[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 33 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 00:12
jlaarts schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:20:
Dag medetweakers,

Op gevaar af dat dit toch niet het goede forum is maak ik jullie deelgenoot van het volgende. En de vraag is uiteindelijk wat nu?
Afgelopen vrijdag heb ik mijn FTU beschadigd.,"dus"heb ik geen internet meer. Mijn geplande overstap op 30 mei van Oidido naar Youfone kan dan blijkbaar ook niet meer worden gerealiseerd Installateur Guidion levert alleen op aan een werkende internetverbinding en zoekt niks uit als dat niet werkt (ook niet als dit zich beperkt tot de FTU, de rest is natuurlijk in orde). Doorzetten naar KPN (het betreft infrastructuur van KPN) gaat niet: Oidido zegt dat zij dat ticket nu niet meer kunnen, omdat ik al op 30 mei overstap. Youfone zegt: we kunnen donderdag om 16.00 uur (dan wordt de verbinding overgezet naar Youfone) pas een ticket aanmaken. Dat schiet natuurlijk niet op en al helemaal niet als je bedenkt dat ik op 9 juni twee weken met vakantie ga. Mijn vraag is natuurlijk: is er nog een omweg te bedenken er wel een monteur of althans die ticket richting KPN er eerder uit te doen?
Ticket wat aangemaakt moet worden Loopt altijd via je betreffende provider.
ene kant snap ik odido want voordat hen monteur komt kan wel 5 werkdagen duren en als hen doorzetten na KPN Netwerk dan ben je bij hen al geen klant meer.

Youphone kan pas wat doen vanaf de leveringsdatum ook die werken met gudion dus geen idee wat bij hen de wacht tijd voordat hen op locatie komen en de ticket doorzetten na kpnnetwerk voor herstel FTU.

KPN netwerk bellen rechtsteeks heeft geen nut aangezien hen niks rechtsteeks met de klant doen kwa herstel moet via provider lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-07 12:44
@jopoh Dank voor je duidelijkheid. Het is wel een treurig bericht. Ik ga er natuurlijk niet aan dood, mede omdat ik toch veelal op kantoor zit met internet met duizelingwekkende snelheden. Alleen: praktisch is anders uiteraard want eenmaal thuis val ik terug op een mobiele telefoon met een tamelijk schamele data limiet van globaal 2 gigabyte die de werkgever betaalt... Met een 5G verbinding jaag je dat er in een ommezien doorheen. Donderdag maar eens kijken wat bij Youfone binnen kan harken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:55
jlaarts schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:20:
Dag medetweakers,

Op gevaar af dat dit toch niet het goede forum is maak ik jullie deelgenoot van het volgende. En de vraag is uiteindelijk wat nu?
Afgelopen vrijdag heb ik mijn FTU beschadigd.,"dus"heb ik geen internet meer. Mijn geplande overstap op 30 mei van Oidido naar Youfone kan dan blijkbaar ook niet meer worden gerealiseerd Installateur Guidion levert alleen op aan een werkende internetverbinding en zoekt niks uit als dat niet werkt (ook niet als dit zich beperkt tot de FTU, de rest is natuurlijk in orde). Doorzetten naar KPN (het betreft infrastructuur van KPN) gaat niet: Oidido zegt dat zij dat ticket nu niet meer kunnen, omdat ik al op 30 mei overstap. Youfone zegt: we kunnen donderdag om 16.00 uur (dan wordt de verbinding overgezet naar Youfone) pas een ticket aanmaken. Dat schiet natuurlijk niet op en al helemaal niet als je bedenkt dat ik op 9 juni twee weken met vakantie ga. Mijn vraag is natuurlijk: is er nog een omweg te bedenken er wel een monteur of althans die ticket richting KPN er eerder uit te doen?
@jlaarts
Het is het goede topic want het gaat over de FTU van KPN Netwerk.
Ik ben alleen bang dat er niks aan te doen is. Vanuit Netwerk kunnen we zelf vrijwel nooit een ticket aanmaken naar een aannemer voor zoiets. Dat gebeurt door de provider.
In dit geval dus Youfone inderdaad omdat er nog maar 1 werkdag over is.

Maar misschien kunnen we hier nog wat hulp bieden... Kan je fotos plaatsen van de FTU en de beschadiging?

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 29-05-2024 11:49 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
Allereerst: aardig dat je nog even wilt meekijken. Maar ik zal mijzelf als schuldige aan het probleem moeten aanwijzen, dus voel je vooral tot niets verplicht. Ik beschouw de komende rekening als (duur) leergeld.

Wat ik wel kan aanleveren is bijgaande foto, die helaas de aard van het probleem niet zo goed laat zien. Vandaar bijgaande beschrijving. Bij eerste installatie van de glasvezelaansluiting een paar jaar geleden (ik had daarvoor DSL, maar de glasvezelkabel lag er al)) is de kap van de MTU niet goed vastgeklikt, die lag een beetje los, dat is ook nu nog het geval (ik weet niet hoe ik dat zelf moet doen) . Maar omdat dit niets uitmaakt voor het functioneren van de verbinding, heb ik mij daar nooit druk over gemaakt.
Ik ben in het kader van den nieuwe installatie voortvarend te werk gegaan bij het uitruimen van de meterkast en een plank die zich daarin bevindt. Uitruimen is nodig omdat anders de deur van de meterkast niet goed open kan en dan beschadigd kan worden (dat is ook gebeurd bij aanleg glasvezel, dus die heb ik toen moeten laten repareren).
Gevolg van het te ruw verwijderen van een plank is nu dat de toch al losliggende kap afsluitkap van de MTU maar helaas ook de bedrading, is meegekomen: zowel de gele kabel naar de glasvezel converter (beide ook zichtbaar op de foto) als de aansluiting van deze gele kabel op de MTU. Dat is een blauwe plug die zoals ik aan de achterliggende, ik meen groende plug, kon zien niet zó naar buiten had mogen komen als nu het geval is en die dus heb proberen terug te duwen. Dat laatste had ik natuurlijk niet moeten doen , want sindsdien is de verbinding met de glasvezel er niet meer. Het ledje optical fiber op de converter is uit.

Ik weet dat - bij gebrek aan kennis van zaken - uiteraard niet 100% zeker, maar het is goed denkbaar dat ik met mijn acties de glasvezel in de MTU heb gesloopt. Zodra er een ticket is aangemaakt , is dat dus waar de monteur naar zal moeten kijken. De oranje hoofdkabel mankeert helemaal niets. En ik denk dat ook de gele kabel - die je op de foto ziet - niets mankeert, die hangt er eigenlijk al jaren zo bij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abuxCFZWeU6-sGVOJPMgFAi_TRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXaTcp8f0Qdv0N5BTUqbWeKC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jlaarts schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:04:
Allereerst: aardig dat je nog even wilt meekijken. Maar ik zal mijzelf als schuldige aan het probleem moeten aanwijzen, dus voel je vooral tot niets verplicht. Ik beschouw de komende rekening als (duur) leergeld.

Wat ik wel kan aanleveren is bijgaande foto, die helaas de aard van het probleem niet zo goed laat zien. Vandaar bijgaande beschrijving. Bij eerste installatie van de glasvezelaansluiting een paar jaar geleden (ik had daarvoor DSL, maar de glasvezelkabel lag er al)) is de kap van de MTU niet goed vastgeklikt, die lag een beetje los, dat is ook nu nog het geval (ik weet niet hoe ik dat zelf moet doen) . Maar omdat dit niets uitmaakt voor het functioneren van de verbinding, heb ik mij daar nooit druk over gemaakt.
Ik ben in het kader van den nieuwe installatie voortvarend te werk gegaan bij het uitruimen van de meterkast en een plank die zich daarin bevindt. Uitruimen is nodig omdat anders de deur van de meterkast niet goed open kan en dan beschadigd kan worden (dat is ook gebeurd bij aanleg glasvezel, dus die heb ik toen moeten laten repareren).
Gevolg van het te ruw verwijderen van een plank is nu dat de toch al losliggende kap afsluitkap van de MTU maar helaas ook de bedrading, is meegekomen: zowel de gele kabel naar de glasvezel converter (beide ook zichtbaar op de foto) als de aansluiting van deze gele kabel op de MTU. Dat is een blauwe plug die zoals ik aan de achterliggende, ik meen groende plug, kon zien niet zó naar buiten had mogen komen als nu het geval is en die dus heb proberen terug te duwen. Dat laatste had ik natuurlijk niet moeten doen , want sindsdien is de verbinding met de glasvezel er niet meer. Het ledje optical fiber op de converter is uit.

Ik weet dat - bij gebrek aan kennis van zaken - uiteraard niet 100% zeker, maar het is goed denkbaar dat ik met mijn acties de glasvezel in de MTU heb gesloopt. Zodra er een ticket is aangemaakt , is dat dus waar de monteur naar zal moeten kijken. De oranje hoofdkabel mankeert helemaal niets. En ik denk dat ook de gele kabel - die je op de foto ziet - niets mankeert, die hangt er eigenlijk al jaren zo bij.[Afbeelding]
@jlaarts je zou eigenlijk de bovenste kap van de FTU (wat jij MTU noemt) af moeten schuiven om van binnen te zien wat er gebeurd is. Mijn gok is ook dat het koppelstuk dat de gele kabel in de FTU verbindt met de connector van de echte glasvezel, los is geraakt. En dat is geen schade. Wellicht heb je deze niet goed terug gedrukt waardoor er geen koppeling meer is tussen de twee glasvezels (degene die in de FTU zit en die van de gele kabel).

Daarnaast gebruikt Youfone deze hele constructie sowieso niet. Zij halen die bovenste kap van de FTU af en vervangen die voor een kap met actieve componenten en stroom (de NT geheten).
Die NT kent een UTP uitgang die dan naar de router (ExperiaBox) gaat.

Odido gebruikt niet zo'n actieve kap maar plaatst op elke soort FTU die KPN Netwerk in NL heeft, een gele patchkabel, direct op de connector in de FTU. Zoals bij jou is gedaan.

Foto van een aansluiting zoals je dit bij Youfone zal krijgen (alleen is de bovenste kap dan zwart):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT1mWyV0GzpjDV4K6p7mi90RFak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DfX9Pb6fc1OST8d2p97ML9Js.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
@Barre73 Dank voor je analyse. Tja: ondeskundigheid verraadt zich door verkeerd gebruik van afkortingen terwijl ik toch ook wel kan bedenken dat F staat voor voor fiber. Dus geen MTU maar een FTU...
De aansluiting is helemaal zoals je die al beschreef en aangezien het spul van Youfone al in huis ligt, kan ik bevestigen dat ook hun aansluiting helemaal beantwoordt aan wat je schreef. Ik heb eerder al een blik geworpen op de interne verbindingen (een koppelplug) maar zag daarna geen leven in de lijn terugkeren. En het lijkt me verstandig er nu verder helemaal niet meer aan te komen. Inmiddels is het donderdag en zou KPN de lijn vanmiddag voor Youfone moeten vrij geven en dan kan het ticket er uit.Morgen maar eens vissen of dat gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jlaarts schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:40:
@Barre73 Dank voor je analyse. Tja: ondeskundigheid verraadt zich door verkeerd gebruik van afkortingen terwijl ik toch ook wel kan bedenken dat F staat voor voor fiber. Dus geen MTU maar een FTU...
De aansluiting is helemaal zoals je die al beschreef en aangezien het spul van Youfone al in huis ligt, kan ik bevestigen dat ook hun aansluiting helemaal beantwoordt aan wat je schreef. Ik heb eerder al een blik geworpen op de interne verbindingen (een koppelplug) maar zag daarna geen leven in de lijn terugkeren. En het lijkt me verstandig er nu verder helemaal niet meer aan te komen. Inmiddels is het donderdag en zou KPN de lijn vanmiddag voor Youfone moeten vrij geven en dan kan het ticket er uit.Morgen maar eens vissen of dat gelukt is.
Maar de aansluiting die jij hebt kan niet Doe Het Zelf geactiveerd worden dus heb je geen afspraak met een Youfone (Guidion) monteur dan?

NB: Als je me je adres DM-t kan ik zien of de lijn over is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:58
Heb hier nu al sinds gisteren 13 uur storing met de glasvezelverbinding.
Storing is ook bekend bij KPN, maar het tijdstip voor het te verwachten herstel schuift telkens een paar uur op.
Melding van KPN:
Door een storing werkt internet, bellen en/of tv-kijken op je vaste aansluiting misschien minder goed.
Minder goed? Het werkt helemaal niet!

Ik had de afgelopen weken al telkens een korte storing, maar omdat alle lampjes op het glasvezelkastje branden, ging ik er van uit dat het in mijn netwerk zat en met wat rommelen aan kabels, kabeltje vervangen, modeminstellingen checken was het weer in orde zonder dat ik echt een oorzaak kon vinden.
Dat lampje op het kastje zit er dus alleen voor de sier.

Ik had al zo'n slecht voorgevoel toen een maand of drie geleden eindelijk de glasvezelaansluiting werd gemaakt. De mannen zijn 3 keer teruggeweest en telkens werd een andere fout gevonden.
Ik heb 7 jaar lang 4G voor Thuis van T-Mobile gehad en had nog overwogen om dat nog een half jaar of zo te houden als back-up.
Want 4G was niet zo snel maar had alleen een enkele keer wat uitval bij hevige regen of sneeuw. Maar dat duurde nooit langer dan een kwartier.

Gelukkig heb ik nu uitgevonden hoe ik mijn telefoon kan gebruiken als internetverbinding op mijn PC. Maar daar heeft de rest van het netwerk niets aan.
Ik denk dat ik maar een LTE dongle in mijn modem ga steken met een data SIM, want ik heb zo'n voorgevoel dat er nog wel eens een keer wat fout gaat als ik terugdenk aan wat hier aan personeel rondliep bij de aanleg van de glasvezel in de straat.

Zo, ik ben mijn rant kwijt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
Barre73 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Maar de aansluiting die jij hebt kan niet Doe Het Zelf geactiveerd worden dus heb je geen afspraak met een Youfone (Guidion) monteur dan?

NB: Als je me je adres DM-t kan ik zien of de lijn over is of niet.
Klopt, daar moet Guidion voor komen. Alleen: die zeggen: wij komen niet als jij zegt dat je glasvezel niet werkt (dus: vermoedelijk stuk is) . Ik weet 100% zeker dat de glasvezel niet werkt. uiteraard niet 100% zeker wát er niet werkt . Dat is echter voor G. voldoende om te zeggen: laat er eerst maar KPN naar kijken , anders staat onze monteur er voor niks want die kan niet werkende glasvezel niet maken. Het kan inderdaad wel zo zijn dat KPN er vervolgens achterkomt dat het niet veel om het lijf had... Maar dat kan (en: durf) ik niet te roepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jlaarts schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Klopt, daar moet Guidion voor komen. Alleen: die zeggen: wij komen niet als jij zegt dat je glasvezel niet werkt (dus: vermoedelijk stuk is) . Ik weet 100% zeker dat de glasvezel niet werkt. uiteraard niet 100% zeker wát er niet werkt . Dat is echter voor G. voldoende om te zeggen: laat er eerst maar KPN naar kijken , anders staat onze monteur er voor niks want die kan niet werkende glasvezel niet maken. Het kan inderdaad wel zo zijn dat KPN er vervolgens achterkomt dat het niet veel om het lijf had... Maar dat kan (en: durf) ik niet te roepen
De wereld op zijn kop!!

Guidion hoort juist eerst langs te komen om de NT te plaatsen. En daarna behoren zij voor Youfone te bepalen of het een ticket voor KPN moet zijn of dat ze het zelf hadden gekund.

Mocht het toch lukken om eerst een KPN Netwerk monteur te krijgen, dan kan die ook wel meteen voor jou de NT plaatsen. De rest kan je zelf ook wel, daar is niks moeilijks aan. Heb je daarna Guidion ook niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 23:23

TheVMaster

Moderator WOS
Wat ik mij afvraag. Kan ik echt pas een abonnement afsluiten nadat mijn meterkast is aangesloten (nieuwbouwwoning) en dat is afgemeld? Probleem is dat ik daarna (waarschijnljik) weken moet wachten voordat het glasvezelabonnent actief is terwijl we binnen paar weken (nadat de glasvezel in de meterkast wordt gemonteerd en de meterkast is aangesloten) willen verhuizen.

Is er ook een manier om alvast een abonnement af te sluiten, terwijl ik dus wel weet wanneer er stroom gaat zijn (en de glasvezel in de meterkast ligt), of wat is de (gemiddelde?) doorlooptijd vanaf het moment van aanvraag totdat je wordt aangesloten en het abonnement actief kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:24
TheVMaster schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 00:08:
Wat ik mij afvraag. Kan ik echt pas een abonnement afsluiten nadat mijn meterkast is aangesloten (nieuwbouwwoning) en dat is afgemeld?
Een internet provider weet niet wanneer een woning of meterkast is opgeleverd.
Wat zegt je provider als je een aanvraag doet? Het is natuurlijk wel handig om elektra te hebben anders valt er weinig aan te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TheVMaster schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 00:08:
Wat ik mij afvraag. Kan ik echt pas een abonnement afsluiten nadat mijn meterkast is aangesloten (nieuwbouwwoning) en dat is afgemeld? Probleem is dat ik daarna (waarschijnljik) weken moet wachten voordat het glasvezelabonnent actief is terwijl we binnen paar weken (nadat de glasvezel in de meterkast wordt gemonteerd en de meterkast is aangesloten) willen verhuizen.

Is er ook een manier om alvast een abonnement af te sluiten, terwijl ik dus wel weet wanneer er stroom gaat zijn (en de glasvezel in de meterkast ligt), of wat is de (gemiddelde?) doorlooptijd vanaf het moment van aanvraag totdat je wordt aangesloten en het abonnement actief kan zijn?
Ja en nee. Als de aannemer van KPN Netwerk een plandatum voor de oplevering van die aansluiting in de netwerkadministratie goed bijhoudt en die datum ligt minder dan 60 dagen in de toekomst, dan is het in principe mogelijk om al te bestellen. Althans, dat is wat KPN Netwerk mogelijk maakt en dat heet een NL9 order. Maar er zijn weinig providers die een NL9 order willen gebruiken omdat de oplevering ervan zo onzeker is. Tot de gereedmelding van de aansluiting kan er van alles gebeuren waardoor die planning weer uitloopt en dan loopt die order mee uit.

Dus ja, in de praktijk zie je dat bijna elke provider het bestellen pas mogelijk maakt nadat de aansluiting gereed is gemeld in de administratie van KPN Netwerk.
Daarbij wordt geen rekening gehouden met de aanwezigheid van stroom in de meterkast. Dat is verantwoordelijkheid van de klant zelf (of in dit geval de bouwende aannemer waarschijnlijk)

Dat gezegd hebbende: De meeste providers die ik ken (zeker KPN zelf) leveren binnen 1 tot 2 weken na bestelling van je abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik wil een tweede (zakelijk) glasvezel abonnement nemen bij een andere provider, maar weet iemand hoe ik kan zien of ik wel 2 glasvezelaansluitingen kan hebben op mijn adres?

Mijn aansluiting ziet er zo uit en volgens mij lopen er meerdere draadjes door de kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJzFAYD8DkqOgl2VDihSSnyDYlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9vYfrotr6o17UpvUOalk1UR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJ2_0kJd5sV7L8NhrVSTAMbOuWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgBwAnpKh4tGISq3umlJLUPV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSnBiyY-GUmteyBu5fpEcUYyxFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6BecwaRN6aE9mZD41aPAIle.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Ernemmer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:51:
Ik wil een tweede (zakelijk) glasvezel abonnement nemen bij een andere provider, maar weet iemand hoe ik kan zien of ik wel 2 glasvezelaansluitingen kan hebben op mijn adres?

Mijn aansluiting ziet er zo uit en volgens mij lopen er meerdere draadjes door de kabel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, dat kan niet. Dit is 1 aansluiting. Er zitten wel twee vezels in maar die horen bij elkaar in de administratie. Als een vezelpaar.

Enige (dure) oplossing is een Haalbaarheidsonderzoek aanvragen voor een tweede aansluiting ernaast. Daar kan soms die tweede vezel voor gebruikt worden zodat je twee aansluitingen krijgt met ieder 1 vezel.
Dat start met een kleine 1000 euro aan kosten maar als dat niet mogelijk blijkt, dan zit je aan duizenden euro's om een nieuwe kabel in te graven vanaf het dichtstbijzijnde ondergrondse verdeelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Nee, dat kan niet. Dit is 1 aansluiting. Er zitten wel twee vezels in maar die horen bij elkaar in de administratie. Als een vezelpaar.

Enige (dure) oplossing is een Haalbaarheidsonderzoek aanvragen voor een tweede aansluiting ernaast. Daar kan soms die tweede vezel voor gebruikt worden zodat je twee aansluitingen krijgt met ieder 1 vezel.
Dat start met een kleine 1000 euro aan kosten maar als dat niet mogelijk blijkt, dan zit je aan duizenden euro's om een nieuwe kabel in te graven vanaf het dichtstbijzijnde ondergrondse verdeelpunt.
Bedankt, ik ga een haalbaarheidsonderzoek aanvragen, volgens de site is dat gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ernemmer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:51:
Ik wil een tweede (zakelijk) glasvezel abonnement nemen bij een andere provider,
@Barre73 Heeft al inhoudelijk geantwoord.

Ik ben wel nieuwsgierig waarom zou je dat willen. Zakelijk wordt weleens 1 verbinding dmv VLANS opgeknipt in meerdere virtuele verbindingen end2end maar dan praat je over hele andere bedragen als een consumentenlijn/klein zakelijk. En daar schiet je mbt een back-up lijn weinig mee op.

Als het om back-up gaat zou ik eerder er een DSL of Coax lijn naast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:08:
[...]

@Barre73 Heeft al inhoudelijk geantwoord.

Ik ben wel nieuwsgierig waarom zou je dat willen. Zakelijk wordt weleens 1 verbinding dmv VLANS opgeknipt in meerdere virtuele verbindingen end2end maar dan praat je over hele andere bedragen als een consumentenlijn/klein zakelijk. En daar schiet je mbt een back-up lijn weinig mee op.

Als het om back-up gaat zou ik eerder er een DSL of Coax lijn naast leggen.
Ik gebruik nu een 1gbit aansluiting van KPN als hoofdverbinding met een Ziggo 1000/100 als backup, maar die 100 upload is niet genoeg voor mij.
Ik wil graag een 8gbit aansluiting van Odido gebruiken, maar wil deze eerst een tijdje proberen of deze wel perfect werkt. Ik kan het risico niet nemen om over te stappen van KPN naar Odido en dan met slecht internet te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

Als ze alles geboord hebben heb je dan geluk? Of moeten ze dan nog een keer boren?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
John245 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Als ze alles geboord hebben heb je dan geluk? Of moeten ze dan nog een keer boren?
Een nieuwe aansluiting (dus de oplossing waarbij de tweede vezel niet gebruikt wordt) is echt volledig opnieuw graven, tuinboren, gevelboren etc..
Het is een nieuwe kabel vanuit een ondergrondse lasbox die soms wel meerdere straten verderop kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Ernemmer Je wilt het dus een paar maanden naast elkaar. Jouw businesscase is wel uitzonderlijk ivm blijkbaar de behoefte aan een hoge upload. Je komt volgens mij dan uit op echte zakelijke (dure!) oplossingen.
Eerlijk gezegd verwacht ik weinig issues met een overstap, maar je zult maar net wel de pech hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Barre73 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:06:
[...]

Ja en nee. Als de aannemer van KPN Netwerk een plandatum voor de oplevering van die aansluiting in de netwerkadministratie goed bijhoudt en die datum ligt minder dan 60 dagen in de toekomst, dan is het in principe mogelijk om al te bestellen. Althans, dat is wat KPN Netwerk mogelijk maakt en dat heet een NL9 order. Maar er zijn weinig providers die een NL9 order willen gebruiken omdat de oplevering ervan zo onzeker is. Tot de gereedmelding van de aansluiting kan er van alles gebeuren waardoor die planning weer uitloopt en dan loopt die order mee uit.

Dus ja, in de praktijk zie je dat bijna elke provider het bestellen pas mogelijk maakt nadat de aansluiting gereed is gemeld in de administratie van KPN Netwerk.
Daarbij wordt geen rekening gehouden met de aanwezigheid van stroom in de meterkast. Dat is verantwoordelijkheid van de klant zelf (of in dit geval de bouwende aannemer waarschijnlijk)

Dat gezegd hebbende: De meeste providers die ik ken (zeker KPN zelf) leveren binnen 1 tot 2 weken na bestelling van je abonnement.
Oke, duidelijk! Maar is er een speciaal proces bij KPN waarmee ik kan bestellen dan, of kan dat ook gewoon via de website? Ik hoor net dat de schouw van de meterkast volgende week over moet, want er klopte iets niet :-( Maar de opleverdatum van de aansluting zou gpeland staan voor 2e of 3e week juni. Dus ik zou dan nu alvast een aansluiting bij KPN kunnen aanvragen (via een NL9 order) voor eind juni/eerste week juli?

Is er een speciaal proces wat ik moet volgen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
jongetje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:02:
[...]

Een internet provider weet niet wanneer een woning of meterkast is opgeleverd.
Wat zegt je provider als je een aanvraag doet? Het is natuurlijk wel handig om elektra te hebben anders valt er weinig aan te gebruiken...
Nou, die weet dus zeker wel wanneer een meterkast (en dus hun glaskabeltje) is opgeleverd. Dat is wat KPN mij namelijk vertelde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
Barre73 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:55:
[...]

De wereld op zijn kop!!

Guidion hoort juist eerst langs te komen om de NT te plaatsen. En daarna behoren zij voor Youfone te bepalen of het een ticket voor KPN moet zijn of dat ze het zelf hadden gekund.

Mocht het toch lukken om eerst een KPN Netwerk monteur te krijgen, dan kan die ook wel meteen voor jou de NT plaatsen. De rest kan je zelf ook wel, daar is niks moeilijks aan. Heb je daarna Guidion ook niet meer nodig.
Ik heb die ticket vandaag maar eens laten uitzetten (ik had gehoopt dat ze dat eigener beweging wel zouden doen, de zaak is immers bekend). Qua Guidion: dat vond de meneer bij Youfone ook een vreemd verhaal: ze hadden inderdaad zelf verstoring moeten constateren. Afijn: allemaal duur leergeld. Volgende keer gewoon eerst laten komen. Scheelt me een hoop gedoe (en sneller gaat het toch niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Barre73 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Een nieuwe aansluiting (dus de oplossing waarbij de tweede vezel niet gebruikt wordt) is echt volledig opnieuw graven, tuinboren, gevelboren etc..
Het is een nieuwe kabel vanuit een ondergrondse lasbox die soms wel meerdere straten verderop kan liggen.
@Barre73 Dat begrijp ik. Maar hier is in de straat niet gegraven maar alles (ook het hoofd trace) geboord. Ja het mag wat kosten. :) Zouden ze dan een kabel erbij trekken of moeten ze weer 3 kilometer boren? In het laatste geval wordt de aansluiting onbetaalbaar. Hoop ook niet dat ooit de voedingskabel defect raakt want die ligt op 7 meter diepte.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
John245 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:47:
[...]
Hoop ook niet dat ooit de voedingskabel defect raakt want die ligt op 7 meter diepte.
Gelukkig ligt dat allemaal in (mantel)buizen dus dan blazen ze er een nieuwe vezel in, dat is niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Gelukkig ligt dat allemaal in (mantel)buizen dus dan blazen ze er een nieuwe vezel in, dat is niet zo spannend.
Ik vermoed dat het tegen valt. Ik schat dat de voedingskabel om de 200 meter omhoog komt. Ligt dus niet continue op een diepte van 7 meter. Lijkt me lastig om daar een voedingskabel (geen vezel) doorheen te blazen over een afstand van 3 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16
[...]

Dit is 1 aansluiting. Er zitten wel twee vezels in maar die horen bij elkaar in de administratie. Als een vezelpaar.
Wat is/was hier eigenlijk de filosofie achter? Op de AON aansluiting kunnen in principe 2 NT's, dus men heeft hier ooit een plan mee gehad lijkt me?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Tom Paris schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Wat is/was hier eigenlijk de filosofie achter? Op de AON aansluiting kunnen in principe 2 NT's, dus men heeft hier ooit een plan mee gehad lijkt me?
TV/Radio ging vroeger over de andere vezel maar wordt al vele jaren niet meer gebruikt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:56
Wat ik me afvraag: Als KPN zijn belichting naar XGPon ombouwt in een P2P netwerk dan kan eigenlijk de koeling in de area-pops eruit (ervan uitgaande dat de belichting vanuit de city-pop plaatsvindt) omdat daar dan alleen nog maar passieve apparatuur staat als de ombouw en migratie voltooid is. Een eventuele alternatieve belichter met AON heeft dan een probleem tenzij deze de rekening voor de koeling e.d. accepteren waarbij ook ombouwen naar XGPON ook wel heel logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
joop99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:48:
Wat ik me afvraag: Als KPN zijn belichting naar XGPon ombouwt in een P2P netwerk dan kan eigenlijk de koeling in de area-pops eruit (ervan uitgaande dat de belichting vanuit de city-pop plaatsvindt) omdat daar dan alleen nog maar passieve apparatuur staat als de ombouw en migratie voltooid is. Een eventuele alternatieve belichter met AON heeft dan een probleem tenzij deze de rekening voor de koeling e.d. accepteren waarbij ook ombouwen naar XGPON ook wel heel logisch is.
Er zit al lang geen airco meer in PoPs maar een Vrije Lucht Koeling dus de stroomkosten vallen al reuze mee. En die gaat er niet uit zolang er andere contracten zijn met partijen. En die zijn er ruimschoots. Bijna al die PoPs waar KPN XGS-PON bijbouwt (niet ombouwt) zijn voorzien van Odido apparatuur. En de KPN GoF apparatuur blijft ook nog wel een paar jaar in stand en die heeft zeker koeling nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Tom Paris schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Vezel A (links) was voor IP diensten, vezel B (rechts) was voor CATV diensten (DVB-C/analoge TV/radio). Er stond ook een splitterboard voor CATV signaal in de PoP.
Vanaf 2016 is Reggefiber gestopt met die tweede vezel en is elke woning daarna met 1 vezel aangesloten. Waarbij die tweede vezel wel in de kabel zit maar niet wordt opgelast. En ook niet doorgelast is tot in de PoP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ernemmer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Ik gebruik nu een 1gbit aansluiting van KPN als hoofdverbinding met een Ziggo 1000/100 als backup, maar die 100 upload is niet genoeg voor mij.
Ik wil graag een 8gbit aansluiting van Odido gebruiken, maar wil deze eerst een tijdje proberen of deze wel perfect werkt. Ik kan het risico niet nemen om over te stappen van KPN naar Odido en dan met slecht internet te maken hebben.
Het aanvragen van de HBO is inderdaad gratis. De uitvoering niet, dat kan ik je garanderen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Het aanvragen van de HBO is inderdaad gratis. De uitvoering niet, dat kan ik je garanderen 😁
Ik heb 'm aangevraagd, als het geld gaat kosten ga ik er vanuit dat ze dat eerst even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ernemmer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Ik heb 'm aangevraagd, als het geld gaat kosten ga ik er vanuit dat ze dat eerst even melden.
Uiteraard. Je krijgt een offerte met een akkoordverklaring om te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Barre73 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:04:
Ik ben alleen bang dat er niks aan te doen is. Vanuit Netwerk kunnen we zelf vrijwel nooit een ticket aanmaken naar een aannemer voor zoiets. Dat gebeurt door de provider.
Wellicht verklaart dit waarom ik na al die jaren nog stééds met KPN in de clinch lig en ze het verdommen om de aansluiting af te maken. Vastgeroest in procedures en de consument van het kastje naar de muur?

De klachtenafdeling blijft net doen alsof ze het niet kúnnen afmaken. Dat is natuurlijk gewoon gelul, het past alleen niet in het script voor de schuld buiten jezelf leggen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Morgen of overmorgen komen ze de DAC leggen tot de woning. Gelukkig kunnen regelen dat ze deze gelijk naar binnen brengen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeeZrZz2rLtdEyCdXDEjYFRF5ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k740wKMURXv5xGri6ITUX4Fg.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van boring in de straat.

[ Voor 63% gewijzigd door John245 op 03-06-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Het wordt dus morgen dat ze hier de glasvezel neerleggen.

Alles is geboord dus alle vezels verzamelen in de buis (foto hieronder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDeVoaFruvlmEfgE165MH2McITg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLF25hIbCdYRoZb4McpQ0WIq.jpg?f=fotoalbum_large

Vezels die nog verder doorgevoerd moeten worden samen met de vezel van onze woning (foto hieronder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KLIt9sS5Dds0-ovUVT1NzSXaoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yezTBGCjIjua9pKJOrcVxgf8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@John245 Dat zijn dure aansluitingen met zoveel boringen. Kan er niet gegraven worden in de straat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:21:
@John245 Dat zijn dure aansluitingen met zoveel boringen. Kan er niet gegraven worden in de straat?
@jongetje
Ze boren maar over een lengte van 3 kilometer voor ca 150 huizen. Zeker duur en niet winstgevend. Er mag niet gegraven worden in verband met bomen. En in het verlengde van onze straat hebben ze dat ook gedaan.

Twee (2) jaar geleden is elektra, gas en water vernieuwd. Dat hebben ze ook allemaal netjes geboord (ik weet wel waarom de netbeheerkosten zo hoog zijn :) )

Het voordeel is wel weinig overlast ;)

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 04-06-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:38
Barre73 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Vezel A (links) was voor IP diensten, vezel B (rechts) was voor CATV diensten (DVB-C/analoge TV/radio). Er stond ook een splitterboard voor CATV signaal in de PoP.
Vanaf 2016 is Reggefiber gestopt met die tweede vezel en is elke woning daarna met 1 vezel aangesloten. Waarbij die tweede vezel wel in de kabel zit maar niet wordt opgelast. En ook niet doorgelast is tot in de PoP.
Bij mij is recent de glasvezel verplaatst naar mijn meterkast (hoera! oOo).
Hier viel het mij ook op dat de monteur twee vezels aan het lassen was. Vanwaar dat ze 'nog steeds' de twee vezels naar binnen brengen terwijl dit 'oude' techniek is?
De monteur kon mij niet meer vertellen dan dat het moest helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Barre73 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:06:
[...]

Maakt KPN zelf ook gebruik van die NL9 order en hoe zou ik zo'n proces kunnen inschieten? :9

[ Voor 31% gewijzigd door TheVMaster op 04-06-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yszn
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 12:27
Weet iemand misschien hoe het zit met mijn situatie:

Ik zou ergens vorig jaar glasvezel krijgen in mijn huis (appartement) via KPN netwerk. Meteen glasvezel vooruitbesteld bij Odido. Het glasvezelaansluitpunt heb ik april 2023 in mijn woonkamer gekregen, maar geen 1 van de partijen weet hier vanaf. Ik heb rond december vorig jaar contact opgenomen met verschillende partijen, en elk partij zegt ook iets anders:

Odido: KPN heeft je meerdere keren geprobeerd te contacteren om de aansluiting te activeren (dit klopt niet). Daarna werd ik doorverwezen naar KPN.
KPN: Er ligt nog geen aansluiting bij je thuis (heb ik wel)
KPN Netwerk: Er zou nog geen ticket zijn aangemaakt via de provider om een aansluiting te activeren, en uiteindelijk was de case doorverwezen naar VolkerWessels. Volgens VW zou er nog een nameting moeten plaatsvinden nadat alle buitenwerkzaamheden klaar zouden zijn (ik had daarvoor al een mail gekregen dat de werkzaamheden zijn afgerond).

Ik heb het maar afgewacht, maar ik zie dat verschillende buren nu ook al glasvezel hebben. Is er iets wat ik kan doen anders dan afwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
TheVMaster schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:26:
[...]

Maakt KPN zelf ook gebruik van die NL9 order en hoe zou ik zo'n proces kunnen inschieten? :9
Ja, KPN maakt daar gebruik van. Helpdesk bellen en specifiek vragen of ze de order willen inschieten, ook als deze op NL9 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Barre73 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:17:
[...]

Ja, KPN maakt daar gebruik van. Helpdesk bellen en specifiek vragen of ze de order willen inschieten, ook als deze op NL9 staat.
Thanks! Ik ga ze begin volgende week (dan weet ik ook even wat zekerder wanneer we stroom/glas aansluiting gaan krijgen) even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHoenen
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
Hallo,
Welk type kabel gebruikt KPN Allinq voor de aansluiting straatkabel naar aansluiting binnenshuis?
Hoe heet dat soort kabel? Hoeveel draden lopen daardoor? Waar kan ik dat bestellen?

Als ODF binnenkort de kabel van straat naar huis aanlegt moeten ze een lastige route volgen: boren en graven in de voortuin. Ik wil dat er tegelijk een kabel voor KPN door die gaten etc loopt. Dan kan KPN Allinq daar later gebruik van maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-07 11:24
JohnHoenen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:07:
Hallo,
Welk type kabel gebruikt KPN Allinq voor de aansluiting straatkabel naar aansluiting binnenshuis?
Hoe heet dat soort kabel? Hoeveel draden lopen daardoor? Waar kan ik dat bestellen?

Als ODF binnenkort de kabel van straat naar huis aanlegt moeten ze een lastige route volgen: boren en graven in de voortuin. Ik wil dat er tegelijk een kabel voor KPN door die gaten etc loopt. Dan kan KPN Allinq daar later gebruik van maken..
Zou dan een mantelbuis gebruiken, beiden kabels kunnen daar prima doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHoenen
ODF en Allinq kunnen moeizaam samenwerken. Dus moet er volgens hen 2 x geboord en gegraven worden etc. Dat wil ik voorkomen. Kan ik aan Odido/ODF vragen om een mantelbuis te gebruiken? Of is dat al standaard als ze een afstand van de straat naar het huis moeten overbruggen door de voortuin? Het wordt een route met diverse bochten. Kan KPN dan makkelijk 2 extra kabel door zo'n mantelbuis trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
JohnHoenen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:23:
ODF en Allinq kunnen moeizaam samenwerken. Dus moet er volgens hen 2 x geboord en gegraven worden etc. Dat wil ik voorkomen. Kan ik aan Odido/ODF vragen om een mantelbuis te gebruiken? Of is dat al standaard als ze een afstand van de straat naar het huis moeten overbruggen door de voortuin? Het wordt een route met diverse bochten. Kan KPN dan makkelijk 2 extra kabel door zo'n mantelbuis trekken?
Als jij aangeeft dat de kabels door je mantelbuis moeten zullen ze daar niet moeilijk over doen.
Scheelt voor hun ook weer boren en arbeid.
Gezien dat je aanhaalt dat je diverse bochten moet maken, let op dat je niet te scherpe bochten gaat maken.
Als je zorgt dat je een trekdraad in je mantelbuis heb, kunnen beide partijen makkelijk de door jou geleverde buis gebruiken.

Heb zelf ook alle buizen voor KPN en ODF zelf aangelegd zodat ik zeker weet dat dit me geen hoofdpijn dossier zou gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
JohnHoenen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:23:
Ze gebruiken standaard een mantelbuis. Welke lengte moeten ze overbruggen? Weet je of ze een raketboring doen?

Waarom moeten er 2 kabels door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHoenen
Ze moeten door muur, door de grond en door muur. Of ze gaan schieten weet ik niet. Kabels voor boven en benedenhuis komen naast elkaar te liggen.
Hoe dik is 1 kabel?
Als er 2x ODF en 2x Allinq doorheen moet, welke diameter mantelbuis heb ik dan nodig?
Wat is een goede trekdraad? Soms wordt trekdraad bij de mantelbuis geleverd. Soms niet. Wat kan ik zelf kopen als trekdraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
JohnHoenen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:55:
Ze moeten door muur, door de grond en door muur. Of ze gaan schieten weet ik niet. Kabels voor boven en benedenhuis komen naast elkaar te liggen.
Hoe dik is 1 kabel?
Als er 2x ODF en 2x Allinq doorheen moet, welke diameter mantelbuis heb ik dan nodig?
Wat is een goede trekdraad? Soms wordt trekdraad bij de mantelbuis geleverd. Soms niet. Wat kan ik zelf kopen als trekdraad?
Staat in het forum.

Hier ligt 19 mm slagvaste buis en daar past de KPN mantelbuis mooi in. Met veel bochten zou ik 40 of 50 nemen.

Maar als het goed is dan is er iemand wezen kijken. En die heeft vastgelegd hoe het aangelegd gaat worden.

Wie/wat is ODF? en wat voor kabel leggen ze?

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 10-06-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik zou kijken of je aan een lengte HDPE buis kunt komen (al zie ik die online bijna alleen maar per 100meter en dat is misschien iets te veel van het goede). En anders 50mm mantel buis, dat is eenvoudig te krijgen.

Ikzelf heb de kabel onder de fundering door gegraven, ze moesten toch al een gat graven, 10 of 20 cm dieper kon het zo onder de fundering door de kruipruimte in. Scheelde weer boren, iedereen blij.

[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 10-06-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHoenen
Er zitten zeker 3 bochten in. Dus het moet flexibel zijn.
ODF is Open Dutch Fiber die de glasvezel voor Odido aanlegt. Ik ben verbaasd dat zoiets niet bekend is. KPN/Allinq en Odido/ODF willen de verbinding straat naar binnenshuis niet in afstemming aanleggen.
Twee maal straat openmaken is stompzinnig maar goed, hun verantwoordelijkheid. Maar 2x graven in mijn voortuin en 2x boren vind ik belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JohnHoenen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:37:
Maar 2x graven in mijn voortuin en 2x boren vind ik belachelijk.
Niemand verplicht je daartoe ;) Maar natuurlijk heeft partij A geen boodschap aan partij B en gaan ze niet van hun standaard afwijken enkel omdat het dan voor de andere partij makkelijker is.

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 10-06-2024 16:41 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dan graaf je zelf een sleuf in je tuin waar ze beide de glasvezel in kunnen leggen en gooi je hem daarna zelf weer dicht. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
fsfikke schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Niemand verplicht je daartoe ;) Maar natuurlijk heeft partij A geen boodschap aan partij B en gaan ze niet van hun standaard afwijken enkel omdat het dan voor de andere partij makkelijker is.
Standaard is dat ze de kabel bij de gevel leggen en dat er daarna een ploeg komt die het gat weer open graaft. Even babbelen en wat drinken en ze willen best meer doen. Had ook nog wel die mooie oranje mantelbuis kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
JohnHoenen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:07:
Hallo,

Waarom wil je die kabel bestellen? En weet je dan hoeveel kilometer je nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
John245 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Waarom wil je die kabel bestellen? En weet je dan hoeveel kilometer je nodig heb?
Los van dat je er niets aan hebt want je hebt liever geen las als het niet nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Los van dat je er niets aan hebt want je hebt liever geen las als het niet nodig is...
En KPN heeft liever ook geen las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
@JohnHoenen Je kabelidee is helaas zinloos. Er is geen straatkabel waarop de huiskabels zijn gelast. Zo werkt het wel met electra maar niet met glasvezel (coax ook niet trouwens).
Alle huiskabels komen vanuit een ondergronds verdeelpunt verderop in de straat of zelfs in een andere straat en worden vanaf daar gebundeld door de sleuf in de stoep gelegd en bij elke woning slaat er dus eentje af.

Wel ligt er in die sleuf meestal ook een doorgaande voedingsbuis met meerdere 96-voudige glasvezel kabels. Die buis voedt vanuit de PoP die ondergrondse verdeelpunten waar de 96 -voudige kabels op 96 huiskabels worden gelast. Die huiskabel is trouwens meestal deze.

Enige optie is inderdaad een eigen buis leggen. De buis die ODF zou kunnen gebruiken is waarschijnlijk ook net te smal om de KPN kabel bij te duwen. En dat mag ook niet zomaar. Die buis is en blijft van ODF, ook in jouw tuin.
Zelf vooraf een flexibele 40 of 50 mm buis tot in je kruipruimte of meterkast ingraven is absoluut de beste optie.

[ Voor 39% gewijzigd door Barre73 op 11-06-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Barre73 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:00:
@JohnHoenen je kabelidee is zinloos. Er is geen straatkabel. Alle huiskabels liggen ook in de stoep en komen vanuit een ondergronds verdeelpunt verderop in de straat of zelfs in een andere straat. Enige optie is inderdaad een eigen buis leggen. De buis die ODF zou kunnen gebruiken is ook te smal om de KPN kabel bij te duwen. En dat mag ook niet zomaar. Die buis is en blijft van ODF, ook in jouw tuin.
Zelf vooraf een flexibele 40 of 50 mm buis tot in je kruipruimte of meterkast ingraven is absoluut de beste optie.
Jij schetst de normale situatie. Hier ligt niks in de stoep. Maar op de aansluitingen in deze straat gaan ze ook geen winst maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDeVoaFruvlmEfgE165MH2McITg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLF25hIbCdYRoZb4McpQ0WIq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeeZrZz2rLtdEyCdXDEjYFRF5ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k740wKMURXv5xGri6ITUX4Fg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
John245 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:39:
[...]

Jij schetst de normale situatie. Hier ligt niks in de stoep. Maar op de aansluitingen in deze straat gaan ze ook geen winst maken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze situatie heb je volgens mij eerder geschetst hier maar dat is echt een uitzondering.
Ik schets liever de meest voorkomende situatie dan een uitzondering zoals bij jou. En in de basis klopt mijn verhaal ook bij jou nog steeds. De huiskabels komen uit een ondergronds DP verderop, alleen moest er blijkbaar geboord worden (en dan heb je automatisch een mantelbuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Barre73 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:42:
[...]

Deze situatie heb je volgens mij eerder geschetst hier maar dat is echt een uitzondering.
Ik schets liever de meest voorkomende situatie dan een uitzondering zoals bij jou. En in de basis klopt mijn verhaal ook bij jou nog steeds. De huiskabels komen uit een ondergronds DP verderop, alleen moest er blijkbaar geboord worden (en dan heb je automatisch een mantelbuis).
Vraagje. die oranje mantelbuis die ze gebruiken is ook geen standaard? En dan bedoel ik de mantelbuis die gebruikt is voor de DAC naar de woning toe, dus niet de mantelbuis waar die ca. 40 kabels in samen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
John245 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Vraagje. die oranje mantelbuis die ze gebruiken is ook geen standaard? En dan bedoel ik de mantelbuis die gebruikt is voor de DAC naar de woning toe, dus niet de mantelbuis waar die ca. 40 kabels in samen komen.
Indien de tuinboring ondieper ligt dan 50 cm dan moet de kabel van een extra beschermbuis zijn voorzien. Deze beschermbuis moet voldoende bescherming bieden tegen handmatige graafwerkzaamheden en in de kleur oranje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Barre73 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Indien de tuinboring ondieper ligt dan 50 cm dan moet de kabel van een extra beschermbuis zijn voorzien. Deze beschermbuis moet voldoende bescherming bieden tegen handmatige graafwerkzaamheden en in de kleur oranje zijn.
Duidelijk. De jongens vertelden dat in de regels staat 40 cm, maar dat KPN 60 cm wil. Ligt hier wel op 60 cm maar is voor hun ook makkelijker met mantelbuis mocht ooit de kabel vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
John245 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:17:
[...]

Duidelijk. De jongens vertelden dat in de regels staat 40 cm, maar dat KPN 60 cm wil. Ligt hier wel op 60 cm maar is voor hun ook makkelijker met mantelbuis mocht ooit de kabel vervangen moeten worden.
Die tekst die ik hierboven plaatste komt direct uit het contract. 40 cm is onzin. Tenzij met de gemeente is onderhandeld dat alles op 40 mag liggen. Dan mag het ook in de tuin. Maar dan wel met die mantelbuis (want minder dan 50)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Hier gaan ze anders wel weer opnieuw boren.

Boringen bij ons leek ideaal, maar als ik dit lees zitten er ook nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
John245 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Hier gaan ze anders wel weer opnieuw boren.

Boringen bij ons leek ideaal, maar als ik dit lees zitten er ook nadelen aan.
Dat is wel heel uitzonderlijk als een storing verholpen moet worden met een (nieuwe) gestuurde boring. Dat kost serieus geld. En de mantelbuizen die normaal in een boring zitten haal je echt niet zomaar door, dat zijn redelijk stevige buizen en in die buizen trek je de duct waarin je weer de kabel blaast (normaliter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:01:
[...]

Dat is wel heel uitzonderlijk als een storing verholpen moet worden met een (nieuwe) gestuurde boring. Dat kost serieus geld. En de mantelbuizen die normaal in een boring zitten haal je echt niet zomaar door, dat zijn redelijk stevige buizen en in die buizen trek je de duct waarin je weer de kabel blaast (normaliter).
Ik weet hoe stevig ze zijn want waarschijnlijk hebben ze dezelfde buizen gebruikt die ze voor ons huis hebben gebruikt.

Een dure grap, en wat ik uit het artikel begrijp ook een langdurig proces in verband met de vergunningen.

Hier loopt haaks op de glasvezel boring een serieuze gas en waterleiding (denk 160 mm), die ook met een gestuurde boring is aangebracht. De boorders vertelden dat ze die moesten kunnen zien bij de boring (ze vertelden dat als ze met de graafmachine er tegen aan kwamen het niet zo erg is, maar die boorkop gaat wel overal doorheen). Zou dat niet gelden voor de glasvezel als ze een gasleiding boren?

Hier in de straat is gas, elektra, water en nu ook glasvezel allemaal geboord. over een lengte van 3 kilometer en als ik de doorlopende straat meeneem 6 kilometer aan boringen.

Het plan van Enexis en het waterbedrijf was alle bomen kappen en dan graven en dan weer bomen terugplaatsen. De gemeente ging er nog wel in mee, maar dit is door de provincie tegengehouden. Hier in de straat dus allemaal "gouden" aansluitingen.

[ Voor 18% gewijzigd door John245 op 14-06-2024 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Mijn nieuwbouwwoning is een maand geleden aangesloten op glasvezel, op kpnnetwerk.nl staat echter nog steeds "We sluiten je woning binnen 3 weken aan op glasvezel binnenkort neemt onze aannemer contact met je op." en het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32wcRadN2epdfN0UFad8Qo417fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRk3XOCbh7WdSPYSGyoDWNBT.png?f=fotoalbum_large

Ik kan daarom dus geen abonnement afsluiten en kom niet echt verder. Iemand dit eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zou kunnen dat jouw kant van de vezel wel is aangesloten maar vanaf het verzamelpunt in de wijk nog niet. Misschien dat een van de KPN-ers die hier ook komen dat in de systemen kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
synoniem schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:54:
Zou kunnen dat jouw kant van de vezel wel is aangesloten maar vanaf het verzamelpunt in de wijk nog niet. Misschien dat een van de KPN-ers die hier ook komen dat in de systemen kan zien.
Hier was een voorlichtingsavond waar je een afspraak kon maken om onze kant van de vezel aan te sluiten. In ons geval kon de afspraak nog niet gemaakt worden omdat in de wijk nog dingen moesten gebeuren.

Lijkt er op dat ze overal anders werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Jay-v schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:10:
Mijn nieuwbouwwoning is een maand geleden aangesloten op glasvezel, op kpnnetwerk.nl staat echter nog steeds "We sluiten je woning binnen 3 weken aan op glasvezel binnenkort neemt onze aannemer contact met je op." en het volgende:

[Afbeelding]

Ik kan daarom dus geen abonnement afsluiten en kom niet echt verder. Iemand dit eerder meegemaakt?
Er is nu ook bouwvak, mogelijk speelt dat nu ook mee.
Bij mij in de buurt zelfde verhaal nu, was de uitleg van de monteur die bezig was met deze wijkkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmZVAJAJ_iSLUhnzMGcZoj91ekY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CoA94JvWrv5R0ZLmmolSt0u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
John245 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Hier was een voorlichtingsavond waar je een afspraak kon maken om onze kant van de vezel aan te sluiten. In ons geval kon de afspraak nog niet gemaakt worden omdat in de wijk nog dingen moesten gebeuren.

Het zijn verschillende onderaannemers maar het verschilt zo ver ik weet vooral of alle infrastructuur nieuw is of dat je op een al bestaande verdeler gepatched wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
synoniem schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Het zijn verschillende onderaannemers maar het verschilt zo ver ik weet vooral of alle infrastructuur nieuw is of dat je op een al bestaande verdeler gepatched wordt.
Hier Glaspoort en alles nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
synoniem schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:54:
Nee, dat kunnen we niet zien want daar is geen geen status voor in de administratie. Als dat het geval is dan blijft de aansluiting staan op de vorige status (meestal "kabel op rol bij erfgrens"). Ook al zit de kabel met FTU en al in de meterkast, als het DP nog niet gereed is (want dat bedoel jij) dan nog laat de aannemer het adres toch op die status staan tot ook het DP is geblazen en alles aan elkaar is gelast.

Maar het kan net zo goed zijn dat de aannemer de gereedmelding nog niet heeft doorgegeven door wat voor fout of reden dan ook, terwijl wel alles klaar is. Zonder navraag bij de aannemer weet je gewoon niks.

@Jay-v Ik lees dat het om een nieuwbouwwoning gaat. Als de aanvraag van alle aansluitingen (water, stroom en media) via mijnaansluiting.nl is gegaan (check met je bouwer) dan heeft de bouwer een directe contactpersoon bij de KPN aannemer Volker Wessels Telecom (meestal de projectleider/uitvoerder). Die ingang is een stuk sneller en betrouwbaarder om te achterhalen waarom de FTU er wel hangt maar er nog geen gereedmelding wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
John245 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Bij verglazing van bestaande gebieden is dat een mogelijkheid (hangt erg af van de wijk en de bereidwilligheid van bewoners) maar bij nieuwbouwprojecten zeker niet.
Bij nieuwbouwprojecten dient de KPN aannemer de glasvezelaansluiting klaar te hebben voor de sleuteloverdracht. Omdat de "opdracht" voor het maken van die aansluiting komt vanuit de aanvrager en dat is vrijwel nooit de bewoner maar meestal de bouwer of ontwikkelaar (nutsaanvragen via mijnaansluiting.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Barre73 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:09:
[...]

@Jay-v Ik lees dat het om een nieuwbouwwoning gaat. Als de aanvraag van alle aansluitingen (water, stroom en media) via mijnaansluiting.nl is gegaan (check met je bouwer) dan heeft de bouwer een directe contactpersoon bij de KPN aannemer Volker Wessels Telecom (meestal de projectleider/uitvoerder). Die ingang is een stuk sneller en betrouwbaarder om te achterhalen waarom de FTU er wel hangt maar er nog geen gereedmelding wordt gedaan.
Ik heb zelf een aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl. Volker Wessels Telecom heeft rechtstreeks contact gehad met mij, en mijn woning is op 28 juni aangesloten. Maar nu blijven de partijen naar elkaar wijzen dus ik kom niet verder.

KPN Netwerk geeft aan dat er een "informatie verzoek" is gedaan bij VW Telecom. Ik zou me moeten richten tot KPN Nieuwbouw maar die kan je niet bellen. Volker Wessels Telecom zegt dat mijn postcode niet bekend is (super onvriendelijk trouwens), ze verbinden me dan door naar een "collega", en verbinden me vervolgens door met de klantenservice van KPN (abonnementen) die mij natuurlijk niet kunnen verder helpen.

Dan maar weer naar VW Telecom bellen, nu wordt de dame waarmee ik bel boos en moet ik naar haar luisteren en KPN bellen (die mij dus weer terug verwijzen). Niemand kan me helpen en anders moet ik maar mailen naar melding@vwtelecom.com.

Lekker klantvriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Jay-v schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Ik heb zelf een aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl. Volker Wessels Telecom heeft rechtstreeks contact gehad met mij, en mijn woning is op 28 juni aangesloten. Maar nu blijven de partijen naar elkaar wijzen dus ik kom niet verder.

KPN Netwerk geeft aan dat er een "informatie verzoek" is gedaan bij VW Telecom. Ik zou me moeten richten tot KPN Nieuwbouw maar die kan je niet bellen. Volker Wessels Telecom zegt dat mijn postcode niet bekend is (super onvriendelijk trouwens), ze verbinden me dan door naar een "collega", en verbinden met vervolgens door met de klantenservice van KPN (abonnementen) die mij natuurlijk niet kunnen verder helpen.

Dan maar weer naar VW Telecom bellen, nu wordt de dame waarmee ik bel boos en moet ik naar haar luisteren en KPN bellen (die mij dus weer terug verwijzen). Niemand kan me helpen en anders moet ik maar mailen naar melding@vwtelecom.com.

Lekker klantvriendelijk.
@Jay-v Bepaald niet klantvriendelijk nee... DM het adres maar dan kan ik kijken wat ik kan achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
ArnoldSmit schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Er is nu ook bouwvak, mogelijk speelt dat nu ook mee.
Bij mij in de buurt zelfde verhaal nu, was de uitleg van de monteur die bezig was met deze wijkkast
[Afbeelding]
En waar kijken we nu naar?
Ik zie gele glasvezels? De lopen in die smalle kastjes rechtsboven. Wat is dat?
Zijn de grote horizontale grijze dingen in het midden de splitters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
cornfed99111 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Je kijkt naar een OAP, zie ook de vergelijkbare foto van een OAP in de topic start.

Als ik het goed begrepen heb zijn de grote horizontale grijze dingen, de huisaansluitingen. Met uitzondering van de bovenste, daar komt het signaal op binnen. De gekleurde blokjes rechts bovenin de splitters die met de gele kabeltjes gepatched worden op de huisaansluiting. Rood is voor de splitter, geel er na.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
cornfed99111 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Rechtsboven in zijn de splitters, daar lopen gele en rode glasvezel kabels naartoe.
De gele kabels zullen worden verdeeld voor de huis aansluitingen.
De rode kabels gaan naar een glasvezel pop voor de verbinding met de belichtingsapparatuur van KPN.
Ik heb me laten vertellen dat je hier 700 aansluitingen op kan realiseren.
@Economics Voel je vrij om me te corrigeren als ik het verkeerd heb begrepen of verwoord ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:27

Wildfire

Joy to the world!

Zeven lades met 96 aansluitingen ieder, totaal 672 aansluitingen.

Muggenzifterij, ik weet het. :P

[ Voor 197% gewijzigd door Wildfire op 29-07-2024 12:54 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Cool. Wist niet dat die splitters zo compact waren.
Ik zie nergens een voedingskabel voor de electra. Verborgen achter de gele kabelwirwar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
cornfed99111 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:53:
Cool. Wist niet dat die splitters zo compact waren.
Ik zie nergens een voedingskabel voor de electra. Verborgen achter de gele kabelwirwar?
Elektra is hier niet nodig, het splitten gebeurt passief op de fibers.
Deze kasten worden geleverd zonder elektra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornfed99111
Dus alleen in de hoofdverdeler/huisje is electra nodig.
Snap wel dat dit een veel simpeler setup is die veel goedkoper in onderhoud is dan het oude kopernetwerk.
Aanleg is duur, maar over de decennia gezien goedkoop qua bedrijf en onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:52:

Dan nog meer ziften:

Het zijn 8 lades met 96 aansluitingen = 768. Per lade mag initieel maximaal 90 aansluitingen gemaakt worden. Dus bij aanleg mag deze kast maximaal 720 aansluitingen bevatten. Daarom wordt het bij KPN/Reggefiber een AP720 genoemd. Die heeft dus in totaal per ODF lade nog 6 reserveaansluitingen die gereserveerd zijn voor P2P aansluitingen (dus om de splitters heen).
En voor nieuwbouwprojecten in de toekomst kan een 9e lade en splitter worden toegevoegd.

[ Voor 20% gewijzigd door Barre73 op 29-07-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
cornfed99111 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:09:
Dus alleen in de hoofdverdeler/huisje is dus electra nodig.
Snap wel dat dit een veel simpeler setup is die veel goedkoper in onderhoud is dan het oude kopernetwerk.
Aanleg is duur, maar over de decennia gezien goedkoop qua bedrijf en onderhoud.
Klopt helemaal, als er dit soort kasten worden gebruikt, heb je het over een PON(Passive optical network) technologie.
Voorheen werd er vooral AON aangelegd, dan heeft iedere fiber een eigen aansluiting op de belichting apparatuur.
In het geval van KPN deel je je aansluiting op de belichtingsapparatuur met maximaal 31 andere huishoudens, totaal 32.

Je krijgt een soort ster waarin de glasvezel pop schematisch in het midden staat, en er een signaal door word gegeven naar deze wijkverdelers, en vanuit daar wordt het signaal gesplitst en aan een huishouden doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ArnoldSmit schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:15:
[...]

Klopt helemaal, als er dit soort kasten worden gebruikt, heb je het over een PON(Passive optical network) technologie.
Voorheen werd er vooral AON aangelegd, dan heeft iedere fiber een eigen aansluiting op de belichting apparatuur.
In het geval van KPN deel je je aansluiting op de belichtingsapparatuur met maximaal 31 andere huishoudens, totaal 32.

Je krijgt een soort ster waarin de glasvezel pop schematisch in het midden staat, en er een signaal door word gegeven naar deze wijkverdelers, en vanuit daar wordt het signaal gesplitst en aan een huishouden doorgegeven.
Correctie: 64 huishoudens.
In die glasvezelPoP wordt het signaal al gesplitst naar 1:4. En in de OAP nog eens 1:16.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 29-07-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:23
Wildfire schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:52:

Er zijn zelfs projecten met een “9de” lade. Dat zijn 864 huishoudens. Normaal is dat er standaard acht lades worden afgelast, 768 huishoudens dus, niet zeven.

De 9de lade kan worden gerealiseerd als er ergens nieuwbouw wordt verwacht. Dan kunnen we die ook aansluiten op het PON netwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door Economics op 29-07-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Barre73 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:17:
[...]

In die glasvezelPoP wordt het signaal al gesplitst naar 1:4. En in deze OAP nog eens 1:16.
Wat kost het aanleggen van zo'n aansluitpuntje wel niet in totaal (van eindgebruiker tot hoofdkast). Euro 10.000,-?

Er vanuit gaande dat ze de voedingskabel en de buizen voor de vezels boren. Zeg 3 kilometer boren voor 120 woningen.

Ons werd verteld dat de kosten nooit terugverdiend worden voor onze aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:23
Barre73 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:17:
[...]

In die glasvezelPoP wordt het signaal al gesplitst naar 1:4. En in de OAP nog eens 1:16.
Niet altijd, afhankelijk van de afstand bijvoorbeeld hoogsoeren > 8 km gebruiken we 1:2 splitter ratio’s gebruiken. :p. Die 1:2 splitters zitten dan ook in de OAP

[ Voor 5% gewijzigd door Economics op 29-07-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 18:58
Economics schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Niet altijd, afhankelijk van de afstand bijvoorbeeld hoogsoeren > 8 km gebruiken we 1:2 splitter ratio’s gebruiken. :p
Waarom verlaag je de splitter ratio bij een langere afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
John245 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Wat kost het aanleggen van zo'n aansluitpuntje wel niet in totaal (van eindgebruiker tot hoofdkast). Euro 10.000,-?

Er vanuit gaande dat ze de voedingskabel en de buizen voor de vezels boren. Zeg 3 kilometer boren voor 120 woningen.

Ons werd verteld dat de kosten nooit terugverdiend worden voor onze aansluiting.

[Afbeelding]
Dat die aansluiting niet zo worden terug verdiend is onzin.
(Anders wordt het niet aangelegd)
Echter de terug verdientijd is lang, vandaar dat pensioenfondsen vaak geïnteresseerd zijn om te investeren.

Glaspoort is een mooi voorbeeld daar van, samenwerking tussen KPN en pensioen aanbieder ABP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
stormfly schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Waarom verlaag je de splitter ratio bij een langere afstand?
Waarschijnlijk vanwege een zwakker signaal.
Als het signaal te zwak wordt is de aansluiting niet betrouwbaar of bruikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
ArnoldSmit schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Dat die aansluiting niet zo worden terug verdiend is onzin.
(Anders wordt het niet aangelegd)
Echter de terug verdientijd is lang, vandaar dat pensioenfondsen vaak geïnteresseerd zijn om te investeren.

Glaspoort is een mooi voorbeeld daar van, samenwerking tussen KPN en pensioen aanbieder ABP.
Dat is geen onzin. De gemeente heeft gezegd alles of niks. Met als gevolg dat er verliesgevende en winstgevende aansluitingen bij zitten. Met overall natuurlijk een positief resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heel bizar in ons dorp. Glasdraad heeft als aannemer ervoor gezorgd dat er glasvezel in ons dorp kwam, en er was uiteindelijk een informatieavond waarbij haast alle providers die op het netwerk zitten, aanwezig waren. En KPN was was heel duidelijk bij.

Inmiddels is de pop opgeleverd, en zouden er al abonnementen worden geleverd bij diverse providers, zoals Trined, Freedom, Sneller, Online en nog een aantal, maar KPN laat nog niks van zich horen? 8)7

Hoe kan het eigenlijk dat zo'n grote provider als KPN zo laat is? Aanvankelijk was de planning eind vorig jaar, daarna werd het begin dit jaar, toen werd het Q3 van dit jaar, en nu is het niet bekend bij KPN maar lijkt het erop dat het Q1 2025 zal worden?

Waar zit het hem nou precies in? De glasvezel ligt al wel in de meterkast, en die is ten tijden van het aanleggen zelf prima doorgemeten. Heeft KPN soms moeite om de POP's te vullen met hun apparatuur?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
John245 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:01:
[...]

Dat is geen onzin. De gemeente heeft gezegd alles of niks. Met als gevolg dat er verliesgevende en winstgevende aansluitingen bij zitten. Met overall natuurlijk een positief resultaat.
Er zullen geen aansluitingen zijn die verliesgevend zijn, echter de terugverdientijd kan langer duren dan gemiddeld.
Je heb OPEX en CAPEX kosten.
CAPEX is de kosten voor de aanleg.

(En voor een zeer kleine groep mensen een koper netwerk draaiende houden is vanwege de beperkte schaal helemaal een dure exercitie)
OPEX voor het uitbaten, de OPEX kosten bij glasvezel zijn per definitie lager dan die van koper.

Dat was al zo met de AON aansluitingen, nu met PON, zijn de OPEX kosten alleen maar nog lager geworden voor KPN om een glasvezel netwerk uit te baten.

[ Voor 8% gewijzigd door ArnoldSmit op 29-07-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 18:58
ArnoldSmit schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Waarschijnlijk vanwege een zwakker signaal.
Als het signaal te zwak wordt is de aansluiting niet betrouwbaar of bruikbaar
Nee dat geloof ik niet direct. SingleMode optics kunnen in de standaard variant al 10km overbruggen.
Pagina: 1 ... 33 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie