gold_dust schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:35:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, de opkomst van de populistische partijen is het duidelijkste signaal dat de gevestigde politiek gefaald heeft. Op zo'n partij stemmen is zeker geen impliciete stem op de VVD, ook al zijn die partijen ook rechts met enkele linkse standpunten bij de PVV.
Ik zie geen betere optie voor een tegenstem, ook al ben ik het met veel standpunten van die partijen niet eens. Maar waarschijnlijk ga ik blanco stemmen of helemaal niet, daar slaap ik nog een nachtje over.
Excuus dat ik het nu niet uitgebreider opschrijf, dat heb ik recent nog gedaan. Ik nodig je uit
mijn reactie hierover eens door te nemen, inclusief de links.
Ja, het is een gevolg. Maar als je echt kijkt naar wat deze partijen stemmen, zal je zien dat ze ~90% van de tijd met de rechts-conservatieve partijen als VVD & CDA meestemmen. Dat kan ook niet anders, gezien de financiers die hierachter zitten (daar kan @
Virtuozzo je meer over vertellen, die weet daar veel meer van dan ik).
Los van het feit dat de populisten ook vaak het politieke instituut aanvallen en delegitimeren, de rechtsstaat veelvuldig aanvallen en in twijfel trekken, problemen hebben met publieke onafhankelijke media. Allemaal rode vlaggen, waardoor ik oprecht hoop dat je dan eerder blanco zult stemmen dan op één van deze partijen. Ik persoonlijk schaar overigens JA21 ook onder de populisten. Veel geschreeuw, weinig wol, groot gevaar.