My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Ik heb hier vier kamers overgezet en bij alle vier was het verwijderen op de ene bridge, overschakelen naar de andere bridge, daar laten zoeken op nieuwe lampen en klaar. Maar ik lees even terug en ik was niet helemaal duidelijk zie ik. Bij lampen is het dus idd verwijderen op de ene bridge en toevoegen op de andere, dat ging bij alle vier de kamers soepel. De sensoren moesten wel handmatig toegevoegd worden aan de nieuwe bridge maar ook dat was zo gebeurd. Anyhoe, sorry voor de verwarring. Hopelijk heb je wel veel plezier van je extra bridgeLuNaTiC schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:28:
[...]
Bedankt! Inmiddels was de bridge hier binnen en heb ik geïnstalleerd.
Paar lampen met sensoren erin gezet maar ik ervaarde niet per se het gebruikersgemak daarin zoals jij omschreef?
Misschien verkeerd begrepen of doe ik het fout, maar ik kan niet iets simpels vinden als het verplaatsen van kamers, lampen en/of accessoires van de een naar de andere bridge.
Uiteindelijk maar een kamer verwijderd en daarna weer toevoegen in de andere bridge. Maar hij kon mn lampen en accessoires niet meteen terugvinden dus mn lampen heb ik maar op serienummer gevonden (irritant, moet ik de lampen er eerst uitdraaien. Een lamp in een trappengat die ik ook eigenlijk wil overzetten omdat deze ook automatisch met een sensor wordt bediend zit zo hoog en goed weggestopt dat ik dat eigenlijk niet op dezelfde manier wil doen).
Sensor moest ik ook via de achterkant weer resetten om hem weer te vinden en toe te voegen.
Maar goed, ik doe denk ik dan toch iets fout?
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Dan zie ik dat de verlengkabels 5m zijn, bestaan er ook langere? Het gaat inhouden, dat we in sommige buizen meerdere kabels aan elkaar stekkeren, en dan door de buis trekken. Is die stekkerverbinding stevig genoeg daarvoor? De grootste afstand van stroompunt naar lamp zal zo'n 18m worden, verwacht ik. Of anders moeten we misschien halverwege nog een stroompunt maken.
Het gaat uiteindelijk waarschijnlijk om ca 15 lampen.
[ Voor 20% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 13-02-2022 20:51 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ik ben vooral aan het wachten op nieuws rondom de bridge 3.0, deze schijnt flink grotere device ondersteuning naar geruchten. En ook uitgebreide thread/matter ondersteuning.LuNaTiC schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:28:
[...]
Bedankt! Inmiddels was de bridge hier binnen en heb ik geïnstalleerd.
Paar lampen met sensoren erin gezet maar ik ervaarde niet per se het gebruikersgemak daarin zoals jij omschreef?
Misschien verkeerd begrepen of doe ik het fout, maar ik kan niet iets simpels vinden als het verplaatsen van kamers, lampen en/of accessoires van de een naar de andere bridge.
Uiteindelijk maar een kamer verwijderd en daarna weer toevoegen in de andere bridge. Maar hij kon mn lampen en accessoires niet meteen terugvinden dus mn lampen heb ik maar op serienummer gevonden (irritant, moet ik de lampen er eerst uitdraaien. Een lamp in een trappengat die ik ook eigenlijk wil overzetten omdat deze ook automatisch met een sensor wordt bediend zit zo hoog en goed weggestopt dat ik dat eigenlijk niet op dezelfde manier wil doen).
Sensor moest ik ook via de achterkant weer resetten om hem weer te vinden en toe te voegen.
Maar goed, ik doe denk ik dan toch iets fout?
Iemand hier toevallig nog wat gelezen over de 3.0?
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Ik heb er nog niets over kunnen vinden.skai21 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:38:
[...]
Ik ben vooral aan het wachten op nieuws rondom de bridge 3.0, deze schijnt flink grotere device ondersteuning naar geruchten. En ook uitgebreide thread/matter ondersteuning.
Iemand hier toevallig nog wat gelezen over de 3.0?
Wel dat de v2 bridge Matter (geen Thread) ondersteuning krijgt.
Het aantal devices uitbreiden kan alleen als die devices ook Thread ondersteunen.
Daar is dus een hele nieuwe generatie lampen, sensoren, enz. voor nodig.
De huidige lampen gaan geen Thread ondersteuning krijgen.
Meer devices op een bridge met alleen zigbee gaat niet lukken omdat juist zigbee de beperkende factor is.
Ik vond het eerst ook niet echt opvallen, maar na het verhogen van de helderheid (na aktiveren van effect) is het beter zichtbaar.funske schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:47:
[...]
Nou, ik heb het geprobeerd met een filament lamp, maar zie er echt amper iets. Misschien wel omdat dit van de eerste lichting filament lampen was!?!?
[ Voor 4% gewijzigd door Robsato op 14-02-2022 09:53 ]
Zoals ik dit lees ga je voor de 24V variant.BeQuietAndDrive schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:42:
Een vraag over Hue outdoor. In ons nieuwe tuinontwerp leggen ze ook de electra aan. Ik overweeg Hue Outdoor. Nu zag ik dat Hue Outdoor een eigen soort kabel kent met stekkers er al aan vast. Passen deze kabels met stekkers door reguliere PVC buizen, of moeten dat iets bredere zijn?
Dan zie ik dat de verlengkabels 5m zijn, bestaan er ook langere? Het gaat inhouden, dat we in sommige buizen meerdere kabels aan elkaar stekkeren, en dan door de buis trekken. Is die stekkerverbinding stevig genoeg daarvoor? De grootste afstand van stroompunt naar lamp zal zo'n 18m worden, verwacht ik. Of anders moeten we misschien halverwege nog een stroompunt maken.
Het gaat uiteindelijk waarschijnlijk om ca 15 lampen.
Je hebt een aantal beperkingen met deze variant nl de grootste losse trafo is 100W en dus max 12 lampen (lampen van 8 watt)..heb je wat zwaardere lampen dan worden het er minder OF je moet meerdere trafo's kopen.
Maximale lengte van alle kabels samen op 1 trafo is max 35 meter en de langste kabel is 5 meter...er zijn geen langere te koop; wel kortere van 2,5 meter; ze kunnen in principe gewoon in de grond zonder buis maar in een buis is veiliger; denk aan eventueel graafwerk e.d.
De kabels gaan niet door een standaard pvc-buis..ikzelf heb 40mm pvcbuis genomen en dat gaat goed met een T-stuk bij de aftakkingen naar een lamp..bij de aftakking naar een lamp zit ook een T-stuk aan de kabel welke NIET door een 40mm buis kan dus een 50mm buis is dan te overwegen.
De stekkerverbindingen zijn sterk genoeg daar ze aan elkaar geschroefd worden en waterdicht zijn en dus wel wat trekkracht kunnen hebben.
Succes met de aanleg van je verlichting
Thread is een onderdeel van Matter. Dus met support voor Matter ben je er al.remmuz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:09:
[...]
Ik heb er nog niets over kunnen vinden.
Wel dat de v2 bridge Matter (geen Thread) ondersteuning krijgt.
Het aantal devices uitbreiden kan alleen als die devices ook Thread ondersteunen.
Daar is dus een hele nieuwe generatie lampen, sensoren, enz. voor nodig.
De huidige lampen gaan geen Thread ondersteuning krijgen.
Meer devices op een bridge met alleen zigbee gaat niet lukken omdat juist zigbee de beperkende factor is.

Thread is een communcatie protocol dat gebruikt wordt binnen Matter. net zoals b.v. Wifi en Bluetooth.La1974 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:28:
[...]
Thread is een onderdeel van Matter. Dus met support voor Matter ben je er al.
[Afbeelding]
Dat de Hue bridge Matter gaat ondersteunen wil niet zeggen dat die ook Thread gaat ondersteunen.
Dat heeft ook weinig zin want de Hue lampen gaan geen thread ondersteunen.
Klopt, maar de bridge wordt de hub tussen de lampen en de thread devices. Ze gaan dus wel met elkaar kunnen communiceren.remmuz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:08:
[...]
Thread is een communcatie protocol dat gebruikt wordt binnen Matter. net zoals b.v. Wifi en Bluetooth.
Dat de Hue bridge Matter gaat ondersteunen wil niet zeggen dat die ook Thread gaat ondersteunen.
Dat heeft ook weinig zin want de Hue lampen gaan geen thread ondersteunen.
Daarom voelt het toevoegen van thread niet veel toe (mocht dat al mogelijk zijn).
NB: Voor bepaalde ruimtes wil je wel een FoH, bijvoorbeeld de woonkamer of een slaapkamer. Maar voor een simpele ruimte als het toilet of de badkamer is verschillende dingen instellen niet echt nodig lijkt me.
Waarom koop je dan niet gewoon wat zwakkere lampjes (non-Hue) en zet je die er in? Ik zie de meerwaarde van de Hue lampen nu niet voor je. Daarnaast ben je dan een slimme lamp aan het gebruiken op een manier waarvoor deze niet is gemaakt. Je loopt dan ook weer tegen problemen aan met updates wellicht.
Dat je de bridge moet selecteren voor ruimte is zo jammer. Dat kan je app technisch toch anders oplossen?DePaul schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:35:
@LuNaTiC Zoals beloofd nog even twee foto's van hoe het er in de app uitziet. Linksboven heb je nu een extra knopje en als je daarop klikt kun je dus zo heen en weer switchen.[Afbeelding]
[Afbeelding]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Jazekers, iConnectHue en HueEssentials kunnen het ook,utbone schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:16:
[...]
Dat je de bridge moet selecteren voor ruimte is zo jammer. Dat kan je app technisch toch anders oplossen?
dus waarom de native app het niet kan? Goede vraag.
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Ik zal me eerst kort voorstellen: 40 jaar, jaren 30 huis in Rhenen, en wil graag wat meer automatiseren.
Te beginnen met de lamp in de gang (begane grond). Die zit op een dubbele schakelaar. De andere helft van die schakelaar is de hotelschakeling van de overloop (eerste verdieping).
Ik wil dus graag alleen de lamp in de gang automatiseren. Daarvoor heb ik een hue filament lamp, een wall switch (duo pack) en een hue motion sensor.
Het probleem ontstaat wanneer ik de draden voor de lamp in de gang aan elkaar verbind met de lasklem: dat gaat goed, maar dan kan ik de lamp op de overloop niet meer bedienen, omdat ik daarmee de hotelschakeling om zeep help.
Iemand tips?
Alvast bedankt!
Ik heb dat opgelost door op de 'overloop' een eigen hue motion sensor te plaatsen.Wfranssen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:19:
Goedemiddag,
Ik zal me eerst kort voorstellen: 40 jaar, jaren 30 huis in Rhenen, en wil graag wat meer automatiseren.
Te beginnen met de lamp in de gang (begane grond). Die zit op een dubbele schakelaar. De andere helft van die schakelaar is de hotelschakeling van de overloop (eerste verdieping).
Ik wil dus graag alleen de lamp in de gang automatiseren. Daarvoor heb ik een hue filament lamp, een wall switch (duo pack) en een hue motion sensor.
Het probleem ontstaat wanneer ik de draden voor de lamp in de gang aan elkaar verbind met de lasklem: dat gaat goed, maar dan kan ik de lamp op de overloop niet meer bedienen, omdat ik daarmee de hotelschakeling om zeep help.
Iemand tips?
Alvast bedankt!
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Goeie inderdaad, ik zit me wellicht iets te veel blind te staren op Hue lampen. Als er een bewegingsmelder wordt geplaatst, is het natuurlijk wel handig. Maar dan moet die lichtknop weg en is er een gat in de muur... En daar de bewegingsmelder plaatsen is weer lelijk... Dank voor de hulp in ieder geval!Archer_VC10 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:12:
Zoals je dit nu omschrijft wil je dus een ouderwetse schakelaar tussen het stroomnet en de Hue lampen laten zitten en het gedrag bij inschakelen instellen om te realiseren dat ze na stroomuitval (schakelaar uit) met 30% aan gaan.
Waarom koop je dan niet gewoon wat zwakkere lampjes (non-Hue) en zet je die er in? Ik zie de meerwaarde van de Hue lampen nu niet voor je. Daarnaast ben je dan een slimme lamp aan het gebruiken op een manier waarvoor deze niet is gemaakt. Je loopt dan ook weer tegen problemen aan met updates wellicht.
Nou ja, je kunt de lichtknop toch ook simpel vervangen door een blindplaat? Heb je en geen gat in de muur en niemand zet onbedoeld je lampen uit. Is simpel klikwerk meestal.MaSw85 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Goeie inderdaad, ik zit me wellicht iets te veel blind te staren op Hue lampen. Als er een bewegingsmelder wordt geplaatst, is het natuurlijk wel handig. Maar dan moet die lichtknop weg en is er een gat in de muur... En daar de bewegingsmelder plaatsen is weer lelijk... Dank voor de hulp in ieder geval!
Je moet alsnog wel je hotelschakelaar voeden. Je hebt nu zeker de bruine van die dubbele schakelaar gehaald en doorverbonden met de zwarte naar die in je gang? Dan moet je nog een stukje bruin draad pakken en die ook in de lasklem stoppen om de schakelaar weer als vanouds te voeden. De rechter schakelaar doet dan niks meer, de linker heeft dan weer de oude hotelschakeling.Wfranssen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:19:
Goedemiddag,
Iemand tips?
Alvast bedankt!
Thanks. Volgens mij klopt je analyse! Hier ga ik snel weer mee aan de slag!CyBeRSPiN schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:00:
[...]
Je moet alsnog wel je hotelschakelaar voeden. Je hebt nu zeker de bruine van die dubbele schakelaar gehaald en doorverbonden met de zwarte naar die in je gang? Dan moet je nog een stukje bruin draad pakken en die ook in de lasklem stoppen om de schakelaar weer als vanouds te voeden. De rechter schakelaar doet dan niks meer, de linker heeft dan weer de oude hotelschakeling.
Ja snap ik, maar dat is ook lelijkDePaul schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:53:
[...]
Nou ja, je kunt de lichtknop toch ook simpel vervangen door een blindplaat? Heb je en geen gat in de muur en niemand zet onbedoeld je lampen uit. Is simpel klikwerk meestal.
Ik heb dit zelf opgelost door een afdekplaatje te kopen van 5 euro die je over de kale bestaande schakelaar plaatst met daarin geplaatst de Hue Smart Button. Werkt prima, geen gat, wel een knop die ook werkt met motion detection en als het nodig is kan je binnen 5 minuten terug naar de oude schakelaar.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07ZXHR1XY
[ Voor 5% gewijzigd door Sunn0))) op 14-02-2022 19:16 ]
Thanks, goed om rekening mee te houden. Ik wist niet eens dat er meerder varianten waren. 220V zou natuurlijk gewoon het handigst zijn, of met een hele zwik trafo's aan de slag. Ik ga er eens verder in duiken.boyhenkie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:09:
[...]
Zoals ik dit lees ga je voor de 24V variant.
Je hebt een aantal beperkingen met deze variant nl de grootste losse trafo is 100W en dus max 12 lampen (lampen van 8 watt)..heb je wat zwaardere lampen dan worden het er minder OF je moet meerdere trafo's kopen.
Maximale lengte van alle kabels samen op 1 trafo is max 35 meter en de langste kabel is 5 meter...er zijn geen langere te koop; wel kortere van 2,5 meter; ze kunnen in principe gewoon in de grond zonder buis maar in een buis is veiliger; denk aan eventueel graafwerk e.d.
De kabels gaan niet door een standaard pvc-buis..ikzelf heb 40mm pvcbuis genomen en dat gaat goed met een T-stuk bij de aftakkingen naar een lamp..bij de aftakking naar een lamp zit ook een T-stuk aan de kabel welke NIET door een 40mm buis kan dus een 50mm buis is dan te overwegen.
De stekkerverbindingen zijn sterk genoeg daar ze aan elkaar geschroefd worden en waterdicht zijn en dus wel wat trekkracht kunnen hebben.
Succes met de aanleg van je verlichting
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Je kunt ook gewoon je schakelaar doorlussen en dan een Hue schakelaar inbouwen in je bestaande raamwerk. Dan heb je het gemak van een bewegingsmelder en kun je ook nog handmatig aan/uit/dimmen/scenes op een enkele of dubbele schakelaar. Hier voor alles gedaan: TOP!MaSw85 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Goeie inderdaad, ik zit me wellicht iets te veel blind te staren op Hue lampen. Als er een bewegingsmelder wordt geplaatst, is het natuurlijk wel handig. Maar dan moet die lichtknop weg en is er een gat in de muur... En daar de bewegingsmelder plaatsen is weer lelijk... Dank voor de hulp in ieder geval!
De 4 schakelaars bedienen 4 groepen lampen in de keuken.
:strip_exif()/f/image/4nDxlYi5mkOD6gfDKla8Ej1z.jpg?f=fotoalbum_large)
| Losing my religion |
Het werkt idd op de eerste Gen hue go, daar werkt het beter als op een filament lamp.remmuz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:55:
[...]
Denk dat het echt alleen met filament lampen werkt.
Je zou in Hue Labs het Candlelight reccipe kunnen proberen. Het is hetzelfde effect maar werkt ook met 'normale' lampen.
Edit - Vind net dit op HueBlog:
The effects only work on lamps of the newer generation, recognisable by the ZigBee+Bluetooth functionality. The only exception is the first generation Hue Go, which can also display the effects. The candle effect also works with a Hue White, for the fireplace effect at least one White Ambiance lamp is required
Die laatste opmerking snap ik niet. Zowel het kaarslicht als openhaard werken ook op mijn Hue Ensis bijvoorbeeld.
Voor de keuken, woonkamer, slaapkamer(s) is dat ook het idee. Voor het toilet is dat inderdaad niet nodig zoals @Archer_VC10 al aangaf. Dat doen we dan met minder felle GU10 spots, zonder Hue. En wellicht alsnog een bewegingsmelder.tzeunis schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:04:
[...]
Je kunt ook gewoon je schakelaar doorlussen en dan een Hue schakelaar inbouwen in je bestaande raamwerk. Dan heb je het gemak van een bewegingsmelder en kun je ook nog handmatig aan/uit/dimmen/scenes op een enkele of dubbele schakelaar. Hier voor alles gedaan: TOP!
De 4 schakelaars bedienen 4 groepen lampen in de keuken.
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door MaSw85 op 15-02-2022 10:24 ]
Ik weet dat deze niet samen werken. Echter wil ik die dimmer doos liever niet uit de muur halen.
Kan ik de dimmer ook aanzetten op max en dan zo laten of worden de spotjes dan alsnog "geknepen" wat ten koste gaat van de levensduur?
Idealiter plaats ik dan een afdekplaat over die dimmer heen zodat niemand ze meer kan dimmen.
(Alleen zet heel af en toe iemand de lampen uit met de dimmer, dan gaan ze niet meer aan natuurlijk)
Daarvoor was toch een oplossing vanuit de Rob shop ofzo? Zigbee dimmer.janne_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:08:
Ik heb die situatie ook, een led dimmer in de muur en HUE G10 spots. Werkt op zich prima, geen problemen mee. Er zit een HUE dimmer naast op het metalen kozijn 'geplakt'.
(Alleen zet heel af en toe iemand de lampen uit met de dimmer, dan gaan ze niet meer aan natuurlijk)
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Als ik zo kijk naar Zigbee dimmers wordt er aangegeven dat ze niet samengaan met Philips Hue spotjes.Kees_frl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:49:
[...]
Daarvoor was toch een oplossing vanuit de Rob shop ofzo? Zigbee dimmer.
Of mis ik iets?
(In mijn geval zat de dimmer er al en heb ik geen zin of noodzaak aan het weghalen er van)
Verder geen problemen ervaren? Ook niet als iemand toch per ongeluk de dimmer draait?janne_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:08:
Ik heb die situatie ook, een led dimmer in de muur en HUE G10 spots. Werkt op zich prima, geen problemen mee. Er zit een HUE dimmer naast op het metalen kozijn 'geplakt'.
Dat is voor als je 'domme' lampen toch via Hue wil kunnen aansturen, samen met een fysieke dimmer.Kees_frl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:49:
[...]
Daarvoor was toch een oplossing vanuit de Rob shop ofzo? Zigbee dimmer.
Het is geen draaidimmer maar een touch dimmer. Was een beetje duur, daarom zit tie mischien ook nog wel.😅DutchRevan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:13:
[...]
Verder geen problemen ervaren? Ook niet als iemand toch per ongeluk de dimmer draait?
Maar geen problemen als iemand hem bediend, maar de druk erop zet de lampen oon in 1 keer uit.
Ik probeer zoveel mogelijk weg te blijven uit "de cloud" en heb mijn hele home automation lokaal draaien.
HomeAssistant + geflashde tasmota devices, wat Zigbee devices en native Hue devices met Hue Bridge.
Het fijne van de Hue bridge vind ik dat de Hue api lokaal werkt via de bridge maar als ik mijn Hue bridge alle connectiviteit naar het WAN blokkeer dan gaat hij op een gegeven moment (na een weekje) traag reageren en zie ik enorm veel connectie pogingen (dns queries) in de logs verschijnen.
Er lijkt dus een bug in de Hue firmware, die er niet goed tegen kan als de Hue langere tijd "zonder internet" staat.
Ik zal hierin waarschijnlijk vrij uniek zijn, want ik kan er niet veel van vinden online maar vraag me toch af of er hier mensen zijn die hem wel succesvol achter een firewall hebben zitten, zonder alsnog poort 53, 123, 80 en 443 open te zetten.
Je zou kunnen overwegen om de Hue bridge via een 4G router naar buiten te laten gaan, in plaats van je normale vaste internetaansluiting. Ik gebruik daarvoor een TP-Link Archer MR200.Defspace schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:32:
Iemand anders zijn Hue Bridge achter een firewall?
Het fijne van de Hue bridge vind ik dat de Hue api lokaal werkt via de bridge maar als ik mijn Hue bridge alle connectiviteit naar het WAN blokkeer dan gaat hij op een gegeven moment (na een weekje) traag reageren en zie ik enorm veel connectie pogingen (dns queries) in de logs verschijnen.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Mijn ouders komen wel eens paar dagen in huis op de kinderen passen, in die situaties mogelijk.janne_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:03:
Waarom zou je een dimmer op philips hue spots willen aansluiten?
Of mis ik iets?
(In mijn geval zat de dimmer er al en heb ik geen zin of noodzaak aan het weghalen er van)
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Of doorverbinden achter de dimmer en weer terugbouwen als soort van dure blindplaat.
Dat is wel een hele dure oplossing.aawe mwan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:32:
[...]
Je zou kunnen overwegen om de Hue bridge via een 4G router naar buiten te laten gaan, in plaats van je normale vaste internetaansluiting. Ik gebruik daarvoor een TP-Link Archer MR200.
En wat voegt dat toe dat met een 'gewone' firewall niet mogelijk is?
Voor de evt geïnteresseerde, hier even op terugkomend.. Er zijn dus kennelijk verschillende handleidingen voor deze zigbee controller; een youtube filmpje van Robbshop, een handleiding op de productpagina bij Robbshop.nl en de, wat minder overzichtelijke, handleiding die wordt meegeleverd.bootycall schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:33:
Goedenavond mensen,
Ik heb in mijn open keuken en woonkamer inmiddels alleen Hue hangen. Nu hoopte ik de diverse zones te kunnen aansturen met een 8-knops zigbee wandcontroller van Robbshop, deze; https://www.robbshop.nl/r...oCRQtqH6yYQQaAq9GEALw_wcB
Het lukt mij echter niet om de controller aan mijn Hue-bridge gekoppeld te krijgen. Zijn er hier mensen die deze wandcontroller werkend hebben en kunnen vertellen hoe dit te fiksen?
Ik heb diverse keren geprobeerd met de handleiding op de site van Robbshop, maar er komt geen moment dat Hue de controller herkent
Grtz Boet.
Toen ik op het punt stond om toch maar een paar FoH dimmers aan te schaffen, eerst nog maar eens rustig gaan zitten om een laatste poging te doen. De meegeleverde handleiding nog maar eens rustig gevolgd. En dat heeft gewerkt!
Nu een prima werkende dimmer aan de wand, die 4 groepen kan aansturen!
De dimmer is idd niet zichtbaar in de Hue app, maar werkt gewoon prima. Enige nadeel is dat je de dimmer per lamp moet koppelen. Er hangen 8 inbouwspots in mn keuken, dus die moesten er 1 voor 1 uit om van t stroom te gaan, waarna ze konden worden gekoppeld. Zo de hele woonkamer bijlangs, en alle drie dimmers (bij elke deur één) werken nu perfect.
Ik heb onlangs een zigbee3.0 LED dimmer 1-10V controller gekoppeld. Uiteindelijk wel gelukt
https://nl.aliexpress.com/item/10000015907761.html
Hier hetzelfde.FriXion schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:51:
Zijn er hier meer mensen die een gradient led strip ondersteboven hebben hangen? Wij hebben ze onder zwevende kastjes hangen maar ze komen elke keer los. Waarmee zou ik ze het beste vast kunnen plakken?
Heb om de 20 a 30 cm een paar cm tesa montagetape geplakt. Nu zit het al weer jaren goed :-)
https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/bouwbenodigdheden/tape-lijm/dubbelzijdig-tape/tesa-montagetape-ultra-strong-5m/5283938
Alternatief is opbouw, zolang het maar subtiel is
Ik heb recent deze ingebouwd:Vendetta_X schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:57:
Ik ben op zoek naar dunne spots (<2cm) die ingebouwd kunnen worden in een wandplank en boven keukenkastjes en kunnen communiceren met hue.
Alternatief is opbouw, zolang het maar subtiel isKeukenleverancier geeft aan dat die er (nog) niet zijn en komt uiteraard met een eigen setje. Zijn er alternatieven?
https://www.ikea.com/nl/n...pot-dimbaar-wit-30435398/
Je kunt ze zowel opbouw als inbouw gebruiken. Inbouwdiepte is iets van 1cm: er steekt dan nog een paar millimeter van het spotje uit.
In de handleiding, pagina 18 en 19 staat het beschreven: https://www.ikea.com/nl/n...aar-wit__AA-2243568-4.pdf
Dat zijn nog eens prijzenSH007 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:35:
[...]
Ik heb recent deze ingebouwd:
https://www.ikea.com/nl/n...pot-dimbaar-wit-30435398/
Je kunt ze zowel opbouw als inbouw gebruiken. Inbouwdiepte is iets van 1cm: er steekt dan nog een paar millimeter van het spotje uit.
In de handleiding, pagina 18 en 19 staat het beschreven: https://www.ikea.com/nl/n...aar-wit__AA-2243568-4.pdf
Hoe dik is de kabel aan zo'n spot? Moet er 2 door een leiding trekken en dan de dimmer e.d. wegwerken achter een kast (voor het monteren onder een wandplank).
De kabel aan de spot is 3,2mm, de stekkertjes die aan de kabel vastzitten zijn net geen 8mm. Dat moet wel door een leiding te trekken zijn (stekkertjes even intapen). Of eventueel stekkertjes afknippen en weer aan solderen. Er zit ca 3,5 meter kabel aan.Vendetta_X schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Dat zijn nog eens prijzen
Hoe dik is de kabel aan zo'n spot? Moet er 2 door een leiding trekken en dan de dimmer e.d. wegwerken achter een kast (voor het monteren onder een wandplank).
Zou 123 wel doorlaten, anders werken je automatiseringen niet meer lekker na ene herstart/spanningsuitval.Defspace schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:32:
Iemand anders zijn Hue Bridge achter een firewall?
Ik probeer zoveel mogelijk weg te blijven uit "de cloud" en heb mijn hele home automation lokaal draaien.
HomeAssistant + geflashde tasmota devices, wat Zigbee devices en native Hue devices met Hue Bridge.
Er lijkt dus een bug in de Hue firmware, die er niet goed tegen kan als de Hue langere tijd "zonder internet" staat.
Ik zal hierin waarschijnlijk vrij uniek zijn, want ik kan er niet veel van vinden online maar vraag me toch af of er hier mensen zijn die hem wel succesvol achter een firewall hebben zitten, zonder alsnog poort 53, 123, 80 en 443 open te zetten.
Ikzelf wil straks m'n Hue bridges in een VLAN zetten maar daar lijken ze ook niet echt gek op te zijn.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Heb mijn Hue bridges al jaren in een IoT Vlan. Werkt prima.Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:50:
[...]
Zou 123 wel doorlaten, anders werken je automatiseringen niet meer lekker na ene herstart/spanningsuitval.
Ikzelf wil straks m'n Hue bridges in een VLAN zetten maar daar lijken ze ook niet echt gek op te zijn.
mDNS of iets aan staan dan? Hier reageert het namelijk niet even snel/altijdLa1974 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Heb mijn Hue bridges al jaren in een IoT Vlan. Werkt prima.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
mDNS staat inderdaad aan.Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:17:
[...]
mDNS of iets aan staan dan? Hier reageert het namelijk niet even snel/altijd
Dank voor je reactie. Ik heb geen native automatiseringen in Hue, alle automatiseringen zitten in HomeAssistant, dus daar ben ik niet zo bang voor. Maar, aangezien 123 weinig kwaad kan heb ik ondertussen, bij wijze van test, zowel 53 als 123 open staan. 80 en 443 kan hij niet bereiken. So far so good, maar het is nog geen weekje.Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:50:
[...]
Zou 123 wel doorlaten, anders werken je automatiseringen niet meer lekker na ene herstart/spanningsuitval.
Bij mij gaan de lampen overdag automatisch uit als er voldoende daglicht is, nu wil mijn vrouw nog wel eens de lampen op fel zetten voor stofzuigen enzo maar dan zet het systeem de lampen direct weer uit omdat er teveel licht is 😅
Ik heb het nu zo gemaakt dat als je de lampen zelf via de dimmerswitch op fel zet de sensor dan de lichten niet meer uitzet, pas als je de lampen weer uit doet of op de normale stand zet via diezelfde dimmerswitch gaat de lichtsensor weer zijn werk doen.
Dit heb ik gedaan met een "Value Sensor", als je op de 2keer op de dimmer drukt voor de scene "Fel" dan zet hij die sensor op waarde 1.
Als conditie in mijn regel om de lampen bij voldoende licht uit te zetten heb ik waarde 0 gezet en zet hij ze op dat moment niet automatisch uit.
Als je op dezelfde dimmer een andere scene of de lampen uit zet dan zet hij die "Value Sensor" weer terug op waarde 0 zodat de lichtsensor zijn werk weer kan doen.
Dit was mijn laatste hindernis in mijn lichtplan
https://www.tesa.com/nl-be/industrie/tesa-4965.htmlFriXion schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:51:
Zijn er hier meer mensen die een gradient led strip ondersteboven hebben hangen? Wij hebben ze onder zwevende kastjes hangen maar ze komen elke keer los. Waarmee zou ik ze het beste vast kunnen plakken?
15€ voor een dunne rol. Werkt perfect, geen schuim/foam
Dit vanmiddag geprobeerd, en met succes! De lamp in de gang gaat nu aan/uit op basis van een druk op de knop en op basis van beweging. De lamp op de overloop doet het nog gewoon zoals voorheen.CyBeRSPiN schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:00:
[...]
Je moet alsnog wel je hotelschakelaar voeden. Je hebt nu zeker de bruine van die dubbele schakelaar gehaald en doorverbonden met de zwarte naar die in je gang? Dan moet je nog een stukje bruin draad pakken en die ook in de lasklem stoppen om de schakelaar weer als vanouds te voeden. De rechter schakelaar doet dan niks meer, de linker heeft dan weer de oude hotelschakeling.
Dank voor de hulp!
Volgende vraag is dan meteen... leuk dat dit met wall switches lukt, maar zijn er ook dimmers geschikt voor zowel Hue als schoonouders die graag nog lampen aanzetten met een druk/draai op/aan de knop? Ik zie de bomen niet meer door het zigbee-bos...
Nee er zijn zover ik weet geen draaidimmers met Zigbee / Hue support, maar het aanbod wordt wel steeds groter, dus misschien zit ik er naast..
Zoiets bedoel je? https://www.robbshop.nl/ecodim-basic-draaidimmer-zigbeeCyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:26:
@Wfranssen mooi!
Nee er zijn zover ik weet geen draaidimmers met Zigbee / Hue support, maar het aanbod wordt wel steeds groter, dus misschien zit ik er naast..
http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die
Misschien? Ziet er uit als een reguliere dimmer. Met Hue aan te sturen, maar kan ie ook gebruikt worden om een Hue lamp via de draaiknop te dimmen? Een Hue lamp zelf is niet rechtstreeks dimbaar door deze dimmer namelijk.
Wel als je met een domoticasysteem zelf de link legt tussen dimmerstand en de Hue lamp, maar betwijfel of dit met enkel de Hue bridge te realiseren is.
[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-02-2022 19:58 ]
Dus als ik het goed begrijp kan ik deze dimmer koppelen aan de hue bridge? En daarmee heb ik geen hue lamp meer nodig?CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:53:
[...]
Misschien? Ziet er uit als een reguliere dimmer. Met Hue aan te sturen, maar kan ie ook gebruikt worden om een Hue lamp via de draaiknop te dimmen? Een Hue lamp zelf is niet rechtstreeks dimbaar door deze dimmer namelijk.
Wel als je met een domoticasysteem zelf de link legt tussen dimmerstand en de Hue lamp, maar betwijfel of dit met enkel de Hue bridge te realiseren is.
Mijn huidige dimmers hebben zo’n lichtgevende rand als ze uit zijn. Kan dat met deze dimmer ook?
Dat begrijp ik er uit, geen lichtgevende rand (zit sowieso geen afdekmateriaal bij, maar die worden daar ook verkocht).Wfranssen schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:09:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kan ik deze dimmer koppelen aan de hue bridge? En daarmee heb ik geen hue lamp meer nodig?
Mijn huidige dimmers hebben zo’n lichtgevende rand als ze uit zijn. Kan dat met deze dimmer ook?
Dit is ook nog een optie: https://www.innr.com/nl/product/smart-puck-light-3-pack/Vendetta_X schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:57:
Ik ben op zoek naar dunne spots (<2cm) die ingebouwd kunnen worden in een wandplank en boven keukenkastjes en kunnen communiceren met hue.
Alternatief is opbouw, zolang het maar subtiel isKeukenleverancier geeft aan dat die er (nog) niet zijn en komt uiteraard met een eigen setje. Zijn er alternatieven?
Moet het perse een draaiknop zijn? Anders kun je ook met de Hue Wall Switch module in combinatie met pulsdrukkers aan de slag. Ziet er uit als een normale schakelaar, maar de knop keert altijd terug in de beginpositie. Je kunt hierbij de knop ingedrukt houden om te dimmen.Wfranssen schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:43:
[...]
Volgende vraag is dan meteen... leuk dat dit met wall switches lukt, maar zijn er ook dimmers geschikt voor zowel Hue als schoonouders die graag nog lampen aanzetten met een druk/draai op/aan de knop? Ik zie de bomen niet meer door het zigbee-bos...
Geen draaiknop, wel dim-mogelijkheid. Vandaar de vraag: moet het perse een draaiknop zijn,?
Ik heb soms problemen dat de strip niet aan gaat of uit gaat of gedimd aan gaat ?
Is hier een oplossing voor
Ik heb die ecodim dimmer ook gemonteerd. Werkt perfect met "domme" lampen en bedienbaar via hue app.Wfranssen schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:09:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kan ik deze dimmer koppelen aan de hue bridge? En daarmee heb ik geen hue lamp meer nodig?
Ik heb er twee in gebruik (RGBW). in de afgelopen drie jaar altijd probleemloos gewerkt.MarioMark1541 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:16:
Zijn er hier ook mensen met een gledopto controller voor ledstrips
Ik heb soms problemen dat de strip niet aan gaat of uit gaat of gedimd aan gaat ?
De Dresden controller die ik daarvoor had bleek niet erg betrouwbaar.
Welke type heb jij (serie nummer )remmuz schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:26:
[...]
Ik heb er twee in gebruik (RGBW). in de afgelopen drie jaar altijd probleemloos gewerkt.
De Dresden controller die ik daarvoor had bleek niet erg betrouwbaar.
Dit is met periodes. Soms doet ie het een dag niet. Soms 20 keer op 5 minuten.
De lamp valt gewoon uit voor 1/10 van een seconde tot soms wel 5 seconden. Als het langer is, herstart hij op zijn standaard wit instelling.
Wat heb ik al gedaan. Twee lampen geswitched om zeker uit te sluiten dat het de lampvoet niet is.
Iets wat ik kan doen? Of raden jullie gewoon aan een retourtje te regelen met de webshop. Lamp is nog binnen garantie.
Ik zou meteen iets met de webshop regelen!! Want normaal is dit zeker niet!Joindry schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:20:
Ik heb sinds enkele weken een Hue E27 (white ambiance) die beginnen knipperen is.
Iets wat ik kan doen? Of raden jullie gewoon aan een retourtje te regelen met de webshop. Lamp is nog binnen garantie.
Have Fun Funske
Absoluut, dit is foute boel, ik zou hem ook direct onder garantie aanmelden. Betekent meestal einde oefeningfunske schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:06:
[...]
Ik zou meteen iets met de webshop regelen!! Want normaal is dit zeker niet!
voor de lamp
Heb hier twee verschillende. De ene reageert elke paar dagen niet meer waarna ik er de stroom af moet halen om em weer werkend te krijgen. De andere heeft wel altijd prima gewerkt.MarioMark1541 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:16:
Ik had al gelezen op fora dat de INNR lampen geen egale kleur geven als ze op een muur gericht staan. De philips lampen wel. Dus ik neig nu idd naar de philips Hue lampen. FF aanbiedingen afwachten dan maar en tjsa een 'gratis' extra bridge kan ik nog wel gebruiken. Maar omdat ik er 6 nodig heb kom ik met nog een extra bridge te kijken. Maar goed die kan ik ook op mp rammelen. Aanbiedingen dan maar even een maandje afwachten (met of zonder extra bridges)Rallye schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:27:
Ik zou even een aanbieding afwachten. Ik heb laatst drie GU10 Colors met een dimmer en een Bridge voor 119 euro gehaald. Bridge verkocht aan een vriend van mij.
Ik heb de volgende gevonden: https://tweakers.net/pric...;1615246;1740230;1457108/
Klopt het dat ik alleen bij de https://www.philips-hue.c...-gloeidraad/8719514301542 en https://www.philips-hue.c...-gloeidraad/8719514301481 globes zowel helderheid als kleurtemperatuur kan aanpassen?
Dank alvast!
scintillating
Voor zover ik kan vinden worden ze niet los verkocht. Heb momenteel een stuk van 66cm over wat ik goed kan gebruiken.
Serienummer weet ik helaas niet. En ze zitten op een moeilijk bereikbare plek achter de keukenkastjes.
Typenummer op de bestelbon is GL-C-007 RGBW
Ja.Tc99m schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:35:
Klopt het dat ik alleen bij de g125 & g93 e27 globes zowel helderheid als kleurtemperatuur kan aanpassen?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik heb er meerdere.MarioMark1541 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:16:
Over het algemeen geen problemen mee.
Ik had er vorig jaar wel eentje die na 1 a 2 dagen niet meer reageerde. Moest dan de stroom eraf halen en dan deed deze het weer prima voor 1 a 2 dagen.
Ik kwam er pas vrij laat achter dat deze niet goed was, doordat deze ruim een jaar in de la had gelegen te wachten op een projectje.
Ik had deze bij Aliexpress gekocht, bij de shop van gledopto.
Daar een berichtje naar toe gestuurd en kreeg na wat doorsturen van filmpje van probleem gratis een nieuwe. Ze hanteren 2 jaar garantie.
Het ging in dit geval om een GL-C-008 met firmware versie 3.0.0
Nope, verkopen ze niet los. Je zou misschien een Gledopto RGB-CCT-controller kunnen kopen (5-in-1 mini voor 20 euro bij Robbshop is een aanrader), die gebruik ik zelf met een niet-Hue RGB-CCT led-strip en wordt netjes herkend in de Hue-app; enige is dat ik niet weet of het werkt en of de aansturing van de kleuren dan ook net zo is als bij de originele controller, namelijk dat de CCT-ledjes ook aangaan om je RGB-kleuren mooier/feller te maken.Oesie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:03:
Weten jullie of je ergens een een powersupply/stroomvoorziening en controller apart kan kopen voor een Hue Lightstrip (v4)?
Voor zover ik kan vinden worden ze niet los verkocht. Heb momenteel een stuk van 66cm over wat ik goed kan gebruiken.
De controller zelf is in ieder geval wel fijn voor mijn DIY Hue Ensis. Moet nog een keer een fotootje plaatsen hier denk ik als ik hem helemaal af heb

Bambu Lab P1S Combo
Ik heb de glc 007barber schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:40:
[...]
Ik heb er meerdere.
Over het algemeen geen problemen mee.
Ik had er vorig jaar wel eentje die na 1 a 2 dagen niet meer reageerde. Moest dan de stroom eraf halen en dan deed deze het weer prima voor 1 a 2 dagen.
Ik kwam er pas vrij laat achter dat deze niet goed was, doordat deze ruim een jaar in de la had gelegen te wachten op een projectje.
Ik had deze bij Aliexpress gekocht, bij de shop van gledopto.
Daar een berichtje naar toe gestuurd en kreeg na wat doorsturen van filmpje van probleem gratis een nieuwe. Ze hanteren 2 jaar garantie.
Het ging in dit geval om een GL-C-008 met firmware versie 3.0.0
@MacorgaZ Welke powersupply gebruik jij erbij? Die wordt niet meegeleverd met de controller toch? Ik loop namelijk tegen hetzelfde aan, heb ook een stuk strip over, en weggooien is eeuwig zonde.MacorgaZ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:21:
[...]
Nope, verkopen ze niet los. Je zou misschien een Gledopto RGB-CCT-controller kunnen kopen (5-in-1 mini voor 20 euro bij Robbshop is een aanrader), die gebruik ik zelf met een niet-Hue RGB-CCT led-strip en wordt netjes herkend in de Hue-app; enige is dat ik niet weet of het werkt en of de aansturing van de kleuren dan ook net zo is als bij de originele controller, namelijk dat de CCT-ledjes ook aangaan om je RGB-kleuren mooier/feller te maken.
De controller zelf is in ieder geval wel fijn voor mijn DIY Hue Ensis. Moet nog een keer een fotootje plaatsen hier denk ik als ik hem helemaal af heberg goed gelukt voor zo'n 70 euro i.p.v. de 330 euro voor de echte
De standaard zonsopgang en zonsondergang die je met Hue Labs kan instellen voldoen niet aan mijn behoefte daar het licht eigenlijk al een te hoge helderheid en kleurtemperatuur heeft als de 'zonsopgang' begint en bij de zonsondergang is er zelfs niet eens een fade naar warmere kleuren naar het einde toe.
Ontzettend veel dank voor degenen die hier raad mee weten, ben ook bereid om er iets voor te betalen als er een aparte app of dienst voor nodig is om zoiets te kunnen
Wij krijgen binnenkort een cortensstaal plantenbak van 300x50x50 waar wij bamboe (fargesia campbell) willen doen dat rechtgroeiend is. Ik zou dit graag wat meer willen belichten, alleen ik twijfel een beetje wat de beste optie is. Zouden 3 lilly's hiervoor geschikt zijn of is het beter om bijvoorbeeld 2x de Amarant te doen, of wellicht een ledstrip? Het is dan wel de bedoeling dat het in de plantenbak komt en niet ervoor.
Klopt, PSU en controller zijn apart. Ik had deze MeanWell 24V omdat mijn LED-strip ook 24V was, anders moet je de 12V hebben.DePaul schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:19:
[...]
@MacorgaZ Welke powersupply gebruik jij erbij? Die wordt niet meegeleverd met de controller toch? Ik loop namelijk tegen hetzelfde aan, heb ook een stuk strip over, en weggooien is eeuwig zonde.
https://www.amazon.nl/-/e...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik heb zelf nu ook 1 volle meter Hue Lightstrip V4 afgeknipt liggen, moet het eigenlijk nog proberen met zo'n $10 Zigbee RGB-CCT controller van AliExpress die ik heb liggen maar ik heb zoveel LED-projectjes nu
Ik ben trouwens echt blind/lui geweest en had de post boven mij over Gledopto-controllers helemaal niet gezien
Die van mij werkt dus al een paar weken helemaal goed, 1x zag ik in Home-Assistant dat de verbinding soms leek weg te vallen maar nu niet meer. Geen problemen met dimming, etc. Dat klik-systeem met kabels ipv kroonsteentjes schroeven is wel maximaal kut in de 5-in-1 controller.
Bambu Lab P1S Combo
Even iets verifiëren: Eind mei gaan wij de badkamer verbouwen en daar wil ik dan gelijk Hue lampen in hebben, net als meerdere hier.
De bedoeling is dat er een koof komt met een lightstrip rondom. Voor zover ik heb kunnen vinden, kan ik daar de normale lightstrip voor gebruiken (wat handig is, want die is ook in te korten).
Nu is mijn vraag of iemand ook een profiel om zijn lightstrip heeft gedaan, om zo het licht wat meer diffuus te maken? Ik vind meerdere van die profielen, maar zou graag wat ervaringen horen van mensen die dat eventueel ook hebben.
Tevens: die "koppelstukje" voor de lightstrips, waar kan je die kopen? Of krijg je die bijgeleverd? Ik zal meerdere (verknipte) strips nodig hebben, maar kan nergens van die koppelstukjes vinden.
De uitbreiding lijkt 1 koppelstuk te hebben (wat handig is om hoekjes om te kunnen), maar zal er wel meer van nodig hebben.
Voor wat ik begreep kun je stukjes niet los knippen en weer vast maken met beschikbare accessoires. Wat je los knipt is dus niet zomaar weer te koppelen met de rest van de strip.Ben.Hahlen schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:10:
Tevens: die "koppelstukje" voor de lightstrips, waar kan je die kopen? Of krijg je die bijgeleverd? Ik zal meerdere (verknipte) strips nodig hebben, maar kan nergens van die koppelstukjes vinden.
De uitbreiding lijkt 1 koppelstuk te hebben (wat handig is om hoekjes om te kunnen), maar zal er wel meer van nodig hebben.
Misschien kijken naar een Gledopto controller en daar een ledstrip naar keuze aan hangen.
[ Voor 6% gewijzigd door watercoolertje op 22-02-2022 17:08 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Er zijn idd geen officiële koppel stukken te koop. Wel zou je een nieuwe strip kunnen solderen.watercoolertje schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:05:
[...]
Voor wat ik begreep kun je stukjes niet los knippen en weer vast maken met beschikbare accessoires. Wat je los knipt is dus niet zomaar weer te koppelen met de rest van de strip.
Misschien kijken naar een Gledopto controller en daar een ledstrip naar keuze aan hangen.
Probleem is alleen de voltage. Hoe langer je strip wordt hoe minder fel de lampjes aan het einde branden.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Wij hebben in onze nieuwe badkamer gekozen voor de Outdoor strip met 6 ambiance spot. Zit een diffuser omheen, waterdicht en ik wilde geen koof waardoor we teveel hoogte verloren en waar stof achter kan verzamelen.Ben.Hahlen schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:10:
Even iets verifiëren: Eind mei gaan wij de badkamer verbouwen en daar wil ik dan gelijk Hue lampen in hebben, net als meerdere hier.
De bedoeling is dat er een koof komt met een lightstrip rondom. Voor zover ik heb kunnen vinden, kan ik daar de normale lightstrip voor gebruiken (wat handig is, want die is ook in te korten).
Nu is mijn vraag of iemand ook een profiel om zijn lightstrip heeft gedaan, om zo het licht wat meer diffuus te maken? Ik vind meerdere van die profielen, maar zou graag wat ervaringen horen van mensen die dat eventueel ook hebben.
Outdoorstrip van 2m in een badkamer van 2x2.4m
Zo ziet het er bij ons nu uit:
:strip_exif()/f/image/uSVNakMrwV5ZXjDW0crMQxmY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dat is mogelijk, maar wat heb je zelf al gevonden en waar loop je tegenaan?Cumulus79 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:49:
Weten jullie of er bij Hue een manier is om te programmeren dat je Hue lampen op een bepaald tijdstip aangaan, vervolgens na een zelf gekozen aantal minuten faden naar een zelfgekozen kleur en helderheid en dan na een zelf gekozen aantal minuten naar een andere kleur en helderheid?
De standaard zonsopgang en zonsondergang die je met Hue Labs kan instellen voldoen niet aan mijn behoefte daar het licht eigenlijk al een te hoge helderheid en kleurtemperatuur heeft als de 'zonsopgang' begint en bij de zonsondergang is er zelfs niet eens een fade naar warmere kleuren naar het einde toe.
Ontzettend veel dank voor degenen die hier raad mee weten, ben ook bereid om er iets voor te betalen als er een aparte app of dienst voor nodig is om zoiets te kunnen
Gadgets FTW!
Dat dacht ik ook, maar dat lijkt verandert te zijn: Linkjewatercoolertje schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:05:
[...]
Voor wat ik begreep kun je stukjes niet los knippen en weer vast maken met beschikbare accessoires. Wat je los knipt is dus niet zomaar weer te koppelen met de rest van de strip.
Ik ben niet per se afhankelijk van Hue (maar leek mij het makkelijkste), want heb een losse Zigbee controller.
Zal naar de Gledopto kijken!
Klopt, maar "ze" supporten tot 10m en daar ga ik niet overheen, dus dat lijkt mij dan geen probleem.To_Tall schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:57:
[...]
Er zijn idd geen officiële koppel stukken te koop. Wel zou je een nieuwe strip kunnen solderen.
Probleem is alleen de voltage. Hoe langer je strip wordt hoe minder fel de lampjes aan het einde branden.
Zoals hierboven staat worden er "hoek" profielen meegeleverd met de verlengstukken en een "koppelstukje" bij een standaard lightstrip.
Hmmm... misschien Signify ook maar eens een mail sturen of zij die koppelstukkjes ook los aanbieden...Beekforel schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:11:
Hier bieden ze wel koppelstukjes aan https://litcessory.com/compatibility/philips-hue/
Ziet er goed uit!Helox-in-a-box schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:12:
[...]
Wij hebben in onze nieuwe badkamer gekozen voor de Outdoor strip met 6 ambiance spot. Zit een diffuser omheen, waterdicht en ik wilde geen koof waardoor we teveel hoogte verloren en waar stof achter kan verzamelen.
Outdoorstrip van 2m in een badkamer van 2x2.4m
Zo ziet het er bij ons nu uit:
[Afbeelding]
Het is bij ons de bedoeling dat ie de hele badkamer rondloopt.
Welke diffuser heb jij, als ik vragen mag?
De Outdoor strips worden geleverd met een waterdichte diffuser.Ben.Hahlen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Ziet er goed uit!
Het is bij ons de bedoeling dat ie de hele badkamer rondloopt.
Welke diffuser heb jij, als ik vragen mag?
Als ik in de HUE app op toevoegen druk wordt de lamp niet gevonden.
Voeg ik toe op serienummer en ga dan opnieuw zoeken dan knippert de lamp wel, maar dan kan ik deze toch niet toevoegen.
Hoe krijg ik deze lamp toch gekoppeld?
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
1 lamp van mij had dit ook ooit meen ik, die zat via bluetooth gekoppeld. reset de lamp eens, en probeer het nog eens?CeesKees schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:30:
Ik zit met een lamp die ik maar niet kan koppelen;
Als ik in de HUE app op toevoegen druk wordt de lamp niet gevonden.
Voeg ik toe op serienummer en ga dan opnieuw zoeken dan knippert de lamp wel, maar dan kan ik deze toch niet toevoegen.
Hoe krijg ik deze lamp toch gekoppeld?
Ah, got it! Dank!Helox-in-a-box schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:26:
[...]
De Outdoor strips worden geleverd met een waterdichte diffuser.
Dan maar weer verder op zoek naar een "goot".
Dat lijkt me stap 1 inderdaad, eerst even de lamp resetten. Doet meestal wonderenravenstein schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:46:
[...]
1 lamp van mij had dit ook ooit meen ik, die zat via bluetooth gekoppeld. reset de lamp eens, en probeer het nog eens?
Het lijkt erop dat ik al een oplossing gevonden heb:Ursamajor schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:04:
[...]
Ja dat is mogelijk, maar wat heb je zelf al gevonden en waar loop je tegenaan?
- installeren app 'all4hue'
- bij menu 'timers' kun je fade effecten instellen die elkaar opvolgen na een bepaalde ingestelde tijd. Blijkt heel goed te werken en exact te doen wat ik wil
Maar ik ben er nog niet helemaal uit, want om in te stellen dat je door een zonsopgang gewekt wil worden op een bepaald uur moet je voor elke rule de tijd tussen nu en je wektijd instellen in milliseconden (!) wat heel omslachtig is. Je moet dus ofwel elke avond op exact hetzelfde moment de timer activeren ofwel bijna een kwartier gaan rekenen en instellen om te zorgen dat de zonsopgang net op het moment dat je wil gewekt worden afgaat. Met elke dag het risico dat je ergens een nulletje teveel zet en de zonsopgang + wekfunctie pas uren of dagen later (of eerder) af gaat.
Als daar iemand nog raad mee weet zou het meer dan welkom zijn...
Ik had een Gledopto GL-C-008.MarioMark1541 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:16:
Helaas ook de nodige problemen hiermee. Het ding was gemiddeld eens per week "Unreachable" volgens de Hue app, waarna het een powercycle nodig had. Wanneer het stond ingesteld op een wit-tint, dacht de Hue app dat er een RGB-kleur was ingesteld. Zo af en toe schakelde het licht direct na inschakelen weer uit, terwijl het volgens de app nog aan stond. Transities waren niet echt vloeiend.
Ik heb deze vervangen door een Gledopto GL-C-008-P (dus de "PRO" variant) en dat werkt tot nu toe eigenlijk prima. Nog geen problemen mee ervaren.
Let wel op dat de maximale stroom hiervan lager is (max 5A totaal tegen max 15A voor de niet "PRO"). Dat moet natuurlijk wel bij de strip passen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic