Belastingaangifte 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Herman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:08:
@mrnn Bizar verhaal. Ook heel 'typerend' dat de bank deze fout niet heeft hersteld nadat je de moeite hebt genomen om hen hierop te wijzen. Het lijkt me ook in het belang van de bank om dit goed in hun systemen te hebben. Ik zou een korte maar duidelijke klacht naar de bank zenden (per post) en dat je bevestiging wilt hebben dat ze de fout uit hun systeem hebben gehaald. Eventueel met een verwijzing naar het Kifid en de vermelding dat je toekomstig gemaakte kosten op hen zult verhalen.

edit:
Hopelijk dat hun BKR-register deze fout niet bevat. Anders kan het gedoe opleveren, mochten jullie in de toekomst bijvoorbeeld een hypotheek willen afsluiten.
Een aangetekende klacht naar de bank is dan mogelijk de enige manier om het voor mijzelf echt vast te leggen. Dat voelt dan weer wat overdreven als dit geen consequenties heeft verder maar ik zal het overwegen.

Betreffende BKR, ik denk het niet want paar jaar terug zijn wij verhuisd en toen is het in het gehele traject met hypotheekadviseur en verstrekker niet aan bod gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenco
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-06-2021
Als je begin maart aangifte doet dan is het ook heel goed mogelijk dat je in april al bericht kan krijgen toch? Of heb ik het verkeerd? Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:19
Roenco schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:47:
Als je begin maart aangifte doet dan is het ook heel goed mogelijk dat je in april al bericht kan krijgen toch? Of heb ik het verkeerd? Haha
Haha :? stel je nu een serieuze vraag of heb je een lachbui?

In princiepe zegt het helemaal niks, er zijn mensen die op 1 maart aangifte doen en snel bericht hebben en er zijn mensen die 1 maart aangifte doen en pas laat bericht krijgen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenco
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-06-2021
Ik probeerde me zelf een beetje op te vrolijken als dat mag😅
Maar dankjewel voor je antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 13:29
mrnn schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Klopt maar zoals ik aangaf is dit geen datalek van de Belastingdienst. Die "lekken" alleen een verkeerde hypotheek bestaande uit de naam van de bank, het leningdeelnummer en het type. Dat zijn geen persoonsgegevens en dat is geen datalek.
Je zou de melding ook niet over de Belastingdienst moeten doen, maar over ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
@Rubbergrover1 de discussie ging over het feit dat ik volgens de eerdere reactie een datalek zou moeten melden over de Belastingdienst ;)

Dat is de reden dat ik uitleg dat het geen datalek is daar. Betreffende ING, daar zou je alleen het telefoongesprek als een datalek kunnen verkopen denk ik en dat vind ik niet realistisch. Zonder te weten hoe de koppeling ING-Belastingdienst werkt en waarom ik de verkeerde hypotheek te zien krijg lijkt me ook dat geen datalek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illagen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik snap iets niet aan onze belastingaangifte. Mijn vrouw is sinds een paar jaar in loondienst en moet zelf de premie voor haar pensioen betalen. Dit betalen we dus maandelijks netto van haar salaris.
Het totaal betaalde bedrag per jaar, moeten we dan als negatief loon opgeven en dan zouden we daar nog teruggaaf over moeten krijgen.
Nu heb ik dat ingevuld, maar het doet helemaal niets met de hoeveelheid geld welke we terug krijgen. Ook als ik het bedrag bijvoorbeeld verhoog of verlaag of helemaal verwijder gebeurt er niets.
Snap ik hier iets niet of doe ik iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Negatief loon of "uitgaven voor inkomensvoorziening"? Dat is waar mijn pensioenpremie als zelfstandige in terecht komt

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikbenmeereendje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-07 00:17
Iemand enige ervaring met het aangeven van inkomsten waarop al belasting is ingehouden? Ik heb vorig jaar ~300 USD verdiend met het schrijven van content. Daar is daarna 30% belasting over gegaan (VS). Als ik het invul in mijn aangifte gaat er best wat af zodat ik van dat bedrag slechts een paar tientjes over hou. Ik heb geen idee hoe ik dit moet invullen, en of ik het überhaupt wel moet melden.

Edit: I messed up: gaat om 30% die wordt ingehouden door Stripe, en niet een of andere tax authority. Please ignore.

[ Voor 13% gewijzigd door Ikbenmeereendje op 10-03-2021 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
Ikbenmeereendje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:27:
Iemand enige ervaring met het aangeven van inkomsten waarop al belasting is ingehouden? Ik heb vorig jaar ~300 USD verdiend met het schrijven van content. Daar is daarna 30% belasting over gegaan (VS). Als ik het invul in mijn aangifte gaat er best wat af zodat ik van dat bedrag slechts een paar tientjes over hou. Ik heb geen idee hoe ik dit moet invullen, en of ik het überhaupt wel moet melden.

Edit: I messed up: gaat om 30% die wordt ingehouden door Stripe, en niet een of andere tax authority. Please ignore.
Wellicht de 30% witholding richting non-resident aliens: https://www.irs.gov/indiv...olding-on-specific-income

Indien je belastingplichtig bent in NL en niet in de VS kun je -- in theorie -- met een 1040-NR formulier in de VS ingehouden belasting terugvragen.

[ Voor 8% gewijzigd door freakaleek op 10-03-2021 04:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

FreakNL

Well do ya punk?

En je die 300 dollar moet je melden.

Maar is dat de enige bijverdienste over een geheel jaar? Of ben je ZZPer?

Ik heb jaren geleden ooit eens iets voor een gamemaker gedaan, daar kreeg ik toen een vergoeding van 200 Britse Pond voor. Nooit opgegeven. Ik was het zelfs vergeten ten tijde van de aangifte. Maar ik was gewoon in loondienst en dit was bij hoge uitzondering.. Sterker nog, ik heb al 15 jaar geen bijverdiensten meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Problemen bij de Belastingdienst lijken verleden tijd?
Gisteren na het eten ingelogd, aangifte gedaan en afgerond. Alles vlot, soepel, zonder vertraging en de vooraf ingevulde gegevens waren nagenoeg foutloos.

Geduld is een schone zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 13:29
B-Real schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:44:
Problemen bij de Belastingdienst lijken verleden tijd?
Gisteren na het eten ingelogd, aangifte gedaan en afgerond. Alles vlot, soepel, zonder vertraging en de vooraf ingevulde gegevens waren nagenoeg foutloos.

Geduld is een schone zaak :)
Precies, ik snap ook niet dat mensen zo in de stress schieten als ze de eerste week niet kunnen inloggen. (Tenzij het je werk is natuurlijk, maar dat is een ander verhaal).

Over de vooringevulde gegevens, het valt mij op dat die dit jaar veel completer zijn dan vorige jaren. Ook bv de rekeningen van de kinderen kwamen nu vanzelf in de opsomming terecht, we hebben daar dit jaar niets aan hoeven te wijzigen. Enige puntje van kritiek is dat de gegevens van de eigen woning nog steeds niet kloppen, maar dat is wellicht een dingetje met (de interface met) het kadaster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb eind 2020 mijn hypotheek overgesloten, daarbij heb ik de financieringskosten en een bouwdepot mee gefinancieerd. Hierdoor bestaat de hypotheek in feite uit 3 delen. Voor zover ik weet mag ik de financieringskosten (incl. boeterente) aftrekken, maar mag ik de rente over dit deel van de hypotheek niet aftrekken. Klopt dit?

Ik heb nu het volgende ingevuld bij verdeling schuld en de rente van de nieuwe hypotheek:

Schuld op 31/12/2020
Deel hoofdverblijf: Bedrag totale hypotheek - bedrag "Ander bestedingsdoel"
Ander bestedingsdoel: Bedrag hypotheek t.b.v financieringskosten (incl. boeterente)

Rente in 2020:
Deel hoofdverblijf: Rente bedrag over totale hypotheek - Rente bedrag "Ander bestedingsdoel"
Ander bestedingsdoel: Rente bedrag over deel hypotheek t.b.v. financieringskosten

Financieringskosten in 2020:
Deel hoofdverblijf: Dit is het totaal opgetelde bedrag van wat ik heb ingevuld bij financieringskosten van de nieuwe hypotheek.
Ander bestedingsdoel: 0 (Hier twijfel ik nog over of dit wel klopt?)

Verder heb ik het bedrag van de boeterente ingevuld bij "Betaalde rente in 2020" bij de oude hypotheek. (Dit bedrag was al ingevuld en is hetzelfde bedrag als op de jaaropgaaf van de oude hypotheek)

Edit:

Ik zie in "Berekening inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" nergens Box 3 terug?

[ Voor 14% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-03-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:25:
Ik heb in 2020 mijn hypotheek overgesloten, daarbij heb ik de financieringskosten en een bouwdepot mee gefinancieerd. Voor zover ik weet mag ik de financieringskosten (incl. boeterente) aftrekken, maar mag ik de rente over dit deel van de hypotheek niet aftrekken. Klopt dit?
Klopt, de kosten zelf wel, het hypotheekdeel om het de financieren niet (dus valt in "ander deel"= box 3).
Ik heb nu het volgende ingevuld bij verdeling schuld en de rente van de nieuwe hypotheek:

Schuld op 31/12/2020
Deel hoofdverblijf: Bedrag totale hypotheek - bedrag Ander bestedingsdoel
Ander bestedingsdoel: Bedrag hypotheek t.b.v financieringskosten

Rente in 2020:
Deel hoofdverblijf: Rente bedrag over totale hypotheek - Rente bedrag Ander bestedingsdoel
Ander bestedingsdoel: Rente betaald over deel hypotheek t.b.v. financieringskosten

Financieringskosten in 2020:
Deel hoofdverblijf: Dit is het totaal opgestelde bedrag van wat ik heb ingevuld bij financieringskosten
Ander bestedingsdoel: 0

Verder heb ik het deel van de boeterente ingevuld bij "Betaalde rente in 2020" bij de oude hypotheek. (Dit bedrag was al ingevuld)
Lijkt me prima.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:59

tha_crazy

Mafketel

Vraagje.

Ik ben zelf nederlands, en heb een Belgische partner welke ook in Belgie werkt en dus geen belasting afdraagt in Nederland, wij hebben samen een woning.
Nu volgt zij een studie in Belgie, welke zij zelf betaald.

In principe doe ik alleen aangifte voor mij alleen met haar als fiscaal partner.
Echter kan het in dit geval ook zo zijn dat ik haar studiekosten aftrek?
Of moeten we hiervoor gezamelijk aangifte doen ondanks dat zij geen belasting betaald in nederland?

*Edit*
Even doorgeklikt, ik kan ondanks dat ik voor alleen mijzelf aangifte doe, wel kiezen om studiekosten onder haar naam op te geven.
Is dit correct?

[ Voor 14% gewijzigd door tha_crazy op 10-03-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:11

Cbr

@tha_crazy Vraagje: Is ze jouw fiscaal partner? Én wonen jullie beide in NL?

[ Voor 207% gewijzigd door Cbr op 11-03-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

illagen schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:25:
Ik snap iets niet aan onze belastingaangifte. Mijn vrouw is sinds een paar jaar in loondienst en moet zelf de premie voor haar pensioen betalen. Dit betalen we dus maandelijks netto van haar salaris.
Het totaal betaalde bedrag per jaar, moeten we dan als negatief loon opgeven en dan zouden we daar nog teruggaaf over moeten krijgen.
Nu heb ik dat ingevuld, maar het doet helemaal niets met de hoeveelheid geld welke we terug krijgen. Ook als ik het bedrag bijvoorbeeld verhoog of verlaag of helemaal verwijder gebeurt er niets.
Snap ik hier iets niet of doe ik iets fout?
Hoi,
Is je vrouw in loondienst? En gaat het om verplicht beroepspensioen? (Bijvoorbeeld voor fysiotherapeuten?)
Hebben jullie toevallig een kind onder de 12 en werken jullie allebei?
Het zou kunnen dat het inkomen van je partner al zo laag is en de heffingskortingen zo hoog dat ze feitelijk inkomstenbelasting verschuldigd is? (Kijk eens onder de aangifte in de berekening naar de inkomstenbelasting plus premies min de heffingskortingen.)
Als er al geen belasting verschuldigd is dan helpt het verlagen van het belastbaar inkomen met negatief loon ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Cbr schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:35:
@tha_crazy Vraagje: Is ze jouw fiscaal partner? Én wonen jullie beide in NL?
Wij wonen inderdaad Beide in NL
Samen eigenaar van een woning incl. samenlevingscontract (dus fiscaal partner als ik het goed begrijp)

Ik fulltime baan in nederland
Zij Fulltime baan in belgie + studie in Belgie welke zij voor het grootste deel zelf betaald.
Zij betaald geen belasting in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@tha_crazy

Samen een woning hebben, wil nog niet per se zeggen dat jullie ook feitelijk samenwonen. Dus hierbij de vraag, wonen jullie samen op hetzelfde adres in NL? Het gehele jaar 2020? En dus sprake van een geheel jaar partnerschap?

Zo ja; sprake van fiscaal partnerschap.

Dan kun je aftrekposten verdelen zo je wilt, het totaal moet wel 100% zijn.

PS: Dat ze een Belgische werkgever heeft, wil niet altijd zeggen dat ze in NL geen aangifte hoeft te doen en/of belasting verschuldigd is. Ze is bijvoorbeeld ook eigenaar van een NL woning en dat is op zichzelf al voldoende aanleiding.

PPS: De studiekosten moeten wel voldoen aan de voorwaarden voor aftrek. Daar ga ik nu verder even niet op in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

JanHenk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:55:
@tha_crazy

Samen een woning hebben, wil nog niet per se zeggen dat jullie ook feitelijk samenwonen. Dus hierbij de vraag, wonen jullie samen op hetzelfde adres in NL? Het gehele jaar 2020? En dus sprake van een geheel jaar partnerschap?

Zo ja; sprake van fiscaal partnerschap.

Dan kun je aftrekposten verdelen zo je wilt, het totaal moet wel 100% zijn.

PS: Dat ze een Belgische werkgever heeft, wil niet altijd zeggen dat ze in NL geen aangifte hoeft te doen en/of belasting verschuldigd is. Ze is bijvoorbeeld ook eigenaar van een NL woning en dat is op zichzelf al voldoende aanleiding.

PPS: De studiekosten moeten wel voldoen aan de voorwaarden voor aftrek. Daar ga ik nu verder even niet op in..
Wij hebben dit huis in 2019 gekocht, dus het geheel 2020 wonen we al samen in dit adres.

Zij heeft zelf geen brief gekregen dat zij aangifte moet doen in ieder geval.
Ook bij het aangifte zelf staat zij er wel tussen maar met een inkomen van 0, wat logisch is want zij haalt geen inkomen in nederland maar in belgie.

De studiekosten vallen boven de 250, en zijn inderdaad haar collegekosten, boeken, dat soort zaken (niet een nieuwe laptop of op en neer rijden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
tha_crazy schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:58:
[...]

Wij hebben dit huis in 2019 gekocht, dus het geheel 2020 wonen we al samen in dit adres.
Oké, dan zijn jullie heel 2020 fiscaal partners en dan heb je de keuzevrijheid voor toedeling van de persoonsgebonden aftrek uit hoofde van studiekosten.
Zij heeft zelf geen brief gekregen dat zij aangifte moet doen in ieder geval.
Ook bij het aangifte zelf staat zij er wel tussen maar met een inkomen van 0, wat logisch is want zij haalt geen inkomen in nederland maar in belgie.
Ik twijfel of dat helemaal goed gaat. Ze heeft geen aangiftebrief gekregen (oké) dus in ieder geval geen uitnodiging. Echter in de basis word je als inwoner van NL belast over je wereldinkomen. Vervolgens is er het belastingverdrag met België betrekking tot het heffingsrecht en eventueel voorkoming van dubbele belastingheffing. Simpelweg geen aangifte voor je vriendin doen maar wel haar studiekosten in jouw aangifte opgeven, lijkt me niet helemaal de juiste weg.
De studiekosten vallen boven de 250, en zijn inderdaad haar collegekosten, boeken, dat soort zaken (niet een nieuwe laptop of op en neer rijden)
Oké. En ter verkrijging of behoud van (toekomstig) belastbaar inkomen? Dat is ook een eis namelijk. En alleen al omdat ze in NL geen inkomen aangeeft (0), kun je hier al "nat" op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

JanHenk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:17:
[...]

Ik twijfel of dat helemaal goed gaat. Ze heeft geen aangiftebrief gekregen (oké) dus in ieder geval geen uitnodiging. Echter in de basis word je als inwoner van NL belast over je wereldinkomen. Vervolgens is er het belastingverdrag met België betrekking tot het heffingsrecht en eventueel voorkoming van dubbele belastingheffing. Simpelweg geen aangifte voor je vriendin doen maar wel haar studiekosten in jouw aangifte opgeven, lijkt me niet helemaal de juiste weg.

[...]

Oké. En ter verkrijging of behoud van (toekomstig) belastbaar inkomen? Dat is ook een eis namelijk. En alleen al omdat ze in NL geen inkomen aangeeft (0), kun je hier al "nat" op gaan.
Zij kan in ieder geval haar studiekosten niet opgeven bij haar aangifte in Belgie.
Ze heeft wel een vergoeding van 125 euro gekregen, en deze geef ik er ook netjes bij op, het is in ieder geval dus niet dat we een dubbele aftrek doen in 2 landen.

Daarnaast zie ik (persoonlijk en wellicht verkeerd) ook niet in waarom zij dan aangifte in NL dient te doen aangezien ze deze in BE doet.

Even gecheckt en bij de "context link" staat in ieder geval het volgende
Heeft uw fiscale partner ook studiekosten in 2020? Dan vult u voor ieder apart de aftrekbare studiekosten en andere scholingsuitgaven in. Voor zowel u als uw fiscale partner geldt een drempel van € 250. Het maakt niet uit wie de kosten betaalt, u of uw fiscale partner.
https://www.belastingdien...r_studie_of_opleiding.htm

Dan lijkt het mij dat het toch wel mag, zolang zij het dan maar niet bij haar belastingaangifte opgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik weet niets van het Belgische belastingrecht. Maar, ze is geëmigreerd naar NL (weliswaar niet ver, maar ze is geen inwoner meer van BE). Dat betekent dat ze inwoner is van NL, hier (mede)eigenaar is van een woning, een fiscaal partner heeft en inkomen heeft (weliswaar bij een BE werkgever, maar dat doet niet ter zake).

Het koninkrijk der Nederlanden belast haar inwoners voor het wereldinkomen. Zo simpel is het. Ze zou in NL ook gewoon aangifte moeten doen.

In BE zou ze dan eventueel ook aangifte moeten doen, maar dan als buitenlander. In NL kennen we het "C-biljet", bedoeld voor inkomen van een NL werkgever, maar voor "buitenlandse belastingplichtigen". Ik kan me voorstellen dat België ook zo'n aangifte kent en dat ze in ieder geval niet aangifte doet in BE als t ware ze nog inwoner van BE, ze is immers geëmigreerd (!)..

Ik ben geen deskundige in het Belgische belastingrecht en wat voor aangifte ze daar zou moeten doen, daarvoor moet je bij een BE deskundige zijn. Ik weet alleen de NL een belastingkorting geeft op het BE inkomen ter voorkoming van dubbele heffing, maar in de aanleg is het totale inkomen in NL belast.

Het is net wat complexer dan je zelf denkt.. ;)

E.e.a. heeft verder niet zoveel te maken met de studiekostenaftrek hoor. Mijn punt is; je partner zou in NL aangifte moeten doen voor al haar inkomen en kan dan eventueel ook gewoon de studiekosten aftrekken, of toedelen aan jou, of wat dan ook maar voordeliger is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Lordy79

Vastberaden

Nee je moet aangifte doen in België als je in België werkt, zelfs als je in Nederland woont. Ze draagt ook personenbelasting af in België!
En je moet ook aangifte doen omdat je in NL woont.
Ik heb in België gewoond en werkte toen in Nederland en werd helemaal gek van de fiscale consequenties. Maar goed, dat was andersom.. zij woont in NL en werkt in België...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
We zijn het eens hoor, dat is wat ik ook zeg :)

Ik heb ervaring met Nederlandse aangiftes met Belgisch inkomen. Meestal is uitstel nodig in verband met de termijn van de aanslag in België. Ik heb geen ervaring met Belgische aangiftes, die doe ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Even een update na een belletje met de belastaingdienst.

M'n vriendin hoeft geen aangfite te doen in NL, sowieso al omdat ze geen uitnodiging heeft gekregen.
Daarnaast aangezien ze mijn fiscale partner is mag ik de studiekosten wel meenemen in mijn aangifte.

Dus, dat is weer mooi meegenomen, toch weer 200 euro extra terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:36
Ik ben zzper en heb mijn zakelijke auto op 1 januari 2020 "verkocht" aan mijzelf voor privégebruik. Dit heb ik in mijn administratie verwerkt als privéonttrekking en heb de waarde van de auto in afgetrokken van de activa. Komt dit nog terug op de winst-en-verliesrekening bij de inkomensbelasting? Valt dit onder "Overige opbrengsten"?

Als ik het weglaat dan klopt mijn winstberekening. Als ik het wel opneem, dan niet meer en dan moet ik kijken wat ik moet veranderen onder het kopje "Balans: activa".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik neem even aan dat je een natuurlijk persoon ondernemer bent en niet onderneemt in de BV en dat je een winstaangifte doet?

Zo ja; kun je niet een auto aan jezelf verkopen. Je hebt namelijk te maken met de "vermogensetikettering". Een auto is in z'n algemeenheid keuzevermogen, binnen de grenzen der redelijkheid (i.c. 500km). De keuze maak je uiterlijk na afloop van het boekjaar waarin je de auto hebt aangeschaft.

Als je in 2019 de auto hebt aangeschaft en in de aangifte 2019 de auto hebt opgenomen als zakelijk vermogen, dan zal je hem als zakelijk aan moeten blijven merken tot je hem verkoopt aan een derde.

Herziening van een eerder gemaakte keuze kan alleen in bijzondere omstandigheden. In het geval van een auto die als zakelijk vermogen is aangemerkt, kan dat alleen als minder dan 500km zakelijk is gereden over het gehele jaar.

Je zal de auto dus gewoon op de balans moeten laten, de kosten kun je aftrekken, maar de bijtelling moet je weer verrekenen in je aangifte. Als voordeel heb je nog, dat de bijtelling niet meer is dan je werkelijke kosten. Je kan dan ook geen gereden kilometers ad 19 cent aftrekken, immers blijft de auto zakelijk vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
tha_crazy schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:25:
Even een update na een belletje met de belastaingdienst.

M'n vriendin hoeft geen aangfite te doen in NL, sowieso al omdat ze geen uitnodiging heeft gekregen.
Daarnaast aangezien ze mijn fiscale partner is mag ik de studiekosten wel meenemen in mijn aangifte.

Dus, dat is weer mooi meegenomen, toch weer 200 euro extra terug :P
De belastingtelefoon weet nergens van, al helemaal niet van buitenlandsituaties. Bel ze drie keer en je krijgt drie keer een ander antwoord.

Ik zal niet zeggen dat ze verplicht is om aangifte te doen. Ik zeg alleen dat ze wel degelijk belastingplichtig is in NL, maar dat e.e.a. per saldo niet tot belastingheffing hoeft te leiden en als dat zo is, is ze ook niet verplicht om aangifte te doen. Maar naar mijn idee weet je dat niet eerder, dan dat je een biljet invult..

En als je het biljet dan invult, zal je waarschijnlijk zien dat het voordeliger is om gezamenlijk aangifte te doen. ;)

Overigens, maar dit weet ik niet zeker, is de kans groot dat je vriendin alsnog een aangiftebiljet krijgt, omdat jij haar studiekosten aftrekt en zij geen aangifte in heeft gediend. Óf jouw aanslag wordt niet geregeld.

Maar ik zou het vooral doen zoals je zelf denkt hoe het moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
@JanHenk
Klopt, klopt, klopt.

Ik heb 0 km zakelijk gereden in 2020 vanwege remote werk. Valt imo wel onder bijzondere omstandigheden.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFox91 op 12-03-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@FastFox91 Helder.

Ik zie dan geen voordeel van herziening van de keuze.

Beide keren is er per saldo geen belastingheffing of aftrek over de auto.

Bijtelling is niet meer dan je werkelijke kosten. Haal je hem van de balans af (herziening van de keuze) dan is de uitkomst exact gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
@JanHenk
Ik wil de auto wellicht verkopen en heb de auto liever niet meer op de balans.

"Rij je de zakenauto niet meer zakelijk, dan ben je zelfs verplicht de auto over te brengen naar privé."
Weet niet of dit een betrouwbare bron is, maar kon het op belangdienst.nl niet vinden: https://www.bghaccountant...jn-auto-naar-prive-halen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

JanHenk schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:39:
[...]

De belastingtelefoon weet nergens van, al helemaal niet van buitenlandsituaties. Bel ze drie keer en je krijgt drie keer een ander antwoord.

Ik zal niet zeggen dat ze verplicht is om aangifte te doen. Ik zeg alleen dat ze wel degelijk belastingplichtig is in NL, maar dat e.e.a. per saldo niet tot belastingheffing hoeft te leiden en als dat zo is, is ze ook niet verplicht om aangifte te doen. Maar naar mijn idee weet je dat niet eerder, dan dat je een biljet invult..

En als je het biljet dan invult, zal je waarschijnlijk zien dat het voordeliger is om gezamenlijk aangifte te doen. ;)

Overigens, maar dit weet ik niet zeker, is de kans groot dat je vriendin alsnog een aangiftebiljet krijgt, omdat jij haar studiekosten aftrekt en zij geen aangifte in heeft gediend. Óf jouw aanslag wordt niet geregeld.

Maar ik zou het vooral doen zoals je zelf denkt hoe het moet :P
Zelfs al zou zij aangifte doen, zij draagt niks af in nederland dus voordeliger lijkt me niet.
Alles zou in dat geval namelijk een 0 worden in principe, want zij werkt niet in nederland en draagt geen inkomstenbelasting af in nederland.

Daarnaast mag je er ook wel een beetje vanuit gaan als je over 4 afdelingen heen gaat, met onderandere de afdeling buitenland en afdeling studiekosten dat hun antwoord wel klopt.

Dus we gaan er wel vanuit in ieder geval.
Mocht dat fout zijn, dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan om tot een juist antwoord te komen.....

[ Voor 3% gewijzigd door tha_crazy op 12-03-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
FastFox91 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:52:
@JanHenk
Ik wil de auto wellicht verkopen en heb de auto liever niet meer op de balans.

"Rij je de zakenauto niet meer zakelijk, dan ben je zelfs verplicht de auto over te brengen naar privé."
Weet niet of dit een betrouwbare bron is, maar kon het op belangdienst.nl niet vinden: https://www.bghaccountant...jn-auto-naar-prive-halen/
Of het wel of niet verplicht is, zijn de meningen over verdeeld. Dat hangt van de aard en omstandigheden af. In ieder geval heb je de mogelijkheid wel.

Overbrengen naar privé betekent in principe afrekenen, overgang voor de waarde in het economische verkeer. Heb je een taxatierapport?

Dan is nog de vraag; jij stelt dat je hem per 1 januari wil overdragen, maar ik denk dat per 31 december moet. Achteraf weet je dat geen kilometer hebt gereden, maar vooraf wist je dat (waarschijnlijk) niet. Naar mijn idee is de bijzondere omstandigheid pas per 31 december en moet je dus met de waarde per 31 december 2020 overbrengen, het hele jaar de kosten in aanmerking nemen en ook de bijtelling.

Afhankelijk van deze waarde, zou het kunnen dat je nog een voordeel hebt (boekverlies op activa). Maar het taxatierapport is wel noodzakelijk ter onderbouwing van de WEV.

Het zou kunnen dat je beter gewoon kan verkopen in 2021, maar het is moeilijk adviseren op basis van deze gegevens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
tha_crazy schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Zelfs al zou zij aangifte doen, zij draagt niks af in nederland dus voordeliger lijkt me niet.
Alles zou in dat geval namelijk een 0 worden in principe, want zij werkt niet in nederland en draagt geen inkomstenbelasting af in nederland.
Je stelt nog steeds, iedere keer, dat het resultaat 0 is, maar waarom zou dat zo zijn? Ze heeft recht op heffingskortingen, aftrek eigen woning, aftrek van die studiekosten, etc. etc. Het kan ook een teruggave zijn. Maar het kan ook een nabetaling zijn (en dan ben je wel weer verplicht aangifte te doen). Dat weet je niet eerder dan dat je een biljet invult. Jij stelt het iedere keer, maar dit klopt gewoon niet.
Daarnaast mag je er ook wel een beetje vanuit gaan als je over 4 afdelingen heen gaat, met onderandere de afdeling buitenland en afdeling studiekosten dat hun antwoord wel klopt.

Dus we gaan er wel vanuit in ieder geval.
Mocht dat fout zijn, dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan om tot een juist antwoord te komen.....
Prima hoor.. Dat er vier afdelingen voor nodig zijn geeft al aan dat het niet zo eenvoudig is. Overigens mag je geen "opgewekt vertrouwen" ontlenen aan een uitspraak van de belastingtelefoon. :)

Veel succes ermee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JanHenk schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Hij kan nog steeds als fiscaal partner aangifte doen, maar wel ieder los een aangifte invullen en indienen. Dat ziet de BD niet graag omdat de kans op fouten natuurlijk groter is. Maar in principe zou hij het zo kunnen schuiven dat hij de aftrekposten krijgt en dat de partner onder de aangiftegrens blijft. Dan zal de BD ook niet gek opkijken dat ze van haar geen aangifte hebben ontvangen (enige intelligentie hoef je sowieso niet te verwachten)
Afzonderlijk aangifte doen
De meeste mensen doen samen aangifte. Als u niet in de gelegenheid bent om samen aangifte te doen, kunt u ook apart aangifte doen. U vult dan zowel in uw aangifte als in de aangifte van uw partner het totaalbedrag van de gezamenlijke aftrekpost of inkomsten in.

Let erop dat u met elkaar afstemt wat u ieder in zijn aangifte invult in het verdeelscherm. Zodat uw aangiften met elkaar overeenkomen en het totaalbedrag van de verdeling niet meer dan 100% is. Dat gaat regelmatig mis.

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 12-03-2021 14:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Hij kan nog steeds als fiscaal partner aangifte doen, maar wel ieder los een aangifte invullen en indienen. Dat ziet de BD niet graag omdat de kans op fouten natuurlijk groter is. Maar in principe zou hij het zo kunnen schuiven dat hij de aftrekposten krijgt en dat de partner onder de aangiftegrens blijft. Dan zal de BD ook niet gek opkijken dat ze van haar geen aangifte hebben ontvangen (enige intelligentie hoef je sowieso niet te verwachten)
Je hebt wel gelijk en dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. (Alleen is het eigenlijk een aanslaggrens, maar die wordt ook gebruikt als aangiftegrens..).

Heb je een uitnodiging ontvangen? -> Verplichting tot het doen van aangifte

Vul je een biljet in en blijkt dat je meer dan € 15 terug krijgt? -> Niet verplicht, maar uiteraard wel verstandig...

Vul je een biljet in en blijkt dat je € 48 of meer moet betalen? -> Verplicht tot doen van aangifte. Dat weet je dus pas als je een biljet invult...

In dit geval doet maar één van de twee fiscaal partners een aangifte. In die aangifte wordt het partnerschap wel opgenomen, maar alle gezamenlijke posten worden aan de een toebedeeld. De andere partner doet geen aangifte

Dat kan m.i. drie kanten op (de wegen van de fiscus zijn soms ondoorgrondelijk):
- De fiscus let niet op en stelt gewoon de aanslag vast van de ene partner die aangifte doet (onder het mom van de ander zal wel onder de aanslaggrens blijven...);
- De fiscus nodigt de andere partner alsnog uit tot het doen van aangifte (dit lijkt me de meest waarschijnlijke optie). Dan moet de andere partner de hele aangifte invullen, inclusief de aftrekposten, en deze dan toebedelen aan de "ene partner";
- De fiscus legt een voorlopige aanslag op en wacht met het definitief regelen, ze hebben daar namelijk drie jaar de tijd voor, ze kunnen latere informatie daarin meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
JanHenk schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Of het wel of niet verplicht is, zijn de meningen over verdeeld. Dat hangt van de aard en omstandigheden af. In ieder geval heb je de mogelijkheid wel.

Overbrengen naar privé betekent in principe afrekenen, overgang voor de waarde in het economische verkeer. Heb je een taxatierapport?

Dan is nog de vraag; jij stelt dat je hem per 1 januari wil overdragen, maar ik denk dat per 31 december moet. Achteraf weet je dat geen kilometer hebt gereden, maar vooraf wist je dat (waarschijnlijk) niet. Naar mijn idee is de bijzondere omstandigheid pas per 31 december en moet je dus met de waarde per 31 december 2020 overbrengen, het hele jaar de kosten in aanmerking nemen en ook de bijtelling.

Afhankelijk van deze waarde, zou het kunnen dat je nog een voordeel hebt (boekverlies op activa). Maar het taxatierapport is wel noodzakelijk ter onderbouwing van de WEV.

Het zou kunnen dat je beter gewoon kan verkopen in 2021, maar het is moeilijk adviseren op basis van deze gegevens :)
Oke, bedankt voor de hulp. Stel ik verkoop het in 2021 en ik heb een taxatierapport, hoe geef ik dat aan in de aangifte over 2021? Aanname is dat het verkoopbedrag gelijk is aan de waarde dat op de balans staat. Bij de winst-en-verliesrekening neemt de opbrengsten toe met het verkoopbedrag, machines en installaties nemen af met het verkoopbedrag, op de balans neemt de vaste activa af. Liquide middelen neemt niet toe, aangezien ik het verwerkt heb als een privéonttrekking in goederen. Wat mis ik verder? Ik denk dat ik nog iets moet doen onder het kopje "Waardeveranderingen" op de Winst-en-verliesrekening.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFox91 op 12-03-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Van de overgang naar privé krijg je in de winst- en verliesrekening alleen een boekwinst of -verlies (naast de reguliere kosten indien van toepassing, zoals afschrijvingen, brandstof, etc.).

In journaalpost:
db Privé onttrekking (eigen vermogen)
cr boekwaarde auto (activa)
cr boekwinst óf db boekverlies (bijzondere bate/last)

Als de WEV van de auto (de waarde van de onttrekking) gelijk is aan de boekwaarde van de auto, heb je dus geen boekwinst of -verlies.

In de vermogensvergelijking zal je de onttrekkingen moeten specificeren (overige privéonttrekkingen) om de aansluiting te maken met de jaarstukken.

Als de auto nieuw of vrijwel nieuw was (dat denk ik wel, anders is privévermogen sowieso voordeliger bij aanschaf), dan zou ik een taxatie opvragen en fiscaal een boekverlies nemen, dat scheelt weer... Een eventuele bijbehorende schuld gaat overigens ook over. En denk je ook even aan de aspecten m.b.t. eventuele BTW (herziening, forfaitaire bijtelling, etc.)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
@JanHenk Bedankt voor het antwoord en de andere tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SumatroX
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Vraagje, excuses als dit al gevraagd is.

Ik ging mijn aangifte doen en nu lijkt het alsof ik een heel groot deel van de corona thuiswerkvergoeding aan de belasting mag terugbetalen. Ik kreeg €50 per maand waar geen loonheffing over werd ingehouden, maar dit wordt nu wel standaard bij het totale inkomen gerekend.

Nu lees ik dat er een 'vrije ruimte' is van 3% van je salaris, maar hoe geef ik op bij de aangifte? Is dat het vakje genaamd "Andere inkomsten bij deze werkgever waarop geen loonheffing wordt ingehouden, zoals fooien en aandelenoptierechten"?

De thuiswerkvergoeding staat overigens niet apart gespecificeerd op mijn jaaropgaaf, staat gewoon opgeteld bij het kopje "loon voor loonheffing". Maar er is bij uitbetaling dus geen loonheffing over ingehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 12:14
@SumatroX Als je werkgever het als "loon voor loonheffing" opgeeft, zal je er in beginsel belasting over moeten betalen. Ik zou dus eerst aan je werkgever vragen hoe ze dit zien en waarom ze dit zo gedaan hebben. Ze hadden dit kunnen vergoeden binnen de zogenaamde "vrije ruimte" (mits die vrije ruimte er nog was, 1,2 % van de totale loonsom van het bedrijf, simpel gezegd, hoger voor de eerste €400.00,- loonkosten), waarin ook fietsplannen en kerstpakketten vallen. Maar als ze over dat percentage heen gaan, moeten ze er 80% belasting bovenop afdragen. Daar zou jij niks van merken, maar zij dus wel.

De optie voor fooien is juist zodat je daar ook belasting over kan betalen. Dat wordt dus opgeteld bij je belastbaar inkomen.

Het is wel zo, dat je werkgever je (woon-werk)reiskostenvergoeding onbelast mocht doorbetalen, ondanks thuiswerken.

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 13-03-2021 11:12 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SumatroX
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
@Wild Chocolate Helder, dank je wel!

Overigens is die vrije ruimte voor 2020 wel verruimd naar 3%, maar gaat inderdaad over de totale loonsom dus zal weinig zoden aan de dijk zetten: https://www.belastingdien...t/verruiming-vrije-ruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@SumatroX Dit zul je moeten voorleggen aan je werkgever, want je kunt dit niet zelf corrigeren in je eigen aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 12:14
SumatroX schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:52:
@Wild Chocolate Helder, dank je wel!

Overigens is die vrije ruimte voor 2020 wel verruimd naar 3%, maar gaat inderdaad over de totale loonsom dus zal weinig zoden aan de dijk zetten: https://www.belastingdien...t/verruiming-vrije-ruimte
Over de totale loonsom tot €400.000,- is het hoger/verhoogd inderdaad, dat schreef ik ook, daarboven 1,2%. Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw werkgever is, met met meer dan 10 man in dienst ga je daar al overheen, uitgaande van modale salarissen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 19:35
En weer gaat het ondanks verschillende meldingen mis. Belastingdienst lekt nu al voor vijfde jaar op rij alle rekeningnummers en saldo van de tweelingbroer van mij vrouw (met dezelfde voorletter). Moeten het jaar op jaar uit het overzicht verwijderen. omgekeerd kan hij het van mijn vrouw zien. Waarom kunnen ze geen koppelingen maken op BSN nummer. lijken enkel naar achternaam /voorletter en geboortedatum te kijken. Het ligt duidelijk niet aan de bank aangezien ze niet bij dezelfde zitten.

Er wordt gewoon niks gedaan met de meldingen die er over gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:08
Hallo allen, ik heb een vreemd verschijnsel denk ik.. De situatie is als volgt; gehuwd, 2 vaste inkomens, 2 hypotheken (waarvan 1 nieuwbouwhypotheek welke pas in 2021 wordt opgeleverd), voorlopige aangifte voor maandelijkse hypotheekrente-aftrek van hypotheek 1. Hypotheek 2 is fors hoger (ook de rente) en wordt niet maandelijks afgetrokken.

Nu ging ik er vanuit dat ik bij de aangifte geld terug zou krijgen (mede door de dubbele lasten en de aftrekbaarheid van de rente van hypotheek 2), echter komt nu naar voren volgens de aangifte dat ik fors moet gaan betalen.. Ik probeer het te begrijpen maar het lukt me niet.
Ik begrijp dat eea lastig is uit te zoeken zonder alle gegevens maar wellicht zie ik toch iets over het hoofd?

Er is een bouwdepot waarover ik rente krijg, meer dan de rente van hypotheek 2. Dus in dat opzicht begrijp ik best dat ik geen recht heb op hypotheek-renteaftrek over die hypotheek. Echter begrijp ik dan niet waarom ik nu wel moet bijbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@PHPResource
Vergelijk eens met de aangifte van een jaar eerder en dan met name;
- de berekening van de verschuldigde belasting;
- de ingehouden voorheffingen (loonheffing, dividendbelasting);
- de reeds ontvangen voorlopige teruggave..

Kijk waar de significante verschillen zitten, of deze verklaarbaar zijn en of er misschien een fout in de aangifte is geslopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
JanHenk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:01:
@PHPResource
Vergelijk eens met de aangifte van een jaar eerder en dan met name;
- de berekening van de verschuldigde belasting;
- de ingehouden voorheffingen (loonheffing, dividendbelasting);
- de reeds ontvangen voorlopige teruggave..

Kijk waar de significante verschillen zitten, of deze verklaarbaar zijn en of er misschien een fout in de aangifte is geslopen?
Oké zal ik doen, dank.
Echter is de situatie bij beide aangiftes wel anders, daar wij voorjaar 2020 een nieuwbouwhuis hebben gekocht. Ik zal de hypotheker nog eens een mailtje sturen voor hulp, we hebben daar het duurste pakket bij genomen dus mag hopen dat ze iets kunnen betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PHPResource schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:06:
[...]
Ik zal de hypotheker nog eens een mailtje sturen voor hulp, we hebben daar het duurste pakket bij genomen dus mag hopen dat ze iets kunnen betekenen
Nou, die kosten mag je sowieso aftrekken (voor zover in 2020 betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-12-2024
Mijn vriendin heeft zich op 8 januari 2020 ingeschreven bij de KVK voor een kleine onderneming.
Nu willen wij samen aangifte doen (fiscaal partners) alleen staat haar onderneming er niet bij (voor ingevuld).
De rest (mijn inkomen en haar inkomen) staat zoals altijd correct ingevuld. Mijn vriendin heeft elke 3 maanden belasting aangifte gedaan voor haar onderneming. Moeten wij nu zelf haar gegevens nog invullen bij de belastingaangifte of hoeft dit niet omdat zij er mee begonnen is op 8 januari 2020?

Ik kan op google niets verder vinden hierover. Ik hoor graag jullie adviezen/reacties :)

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:53
Het al dan niet vooringevuld zijn maakt niet uit. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor een correcte aangifte.

Je google-fu mss iets aanscherpen? :)
https://www.belastingdien...aangifte-voor-ondernemers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
  • Laatst online: 20:24
Ik en mijn partner hebben in 2019 onze woning verkocht en in 2019 een nieuwe woning aangekocht (vanaf dat moment ook ons hoofdverblijf).
In de IB2019 dit ook aangegeven (met de aftrekposten e.d.).

In de IB2020 staan nu beide onroerende zaken vermeld. Dit vind ik enigzins vreemd.

Ik kan kiezen voor verwijderen van de oude onroerende zaak, of aangeven dat wij beiden op 1-1-2020 geen eigenaar van de oude onroerende zaak waren.

In beide gevallen wijzigen we vooraf ingevulde gegevens.

Welke optie kan ik het beste kiezen?
Vanuit mijn zoektocht in dit topic en de help bij de aangifte kan ik niet duidelijk herleiden wat de juiste stap is.
Enig idee?

PS. Als ik invul dat we geen eigenaar vanaf 1-1-2020 zijn, moet ik een "In eigendom vanaf" datum invullen (in dd-mm formaat). Hierdoor lijkt "verwijderen" dus de enige optie.

[ Voor 11% gewijzigd door cenix op 14-03-2021 14:34 . Reden: Aanvulling na kiezen geen eigendom (om rest aangifte in te vullen) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Nou, die kosten mag je sowieso aftrekken (voor zover in 2020 betaald).
Alles nog eens doorlopen en warempel, ik had 1 vraag verkeerd gelezen. Notaris en hypotheekkosten kon ik nu wel invullen en komen er groene cijfers uitrollen :)

1 laatste vraag, wij hebben in mei 2020 getekend bij de notaris voor het nieuwbouwproject. Hierna zijn we meteen gaan betalen voor hypotheek 2. Klopt het dan als ik in de aangifte zet dat het huis vanaf die datum ons eigendom is? Ook al krijgen we de sleutel pas dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:53
cenix schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:31:
Ik en mijn partner hebben in 2019 onze woning verkocht en in 2019 een nieuwe woning aangekocht (vanaf dat moment ook ons hoofdverblijf).
In de IB2019 dit ook aangegeven (met de aftrekposten e.d.).

In de IB2020 staan nu beide onroerende zaken vermeld. Dit vind ik enigzins vreemd.

...

Ik kan kiezen voor verwijderen van de oude onroerende zaak, of aangeven dat wij beiden op 1-1-2020 geen eigenaar van de oude onroerende zaak waren.
We kunnen slechts gissen, en bij deze: BD heeft een kopietje gemaakt.
In beide gevallen wijzigen we vooraf ingevulde gegevens.
Welke optie kan ik het beste kiezen?
"Gewoon" zodanig aanpassen (en dus waar nodig verwijderen) zodat de aangifte de werkelijkheid weergeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
  • Laatst online: 20:24
@bart.koppers Daar ben ik voor nu ook van uit gegaan. Derhalve de oude onroerende zaak "verwijderd" om dat de werkelijkheid is en om door te gaan met de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Ik heb de vooringevulde aangifte al een paar keer aangepast, maar dat ging om werk. Ik heb daar verder niets over gehoord. Zou me er geen zorgen om maken. Werkgevers en hypotheekverstrekkers maken ook wel eens fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik moet de vooraf ingevulde gegevens ook steeds aanpassen, bijv. voor een losse garagebox die steeds staat ingevuld als tweede woning terwijl het dus een garagebox is.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 04:14
EKorvemaker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:09:
Mijn vriendin heeft zich op 8 januari 2020 ingeschreven bij de KVK voor een kleine onderneming.
Nu willen wij samen aangifte doen (fiscaal partners) alleen staat haar onderneming er niet bij (voor ingevuld).
De rest (mijn inkomen en haar inkomen) staat zoals altijd correct ingevuld. Mijn vriendin heeft elke 3 maanden belasting aangifte gedaan voor haar onderneming. Moeten wij nu zelf haar gegevens nog invullen bij de belastingaangifte of hoeft dit niet omdat zij er mee begonnen is op 8 januari 2020?

Ik kan op google niets verder vinden hierover. Ik hoor graag jullie adviezen/reacties :)

Alvast bedankt.
Ja, dat zal je moeten opgeven. En het is ook logisch dat dat niet vooraf ingevoerd is. Hoe de belastingdienst weet toch helemaal niet hoe de winst- en verliesrekening er uit ziet en hoe de balans er uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
HereIsTom schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:29:
Ik moet de vooraf ingevulde gegevens ook steeds aanpassen, bijv. voor een losse garagebox die steeds staat ingevuld als tweede woning terwijl het dus een garagebox is.
Bij mij staan die dingen ook jaar op jaar apart met 'leegstand' er tussen. Die haal ik dus elk jaar weer weg en tel ze bij de woningwaarde op omdat ze aanhorig zijn.

Het onderscheid dat de belastingdienst maakt tussen sparen en beleggen is ook wat kunstmatig, te meer bepaalde (buitenlandse) dienstverleners stelselmatig in de verkeerde categorie geplaatst worden in de vooringevulde aangifte.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

JanHenk schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:09:
[...]

Je stelt nog steeds, iedere keer, dat het resultaat 0 is, maar waarom zou dat zo zijn? Ze heeft recht op heffingskortingen, aftrek eigen woning, aftrek van die studiekosten, etc. etc. Het kan ook een teruggave zijn. Maar het kan ook een nabetaling zijn (en dan ben je wel weer verplicht aangifte te doen). Dat weet je niet eerder dan dat je een biljet invult. Jij stelt het iedere keer, maar dit klopt gewoon niet.

[...]

Prima hoor.. Dat er vier afdelingen voor nodig zijn geeft al aan dat het niet zo eenvoudig is. Overigens mag je geen "opgewekt vertrouwen" ontlenen aan een uitspraak van de belastingtelefoon. :)

Veel succes ermee verder.
Om hier nog even op terug te komen.
Maar eens even gaan zitten voor de aangifte... en met de gegevens van mevrouw erbij blijkt dat zij nog 2k moet gaan betalen 8)7

Of ik heb ergens iets verkeerd ingevuld, of ik kan het beter niet invullen 8)7

Edit.
Nogmaals eens goed gekeken naar de rekentool, en kom nu ook 10K goedkoper uit (als omgerekend loon).
Dit resulteert ook gelijk in geen terugbetaling meer bij de inkomstenbelasting.
Toch nog maar eens laten checken door een adviseur denk ik.... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door tha_crazy op 15-03-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@tha_crazy Het is vrij ingewikkelde materie.

Mogelijk moet ze in Nederland nog nabetalen, al denk ik dat je daar wel iets verkeerd hebt ingevuld (meestal is het een teruggaaf bij werken in BE, de Belgische belasting is vaak hoger). Maar je moet het totaal zien, want ze moet in België een "BNI" aangifte doen (belasting niet-inwoners) en dus geen aangifte "personenbelasting".

Ik vermoed dat het nog niet helmaal is doorgedrongen dat ze feitelijk is geëmigreerd en dat daar, ook al heeft ze nog dezelfde werkomgeving of werkgever, nog wel wat recht te zetten is in de "bedrijfsvoorheffing" en de "bni".

Je kunt de heffing in NL niet los zien van die in België :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

JanHenk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:00:
@tha_crazy Het is vrij ingewikkelde materie.

Mogelijk moet ze in Nederland nog nabetalen, al denk ik dat je daar wel iets verkeerd hebt ingevuld (meestal is het een teruggaaf bij werken in BE, de Belgische belasting is vaak hoger). Maar je moet het totaal zien, want ze moet in België een "BNI" aangifte doen (belasting niet-inwoners) en dus geen aangifte "personenbelasting".

Ik vermoed dat het nog niet helmaal is doorgedrongen dat ze feitelijk is geëmigreerd en dat daar, ook al heeft ze nog dezelfde werkomgeving of werkgever, nog wel wat recht te zetten is in de "bedrijfsvoorheffing" en de "bni".

Je kunt de heffing in NL niet los zien van die in België :)
Het grootste probleem zit hem in het omrekenen naar nederlands loon, nog even afgezien dat die belgische loonbrief nogal... gigantisch is zegmaar. Is het ook niet 100% duidelijk van alles wat waar hoort

https://www.belastingdien...enen-naar-nederlands-loon

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jYYR8r2m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Het is voor grensarbeiders (wonen in NL, werken in BE) zeker de moeite een adviseur te nemen. Het kost wat geld, maar de compensatieregeling kan om (heel) veel geld gaan. En het omrekenen van loon is, zoals je al zegt, ingewikkeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Cbr op 15-03-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illagen
Cbr schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:42:
[...]

Hoi,
Is je vrouw in loondienst? En gaat het om verplicht beroepspensioen? (Bijvoorbeeld voor fysiotherapeuten?)
Hebben jullie toevallig een kind onder de 12 en werken jullie allebei?
Het zou kunnen dat het inkomen van je partner al zo laag is en de heffingskortingen zo hoog dat ze feitelijk inkomstenbelasting verschuldigd is? (Kijk eens onder de aangifte in de berekening naar de inkomstenbelasting plus premies min de heffingskortingen.)
Als er al geen belasting verschuldigd is dan helpt het verlagen van het belastbaar inkomen met negatief loon ook niets.
Hallo CBR,
Ja, mijn vrouw is in loondienst. En ja, ze is inderdaad aangesloten bij het pensioenfondsvoor fysiotherapeuten. Ook hebben we twee kinderen onder de 12 en we werken allebei.

Kent u ons soms? _/-\o_

is dat niet tegenstrijdig? Een laag inkomen, hoge heffingskorting, dus ze zou inkomstenbelasting verschuldigd zijn.Hoezo helpt dan het verlagen van de het belastbaar inkomen niet? Ze moet dan toch juist belasting betalen en dan zou het verlagen van haar loon toch juist wel helpen?

Ik vrees dat ik het niet helemaal snap. Mag ik even een persoonlijk bericht sturen? Dan kan ik ook de getallen noemen en wordt het mij misschien wel duidelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door illagen op 15-03-2021 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illagen
Hmmbob schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:30:
Negatief loon of "uitgaven voor inkomensvoorziening"? Dat is waar mijn pensioenpremie als zelfstandige in terecht komt
Het gaat om pensioen. Volgens het pensioenfonds waar ze bij is aangesloten, moet ze dat in vullen bij haar loon, maar dan negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb iets vreemds.. de aanslag is bij ons 6 euro, maar bij het verdelen moet ik ca 3k betalen en mijn vrouw krijgt 3k terug... Kan het niet verschoven worden dat ik 6 euro betaal ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Sport_Life Dat kan niet altijd inderdaad.

Waarschijnlijk in verband met de voorlopige teruggave op naam van de ene partner en de heffingskortingen bij de ander, die niet te "verdelen" zijn. (Vrouw heeft inkomensafhankelijke combinatiekorting waarschijnlijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:36:
@Sport_Life Dat kan niet altijd inderdaad.

Waarschijnlijk in verband met de voorlopige teruggave op naam van de ene partner en de heffingskortingen bij de ander, die niet te "verdelen" zijn. (Vrouw heeft inkomensafhankelijke combinatiekorting waarschijnlijk?)
Vrouw heeft inderdaad de inkomensafhankelijke combinatiekorting omdat haar inkomen lager is.

Staat dat automatisch bij het laagste inkomen (scheelt 2k per jaar..) of kan ik dat naar mij verplaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Nee, die heffingskorting is persoonsgebonden aan de minst verdienende partner en geen onderdeel van te verdelen posten, zie art. 2.17 IB.

Wil je dit in de toekomst voorkomen, dan kun je twee dingen doen:
- Eén voorlopige teruggave, op naam van je vrouw, aanvragen, waarbij zij alle posten in aftrek brengt.
- Twee voorlopige teruggave, op jullie beide namen één, waarbij jij bijvoorbeeld renteaftrek claimt en je vrouw alleen uitbetaling van de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

In ieder geval zal je vrouw ook een voorlopige teruggave aan moeten vragen.

Dat brengt me op het volgende punt, is er iets veranderd ten opzichte van voorgaand jaar in de voorlopige teruggaven of werk van je partner? Met dezelfde uitgangspunten zou je dit voorgaand jaar ook hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:41
Ik heb een vraag m.b.t. giften.

ik heb in 2020 2 maal (huidige en vorige schooljaar) vrijwillige ouderbijdrage betaald aan school. Dit is aan een overkoepelende stichting betaald, een ANBI. Er is niks vast gelegd bij de notaris qua periodieke schenkingen. Ik kom wel aan de drempel.
Ik twijfel een beetje, een gift is in principe zonder tegenprestatie. Een vrijwillige ouderbijdrage is natuurlijk vrijwillig maar mijn kinderen gaan wel naar school en ontvangen daar onderwijs. Kan ik deze ouderbijdrage opgeven als gift?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:11
hippiepaci schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:14:
Ik twijfel een beetje, een gift is in principe zonder tegenprestatie. Een vrijwillige ouderbijdrage is natuurlijk vrijwillig maar mijn kinderen gaan wel naar school en ontvangen daar onderwijs. Kan ik deze ouderbijdrage opgeven als gift?
Nee:
Belastingplichtige betaalt elk jaar een ouderbijdrage aan de school waar haar kinderen les krijgen. Deze school is aangemerkt als ANBI. Is deze bijdrage aftrekbaar als andere gift?
Nee. Een ouderbijdrage is niet aftrekbaar als gift. De Hoge Raad heeft in haar arrest van 7 november 2003, ECLI:NL:HR:2003:AN7742 al aangegeven dat een vrijwillige ouderbijdrage niet aftrekbaar is. De Hoge Raad oordeelde daarbij dat niet van belang is of sprake is van een niet-verplichte of van een verplichte bijdrage, terwijl evenmin van belang is of de begiftigde de betaling mag beschouwen als de voldoening van een haar toekomende prestatie.
https://download.belastin...n_ant_pga_ib8001z81fd.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:51:
Nee, die heffingskorting is persoonsgebonden aan de minst verdienende partner en geen onderdeel van te verdelen posten, zie art. 2.17 IB.

Wil je dit in de toekomst voorkomen, dan kun je twee dingen doen:
- Eén voorlopige teruggave, op naam van je vrouw, aanvragen, waarbij zij alle posten in aftrek brengt.
- Twee voorlopige teruggave, op jullie beide namen één, waarbij jij bijvoorbeeld renteaftrek claimt en je vrouw alleen uitbetaling van de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

In ieder geval zal je vrouw ook een voorlopige teruggave aan moeten vragen.

Dat brengt me op het volgende punt, is er iets veranderd ten opzichte van voorgaand jaar in de voorlopige teruggaven of werk van je partner? Met dezelfde uitgangspunten zou je dit voorgaand jaar ook hebben gehad.
Ik ben even in de aangifte van 2019 gedoken. Toen was het inkomen van mijn vrouw hoger, dus kreeg ik de inkomensafhankelijke combinatiekorting :). (en ook de voorlopige aanslag).

Lijkt me een vrij veel voorkomende situatie, of zijn wij uniek? Nou is 3k tijdelijk missen niet echt een probleem, maar kan me voorstellen dat er huishoudens zijn waar dat meer een probleem is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 18-03-2021 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sport_Life schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:33:
[...]
Lijkt me een vrij veel voorkomende situatie, of zijn wij uniek? Nou is 3k tijdelijk missen niet echt een probleem, maar kan me voorstellen dat er huishoudens zijn waar dat meer een probleem is.
Volgens mij heb je het geld al terug voordat je het andere bedrag moet betalen. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Immers krijg je het geld bijna direct op datum van vaststellen definitieve of voorlopige aangifte gestort, en heb je een redelijke termijn om te betalen

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 18-03-2021 22:52 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:33:
[...]

Ik ben even in de aangifte van 2019 gedoken. Toen was het inkomen van mijn vrouw hoger, dus kreeg ik de inkomensafhankelijke combinatiekorting :). (en ook de voorlopige aanslag).

Is inderdaad veel voorkomend..

Gelukkig legt de belastingdienst de aanslagen tegelijkertijd op (in ieder geval voorlopig). Uitbetaling heeft in ieder geval plaats binnen twee weken na dagtekening, dus voordat de ene aanslag betaald zou moeten zijn, heb je het geld van de ander binnen.

Is heel veel gevallen, gaat het althans op deze wijze. Soms moet je eerst nog een rekeningnummer doorgeven voor de uitbetaling..

De fiscus houdt overigens ook geen rekening met het huwelijksvermogensrecht indien van toepassing, fiscaal partnerschap (in de inkomstenbelasting) is immers veel breder dan een huwelijk of partnerschap. De persoonsgebonden heffingskortingen komen simpelweg toe aan die persoon die er recht op heeft en daarom kun je ze niet "in elkaar schuiven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vraagje aan de experts hier:

Mijn vrouw heeft een eigen zaak en heeft bijstandsuitkering gekregen twv 2517 EUR met 263 euro loonheffing. Dit was de corona regeling.

Het vreemde is dat deze twee keer terugkomt terwijl we het bedrag maar 1x op naam van mijn vrouw hebben ontvangen. Nu weet ik dat we getrouwd zijn en daarmee kosten delen - maar nu lijkt het alsof we er 2x belasting over moeten betalen?

Zie screenshot hieronder

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/03/21/image.md.png

Klopt dit? Overigens nog een vraag (maar misschien beter voor een financieel adviseur):
Mijn vrouw heeft in de huwelijkse voorwaarden opgenomen dat haar onderneming van haar blijft en ik niet onderdeel uitmaak van de inkomsten/kosten etc (ken de exacte verwoording niet). Zou je dan ook niet kunnen stellen dat het ondernemingscomponent uit de gezamenlijke belastingaangifte moet? Dit is voor het eerst dat ik allerlei ondernemingsvragen krijg die zij namens ons moet invullen. In 2019 waren we (nog niet getrouwd en dus niet van toepassing).

[ Voor 35% gewijzigd door Workaholic op 21-03-2021 14:46 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
Workaholic schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:39:
Vraagje aan de experts hier:

Mijn vrouw heeft een eigen zaak en heeft bijstandsuitkering gekregen twv 2517 EUR met 263 euro loonheffing. Dit was de corona regeling.

Het vreemde is dat deze twee keer terugkomt terwijl we het bedrag maar 1x op naam van mijn vrouw hebben ontvangen. Nu weet ik dat we getrouwd zijn en daarmee kosten delen - maar nu lijkt het alsof we er 2x belasting over moeten betalen?

Zie screenshot hieronder

[Afbeelding]

Klopt dit? Overigens nog een vraag (maar misschien beter voor een financieel adviseur):
Mijn vrouw heeft in de huwelijkse voorwaarden opgenomen dat haar onderneming van haar blijft en ik niet onderdeel uitmaak van de inkomsten/kosten etc (ken de exacte verwoording niet). Zou je dan ook niet kunnen stellen dat het ondernemingscomponent uit de gezamenlijke belastingaangifte moet? Dit is voor het eerst dat ik allerlei ondernemingsvragen krijg die zij namens ons moet invullen. In 2019 waren we (nog niet getrouwd en dus niet van toepassing).
Doet me hieraan denken.
https://nos.nl/l/2372604

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Workaholic Weet je zeker dat je maar één jaaropgave hebt?

De TOZO is vaak aan beide partners uitgekeerd, of althans op naam van beide. Het zou heel goed kunnen dat de voor-ingevulde gegevens wel juist zijn. En ja, je loopt er tegenaan dat je een groot deel van de steun weer terug kan betalen. Ten minste, indien je inkomen over het gehele jaar gezien hoog genoeg is. Er is een loonheffingskorting toegepast (goedkoper voor de gemeente) terwijl dit bovenop je overige box 1-inkomen komt.

Ik zou het even goed controleren, waarschijnlijk heb je ook een jaaropgave op jouw naam.

Voor wat betreft het huwelijksvermogensrecht; dit staat los van het fiscaal partnerschap en de gevolgen daaruit. Je kunt overigens wel separaat aangifte doen. Als de gezamenlijke posten maar voor 100% aangegeven worden (en dus niet dubbel, of niet). Echt zinvol vind ik het overigens niet, gezamenlijk aangifte doen is eenvoudiger, minder foutgevoelig en ook overzichtelijker.

Ter aanvulling; je doet dus een winstaangifte. De enige manier om daar "onderuit" te komen is het resultaat op te geven als "overige werkzaamheden", maar je hebt dan in ieder geval geen recht op ondernemersaftrek en de vraag is ook of dat recht doet aan de feitelijke situatie.

[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 21-03-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank @JanHenk. We hebben twee jaaropgave en het bedrag voor de uitkering van mijn vrouw staat bij allebei benoemd. Zoals @VidaR-9 hierboven aangeeft lijkt het dus zo te horen... wel balen want ik had mijn vrouw het bedrag dan beter kunnen geven want nu betaal ik er ook extra belasting over (terwijl ik niets heb ontvangen).

Denk dat we maar even een lokale belastingadviseur gaan benaderen want we komen er niet uit. Eerder was het vrij simpel, maar nu na het trouwen + de eenmanszaak van mijn vrouw in de aangifte is het toch best pittig geworden (veel extra vragen !)

[ Voor 27% gewijzigd door Workaholic op 21-03-2021 16:58 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Wellicht een stomme vraag, maar in december 2020 heb ik een nieuwbouw woning gekocht.
Hiervoor heb ik een nieuwbouw depot en deze netjes ingevuld bij de belastingaangifte.
WOZ waarde heb ik op 0 ingevuld, aangezien het momenteel alleen nog een kavel is waar de bouwer pas in 2021 is begonnen. Is dit realistisch?

Andere vraag, de aftrekkosten zoals notaris/hypotheek advies, waar kan ik deze indienen? Ik vind in de site van de belastingdienst nergens een pagina voor het indienen van aftrekkosten, of moet ik deze gewoon in mindering van mijn loon (voor loonheffing) brengen?

Meestal is mijn aangifte vrij simpel, maar nu met een woning erbij loop ik toch tegen deze paar dingen aan.. Op de belastingdienst website kwam ik er niet zo snel uit, terwijl de opzet toch is om het zo makkelijk mogelijk te maken dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Workaholic schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:57:
wel balen want ik had mijn vrouw het bedrag dan beter kunnen geven want nu betaal ik er ook extra belasting over (terwijl ik niets heb ontvangen).
De vraag is sowieso of het nodig was voor je vrouw om bijstand aan te vragen bij de overheid. Op basis van je post history heb het vermoeden van niet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 21-03-2021 19:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
user_tweakers schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:45:
Wellicht een stomme vraag, maar in december 2020 heb ik een nieuwbouw woning gekocht.
Hiervoor heb ik een nieuwbouw depot en deze netjes ingevuld bij de belastingaangifte.
WOZ waarde heb ik op 0 ingevuld, aangezien het momenteel alleen nog een kavel is waar de bouwer pas in 2021 is begonnen. Is dit realistisch?

Andere vraag, de aftrekkosten zoals notaris/hypotheek advies, waar kan ik deze indienen? Ik vind in de site van de belastingdienst nergens een pagina voor het indienen van aftrekkosten, of moet ik deze gewoon in mindering van mijn loon (voor loonheffing) brengen?

Meestal is mijn aangifte vrij simpel, maar nu met een woning erbij loop ik toch tegen deze paar dingen aan.. Op de belastingdienst website kwam ik er niet zo snel uit, terwijl de opzet toch is om het zo makkelijk mogelijk te maken dacht ik.
Wat zegt wozwaardeloket.nl? Mijn nieuwbouwhuis waar in 2020 ook nog zo goed als niks op is gebouwd, had een waarde van 50k. Uiteindelijk betaal je er niks over, want je geeft aan dat het nog in aanbouw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Workaholic schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:57:
Dank @JanHenk. We hebben twee jaaropgave en het bedrag voor de uitkering van mijn vrouw staat bij allebei benoemd. Zoals @VidaR-9 hierboven aangeeft lijkt het dus zo te horen... wel balen want ik had mijn vrouw het bedrag dan beter kunnen geven want nu betaal ik er ook extra belasting over (terwijl ik niets heb ontvangen).

Denk dat we maar even een lokale belastingadviseur gaan benaderen want we komen er niet uit. Eerder was het vrij simpel, maar nu na het trouwen + de eenmanszaak van mijn vrouw in de aangifte is het toch best pittig geworden (veel extra vragen !)
Als ik jou was zou ik het inderdaad nog even goed navragen. Het NOS-artikel lijkt mij te gaan over het feit dat de voorheffing te laag is geweest waardoor mensen bij de Belastingaangifte alsnog moeten bijbetalen. In jouw geval/aangifte lijkt het dat er 2x €2517 is uitgekeerd en daarom dus ook 2x €263 betaald moet worden - maar als ik jou goed begrijp is er in totaal maar 1x €2517 uitgekeerd. Dan lijkt mij die dubbele vermelding incorrect...
fsfikke schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:00:
[...]

De vraag is sowieso of het nodig was voor je vrouw om bijstand aan te vragen bij de overheid. Op basis van je post history heb het vermoeden van niet ;)
Lijkt mij in dit verhaal niet heel relevant. Het was - zeker in het begin - een extreem onzekere tijd en dan lijkt het mij logisch dat je gebruik maakt van de handvaten die de overheid je biedt (zelfs als je t/m 2019 zoiets nooit nodig zou hebben gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Waarschijnlijk is er 2x € 2.517 onder inhouding van 2x € 263 loonheffing netto ontvangen. Dus € 4.508, waarschijnlijk op de rekening van de vrouw (ook al komt juridisch gezien de helft toe aan de partner).

Dit bedrag komt ook overeen met 3 maanden van de bijstandsnorm voor samenwoners. Het probleem is dat deze vergoedingen zijn verstrekt onder de participatiewet (bijstand dus) en per partner dus feitelijk de helft wordt ontvangen. Heeft één van de partners dan voldoende inkomen, dan moet grosso modo de helft weer worden terugbetaald.

Dat is het nadeel van de bijstand, de gemeentes zijn niet gewend om uitkeringen te verstrekken aan mensen die anderzijds gewoon een goed inkomen hebben of over het hele jaar gezien een goed inkomen hebben.. Er wordt daarom standaard de loonheffingskorting toegepast. Zou een gemeente dat niét doen, dan moet het bruto het dubbele verlonen/betalen om netto op dezelfde € 1.500 uit te komen. Gemeentes zaten al krap, dus de meesten hebben hier niet voor gekozen. Een enkele overigens wel, naar verluidt... Door het RB (onze branchegroep) zijn hierover vragen gesteld aan de minister. Verwacht hier echter niet te veel van (veel te laat, mi)...

@Workaholic Verstandig besluit om bij een winstaangifte een adviseur te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:44
Ik heb iets vreemds met mijn aangifte, ben van plan morgen even te bellen met de Belastingtelefoon, maar wilde hier even checken of iemand dit eerder gezien heeft.

Ik ben in loondienst bij mijn werkgever, vanaf 8-2-2020. Januari en die eerste dagen van februari was ik werkeloos zonder WW.
Bij mijn aangifte zie ik onder 'Inkomen uit loondienst' staan dat ik 'te weinig loon ontvang' volgens de gebruikelijkloonregeling. Nu ben ik het er uiteraard mee eens dat ik te weinig loon krijg, maar vind het wel bijzonder dat ik bijval krijg van de Belastingdienst op dit punt.

Dit is toch wat vreemd, want ik heb helemaal geen aandelen of aanmerkelijk belang in het bedrijf waar ik voor werk...

Ik kan verder gewoon mijn aangifte invullen en krijg de optie om te ondertekenen en te versturen. Heb dit nog even niet gedaan, omdat ik even wil afwachten wat dit precies betekent.

Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:00:
[...]
Ik kan wel lachen om je reactie en snap je ook wel :) Maar mijn vrouw wil graag los van mijn inkomen op twee eigen benen staan met haar zaak + inkomen (kan ik wel waarderen). Alle opdrachten waren gecanceld en ze heeft daarom deze aanvraag voor ondersteuning gedaan. Overigens is dat later niet meer gelukt omdat ze toen ook naar inkomen van partner gingen kijken :+. Maar dit is offtopic :)
JanHenk schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:05:
Waarschijnlijk is er 2x € 2.517 onder inhouding van 2x € 263 loonheffing netto ontvangen. Dus € 4.508, waarschijnlijk op de rekening van de vrouw (ook al komt juridisch gezien de helft toe aan de partner).

Dit bedrag komt ook overeen met 3 maanden van de bijstandsnorm voor samenwoners. Het probleem is dat deze vergoedingen zijn verstrekt onder de participatiewet (bijstand dus) en per partner dus feitelijk de helft wordt ontvangen. Heeft één van de partners dan voldoende inkomen, dan moet grosso modo de helft weer worden terugbetaald.
Het vreemde is dat we maar 1x dit bedrag hebben gehad. Ik ga hier zeker even induiken en even contact opnemen met een belasting/financieel adviseur. We hebben een modern huwelijk waarin we niet in gemeenschap van goederen getrouwd zijn dus ergens wil ik ook kijken of we dat belasting technisch gescheiden kunnen doen (en dan bedoel ik primair haar eigen zaak en de aangifte etc).

Dank voor jullie hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 21-03-2021 21:11 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:45
Ik denk dat je beter contact op kan nemen met de gemeente. De gemeente heeft de jaaropgaven vastgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:12
Flatex heeft het investeerbare saldo en ook de beleggingen als twee bankrekeningen doorgegeven aan de belastingdienst.

Eén van die rekeningen is natuurlijk een belegging. Moet deze rekening bij bank- en spaarrekingen verwijderd worden en onder het kopje Beleggingen weer toegevoegd?

Onder de streep voor het totale vermogen maakt het niet uit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nee dat lijkt mij niet, het kavel zelf heeft ook een waarde. Wat de prijs van het kavel is kun je waarschijnlijk in je koopovereenkomst terug vinden.
Nee, nooit zomaar dingen in mindering brengen van je loon. Bij de opgave van de kosten voor het verkrijgen van een lening is gewoon de mogelijkheid om eenmalige kosten op te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V-DWrPHOBCBug_HyMq0lFBRskE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gcUklCyzjE3cuQM2TjVDLuWt.png?f=user_large
https://www.belastingdien...rekken-met-nieuwbouwdepot

[ Voor 39% gewijzigd door Woy op 22-03-2021 08:06 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
DarkSEDA schreef op maandag 22 maart 2021 @ 00:28:
Flatex heeft het investeerbare saldo en ook de beleggingen als twee bankrekeningen doorgegeven aan de belastingdienst.

Eén van die rekeningen is natuurlijk een belegging. Moet deze rekening bij bank- en spaarrekingen verwijderd worden en onder het kopje Beleggingen weer toegevoegd?

Onder de streep voor het totale vermogen maakt het niet uit volgens mij.
Technisch gezien moet de rekening waar de aandelen op staan verwijderd worden als een bankrekening en als belegging toegevoegd worden. Kan overigens nog wel uitmaken voor de belasting, want zodra je het aanmerkt als een beleggingsrekening krijg je ook de mogelijkheid om (buitenlandse) dividendbelasting te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
Ik heb een vraag over beleggen en belastingaangifte.
Ik heb een flatex en giro account beleggingsaccount
In de vooraf ingevulde belastingaangifte staat alles onder spaarrekeningen
Neem aan dat dit allemaal onder belegingen moet behalve de geldrekening van flatex?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@sjnelle zie de post boven je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:12
Hielko schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Technisch gezien moet de rekening waar de aandelen op staan verwijderd worden als een bankrekening en als belegging toegevoegd worden. Kan overigens nog wel uitmaken voor de belasting, want zodra je het aanmerkt als een beleggingsrekening krijg je ook de mogelijkheid om (buitenlandse) dividendbelasting te verrekenen.
thx, ik zal eens kijken dat ik dit overgezet krijg en of ik er door mogelijke betaalde dividendbelasting nog voordeel van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Dag mensen, heb in 2020 wat extra overwerk gedaan. Op mijn loonstrookjes staat dat hierover bijzonder tarief is ingehouden. Dit klopt voorzover ik kan zien.

Nu mijn vraag: ik lees op internet dat je dit kan terugvragen bij je aangifte. Echter kan ik nergens terugvinden waar dat zou moeten. Ergo; wordt dit niet gewoon automatisch berekend met de gegevens van de jaaropgave?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Atomius schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:08:
Dag mensen, heb in 2020 wat extra overwerk gedaan. Op mijn loonstrookjes staat dat hierover bijzonder tarief is ingehouden. Dit klopt voorzover ik kan zien.

Nu mijn vraag: ik lees op internet dat je dit kan terugvragen bij je aangifte. Echter kan ik nergens terugvinden waar dat zou moeten. Ergo; wordt dit niet gewoon automatisch berekend met de gegevens van de jaaropgave?
Daar hoef je niks voor te doen, behalve aangifte zelf doen natuurlijk. Hoeveel je dan eventueel terugkrijgt wordt automatisch berekend aan de hand van de gegevens van je jaaropgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Exact, er is loonheffing ingehouden en of dat te veel/weinig is, blijkt uit je aangifte inkomstenbelasting.

Verwacht er niet te veel van; het bijzonder tarief is zodanig ontworpen dat de voorheffing ook nagenoeg gelijk is aan de eindheffing. Over iedere extra euro betaal je nu eenmaal het marginale tarief dat bij jouw loon hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:00
Jupz, als je baas gewoon alles netjes heeft gedaan dan zal je er niet veel van merken.

Iemand hier die als zelfstandige aangifte heeft gedaan op basis van zijn cijfers uit Moneymonk?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Als je op 01-01-2020 nog geen beleggingen had maar pas later dat jaar gekocht, die allemaal op te geven bij de beleggingen? of zijn alleen die nodig waarbij je buitenlandse dividend op moet geven.
Binnenlands dividend maakt niks uit voor de teruggave zelf toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Viper® schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Als je op 01-01-2020 nog geen beleggingen had maar pas later dat jaar gekocht, die allemaal op te geven bij de beleggingen? of zijn alleen die nodig waarbij je buitenlandse dividend op moet geven.
Binnenlands dividend maakt niks uit voor de teruggave zelf toch?
Peildatum voor vermogen is 1-1, vermogen daarna heeft geen invloed op de aangifte. Dividend staat daar los van

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Let op:
Het nodeloos vragen maar de status van een mogelijk inning of uitbetaling is niet nodig en derhalve offtopic