De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 108 Laatste
Acties:
  • 254.238 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:48

Malarky

Wils voor wat ieder

Brent schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:32:
[...]

De kenniswerkers hebben de 30% regeling, die weliswaar wordt afgebouwd, maar dus heel concreet minder belasting in het laatje brengt dan banen van reguliere migranten. Verder zou ik een kenniswerker op de Zuid-As als de grootst mogelijk denkbare aanslag op beschaving als zodanig beschouwen.

Is de rol van migranten specifiek wel bekend in de ondermijnende criminaliteit? Uitkeringen?
Ik werk zelf in een organisatie in Amsterdam waar zovelen werken met de expat belasting dus ben mij er zeker van bewust. Goed dat we het nu afbouwen en wat mij betreft nog beter als we kritischer zijn: als ik het goed heb betreft het nu gewoon een simpele inkomensgrens.

Aan de andere kant voeren deze expats vaak terecht bij mij aan dat er een belangrijke reden is voor hun lage belasting: hun verzekering betalen ze zelf, ze krijgen geen WW, geen uitkering en indien werk verloren wordt en/of misdrijf gepleegd zijn ze zo het land uit.

Oftewel je hebt daarmee wel een groep te pakken die zeer lage druk op de verzorgingsstaat zet dus logsicherwijs ook minder direct bijdraagt.

Overigens ik keek net even bij het CBS en we gaan nu de richting op dat notabene 90% van de bevolkingsaanwas door migratie komt. 100.000 mensen elk jaar erbij die we ook weer moeten huisvesten.

We bouwen amper genoeg woningen om de groei in bevolking op te vangen laat staan het grote tekort wat we al hebben.

Dus huizenprobleem willen oplossen maar niets doen aan die +100.000 elk jaar (wie het ook zijn) is eigenlijk een sprookje.

Want als we nu plannen gaan maken dan wie weet kunnen we de eerste effecten zien over 5 jaar als we andermaal 500.000 mensen in Nederland rijker zijn. Wat is onze lange termijn visie? Willen we graag naar 25 miljoen inwoners of toch niet?

[ Voor 21% gewijzigd door Malarky op 24-03-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Malarky schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Er is ook niet 1 oorzaak maar dat doet er niet aan af dat meermaals is aangetoond dat migratie een duidelijk effect heeft op de huizenprijzen. In Amsterdam waar expats dankzij lage belastingen en hoge inkomens de prijzen hard stuwen en in Nederland in het algemeen waar 80% van de bevolkingsgroei komt door migratie. Dit tempo van migratie gaat alleen maar meer en meer druk zetten op de huizenmarkt dat is toch logisch.

Het is toch heel simpel: als wij als bevolking niet meer groeien hebben we ook niet constant een nog hoger huizen tekort. Waardoor groeien we zo snel dan? Voornamelijk migratie.

Daarnaast, rechtse partijen spreken zich ook zelden uit tegen kennismigranten en studenten: het gaat om de vluchtelingen die hier veelal vanaf 0 moeten beginnen.
Maar het zijn niet de vluchtelingen die in Amsterdam de hoge prijzen veroorzaken, dat zijn de kennismigranten. En die heb je nodig voor de kenniseconomie, en die wil (terecht natuurlijk) wel houden.

De gewone rechtse partijen zijn daar ook helemaal niet tegen. Het CDA hintte erop, maar dit ligt uiterst gevoelig, deze zin in hun programma bedoel ik dan:
Ook moeten we in Europa het lastige debat aangaan over de grenzen aan de Europese arbeidsmigratie op grond van het vrij verkeer van personen.
https://d14uo0i7wmc99w.cl...gramma%5B2021-2025%5D.pdf
Dat is nogal wat, dat is een kernwaarde van de EU. Dat doet de VVD zelfs niet (hun programma even gescand en volgens mij heeft men het daar alleen over de buitengrenzen).
Als zelfs de 3e generatie gastarbeiders nog erg hoge werkeloosheidscijfers heeft mag het nu toch ondertussen wel duidelijk zijn dat vergrijzingsproblematiek erger wordt door migratie, want relatief nog minder werkenden. En dat geldt al helemaal voor specifieke groepen uit specifieke landen die haaks staan op Nederlandse cultuur (Somaliers worden vaak genoemd) waar het aantal werkelozen na 10 jaar nog het aantal werkenden overstijgt. Ondanks de zeer jonge leeftijd zet dat uitsluitend meer druk op vergrijzing.
Ik zeg ook niet dat er geen problemen zijn of dat je iedereen maar toe moet laten. Ik kaart alleen aan dat je ze niet het huizentekort en de hoge huizenprijzen in de schoenen kunt schuiven. Dat doen we zelf, zoals gezegd is de oplossing simpel: bouwen.
Bovendien een nog belangrijker argument is dat we met migratie enkel vergrijzing naar een volgende generatie schuiven en dat is ronduit associaal. In elk ontwikkeld land wordt het gemiddeld aantal kinderen lager en dat is uiterst noodzakelijk gezien hoeveel druk de groeiende bevolking op het klimaat zet. Dus we moeten nu gewoon de pijn van vergrijzing nemen en niet overhevelen naar anderen.
Niet helemaal mee eens. De economie werkt door groei, en daarvoor heb je mensen nodig.

Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt met de pijn van vergrijzing nemen, daar heeft dan toch vooral het vergrijzende deel van de samenleving last van? Ik verwacht in ieder geval niet dat ik straks de bejaarden in Nederland ga verzorgen. Ik wil er best belasting voor betalen, maar dan gaan anderen dat werk doen. En is zo'n vergrijzende samenleving überhaupt nog een fijn land om te werken? Of krijg je dan juist een migratiestroom weg van Nederland? Dat gebeurde immers ook met de regio's, ik herinner me nog de spotjes om Limburg aantrekkelijker te maken.
En door met zoveel mogelijk mensen te zijn die zijn opgeleid en cultuur technisch ingeburgerd om te werken gaat dat het makkelijkst
Ja, maar met alleen MBA's en MSc's red je het niet. Er zijn allerlei banen die niet iedereen wil doen. Denk aan de sinasappelplukkers in de VS, maar denk ook aan de polen die in Nederland in vakantiehuisjes zitten. Die worden niet voor de lol aangenomen, dat zijn vaak fysiek zware banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
Malarky schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:38:
[...]
Dus huizenprobleem willen oplossen maar niets doen aan die +100.000 elk jaar (wie het ook zijn) is eigenlijk een sprookje.
Prachtig he. En de redenatie daarachter is dan: het is niet de echte oorzaak |:( :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:14
@Malarky Je spreekt jezelf wel erg tegen. Aan de ene kant claim je zelf dat de expats in amsterdam de prijzen opdrijven maar later is dat toch de schuld van vluchtelingen.

Vervolgens zeg je dat gebrekkige integratie het probleem is maar zoek je de oplossing weer in immigratie.

Je kan claimen dat 80% van de bevolkingsgroei door immigratie komt maar dat is ook al eerder onderuit gehaald.

Niemand zal ontkennen dat groei (mede door immigratie) een onderdeel van het probleem is.

Maar het is geen onderdeel van de oplossing.

Want er valt weinig op te winnen. Je kan moeilijk mensen terug sturen die dan vermoord worden omdat je de huizenprijs niet te hoog wil laten oplopen. We laten namelijk al alleen echte vluchtelingen blijven. De rest krijgt geen verblijfsvergunning.

Je geeft ook toe dat vergrijzing een probleem is. Dus we zullen wel op een manier die groei moeten halen. Dus daarmee heb je een huizentekort.

Het tekort komt dus door de benodigde bevolkingsgroei vanwege het economisch systeem.

Dan krijg je nog je valse tegenstelling van immigratie vs sociaal vangnet.
Die hoeven helemaal niet tegenover elkaar te staan als je zorgt voor goede integratie, betere baankansen en minder discriminatie.

Ofwel, zorg voor daadwerkelijk beter lopende economie ipv alleen toenemende BNP. Investeer veel meer in integratie, taalles en hulp aan kinderen met leerachterstand.

Zorg dat onderwijs toegangkelijker word voor mensen uit armere gezinnen.

Dus focus op waar die winst te halen valt en niet op waar die niet te halen is.
PLAE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Prachtig he. En de redenatie daarachter is dan: het is niet de echte oorzaak |:( :+
Het is vooral niet deel van de oplossing. Want groei hebben we nodig voor onze economie. Dus focus op de andere oorzaken en zorg tegelijk voor dat die immigranten meer gaan bijdragen.

Of doe het niet: Focus op dat ene dat makkelijk klinkt maar verander niets dat daadwerklijk effect heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:01
[...]

Aan de andere kant voeren deze expats vaak terecht bij mij aan dat er een belangrijke reden is voor hun lage belasting: hun verzekering betalen ze zelf, ze krijgen geen WW, geen uitkering en indien werk verloren wordt en/of misdrijf gepleegd zijn ze zo het land uit.
Dat zeggen ze, is dat ook zo?

Ik zelf ben kenniswerker, ook in (een aantal) buitenlanden, en heb beroep op mijn recht gedaan (in diverse landen). Een consequentie van heel wat kenniswerk is immers korte contracten en lang niet altijd ruime salarissen (academisch onderzoek kuch kuch). Ik klaag er verder niet over, maar ik ga mijn recht halen wanneer het nodig is, ongeacht waar ik woon. En ik ken persoonlijk niemand die daar anders over denkt.
Oftewel je hebt daarmee wel een groep te pakken die zeer lage druk op de verzorgingsstaat zet dus logsicherwijs ook minder direct bijdraagt.
Dat hebben we nog niet aangetoond.

Bovendien laten we solidariteit hierbij geheel buiten beschouwing: precies deze verzorgingsstaat is niet slechts gestoeld, maar ook enkel mogelijk doordat bredere schouders meer dragen.
Overigens ik keek net even bij het CBS en we gaan nu de richting op dat notabene 90% van de bevolkingsaanwas door migratie komt. 100.000 mensen elk jaar erbij die we ook weer moeten huisvesten.
Je vergeet dat bijvoorbeeld ons pensioenstelsel geheel gestoeld is op gestage en eigenlijk best flinke groei, die weer grotendeels voortkomt uit een groeiende bevolking. Als we de grenzen nu dichtgooien, gaan we niet meer met pensioen, die fondsen zullen leeg zijn.
Want als we nu plannen gaan maken dan wie weet kunnen we de eerste effecten zien over 5 jaar als we andermaal 500.000 mensen in Nederland rijker zijn. Wat is onze lange termijn visie? Willen we graag naar 25 miljoen inwoners of toch niet?
We stemmen op geen-visie-Rutte, ze het antwoord is: 'we' hebben geen lange termijn visie.

Ik wel, en die is dat bevolkingstoename een wereldwijd probleem is. Die hier stuiten treft voornamelijk onszelf. Ik bankier liever op het breed bewezen fenomeen dat hogere opleiding en welvaart correleert met minder kinderen, dus op de lange termijn zie ik rijkdom voor allen als enige weg hieruit.

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 24-03-2021 10:59 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:03
[...]

Ik werk zelf in een organisatie in Amsterdam waar zovelen werken met de expat belasting dus ben mij er zeker van bewust. Goed dat we het nu afbouwen en wat mij betreft nog beter als we kritischer zijn: als ik het goed heb betreft het nu gewoon een simpele inkomensgrens.

We bouwen amper genoeg woningen om de groei in bevolking op te vangen laat staan het grote tekort wat we al hebben.

De vraag is waarom we kenniswerkers nodig hebben? Heeft dat te maken met (het falen van?) ons onderwijs? Waarom kunnen we niet onze eigen mensen opleiden? Waarom lukt het niet om 2de en 3de generatie gastarbeiders op die plekken te krijgen?

En waarom komen er hier horden Oost-Europeanen werk doen, waar Nederlanders zogenaamd hun neus voor ophalen? Als ik bij veel productiebedrijven kijk is dat puur prijsgedreven. Nederlanders krijgen geen vaste contracten meer en via een uitzendbureau zijn Oost-Europeanen goedkoper. Waarom zorgen we er niet voor dat productiewerk weer beter gewaardeerd wordt?
Of zijn er te weinig LBO-ers en MBO-ers om dat werk te doen? Wat is het effect van ons onderwijssysteem hierop?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Philip Ross schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:53:
[...]
Het is vooral niet deel van de oplossing. Want groei hebben we nodig voor onze economie. Dus focus op de andere oorzaken en zorg tegelijk voor dat die immigranten meer gaan bijdragen.
Je bent generaties onderweg voordat je er iets mee opschiet. De kosten lopen hier wel heel erg ver voor de baten uit. Of je moet het gaan beperken tot bepaalde landen, daar kiezen sommige landen voor. Maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van.

Het is ook wel een beetje ouderwets denken die eeuwige focus op groei (geen verwijt richting jou hoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Joris748 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:56:
[...]

De vraag is waarom we kenniswerkers nodig hebben? Heeft dat te maken met (het falen van?) ons onderwijs? Waarom kunnen we niet onze eigen mensen opleiden? Waarom lukt het niet om 2de en 3de generatie gastarbeiders op die plekken te krijgen?
De vraag is in welke zak die 30% verdwijnt. De praktijk zoals ik hem ken is dat werkgevers de regeling gebruiken om met een lager brutoloon toch hetzelfde nettoloon te kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
PLAE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Je bent generaties onderweg voordat je er iets mee opschiet. De kosten lopen hier wel heel erg ver voor de baten uit. Of je moet het gaan beperken tot bepaalde landen, daar kiezen sommige landen voor. Maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van.

Het is ook wel een beetje ouderwets denken die eeuwige focus op groei (geen verwijt richting jou hoor).
Welke succesvolle economie neem jij dan als voorbeeld waar geen migranten nodig zijn? Het feit dat bedrijven mensen uit het buitenland halen toont al aan dat ze lokaal niet genoeg hebben. Denk aan de kennismigranten die naar Nederland / de VS gaan, maar ook aan de gewone arbeiders die overal naartoe gehaald worden (legaal of illegaal). Dat is echt niet uniek aan Nederland. Waarom denk je dat vrij verkeer van arbeiders onderdeel van de EU is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Laatst online: 16:14
PLAE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Ik heb het over hier. Wij kunnen ons land prima snel aanpassen. Zorgen voor eerlijke economie waarbij iedereen kan bijdragen. Dat hoeft geen generaties te duren.

Zorgen dat nederlanders beter integreren en meer baankansen hebben is gewoon een must. Want als je de mensen die hier al zijn of hier geboren zijn niet kan laten meedoen dan maakt een muur om het land ook geen reet uit.
Precies dit ja. Dus in plaats van focus op stoppen groei focus op stoppen noodzaak groei....

Dus vandaar dat het continu wijzen naar immigratie als oorzaak en oplossing van problemen niet zinvol is. Het is slechts een klein gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Verwijderd1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Welke succesvolle economie neem jij dan als voorbeeld waar geen migranten nodig zijn?
China moet ik als eerste aan denken.

Maar ik betwist niet dat het een soort van 'noodzakelijk' is. Ik zei dat ik er geen voorstander van ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:58
PLAE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:27:

Maar ik betwist niet dat het een soort van 'noodzakelijk' is. Ik zei dat ik er geen voorstander van ben.
China is een beetje een slecht voorbeeld. Uiteindelijk is een grens per definitie arbitrair, en die van China loopt toevallig om 1,5 mrd mensen heen.

Dat betekent dat er binnen China gigantisch veel migratie is - vooral van de binnenlanden naar de kustprovincies - waar de productie en bedrijvigheid is gevestigd. Alleen is het zo dat die niet terugkomt in de cijfers omdat die mensen toevallig het zelfde paspoort hebben. En, o ja, in de afgelopen generaties dezelfde cultuur is opgelegd en geïndoctrineerd.

China aanhalen als voorbeeld is voor mij een beetje als een pleit voor het samenvoegen van de EU. Dan hebben we ook een half miljard mensen binnen onze landsgrenzen, en kunnen mensen ook van de binnenlanden naar de oceaankust trekken. Dat zie je nu al, trouwens. Maar - bij ons tellen ze wel mee in de migratiecijfers.

Dan hoeven we alleen nog centraal culturele eenheidsworst in te voeren...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Ja ik begrijp wel wat je zegt. Vooral qua goedkope arbeid dan. Maar scholing doen ze toch vooral zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:06
Lekker dan, Ollongren positief nadat alle 17 fractieleiders langs zijn geweest...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Die gesprekken kunnen ook echt niet via Teams.... Snap die politici gewoon niet. Zeker in hun positie moeten ze ook het goede voorbeeld geven.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ankona schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:33:
Die gesprekken kunnen ook echt niet via Teams.... Snap die politici gewoon niet. Zeker in hun positie moeten ze ook het goede voorbeeld geven.
Rules for thee, but not for me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Weet iemand waar de landelijke uitslag per kandidaat te vinden is?
Op de website van de kiesraad staat het niet, terwijl ik op twitter diverse (verkorte) lijstjes voorbij zie komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06

polthemol

Moderator General Chat
PLAE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:27:
[...]

er zit nog een puntje aan China: ik meende dat men voor een index te maken van de groei van een land, bepaalde 'productiepercentages' aan bepaalde beroepsgroepen hangt (of economische waarden zo je wil). Als ik van een boer een fabrieksarbeider maak, dan stijgt dat percentage heel hard en groei ik op papier gigantisch snel. Daar is niet noodzakelijk een koppeling voor nodig tussen de werkelijk economische resultaten.

(simpel gesteld: een boer telt voor 1 punt, een fabrieksarbeider bv. voor 3 punten en een werkeloze voor 0, ben vergeten hoe het precies in elkaar zat maar daar kwam het wel op neer. Door en masse mensen te gaan verschuiven en ze in plaats van met de hand een akker te laten ploegen, ze met de hand iphones te laten plakken, zou je productiviteit als land omhoog vliegen op papier).

De ironie voor de rest van het importeren van kenniswerkers is ergens ook wel dat we al 10tallen jaren bezig zijn met onderwijshervormingen en we blijkbaar nog altijd niet op het niveau zitten dat we bereid zijn te investeren hierin, maar wel allerlei kortingsregels moeten hanteren om kennis aan te trekken. Dus in plaats van het in onderwijs te duwen, gaan we het grotendeels weggeven aan het importeren van kennis.

Nu snap ik wel dat de nuance is dat voor sommige vakken er exceptionele mensen worden gezocht/niche kennis nodig is, maar dan nog voelt het wel raar aan. Een beetje alsof de onderwijsvisie in essentie is: laat het buitenland maar uitzoeken hoe je mensen goed noderwijs geeft, we kopen het wel.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Komt nog bij dat cijfers uit China sowieso niet te vertrouwen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

Laguna

Connaisseur

Cheesy schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:18:
Weet iemand waar de landelijke uitslag per kandidaat te vinden is?
Op de website van de kiesraad staat het niet, terwijl ik op twitter diverse (verkorte) lijstjes voorbij zie komen.
https://www.rtlnieuws.nl/...oon-kreeg-op-wie-jij-hebt

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 20:06
Ankona schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:33:
Orwell schreef het al in 1945. All animals are equal but some animals are more equal than others

Wellicht kan ze de staat aanklagen voor een werkplek die niet voldoende corona proof is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:05
https://www.ad.nl/politie...sstijl-hoekstra~a5add0e1/

Dat krijg je dan ook als je met haast weg moet ergens.
per ongeluk een document laten zien aan iedereen met een perfecte camera en daarmee een goede beurt maakt bij het CDA

[ Voor 23% gewijzigd door Louwke op 25-03-2021 11:38 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
'Omtzigt, functie elders.' Dat impliceert dat ze van hem af willen en als dat zo aan de formatietafel besproken wordt, vind ik dat echt heel ernstig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
Soccer98 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:44:
'Omtzigt, functie elders.' Dat impliceert dat ze van hem af willen en als dat zo aan de formatietafel besproken wordt, vind ik dat echt heel ernstig.
Zo'n beetje het enige kamerlid van een regeringspartij dat de afgelopen 4 jaar gewoon zijn werk deed en niet slaafs de partijleiding volgde...

Zo iemand moet natuurlijk geloosd worden.

Edit: het CDA incasseert even de 5 zetels die met zijn voorkeursstemmen binnengehaald zijn en gooit hem daarna onder de bus. Chique hoor.

[ Voor 13% gewijzigd door alexbl69 op 25-03-2021 12:16 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:22

Wom

Wat een circus is het toch ook.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soccer98
Dit lijkt me toch ook een ongelofelijke klap in het gezicht voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire? De man die (samen met Leijten) als enige voor hun opkwam, wordt door de coalitie als een lastpak gezien en moet eigenlijk oprotten, daar komt het wel op neer. Dit mag wat mij betreft écht een enorme politieke rel worden. Dit kan écht niet als het is wat het lijkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Soccer98 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:53:
Dit lijkt me toch ook een ongelofelijke klap in het gezicht voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire? De man die (samen met Leijten) als enige voor hun opkwam, wordt door de coalitie als een lastpak gezien en moet eigenlijk oprotten, daar komt het wel op neer. Dit mag wat mij betreft écht een enorme politieke rel worden. Dit kan écht niet als het is wat het lijkt.
partijdiscipline. Iemand die zijn eigen partij gewoon aanvalt en niet in lijn valt, heb je niets aan als je bezig bent met machtspolitiek. Vroeger dumpte je die in een greppel ergens, nu passer je die persoon wel bij formaties / beschadig je zijn/haar reputatie wat en klaar.

Misschien moeten mensen zich afvragen waarom ze op dergelijke lieden/partijen nog willen stemmen, maar verbazingwekkend is het natuurlijk absoluut niet te noemen. Hoekstra zijn tweet getuigt ook van weinig inzichten, want het lijkt me niet dat Ollogren zelf ter sprake brengt om Omtzigt ergens weg te gaan moffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:05
Vraag je je toch of wie daar dan mee gekomen is. Was het d66 of toch samen met de vvd die aantekeningen gemaakt?

Is het een vraag aan cda geweest l? Kan ook gezien de ophef over zijn positie de laatste dagen binnen cda. Kan namelijk ook van impact zijn.

Veel vragen zo en inderdaad laat haar maar even uitleg geven

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:35

Herman

FP ProMod
Sjonge, wat is dat amateuristisch van Ollongren! Natuurlijk ben je uit je routine wanneer je zo plotseling weg moet, maar dan nog moet je voorzichtiger zijn met dergelijke vertrouwelijke stukken. Ik denk niet dat ze verder kan als informateur. Sowieso denk ik dat dit nog wel eens een bom kan leggen onder de huidige formatie!

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
polthemol schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:57:
[...]

partijdiscipline. Iemand die zijn eigen partij gewoon aanvalt en niet in lijn valt, heb je niets aan als je bezig bent met machtspolitiek. Vroeger dumpte je die in een greppel ergens, nu passer je die persoon wel bij formaties / beschadig je zijn/haar reputatie wat en klaar.

Misschien moeten mensen zich afvragen waarom ze op dergelijke lieden/partijen nog willen stemmen, maar verbazingwekkend is het natuurlijk absoluut niet te noemen. Hoekstra zijn tweet getuigt ook van weinig inzichten, want het lijkt me niet dat Ollogren zelf ter sprake brengt om Omtzigt ergens weg te gaan moffelen.
Overigens bedenk ik me net dat het wellicht ook een wens van Omtzigt zelf kan zijn. Hoekstra reageert echter wel heel snel dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 09:33
Herman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:00:
Sjonge, wat is dat amateuristisch van Ollongren! Natuurlijk ben je uit je routine wanneer je zo plotseling weg moet, maar dan nog moet je voorzichtiger zijn met dergelijke vertrouwelijke stukken. Ik denk niet dat ze verder kan als informateur. Sowieso denk ik dat dit nog wel eens een bom kan leggen onder de huidige formatie!
Ik snap werkelijk niet dat dat je eerste zorg is? Vertrouwelijker mee omgaan? What about gewoon helemaal niet dit soort walgelijke zaken bespreken. Omtzigt, de man die als een van de weinige kamerleden de democratische rechtstaat beschermt, onder de bus gooien. Dit toont precies de rot in het systeem aan. Ik word daar gewoon misselijk van.

Wat mij betreft stappen we gauw af van het systeem van coalitieonderhandelingen en regeerakkoorden en gaan we kijken naar een systeem van wisselende meerderheden. Een systeem waarbij besluiten worden genomen die daadwerkelijk door een meerderheid van de partijen (en dus in theorie de bevolking) wordt gesteund i.p.v. uitgeruild in coalitieonderhandelingen in de vorm van een regeerakkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De formateur kan niet verder maar je kan je afvragen of dit een punt is dat de formateur aandraag - waarschijnlijk niet - of waar het probleem (als je het zo wil kwalificeren) dan wel zit. Is dat de CDA of een andere partij en wat zou de impact moeten zijn van dit "lek"

op basis van het NOS artikel valt het onder "aandachtspunten 2e ronde VVD en D66".

[ Voor 5% gewijzigd door Napo op 25-03-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 17:29
-ION- schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:07:
[...]

Wat mij betreft stappen we gauw af van het systeem van coalitieonderhandelingen en regeerakkoorden en gaan we kijken naar een systeem van wisselende meerderheden. Een systeem waarbij besluiten worden genomen die daadwerkelijk door een meerderheid van de partijen (en dus in theorie de bevolking) wordt gesteund i.p.v. uitgeruild in coalitieonderhandelingen in de vorm van een regeerakkoord.
Dat leidt alleen maar tot nog meer achterkamertjes. Als de premier bij een partij komt op zoek naar steun zal de eerste vraag van die partij zijn ‘wat krijgen we daar voor terug op een ander dossier dat voor ons heel belangrijk is?’. Nu is dat afgekaart in een regeerakkoord dat min of meer openbaar is, bij wisselende meerderheden zonder regeerakkoord zal het alleen nog minder inzichtelijk worden.

Ik snap uiteraard de problemen die door een veel te gedetailleerd regeringsakkoord worden geschapen, maar helemaal geen regeerakkoord leid volgens mij tot een instabiel kabinet en zoals hierboven geschetst, tot nog veel minder transparantie. Wat de goede oplossing is heb ik ook nog niet helder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:27
Alsof ons politiek niveau nog niet verder kon zakken.
We weten gewoon dat we corrupte politici rondt hebben lopen in Den Haag en onze MP heeft al meerdere malen laten zien een onbetrouwbare huichelaar te zijn die het (in zijn woorden) "gaaf"/prima vind dat de belastingdienst mensen etnisch profileert en onterecht als fraudeur bestempeld.
Hij wist er gewoon van en hield z'n mond. Ben je dan een volksvertegenwoordiger? Ben je dan MP van alle Nederlanders? Met pek en veren hadden ze hem uit het binnenhof moeten wegjagen. Het is ongehoord.

Vervolgens wordt deze crook (want dat is het gewoon) opnieuw herkozen en wordt een echt volksvertegenwoordiger als Omtzigt monddood gemaakt, want ja hij is lastig en trekt de beerput open.

Het is echt een regelrechte bende daar in Den Haag. Er is ook in die hele kliek niemand die ik echt vertrouw. En dat zegt veel over het politiek gestel van Nederland. Iemand als Omtzigt wel. Zo veel bewondering voor deze man. Zijn boek is ook een echte aanrader.

Als hij zelf de ballen heeft om een partij te beginnen zal ik acuut lid worden. Het is echt tijd voor een andere koers in Den Haag en meer transparantie en openheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Vind het ook vrij zorgwekkend dat deze kwestie - welke eigenlijk een interne CDA aangelegenheid is - zo openlijk met de formateurs besproken wordt.

Blijkbaar voelt Hoekstra zich bij Jorritsma en Ollongren meer thuis dan bij zijn eigen partijlid dat niet slaafs de opgelegde lijn volgt.

Geeft wel een beetje een 'Het Kartel' gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:09
Eerst de faal met Corona vanochtend door Ollongren en nu dit. Manmanman, wat een gepruts. Ik denk dat er niets anders op zit om haar te slachtofferen want dit kan toch echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
alexbl69 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Zo'n beetje het enige kamerlid van een regeringspartij dat de afgelopen 4 jaar gewoon zijn werk deed en niet slaafs de partijleiding volgde...

Zo iemand moet natuurlijk geloosd worden.

Edit: het CDA incasseert even de 5 zetels die met zijn voorkeursstemmen binnengehaald zijn en gooit hem daarna onder de bus. Chique hoor.
Het mooie is natuurlijk dat hij niet de kamer uitgezet kan worden door de CDA partijleiding, en er genoeg andere partijen staan te trappelen hem op te vangen, indien hij zou willen.

Wat hem precies bezielt bij het CDA te blijven is mij nooit duidelijk geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Soccer98 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:04:
[...]

Overigens bedenk ik me net dat het wellicht ook een wens van Omtzigt zelf kan zijn. Hoekstra reageert echter wel heel snel dan.
lijkt me vrij sterk, waarom zou zijn wens om ergens niet aan deel te nemen daar in een notitie moeten komen? Ze zitten normaal nog eens niet in de fase dat men poppetjes aan posities gaat verbinden of heeft Ollogren ook al een lijst van wie staatssecretaris/minister van welk ministerie gaat worden? :)

Ik denk dat dit een onbedoeld inzicht is in hoe regeerakkoorden worden vormgegeven en dat er tevens een wens is om loyalisten om zich heen te hebben. Ik zie zelfs nog wel mogelijkheden dat deze wens nog eens niet vanuit het CDA kwam maar van een andere mogelijke regeringspartij, die geen wens heeft aan iemand die elke week opnieuw de gevolgen laat zien van het weigeren vrij te geven van informatie over bestuur/beleid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:41

drooger

Falen is ook een kunst.

polthemol schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:27:
Ik zie zelfs nog wel mogelijkheden dat deze wens nog eens niet vanuit het CDA kwam maar van een andere mogelijke regeringspartij, die geen wens heeft aan iemand die elke week opnieuw de gevolgen laat zien van het weigeren vrij te geven van informatie over bestuur/beleid.
Ik zie het juist als meer waarschijnlijk dat het bij de VVD vandaan komt.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Laatst online: 18:09

NMH

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:46:
alexbl69 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:23:
Vind het ook vrij zorgwekkend dat deze kwestie - welke eigenlijk een interne CDA aangelegenheid is - zo openlijk met de formateurs besproken wordt.
Het hoeft niet per se een wens van het CDA te zijn natuurlijk; het zou me niets verbazen als dit een wens van de VVD is bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Brent schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:26:
[...]
Het enige dat ik kan bedenken is dat hij er geen heil in ziet/zag om als de zoveelste splinter verder te gaan. Maar dat hij in plaats daarvan een bestaande partij welke reeds in alle haarvaten in Nederland zit van binnen om te vormen tot een meer sociale partij. Als dat zou lukken zou dat natuurlijk veel efficiënter zijn dan zelf alles van de grond af op te bouwen.

Dat verklaart ook zijn gooi naar het leiderschap.

Een socialer en eerlijker CDA zou als brug tussen links en rechts wel eens vrij succesvol kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 23:31
drooger schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Boven het document staat „aantekeningen 2e ronde VVD en D66”
Daar zou je dus wel eens gelijk in kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:20
Grumble, eerst de ongelooflijke amateuristische actie van Ollengren en de schijnverbazing van de fractievoorzitters terwijl die als geen ander weten hoe het spel gespeeld wordt hebben we Jorritsma die uit de bocht vliegt. De muts beweert dat ze niet in thuisisolatie hoeft omdat ze afstand heeft gehouden van Ollengren terwijl het RIVM daar heel duidelijk over is als je intensief contact hebt gehad met een besmet persoon, 5 dagen in thuisisolatie en je laten testen op de 5de dag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Het mooie is natuurlijk dat hij niet de kamer uitgezet kan worden door de CDA partijleiding, en er genoeg andere partijen staan te trappelen hem op te vangen, indien hij zou willen.

Het CDA doet aan machtspolitiek en wil hun netwerk behouden. Waarom Omtzigt blijft bij het CDA? Je kunt je beter focussen op 1 dossier in een grote partij dan in een kleine partij waarbij je je moet focussen op tig dossiers.

Ik ben benieuwd of Omtzigt het aandurft; uit de partij stappen en zijn zetel meenemen naar Lijst Omtzigt. Vanuit omgeving Tubbergen haalt ie het leeuwendeel van zijn voorkeurstemmen. Hoe hij met Renske Leijten de kartrekker was in het toeslagendossier maakt hem nu bij een bredere groep kiezers bekend. Als eigen partij de kiesdrempel halen moet niet moeilijk zijn met de sloot aan stemmen die hij heeft binnengehaald. Zonder Omtzigt op de lijst had het CDA nog eens vier extra zetels verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
NMH schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:31:
Het hoeft niet per se een wens van het CDA te zijn natuurlijk; het zou me niets verbazen als dit een wens van de VVD is bijvoorbeeld.
Dat valt inderdaad niet uit te sluiten.

Edit: sterker, het zou wel eens kunnen kloppen.

De vetgedrukte tekst boven het A4'tje is 'Aandachtspunten 2e ronde VVD...'

Vervolgens staan onder het kopje '1e partij' allerhande punten betreffende het CDA, waaronder dit punt.

[ Voor 30% gewijzigd door alexbl69 op 25-03-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
NMH schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:31:
[...]

[...]

als dat daadwerkelijk het geval zou zijn, zou je nu als CDA zijnde per direct moeten wegstappen van de formatie als je aan ook nog maar enige vorm van integriteit wil doen. Maar goed, 'fluistercampagne', dus mogelijk dat een CDA de publiciteit hiervan als vervelend zal bestempelen, niet het feit an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
polthemol schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:34:
[...]

als dat daadwerkelijk het geval zou zijn, zou je nu als CDA zijnde per direct moeten wegstappen van de formatie als je aan ook nog maar enige vorm van integriteit wil doen. Maar goed, 'fluistercampagne', dus mogelijk dat een CDA de publiciteit hiervan als vervelend zal bestempelen, niet het feit an sich.
Slechte publiciteit is ook publiciteit. En gezien Ollongren het openbaart kun je als CDA je ongeloof uiten en je handen wassen in onschuld. Het lijkt inderdaad meer te komen vanuit wat er met Rutte is besproken. Maar toch ook Hoekstra vindt een sterke nummer 2 in hoedanigheid van Omtzigt natuurlijk een doorn in het oog. Vandaar de fluistercampagne.

En dan zeggen mensen dat GTST spannend is. Ik vind het politieke gekrakeel toch een stuk interessanter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
drooger schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Zo ziet het er wel naar uit. Maar dit is echt funest voor het CDA en de mogelijke kabinetsformatie. Ze zitten al een beetje in een interne struggle vanwege de De Jonge/Omtzigt verkiezingen met het later naar voren schuiven van Hoekstra en een matig resultaat van de verkiezingen. Wat kan het CDA dan gaan doen?
Alsnog in het kabinet gaan zitten? Dan sta je niet achter Omtzigt en steek je effectief een mes in zijn rug. Dan zal Omtzigt toch om één of andere manier uit de Tweede Kamer geweerd moeten worden (paaien met andere functie en/of afzien van stoeltje in TK?) want anders is het kwestie van tijd dat Omtzigt alleen verder gaat. En dat kun je over 4 jaar niet verdedigen met volgende verkiezingen wat zetelverlies gaat opleveren voor het CDA (danwel doordat Omtzigt een eigen partij opzet danwel omdat de kiezer het CDA niet koosjer vindt).

Denk dat het CDA door deze blunder van VVD (en D66?) eigenlijk buitenspel gezet is voor het kabinet. CDA zal heel wantrouwend moeten zijn naar de VVD. Als ze slim zijn gaan ze de oppositie in en het VVD keihard aanpakken de komende vier jaar. Met Wopke (of eventueel een andere nieuwe leider over 4 jaar) recht achter Omtzigt gaan staan en een kruistocht richting de VVD starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Joosie200 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Slechte publiciteit is ook publiciteit. En gezien Ollongren het openbaart kun je als CDA je ongeloof uiten en je handen wassen in onschuld. Het lijkt inderdaad meer te komen vanuit wat er met Rutte is besproken. Maar toch ook Hoekstra vindt een sterke nummer 2 in hoedanigheid van Omtzigt natuurlijk een doorn in het oog. Vandaar de fluistercampagne.

En dan zeggen mensen dat GTST spannend is. Ik vind het politieke gekrakeel toch een stuk interessanter ;)
in zake vertrouwenskwesties (wat politiek voor een groot gedeelte is), is slechte publiciteit lang niet zo gewenst. Vraag maar eens bij FvD toen de whatsappberichten uit lekten. Je hele handelen komt meteen onder een vergrootglas te liggen, want hier happen kranten/journalisten nog altijd heel erg hard op.

Ik denk niet dat je je als CDA zijnde hier zomaar van af kunt wenden, doe je niets dan accepteer je dus dat anderen even partijgenoten van je aan de kant schuiven en dit zelfs gewoon als deel van een formatie zien. Komt het van jezelf, dan toon je dus aan dat je er 0 moeite mee hebt de nummer 2 van je partij te slachtofferen simpelweg omdat de persoon terechte issues aan toont. Gezien de fluistercampagne, hefet men al weinig op met ethisch besef/moraal, maar dit is het moment dat men kan zien daar wel over te beschikken. Ik betwijfel of men dat gaat doen voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Goed BNR meldt dat beide formateurs opstappen

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ExUpN7vWEAIto77?format=jpg&name=small

Wat. Een. Soap.

[ Voor 76% gewijzigd door RodeStabilo op 25-03-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Laatst online: 12:44
https://www.rtlnieuws.nl/...n-taak-terug-na-uitlekken

Nou, daar gaan ze. Wat een dag in de politiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:06

DirtyBird

Praktiserend denker

"...omdat ze hun werk niet meer onbevangen kunnen doen..."
Dat heeft toch niks met de scoop te maken? Ze deden hun werk blijkbaar al niet onbevangen. Of zag Ollongren de betreffende aantekening ook pas toen die in de publiciteit kwam?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

Laguna

Connaisseur

Tijd voor nieuwe verkiezingen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Deze verkenners zijn aardig in mineur.... #stratego

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 25-03-2021 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Uitlekken van notities stond geloof ik bij het "formatie-drinkspel" een hele fles bier op he? Nou daar gaan we.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
RodeStabilo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:47:
Goed BNR meldt dat beide formateurs opstappen

[Twitter]

[Afbeelding]

Wat. Een. Soap.
"Deze notities waren geen directe weergave van de reeds gevoerde gesprekken en zijn nog met geen van de onderhandelaars besproken"

Yeah right. Ollongren en Jorritsma hebben met z'n tweeën zeker verzonnen dat Omtzigt weggepromoveerd moest worden en zouden dat idee aan de onderhandelaars voorleggen 8)7

Totaal ongeloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
DirtyBird schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:50:
"...omdat ze hun werk niet meer onbevangen kunnen doen..."
Dat heeft toch niks met de scoop te maken? Ze deden hun werk blijkbaar al niet onbevangen. Of zag Ollongren de betreffende aantekening ook pas toen die in de publiciteit kwam?
Onbevangen en onbevooroordeeld heeft niets met dit "foutje" te maken. Dat deze actie het vertrouwen schaad waardoor het peilen van mogelijke coalities lastig/onmogelijk wordt zou wel kunnen. De motivatie is bijzonder te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Al dat gedoe vandaag rondom de testen, niet wachten op uitslag en gewoon aan het werk gaan, nu ineens wel digitaal ministerraad kunnen doen omdat het een beetje out of control gaat. Het is geen beste dag voor de geloofwaardigheid voor onze politieke elite.

Jammer dat er vandaag geen verkiezingen waren. Had zomaar wat verschil kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
alexbl69 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:55:
[...]

"Deze notities waren geen directe weergave van de reeds gevoerde gesprekken en zijn nog met geen van de onderhandelaars besproken"

Yeah right. Ollongren en Jorritsma hebben met z'n tweeën zeker verzonnen dat Omtzigt weggepromoveerd moest worden en zouden dat idee aan de onderhandelaars voorleggen 8)7

Totaal ongeloofwaardig.
Tja, wat had er anders in dat persbericht moeten staan?

Ik vind het jammer dat je aanstoot neemt aan het feit dat we Omtzigt weg willen hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
En het loopt weer met een sisser af. Ollongren en Jorritsma stappen op en dat lijdt de aandacht af van het werkelijke schandaal: waarom is Omtzigt onderwerp van gesprek in de formatie?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
En dus puur en alleen om 't feit dat de Omtzigt notitie gelekt is via een foto.
Was dit niet gebeurd ; dikke prima die notitie en Jorritsma en Ollongren konden gewoon doorgaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:27
_Bailey_ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:03:
Was dit niet gebeurd ; dikke prima die notitie en Jorritsma en Ollongren konden gewoon doorgaan...
Mijn maag draait daarom ook om als ik bijv. op nu.nl bij de reacties lees dat sommige mensen dit "niet netjes" vinden van de fotograaf die de notulen heeft uitgelekt.
We willen allemaal juist politieke transparantie, dan maar op deze manier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:01
_Bailey_ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:03:
Nou ja, dan is 't ook niet prima, maar als niemand 't weet, kan ook niemand er wat van vinden/zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
XWB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Ik vind het jammer dat je aanstoot neemt aan het feit dat we Omtzigt weg willen hebben.
Gewoon, kort en bondig "Door de commotie welke ontstaan is door de gebeurtenissen van vandaag hebben de formateurs moeten concluderen dat hun onafhankelijkheid en onbevangenheid in twijfel zou kunnen worden getrokken en hebben derhalve besloten hun opdracht weer terug te geven."

Nu wordt de puinhoop alleen maar groter door met een ongeloofwaardige verklaring te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dit kan niet anders dan bewust zijn. En is het per ongeluk toch onbewust dan ben je totaal ongeschikt voor de plek waar je nu zit.
Als je vanuit je functie dagelijks met zulke vertrouwelijke zaken bezig bent gaat het er bij mij niet in dat je bedenkt dat het een goed plan is om op zo'n manier om te gaan met dit soort notities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:03:
En het loopt weer met een sisser af. Ollongren en Jorritsma stappen op en dat lijdt de aandacht af van het werkelijke schandaal: waarom is Omtzigt onderwerp van gesprek in de formatie?
Mag toch aannemen (hopen :X ) dat er wel een paar journalisten zijn (en Leijten) die dit niet zomaar laten gaan en net zolang door blijven zagen tot ze een afdoende antwoord hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:54
Heerlijk dit.
Met een beetje mazzel wordt het na deze ophef alleen maar moeilijker om Omzigt te wippen.
Aangezien het nu helemaal duidelijk is dat "men" liefst zsm van hem af wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Gewoon, kort en bondig "Door de commotie welke ontstaan is door de gebeurtenissen van vandaag hebben de formateurs moeten concluderen dat hun onafhankelijkheid en onbevangenheid in twijfel zou kunnen worden getrokken en hebben derhalve besloten hun opdracht weer terug te geven."

Nu wordt de puinhoop alleen maar groter door met een ongeloofwaardige verklaring te komen.
Maar dat staat los van de punten die de gesprekspartners aandragen richting de verkenners. Als de partijen aangeven dat er wrijving zou kunnen ontstaan door bepaalde redenen moet je dat als verkenner meenemen om te concluderen welke coalitie de meeste kans van slagen heeft.

Dat ze - Ollongren specifiek - het vertrouwen beschadigd hebben door dit lek is wat er gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
alexbl69 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Inderdaad, men springt direct in de verdediging. Dat wekt alleen maar argwaan.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 25-03-2021 13:17 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
toolkist schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:13:
[...]

Dit kan niet anders dan bewust zijn. En is het per ongeluk toch onbewust dan ben je totaal ongeschikt voor de plek waar je nu zit.
Als je vanuit je functie dagelijks met zulke vertrouwelijke zaken bezig bent gaat het er bij mij niet in dat je bedenkt dat het een goed plan is om op zo'n manier om te gaan met dit soort notities.
mwah, als ik naar de foto kijk zien de notities er behoorlijk bij elkaar gegraaid uit. Ik denk dat Ollongren wist dat ze het verneukt had toen ze te horen kreeg dat ze positief was getest (regel: als je je laat testen, blijf thuis tot er een uitslag is). Ze wilde asap wiebelen, graaide alles bij elkaar en ging met gezwinde spoed naar haar vervoer.

De grootste vraag is en blijft: wie heeft dat onzalige stukje informatie in de formatiegesprekken gekregen? Want dit is dus gewoon een politieke zuivering waar we naar kijken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

En dan D66 als grootste want de media spint het zo dat D66 geen blaam treft? No thanks! :X

Sowieso kloppen er nu een aantal dingen niet:
- Ollongren is kennelijk niet in quarantaine gegaan nadat haar test is afgenomen (wat wij "normale burgers" wel moeten tot de testuitslag bekend is);
- de ministers die gewoon aan het werk zijn gebleven ondanks de besmetting van Keijzer;
- "het zijn maar aantekeningen, geen weergave wat er besproken is", zou raar zijn als een informateur zelf iets bedenkt over Omtzigt;
- omdat Ollongren nu in quarantaine zit hoeft ze geen uitleg te geven over deze faalhazerij, want over een dag of 10 (of langer) is iedereen het weer vergeten. :')

Soms denk je dat je naar een slechte cabaretvoorstelling zit te kijken. :X

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
Charly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:16:
Heerlijk dit.
Met een beetje mazzel wordt het na deze ophef alleen maar moeilijker om Omzigt te wippen.
Aangezien het nu helemaal duidelijk is dat "men" liefst zsm van hem af wil. :)
Bizar dat ze hem uberhaupt willen wippen. De beste man heeft 350.000 stemmen gekregen, dat is maar liefst 5 zetels. Evenveel als regeringspartij CU in totaal heeft gekregen!

Nederland heeft middels de verkiezingen laten horen dat politici als Omtzigt en Leijten nodig zijn om een fatsoenlijke band tussen overheid en burger te bewerkstelligen en dan nu op deze manier van hem af proberen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Mag toch aannemen (hopen :X ) dat er wel een paar journalisten zijn (en Leijten) die dit niet zomaar laten gaan en net zolang door blijven zagen tot ze een afdoende antwoord hebben.
De SP fractie heeft al om opheldering gevraagd. Qua journalisten: als je ziet hoe het eraan toe gaat bij het persmomentje na afloop van de corona persconferentie.. er zijn weinig journalisten die net zo lang blijven doorvragen. En dan wel de juiste vragen willen/durven/kunnen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Insert12 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Bizar dat ze hem uberhaupt willen wippen. De beste man heeft 350.000 stemmen gekregen, dat is maar liefst 5 zetels. Evenveel als regeringspartij CU in totaal heeft gekregen!

Nederland heeft middels de verkiezingen laten horen dat politici als Omtzigt en Leijten nodig zijn om een fatsoenlijke band tussen overheid en burger te bewerkstelligen en dan nu op deze manier van hem af proberen te komen.
Zoals iemand eerder al opmerkte: Die stemmen zijn binnen voor de CDA. Hij heeft zijn doel gediend voor die club. Nu is ie vooral lastig voor ze denk ik.

1 Haalt 5 zetels binnen voor het CDA
2 worst case vertrekt ie en neemt ie 1 zetel mee
3 Profit!

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 25-03-2021 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Insert12 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Herstel, een (veel te) klein deel van Nederland heeft dat aangegeven. Een groot deel heeft gestemd op VVD, PVV, FvD en JA21, die partijen zijn juist voor minder transparantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Arme formateurs. Opgeofferd om het nieuws af te leiden van het feit dat elke persoon daar aanwezig was in afwachting van hun test. Klinkt als een typische Rutte-actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:07
Charly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Zoals iemand eerder al opmerkte: Die stemmen zijn binnen voor de CDA. Hij heeft zijn doel gediend voor die club. Nu is ie vooral lastig voor ze denk ik.
Het lijkt eerder een wens vanuit de Vvd.
Vooral voor Rutte is hij natuurlijk erg lastig

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:14
Heeft iemand de tekst die op de foto staat? Kan het zelf niet lezen, te weinig pixels.
Heb het idee dat er heel veel wordt afgeleid uit maar een paar woorden, maar heb dus zelf niet kunnen lezen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Charly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:21:
[...]

1 Haalt 5 zetels binnen voor het CDA
2 worst case vertrekt ie en neemt ie 1 zetel mee
3 Profit!
Logische verklaring inderdaad. Aan de andere kant is het een geweldige politicus om oppositie mee te voeren en stemmen te winnen voor de volgende verkiezingen. Hij kan het Rutte heel erg moeilijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Bart-Willem schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:18:
[...]

En dan D66 als grootste want de media spint het zo dat D66 geen blaam treft? No thanks! :X
Minister en voormalig verkenner Ollongren (D66) heeft corona
https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

Ja, ben heel benieuwd hoe ze dat woordje D66 gaan wegspinnen. :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Insert12 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Logische verklaring inderdaad. Aan de andere kant is het een geweldige politicus om oppositie mee te voeren en stemmen te winnen voor de volgende verkiezingen. Hij kan het Rutte heel erg moeilijk maken.
Het is een geweldige politicus die doet wat een kamerlid hoort te doen: de regering controleren.

Als CDA echt het beste voor had met Omtzigt had ze hem lijsttrekker moeten maken, nadat De Jonge het lijsttrekkerschap opgaf. Omtzigt had immers bijna net zoveel stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
GAIAjohan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:22:
[...]

Het lijkt eerder een wens vanuit de Vvd.
Vooral voor Rutte is hij natuurlijk erg lastig
Voor deze notitie lijkt de VVD op het moment de voor de hand liggende bron. Maar dat betekend natuurlijkt niet dat anderen er niet net zo over kunnen denken... Of dat hier achter de schermen al over gesproken is tussen CDA en VVD... Dat de VVD hem afserveert zodat de CDA de handen in onschuld kan wassen... maar nu gaan we wel echt speculeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 25-03-2021 13:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het hele Omtzigt verhaal lijkt iets op waar we normaal 'verontwaardiging' over uitspreken richting landen als Turkije en Rusland. Terwijl iedere criticus hier door de minister president ook monddood wordt gemaakt. Stel je voor er komt iemand met inlevingsvermogen in de tweede kamer... Liever niet te kritisch binnen de rutte doctrine

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik vraag me af he. Is dit nu het 'nieuwe soort leiderschap' wat ze bedoelden in de D66-campagne?

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 25-03-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Charly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:27:
[...]

Voor deze notitie lijkt de VVD op het moment de voor de hand liggende bron. Maar dat betekend natuurlijkt niet dat anderen er niet net zo over kunnen denken... Of dat hier achter de schermen al over gesproken is tussen CDA en VVD... Dat de VVD hem afserveert zodat de CDA de handen in onschuld kan wassen... maar nu gaan we wel echt speculeren.
Als het VVD de bron is, is Rutte daar rechtstreeks bij betrokken. Hij zat immers samen met Mark Harbers aan tafel met Ollongren en Jorritsma.

Spoeddebat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop voor het CDA dat er fink wat leden het spel meespelen en direct ná de formatie zich afsplitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
pingkiller schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:22:
Heeft iemand de tekst die op de foto staat? Kan het zelf niet lezen, te weinig pixels.
Heb het idee dat er heel veel wordt afgeleid uit maar een paar woorden, maar heb dus zelf niet kunnen lezen.

Het is geen scherpe foto want Ollogren is in beweging. Maar je kunt zonder te CSI enhancen wel genoeg uit lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
RodeStabilo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:29:
Ik vraag me af he. Is dit nu het 'nieuwe soort leiderschap' wat ze bedoelden in de D66-campagne?
Ik zou ook in een andere richting zoeken. Er zijn 2 opties:
  • Dit is een persoonlijke mening van Ollongren (dan heb je gelijk)
  • Dit is gezegd door een woordvoerder van een andere partij (de verdenking ligt bij Rutte/Harbers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Joris748 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:33:
[...]

• Dit is gezegd door een woordvoerder van een andere partij (de verdenking ligt bij Rutte/Harbers)
Bovenaan het document staat toch duidelijk "VVD en D66", dus het lijkt de wens van beide partijen te zijn. :X

Volvotips.com

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:17
"Pieter Omtzigt functie elders" Met andere woorden, ze willen een verkozen volksvertegenwoordiger weg hebben uit de tweede kamer omdat hij zijn werk goed doet. Daar liggen de prioriteiten van de 'nieuwe' regering; doofpot dichthouden en de klokkenluider WEG. Geen beleid, nee, doofpotten managen. En men zich maar afvragen waarom men PVV/FvD stemt...

EDIT: En deze notitie, hoe kan het in godsnaam dat een D66'er aantekeningen/invloed/inspraak kan hebben op het beleid van een andere partij met betrekking tot diens leden? Allemaal achter de rug van Omtzigt om, dit is precies waar hij tegen ageerde. Is dit echt zo achterbaks en simpel als het lijkt? CDA en D66 moeten conclusies trekken; Ollongren weg, doe die Wopke ook maar weg, en Omtzigt moet een prijs krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door KleineJoop op 25-03-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:33:
[...]

pleonasme much?

Buiten dat de mening van een verkenner op dit soort punten niet in het takenpakket zit zou je moeten mogen concluderen dat het optie twee zou moeten zijn. Indien dat niet het geval is dan is de verkenner ongeschikt in het uitvoeren van de taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Omtzigt wordt gewoon weggepromoveerd naar minister van defensie. Mooie hoge post maar ook een die lekker geisoleerd staat en andere ministers niet voor de voeten loopt. (Tenminste.... zo zou ik het doen als ik geen last van hem zou willen hebben)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:09

Cyphax

Moderator LNX
XWB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Ja, ze hebben zich wel een beetje in een positie gemaneuvreerd waarbij ze de waarheid niet kunnen vertellen zonder... schade op te lopen, dus verzinnen ze maar iets. Ik kan het ergens wel begrijpen maar zijn we zo niet beland in een situatie waarbij de norm is te verdraaien of te verdoezelen?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:37
"Pieter Omtzigt moet een andere functie krijgen"
Waarom wordt dit als negatief gezien, is daar aanleiding voor? Kan hij niet een minister positie krijgen in een kabinet die ze aan het vormen zijn?
Of zien jullie een Jorritma zeggen in je beeldvorming, 'die Omtzigt kan ik er niet bij hebben, en moet naar een andere plek',

ik zie dat echter nergens zo duidelijk staan, is dat niet een beeld die wij er van maken?
Hoe komen zij/wij erbij dat het negatief is?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Bart-Willem schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Bovenaan het document staat toch duidelijk "VVD en D66", dus het lijkt de wens van beide partijen te zijn. :X
Ok, voeg Kaag maar toe aan het lijstje.

Van de andere kant: dit staat haaks op haar brief aan de verkenners:

https://d66.nl/nieuws/brief-sigrid-kaag-aan-de-verkenners/
Politieke cultuur
Naast de inhoudelijke prioriteiten vind ik het ook belangrijk om te spreken over de politieke cultuur. De afstand tussen coalitiefracties en kabinet is het afgelopen decennium kleiner geworden, waarmee ook de afstand tussen coalitie en oppositie is toegenomen. Verschillende parlementaire onderzoekscommissies en partijen wijzen op het belang van aandacht voor de uitvoering van wetgeving en meer kritische distantie tussen parlement en kabinet. Het is belangrijk dat deze ruimte er is, ook om nieuwe inzichten over de uitvoerbaarheid of gevolgen van beleid een plek te geven.
Rutte/Harbers blijven hoofdverdachte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Laatst online: 17:11
pingkiller schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:22:
Wat tussen haakjes staat, staat er letterlijk:

Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders".

"linkse partijen houden elkaar niet echt vast"

"meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must"

iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.

Over de mogelijkheid van een minderheidskabinet is opgeschreven: "weinig echt enthousiasme / geringe steun".

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Cyphax schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Ja, ze hebben zich wel een beetje in een positie gemaneuvreerd waarbij ze de waarheid niet kunnen vertellen zonder... schade op te lopen, dus verzinnen ze maar iets. Ik kan het ergens wel begrijpen maar zijn we zo niet beland in een situatie waarbij de norm is te verdraaien of te verdoezelen?
Dat is al een poos de norm, denk ik. Kijk maar naar Rutte die dingen zegt als "daar heb ik geen actieve herinnering aan" en "ik kan geen herinnering faken".

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Ollongren: '' we moeten onze informatie beschermen tegen de Russen''

ook Ollongren: gevoelige informatie zelf open en bloot aan de buitenwereld tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:56

Garyu

WW

Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:28:
Het hele Omtzigt verhaal lijkt iets op waar we normaal 'verontwaardiging' over uitspreken richting landen als Turkije en Rusland. Terwijl iedere criticus hier door de minister president ook monddood wordt gemaakt. Stel je voor er komt iemand met inlevingsvermogen in de tweede kamer... Liever niet te kritisch binnen de rutte doctrine
Je denkt echt dat zo'n stoelendans alleen in landen ver weg plaatsvindt? Hoe lekker onschuldig denk je dat er in ons kikkerlandje wordt gedaan?

Het feit dat het hier om *mensen* gaat is toch absoluut non-nieuws?

Het enige interessante is dat het zo lekker duidelijk naar buiten komt. Je ziet voor en na elke verkiezing toch de poppetjes komen en gaan, alleen blijft het meestal gissen naar het waarom. In dit geval staat het op die notitie.

Alternatieve verklaring natuurlijk zou kunnen zijn dat dit allemaal "intended effect" was. Maar dan zou Ollongren zich nu niet terugtrekken.

In ieder geval zie ik geen reden voor een spoeddebat. Daar gaat sowieso niks nieuws gezegd worden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1 ... 36 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/