[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:02
FriXion schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Misschien een vreemde vraag maar waarom zou je voor een dure Hue oplossing kiezen als het smart deel niet gebruikt gaat worden? Of heb ik het niet goed begrepen en wordt er wél gebruik gemaakt van het slimme deel?
Het echt slimme deel zal niet echt gebruikt worden. Maar het is een kwalitatief mooie lichtstrip met goed licht en simpele bediening.

Bij de mediamarkt besteld voor 56 euro. Ga ik er eerst thuis mee spelen want ik de toekomst wil ik zelf ook nog wel ergens zo'n strip.

Het enige "slimme" zal het dimmen zijn, en enkele kleurtjes die ik hopelijk in de dimmer switch kan programmeren.

Ik hoop dat dat via de app kan en geen bridge nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

weten jullie of er een philips hue compatible smart-lamp beschikbaar is voor een PL-lamp fitting? Of gaat dat hem niet worden kan ik beter de fitting vervangen?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier sinds gisteren een Outdoor motion sensor, maar die triggert elke paar minuten op iets wat ik niet zie bewegen. Gevoeligheid in de app al op z'n laagst gezet, zijn er nog meer dingen die je kan tunen op dat gebied?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:24
Alwéér een update voor de bridge:
January 24, 2022
Software version: 1949203030

Improved performance and reliability of the system

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik weet dat ik niet echt in het juiste topic zit, maar ik weet niet goed in welk topic ik deze vraag kan stellen en om hier een eigen topic voor aan te maken vond ik ook wat overdreven.
Ik ben aan het kijken naar Nanoleaf Elements:
https://www.bol.com/nl/nl...kit-7pk/9300000040120137/

Ik heb echter een spachtelputz muur met behoorlijk grove structuur, heeft er iemand ervaring mee of ik dit dan alsnog netjes kan bevestigen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:04
miicker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:16:
Ik weet dat ik niet echt in het juiste topic zit, maar ik weet niet goed in welk topic ik deze vraag kan stellen en om hier een eigen topic voor aan te maken vond ik ook wat overdreven.

Ik heb echter een spachtelputz muur met behoorlijk grove structuur, heeft er iemand ervaring mee of ik dit dan alsnog netjes kan bevestigen?
Ik heb ook naar die nanoleafs gekeken en idd ook een spachtelputz muur. Uiteindelijk niet gedaan ivm dat ik t toch erg duur vind. Maar ik zou kijken naar iets van goede dubbelzijdige tape of van die 3M klittenband tape. Geen idee alleen wat er gebeurt als je dat weer wil weghalen. Als dat toch niet van belang is kan je natuurlijk ook iets van montagekit gebruiken.

Een oom van mij had met die 3M klittenband tape een luxaflex opgehangen, weliswaar niet op spachtelputz maar dat spul kan verbazingwekkend veel hebben. En die nanoleafs wegen volgens mij geen drol dus zelfs als het niet extreem goed plakt op spachtelputz zal het er vast niet vanaf vallen

[ Voor 13% gewijzigd door bolleh op 31-01-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16

Ik zou er niet aan beginnen eigenlijk, tenminste als je het wil plakken. We hebben hier eerst een set in de slaapkamer op de behangen muur geplakt met de Nanoleaf meegeleverde stickerpads. Dat leek perfect te gaan en na afloop hadden we een Wow effect. Toen hetzelfde geprobeerd op een spachtelputz wand (redelijk glad) in de woonkamer. Dat kwam gelijk weer naar beneden. Sterker nog, na een week of 5 werd ik 's nachts ruw gewekt uit mijn slaap, bleek dat de hele Nanoleaf constructie naar beneden was gekomen.

Gelukkig alles terug kunnen sturen en netjes mijn geld teruggekregen.

Anyway, mocht je het willen schroeven (dat kan ook vzw) is het een aanrader want het is echt _/-\o_ als het aanstaat maar plakken zou ik niet willen aanraden :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:11
DePaul schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:50:
[...]

Ik zou er niet aan beginnen eigenlijk, tenminste als je het wil plakken. We hebben hier eerst een set in de slaapkamer op de behangen muur geplakt met de Nanoleaf meegeleverde stickerpads. Dat leek perfect te gaan en na afloop hadden we een Wow effect. Toen hetzelfde geprobeerd op een spachtelputz wand (redelijk glad) in de woonkamer. Dat kwam gelijk weer naar beneden. Sterker nog, na een week of 5 werd ik 's nachts ruw gewekt uit mijn slaap, bleek dat de hele Nanoleaf constructie naar beneden was gekomen.

Gelukkig alles terug kunnen sturen en netjes mijn geld teruggekregen.

Anyway, mocht je het willen schroeven (dat kan ook vzw) is het een aanrader want het is echt _/-\o_ als het aanstaat maar plakken zou ik niet willen aanraden :)
Bekijk deze video ff van Erwin van Bright. Daar heeft hij het ook over Nanoleaf en zijn muren :) YouTube: Deze nieuwe lamp is favoriet naast Philips Hue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@bolleh @DePaul @r_buren
Thanks!

Ik ben op het idee gekomen om een profiel/frame te maken van een aluinuim latje van 2 á 3 mm dik, en daar alle nanoleafs op te plakken en dan het aluminium frame met twee of drie schroeven in de muur te boren, denk dat dat het strakste resultaat zal geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
@miicker Dat denk ik ook wel. Succes ermee, laat je nog een foto zien van het resultaat? De eerste keer dat ik het aanzette op de slaapkamer hadden mijn vriendin en ik echt een heftige Wow. Hue is mooi, maar dit is mooier

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Denk dat het wel moet lukken met dubbelzijdig tape van Tesa! Heb ik o.a. een kabelgoot mee vastgeplakt op onze muur met spachtelputz.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 31-01-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Ik wil graag een Hue Lightstrip op de muur bevestigen. Hoewel deze niet direct in het zicht valt, lijkt het mij netjes om deze in een profiel te plaatsen.

Voor het vinden van een passend profiel dacht ik mijn huiswerk goed gedaan te hebben. De connector tussen het basiselement en de extensie is precies 2 centimeter breed. Het profiel dat ik gekocht heb is geschikt voor LED-strips tot 23 millimeter. Door de vorm van het profiel lijkt het er toch net niet in te passen.

Ik kan een breder profiel zoeken, maar dat zal het wat lomp maken. Ik heb al gezocht naar alternatieve koppelstukjes voor Philips Hue, maar heb het idee dat die er alleen voor geknipte uiteinden zijn, en dat heeft nou ook niet meteen mijn voorkeur.

Suggesties?

Edit; oh, verhip… Je hebt dat hele koppelstukje niet nodig om een extensie aan te brengen. Dat zal dan zeker bedoeld zijn om twee afgeknipte kanten weer aan elkaar te freubelen?

Valt nu ook het kwartje waarom dat dingetje bij het basiselement geleverd wordt, en niet bij de extensie. Die kom je dan toch tekort, bij meerdere extensies, dacht ik…

Sorry! }:O

[ Voor 19% gewijzigd door Melvin.P op 31-01-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Melvin.P schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:28:
Ik wil graag een Hue Lightstrip op de muur bevestigen. Hoewel deze niet direct in het zicht valt, lijkt het mij netjes om deze in een profiel te plaatsen.

Voor het vinden van een passend profiel dacht ik mijn huiswerk goed gedaan te hebben. De connector tussen het basiselement en de extensie is precies 2 centimeter breed. Het profiel dat ik gekocht heb is geschikt voor LED-strips tot 23 millimeter. Door de vorm van het profiel lijkt het er toch net niet in te passen.

Ik kan een breder profiel zoeken, maar dat zal het wat lomp maken. Ik heb al gezocht naar alternatieve koppelstukjes voor Philips Hue, maar heb het idee dat die er alleen voor geknipte uiteinden zijn, en dat heeft nou ook niet meteen mijn voorkeur.

Suggesties?

Edit; oh, verhip… Je hebt dat hele koppelstukje niet nodig om een extensie aan te brengen. Dat zal dan zeker bedoeld zijn om twee afgeknipte kanten weer aan elkaar te freubelen?

Valt nu ook het kwartje waarom dat dingetje bij het basiselement geleverd wordt, en niet bij de extensie. Die kom je dan toch tekort, bij meerdere extensies, dacht ik…

Sorry! }:O
Geen flauw idee wat je met die koppelstukjes precies moet doen, maar je kunt de extensie zo in de basisstrip schuiven idd. Van het weekend nog gedaan op een sierlijst. Onze hal is nu ook heerlijk indirect verlicht. Ik hou ervan 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 09:36

Wij hebben twee weken geleden de Elements op een Spachtelputz muur (korrel 0.8) gehangen met de 3M tape die standaard op de panelen zit. Tot nu toe blijven ze goed hangen!
Heb wel echt de handleiding aangehouden, bij het plakken 30s hard tegen de muur aan wrijven.
Het zijn inderdaad een soort Tesa strips die eraan zitten. Wil je ze er nog afhalen, trek je ze als een soort kauwgom van de muur af. Op andere plekken op de muur ook de echte Tesa strips gebruikt, en die plakken ook als een malle :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwPcBiCt2havP-h7RiP_VByLSQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLc5aEtUKRKke6two9IYzhhw.jpg?f=fotoalbum_large
Blijft wel jammer dat ze niet direct aan Hue te koppelen zijn, heb dit nu gedaan via Homey :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
@Pimmeke1989 Ik wil je feestje uiteraard niet bederven :) maar dat dacht ik ook bij de Nanoleaf's die wij op de slaapkamer hadden hangen, dat ze dus stevig aan de muur vast zaten. Had ze ook 30 seconden stevig gedrukt (langer nog zelfs) Maar vijf weken later was het feestje ineens voorbij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 09:36
DePaul schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:05:
@Pimmeke1989 Ik wil je feestje uiteraard niet bederven :) maar dat dacht ik ook bij de Nanoleaf's die wij op de slaapkamer hadden hangen, dat ze dus stevig aan de muur vast zaten. Had ze ook 30 seconden stevig gedrukt (langer nog zelfs) Maar vijf weken later was het feestje ineens voorbij :(
Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker in de gaten houden nu, hopelijk valt het bij ons mee :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Onbelangrijk, maar opvallend; het basiselement van mijn Lightstrip is van achteren wit/zilverkleurig, en de extensie is rood/koperkleurig. Waarom zou dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:55
Hebben er meer mensen hier problemen met filament lampen?

De onze lijken rond de 20 procent (of eronder) wel op kaarsen. Ze dimmen steeds en gaan dan weer wat feller branden. Echt heel vervelend. Ik heb ze al geupdate naar de laatste versie, maar dit maakt geen verschil.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Pimmeke1989 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Wij hebben twee weken geleden de Elements op een Spachtelputz muur (korrel 0.8) gehangen met de 3M tape die standaard op de panelen zit. Tot nu toe blijven ze goed hangen!
Heb wel echt de handleiding aangehouden, bij het plakken 30s hard tegen de muur aan wrijven.
Het zijn inderdaad een soort Tesa strips die eraan zitten. Wil je ze er nog afhalen, trek je ze als een soort kauwgom van de muur af. Op andere plekken op de muur ook de echte Tesa strips gebruikt, en die plakken ook als een malle :)
[Afbeelding]
Blijft wel jammer dat ze niet direct aan Hue te koppelen zijn, heb dit nu gedaan via Homey :)
Wooh.. dit kende ik nog niet; heel gaaf! Geeft het ook veel licht? En hoe is het als het uit is.. Wij zoeken nog iets voor onze groene muur en hebben nog geen idee wat. Maar dit lijkt mij wel wat :9~

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Wachten... schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:50:
Hebben er meer mensen hier problemen met filament lampen?

De onze lijken rond de 20 procent (of eronder) wel op kaarsen. Ze dimmen steeds en gaan dan weer wat feller branden. Echt heel vervelend. Ik heb ze al geupdate naar de laatste versie, maar dit maakt geen verschil.
Had dat niet met de laatste softwareupdate te maken? Ik had iets gelezen over er nu een update werd uitgerold waarmee je bestaande Hue verlichting als kaarslicht kon gaan gebruiken. Zie ook

nieuws: Signify zet kaarslichteffect in Hue-app en introduceert nieuwe Hue-bu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:55
DePaul schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Had dat niet met de laatste softwareupdate te maken? Ik had iets gelezen over er nu een update werd uitgerold waarmee je bestaande Hue verlichting als kaarslicht kon gaan gebruiken. Zie ook

nieuws: Signify zet kaarslichteffect in Hue-app en introduceert nieuwe Hue-bu...
Dit was wel heel grappig geweest als dit het was, maar ik maak geen gebruik van de Hue app of bridge. (Conbee II stick).

Het gebeurt ook pas vanaf/rond de 20% of lager, en ik had wel eens gelezen dat er meer mensen waren die hier last van hadden.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomvanschayk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:01
Wachten... schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Dit was wel heel grappig geweest als dit het was, maar ik maak geen gebruik van de Hue app of bridge. (Conbee II stick).

Het gebeurt ook pas vanaf/rond de 20% of lager, en ik had wel eens gelezen dat er meer mensen waren die hier last van hadden.
Klopt, bij mij doet ook 1 van de 9 filamentlampen dit. Bij mij doet deze lamp het rond de 35%. Een paar procent aanpassen stopt het vaak (tijdelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb sinds kort een vreemd probleem. Zowel in gang als overloop hetzelfde: motion sensors als je binnen loopt, zet de lamp (E27 Hue Color) aan op standje voldoende licht. En na 2 minuten geen beweging gaat 'ie weer uit, simpeler kan haast niet.

Nu gebeurt het regelmatig (maar niet altijd) dat ik de gang of overloop in loop, de lamp aangaat maar op het allerlaagste dimniveau. Loop je vijf minuten later binnen, kan het maar zo weer gewoon goed werken. In de Hue app zie je dan ook dat niet de juiste stand is gekozen.

De motion sensor in de gang hangt ca 1 meter van de bridge af. De overloop een paar meter hoger. Ik heb de Hue bridge al even van de stroom gehad, alsmede beide lampen. Hue app staat ingesteld op automatische updates voor alles.

Er is helemaal niets gewijzigd aan mijn netwerk, Hue programma's, geen nieuwe lampen toegevoegd, dit draaide perfect voor de afgelopen vier jaar. Ik heb voor de zekerheid de batterijen vervangen van de motion sensors, maar dat hielp ook niet. Ik heb ook beide programma's via de Hue app opnieuw opgeslagen voor beide ruimtes.

Wat kan ik nog doen?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR_WAXn709vb-SITIu7_cntB_SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9lDYvDQvAmDTamod8Uyz0Ym.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien een beetje domme vraag, maar ik heb in m'n nieuwe huis in de keuken bovenstaande schakelaar/wanddimmer.

Met black Friday heb ik flink Hue ingeslagen, zo ook voor alle spotjes in de keuken. Maar nu vraag ik me af hoe krijg ik die schakelaar slim en is er een manier om het dimmen (door eraan te draaien) te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
outlandos schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:34:
[Afbeelding]

Misschien een beetje domme vraag, maar ik heb in m'n nieuwe huis in de keuken bovenstaande schakelaar/wanddimmer.

Met black Friday heb ik flink Hue ingeslagen, zo ook voor alle spotjes in de keuken. Maar nu vraag ik me af hoe krijg ik die schakelaar slim en is er een manier om het dimmen (door eraan te draaien) te behouden?
De goedkoopste optie is de lampen te vervangen door Hue lampjes en de dimmer te vervangen door een Hue dimmer switch of iets dergelijks. Ik geloof niet dat er compatible dimmers zijn die ook echt kunnen draaien. Het wordt drukken en ingedrukt houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:13:
Ik heb sinds kort een vreemd probleem. Zowel in gang als overloop hetzelfde: motion sensors als je binnen loopt, zet de lamp (E27 Hue Color) aan op standje voldoende licht. En na 2 minuten geen beweging gaat 'ie weer uit, simpeler kan haast niet.

Nu gebeurt het regelmatig (maar niet altijd) dat ik de gang of overloop in loop, de lamp aangaat maar op het allerlaagste dimniveau. Loop je vijf minuten later binnen, kan het maar zo weer gewoon goed werken. In de Hue app zie je dan ook dat niet de juiste stand is gekozen.

De motion sensor in de gang hangt ca 1 meter van de bridge af. De overloop een paar meter hoger. Ik heb de Hue bridge al even van de stroom gehad, alsmede beide lampen. Hue app staat ingesteld op automatische updates voor alles.

Er is helemaal niets gewijzigd aan mijn netwerk, Hue programma's, geen nieuwe lampen toegevoegd, dit draaide perfect voor de afgelopen vier jaar. Ik heb voor de zekerheid de batterijen vervangen van de motion sensors, maar dat hielp ook niet. Ik heb ook beide programma's via de Hue app opnieuw opgeslagen voor beide ruimtes.

Wat kan ik nog doen?
Ik stuur dat aan via Domoticz en heel soms krijgt een lamp idd wel eens een ander dimlevel. Ik denk dat dit een bug (of een feature) van de bridge is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door amphora op 02-02-2022 08:51 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:51
[Afbeelding]

Ik zou even kijken of dit een optie is: https://www.robbshop.nl/r...aaidimmer-zigbee-2-draads maar ik heb niet alle specs gecontroleerd.
Als er een dergelijke dimmer bestaat dan zou ik hem bij deze shop verwachten. Dit is wel in combinatie met een 'domme' lamp. Als je echt naar een Hue lamp wil overschakelen dan geldt PhilipsFan zijn comment...

[ Voor 6% gewijzigd door Archer_VC10 op 02-02-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01 00:24
Ik ben in bezit van een Friends of Hue schakelaar van Robbshop (Sunricher) Deze: https://www.robbshop.nl/r...aadloze-schakelaar-zigbee

Deze dubbele schakelaar heeft 2 wippen die je zowel naar boven als naar beneden kan bewegen. Dit werkt echt goed. Hiermee heb ik per dubbele schakelaar 4 acties. Volgens mij hebben de officiële Friends of Hue schakelaars dat ook?

Nu heb ik laatst een aantal Hue Wandschakelaarmodules gekocht waarmee ik in combinatie met pulsdrukkers hetzelfde wilde bereiken. Ik heb deze dubbele pulsdrukkers van Busch-Jaeger gekocht (https://www.sandervunderi...ig-serie-2020-us-205.html)

Nu ik ze wil installeren, kom ik erachter dat deze pulsdrukkers maar één kant op kunnen bewegen. Zo heb ik per dubbele schakelaar maar 2 acties in plaats van 4. Dit is niet wat ik voor ogen had. Of zie ik iets over het hoofd?

Is er een manier om met één wandschakelaarmodule en een andere dubbele pulsdrukker toch voor mekaar te krijgen dat ik de wippen zowel naar boven als naar beneden kan bewegen en dus 4 acties kan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

janne_nl schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:31:
[...]

Ik stuur dat aan via Domoticz en heel soms krijgt een lamp idd wel eens een ander dimlevel. Ik denk dat dit een bug (of een feature) van de bridge is.
Thanks. Misschien een brakke firmware update geweest? Ik gebruik gewoon de Hue bridge en verder geen bijzonderheden/domoticz. Vier jaar geen problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:24
@outlandos : ik dacht me wat te herinneren, googelde, dat was het niet, maar leverde wel dit op:
https://www.robbshop.nl/r...raaiknop-zigbee-draadloos
Misschien is dat wat?

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsato
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:10
Maar nu vraag ik me af hoe krijg ik die schakelaar slim en is er een manier om het dimmen (door eraan te draaien) te behouden?
Met die dimmer niet.

Maar als je graag wilt draaien voor dimmen dan bestaat er ook de Lutron Aurora Friends of Hue schakelaar/dimmer. Een soort van Hue SmartButton (dus op batterij) waar je aan kan draaien om te dimmen. Deze is bedoeld voor US, maar er zijn ook shops die afleveren in NL.

[ Voor 6% gewijzigd door Robsato op 02-02-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Er zijn inderdaad Zigbee draaidimmers, bv bij Robb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Robsato schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:56:
[...]
Met die dimmer niet.

Maar als je graag wilt draaien voor dimmen dan bestaat er ook de Lutron Aurora Friends of Hue schakelaar/dimmer. Een soort van Hue SmartButton (dus op batterij) waar je aan kan draaien om te dimmen. Deze is bedoeld voor US, maar er zijn ook shops die afleveren in NL.
Zou deze dan ook werken in mijn geval?

https://www.robbshop.nl/r...raaiknop-zigbee-draadloos

(met dank aan @jwhoogervorst )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
Ja, volgens mij hebben wij dezelfde in huis

@outlandos dus

[ Voor 18% gewijzigd door DePaul op 02-02-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
fabimoc schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:15:
Ik ben in bezit van een Friends of Hue schakelaar van Robbshop (Sunricher) Deze: https://www.robbshop.nl/r...aadloze-schakelaar-zigbee

Deze dubbele schakelaar heeft 2 wippen die je zowel naar boven als naar beneden kan bewegen. Dit werkt echt goed. Hiermee heb ik per dubbele schakelaar 4 acties. Volgens mij hebben de officiële Friends of Hue schakelaars dat ook?

Nu heb ik laatst een aantal Hue Wandschakelaarmodules gekocht waarmee ik in combinatie met pulsdrukkers hetzelfde wilde bereiken. Ik heb deze dubbele pulsdrukkers van Busch-Jaeger gekocht (https://www.sandervunderi...ig-serie-2020-us-205.html)

Nu ik ze wil installeren, kom ik erachter dat deze pulsdrukkers maar één kant op kunnen bewegen. Zo heb ik per dubbele schakelaar maar 2 acties in plaats van 4. Dit is niet wat ik voor ogen had. Of zie ik iets over het hoofd?

Is er een manier om met één wandschakelaarmodule en een andere dubbele pulsdrukker toch voor mekaar te krijgen dat ik de wippen zowel naar boven als naar beneden kan bewegen en dus 4 acties kan koppelen?
Dit is geen Friends of Hue. Dat zijn alleen door Signify gecertificeerde producten. Dat is deze volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
La1974 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Dit is geen Friends of Hue. Dat zijn alleen door Signify gecertificeerde producten. Dat is deze volgens mij niet.
Klopt, maar dat is niet de kern van mijn vraag. Het gaat om het principe om dezelfde functionaliteit te krijgen van een Friends of Hue schakelaar (gecertificeerd of niet), door middel van een wandschakelaarmodule en een pulsdrukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
fabimoc schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:49:
[...]

Klopt, maar dat is niet de kern van mijn vraag. Het gaat om het principe om dezelfde functionaliteit te krijgen van een Friends of Hue schakelaar (gecertificeerd of niet), door middel van een wandschakelaarmodule en een pulsdrukker.
Snap ik. Maar met een echte Friend of Hue schakelaar weet je zeker dat het werkt. Met de andere schakelaars is het nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsato
Nee, voor zover ik weet is de Lutron Aurora de enige losse Zigbee draaiknop die werkt (want onderdeel van Friends of Hue).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Robsato schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:23:
[...]
Nee, voor zover ik weet is de Lutron Aurora de enige losse Zigbee draaiknop die werkt (want onderdeel van Friends of Hue).
Hmm you sure? De rest waaronder @DePaul die het zelf thuis heeft zeggen iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
Ik heb hem gebruikt om een domme dimmer te vervangen. Wordt netjes gezien in de Hue app en kan hem ook vanuit daar bedienen. Enige maffe is dat ie in Homekit niet wordt herkend terwijl Google Home er perfect mee uit de voeten kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
DePaul schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:49:
Ik heb hem gebruikt om een domme dimmer te vervangen. Wordt netjes gezien in de Hue app en kan hem ook vanuit daar bedienen. Enige maffe is dat ie in Homekit niet wordt herkend terwijl Google Home er perfect mee uit de voeten kan
En draaien en indrukken van de knop werkt dan ook gewoon? Gebruik je een wago klemmetje om de lichten altijd ingeschakeld te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-07 13:46
Ik heb pas geleden een Hue wall switch module geplaatst achter een jung 531EU pulsschakelaar om de 5 keuken lampen aan en uit te schakelen. Echter blijft er soms 1 lamp uit of is veel meer gedimd dan de andere 4. Dit gebeurt bij willekeurige lampen. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
outlandos schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:52:
[...]

En draaien en indrukken van de knop werkt dan ook gewoon? Gebruik je een wago klemmetje om de lichten altijd ingeschakeld te hebben?
Jazekers, je gebruikt hem net zoals een normale dimmer. Dus drukken voor aan en uit en dimmen voor de lichtsterkte. Van dat wagoklemmetje weet ik niet helemaal zeker meer hoe ik dat gedaan heb, hij hangt er al wel even. Ik kan hem binnenkort even van de muur trekken om te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
DePaul schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:27:
[...]

Jazekers, je gebruikt hem net zoals een normale dimmer. Dus drukken voor aan en uit en dimmen voor de lichtsterkte. Van dat wagoklemmetje weet ik niet helemaal zeker meer hoe ik dat gedaan heb, hij hangt er al wel even. Ik kan hem binnenkort even van de muur trekken om te kijken?
Ja heel graag. Misschien met een foto van de schakelaar (er op en er af) zou helemaal geweldig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
Oké, maar dat wordt dan op zijn vroegst van het weekend. Stay tuned

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
hemdd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:26:
Ik heb pas geleden een Hue wall switch module geplaatst achter een jung 531EU pulsschakelaar om de 5 keuken lampen aan en uit te schakelen. Echter blijft er soms 1 lamp uit of is veel meer gedimd dan de andere 4. Dit gebeurt bij willekeurige lampen. Iemand enig idee?
De wall switch zal een specifieke scene triggeren. Heb je al geprobeerd of je hetzelfde effect krijgt als je in de app rechtstreeks deze zelfde scene aan zet? Of maak eens een automation aan die de scene op een bepaalde tijd aan laat gaan en kijk of je hetzelfde effect ziet. Als dat het geval is dan vermoed ik dat het iets is in de specifieke lampen of het groeperen hiervan. Als het steeds dezelfde lamp zou zijn dan zou ik die er even uitgooien en deze testen, maar als het wisselt dan weet ik het even niet. Zijn het wel allemaal hetzelfde type lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:36
hemdd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:26:
Gebruik je dan de optie om een ruimte te schakelen of heb je de lampen los geselecteerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsato
outlandos schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Hmm you sure? De rest waaronder @DePaul die het zelf thuis heeft zeggen iets anders?
Werken die met de rules in de bridge/configuratie in de app?
Ik dacht dat je die direct aan de lampen moest linken?
Dat was ten minste met degene die ik ooit in handen gehad heb (best wel wat jaren terug), misschien zijn er andere/betere nu die wel gewoon werken. (edit: Robbshop handleiding geeft aan dat deze niet in Hue app zichtbaar wordt)

Daarnaast als ik in de Hue app naar de accessories lijst ga in settings en dan "Accessoire toevoegen" dan onderaan "Friends of Hue-schakelaar" dan zie ik alleen "Lutron Aurora" in die lijst, geen andere draaiknoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Robsato op 02-02-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:12
fabimoc schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:15:

Wil je dit werkend hebben als inbouw icm Bush Jeager Relfex spul is het een duur grapje. Ik heb dat namelijk ook.

Je hebt dan de FOH schakelaar module nodig (binnenwerk wat ook in de oude Hue Tap zit) en daarnaast een Eltako complete schakelaar set waar de muurplaat en de pulsedrukkers uit nodig hebt. Je bent dus per dubbele wipschakelaar dan ongeveer 125euro kwijt.

Niet alle pulsdrukkers werken weer op de andere merken en vice versa doordat de muurplaatjes net anders zijn. Misschien zijn er meerdere opties, maar ik heb het zo gedaan. Van de Eltako heb je dan de FT55R nodig en dan een bijpassende BJ FOH module.

https://www.amazon.nl/Elt...id=pla-420390409590&psc=1

Succes. Ik heb hier nu 8 inbouwschakelaars vervangen. Het is een prijskaartje, maar oogt zoveel mooier dan iets op je muur plakken of bij de slimme schakelaars een andere familie gebruiken. De twee schakelaars zijn FOH schakelaars dus die in het BJ ReflexSI frame passen met 4 meerdere functies. Enkele druk omhoog is lampen aan, enkele druk omlaag is lampen uit, omhoog indrukken is traploos feller en omlaag indrukken is traploos dimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qgHVHA7W1GCWyt4h22KMUa_jdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nDxlYi5mkOD6gfDKla8Ej1z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door tzeunis op 02-02-2022 16:53 ]

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Robsato schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:23:
[...]
Uit nieuwgierigheid: waar in Nederland bestel je de Lutron Aurora? Ik kan zo 123 geen Nederlandse website vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:13
Iemand die weet hoe het kan alle ik mijn kamer dim via de app dat er een lamp langzamer reageert dan de rest? Zitten maar 7 lampen op de hub die er dicht bij staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

outlandos schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Uit nieuwgierigheid: waar in Nederland bestel je de Lutron Aurora? Ik kan zo 123 geen Nederlandse website vinden.
Ik heb ze toen uit Amerika laten overkomen. Soms zijn ze in de aanbieding en heb toen in bulk aangeschaft.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsato
outlandos schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Geen idee in NL. Kan ze op het moment alleen bij Amazon vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45
Wally2002 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Ikea verkoopt een ZigBee repeater. 10 euro dacht ik.
Gevonden op internet maar hoe sluit je deze aan, ik zie een usb aansluiting, wat moet ik daarmee en hoe werkt dit verder?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super00721
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-11-2024
corsat schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:24:
[...]

Gevonden op internet maar hoe sluit je deze aan, ik zie een usb aansluiting, wat moet ik daarmee en hoe werkt dit verder?
Het is imho eerder een stekker om je telefoon oid op te laden, die ook als zigbee repeater werkt. Inpluggen zou dus al voldoende zijn

https://www.ikea.com/nl/n...gnaalversterker-10400408/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
corsat schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:24:
[...]

Die extender krijgt via USB spanning. Voor het gemak levert IKEA een usb-lader gelijk mee :-)

In principe zou inpluggen voldoende moeten zijn om het zigbee signaal te versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metian
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 19:44

Metian

Snert is vies

Weet iemand hoe ik kan zien wanneer ik 'remote acces' heb of dat ik direct verbinding heb? Want ik heb sinds enkele dagen KPN Glasvezel hier in combinatie met SuperWifi punten en sindsdien merk ik dat alles een stuk langzamer gereageerd (lampen aan/uit zetten, helderheid etc.).

Terwijl ik wel gewoon op het wifi netwerk verbonden ben.

Rupsen, Rapsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsato
Metian schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:41:
Weet iemand hoe ik kan zien wanneer ik 'remote acces' heb of dat ik direct verbinding heb? Want ik heb sinds enkele dagen KPN Glasvezel hier in combinatie met SuperWifi punten en sindsdien merk ik dat alles een stuk langzamer gereageerd (lampen aan/uit zetten, helderheid etc.).

Terwijl ik wel gewoon op het wifi netwerk verbonden ben.
In de Hue app ga naar Instellingen selecteer je bridge, dan is er een Status veld waar in staat "Verbonden (externe toegang)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
We beginnen hier van het weekend met de verbouwing van ons nieuwe huis. We gaan pas eind maart verhuizen dus ik laat het KPN glasvezel abonnement ook pas half maart ingaan. Kan ik dan al wel m'n Hue Friends schakelaars monteren en de lampen erin doen of moet ik daarmee wachten tot we internet hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
outlandos schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:20:
We beginnen hier van het weekend met de verbouwing van ons nieuwe huis. We gaan pas eind maart verhuizen dus ik laat het KPN glasvezel abonnement ook pas half maart ingaan. Kan ik dan al wel m'n Hue Friends schakelaars monteren en de lampen erin doen of moet ik daarmee wachten tot we internet hebben?
De Hue bridge zet een eigen Zigbee netwerk op. Daar heb je geen internet voor nodig.

Je gebruikt internet alleen voor updates en toegang van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
Wij zitten ook in een verbouwing en ik wil ook graag Hue door vrijwel het hele huis. Heb nu nog 7 E27 White lampen en twee Dimmer switches, mogelijk dat ik dit weg doe. Wil in ieder geval gaan voor White Ambiance, de Color is niet onze wens.

Alle schakelmateriaal wordt vervangen, is nu namelijk vooral oude rommel. Voor de WAF zijn schakelaars die dit gewoon kunnen het beste. Dus nu komt er een noob vraag: Kies je het beste voor gewone schakelaars met de Hue wandschakelaarmodule of aparte lichtschakelaars (Friends of Hue) die dit ingebouwd hebben? Evt. eruit halen van deze module bij verhuizen in de toekomst (is niet de verwachting dat dat snel zal zijn overigens) is denk ik een voordeel t.o.v. speciale lichtschakelaars.

Excuses als dit al vaker in dit topic voorbij gekomen is, had nog niet gezocht.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• outlandos
MaSw85 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:31:
Wij zitten ook in een verbouwing en ik wil ook graag Hue door vrijwel het hele huis. Heb nu nog 7 E27 White lampen en twee Dimmer switches, mogelijk dat ik dit weg doe. Wil in ieder geval gaan voor White Ambiance, de Color is niet onze wens.

Alle schakelmateriaal wordt vervangen, is nu namelijk vooral oude rommel. Voor de WAF zijn schakelaars die dit gewoon kunnen het beste. Dus nu komt er een noob vraag: Kies je het beste voor gewone schakelaars met de Hue wandschakelaarmodule of aparte lichtschakelaars (Friends of Hue) die dit ingebouwd hebben? Evt. eruit halen van deze module bij verhuizen in de toekomst (is niet de verwachting dat dat snel zal zijn overigens) is denk ik een voordeel t.o.v. speciale lichtschakelaars.

Je weet dat de color ook gewoon alle wittinten tot z'n beschikking heeft hè?

Wat schakelaars betreft. Friends of Hue is de dure oplossing met als grote voordeel dat ze niet op batterijen werken. De module doet dat wel (maar gaat wel jaren mee) en heeft als voordeel dat de knoppen wat makkelijker in te drukken zijn omdat er geen energie opgewekt hoeft te worden.

Wij hebben gekozen voor Friends of Hue maar het was eigenlijk om het even (zijn allebei prima opties). Als geld een motief is zou ik gewoon voor de losse modules gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:54
MaSw85 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:31:

Ik zit midden in een verbouwing en heb gekozen voor de Module met Pulsdrukkers. Nog niet aangesloten maar eerste lampen komen dit weekend.
Pulsdrukkers zodat er ook gedimd kan worden. Module dat je altijd terug kan naar een niet Hue situatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Maandag postte ik hier nog een vraag over Nanoleaf, vandaag hangt het. Ik werd gevraagd om het even te showen als het hing, dus bij deze, meteen maar even het hele "project".

Omdat ik behoorlijk grove spachtelputz heb en ik geen zin had in schots en scheef hangende delen, plus ik geen fan ben van die dubbelzijdige tape op de muur waar je het stucwerk mee kan beschadigen als je het er een keer af moet halen, had ik bedacht een aluminium/stalen frame te maken.

Ik heb bij de Hornbach een aluminium lat gekocht van 2mm dik en 2 meter lang. Ik ben toen gaan bedenken welke vorm ik wilde, die heb ik uitgelegd op de vloer. Daarna was het plan om het aluminium latje in stukken te zagen en dan in hoekverbinding aan elkaar te lijmen. Ik bedacht met ondertussen dat die constructie nooit heel stevig zou zijn. Toen dacht ik: wat als ik nu een grote aluminium of stalen plaat koop die breed en lang genoeg is voor de hele vorm en daar dan gewoon een uit één stuk bestaand stuk uit zaag.

Zo gezegd, zo gedaan. Terug naar de Hornbach en daar de aluminium lat geretourneerd. Ik heb toen een verzinkt stalen plaat gekocht van maar 0,75mm dik (dus ook nog eens een stuk platter!) en 100 bij 60cm. Dit was perfect.

De plaat heb ik neergelegd, daar heb ik de vorm op neergelegd en die heb ik met potlood (zodat ik niet per ongeluk met een stift de hexagons aan zou raken) de vormen afgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY33fdImA41F1ANC6Kf8eKpqDG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72fBiki6TOxOerGOQOHRrT3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQTZT7XKpfeKsbontBE1xQzs8RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apaVFj6RIauXjJ9TQMuVlnTV.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat ik dit heb gedaan heb ik een frame afgetekend binnen de vormen met een dikke stift. Dit heb ik gedaan zodat het frame niet zichtbaar zou zijn, aar er wel genoeg ruimte is overal voor de tape.
Toen heb ik dat stuk uitgezaagd. Ik begon met een decoupeerzaag. Ik merkte al snel dat dat niet handig was, omdat de plaat zo dun was sprong de plaat telkens alle kanten op. Toen ben ik verder gedaan met een haakse slijper. Dat werkte eigenlijk perfect. Daarna heb ik drie gaten er in geboord voor de schroeven, achteraf was 2 waarschijnlijk ook wel voldoende geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NypaNr-ZTXIw-cdy7-MsrUKidDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZixbCmJUxC82c6TsF46ytSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxk25vv8lF0rMtyFgak-QwpLQM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrWywnVszdFDO7PqVNM9IJCy.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat ik in eerste instantie wat smaller had afgetekend, maar ik was bang dat het geheel dan te slap zou zijn geworden op die punten waar ik hem toch breder heb gelaten. Denk achteraf dat het niet veel uit maakt.

Toen heb ik één hexagon vastgeplakt op het frame, dit heb ik gedaan zodat ik het frame aan de muur kon bevestigen en zorgen dat het ongeveer waterpas zou worden. Achteraf had ik beter alle hexagons op het frame kunnen plakken (omdat ze makkelijk losklikken). Dan was het makkelijker geweest om hem perfect waterpas te monteren. Dat is nu gelukkig ook wel gelukt, maar heb het mezelf onnodig moeilijk gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eAvpQlc037UmK9HU_LUAw3Jfsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXigk16TfEwpca024jWVMBzs.jpg?f=fotoalbum_large

Toen het frame aan de muur hing merkte ik dat de hexagons op de plekken van de schroeven niet helemaal lekker aan konden sluiten, omdat ik de schroefgaatjes niet op de handigste plekken had zitten (op 2 plekken precies waar een connector zat). Toen heb ik er even een verzin boortje bij gepakt en ervoor gezorgd dat de schroeven niet/amper uitstaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYLXQEX0noR5SL_DVb18wdIXIxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADbRP0eXORfmittXZNH4CyNN.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna ben ik alle Hexagons gaan bevestigen. Dit ging heel snel. Toen ik klaar was, was dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAXIROLMOGpHQcYxldHyrZ6GrcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kxX0wbGgYnAxrgcVSBmbdJA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YREvQ3-1Ycjn43GjvtQzvwjer0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIcUOhpLYNqF6pgeK9LMzGzp.jpg?f=fotoalbum_large

En hier heb ik de kabel strak naar beneden weggewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbso_Sk2BiuaO-LBg5Zs5Vc9rvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7YuTMRWKUInUFkSZbXsB0YW.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er erg blij mee :) Geeft erg mooi licht en ik vind dat de kleur van de hexagons, de hout look, erg mooi staat op de donkerblauwe muur. De kleur van de Hexagons komt ook weer mooi terug in de vloer en de kleur van m'n bureau. Als ze aan zijn geven ze erg mooi licht. Ben benieuwd hoe het er over een uurtje als het donker is uit ziet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
outlandos schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:42:
[...]

Je weet dat de color ook gewoon alle wittinten tot z'n beschikking heeft hè?
Ja weet ik, maar kleuren hoeft voor ons niet. Plus de Color is ook een pak duurder dan de White Ambiance voor zover ik dat zag.
Wat schakelaars betreft. Friends of Hue is de dure oplossing met als grote voordeel dat ze niet op batterijen werken. De module doet dat wel (maar gaat wel jaren mee) en heeft als voordeel dat de knoppen wat makkelijker in te drukken zijn omdat er geen energie opgewekt hoeft te worden.

Wij hebben gekozen voor Friends of Hue maar het was eigenlijk om het even (zijn allebei prima opties). Als geld een motief is zou ik gewoon voor de losse modules gaan.
We moeten nog een keuze maken voor nieuw schakelmateriaal en wandcontactdozen. Zie nu dat die FoH schakelaars werken met kinetische energie, op zich ook prima. Maar zit hem dan wel in de meerkosten inderdaad, benieuwd of dat door de WAF komt. Verschil in prijs is ongeveer twee tientjes voor de plekken waar je ze wilt hebben... In ongeveer de helft van de ruimtes zijn GU10 spots en daar op aangesloten dimmers aanwezig, dan is denk ik de module makkelijker? Of in sommige gevallen (bijv. toilet) een sensor. Keuzes, keuzes... Maar wel leuk :)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

outlandos schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:20:
We beginnen hier van het weekend met de verbouwing van ons nieuwe huis. We gaan pas eind maart verhuizen dus ik laat het KPN glasvezel abonnement ook pas half maart ingaan.
Er zijn enkele beperkingen, ten minste deze die ik zelf ervaren heb toen ik het uitgeprobeerd heb:
  • Zonder internetaansluiting kan de Hue bridge de actuele tijd niet ophalen en timers werken dus niet;
  • Verder is het niet mogelijk om bewegingsmelders te configureren als de bridge geen internet heeft.
Je kunt dit eenvoudig oplossen door de bridge (tijdelijk) op een LTE router aan te sluiten.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metian
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 19:44

Metian

Snert is vies

Robsato schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:07:
[...]
In de Hue app ga naar Instellingen selecteer je bridge, dan is er een Status veld waar in staat "Verbonden (externe toegang)"
Gevonden, zat dus inderdaad in remote access. Vreemd genoeg was het IP adres niet veranderd met de nieuwe modem. Dus bleek nog via oude IP verbinding te maken.

Bridge gereset en alles opnieuw ingesteld en werkt weer feilloos 👍

Rupsen, Rapsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
tzeunis schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Wil je dit werkend hebben als inbouw icm Bush Jeager Relfex spul is het een duur grapje. Ik heb dat namelijk ook.

Je hebt dan de FOH schakelaar module nodig (binnenwerk wat ook in de oude Hue Tap zit) en daarnaast een Eltako complete schakelaar set waar de muurplaat en de pulsedrukkers uit nodig hebt. Je bent dus per dubbele wipschakelaar dan ongeveer 125euro kwijt.

Niet alle pulsdrukkers werken weer op de andere merken en vice versa doordat de muurplaatjes net anders zijn. Misschien zijn er meerdere opties, maar ik heb het zo gedaan. Van de Eltako heb je dan de FT55R nodig en dan een bijpassende BJ FOH module.

https://www.amazon.nl/Elt...id=pla-420390409590&psc=1

Succes. Ik heb hier nu 8 inbouwschakelaars vervangen. Het is een prijskaartje, maar oogt zoveel mooier dan iets op je muur plakken of bij de slimme schakelaars een andere familie gebruiken. De twee schakelaars zijn FOH schakelaars dus die in het BJ ReflexSI frame passen met 4 meerdere functies. Enkele druk omhoog is lampen aan, enkele druk omlaag is lampen uit, omhoog indrukken is traploos feller en omlaag indrukken is traploos dimmen.

[Afbeelding]
Je hebt een mooie oplossing voor elkaar gekregen. Ik denk alleen dat ik 'm te duur vind voor het verschil met wat ik nu heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ethueUMnxecOrQhHdJhD4MZ6SW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNMmZgnUu2TS8VUh8SejVeBO.jpg?f=fotoalbum_large

Doordat de wippen van de pulsdrukker standaard niet in neutraalstand staan kan ik ze dus maar één kant op bewegen waardoor er maar één klikactie per wip (dat is: klik beneden) mogelijk is met de wall switch module. Het is wel mooi dat ik nu mijn Busch Jaeger Balance schakelmateriaal gewoon kan blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tzeunis
Ik word HE-LE-MAAL gek na de laatste update. Ik heb alleen bij de LUX lampen die op de bewegingssensor gekoppeld staan, dat ze initieel fel aangaan en dan bijna helemaal dimmen. Hangt inmiddels al 5 jaar zonder problemen en na update van vorige week alleen maar problemen.

- stroom van de lampen af
- stroom van de bridge af
- stoom van de router af
- Zigbee kanalen gewijzigd
- LUX voor filament gewisseld

Maar geen succes. Hue weet van niks... iemand hier soortgelijke ervaring?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
tzeunis schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:18:
Ik word HE-LE-MAAL gek na de laatste update. Ik heb alleen bij de LUX lampen die op de bewegingssensor gekoppeld staan, dat ze initieel fel aangaan en dan bijna helemaal dimmen. Hangt inmiddels al 5 jaar zonder problemen en na update van vorige week alleen maar problemen.

- stroom van de lampen af
- stroom van de bridge af
- stoom van de router af
- Zigbee kanalen gewijzigd
- LUX voor filament gewisseld

Maar geen succes. Hue weet van niks... iemand hier soortgelijke ervaring?
Als je verteld wat het probleem is, want dat kan ik niet uit je verhaal opmaken?

Ik heb zelf geen problemen met mijn sensor of schakkelaars en de gekoppelde lampen (6 hue dimmer switches, 1 Hue Tap schakelaar, 1 Hue sensor en 20 Hue lampen, 5 Ikea lampen en 2 living colors (van voor hue tijdperk). En nog een stuk of 3 living colors remotes gekoppeld en oja en nog1 Ikea on/off switch, allemaal op 1 Hue netwerk)

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1971 op 03-02-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Supervet :D

Nog steeds jammer dat het bij ons van de muur kwam, het was echt briljant :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Erik1971 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Als je verteld wat het probleem is, want dat kan ik niet uit je verhaal opmaken?

Ik heb zelf geen problemen met mijn sensor of schakkelaars en de gekoppelde lampen (6 hue dimmer switches, 1 Hue Tap schakelaar, 1 Hue sensor en 20 Hue lampen, 5 Ikea lampen en 2 living colors (van voor hue tijdperk). En nog een stuk of 3 living colors remotes gekoppeld en oja en nog1 Ikea on/off switch, allemaal op 1 Hue netwerk)
Hi Erik,

het probleem is dat de 3 LUX lampen die op de bewegingssensoren zitten heel kort (1-2 sec) fel branden en dan dimmen naar ongeveer 10% schat ik terwijl ze volgens de regels 100% moeten branden. Ik heb de motionsensor ook al verwijderd en toegevoegd opnieuw.

Het lijkt iets te zijn met die combi tussen motion sensor en LUX lamp. De ledstrip en GU10 lampen op motionsensoren hebben hier geen last van. Het gebeurt ook niet iedere keer; maar ongeveer 50/50 van de schakelmomenten.

Ik heb in totaal over 2 bridges 130 items gekoppeld van lampen en schakelaar. Echter zou er nog genoeg buffer moeten zijn om te werken. Het is ook opeens na de laatste update (die ik dus vorige maandag gedaan heb).

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
Archer_VC10 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:09:
[...]

De wall switch zal een specifieke scene triggeren. Heb je al geprobeerd of je hetzelfde effect krijgt als je in de app rechtstreeks deze zelfde scene aan zet? Of maak eens een automation aan die de scene op een bepaalde tijd aan laat gaan en kijk of je hetzelfde effect ziet. Als dat het geval is dan vermoed ik dat het iets is in de specifieke lampen of het groeperen hiervan. Als het steeds dezelfde lamp zou zijn dan zou ik die er even uitgooien en deze testen, maar als het wisselt dan weet ik het even niet. Zijn het wel allemaal hetzelfde type lampen?
Het zijn allemaal dezelfde type lampen. Ik heb 5 lampen in een kamer gezet en keuken genoemd. Ik dacht dat ik het getest had, maar het schakelen via de app gaat ook soms mis. De falende lampen zijn uit of staan op 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
LightStar schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:14:
[...]

Gebruik je dan de optie om een ruimte te schakelen of heb je de lampen los geselecteerd ?
Ik heb de 5 lampen aan een kamer toegevoegd en keuken genoemd. Die schakel ik dan aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Het standaard advies bij gek reagerende lampen is volgens mij: de lamp resetten. Kijk bijvoorbeeld eens hier voor de opties: https://www.smartlampen.nl/how-to/philips-hue-lamp-resetten/
Doordat het gedrag ook optreedt wanneer je de scene vanuit de app selecteert zit het probleem ergens in de bridge of de lampen. Alles even resetten zou dan een eerste zet kunnen zijn, maar ik zou met de lampen zelf beginnen.

[ Voor 37% gewijzigd door Archer_VC10 op 04-02-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb een spraakcommando, waarmee ik 's avonds in drie kamers in 1x alle lampen uitzet via 'hee Siri'. Nu heb ik via de Hue app aan 1 van die kamers een lamp toegevoegd. In de hue app werkt dat goed: als ik die kamer in- en uitschakel doet de nieuwe lamp gewoon mee. Maar via mijn spraakcommando blijft de nieuwe lamp lekker branden...

Ik heb al in de opdrachten-app gekeken, maar een dergelijke opdracht heb ik daar niet in staan, dus ik denk dat het een oude Hue-opdracht is van voor de overstap naar 'opdrachten' of zoiets. Iemand enig idee hoe ik deze bestaande spraakopdracht ga terugvinden, en hoe ik daar dan de nieuwe lamp aan toevoeg?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik die lampen allemaal los heb toegevoegd aan een spraakcommando, het gaat om ca 25 lampen in 3 kamers (ja gaat hard, vrij veel inbouwspots, paar lichtstripjes enz).

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 04-02-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
tzeunis schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:48:
[...]

Hi Erik,

het probleem is dat de 3 LUX lampen die op de bewegingssensoren zitten heel kort (1-2 sec) fel branden en dan dimmen naar ongeveer 10% schat ik terwijl ze volgens de regels 100% moeten branden. Ik heb de motionsensor ook al verwijderd en toegevoegd opnieuw.

Het lijkt iets te zijn met die combi tussen motion sensor en LUX lamp. De ledstrip en GU10 lampen op motionsensoren hebben hier geen last van. Het gebeurt ook niet iedere keer; maar ongeveer 50/50 van de schakelmomenten.

Ik heb in totaal over 2 bridges 130 items gekoppeld van lampen en schakelaar. Echter zou er nog genoeg buffer moeten zijn om te werken. Het is ook opeens na de laatste update (die ik dus vorige maandag gedaan heb).
Kijk daar heb ik meer aan, je netwerk is idd groot genoeg, dus routing problemen lijken mij niet het probleem. En neem aan dat je de bridge zelf in die periode ook niet verplaats hebt, lees dichter bij Wifi Router geplaatst (lijkt me niet want dan hadden alle lampen die met een sensor worden geschakeld een probleem).

Neem ook aan dat bij deze sensor alleen de lux lampen die problemen tonen schakelt? Lijkt er op dat de programmering van die Sensor corrupt is geraakt, door neem ik aan bridge update?!

Wat je zou kunnen doen is een minimale wijziging maken aan de specifieke sensor in de Hue app en deze opslaan, vaak heeft dat als resultaat dat de complete programmering wordt herschreven in de bridge!

Als dit niet het probleem oplost, dan senor verwijderen met behulp van app, en daarna opnieuw toe voegen door naar nieuwe accessories te zoeken, je moet tijdens zoek actie de sensor activeren (beweging laten detecteren) zodat hij wakker wordt en de bridge hem ziet (anders vind de bridge de sensor niet meer) en dan als sensor gevonden is, deze opnieuw programmeren met de lux lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
Archer_VC10 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:13:
Het standaard advies bij gek reagerende lampen is volgens mij: de lamp resetten. Kijk bijvoorbeeld eens hier voor de opties: https://www.smartlampen.nl/how-to/philips-hue-lamp-resetten/
Doordat het gedrag ook optreedt wanneer je de scene vanuit de app selecteert zit het probleem ergens in de bridge of de lampen. Alles even resetten zou dan een eerste zet kunnen zijn, maar ik zou met de lampen zelf beginnen.
Nooit doen lampen reseten, of bridge reseten, is meestal niet nodig en kan daarna lastig zijn om lampen weer toe te voegen.

Pas als niets anders werkt de probleem lamp reseten en opnieuw toevoegen, maar ik heb dat tot nu toe nog nooit hoeven te doen om problemen op te lossen en ook nooit de bridge hoeven te reseten, deze draait al vanaf December 2012, eerst als V1 bridge en daarna gemigreed naar V2 Bridge (denk ik 2015) en nooit hoeven te reseten, originele config is sinds 2012 in gebruik en in 2014 of 2015 gemirgreerd naar nieuwere V2 bridge, met HomeKit support en nooit gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
@Erik1971 Wat zou je hemdd dan aanraden in deze kwestie?

[ Voor 11% gewijzigd door Archer_VC10 op 04-02-2022 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tzeunis
Archer_VC10 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:19:
Even de regels overschrijven in de sensor dmv een andere opdracht.

Thanks Erik, ik ga het proberen.

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tzeunis
Erik1971 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Kijk daar heb ik meer aan, je netwerk is idd groot genoeg, dus routing problemen lijken mij niet het probleem. En neem aan dat je de bridge zelf in die periode ook niet verplaats hebt, lees dichter bij Wifi Router geplaatst (lijkt me niet want dan hadden alle lampen die met een sensor worden geschakeld een probleem).

Neem ook aan dat bij deze sensor alleen de lux lampen die problemen tonen schakelt? Lijkt er op dat de programmering van die Sensor corrupt is geraakt, door neem ik aan bridge update?!

Wat je zou kunnen doen is een minimale wijziging maken aan de specifieke sensor in de Hue app en deze opslaan, vaak heeft dat als resultaat dat de complete programmering wordt herschreven in de bridge!

Als dit niet het probleem oplost, dan senor verwijderen met behulp van app, en daarna opnieuw toe voegen door naar nieuwe accessories te zoeken, je moet tijdens zoek actie de sensor activeren (beweging laten detecteren) zodat hij wakker wordt en de bridge hem ziet (anders vind de bridge de sensor niet meer) en dan als sensor gevonden is, deze opnieuw programmeren met de lux lampen.
Helaas geen oplossing. Alle voorstellen geprobeerd. Ik heb nu de sensor met de Hue Essentials app geprogrammeerd. Kijken of dat verschil maakt.

Daarnaast net om te testen een nieuwe sensor besteld. Testen wat die doet. Anders gaat de oude de zolder overloop op.

Dank voor je uitgebreide antwoord.

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
tzeunis schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:39:
[...]

Helaas geen oplossing. Alle voorstellen geprobeerd. Ik heb nu de sensor met de Hue Essentials app geprogrammeerd. Kijken of dat verschil maakt.

Daarnaast net om te testen een nieuwe sensor besteld. Testen wat die doet. Anders gaat de oude de zolder overloop op.

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Graag gedaan en hopelijk werkt het door herprogrammeren met Hue Essentials app,, goed idee overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Archer_VC10 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:19:
9 van de 10 problemen worden veroorzaakt door interference problemen, vaak door WiFi, maar ook mee gemaakt dat een alarm systeem de gehele 2,4 GHz band weg drukte, dan help het vaak om van ZigBee kanaal te wisselen of om te controleren of je Hue bridge niet te dicht bij een andere 2,4 GHz bron staat, meestal WiFi router, advies is om minimaal 50cm afstand te houden. Verder kan je ZigBee dekking te laag zijn en helpt om of lamp te verplaatsen, lees dichterbij andere lampen of bridge zetten of een extra lamp toe te voegen.

Die overige 1 op 10 problemen zijn het lastigs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Erik1971 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:46:
[...]

9 van de 10 problemen worden veroorzaakt door interference problemen, vaak door WiFi, maar ook mee gemaakt dat een alarm systeem de gehele 2,4 GHz band weg drukte, dan help het vaak om van ZigBee kanaal te wisselen of om te controleren of je Hue bridge niet te dicht bij een andere 2,4 GHz bron staat, meestal WiFi router, advies is om minimaal 50cm afstand te houden. Verder kan je ZigBee dekking te laag zijn en helpt om of lamp te verplaatsen, lees dichterbij andere lampen of bridge zetten of een extra lamp toe te voegen.

Die overige 1 op 10 problemen zijn het lastigs!
Zorg dat je bridge op kanaal 25 staat en dat je voor je 2.4 GHz netwerk niet kanaal 11 gebruikt.

Dan zit Wifi en Zigbee niet in elkaars vaarwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
La1974 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Zorg dat je bridge op kanaal 25 staat en dat je voor je 2.4 GHz netwerk niet kanaal 11 gebruikt.

Dan zit Wifi en Zigbee niet in elkaars vaarwater.
Je lokale Wifi netwerk is meestal niet het probleem, hence in somige gevallen is het zelfs beter om op een overlappend kanaal te zitten, omdat je dan eerder kans hebt dat je Wifi netwerk doorheeft dat je ZigBee netwerk in de buurt zit en kanaal vrij houd wanneer een van je ZigBee devices een bericht wil sturen en visa versa. Ondanks dat ze beiden een totaal verschillend protocol gebruiken voor de hogere lagen van het OSI model, op de laagste laag kunnen ze beide wel overweg met elkaars CCA berichten (clear channel assesment) zodat ze even ruimte voor elkaar laten tussen de velen berichten in, anders heb je kans op package colosion (dat beide netwerken op zelfde moment gaan zenden en elkaars berichten wegdrukken/verminken).

Probleem zijn juist de Wifi netwerken verder weg, van je buren, waarvan het signaal sterk genoeg is om een package colision te veroorzaken, maar niet de CCA berichten van je ZigBee netwerk ontvangen (wat logisch is, omdat ZigBee een low power oplossing is en minder zend vermogen gebruikt).

Mijn advies is dus om de overlappende Wifi kanalen te mijden die door je buren wordt gebruikt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In mijn woning heb ik een aantal ECO-DIM.07 zigbee dimmers icm met de Philips Hue Bridge. Dat werkt eigenlijk prima. Ik kan gewoon alle lampen bedienen en dimmen via de ouderwetse manier en via de app of Google assistant.

Nu heb ik een aantal Philips bewegingsensors gekocht. 1 voor op de wc, dat werkt gewoon goed zoals die in de Philips Hue app is ingesteld.

Alleen in mijn slaapkamer wil ik dat de sensor alleen in de nacht ons lamp gedimd aan doet op 6% als een nachtlampje. Tot zo ver werkt dat, maar overdag als ik het licht aan zet is het licht gedimd op 1%. Dit is weer irritant, want ik wil gewoon dat die overdag op een normale helderheid staat ingesteld ipv op 1% (lijkt net of licht uit staat en moet dan telkens helderheid veranderen).

Zo staan de instellingen nu van de sensor ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPnMbPtMIzSFmk9UEkmb4Utmp4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brHSAn6KpLxoiHJTiEwKanMe.jpg?f=fotoalbum_large

Het viel mij al op dat de instellingen niet zo heel uitgebreid zijn. Voor de toilet is het makkelijk om overdag en 's nachts een andere helderheid in te stellen, maar voor mijn slaapkamer wil ik dat voor overdag dus niet. Ik heb al beetje met de instellingen lopen spelen, maar ik krijg het niet voor elkaar of het lijkt zelfs niet mogelijk?

Als zoiets simpels echt niet mogelijk is, denk ik als workaround om voor elke dag een automatisering (ontwaken of een aangepaste korte tijdstip dat lamp even aan is) in te stellen in de Hue app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
xileS schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:47:
In mijn woning heb ik een aantal ECO-DIM.07 zigbee dimmers icm met de Philips Hue Bridge. Dat werkt eigenlijk prima. Ik kan gewoon alle lampen bedienen en dimmen via de ouderwetse manier en via de app of Google assistant.

Nu heb ik een aantal Philips bewegingsensors gekocht. 1 voor op de wc, dat werkt gewoon goed zoals die in de Philips Hue app is ingesteld.

Alleen in mijn slaapkamer wil ik dat de sensor alleen in de nacht ons lamp gedimd aan doet op 6% als een nachtlampje. Tot zo ver werkt dat, maar overdag als ik het licht aan zet is het licht gedimd op 1%. Dit is weer irritant, want ik wil gewoon dat die overdag op een normale helderheid staat ingesteld ipv op 1% (lijkt net of licht uit staat en moet dan telkens helderheid veranderen).

Zo staan de instellingen nu van de sensor ingesteld:
[Afbeelding]

Het viel mij al op dat de instellingen niet zo heel uitgebreid zijn. Voor de toilet is het makkelijk om overdag en 's nachts een andere helderheid in te stellen, maar voor mijn slaapkamer wil ik dat voor overdag dus niet. Ik heb al beetje met de instellingen lopen spelen, maar ik krijg het niet voor elkaar of het lijkt zelfs niet mogelijk?

Als zoiets simpels echt niet mogelijk is, denk ik als workaround om voor elke dag een automatisering (ontwaken of een aangepaste korte tijdstip dat lamp even aan is) in te stellen in de Hue app.
Tussen 7 en 0 uur heb je nu ingesteld dat ie niets moet doen (zwarte rondje met wit streepje).

Moet je daar niet de scène kiezen die je wil (helder bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
La1974 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Tussen 7 en 0 uur heb je nu ingesteld dat ie niets moet doen (zwarte rondje met wit streepje).

Moet je daar niet de scène kiezen die je wil (helder bijvoorbeeld).
Ja dat werkt natuurlijk dan wel, maar ik wil juist dat die overdag niets doet. Dus gewoon gewoon de dimmer normaal kunnen bedienen ipv dat licht op sensor werkt.

In wc is dat ideaal, maar in slaapkamer bleek het toch irritant. Licht bleef dan te kort of te lang aan. Sensor hangt bij de ingang en niet gericht op het bed, want anders slaap je altijd met het licht aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Hier ook niet echt blij met de sensor op de slaapkamer. Als ik langer op de slaapkamer licht wil dan blijft de sensor triggeren dat het licht na paar minuten uit gaat, ookal heb ik het licht handmatig aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Laatst online: 21:17
Kan iemand me vertellen waar ik ergens die "kaarsen" of "dynamische scenes" kan vinden in de HUE app?
Ik heb enkel maar statische scenes.

EDIT
Hmm gevonden, maar die kaarsen dus niet.

[ Voor 14% gewijzigd door kazzzdafke op 05-02-2022 16:13 ]

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:49

DataCopy

Dum vita est spes est

Hertog_Martin schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:57:
Hier ook niet echt blij met de sensor op de slaapkamer. Als ik langer op de slaapkamer licht wil dan blijft de sensor triggeren dat het licht na paar minuten uit gaat, ookal heb ik het licht handmatig aangezet.
Kun je dat niet in Hue Essentials oplossen? Ik 'misbruik' op m'n hier dimmer switch de twee middelste knoppen om de beweging sensor aan/uit te zetten (override zeg maar).

Maar dat zou je natuurlijk ook automatisch kunnen doen als je het licht aan/uit zet met de schakelaar. Of begrijp ik je use-case niet goed?

Je schakelt dan wel de motion sensor uit, dus je zult hem wel weer aan moeten zetten (handmatig, als actie bij de middelste knop of als actie toevoegen als je het licht uit schakelt).

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbTKD9uyoChoyXwqjpVhscNUqgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyTPrFrEL7ITOojb5eHxop3O.jpg?f=fotoalbum_large

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Heb nog geen hue schakelaar in slaapkamer. Maar het zou fijn zijn als de sensor acties alleen uitgevoerd worden als de lampen eerst uit stonden. Als ik handmatig lampen in app uit en aan doe verwachtte ik niet dat de sensor dan nogsteeds zoiets heeft van ik doe na 5 minuten de lampen uit.

Jouw oplossing is wel een goede, maar dan dus nog een schakelaar plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:13
Hue labs even opzoeken, staat een programma in om de sensor te snoozen als jij handmatig al een scène aanzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
xileS schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Ja dat werkt natuurlijk dan wel, maar ik wil juist dat die overdag niets doet. Dus gewoon gewoon de dimmer normaal kunnen bedienen ipv dat licht op sensor werkt.

In wc is dat ideaal, maar in slaapkamer bleek het toch irritant. Licht bleef dan te kort of te lang aan. Sensor hangt bij de ingang en niet gericht op het bed, want anders slaap je altijd met het licht aan :p
Heb je thuis Homekit van Apple (met een Homekit Hub zoals een Apple TV of een Homepod)? Dan kan je dit via Homekit oplossen. Je kan automatiseringen tijdgebonden maken (dus in jouw geval alleen 's nachts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 23:40
Stomme vraag misschien - en heb echt goed gezocht op internet en in de instructies.

In onze woning zijn de gaten geboord met diameter 75 mm en andere posities 80 mm. In de instructies van de Philips Hue spots staat diameter boorgat 70 mm

Zou dat nog net kunnen?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Dat is ook 1 van de redenen, dat ik liever heb dat de sensor in slaapkamer overdag niets doet.
En in de nacht als nachtlampje. Instellingen (xileS in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4") lijken gewoon goed, maar vreemd genoeg zorgt "terug keren naar vorige status" niet dat dim sterkte terug keert naar vorige instelling, maar naar 1%.. Ik snap de logica niet, lijkt mij eerder een fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
La1974 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:13:
[...]

Heb je thuis Homekit van Apple (met een Homekit Hub zoals een Apple TV of een Homepod)? Dan kan je dit via Homekit oplossen. Je kan automatiseringen tijdgebonden maken (dus in jouw geval alleen 's nachts).
Nope, geen Homekit. Wel Google Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Soullancer schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Hue labs even opzoeken, staat een programma in om de sensor te snoozen als jij handmatig al een scène aanzet
Wist helemaal niet het bestaan hiervan. Zie nu in de Hue app bij automatiseringen - overig idd hue Labs. Wellicht zit hier iets tussen om het "probleem" op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
xileS schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:26:
[...]

Dat is ook 1 van de redenen, dat ik liever heb dat de sensor in slaapkamer overdag niets doet.
En in de nacht als nachtlampje. Instellingen (xileS in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4") lijken gewoon goed, maar vreemd genoeg zorgt "terug keren naar vorige status" niet dat dim sterkte terug keert naar vorige instelling, maar naar 1%.. Ik snap de logica niet, lijkt mij eerder een fout.
Hmm, lijkt me inderdaad een design fout die ik wel kan verklaren, als je dimmer geen beweging ziet
gaat deze eerst voor x seconden (dacht 30 maar kan me vergissen, is lang geleden dat ik de specificaties heb gelezen ;) ) naar een lagere dim level (1% in jou geval), maar in de die tijd wordt die stand, na zo'n 10 seconden. door de lamp als laaste aanstand onthouden voordat deze uit gaat. Als je vervolgens via de bridge aan de lamp vraagt om aan te gaan met laatste aanstand, dan gaat ie dus op 1% aan....

Een design fout, want in jou voorbeeld bedoelde je met terug naar laatste stand, niet de gedimmde situatie voordat lamp uit gaat, maar de stand van de lamp voordat deze gaat dimmen..... Dat kan je niet meer aan de lamp opvragen, maar zal je via de bridge moeten bijhouden, en daar hebben ze waarschijnlijk geen rekening mee gehouden... En design of te wel ontwerpfout van deze functionaliteit in combinatie met Sensor gedrag zoals het nu werkt!

Wellicht als je een andere app dan Hue app gebruikt om je sensor te configureren, wellicht dat je dit probleem niet hebt, tenzij die ook eerst even kort dimmen voordat de lamp wordt uitgezet, want dan is het een probleem dat alleen met de implementatie van de Hue bridge kan worden opgelost....
Pagina: 1 ... 29 ... 85 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic