak?

Edit: soms zijn dingen te makkelijk. Tikken op 'Ik heb hulp nodig' brengt je in een menu waarin je de HomeKit-configuratie kunt resetten. Je krijgt dan de vraag of je het al op een ander apparaat gebruikt. Ik koos maar voor nee, omdat ik ervan uitging dat het dan zou resetten. En zo bleek.

[ Voor 13% gewijzigd door Melvin.P op 18-09-2022 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:29
Ik heb in het voorjaar tuinverlichting aangelegd met Modena armaturen en daar heb ik 10 hue lampen white 400 lumen 5,2W voor gekocht die bij zonsondergang van 25 naar 100% aangaan en om 12h weer uitgaan en een uur voor zonopkomst gaan ze weer aan tot zonsopkomst. Tot zover niets aan de hand echter na 1 maand ging er 1 lamp stuk en gisteren ging lamp 2 stuk, ander armatuur. Alles van binnen is droog, geen spoortje vocht. De vraag is nu is het toeval dat er een 2e lamp stuk gaat. Is het langzaam aangaan naar 100% sterkte wel goed voor de lamp? Zijn de armaturen wel goed?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:13
corsat schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:04:
Ik heb in het voorjaar tuinverlichting aangelegd met Modena armaturen en daar heb ik 10 hue lampen white 400 lumen 5,2W voor gekocht die bij zonsondergang van 25 naar 100% aangaan en om 12h weer uitgaan en een uur voor zonopkomst gaan ze weer aan tot zonsopkomst. Tot zover niets aan de hand echter na 1 maand ging er 1 lamp stuk en gisteren ging lamp 2 stuk, ander armatuur. Alles van binnen is droog, geen spoortje vocht. De vraag is nu is het toeval dat er een 2e lamp stuk gaat. Is het langzaam aangaan naar 100% sterkte wel goed voor de lamp? Zijn de armaturen wel goed?
Lijkt me een gevalletje domme pech. Ik begrijp dat Philips niet moeilijk doet over garantie, zou ze gewoon contacten, zeker als ze nog geen jaar oud zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:29
De leverancier geeft garantie alleen ik heb ook de mogelijkheid om alle lampen terug te sturen en mijngeld terug te krijgen maar ik ga nogmaals de lamp retour sturen en de nieuwe monteren endan hopen dat het de laatste was.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:55

ChUcKiE

Dus........

Weet iemand hoe je een Busch Jaeger aanwezigheidsmelder moet aansluiten op een/twee Hue Wall schakelaar(s)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q301u9mSvtQkj4wWUQGKpv-0OfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5kjjA9402HtW9TMSyzhsLI4b.jpg?f=user_large

Het ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXAfmDuP_Gq_W-WEH9od1p7OtIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBEj2HhWr8YZ2YzlpmryJHbh.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb er twee lichtpunten op aan gesloten die gelijktijdig aan gaan. Je kunt beweging en hoelang de lampen aan blijven inregelen.

[ Voor 19% gewijzigd door ChUcKiE op 20-09-2022 19:12 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Wat moet de wall switch gaan doen in deze combinatie? Ga je deze melder gebruiken in plaats van een normale schakelaar en daarmee een wall switch sturen? Waar zijn dan je Hue lampen? Als dit nu werkt dan zie ik even niet goed wat Hue gaat toevoegen behalve aansturing via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik dacht dat dit nodig is om scènes aan te maken. Dus na zonsondergang gedimd branden bijvoorbeeld. De schakelaar zit op een toilet en daarachter zit een Hue spot en een lichtpunt met twee bulbs van Hue. Alle lampen gaan gelijk aan (en dat mag ook).

[ Voor 10% gewijzigd door ChUcKiE op 20-09-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Dus de melder schakelt de stroom naar deze lampen? Dat is niet echt handig. Waarom geen Hue bewegingssensor zodat je de wall switch module gewoon overslaat? Wel even een lasklem op de stroomvoorziening naar je lampen zetten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Aha dat kan ook, maar kan ik de schakelaar dan nog “met de hand” bedienen?

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Vraagje. Ik heb al jaren Hue lampen/sensors in huis en dit werkte altijd prima met Home app van Apple. Instellingen zoals wanneer er rook gedetecteerd wordt door slimme rookmelder en dan alle lampen aan kon ik prima instellen. Maar nu werkt het niet meer. Ik weet niet precies het moment maar ik denk dat ze al een maand of 3 niet meer werken in de Home app. Er blijft maar staan 'lamp' 'Geen reactie'. Ik kan ze ook niet meer met Siri bedienen.

Irritant, want het werkte super en ineens werkt het niet meer. :( :(

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb via de Hue app homekit gereset. Ik heb ze opnieuw toegevoegd. Aan en uit gezet in iCloud. iPhone aan en uit. Maar dat helpt niet.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10 19:01
Ik zit momenteel een beetje in dubio.
Ik ben super tevreden over de extra functionaliteit die iConnectHue met zich meebrengt, maar ondertussen is de app, en dan met name de instellingen, zo instabiel als wat.

Ik gebruik het nu bijna 2 jaar en heb al zeker 4 keer alles compleet opnieuw moeten instellen omdat sommige instellingen/acties simpelweg niet meer werken. Dan sta ik weer te vloeken en tieren als tijdens het koken de lichten ineens uitgaan. Of sochtends de lampen juist niet meer aan.

Snap er werkelijk niets van hoe dit zo kan, zonder enige wijziging vanuit mijn kant. En ik ben de enigste in huis die de app heeft dus het kan ook niet m'n vriendin zijn die weer aan de verkeerde knop heeft gezeten.

PSN: Flix20-NL

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:46
Flix20 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:38:
Ik ben super tevreden over de extra functionaliteit die iConnectHue met zich meebrengt, maar ondertussen is de app, en dan met name de instellingen, zo instabiel als wat.

Ik gebruik het nu bijna 2 jaar en heb al zeker 4 keer alles compleet opnieuw moeten instellen omdat sommige instellingen/acties simpelweg niet meer werken. Dan sta ik weer te vloeken en tieren als tijdens het koken de lichten ineens uitgaan. Of sochtends de lampen juist niet meer aan.

Snap er werkelijk niets van hoe dit zo kan, zonder enige wijziging vanuit mijn kant. En ik ben de enigste in huis die de app heeft dus het kan ook niet m'n vriendin zijn die weer aan de verkeerde knop heeft gezeten.
Dat heeft toch niks met de app te maken? De app maakt alleen wat regels aan en schrijft die weg op de bridge.
De bridge voert vervolgens de opdracht uit. Als dat soms niet goed gaat dan kan dat naar mijn mening alleen aan de bridge liggen. Misschien wat teveel lampen en andere devices toegevoegd aan de bridge?

• Archer_VC10
ChUcKiE schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:25:
Aha dat kan ook, maar kan ik de schakelaar dan nog “met de hand” bedienen?
Kan je eens een duidelijk overzicht schetsen van wat je probeert te bereiken? Hoeveel lampen, welke melder/schakelaar(s) en wat wil je er mee? Ik mis dat plaatje even. Als ik je eerste post met de foto's lees heb je succesvol een bewegingsmelder gekoppeld met een paar niet-Hue lampen, maar wat wil je er aan toevoegen?

• Flix20
remmuz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:05:
[...]

Dat heeft toch niks met de app te maken? De app maakt alleen wat regels aan en schrijft die weg op de bridge.
De bridge voert vervolgens de opdracht uit. Als dat soms niet goed gaat dan kan dat naar mijn mening alleen aan de bridge liggen. Misschien wat teveel lampen en andere devices toegevoegd aan de bridge?
Dat durf ik niet zo hard te roepen. Ik heb tijden geleden de automatiseringen/regels in de app gezet en een deel werkt daarvan niet of sporadisch. De brug voert enkel de communicatie met de devices.
Er is niets aan de voorwaarde gewijzigd, zowel als instellingen als de hoeveelheid apparaten die verbonden zijn. Het zijn intotaal ca. 25 lampen en 12 accessoires.
Een brug kan tot 50 devices hebben dus daar zou het probleem niet moeten zitten. Anders had dat al eerder een probleem geweest.

Verder vind ik de app overigens ook niet heel fijn werken. De reguliere Hue app vind ik veel fijner, maar die mist een deel v/d functionaliteiten die iConnect dan weer wel heeft.

Heb zelf geen hele uitgebreide kennis v/d technische werkingen v/d protocollen en dat lijkt me ook niet nodig met een ecosysteem als Hue. Dat koop je nou eenmaal voor de eenvoud.

• Tomba

Tomba

Ik gebruik al zolang als ik een iPhone heb (de 6s was dat) alleen iConnectHue voor mijn Hue installatie (44 lampen, 7 plugs, 8 dimmers, 5 motion sensors, 1 smart button en 7 taps) en heb nog nooit alles compleet moeten instellen (wat bedoel je daar precies mee?)

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 23:51
rvrbtcpt schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:00:
[...]

Het ligt eraan wat je met je muurschakelaars wil bereiken: altijd het licht aan/uit, ook wanneer de Hue hub niet werkt of alles via Hue?
In dat laatste geval kun je Friends of Hue nemen. Een normale schakelaar met Hue switch erachter doet precies hetzelfde als wat de Friends of Hue schakelaars doen. Je koppelt de schakelaar namelijk los van de stroom.
Met alleen de Hue bridge heb je voldoende en de bijbehorende Hue App. Homey is handig als je nog meer systemen hebt die met Homey kunnen communiceren en je wil de boel samen laten werken.
Als je een gewone schakelaar ten alle tijden wil gebruiken en met Hue wil laten samenwerken en je wil voorkomen dat je licht niet meer aan kan met de Hue app omdat de schakelaar uit gezet is dan moet je met een inbouw Hue schakelaar met relais gaan werken.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.robbshop.nl/R...ouwschakelaar-400W-Zigbee
De vraag is echter of dat past. En nog een nadeel (in het geval van het gegeven voorbeeld) de standaard Hue app kan er niet zo goed mee omgaan als het gaat om automatische schakelen. Aan en uit werkt wel handmatig maar via een schakeling ziet de app dat ding enkel bij de routine om die aan te zetten.
Even een oud bericht gequoot omdat ik er sinds kort weer mee bezig ben. Mijn huis wordt eind dit jaar opgeleverd, en ik heb afgesproken met de installateur dat hij alles gewoon 'standaard' installeert. Dus domme aan/uit wipschakelaars. Ik wil dan zelf als we daar wonen stapje voor stapje kijken wat ik smart kan maken.

Gedurende het afgelopen jaar heb ik meerdere keren gedacht dat ik een goed plan had, maar dan bleek het toch weer niet te kunnen. Wat ik wel heb besloten:

* niet alle lampen slim maken, maar sommige schakelaars (woonkamer, keuken, eetkamer, zitkamer)
* in sommige ruimten wel een slimme lamp met bijv. een licht- of bewegingssensor (badkamer/toilet)
* in sommige ruimten gewoon zo laten als het is.(berging bijv.)

Ik heb een paar vragen waarvan ik hoop dat zodra die beantwoord zijn, het voor mij duidelijk is wat ik wil gaan doen:

1: Kan iemand mij hier het verschil (en de evt. voor- en nadelen) tussen de HUE wall switch en zo'n zigbee-module van bijv. ROBBSHOP uitleggen? Ik snap dat de ene op batterijen is en de ander niet, maar hebben ze dezelfde werking? Inmiddels beantwoord

2: Ik wil in mijn keuken een rail met een aantal GU10 spotjes. Zijn deze dimbaar dmv zo'n slimme module met een puls-drukker?

3: Kan ik, als ik in verschillende ruimtes de schakelaar 'slim' heb gemaakt, ook scènes instellen via de HUE-app? Dus licht gedimd overal, behalve de eettafel bijvoorbeeld?

Ik hoop dat iemand mij weer een beetje op weg kan helpen. Dank alvast voor de moeite.

• Flix20
Tomba schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:57:
[...]

Ik gebruik al zolang als ik een iPhone heb (de 6s was dat) alleen iConnectHue voor mijn Hue installatie (44 lampen, 7 plugs, 8 dimmers, 5 motion sensors, 1 smart button en 7 taps) en heb nog nooit alles compleet moeten instellen (wat bedoel je daar precies mee?)
Dat ondanks alles goed/nog steeds hetzelfde ingesteld staat bepaalde funcites niet meer werken.
Dus bijvoorbeeld in de keuken, dat bij beweging op de sensor, de lichten aangaan.
Licht gaat gewoon niet meer aan. niemand heeft aan een knop of iets gezeten.
De functie weer verwijderd en opnieuw instellen. Maar op een gegeven moment lopen er meerdere dingen anders of overlap dat het één grote brij geworden is en ik er dus voor kies alles te whipen en opnieuw van scratch alles maar ga instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Flix20 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:29:
[...]

Dat ondanks alles goed/nog steeds hetzelfde ingesteld staat bepaalde funcites niet meer werken.
Dus bijvoorbeeld in de keuken, dat bij beweging op de sensor, de lichten aangaan.
Licht gaat gewoon niet meer aan. niemand heeft aan een knop of iets gezeten.
De functie weer verwijderd en opnieuw instellen. Maar op een gegeven moment lopen er meerdere dingen anders of overlap dat het één grote brij geworden is en ik er dus voor kies alles te whipen en opnieuw van scratch alles maar ga instellen.
Heb ik zelf totaal geen last van, herken je probleem dus niet. Heb in keuken en hal een Hue Motion Sensor met daaraan meerdere routines (afhankelijk van het tijdstip van de dag) , daarnaast ook nog 2 buiten Motion sensoren die ook tijdstip afhankelijk een bepaalde actie uitvoeren.

Alles ingesteld via iConnectHue en alles werkt al jaren perfect. Mijn gevoel is dat er iets anders is dat je Bridge rules overhoop haalt; iConnectHue maakt slecht de regels, je bridge bewaart deze en past ze toe.

Wellicht is het zinvol om je rules eens op te laten schonen door iConnectHue? (Remove only unused)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoDTap-HoFffZG1qurP7XNwdT28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhZlSm6ev8gwLRbt830VE8EG.jpg?f=fotoalbum_large
(Ik zou er niet aan moeten denken dat ik alles from scratch zou moeten doen... Dan zou ik uren, misschien wel dagen bezig zijn :X )

• Joost211
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 10:10
Beste lezer,

Ik heb onlangs samen met mijn vriendin een huis gekocht. Ik heb ambitie om hem 'slim' te maken.
We zijn nu druk aan het slopen en klussen, dus hét juiste moment om het e.e.a. direct goed te doen met oog op het gemak van een 'smart home'. Dus denk aan een nieuwe keuken -> slim keukenapparatuur. Ik ben ook met de installatietechniek bezig. De luchtverwarming wordt vervangen voor een warmtepomp, zonneboiler, pv-panelen enz. Daarnaast wil en moet ik ook met verlichting bezig Er is een mega veel informatie aanwezig (top!), maar ik weet niet goed waar te beginnen en wat is wijsheid?

Is het met verlichting een kwestie van Philips Hue lampen kopen of moet ik verder gaan denken? Naar bijvoorbeeld een smarthomeplatform omdat ik daar ook keukenapparatuur, warmtepomp, pv-panelen enz op aan kan sluiten? Want ergens moet je ook alles kunnen managen.

Ik zit dus nu nog nergens aan vast, maar wil wel graag direct een goede richting kiezen waar ik later gemak van heb. Dus terugkomend op mijn vraag: waar te beginnen/wat is wijsheid?

Joost de Weerd

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-10 17:50
Iemand ervaring met IFTTT app? Ik heb namelijk best wel veel Zigbee lampen die hoofdzakelijk nog normaal geschakeld zijn. Met de normale hue app gaan allerlei diminstellingen continue in de war, wat wel actief blijft zijn timers (wat fijn is als je op vakantie bent). ik hoop met de IFTTT app gewoon meer flexibiliteit in te kunnen bouwen en ook beter behoudt van instellingen. Of moet ik gewoon dan ook zoveel mogelijk van de normale schakelaars afhalen en daar ook slimme schakelaars voor gebruiken?

• Archer_VC10
Ik denk dat stap één moet zijn dat je de normale schakelaars gaat verwijderen en hier Hue wall switches voor in de plaats gaat zetten. Als je een hoop normale schakelaars hebt hangen dan zou het me niet verbazen dat deze je lampen verwarren. Als je diverse soorten Zigbee lampen hebt kan ik me voorstellen dat deze verschillend reageren op een power loss.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Op de badkamer heb ik 4x antieke led lampjes zitten (6-7cm breed) achter een normale dimmer. Knippert als een gek en vervangen van dimmer voor led dimmer is kostbaar.

1 lampje zit boven de douche ruimte en de andere 3 zitten elders in de badkamer (boven bad en spiegel).
Mijn idee is dus vervangen voor 4x Philips GU10 hue.

Nu heb ik nog niet boven het plafond gekeken maar ik ga er even vanuit dat hier transformatoren liggen voor 230V -> 12V.

Wat zouden jullie in mijn situatie nu doen?

Optie 1:
4x Philips HUE GU10 Adore set. Zou als het goed is compleet moeten zijn met 1x schakelaar en inbouw materiaal -> direct op 230V. Samen 188,00 EUR. Geschikt voor badkamer.

1x https://www.meerdanlicht....inbouwspot-white-ambiance

Optie 2:
Plaatsen GU10 houder IP65 van de bouwmarkt en dan los de GU10 lampjes van Philips hue plaatsen.
Samen 153,75 EUR.

2x https://www.hornbach.nl/s...uks/10242700/artikel.html
2x https://www.hornbach.nl/s...uks/10476559/artikel.html

Optie 3:
Philips hue Milliskin inbouw 3 + 1 met dimmer. Samen 123,95. Maar niet IP65.

1x https://www.meerdanlicht....ond-white-ambiance-3-pack
1x https://www.meerdanlicht....excl-dimmer-met-bluetooth

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 21-09-2022 14:20 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Archer_VC10 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:32:
[...]

Kan je eens een duidelijk overzicht schetsen van wat je probeert te bereiken? Hoeveel lampen, welke melder/schakelaar(s) en wat wil je er mee? Ik mis dat plaatje even. Als ik je eerste post met de foto's lees heb je succesvol een bewegingsmelder gekoppeld met een paar niet-Hue lampen, maar wat wil je er aan toevoegen?
Ik heb een standaard Bush-Jaeger meldingschakelaar. Dus las je de toilet binnenloopt en het is donkerder dan niveau x gaan de lampen (1 * een Philips Hue spotje en een lichtpunt met 2 Philips Hue Bulbs) aan.

Via de app kan ik de lampen bedienen als ze "aan" staan. Ik heb eens geprobeerd er wat automatisering in te zetten, dat ze na zonsondergang gedimd aangaan, maar dat lukt me niet.

Mijn gedacht was toen dat je daarvoor een zo'n inbouw wandmodule nodig hebt, omdat de lampen dan altijd van spanning voorzien zijn en middels Hue aan-/uitgezet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

@ChUcKiE Hue lampen moet je niet via andere apparaten schakelen. Gewoon de lampen op het toilet altijd van stroom voorzien en een hue bewegingsmelder ophangen en deze de lampen laten schakelen.
Eventueel kun je een van de Hue schakelaars op de muur plakken, om ze ook handmatig te kunnen schakelen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
ChUcKiE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:28:
Mijn gedacht was toen dat je daarvoor een zo'n inbouw wandmodule nodig hebt, omdat de lampen dan altijd van spanning voorzien zijn en middels Hue aan-/uitgezet worden.
In aanvulling op hierboven, de wall switch module is bedoeld om met een gewone schakelaar te gebruiken, de vraag is of het net zo goed werkt als je in plaats van een schakelaar een bewegingsmelder gebruikt. Ik vermoed dat je dan regelmatig situaties gaat krijgen waarbij je de lamp zelf of via een automation aanzet maar dan per ongeluk weer uit via de bewegingsmelder. Als je een Hue bewegingsmelder gebruikt kan je verschil maken tussen een bewegings melding en een schakelaar, de app en de Bridge (als je die gebruikt) kunnen dan zien waar het signaal vandaan komt en er gepast op reageren. Nu maak je de situatie nodeloos complex voor het systeem. Concluderend.... wat hierboven staat: haal een Hue bewegingsmelder en eventueel een Hue schakelaar.

• musicpixel
Workaholic schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:27:
Op de badkamer heb ik 4x antieke led lampjes zitten (6-7cm breed) achter een normale dimmer. Knippert als een gek en vervangen van dimmer voor led dimmer is kostbaar.

1 lampje zit boven de douche ruimte en de andere 3 zitten elders in de badkamer (boven bad en spiegel).

Nu heb ik nog niet boven het plafond gekeken maar ik ga er even vanuit dat hier transformatoren liggen voor 230V -> 12V.

Optie 1:
4x Philips HUE GU10 Adore set. Zou als het goed is compleet moeten zijn met 1x schakelaar en inbouw materiaal -> direct op 230V. Samen 188,00 EUR. Geschikt voor badkamer.

Optie 2:
Plaatsen GU10 houder IP65 van de bouwmarkt en dan los de GU10 lampjes van Philips hue plaatsen.
Samen 153,75 EUR.

Optie 3:

Ik zou eerst even boven je plafond kijken, want het zou zo maar kunnen dat je bij elk lampje alleen een 12V draadje hebt liggen (dat niet geschikt is voor 230V). Dat zou betekenen dat je 230V draden boven je plafond moet zien aan te brengen...

Sowieso... LED lampen op een normale dimmer vind ik vrij bijzonder. Meestal lukt dat niet en gaat het knipperen. Zou dus ook even kijken wat het Wattage van je lampjes zijn, en wat het minimale wattage van je huidige dimmer is.

En een LED dimmer hoeft niet (heel) duur te zijn. De EcoDim 07 Basic (Zigbee) is ca 60 euro. Werkt met zowel LED als Halogeen. Werkt ook met Hue.

Lijkt me makkelijker en goedkoper dan bovenstaande oplossingen. Maar hangt natuurlijk wel af van hoe je huidige lampjes zijn aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 10:56
Workaholic schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:27:

Optie 1:

Optie 2:
Samen 153,75 EUR.

Optie 3:

Ik heb met verschillende lichtsites contact gehad over de badkamer spots en IPXX.
Dit plaatje geeft aan welke IPXX norm ze moeten hebben. Dus als het niet per se IP65 hoeft te zijn, zou ik vooral gaan voor degene waar je voorkeur naar uit gaat. Dit kunnen ook andere armaturen zijn en dan los de GU10 spotjes er in, dat is hoe ik het ga doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vENOJcvjV6WzSgKNaWKVUqWSTww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbxqAwLOYUvOdGmmnuV8z5vx.jpg?f=fotoalbum_large

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:49
ChUcKiE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb een standaard Bush-Jaeger meldingschakelaar. Dus las je de toilet binnenloopt en het is donkerder dan niveau x gaan de lampen (1 * een Philips Hue spotje en een lichtpunt met 2 Philips Hue Bulbs) aan.

Via de app kan ik de lampen bedienen als ze "aan" staan. Ik heb eens geprobeerd er wat automatisering in te zetten, dat ze na zonsondergang gedimd aangaan, maar dat lukt me niet.

Je hebt je smart lampen dom gemaakt, zo lijkt het. Zo’n schakelaar haalt de spanning er toch juist af als er niets te melden valt? Je moet inderdaad de melding door een Hue sensor laten doen en het lichtknopje doorverbinden. Dan kun je ook scenes maken - nu worden die onderbroken omdat de stroom eraf gaat. Eventueel kun je ze wel via een Hue wall switch handmatig aan en uit zetten.

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-10 08:42
Ik heb me antwoord niet helemaal gevonden dus daarom dat ik de vraag even hier opnieuw stel:

Ik wil verlichting achteraan mijn tuin plaatsen en aan de zijkant van het huis. Aangezien we pas over enkele jaren de tuin gaan heraanleggen was ik aan het denken om een verlengkabel via de zijkant naar achter te leggen en dan van daaruit Philips Hue lampen aan te sluiten.

De verlengkabel zou ik dan een stukje onder de grond verwerken om zo toch maar licht te hebben achteraan.
Is dit iets wat wenselijk is? Of zijn er andere alternatieven die ik zou kunnen toepassen?

Ooit zou ik graag op volledige (licht)domotica overschakelen maar dan ga ik alle draden moeten vernieuwe zeker? Aangezien het om een ouder huis gaat.

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-10 21:37
Als de schutting blijft staan. Zou ik gewoon opbouw 220v onderop de schutting maken. Heb je ook meteen wat stopcontacten.
Ferry Bouman schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:29:
Ik heb me antwoord niet helemaal gevonden dus daarom dat ik de vraag even hier opnieuw stel:

Ik wil verlichting achteraan mijn tuin plaatsen en aan de zijkant van het huis. Aangezien we pas over enkele jaren de tuin gaan heraanleggen was ik aan het denken om een verlengkabel via de zijkant naar achter te leggen en dan van daaruit Philips Hue lampen aan te sluiten.

De verlengkabel zou ik dan een stukje onder de grond verwerken om zo toch maar licht te hebben achteraan.
Is dit iets wat wenselijk is? Of zijn er andere alternatieven die ik zou kunnen toepassen?

Ooit zou ik graag op volledige (licht)domotica overschakelen maar dan ga ik alle draden moeten vernieuwe zeker? Aangezien het om een ouder huis gaat.

• CuBras
  • Laatst online: 17-10 14:39
Hallo,

Ik heb een vraag waar het antwoord vast en zeker "nee, dat kan niet" zal zijn, maar aangezien ik het niet ergens makkelijk kan terugvinden waag ik toch mijn kans.

Is het mogelijk om om niet-HUE lampen te bedienen met 2x HUE Wall Module i.c.m. HUE Motion Sensor?

De reden dat ik dit vraag is dat we een opbouw hebben laten plaatsen, maar ondanks de goede planning vergeten zijn om een stroomdraad van de 1e naar 2e etage te trekken (en alles is al dicht gestuct). Hierdoor kan het gang licht niet aan op de 2e etage als je naar boven loopt.

De Motion Sensor komt op de trap te staan en de 2 HUE Modules worden dan als "hotelschakelaar" gebruikt op de 2e etage.
Aangezien HUE lampjes duurder zijn dan een normaal LED lampje ben ik benieuwd of ik zo de kosten kan drukken.

[ Voor 5% gewijzigd door CuBras op 22-09-2022 09:44 ]

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Slingertj3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:33:
Als de schutting blijft staan. Zou ik gewoon opbouw 220v onderop de schutting maken. Heb je ook meteen wat stopcontacten.

[...]
Maar wel met een geschikte buitenkabel. En als je toch in de grond moet, dan wel volgens de voorschriften met een geschikte kabel. Bij de bouwmakt weten ze wel wat je nodig hebt.

Gadgets FTW!

• musicpixel
CuBras schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:43:
Hallo,

Ik heb een vraag waar het antwoord vast en zeker "nee, dat kan niet" zal zijn, maar aangezien ik het niet ergens makkelijk kan terugvinden waag ik toch mijn kans.

Is het mogelijk om om niet-HUE lampen te bedienen met 2x HUE Wall Module i.c.m. HUE Motion Sensor?

De reden dat ik dit vraag is dat we een opbouw hebben laten plaatsen, maar ondanks de goede planning vergeten zijn om een stroomdraad van de 1e naar 2e etage te trekken (en alles is al dicht gestuct). Hierdoor kan het gang licht niet aan op de 2e etage als je naar boven loopt.

De Motion Sensor komt op de trap te staan en de 2 HUE Modules worden dan als "hotelschakelaar" gebruikt op de 2e etage.
Aangezien HUE lampjes duurder zijn dan een normaal LED lampje ben ik benieuwd of ik zo de kosten kan drukken.
Een domme lamp kun je nooit met een slimme schakelaar/sensor aansturen. Tenzij je die domme lamp slim maakt met een slimme module ervoor, maar dat helpt niet echt met je bespaardoel ;-)

Wat je wel kunt overwegen is een ander merk lamp gebruiken dat wel samenwerkt met Hue, bijvoorbeeld IKEA, of misschien zelfs Lidl. Maar bij een ander prijskaartje hoort ook een andere kwaliteit.

Maar als je al een opbouw hebt geplaatst en Hue sensors en modules gaat gebruiken, welke niet goedkoop zijn, dan weet ik niet of je wel op deze manier die paar euro moet gaan besparen ;-)

Kun je trouwens niet alsnog die draad trekken? Of is er ook geen pijpje waar ie door kan?

• CuBras
musicpixel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:24:
[...]

Tenzij je die domme lamp slim maakt met een slimme module ervoor, maar dat helpt niet echt met je bespaardoel ;-)
Dat is wat ik bedoel of begrijp ik je nu verkeerd? De Motion Sensor (slime module) maakt de domme lamp slim. Of bedoel je met slimme module een HUE lamp?

Graag houd ik het zoveel mogelijk bij één eco-systeem. Ben inderdaad bekend met de opties van Ikea e.d. maar wil gewoon geen gedoe (andere hoeveelheid lumen, mogelijk rare issues etc).

Wbt. het pijpje is echt onze laatste optie. Het hele huis is met het plaatsen van de opbouw onder handen genomen en veel is verlegd of weggesmeerd onder een laagje stuc (netjes in een einddoos).
Doordat alle muren strak zijn willen we niet weer iets openbreken.

Een HUE lamp it is then. Thanks!

• JeroenvM
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
CuBras schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:26:
[...]
Wbt. het pijpje is echt onze laatste optie. Het hele huis is met het plaatsen van de opbouw onder handen genomen en veel is verlegd of weggesmeerd onder een laagje stuc (netjes in een einddoos).
Doordat alle muren strak zijn willen we niet weer iets openbreken.
Kan je geen schakeldraad vanuit je bestaande schakelaar beneden naar de centraaldoos trekken en daar vanuit weer naar de centraaldoos boven? Dan hoef je niets open te breken. Hue met een bewegingssensor werkt natuurlijk ook perfect.

• CuBras
JeroenvM schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:38:
[...]

Kan je geen schakeldraad vanuit je bestaande schakelaar beneden naar de centraaldoos trekken en daar vanuit weer naar de centraaldoos boven? Dan hoef je niets open te breken. Hue met een bewegingssensor werkt natuurlijk ook perfect.
Dat is zeker een optie! Onze verbouwing langer geduurd dan gepland, dus we vinden het prima zo om even geen klus zaken meer op te pakken ;)

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-10 08:42
Slingertj3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:33:

[...]
Er is geen schutting momenteel, er staan coniferen op de scheidingslijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
CuBras schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:26:
[...]

Dat is wat ik bedoel of begrijp ik je nu verkeerd? De Motion Sensor (slime module) maakt de domme lamp slim. Of bedoel je met slimme module een HUE lamp?
Een domme lamp heeft van zichzelf geen mogelijkheid om draadloos (Zigbee) te communiceren. Als je een domme lamp slim wilt maken heb je dus een module (deze bijv) nodig die a. draadloos kan communiceren en b. een 230V domme lamp kan schakelen (of dimmen) obv dat draadloze signaal.

Een Motion Sensor van Hue communiceert alleen draadloos of er beweging is gedecteerd (of niet meer) en heeft geen mogelijkheid om een 230V lamp direct er op aan te sluiten.

In een traditionele installatie heb je dus een directe 230V koppeling tussen een lamp en een schakelaar of bewegingsmelder. Gebruik je de slimme methode dan is deze directe koppeling er (vaak) niet meer en gebeurt het commando aan/uit/dimmen draadloos. Je hebt wel slimme modules die je op de plaats van de schakelaar of dimmer in de muur plaatst en een 230V lamp kunnen schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:13
musicpixel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:06:
[...]

Een domme lamp heeft van zichzelf geen mogelijkheid om draadloos (Zigbee) te communiceren. Als je een domme lamp slim wilt maken heb je dus een module (deze bijv) nodig die a. draadloos kan communiceren en b. een 230V domme lamp kan schakelen (of dimmen) obv dat draadloze signaal.

Een Motion Sensor van Hue communiceert alleen draadloos of er beweging is gedecteerd (of niet meer) en heeft geen mogelijkheid om een 230V lamp direct er op aan te sluiten.

In een traditionele installatie heb je dus een directe 230V koppeling tussen een lamp en een schakelaar of bewegingsmelder. Gebruik je de slimme methode dan is deze directe koppeling er (vaak) niet meer en gebeurt het commando aan/uit/dimmen draadloos. Je hebt wel slimme modules die je op de plaats van de schakelaar of dimmer in de muur plaatst en een 230V lamp kunnen schakelen.
Let wel op: die Robb shop waar je naar linkt werkt niet met een hue motion sensor. Deze wel https://www.icasa.io/dimmersswitches

[ Voor 6% gewijzigd door BGFG op 22-09-2022 18:53 ]

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-10 10:27

Ik herken dit.

In mijn werkkamer maak ik gebruik van een sensor ingesteld via iconnecthue.
Het licht gaat echter soms niet volledig branden en na de ingestelde tijd met een beweging toch helemaal uit. Maar ook niet altijd.

Eerst was dat niet. Nu wel.

Het enige wat is gewijzigd is de software op de bridge.
Dus het probleem zit kennelijk daar.

Of…

In mijn werkkamer gebruik ik een ROBB Smarrt Dubbele wandzender Zigbee Friends of Hue. Die gaat op een batterij. Ik heb deze zo ingesteld dat de sensor wordt aan/uit geschakeld wordt afhankelijk van de gebruikte knoppen.

Het kan zijn dat deze roet in het eten gooit omdat deze toch niet zo heel compatibel is.

In de rest van het huis ondervind ik namelijk geen problemen.
Ook mijn 2e bridge, waarop ook iconnecthue wordt gebruikt, gaat het tot nu toe altijd goed.
Daar zitten alleen echte Hue devices op.

Misschien toch dat Robb device …. 🤷‍♂️

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-10 23:09
Hier een nieuwe Hue gebruiker. Alles ingesteld (met bridge) waaronder ook de thuiskomst functie. Deze krijg ik echter niet werkend. Meerdere keren nu gehad dat we 's avonds in het donker thuiskwamen maar dat de lampen niet aangingen. Functie staat op "'s nachts" maar ik neem aan dat dit na zonsondergang inhoud? Verder zijn zowel de iPhone van mijn vrouw als mijn S20+ gekoppeld en klopt de locatie. Vanavond kwamen we samen thuis maar ook toen gebeurde er niks. Snap niet waarom het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

s e k schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:17:
[...]

Ik herken dit.

Het licht gaat echter soms niet volledig branden en na de ingestelde tijd met een beweging toch helemaal uit. Maar ook niet altijd.

Of…

In mijn werkkamer gebruik ik een ROBB Smarrt Dubbele wandzender Zigbee Friends of Hue. Die gaat op een batterij. Ik heb deze zo ingesteld dat de sensor wordt aan/uit geschakeld wordt afhankelijk van de gebruikte knoppen.

Het kan zijn dat deze roet in het eten gooit omdat deze toch niet zo heel compatibel is.

Ook mijn 2e bridge, waarop ook iconnecthue wordt gebruikt, gaat het tot nu toe altijd goed.

Dat zou nog kunnen dan? Ik heb op 1 plug van Innr en 1 E14 van Ikea na alleen originele Philips en mijn scènes worden altijd conform instellingen uitgevoerd. Voorbeeld van de gang;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7bxjUAA55VfERblfnef1zS1teQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m33vDJWizNL0fTFHnoFFQZFN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-10 10:27
Tomba schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:45:
[...]

Dat zou nog kunnen dan? Ik heb op 1 plug van Innr en 1 E14 van Ikea na alleen originele Philips en mijn scènes worden altijd conform instellingen uitgevoerd. Voorbeeld van de gang;
[Afbeelding]
O ja, ik heb ook één Innr smartplug sinds jan 2019.
Die heeft echt nog nooit problemen gegeven.

De problemen lijken begonnen na in gebruik name van de wandzender.
En dan alleen aan de gekoppelde devices aan die wandzender.

Ik zal deze eens verwijderen en kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
s e k schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:17:
[...]

Ik herken dit.

Of…

Heb bijna alles Hue op uitzondering van 2 Niko FoH schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Of ik verbeeld het me.. maar ik heb soms het idee dat mijn hue e27 van helderheid veranderd in kleur. Niet flikkeren maar even dimmen? Wellicht zelfs.een hele lichte kleur verandering.

Ga je haast jezelf gek maken dat het komt omdat je er te lang naar kijkt..

Iemand dit eerder gehad? Of wellicht bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:49
@ArjenIsM3 Bij mij gaat hij niet aan als ik thuiskom, maar als ik (vlak) in de buurt ben. Heb je de thuislocatie wel goed ingesteld? Ik lijk niet te kunnen instellen dat dit alleen ‘s nachts zou kunnen? Waar stel jij dit in?

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30
Soullancer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:47:
Of ik verbeeld het me.. maar ik heb soms het idee dat mijn hue e27 van helderheid veranderd in kleur. Niet flikkeren maar even dimmen? Wellicht zelfs.een hele lichte kleur verandering.

Ga je haast jezelf gek maken dat het komt omdat je er te lang naar kijkt..

Iemand dit eerder gehad? Of wellicht bekend probleem?
Heb wel met een Iris gehad dat 1 van de leds eerst wat ging flikkeren en daarna het niet meer deed als hij wat langer aanstond, waardoor de kleur veranderde. Was m.i. wel een duidelijk defect, onder invloed van warmte waarschijnlijk een slecht contact van die ene led.

Zou hier dus ook een defect kunnen zijn.
of stiekem toch ergens een routine ingesteld
of een van de nieuwe features: dynamische scene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFuse
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-08 21:05
Beste medeklussers,
In mijn woning (bj 1980) heb ik recent het schrootjes plafond vervangen voor een gipsplafond. In de keuken willen we graag 8 spots, de voorbereiding heb ik hiervoor getroffen. Omdat ons plafond niet erg hoog is (2,54m) heb ik het gipsplafond op een rachelwerk van 25mm gezet. Hierdoor is de ruimte achter het plafond dus beperkt.
Nu is mijn vraag: onze voorkeur gaat uit naar bedienen middels Hue, dit hebben we ook in de rest van ons huis. Ik heb echter nog geen platte inbouwspots van Hue gevonden. Zijn er klussers onder ons die hier een andere handige oplossing voor hebben?
Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 41 ... 86 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic