Tomba schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:42:
[...]
Is geen beperking van Zigbee maar van de Hue Bridge. Als je bv een TI CC2652 based oplossing gebruikt kun je
meer dan 200 devices kwijt op je netwerk.
Is dus puur een keuze van Signify om een oplossing te gebruiken die deze limiet heeft (overigens is de harde limiet 63 maar ik kan uit ervaring zeggen dat er dan wel eens lampen niet schakelen dus ik raad je af om t te proberen

)
Net als de niet zo handige keuze om geen backups te kunnen maken via de REST API en het niet mogelijk maken om van een V2 naar een V2.1 te gaan

Klopt dat je inderdaad ZigBee toepassingen hebt, waarbij netwerken met 200 of zelfs meer devices mogelijk zijn, maar dan heb het niet meer over een netwerk dat wanneer nodig, 30 unicast berichten per seconde kan verwerken. Sterker nog zo'n groot netwerk zal alleen stabiel werken als je vooral gebruik maakt van het broadcast princiepe, wat je snelheid van vezenden berichten terug brengt naar 3 per seconde!
Nu ben ik het wel met je eens dat 50 en onofficeel 63 lampen (of combinatie lampen en accesoires) aan de lage kant is, met de huidige volwasenheid van de gebruikte software stacks van de verschillende ZigBee chips die Signify door de jaren heen heeft toegepast, denk ik dat limiet best wel eens iets hoger kan zijn, ik gok minstens 75 lampen en meer dan 75 accesoires in 1 ZigBee netwerk, met nog steeds piek snelheden van 30 berichten per seconde! Alleen de huidige bridge kan dit niet aan, vooral omdat deze te weinig geheugen hiervoor heeft, dat is eerder de bottleneck, vermoed ik!?
Wellicht met een toekomste hardware update van een nieuwe, zeg maar, Hue 3.0 Bridge, dat ze dit probleem addreseren en de capaciteit een stuk vergroten?
Updragen van 2.0 naar 2.1 bridge heeft geen zin voor de meeste gebruikers, snap dat het in somige situaties heel handig is, maar ik denk dat Signify de investering niet wil maken voor een kleinere groep gebruikers... Zou wel mooi zijn als het kon, natuurlijk!
[
Voor 6% gewijzigd door
Erik1971 op 04-08-2022 23:44
]