De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 108 Laatste
Acties:
  • 254.285 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Weet iemand nog hoe het zat met dat verkennersdebat en een of ander briefje dat was uitgelekt? Volgens mij was er in week 8 ofzo iets met een fotograaf en een motie van afkeuring ofzo.

Wat vliegt de tijd ook hè?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Jos_V schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:23:
Ik vind Tjeenk Willink's verhaal helder.

Ook mooi hoe hij aanstipt dat Als je een nieuwe bestuurstijl wil, het niet alleen het poppetje is, en duidelijk wijst op het wekelijkse overleg van de coalitie fractie-leiders als voorbeeld.
Willink is heel lang vrij doelmatig genegeerd geworden door de machtspolitieke partijen, het is iets wat niet zonder consequenties is gebleken. Hij had al vroeg inzichten vanuit verkenning en onderzoek waar ook de lampjes zitten waar machtspolitieke actoren in toenemende mate tegen aanlopen. Hij is niet de enige trouwens, dat Groene artikel van eerder zet ook Wijffels in beeld, en al is zijn invalshoek anders, de observaties zijn functioneel dezelfde.

Kijk, bij machtspolitiek, of het nu in politiek is of bedrijfsleven, wordt gebruikt gemaakt van een focus op winnen om gedrag te stimuleren vereist voor opbouw van bereik, het bouwen van deuren en het verzamelen van inzichten in actoren en relaties. Plat gezegd, daarmee ontstaat langzaam maar zeker een kwetsbaarheid van een blinde vlek. Men gaat afhankelijk worden van poppetjes. Afhankelijk van gedragslijnen. En dan komt die blinde vlek, in focus op beïnvloeding van condities en actoren vergeet men steeds meer dat gebruik van gereedschap ook de gebruiker vormt.

Vrijwel elk type van problematiek bij bestuurscultuur heeft voet in die blinde vlek.

Echter waar in het bedrijfsleven er geen sprake is van onbekeerde druk is dat in politiek wel zo, al is het lastig en lullig, politiek is een afhankelijkheidspositie. Of het nu voor netwerk is, gereedschap, wat dan ook. Maar dan nog extra, als puntje bij paaltje komt is zelfs machtspolitiek afhankelijk van wie volgt.

Maak je een fout, dan bots je in politieke dynamiek heel makkelijk aan tegen een potentieel aan perverse zelfversterkende factoren en processen. De coryfee met hoge opbouw, die kan geen koerswijziging hebben. De adept die verkondigt ontleent een groot deel identiteit aan de marketing van bindingskracht, die kan geen gezichtsverlies verwerken. De gewone gelovige in het verhaal denkt en voelt op korte afstand, die wil geen moment van complexiteit of complicatie. Dat zorgt voor een golfverschijnsel in groepsdynamica.

En dat is waarom uiteindelijk machtspolitieke organisatie in politieke dynamiek zich zelf ondermijnt en het parasitisme los komt te laten op interne dynamiek van verbonden sociale geografie. Want het gaat als toxisch element in de externe dynamiek functioneren.

Ons parlementair stelsel zit vernuftig in elkaar, er is verdomd goed over nagedacht, het is geen normatief stelsel, maar een procedureel stelsel. De afgelopen twintig jaar zijn we het gaan hervormen naar normatief stelsel (zoals in het VK en in de VS). Nu ja, dat kan werken, als in doorgeduwd worden, maar het functioneert niet bestendig. Het compromitteert. Normatieve stelsels vreten zich zelf uiteindelijk altijd op. Als ze niet al gekaapt worden en dan staat iedereen met belang te kijken à la “asjemenou”.

De opdracht van Willink hier is beperkt. Heel specifiek. Er kan dan ook geen verwachting zijn dat zijn aanwezigheid tot correctie zal leiden. Er kan wel de verwachting zijn dat hij voldoende in kaart zal brengen voor het zekeren van ruimte voor correctie. Maar zoals hij op deed merken, dat is een uitdaging die groter is dan politiek, en ook veel meer buiten de politiek ligt.

Media, de burger zelf.

Democratie staat en valt met de participatie door en gedrag daarbij van de componenten. De taak van Willink is het in kaart brengen van de politieke actoren en aanwezige condities. De rest is aan de burger, en de media. Voor de politiek ligt er een duidelijk stuk problematiek van bestuurscultuur, een die evident is en niet ontkend kan worden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:30:
Weet iemand nog hoe het zat met dat verkennersdebat en een of ander briefje dat was uitgelekt? Volgens mij was er in week 8 ofzo iets met een fotograaf en een motie van afkeuring ofzo.

Wat vliegt de tijd ook hè?
Nee joh, Amerikaanse toestanden in Nederland? Echt niet, dat kan helemaal niet.

Wat is het volgende, dat er politic zijn die controlefuncties actief ondermijnen? Net zo surrealistisch ...

😎

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Gerucht via social media (26 slagen om de arm dus): het waren VVD/D66/CDA en GL Dus inderdaad de vrij voorspelbare coalitie die ik voor de verkiezingsuitslag al aankondigde:

Number10 in "Formatie.. wie komen er in t kabinet?"

Edit: ondertussen ook al weer signalen dat het niet zo zit. Tot dusverre social media. Ik hou 25 slagen om de arm over.

[ Voor 20% gewijzigd door Number10 op 07-04-2021 21:01 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Number10 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:46:
Zou dit het zo’n beetje zijn?

1. Bergkamp (74): D66/VVD/CDA/Volt/SGP
2. Arib (38): PvdA/SP/GL/PvdD/CU/BIJ1/DENK
3. Bosma (27): PVV/FvD/JA21

Waar zitten BBB en 50plus?
De SGP die op een lesbische vrouw stemt? Zijn ze progressiever dan ik dacht.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ik zie meer push komen om geruchten molen in te zetten voor verdeel, heers, wantrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het maakt allemaal ook niet uit.
1) Het is wat het is vwb kamervoorsitter - we zullen zien hoe ze het doet, speculeren is zinloos, los van dat het leuk is.
2) de formatie kan nu echt beginnen, voorzitter, formateur zijn er, ik ben benieuwd maar ga geen 3 werken of maanden popcorn eten hier ;-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Jos_V schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:23:
Ik vind Tjeenk Willink's verhaal helder.

Ook mooi hoe hij aanstipt dat Als je een nieuwe bestuurstijl wil, het niet alleen het poppetje is, en duidelijk wijst op het wekelijkse overleg van de coalitie fractie-leiders als voorbeeld.
Inderdaad. Vandaag staat er ook een mooi artikel op de Groene waarin de observaties van Tjeenk Willink en ook Wijffels uiteengezet worden.

https://www.groene.nl/artikel/verbroken-verbinding

Tjeenk Willink:
De oorzaak van de klachten over falende publieke dienstverlening, zegt hij, moet je zoeken in het fenomeen van de bedrijfsmatige overheid. Managers met hun eigen normenpatroon bepalen sterker dan vroeger de gang van zaken op de werkvloer, niet de ambtenaren die oog in oog met de burgers staan en weten wat hun noden zijn. De zeggenschap over de uitvoering van beleid is, met andere woorden, verschoven naar degenen met verstand van procesmanagement, controlemethodes en prestatiemetingen. Het normatief universum is dus dat van de kostenefficiency, niet dat van de dienstbaarheid.
Tjeenk Willink: ‘Een hele generatie politici, bestuurders en ambtenaren is opgevoed in het denken en spreken in termen van de overheid als bedrijf, met kosten en baten. Voor velen is de taal van de democratische rechtsorde een vreemde taal geworden. Vaak hebben ze een blinde vlek voor het dagelijkse werk van artsen, onderwijzers, politieagenten, de mensen bij de Belastingdienst.’
Wijffels:
Volgens de voormalige SER-voorzitter, oud-Rabobank-topman en informateur van het kabinet Balkende IV in 2007 is de chaos rond de formatie onderdeel van de systeemcrisis waar hij sinds het begin van deze eeuw voor waarschuwt. Toen begon hij in interviews, toespraken en inmiddels een boek te wijzen op het schisma tussen een samenleving die niet langer meer is opgebouwd langs industriële structuren en instituten die nog wel zo georganiseerd zijn.
‘Ons parlementair systeem is nog altijd een erfenis uit de negentiende en twintigste eeuw. De hoofdstromingen en het gedachtegoed weerspiegelen nog altijd oude emancipatiebewegingen.’

Bij die industriële tijd hoorde industrieel bestuur: command and control, zegt Wijffels. ‘Eens in de vier jaar stemmen en vervolgens zetten we mensen neer die doen wat moet gebeuren zonder dat de kiezer tussentijds nog aan bod komt. Dat accepteren mensen niet meer. In een levendige democratie moet een levendige dialoog ontstaan tussen Kamer en kabinet en daarmee tussen het volk en het landsbestuur.’

Het optreden van Mark Rutte en in zijn spoor een lange stoet van VVD’ers die het de afgelopen dagen voor hem opnamen, was wat dat betreft een echo van die industriële bestuursstijl.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:59
Is de aanstelling van Tjeenk Willink niet gewoon een schaamlap, het motorblok kan zeggen 'we gaan echt ons leven beteren' maar juist daardoor potentieel kritisch geluid ingekapseld is...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

@dawg

Het is goed om te lezen dat daar aandacht voor is. Ze leggen hun vingers in ieder geval op een aantal zere plekken.

Een heel redelijk deel van de tweakers hier snapt dat in ieder geval deels.

Maar ondanks grote site met groot forum, we zijn een kleine groep. Wat mij verbaast is dat het in de media niet wat meer aandacht krijgt na de toch wel opmerkelijke gebeurtenissen van de afgelopen week. Er zijn enkele stukjes in de media maar eigenlijk niet echt met een heel groot bereik. Ik hoop dat dat nog veranderd. Misschien heeft het wat tijd nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bart-Willem schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:36:
[...]

[Afbeelding]

Wel apart dat het verder niet vindbaar is. Weet Bergkamp die "recht om vergeten te worden"-functie bij Google in te zetten ofzo? :+
Omdat het onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bart-Willem schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:36:
[...]

[Afbeelding]

Wel apart dat het verder niet vindbaar is. Weet Bergkamp die "recht om vergeten te worden"-functie bij Google in te zetten ofzo? :+
Zou een prima VVD’er zijn ;) :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:46:
Is de aanstelling van Tjeenk Willink niet gewoon een schaamlap, het motorblok kan zeggen 'we gaan echt ons leven beteren' maar juist daardoor potentieel kritisch geluid ingekapseld is...
De les is eenvoudig: dat is aan de minderheid van machtspolitieke kern, of aan burger & bedrijf. Denk er eens over na - demos cratos staat en valt bij participatie & druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ja daar was ik inmiddels ook achter gekomen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:28:
@dawg

Het is goed om te lezen dat daar aandacht voor is. Ze leggen hun vingers in ieder geval op een aantal zere plekken.

Een heel redelijk deel van de tweakers hier snapt dat in ieder geval deels.

Maar ondanks grote site met groot forum, we zijn een kleine groep. Wat mij verbaast is dat het in de media niet wat meer aandacht krijgt na de toch wel opmerkelijke gebeurtenissen van de afgelopen week. Er zijn enkele stukjes in de media maar eigenlijk niet echt met een heel groot bereik. Ik hoop dat dat nog veranderd. Misschien heeft het wat tijd nodig.
Momentum versus inertie.
Netwerk versus markt.

Need I go on? 😎 De perikelen van struikelende vierde macht zijn an sich bekend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Jos_V schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:46:
[...]

Tja, maar wat moeten de bouw bedrijven doen, die niet kunnen bouwen omdat er nog steeds geen stikstof ruimte is?

Of boeren bedrijven die klem zitten omdat er nog steeds geen stikstof ruimte is?

Of de artsen en verpleegkundigen die zich de naden uit het lijf werken maar geen cao verhoging krijgen terwijl er al 10 jaar op hun bezuinigd word, en al jaren gewaarschuwd word voor een tekort aan personeel...

Wat van de groningers die nog steeds geen schade vergoeding hebben van de scheuren in hun huis?

Wat van de nederlanders die onterecht als fraudeur zijn aangemerkt en nog steeds door de belastingdienst aan een ketting hangen?

Dat was vorige week, het land moet verder. laten we het niet meer hebben over het feit dat de premier heeft gelogen, en dat we bezig zijn geweest om kritische kamerleden te verplaatsen.

Laten we het niet meer hebben over het feit dat de rechterlijke macht klakkeloos de belastingdienst op zijn blauwe oogjes geloofde

Laten we het niet meer hebben over een overheid die moties van de kamer negeert.

Het land moet verder.
Nuts dat geprivatiseerd is, GGZ die afgebroken is, sociale woningbouw die uitgekleed is, alles op het bordje van de gemeente… en dan maar raar opkijken dat we afglijden naar crimineel bolwerk, mafiastaat, geweldsparadijs, verloren generaties en alleen maar slechtere toekomstbeelden. Sociale afbraak is een feestje!

spoiler:
Gister gebruikte een BNR-journalist onironisch in een nonpolitiek onderwerp het woord nivelleren en het is door neoliberaal narratief (brainwashing) heel lastig om dat woord nog neutraal te horen. Het is tegenwoordig pejoratief en is verbonden aan een beeld van met geld smijten, belasting verhogen, PvdA / links en de woorden “is een feestje”. En dan nog beweren mensen dat het rechtse geluid ongehoord blijft. Het bepaalt en bestiert het totale discours.

[ Voor 13% gewijzigd door Wilf op 08-04-2021 07:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
In hoeverre is die Tjeenk Willink nog scherp en capabel om deze taak te verrichten? Niets ten nadele van hem, maar die man is ook al een jaar of 80. Als ik dan naar mijn ouders en schoonouders kijk, die volgen de huidige wereld ook niet meer helemaal en leven in hun eigen tempo.

Ik vermoed dus dat nog meer dan anders de partijleiders elkaar onderling bellen en de informateur er pro-forma neergezet is om een eindverslag gedicteerd te krijgen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 16:54
dawg schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:42:
[...]
Inderdaad. Vandaag staat er ook een mooi artikel op de Groene waarin de observaties van Tjeenk Willink en ook Wijffels uiteengezet worden.

https://www.groene.nl/artikel/verbroken-verbinding
Grappig (of eigenlijk triest), dit zelfde is gebeurd bij (middel-) grote bedrijven.

Je hebt de 'werkvloer' die klantencontact heeft. Maar al redelijk vlak daarboven begint een laag die in z'n eigen werkelijkheid leeft. Een Excel / Infographics / MBA werkelijkheid die er totaal geen notie van, of interesse in, heeft wat er op de werkvloer gebeurt of wat de werkelijke noden van de klanten zijn.

Als je als klant (heb het nu over business-to-business) een klacht hebt wordt je nog wel teruggebeld door zo'n figuur, maar die belt niet om te vragen wat ze beter kunnen doen, maar die belt je om je uit te leggen waarom de dingen nu eenmaal bij hun zo geregeld zijn.

Vervelende is dat ik dit proces nog nergens heb zien veranderen. De enige methode om je ertegen te wapenen is om enkel in zee te gaan met kleinere bedrijven die nog 'normaal' doen.

Bij de overheid is dat natuurlijk geen optie, want daar is geen alternatief voor. Het zou misschien al helpen als je weer gewoon een gemeentehuis binnen kon stappen om iemand te spreken, want dat is tegenwoordig (tenminste waar ik woon) ook al niet meer mogelijk.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Ankona schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:34:
In hoeverre is die Tjeenk Willink nog scherp en capabel om deze taak te verrichten? Niets ten nadele van hem, maar die man is ook al een jaar of 80. Als ik dan naar mijn ouders en schoonouders kijk, die volgen de huidige wereld ook niet meer helemaal en leven in hun eigen tempo.

Ik vermoed dus dat nog meer dan anders de partijleiders elkaar onderling bellen en de informateur er pro-forma neergezet is om een eindverslag gedicteerd te krijgen.
Precies waar ik ook al bang voor ben.

Rutte & Co. gaan precies hetzelfde doen als voorheen en legitimeren de uitkomst met de handtekening van Willink.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
Vanochtend Bergkamp op de radio.... "nee, er waren echt geen afspraken. Ik ben op eigen kracht voorzitter geworden".

Yeah right. Bij de vorige verkiezingen kreeg Arib 111 van de 141 stemmen. Alle fracties minus de PVV.

Volgens mij heeft ze haar werk uitstekend gedaan. Maar nu zouden plotsklaps 74 van die 111 stemmers 'zonder last of ruggespraak' en masse zelf tot de conclusie zijn gekomen dat ze eigenlijk toch maar een waardeloze voorzitster was en dat we het maar met een groentje uit het motorblok moeten proberen?

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heeft het steunen van Rutte toch zijn vruchten afgeworpen voor Kaag. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:15:
[...]

Dan heeft het steunen van Rutte toch zijn vruchten afgeworpen voor Kaag. 8)7
SGP die een vrouw kiest. :? Ik denk eerder JA21 of CU

[ Voor 5% gewijzigd door New Yorker op 08-04-2021 08:18 ]

Weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:59:
Vanochtend Bergkamp op de radio.... "nee, er waren echt geen afspraken. Ik ben op eigen kracht voorzitter geworden".

Yeah right. Bij de vorige verkiezingen kreeg Arib 111 van de 141 stemmen. Alle fracties minus de PVV.

Volgens mij heeft ze haar werk uitstekend gedaan. Maar nu zouden plotsklaps 74 van die 111 stemmers 'zonder last of ruggespraak' en masse zelf tot de conclusie zijn gekomen dat ze eigenlijk toch maar een waardeloze voorzitster was en dat we het maar met een groentje uit het motorblok moeten proberen?

Ga toch fietsen.
#nieuwleiderschap

Ik vraag me af wat we de komende 4 jaar nog kunnen verwachten en hoe de kiezers dit weer 'vergeten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SGP is niet doorslaggevend.

De combinatie VVD-CDA-D66 wel.

Het is sowieso raar dat we een formateur kiezen, terwijl deze onafhankelijk zou moeten zijn. Zulke taken zou je dan wél weer aan de koning mogen overlaten. Ruil het kiezen van burgemeesters om met het kiezen van een kamervoorzitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hiddema weer terug voor FvD, nu als senator. Man, man, man.. wat een soap.
Het pluche plakt goed zeker voor “de elite”..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Ankona schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:34:
Los van de vraag of deze filosofische vergezichten daadwerkelijk bij zijn opdracht horen, hij herhaalt dit riedeltje al vanaf 1985 en in al die tijd is er weinig veranderd (tweet met beeld vanaf 1:20):
offtopic:
in 1985 lijkt hij nogal op een typetje van Koot en Bie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:23:
Hiddema weer terug voor FvD, nu als senator. Man, man, man.. wat een soap.
Het pluche plakt goed zeker voor “de elite”..
Ze stelen hun zetel terug? 8)

Weg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:16
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:19:
[...]

Ruil het kiezen van burgemeesters om met het kiezen van een kamervoorzitter.
Het kiezen van de burgemeester door de bevolking is de grootste vorm van symboolpolitiek die je je kunt voorstellen. We doen daarbij alsof de burgemeester een soort van premier is die beleid maakt maar de burgemeester lijkt wat dat betreft meer op een kamervoorzitter. De burgemeester heeft geen politiek programma en bepaalt niet wat de gemeenteraad voor beleid voert.

De verkiezing door de raad zou veel directer en transparanter moeten maar rechtstreekse keuze door de bevolking is waanzin. Het schept verwachtingen bij de kiezer die niet waargemaakt kunnen worden want kandidaten zullen ongetwijfeld gaan adverteren met punten waar ze helemaal niet overgaan. Het politiseert een functie die voor het grootste deel niet politiek is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
alexbl69 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:53:
[...]

Grappig (of eigenlijk triest), dit zelfde is gebeurd bij (middel-) grote bedrijven.

Je hebt de 'werkvloer' die klantencontact heeft. Maar al redelijk vlak daarboven begint een laag die in z'n eigen werkelijkheid leeft. Een Excel / Infographics / MBA werkelijkheid die er totaal geen notie van, of interesse in, heeft wat er op de werkvloer gebeurt of wat de werkelijke noden van de klanten zijn.

Als je als klant (heb het nu over business-to-business) hebt wordt je nog wel teruggebeld door zo'n figuur, maar die belt niet om te vragen wat ze beter kunnen doen, maar die belt je om je uit te leggen waarom de dingen nu eenmaal bij hun zo geregeld zijn.

Vervelende is dat ik dit proces nog nergens heb zien veranderen. De enige methode om je ertegen te wapenen is om enkel in zee te gaan met kleinere bedrijven die nog 'normaal' doen.

Bij de overheid is dat natuurlijk geen optie, want daar is geen alternatief voor. Het zou misschien al helpen als je weer gewoon een gemeentehuis binnen kon stappen om iemand te spreken, want dat is tegenwoordig (tenminste waar ik woon) ook al niet meer mogelijk.
Heel mooi verwoord! Ik werk bij een kleine detacheerder (35 man) waar de baas ook een oud-icter is en dus dondersgoed weet wat er op de werkvloer speelt. Hij heeft een dame in dienst die alle financien regelt en verder is er geen management. Is ook absoluut niet nodig.

Hiervoor bij een grotere detacheerder gewerkt met een flink aantal managementlagen. Crisis, lonen van het volk op de werkvloer werd bevroren maar de divident werd gewoon uitgekeerd en de omzet was nog nooit zo hoog geweest. Exact het gevoel dat ik ook krijg bij de overheid, ze zijn er niet voor mij. De afstand is te groot en er word teveel "gemanaged" en te weinig werk verzet.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
[...]

Als je als klant (heb het nu over business-to-business) hebt wordt je nog wel teruggebeld door zo'n figuur, maar die belt niet om te vragen wat ze beter kunnen doen, maar die belt je om je uit te leggen waarom de dingen nu eenmaal bij hun zo geregeld zijn.

Het is wel enigszins offtopic, maar de Excel / Infographics / MBA manager is prima gereedschap om een bedrijf gezonder te maken, maar ook prima gereedschap om een bedrijf compleet om zeep te helpen. Datzelfde geldt voor de overheid. Als je die manager KPIs geeft op financieel resultaat, dan gaat hij/zij dat optimaliseren. Als je ze echter andere KPIs geeft, die wel klant- en waardegericht zijn, dan kan je vaak wel goede resultaten halen.

Alleen, dat moet wel werken vanuit een organisatievisie die dan ook op een dergelijke manier klant- en waardegericht is, en 'winst' maken als secundair ziet daaraan. Dat vraagt wat van de eigenaren, en daar zitten vaak ook weer Excel / Infographics / MBA types achter ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Het is sowieso raar dat we een formateur kiezen, terwijl deze onafhankelijk zou moeten zijn.
Verkenner, de formateur komt pas in beeld als er een regeerakkoord ligt en de poppetjes uitgezocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:56

Minus de sgp een prima regering imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Het is sowieso raar dat we een formateur kiezen, terwijl deze onafhankelijk zou moeten zijn.
Een formateur is nog niet in beeld. De rol van formateur wordt meestal door de beoogde minister president uitgevoerd. Die persoon doet dan in feite de portefeuilleverdeling. De informateur faciliteert de onderhandelingen die benodigd zijn om tot een werkbare coalitie te komen. Nu zitten we nog in de fase dat er naar mogelijke werkbare coalitities wordt gezocht door de verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Maar het vreemde is dat Tjeenk Willink overal nu informateur genoemd wordt en geen verkenner. Normaal krijgt een informateur een gerichte opdracht mee om een bepaalde coalitie uit te werken.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ankona schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:25:
Maar het vreemde is dat Tjeenk Willink overal nu informateur genoemd wordt en geen verkenner. Normaal krijgt een informateur een gerichte opdracht mee om een bepaalde coalitie uit te werken.
Ja, goed punt. Kan zo even ook niet de opdracht-omschrijving voor Tjeenk Willink vinden.
Maar los daarvan heb je gelijk, een informateur gaat normaal gesproken aan de slag met 1 (of meerdere?) mogelijke coalities, terwijl Tjeenk Willink breed gaat inventariseren met alle partijen (verkennen dus).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:48
Tassadar32 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:31:
[...]

Heel mooi verwoord! Ik werk bij een kleine detacheerder (35 man) waar de baas ook een oud-icter is en dus dondersgoed weet wat er op de werkvloer speelt. Hij heeft een dame in dienst die alle financien regelt en verder is er geen management. Is ook absoluut niet nodig.

Hiervoor bij een grotere detacheerder gewerkt met een flink aantal managementlagen. Crisis, lonen van het volk op de werkvloer werd bevroren maar de divident werd gewoon uitgekeerd en de omzet was nog nooit zo hoog geweest. Exact het gevoel dat ik ook krijg bij de overheid, ze zijn er niet voor mij. De afstand is te groot en er word teveel "gemanaged" en te weinig werk verzet.
Het mooie van 'de overheid' is dat we er tenminste iets over te zeggen hebben. Werkvloer trouwens wel iets ook via OR e.d., maar je kunt daar de directeur nooit wegstemmen, bij veel lagen van de overheid wel.

De vraag is dus waarom we dat vaak niet doen. Waarom heeft Nederland weer op Rutte gestemd, terwijl hij al 10 jaar lang en op de valreep weer in een schandaal precies van deze orde verwikkeld zat?

Soms is het probleem van het management het probleem van het volk, in zekere zin houd het ons de spiegel voor. Beter dan boos worden op de spiegel is eens heel goed over eigen gedrag nadenken. Maar dat is dan weer helaas zeer impopulair bij velen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

Wom

New Yorker schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:17:
[...]

SGP die een vrouw kiest. :? Ik denk eerder JA21 of CU
Ze is overigens lesbisch, dat is voor de SGP ook nog wel een dingetje denk ik? :P

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Daarop inhakend. Je ziet het ook zo vaak: een jong, hip, klein bedrijf dat met al haar service de grote jongens naar de kroon steekt eindigt zelf als een grote kolos. Want met het succes komt de schaalvergroting en dan komen de managers ertussen.
Brent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:44:
[...]

Het mooie van 'de overheid' is dat we er tenminste iets over te zeggen hebben. Werkvloer trouwens wel iets ook via OR e.d., maar je kunt daar de directeur nooit wegstemmen, bij veel lagen van de overheid wel.
Precies dat dus. We wantrouwen politici die we kunnen wegsturen maar vertrouwen blind dat al die lobbyende, goedverdienende directeuren het beste met ons voor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Je kunt als OR en ook in de politiek de directeur wegstemmen, dat heeft echter geen effect op al die managementlagen waar het daadwerkelijke probleem zit. Iedereen die wel eens voor een (middel)groot bedrijf heeft gewerkt weet dat al die 'baasjes' doodsbang zijn dat de overbodigheid van hun eigen aanwezigheid bloot gelegd wordt, het systeem zal zichzelf tot de laatste snik beschermen.

Het is niet voor niets dat mensen die wat (denken) te kunnen vertrekken naar een kleiner bedrijf of voor zichzelf beginnen. Een vergelijkbaar iets zit je in de politiek: de 'participatiesamenleving' is voor veel mensen het signaal dat de eigen boontjes gedopt moeten worden, zelf sparen voor de oude dag, zo min mogelijk afhankelijkheid van de overheid. Als door allemaal inkomensafhankelijke regelingen wederkerigheid uit het systeem verdwijnt moet je niet gek opkijken dat mensen het niet erg vinden als er meer en meer geschrapt wordt. Men komt er zelf onder normale omstandigheden toch niet voor in aanmerking...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:12:
[...]

Een vergelijkbaar iets zit je in de politiek: de 'participatiesamenleving' is voor veel mensen het signaal dat de eigen boontjes gedopt moeten worden, zelf sparen voor de oude dag, zo min mogelijk afhankelijkheid van de overheid. Als door allemaal inkomensafhankelijke regelingen wederkerigheid uit het systeem verdwijnt moet je niet gek opkijken dat mensen het niet erg vinden als er meer en meer geschrapt wordt. Men komt er zelf onder normale omstandigheden toch niet voor in aanmerking...
Maar dat doen die mensen dus zelf. Want ze stemmen zelf op partijen die het systeem nog verder uithollen. En dan denken ze zelf veilig te zitten maar op het moment dat ze overheid zelf onverhoopt nodig hebben is het loket ook voor hen dicht En dan worden ze boos Zie de problemen waar de ZZP-ers tegenaan lopen nu.

De enige manier om dit te keren is tegendruk te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

D-e-n schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:20:
[...]

Maar dat doen die mensen dus zelf. Want ze stemmen zelf op partijen die het systeem nog verder uithollen. En dan denken ze zelf veilig te zitten maar op het moment dat ze overheid zelf onverhoopt nodig hebben is het loket ook voor hen dicht En dan worden ze boos Zie de problemen waar de ZZP-ers tegenaan lopen nu.

Dat kan maar het is juist de overheid die heeft gezorgd voor de enorme toename aan flexibilisering en dus veel mensen in een o-uren contract, flexwerk of ZZP schap heeft geduwd. Lang niet iedereen heeft daarvoor gekozen uit vrije wil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:20:
Maar hoe doe je dat effectief?

Hard roepen dat succesvolle mensen ook in de bijstand kunnen komen lijkt me weinig effectief, in tegenstelling tot het krijgen van een ziekte overheerst bij de meeste mensen de 'dat overkomt me niet' gedachte. Alles inkomensafhankelijk maken is iets wat vooral vanuit de linksere hoek gepropageerd wordt, boven modaal heb je al snel geen recht meer op toeslagen en andere steun. Al die mensen raak je imo 'kwijt' door nog meer afhankelijk te maken van het inkomen, het is niet voor niets dat al decennia het meeste gedoe is over regelingen waar iedere Nederlander gebruik van kan maken (HRA, AOW, etc.).

Neem het voorbeeld van de toeslagenaffaire: de gemiddelde tweeverdiener krijgt hooguit een paar honderd euro in de maand aan kinderopvangtoeslag, voor hem/haar is het een weinig schokkend bedrag. Die mensen komen niet in de problemen als ze jaarlijks een deel moeten terugbetalen, het is daarmee een 'ver van mijn bed show'. Waarom niet gelijke steun voor iedereen en dat compenseren in de IB sfeer? Als maar genoeg D66/VVD/CDA kiezers met terugvorderingen van tienduizenden euro's geconfronteerd worden is het gelazer zo afgelopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
hoevenpe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:12:
[...]

Je kunt als OR en ook in de politiek de directeur wegstemmen, dat heeft echter geen effect op al die managementlagen waar het daadwerkelijke probleem zit. Iedereen die wel eens voor een (middel)groot bedrijf heeft gewerkt weet dat al die 'baasjes' doodsbang zijn dat de overbodigheid van hun eigen aanwezigheid bloot gelegd wordt, het systeem zal zichzelf tot de laatste snik beschermen.
Je kunt stemmen op kandidaten die deze lagen willen hervormen en/of ontslaan. Of jezelf verkiesbaar stellen. Ondanks dat we dat zeggen te willen, toch doen we dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@hoevenpe
Moet ik nu de vraag gaan beantwoorden hoe politici die deze problematiek onderkennen en er iets tegen willen doen meer steun kunnen krijgen?

Laat ik het eens omdraaien. Jij onderkent het probleem in elk geval alvast. Wil jij dat dit probleem wordt opgelost? Vraag je zelf af: wat zou je er dan aan kunnen bijdragen?
Indoubt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:33:
[...]

Dat kan maar het is juist de overheid die heeft gezorgd voor de enorme toename aan flexibilisering en dus veel mensen in een o-uren contract, flexwerk of ZZP schap heeft geduwd. Lang niet iedereen heeft daarvoor gekozen uit vrije wil
Maar wie kiest degenen die over die overheid gaan? Dat doen "wij" toch? En er is de afgelopen verkiezingen massaal gestemd voor partijen die dit hebben gepropageerd.
Brent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:42:
[...]
Je kunt stemmen op kandidaten die deze lagen willen hervormen en/of ontslaan. Of jezelf verkiesbaar stellen. Ondanks dat we dat zeggen te willen, toch doen we dat niet.
Jezelf verkiesbaar stellen is wel weer het andere uiterste. Ikzelf zou daar in elk geval niet geschikt voor zijn vrees ik :)

Alhoewel ik sowieso ook wel zou twijfelen op welk "paard" ik zou moeten wedden, op welke (linkse) partij ik zou moeten inzetten. Muntje opgooien wellicht ;)

[ Voor 68% gewijzigd door D-e-n op 08-04-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Ankona schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:25:
Die opmerking/vraag had ik ook al ergens neergezet. Inderdaad vreemd. Aangezien volgens mij de verkenning opnieuw gedaan moest worden.

Of, ach, de verkenning was eigenlijk klaar, wat die positie moest elders. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:46:
Moet ik nu de vraag gaan beantwoorden hoe politici die deze problematiek onderkennen en er iets tegen willen doen meer steun kunnen krijgen?
Wat ik probeerde aan te geven: stop met de valkuil van nog meer ondoorzichtige inkomensafhankelijke regelingen. Zorg dat iedereen weer profiteert en gebruik kan maken van elke maatregel, dat 2x modaal net zoveel betaald voor kinderopvang als iemand met het minimumloon. Zorg-, huurtoeslag, HRA, HWF, etc. afschaffen en een eenduidig helder systeem in de IB-sfeer zodat ook bijv. huurders in de vrije sector dezelfde voordelen hebben.

Als partijen met zo'n voorstel komen zie ik het wel gebeuren, je moet deze grote groep weer het gevoel geven dat de overheid er ook voor hen is en niet alleen voor de groep onder modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
D-e-n schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:46:
@hoevenpe
[...]

Jezelf verkiesbaar stellen is wel weer het andere uiterste. Ikzelf zou daar in elk geval niet geschikt voor zijn vrees ik :)
Het punt is dat, dankzij de democratie, het niet iets is wat je passief hoeft te ondergaan. Je hebt macht, die moet je dan ook wel goed inzetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:06:
[...]

Wat ik probeerde aan te geven: stop met de valkuil van nog meer ondoorzichtige inkomensafhankelijke regelingen. Zorg dat iedereen weer profiteert en gebruik kan maken van elke maatregel, dat 2x modaal net zoveel betaald voor kinderopvang als iemand met het minimumloon. Zorg-, huurtoeslag, HRA, HWF, etc. afschaffen en een eenduidig helder systeem in de IB-sfeer zodat ook bijv. huurders in de vrije sector dezelfde voordelen hebben.

Als partijen met zo'n voorstel komen zie ik het wel gebeuren, je moet de grote groep weer het gevoel geven dat de overheid er ook voor hen is en niet alleen voor de groep onder modaal.
Dat is een beetje makkelijk roepen. Er is een reden dat er huurtoeslag is. Er is een reden dat er zorgtoeslag is. De noodzaak van die toeslagen zit 'm niet alleen in het belastingsysteem. Die noodzaak zit er omdat de manier waarop we hier het woningaanbod hebben geregeld verziekt is. Die noodzaak zit 'm in het feit hoe we hier het zorgstelsel hebben opgetuigd.

En mag ik je er aan herinneren dat de pleuris uitbrak toen de HRA destijds alleen maar genoemd werd? Al had iemand het Marijnissen sr het alleen maar over het aftoppen: hij werd nog net niet gevierendeeld. Denk ook aan discussies over de erfbelasting. Jan Modaal heeft er totaal geen last van maar nu breekt de pleuris al uit zodra je er over begint.

En denk ook aan de kinderopvang: op het moment dat wordt geopperd die voor iedereen gratis beschikbaar te maken roept iedereen weer in koor dat het "onbetaalbaar" is. Dus het is nooit goed.

@Brent
Serieus, ik denk er wel eens over in elk geval eens lid te worden van een partij, puur omdat je dan een eens iemand zou kunnen spreken die wat dichter bij het vuur zit. Maar ik zit dan echt met keuzestress :)

[ Voor 24% gewijzigd door D-e-n op 08-04-2021 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bonsaiboom
We're all temporarily embarrassed millionaires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

hoevenpe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:06:
[...]

Als partijen met zo'n voorstel komen zie ik het wel gebeuren, je moet deze grote groep weer het gevoel geven dat de overheid er ook voor hen is en niet alleen voor de groep onder modaal.
Je hebt mogelijk wel een punt maar misschien anders dan je denkt. We hebben nu ingewikkelde systemen waarbij er grote hoeveelheden geldrondpomperij plaatsvindt. Daar kun je wel wat mee vereenvoudigen zonder dat er burgerrechten worden aangetast of mensen significant worden benadeeld.

Het probleem is alleen dat de politiek dit graag hanteert als sturingsmechanisme en dat er machtspolitieke partijen dit ook eenvoudig kunnen aanwenden voor eigen gebruik. Of ze daar dan makkelijk vanaf willen is wat anders en voert zeker te ver in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

De vraag is dus waarom we dat vaak niet doen. Waarom heeft Nederland weer op Rutte gestemd, terwijl hij al 10 jaar lang en op de valreep weer in een schandaal precies van deze orde verwikkeld zat?

Soms is het probleem van het management het probleem van het volk, in zekere zin houd het ons de spiegel voor. Beter dan boos worden op de spiegel is eens heel goed over eigen gedrag nadenken. Maar dat is dan weer helaas zeer impopulair bij velen.
Vind juist dat we veel te weinig direct stemrecht hebben.

Op welke overheidspositie hebben we nu direct invloed? De Tweede Kamerleden en gemeenteraadsleden, maar daar houdt het wel mee op.

Alles wat over ons regeert wordt indirect gekozen of wordt benoemd. Bij niet functioneren hebben we als volk geen enkel gereedschap om iemand te wieberen.

Zo heeft Nederland niet op Rutte gestemd, maar op de VVD. Uit die peiling van vorige week bleek ook dat het VVD beleid wel steun geniet, in tegenstelling tot de persoon Mark Rutte. Maar je kunt toch niet van de burgers verwachten dat ze op totaal andere partijen gaan stemmen enkel omdat 1 persoon in hun voorkeurspartij ze niet bevalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
alexbl69 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:32:
[...]

Op welke overheidspositie hebben we nu direct invloed? De Tweede Kamerleden en gemeenteraadsleden, maar daar houdt het wel mee op.

Alles wat over ons regeert wordt indirect gekozen of wordt benoemd. Bij niet functioneren hebben we als volk geen enkel gereedschap om iemand te wieberen.
Ook proviciale staten, waterschappen en EU vertegenwoordiging hebben we direct stemrecht.

Alleen niet voor kabinetsposities, voor burgemeesters, voor commissaris van de koning, top ambtenaren e.d. en voor de eerste kamer.
Zo heeft Nederland niet op Rutte gestemd, maar op de VVD. Uit die peiling van vorige week bleek ook dat het VVD beleid wel steun geniet, in tegenstelling tot de persoon Mark Rutte. Maar je kunt toch niet van de burgers verwachten dat ze op totaal andere partijen gaan stemmen enkel omdat 1 persoon in hun voorkeurspartij ze niet bevalt?
Nou, "Nederland" heeft toch echt op Rutte gestemd. Die stond op de kieslijst, en je moest een bolletje naast de naam van een persoon op de kieslijst inkleuren met rood. Zo'n 2 miljoen mensen hebben dat gedaan naar Mark Rutte, de nummer 1 op de lijst van de VVD. Als de gemiddelde VVD stemmer het niet eens was geweest met Rutte maar wel met de VVD, stonden er nog een hele hoop andere mensen onder "VVD" met een ander nummer en naam, waarop gestemd kon worden. Dat is welbekend een signaal dat men niet zo blij is met de lijsttrekker of dat men een ander potentieel kamerlid belangrijker vindt om op te stemmen.

Dat "wij" tegenwoordig zeggen dat we op partijen stemmen, betekent niet dat dat ook echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 19:20

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Toch klopt dit niet helemaal, er zijn in het verleden genoeg tweede kamer leden geweest die zich hebben afgesplitst van een partij en dus aan zetel roof hebben gedaan.

Je stemt in Nederland overduidelijk op de man/vrouw (zie de opbouw van ons stembiljet).

Overigens, ik vind helemaal niet dat we te weinig stemrecht hebben, ik vind dat zaken in de politiek niet zo op de kant moet worden gezet, men moet af van de haagse cultuur en eens gewoon dingen gaan doen.

Je kan heel veel van de politiek zeggen, link, rechts of door het midden.... Het grootste probleem is gewoon geworden dat efficiëntie en doelgerichtheid ver te zoeken is bij alle partijen... Jij bakken en marketing uitventen daar zijn ze goed in.

[ Voor 24% gewijzigd door Bullet NL op 08-04-2021 11:42 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Indoubt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:17:
Je hebt mogelijk wel een punt maar misschien anders dan je denkt. We hebben nu ingewikkelde systemen waarbij er grote hoeveelheden geldrondpomperij plaatsvindt. Daar kun je wel wat mee vereenvoudigen zonder dat er burgerrechten worden aangetast of mensen significant worden benadeeld.
Dat rondpompen is een doel op zich geworden, politici die met een toolbox van specifieke maatregelen hun achterban proberen te paaien. Daarmee de noodzaak van een heel uitvoerings- en controleapparaat in stand houden wat weer een hoop leuke/matig zinvolle baantjes voor de eigen klasse oplevert. Dat is het systeem wat zichzelf in stand houdt, don't bite the hand that feeds you...

Het echte probleem is imo dat zonder al deze regelingen en toeslagen mensen echt zien hoeveel belasting ze betalen, dat ze effectief meer dan de helft van hun bruto salaris mogen inleveren. Tel daar de steeds beperktere en kwalitatief mindere dienstverlening van de overheid bij op en het is niet zo gek dat mensen dan gaan denken 'Ik regel het zelf wel, laat mij mijn geld houden en ik doe daarvan mijn kids naar Luzac', etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Ja en nee. In de praktijk stem je op een partij. Maar de VVD heeft juist alles op Rutte gezet, net zoals D66 dat met Kaag heeft gedaan. Het partijprogramma van beide partijen heeft er bijna niet toegedaan in de verkiezingen. Het is er helaas bijna niet over gegaan.

Ik ben wel voorstander om er naar te kijken of je de kabinetsformatie en de keuze voor samenstelling van de kamer kunt loskoppelen. Zoals het nu gaat is het ook niet duidelijk voor mensen. Ook in dit topic zie je de misvatting die zegt dat Rutte een mandaat zou hebben om weer MP te worden. Terwijl dat gewoon kolder is. Hij heeft slechts een mandaat van 2 miljoen kiezers. En zelfs dat klopt theoretisch niet eens dus
hoevenpe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:42:
[...]

Het echte probleem is imo dat zonder al deze regelingen en toeslagen mensen echt zien hoeveel belasting ze betalen, dat ze effectief meer dan de helft van hun bruto salaris mogen inleveren. Tel daar de steeds beperktere en kwalitatief mindere dienstverlening van de overheid bij op en het is niet zo gek dat mensen denken ik regel het zelf wel. Laat mij mijn geld houden en ik doe daarvan mijn kids naar Luzac, etc.
Waarom blijf je dit frame propageren terwijl je donders goed weet dat mensen zelf stemmen op partijen die de afbraak van voorzieningen gewoon als beleid hebben?

How the fuck kan een gemeente bijvoorbeeld hetzelfde werk doen voor minder geld? Bij alle maatregelen die er de afgelopen tien jaar op dit punt zijn genomen wordt er vanuit het werkveld en oppositie gewaarschuwd dat het niet gaat werken. En het gebeurt toch. Het is toch echt de kiezer die daar een halt toe aan kan roepen.

[ Voor 30% gewijzigd door D-e-n op 08-04-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-10 03:02
Het vreemde is ook dat je staatsrechtelijk gezien op een persoon stemt, maar wat die persoon met die stem gaat doen is geregeld in het partijprogramma. Zie de afgelopen verkiezingen waarbij Omtzigt heel veel voorkeurstemmen heeft gekregen. Ik zal niet de enige zijn die Omtzigt gezien heeft als iemand om potentieel op te stemmen, maar absoluut nooit op het programma van het CDA zal stemmen.

Maar ik moet er ook niet aan denken dat er 150 onafhankelijle kamerleden zullen komen die op basis van 150 individuele programma’s een regering moeten samenstellen en lange termijn beleid moeten maken. Wellicht klinkt het nog aardig, maar in de praktijk zal dat volgens mij een grote puinhoop worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Ik zei niet dat ik vind dat we er teveel van hebben?
Provinciale staten, waterschappen. Dat dekt heel wat af. We zijn (nog) een gezonde democratie volgens de meeste indicatoren :)

Het idee dat er een democratisch tekort is, is kolder.
Bij de volgende termijn anders stemmen is anders toch een prima manier om iemand weg te krijgen.
Zo heeft Nederland niet op Rutte gestemd, maar op de VVD.
Dat zie ik niet terug in zijn stemmenaantal, volgens mij heeft Rutte persoonlijk de meeste stemmen getrokken.
Uit die peiling van vorige week bleek ook dat het VVD beleid wel steun geniet, in tegenstelling tot de persoon Mark Rutte. Maar je kunt toch niet van de burgers verwachten dat ze op totaal andere partijen gaan stemmen enkel omdat 1 persoon in hun voorkeurspartij ze niet bevalt?
En waarom niet? VVD=Rutte, daar adverteerden ze zelf mee, en anders zijn er daar overal sporen van terug te vinden. Je hoeft niet heel erg op te letten om dit te weten.

Het probleem zit bij de kiezer, die boos wordt op de spiegel omdat die iets lelijks laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
D-e-n schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:14:
[...]

@Brent
Serieus, ik denk er wel eens over in elk geval eens lid te worden van een partij, puur omdat je dan een eens iemand zou kunnen spreken die wat dichter bij het vuur zit. Maar ik zit dan echt met keuzestress :)
Ik snap dat probleem: waar voel je je nou 100% thuis? Het antwoord is natuurlijk: nergens, nooit niet. Dat is het probleem van met anderen samenwerken, of van andere mensen in het algemeen ;) Toch, ik moedig je van harte aan eens een teen in het water te steken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

D-e-n schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:42:
[...]

Ja en nee. In de praktijk stem je op een partij. Maar de VVD heeft juist alles op Rutte gezet, net zoals D66 dat met Kaag heeft gedaan. Het partijprogramma van beide partijen heeft er bijna niet toegedaan in de verkiezingen. Het is er helaas bijna niet over gegaan.

Ik ben wel voorstander om er naar te kijken of je de kabinetsformatie en de keuze voor samenstelling van de kamer kunt loskoppelen. Zoals het nu gaat is het ook niet duidelijk voor mensen. Ook in dit topic zie je de misvatting die zegt dat Rutte een mandaat zou hebben om weer MP te worden. Terwijl dat gewoon kolder is. Hij heeft slechts een mandaat van 2 miljoen kiezers. En zelfs dat klopt theoretisch niet eens dus

[...]

Waarom blijf je dit frame propageren terwijl je donders goed weet dat mensen zelf stemmen op partijen die de afbraak van voorzieningen gewoon als beleid hebben?

How the fuck kan een gemeente bijvoorbeeld hetzelfde werk doen voor minder geld? Bij alle maatregelen die er de afgelopen tien jaar op dit punt zijn genomen wordt er vanuit het werkveld en oppositie gewaarschuwd dat het niet gaat werken. En het gebeurt toch. Het is toch echt de kiezer die daar een halt toe aan kan roepen.
Eén van de weinige dingen die de democratie, qua Tweede-Kamerverkiezingen vooruit zou helpen, is het ‘personenmarketing’-element eruit halen.

Stem weer op een partij, en dat dwingt de partijen zich weer focussen op de inhoud in plaats van steeds ‘de poppetjes’.

Maar die doos van Pandora is al een tijdje open, en het tocht behoorlijk...

En wellicht niet eens ‘bij wet’ of zo, maar een eerlijk convenant. Maar ik denk dat ik wel weet welke partijen daar niet aan zullen willen...

Misschien overschat ik daarin andere partijen dan weer, en wil niemand dat meer.

Personenmarketing is net zo kwalijk als andere vormen van ‘bij verstek-heldenverering’.

Geen enkele bewezen kwaliteit, maar zolang je maar veel loze beloften doet en je tronie maar veel en vaak op/in de (social) media te zien is, hobbelt daar en aardig deel van de goegemeente klakkeloos, kritiekloos en zelfs belangeloos achteraan.

Eén van de vervelendste ontwikkelingen van deze tijd, als je het mij vraagt.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Ramzzz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:58:
[...]

Eén van de weinige dingen die de democratie, qua Tweede-Kamerverkiezingen vooruit zou helpen, is het ‘personenmarketing’-element eruit halen.
Maar ik denk hardop: zou het helpen als we de kamer verkiezing loskoppelen van het kabinet? Dus je kiest eerst voor de 2e kamer, voor de verhoudingen. En daarna apart voor wie het gaat uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11
Ik hoop dat er vóór 13-04-2021 toch nog ergens een flinke scheur ontstaat óf dat de besmettingen totaal uit de hand lopen (met voorkeur het 1e...).

Anders zie ik de bui al hangen dat Rutte lekker populair kan lopen doen bij de 1st volgende persco door b.v. versoepelingen aan te kondigen waardoor 90% van NL alleen maar zal denken... toch een fijne gast die Rutte. Van HEM mogen we weer naar het terras o.i.d....

Dat Mark Rutte niet opstapt was voor mij ook niet echt een verassing maar wel een teleurstelling.

Los van of je van mening bent of dat hij nog geschikt is of niet, lijkt dit mij alles behalve ten goede van het landsbelang dat hij aanblijft als premier en is dit puur en alleen voor hemzelf en de VVD als partij relevant. Hij zou niet eens hoeven af te treden maar simpelweg een stapje terug doen zou lijkt mij al voldoende zijn? Of zou de VVD dan écht geen enkel geschikte man/vrouw hebben die hem kan vervangen?...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:59

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-e-n schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:04:
[...]

Maar ik denk hardop: zou het helpen als we de kamer verkiezing loskoppelen van het kabinet? Dus je kiest eerst voor de 2e kamer, voor de verhoudingen. En daarna apart voor wie het gaat uitvoeren.
Als er een situatie onstaat waarbij het kabinet geen meerderheid heeft in de tweede kamer dan heeft het kabinet alleen maar een uitvoerende functie en geen bestuurlijke functie.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
DevWouter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:21:
[...]

Als er een situatie onstaat waarbij het kabinet geen meerderheid heeft in de tweede kamer dan heeft het kabinet alleen maar een uitvoerende functie en geen bestuurlijke functie.
Klopt. Maar dat kun je niet afdwingen toch? Een minderheidskabinet moet toch geformeerd worden en door de meerderheid gefiatteerd.

CDA-VVD-D66 kunnen bijvoorbeeld stellen dat een minderheidskabinet met Rutte en die drie partijen een goed idee is maar als alle andere partijen zeggen "rot een eind op" komt het er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Thalaron schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:17:
Ik hoop dat er vóór 13-04-2021 toch nog ergens een flinke scheur ontstaat óf dat de besmettingen totaal uit de hand lopen (met voorkeur het 1e...).

Anders zie ik de bui al hangen dat Rutte lekker populair kan lopen doen bij de 1st volgende persco door b.v. versoepelingen aan te kondigen waardoor 90% van NL alleen maar zal denken... toch een fijne gast die Rutte. Van HEM mogen we weer naar het terras o.i.d....

Dat Mark Rutte niet opstapt was voor mij ook niet echt een verassing maar wel een teleurstelling.
Dus je houdt het land liever langer op slot vanwege een persoonlijke vete met Rutte :?

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:28:
[...]

Dus je houdt het land liever langer op slot vanwege een persoonlijke vete met Rutte :?
Dat is niet wat hij zegt. Daarbij, dat is geen vete, maar expressie van frustratie bij continueren van perverse bestuurscultuur zonder consequenties voor sturing daarvan en malversatie daarbij.

Links- of rechtsom, zie de observaties van Willink, Wijffels en vele anderen die verder kijken dan de neus lang is.

[ Voor 38% gewijzigd door Virtuozzo op 08-04-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Thalaron schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:17:

Los van of je van mening bent of dat hij nog geschikt is of niet, lijkt dit mij alles behalve ten goede van het landsbelang dat hij aanblijft als premier en is dit puur en alleen voor hemzelf en de VVD als partij relevant. Hij zou niet eens hoeven af te treden maar simpelweg een stapje terug doen zou lijkt mij al voldoende zijn? Of zou de VVD dan écht geen enkel geschikte man/vrouw hebben die hem kan vervangen?...
Volgens mij overschat je de rol van Rutte veel te veel. Het is een goede premier maar in geen enkel bedrijf in Nederland doen mensen exact wat de baas zegt. Dus het systeem is het ipv het gemakkelijk op Rutte te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

En dat hebben we eigenlijk al, de hele ministeries inclusief topambtenaren zijn aangesteld zonder verkiezingen. Alleen de verantwoordelijke ministers en staatssecretarissen worden politiek benoemd.

En in de zin van de wetgeving, dat is een verantwoordelijkheid van de tweedekamer waarbij ze dit meestal aan de ministers delegeren omdat die met hun ministerie veel meer kennis in huis hebben. De kamer beslist er dan uiteindelijk over.

Punt bij het samenstellen van een regering is niet zozeer de poppetjes selecteren maar het maken van plannen voor de komende jaren die op steun van de kamer kunnen rekenen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
[...]

Dit is het amerikaanse / engelse denken (all or nothing). Een kabinet zonder meerderheid in de tweede kamer kan nog steeds besturen, maar zal meer werk moeten verzetten om genoeg draagvlak te vinden voor haar voorstellen. Dat wij meestal een kabinet koppelen aan een regeerakkoord en daarmee een meerderheid in de tweede kamer is een zelf opgelegde regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:58:
Stem weer op een partij, en dat dwingt de partijen zich weer focussen op de inhoud in plaats van steeds ‘de poppetjes’.
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt te zeggen, maar je kunt het woord ‘weer’ volgens mij uit je zin weglaten, want art. 67 Gw is al jaren hetzelfde.

We stemmen in Nederland niet op een partij, maar altijd op een persoon. En die persoon mag met een goede reden daarna doen met die stem(men) wat hem of haar goeddunkt.

Dat is uitermate belangrijk, want als kamerleden zich verplicht moeten conformeren aan een fractiestandpunt zou dat een groot risico voor het huidige democratische bestel met zich meebrengen. Het zijn dan de fractieleiders en partijbesturen die in ‘klein comité’ de feitelijke macht hebben in het parlement. Dat is nu al aan de hand, maar het is onder de streep het kamerlid dat beslist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
XWB schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:28:
[...]

Omdat Rutte en de VVD dan kunnen gaan koketteren hoe goed ze wel niet zijn voor Nederland op basis van de corona kapstok terwijl de Jonge/CDA er als een schooljongentje bijstaat en de klappen over vaccinatie organisatie krijgt.

(Eraan toevoegend: nu heeft de Jonge afgelopen maanden ook niet altijd handige uitspraken gedaan. Voor Rutte in ieder geval de ideale persconferentie partner).

[ Voor 15% gewijzigd door horizon1978 op 08-04-2021 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:32
De nieuwe kamervoorzitter geeft zelf aan dat zij er zit voor 'de firma Bergkamp' (zie de video op nos.nl). Dit soort D66-taal geeft nog maar eens duidelijk aan waar het mis gaat. Politiek moet stoppen met bestuur te zien als een BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ankona schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:42:
[...]

En dat hebben we eigenlijk al, de hele ministeries inclusief topambtenaren zijn aangesteld zonder verkiezingen. Alleen de verantwoordelijke ministers en staatssecretarissen worden politiek benoemd.
Het grote verschil is dat ambtenaren geen bestuurders zijn, zij hoeven ook geen bestuurlijke verantwoording af te leggen. Uiteraard kunnen ze wel invloed hebben op de sturing, maar het uiteindelijk besluit en daarmee ook de verantwoordelijkheid ligt bij de minister.
Punt bij het samenstellen van een regering is niet zozeer de poppetjes selecteren maar het maken van plannen voor de komende jaren die op steun van de kamer kunnen rekenen.
Is dat niet het spel wat het hele jaar doorgaat? Naar mijn weten is er niet echt één moment.
(ik vermoed overigens dat we hier hetzelfde bedoelen, maar anders uitdrukken)

offtopic:
Verder maakt men niet echt plannen, men kiest een richting en hoop dat ze het ingevuld worden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Inzwischen ist dieser Artikel in einer deutschen Zeitung erschienen:

https://sz.de/1.5257620

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-e-n schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:24:
[...]

Klopt. Maar dat kun je niet afdwingen toch? Een minderheidskabinet moet toch geformeerd worden en door de meerderheid gefiatteerd.

CDA-VVD-D66 kunnen bijvoorbeeld stellen dat een minderheidskabinet met Rutte en die drie partijen een goed idee is maar als alle andere partijen zeggen "rot een eind op" komt het er niet.
Uiteraard, alles kan wanneer de wil of onwil aanwezig is.

Mijn opmerking was eerder dat het idee(?) niet tot een simpele situatie zou leiden. Een groep mensen een volmacht geven op basis van gekozen meerderheid is simpeler.

Overigens bedenk ik me nu wel dat "simpel" niet het argument is dat jij wilde maken. En "beter" is niet hetzelfde als "simpel". ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Number10 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:02:

Het kon ook niet anders dan een pijnlijke observatie zijn :/ Hij vergeet ook de rol van de Nederlandse verslaggeving niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bonsaiboom schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:42:
[...]

Dit is het amerikaanse / engelse denken (all or nothing). Een kabinet zonder meerderheid in de tweede kamer kan nog steeds besturen, maar zal meer werk moeten verzetten om genoeg draagvlak te vinden voor haar voorstellen. Dat wij meestal een kabinet koppelen aan een regeerakkoord en daarmee een meerderheid in de tweede kamer is een zelf opgelegde regel.
Als kabinet wil je niet continue bezig zijn om anderen te overtuigen. Je moet verantwoording afleggen, maar overtuigen dat het juist is iets wat je niet wilt. Zeker niet in een arena waar politieke macht vaak het belangerijkst is.

En het regeerakkoord is een contract tussen de regerende partijen vanwege praktisch redenen. Anders kan een regerende partij nadat hun standpunten uitgevoerd zijn plots besluiten om oppositie te gaan spelen. Verder heeft het ook effect op de rest van de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
DevWouter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:00:
[...]

Het grote verschil is dat ambtenaren geen bestuurders zijn, zij hoeven ook geen bestuurlijke verantwoording af te leggen. Uiteraard kunnen ze wel invloed hebben op de sturing, maar het uiteindelijk besluit en daarmee ook de verantwoordelijkheid ligt bij de minister.
Ministers zitten er eigenlijk als een soort symbolische speelbal tussen. De (top)ambtenaren beslissen, de minister moet het verantwoorden en is kop van jut als het parlement het er niet mee eens is.
Het is ook niet ongebruikelijk dat een minister door de topambtenaren gewipt wordt als die niet bevalt. (dan lekt er ineens iets waar de kamer vervolgens vol op losgaat, gesteund door alle media)
DevWouter schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:00:

[...]

Is dat niet het spel wat het hele jaar doorgaat? Naar mijn weten is er niet echt één moment.
(ik vermoed overigens dat we hier hetzelfde bedoelen, maar anders uitdrukken)

offtopic:
Verder maakt men niet echt plannen, men kiest een richting en hoop dat ze het ingevuld worden.
Belangrijk startpunt is het regeerakkoord. Daarin worden de wensen uit de diverse verkiezingsprogramma's uitgeruild en uit onderhandeld. Daarmee wordt dan de steun van die partijen in het parlement gekocht om de plannen te steunen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ankona op 08-04-2021 13:17 ]

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Het zou niet over poppetjes gaan en ondertussen Bij1, DENK die het over poppetjes hebben?? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:07:
Het kon ook niet anders dan een pijnlijke observatie zijn :/ Hij vergeet ook de rol van de Nederlandse verslaggeving niet.
De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel’ - Joost van den Vondel

(Geboren in Duitsland overigens, misschien maakt dat uit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ja, en wat doet onze media? vrijwel niets!

Alleen in fora vindt je er een beetje over. Ik wist dat een deel van onze media niet al te best waren maar dat we al zoveel richting the Sun en de Daily Mirror etc waren opgeschoven had ik nog niet gedacht.

Ik maak mij langzaam ernstig zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Indoubt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:29:
ja, en wat doet onze media? vrijwel niets!
Het artikel heeft het alleen maar over de leugentjes van Rutte, eerlijk gezegd is dat niet wat me de afgelopen dagen het meest bijgebleven is. Dat is een detail, een distractie, de dode kat op tafel...

Het meest opvallende vind ik toch wel de complete deconfiture van D66, de mate waarop 'nieuw leiderschap' zo openlijk en schaamteloos onderdeel is van de gevestigde macht en orde. Dat een nieuwe partij als Volt blijkbaar net zo goed onderdeel is van het grotere plan, van de VVD en het CDA was de belangenverstrengeling genoeglijk bekend maar deze bestuurscultuur bestrijkt de hele gevestigde orde.

Hoe langer ik erover denk hoe meer ik het gevoel krijg dat Rutte bewust de aandacht afgeleid heeft van het grotere plan, zo dom/vergeetachtig is de man nou ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 01:45

Pijnlijk. En dan met name omdat het waar is wat ze over ons schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
mcgloud schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:36:
[...]

Pijnlijk. En dan met name omdat het waar is wat ze over ons schrijven.
Onzin, loog en bedroog. Waar dan?

Kunnen mensen eens kappen met zo emotioneel te reageren op fuckin Omtzigt. Een functie elder, al is het op de maan. Nou en.

En dat je dan even niet weet of je het erover gehad hebt (helemaal als het een voetnoot was) kan toch iedereen begrijpen. man man

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
AMARONE schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:39:
En dat je dan even niet weet of je het erover gehad hebt (helemaal als het een voetnoot was) kan toch iedereen begrijpen. man man
Ik vind het zelf wel zorgwekkend dat iemand dat zo kort na die gesprekken niet meer weet. Maar jij dus niet?

Dat een informateur van bijna 80 jaar zulke dingen vergeet vind ik nog tot daaraan toe, maar iemand op die positie? Gelukkig worden er in detail verslagen gemaakt en je zou ook zeggen dat je het verslag gelijk opvraagt als zoiets in de media wordt besproken.

Maar je kunt ook wachten tot je een week later gebeld wordt om - ik zeg maar wat - 07:30 uur natuurlijk. Zulke dingen vergeten lijkt overigens ook vaker te zijn gebeurd bij andere onderwerpen, maar dat kan blijkbaar iedereen toch begrijpen als ik jou goed begrijp? Man man.

Gelukkig is er wat aan te doen! (Geluid aanzetten, en even opletten of het tijdens het werk kan).

http://www.ruttesgeheugentrainer.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Kunnen mensen eens kappen met zo emotioneel te reageren op fuckin Omtzigt. Een functie elder, al is het op de maan. Nou en.

Daar ging het niet om. Dat was niet de oorzaak, hooguit de aanleiding. Zelfs de aanleiding wordt gebagatelliseerd en je doet er vrolijk aan mee.

Dat mag, maar je moet dan niet verwachten dat iedereen het met je eens is. Je hoeft het trouwens ook niet met mij eens te zijn. Niet dat ik dat niet fijn vind maar als het is agree to disagree dan is het ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
[...]

Het was volgens mij de eerste notitie in het verslag van Rutte. Dat is geen voetnoot. Verkeerd herinneren, dat is wat anders dan even niet meer weten. Het eerste filmpje wat NOS maakte waar Rutte namens hemzelf en (!) Kaag sprak dat ze allebei het niet over Omtzigt hadden gehad. En daaraan toevoegend dat er geen debat of verantwoording hoefde te komen. (Was niet eens zijn mandaat om daar iets van te willen).
Het was willens en weten "verkeerd herinneren".
En het allermooiste? Als hij meteen had gezegd: ja, zijn naam is besproken vanwege CDA, voorkeursstemmen etc. was er nog wel wat opmerkingen geweest maar was het volgens mij niet eens tot een debat over de persoon Rutte gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 01:45
[...]

Ben je nou serieus of is dit sarcastisch bedoeld?

En als het serieus is, schei toch uit. Het is nu al zo vaak voorgekomen dat hoge piefen binnen de politiek zich belangrijke dingen niet meer kunnen herinneren.

Als je dat niet kunt, moet je niet binnen de politiek of elders op een hoge positie gaan zitten. Ga dan maar productiewerk doen aan de lopende band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 17:01

Deathchant

Don't intend. Do!

Number10 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:50:

Gelukkig is er wat aan te doen! (Geluid aanzetten, en even opletten of het tijdens het werk kan).

http://www.ruttesgeheugentrainer.nl/
Ik had 0 goed en 14 fout. Dus met mijn geheugen is ook vanalles aan de hand _O-

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:53:
Ik had 0 goed en 14 fout. Dus met mijn geheugen is ook vanalles aan de hand _O-
Gewoon blijven oefenen of overweeg een carrièreswitch naar de politiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
mcgloud schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:53:
Als je dat niet kunt, moet je niet binnen de politiek of elders op een hoge positie gaan zitten. Ga dan maar productiewerk doen aan de lopende band.
It's not a bug, it's a feature... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

D-e-n schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:14:
[...]
@Brent
Waarom kiezen? Je mag gewoon van meerdere partijen lid zijn :)
Zo doet @Virtuozzo het ook geloof ik.
Er is zelfs iets voor te zeggen dat een lidmaatschap van een partij waar je het niet mee eens bent, zinvoller is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Democratie is een stelsel van georganiseerd wantrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:44

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik acht mijzelf als bovengemiddeld geïnvesteerd in de politiek. En ik moet zeggen, ik denk dat het voor mijn gesteldheid beter is als ik even de blauwe pil neem en mij volledig afzijdig hou van de politiek. Het is gewoon deprimerend. Waar deze mensen mee weg komen is absurd en de hoop dat het ooit recht gezet wordt is helemaal weg bij mij. Ik word er gewoon oprecht niet goed van. Zo demoraliserend dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Virtuozzo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:05:
Democratie is een stelsel van georganiseerd wantrouwen.
Yep, en daarom controleert de Kamer het kabinet. Blijkbaar heeft iemand in het verleden bedacht dat het best een goed idee is om de macht te controleren.

Nu zitten we echter met een realiteit waarbij de Kamer bijkans is kaltgestellt. De leden van de regeringspartijen stemmen ALTIJD voor voorstellen van de regering zonder zich noemenswaardig in te lezen.

Daarnaast wordt het werk van Kamerleden die wel hun werk wensen te doen gefrustreerd middels het niet (voldoende) delen van informatie, het Kamerleden vlak voor stemmingen overladen met papierwerk of het op 'handige' wijze niet beantwoorden van Kamervragen.

We zien nu waar dat toe leidt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
Hij kan zich kennelijk inmiddels neerleggen bij de anti-semitische appjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 16:49

Basszje

Reisvaap!]

Brent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:24:
[...]

Heeft er al geen actieve herinnering meer aan :+

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
Brent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:24:
[...]

Volgens mij heeft Hiddema daar een keer of twee op gereageerd. Het was ook de reden dat hij uit de FvD ging. Maar dat niet Baudet de schuldige was. Of zoiets dergelijks. Ook iets met een interview (uitgezonden bij Jinek?) waarin geknipt was en hij dag later op reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
mcgloud schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:53:
[...]

Ben je nou serieus of is dit sarcastisch bedoeld?

En als het serieus is, schei toch uit. Het is nu al zo vaak voorgekomen dat hoge piefen binnen de politiek zich belangrijke dingen niet meer kunnen herinneren.

Kan gebeuren, ik ben serieus. Til er niet zo zwaar aan zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:23:
Nu zitten we echter met een realiteit waarbij de Kamer bijkans is kaltgestellt. De leden van de regeringspartijen stemmen ALTIJD voor voorstellen van de regering zonder zich noemenswaardig in te lezen.
De cavalerie is in aantocht:

Number10 in "De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic"

Behalve van buitenlandse journalisten zullen we het denk ik moeten hebben van een organisatie die zich doorgaans bemoeit met misstanden of democratische problemen in landen waar dat een probleem is.

Kan gebeuren. Niks aan de hand. Gewoon doorlopen mensen!

Pagina: 1 ... 97 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/