Maandag postte ik hier nog een vraag over Nanoleaf, vandaag hangt het. Ik werd gevraagd om het even te showen als het hing, dus bij deze, meteen maar even het hele "project".
Omdat ik behoorlijk grove spachtelputz heb en ik geen zin had in schots en scheef hangende delen, plus ik geen fan ben van die dubbelzijdige tape op de muur waar je het stucwerk mee kan beschadigen als je het er een keer af moet halen, had ik bedacht een aluminium/stalen frame te maken.
Ik heb bij de Hornbach een aluminium lat gekocht van 2mm dik en 2 meter lang. Ik ben toen gaan bedenken welke vorm ik wilde, die heb ik uitgelegd op de vloer. Daarna was het plan om het aluminium latje in stukken te zagen en dan in hoekverbinding aan elkaar te lijmen. Ik bedacht met ondertussen dat die constructie nooit heel stevig zou zijn. Toen dacht ik: wat als ik nu een grote aluminium of stalen plaat koop die breed en lang genoeg is voor de hele vorm en daar dan gewoon een uit één stuk bestaand stuk uit zaag.
Zo gezegd, zo gedaan. Terug naar de Hornbach en daar de aluminium lat geretourneerd. Ik heb toen een verzinkt stalen plaat gekocht van maar 0,75mm dik (dus ook nog eens een stuk platter!) en 100 bij 60cm. Dit was perfect.
De plaat heb ik neergelegd, daar heb ik de vorm op neergelegd en die heb ik met potlood (zodat ik niet per ongeluk met een stift de hexagons aan zou raken) de vormen afgetekend:
Nadat ik dit heb gedaan heb ik een frame afgetekend binnen de vormen met een dikke stift. Dit heb ik gedaan zodat het frame niet zichtbaar zou zijn, aar er wel genoeg ruimte is overal voor de tape.
Toen heb ik dat stuk uitgezaagd. Ik begon met een decoupeerzaag. Ik merkte al snel dat dat niet handig was, omdat de plaat zo dun was sprong de plaat telkens alle kanten op. Toen ben ik verder gedaan met een haakse slijper. Dat werkte eigenlijk perfect. Daarna heb ik drie gaten er in geboord voor de schroeven, achteraf was 2 waarschijnlijk ook wel voldoende geweest.
Je ziet dat ik in eerste instantie wat smaller had afgetekend, maar ik was bang dat het geheel dan te slap zou zijn geworden op die punten waar ik hem toch breder heb gelaten. Denk achteraf dat het niet veel uit maakt.
Toen heb ik één hexagon vastgeplakt op het frame, dit heb ik gedaan zodat ik het frame aan de muur kon bevestigen en zorgen dat het ongeveer waterpas zou worden. Achteraf had ik beter alle hexagons op het frame kunnen plakken (omdat ze makkelijk losklikken). Dan was het makkelijker geweest om hem perfect waterpas te monteren. Dat is nu gelukkig ook wel gelukt, maar heb het mezelf onnodig moeilijk gemaakt.
Toen het frame aan de muur hing merkte ik dat de hexagons op de plekken van de schroeven niet helemaal lekker aan konden sluiten, omdat ik de schroefgaatjes niet op de handigste plekken had zitten (op 2 plekken precies waar een connector zat). Toen heb ik er even een verzin boortje bij gepakt en ervoor gezorgd dat de schroeven niet/amper uitstaken.
Daarna ben ik alle Hexagons gaan bevestigen. Dit ging heel snel. Toen ik klaar was, was dit het resultaat:
En hier heb ik de kabel strak naar beneden weggewerkt:
Ben er erg blij mee

Geeft erg mooi licht en ik vind dat de kleur van de hexagons, de hout look, erg mooi staat op de donkerblauwe muur. De kleur van de Hexagons komt ook weer mooi terug in de vloer en de kleur van m'n bureau. Als ze aan zijn geven ze erg mooi licht. Ben benieuwd hoe het er over een uurtje als het donker is uit ziet!
I haven’t slept for three days, because that would be too long.