[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 32 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:34

KRAI.7

Bwoah...

@PSP123 Nee niet in het bezit van het noodpakket. Heb vandaag wel het abonnement ‘vooruitbesteld’ dus misschien hoor ik daar binnenkort dan wel iets over (mocht het daadwerkelijk nog zo lang duren).

Jij wel? En had je dan soms enkel de mogelijkheid tot KPN dat je een noodpakket krijgt? Want bij ons kunnen we naast KPN ook Ziggo afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWP
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 12:25

MWP

Ik ben geloof ik in een soort kastje-naar-de-muur verhaal vastgelopen met mijn appartementencomplex, en ik hoop dat jullie hier misschien ervaring mee hebben en wat te doen.

In 2021 is KPN Netwerk in Amstelveen begonnen met het aanleggen van een glasvezelnetwerk. In mijn appartementencomplex is dat uiteindelijk niet doorgegaan, omdat het bedrijfspand op de begane grond geen toestemming gaf voor de aanleg. Daar is destijds geen actie op ondernomen, dus ik heb afgelopen november zelf deze schriftelijke toestemming alsnog geregeld.

Ondertussen zijn we vier maanden verder, maar loop ik een beetje vast:

- Bij de afdeling haalbaarheidsstudies zeggen ze nu "We hebben het doorgegeven aan het project, wij kunnen u verder niet helpen"
- Bij de klantenservice van KPN Netwerk zeggen ze: de obstructie staat nog steeds in het systeem en de oorspronkelijke opdracht is om die reden afgesloten.

Vandaag heb ik wat meer kunnen doorvragen en krijg ik dan te horen:
- Er is nog een ronde voor na-aansluiters. Maar of ons pand op die lijst staat, wanneer dat gaat gebeuren en hoe we dan de toestemming kunnen doorgeven, kon de vriendelijke dame me niet vertellen
- We zouden bij een provider een nieuwe aansluitopdracht kunnen doen, maar alle providers geven heel duidelijk aan dat er nog geen glasvezel beschikbaar is op ons adres (gaat vast via dezelfde API), bovendien zou dat dan per adres zijn, en niet voor het hele pand.

Het voelt allemaal wat bureaucratisch, en ik krijg niet echt iemand aan de lijn die me echt meer kan vertellen over "what's next". Is er iemand anders die zoiets ook heeft meegemaakt? Is het dan een kwestie van afwachten en hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 13:03
MWP schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:35:
Ik ben geloof ik in een soort kastje-naar-de-muur verhaal vastgelopen met mijn appartementencomplex, en ik hoop dat jullie hier misschien ervaring mee hebben en wat te doen.

In 2021 is KPN Netwerk in Amstelveen begonnen met het aanleggen van een glasvezelnetwerk. In mijn appartementencomplex is dat uiteindelijk niet doorgegaan, omdat het bedrijfspand op de begane grond geen toestemming gaf voor de aanleg. Daar is destijds geen actie op ondernomen, dus ik heb afgelopen november zelf deze schriftelijke toestemming alsnog geregeld.

Ondertussen zijn we vier maanden verder, maar loop ik een beetje vast:

- Bij de afdeling haalbaarheidsstudies zeggen ze nu "We hebben het doorgegeven aan het project, wij kunnen u verder niet helpen"
- Bij de klantenservice van KPN Netwerk zeggen ze: de obstructie staat nog steeds in het systeem en de oorspronkelijke opdracht is om die reden afgesloten.

Vandaag heb ik wat meer kunnen doorvragen en krijg ik dan te horen:
- Er is nog een ronde voor na-aansluiters. Maar of ons pand op die lijst staat, wanneer dat gaat gebeuren en hoe we dan de toestemming kunnen doorgeven, kon de vriendelijke dame me niet vertellen
- We zouden bij een provider een nieuwe aansluitopdracht kunnen doen, maar alle providers geven heel duidelijk aan dat er nog geen glasvezel beschikbaar is op ons adres (gaat vast via dezelfde API), bovendien zou dat dan per adres zijn, en niet voor het hele pand.

Het voelt allemaal wat bureaucratisch, en ik krijg niet echt iemand aan de lijn die me echt meer kan vertellen over "what's next". Is er iemand anders die zoiets ook heeft meegemaakt? Is het dan een kwestie van afwachten en hopen?
Probleem zit hier: "Bij de afdeling haalbaarheidsstudies zeggen ze nu "We hebben het doorgegeven aan het project, wij kunnen u verder niet helpen"

Het "project" betekent dus de aannemer. Alleen de aannemer kan de obstructie weghalen in het systeem. Dat is dus Allinq in dit geval. Je kan blijven proberen om de KPN Netwerk klantenservice te blijven bellen om Allinq te blijven aanduwen, of zelf Allinq blijven bellen. Maar je blijft afhankelijk van Allinq. Niemand bij KPN kan dit aanpassen zolang het nog in een bouwproject zit. Zo zit het contract in elkaar....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:10
Barre73 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Niemand bij KPN kan dit aanpassen zolang het nog in een bouwproject zit. Zo zit het contract in elkaar....
Bijzonder. Dus KPN maakt zich voor het behalen van haar groeidoelstellingen afhankelijk van een derde.

Gaat hier om een complex met meerdere aansluitingen dus. Allemaal potentiële KPN klanten. Die geen klant kunnen worden omdat Allinq verzaakt.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:33:
[...]

Bijzonder. Dus KPN maakt zich voor het behalen van haar groeidoelstellingen afhankelijk van een derde.

Gaat hier om een complex met meerdere aansluitingen dus. Allemaal potentiële KPN klanten. Die geen klant kunnen worden omdat Allinq verzaakt.
Dat is niet bijzonder. Dat doet elke netbeheerder. De aannemer voert het werk uit en meldt dit gereed, direct in de database. Zo werkt het bij Delta, ODF en KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Barre73 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Dat is niet bijzonder. Dat doet elke netbeheerder. De aannemer voert het werk uit en meldt dit gereed, direct in de database. Zo werkt het bij Delta, ODF en KPN.
Maar de aannemer bepaalt toch niet wie, waar aangesloten wordt? KPN is toch opdrachtgever? Bedoel je nu echt dat KPN niet kan aangeven aan Allinq dat dit appartementencomplex aangesloten moet worden (binnen een bepaalde planning)? Dat zou betekenen dat de aannemer bepaalt wie glasvezel krijgt en niet KPN. Lijkt me erg onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
@ernstoud De aannemer bepaald idd wie er in welke volgorde wordt aangesloten (en dat heb ik het over hoogbouw, dus geen eengezinswoningen met een eigen invoer). Zeker als er gebouwen zijn waar de VVE niet meewerkt, komen die onderaan de lijst. Ze hebben namelijk niet een oneindig aantal mensen. En als ze buitenom, met speciale kabel etc. moeten werken dan moet dat ook allemaal eerst geregeld worden. Als aanvragen lang openstaan dan gaat KPN/ODF wel piepen.
De aannemer kan natuurlijk niet bepalen dat jouw gebouw geen glasvezel krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door jongetje op 27-03-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWP

MWP

Ik merk nu dus wel uit eigen ervaring dat dat het proces wel erg ondoorzichtig maakt. Kort gezegd is het antwoord van Allinq in feite: "Wacht maar af, we kunnen je verder niets vertellen". Vanuit de aannemer gezien snap ik dat hun een hoop gedoe scheelt, maar duidelijkheid geeft het niet.
Barre73 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:02:
[...]
Het "project" betekent dus de aannemer. Alleen de aannemer kan de obstructie weghalen in het systeem. Dat is dus Allinq in dit geval. Je kan blijven proberen om de KPN Netwerk klantenservice te blijven bellen om Allinq te blijven aanduwen, of zelf Allinq blijven bellen. Maar je blijft afhankelijk van Allinq. Niemand bij KPN kan dit aanpassen zolang het nog in een bouwproject zit. Zo zit het contract in elkaar....
Het telefoonnummer op de site van KPN Netwerk gaat inderdaad naar Allinq en de dame was zelf niet in staat om de obstructie te verwijderen, omdat de opdracht al was afgesloten, en daarmee waren we kandidaat voor de na-aansluiters blijkbaar :P

Voor een appartementencomplex dus zaak om zo vroeg mogelijk het gesprek aan te gaan met de aannemer en daar bovenop te blijven zitten. Als ze eenmaal vertrokken zijn kom je dus in een soort limboland terecht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
MWP schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:23:
Voor een appartementencomplex dus zaak om zo vroeg mogelijk het gesprek aan te gaan met de aannemer en daar bovenop te blijven zitten. Als ze eenmaal vertrokken zijn kom je dus in een soort limboland terecht :X
Vaak worden er al voor de aanleg gesprekken gevoerd met de VVE's. De aannemer wil namelijk weten waar de kabels moeten worden ingevoerd en hoe de tracés intern moeten lopen (ook ivm kabellengtes). Als je als VVE niet reageert en de deur dichthoud of zelf nee zeg in eerste instantie. Dan worden de ploegen eerst op de gebouwen gezet waar wel alles duidelijk is en heb je dus wel lagere prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MWP schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:23:
Ik merk nu dus wel uit eigen ervaring dat dat het proces wel erg ondoorzichtig maakt. Kort gezegd is het antwoord van Allinq in feite: "Wacht maar af, we kunnen je verder niets vertellen". Vanuit de aannemer gezien snap ik dat hun een hoop gedoe scheelt, maar duidelijkheid geeft het niet.

[...]

Het telefoonnummer op de site van KPN Netwerk gaat inderdaad naar Allinq en de dame was zelf niet in staat om de obstructie te verwijderen, omdat de opdracht al was afgesloten, en daarmee waren we kandidaat voor de na-aansluiters blijkbaar :P

Dit klopt niet helemaal... Allinq houdt nu de blokkade bewust erop omdat er anders via een providerbestelling alsnog een na-aansluitopdracht kan binnenkomen. En daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten want het project moet worden opgeleverd en dat soort zaken zorgen voor vertraging.
Dat is niet volgens afspraak/contract.

Maar daar kan de KPN Netwerk klantenservice ook niet veel mee. Hooguit de KPN projectleider maar die kan niet alles zien of weten.

@ernstoud Daar zit ook vaak het probleem. Uiteraard wil KPN zoveel mogelijk aansluiten binnen de capaciteit van de aannemer. Maar je kan niet alles weten en zien dus er blijft veel grijs gebied over tijdens zo'n project...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
jongetje schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Vaak worden er al voor de aanleg gesprekken gevoerd met de VVE's. De aannemer wil namelijk weten waar de kabels moeten worden ingevoerd en hoe de tracés intern moeten lopen (ook ivm kabellengtes). Als je als VVE niet reageert en de deur dichthoud of zelf nee zeg in eerste instantie. Dan worden de ploegen eerst op de gebouwen gezet waar wel alles duidelijk is en heb je dus wel lagere prio.
Ik snap niet dat sommige mensen de aanleg van glasvezel willen frustreren en dus een aansluiting weigeren of zelfs geen toegang verlenen waardoor (boven) buren ook niet aangesloten kunnen worden. Gelukkig zijn er ook VVE's die iedereen verplichten om mee te werken. Ik denk dat vaak de gedachte is dat er verplicht een abonnement moet worden afgesloten. Iets wat nagenoeg in alle gevallen niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
dirk 1964 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:59:
[...]
Ik snap niet dat sommige mensen de aanleg van glasvezel willen frustreren en dus een aansluiting weigeren of zelfs geen toegang verlenen waardoor (boven) buren ook niet aangesloten kunnen worden. Gelukkig zijn er ook VVE's die iedereen verplichten om mee te werken. Ik denk dat vaak de gedachte is dat er verplicht een abonnement moet worden afgesloten. Iets wat nagenoeg in alle gevallen niet het geval is.
VVE = Vereniging Van Eigenaren, als de meerderheid meewerkt is er niets aan de hand. Vaak helpt een voorzitter die voor de aanleg is enorm mee.

Verder zal het je verbazen hoe dwars mensen kunnen zijn. Ik heb zelfs meldingen van mensen gekregen van "Ik en mijn buren hoeven het niet dus de straat hoeft hier niet open".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWP

MWP

Barre73 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Dit klopt niet helemaal... Allinq houdt nu de blokkade bewust erop omdat er anders via een providerbestelling alsnog een na-aansluitopdracht kan binnenkomen. En daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten want het project moet worden opgeleverd en dat soort zaken zorgen voor vertraging.
Dat is niet volgens afspraak/contract.
De dame aan de telefoon had het erover dat er vanuit het project sowieso nog een veeglijst voor alle na-aansluiters komt. Klopt dat dan ook niet? :o
dirk 1964 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:59:
[...]
Bij mij in het pand willen de bewoners heel graag, maar wilde het bedrijf op de begane grond wat meer informatie van de aannemer over de werkzaamheden. Er moesten daar wat koven opengemaakt worden en gaten geboord worden, dus men had wat zorgen over de wijze van afwerking en het brandveilig opleveren van die geboorde gaten.

Geen onterechte vragen, maar dan moet je er als VVE ook bovenop zitten om antwoorden boven tafel te krijgen, en bij ons ontbrak die coördinatie blijkbaar.

[ Voor 45% gewijzigd door MWP op 28-03-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:56
KRAI.7 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:15:
@PSP123 Nee niet in het bezit van het noodpakket. Heb vandaag wel het abonnement ‘vooruitbesteld’ dus misschien hoor ik daar binnenkort dan wel iets over (mocht het daadwerkelijk nog zo lang duren).

Jij wel? En had je dan soms enkel de mogelijkheid tot KPN dat je een noodpakket krijgt? Want bij ons kunnen we naast KPN ook Ziggo afsluiten.
Bij mij boden ze het noodpakket aan ter compensatie, je kan het gewoon bespreekbaar maken. Naast KPN hebben wij de keuze uit nog twee internet aanbieders.

Het noodpakket omvat een Alcatel router met een 4G sim kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Vandaag (2e paasdag) stonden er ineens een drietal "monteurs" in mijn tuin druk bij mij en mijn buren naar binnen te kijken die claimde van KPN te zijn voor de aanleg van glasvezel, ze waren "aan het kijken". Alle 3 in zwarte cargo pants en hoodies met een wit logo van iets met fiber in de naam (geen KPN). Nu liggen er al 3 jaar loze leidingen in de grond en zou er ondertussen wel iets aangesloten moeten gaan worden, maar ik vond het een verdachte situatie. Welke installateur is er nou op 2e paasdag aan het werk? Dit was overigens in Zeist. Iemand enig idee of dit legit is of dat ik hier met een paar creatieve inbrekers te maken heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 14:18
HKS-Skyline schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:33:
Vandaag (2e paasdag) stonden er ineens een drietal "monteurs" in mijn tuin druk bij mij en mijn buren naar binnen te kijken die claimde van KPN te zijn voor de aanleg van glasvezel, ze waren "aan het kijken". Alle 3 in zwarte cargo pants en hoodies met een wit logo van iets met fiber in de naam (geen KPN). Nu liggen er al 3 jaar loze leidingen in de grond en zou er ondertussen wel iets aangesloten moeten gaan worden, maar ik vond het een verdachte situatie. Welke installateur is er nou op 2e paasdag aan het werk? Dit was overigens in Zeist. Iemand enig idee of dit legit is of dat ik hier met een paar creatieve inbrekers te maken heb?
Op basis van het aantal busjes of de weg vandaag, concludeer ik dat het voor de meeste mensen een normale werkdag is.

Veel na aanleg wordt door kleine lokale aannemers uitgevoerd, dus zou best allemaal kunnen kloppen, je kunt bij https://netwerk.kpn.com/ navraag doen of bij hun iets over werkzaamheden vandaag bekend is.
Edit: Nvm, gaat om gisteren.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
gjtm schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:40:
[...]

Op basis van het aantal busjes of de weg vandaag, concludeer ik dat het voor de meeste mensen een normale werkdag is.

Veel na aanleg wordt door kleine lokale aannemers uitgevoerd, dus zou best allemaal kunnen kloppen, je kunt bij https://netwerk.kpn.com/ navraag doen of bij hun iets over werkzaamheden vandaag bekend is.
De post spreekt over “vandaag” en “2e paasdag”, dus gisteren, 1 april.

Ik kan me niet voorstellen dat aannemers iets met graven o.i.d. plannen op 2e paasdag.

Zijn wel vaak buitenlanders, niet veel landen kennen 2e paasdag. Misschien dus een vergissing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
HKS-Skyline schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:33:
Bijzonder dat ze dan in je tuin komen. Is vrij onbeschoft om dan ook naar binnen te gaan gluren, als je wat wil weten bel je aan/ Ik woon ook in Gemeente Zeist en bij ons was het Glaspoort die de glasvezel tot in huis bracht, maar niet zonder netjes afspraken te hebben gemaakt, folders te hebben verspreid (wát een folders...!), en gewoon netjes aanbellend. We hebben het dan wel over een jaartje of anderhalf geleden.

Ik zou dit ook niet vertrouwd hebben, maar wel wat verder hebben gevraagd aan de heren zelf, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Gramser schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:21:
[...]

Bijzonder dat ze dan in je tuin komen. Is vrij onbeschoft om dan ook naar binnen te gaan gluren, als je wat wil weten bel je aan/ Ik woon ook in Gemeente Zeist en bij ons was het Glaspoort die de glasvezel tot in huis bracht, maar niet zonder netjes afspraken te hebben gemaakt, folders te hebben verspreid (wát een folders...!), en gewoon netjes aanbellend. We hebben het dan wel over een jaartje of anderhalf geleden.

Ik zou dit ook niet vertrouwd hebben, maar wel wat verder hebben gevraagd aan de heren zelf, denk ik.
Ik heb gisteren glaspoort gebeld, zij hebben mij netjes doorverbonden met de onderaannemer (Allinq) en die konden mij vertellen dat er geen werkzaamheden op de planning stonden voor 2e paasdag. Ook gaven ze aan dat hun monteurs normaal KPN kleding dragen en geen zwarte hoodies en cargo pants. Ze hebben er melding van gemaakt.

Ik heb met ze gesproken, ben vergeten om om ID te vragen en ze waren ook nogal vaag in hun antwoorden over wanneer ze dan zouden gaan beginnen met de aanleg, ze wisten niet waar de wijkcentrale zat etc. Dus vandaar dat ik het zaakje niet vertrouwde, heb ook de politie gebeld en zij hebben een rondje door de wijk gedaan maar niets meer gezien. Kans is heel groot dat het inbrekers waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
HKS-Skyline schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:20:
[...]

Ik heb gisteren glaspoort gebeld, zij hebben mij netjes doorverbonden met de onderaannemer (Allinq) en die konden mij vertellen dat er geen werkzaamheden op de planning stonden voor 2e paasdag. Ook gaven ze aan dat hun monteurs normaal KPN kleding dragen en geen zwarte hoodies en cargo pants. Ze hebben er melding van gemaakt.

Ik heb met ze gesproken, ben vergeten om om ID te vragen en ze waren ook nogal vaag in hun antwoorden over wanneer ze dan zouden gaan beginnen met de aanleg, ze wisten niet waar de wijkcentrale zat etc. Dus vandaar dat ik het zaakje niet vertrouwde, heb ook de politie gebeld en zij hebben een rondje door de wijk gedaan maar niets meer gezien. Kans is heel groot dat het inbrekers waren.
Goed gehandeld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 14:08
Ik heb een vraag en na veel zoeken kom ik nog niet tot het juiste antwoord. Of ik heb niet goed gezocht, dat kan ook (sorry daarvoor dan).
Bij mij speelt het volgende: in mijn buitenmeterkast is door KPN een glasvezelaansluitpunt gerealiseerd. Wij hebben geen UTP kabel daar liggen, hebben "helaas" net ons huis verbouwd dus die gaat er vooralsnog ook niet komen. Meterkast zit bij de voordeur, aansluitpunt Ziggo in huiskamer aan achterzijde van het huis (aanvoer Ziggo door kruipruimte vol met balletjes).
Van daaruit gaat alles bekabeld ons huis door.
Nu is mijn vraag: kun je draadloos van het aansluitpunt in de meterkast naar de achterzijde van de woonkamer om daar iets te realiseren dat het bekabelde netwerk benut kan worden?
KPN heeft best een scherpe aanbieding, scheelt me op 12 maanden zo'n 600 euro maar dan moet het natuurlijk wel redelijk stabiel zijn.
Alvast bedankt voor de reactie(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Emootje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:46:
Ik heb een vraag en na veel zoeken kom ik nog niet tot het juiste antwoord. Of ik heb niet goed gezocht, dat kan ook (sorry daarvoor dan).
Bij mij speelt het volgende: in mijn buitenmeterkast is door KPN een glasvezelaansluitpunt gerealiseerd. Wij hebben geen UTP kabel daar liggen, hebben "helaas" net ons huis verbouwd dus die gaat er vooralsnog ook niet komen. Meterkast zit bij de voordeur, aansluitpunt Ziggo in huiskamer aan achterzijde van het huis (aanvoer Ziggo door kruipruimte vol met balletjes).
Van daaruit gaat alles bekabeld ons huis door.
Nu is mijn vraag: kun je draadloos van het aansluitpunt in de meterkast naar de achterzijde van de woonkamer om daar iets te realiseren dat het bekabelde netwerk benut kan worden?
KPN heeft best een scherpe aanbieding, scheelt me op 12 maanden zo'n 600 euro maar dan moet het natuurlijk wel redelijk stabiel zijn.
Alvast bedankt voor de reactie(s).
Als je de Ziggo coax in de meterkast naar de huiskamer met een connector hebt dan zijn MoCa adapters een mogelijke oplossing, daarbij gaat dat KPN internet uitgang van de Genexis of Nokia ONT over coax naar de woonkamer:

https://www.kabelnl.nl/Internet-via-de-coax-kabel

https://www.cablehome.nl/Internet-over-Coax-MoCA/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
ernstoud schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:56:
[...]

Als je de Ziggo coax in de meterkast naar de huiskamer met een connector hebt dan zijn MoCa adapters een mogelijke oplossing, daarbij gaat dat KPN internet uitgang van de Genexis of Nokia ONT over coax naar de woonkamer:

https://www.kabelnl.nl/Internet-via-de-coax-kabel

https://www.cablehome.nl/Internet-over-Coax-MoCA/
Dit is best interessant en zou een mogelijke oplossing kunnen worden. Helaas voor mij gaat de Ziggo kabel niet via mijn meterkast maar rechtstreeks vanaf de straat onder het huis door. Dus die zou ik dan open moeten graven om die af te takken. Zie ik op dit moment nog niet zitten.
Ik dacht: als er iets draadloos is, qua oplossing, dan is overstappen het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Emootje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:15:
[...]

Dit is best interessant en zou een mogelijke oplossing kunnen worden. Helaas voor mij gaat de Ziggo kabel niet via mijn meterkast maar rechtstreeks vanaf de straat onder het huis door. Dus die zou ik dan open moeten graven om die af te takken. Zie ik op dit moment nog niet zitten.
Ik dacht: als er iets draadloos is, qua oplossing, dan is overstappen het overwegen waard.
Uiteraard (indien een stopcontact aanwezig is in de meterkast) kun je de Experiabox van KPN in de meterkast plaatsen. Maar als de afstand naar de huiskamer te groot is, wordt het WiFi signaal te zwak, en dan zal de snelheid erg laag zijn. Ook een optie (vereist ook een stopcontact) zijn PowerLan adapters, dan gaat het signaal via het lichtnet:

https://www.devolo.nl/producten/dlan-powerline

Maar wisselende ervaringen. Ik gebruik ze voor iets dergelijks, snelheid tussen 200 en 300 Mbps. Erg afhankelijk van kwaliteit van de elektriciteit bekabeling, storingsbronnen (met name omvormers van zonnepanelen), of beide kanten op dezelfde groep zitten etc.

KPN verkoopt ze ook: https://apparatuurvoorthu...dingsset-1200-2-adapters/

Goede prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 03-04-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Emootje Heb je echt niet een kabel tussen de meterkast en de woonkamer (al dan niet via een slaapkamer). Eerst een stuk draadloos doen en dan alles bekabeld is omgedraaide wereld (en beperkt je in stabiliteit en snelheid).

Als het enigzins kan zou ik toch door de balletjes kruipruimte heen gaan om er een kabel te krijgen. Daar heb je jaren plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:15
@Emootje
Waar komt de KPN telefoonkabel binnen? Is dat ook in de meterkast? Vaak ligt er daarvandaan een telefoonkabel, in pijp, naar een aansluitpunt in de woonkamer. De telefoonkabel kan je vervangen door een utp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Emootje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:15:
[...]

Bij mij was de Ziggokabel gewoon zichtbaar via het luik in de buitenmeterkast en omdat we bij het verbouwen door kabel heen hadden geboord hebben we hem doorgeknipt en afgemonteerd in de meterkast. De buis hebben we vervolgens benut om twee UTP kabels doorheen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
devriesjande schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:17:
@Emootje
Waar komt de KPN telefoonkabel binnen? Is dat ook in de meterkast? Vaak ligt er daarvandaan een telefoonkabel, in pijp, naar een aansluitpunt in de woonkamer. De telefoonkabel kan je vervangen door een utp kabel.
Dat ga ik van het weekend eens bekijken... Wie weet!
En ja, het is een huis uit 75. Toen was alles nog anders zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 20:15
Hopelijk heb ik het juiste topic gevonden. Eerst dacht ik dat het hoorde in [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3, maar toen ik naar beneden scrolde zag ik deze en dit past beter denk ik.

Ik sta op het punt te gaan verhuizen, met een maand of 2 ongeveer wordt er een nieuwbouwhuis opgeleverd.
Hier ligt al een glasvezelaansluiting van KPN in iedere woning. Vandaag ben ik gebeld door KPN en is mij een aanbieding gedaan. Ik heb aangegeven nog even te willen 'shoppen'.
Houdt dit in dat als er al een glasvezelaansluiting van KPN ligt dat ik geen aansluitkosten hoef te betalen? En dat ik dit bij een keuze voor Ziggo of ODIDO bijvoorbeeld dan wel éénmalig aansluitkosten moet betalen omdat daar nog geen glasvezelaansluiting van ligt?
ODIDO ken ik wel van een mobiel abonnement, maar dat is voor 'Thuis' maar een kleine speler op de markt of niet? Naar mijn idee heeft driekwart van de aansluitingen in Nederland KPN of Ziggo.

Bij Ziggo zie ik dat de doorlooptijd voor een aansluiting 4 tot 16 weken is. Eigenlijk ben ik daarvoor te laat als ik uiterlijk eind juni over wil toch? Of zal het zo een vaart niet lopen en zullen ze nooit de 16 weken halen? 16 weken verder zou betekenen dat ik pas eind juli internet en tv in mijn huis heb. Ik kom vanuit het ouderlijk huis dus tijdelijk iets meenemen zit er niet in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
Fifagek schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:41:
Hopelijk heb ik het juiste topic gevonden. Eerst dacht ik dat het hoorde in [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3, maar toen ik naar beneden scrolde zag ik deze en dit past beter denk ik.

Ik sta op het punt te gaan verhuizen, met een maand of 2 ongeveer wordt er een nieuwbouwhuis opgeleverd.
Hier ligt al een glasvezelaansluiting van KPN in iedere woning. Vandaag ben ik gebeld door KPN en is mij een aanbieding gedaan. Ik heb aangegeven nog even te willen 'shoppen'.
Houdt dit in dat als er al een glasvezelaansluiting van KPN ligt dat ik geen aansluitkosten hoef te betalen? En dat ik dit bij een keuze voor Ziggo of ODIDO bijvoorbeeld dan wel éénmalig aansluitkosten moet betalen omdat daar nog geen glasvezelaansluiting van ligt?
ODIDO ken ik wel van een mobiel abonnement, maar dat is voor 'Thuis' maar een kleine speler op de markt of niet? Naar mijn idee heeft driekwart van de aansluitingen in Nederland KPN of Ziggo.

Bij Ziggo zie ik dat de doorlooptijd voor een aansluiting 4 tot 16 weken is. Eigenlijk ben ik daarvoor te laat als ik uiterlijk eind juni over wil toch? Of zal het zo een vaart niet lopen en zullen ze nooit de 16 weken halen? 16 weken verder zou betekenen dat ik pas eind juli internet en tv in mijn huis heb. Ik kom vanuit het ouderlijk huis dus tijdelijk iets meenemen zit er niet in!
Aansluitkosten voor de glasvezel aansluiting zelf zijn er in dit geval inderdaad niet, of je nou KPN, Odido of een andere neemt die over de vezel levert. Enkel de 'aansluitkosten' van de providers zelf kunnen van toepassing zijn, die zijn meestal rond de 25 tot 30 euro, tenzij ze er een actie voor hebben lopen en ze die kwijtschelden.
Wat Ziggo betreft geen idee, kun je beter bij Ziggo zelf navragen. Meestal worden de nuts voorzieningen bij nieuwbouw voor sleuteloverdracht gereed gemaakt, maar soms is er vertragingen en lukt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
Geeft onderstaande dan niet aan dat dit exclusief voor KPN is? Hiermee bedoel ik voornamelijk de glasvezelaansluiting. Dat de aanbieding exclusief voor KPN is is helder.
Of ben ik zo een leek dat ik niet weet dat andere providers als Ziggo, ODIDO etc. ook over de KPN glasvezelaansluiting kunnen leveren?
Onderstaande is een flyer die ik van KPN heb ontvangen (via de aannemer). Dit speciale aanbod is alleen via deze weg beschikbaar.
Namens KPN: van harte gefeliciteerd met je nieuwe woning!
Na je verhuizing breekt een leuke, maar ook spannende tijd aan waarin je veel
dingen moet regelen. Daarom is het goed om te weten dat elke woning in project xxxxxx in xxxxxx al een glasvezelaansluiting van KPN heeft.

Glasvezel van KPN is razendsnel en superstabiel. Een film streamen terwijl je huisgenoot aan het videobellen is? Geen probleem! Benieuwd hoe ook jij échte superwifi in je nieuwe woning of de juiste aansluitingen voor je tv krijgt?
Of wil je direct een bestelling plaatsen?

Stuur dan een mail met je naam en telefoonnummer naar:
*Knip* (mailadres KPN).

Je wordt dan gebeld door een adviseur om een afspraak voor een adviesgesprek te maken, uiteraard op een door jou gewenst tijdstip. Hou er rekening mee
dat we onbekend/anoniem bellen.

Nieuwsgierig geworden? Mail ons snel!

[ Voor 11% gewijzigd door Fifagek op 05-04-2024 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@Fifagek Er ligt waarschijnlijk alleen kpn glasvezel. En Ziggo gaat dan misschien je pas aansluiten als je het besteld. Odido heeft geen eigen glasvezel, maar zit altijd op een glasvezel van een ander bedrijf, bijvoorbeeld ODF, KPN of Delta.

Mocht je graag wel de keuze willen hebben tussen meerdere aansluitingen kan het wel eens betekenen dat je eerst Ziggo moet bestellen. Waarna ze het pas gaan aansluiten. Dit duurt soms wel lang. Een oplossing zou zijn om eerst een jaar kpn te nemen en ondertussen Ziggo bestellen met als ingangsdatum een jaar later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
@bjusterbaarlik Feitelijk heb je dus voor het eerste jaar geen keuze en moet je KPN nemen.
Dit met in het achterhoofd de gedachte dat je na een dag sjouwen/verhuizen graag op de bank ploft in je nieuwe huis voor de televisie. En ook niet gelijk je hele data-abonnement er doorheen wil jagen omdat je nog geen WiFi hebt.
Bij de aanbieding werd als voordeel een 1-jarig abonnement genoemd, waarschijnlijk met de reden dat je dan makkelijk en relatief snel kunt overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
Fifagek schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:18:
@bjusterbaarlik Feitelijk heb je dus voor het eerste jaar geen keuze en moet je KPN nemen.
Dit met in het achterhoofd de gedachte dat je na een dag sjouwen/verhuizen graag op de bank ploft in je nieuwe huis voor de televisie. En ook niet gelijk je hele data-abonnement er doorheen wil jagen omdat je nog geen WiFi hebt.
Bij de aanbieding werd als voordeel een 1-jarig abonnement genoemd, waarschijnlijk met de reden dat je dan makkelijk en relatief snel kunt overstappen.
Ik begrijp niet helemaal wat je nu bedoelt, je bent dan voor nu beperkt tot het netwerk van KPN, maar niet de provider KPN. Dus nogmaals, De Netwerk tak van KPN (KPN Netwerk voor het gemak) heeft de glasvezel aangelegd, daar zijn geen kosten meer voor, dit is een open netwerk. Op dat netwerk leveren meerdere providers, KPN zelf, maar ook anderen, zoals Odido, Budget, Freedom, Solcon, Online etc. Je bent vrij om bij iedere provider aan te kloppen voor een abonnement. Je bent alleen gebonden aan het netwerk van KPN, maar niet aan de provider KPN.

Hier een volledig overzicht van de providers die beschikbaar kunnen zijn, afhankelijk van of ze je gebied willen verzorgen via KPN. Let wel op, er staan ook veel 'rommel' providers tussen die voor jou niet interessant zijn of zich enkel op zakelijke klanten richten, bij voorkeur ga je naar de site van je gewenste provider en vul je daar de postcode check in.

[ Voor 14% gewijzigd door gjtm op 06-04-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
Vanmorgen heeft KPN (nieuwbouw) zoals afgesproken teruggebeld.
Ik heb toen een 1-jarig abonnement vastgelegd. Reden voor deze keuze is dat de verdeelkast eigendom van KPN is en alleen zij in de kast mogen zoals de adviseur aangaf. Bij een storing oid van Ziggo zou je zomaar 2 á 3 weken (in een uiterst geval) zonder tv/internet etc. kunnen zitten. Dit omdat je achteraan in de rij komt. Achteraf kun je je afvragen of het waar is, of dat de adviseur maar wat zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:45
Fifagek schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:39:
Ik heb toen een 1-jarig abonnement vastgelegd. Reden voor deze keuze is dat de verdeelkast eigendom van KPN is en alleen zij in de kast mogen zoals de adviseur aangaf. Bij een storing oid van Ziggo zou je zomaar 2 á 3 weken (in een uiterst geval) zonder tv/internet etc. kunnen zitten. Dit omdat je achteraan in de rij komt. Achteraf kun je je afvragen of het waar is, of dat de adviseur maar wat zegt.
Verkooppraatje. Ziggo heeft sowieso haar eigen netwerk en is hierbij niet afhankelijk van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
Fifagek schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:39:
Veel domme verkoop praat helaas maar zit ook wel weer kern van waarheid in. Een simpele losse patch wordt bij KPN door hun eigen monteurs binnen 1 dag opgepakt en opgelost, en bij een tokko als Odido ben je soms 2/3 weken verder voordat ze eindelijk KPN aangestuurd hebben om er is na te kijken.
Wat Ziggo betreft is het wel echt onzin, die gebruiken hun eigen netwerk waar ze zelf toegang tot hebben, daar heeft KPN geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
Eerlijkheidshalve had ik ook voor het gesprek al gekozen. Mijn zus was niet altijd tevreden over Ziggo. En om voor zekerheid te gaan had ik wel besloten dat het één van de grotere jongens moest worden.
Ook de doorlooptijd van 16 weken is lang. Als ik eerder was begonnen wist ik zeker dat Ziggo gereed zou zijn, maar ik heb de flyer van KPN ook eerst 2 maanden laten liggen. Als ik dit gelijk op dag 1 had opgepakt en voor iets anders had gekozen had bijvoorbeeld Ziggo voor de oplevering (over ongeveer 2 maanden) ook gereed geweest.
Ik zit nu deels in een studentenhuisconstructie (1 meterkast, 4 aansluitingen) met KPN en ben daar uitermate tevreden over. En deels ouderlijk huis.

Als ik dit meeneem krijg ik ruzie met 3 anderen. Dit wordt een contractovername (staat toevallig op mijn naam).

[ Voor 26% gewijzigd door Fifagek op 06-04-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 20:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @wim1928 afgesplitst naar: Wat is dit voor aansluiting?. De vraag was op meerdere plekken gesteld en stond versplinterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsk2
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06-2024
Mijn glasvezel (KPN/Volker Wessels) en dat van mijn buren ligt er sinds 5 april uit.
Bij mijn buren werkt het nu weer sinds afgelopen vrijdag (12 april).
Bellen met XS4ALL, KPN of Volker Wessels is vrij nutteloos daar niemand een clue heeft of monteurs bezig zijn of wanneer ze iets gaan doen.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:45
Ik heb flink gezocht, maar kon niet direct iets relevants vinden, dus toch maar even hier vragen:

KPN komt hier binnenkort glasvezel in de straat leggen. Ze gaan dan ook daarna deze glasvezel de woningen intrekken. Ik ben in principe wel geïnteresseerd om dat te laten doen, alleen is het zo dat wij voor ons huis tegels hebben die vastgelijmd liggen op een dikke betonnen ondergrond (dat lag er al zo, don't ask).

Heeft er hier iemand ervaring met dit soort situaties en het doortrekken van glasvezel de woning in? Er is een heel klein stukje vrije aarde/grond (paar cm) aan beide kanten van de tegels, maar dat lijkt me veel te smal om te gebruiken.

Zijn er andere aanpakken die gehanteerd worden en succesvol zijn? bvd!

(NB Odido die hier al eerder glasvezel heeft uitgerold keek er naar, schudde het hoofd, en heb ik daarna niet meer weergezien 8)7 )

[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 17-04-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@olafmol Ze kunnen wel onder die tegels doorschieten. Maar je hebt aan 1 kant wel veel ruimte nodig om de de boring erin te doen en een schopbreedte nodig om hem op te pakken bij de muur van je woning. Liever meer want als er geboord moet worden moet de boormachine ook het gat in. Tenzij je onder de fundering door kunt (dat hebben ze hier op mijn aanraden gedaan. Was namelijk eenvoudiger om iets dieper te graven dan door de fundering te boren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
olafmol schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:48:
Ik heb flink gezocht, maar kon niet direct iets relevants vinden, dus toch maar even hier vragen:

KPN komt hier binnenkort glasvezel in de straat leggen. Ze gaan dan ook daarna deze glasvezel de woningen intrekken. Ik ben in principe wel geïnteresseerd om dat te laten doen, alleen is het zo dat wij voor ons huis tegels hebben die vastgelijmd liggen op een dikke betonnen ondergrond (dat lag er al zo, don't ask).

Heeft er hier iemand ervaring met dit soort situaties en het doortrekken van glasvezel de woning in? Er is een heel klein stukje vrije aarde/grond (paar cm) aan beide kanten van de tegels, maar dat lijkt me veel te smal om te gebruiken.

Zijn er andere aanpakken die gehanteerd worden en succesvol zijn? bvd!

(NB Odido die hier al eerder glasvezel heeft uitgerold keek er naar, schudde het hoofd, en heb ik daarna niet meer weergezien 8)7 )
De graafploegen zijn vaak uit hetzelfde hout gesneden, ze schalen op massa en snelheid waarbij probleemlocaties worden gemeden.

Ligt er een oude riool/gas/waterleiding die je als mantelbuis kan gebruiken door de fundering heen? Je hebt, als ik het goed interpreteer, ook geen optie om de glasvezel kabel op te graven in de eerste meter voor je woning als ze onder de betonplaat door zouden schieten?

Ploeg 1 graaft/schiet hem tot aan de gevel met voldoende lengte onder de tegels, en bij aansluiten komt ploeg 2 welke hem door je fundering heen boort. Voor die laatste stap heb je de ruimte nodig van een lange boor+machine tov je gevel.

Misschien moet je de keuze maken om hem open te hakken aan je gevelzijde en daar een put te maken waar ze de vezel in omhoog kunnen laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
stormfly schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:05:
[...]

De graafploegen zijn vaak uit hetzelfde hout gesneden, ze schalen op massa en snelheid waarbij probleemlocaties worden gemeden.

Ligt er een oude riool/gas/waterleiding die je als mantelbuis kan gebruiken door de fundering heen? Je hebt, als ik het goed interpreteer, ook geen optie om de glasvezel kabel op te graven in de eerste meter voor je woning als ze onder de betonplaat door zouden schieten?

Ploeg 1 graaft/schiet hem tot aan de gevel met voldoende lengte onder de tegels, en bij aansluiten komt ploeg 2 welke hem door je fundering heen boort. Voor die laatste stap heb je de ruimte nodig van een lange boor+machine tov je gevel.

Misschien moet je de keuze maken om hem open te hakken aan je gevelzijde en daar een put te maken waar ze de vezel in omhoog kunnen laten komen.
Nee de tegels en de onderliggende betonplaat lopen tot direct aan de voorgevel.

Ik had begrepen dat glasvezel niet door/bij de andere (gas, elektra e.d.) buizen mag? (Ivm eigendom e.d.)

Er lopen natuurlijk wel kabels ons huis in, incl KPN DSL. Maar ik heb geen idee hoe die het huis inkomen. Mss toch maar eens goed de kruipruimte in en op onderzoek gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-06 11:50
olafmol schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:48:
Er is een heel klein stukje vrije aarde/grond (paar cm) aan beide kanten van de tegels, maar dat lijkt me veel te smal om te gebruiken.
De gleuf voor waar de raketboring start en eindigt hoeft ook niet super breed te zijn.
Dit filmpje heeft het duidelijk weer:
YouTube: Glasvezel kabel schieten FTTH
YouTube: Training Werken met de tuinraket FttH

alternatief: mogelijk kunnen ze de boring starten vanuit je kruipruimte en dan richting het openbare trottoir, helemaal onder de plaat door.

[ Voor 20% gewijzigd door davides op 17-04-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
davides schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:43:
[...]

De gleuf voor waar de raketboring start en eindigt hoeft ook niet super breed te zijn.

alternatief: mogelijk kunnen ze de boring starten vanuit je kruipruimte en dan richting het openbare trottoir, helemaal onder de plaat door.
Tnx, ja dat laatste zat ik ook al aan te denken, beetje de bottom-up benadering, letterlijk en figuurlijk ;P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
davides schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:43:
[...]

Nee, dat laatste is zeker niet toegestaan omdat dit veel te veel risico met zich meebrengt.

Als er tot aan de gevel tegels lopen die niet te verwijderen zie ik momenteel geen opties.

@olafmol Je mag je adres wel DM-en, dan kan ik eens meekijken via de beelden van Cyclomedia of er andere routes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Barre73 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:46:
[...]

Nee, dat laatste is zeker niet toegestaan omdat dit veel te veel risico met zich meebrengt.

Als er tot aan de gevel tegels lopen die niet te verwijderen zie ik momenteel geen opties.

@olafmol Je mag je adres wel DM-en, dan kan ik eens meekijken via de beelden van Cyclomedia of er andere routes zijn.
tnx! DM gestuurd :)

De Odido glasvezel mensen hadden het er nog wel over dat ze evt via de buurman de glasvezelkabel via de tussenmuur naar binnen konden boren... maar dat klonk redelijk "houtje touwtje", geen idee hoe KPN dat soort MacGyver scenarios doet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 11:13
Beetje rant maar man, man, man wat spreken al die partijen slecht met elkaar.
Vorig jaar is glasvezel door de straat gegraven tot de erfgrens.
Ten tijde dat bekend werd dat er KPN glasvezel zou komen direct op KPN netwerk overal toestemming voor gegeven.
Paar weken na het graven was er een ploeg die bij sommige huizen de boring naar het huis heeft gedaan, die gingen mijn huis zo voorbij ondanks dat ik overal toestemming voor had gegeven, die mannen proberen aan te spreken waarom ze mijn huis voorbij gingen maar geen woord Nederlands er uit en heel gebrekkig Engels.
Kwam ik niet verder mee en die voorman bleef maar naar zijn lijstje wijzen.

3 Maart dit jaar een KPN contract aangevraagd bij KPN voor een glasvezel contract met wensdatum voor 22 April, iets meer dan 1.5 maand de tijd om vanaf de erfgrens het kabeltje binnen in de meterkast te krijgen klonk in mijn hoofd toch best te doen.
Inmiddels nog 0 voortgang, de bestelstatus op KPN schiet alle kanten op, KPN Netwerk pagina laat nu zelfs zien dat glasvezel op mijn adres helemaal niet mogelijk is, kijk ik bij de directe buren dan kan het wel maar is de "woning aansluiten" nog niet opgeleverd, kijk ik 7 huizen verder in hetzelfde rijtje als wat ik woon dan is die geplanned om aan te sluiten.

KPN gebeld, de medewerker heeft veel geprobeerd maar komt niet verder met een echte status wanneer ik nou aangesloten ga worden.
Prima hulp van de medewerker en heeft zelfs gebeld met KPN Netwerk echter kreeg die een deksel op zijn neus omdat hij niet de eindklant is.

Doorverwezen naar KPN netwerk zelf, die kunnen ook niets zeggen en hebben me uiteindelijk naar VWT doorverbonden.
VWT kan ook nietzs zeggen want ze hebben geen inzage in de civiele ploegen, waarom ik initieel niet ingegraven ben ondanks de toestemming welke zichtbaar is in het systeem was ook een raadsel, had gewoon moeten gebeuren meneer.

Niets anders dan afwachten wanneer het gebeurd maar wat betere communicatie tussen VWT/Civiele ploegen/KPN Netwerk zou echt geen kwaad kunnen.
VWT zegt bijvoorbeeld dat ze nog bezig zijn in mijn dorp, nu is mijn dorp niet groot en loop ik dagelijks een rondje door het dorp, kan garanderen dat er geen civiele ploegen meer rondlopen hier.
Hoop maar dat mijn Ziggo er niet uit klapt op de 22ste wat de afloop datum van mijn contract is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ziggo stopt alleen wanneer jij het opzegt, zolang je dat niet doet loopt die gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsk2
miniterror schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:09:
Niets anders dan afwachten wanneer het gebeurd maar wat betere communicatie tussen VWT/Civiele ploegen/KPN Netwerk zou echt geen kwaad kunnen.
Alle helpdesks zijn heel vriendelijk maar KPN is een hele grote spaghetti bende van allerlei afdeingen die elkaar tickets toesturen. Echter, er is nergens iemand verantwoordelijk om een probleem op te lossen.
KPN was ooit een overheidbedrijf, dat zit nog steeds in het DNA en het zal nooit beter worden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kreeg van de week een brief op de mat dat ik een gratis upgrade krijg van 200mbit naar gigabit. Eh, ok?
Volgens mij is dat ook meteen de max op mijn (~2014 ex Reggefiber) netwerk maar als KPN het zonder meerprijs aanbiedt, sure.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
MadMarky schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:42:
Kreeg van de week een brief op de mat dat ik een gratis upgrade krijg van 200mbit naar gigabit. Eh, ok?
Volgens mij is dat ook meteen de max op mijn (~2014 ex Reggefiber) netwerk maar als KPN het zonder meerprijs aanbiedt, sure.
Die meerprijs betaal je al een poosje als je kijkt naar de aanbiedingen voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozuchu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06 11:18
Ik werd vandaag gebeld door KPN Netwerk (of iemand in opdracht van, het was niet heel duidelijk), dat ze mij willen aansluiten op glasvezel, maar ik heb geen abonnement meer bij KPN. Die heb ik opgezegd omdat ze mij geen glasvezel aansluiting konden garanderen na verhuizing. Kabel ligt wel tot aan de stoep, maar ws vorige bewoners geweigerd voor aansluiten in de meterkast.

Iemand dit ooit meegemaakt? Ik heb aangegeven dat ik geen glasvezel abbo meer heb bij KPN, maar dat was volgens hun geen probleem, er was immers een ticket. Ben bang dat ik achteraf een of andere dikke factuur in mn mik krijg. Ik wil wel graag glasvezel (als ziggo jaar is verstreken), dus het is wel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@rozuchu Als je nergens een handtekening hoeft te zetten en ze aangeven de vezel gratis af te monteren is dat toch juist mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozuchu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06 11:18
jongetje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:37:
@rozuchu Als je nergens een handtekening hoeft te zetten en ze aangeven de vezel gratis af te monteren is dat toch juist mooi.
Ja het woord gratis heb ik niet gehoord, maar ook niet dat het geld kost. Was benieuwd of er mensen zijn die ervaring hadden met achteraf aansluiten van hun woning. En eventuele kosten die dat mee zou brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
rozuchu schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:59:
[...]

Ja het woord gratis heb ik niet gehoord, maar ook niet dat het geld kost. Was benieuwd of er mensen zijn die ervaring hadden met achteraf aansluiten van hun woning. En eventuele kosten die dat mee zou brengen.
KPNnewerk brengt geen kosten in rekening met later na binnen brengen van vezel.
alleen mooiste is als je hem gelijk laat aanleggen dan ligt die lekker binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmk_
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-06 16:05
Ik heb al jaren KPN internet. Nu zijn ze hier druk bezig met het aanleggen van glasvezel maar dan van Delta. Ik word platgegooid met stap nu over aanbiedingen en afgelopen maandag kwamen ze zelfs aan de deur om te verkondigen dat ik over moet stappen want de KPN lijn verdwijnt. Doe ik dat niet moet ik straks €400 bijbetalen als aansluitingskosten. (Kastje is al gratis in huis geplaatst)

Ik heb hierover niks van meegekregen door KPN zelf en nu lees ik op nu.nl dat op plekken waar geen KPN glasvezel ligt de huidige telefoonlijn nog niet zal verdwijnen.

Is dit nou een smerige truc van Delta om mij over te laten stappen? Of moet ik mij werkelijk zorgen maken dat mijn KPN zomaar zal stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
rmk_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:39:
Ik heb al jaren KPN internet. Nu zijn ze hier druk bezig met het aanleggen van glasvezel maar dan van Delta. Ik word platgegooid met stap nu over aanbiedingen en afgelopen maandag kwamen ze zelfs aan de deur om te verkondigen dat ik over moet stappen want de KPN lijn verdwijnt. Doe ik dat niet moet ik straks €400 bijbetalen als aansluitingskosten. (Kastje is al gratis in huis geplaatst)

Ik heb hierover niks van meegekregen door KPN zelf en nu lees ik op nu.nl dat op plekken waar geen KPN glasvezel ligt de huidige telefoonlijn nog niet zal verdwijnen.

Is dit nou een smerige truc van Delta om mij over te laten stappen? Of moet ik mij werkelijk zorgen maken dat mijn KPN zomaar zal stoppen?
Nee, dit is een smerige truc van de Delta verkopers. Als je kan aangeven welke plaats dit is (mag ook in een DM als je dat liever hebt), dan kan ik dat intern aangeven en een klacht bij Delta laten indienen door KPN.

KPN zet alleen koper uit op plaatsen waar ze zelf via glasvezel kunnen leveren (of andere providers via KPN Wholesale). Dat geldt NIET voor Delta Fiber aansluitingen dus koper gaat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Laatst online: 23:34

KRAI.7

Bwoah...

KRAI.7 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:18:
Goedemorgen allen :-),

Afgelopen donderdag is onze nieuwbouwwoning opgeleverd! *O* Ik wil één dezer dagen even langsgaan bij een KPN winkel om navraag te doen over glasvezel, want als ik op internet kijk zie ik dit als ik de postcodecheck doe:

[Afbeelding][Afbeelding]

Terwijl dit kastje wel in de meterkast hangt:

[Afbeelding]

Als ik wat reacties teruglees op Tweakers/KPN forum of op de website van KPN kijk zou dit toch al voldoende moeten zijn om me aan te kunnen sluiten? Ik begrijp niet helemaal waarom er dan staat dat het dan tussen december 2024 en januari 2025 wordt ‘aangelegd’ want als ik het goed lees zou er alleen nog een kastje (ONT?) overheen geplaatst moeten worden…
Na wat belletjes en mailtjes zijn we gisteren alsnog aangesloten op glasvezel. :) Sneller dan verwacht, want ook op het KPN Forum gaven anderen me niet heel veel hoop (sommigen zaten al meer dan een jaar te wachten)! Nu wachten tot het signaal/het abonnement wordt geactiveerd, gisteren al geprobeerd om mijn eigen router erop aan te sluiten maar kreeg nog geen internetverbinding. Vanavond nog maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12
Ik heb tijdens mijn vakantie een brief ontvangen over de plaatsing van een verdeelkast voor of tegen mijn woning aan. Er staat bijna geen info in, behalve dat de locatie is gekozen in overleg met de gemeente.

Even Googlen levert op dat het best fikse kasten zijn, die ofwel boven mijn kozijn uitsteken. Of precies over het enige vrije stukje muur gaan. Heeft iemand een idee of bezwaar maken zin heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@peligro2k Ik zou even contact opnemen met degene die de brief heeft verzonden. K kan me niet voorstellen dat de kast voor je raam komt.
Ik heb een coax kast van Ziggo onder mijn raam aam de zijkant van mijn woning maar die is niet zo hoog. Maar ik ken die kpn kasten niet, gelukkig zit hier alle glasvezel punten onder de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jongetje schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:10:
@peligro2k Ik zou even contact opnemen met degene die de brief heeft verzonden. K kan me niet voorstellen dat de kast voor je raam komt.
Ik heb een coax kast van Ziggo onder mijn raam aam de zijkant van mijn woning maar die is niet zo hoog. Maar ik ken die kpn kasten niet, gelukkig zit hier alle glasvezel punten onder de grond.
99% deze

https://images.app.goo.gl/ZFs18seKnXEk2Dgs6

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 28-04-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Precies. En die zijn 120 hoog, 90 breed en 45 diep. Best fiks op een smalle stoep. Dit zou dan een van de twee situaties worden in mijn geval. Kan me niet voorstellen dat er geen betere plekken te vinden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuy3gWebM-I8P33vqwP1wdJeZCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CyEaOMOO297xBKyrGeXpFcl1.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door peligro2k op 28-04-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 23:59

ken-dj

Life is short break the rules

peligro2k schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:39:
[...]

Precies. En die zijn 120 hoog, 90 breed en 45 diep. Best fiks op een smalle stoep. Dit zou dan een van de twee situaties worden in mijn geval. Kan me niet voorstellen dat er geen betere plekken te vinden zijn.

[Afbeelding]
Kast komt voor je woning (bij die boom) niet tegen je woning aan, de stoep moet uiteraard vrij blijven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0n5o4CjlunjpGZNB-f63UMNqvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Rq6VunwMWeL48X0lS2swJRV.jpg?f=user_large

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Allemensen, wat een enorme unit. Bespaar je een paar kabels en wat ruimte in je POP, maar vervolgens deze lelijke kasten in de straten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 12:58
jongetje schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:23:
Allemensen, wat een enorme unit. Bespaar je een paar kabels en wat ruimte in je POP, maar vervolgens deze lelijke kasten in de straten...
De huisjes die ze in de oudere P2P netwerken hebben staan kunnen ongeveer 2000 aansluitingen aan, deze(P2MP) rond de 800-1000 en zijn aanzienlijk kleiner (voor de city-pop zal het niet uitmaken) dus ergens is het een duidelijke besparing qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
ken-dj schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:29:
[...]

Kast komt voor je woning (bij die boom) niet tegen je woning aan, de stoep moet uiteraard vrij blijven

[Afbeelding]
Dan vraag ik me af waarom ze een afspraak met me moeten maken voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 19:09

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik zal maar mijn positieve ervaring delen.

Februari hebben ze de vezel voor de deur gelegd.
20 April is hij naar binnen getrokken
25 April had ik werkend glasvezel.

Once in a million :D

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ken-dj schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:29:
[...]

[Afbeelding]
@ken-dj Dit is niet de splitterkast van KPN (de OAP). Deze is daar veel te groot voor. Dit lijkt mij een VDSL-koperkast.

Voor fotos van de OAP-> zie starttopic.
Deze kast zal zeker niet tegen de gevel worden geplaatst verwacht ik. Maar inderdaad meer in een perkje vlakbij of zoiets.

@joop99 Deze splitterkasten zijn voor ruim 700 woningen, niet voor 800 tot 1000. En ze hebben een hele andere functie dan de huisjes in de oudere netwerken (die trouwens 2500 tot 3500 woningen konden bedienen).

[ Voor 25% gewijzigd door Barre73 op 28-04-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

Barre73 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:16:
[...]

@ken-dj Dit is niet de splitterkast van KPN (de OAP). Deze is daar veel te groot voor. Dit lijkt mij een VDSL-koperkast.

Voor fotos van de OAP-> zie starttopic.
Deze kast zal zeker niet tegen de gevel worden geplaatst verwacht ik. Maar inderdaad meer in een perkje vlakbij of zoiets.

@joop99 Deze splitterkasten zijn voor ruim 700 woningen, niet voor 800 tot 1000. En ze hebben een hele andere functie dan de huisjes in de oudere netwerken (die trouwens 2500 tot 3500 woningen konden bedienen).
Dit formaat kasten worden o.a ook gebruikt voor glasvezel pops, dit soort oude straat (koperkasten) worden omgebouwd naar glasvezel Welk formaat ze gaan plaatsten is nu ook niet van belang. GIng er meer om dat er niks tegen de gevel zal worden geplaatst door KPN.

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 12:58
Barre73 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:16:
[...]
...

Dank je voor de toelichting, ik kan me in ieder geval herinneren dat er in Almere best gedoe was over de huisjes 14/15 jaar geleden. Beide formaten die hier staan moet je ergens binnen een redelijke afstand uit het zicht kunnen plaatsen, met de huisjes is dat wat minder flexibel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barre73
ken-dj schreef op maandag 29 april 2024 @ 01:08:
[...]

Dit formaat kasten worden o.a ook gebruikt voor glasvezel pops, dit soort oude straat (koperkasten) worden omgebouwd naar glasvezel Welk formaat ze gaan plaatsten is nu ook niet van belang. GIng er meer om dat er niks tegen de gevel zal worden geplaatst door KPN.
Er zijn geen plannen om oude bestaande koperkasten om te bouwen voor glasvezel. Dat zou veel meer kosten dan een nieuwe OAP (waar alle splitters al bij in zitten en alles).

En het formaat is wel degelijk van belang als je een foto plaatst van een kast die twee keer zo groot is als de kast waar het werkelijk om gaat. Dat vervuilt de discussie nogal zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

Barre73 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:57:
[...]

Er zijn geen plannen om oude bestaande koperkasten om te bouwen voor glasvezel. Dat zou veel meer kosten dan een nieuwe OAP (waar alle splitters al bij in zitten en alles).

En het formaat is wel degelijk van belang als je een foto plaatst van een kast die twee keer zo groot is als de kast waar het werkelijk om gaat. Dat vervuilt de discussie nogal zeg maar...
Nergens voor nodig

[ Voor 9% gewijzigd door Yariva op 30-04-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsk2
fritsk2 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:03:
Mijn glasvezel (KPN/Volker Wessels) en dat van mijn buren ligt er sinds 5 april uit.
Bij mijn buren werkt het nu weer sinds afgelopen vrijdag (12 april).
Bellen met XS4ALL, KPN of Volker Wessels is vrij nutteloos daar niemand een clue heeft of monteurs bezig zijn of wanneer ze iets gaan doen.

Wordt vervolgd...
Yep, 2 weken later en nog steeds heeft niemand een clue wanneer de boel gefixed is.
Behalve dat men weet dat er een kruising is.
Oftewel, tijdens onderhoud heeft men mijn werkende kabeltje afgesloten en daarna verkeerd aangesloten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caramel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-05 10:49
HELP!

Afgelopen weekend ontvingen wij een vooraankondiging van KPN dat we glasvezel gaan krijgen (nog geen idee wanneer maar dat is minder belangrijk)

Toeval wil dat op DIT moment onze gehele voortuin en oprit vervangen wordt door mooie nieuwe beplanting en bestrating.

Is het verstandig om nu alvast een flexibele mantelbuis te voorzien onder de nieuwe bestrating tot aan de straat EN een doorgang in onze woning? Alles zal in de meterkast moeten worden aangesloten en deze is niet te bereiken via de kruipruimte.

Het zou toch zeer treurig zijn als ze over een paar maanden de hele boel moeten openbreken omdat er nu niets ligt onder oprit.

Graag jullie mening / suggesties.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-06 12:20
KRAI.7 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:30:
[...]

Na wat belletjes en mailtjes zijn we gisteren alsnog aangesloten op glasvezel. :) Sneller dan verwacht, want ook op het KPN Forum gaven anderen me niet heel veel hoop (sommigen zaten al meer dan een jaar te wachten)! Nu wachten tot het signaal/het abonnement wordt geactiveerd, gisteren al geprobeerd om mijn eigen router erop aan te sluiten maar kreeg nog geen internetverbinding. Vanavond nog maar eens proberen.
Dit is inherent aan internet. Neem 1 miljoen gebruikers, 5 procent heeft problemen en klagen. Van de mensen die geen probleem hebben hoor je nooit iets.
Dat is ook waarom iedere (web)winkel smeekt om reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Caramel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:29:
HELP!

Afgelopen weekend ontvingen wij een vooraankondiging van KPN dat we glasvezel gaan krijgen (nog geen idee wanneer maar dat is minder belangrijk)

Toeval wil dat op DIT moment onze gehele voortuin en oprit vervangen wordt door mooie nieuwe beplanting en bestrating.

Is het verstandig om nu alvast een flexibele mantelbuis te voorzien onder de nieuwe bestrating tot aan de straat EN een doorgang in onze woning? Alles zal in de meterkast moeten worden aangesloten en deze is niet te bereiken via de kruipruimte.

Het zou toch zeer treurig zijn als ze over een paar maanden de hele boel moeten openbreken omdat er nu niets ligt onder oprit.

Alvast dank!
Jeps zou ik zeker doen. Zijn diverse mantel buizen benoemd hier op GoT. En dan vooral door de gevel heen boren. Anders moet je laatste tegel er toch weer uit + graven en dat is zonde. Trek draadje erin en goed markeren bij de overgang straat/tuin voor jezelf. En dan posten in de wijk totdat je de gravers ziet en dan ff babbelen met ze en de put openen waar je buis begint. De diepte in tuinen is voorgeschreven op 40-60cm meen ik.

Dit soort afspraken kan je niet vooraf maken hier moet je bij zijn is mijn inschatting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-06 22:42
Zeer verstandig idee.
Trek het liefste de buis met ruime extra lengte voorbij je tuin en dicht de mantelbuis goed af.
Zou ook aanraden om minimaal de buis op 30 cm diepte te leggen, maar meer is beter.
Caramel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:29:
HELP!

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caramel
@stormfly en @ArnoldSmit ,

Ik heb even een foto gemaakt.

Aan de rechterkant zie je onze woning en de plaats waar de mantelbuis naar binnen gelegd zal worden. De nieuwe bestrating ligt nog niet definitief vast in afwachting van mijn besluit over de mantelbuis.

Aan de linkerkant kunnen we dan met een koppelstuk (zie foto's) de buis leggen op zo'n 40 cm diep.

Zou dit een goede oplossing zijn? Of zie ik iets over het hoofd (sorry, ben echt een leek op dit gebied)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs5WkpuC9X9jjuUuo8p6_DcHA5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c40kL9AmfsPWVsoGxajKcyX4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDO8avXZvbzWzMSg4yE_5clqP64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E7EyJhIpeCkFqAKc8UvJuIHg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:56
Die bocht lijkt me iets te haaks , de glasvezel kabel is best stug , althans hier maar die is orange en heeft 2 vezels , als je hem.uit de grond aan de straatkant ziet buig er maar eens aan ,de eerste meter knippen ze er toch weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Caramel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:58:

Aan de rechterkant zie je onze woning en de plaats waar de mantelbuis naar binnen gelegd zal worden. De nieuwe bestrating ligt nog niet definitief vast in afwachting van mijn besluit over de mantelbuis.

Aan de linkerkant kunnen we dan met een koppelstuk (zie foto's) de buis leggen op zo'n 40 cm diep.

Zou dit een goede oplossing zijn? Of zie ik iets over het hoofd (sorry, ben echt een leek op dit gebied)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou hem goed diep laten graven en dan gewoon diagonaal, zodat je buis recht is. Buizen met bochten kan een hoop gedoe opleveren met kabels trekken.

@peterbier had jij recent een voorbeeld gedeeld van jouw mantelbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caramel
Diagonaal is helaas geen optie meer aangezien de bestrating er al ligt (nog niet gevoegd, maar toch)

Vandaar dat ik had bedacht dat we enkel de grote tegels zouden verwijderen om die mantelbuis er diep onder te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/918ek2_jtdzBO1o6QTfNaQ776ss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/izKChStEa97zY7F1YvvNcXHY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-06 22:42
Zoals anderen mij voorwaren zou ik zelf geen haalks koppelstuk gebruiken.
Als je moet koppelen zou ik dat met rechte koppel stukken doen.
Je hebt ook flexibele mantelbuis, daarmee kan jezelf de bochten maken en het liefst niet te scherp.
(Pak zo een +/- 30cm aan ruimte voor een bocht)
Kan dit product aanraden, gebruik het zelf vaak:
https://www.elektramat.nl...k-40mm-rood-rol-50-meter/
Caramel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caramel
Dank voor de reacties.

Inmiddels met een electricien gesproken en we gaan voor de flexibele mantelbuis.
Dank @ArnoldSmit 👍

Fijn dat er zo behulpzaam wordt gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Inderdaad gewoon een rode mantelbuis in laten graven en eventuele bochten zo ruim mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twamdu
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-05 22:14
@Caramel Die flexibele mantelbuis is een prima idee, neem die bocht vooral zo ruim mogelijk, de glasvezelkabel vereist een minimum buigstraal. Neem ook een foto van de hele pijp, en vooral van de bocht, om de kabelleggers later te overtuigen dat het ruim genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:19:
Hopelijk kan ik in dit topic met m'n vraag terecht.

***members only***
Even terugkoppeling naar dit bericht.

Ze zijn uiteindelijk voor glasvezel gegaan. Afgelopen week is in de meterkast de FTU geplaatst.
Al met al heeft de daadwerkelijke aanleg ik geloof enkele weken in beslag genomen, maar ik weet niet hoe vaak ze daadwerkelijk bezig zijn geweest; ik was er immers niet bij.
Maar in dat tijdbestek is er voor zover ik weet over een lengte van zo'n ~300 meter glasvezel aangelegd onder/naast de openbare weg naar hun nieuwe woning; dit leid ik af van de verscheidene opgravingen langs de wegen.
Uiteraard ging dit niet zonder slag of stoot; internet heeft er over een tijdsbestek van enkele dagen meerdere keren uitgelegen bij de buren wegens (voor zover ik begreep) kabelbreuk en ze zijn ook achter Delta aan moeten gaan voor de montage/oplevering van de FTU.
Maar het lijkt er op dat ze nu een provider kunnen gaan uitzoeken.

Overigens is de afgelopen weken ook bekend geworden dat Glaspoort dit gebied in onderzoek heeft; las ergens dat ze schijnbaar eerst bij bedrijven (bedrijf in de buurt was al benaderd) doen en later mogelijk woningen.
KPN heeft het bij hun postcodecheck ook over dat deze woonplaats glasvezel gaat krijgen van Glaspoort.

Benieuwd hoe dat gaat uitpakken omdat er ook wordt gesproken over eventuele overnames tussen Glaspoort en Delta enzo. (en of er dus uiteindelijk nóg een glasvezelkabelnetwerk hier wordt aangelegd of niet)

Maar goed; ik wou het na de hulp van diverse Tweakers in dit topic even terugkoppelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Piet91 Dus ze hebben 9100 euro betaald voor een glasvezel verbinding waarvoor 300 meter gegraven is? En nu kan het zo zijn dat kpn binnen nu en een klein aantal jaar kosteloos glasvezel gaat aanleggen.

Ik heb in het glasvezel gezeten en als ze per woning 9100 euro in rekening brengen (ook met 300 meter graven) is er iemand iig erg blij op kantoor van Delta. Daar wordt goed aan verdient. En dan verdienen ze straks nog aan het vastrecht wat de provider betaald (waar normaal de aanleg van bekostigd wordt).

Fijn dat ze een ftu hebben en de mogelijkheid tot een snel abonnement. Maar ik schrik wel van zo'n hoog bedrag.
(Reken voor het gemak even 35 euro per uur per graver per dag. Ploeg van 7 man doet wel 150 a 200 meter per dag. Reken voor het gemak 2 dagen werk. Dan kom ik op 4000 euro. Dan nog 350 meter kabel, zeg dat dat 2 euro per meter kost, dan komt er nog 700 euro bij, wat lint, huur minigraver, project management etc. Dan is 6000 euro prima mogelijk als je het zelf regelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jongetje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:59:
@Piet91 Dus ze hebben 9100 euro betaald voor een glasvezel verbinding waarvoor 300 meter gegraven is? En nu kan het zo zijn dat kpn binnen nu en een klein aantal jaar kosteloos glasvezel gaat aanleggen.

Ik heb in het glasvezel gezeten en als ze per woning 9100 euro in rekening brengen (ook met 300 meter graven) is er iemand iig erg blij op kantoor van Delta. Daar wordt goed aan verdient. En dan verdienen ze straks nog aan het vastrecht wat de provider betaald (waar normaal de aanleg van bekostigd wordt).

Fijn dat ze een ftu hebben en de mogelijkheid tot een snel abonnement. Maar ik schrik wel van zo'n hoog bedrag.
(Reken voor het gemak even 35 euro per uur per graver per dag. Ploeg van 7 man doet wel 150 a 200 meter per dag. Reken voor het gemak 2 dagen werk. Dan kom ik op 4000 euro. Dan nog 350 meter kabel, zeg dat dat 2 euro per meter kost, dan komt er nog 700 euro bij, wat lint, huur minigraver, project management etc. Dan is 6000 euro prima mogelijk als je het zelf regelt).
Maar de prijsafspraken met de aannemers zijn voor dit soort aansluitingen niet op uurbasis maar op meterbasis. Dat is te controleren en vooraf te calculeren. Op uurbasis niet.
Momenteel zitten we op 25 euro per meter ex BTW voor graven en leggen inclusief levering kabel.
Plus lassen en hassen en evt leges en degeneratie. Dan vind ik die 9000 euro nog meevallen voor 300 meter.

En hier zit geen vastrechtbijdrage meer op omdat deze aansluiting(en) nieuwbouw zijn en nooit meegenomen waren in het oorspronkelijke ontwerp waar het vastrecht op gebaseerd was. Daarom betalen ze nu de volle mep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Of het bedrag nou hoog, laag of goed is; veel keus hadden ze niet (zie m'n eerdere berichten).

Beroerde is dat ze dus te laat zijn voor de initiële aanleg van Delta in hun buurt (buiten hun schuld om; ze wilden al jaren eerder zijn begonnen met de bouw) en dus (mogelijk) te vroeg voor Glaspoort.
(indien dat dus apart netwerk wordt en niet Delta overneemt of door Delta overgenomen wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-06 15:31
Ik heb een bericht binnen over een 'glasvezel aansluitavond' van KPN binnenkort. Er staat onder andere in: "Onze aannemer is ook aanwezig. Hij kan je helpen met het maken van een afspraak voor het monteren van je glasvezelaansluitpunt in je woning." Weet iemand of ze ook een afspraak willen maken als ik nu nog niet gelijk een abonnement wil afsluiten? (Huidig abonnement op ander netwerk loopt nog tot oktober)

Ik zou graag namelijk liever van te voren willen regelen dat ik een aansluiting heb, want mijn status is nu een beetje onduidelijk. We wonen in een BOP gebied. Een paar weken terug had ik op de KPN website nog de mogelijkheid 4 Gbps te bestellen, met nl_type NL7. Er is zelfs al eens een verkoper aan de deur geweest. Echter kan ik nu opeens alleen nog maar VDSL bestellen, en is mijn nl_type NO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
In de TS staat onder "De glasvezelkabels" een linkje (https://www.tkf.nl/en/411-dac-sm-9125/75098) naar de oranje glasvezelkabel die naar binnen in de woning gaat. Deze link werkt niet meer. @Dennis-L volgens mij is dit de correcte link: https://www.tkf-telecom.e...iew/id/57541/category/55/

Volgens mij zou een PVC buis van 16 of 19 mm voldoende moeten zijn om hierdoor de kabel in de woning te krijgen. Of spelen er nog andere factoren een rol?

In de datasheet staat:
"Min. bending radius after installation 45 mm"

De buis staat loodrecht op de muur. Betekent dit dat het kastje dan minimaal 45 mm van de muur af moet zitten (en het dus noodzakelijk is om er een plaatje achter te maken)?

Zou trouwens mooi zijn als ze hem niet eerst opgerold voor het huis neer leggen en daarna pas naar binnen. Scheelt een keer een deel van de oprit open breken.

[ Voor 34% gewijzigd door John245 op 19-05-2024 18:46 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:12:
Ik zal maar mijn positieve ervaring delen.

Februari hebben ze de vezel voor de deur gelegd.
20 April is hij naar binnen getrokken
25 April had ik werkend glasvezel.

Once in a million :D
  • 10 mei hebben ze de voedingskabel voor de glasvezel geboord.
  • 13/14 mei hebben ze de glasvezelkabel in de straat geboord
  • Verwacht dat ze deze week de kabel naar de woning trekken (hoop dat ze schieten, maar zie ze ook dat laatste stukje graven).
  • volgens KPN operationeel April/Mei 2025

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-06 08:16
Wat is jullie ervaringen met de geplande vervangingsactie voor "het glasvezelkastje"?

Eerst was het verhaal dat in een bepaalde periode monteurs op random momenten zouden gaan aanbellen. Niemand gezien of gehoord, maar ik kreeg wel een enquête of ik tevreden was over de monteur. Dus ik vermoed dat de klus toen administratief afgemeld is om betaald te krijgen.

Tweede poging is dat een afspraak gepland kan worden voor de vervanging. Via een linkje kun je een afspraak maken, maar ik zit nu al een maand tegen deze melding aan te kijken als ik een poging doe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMRVrnqSZpELB-P8ei9Z_-c2Dec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xWC2WAgJJddx3mwUDHZxaUEe.png?f=user_large

Ik ervaar verder geen problemen dus ik heb er geen haast mee, maar komt allemaal niet over alsof het onder controle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 11:56

Reneger

Wie? IK?

Roekeloos schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:12:
Wat is jullie ervaringen met de geplande vervangingsactie voor "het glasvezelkastje"?

Eerst was het verhaal dat in een bepaalde periode monteurs op random momenten zouden gaan aanbellen. Niemand gezien of gehoord, maar ik kreeg wel een enquête of ik tevreden was over de monteur. Dus ik vermoed dat de klus toen administratief afgemeld is om betaald te krijgen.

Tweede poging is dat een afspraak gepland kan worden voor de vervanging. Via een linkje kun je een afspraak maken, maar ik zit nu al een maand tegen deze melding aan te kijken als ik een poging doe:
[Afbeelding]

Ik ervaar verder geen problemen dus ik heb er geen haast mee, maar komt allemaal niet over alsof het onder controle is.
Gisteren vervangen, ik had redelijk vlot een afspraak gemaakt na het krijgen van de mail. Na 3 minuten was meneer weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

jongetje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:59:

Ik snap dat ze dat gedaan hebben, zeker als je op "een wat lastigere plek" woont. Wij hebben nu een poosje glasvezel.... maar als ik kijk hoeveel tijd er tussen het moment zit waarvan KPN in eerste instantie zei aan te gaan sluiten en het tijdstip dat er daadwerkelijk iets werkend opgeleverd was..... dat was echt ruim anderhalf jaar vertraagd. Dus als ze nu zeggen "binnen een paar jaar" daar ook wel ff wat aan te willen gaan leggen.... dan gaan er hier wel een paar alarmbellen af. Bij ons op de zaak noemen we zulke communicatie (lijntjes uitgooien om mensen aan te houden) "future selling". We verkopen je nu alvast wat we denken in de toekomst wel een keer te kunnen leveren.

Ik vind je kostprijsberekening ook wel wat optimistisch. In een best-case scenario zou het inderdaad best eens voor minder kunnen. Maar men moet ook rekening houden met bijkomende kosten, zoals bijvoorbeeld het herstellen van schade veroorzaakt bij het graven. KPN heeft ooit een zelfstandig aannemer bij mijn vorige werkgever een flinke geul laten graven (toevallig ook voor glasvezel) langs de kant van de weg (buiten de bebouwde kom). Na een paar uur had het halve bedrijventerrein geen koperverbinding meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsk2
fritsk2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:35:
[...]

Yep, 2 weken later en nog steeds heeft niemand een clue wanneer de boel gefixed is.
Behalve dat men weet dat er een kruising is.
Oftewel, tijdens onderhoud heeft men mijn werkende kabeltje afgesloten en daarna verkeerd aangesloten :(
En yep, weer een paar weken later en nog steeds niks.
Als je een glasvezelaansluiting hebt van KPM/VolkerWessels hoop dat hij blijft werken en dat niemand in de centrale gaat klussen. Ze hebben te weinig mensen die slordig werk verrichten en elk foutje wordt vrolijk weer een nieuwe ticket die de boel weer een maand opschuift.
Er is niemand bij KPN die verantwoordelijk is dat dingen goed lopen.
De enige belangrijke kreet die ik gehoord heb is dat dit garantiewerk van VolkerWessel is, maar die hebben het waarschijnlijk te druk met aanleggen van nieuwe kabels om bestaande fouten degelijk te fixen.
:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:07
Dag medetweakers,

Op gevaar af dat dit toch niet het goede forum is maak ik jullie deelgenoot van het volgende. En de vraag is uiteindelijk wat nu?
Afgelopen vrijdag heb ik mijn FTU beschadigd.,"dus"heb ik geen internet meer. Mijn geplande overstap op 30 mei van Oidido naar Youfone kan dan blijkbaar ook niet meer worden gerealiseerd Installateur Guidion levert alleen op aan een werkende internetverbinding en zoekt niks uit als dat niet werkt (ook niet als dit zich beperkt tot de FTU, de rest is natuurlijk in orde). Doorzetten naar KPN (het betreft infrastructuur van KPN) gaat niet: Oidido zegt dat zij dat ticket nu niet meer kunnen, omdat ik al op 30 mei overstap. Youfone zegt: we kunnen donderdag om 16.00 uur (dan wordt de verbinding overgezet naar Youfone) pas een ticket aanmaken. Dat schiet natuurlijk niet op en al helemaal niet als je bedenkt dat ik op 9 juni twee weken met vakantie ga. Mijn vraag is natuurlijk: is er nog een omweg te bedenken er wel een monteur of althans die ticket richting KPN er eerder uit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jlaarts schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:20:
Dag medetweakers,

Op gevaar af dat dit toch niet het goede forum is maak ik jullie deelgenoot van het volgende. En de vraag is uiteindelijk wat nu?
Afgelopen vrijdag heb ik mijn FTU beschadigd.,"dus"heb ik geen internet meer. Mijn geplande overstap op 30 mei van Oidido naar Youfone kan dan blijkbaar ook niet meer worden gerealiseerd Installateur Guidion levert alleen op aan een werkende internetverbinding en zoekt niks uit als dat niet werkt (ook niet als dit zich beperkt tot de FTU, de rest is natuurlijk in orde). Doorzetten naar KPN (het betreft infrastructuur van KPN) gaat niet: Oidido zegt dat zij dat ticket nu niet meer kunnen, omdat ik al op 30 mei overstap. Youfone zegt: we kunnen donderdag om 16.00 uur (dan wordt de verbinding overgezet naar Youfone) pas een ticket aanmaken. Dat schiet natuurlijk niet op en al helemaal niet als je bedenkt dat ik op 9 juni twee weken met vakantie ga. Mijn vraag is natuurlijk: is er nog een omweg te bedenken er wel een monteur of althans die ticket richting KPN er eerder uit te doen?
De enige die hier vaker slimme dingen over roepen zijn @Barre73 of @jopoh Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Pagina: 1 ... 32 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie