Rzaan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:22:
Wij gaan thuis aardig verbouwen.
Ook veel lichtpunten veranderen e.d.
Nu zou ik als oudere-totaal-niet-technische klungel graag mijn verlichting (en eventueel meer zoals gordijnen of zonwering) aan willen sturen met mijn stem.
Dat schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn als ik dacht.
Ik ging er vanuit dat ik elke armatuur/lamp die ik in de winkel koop zou kunnen aansluiten.
Maar ik moet dus vooral de lampjes zelf vervangen.
Nu wil ik echter ook her en der wat armaturen zoals onderstaand.
Maar moet ik dan eerst kijken of ik de lampjes kan vervangen door een slimme lamp?
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Toen ik voor het eerst naar slimme lampen en ging kijken zag ik ook door de bomen het bos niet meer. Tot ik het doorhad ;-)
Bekijk het op de volgende manier:
Ik vermijd even de term "lamp" omdat dit vaak voor zowel het armatuur als voor de lichtbron gebruikt wordt.
Armatuur is dus het ding waar een lichtbron in wordt gestopt. De lichtbron is niet altijd te vervangen, wat bij LED vrij vaak voorkomt.
Wil je slimme verlichting dan moet er dus ergens een component zijn dat slim is en dat je draadloos kunt aansturen, bijv via een hub en/of app en/of spraak.
Heb je nu een dom armatuur met domme lichtbronnen (zoals waarschijnlijk in al jouw voorbeeldfoto's) dan kun je deze toch slim maken door alle lichtbronnen in het armatuur te vervangen door slimme exemplaren, of een externe slimme module er op aan te sluiten.
Alle lichtbronnen in het armatuur vervangen kan dus niet altijd en is vaak ook niet wenselijk ivm kosten, en niet nodig omdat niet elk lichtbronnetje apart hoeft te worden bestuurd.
Een voorbeeld van een slimme lichtbron is bijvoorbeeld een
Hue White en Color Ambiance E27 lamp/lichtbron
Maak je dus niet het armatuur of lichtbron zelf slim, dan heb je een aparte module nodig. Zo'n module werkt eigenlijk hetzelfde als een schakelaar of dimmer op de muur, met als extra dat deze ook gekoppeld kan worden met een hub/bridge en draadloos kan worden bestuurd.
Zo'n module heb je in verschillende uitvoeringen, namelijk met knop (zoals de
EcoDim 07) of volledig inbouw (zoals
EcoDim 10). Naast deze dimmers zijn er ook modules die alleen aan/uit schakelen.
Zie ook robbshop voor andere soorten.
Let wel goed op, want niet alle modules werken 100% met Hue.
Daarnaast heb je nog bediening nodig. Die Ecodim 07 heeft er al een knop op zitten, maar veel andere niet. Je kunt dan een draadloze bediening gebruiken, zoals de
Hue Dimmer switch
Ook kun je je bestaande schakelaar aanpassen mbv bijvoorbeeld een
Hue wandschakelaarmodule.
Let op dat deze niet hetzelfde werkt als de eerder genoemde modules. Belangrijkste verschil is dat de Hue WSM een bestaande schakelaar slim maakt en ALLEEN slimme lampen/lichtbronnen kan schakelen, dus niet een bestaande lamp via 230V kan schakelen. Dit kan bijv de eerder genoemde EcoDim module weer wel.
Je zou dus een domme armatuur/lichtbron slim kunnen maken met een EcoDim 10 of 07 en deze dan besturen met een Hue WSM of Hue Dimmer Switch (of de app). In het geval van de EcoDim 07 heb je dan nog als extra een dimmerknop die je handmatig kunt bedienen (en blijft werken als je Hue uitvalt).
Moet je domme armatuur/lichtbron wel dimmen ondersteunen natuurlijk, anders moet je een aan/uit module gebruiken.
Ook nog belangrijk om te weten: een slimme module, slimme lichtbron, etc kun je niet aansluiten op een traditionele dimmer en beter niet op een traditionele schakelaar die de stroom aan/uit schakelt of dimt. Het slimme component, of dat nu in een lichtbron of module zit, moet ALTIJD stroom hebben. Anders werkt het niet.
Je noemde ook nog een simpel schemerlampje. Daar kun je dus een slimme lichtbron in doen en dan de schakelaar op altijd aan zetten, maar een alternatief is om een
slimme stekker te gebruiken en een standaard LED lichtbron. Dan kan ie aan/uit gezet worden (niet dimmen, tenzij je een van de schaarse stekker dimmers hebt gevonden)
Ik raad je aan om goed onderzoek te doen wat wel en niet samenwerkt (met Hue) en goed te kijken wat je nodig hebt.
En wat die gordijnen betreft: Hue heeft daar nog geen ondersteuning voor, maar daar zijn wel andere mogelijkheden voor. Vraag is hoever je wilt gaan in automatiseren. Wil je alleen met je stem de boel besturen, of wil je dat het gewoon altijd automatisch gaat, afhankelijk van tijd, hoeveelheid zon, etc.
Maar simpelste is om te beginnen met verlichting. Hue is kwalitatief goed spul, maar wel prijzig.
Hmm beetje lang verhaal geworden zie ik

, maar hopelijk heb je er wat aan...