Kasper1985 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:35:
[...]
Ze zijn gereset. Ik heb alles wat ik online kon vinden aan troubleshooting wel geprobeerd. De 2e bridge ligt nu in de woonkamer weg van de eerste (in de meterkast) en heeft tijdens het proberen directe line of sight met de motion sensor.
Ze sturen een nieuwe op voor degene waarover ik gebeld heb. Dat was voor ik erachter kwam dat zelfs degene verse uit de doos het niet doet.
Kan het zijn dat je alleen maar accesoires aan de tweede bridge probeert te koppelen?
Want dat gaat niet echt werken, tenminste meer dan 4-8 accessoires koppelen zal niet lukken zonder extra lampen aan dezelfde bridge te koppelen!
Hue accesoires, dimmers, sensors enzovoorts, zijn ZigBee end devices en deze doen niet actief met netwerk mee, dat wil zeggen ze doen niet mee met mesh, omdat ze batterij gevoed zijn gaan ze zoveel mogelijk slapen omdat anders batterij binnen paar dagen leeg is. De bridge en Hue lampen zijn ZigBee routers, en zoals naam al verklapt doen zij dus wel actief met mesh netwerk mee
Om een ZigBee end device (child) mee te laten doen met netwerk zoekt deze de meeste geschikte router (parent) uit om verbinding te maken met netwerk. Nu kan een parent router maar een beperkt aantal child end devices bij houden, dit omdat geheugen beperkt is en de parent router de ZigBee berichten voor child voor minimaal 5 minuten moet vasthouden. Dit heeft als gevolg dat er afhankelijk van ZigBee chip dat gebruikt wordt er tussen de 4 en 8 childs maximaal kunnen worden verbonden met een parent router.
Dus een Hue bridge met netwerk zonder lampen kan daar door maar beperkt aantal accessoires verbinden, 4 tot 8, ik weet niet wat maximum is voor huidige Hue bridge!
Update: voor de Friends of Hue schakkelaars en Hue tap, wordt gebruik gemaakt van ZigBee GreenPower, dat werkt zonder parent child reletaties, daar wordt de grens bepaald door capaciteit bridge, wat betreft maximaal aantal schakkelaars dat kan worden gekoppeld.
Verder geld natuurlijk dat je wel in bereik moet zijn van 1 of meerdere routers, wil een Hue accesoire worden toegevoegd aan netwerk (en dan bedoel ik routers/lampen die aan de bridge gekoppeld zijn waar je ook je sensor aan wilt koppelen).
Ik maak uit je verhaal op dat je ook Ikea lampen in je netwerk gebruikt, kan zijn dat die nog meer beperkt zijn in aantal childs dat ze kunnen bijhouden, ook de routing kan met Ikea lampen problemen geven, heb er zelf ook een aantal, maar soms geven deze problemen, met door geven berichten van mijn Hue dimmer switch!
[
Voor 18% gewijzigd door
Erik1971 op 27-04-2022 12:16
]