[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:08
ArnoldSmit schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Er zullen geen aansluitingen zijn die verliesgevend zijn, echter de terugverdientijd kan langer duren dan gemiddeld.
Je heb OPEX en CAPEX kosten.
CAPEX is de kosten voor de aanleg.

(En voor een zeer kleine groep mensen een koper netwerk draaiende houden is vanwege de beperkte schaal helemaal een dure exercitie)
OPEX voor het uitbaten, de OPEX kosten bij glasvezel zijn per definitie lager dan die van koper.

Dat was al zo met de AON aansluitingen, nu met PON, zijn de OPEX kosten alleen maar nog lager geworden voor KPN om een glasvezel netwerk uit te baten.
Laten we het eens zijn dat we het oneens zijn. KPN/glaspoort heeft zelf gezegd dat er in het gebied een aantal verliesgevende aansluitingen zitten maar dat deze wel aangelegd worden omdat anders het project niet doorgaat. Het project zelf voor ze is wel winstgevend natuurlijk.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:09
John245 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Laten we het eens zijn dat we het oneens zijn. KPN/glaspoort heeft zelf gezegd dat er in het gebied een aantal verliesgevende aansluitingen zitten maar dat deze wel aangelegd worden omdat anders het project niet doorgaat. Het project zelf voor ze is wel winstgevend natuurlijk.
Zo is het. Je kan niet per individuele aansluiting gaan rekenen. Dat is ondoenlijk. Er wordt gerekend met alle aansluitingen in een projectgebied. Totaal aantal verwachte kosten delen door aantal aansluitingen is bedrag X. Als bedrag X laag genoeg is volgens de zelf bedachte norm dan is het goed.
Als er tijdens het werk zaken opdoemen die dat verhogen (zoals boren voor 120 woningen) dan moet dat daar worden besloten. Ik ken zeker ook projecten waarbij een stuk alsnog is geannuleerd omdat dit teveel ging kosten.
Gemeente kan daarbij een rol spelen omdat er een samenwerkingsovereenkomst was getekend waardoor ook die aansluitingen alsnog aangesloten worden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
Barre73 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:47:
[...]

Zo is het. Je kan niet per individuele aansluiting gaan rekenen. Dat is ondoenlijk. Er wordt gerekend met alle aansluitingen in een projectgebied. Totaal aantal verwachte kosten delen door aantal aansluitingen is bedrag X. Als bedrag X laag genoeg is volgens de zelf bedachte norm dan is het goed.
Als er tijdens het werk zaken opdoemen die dat verhogen (zoals boren voor 120 woningen) dan moet dat daar worden besloten. Ik ken zeker ook projecten waarbij een stuk alsnog is geannuleerd omdat dit teveel ging kosten.
Gemeente kan daarbij een rol spelen omdat er een samenwerkingsovereenkomst was getekend waardoor ook die aansluitingen alsnog aangesloten worden.
Het boren was hier vast wel voorzien. Twee (2) jaar geleden ook alle gas, water en elektra leidingen geboord. Enexis en het waterleidingbedrijf hadden ook graag gegraven en daarna de schade herstelt maar de provincie ging daar niet in mee.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:04:
[...]

Nee dat geloof ik niet direct. SingleMode optics kunnen in de standaard variant al 10km overbruggen.
Geloof het toch maar. Bij XGS-PON werkt men met maximaal 7 km afstand tussen de lichtbron en de eindgebruiker. Op basis van 1:64 splitratio Jij vergeet in die 10 km dat er bij dit netwerk nog lassen en splitters tussen zitten die het signaal verzwakken.
Moet de afstand groter dan 7 km worden zoals in Hoog-Soeren, dan kan je twee dingen doen: een POP dichterbij bouwen en daar je belichting in zetten (moet je die nog wel op het landelijke glasnetwerk aansluiten) of simpeler: aantal splitters verminderen waardoor de sterkte toeneemt.

@Economics Ik leg hier altijd alleen de standaard uit. Als ik alle uitzonderingen moet gaan noemen ben ik zo lang bezig 😁

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 29-07-2024 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
John245 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Wat kost het aanleggen van zo'n aansluitpuntje wel niet in totaal (van eindgebruiker tot hoofdkast). Euro 10.000,-?

Er vanuit gaande dat ze de voedingskabel en de buizen voor de vezels boren. Zeg 3 kilometer boren voor 120 woningen.

Ons werd verteld dat de kosten nooit terugverdiend worden voor onze aansluiting.

[Afbeelding]
Reken op een duizend euro per aansluiting per project. Niet in jullie geval maar gemiddeld klopt dat wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Barre73 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:51:
[...]

Geloof het toch maar. Bij XGS-PON werkt men met maximaal 7 km afstand tussen de lichtbron en de eindgebruiker. Op basis van 1:64 splitratio Jij vergeet in die 10 km dat er bij dit netwerk nog lassen en splitters tussen zitten die het signaal verzwakken.
Moet de afstand groter dan 7 km worden zoals in Hoog-Soeren, dan kan je twee dingen doen: een POP dichterbij bouwen en daar je belichting in zetten (moet je die nog wel op het landelijke glasnetwerk aansluiten) of simpeler: aantal splitters verminderen waardoor de sterkte toeneemt.

@Economics Ik leg hier altijd alleen de standaard uit. Als ik alle uitzonderingen moet gaan noemen ben ik zo lang bezig
Je hebt gelijk! En niet te vergeten als er ooit een innovatie komt naar 25/50/100g pon zal je waarschijnlijk niet wegkomen zonder wdm combiner, wat betekend nog meer connectoren.

[ Voor 15% gewijzigd door Economics op 29-07-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Bij XGS-PON maximaal 7 km vind ik nog vrij veel. Maar klinkt als een goed compromis tussen "vrijwel altijd werkend" en "regelmatig extra kunstgrepen moeten uithalen" om het werkend te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50
Barre73 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:51:
[...]

@Economics Ik leg hier altijd alleen de standaard uit. Als ik alle uitzonderingen moet gaan noemen ben ik zo lang bezig 😁
Ik geloof alles wat jij zegt :) wat ik dan nog niet begrijp is dat een 1:2 splitsing wel lukt en een 1:16 niet. Uiteindelijk heb je toch ook verlies van die 1:2 splitsing, dempt 1:16 meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:01:
[...]

Ik geloof alles wat jij zegt :) wat ik dan nog niet begrijp is dat een 1:2 splitsing wel lukt en een 1:16 niet. Uiteindelijk heb je toch ook verlies van die 1:2 splitsing, dempt 1:16 meer?
Toch heel logisch? Als je het laserlicht in tweeën splits krijgen beide de helft, splits je het 16 keer, krijgt één ieder een zestiende deel van het laserlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50
bjusterbaarlik schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Toch heel logisch? Als je het laserlicht in tweeën splits krijgen beide de helft, splits je het 16 keer, krijgt één ieder een zestiende deel van het laserlicht.
Ja misschien is het wel zo simpel.

[ Voor 32% gewijzigd door stormfly op 29-07-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Jay-v schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Ik heb zelf een aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl. Volker Wessels Telecom heeft rechtstreeks contact gehad met mij, en mijn woning is op 28 juni aangesloten. Maar nu blijven de partijen naar elkaar wijzen dus ik kom niet verder.

KPN Netwerk geeft aan dat er een "informatie verzoek" is gedaan bij VW Telecom. Ik zou me moeten richten tot KPN Nieuwbouw maar die kan je niet bellen. Volker Wessels Telecom zegt dat mijn postcode niet bekend is (super onvriendelijk trouwens), ze verbinden me dan door naar een "collega", en verbinden me vervolgens door met de klantenservice van KPN (abonnementen) die mij natuurlijk niet kunnen verder helpen.

Dan maar weer naar VW Telecom bellen, nu wordt de dame waarmee ik bel boos en moet ik naar haar luisteren en KPN bellen (die mij dus weer terug verwijzen). Niemand kan me helpen en anders moet ik maar mailen naar melding@vwtelecom.com.

Lekker klantvriendelijk.
Update: alsnog iemand bij KPN kunnen spreken. Ik heb foto's moeten aanleveren van de installatie, KPN heeft vervolgens een verzoek bij Volkers Wessels ingedient om mijn installatie administratief gereed te melden. Helaas wel het bericht dat dit meerdere weken kan duren, en ivm de vakantie zelfs langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

AW_Bos schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:32:
Heel bizar in ons dorp. Glasdraad heeft als aannemer ervoor gezorgd dat er glasvezel in ons dorp kwam, en er was uiteindelijk een informatieavond waarbij haast alle providers die op het netwerk zitten, aanwezig waren. En KPN was was heel duidelijk bij.

Inmiddels is de pop opgeleverd, en zouden er al abonnementen worden geleverd bij diverse providers, zoals Trined, Freedom, Sneller, Online en nog een aantal, maar KPN laat nog niks van zich horen? 8)7

Hoe kan het eigenlijk dat zo'n grote provider als KPN zo laat is? Aanvankelijk was de planning eind vorig jaar, daarna werd het begin dit jaar, toen werd het Q3 van dit jaar, en nu is het niet bekend bij KPN maar lijkt het erop dat het Q1 2025 zal worden?

Waar zit het hem nou precies in? De glasvezel ligt al wel in de meterkast, en die is ten tijden van het aanleggen zelf prima doorgemeten. Heeft KPN soms moeite om de POP's te vullen met hun apparatuur?
Iemand?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:19

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon abo nemen bij 1 van de providers die wel werken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
AW_Bos schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:32:
Heel bizar in ons dorp. Glasdraad heeft als aannemer ervoor gezorgd dat er glasvezel in ons dorp kwam, en er was uiteindelijk een informatieavond waarbij haast alle providers die op het netwerk zitten, aanwezig waren. En KPN was was heel duidelijk bij.

Inmiddels is de pop opgeleverd, en zouden er al abonnementen worden geleverd bij diverse providers, zoals Trined, Freedom, Sneller, Online en nog een aantal, maar KPN laat nog niks van zich horen? 8)7

Hoe kan het eigenlijk dat zo'n grote provider als KPN zo laat is? Aanvankelijk was de planning eind vorig jaar, daarna werd het begin dit jaar, toen werd het Q3 van dit jaar, en nu is het niet bekend bij KPN maar lijkt het erop dat het Q1 2025 zal worden?

Waar zit het hem nou precies in? De glasvezel ligt al wel in de meterkast, en die is ten tijden van het aanleggen zelf prima doorgemeten. Heeft KPN soms moeite om de POP's te vullen met hun apparatuur?
Ik weet vrijwel zeker dat dit inderdaad het laatste zal zijn. De mensen en aannemer die voor KPN zorgt voor apparatuur in de PoPs en het aansluiten op de eigen KPN backbone doen dit voor al die aanlegprojecten die nu lopen van KPN zelf, Glaspoort en de overgenomen netwerken van bijvoorbeeld Primevest.
In normaal Nederlands: het is ongelooflijk druk en er is maar een X capaciteit voor.

Je mag me wel DM-en met je adres, dan kijk ik even verder voor je.

Edit: voor wie meeleest: Betreft hier inderdaad het feit dat operator KPN nog druk bezig is om de PoPs te voorzien van apparatuur en aan te sluiten op de backhauls/backbones.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 02-08-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Jay-v schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:01:
[...]

Update: alsnog iemand bij KPN kunnen spreken. Ik heb foto's moeten aanleveren van de installatie, KPN heeft vervolgens een verzoek bij Volkers Wessels ingedient om mijn installatie administratief gereed te melden. Helaas wel het bericht dat dit meerdere weken kan duren, en ivm de vakantie zelfs langer.
Vandaag zou ik dan eindelijk aangesloten worden. Monteur sluit ONT aan en zegt meteen, "Ah jammer, geen licht". Niet goed gepatched of een breuk, wie zal het zeggen |:(, nu weer wachten tot ze komen doormeten.

Hopelijk wordt het nog opgelost voor mijn verhuizing :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Jay-v schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

Vandaag zou ik dan eindelijk aangesloten worden. Monteur sluit ONT aan en zegt meteen, "Ah jammer, geen licht". Niet goed gepatched of een breuk, wie zal het zeggen |:(, nu weer wachten tot ze komen doormeten.

Hopelijk wordt het nog opgelost voor mijn verhuizing :P
Dat hoop ik ook voor je want vooralsnog is er geen ticket ontvangen bij KPN Netwerk om te checken waarom er geen licht is.

Ik zie dat het een Odido abonnement is en nog leuker: De Odido monteur zou zelf de patch moeten plaatsen, niet KPN Netwerk. En dat plaatsen van die patch heeft de Odidomonteur zef succesvol afgemeld.....

Dat betekent ook dat je niet langer meer in dit topic terecht kan maar naar het Odido topic moet. Nu is Odido in de leiding qua activatie maar ook qua storingsmelding als KPN moet gaan onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Barre73 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Dat hoop ik ook voor je want vooralsnog is er geen ticket ontvangen bij KPN Netwerk om te checken waarom er geen licht is.

Ik zie dat het een Odido abonnement is en nog leuker: De Odido monteur zou zelf de patch moeten plaatsen, niet KPN Netwerk. En dat plaatsen van die patch heeft de Odidomonteur zef succesvol afgemeld.....

Dat betekent ook dat je niet langer meer in dit topic terecht kan maar naar het Odido topic moet. Nu is Odido in de leiding qua activatie maar ook qua storingsmelding als KPN moet gaan onderzoeken.
Bedankt voor de context :-). Heb inderdaad vannacht een mail ontvangen dat Odido binnen 3 werkdagen in actie komt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:26
Bij mijn ouders blijft het mis gaan…
KPN lijkt maar niet te snappen dat de kabel nog aan de weg ligt
Gisteren een monteur voor niks geweest die wel even kwam aansluiten.
Maar met een glasdraad die nog niet tot de voordeur ligt kon men natuurlijk niks.
Hoe kunnen ze nu het eens goed gaan laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Roos79 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:06:
Bij mijn ouders blijft het mis gaan…
KPN lijkt maar niet te snappen dat de kabel nog aan de weg ligt
Gisteren een monteur voor niks geweest die wel even kwam aansluiten.
Maar met een glasdraad die nog niet tot de voordeur ligt kon men natuurlijk niks.
Hoe kunnen ze nu het eens goed gaan laten lopen?
We kunnen beginnen door te checken hoe dat adres in de administratie staat. Kan je mij een DM sturen met het adres van je ouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 21:01

Sebazzz

3dp

Vandaag stond KPN Netwerk hier onaangekondigd in de straat. De glasvezelkabels die ze vorig jaar tot in de tuin hebben aangelegd, hebben ze nu tot in de huizen (kruipruimte, naar meterkast). Ik en de buren hebben nu dus een glasvezelpunt (FTU) in de meterkast.

Valt er iets over te zeggen hoe snel ik dan echt glasvezel hebt? Op KPN.com staat nog steeds januari-februari, maar volgens de contractor van KPN netwerk zou ik al met drie weken dat kunnen hebben - gemixte signalen dus.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Sebazzz schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:11:
Vandaag stond KPN Netwerk hier onaangekondigd in de straat. De glasvezelkabels die ze vorig jaar tot in de tuin hebben aangelegd, hebben ze nu tot in de huizen (kruipruimte, naar meterkast). Ik en de buren hebben nu dus een glasvezelpunt (FTU) in de meterkast.

Valt er iets over te zeggen hoe snel ik dan echt glasvezel hebt? Op KPN.com staat nog steeds januari-februari, maar volgens de contractor van KPN netwerk zou ik al met drie weken dat kunnen hebben - gemixte signalen dus.
Als het goed gaat meldt de onderaannemer vandaag je aansluiting gereed bij de hoofdaannemer. En die doet 1 keer per dag (in de late avond) een sync naar KPN (Netwerk).
Met andere woorden: morgen bij KPN (Netwerk) zichtbaar als aangesloten. Meestal bij KPN zelf dan ook en bij andere providers binnen 1 of enkele dagen ((afhankelijk van hoe die provider zijn database synchroniseert met die van KPN WBA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 21:01

Sebazzz

3dp

Barre73 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:47:
[...]

Met andere woorden: morgen bij KPN (Netwerk) zichtbaar als aangesloten. Meestal bij KPN zelf dan ook en bij andere providers binnen 1 of enkele dagen ((afhankelijk van hoe die provider zijn database synchroniseert met die van KPN WBA).
De technische test, zoals kijken of er licht door de vezel komt, moet de onderaannemer al zelf uitgevoerd hebben?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Sebazzz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 03:28:
[...]

De technische test, zoals kijken of er licht door de vezel komt, moet de onderaannemer al zelf uitgevoerd hebben?
Ja die meet de demping van de verbinding. Als dat goed is kan die 'm als gereed melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online

wdr

Bij mijn buurvrouw (weduwe van dik in de 90) is vorige maand een glasvezel aansluiting in de meterkast geplaatst. Nu heeft zij aansluitmateriaal ontvangen voor de experiabox. Mijn vraag kan ik de zgn 'plug en play' instructie volgen en moet alles dan gewoon werken? Er zit geen begeleidende brief of iets dergelijks bij, geen telefoonnummer oid, heel vreemd. Ben onlangs zelf op glas aangesloten bij Delta en daar werd alles tot in de puntjes verzorgd door een monteur. Loop zelf ook tegen de 80 en ben bang voor problemen als het straks niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Nu online

wdr

wdr schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:34:
Bij mijn buurvrouw (weduwe van dik in de 90) is vorige maand een glasvezel aansluiting in de meterkast geplaatst. Nu heeft zij aansluitmateriaal ontvangen voor de experiabox. Mijn vraag kan ik de zgn 'plug en play' instructie volgen en moet alles dan gewoon werken? Er zit geen begeleidende brief of iets dergelijks bij, geen telefoonnummer oid, heel vreemd. Ben onlangs zelf op glas aangesloten bij Delta en daar werd alles tot in de puntjes verzorgd door een monteur. Loop zelf ook tegen de 80 en ben bang voor problemen als het straks niet werkt.
Vergeet te vermelden dat zij reeds KPN klant is, maar tot nu toe op koper. Zij heeft telefoon, TV en internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:57:
[...]

Ja die meet de demping van de verbinding. Als dat goed is kan die 'm als gereed melden.
Ze meten de demping niet, ze meten het ontvangstniveau .. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
wdr schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:35:
[...]

Vergeet te vermelden dat zij reeds KPN klant is, maar tot nu toe op koper. Zij heeft telefoon, TV en internet.
Hangt het modem nu ook in de meterkast? als dat niet het geval is moet er een ethernetkabel van de meterkast naar het modem worden getrokken. Ook moet er een contactdoos in de meterkast aanwezig zijn voor de voeding van de ONT (glasvezelkastje) de installatie op zich zelf stelt niet zo veel voor. En het is misschien een open deur vergeet niet het beschermdopje van de connector in het glasvezelkastje te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Nu online

wdr

dirk 1964 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:42:
[...]
Hangt het modem nu ook in de meterkast? als dat niet het geval is moet er een ethernetkabel van de meterkast naar het modem worden getrokken. Ook moet er een contactdoos in de meterkast aanwezig zijn voor de voeding van de ONT (glasvezelkastje) de installatie op zich zelf stelt niet zo veel voor. En het is misschien een open deur vergeet niet het beschermdopje van de connector in het glasvezelkastje te verwijderen.
Dank voor je reactie, ja modem hangt ook in de meterkast. Er blijkt dat er voor het glasvezelkastje idd een extra contactdoos moet komen. Inmiddels contact gezocht met KPN klantenservice (gevonden op internet, want ben zelf geen klant) en er is nu een monteur geregeld voor over 14 dagen. Dus item gesloten.

• Barre73
wdr schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:35:
[...]

Dat laatste was wel een belangrijke toevoeging. Omdat bij nieuwe glasvezelaansluitingen het opschuiven van de ONT zo simpel is geworden (met een handleiding in drie plaatjes erbij) en het migreren van koper naar glas niets anders is dan het aansluiten van een andere kabel in de Experiabox (en even opnieuw starten), is dit voor KPN klanten DHZ geworden.
Er zou echter ook ergens in de brief/mails moeten staan dan een klant een monteur kan laten komen als het toch niet lukt. Bijvoorbeeld vanwege hoge leeftijd, een ontbrekende wandcontactdoos, of een hele andere locatie van de FTU ten opzichte van de oude ISRA. Dit scheelt echt duizenden monteursbezoeken en met tienduizenden migraties van koper naar glas per jaar is dat toch heel prettig.

Maar ik lees dat er inmiddels een monteur is gepland dus dat is dan toch gelukt.

@dirk 1964 Dat beschermdopje is de tweede stap van die drie stappen in de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxO1GU1zQ1vOO_POjcmvgLB3KmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pTQehO5y0FLtAVA16pfSPjk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 11-09-2024 08:46 ]

• wdr
  • Nu online

wdr

Barre73 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:44:
[...]

Dat laatste was wel een belangrijke toevoeging. Omdat bij nieuwe glasvezelaansluitingen het opschuiven van de ONT zo simpel is geworden (met een handleiding in drie plaatjes erbij) en het migreren van koper naar glas niets anders is dan het aansluiten van een andere kabel in de Experiabox (en even opnieuw starten), is dit voor KPN klanten DHZ geworden.
Er zou echter ook ergens in de brief/mails moeten staan dan een klant een monteur kan laten komen als het toch niet lukt. Bijvoorbeeld vanwege hoge leeftijd, een ontbrekende wandcontactdoos, of een hele andere locatie van de FTU ten opzichte van de oude ISRA. Dit scheelt echt duizenden monteursbezoeken en met tienduizenden migraties van koper naar glas per jaar is dat toch heel prettig.

Maar ik lees dat er inmiddels een monteur is gepland dus dat is dan toch gelukt.

@dirk 1964 Dat beschermdopje is de tweede stap van die drie stappen in de handleiding:

[Afbeelding]
Bedankt @Barre73
Er komt idd een monteur, want wantcontact doos moet uitgebreid worden van 2 naar 3 aansluitingen (deurbel, Experia box en glaskastje), maar puur uit interesse, bij aansluiten naar glas hoeft KPN niet eerst het koper af te sluiten? Mijn oorspronkelijke vraag kwam er dan ook op neer dat als je de Experia box overzet van koper naar glas, dat dit dan ook direct gaat werken?

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:54
wdr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:29:
[...]

Bedankt @Barre73
Er komt idd een monteur, want wantcontact doos moet uitgebreid worden van 2 naar 3 aansluitingen (deurbel, Experia box en glaskastje), maar puur uit interesse, bij aansluiten naar glas hoeft KPN niet eerst het koper af te sluiten? Mijn oorspronkelijke vraag kwam er dan ook op neer dat als je de Experia box overzet van koper naar glas, dat dit dan ook direct gaat werken?
Ik ben vorige week van KNP koper naar KPN glasvezel overgegaan. Er was in een mail aangekondigd wanneer er signaal op de glasvezel zou staan en vanaf die datum mocht ik het aansluiten.
Het doe het zelf pakket aangesloten en de draad van de DSL lijn uit de Experia box gehaald. Daarna Experia box herstart en ik zat op glasvezel. Zo simpel was het.
Ik ben van 50Mb/s download /10 upload naar 200/200 overgezet voor dezelfde prijs. Zonder verdere kosten aan mijn kant, dus prima verlopen.
Ook mijn oude Telfort email adres is behouden, iets wat niet duidelijk beschreven stond, ik vreesde er voor dat het een compleet nieuw account zou worden.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:16
Yeah.
Het is nu precies een jaar geleden dat KPN een glasvezelkabel tegen de buitenmuur van mijn huis heeft aangelegd.
Ze zouden in Jan of Feb de aansluiting realiseren.
En volgens de postcode check had ik rond die tijd ook glasvezelf beschikbaar....

Nu het een jaar verder is, kijk ik opnieuw op de glasvezel check:
"Goed nieuws! We sluiten je woning in juni - juli 2025 aan op glasvezel."

Nog even wachten tot de zomer van volgend jaar....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 15:27
[...]

Bedankt @Barre73
Om aanstaande teleurstelling te voorkomen: Ze gaan de huidige wandcontactdoos niet 'uitbreiden' naar 3 of meer als er al een 230v stroompunt aanwezig is. De monteur pakt gewoon een 3 voudige stekkerdoos uit de bus en voila, je hebt nu 4 aansluiting in totaal.
Wanneer er helemaal geen stroompunt in de meterkast is kan er onder voorwaarden (veilig, hoofdschakkelaar aanwezig etc) kosteloos een stroompunt gemaakt worden, maar dus niet om een bestaande uit te breiden. Als dat wel de wens is, is dat betaald meerwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door gjtm op 11-09-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07 21:29
Ik woon in een appartementencomplex, koopwoning. Enkele maanden geleden is glasvezel gelegd tot in de meterkasten in de kelder. De heren van Fibertel hebben geprobeerd om glasvezel tot in de woningen door te trekken: lukte niet en na 3 pogingen was hun tijd op. Project is in handen geweest van ODF en daar was men akkoord dat Fibertel het zo liet liggen. Zodra mensen een glasvezel abbonement nemen moest de provider het oplossen, volgens Fibertel. Geprobeerd om ODF hierover te spreken, telefonisch niet bereikbaar (krijgt bandje om je gegevens achter te laten en je wordt niet terug gebeld), mail geen reactie.
Tijdje laten liggen en bij toeval staan er twee mannen van Circet op de stoep. Kwamen opnieuw schouwen wat er al gemaakt was en nog moest gebeuren. Is een lastige situatie omdat het niet makkelijk is om glas tot in de woningen te krijgen. Hun plan was om óf Cat6 kabel óf glasvezel door te gaan trekken. We kregen nog bericht over het vervolg.....na ruim 6 weken niks gehoord. Circet mag niks zeggen was hun reactie, en de consument moet naar KPN Netwerk bellen.
Daar was het bericht "lastig om te maken in het gebouw, we wachten totdat mensen glasvezel internet nemen en kijken dan hoe we het oplossen. We doen niet structureel omzetten naar glas want dat is veel te duur"
Een buurman werd verteld door kpn dat hij voor een stopcontact moet zorgen in de meterkast, anders geen glasvezel". Een nieuwe bewoner heeft odido internet genomen en odido wil guidion monteur sturen, die laten al weken niks horen ondanks bellen. Oplossing was adsl geweest maar.dat zou op ons adres al uitgefaseerd zijn....vreemd, want we zitten met een woning of 20 op adsl. Nog een stuks of 10-12 op coax.
Allemaal gedoe, en niemand weet iets of vertelt een consistent verhaal.

TLDR: Glasvezel tot in meterkast appartementencomplex (kelder). Wordt niet perse doorgetrokken tot in de woningen want te lastig. Niemand heeft informatie.

Hoe worden heel lastig aan te sluiten woningen afgehandeld? En welke instantie moet je terecht bij vragen?

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 15-09-2024 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Ramon 73 schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:41:
Ik woon in een appartementencomplex, koopwoning. Enkele maanden geleden is glasvezel gelegd tot in de meterkasten in de kelder. De heren van Fibertel hebben geprobeerd om glasvezel tot in de woningen door te trekken: lukte niet en na 3 pogingen was hun tijd op. Project is in handen geweest van ODF en daar was men akkoord dat Fibertel het zo liet liggen. Zodra mensen een glasvezel abbonement nemen moest de provider het oplossen, volgens Fibertel. Geprobeerd om ODF hierover te spreken, telefonisch niet bereikbaar (krijgt bandje om je gegevens achter te laten en je wordt niet terug gebeld), mail geen reactie.
Tijdje laten liggen en bij toeval staan er twee mannen van Circet op de stoep. Kwamen opnieuw schouwen wat er al gemaakt was en nog moest gebeuren. Is een lastige situatie omdat het niet makkelijk is om glas tot in de woningen te krijgen. Hun plan was om óf Cat6 kabel óf glasvezel door te gaan trekken. We kregen nog bericht over het vervolg.....na ruim 6 weken niks gehoord. Circet mag niks zeggen was hun reactie, en de consument moet naar KPN Netwerk bellen.
Daar was het bericht "lastig om te maken in het gebouw, we wachten totdat mensen glasvezel internet nemen en kijken dan hoe we het oplossen. We doen niet structureel omzetten naar glas want dat is veel te duur"
Een buurman werd verteld door kpn dat hij voor een stopcontact moet zorgen in de meterkast, anders geen glasvezel". Een nieuwe bewoner heeft odido internet genomen en odido wil guidion monteur sturen, die laten al weken niks horen ondanks bellen. Oplossing was adsl geweest maar.dat zou op ons adres al uitgefaseerd zijn....vreemd, want we zitten met een woning of 20 op adsl. Nog een stuks of 10-12 op coax.

TLDR: Glasvezel tot in meterkast appartementencomplex (kelder). Wordt niet perse doorgetrokken tot in de woningen want te lastig. Niemand heeft informatie.

Hoe worden heel lastig aan te sluiten woningen afgehandeld? En welke instantie moet je terecht bij vragen?
Ten eerste zit je in het verkeerde KPN topic. Maar belangrijker: wie was nou de opdrachtgever? De ene keer zeg je ODF en de andere keer KPN Netwerk. Dat zijn twee totaal verschillende netwerkbeheerders die niets met elkaar te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Barre73 schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:14:
[...]

Ten eerste zit je in het verkeerde KPN topic. Maar belangrijker: wie was nou de opdrachtgever? De ene keer zeg je ODF en de andere keer KPN Netwerk. Dat zijn twee totaal verschillende netwerkbeheerders die niets met elkaar te maken hebben.
Opdrachtgever is mij ook niet duidelijk. ODF werd door Fibertel als opdrachtgever genoemd. Circet zegt weer kpn is opdrachtgever. Dan weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:26
Ramon 73 schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:07:
[...]

Opdrachtgever is mij ook niet duidelijk. ODF werd door Fibertel als opdrachtgever genoemd. Circet zegt weer kpn is opdrachtgever. Dan weet ik het ook niet meer.
Welke kleur glasvezel ligt er in de straat/komt er je meterkast binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
jongetje schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:06:
[...]

Welke kleur glasvezel ligt er in de straat/komt er je meterkast binnen?
2 stuks. Groen en oranje (volgens mij KPN en Odido).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:17
Ramon 73 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:13:
[...]

KPN glasvezel heeft een oranje kleur en Odido glasvezel heeft een groene kleur.
In mijn meterkast is de glasvezelkabel van KPN gewoon oranje.

[ Voor 10% gewijzigd door dunkiegaming op 16-09-2024 12:07 ]

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:47

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

dunkiegaming schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:15:
[...]

KPN glasvezel heeft een oranje kleur en Odido glasvezel heeft een groene kleur
Wat bijzonder: hier ligt KPN glasvezel en die is toch echt groen…

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:12
Zondagskindje schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:00:
[...]

Wat bijzonder: hier ligt KPN glasvezel en die is toch echt oranje…

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:38
Zondagskindje schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:00:
[...]

Waar is hier? Misschien is het een overgenomen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Sjoerd001 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:27:
[...]

Waar is hier? Misschien is het een overgenomen netwerk.
Gemeente Westerwolde. Glasvezel is aangelegd door GlasDraad Groningen medio mei ‘22

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Ramon 73 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:13:
[...]

Oranje is KPN Netwerk
Groen is waarschijnlijk meer turqoise? Groenig/blauwig? Dat is Open Dutch Fiber.

Wanneer beide netwerken beschikbaar zijn in een woning kiest Odido altijd voor ODF.

Je mag je adres wel even in een DM sturen. Dan kan ik in ieder geval wat dingen rondom KPN Netwerk ophelderen (waaronder ook het ADSl verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zondagskindje schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:37:
[...]

Gemeente Westerwolde. Glasvezel is aangelegd door GlasDraad Groningen medio mei ‘22
Dus is het geen KPN glasvezel maar Glasdraad...
Dat KPN hier als belichter en als provider over levert maakt het nog geen KPN glasvezelnetwerk. Er leveren ook andere belichters op Glasdraad die niks met KPN te maken hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Barre73 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:31:
[...]

Dus is het geen KPN glasvezel maar Glasdraad...
Dat KPN hier als belichter en als provider over levert maakt het nog geen KPN glasvezelnetwerk. Er leveren ook andere belichters op Glasdraad die niks met KPN te maken hebben
Dank, weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Barre73 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:30:
[...]

Oranje is KPN Netwerk
Groen is waarschijnlijk meer turqoise? Groenig/blauwig? Dat is Open Dutch Fiber.

Wanneer beide netwerken beschikbaar zijn in een woning kiest Odido altijd voor ODF.

Je mag je adres wel even in een DM sturen. Dan kan ik in ieder geval wat dingen rondom KPN Netwerk ophelderen (waaronder ook het ADSl verhaal)
+1
DM gestuurd

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-07 23:37

ABD

Begin 2020 heeft een KPN monteur een kastje in mijn meterkast opgehangen, waar ik niet zoveel over kan vinden, behalve dat KPN het "Glasvezel Wit kastje FK-01" noemt. Volgens het KPN forum is de FTU een TK-01 en de NT de FK-01, maar ik heb geen idee op welk protocol dit type NT werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nF9k9dxEWUkL-rqCPmCXRiKIhw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jBOBkN8SDRCk19jsdvWHNx7U.jpg?f=user_large

Ik heb hier glasvezel van Online(KPN) op gehad met ik meen een Zyxel VMG8825-T50 modem, KPN glasvezel met een Experia Box 10A en ik heb nu Youfone(KNP) met een Experia Box 10 van Zte.

Ik stap over naar Odido. Ik heb een Zyxel FMG3005-R20A opgestuurd gekregen, en een Zyxel T56 modem. Volgens mij is het niet nodig om een monteur te laten komen om die FMG3005-R20A te laten plaatsen, maar dat is eerlijk gezegd een wilde aanname. Zit ik goed? Ik vraag het omdat ik een vrije dag op moet nemen en ik vervanging moet regelen. Dat kan in het slechtste geval een week duren, en dan zit ik dagen zonder internet en streaming/tv, daar heb ik niet zoveel trek in.

Ik theorie zou ik dat knopje bovenin in moeten kunnen drukken om de FK-01 eraf te kunnen schuiven, vermoed ik, en los te kunnen koppelen van de TK-01 en dan de FMG3005-R20A, maar dat eraf schuiven is mij niet gelukt en ik wil geen kracht gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door ABD op 18-09-2024 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ABD schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:48:
Begin 2020 heeft een KPN monteur een kastje in mijn meterkast opgehangen, waar ik niet zoveel over kan vinden, behalve dat KPN het "Glasvezel Wit kastje FK-01" noemt. Volgens het KPN forum is de FTU een TK-01 en de NT de FK-01, maar ik heb geen idee op welk protocol dit type NT werkt.

[Afbeelding]

Ik heb hier glasvezel van Online(KPN) op gehad met ik meen een Zyxel VMG8825-T50 modem, KPN glasvezel met een Experia Box 10A en ik heb nu Youfone(KNP) met een Experia Box 10 van Zte.

Ik stap over naar Odido. Ik heb een Zyxel FMG3005-R20A opgestuurd gekregen, en een Zyxel T56 modem. Volgens mij is het niet nodig om een monteur te laten komen om die FMG3005-R20A te laten plaatsen, maar dat is eerlijk gezegd een wilde aanname. Zit ik goed? Ik vraag het omdat ik een vrije dag op moet nemen en ik vervanging moet regelen. Dat kan in het slechtste geval een week duren, en dan zit ik dagen zonder internet en streaming/tv, daar heb ik niet zoveel trek in.
Deze NT zou kunnen werken met jouw nieuwe Odido abonnement als ik je relaas zo lees. Ik heb daar verschillende verhalen over gehoord.
Maar de monteur afzeggen kan niet want diezelfde monteur moet jouw patch in de PoP aanbrengen. Dan gaat er dus niks gebeuren ben ik bang...

• ABD

ABD

Barre73 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:54:
[...]

Deze NT zou kunnen werken met jouw nieuwe Odido abonnement als ik je relaas zo lees. Ik heb daar verschillende verhalen over gehoord.
Maar de monteur afzeggen kan niet want diezelfde monteur moet jouw patch in de PoP aanbrengen. Dan gaat er dus niks gebeuren ben ik bang...
Ah, hij moet dus de wijkcentrale in, en dat kan dus niet remote. Goed dat ik het weet, dan kan ik proberen vrij te nemen. Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
ABD schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:48:
Volgens mij is het niet nodig om een monteur te laten komen om die FMG3005-R20A te laten plaatsen, maar dat is eerlijk gezegd een wilde aanname. Zit ik goed?
Ik lees vaak dat mensen graag zelf dingen willen aansluiten vanwege diverse redenen (geen vrij willen/kunnen nemen, geen vreemden in huis, zelf willen proberen, etc.). Die monteur wordt niet voor niet ingepland en als het doe-het-zelf zou kunnen dan zouden ze die optie echt wel aanbieden. Zoals al gezegd moet er vaak iets in de centrale/POP gebeuren en als het niet werkt heb je meteen iemand die het kan oplossen.

• Stanvanmaal
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-07 13:24
Hoop dat dit het goede topic hiervoor: is er een manier om precies te achterhalen wat de planning is op een bepaald adres voor de aanleg van het glasvezel netwerk? Ik heb inmiddels paar keer gebeld met KPN (en KPN netwerk) en ik krijg eigenlijk iedere keer een ander antwoord.

• jongetje
Stanvanmaal schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:18:
Hoop dat dit het goede topic hiervoor: is er een manier om precies te achterhalen wat de planning is op een bepaald adres voor de aanleg van het glasvezel netwerk? Ik heb inmiddels paar keer gebeld met KPN (en KPN netwerk) en ik krijg eigenlijk iedere keer een ander antwoord.
Dan moet je naar de projectleider lopen van dat project. Ikzelf heb ook een project gedaan en vaak is het een hele grove inschatting in welke week of zelfs maand je welke straat doet. Hangt heel erg af in welk moment van de aanleg je zit, meer naar het einde is het makkelijker iets roepen.

Maar je komt vanzelf aan de beurt als ze bezig zijn in de wijk.

• Stanvanmaal
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-07 13:24
jongetje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:11:
[...]

Dan moet je naar de projectleider lopen van dat project. Ikzelf heb ook een project gedaan en vaak is het een hele grove inschatting in welke week of zelfs maand je welke straat doet. Hangt heel erg af in welk moment van de aanleg je zit, meer naar het einde is het makkelijker iets roepen.

Maar je komt vanzelf aan de beurt als ze bezig zijn in de wijk.
Dat snap ik. Maar voor de context: wij gaan over een tijdje verhuizen naar een huis in een buitengebied. Met 3mbit ADSL en vrij matig 4G bereik. Overbrugbaar als die situatie een paar maanden duurt, niet als het nog een jaar duurt.

Vandaar mijn vraag naar een meer precieze planning. Zodat ik eventueel de investering in Starlink kan rechtvaardigen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Stanvanmaal op 19-09-2024 13:59 ]

• Barre73
Stanvanmaal schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:58:
[...]

Dat snap ik. Maar voor de context: wij gaan over een tijdje verhuizen naar een huis in een buitengebied. Met 3mbit ADSL en vrij matig 4G bereik. Overbrugbaar als die situatie een paar maanden duurt, niet als het nog een jaar duurt.

Vandaar mijn vraag naar een meer precieze planning. Zodat ik eventueel de investering in Starlink kan rechtvaardigen. :)
Maar KPN Netwerk doet normaliter geen buiten gebieden. Dus dan moet je een andere partij hebben. Dus eigenlijk moet je eerst zeker zijn dat KPN daar het netwerk aanlegt, voordat je naar een planning gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD

ABD

jongetje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:16:
[...]

Ik lees vaak dat mensen graag zelf dingen willen aansluiten vanwege diverse redenen (geen vrij willen/kunnen nemen, geen vreemden in huis, zelf willen proberen, etc.). Die monteur wordt niet voor niet ingepland en als het doe-het-zelf zou kunnen dan zouden ze die optie echt wel aanbieden. Zoals al gezegd moet er vaak iets in de centrale/POP gebeuren en als het niet werkt heb je meteen iemand die het kan oplossen.
Ja, maar ik heb thuis, in mijn woning, geen hulp nodig met het opzetten van het netwerk, de modem en die TV box. Ze hebben mijn hulp niet nodig in de centrale noch moet ik daarbij aanwezig zijn. Ik weet niet eens waar de wijkcentrale is, laat staan dat ik daar iemand binnen kan laten.

Kortom, zonde van mijn tijd en die van de monteur om een afspraak bij mij thuis te maken, indien de NTU niet vervangen hoeft te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door ABD op 20-09-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ABD schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:57:
Ja, maar ik heb thuis, in mijn woning, geen hulp nodig met het opzetten van het netwerk, de modem en die TV box. Ze hebben mijn hulp niet nodig in de centrale noch moet ik daarbij aanwezig zijn. Ik weet niet eens waar de wijkcentrale is, laat staan dat ik daar iemand binnen kan laten.

Kortom, zonde van mijn tijd en die van de monteur om een afspraak bij mij thuis te maken, indien de NTU niet vervangen hoeft te worden.
De taak van de monteur is primair om de lijn werkend op te leveren. Voor de rest kun je vriendelijk bedanken. Bij de werkzaamheden op de centrale locatie heb jij geen rol (daar mag jij niet eens naar binnen).

De FMG3005-R20A kun je in principe zelf plaatsen (zo moeilijk is dat nou ook weer niet), bv. voordat je 's ochtends de deur uit gaat. Dan moet je die FK-01 er natuurlijk wel af krijgen...

Het risico van dit scenario is dat er geen trouble shooting kan worden gedaan als er iets fout gaat. Dan kun je zomaar een tijdje zonder internet zitten totdat opnieuw een monteur kan worden ingepland. Daar worden jullie allebei niet blij van.

Een afwijking van de standaard procedure zul je moeten afstemmen met Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhtun
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:27
Maandag zal een onderaannemer van Kpn netwerk komen om de glasvezelkabel vanuit de straat door te trekken richting mijn meterkast.

Ik woon in een hoekwoning, de meterkast staat direct tegen de buitenmuur. Is het een vereiste voor hen om het alsnog via de kruipruimte de kabel door te trekken of kunnen ze vanuit buiten de muur in direct bij mijn meterkast komen?

Ik vraag dit omdat het nogal een ding is om de kruipruimte vrij te maken. De voetveger is door de laminaatboer best netjes en stevig "vastgemaakt". Volgens mij is er geen lijm gebruikt maar de plinten staan boven de voetveger en verbonden met het laminaat via zo'n plastic strip.

Ik zal morgen even kijken of ik het los kan krijgen indien ze toch de kruipruimte moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD

ABD

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:10:
[...]

De FMG3005-R20A kun je in principe zelf plaatsen (zo moeilijk is dat nou ook weer niet), bv. voordat je 's ochtends de deur uit gaat. Dan moet je die FK-01 er natuurlijk wel af krijgen...

Het risico van dit scenario is dat er geen trouble shooting kan worden gedaan als er iets fout gaat. Dan kun je zomaar een tijdje zonder internet zitten totdat opnieuw een monteur kan worden ingepland. Daar worden jullie allebei niet blij van.

Een afwijking van de standaard procedure zul je moeten afstemmen met Odido.
Ik moet met Guidion een afspraak maken, die doen dat voor Odido, maar dan moet je een waslijst invullen hoe het thuis allemaal ingericht moet worden. Fantastische service, werkelijk bewonderingswaardig, dat heb ik nooit meegemaakt en geweldig voor bv mijn moeder, mijn zusters en mijn tantes; zij hebben geen neefje of zoon met IT kennis meer nodig. Maar bij mij is de infrastructuur al ingericht. Ik pas de LAN IP adress range aan zoals ik het altijd heb, stel mijn persoonlijke DNS in, pas de WiFi passfrase aan, schroef de houder van de router vast en klaar is Kees. Ik stel van de week die router in, dan is dat gebeurd voordat ik overgezet wordt.

Wat betreft die FMG3005-R20A, die schroef ik in de meterkast en koppel ik aan de FK-01, een kind kan de was doen. Mits ik dat kapje eraf kan schuiven. Ik zie waar die FK-01 is gemonteerd, ik zie dat knopje waarmee het bevestigt is, maar schuiven ho maar wanneer ik het indruk. Ik ga geen kracht zetten, want dan trek ik misschien de glasvezelkabel stuk en dan ben ik verder van huis.

Goed, dit omgekeerd, lukt mij vooralsnog niet 8)7

Ik heb niet dat zwartje kastje, maar het principe werkt hetzelfde, zoals de FTU hetzelfde is.

Totaal ongerelateerd, maar ik weet niet wat het is met mijn toeval, maar ik heb dit steeds. Ik kreeg laatst de kapotte trapper van mijn fiets niet losgedraaid, ik had hetzelfde met de brandmelder die steeds afging en slechts met één schroef ipv twee was vastgedzet door de aannemer(zat een klein insektje in, maar die had zich heel goed verschanst). Schijnbaar is niets wat ik gekocht heb goed geinstalleerd door (onbekwame) vakmannen, waardoor het niet los te krijgen is. Nou ja, komt wel weer goed.

Hoe dan ook, misschien heeft iemand wat aan dat filmpje. Op zich informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ABD schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:01:
[...]

Ik moet met Guidion een afspraak maken, die doen dat voor Odido, maar dan moet je een waslijst invullen hoe het thuis allemaal ingericht moet worden. Fantastische service, werkelijk bewonderingswaardig, dat heb ik nooit meegemaakt en geweldig voor bv mijn moeder, mijn zusters en mijn tantes; zij hebben geen neefje of zoon met IT kennis meer nodig. Maar bij mij is de infrastructuur al ingericht. Ik pas de LAN IP adress range aan zoals ik het altijd heb, stel mijn persoonlijke DNS in, pas de WiFi passfrase aan, schroef de houder van de router vast en klaar is Kees. Ik stel van de week die router in, dan is dat gebeurd voordat ik overgezet wordt.

Wat betreft die FMG3005-R20A, die schroef ik in de meterkast en koppel ik aan de FK-01, een kind kan de was doen. Mits ik dat kapje eraf kan schuiven. Ik zie waar die FK-01 is gemonteerd, ik zie dat knopje waarmee het bevestigt is, maar schuiven ho maar wanneer ik het indruk. Ik ga geen kracht zetten, want dan trek ik misschien de glasvezelkabel stuk en dan ben ik verder van huis.

Goed, dit omgekeerd, lukt mij vooralsnog niet 8)7

Ik heb niet dat zwartje kastje, maar het principe werkt hetzelfde, zoals de FTU hetzelfde is.

Totaal ongerelateerd, maar ik weet niet wat het is met mijn toeval, maar ik heb dit steeds. Ik kreeg laatst de kapotte trapper van mijn fiets niet losgedraaid, ik had hetzelfde met de brandmelder die steeds afging en slechts met één schroef ipv twee was vastgedzet door de aannemer(zat een klein insektje in, maar die had zich heel goed verschanst). Schijnbaar is niets wat ik gekocht heb goed geinstalleerd door (onbekwame) vakmannen, waardoor het niet los te krijgen is. Nou ja, komt wel weer goed.

Hoe dan ook, misschien heeft iemand wat aan dat filmpje. Op zich informatief.
Gebruik je nu expres de verkeerde termen of weet je echt niet hoe glasvezel werkt?
Want anders begin ik te denken dat die monteur toch wel slim zou zijn..
Je gebruikt die KPN NT (FK01) of die FMG van Odido. Niet beiden want het is hetzelfde apparaat, namelijk een media converter.
Maar als je die FMG wil gebruiken dan heb je een patchcover voor de FTU (die trouwens TK-01 heet) nodig zodat je met een glaskabeltje die FMG kan aansluiten. Daarvoor moet die FK01 eraf. Die patchcover zit volgens mij niet in je Odido pakket.

Om die FK01 er af te halen druk je het lipje bovenaan in en terwijl je dat doet schuif je de NT rustig naar beneden. Meer is het niet. Als je het idee krijgt dat alles van de muur af komt dan kan je beter stoppen. Dan zit die FTU slecht vastgeschroefd en kan de monteur van Guidion het beter kapot maken dan jij 😉

• ABD

ABD

Barre73 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:16:
[...]

Gebruik je nu expres de verkeerde termen of weet je echt niet hoe glasvezel werkt?
Want anders begin ik te denken dat die monteur toch wel slim zou zijn..
Je gebruikt die KPN NT (FK01) of die FMG van Odido. Niet beiden want het is hetzelfde apparaat, namelijk een media converter.
Maar als je die FMG wil gebruiken dan heb je een patchcover voor de FTU (die trouwens TK-01 heet) nodig zodat je met een glaskabeltje die FMG kan aansluiten. Daarvoor moet die FK01 eraf. Die patchcover zit volgens mij niet in je Odido pakket.

Om die FK01 er af te halen druk je het lipje bovenaan in en terwijl je dat doet schuif je de NT rustig naar beneden. Meer is het niet. Als je het idee krijgt dat alles van de muur af komt dan kan je beter stoppen. Dan zit die FTU slecht vastgeschroefd en kan de monteur van Guidion het beter kapot maken dan jij 😉
Nee, ik doe het niet met opzet, maar ik denk dat verschillende protocollen(AON en PON en de opvolgers) verschillende media converters nodig hebben. Daarom vraag ik dit ook. KPN en Odido zijn daar niet heel duidelijk en dat is de verwarring. Ik kan niet eens het merk en de specs opzoeken.

Volgens mij is het wel duidelijk wat ik zeg, en hoe dat lipje werkt begreep ik al. Dat filmpje laat dit zien: de FTU, waar de glasvezlkabel binnenkomt en waaraan de daadwerkelijke glasvezel zit aangesloten, daar is een NTU/ONT overheen geschoven door de KPN monteur; dat laatste zet het lichtsignaal van de FTU over in elektrisch signaal waar de router wat mee 'kan'; is dat het? KPN noemt dit het Glasvezel Wit kastje FK-01. De overkapping met FK01 NT(U) schuift in de TK-01(volgens mij heb ik dit eerder al benoemd?) met een connector, welke schijnbaar flink klemt. De media convector kan van alles zijn, dat is wat mij niet duidelijk is, want dat wordt niet gedeeld voor zover ik heb kunnen vinden. Als dat wel zo was, had ik geen post geplaatst? Maar goed, dit gaat mij lukken, het is mij vanavond eindelijk gelukt Ik probeer het al dagen met beleid(zonder kracht), het zit kneiterstrak vast.

Hoe dan ook, ik verwacht dat Odido(TMobile) bij mij thuis het KPN netwerk huurt, en daar niet zo duidelijk over is. Maar mocht de Zyxel media convertor toch nodig zijn, vrees ik daar niet mee voor. Ik heb sowieso 4 mediaconvectors in huis, eentje gaat werken;)\

Ik begrijp waarom KPN de media convector vastklikt in de FTU, maar wat mij betreft mogen ze daarmee stoppen. Dit kan veel beter.

Maar als ik iets verkeerds zeg, verbeter mij. Ik ben verre van een expert van glasvezel. Ik heb het pas een paar jaar en wat ik heb hangen hangt er sinds op de oplevering van mijn appartement; overstappen van KPN, Online en Youfone was een kwestie van modems/routers omruilen. Hiervoor heb ik nooit glasvezel kunnen krijgen en ADSL en VDSL was een stuk eenvoudiger zelf aan te leggen of aan te sluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door ABD op 21-09-2024 02:38 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ABD schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 02:03:
[...]

Nee, ik doe het niet met opzet, maar ik denk dat verschillende protocollen(AON en PON en de opvolgers) verschillende media converters nodig hebben. Daarom vraag ik dit ook. KPN en Odido zijn daar niet heel duidelijk en dat is de verwarring. Ik kan niet eens het merk en de specs opzoeken.
De FK-01 is voor AON, de FMG3005-R20A ook. Voor PON heb je een ONT nodig. Dat is een veel complexer ding dat ik beslist geen media converter zou willen noemen.
Volgens mij is het wel duidelijk wat ik zeg, en hoe dat lipje werkt begreep ik al. Dat filmpje laat dit zien: de FTU, waar de glasvezlkabel binnenkomt en waaraan de daadwerkelijke glasvezel zit aangesloten, daar is een NTU/ONT overheen geschoven door de KPN monteur; dat laatste zet het lichtsignaal van de FTU over in elektrisch signaal waar de router wat mee 'kan'; is dat het? KPN noemt dit het Glasvezel Wit kastje FK-01. De overkapping met FK01 NT(U) schuift in de TK-01(volgens mij heb ik dit eerder al benoemd?) met een connector, welke schijnbaar flink klemt. De media convector kan van alles zijn, dat is wat mij niet duidelijk is, want dat wordt niet gedeeld voor zover ik heb kunnen vinden. Als dat wel zo was, had ik geen post geplaatst? Maar goed, dit gaat mij lukken, het is mij vanavond eindelijk gelukt Ik probeer het al dagen met beleid(zonder kracht), het zit kneiterstrak vast.
Misschien een tikje met een kleine hamer?

[ Voor 14% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 21-09-2024 07:54 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De Guidion monteur zal deze ongetwijfeld in de auto hebben liggen. De patch cover is ook hier te koop: https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html. Die patch cover is feitelijk niet meer dan een houder voor een glasvezel koppelblokje.

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015

wbschenk

www.schenkict.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

De onderhavige casus is AON.

Interessant en leerzaam zijn genoemde topics zeker. Vooral het relaas in het eerste topic over hoe enkele kundige en vastberaden enthousiastelingen ervoor hebben gezorgd dat de Zaram ONT SPF+ module nu werkt in het KPN netwerk heb ik met rode oortjes gelezen. Echt kicken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ABD

ABD

[...]

Ik heb het kapje eraf kunnen schuiven. (Score!) Nu geeft het kapje wat makkelijker mee.

Er zit een TCP21364 SC-APC/SC-UPC 2.0mm 2meter yellow kabeltje in het Odido pakket, met een groene en een blauwe connector. Lijkt verdomd veel op de patch kabel die we bij Fritz! kunnen bestellen. Armored nog wel, met papiertje incl QC PASS stempeltje, volgens mij zit ik gebeiteld.

Ik ga het erop wagen zonder monteur thuis, ik zal voor het weggaan smorgen alles aansluiten zodat de monteur in de PoP kan testen of het werkt. Als ik pech heb, dan zal ik het een paar dagen met mijn mobiel als hotspot moeten uitzingen; dat neem ik op de koop toe.

Ontzettend veel bedankt voor alle waardevolle en nuttige tips @ZwarteIJsvogel @Barre73 @wbschenk en iedereen die ik vergeten ben te noemen, ik heb er veel aangehad. Ik ga de komend week alle info nog goed doornemen voordat ik aan de slag ga. Ik heb overigens nog 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ramon 73 schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:41:

Het vervolg....

KPN Netwerk deed mij telefonisch een uitspraak die inhield dat het doorvoeren van glasvezel naar de appartementen lastig is. Daarom gaat men niet structureel glasvezel doortrekken, maar pas zodra een bewoner een glasvezel abonnement neemt. Er heeft een nieuwe bewoner een dappere poging gewaagd om met Odido glasvezel aan te sluiten, in het begin stond dat adres ook gereserveerd voor glas, inmiddels niet meer. De bewoner zelf krijgt geen informatie via Odido en wordt "zoet" gehouden met verhogen 5G bundel en eigen hotspot telefoon gebruiken.
Na een nieuwe belronde met KPN Netwerk werd ik doorverbonden met Circet. Daar kreeg ik een hele actieve, geëngageerde medewerker aan de lijn met de boodschap dat met een maand afspraken gemaakt gingen worden met bewoners om in elk appartement glasvezel door te trekken. Zelfs zijn mobiele nummer gehad en het aanbod om over een maand zelf te bellen als er nog geen bericht was geweest.

Zijdelings: Een andere bewoner had problemen met ADSL van KPN. Gevraagd om over te zetten op glasvezel. Volgens KPN zou dat alleen kunnen als er in de meterkast beneden een stopcontact was, in dat exacte appartement is dat nog niet voorzien. Zo werd de overstap naar glasvezel gestopt, ADSL problemen inmiddels wel opgelost.

Het verhaal van stopcontacten in de meterkast kelder is niet nieuw. Er werd ook geopperd door een andere afdeling van Circet dat het (voor hen) goedkoper was om netwerkkabel door te trekken ipv glasvezel. Dat lijkt mij niet de juiste weg want minder toekomstbestendig en extra kosten voor bewoners ivm aanleggen stopcontact. Men zou dan FTU en NT in de kelder zetten en koper dorotrekken naar de appartementen. Of zou KPN een halfwas oplossing als een Devolo willen inzetten? Op zich werkt zoiets prima, maar geeft ook heus wel eens storingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ABD schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:28:
[...]

Ik heb het kapje eraf kunnen schuiven. (Score!) Nu geeft het kapje wat makkelijker mee.

Er zit een TCP21364 SC-APC/SC-UPC 2.0mm 2meter yellow kabeltje in het Odido pakket, met een groene en een blauwe connector. Lijkt verdomd veel op de patch kabel die we bij Fritz! kunnen bestellen. Armored nog wel, met papiertje incl QC PASS stempeltje, volgens mij zit ik gebeiteld.

Ik ga het erop wagen zonder monteur thuis, ik zal voor het weggaan smorgen alles aansluiten zodat de monteur in de PoP kan testen of het werkt. Als ik pech heb, dan zal ik het een paar dagen met mijn mobiel als hotspot moeten uitzingen; dat neem ik op de koop toe.

Ontzettend veel bedankt voor alle waardevolle en nuttige tips @ZwarteIJsvogel @Barre73 @wbschenk en iedereen die ik vergeten ben te noemen, ik heb er veel aangehad. Ik ga de komend week alle info nog goed doornemen voordat ik aan de slag ga. Ik heb overigens nog 3 weken.
Het is niet de bedoeling om dat kabeltje direct onderin de FTU aan te sluiten. Er zit een blauw kapje onderop en met gebruik van de juiste patchcover klapt dat kapje open en kan je wel direct de kabel erin klikken. Die cover is ook gewoon te koop en schuif je over de FTU op dezelfde manier als een NT.

https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD

ABD

Barre73 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:22:
[...]

Het is niet de bedoeling om dat kabeltje direct onderin de FTU aan te sluiten. Er zit een blauw kapje onderop en met gebruik van de juiste patchcover klapt dat kapje open en kan je wel direct de kabel erin klikken. Die cover is ook gewoon te koop en schuif je over de FTU op dezelfde manier als een NT.

https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
Duidelijk.

PS: ik ga de TK01/FK01 laten zitten. Ik durf te wedden dat het werkt zonder de FMG van Zyxel. Een cover bestellen kan echter geen kwaad.

[ Voor 11% gewijzigd door ABD op 24-09-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ABD schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:11:
PS: ik ga de TK01/FK01 laten zitten. Ik durf te wedden dat het werkt zonder de FMG van Zyxel.
Een kleine kanttekening: die FMG ondersteunt TR-069 voor remote management. Er kan een probleem ontstaan als Odido eist dat TR-069 naar de FMG werkt om de aansluiting in bedrijf te stellen. Misschien iets om na te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaKrail
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:25
Eind augustus is hier (Bad Nieuweschans) door Glasdraad de glasvezelverbinding afgemonteerd in de meterkast. Op de website van KPN wordt echter nog steed aangegeven, dat we glasvezel gaan krijgen.
Glasdraad geeft aan dat het adres gereed is voor de levering van diensten en bv WeServe gaf op 6 september al aan dat er glasvezel beschikbaar is op dit adres. Heeft iemand ervaring, hoe lang dit bij KPN kan duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD

ABD

ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:55:
[...]

Een kleine kanttekening: die FMG ondersteunt TR-069 voor remote management. Er kan een probleem ontstaan als Odido eist dat TR-069 naar de FMG werkt om de aansluiting in bedrijf te stellen. Misschien iets om na te vragen.
Ik heb dit, en alle andere waarschuwingen, meegenomen een afspraak met monteur aan laten maken en mijn overstap verzet van maandag naar vrijdag. Hopen dat dit goed gaat en mijn huidige provider niet alsof afsluit op zondag op maandag, maar zo niet dan niet. Dan ga ik een boek lezen, een schilderij schilderen, de liefde bedrijven, m.a.w. wat mensen vroeger deden met hun tijd;)

Als het goed is, dan kan ik in het vervolg wél alles zelf uitvoeren wanneer ik overstap.

(Ik krijg een andere patchcover, maar ik vermoed dat ik van KPN naar KPN overstap)

[ Voor 5% gewijzigd door ABD op 26-09-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:16

jurroen

Security en privacy geek

ABD schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:36:
[...]

Ik heb dit, en alle andere waarschuwingen, meegenomen een afspraak met monteur aan laten maken en mijn overstap verzet van maandag naar vrijdag. Hopen dat dit goed gaat en mijn huidige provider niet alsof afsluit op zondag op maandag, maar zo niet dan niet. Dan ga ik een boek lezen, een schilderij schilderen, de liefde bedrijven, m.a.w. wat mensen vroeger deden met hun tijd;)

Als het goed is, dan kan ik in het vervolg wél alles zelf uitvoeren wanneer ik overstap.

(Ik krijg een andere patchcover, maar ik vermoed dat ik van KPN naar KPN overstap)
*krekels*

Leef je nu offline, met een boek, schildergear en een goede batspartij of ben je inmiddels over?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MaKrail schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:55:
Eind augustus is hier (Bad Nieuweschans) door Glasdraad de glasvezelverbinding afgemonteerd in de meterkast. Op de website van KPN wordt echter nog steed aangegeven, dat we glasvezel gaan krijgen.
Glasdraad geeft aan dat het adres gereed is voor de levering van diensten en bv WeServe gaf op 6 september al aan dat er glasvezel beschikbaar is op dit adres. Heeft iemand ervaring, hoe lang dit bij KPN kan duren?
Zo te horen moet KPN haar apparatuur in de PoP van Glasdraad nog activeren/aansluiten/backbone aanleggen (kies zelf maar..).
Dat kan kort of lang duren maar ervaringen van anderen zijn hierin niet relevant. Dit is echt specifiek voor jouw gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD

ABD

jurroen schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

*krekels*

Leef je nu offline, met een boek, schildergear en een goede batspartij of ben je inmiddels over?
Dat gaan we volgende week zien. Ik zou maandag 14/10 overgaan, maar ik heb de afspraak bij Guidion op vrijdag de 18e gemaakt en toen hebben Youfone en Odido de overstapdatum automatisch verschoven. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

Het is enigzins ironisch bedoeld dat ik die week ga schilderen als ik geen internet heb, want ik kan niet schilderen. Genoemde activiteiten deed men voor de uitvinding van electriciteit; men ging 2 uur na zonsondergang naar bed en ging dat soort dingen doen nadat men wakker snachts werd(wat moet je anders zonder netflix ;) ). Het klopt niet helemaal want ik kan een hotspot met mijn mobiel opzetten ofschoon mijn bereik in huis niet geweldig is omdat ik in zwaar geisoleerde nieuwbouw woon. Maar het is denk ik niet zon probleem als het bereik of de snelheid tegenvalt, ik heb de eerste helft van mijn leven zonder internet doorstaan en dat was prima. Ik heb bv 'Oorlog en Vrede' van Lev Tolstoj nog nooit gelezen en zo is er meer werk waarvan ik vind dat ik gelezen moet hebben. En zo is er meer te doen in de bruisende stad waarin ik leef.

Ik houd jullie op de hoogte als het proces daadwerkelijk in gang gezet wordt, volgens mij fijn om ervaringen van anderen te lezen, dan weet je waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

ABD schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:43:
[...]

Dat gaan we volgende week zien. Ik zou maandag 14/10 overgaan, maar ik heb de afspraak bij Guidion op vrijdag de 18e gemaakt en toen hebben Youfone en Odido de overstapdatum automatisch verschoven. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.
Ah check - en sorry. Heb denk ik over een bericht heen gelezen, wat die specifieke data betreft.
Het is enigzins ironisch bedoeld dat ik die week ga schilderen als ik geen internet heb, want ik kan niet schilderen. Genoemde activiteiten deed men voor de uitvinding van electriciteit; men ging 2 uur na zonsondergang naar bed en ging dat soort dingen doen nadat men wakker snachts werd(wat moet je anders zonder netflix ;) ). Het klopt niet helemaal want ik kan een hotspot met mijn mobiel opzetten ofschoon mijn bereik in huis niet geweldig is omdat ik in zwaar geisoleerde nieuwbouw woon. Maar het is denk ik niet zon probleem als het bereik of de snelheid tegenvalt, ik heb de eerste helft van mijn leven zonder internet doorstaan en dat was prima. Ik heb bv 'Oorlog en Vrede' van Lev Tolstoj nog nooit gelezen en zo is er meer werk waarvan ik vind dat ik gelezen moet hebben. En zo is er meer te doen in de bruisende stad waarin ik leef.
Nou, wij kregen onze eerste gezinscomputer toen ik zes was, voor het web een ding was. Dus wat dat betreft ben ik mogelijk een dinosaurus die weet dat er meer is dan een online bestaan. En daar ook nog (heel) regelmatig van geniet.

Na het werk (...en passie) als ITer vind ik het heerlijk om de computer af te sluiten, laptop aan de kant te gooien en fysiek aan de slag te gaan.
Ik houd jullie op de hoogte als het proces daadwerkelijk in gang gezet wordt, volgens mij fijn om ervaringen van anderen te lezen, dan weet je waar je aan toe bent.
Graag. Niet voor mijzelf - maar lees deze ervaringen graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:34
Ik ben er klaar mee. In juni 2023 is hier een kabel gelegd, tot en met de voortuin. Planning is daarna steeds opgeschoven. Nu verwachten ze me in oktober 2025 (!) te gaan aansluiten. Laat maar zitten, ik blijf voorlopig wel op coax.

Het is echt idioot hoe lang het duurt voordat je aangesloten wordt. Is dat bij anderen ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
De planning op de website van KPN Netwerk is niet betrouwbaar.
In november 2023 is de aansluiting bij mij in de meterkast geplaatst.
In de planning bleef staan dat ik in april 2025 zou worden aangesloten.
In juni ben ik overgezet van koper naar glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

FrankoNL schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:28:
Ik ben er klaar mee. In juni 2023 is hier een kabel gelegd, tot en met de voortuin. Planning is daarna steeds opgeschoven. Nu verwachten ze me in oktober 2025 (!) te gaan aansluiten. Laat maar zitten, ik blijf voorlopig wel op coax.

Het is echt idioot hoe lang het duurt voordat je aangesloten wordt. Is dat bij anderen ook zo?
KPN wil naar eigen zeggen overal glasvezel gaan aanleggen. Probleem t.a.v. de planning is dat nogal wat gemeentes beleid hebben om graafwerk aan banden te leggen. Dan mag bv. de stoep twee jaar niet meer open als een gas- of waterleiding is vervangen (behoudens reparaties). In zo'n geval legt KPN alvast de glasvezelkabels in de straat en tot aan de huizen, maar wordt het zaakje pas veel later aangesloten.

Bijna 2,5 jaar tussen leggen en aansluiten is wel veel, maar ik ken ook een plaats waar de kabel al een paar maanden om bovengenoemde reden tot aan de gevel ligt, maar de glasvezelpostcodecheck nog steeds Nog niet gepland aangeeft. Daar gaat het misschien wel nog langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

KPN wil naar eigen zeggen overal glasvezel gaan aanleggen. Probleem t.a.v. de planning is dat nogal wat gemeentes beleid hebben om graafwerk aan banden te leggen. Dan mag bv. de stoep twee jaar niet meer open als een gas- of waterleiding is vervangen (behoudens reparaties). In zo'n geval legt KPN alvast de glasvezelkabels in de straat en tot aan de huizen, maar wordt het zaakje pas veel later aangesloten.
Ik ken echt geen gemeente die KPN gaat bellen en de planning stuurt van welke straten open gaan de komende maanden om alvast glasvezel te leggen.

Bij mijn project hoorde ik zelfs een week van te voren dat ze de straat openmaakten voor vervangen riool en dan kon ik nog snel een ploeg vooruit sturen. Maar als je er niet al werkt (en geen vergunning hebt) lukt dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jongetje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:34:
[...]

Ik ken echt geen gemeente die KPN gaat bellen en de planning stuurt van welke straten open gaan de komende maanden om alvast glasvezel te leggen.

Bij mijn project hoorde ik zelfs een week van te voren dat ze de straat openmaakten voor vervangen riool en dan kon ik nog snel een ploeg vooruit sturen. Maar als je er niet al werkt (en geen vergunning hebt) lukt dat echt niet.
Ik wel hoor. De grote vier onder andere. Zelf veel Amsterdam gedaan en vele verzoeken gekregen om bij het opengaan van de straat (riolering meestal) alvast mee te leggen. Niet altijd makkelijk, zeker niet bij FttH met alle DAC kabels die je dan ook zou moeten neerleggen..

Maar de afgelopen twee jaar is er vooral gestuurd op graven en klaarleggen (Homes Passed) en te weinig op aansluiten in huis. Dat begint nu bij te draaien maar wel zo langzaam als een mammoettanker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Barre73 Dan moet je wel DPs hebben die in zo'n gebied passen, halve DPs is vragen om ellende, tenzij je diepe broekzakken hebt want graafploege werken en krijgen per DP betaald. En dan moeten ze later terugkomen en zijn allemaal extra kosten. Al heb ik kpn projecten gezien waar enorm veel stilstand werd geschreven en blijkbaar zijn de zakken van kpn zo diep dat echt niemand zich er druk om maakt (serieus uitvoerders die 1 keer in de week even buiten lopen en alles aftekenen).

Ik heb zelf in den haag gewerkt en die leggen echt niet gelijk met riool oid. Hoogstens wat mantelbuizen in de oversteken. Ben benieuwd in welk stadsdeel dat wel gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jongetje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:56:
@Barre73Ik heb zelf in den haag gewerkt en die leggen echt niet gelijk met riool oid. Hoogstens wat mantelbuizen in de oversteken. Ben benieuwd in welk stadsdeel dat wel gebeurde.
Riolering en telecomkabels liggen veelal niet in hetzelfde tracé (rijbaan resp. stoep). Dan ligt even glasvezel erbij leggen niet voor de hand.

Het geval waarnaar ik refereerde (ZwarteIJsvogel in "[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud") kwam mij ter ore uit Cadier en Keer waar de gemeente Eijsden-Margraten bezig is met een grootschalige reconstructie van de openbare ruimte. Enexis vervangt daarbij oude gasleidingen en verzwaart tevens het elektriciteitsnet. KPN/Glaspoort lift hier kennelijk opportunistisch op mee (officieel is deze plaats nog In onderzoek en is er dus nog geen zichtbare planning).

offtopic:
Enigszins bizar is dat Delta in Cadier en Keer al glasvezel heeft aangelegd tot in de meterkast, maar kennelijk nog niet heeft aangesloten op de eveneens al geplaatste PoP. Wanneer (of zelfs of) dat alsnog gaat gebeuren, staat in de sterren. Op veel plaatsen waar KPN gaat overbouwen pauzeert/staakt Delta de werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Hier heeft KPN primevest overgenomen, maar is meteen ellende met het aansluiten. Blijkbaar heeft KPN helemaal geen capaciteit om huisaansluitingen te maken. Mijn buren wachten al 4 maanden om uberhaupt een afspraak te maken om de glasvezel binnen te krijgen en gaan nood gedwongen maar naar Ziggo.
Ook kan ik wel glasvezel via KPN krijgen omdat het al binnen ligt, maar als de golasvezel nog niet binnen ligt wordt er gewoon aangesloten op DSL. Ik vind dit een bijzondere gang van zaken. Je zou verwachten dat er vol wordt ingezet op het maken van huisaansluitingen, daar verdien je het geld tenslotte mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:16

Ja.
Bij mij ligt de kabel sinds oktober 23 tegen het huis aan.
Oorspronkelijk zouden ze jan/feb 24 de kabel komen aansluiten
Dat is nu vertraagd naar juni/juli 25

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jongetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:06:
Hier heeft KPN primevest overgenomen, maar is meteen ellende met het aansluiten. Blijkbaar heeft KPN helemaal geen capaciteit om huisaansluitingen te maken. Mijn buren wachten al 4 maanden om uberhaupt een afspraak te maken om de glasvezel binnen te krijgen en gaan nood gedwongen maar naar Ziggo.
Dat verbaast mij niet. KPN heeft de FTTH portefeuille van Primevest.eind juni 2023 overgenomen. Vanaf dat moment zullen ze zijn begonnen om de nog te verrichten werkzaamheden in te plannen. Beperkt beschikbare menskracht zal daarbij denk ik de grote beperkende factor zijn.
Ook kan ik wel glasvezel via KPN krijgen omdat het al binnen ligt, maar als de golasvezel nog niet binnen ligt wordt er gewoon aangesloten op DSL. Ik vind dit een bijzondere gang van zaken. Je zou verwachten dat er vol wordt ingezet op het maken van huisaansluitingen, daar verdien je het geld tenslotte mee.
Voor KPN maakt het vaak niet zoveel uit of diensten worden afgenomen via DSL of via glasvezel. Een glasvezelklant erbij is vaak een DSL-klant minder. Alleen waar KPN niet goed kan concurreren met bv. ZIggo/UPC (slakkengang-DSL in buitengebied) ligt dat fundamenteel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@ZwarteIJsvogel DSL is hier met een bonded VDSL lijn maximaal 60Mbit dus al bijna de helft langzamer dan de instap glasvezellijn. Nu verschilt dit heel erg per straat(kast) maar veel mensen willen toch graag sneller dan 100Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:56

Aganim

I have a cunning plan..

Bij mijn oude woning ligt de kabel al zo'n twee jaar te wachten. De datum waarop de boel naar binnen gebracht zou worden schoof steeds verder op, veranderde in een algemene 'we gaan je aansluiten' zonder datum en inmiddels kan je sinds kort een preorder voor glasvezel plaatsen. Niet wat je wilde horen waarschijnlijk, maar 2 - 2,5 jaar kan dus inderdaad zo maar kloppen.

De snelste route naar glasvezel bleek uiteindelijk verhuizen te zijn. :+

Overigens zijn ze daarin niet trager dan ODF, die hadden de kabel een half jaar eerder liggen en kwamen recent met het heugelijke nieuws dat ze de boel naar binnen wilden brengen. Jammer joh, maak maar een nieuwe afspraak met de nieuwe bewoners na de overdracht.

[ Voor 12% gewijzigd door Aganim op 17-10-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jongetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:44:
@ZwarteIJsvogel DSL is hier met een bonded VDSL lijn maximaal 60Mbit dus al bijna de helft langzamer dan de instap glasvezellijn. Nu verschilt dit heel erg per straat(kast) maar veel mensen willen toch graag sneller dan 100Mbit.
Met een strakke 200/32 Mb/s zonder bonding (straatkast op nog geen 100m afstand) heb ik hier qua snelheid en kwaliteit geen directe behoefte aan glasvezel, maar de functionele beperkingen van mijn FRITZ!Box (en andere DSL-routers) hebben mijn belangstelling aangewakkerd. Voorlopig voelt het een beetje als toen 25 jaar geleden ADSL werd uitgerold: wanneer ben ik aan aan de beurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Met een strakke 200/32 Mb/s zonder bonding (straatkast op nog geen 100m afstand) heb ik hier qua snelheid en kwaliteit geen directe behoefte aan glasvezel, maar de functionele beperkingen van mijn FRITZ!Box (en andere DSL-routers) hebben mijn belangstelling aangewakkerd. Voorlopig voelt het een beetje als toen 25 jaar geleden ADSL werd uitgerold: wanneer ben ik aan aan de beurt?
Je kunt eventueel een transparante DSL bridge van Zyxel of Draytek gebruiken en gelijk daarachter je eigen apparatuur. Dan ben je niet afhankelijk afhankelijk van de beperkingen waar je nu tegenaan loopt.

Enige maar is als die beperking juist het passieve karakter van GPON/XGSPON is - want dat los je natuurlijk hier niet mee op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jongetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:06:
Hier heeft KPN primevest overgenomen, maar is meteen ellende met het aansluiten. Blijkbaar heeft KPN helemaal geen capaciteit om huisaansluitingen te maken. Mijn buren wachten al 4 maanden om überhaupt een afspraak te maken om de glasvezel binnen te krijgen en gaan noodgedwongen maar naar Ziggo.
Ook kan ik wel glasvezel via KPN krijgen omdat het al binnen ligt, maar als de glasvezel nog niet binnen ligt wordt er gewoon aangesloten op DSL. Ik vind dit een bijzondere gang van zaken. Je zou verwachten dat er vol wordt ingezet op het maken van huisaansluitingen, daar verdien je het geld tenslotte mee.
Dat zou je verwachten en dat wil KPN ook heel graag. Maar zoek maar een aannemer die het kan en wil. Die niet al tot einde 2025 is volgepland door KPN zelf en wellicht door Open Dutch Fiber. En dan vooral HAS en hoogbouwploegen die toch al zo moeilijk te vinden zijn momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jurroen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:28:
Je kunt eventueel een transparante DSL bridge van Zyxel of Draytek gebruiken en gelijk daarachter je eigen apparatuur. Dan ben je niet afhankelijk afhankelijk van de beperkingen waar je nu tegenaan loopt.
De beperking die ik in toenemende mate vervelend vind is het ontbreken van DMZ-ondersteuning in de FRITZ!Box. Ik heb een Mikrotik RB5009 op het oog als kloppend hart van mijn netwerk, al dan niet direct op glas gekoppeld met een ONT module (bv. Zaram ZXOS11NPI). De Zyxel VMG4005-B50A is in beeld als tussenoplossing. Die wordt regelmatig te koop aangeboden op Marktplaats.
Enige maar is als die beperking juist het passieve karakter van GPON/XGSPON is - want dat los je natuurlijk hier niet mee op :+
Ik zou niet weten welke beperking dat passieve karakter functioneel oplevert. Uiteindelijk zie je vanuit de router een Ethernet met de benodigde VLAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:54
Iemand (misschien van KPN Netwerk?) die een tip heeft hoe ik de gereedmelding van de glasvezelaansluiting voor elkaar kan krijgen?

Situatie: in juni is in mijn flat eindelijk de glasvezel doorgetrokken naar alle meterkasten van de bewoners. Als ik de glasvezelcheck van KPN doe dan kan iedereen behalve ik een glas abonnement nemen. Mijn status blijft stug "we graven in je straat", terwijl ik nu wel een FTU in de meterkast heb hangen.

Inmiddels 6x gebeld met KPN Netwerk KPN klachten en KPN haalbaarheidsonderzoek; twee keer op verzoek van KPN een foto van de FTU (met zichtbaar huisnummer) gemaild en drie keer te horen gekregen dat ze de aannemer gaan vragen de aansluiting gereed te melden.

De aannemer doet dus niks en klaarblijkelijk is de workflow van KPN enkel "flikker over de schutting" zonder een controleloop. Een 7e keer bellen om nogmaals te horen dat ze de aannemer gaan vragen ijkt me dus totaal zinloos.

Dus, tips om voorbij de 1e lijns te komen? Magische cijfercombinatie voor het voice systeem? Of heel hard vloeken en tieren in de hoop dat de speech-to-text en QA van de helldesk het oppikt en er wat mee gaat doen? (vind ik niet zo fijn, de medewerker die het moet aanhoren kan er ook niks aan doen) Ik ben inmiddels redelijk moedeloos geworden |:(

Voor wie in KPN systemen kan kijken: haalbaarheidsonderzoek HBO-00175191 en tickets CRM:002960005277 / CRM:002960005277

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Barre73 Ik denk dat het in de manier van werken is. Als je investeert door straat voor straat rondom de gemaakte afspraken de buren meteen meepakt in de HAS, dan kan een HASploeg een goede boterham verdienen. Dan kun je in de toekomst ook veel sneller leveren.
Ik zie dit al wel op sommige plekken gebeuren, maar vaak is het de kabel in 1 woning naar binnen en weer in de auto naar de andere kant van de stad voor de volgende aansluiting. Terwijl, zeker met portieken, de goot en grond toch al open hebt om de rest mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:29
Barre73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Dat zou je verwachten en dat wil KPN ook heel graag. Maar zoek maar een aannemer die het kan en wil. Die niet al tot einde 2025 is volgepland door KPN zelf en wellicht door Open Dutch Fiber. En dan vooral HAS en hoogbouwploegen die toch al zo moeilijk te vinden zijn momenteel.
Bij nieuwe bouwprojecten is andere verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
FrankoNL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:13:
Nou, ik ben er klaar mee. In juni 2023 is hier een kabel gelegd, tot en met de voortuin. Planning is daarna steeds opgeschoven. Nu verwachten ze me in oktober 2025 (!) te gaan aansluiten. Laat maar zitten, ik blijf voorlopig wel op coax.

2,5 jaar geleden in mijn huidige huis komen wonen. Toen was glasvezel "in de planning". Ziggo had geen aansluiten en wou me ern halfjaar zonder internet laten zitten want eerder was er geen plek in de agenda om een aansluiting te graven. KPN had wel DSL aansluiting maar lage snelheid. Bij het installeren bleek maar 1 van de 2 kabels te werken dus werd het nog eens meer dan gehalveerd (ik zat bij mijn vorige woning op een 500 van Ziggo, en heb nu al met al iets van 115 hierdoor). KPN wou verder weinig doen want "glasvezel kwam eraan" dus had weinig nut nu te gaan graven voor de DSL.

KPN is echt ruk met communiceren hierover. 1e keer kreeg ik een briefje in de bus week nadat de straat open had gelegen. 2e keer niks vernomen en kwam ik erachter omdat de boel open lag toen ik 's ochtends de deur uit liep. We hebben geen voortuinen hier dus meteen aan de deur ligt alles open. Fietsen en bankjes aan de kant gegooit en monteurs die geen Nederlands spreken maar met hesjes dat ze van KPN glasvezel zijn en je hun dingen kan vragen :+ . Van de week iemand van KPN glasvezel aan de deur en maar ff aangegeven dat dit niet herl praktisch is.

Nou, na 2,5 jaar komt VolkerWessel maandag de aansluiting naar binnen brengen. Ook hier geen woord van KPN maar achteraf weer een brief. Gelukkig wel VW die me SMS'je stuurde dat ze over een uur zouden bellen voor een afspraak, dus wist ik er van. Maar niet dankzij KPN.

We gaan het zien maandag. De rest is door KPN gewoon opgelost trouwens dus verder blije klant, maar dat is beetje OT. Gaat nu om de tijdspan en communicatie omtrent de glasvezel en die zou beter kunnen zeg maar... Hopenlijk kan na maandag daadwerkelijk snel de glasvezel ook echt gebruikt worden. Ik heb alleen geen idee want KPN zegt er weinig over. Wellicht dat ik dit weekend ff de KPN winkel inloop om te vragen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-07 09:45
@Barre73 Ssorry dat ik je lastig val, maar zou je eens mee kunnen kijken naar de status van mijn glasvezel aanvraag. Deze is op 10 juni aangevraagd, en de week erna was er al een monteur om de vezel naar de meterkast te leggen. Dit lukte echter niet, omdat ze niet door de fundering heen kwamen geboord. Nu is er op 7 oktober weer een poging geweest, en toen lukte het wel. Er zit nu een XGS aansluitpunt in de meterkast, ik heb echter nog geen verbinding, en op de statuspagina is de knop 'start met aansluiten' nog grijs.

- NAC Breda -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ABD

ABD

ABD schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:43:
[...]

Geen last gehad van het verzetten van de overgangsdatum. Youfone(KPN) glasvezel is vannacht gedeactiveerd, en vanmorgen rond 7 uur is Odido online gegaan. Het omzetten ging vlekkeloos, Odido zal in mijn wijk geen eigen netwerk hebben.

Vanmorgen alle apparatuur geinstalleerd en aangesloten, en alles werkte direct. Om half twee een berichtje gekregen dat de monteur er in 15 minuten zou zijn, en ik wacht nog steeds op hem. Ik denk niet dat hij nog komt ;) Dan maar geen Zyxel FMG3005 mediaconverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

De beperking die ik in toenemende mate vervelend vind is het ontbreken van DMZ-ondersteuning in de FRITZ!Box. Ik heb een Mikrotik RB5009 op het oog als kloppend hart van mijn netwerk, al dan niet direct op glas gekoppeld met een ONT module (bv. Zaram ZXOS11NPI). De Zyxel VMG4005-B50A is in beeld als tussenoplossing. Die wordt regelmatig te koop aangeboden op Marktplaats.
Ja, bijvoorbeeld die.
[...]

Ik zou niet weten welke beperking dat passieve karakter functioneel oplevert. Uiteindelijk zie je vanuit de router een Ethernet met de benodigde VLAN's.
Als jij je core netwerk aan een UPS hebt hangen en de straat (of iets breder) last heeft van stroomuitval. Dan zou je netwerk en uplink nog moeten functioneren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ritchie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:22:
@Barre73 Ssorry dat ik je lastig val, maar zou je eens mee kunnen kijken naar de status van mijn glasvezel aanvraag. Deze is op 10 juni aangevraagd, en de week erna was er al een monteur om de vezel naar de meterkast te leggen. Dit lukte echter niet, omdat ze niet door de fundering heen kwamen geboord. Nu is er op 7 oktober weer een poging geweest, en toen lukte het wel. Er zit nu een XGS aansluitpunt in de meterkast, ik heb echter nog geen verbinding, en op de statuspagina is de knop 'start met aansluiten' nog grijs.
Ik wil wel even kijken maar ik heb hetzelfde probleem als pyotr een stukje hierboven. Dat je afhankelijk bent van de aannemer die het moet aanpassen omdat KPN het zelf niet kan tijdens de bouwfase van een project.
Stuur maar een DM.

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie