Belastingaangifte 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste
Acties:

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Viper® schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Als je op 01-01-2020 nog geen beleggingen had maar pas later dat jaar gekocht, die allemaal op te geven bij de beleggingen? of zijn alleen die nodig waarbij je buitenlandse dividend op moet geven.
Binnenlands dividend maakt niks uit voor de teruggave zelf toch?
Als je binnenlands dividend wil terugkrijgen moet je dat ook opgeven. Het verschil is alleen dat je binnenlands dividend daadwerkelijk terug kan krijgen, terwijl je buitenlands dividend alleen kan verrekenen met je box 3 belasting.

Als je dividend hebt wat je wilt verrekenen kan je gewoon de rekeningen die je in de loop van het jaar hebt geopend opgeven bij de aangifte met een balans van 0 euro op 1 januari 2020.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Als je binnenlands dividend wil terugkrijgen moet je dat ook opgeven. Het verschil is alleen dat je binnenlands dividend daadwerkelijk terug kan krijgen, terwijl je buitenlands dividend alleen kan verrekenen met je box 3 belasting.

Als je dividend hebt wat je wilt verrekenen kan je gewoon de rekeningen die je in de loop van het jaar hebt geopend opgeven bij de aangifte met een balans van 0 euro op 1 januari 2020.
Rekeningen van DEGIRO en Flatex waren al doorgegeven aan de BD, maar zoals eerder al vermeld door anderen als losse bankrekeningen.

Ik zal de aandelen met dividend uitkering toevoegen.

Heb trouwens gemerkt dat als je de aangifte invult met fiscaal partner dat alles direct gedeeld is. (uw of uw partner).
Ik heb in 2020 mijn huis verkocht met overwaarde die alleen op mijn naam stond, echter als ik deze gegevens nu voor de aangifte invul telt de overwaarde voor ons beide en vervalt onze HRA.
Weet iemand toevallig hoe dit is op te lossen (zal deze week nog even de BD zelf bellen).

[ Voor 21% gewijzigd door Viper® op 22-03-2021 14:59 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:17
Het opgeven van specifieke beleggingen is toch alleen aan de orde als je boven de VRH komt? Anders interesseert het de belastingdienst (automatisch) niet of welke aandelen/ETF's je precies hebt. Klopt toch?

• Hielko
  • Nu online
Atomius schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:12:
Het opgeven van specifieke beleggingen is toch alleen aan de orde als je boven de VRH komt? Anders interesseert het de belastingdienst (automatisch) niet of welke aandelen/ETF's je precies hebt. Klopt toch?
Je hoeft nooit specifiek op te geven welke aandelen of ETFs je hebt.

Maar nee, het is altijd verstandig om op te geven als je dividendbelasting hebt betaald. Binnenlandse dividendbelasting krijg je gewoon terug, en buitenlandse dividendbelasting die je niet direct kan verrekenen in box 3 kan je gebruiken zodra je ooit in de toekomst wel belasting in box 3 moet betalen (zit geen termijn op, blijft levenslang bruikbaar, maar moet je het wel hebben opgegeven).

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Viper® schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Heb trouwens gemerkt dat als je de aangifte invult met fiscaal partner dat alles direct gedeeld is. (uw of uw partner).
Ik heb in 2020 mijn huis verkocht met overwaarde die alleen op mijn naam stond, echter als ik deze gegevens nu voor de aangifte invul telt de overwaarde voor ons beide en vervalt onze HRA.
Weet iemand toevallig hoe dit is op te lossen (zal deze week nog even de BD zelf bellen).
Ik ken de situatie niet exact, maar in theorie kan het best kloppen. Je dient de eigenwoningreserve te berekenen uit de verkoop en deze geldt gezien er sprake is van fiscaal partnerschap meteen voor jullie beide. Je kunt deze niet aan jezelf "voorbehouden" als er sprake is van fiscaal partnerschap, helaas.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• j0rikk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-02-2023
Even heel wat anders (denk ik). Ik woon sinds 2019 in het buitenland en heb vorig jaar dan ook geen inkomsten gehad in Nederland. Als ik aangifte wil doen krijg ik op het laatst mooi een bericht dat ik geen aangifte hoef te doen vanwege geen inkomsten binnen Nederland en op "Akkoord" kan klikken om verder te gaan.

Echter zodra ik op Akkoord klik blijft de pagina gewoon "hangen" en gebeurd er dus niets. Heb het met Chrome/Firefox/Edge geprobeerd maar kom maar niet verder. Heb de belastingdienst ook al een berichtje gestuurd via Instagram maar krijg daar geen reactie.

Iemand ervaring mee? Of moet ik in dit geval alleen een brief versturen naar vermeld adres?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtPytaYA5NM_DilXVVpSlMg1rio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/psqSA74exgvPX1c3VYMv6NvG.png?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
@j0rikk Heb je wel een aangiftebrief ontvangen?

Zo ja, jezelf afmelden zoals daar staat. Zo nee, helemaal niets insturen en niets meer doen.. :)

• j0rikk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-02-2023
JanHenk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:53:
@j0rikk Heb je wel een aangiftebrief ontvangen?

Zo ja, jezelf afmelden zoals daar staat. Zo nee, helemaal niets insturen en niets meer doen.. :)
Ik heb inderdaad geen aangiftebrief ontvangen. Daar zou het mee te maken kunnen hebben inderdaad. Ik dacht, ik probeer het toch even voor de zekerheid - was namelijk voor mij de eerste keer zo vanuit het buitenland.

In ieder geval een zorg minder zo :*)

• Viper®
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Ik ken de situatie niet exact, maar in theorie kan het best kloppen. Je dient de eigenwoningreserve te berekenen uit de verkoop en deze geldt gezien er sprake is van fiscaal partnerschap meteen voor jullie beide. Je kunt deze niet aan jezelf "voorbehouden" als er sprake is van fiscaal partnerschap, helaas.
Belastingdienst zegt zelf dat de eigenwoningreserve persoonlijk is:
https://www.belastingdien...schap_en_bijleenregeling/

Hier is het overigens beter uitgelegd:
https://www.belastingdien..._eigenwoningreserve_lager

Het lijkt dus wel te kunnen. Onderaan staat ook hoe je dat in de aangifte invult. Zal er eens naar kijken.

• JanHenk
  • Niet online
Viper® schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:18:
[...]

Belastingdienst zegt zelf dat de eigenwoningreserve persoonlijk is:
https://www.belastingdien...schap_en_bijleenregeling/

Hier is het overigens beter uitgelegd:
https://www.belastingdien..._eigenwoningreserve_lager

Het lijkt dus wel te kunnen. Onderaan staat ook hoe je dat in de aangifte invult. Zal er eens naar kijken.
Het klopt wel dat ie persoonlijk is, maar bij een gezamenlijke aangifte moet wel rekening worden gehouden met de eigenwoningreserve van de partner. Daardoor gaat een deel naar box 3 (onderaan je link "ander deel") genoemd. Over dat deel is dan ook geen renteaftrek mogelijk. Zie bijvoorbeeld https://www.belastingdien...eigenaar_naar_2_eigenaren of hier, afhankelijk van jouw situatie. De uitkomst is hetzelfde, er moet rekening gehouden worden met de gehele eigenwoningreserve van beide partners gezamenlijk.

Leuker kan ik het niet maken.. ;)

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-10 21:25
Woy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:38:
[...]

Nee dat lijkt mij niet, het kavel zelf heeft ook een waarde. Wat de prijs van het kavel is kun je waarschijnlijk in je koopovereenkomst terug vinden.

[...]

Nee, nooit zomaar dingen in mindering brengen van je loon. Bij de opgave van de kosten voor het verkrijgen van een lening is gewoon de mogelijkheid om eenmalige kosten op te geven.

[Afbeelding]
https://www.belastingdien...rekken-met-nieuwbouwdepot
Bedankt voor de reactie.
Ik denk dat ik het beste van de week maar even ga bellen, want in mijn inlogomgeving is helemaal geen gedeelte te vinden met financieringskosten.

Mogelijk heeft het ook te maken dat mijn hypotheek voor 100% in een nieuwbouwdepot zit. Dit is gebeurd in december en tot heden is het nog steeds onaangebroken. Toch heb ik wel kosten gemaakt voor de financiering.

• Gaddoman
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-07-2023
Goedemiddag, ik heb een inkomensverklaring nodig van de website bij de belastingdienst over het jaar 2020. Het bedrag daarvan wordt altijd bepaald op basis van je belastingaangifte minus de aftrekposten. Is het verzamelinkomen al bij iemand van jullie vastgesteld op basis van je verzonden aangifte?

• JanHenk
  • Niet online
user_tweakers schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:14:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Ik denk dat ik het beste van de week maar even ga bellen, want in mijn inlogomgeving is helemaal geen gedeelte te vinden met financieringskosten.

Mogelijk heeft het ook te maken dat mijn hypotheek voor 100% in een nieuwbouwdepot zit. Dit is gebeurd in december en tot heden is het nog steeds onaangebroken. Toch heb ik wel kosten gemaakt voor de financiering.
Daar heeft het niet mee te maken. Ik denk dat je ergens een afslag hebt gemist en nu geen van de vragen beschikbaar krijgt m.b.t. de "eigen woning".

Je moet in ieder aangeven dat je een eigen woning hebt. Dat klinkt misschien gek als het een braak perceel is, maar het klopt wel. (Art. 3.111 IB, lid 3: "Een woning wordt mede aangemerkt als eigen woning indien de belastingplichtige aannemelijk maakt dat de woning leeg staat of in aanbouw is en uitsluitend bestemd is om in het kalenderjaar of in een van de daaropvolgende drie jaren hem als eigen woning als bedoeld in het eerste lid ter beschikking te staan.")

Daarna heb je WOZ-waarde van het perceel nodig, die kun je wel vinden op wozwaardeloket.nl. In de aangifte wel aangeven dat de woning leeg staat c.q. in aanbouw is (zodat eigenwoningforfait nul is).

Daarna de financiering (lening) opnemen. Het bouwdepot opnemen. En de financieringskosten opnemen. Per saldo zijn als het goed is alleen de financieringskosten aftrekbaar. De rente op de lening die wordt betaald en die op het bouwdepot wordt ontvangen heffen elkaar (nu nog wel) dus op.
Gaddoman schreef op maandag 22 maart 2021 @ 23:25:
Goedemiddag, ik heb een inkomensverklaring nodig van de website bij de belastingdienst over het jaar 2020. Het bedrag daarvan wordt altijd bepaald op basis van je belastingaangifte minus de aftrekposten. Is het verzamelinkomen al bij iemand van jullie vastgesteld op basis van je verzonden aangifte?
Kun je niet volstaan met die van 2019, of simpelweg een kopie van je aangifte 2020? In de meeste gevallen kan dat nog (voor bijv. sociale huurwoning etc. mag je ook een jaar of zelfs 2 eerder hanteren). Die van 2020 zijn nog niet (voor iedereen) beschikbaar, daar moet je gewoon even geduld voor hebben...

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
user_tweakers schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:14:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Ik denk dat je niet op de juiste plek kijkt dan, in je inkomstenbelasting heb je bij het kopje hypotheken en andere schulden gewoon de optie om bij de lening voor eigen woning de financieringskosten op te geven, die optie is er bij iedereen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-10 20:14
Heeft iemand ervaring met belasting invullen voor Youtube Adsense geld?

Kun je dit gewoon invullen als inkomsten uit overig werk en dan als herkomstland Ierland opgeven?

• Hielko
  • Nu online
Sjurm schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:44:
Heeft iemand ervaring met belasting invullen voor Youtube Adsense geld?

Kun je dit gewoon invullen als inkomsten uit overig werk en dan als herkomstland Ierland opgeven?
Jup (ik ga er vanuit dat je gelijk hebt wat betreft Ierland als herkomstland). Merk op dat je kosten die je hebt gemaakt voor het behalen van die omzet mag aftrekken van je resultaat (is wel gebonden aan verschillende regels). Daarnaast, ik weet niet over hoeveel omzet we het hebben, maar als het significant is of wordt kan het handiger zijn om als ondernemer aangifte te gaan doen.

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-10 20:14
Hielko schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:51:
[...]

Jup (ik ga er vanuit dat je gelijk hebt wat betreft Ierland als herkomstland). Merk op dat je kosten die je hebt gemaakt voor het behalen van die omzet mag aftrekken van je resultaat (is wel gebonden aan verschillende regels). Daarnaast, ik weet niet over hoeveel omzet we het hebben, maar als het significant is of wordt kan het handiger zijn om als ondernemer aangifte te gaan doen.
Het gaat om een vrij klein bedrag (ca. 2,5k, voor m'n zusje overigens), nu nog niet de moeite om als ondernemer aangifte te doen denk ik. Voor aankomend jaar is dat misschien wel de overweging waard.

• Viper®
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:31:
[...]

Het klopt wel dat ie persoonlijk is, maar bij een gezamenlijke aangifte moet wel rekening worden gehouden met de eigenwoningreserve van de partner. Daardoor gaat een deel naar box 3 (onderaan je link "ander deel") genoemd. Over dat deel is dan ook geen renteaftrek mogelijk. Zie bijvoorbeeld https://www.belastingdien...eigenaar_naar_2_eigenaren of hier, afhankelijk van jouw situatie. De uitkomst is hetzelfde, er moet rekening gehouden worden met de gehele eigenwoningreserve van beide partners gezamenlijk.

Leuker kan ik het niet maken.. ;)
Duidelijk.
De aankoop kosten kunnn we ook opgeven (nhg, notaris, advies), echter maar voor een bepaald deel
https://www.belastingdien..._overwaarde_verkocht.html

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik heb een lang verhaal met een aantal vragen en ik hoop dat iemand mij kan wat aanwijzingen kan geven.
Bedragen zijn even afgerond voor het gemak.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Beetje een apart probleem, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan oplossen (kan niet echt iets online vinden, en vanwege omstandigheden kan ik de belastingtelefoonoon niet bellen).

De situatie is als volgt, in 2020 50% eigenaar geworden in een buitenlandse onderneming (privaat, vergelijkbaar met Nederlandse B.V.)
Aangezien ik aanmerkelijkbelang heb, wil de belastingdienst weten hoeveel aandelen ik heb (niet het percentage).
Het probleem, het land waar deze onderneming is opgezet doet niet aan aandelen als het bedrijf privaat is, je hebt gewoon een percentage van het bedrijf.

Moet ik dan maar gewoon 50 invullen? Ik zit al 2 dagen vast hierop maar kan geen duidelijke informatie vinden.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Crotchy schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 03:50:
Beetje een apart probleem, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan oplossen (kan niet echt iets online vinden, en vanwege omstandigheden kan ik de belastingtelefoonoon niet bellen).

De situatie is als volgt, in 2020 50% eigenaar geworden in een buitenlandse onderneming (privaat, vergelijkbaar met Nederlandse B.V.)
Aangezien ik aanmerkelijkbelang heb, wil de belastingdienst weten hoeveel aandelen ik heb (niet het percentage).
Het probleem, het land waar deze onderneming is opgezet doet niet aan aandelen als het bedrijf privaat is, je hebt gewoon een percentage van het bedrijf.

Moet ik dan maar gewoon 50 invullen? Ik zit al 2 dagen vast hierop maar kan geen duidelijke informatie vinden.
Hoeveel andere eigenaren zijn er? Als jij 50% hebt en iemand anders ook lijkt het me dat jullie beiden 1 aandeel hebben (van 50%). Pas als er meer eigenaren zijn moet het aantal aandelen omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 24-03-2021 08:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
fsfikke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:41:
[...]

Hoeveel andere eigenaren zijn er? Als jij 50% hebt en iemand anders ook lijkt het me dat jullie beiden 1 aandeel hebben (van 50%). Pas als er meer eigenaren zijn moet het aantal aandelen omhoog.
Inderdaad 1 andere eigenaar.

• JanHenk
  • Niet online
@Crotchy Leuke situatie. Ik zou simpelweg 1 aandeel invullen en in ieder geval de juiste verkrijgingsprijs. Het aantal aandelen is niet zo van belang voor de belastingheffing. Voor de belastingheffing gaat het vooral om het begin en einde van het aanmerkelijk belang en de bijbehorende verkrijgingsprijs c.q. vervreemdingsvoordeel.

Aantal aandelen is pas van belang bij fictieve AB's, verschillende soorten aandelen en/of partner met aantal aandelen. (meetrekregeling, meesleepregeling, etc.).

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:51
Ik heb vorig jaar maar 8 maanden in loondienst gewerkt (maw 4 maanden zonder werk) en nu krijg ik bij mijn belasting aangifte echt een bootlading aan geld terug. Het lukt me nog niet helemaal om te begrijpen waarom dat zo werkt. Als ik een heel jaar had gewerkt had ik namelijk qua inkomen nog steeds geheel in de eerste schijf van 37,35% gevallen, dus hoe kan het dan dat er zoveel teveel belasting is ingehouden? Mis ik in mijn analyse ergens een belastingvrije voet of zo? Ik heb ook geen exotische aftrekposten.

[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 25-03-2021 10:01 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Hielko
  • Nu online
MrAngry schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:00:
Ik heb vorig jaar maar 8 maanden in loondienst gewerkt (maw 4 maanden zonder werk) en nu krijg ik bij mijn belasting aangifte echt een bootlading aan geld terug. Het lukt me nog niet helemaal om te begrijpen waarom dat zo werkt. Als ik een heel jaar had gewerkt had ik namelijk qua inkomen nog steeds geheel in de eerste schijf van 37,35% gevallen, dus hoe kan het dan dat er zoveel teveel belasting is ingehouden? Mis ik in mijn analyse ergens een belastingvrije voet of zo? Ik heb ook geen exotische aftrekposten.
Algemene heffingskorting (en mogelijk nog iets met arbeidskorting).

• JanHenk
  • Niet online
Dat klopt wel.

Feitelijk is over de eerste 8 maanden veel te veel loonheffing ingehouden, omdat er bij de loonheffing van een jaarinkomen uit wordt gegaan en de heffingskortingen dus als het ware ook over het jaar worden uitgesmeerd.

Hoe het exact uitpakt is niet te berekenen zonder je maand en/of jaarloon. De schijven vertellen bij lange na niet het gehele verhaal.

(Voorgaande is de reden dat veel mensen parttime werken, die extra dag is grosso modo altijd 50% belast, boven een bepaald inkomen uiteraard).

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:51
Aight, thanks. Ik zit nu even naar die heffingskortingen te kijken en ik ging er altijd vanuit dat die lineair gerelateerd waren aan je inkomen, maar ze hebben allebei een component die vast staat op jaarbasis en een inkomensgerelateerde component. Die vaste component zorgt dus voor het (voor mij onverwacht grote) verschil. Ik begrijp nu hoe het komt, maar wat een complex systeem hebben we daar weer voor ontworpen met zijn allen. Doe dan gewoon een heffingsvrije voet zou ik denken.

edit: Inderdaad lijdt dit wel tot een gevoel van verminderde meeropbrengst van een jaar werken. Ik krijg nu ruim een maand "gratis", die valt het komende volledige werkjaar dus toe aan de overheid.

edit2: De druk van loonheffing op mijn loon stijgt van 20% naar 27% als ik een jaar werk ipv 8 maanden. Lijkt me een goede case om elke jaar vanaf begin juni ergens in een hutje in de bergen te gaan zitten en eind september weer terug te komen :P

[ Voor 32% gewijzigd door MrAngry op 25-03-2021 16:24 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• dejongebelegger
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
*knip* spam

[ Voor 92% gewijzigd door Orion84 op 25-03-2021 15:58 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
MrAngry schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:15:
wat een complex systeem hebben we daar weer voor ontworpen met zijn allen. Doe dan gewoon een heffingsvrije voet zou ik denken.
Door die afnemende heffingskortingen kunnen ze net doen alsof je met een lager inkomen weinig belastingen betaalt. Terwijl in de praktijk van elke extra verdiende euro bij een laag inkomen net zo veel (of weinig) overblijft als bij een hoog inkomen.

Zo houd je zowel de lage inkomens blij (want zogenaamd progressieve belastingheffing) als de hoge inkomens blij (want die houden even veel over van iedere extra euro). Mooie polderoplossing, toch?

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ardana schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:33:
[...]
Ik weet het niet, maar zulke gegevens zomaar uit handen geven aan 'n bedrijf voelt nogal louche...
JA, daarom heb ik namen, rekening nummers en addressen in de PDF gewijzigd zodat deze redelijk geanonimiseerd is.
Maar na het uploaden kreeg ik de volgende melding:
Dat is lastig voor ons
Helaas ondersteunen we jouw situatie niet. Wil je dat een van onze adviseurs je aangifte gratis beoordeelt en je per e-mail informeert?

En ik weet nu niet helemaal zeker of dat het komt omdat ik de PDF heb aangepast, maar ik vermoed daadwerkelijk dat het aan onze situatie ligt. Dan maar niet.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-10 11:29

psy

Heb het topic nog niet doorgelezen, maar is het normaal dat je nu opeens veel meer terugkrijgt? Ik snap er niets van. Ik ben normaal heel nauwkeurig met de aangifte en zit echt flabbergasted naar het scherm te kijken. Zie ik iets over het hoofd?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
psy schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:25:
Heb het topic nog niet doorgelezen, maar is het normaal dat je nu opeens veel meer terugkrijgt? Ik snap er niets van. Ik ben normaal heel nauwkeurig met de aangifte en zit echt flabbergasted naar het scherm te kijken. Zie ik iets over het hoofd?
Lastig te bepalen zonder verdere info. Kan je je complete aangifte posten hier?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Honesty
  • Laatst online: 15:22

Honesty

kattenneus!

Andere baan of minder werk vanwege corona?
Alleen of met fiscale partner?
heb je aftrekposten ingevoerd die je normaal niet had?
67 geworden:)

Festina lente

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Je kunt toch exact zien wat je in de verschillende boxen moet betalen, hoe dat is opgebouwd en wat er reeds is ingehouden.

* Rukapul snapt dit soort vragen niet zo goed aangezien het allemaal in de aangifte staat (hooguit optie uitklappen). Desnoods houd je de aangifte van het jaar ervoor er naast en vergelijk je punt voor punt.

Belastingaangifte is geen magische black box maar een vrij eenvoudig transparante berekening.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:34
Heb ik zelf maar 1 keer gehad, toen ik niet verwachtte dat ik iets van €3000 aftrek kreeg omdat m'n studieschuld definitief een schuld werd (en er daardoor een bepaald bedrag van inkomen af getrokken mocht worden). Andere jaren wist ik met een paar tientjes nauwkeurigheid wel wat ik zou terug krijgen.
Dus nee, zo opeens zou 't niet moeten zijn, dus vooral even goed kijken naar de samenvatting van de berekeningen.
Toevallig iets aan inkomen gehad waar een hoger tarief loonheffing op is ingehouden? Of werkgever die per ongeluk nog t oude hogere percentage geeft afgetrokken?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Morpheusk schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Lastig te bepalen zonder verdere info. Kan je je complete aangifte posten hier?
:+

• JeanQuipers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-10 19:54
Toevallig vorig jaar een kind gekregen en daardoor mogelijk recht op Inkomensafhankelijke combinatiekorting?

• psy

psy

Rukapul schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Je kunt toch exact zien wat je in de verschillende boxen moet betalen, hoe dat is opgebouwd en wat er reeds is ingehouden.

* Rukapul snapt dit soort vragen niet zo goed aangezien het allemaal in de aangifte staat (hooguit optie uitklappen). Desnoods houd je de aangifte van het jaar ervoor er naast en vergelijk je punt voor punt.

Belastingaangifte is geen magische black box maar een vrij eenvoudig transparante berekening.
Als ik de inkomstenbelasting zelf wil uitrekenen, is het eerste wat ik doe, opzoeken wat de schijven precies zijn.
Maar wat ik dan lees, kan ik direct al niet rijmen met de aangifte.
De schijf zou 37,35% moeten zijn. Maar de aangifte heeft het over 10,7%. Voor de 1e schijf.
Wat zie ik over het hoofd? Dit is toch helemaal niet logisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTjikuNgBbJ7R6mj-24L2oe6hk4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4AIISNddrE5mdZbsDWTVsfqj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yFpqqvzy2209z3uGGvl5xYb6hE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wd3RlV5K7fuzdJI1PuBlwXkm.png?f=user_large

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Rukapul
psy schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Als ik de inkomstenbelasting zelf wil uitrekenen, is het eerste wat ik doe, opzoeken wat de schijven precies zijn.
Maar wat ik dan lees, kan ik direct al niet rijmen met de aangifte.
De schijf zou 37,35% moeten zijn. Maar de aangifte heeft het over 10,7%. Voor de 1e schijf.
Wat zie ik over het hoofd? Dit is toch helemaal niet logisch?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Premies volks- en werknemersverzekeringen ter hoogte van het verschil?

• psy

psy

Oh wat erg...waarom staat dat zo krom in de aangifte? Je hebt gelijk. Dat vind ik dus totaal maar dan ook echt totaal onlogisch.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:33
Iemand al centen teruggekregen?

• Murphy78
  • Laatst online: 17-10 20:35
Edit: achterhaald.

[ Voor 95% gewijzigd door Murphy78 op 03-04-2021 20:02 ]

• JanHenk
  • Niet online
@Murphy78 Moeilijk te zeggen, wel aannemelijk dat het te maken heeft met de heffingskortingen. Om het zeker te weten, zal je e.e.a. moeten isoleren.

De aftrekpost eigen woning is niet het enige wat in je aangifte zit. Dat je onderaan de streep € 981 ontvangt kan hem ook zitten in de voorheffing op ander inkomen bijvoorbeeld.

Als je het zeker wilt weten, eerst de aangifte voorbereiden zonder de eigen woning (dus geen forfait en geen aftrekpost). Kijk wat dan de verschuldigde belasting is (dus niet kijken naar de voorheffingen e.d.). Daarna de eigen woning opvoeren en dan nogmaals controleren wat de verschuldigde belasting is. Het verschil is toe te rekenen aan de eigen woning.

Het bedrag onderaan de streep via deze weg benaderen, is niet volledig en geeft te weinig informatie.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-10 07:42
chim0 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:38:
Is dat niet wat te voorbarig?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:05
Oh, ik ging al uit van een slechte 1 april grap :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• PolarBear
  • Niet online
Eurotje betalingskorting voor de Vpb.

• Gaddoman
Meestal rond half april krijgen de eerste mensen bericht van de belastingdienst

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:33
Gaddoman schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:44:
[...]

Meestal rond half april krijgen de eerste mensen bericht van de belastingdienst
Ik wou net zeggen. Volgens mij is het wel vaker gebeurd dat mensen het heel snel kregen.

• Bert19888
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-07-2024
Hallo,

Ik wil mijn bank saldos invullen bij vermogen, maar kan dat nergens terugvinden omdat ik aangevinkt heb dat mijn inkomen lager is dan heffingsvrije vermogen.

Klopt het dat je dan geen bedragen hoeft in te vullen?

• Rukapul
Bert19888 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:27:
Hallo,

Ik wil mijn bank saldos invullen bij vermogen, maar kan dat nergens terugvinden omdat ik aangevinkt heb dat mijn inkomen lager is dan heffingsvrije vermogen.

Neem aan dat je vermogen bedoelt waar je inkomen schrijft.

En inderdaad, je hoeft het niet te specificeren.

Geloof dat er nog wel ergens een catch is voor bepaalde toeslagen waarbij de vermogenagrens lager ligt dan die voor de vermogensrendementsheffing.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 05-04-2021 09:33 ]

• Aikon
  • Niet online
Beetje suffe vraag wellicht, maar ik heb afgelopen jaar wat dividend ontvangen van een paar Amerikaanse bedrijven via Flatex. Dit staat niet vooraf ingevuld, maar als ik dat wil invullen staat al wel Duitsland vooraf ingevuld (zonder bedrag). Moet ik dit nu wijzigen in Verenigde Staten (waarbij ik een waarschuwing krijg dat ik vooraf ingevulde gegevens wijzig) of is het toch Duits dividend?

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:32

Cbr

Bert19888 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:27:

Dat kllopt. Op het moment dat je hebt aangegeven dat je vermogen onder het heffingvrije vermogen blijft dan zijn je precieze banksaldi niet relevant. Dus wordt er dan niet meer naar gevraagd.

• Hielko
  • Nu online
Aikon schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:30:
Beetje suffe vraag wellicht, maar ik heb afgelopen jaar wat dividend ontvangen van een paar Amerikaanse bedrijven via Flatex. Dit staat niet vooraf ingevuld, maar als ik dat wil invullen staat al wel Duitsland vooraf ingevuld (zonder bedrag). Moet ik dit nu wijzigen in Verenigde Staten (waarbij ik een waarschuwing krijg dat ik vooraf ingevulde gegevens wijzig) of is het toch Duits dividend?
Het is inderdaad correct om dat dan te wijzigen naar de Verenigde Staten.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-10 20:35
nee maar ik heb het al wel uitgegeven

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik krijg hier ook een aardig bedrag terug, hoe mag joost weten. Alles gedubbelcheckt en het klopt gewoon :D . Benieuwd naar wanneer het wordt gestort. Meestal zijn ze vrij snel.

• Gaddoman
chim0 schreef op maandag 5 april 2021 @ 06:17:
[...]

Ik wou net zeggen. Volgens mij is het wel vaker gebeurd dat mensen het heel snel kregen.
Klopt maar ik denk dat nog nooit iemand nu al bericht heeft ontvangen. Ik denk echt vanaf half april dat de eerste berichten verstuurd worden of is er al iemand met bericht?

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:28
Van Flatex heb ik het document ontvangen "Dividendcreditering voor buitenlandse effecten".

Dit gaat over een aantal KPN aandelen, als het goed is zijn de ingehouden 15% bronbelasting in Nederland afgedragen?

En kan ik deze in de belastingaangifte bij "Ingehouden Nederlandse dividendbelasting" invullen?

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:32

Cbr

Gaddoman schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:46:
[...]

Klopt maar ik denk dat nog nooit iemand nu al bericht heeft ontvangen. Ik denk echt vanaf half april dat de eerste berichten verstuurd worden of is er al iemand met bericht?
De Belastngdienst zal misschien enkele duizenden mensen al een aanslag sturen om alles te testen. Het gros van de mensen komt in mijn ervaring na de aangifteperiode aan de beurt.Ga dus uit van mei/juni.

• Hmmbob
Gaddoman schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:46:
[...]

Klik vooral even op de datum van de tweet en lees het hele draadje (y)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:37
Hmmbob schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:15:
[...]

[Twitter]

Klik vooral even op de datum van de tweet en lees het hele draadje (y)
Maar echt nieuwe informatie zien we daar niet, toch? De vraag hier was volgens mij wanneer er begonnen wordt met terugbetalen, en of dat al bij sommigen gebeurd is. Die vragen worden in die Twitter-stream ook niet beantwoord. Sterker, er wordt eigenlijk vooral verteld dat je er niet naar moet vragen.

Ja, als je voor 8 april aangifte hebt gedaan, krijg je voor 1 juli bericht, zoveel weten we. Maar of ze daarmee op 1 maart beginnen, of op 30 juni juli, dat wordt nergens verteld.

Edit: typefout verbeterd 7(8)7 , ik was niet zo scherp als @Caelorum ...

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 08-04-2021 16:28 ]

iRacing Profiel

• Gaddoman
Wild Chocolate schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:05:
[...]

Maar echt nieuwe informatie zien we daar niet, toch? De vraag hier was volgens mij wanneer er begonnen wordt met terugbetalen, en of dat al bij sommigen gebeurd is. Die vragen worden in die Twitter-stream ook niet beantwoord. Sterker, er wordt eigenlijk vooral verteld dat je er niet naar moet vragen.

Ja, als je voor 8 april aangifte hebt gedaan, krijg je voor 1 juli bericht, zoveel weten we. Maar of ze daarmee op 1 maart beginnen, of op 30 juli, dat wordt nergens verteld.
Klopt helemaal!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:04
Wild Chocolate schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:05:
[...]
Ja, als je voor 8 april aangifte hebt gedaan, krijg je voor 1 juli bericht, zoveel weten we. Maar of ze daarmee op 1 maart beginnen, of op 30 juli, dat wordt nergens verteld.
In ieder geval niet 30 juli ^^

• Hielko
  • Nu online
DarkSEDA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:59:
Van Flatex heb ik het document ontvangen "Dividendcreditering voor buitenlandse effecten".

Dit gaat over een aantal KPN aandelen, als het goed is zijn de ingehouden 15% bronbelasting in Nederland afgedragen?

En kan ik deze in de belastingaangifte bij "Ingehouden Nederlandse dividendbelasting" invullen?
Correct

• Gaddoman
Zijn ze bij de belastingdienst nou al aanslagen aan het versturen naar aanleiding van de aangifte inkomstenbelasting?

• JanHenk
  • Niet online
Misschien wel, misschien niet. Alleen kalmte kan u redden.

Gaat deze vraag wekelijks voorbij komen?

• PolarBear
  • Niet online
Ik heb ook wel een keer anderhalf jaar op een definitieve aanslag moeten wachten (zonder dat er iets geks in de aangifte zat, alleen een huis, maar die had ik al enkele jaren).

Maar een tip voor mensen die niet kunnen wachten, je kan nu al je voorlopige aangifte 2021 invullen, krijg je elke maand geld terug als dat van toepassing is.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:40
Zijn er toevallig tweakers die in BE of DE wonen en een inkomensverklaring hebben afgegeven/opgestuurd naar de BD?

Wij hebben deze al een week of twee/drie afgeleverd maar nog geen bevestiging gehad dat het ontvangen is. Normaal krijg je zo’n bericht in je Berichtenbox erover. Zouden ze het ook druk hebben op de postafdeling..?

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Wie-o-wie kan mij helpen?

Er is een 'test'-omgeving van de aangifte inkomstenbelasting. Deze komt overeen met de module zoals we deze ook kunnen invullen via de site van de Belastingdienst.

Ik kan deze echter niet meer vinden. Heeft iemand een linkje? Mijn dank is groot!

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Herman schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:50:
Wie-o-wie kan mij helpen?

Er is een 'test'-omgeving van de aangifte inkomstenbelasting. Deze komt overeen met de module zoals we deze ook kunnen invullen via de site van de Belastingdienst.

Ik kan deze echter niet meer vinden. Heeft iemand een linkje? Mijn dank is groot!
https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?2

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gaddoman schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:29:
Zijn ze bij de belastingdienst nou al aanslagen aan het versturen naar aanleiding van de aangifte inkomstenbelasting?
Het grootste gedeelte van de op te leggen aanslagen gaat geautomatiseerd, daar is de Belastingdienst al reeds mee begonnen. Overigens is dit automatische proces volstrekt willekeurig en staat daarmee los van de datum waarop de aangifte IB is ingestuurd.

"There's no place like 127.0.0.1"

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-10 10:12
Mijn eigen aangiftes ram ik er normaliter zo doorheen maar bij de aangifte voor een familie lid weet ik niet zeker wat ik hieronder in dien te vullen. Situatie: vanaf 1-1-20 tot 19-1-20 verhuurde zij haar eigen woning aan een ander, terwijl zij bij haar toenmalige vriend intrek had genomen zijn zijn koopwoning (daarvoor in 2019 overigens ook al maar dat doet volgens mij niet terzake). Op dat moment stond haar eigen koopwoning niet te koop.

Tussen 19-01 en 01-03 stond haar eigen woning leeg en bood zij deze woning te koop aan. De koop was snel gesloten en de overdracht datum was 01-04. Omdat de nieuwe koper aangaf graag eerder in de woning te willen heeft zij opnieuw haar woning verhuurd in de periode 01-03 - 31-03.

Om het helemaal ingewikkeld (in ieder geval voor mijzelf) te maken heeft ze ook een nieuwe woning gekocht die ze per 1-9 heeft betrokken. In hoeverre dit relevant is weet ik niet, maar het valt mij wel op dat er wordt gesproken over 'financieringskosten'.

Iemand enig idee wat hier in te vullen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzc7UmdsBt_-0GlHsrZzMr8mrR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9sTpfdR9ZUAtf9L6EHHr8U0s.png?f=fotoalbum_large

• Gaddoman
Eftalou schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:06:
[...]

Het grootste gedeelte van de op te leggen aanslagen gaat geautomatiseerd, daar is de Belastingdienst al reeds mee begonnen. Overigens is dit automatische proces volstrekt willekeurig en staat daarmee los van de datum waarop de aangifte IB is ingestuurd.
Hoe weet je dat ze er al reeds mee begonnen zijn?

• Hmmbob
Neutron schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:41:
Mijn eigen aangiftes ram ik er normaliter zo doorheen maar bij de aangifte voor een familie lid weet ik niet zeker wat ik hieronder in dien te vullen. Situatie: vanaf 1-1-20 tot 19-1-20 verhuurde zij haar eigen woning aan een ander, terwijl zij bij haar toenmalige vriend intrek had genomen zijn zijn koopwoning (daarvoor in 2019 overigens ook al maar dat doet volgens mij niet terzake). Op dat moment stond haar eigen koopwoning niet te koop.

Tussen 19-01 en 01-03 stond haar eigen woning leeg en bood zij deze woning te koop aan. De koop was snel gesloten en de overdracht datum was 01-04. Omdat de nieuwe koper aangaf graag eerder in de woning te willen heeft zij opnieuw haar woning verhuurd in de periode 01-03 - 31-03.

Om het helemaal ingewikkeld (in ieder geval voor mijzelf) te maken heeft ze ook een nieuwe woning gekocht die ze per 1-9 heeft betrokken. In hoeverre dit relevant is weet ik niet, maar het valt mij wel op dat er wordt gesproken over 'financieringskosten'.

[Afbeelding]
Als ik je bericht goed lees heeft ze er dus op geen enkel moment in het hele jaar zelf gewoond, dus valt hij niet onder de "eigenwoningregeling" en had je dus een vraag eerder anders moeten beantwoorden?

1-1-20 - 19-1-20: verhuurd
19-1-20 - 1-3-20: leegstaand
1-3-20 - 31-3-20: verhuurd
1-4-20: verkocht

Dat wordt, volgens mij, geen rente aftrekken in box 1 maar alles in box 3 (opbrengsten en schulden).

Maar goed, ik ben geen expert

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:18

ST10©DE

Dus.............

De_Bastaard schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:17:
Zijn er toevallig tweakers die in BE of DE wonen en een inkomensverklaring hebben afgegeven/opgestuurd naar de BD?

Wij hebben deze al een week of twee/drie afgeleverd maar nog geen bevestiging gehad dat het ontvangen is. Normaal krijg je zo’n bericht in je Berichtenbox erover. Zouden ze het ook druk hebben op de postafdeling..?
Ik heb deze op 23 maart verstuurd en ook geen ontvangstbevestiging. Kan me van de vorige jaren ook niet herinneren dat ik een bevestiging kreeg.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:52

icecreamfarmer

en het is

Mijn oma heeft hoorapparaten gekocht en die zouden aftrekbaar moeten zijn.
Nu heb ik dat ingevuld maar ze krijgt niets terug.

Mijn vermoeden is dat dat komt omdat ze vrijwel geen belasting betaalt. Klopt dat?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Rukapul
icecreamfarmer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:23:

Mijn vermoeden is dat dat komt omdat ze vrijwel geen belasting betaalt. Klopt dat?
Of ze komt nauwelijks boven de drempel uit, etc.

Kwestie van de berekening nalopen door wat opties uit te klappen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:29:
[...]

Of ze komt nauwelijks boven de drempel uit, etc.

Kwestie van de berekening nalopen door wat opties uit te klappen.
Ja dat heb ik geprobeerd maar kom niet veel verder. Ik zie nergens echt een aftrekpost.
de drempel is maar iets van €250 en de apparaten zijn ruim €3000 dus dat kan niet het probleem zijn.

• Rukapul
Gewoon de box 1 berekening openen.

• JanHenk
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:23:

Dat is een klassieker :+

Zo'n discussie had ik eens met een medestudent. Die verkondigde heel stoer dat ie z'n boeken en collegegeld in de inkomstenbelasting als aftrekpost had opgegeven.

Even voor de goede orde, dat is sowieso fout, dat zijn geen aftrekbare kosten.

Maar toen ik heb vroeg hoeveel inkomen ie dan eigenlijk had, kwam het niet verder dan een paar duizend euro van een bijbaantje... Tsja. Dan kun je een ton in aftrek brengen, of helemaal niks, het resultaat is hetzelfde. Nul euro inkomstenbelasting verschuldigd.

[Afbeelding]
Heb je de aangifte van het jaar ervoor ook nog? Waar heeft het familielid van je al die tijd ingeschreven gestaan? Is er sprake van fiscaal partnerschap?

Wellicht verstandig om iemand in te schakelen met verstand van zaken..

• Rukapul
JanHenk schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:53:

Maar toen ik heb vroeg hoeveel inkomen ie dan eigenlijk had, kwam het niet verder dan een paar duizend euro van een bijbaantje... Tsja. Dan kun je een ton in aftrek brengen, of helemaal niks, het resultaat is hetzelfde. Nul euro inkomstenbelasting verschuldigd.
Minder een klassieker dan je denkt, want de persoonlijke aftrek schuift in een dergelijk geval door naar toekomstige jaren.

• JanHenk
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:24:
[...]

Minder een klassieker dan je denkt, want de persoonlijke aftrek schuift in een dergelijk geval door naar toekomstige jaren.
Dan ga je ervan uit dat er nog persoonsgebonden aftrek overblijft had nadat z'n inkomen is verminderd tot nihil. Hij had dus wel inkomen en dat inkomen is dus ook daadwerkelijk verminderd met de aftrek, alleen te weinig om belasting verschuldigd te zijn.

Er resteert dan geen persoonsgebonden aftrek voor volgende jaren.

Effect in de heffing is nihil.

Daarom waarschijnlijk ook dat zo'n aanslag zonder pardon definitief wordt opgelegd, ook al is de aangifte an sich gewoon fout. De resultante is hetzelfde.

Edit: uiteraard, voordat de discussie daarover gaat, in mijn hypothetische voorbeeld dat je een ton persoonsgebonden aftrek zou hebben bij een paar duizend inkomen, had er bij aanslag wat doorgeschoven ja. Maar ik vermoed dat de fiscus je dan wel een vragenbriefje zou sturen :)

[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 15-04-2021 14:51 ]

• Rubbergrover1
  • Nu online

[Afbeelding]
Lijkt mij volgens mij eigenlijk een relatief simpele situatie. De woning valt op 1-1-2020 in box 3 en het bedrag van de hypotheek is dan, op een drempel na, in box 3 af te trekken. Omdat ze een nieuwe eigen woning heeft gekocht (in in te wonen) zijn de financieringskosten daarvan (bv adviseur, afsluitkosten en deel van de notariskosten) af te trekken.

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gaddoman schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:20:
[...]

Hoe weet je dat ze er al reeds mee begonnen zijn?
Ik werk zelf bij de overheid en heb enige kennis van de geautomatiseerde processen van de Belastingdienst. Overigens gaat er nog een behoorlijke tijd overheen tussen het moment dat de aanslag is verwerkt door het systeem (dagtekening) en het moment dat hij in de bus valt, gemiddeld zo’n 3 weken. Mijn verwachting is dan ook dat de eerste personen eind deze maand hun aanslag inkomstenbelasting kunnen verwachten.

"There's no place like 127.0.0.1"

• JanHenk
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:34:
[...]

Lijkt mij volgens mij eigenlijk een relatief simpele situatie. De woning valt op 1-1-2020 in box 3 en het bedrag van de hypotheek is dan, op een drempel na, in box 3 af te trekken. Omdat ze een nieuwe eigen woning heeft gekocht (in in te wonen) zijn de financieringskosten daarvan (bv adviseur, afsluitkosten en deel van de notariskosten) af te trekken.
Zo lijkt het wel te zijn. Echter ter aanvulling @Neutron :

Je dient wel rekening te houden met de eigenwoningreserve (in verband met de sfeerovergang). Die is zo te lezen ontstaan in 2019 (of eerder) en niet in 2020. Vandaar mijn vraag of die aangifte nog aanwezig is.

Daarbij is ook het partnerbegrip van belang én de verdeling van de juridische eigendom (wie is eigenaar van de nieuwe woning).

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:56

Agent47

I always close my contracts.

Ik kreeg in ieder geval vorig jaar de eerste week van mei het bedrag op m’n rekening.

2019 kreeg ik het op 8 mei.

Gewoon afwachten

[ Voor 12% gewijzigd door Agent47 op 16-04-2021 08:52 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-10 18:58
Eftalou schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:58:
[...]

Ik werk zelf bij de overheid en heb enige kennis van de geautomatiseerde processen van de Belastingdienst. Overigens gaat er nog een behoorlijke tijd overheen tussen het moment dat de aanslag is verwerkt door het systeem (dagtekening) en het moment dat hij in de bus valt, gemiddeld zo’n 3 weken. Mijn verwachting is dan ook dat de eerste personen eind deze maand hun aanslag inkomstenbelasting kunnen verwachten.
Als oud medewerker van de blauwe dienst kan ik dat bevestigen! Gemiddeld gaat ruim 80% van de IB automatisch door de cyclus.

Hier is de snelste termijn ooit 30-04 geweest, maar het blijft koffie dik kijken wanneer je bericht ontvangt.

• Gaddoman
R0w!N schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:19:
[...]

Als oud medewerker van de blauwe dienst kan ik dat bevestigen! Gemiddeld gaat ruim 80% van de IB automatisch door de cyclus.

Hier is de snelste termijn ooit 30-04 geweest, maar het blijft koffie dik kijken wanneer je bericht ontvangt.
Weet jij als oud medewerker ook of de belastingdienst weet vanaf wanneer ze beginnen met voorlopige en defintieve aanslagen te versturen naar aanleiding van de ingediende aangifte?

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-10 18:58
Gaddoman schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:29:
[...]

Weet jij als oud medewerker ook of de belastingdienst weet vanaf wanneer ze beginnen met voorlopige en defintieve aanslagen te versturen naar aanleiding van de ingediende aangifte?
Ik zag meestal half april dat de “batches” begonnen te draaien. Ik zat aan de andere kant, de invordering, maar kreeg meestal vanaf half april de eerste beschikkingen te zien.

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-10 10:12
JanHenk schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:45:
[...]

Zo lijkt het wel te zijn. Echter ter aanvulling @Neutron :

Je dient wel rekening te houden met de eigenwoningreserve (in verband met de sfeerovergang). Die is zo te lezen ontstaan in 2019 (of eerder) en niet in 2020. Vandaar mijn vraag of die aangifte nog aanwezig is.

Daarbij is ook het partnerbegrip van belang én de verdeling van de juridische eigendom (wie is eigenaar van de nieuwe woning).
Dank voor de info. Er is geen sprake van fiscaal partnerschap. Dit familie lid is ten alle tijde 100% eigenaar van haar vorige en de nieuwe woning geweest. Dus qua juridisch eigendom klinkt mij dat eenvoudig in de oren.

Vwb de eigenwoningreserve is haar overwaarde van de vorige woning rechtstreeks in haar nieuwe woning gestoken.

[ Voor 7% gewijzigd door Neutron op 16-04-2021 10:54 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

JanHenk schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:53:
[...]

Dat is een klassieker :+

Zo'n discussie had ik eens met een medestudent. Die verkondigde heel stoer dat ie z'n boeken en collegegeld in de inkomstenbelasting als aftrekpost had opgegeven.

Even voor de goede orde, dat is sowieso fout, dat zijn geen aftrekbare kosten.

[...]

Heb je de aangifte van het jaar ervoor ook nog? Waar heeft het familielid van je al die tijd ingeschreven gestaan? Is er sprake van fiscaal partnerschap?

Wellicht verstandig om iemand in te schakelen met verstand van zaken..
Dit is er dus ook gebeurd. Had de aftrekpost weggehaald en kreeg precies hetzelfde terug.

• Roenco
  • Laatst online: 08-06-2021
*knip onzinreactie vragend om bericht van belastingdienst

[ Voor 49% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2021 13:36 ]

• Roenco
*knip fasttrack poging tot ban* discussie over moderatie kan in het feedbacktopic

[ Voor 83% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2021 14:00 ]

• Roenco
<knip> Hier stond een heel lelijk scheldwoord. <- doei :w

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 20-04-2021 17:16 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Als je kijkt onder mijnbelastingdienst en dan onder inkomensverklaring en geregistreerd inkomen en je ziet daar een vaststelling inkomen 19-03-2021 staan, betekend dit dat ze jouw aanslag aan het verwerken zijn al?

Want als ik het zo lees: Dit inkomen hebben wij geregistreerd op basis van uw aangifte inkomstenbelasting.

Kan dus zomaar zijn ik misschien volgende week of begin mei al bericht kan krijgen. Vorig jaar hadden ze het pas op 28 april dit uitgevoerd en toen had ik het dezelfde datum als dit jaar de aangifte gedaan.
Antwoord vorig jaar kreeg ik op 14 mei.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Rubbergrover1
  • Nu online
De tekst zegt het al, het geeft alleen aan dat ze geregistreerd hebben wat jij hebt doorgegeven. Niet dat het gecontroleerd is of dat ze er überhaupt naar gekeken hebben.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:00:
De tekst zegt het al, het geeft alleen aan dat ze geregistreerd hebben wat jij hebt doorgegeven. Niet dat het gecontroleerd is of dat ze er überhaupt naar gekeken hebben.
Hhmmm ok, had stiekem gehoopt. :P

• bie100
Xtr3me4me schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:25:
[...]

Hhmmm ok, had stiekem gehoopt. :P
je krijgt zeker geld terug of niet

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

bie100 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:23:
[...]

je krijgt zeker geld terug of niet
hahaha ja klopt :P

• bie100
dat dacht ik al >:)
Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste

Let op:
Het nodeloos vragen maar de status van een mogelijk inning of uitbetaling is niet nodig en derhalve offtopic