Hier een iets andere vraag dan de meesten.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het doen van inkomstenbelasting voor een overledene? En dan niet het jaar van overlijden maar over een voorgaand jaar?
Mijn vader is namelijk afgelopen januari overleden dus dat betekend een aangifte voor 2020 en later een voor 2021.
Nu las ik op de website van de Belastingdienst en op andere bronnen al dat de aangifte voor het jaar van overlijden het F-formulier is (finaal) en voor voorgaande jaren een P-formulier, beiden op papier
Aangifte doen over eerdere jaren met het P-formulier
Moet er voor de overledene aangifte worden gedaan over een vorig jaar? Dan doet u dit ook met een papieren aangifteformulier. U gebruikt daarvoor het papieren P-formulier. Online aangifte doen kan niet, omdat de DigiD van de overledene geblokkeerd is. Dat is om misbruik te voorkomen.
Omdat 2x aangifte op papier doen me vreselijk onhandig leek en ik een verklaring van erfrecht heb en dus de erfenis mag afwikkelen dacht ik: laat ik eens inloggen bij de Belastingdienst met zijn DigiD.
Tot mijn verbazing blijkt zijn DigiD (die ik al had omdat we altijd samen overheidzaken regelden) nog gewoon te werken en wordt ik netjes verwelkomt met "de erven van ....." na het inloggen.
Verolgens bleek de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting 2020 al klaar te staan, op naam van "de erven van..." dus nu zit ik te denken om die maar gewoon te controleren en te versturen?
Hij is namelijk netjes voor "de erven van" dus ik pleeg niet iets van identiteitsfraude door zijn DigiD te gebruiken en het scheelt me een hoop gedoe tov een papieren P-formulier.
Mensen die iets soortgelijk meegemaakt hebben?