[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 10:48
Beste, ik heb net een starterskit gekocht met bridge en 3 lampen...
Deze lampen op 3 verschillende kamers gezet en activiteit gemaakt voor als we weg zijn dat deze aan gaan rond zonsondergang en tot een bep. uur.

Kan ik op een of andere manier ervoor zorgen dat er slechts 1 v/d 3 lampen aangaat ipv 3 ( willekeurig liefst)

Kan dit niet direkt terugvinden bij googlen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
DorkoTheBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:02:
Deze lampen op 3 verschillende kamers gezet en activiteit gemaakt voor als we weg zijn dat deze aan gaan rond zonsondergang en tot een bep. uur.

Kan ik op een of andere manier ervoor zorgen dat er slechts 1 v/d 3 lampen aangaat ipv 3 ( willekeurig liefst)

Voor iedere lamp een aparte scene maken en dan kun je per scene allerlei dingen regelen.

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:45
DorkoTheBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:02:

Misschien kun je iets vinden bij Hue Labs:
https://labs.meethue.com/formulas

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 20:59
Huub- schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Lidl heeft toch ook een Zigbee plug? Heb alleen niet zelf getest of het werkt met HUE…
De plug voor binnen werkt uitstekend met Hue. Die voor buiten werkt niet met Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipita
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-10 13:38
Setup:

Philips Ambilight TV
Philips Hue Play (2x)
Philips Hue Led-strip

Mijn Philips Hue springen standard aan zodra ik de tv aan zet (dit heb ik ook ingesteld via de TV). Voorheen sprongen ze ook uit zodra ik de TV uitzette, tegenwoordig zet hij ze op een lage helderheid als ik de tv uit zet.

Weet iemand waar ik kan aanpassen dat deze weer automatisch uit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 08:03
Hey,

Ik heb deze week mijn eerste Hue aankopen gedaan. Namelijk 4 inbouwspots, 2 E27 lampen en 2 tap dial switches.
Nu was mijn intentie om de 2 E27 lampen met een tap dial switch te bedienen en de 4 spots met de andere tap dial switch.

Echter als ik de lampen met de knop wil pairen lijkt het alsof ik maar 1 lamp ermee kan verbinden.
Ik heb de lampen al 1 per 1 aangesloten en op die manier geprobeerd of allemaal tegelijk, de tap dial switch wil maar met 1 lamp pairen.
Hoe kan ik dus een keer 2 lampen met 1 knop verbinden, en een keer 4 spots met 1 knop??

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:41
Valdourian schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:01:
Hey,

Ik heb deze week mijn eerste Hue aankopen gedaan. Namelijk 4 inbouwspots, 2 E27 lampen en 2 tap dial switches.
Nu was mijn intentie om de 2 E27 lampen met een tap dial switch te bedienen en de 4 spots met de andere tap dial switch.

Echter als ik de lampen met de knop wil pairen lijkt het alsof ik maar 1 lamp ermee kan verbinden.
Ik heb de lampen al 1 per 1 aangesloten en op die manier geprobeerd of allemaal tegelijk, de tap dial switch wil maar met 1 lamp pairen.
Hoe kan ik dus een keer 2 lampen met 1 knop verbinden, en een keer 4 spots met 1 knop??

Mvg
Je kan je lampen toevoegen aan een kamer of aan een zone, dan kan je daarna je tap dial direct die hele kamer/zone laten bedienen.

Bovenin je basisscherm op de 3 puntjes drukken, kiezen voor 'Voeg nieuwe kamer of zone toe', dan kan je daarna verder.

Ik heb de mijne op het Engels staan, ik ga er even vanuit dat deze vertaling wel correct zal zijn. :+
Misschien dat je iets aan dit filmpje hebt: YouTube: A Beginners Guide to Philips Hue - How to set up Philips Hue in your...

[ Voor 11% gewijzigd door Xerox op 24-08-2022 21:11 . Reden: Link naar filmpje toegevoegd ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdourian
Xerox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Je kan je lampen toevoegen aan een kamer of aan een zone, dan kan je daarna je tap dial direct die hele kamer/zone laten bedienen.

Bovenin je basisscherm op de 3 puntjes drukken, kiezen voor 'Voeg nieuwe kamer of zone toe', dan kan je daarna verder.

Ik heb de mijne op het Engels staan, ik ga er even vanuit dat deze vertaling wel correct zal zijn. :+
En dat doe je in een app? Want ik verbind de tap dial rechtstreeks met de lampen. Ik heb geen bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:41
Valdourian schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

En dat doe je in een app? Want ik verbind de tap dial rechtstreeks met de lampen. Ik heb geen bridge.
Dat doe je inderdaad in de Hue app.
Ik weet niet hoe dit gaat als je geen bridge hebt, of dit dan ook werkt. Misschien dat anderen hier meer over weten?

De makkelijkste keuze zou nu zijn om een bridge te kopen. :)

Edit: Misschien heb je iets aan dit filmpje: https://www.google.com/ur...Vaw2KuwnHLt_6QgYNACnHuJl-

[ Voor 27% gewijzigd door Xerox op 24-08-2022 21:17 . Reden: Filmpje ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:12

Dennis1812

Amateur prutser

Puur interesse, vanwaar de keuze om zonder bridge te werken?

Dat maakt het toch onnodig ingewikkeld?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdourian
Dennis1812 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:39:
Puur interesse, vanwaar de keuze om zonder bridge te werken?

Dat maakt het toch onnodig ingewikkeld?
Omdat we niet de bedoeling hadden om de lichten buitenshuis te bedienen (snap er het nut niet echt van in).
En de verkoper zei dat die bridge later nog kon toegevoegd worden indien we wouden maar het voorlopig zonder kon. Het is nu ook enkel maar om 2 lichtgroepen in de keuken te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:12

Dennis1812

Amateur prutser

Geen idee of dat gaat werken zonder bridge eerlijk gezegd. Ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt.

Succes en hoop dat je het resultaat deelt

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
Valdourian schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Omdat we niet de bedoeling hadden om de lichten buitenshuis te bedienen (snap er het nut niet echt van in).
En de verkoper zei dat die bridge later nog kon toegevoegd worden indien we wouden maar het voorlopig zonder kon. Het is nu ook enkel maar om 2 lichtgroepen in de keuken te bedienen.
Die bridge maakt je leven vele malen makkelijker

• Valdourian
Dat is zonder bridge inderdaad niet echt mogelijk.
Dan maar eentje aanschaffen.

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-10 07:30
Sinds een jaar Hue gebruiker en er redelijk enthousiast erover, nu ik het systeem een beetje doorheb. Ik probeer niet veel "gekke" dingen uit met vreemde apps en zo, maar heb inmiddels toch wel een aardige verzameling accessoires naast de plm 20 lampen. De nieuwe Hue dial&tap en diverse Hue slimme knoppen en schakelmateriaal. Het is me ook gelukt om met wat "friends of Hue" inbouw en opbouw accessoires lampen via de Hue app te bedienen.

Één ergernis echter krijg ik maar niet goed opgelost en daarom wend ik me tot de tweakers community. Dat is de aanvang-dim-sterkte. Dus: ik wil dat een lamp aangaat met een bepaalde dim-sterkte. Bijv. dimsterkte 30%. Dat lukt mij maar niet. Ik weet dat je een lamp aan kan laten gaan in zijn "laatste staat" maar dat hoeft niet altijd die 30% te zijn. En bij sommige lampen maakt dat zelfs niet uit, de volgende keer gaat-ie gewoon weer op 100%. En moet ik 'm eerst via de app of met één van de schakelaars dimmen. Dat moet toch slimmer kunnen? Iemand een tip? Liefst met de standaard app (al lijkt het me sterk dat dat kan) of anders met een alternatief. Ik verneem graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59
Sla die 30% als scene op, en dan kan je die als start-scene kiezen. Of haal je de stroom er steeds af?

• xFeverr
  • Laatst online: 11:03
Ik heb ook even gekeken naar de instellingen van mijn Friends of Hue schakelaars. Wat @Archer_VC10 zegt klopt wel, de truc zit hem in de juiste scene ervoor maken. Die scene kies je vervolgens als actie voor het indrukken van de knop. Als die scene dus de lichten op 30% heeft, zullen de lichten ook altijd op 30% beginnen en ze zullen ook terugspringen naar 30% bij het indrukken van de knop.

• Allissey
Mmm, dat had ik nog niet geprobeerd met een scène. Klinkt toch behoorlijk als een beginners-weetje, dank @Archer_VC10 . Nee, de stroom blijft er altijd op. Dat had ik al vastgesteld dat alle sensoren die bij oplevering in ons nieuwe huis zijn aangebracht eigenlijk geen enkele zin hebben in combinatie met Hue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Valdourian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:04:
Dat is zonder bridge inderdaad niet echt mogelijk.
Dan maar eentje aanschaffen.
Je hebt niet perse een bridge nodig. Een Zigbee USB-stick kan ook.
Een raspberry pi leest hier de slimme meter uit met Domoticz en stuurt ook alle Hue lampen, stekkers en sensoren aan. Eventueel ook je zonneschermen, gordijnen, etc. Wij hebben deze en dat bevalt super.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9gXLO1uK3xLo8BYCHcRSeHiwyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7KjSj3pnYzfqc6YmImjX63mK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toffe nieuwe hue lampen op komst : https://hueblog.com/2022/...s-have-ever-been-so-chic/

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Lijken wel oplichtende asperges, ik vind er weinig aan :X

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:11

pinda powerrr

Slow down...

Hé, ze hebben de AliExpress ledjes voor in de auto verwerkt in een lamp voor thuis!

/s

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
Vandaag getest, maar nu weet ik weer wat het probleem met scènes is: bij het selecteren van een scène voor een opdracht krijg ik mijn eigen gemaakte scènes helemaal niet te zien. Ik kan alleen maar kiezen uit de standaard Hue scènes. Zie screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQHOuTkhBSYs-DbF7a8xLsGQQHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCZMyWST2eebMAe02I86cbfN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Allissey schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Vandaag getest, maar nu weet ik weer wat het probleem met scènes is: bij het selecteren van een scène voor een opdracht krijg ik mijn eigen gemaakte scènes helemaal niet te zien. Ik kan alleen maar kiezen uit de standaard Hue scènes. Zie screenshot.
[Afbeelding]
Dat is raar…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZFTuVjaBk4HjRsoKdqnFJnq-Dk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aqn4YRzjnkE4g4gOwmkzkpSj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOJNpMP3T1mty_e5GBEAwsitloY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uCOSK4lHImZNXPlXRXD7U5Yy.png?f=fotoalbum_tile

Ik kan al mijn scenes kiezen op mijn FoH schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
[b]xFeverr schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:42:[/

Ik kan al mijn scenes kiezen op mijn FoH schakelaar.
Misschien wel enigszins verklaarbaar: ik probeer dit achter een automatisering te doen: "bij zonsondergang doe lampen X en Y aan 30%". En daar kan ik dus niet mijn eigen scène kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:44
Allissey schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Misschien wel enigszins verklaarbaar: ik probeer dit achter een automatisering te doen: "bij zonsondergang doe lampen X en Y aan 30%". En daar kan ik dus niet mijn eigen scène kiezen.
Ik gok dat er iets niet goed gaat bij jou?
Ik kan dat namelijk wel als ik dit even vlug instel..alleen dan wel een scène aanmaken met 30% die hij selecteert

Zijn de app, bridge en lampen up2 date?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNrraxya1iX-HDYejRsd8Z0Npmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhWUnjVmin69AI0TquqYclJ7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzryJSr17ixS-MvF5sG-Mh-Hzek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gb6qEMLOVNIGPJS88D7vAgsO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xFeverr
Allissey schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Heb je bij automatiseringen dan afzonderlijke lampen gekozen of een gehele kamer of zone? Scenes zitten namelijk aan een zone of kamer vast, niet aan een losse verzameling lampen. Als je niet een gehele kamer of zone kiest, krijg je dus ook geen scenes te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
xFeverr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:57:
[...]
Scenes zitten namelijk aan een zone of kamer vast, niet aan een losse verzameling lampen.
Dat blijkt de oplossing. Ik had een kamer geselecteerd, maar één accessoire (een slimme stekker) niet geselecteerd. En dan kun je dus je eigen scènes niet selecteren. Positiever gesteld: als ik een complete kamer of zone selecteer dan kan ik alles op de acène met een dimpercentage instellen. Ook al zitten er accessoires tussen die helemaal niet gedimd kunnen worden. Dank voor de hulp tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 20:28
Net verhuisd naar huis met veel opbouw spots. In de woonkamer allemaal kleine halogeenlampen in de spots (geen gu10). Nu wil ik deze vervangen voor led en aan sturen met Hue. Kan ik hiervoor de icasa inbouw dimmer gebruiken?

Tevens erg veel gu10 spotjes. Gezien de prijs van hue spots wellicht slimmer op ikea gu10 spots te gebruiken? Echter lees ik verschillende verhalen over hoe goed dit werkt? Iemand ervaring en werkt het snel en zonder veel moeite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-10 21:13
Je kan de Icasa inbouw dimmer ook gebruiken voor de bestaande spots. Als je naar LED gaat moet je wel dimbare leds kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mmmmmark schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:53:
Net verhuisd naar huis met veel opbouw spots. In de woonkamer allemaal kleine halogeenlampen in de spots (geen gu10). Nu wil ik deze vervangen voor led en aan sturen met Hue. Kan ik hiervoor de icasa inbouw dimmer gebruiken?

Tevens erg veel gu10 spotjes. Gezien de prijs van hue spots wellicht slimmer op ikea gu10 spots te gebruiken? Echter lees ik verschillende verhalen over hoe goed dit werkt? Iemand ervaring en werkt het snel en zonder veel moeite?
Persoonlijk zou ik nooit iets anders halen dan hue zelf.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
@mmmmmark de GU10 spotjes van IKEA zijn besr oke, maar ik zou het zelf niet doen. Wat ik zelf erg belangrijk vind is het maximale dimniveau, oftewel: hoe weinig licht brand er nog als je het licht op 1% zet. De lampen van Hue kunnen echt heel diep dimmen, dat je amper nog licht ziet. Die van IKEA geven op 1% nog steeds heel veel licht. Als je heel veel spotjes hebt, wordt het dus moeilijk om het wat donkerder te krijgen in huis als je licht niet zo zwak kan.

Het is echt een wereld van verschil kan ik je vertellen. Mij is het de aankoop van Hue wel waard.

Of je gaat voor een Zigbee inbouwdimmer zoals je al genoemd heb. Dan kun (moet!) je normale dimbare leds gebruiken. Let daarbij op het maximale vermogen dat de dimmer aan kan (ivm je vele lampen) en ook hoe diep je kan dimmen. Bij veel spotjes is dat wel heel veel goedkoper. Als je veranderen van klehr of witbalans niet perse wil hebben.

Ow en als je homekit wil gebruiken gaat dit niet zomaar werken. In ieder geval niet met alleen een Hue bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 20:28
Volgens mij zitten er in de lampen in de woonkamer GY.6.35 halogeen spots. Als ik die wil laten hangen heb ik volgens mij alleen maar de keuze uit zoiets als de ICASA. In dat geval zou ik er 4 moeten kopen waarschijnlijk.

Goed om te weten dat er een verschil tussen de ikea en hue zit. In de overige kamers in het huis nog heel veel GU10. Denk nog wel 20 bij moet kopen, wellicht rond de 30🤐 (edit net geteld 45🤐🤐🤐). Maar even wachten op een mooie aanbieding😁. In mijn oude woning had ik veel meer “normale” fittingen maar in het nieuwe huis is het plafond lager en kunnen eigenlijk alleen spods ivm hoogte.

Iemand nog leuke ideen wat te doen met alle normale hue lampen? Misschien iets leuks in de tuin oid? Ideeen zijn welkom:)
xFeverr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:45:
@mmmmmark de GU10 spotjes van IKEA zijn besr oke, maar ik zou het zelf niet doen. Wat ik zelf erg belangrijk vind is het maximale dimniveau, oftewel: hoe weinig licht brand er nog als je het licht op 1% zet. De lampen van Hue kunnen echt heel diep dimmen, dat je amper nog licht ziet. Die van IKEA geven op 1% nog steeds heel veel licht. Als je heel veel spotjes hebt, wordt het dus moeilijk om het wat donkerder te krijgen in huis als je licht niet zo zwak kan.

Het is echt een wereld van verschil kan ik je vertellen. Mij is het de aankoop van Hue wel waard.

Of je gaat voor een Zigbee inbouwdimmer zoals je al genoemd heb. Dan kun (moet!) je normale dimbare leds gebruiken. Let daarbij op het maximale vermogen dat de dimmer aan kan (ivm je vele lampen) en ook hoe diep je kan dimmen. Bij veel spotjes is dat wel heel veel goedkoper. Als je veranderen van klehr of witbalans niet perse wil hebben.

Ow en als je homekit wil gebruiken gaat dit niet zomaar werken. In ieder geval niet met alleen een Hue bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Laatst online: 16-10 13:57
xFeverr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:45:

Helemaal eens! Ik heb een kroonluchter met 8 E14 kaarsen, eerst die van ikea (8euro per stuk). Deze zijn optisch bijna identiek aan die van Hue (35 euro). Prijs verschil is belachelijk. Toch heb ik met een goede kortingsactie de Hue kaarsen gekocht en heb er geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-10 21:13
mmmmmark schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:56:
Volgens mij zitten er in de lampen in de woonkamer GY.6.35 halogeen spots. Als ik die wil laten hangen heb ik volgens mij alleen maar de keuze uit zoiets als de ICASA. In dat geval zou ik er 4 moeten kopen waarschijnlijk.

Goed om te weten dat er een verschil tussen de ikea en hue zit. In de overige kamers in het huis nog heel veel GU10. Denk nog wel 20 bij moet kopen, wellicht rond de 30🤐 (edit net geteld 45🤐🤐🤐). Maar even wachten op een mooie aanbieding😁. In mijn oude woning had ik veel meer “normale” fittingen maar in het nieuwe huis is het plafond lager en kunnen eigenlijk alleen spods ivm hoogte.

Iemand nog leuke ideen wat te doen met alle normale hue lampen? Misschien iets leuks in de tuin oid? Ideeen zijn welkom:)

[...]
Je kunt natuurlijk ook de icasa dimmer gebruiken ism dimbare (niet Hue) lampen, dat is veel voordeliger. Individueel dimmen per lamp is niet mogelijk.
Ik heb dat ook gedaan met een prik kabel in de tuin. De lampen die erin zitten zijn LED en die zijn ook tot 1% dimbaar… Je kunt het minimale dim niveau zelfs instellen.
Voor de maximale belasting kun je hier: https://media.s-bol.com/g5gmqJm05E3D/original.pdf kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Huub- op 31-08-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-10 20:26
Ik heb in de hal van de WC en in de WC bewegingsmelders van Hue hangen die allebei de lamp (Hue E27 white) in die ruimtes aansturen.
Nu staan beide bewegingsmelders en beide lampen op 100% wanneer er beweging gedetecteerd is, alleen schakelen de lampen vaak op 50% aan.
Ik heb beide sensors en lampen al een keer gereset, maar dat helpt niet.
Hoe kan ik voorkomen dat de lampen op 50% aangaan terwijl in de app 100% staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Henkhuppelschot schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:26:
Ik heb in de hal van de WC en in de WC bewegingsmelders van Hue hangen die allebei de lamp (Hue E27 white) in die ruimtes aansturen.
Nu staan beide bewegingsmelders en beide lampen op 100% wanneer er beweging gedetecteerd is, alleen schakelen de lampen vaak op 50% aan.
Ik heb beide sensors en lampen al een keer gereset, maar dat helpt niet.
Hoe kan ik voorkomen dat de lampen op 50% aangaan terwijl in de app 100% staat?
Heb je een scene gekozen bij beweging of heb je voor 'vorige aan-status' gekozen. Heb je ook al gekeken naar de twee tijdssloten? Misschien staat het tijdsslot voor de avond op een andere scene/instelling?

Normaal gedrag is: Lamp gaat aan op je gekozen instelling bij beweging. Kort voordat de lamp uit zou moeten gaan (omdat er x minuten geen beweging is geconstateerd) zal de lamp even dimmen. Daarna gaat hij pas uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

xFeverr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Heb je een scene gekozen bij beweging of heb je voor 'vorige aan-status' gekozen. Heb je ook al gekeken naar de twee tijdssloten? Misschien staat het tijdsslot voor de avond op een andere scene/instelling?

Normaal gedrag is: Lamp gaat aan op je gekozen instelling bij beweging. Kort voordat de lamp uit zou moeten gaan (omdat er x minuten geen beweging is geconstateerd) zal de lamp even dimmen. Daarna gaat hij pas uit.
@Henkhuppelschot zie hier voor mijn voorbeeld van hetgeen @xFeverr bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Tomba schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

@Henkhuppelschot zie hier voor mijn voorbeeld van hetgeen @xFeverr bedoelt.
Maar dat betreft dan wel de iConnectHue app, niet de standaard Hue app. Dat moet er dan wel even bijgezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

xFeverr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Maar dat betreft dan wel de iConnectHue app, niet de standaard Hue app. Dat moet er dan wel even bijgezegd worden.
Maakt verder weinig uit, punt is dat je scenes gebruikt. Hoe je die ook in programmeert.

• Henkhuppelschot
xFeverr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

De lamp gaat 1 seconden naar 100% bij het aangaan en gaat daarna gelijk naar 50% en dit is middag op de dag.

Ik heb de scene 'helder' gekozen en deze staat op 100%. Dit is tussen 07:00 en 22:30 uur, en hierna gaat deze naar de scene 'gedimd' en dit is 50%.
Heb nu beide tijden op helder gezet, kijken of dat iets uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Henkhuppelschot schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:14:
[...]

De lamp gaat 1 seconden naar 100% bij het aangaan en gaat daarna gelijk naar 50% en dit is middag op de dag.

Ik heb de scene 'helder' gekozen en deze staat op 100%. Dit is tussen 07:00 en 22:30 uur, en hierna gaat deze naar de scene 'gedimd' en dit is 50%.
Heb nu beide tijden op helder gezet, kijken of dat iets uitmaakt.
Een paar berichten terug was er iemand die de bewegingssensor ook in Apple Homekit had ingesteld. Daarmee waren er dus 2 systemen die reageerde op beweging: De Hue Bridge zelf + Apple Homekit automatiseringen.

Ook niet toevallig zoiets aan de hand? Desnoods met een ander systeem van derden? Lijkt er namelijk sterk op dat er twee systemen reageren.

• Henkhuppelschot
xFeverr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:40:
[...]

Een paar berichten terug was er iemand die de bewegingssensor ook in Apple Homekit had ingesteld. Daarmee waren er dus 2 systemen die reageerde op beweging: De Hue Bridge zelf + Apple Homekit automatiseringen.

Ook niet toevallig zoiets aan de hand? Desnoods met een ander systeem van derden? Lijkt er namelijk sterk op dat er twee systemen reageren.
nee dat is bij mij niet, heb wel een homey maar daar stuur ik de Hue lampen niet mee aan....
Ik ga kijken wat ze nu doen met beide tijdinstellingen op 100%.

Lampen zijn wel redelijk oud (+8 jaar), kan het hieraan liggen?

• Tomba

Tomba

Henkhuppelschot schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:06:
[...]

Lampen zijn wel redelijk oud (+8 jaar), kan het hieraan liggen?
Lijkt me niet, in het door mij aangehaalde voorbeeld draait een Philips Iris mee die nog van voor het Hue tijdperk komt :P

[ Voor 16% gewijzigd door Tomba op 01-09-2022 11:14 ]

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Hi,

Ik heb een vraagje, ik heb de oude Hue Dimmer switch die nog prima werkt. Met deze switch heb ik ook ingesteld dat ik met 1 druk alle lampen uit kan doen in de woonkamer als wij naar onze slaapkamer gaan. Dat werkt nog steeds prima maar voorheen bleef dan wel de lamp in de gang aan.

Had ingesteld, als je lang drukt gaan de lampen in de woonkamer uit en de lamp in de gang aan op 30%. Dat krijg ik op 1 of andere reden niet meer voor elkaar. Na dat de stroom eraf is geweest werkt het niet meer en in de HUE app kan ik alleen maar instellen van 1 x drukken wat doet die dan en welke 2 kamers etc etc. Zie nergens de optie meer van lang ingedrukt houden wat die dan moet doen.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
En hier is de Nederlandse aankondiging van de nieuwe lampen : https://www.philips-hue.c...west-philips-hue-products
Verkrijgbaar vanaf September :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:49
Ik vind die nieuwe Lightguide lampen persoonlijk erg leuk.
Vooral als je er een paar bij elkaar hangt. Maar met bijna 100 euro per stuk gaat dat wel een dure grap worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.philips-hue.com/nl-nl/products/promotions/newest-philips-hue-products/_jcr_content/root/responsivegrid/section_component_54/responsivegrid/story_component_copy.signifyimg.82.534.jpeg/1662047838181.jpeg

[ Voor 43% gewijzigd door remmuz op 06-09-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
remmuz schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:58:
Ik vind die nieuwe Lightguide lampen persoonlijk erg leuk.
Vooral als je er een paar bij elkaar hangt. Maar met bijna 100 euro per stuk gaat dat wel een dure grap worden.

[Afbeelding]
Ondertussen kan je ze pre-orderen : https://www.beaumotica.nl...Copernica&profileid=59042
Ik ga er wel 1 bestellen, ben benieuwd hoe ze er in het echt uitzien en hoe ze zich verhouden tot de Globe lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-10 15:15

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Sinds vandaag in bezit van een Hue Centris 3 spots / cross lamp.

De Hue bridge krijgt de lampen niet gevonden.
Als ik daarna de Hue Essentials app probeer dan worden de lampen wel gevonden via bluetooth.

Iemand anders hier ook ervaring mee?
Kan ik lampen die verbonden zij met Hue Essentials via Bluetooth alsnog toevoegen aan de Hue Bridge via de app? Dat zou het euvel ook oplossen.

Al mijn amdere lampen in huis communiceren zonder problemen met de Hue bridge.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Da_maniaC schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:18:

Als ik daarna de Hue Essentials app probeer dan worden de lampen wel gevonden via bluetooth.

Kan ik lampen die verbonden zij met Hue Essentials via Bluetooth alsnog toevoegen aan de Hue Bridge via de app? Dat zou het euvel ook oplossen.

Ik zou hem even resetten. 5x powercyclen achter elkaar geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 17:50

Probeer de lampen eerst met ve bridge te koppelen op een plek dichter bij de bridge. Of de bridge dichter bij de lampen brengen. Zigbee is namelijk een mesh-netwerk... Wel eerst de lamp resetten voordat je weer probeert te connecten (twee keer snel aan en uit zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-10 15:15

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

zuma schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:47:
[...]

Probeer de lampen eerst met ve bridge te koppelen op een plek dichter bij de bridge. Of de bridge dichter bij de lampen brengen. Zigbee is namelijk een mesh-netwerk... Wel eerst de lamp resetten voordat je weer probeert te connecten (twee keer snel aan en uit zetten).
Het is gelukt met de Touchlink methode. Allen bedankt voor de tips! 👍🏻

Wel jammer als je de hue bridge netjes weggewerkt hebt hangen in de meterkast (kan ik dat ding weer loshalen etc. :p)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
DennusB schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:07:
[...]

Ik zou hem even resetten. 5x powercyclen achter elkaar geloof ik
Lampen van Philips Hue zijn niet op deze manier te resetten. Mocht je dit dus lezen, dan heb ik je bij deze de moeite bespaard.

Die van IKEA en andere merken kun je meestal wel op zo’n manier resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Reset de lampen terug naar de fabrieksinstelling met de Hue bluetooth app.
Laatst hetzelfde gehad met een andere Zigbee stick op een Raspberry pi. Geen lamp werd gevonden, na de reset werkte het direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ligt het nu aan mij netwerk of ligt heel Hue eruit? Kom de app niet meer op en mijn lampen doen vanuit Google Home helemaal niks
Werkt inmiddels weer gelukkig :) Top systeem. Al moet ik dit soort geintjes niet vaker hebben. Lampen niet instellen op dat ze de laatste instelling onthouden. Want dan gaan ze zelfs met schakelaar uit/aan niet aan.

[ Voor 46% gewijzigd door Hupske op 03-09-2022 00:54 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:14

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb een probleem met een afstandsbediening en met een bewegingsmelder.

De afstandsbediening heb ik ruim een jaar geleden gekocht. Meteen toen hij nieuw uit de doos kwam, gaf de app aan dat de batterij bijna op is. Hij leek bij de winkel (Praxis) een paar jaar op de plank gelegen te hebben. Maar hij heeft verder het hele jaar prima gewerkt en de app geeft nu nog steeds aan dat de batterij bijna op is. Kan ik deze melding misschien met de hand resetten?

De bewegingsmelder stuurt een lamp alleen in de ochtend, als het nog donker is. Regelmatig zie ik dat de gekoppelde lamp de rest van de dag aan blijft. Dit als ik niet thuis ben en ook als ik wel thuis ben en regelmatig voorbij de bewegingsmelder loop als het licht is. Is hier een oplossing voor?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Hupske schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:38:
Ligt het nu aan mij netwerk of ligt heel Hue eruit? Kom de app niet meer op en mijn lampen doen vanuit Google Home helemaal niks
Werkt inmiddels weer gelukkig :) Top systeem. Al moet ik dit soort geintjes niet vaker hebben. Lampen niet instellen op dat ze de laatste instelling onthouden. Want dan gaan ze zelfs met schakelaar uit/aan niet aan.
Ik dacht dat daarvoor een override zat ingebouwd. Als je de lamp 2x achter elkaar uit en aan zet, zou hij alsnog op de standaard warmwit met volledige helderheid moeten komen. Dit is precies voor dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Hupske schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:38:
[…]
Over Google kan ik niets zeggen maar je Hue zelf werkt gewoon lokaal dus dat ligt aan jouw netwerk en/of telefoon als t niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tomba schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:14:
[...]

Over Google kan ik niets zeggen maar je Hue zelf werkt gewoon lokaal dus dat ligt aan jouw netwerk en/of telefoon als t niet werkt.
Ja, die hue app kwam ik dus ook niet op met de iPhone en iPad.

Bijzondere was wel; paar WiFi lampen die ik heb die deden het gewoon. En mijn volledige netwerk was ook gewoon in orde.
Dus geen idee waar het in zat. Alles resetten veranderde ook niks. Uurtje wachten was uiteindelijk de oplossing :9

Snap er dus eigenlijk niks van.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Hupske schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:03:
[...]

Ja, die hue app kwam ik dus ook niet op met de iPhone en iPad.

Bijzondere was wel; paar WiFi lampen die ik heb die deden het gewoon. En mijn volledige netwerk was ook gewoon in orde.
Dus geen idee waar het in zat. Alles resetten veranderde ook niks. Uurtje wachten was uiteindelijk de oplossing :9

Snap er dus eigenlijk niks van.
Je bedoelt dat de app niet opent? Das wel heel raar dan. Nu moet ik zeggen dat ik de Philips Hue app zelf nooit gebruik (sowieso bedien ik eigenlijk alle lampen met timers, Home Assistant, Hue dimmers en Hue taps ;) ) dus heb verder ook geen ervaring met het al dan niet werken daarvan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 12:36
Sinds kort gebruik ik de “wake up” automation en dit werkt goed.

Het liefst zou ik op het tijdstip van ontwaken ook automatisch een timer willen activeren, zodat na afloop van de timer de lampen gaan knipperen en ik weet dat het echt tijd is om op te staan.

Voor zover ik weet, is dit niet mogelijk met de Hue app. Maar ik wilde het hier ook nog even voorleggen, wellicht dat mijn kennis van de Hue app nog iets tekort schiet.

Edit
Ik vermoed dat ik hiervoor de iConnectHue app kan gebruiken, deze biedt meer mogelijkheden.

[ Voor 10% gewijzigd door Croccifixio op 03-09-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Heeft er iemand een hue led strip of een hue lamp in een sauna gehangen? Ik weet dat het buiten spec is, maar misschien heeft iemand het toch al gedaan en werkt het gewoon?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:44
Croccifixio schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:50:
Sinds kort gebruik ik de “wake up” automation en dit werkt goed.

Het liefst zou ik op het tijdstip van ontwaken ook automatisch een timer willen activeren, zodat na afloop van de timer de lampen gaan knipperen en ik weet dat het echt tijd is om op te staan.

Voor zover ik weet, is dit niet mogelijk met de Hue app. Maar ik wilde het hier ook nog even voorleggen, wellicht dat mijn kennis van de Hue app nog iets tekort schiet.

Edit
Ik vermoed dat ik hiervoor de iConnectHue app kan gebruiken, deze biedt meer mogelijkheden.
Zoiets kan half met de google clock en assistant functie... Als ze daar iets meer werk in gestopt hadden en je de wekker kon koppelen aan wake up van hue strip of lamp zou het perfect wezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Yalopa schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:32:
Heeft er iemand een hue led strip of een hue lamp in een sauna gehangen? Ik weet dat het buiten spec is, maar misschien heeft iemand het toch al gedaan en werkt het gewoon?
het zal vast (tijdelijk) werken, maar in de 90gradenC (of zelfs nog meer) van de sauna zal de electronica het snel begeven.

optie om de lamp buiten de sauna te plaatsen en via een raampje (van glas of iets dergelijks) de sauna in te laten schijnen? dan heb je wel het licht en niet de hitte bij de lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:00
Ah, ik raak een beetje verdwaald in het woud van FOH vs wall switch module vs Zigbee wandzenders

Als ik het goed begrijp dan:

FOH heeft geen batterij nodig, maar EnOcean klikt wel. Geeft veel mogelijkheden.
Wall Switch moet je voor het mooie combineren met een pulsdrukker (maar de 531-41u met neutraalstand past niet in de Jung AS range) en zit je al snel met die flimsy dubbele drukkers. En is alsnog battery powered.

Third Party Zigbee wall switches zijn niet compleet te integreren, maar enkel te koppelen aan lampen, niet aan de bridge? (Als ik de verhalen over Yphix lees).

Zijn er battery powered wall switches - die te integreren zijn in bestaand schakelmateriaal, lieft Jung AS - die "volledig" te integreren zijn in je Hue bridge?

(Alternatief misschien een Smart Button op een blindplaat plakken?)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
S0epkip schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:04:
Ah, ik raak een beetje verdwaald in het woud van FOH vs wall switch module vs Zigbee wandzenders

Als ik het goed begrijp dan:

FOH heeft geen batterij nodig, maar EnOcean klikt wel. Geeft veel mogelijkheden.
Wall Switch moet je voor het mooie combineren met een pulsdrukker (maar de 531-41u met neutraalstand past niet in de Jung AS range) en zit je al snel met die flimsy dubbele drukkers. En is alsnog battery powered.

Third Party Zigbee wall switches zijn niet compleet te integreren, maar enkel te koppelen aan lampen, niet aan de bridge? (Als ik de verhalen over Yphix lees).

Zijn er battery powered wall switches - die te integreren zijn in bestaand schakelmateriaal, lieft Jung AS - die "volledig" te integreren zijn in je Hue bridge?

(Alternatief misschien een Smart Button op een blindplaat plakken?)
FoH klopt. Geen batterij nodig en ook verder geen aansluitingen.

De wall switch module met pulsdrukker werkt ook erg goed. Is deze pulsdrukker (enkel) dan niet beter? Of deze (dubbel)?

Third party Zigbee wandschakelaars kun je meestal eerst koppelen aan de Hue bridge middels Touchlink. De schakelaar komt dan in het Zigbee-netwerk van de Hue Bridge. Daarna kun je hem aan een (groep) lampen koppelen middels touchlink. Dit blijft dan zelfs werken als je Hue bridge uit staat, als het goed is. De schakelaar zie je verder niet in de Hue app voorkomen, dus het lijkt net alsof hij niet gekoppeld is.

Mijn advies: ga voor de pulsdrukker icm de wall switch module. Of de FoH schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
xFeverr schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:46:
[...]

FoH klopt. Geen batterij nodig en ook verder geen aansluitingen.

De wall switch module met pulsdrukker werkt ook erg goed. Is deze pulsdrukker (enkel) dan niet beter? Of deze (dubbel)?

Third party Zigbee wandschakelaars kun je meestal eerst koppelen aan de Hue bridge middels Touchlink. De schakelaar komt dan in het Zigbee-netwerk van de Hue Bridge. Daarna kun je hem aan een (groep) lampen koppelen middels touchlink. Dit blijft dan zelfs werken als je Hue bridge uit staat, als het goed is. De schakelaar zie je verder niet in de Hue app voorkomen, dus het lijkt net alsof hij niet gekoppeld is.

Mijn advies: ga voor de pulsdrukker icm de wall switch module. Of de FoH schakelaars.
Bedankt voor je advies. Ik ga de wall switches maar eens proberen denk ik :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:44
@S0epkip robshop heeft ook nog FoH-compatibel schakelaars met een CR2450 batterij, om de keuze nog wat moeilijker te maken. Die kan je aan de bridge koppelen als gewone FoH schakelaar.
Hij voelt ongeveer als een dimmer-switch qua schakelen.

Deze dus:
https://www.robbshop.nl/r...aadloze-schakelaar-zigbee

[ Voor 15% gewijzigd door jwhoogervorst op 05-09-2022 22:14 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jwhoogervorst schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:11:
@S0epkip robshop heeft ook nog FoH-compatibel schakelaars met een CR2450 batterij, om de keuze nog wat moeilijker te maken. Die kan je aan de bridge koppelen als gewone FoH schakelaar.
Hij voelt ongeveer als een dimmer-switch qua schakelen.

Deze dus:
https://www.robbshop.nl/r...aadloze-schakelaar-zigbee
Ziet er goed uit - enige idee of dit ook in Berker raampjes past? Wat ik wil bereiken is het volgende:

Ik heb diverse wandschakelaars in het huis die met een hotelschakeling op meerdere locaties dezelfde lamp aan/uit schakelen. Hier zitten nu HUE lampen in - dit werkt prima zolang niemand de schakelaar aan of uit heeft gezet (max brightness of helemaal geen werkende hue lamp). Dit gaat meestal mis wanneer de vrouw, oppas en/of een bezoeker oid de knop gebruikt.

Mijn idee is nu om deze schakelaars te vervangen met bovenstaande knoppen (of liever nog met een enkele knop). Hiermee schakelt hij altijd via HUE - en zullen de hue lampen altijd beschikbaar blijven - en de schakelaars zijn gewoon als "domme schakelaars" te gebruiken. Eens?

Alternatief is gewoon de schakelaars vervangen voor blind plaatjes en gaan werken met beweging sensoren van HUE. Voordeel is dat deze dan alleen 's avonds werken, extra comfort toevoegen en lampen ook automatisch weer uit gaan na x tijd.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Het gaat om 10 schakelaars en 5 lampen.. dus niet goedkoop om allemaal te vervangen.

[ Voor 53% gewijzigd door Workaholic op 05-09-2022 22:40 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Kun je een wall switch trouwens ook gebruiken als "Alles Uit" switch (met een scene ofzo)?

Zo niet, moet ik toch FOH gaan gebruiken op tenminste 1 plaats, denk ik...

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Workaholic schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:28:
[...]

Ziet er goed uit - enige idee of dit ook in Berker raampjes past? Wat ik wil bereiken is het volgende:

Ik heb diverse wandschakelaars in het huis die met een hotelschakeling op meerdere locaties dezelfde lamp aan/uit schakelen. Hier zitten nu HUE lampen in - dit werkt prima zolang niemand de schakelaar aan of uit heeft gezet (max brightness of helemaal geen werkende hue lamp). Dit gaat meestal mis wanneer de vrouw, oppas en/of een bezoeker oid de knop gebruikt.

Mijn idee is nu om deze schakelaars te vervangen met bovenstaande knoppen (of liever nog met een enkele knop). Hiermee schakelt hij altijd via HUE - en zullen de hue lampen altijd beschikbaar blijven - en de schakelaars zijn gewoon als "domme schakelaars" te gebruiken. Eens?

Alternatief is gewoon de schakelaars vervangen voor blind plaatjes en gaan werken met beweging sensoren van HUE. Voordeel is dat deze dan alleen 's avonds werken, extra comfort toevoegen en lampen ook automatisch weer uit gaan na x tijd.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Het gaat om 10 schakelaars en 5 lampen.. dus niet goedkoop om allemaal te vervangen.
Die gaan waarschijnlijk niet passen in Berker raampjes en de reviews zijn ook mwoah... Ik zie ook geen mogelijkheid om er één wipper op te zetten ipv 2. Maar goed, het is wel een stuk voordeliger.

Ja, blindplaten kun je ook doen. Maar dat voelt wel gek. Ik heb schakelaars hangen die ik helemaal niet gebruik omdat er toch een bewegingssensor hangt, maar visite etc kan er gewoon op drukken als ze dat willen. En ja, in mijn woonkamer of keuken heb ik geen bewegingssensor. Daar wil je gewoon op die knop drukken als je achter een mug aan wil gaan die op het plafond zit. :+ Want juist dat zijn de momenten waarop je gewoon snel licht wil. En zeker de vrouw in mijn geval.

Wil je een uniforme uitstraling? Want dat gaat gewoon meer geld kosten. Maar wel een belangrijke vraag om een goed antwoord te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
S0epkip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:26:
Kun je een wall switch trouwens ook gebruiken als "Alles Uit" switch (met een scene ofzo)?

Alles uit als in: alle lampen van het huis uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Ja alle lampen in huis uit, bedoel ik.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
S0epkip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:29:
Ja alle lampen in huis uit, bedoel ik.
Niet standaard, maar waarschijnlijk wel via Hue Essentials oid. Hoe zie je dit voor je? Met ingedrukt houden verlies je de mogelijkheid om te dimmen. Scenes gaan ook niet over het gehele huis heen, maar per kamer. Je moet per knop een kamer kiezen.

Maar via Hue Essentials of een andere app verwacht ik wel dat daar mogelijkheden voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
xFeverr schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:32:
[...]

Niet standaard, maar waarschijnlijk wel via Hue Essentials oid. Hoe zie je dit voor je? Met ingedrukt houden verlies je de mogelijkheid om te dimmen. Scenes gaan ook niet over het gehele huis heen, maar per kamer. Je moet per knop een kamer kiezen.

Maar via Hue Essentials of een andere app verwacht ik wel dat daar mogelijkheden voor zijn.
Got it; ik zal voor minimaal 1 locatie voor een FOH schakelaar gaan dan. Volgens mij zou je daar bijvoorbeeld wel kunnen instellen dat rechtsonder ingedrukt houden "Alles in huis uit" is?

(Edit: het idee was om een dubbele pulsdrukker aan te sluiten op een wall switch en dan bijvoorbeeld met links de eettafel-lamp te bedienen en met rechts "het hele huis" uit te kunnen zetten. Of iig de hele benedenverdieping.)

[ Voor 14% gewijzigd door S0epkip op 06-09-2022 12:09 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59
Je kan de wall switch acties koppelen aan een enkele lamp of lampen, een kamer of een zone. Ik kan het zelf even niet testen maar ik kan me voorstellen dat je de rechterknop koppelt aan een zone waar je de hele benedenverdieping in hebt zitten, welke je dan allemaal op uit zet. Ik heb echter zelf maar één schakelaar aan mijn wall switch zitten dus ik weet even niet of je per schakelaar een andere zone of kamer kan selecteren. Ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:30
S0epkip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:08:
[...]

Got it; ik zal voor minimaal 1 locatie voor een FOH schakelaar gaan dan. Volgens mij zou je daar bijvoorbeeld wel kunnen instellen dat rechtsonder ingedrukt houden "Alles in huis uit" is?

(Edit: het idee was om een dubbele pulsdrukker aan te sluiten op een wall switch en dan bijvoorbeeld met links de eettafel-lamp te bedienen en met rechts "het hele huis" uit te kunnen zetten. Of iig de hele benedenverdieping.)
Ik heb dit zelf via een home assistant automation gedaan. De twee rechterknoppen gebruik ik voor scenes in de ruimte waar de knop zich bevindt, maar rechtsonder ingedrukt houden is inderdaad hele huis uit. Je kan in de Hue app maar 1 zone/lampen toekennen voor drukken en ingedrukt houden samen dus dat leek niet mogelijk voor zover ik kon zien.

Wellicht kan het ook met andere Hue apps inderdaad... niet geprobeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door cpt.skydiver op 06-09-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
xFeverr schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:26:
[...]

Die gaan waarschijnlijk niet passen in Berker raampjes en de reviews zijn ook mwoah... Ik zie ook geen mogelijkheid om er één wipper op te zetten ipv 2. Maar goed, het is wel een stuk voordeliger.

Ja, blindplaten kun je ook doen. Maar dat voelt wel gek. Ik heb schakelaars hangen die ik helemaal niet gebruik omdat er toch een bewegingssensor hangt, maar visite etc kan er gewoon op drukken als ze dat willen. En ja, in mijn woonkamer of keuken heb ik geen bewegingssensor. Daar wil je gewoon op die knop drukken als je achter een mug aan wil gaan die op het plafond zit. :+ Want juist dat zijn de momenten waarop je gewoon snel licht wil. En zeker de vrouw in mijn geval.

Wil je een uniforme uitstraling? Want dat gaat gewoon meer geld kosten. Maar wel een belangrijke vraag om een goed antwoord te hebben.
Dan beter deze? https://www.hornbach.nl/s...uks/10453712/artikel.html

Vraag me alleen af of dit goed gaat met meerdere drukschakelaars op de wand die hotel geschakeld zijn (dus vanaf meerdere plekken in huis aan en uit te zetten zijn). Hoe zou de Philipe hue module hier mee om gaan? Weet hij dat er op één locatie de schakelaar is omgezet? Begrijp de werking denk ik nog niet helemaal.

Ik denk dat ik dan toch goedkoper uit ben met een friends of hue schakelaar op de wand (en de normale druk schakelaar te vervangen). Lastig dit :D

edit: zijn er ook betaalbare hue lampen met sensor ingebouwd? Anders moet ik hue lamp + sensor aanschaffen en zit ik ook weer met twee zaken die ik moet ophangen (terwijl je liever een ingebouwde versie wilt hebben)

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 06-09-2022 13:00 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:22

Rzaan

Altijd zoekende

Wij gaan thuis aardig verbouwen.
Ook veel lichtpunten veranderen e.d.

Nu zou ik als oudere-totaal-niet-technische klungel graag mijn verlichting (en eventueel meer zoals gordijnen of zonwering) aan willen sturen met mijn stem.
Dat schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn als ik dacht.
Ik ging er vanuit dat ik elke armatuur/lamp die ik in de winkel koop zou kunnen aansluiten.
Maar ik moet dus vooral de lampjes zelf vervangen.

Nu wil ik echter ook her en der wat armaturen zoals onderstaand.
Maar moet ik dan eerst kijken of ik de lampjes kan vervangen door een slimme lamp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Npf5jybDmnwSgGb2RWe8gsGOnGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kmm3RDkX3TF698Za7c9MDzJH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xdq9ZOoJofWX6U6ZC2a2CisvX3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/deMq1Kg9b5idZuP1Cc8WRlBk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHx8cbQa6ZVCReu_6K0PM_APEak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8RPcUkXxlxJYSt6VO1VCLFWX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wi7w5kVW_paGCPS6rvx3gsELL1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pNebCXd2uVnPR08VRUC8dNqS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Workaholic schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:56:
[...]

Dan beter deze? https://www.hornbach.nl/s...uks/10453712/artikel.html

Vraag me alleen af of dit goed gaat met meerdere drukschakelaars op de wand die hotel geschakeld zijn (dus vanaf meerdere plekken in huis aan en uit te zetten zijn). Hoe zou de Philipe hue module hier mee om gaan? Weet hij dat er op één locatie de schakelaar is omgezet? Begrijp de werking denk ik nog niet helemaal.
Het is de bedoeling dat je schakelaar loskoppelt van je bestaande bedrading en aansluit op de wall switch module. In je hotelschakeling komen je schakelaars dus los van elkaar te staan en hebben een eigen wall switch module nodig. Die sturen apart een signaal dat de knop is ingedrukt naar de Hue-bridge, en die zal dan de juiste actie uitvoeren: licht aan of licht uit.

(Of je moet de bestaande bedrading kunnen gebruiken om één WSM aan te sluiten op twee pulsdrukkers/schakelaars. Maar dat is niet aan te raden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostnl
  • Laatst online: 19:43
Deze lampen lijken allemaal geïntegreerde lichtbron te hebben.

Wat wil je bereiken?
Alleen aan uit
Alleen dimmen

Als de lampen dimbaar zijn zou dit moeten werken.
+ Schakelmateriaal
Blijft wel een risico op flikkeren.
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-400w

(Onderstaand word lastig zonder de lichtbron te veranderen dus lastig)
Kleurtemperatuur wit?
Verschilde kleuren?

Ik zou een lamp met een Hue compatible fitting kopen. E27 e14 gu10 etc
Rzaan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:22:

Nu zou ik als oudere-totaal-niet-technische klungel graag mijn verlichting (en eventueel meer zoals gordijnen of zonwering) aan willen sturen met mijn stem.
Ik ging er vanuit dat ik elke armatuur/lamp die ik in de winkel koop zou kunnen aansluiten.

Maar moet ik dan eerst kijken of ik de lampjes kan vervangen door een slimme lamp?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

joostnl schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:52:
Deze lampen lijken allemaal geïntegreerde lichtbron te hebben.

Wat wil je bereiken?
Alleen aan uit
Alleen dimmen
Het liefst aan/uit EN dimmen, maar begrijp dat dat een probleem is als er geen Hue lamp of soortgelijk in zit.

Het meeste licht in ons huis zal wit zijn.
Tenminste, ik denk niet wat we rood, blauw of groen zullen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:16

V-8

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou een inbouwdimmer of zigbee draaidimmer nemen! Ook een stuk goedkoper dan alle lichtbronnen vervangen. En je hebt direct ook je fysieke bediening!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostnl
Dan zou ik dat linkje bekijken van robbshop
Rzaan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:56:
[...]

Het liefst aan/uit EN dimmen, maar begrijp dat dat een probleem is als er geen Hue lamp of soortgelijk in zit.

Het meeste licht in ons huis zal wit zijn.
Tenminste, ik denk niet wat we rood, blauw of groen zullen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:49
S0epkip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:26:

Bij een Smart switch is dat een standaard optie in de Hue app, ingedrukt houden om alle lampen in huis uit te doen. Ik heb wel eens foto's voorbij zien komen van iemand die en Smart button achter een gewone schakelaar heeft gezet (Voordat de wall switch op de markt was) Waarschijnlijk in dit topic, maar kan ook ergens anders zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

joostnl schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:03:
Dan zou ik dat linkje bekijken van robbshop

[...]
Ah, dan had ik het verkeerd begrepen.
Ik dacht dat ik die met mijn stem alleen zou kunnen laten dimmen.
Maar die kun je dus verbinden met bijvoorbeeld Google Assistent en dan kan ik elke lamp (die al dimbaar is) aan en uit zetten èn dimmen?
Dat zou mooi zijn.

Voor wat minder designlampen zoals bijvoorbeeld een schemerlamp of werklicht op zolder, kan ik dan Hue lampen erin draaien (mits de juiste fitting)?

@V-8 Die fysieke bediening is ook fijn, want ik zie mijn bejaarde moeder al in het donker rondlopen als ze een weekend op de kat moet passen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 06-09-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:36

DukeBox

loves wheat smoothies

(jarig!)
FrankRicard schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:06:
Bij een Smart switch is dat een standaard optie in de Hue app,
Dat kan met ieder type schakelaar (ook FoH), alles in 1 zone (geen scene) en daar een knop met functie aan toewijzen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
DukeBox schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:14:
[...]

Dat kan met ieder type schakelaar (ook FoH), alles in 1 zone (geen scene) en daar een knop met functie aan toewijzen.
Dus als ik beneden alle lampen in 1 zone gooi kan ik deze met een wall switch in één keer uitschakelen? 8)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:36

DukeBox

loves wheat smoothies

(jarig!)
S0epkip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:28:
Dus als ik beneden alle lampen in 1 zone gooi kan ik deze met een wall switch in één keer uitschakelen? 8)
Ja, het enige dat niet kan is een zone via voice (zoals google assistent) aanroepen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostnl
Yes beide zou kunnen, moet je wel een hue hub scoren.

Zelf geen ervaring met deze dimmer, ik zou robbshop contacteren over combinatie Google Home

Hue is veruit uit superieur vind ik.
Rzaan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:08:
[...]

Ah, dan had ik het verkeerd begrepen.
Ik dacht dat ik die met mijn stem alleen zou kunnen laten dimmen.
Maar die kun je dus verbinden met bijvoorbeeld Google Assistent en dan kan ik elke lamp (die al dimbaar is) aan en uit zetten èn dimmen?
Dat zou mooi zijn.

Voor wat minder designlampen zoals bijvoorbeeld een schemerlamp of werklicht op zolder, kan ik dan Hue lampen erin draaien (mits de juiste fitting)?

@V-8 Die fysieke bediening is ook fijn, want ik zie mijn bejaarde moeder al in het donker rondlopen als ze een weekend op de kat moet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:33
S0epkip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:28:
[...]

sterker nog, heb hier laatst ook mee zitten stoeien.
heb nu álle lampen in huis in zone "Binnen" gesleept, die is nu met een druk op de knop uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-basic.html

Toen ik ging verbouwen heb ik deze smart dimmer in de meeste kamers laten installeren. Sluit je aan als een normale dimmer, dus redelijk eenvouding. Je hoeft alleen nog een Zigbee smarthome systeem aan je router aansluiten. Ik heb voor een Philips Hue Hub gekozen, redelijk goedkoop en eenvoudig aan te sluiten. Deze is weer verbonden met Google Assistant/Google Home, waardoor de lichten ook met de stem te bedienen is.

Volgens mij zijn de meeste dimbare lichten wel ondersteund en het voordeel hiermee is dat alle lichten gewoon ook op de ouderwetse manier te bedienen zijn. Niet dat stembediening opeens niet meer doet, omdat iemand aan een lichtknop heeft gezeten ed. :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Laatst online: 11-10 20:59
Workaholic schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:56:
[...]
Begrijp de werking denk ik nog niet helemaal.
Een wall switch is gewoon een afstandsbediening waarvan de muurschakelaar de bediening vormt. De wall switch onthoudt niet de status van de lamp maar vraagt deze op bij de bridge: In de app programmeer je voorwaarde + actie. De meest simpele programmering is: 'als de lamp uit is, zet hem aan'. De Hue app weet dan zelf dat het omgekeerde nodig is: 'als de lamp aan is, zet hem uit'. In apps als Hue Essentials kun redelijk veel voorwaarden en acties koppelen. Daar moet je beide bovenstaande voorwaarden en acties instellen. De meest uitgebreide mogelijkheden heb je met Hue Connect. Daar kun bijvoorbeeld ook nog tijdvakken gebruiken met daarin dan weer een andere actie per tijdvak. Net zoals je in de gewone Hue app kunt doen met een bewegingsmelder.

Als je nu een hotelschakeling hebt dan heb je bij het gebruik van de wall switch achter beide schakelaars in feite twee afstandsbedieningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

joostnl schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:39:
Yes beide zou kunnen, moet je wel een hue hub scoren.

Zelf geen ervaring met deze dimmer, ik zou robbshop contacteren over combinatie Google Home
Ik ga eens naar die shop van Robb toe.
Gelukkig eens een winkel die niet een halve dag reizen van me vandaan zit.
Ze kunnen me vast ook vertellen hoe ik andere dingen kan aansturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 15:45

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toen ik voor het eerst naar slimme lampen en ging kijken zag ik ook door de bomen het bos niet meer. Tot ik het doorhad ;-)

Bekijk het op de volgende manier:

Ik vermijd even de term "lamp" omdat dit vaak voor zowel het armatuur als voor de lichtbron gebruikt wordt.
Armatuur is dus het ding waar een lichtbron in wordt gestopt. De lichtbron is niet altijd te vervangen, wat bij LED vrij vaak voorkomt.

Wil je slimme verlichting dan moet er dus ergens een component zijn dat slim is en dat je draadloos kunt aansturen, bijv via een hub en/of app en/of spraak.

Heb je nu een dom armatuur met domme lichtbronnen (zoals waarschijnlijk in al jouw voorbeeldfoto's) dan kun je deze toch slim maken door alle lichtbronnen in het armatuur te vervangen door slimme exemplaren, of een externe slimme module er op aan te sluiten.

Alle lichtbronnen in het armatuur vervangen kan dus niet altijd en is vaak ook niet wenselijk ivm kosten, en niet nodig omdat niet elk lichtbronnetje apart hoeft te worden bestuurd.

Een voorbeeld van een slimme lichtbron is bijvoorbeeld een Hue White en Color Ambiance E27 lamp/lichtbron

Maak je dus niet het armatuur of lichtbron zelf slim, dan heb je een aparte module nodig. Zo'n module werkt eigenlijk hetzelfde als een schakelaar of dimmer op de muur, met als extra dat deze ook gekoppeld kan worden met een hub/bridge en draadloos kan worden bestuurd.

Zo'n module heb je in verschillende uitvoeringen, namelijk met knop (zoals de EcoDim 07) of volledig inbouw (zoals EcoDim 10). Naast deze dimmers zijn er ook modules die alleen aan/uit schakelen.
Zie ook robbshop voor andere soorten.
Let wel goed op, want niet alle modules werken 100% met Hue.

Daarnaast heb je nog bediening nodig. Die Ecodim 07 heeft er al een knop op zitten, maar veel andere niet. Je kunt dan een draadloze bediening gebruiken, zoals de Hue Dimmer switch

Ook kun je je bestaande schakelaar aanpassen mbv bijvoorbeeld een Hue wandschakelaarmodule.
Let op dat deze niet hetzelfde werkt als de eerder genoemde modules. Belangrijkste verschil is dat de Hue WSM een bestaande schakelaar slim maakt en ALLEEN slimme lampen/lichtbronnen kan schakelen, dus niet een bestaande lamp via 230V kan schakelen. Dit kan bijv de eerder genoemde EcoDim module weer wel.

Je zou dus een domme armatuur/lichtbron slim kunnen maken met een EcoDim 10 of 07 en deze dan besturen met een Hue WSM of Hue Dimmer Switch (of de app). In het geval van de EcoDim 07 heb je dan nog als extra een dimmerknop die je handmatig kunt bedienen (en blijft werken als je Hue uitvalt).
Moet je domme armatuur/lichtbron wel dimmen ondersteunen natuurlijk, anders moet je een aan/uit module gebruiken.

Ook nog belangrijk om te weten: een slimme module, slimme lichtbron, etc kun je niet aansluiten op een traditionele dimmer en beter niet op een traditionele schakelaar die de stroom aan/uit schakelt of dimt. Het slimme component, of dat nu in een lichtbron of module zit, moet ALTIJD stroom hebben. Anders werkt het niet.

Je noemde ook nog een simpel schemerlampje. Daar kun je dus een slimme lichtbron in doen en dan de schakelaar op altijd aan zetten, maar een alternatief is om een slimme stekker te gebruiken en een standaard LED lichtbron. Dan kan ie aan/uit gezet worden (niet dimmen, tenzij je een van de schaarse stekker dimmers hebt gevonden)

Ik raad je aan om goed onderzoek te doen wat wel en niet samenwerkt (met Hue) en goed te kijken wat je nodig hebt.

En wat die gordijnen betreft: Hue heeft daar nog geen ondersteuning voor, maar daar zijn wel andere mogelijkheden voor. Vraag is hoever je wilt gaan in automatiseren. Wil je alleen met je stem de boel besturen, of wil je dat het gewoon altijd automatisch gaat, afhankelijk van tijd, hoeveelheid zon, etc.

Maar simpelste is om te beginnen met verlichting. Hue is kwalitatief goed spul, maar wel prijzig.

Hmm beetje lang verhaal geworden zie ik ;) , maar hopelijk heb je er wat aan...

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@musicpixel
Ik heb er enorm veel aan.
Ik wil goed beslagen ten ijs komen als ik naar Robbshop ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10
musicpixel schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:00:
[...]

Toen ik voor het eerst naar slimme lampen en ging kijken zag ik ook door de bomen het bos niet meer. Tot ik het doorhad ;-)

Bekijk het op de volgende manier:

<lang verhaal>
Uitstekend uitgelegd! Zou zo in de opening/startpost kunnen.

Paar kleine aanvullingen:
Daarnaast heb je nog bediening nodig.
Wat je schrijft over de bediening klopt. Je noemt kort nog bediening in de app, maar dat vind ik persoon niet handig werken. Om het plaatje helemaal volledig te maken: je kunt ook nog bedienen bij bewegingsdetectie van de motion sensor of d.m.v. geprogrammeerde regels (zet die lamp/zone aan om zo laat/bij zonsondergang/als ik thuis kom etc). Theoretisch, als je echt een 'smart' verlichtingssysteem hebt, zou je nooit knoppen/schakelaars hoeven aan te raken en heb je ze dus niet perse nodig. Maar dat is een keuze.
Ook nog belangrijk om te weten: een slimme module, slimme lichtbron, etc kun je niet aansluiten op een traditionele dimmer en beter niet op een traditionele schakelaar die de stroom aan/uit schakelt of dimt. Het slimme component, of dat nu in een lichtbron of module zit, moet ALTIJD stroom hebben. Anders werkt het niet.
Dit klopt in principe wel, echter zelf kies ik er wel voor, om een aantal slimme lichtbronnen juist bewust wel achter een traditionele/domme schakelaar te houden. In principe is die domme schakelaar nooit nodig en staat hij altijd 'aan', en bediening gaat automatisch via regels en/of beweginsmelding, maar mocht er een noodsituatie zijn en het Hue systeem zou niet werken, dan kan je een slimme lichtbron 'dom' schakelen (door twee keer de stroom eraf en erop te gooien, forceer je een Hue lamp naar default /vol vermogen).

Ja, dit is een onwaarschijnlijk scenario en het Hue systeem draait altijd rocksolid, en een Hue bridge functioneert ook zonder internetverbinding waardoor de automatisering gewoon door blijft werken, maar als je alles wegwerkt en de lampen op een romantische dim-stand staan maar door een storing niet te bedienen zijn, terwijl je zelf per direct vol licht nodig hebt om een wond te verbinden of iets dergelijks, dan ben je blij dat je nog een failsafe achter de hand hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Let op dat veel Zigbee-dimmers ook een (blauwe) nuldraad moeten hebben. Toch zeker bij LED werkt dit toch het beste. De dimmer zelf moet namelijk ook stroom houden om verbonden te kunnen blijven met je bridge.

Is je schakelaar in hetzelfde afdekraam als een stopcontact, dan heb je al een blauwe nuldraad tot je beschikking die je kunt doorlussen naar je schakelaar ernaast. Heb je een stand-alone schakelaar, dan zit daar meestal een bruine fase-draad en zwarte schakeldraad. Je mist dan de nuldraad en moet die bij trekken.

Of je moet de module kwijt kunnen in het plafond bij de lamp. Wel goed kijken wat je doet, want het kan best een puzzel zijn en je wilt zeker geen verkeerde aansluitingen hebben.

Dimmers zonder nuldraad zijn er ook, maar die laten de stroom dan nog door de lamp lopen. Met gloeidraadlampen is dat niet zo erg, want die stroom is te weinig om ze te laten gloeien. Maar bij led heb je soms het effect dat het licht héééél zachtjes blijft branden. Soms zo zacht dat je het bijna niet ziet, maar het brandt wel. Dit verschilt van lamp tot lamp overigens hoe ze ermee omgaan.

Ik zou altijd een dimmer met nuldraad doen trouwens als ik de keuze had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:16

V-8

xFeverr schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:02:
Let op dat veel Zigbee-dimmers ook een (blauwe) nuldraad moeten hebben. Toch zeker bij LED werkt dit toch het beste. De dimmer zelf moet namelijk ook stroom houden om verbonden te kunnen blijven met je bridge.

Is je schakelaar in hetzelfde afdekraam als een stopcontact, dan heb je al een blauwe nuldraad tot je beschikking die je kunt doorlussen naar je schakelaar ernaast. Heb je een stand-alone schakelaar, dan zit daar meestal een bruine fase-draad en zwarte schakeldraad. Je mist dan de nuldraad en moet die bij trekken.

Of je moet de module kwijt kunnen in het plafond bij de lamp. Wel goed kijken wat je doet, want het kan best een puzzel zijn en je wilt zeker geen verkeerde aansluitingen hebben.

Dimmers zonder nuldraad zijn er ook, maar die laten de stroom dan nog door de lamp lopen. Met gloeidraadlampen is dat niet zo erg, want die stroom is te weinig om ze te laten gloeien. Maar bij led heb je soms het effect dat het licht héééél zachtjes blijft branden. Soms zo zacht dat je het bijna niet ziet, maar het brandt wel. Dit verschilt van lamp tot lamp overigens hoe ze ermee omgaan.

Ik zou altijd een dimmer met nuldraad doen trouwens als ik de keuze had.
Op zich ben ik het met je eens, gebruik een nuldraad indien mogelijk.

Echter er zijn ook dimmers die zonder nuldraad i.c.m. goede lichtbronnen ook echt een heel mooi dimresultaat laten zien. Ben zelf enthousiast over Ecodim, hierbij zelf nog geen problemen gehad bij gebruik van goede lichtbronnen. Ook met lage wattagez geen probleem (0-200W).

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1 ... 40 ... 86 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic