Ik werk zelf in een organisatie in Amsterdam waar zovelen werken met de expat belasting dus ben mij er zeker van bewust. Goed dat we het nu afbouwen en wat mij betreft nog beter als we kritischer zijn: als ik het goed heb betreft het nu gewoon een simpele inkomensgrens.Brent schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:32:
[...]
De kenniswerkers hebben de 30% regeling, die weliswaar wordt afgebouwd, maar dus heel concreet minder belasting in het laatje brengt dan banen van reguliere migranten. Verder zou ik een kenniswerker op de Zuid-As als de grootst mogelijk denkbare aanslag op beschaving als zodanig beschouwen.
Is de rol van migranten specifiek wel bekend in de ondermijnende criminaliteit? Uitkeringen?
Aan de andere kant voeren deze expats vaak terecht bij mij aan dat er een belangrijke reden is voor hun lage belasting: hun verzekering betalen ze zelf, ze krijgen geen WW, geen uitkering en indien werk verloren wordt en/of misdrijf gepleegd zijn ze zo het land uit.
Oftewel je hebt daarmee wel een groep te pakken die zeer lage druk op de verzorgingsstaat zet dus logsicherwijs ook minder direct bijdraagt.
Overigens ik keek net even bij het CBS en we gaan nu de richting op dat notabene 90% van de bevolkingsaanwas door migratie komt. 100.000 mensen elk jaar erbij die we ook weer moeten huisvesten.
We bouwen amper genoeg woningen om de groei in bevolking op te vangen laat staan het grote tekort wat we al hebben.
Dus huizenprobleem willen oplossen maar niets doen aan die +100.000 elk jaar (wie het ook zijn) is eigenlijk een sprookje.
Want als we nu plannen gaan maken dan wie weet kunnen we de eerste effecten zien over 5 jaar als we andermaal 500.000 mensen in Nederland rijker zijn. Wat is onze lange termijn visie? Willen we graag naar 25 miljoen inwoners of toch niet?
[ Voor 21% gewijzigd door Malarky op 24-03-2021 10:43 ]