Goed dat je All4Hue gevonden hebt. Dat gebruik ik zelf ook voor wat automatisering.Cumulus79 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:06:
[...]
Het lijkt erop dat ik al een oplossing gevonden heb:
- installeren app 'all4hue'
- bij menu 'timers' kun je fade effecten instellen die elkaar opvolgen na een bepaalde ingestelde tijd. Blijkt heel goed te werken en exact te doen wat ik wil
Maar ik ben er nog niet helemaal uit, want om in te stellen dat je door een zonsopgang gewekt wil worden op een bepaald uur moet je voor elke rule de tijd tussen nu en je wektijd instellen in milliseconden (!) wat heel omslachtig is. Je moet dus ofwel elke avond op exact hetzelfde moment de timer activeren ofwel bijna een kwartier gaan rekenen en instellen om te zorgen dat de zonsopgang net op het moment dat je wil gewekt worden afgaat. Met elke dag het risico dat je ergens een nulletje teveel zet en de zonsopgang + wekfunctie pas uren of dagen later (of eerder) af gaat.
Als daar iemand nog raad mee weet zou het meer dan welkom zijn...
Als ik je post zo lees, wil je eigenlijk gewekt worden door een mooie zonsopkomst routine?
Hiervoor zou ik 2 scenes maken, een start scene met warm gedimd licht en een met het gewenste eindlicht. Deze scene fade bijvoorbeeld 15 minuten in.
Ik zou zelf dan een alarm maken met de naam Wekker ofzo, die een variabele van 0 naar 1 zet bijvoorbeeld. Het voordeel van deze regel is, dat je alleen deze hoeft in te stellen als je de tijd wil veranderen.
Daarop triggert een regel die de eerste scene met warm licht aanzet;
Ook triggert ie een timer die als die timer is afgelopen de 2e scene inschakelt, die er dan 15 minuten over doet om helder te worden.
Klinkt zo wellicht ingewikkeld, maar als je er een stroomschemaatje van maakt op papier, moet t wel lukken, lijkt me :-)
Gadgets FTW!