Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 13:39
Ik heb toch even een poging gedaan om de waardes van mijn slimme meter te vermenigvuldigen met de day ahead prijzen (incl alle belastingen). Heb nu een paar weken de batterij draaien die dus op de juiste moment laad en ontlaad.
Resultaat zie je hieronder. Geel is het verschil in prijs wat ontstaat hierdoor. Ik heb nog best veel rest verbruik door een elektrische auto die ook stroom wil dus het is niet elke dag winst maken (winst=negatief geel) maar 23 april springt er mooi uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFDBn76k1yPfu1CYCIKcBLv4HIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PR6U0TJTXU3DBWhNvu2M1wub.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• itheo.tech
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 01:17
Voor de geïnteresseerden in de Telegram bot. Ik heb vanmorgen een release gedaan waarbij je echt 3 cijfers achter de komma te zien krijgt.

Ik heb de afgelopen week ook gewerkt aan verbetering van layout (van berichten) bijvoorbeeld dat het systeem de prijs met een nul opvult achter de komma. Dus geen 0,02 maar 0,020 en ik heb een stukje systeem informatie openbaar gezet /systeem,

Ik haal de geven nu dan ook op via entsoe.eu
Daarnaast ben ik bezig met de volgende zaken:
- een ochtend melding met hoogste en laagste tarief van die dag, tijdstip kan je zelf instellen
- zelf instellen onder welk bedrag je een melding wilt krijgen, dus ipv onder 0 bijvoorbeeld onder -0,09

Ik ga natuurlijk niet hier heel de tijd updates plaatsen (daar is dit forum niet voor bedoelt) dus als je iets wilt melden, een leuke feature hebt die je graag wilt, een bug enz. Meld deze dan op

Github Issues

Github discussion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:41

Tazzios

..

LiquiD-AciD schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:27:
@Tazzios Waar heb je die integratie gevonden? Dit is wellicht iets waar ik nog een keer wat mee kan.

...
Indien je airco aangestuurd kan worden door home automation software (home assistent, Domoticz ,openhab) ben je eigenlijk al bijna, aanvullend:
- slimme meter integratie, hiermee kan een regel aan maken op basis op het feit dat ik aan het terugleveren ben. EN/OF
-Uurprijzen, hiermee kan een regel aan maken op basis van de stroomprijs
Home Assistant ook ondersteuning heeft voor batterijen.

|Ik gebruik Home assistant met Melcloud integratie, slimme meter kabeltje en frank energie integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-08 13:04
@Tazzios Het gaat mij specifiek om de Frank Energie integratie. Home assistant heb ik draaien hoor (mijn hele woning en energiesysteem draaien daar op).

Ik ga eens kijken of ik die integratie kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:41

Tazzios

..

LiquiD-AciD schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:44:
@Tazzios Het gaat mij specifiek om de Frank Energie integratie. Home assistant heb ik draaien hoor (mijn hele woning en energiesysteem draaien daar op).

Ik ga eens kijken of ik die integratie kan vinden.
hint stond in mijn bericht. ;)
Tazzios schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:23:

...

Met dank aan @BAJansen voor de Frank energie integratie. _/-\o_
https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie

in dit topic komt er ook nog een anderen voorbij voor een staaf grafiek:
trippelb in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
jojost1 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:55:
Kreeg net een mailtje dat Tibber binnenkort in Nederland start met een beta. Iemand al ervaringen met ze toevallig? Ben aan het overwegen om voor stroom naar Tibber te switchen vanuit Zonneplan, vanwege de lagere kosten als ik het goed heb.
ha, misschien ben ik je inmiddels ook een stapje verder, ik wil tibber omdat de prijzen via een api op HA schijnen te gaan, en er een warmte regeling is. (Geen betere manier gevonden als amateur). Ik kreeg eerst een email dat ik toegang kan krijgen tot de beta, en na een formulier invullen bericht dat ik nu kan overstappen. Helaas lijkt dat alleen in de app te kunnen. En de bonus die de app belooft bij vrienden aanbeveling, is (nog?) niet beschikbaar in NL. :'(

[ Voor 10% gewijzigd door hackbard op 05-05-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Zijn er mensen met dynamisch contract zonder allerlei home automation?
Ik wil er namijk geen dagtaak van maken en zie het nut niet mijn airco aan te zetten als mijn woning op temperatuur is want dan is het verbruik vrijwel niks....ik ga niet in de zomer extreem koelen om maar stroom te verbruiken lijkt me?
Daarnaast is mijn airco niet slim (geen wifi) en mijn laadpaal ook niet.
Geen idee hoe ik de laadpaal slim krijg? De airco kan evt met wifi unit erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Als je auto het ondersteund kan je ook naar jedlix kijken. Dan hoeft de laadpaal niet slim te zijn. Maar de auto wordt dan slim gemaakt, werkt alleen bij bepaalde merken.

Dynamische prijzen zijn vooral gunstig als je veel kwh vrij over de dag kan besteden. De elektrische auto is meestal de belangrijkste die je goed kan aansturen.
Als je alleen zonnepanelen hebt. (Op het zuiden gericht). Dan zou ik het afraden. De stroom is dan meestal duur als je zonnepanelen niets leveren en andersom als ze wel leveren dan is de stroom goedkoop.
Met mijn oost west opstelling pak ik nog net flink de dure stroom mee om 7:00 en om 19:00.

Aan de andere kant. Dalen de algemene prijzen nu wel harder in de dynamische tarieven dan de vaste.
Je hoeft het risico van de leverancier niet te betalen.

Maar dat kan deze winter natuurlijk weer de andere kant omslaan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
dirkmuis schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:20:
Ik wil er namijk geen dagtaak van maken en zie het nut niet mijn airco aan te zetten als mijn woning op temperatuur is want dan is het verbruik vrijwel niks....ik ga niet in de zomer extreem koelen om maar stroom te verbruiken lijkt me?
hoi, tot nu toe heb ik het zonder enige automation. Lijkt me nog steeds goedkoper bij normaal gebruik. Alleen als je per se altijd 6-9uur en 17-20uur heel veel verbruikt, is het misschien nadelig t.o.v. vastprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Smuggler schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:00:
Als je auto het ondersteund kan je ook naar jedlix kijken. Dan hoeft de laadpaal niet slim te zijn. Maar de auto wordt dan slim gemaakt, werkt alleen bij bepaalde merken.
Helaas, daar keek ik ook al naar.
Dynamische prijzen zijn vooral gunstig als je veel kwh vrij over de dag kan besteden. De elektrische auto is meestal de belangrijkste die je goed kan aansturen.
Die laadt uiteraard meestal overdag of vroeg in de avond.
Als je alleen zonnepanelen hebt. (Op het zuiden gericht). Dan zou ik het afraden. De stroom is dan meestal duur als je zonnepanelen niets leveren en andersom als ze wel leveren dan is de stroom goedkoop.
28 panelen. 10 oost, 18 west.
Aan de andere kant. Dalen de algemene prijzen nu wel harder in de dynamische tarieven dan de vaste.
Ik dacht, ik kan dit in de zomermaanden prima doen. Verbruik energie is dan ongeveer 0, gas een beetje. En tegen de winter, want het is maandelijks opzegbaar, kun je altijd weer een vast contract nemen ergens.

Volgens mij is een vast contract met de huidige woekerprijzen voor niemand gunstig. Los van het feit dat mijn panelen dan ook terugleveren als de auto niet laadt bijvoorbeeld en dat ik daar soms voor moet betalen. Anderzijds is hetgeen ik verbruik veel goedkoper of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Ik heb dan wel home automation en dynamische tarieven, maar ik stuur niets automatisch via m'n home automation. Het enige wat ik op de beruchte / beroemde 23 april heb gedaan is m'n zonnepanelen uitgezet (geen zin om te gaan betalen voor teruglevering) en m'n auto aan de lader heb gehangen.

Voor wat betref het laden van je auto, als Jedlix je auto ondersteund dan zou je die kunnen gebruiken. Je kan ook meestal ook in je auto en/of app laadtijden instellen (zo doe ik het met m'n Polestar). Op die manier stel je hem in op de goedkoopste tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik heb dus al dik vier jaar dynamische tarieven. Ook in de tijd dat er niet zoveel verschil zat (vergeleken met nu) tussen de hoge en lage tarieven. We zijn hier in huis gewend om rekening te houden met de tarieven (die zichtbaar in de woonkamer op een schermpje zichtbaar zijn).
Automatisch stuur ik bijv. de boiler aan (die warmt alleen op bij lage tarieven). Maar de rest (wasje, droger, vaatwasser e.d.) gebruiken we handmatig ook alleen tijdens de lage prijzen en is prima te doen om daar rekening mee te houden. In die tijd kon je er echter niet echt aan verdienen los van het feit dat de prijzen in het algemeen al lager waren.

Ook de auto die we een jaar hebben uiteraard alleen laden met lage prijzen.

Inmiddels wel meer geautomatiseerd maar het kan dus prima zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Wat bedoel je met een schermpje? Je gaat toch niet bij iedere was of als je wilt koken kijken wat de actuele tarieven zijn?
Mijn auto kan ik uiteraard wel een schema in zetten, maar dan moet ik dat keer op keer handmatig doen.

Is er geen algemene richtlijn? Bijvoorbeeld bij een dynamisch contract vooral overdag energie gebruiken en bij negatieve prijzen ergens een alert instellen (moet vast kunnen????) zodat je dan in ieder geval even kijkt of er een was klaar ligt of een auto geladen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Smuggler schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:00:
Kent iemand stekker.app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
dirkmuis schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:20:
[...]

Kent iemand stekker.app ?
Ja ondersteund wat andere merken, en 2 jaar geleden vond ik de interface in instell mogelijkheden een stuk minder.
Was wel op het moment dat dynamische tarieven nog niet werden ondersteund.

Tevens levert Jedlix nog een cent per Kwh op bovenop je dynamische tarieven.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Jedlix werkt niet met Kia en niet met Alfen dus heb ik per definitie niets aan.
stekker.app werkt volgens mij wel met Kia en Renault.

Desnoods gebruik ik het alleen voor een prijsalert zodra de prijs negatief wordt zodat ik de auto handmatig laad via de app. Dat maakt een dynamisch contract een stuk gunstiger. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of het dan ook mogelijk is, als ik bijvoorbeeld 4kW opwek, ik ook maar met 4kW laad. Maar wellicht is dat niet voor dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Als ik trouwens naar de prijzen kijk in de openingspost zou je zeggen dat je tibber voor stroom zou moeten nemen (laagste) en energie.mijndomein voor gas (5e per maand en laagste kosten per m3) en niet 2 producten bij dezelfde maatschappij.

[ Voor 16% gewijzigd door dirkmuis op 06-05-2022 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Het was weer een mooie dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMfeHEI4OG55uRKduOCJwsUuCJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zle9KHHOIBvYayVfmt5biqyE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IhVksRmO6nJyhT1vMtb36g3g60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IjRzV9gIPtK5vrViYNVdQu9T.png?f=user_large

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26
Je prediction staat nog op wintertijd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
mat.hi.as schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:42:
Je prediction staat nog op wintertijd :+
Alles staat in UTC, ik denk eerlijk gezegd dat de hoek verkeerd in ingevuld (ik sta net niet op zuid, ik denk 15 graden verkeerd ofzo). Dus mogelijk dat het verschil de verkeerde kant op staat, dus 30 graden verschil.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 16:45
Idd mooie dag gisteren; die 3MWh komt dichtbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWJocjW985dEI_elWWhcsTDLHeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRvej1dfoCQaUsqpmJOhduwP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Hathi schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:21:
[...]

Weet je dat heel zeker? Voor zover ik weet is een P1 poort verplicht op een slimme meter in Nederland. Welke slimme meter heb je?
Zo één Niet-zo-slimme meter uitlezen met infrarood

Enelogic verteld mij dat het aan mijn meter ligt en dat de meetfrequentie te laag ligt voor een meer nauwkeurige weergave.

Stedin geeft aan de energieleverancier per kwartier kunnen uitlezen (iets wat ISMA heet), maar zegt dat ik bij de energieleverancier moet zijn. Ik heb meerdere energieleveranciers gemaild, maar deze lijken niet allemaal mijn vraag te begrijpen en verwijzen terug naar Stedin.

Het blijft voor mij dus een beetje een gok of ik nu 1kwh op random tijden gefactureerd ga krijgen, of dat er echt sprake zal zijn van een nauwkeurige meting over de gehele dag. Hoe goed laten de betreffende energieleveranciers dit zien op hun websites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ebia schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:14:
Het blijft voor mij dus een beetje een gok of ik nu 1kwh op random tijden gefactureerd ga krijgen, of dat er echt sprake zal zijn van een nauwkeurige meting over de gehele dag. Hoe goed laten de betreffende energieleveranciers dit zien op hun websites?
Zoals het nu gaat lijkt het er op dat je meter pas een nieuwe stand doorgeeft als er 1 kWh "extra" is gemeten. Dat is waar Enelogic op doelt, denk ik.

In je grafiek zie je dat dan als een 'puls' van 4 kW (omdat de meterstand per kwartier is lijkt het vermogen dus 4 keer zo groot). Stel je verbruik is continu 250W. Dan springt na 4 uur de meterstand van (bijvoorbeeld) 234 kWh naar 235 kWh. Dit wordt doorgegeven. In de grafiek zie je dan (bijna) 4 uur niets en in het laatste kwartier (of wellicht die er net na) ineens een verbruik van 4kW.

Het grote nadeel is dus dat je verbruik in een goedkoop uur in een duurder uur geadministreerd kan worden. Omgekeerd heb je dan ook als voordeel dat gebruik in een duur uur in een goedkoper uur kan vallen.

Zo'n meter maakt voor de facturatie op jaarbasis niet uit, maar voor facturatie op uurbasis lijkt mij het niet handig. Nog afgezien van het feit dat je dus ook niet kan zien of je nu 4 uur continu 250W hebt verbruikt of in 1 kwartier 4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Laatst online: 07:45
Ja, ik gebruik Jedlix voor de auto, die regelt redelijk automatisch op basis van zon (als je zelf panelen hebt), wind, tarieven etc,

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Stroomprijzen vandaag en morgen zijn een beetje 'raar'. Zou dit komen door de verhoogde productie van de windmolens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfX9eWN5cCEOQgurjt5kBU8NOJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/81q7g1HUXNtTCfvP6IrEVcCs.png?f=fotoalbum_large

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
JeroenE schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:38:
[...]
Zo'n meter maakt voor de facturatie op jaarbasis niet uit, maar voor facturatie op uurbasis lijkt mij het niet handig.
Juist, dat dacht ik dus ook. Heb ondertussen een vraag uitstaan bij Stedin of ze een andere meter kunnen plaatsen zonder dit 'probleem'. Ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:17
campr112 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:18:
Stroomprijzen vandaag en morgen zijn een beetje 'raar'. Zou dit komen door de verhoogde productie van de windmolens?
[Afbeelding]
Daar lijkt het wel op.
Op https://energieopwek.nl/
kun je de opbrengsten van solar en wind terugzien.....gisteren nauwlijks wind, vandaag wel 4 GW als piek. Met de verwachtingen van morgen zijn zo de nieuwe prijzen vastgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
Morgen is de eerste keer dat er op een werkdag (we hadden het al een paar keer in het weekend kortgeleden) de resload (consumptie minus renewables) negatief is. het valt me nog reuze mee dat we geen negatieve prijzen (zoals België wel) zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkmuis
Dubbelposts worden meestal niet op prijs gesteld, maar volgens mij gaat deze post over zowel terugleveren als day ahead, dus ook interessant voor de lezers hier. @mod Als het hier niet mag haal hem dan maar weg.

De berekening is natuurlijk vrij simpel bij 0 regulier gebruik maar alleen de auto. Ik pak even mijn uur opbrengsten en de variabele uurtarieven van vandaag. Uiteraard zonder belastingen enzo. Datzelfde doe ik met een vast tarief. Ik ga ervan uit dat mijn auto wel altijd 11kw laad en dat ik dat dus niet afknijp.

Ik laad de auto totaal 3 uur en dus 33 kw per scenario.

Scenario 1: Uurtarief laden in de nacht (dus tijdens geen opbrengst)

TijdOpgewektUurprijsOpbrengst
70,46 € 0,29 € 0,13
80,85 € 0,28 € 0,24
91,34 € 0,25 € 0,34
102,06 € 0,20 € 0,41
113,02 € 0,17 € 0,51
123,43 € 0,06 € 0,21
133,19 € - € -
142,63 € 0,02 € 0,05
152,46 € 0,05 € 0,12
161,71 € 0,08 € 0,14
170,96 € 0,22 € 0,21
180,47 € 0,25 € 0,12
190,26 € 0,28 € 0,07
Totalen22,84 € 2,55
Laden nacht € 0,25 8,25
Totaal € 5,70

Dit kost mij dus 5,70

Scenario 2: Uurtarief laden tijdens goedkope uren

TijdOpgewektVerbruiktUurprijsOpbrengst
70,46 € 0,29 € 0,13
80,85 € 0,28 € 0,24
91,34 € 0,25 € 0,34
102,06 € 0,20 € 0,41
113,02 € 0,17 € 0,51
123,4311 € 0,06 € -0,45
133,1911 € - € -
142,6311 € 0,02 € -0,17
152,46 € 0,05 € 0,12
161,71 € 0,08 € 0,14
170,96 € 0,22 € 0,21
180,47 € 0,25 € 0,12
190,26 € 0,28 € 0,07
Totalen22,84 € 1,67
Laden nacht0
Totaal € -1,67

Dit levert mij 1,67 op

Scenario 3: Vast tarief

TijdOpgewektUurprijsOpbrengst
70,46 € 0,36 € 0,17
80,85 € 0,36 € 0,31
91,34 € 0,36 € 0,48
102,06 € 0,36 € 0,74
113,02 € 0,36 € 1,09
123,43 € 0,36 € 1,23
133,19 € 0,36 € 1,15
142,63 € 0,36 € 0,95
152,46 € 0,36 € 0,89
161,71 € 0,36 € 0,62
170,96 € 0,36 € 0,35
180,47 € 0,36 € 0,17
190,26 € 0,36 € 0,09
Totalen22,84 € 8,22
Laden nacht11,88
Totaal € 3,66

Dit kost mij 3,66

Conclusie in dit geval is dat als je uurtarieven neemt het laden in de nacht je duur komt te staan. Je betaald aanzienlijk boven het gemiddelde en je oplevering is amper iets waard.

Wanneer het dus wel nut heeft, is als je kunt laden op momenten dat je het meeste opwerkt. De tarieven zijn dan nagenoeg 0. Dus heb je net als ik 2 electrische auto's en er staat er vaak een thuis dan kan het een overweging zijn. Maar als je er meestal niet bent of niet aan denkt stapelen je misgelopen inkomsten zich op.

Pak je dan even een huidig vast tarief, dan zie je eigenlijk dat het verschil nog geen 5 euro is in dit scenario. 5 euro per dag, dus 60e per maand als dit iedere dag zou gelden.

Nu snap ik dat het dus erg lucratief is wanneer je wat slimmigheden in je huis hebt die de airco, boiler, auto, warmtepomp aanzetten op moment dat de prijzen schommelen. Maar zie je dat als gedoe (want het kost ook tijd) dan is de winst het wellicht niet waard.

Vergeet niet dat ik dus niet meegenomen heb dat je koelkast en andere dagelijkse apparatuur (inductieplaat) etc. ook stroom verbruiken.

Ook liggen de uurtarieven meestal lager dan de variabele tarieven, zie de historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
Begrijp ik het goed dat de verschillen tussen de verschillende aanbieders miniem zijn en dat ze allemaal dezelfde 'uurprijs' hanteren, enkel een klein verschil in opslag en vastrecht, dus hooguit een paar tientjes per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Janpietertje89 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:21:
Begrijp ik het goed dat de verschillen tussen de verschillende aanbieders miniem zijn en dat ze allemaal dezelfde 'uurprijs' hanteren, enkel een klein verschil in opslag en vastrecht, dus hooguit een paar tientjes per jaar?
Klopt. En daarin het verschil tussen wel of niet salderen van die opslag bij opwek van zonnenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
dirkmuis schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:47:
Pak je dan even een huidig vast tarief, dan zie je eigenlijk dat het verschil nog geen 5 euro is in dit scenario. 5 euro per dag, dus 60e per maand als dit iedere dag zou gelden.
Maar het gaat alleen wanneer je je auto oplaadt. Dus dan moet je persoonlijke situatie wel zo zijn dat je vaak overdag thuis bent en je op een ander tijdstip (cq dagen) aan het rijden bent. Het mooiste zou dan natuurlijk zijn als je 's nachts je auto leeg rijdt en als tweede een situatie van de ene dag onderweg en de andere dag thuis, denk ik.

Maar op alle dagen dat je niet laadt levert de teruglevering bij het variabele tarief de PV 2,55 op, terwijl bij het vaste tarief de PV voor 8,22 euro vergoeding had gezorgd. Op zo'n "niet thuis" dag is het hebben van een variabel tarief dus juist ruim 5 euro duurder per dag.

Als je dus op 12 van de 30 dagen 5 euro kan winnen, maar op 18 van de 30 dagen weer 5 euro verliest zou het vaste tarief toch voordeliger zijn.

Het zal alleen niet iedere maand hetzelfde zijn, dus je moet dit eigenlijk over een heel jaar bekijken.
Vergeet niet dat ik dus niet meegenomen heb dat je koelkast en andere dagelijkse apparatuur (inductieplaat) etc. ook stroom verbruiken.
Dat moet je bij een echte vergelijking wel meenemen, want dat kan natuurlijk best veel schelen.

Als je puur naar vaste tarieven kijkt is het voor iemand die op jaarbasis netto verbruikt het voordeligst om het laagste tarief te vinden. Dat zorgt voor de laagste kosten.
Maar bij iemand die netto teruglevert is een hoge terugleververgoeding weer veel belangrijker. Want dan is de winst hoger.

Bij variabele tarieven is er volgens mij niet echt een handige vuistregel, omdat het dus heel erg afhangt van op welke tijden je gebruikt en op welke tijden je teruglevert (en de mogelijkheid om hier mee te schuiven als dat beter uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:25

mythor

Held in opleiding

Janpietertje89 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:21:
Voor stroom wel, maar voor gas kan er per dag meerdere centen verschil zitten per kuub.

What you say?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
mythor schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Voor stroom wel, maar voor gas kan er per dag meerdere centen verschil zitten per kuub.
Ja dit zijn dan de centen verschil in opslag (inkoopvergoeding) uit de tabel van de eerste post toch? Niet een verschil in inkoopprijs?

Met ~800 kuub verbruik komt het verschil van 3 cent in de opslag op 24 euro op jaarbasis, dat zijn de paar tientjes waar ik op doelde. Maargoed als we toch dynamisch gaan is het een kleine moeite om de stroom via Tibber en het gas via energie.mijndomein te laten leveren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Maar op alle dagen dat je niet laadt levert de teruglevering bij het variabele tarief de PV 2,55 op, terwijl bij het vaste tarief de PV voor 8,22 euro vergoeding had gezorgd. Op zo'n "niet thuis" dag is het hebben van een variabel tarief dus juist ruim 5 euro duurder per dag.

Als je dus op 12 van de 30 dagen 5 euro kan winnen, maar op 18 van de 30 dagen weer 5 euro verliest zou het vaste tarief toch voordeliger zijn.
Correct. En dan ook rekening houden dat je in de winter natuurlijk veel minder opwekt. Het is denk ik een vrij lastige vergelijking als je alle variabelen hierin mee wilt nemen.

Hier schrijft Tibber er e.e.a. over:
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

[ Voor 9% gewijzigd door dirkmuis op 11-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythor

mythor

Held in opleiding

Janpietertje89 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Ja dit zijn dan de centen verschil in opslag (inkoopvergoeding) uit de tabel van de eerste post toch? Niet een verschil in inkoopprijs?

Met ~800 kuub verbruik komt het verschil van 3 cent in de opslag op 24 euro op jaarbasis, dat zijn de paar tientjes waar ik op doelde. Maargoed als we toch dynamisch gaan is het een kleine moeite om de stroom via Tibber en het gas via energie.mijndomein te laten leveren natuurlijk.
Nee er zit verschil in zowel inkoopprijs als inkoopvergoeding.

Vergelijk bijvoorbeeld

https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven

Op 9 mei is het verschil 4 cent

What you say?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
mythor schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Nee er zit verschil in zowel inkoopprijs als inkoopvergoeding.

Vergelijk bijvoorbeeld

https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven

Op 9 mei is het verschil 4 cent
Is dat niet een beetje tegenstrijdig met het hele idee dat je energie krijgt voor de daadwerkelijke inkoopprijs (+inkoopvergoeding+vast tarief). Dat sprak me juist aan. Waar komen deze verschillen vandaan? Kopen ze daadwerklijk anders in? Op een andere beurs? Zie dat beide de prijzen ophalen bij energymarketprice.com dus waar komen de verschillen dan vandaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Janpietertje89 op 11-05-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 17-09 21:36
Janpietertje89 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:32:
[...]

Is dat niet een beetje tegenstrijdig met het hele idee dat je energie krijgt voor de daadwerkelijke inkoopprijs (+inkoopvergoeding+vast tarief). Dat sprak me juist aan. Waar komen deze verschillen vandaan? Kopen ze daadwerklijk anders in? Op een andere beurs? Zie dat beide de prijzen ophalen bij energymarketprice.com dus waar komen de verschillen dan vandaan?
Volgens mij zit er maar 1 verschil, dat is de opslag. Ook wel inkoopvergoeding. Gewoon hun extra marge, naast de maandelijkse 5 euro die je betaald.

Maar de 1 zet het net anders neer dan de ander...en de 1 foefelt de transportkosten bv in de inkoopprijs, en de ander vermeld dat apart. Ook ODE zie je soms ergens bij inbegrepen, en de ander staat weer apart.

Er zit bij kwh maar 3-4 cent in tussen ze allemaal meen ik, bij gas is het 5 cent, 9cent bij Frank en 4-5cent bij de rest.

Ik heb destijds een vergelijk gedaan met frank en mijndomein, kwh was nagenoeg gelijk, gas was 5 cent duurder bij frank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl0SZ7bhL7VH69VRQ9XoOcB4POs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KMWb8TA0Kr9CkPUl41gzL3m.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik zie op 9 mei geen verschil in die prijzen?
edit: owh op gas, tja daar kijk ik al 4 jaar niet meer naar :)

[ Voor 113% gewijzigd door thehog op 11-05-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythor

mythor

Held in opleiding

Janpietertje89 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:32:
[...]

Ja dat viel mij ook tegen, en het onhandige is dat niet alle providers hun prijzen tonen zonder account. Dus je kan hun gasprijs niet vergelijken.

Epex prijzen kan iedereen gewoon inzien (voor stroom dus)
Maar Leba (gas) markt moet je een betaald account voor hebben (iig ik heb het nog niet publiek gevonden), dus is het niet goed te achterhalen wat nu 'klopt'.

De meeste mensen in dit topic lijken gasloos, dus hebben dit probleem niet.

What you say?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 17-09 21:36
mythor schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Ja dat viel mij ook tegen, en het onhandige is dat niet alle providers hun prijzen tonen zonder account. Dus je kan hun gasprijs niet vergelijken.

Epex prijzen kan iedereen gewoon inzien (voor stroom dus)
Maar Leba (gas) markt moet je een betaald account voor hebben (iig ik heb het nog niet publiek gevonden), dus is het niet goed te achterhalen wat nu 'klopt'.

De meeste mensen in dit topic lijken gasloos, dus hebben dit probleem niet.
1. zie mijn vergelijk 3 posts ofzo hierboven
2. als je een berekening doet op de site van elke leverancier krijg je een kostenopbouw, dit kun je wel vergelijken, al is dat dus soms lastig om de redenen die ik hierboven ook al aangaf

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mythor

mythor

Held in opleiding

PCJR schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:28:
[...]

1. zie mijn vergelijk 3 posts ofzo hierboven
2. als je een berekening doet op de site van elke leverancier krijg je een kostenopbouw, dit kun je wel vergelijken, al is dat dus soms lastig om de redenen die ik hierboven ook al aangaf
Zie hieronder een afgerond op 2 cijfers overzicht van de leverprijzen, inc BTW excl de rest.
Dit is de prijs na 6:00 op die dag.

MeiEasyeneryzeroverschil
11.20 1.190.01
21.20 1.190.01
31.20 1.190.01
41.191.170.02
51.241.220.02
61.231.20 0.03
71.171.110.06
81.171.110.06
91.161.120.04
101.061.050.01
111.010.990.02

Deze variatie is alleen te verklaren door andere inkoopsprijs lijkt me.

What you say?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
mythor schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:50:
[...]

Zie hieronder een afgerond op 2 cijfers overzicht van de leverprijzen, inc BTW excl de rest.
Dit is de prijs na 6:00 op die dag.

MeiEasyeneryzeroverschil
11.20 1.190.01
21.20 1.190.01
31.20 1.190.01
41.191.170.02
51.241.220.02
61.231.20 0.03
71.171.110.06
81.171.110.06
91.161.120.04
101.061.050.01
111.010.990.02

Deze variatie is alleen te verklaren door andere inkoopsprijs lijkt me.
Precies, als er een constant verschil tussen de 2 partijen zou zitten zou dit te verklaren zijn omdat ze een bepaalde toeslag al bij de prijs optellen oid. Maar een variabel verschil tussen 2 partijen die beide zeggen zeer transparant te zijn en tegen "inkoopprijs, bepaald door energymarketprice.com" inkopen is erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hier nu sinds vandaag Tibber klant. Overstap soepel. Informatie in de app is veel beter dan zonneplan. Ze laten bijvoorbeeld exact de uurverbruik en de kosten. En natuurlijk de vele integraties (zoals met homeassistant of nodered).
Ik heb ook de Pulse (al een tijdje als kadootje omdat ik al zo lang op de beta lijst stond) en die informatie kan ik ook via de API binnenhalen (in node red). Is gewoon de P1 data (in hun eigen vorm gegoten) maar wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 13:07

itsgreen

Large and in charge

Iemand hier ook last van?

Easy Energy denkt dat ik elke dag extra gas verbruik, terwijl ik al een paar dagen letterlijk 0 gas heb gebruikt.

Elke dag staat in het overzicht sinds 4 mei een verbruik om 00:00 uur extra.

Als ik bijvoorbeeld s'middags gas verbruik staat dat wel correct, en ook correct in mijn P1 uitlees ding/Home Assistant. Maar ze verzinnen verbruik om 00:00 er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
Ik meen me te herinneren dat er redelijk recent (~3 maanden geleden) een topic over was hier op tweakers. Volgens mij was de conclusie dat de vaste kosten over alle dagen van het jaar werden uitgespreid. Kan zoiets bij jou ook van toepassing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

mat.hi.as schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:24:
Ik meen me te herinneren dat er redelijk recent (~3 maanden geleden) een topic over was hier op tweakers. Volgens mij was de conclusie dat de vaste kosten over alle dagen van het jaar werden uitgespreid. Kan zoiets bij jou ook van toepassing zijn?
Nope. Het is ook een hoeveelheid die stijgt:

4 mei: 0.9m2
5 mei: 0.11m2
6 mei: 0.32m2
7 mei: 0.32m2
8 mei: 0.32m2
9 mei: 0.51m2
10 mei: 0.68m2

En mijn P1 laat daar niets van zien, (en mijn CV staat ook uit) (en over het algemeen slaap ik rond die tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janpietertje89 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Precies, als er een constant verschil tussen de 2 partijen zou zitten zou dit te verklaren zijn omdat ze een bepaalde toeslag al bij de prijs optellen oid. Maar een variabel verschil tussen 2 partijen die beide zeggen zeer transparant te zijn en tegen "inkoopprijs, bepaald door energymarketprice.com" inkopen is erg vreemd.
Kan het verschil te maken hebben met het tijdstip waarop de leverancier vastzet voor de volgende dag? Om 12.00u vastklikken kan een andere prijs geven dan om 15.00u de prijs vastklikken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
itsgreen schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:44:
[...]

En mijn P1 laat daar niets van zien, (en mijn CV staat ook uit) (en over het algemeen slaap ik rond die tijd).
Heb ik ook van Greenchoice. Tijdens mijn vakantie heb ik op een of andere manier gas gebruikt (verwarming stond uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythor

mythor

Held in opleiding

dirkmuis schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:54:
[...]

Heb ik ook van Greenchoice. Tijdens mijn vakantie heb ik op een of andere manier gas gebruikt (verwarming stond uit).
Comfort modus van CV ook uit? Meestal staat dat standaard aan.

What you say?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

mythor schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Comfort modus van CV ook uit? Meestal staat dat standaard aan.
Ik ben niet @dirkmuis maar als het om mijn probleem gaat, zegt ook mijn Nest "Nope, ik ben niet aan geweest de afgelopen week"

En zo ver ik weet ga ik niet douchen/koken in mijn slaap om 00:00 uur precies elke dag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Moet je niet het probleem bij easyenergy voorleggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

thehog schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:47:
Moet je niet het probleem bij easyenergy voorleggen dan?
Yeah al twee dagen geleden gemailed, maar echt snel zijn ze niet als het om klantenservice gaat. En denk maar niet dat ze een telefoonnummer hebben :)

Was meer opzoek hier of mensen het probleem herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Ik ben steeds minder tevreden over easy energy.
Overal zitten er fouten in de facturen.
De klanten service die ze hadden: Telefoon + chat, hebben ze eruit gehaald.
Oplossen van problemen doen ze ook al niet.

Ik kan mij ondertussen niet meer positief uitlaten over hun kwaliteit.
Ook van vrienden diverse klachten gehoord over easyenergy nadat ik ze had aanbevolen bij mensen.

Door al deze problemen de stap nu gemaakt om over te stappen naar Tibber.
Mijn mail ligt ondertussen al ruim 2 maanden op antwoord te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
thehog schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:35:
Hier nu sinds vandaag Tibber klant. Overstap soepel. Informatie in de app is veel beter dan zonneplan. Ze laten bijvoorbeeld exact de uurverbruik en de kosten. En natuurlijk de vele integraties (zoals met homeassistant of nodered).
Ik heb ook de Pulse (al een tijdje als kadootje omdat ik al zo lang op de beta lijst stond) en die informatie kan ik ook via de API binnenhalen (in node red). Is gewoon de P1 data (in hun eigen vorm gegoten) maar wel handig.
is dat niet onnodig privacy gevoelig, de P1 data via een cloud naar je app? Ik heb nog geen betere manier gevonden voor de Pulse helaas. En kan je de realtime verbruik via api integratie zien? Bij mij lukt dat niet, ik zie het wel in de app maar geen sensor in de HA integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

hackbard schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:28:
[...]

is dat niet onnodig privacy gevoelig, de P1 data via een cloud naar je app? Ik heb nog geen betere manier gevonden helaas. En kan je de realtime verbruik via api integratie zien? Bij mij lukt dat niet, ik zie het wel in de app maar geen sensor in de HA integratie.
Ik maak al jaren gebruik van YouLess. Geen cloud geen niets. En heeft HA integratie. Je hebt alleen dus verder niets behalve een device die je P1 uitleest, wat je er verder mee wil moet je zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik haal ook al jaren p1 data zelf op hoor. Maar ik gaf het aan om maar te vertellen dat het ook kan.

Ik zie in de api inderdaad realtime verbruik vanuit de pulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Smuggler schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:45:
Ik ben steeds minder tevreden over easy energy.
Overal zitten er fouten in de facturen.
De klanten service die ze hadden: Telefoon + chat, hebben ze eruit gehaald.
Oplossen van problemen doen ze ook al niet.

Ik kan mij ondertussen niet meer positief uitlaten over hun kwaliteit.
Ook van vrienden diverse klachten gehoord over easyenergy nadat ik ze had aanbevolen bij mensen.

Door al deze problemen de stap nu gemaakt om over te stappen naar Tibber.
Mijn mail ligt ondertussen al ruim 2 maanden op antwoord te wachten.
De service van easyenergy is al zo lang zo slecht net na de overname. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 15:29
Eerste keer negatief door de week?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIVL0A5SN7CjqokuTQ4kSUBBD-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cQYwf7H8kJyNU0unPagVYZGV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 20:12
Arnout schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:17:
Belooft nog eens wat voor de zomer :D

Als de prijzen steeds zo veel blijven variëren ga ik toch maar eens ook investeren in een accu zodat ik kan laden wanneer goedkoop en dan duur terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
Arnout schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:17:

[Afbeelding]
Klopt. Ik had hem woensdag ook wel verwacht (meer renewable productie dan demand), maar uiteindelijk is die nog net positief gebleven.
smiba schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Belooft nog eens wat voor de zomer :D

Als de prijzen steeds zo veel blijven variëren ga ik toch maar eens ook investeren in een accu zodat ik kan laden wanneer goedkoop en dan duur terugsturen.
In de zomer is er wel vaak minder wind. Daarnaast door de hogere temperatuur zijn zonnepanelen ook wat minder efficient, dus misschien is de piek net water lager (maar wel weer meer uur, dus meer opwek). Maar, het gaat zeker nog wel vaker negatief worden.

[ Voor 37% gewijzigd door mat.hi.as op 13-05-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 20:57
Ik ben nu ook eens aan het kijken naar day ahead aanbieders. Wat mij opvalt is dat EasyEnergie qua maandbedrag het laagst uitkomt, zie hieronder:

Zondergas: €128,71
ANWB: €127,74
EasyEnergy: €100,51
Frank: €130,20

Dit is allemaal berekend met een gebruik van 1700kWh en 650M3. Door het maandbedrag neig ik naar EasyEnergie (zag wel dat daar de laatste tijd veel klachten over zijn), maar zie ik niet iets over het hoofd? Is het niet gewoon een lokkertje om het voorstelbedrag laag te houden, zodat mensen denken dat het goedkoper is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Adiposed schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:03:
Ik ben nu ook eens aan het kijken naar day ahead aanbieders. Wat mij opvalt is dat EasyEnergie qua maandbedrag het laagst uitkomt, zie hieronder:

Zondergas: €128,71
ANWB: €127,74
EasyEnergy: €100,51
Frank: €130,20

Dit is allemaal berekend met een gebruik van 1700kWh en 650M3. Door het maandbedrag neig ik naar EasyEnergie (zag wel dat daar de laatste tijd veel klachten over zijn), maar zie ik niet iets over het hoofd? Is het niet gewoon een lokkertje om het voorstelbedrag laag te houden, zodat mensen denken dat het goedkoper is?
Het zijn variabele tarieven,
Bekijk vooral zelf hoe duur het wordt met het vastrecht en de opslag die erop komt.

De huidige vergelijkingen van de websites zijn niet goed om met elkaar te vergelijken.
Het variabele tarief hoort bij iedereen even variabel te zijn.

Dus kan moet je kijken naar de meerkosten:
Zondergas: -> mij onbekend
ANWB: 144 euro vast recht. + 1,331 * 1700 kwh (22 ,62 euro) + 2,316 * 650M³ ( 15,05 euro) = 181,67 euro
EasyEnergy: 120 euro vastrecht + 0,968 * 1700kwh = (16,46 euro) + 4,7 *650M³ (30,55 euro) = 167,01 euro
Frank: 120 euro vastrecht + 0,968 * 1700kwh = (28.73 euro) + 9,67 *650M³ (62,85 euro) = 211,58

De rest van de verschillen komen door hun eigen trucjes om de gemiddelde prijs mee aan te geven.
Voor die 12 euro verschil per jaar zou ik gewoon naar de ANWB overstappen. en zeker niet naar easy energy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 20:57
Dank voor de uitleg @Smuggler. Ik ga het nog eens goed bekijken, maar denk dat ANWB wel een reële kans maakt. De klachten over EasyEnergy schrikken toch wel af natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:50
Adiposed schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:25:
Dank voor de uitleg @Smuggler. Ik ga het nog eens goed bekijken, maar denk dat ANWB wel een reële kans maakt. De klachten over EasyEnergy schrikken toch wel af natuurlijk.
Het zijn allemaal relatief kleine bedrijfjes die allemaal moeite hebben om goed personeel te vinden en op te leiden. Ze zijn allemaal gemotiveerd om het goed te doen maar het valt niet mee. Je kan de service en digitale capaciteit niet vergelijken met de grote energie leveranciers. Het voordeel is: je betaalt er ook niet voor.

Met een beetje begrip en geduld zijn ze allemaal best ok als je er eenmaal zit en mocht het even tegen vallen stap je zo over naar de volgende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
AJediIAm schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:05:
[...]

Het zijn allemaal relatief kleine bedrijfjes die allemaal moeite hebben om goed personeel te vinden en op te leiden. Ze zijn allemaal gemotiveerd om het goed te doen maar het valt niet mee. Je kan de service en digitale capaciteit niet vergelijken met de grote energie leveranciers. Het voordeel is: je betaalt er ook niet voor.

Met een beetje begrip en geduld zijn ze allemaal best ok als je er eenmaal zit en mocht het even tegen vallen stap je zo over naar de volgende.
De klantenservice van easyenergie is momenteel extreem onder de maat... nog erger dan een jaar geleden.
Niet bereikbaar en amper reacties.

Tevens gaan er continue dingen mis met aansluitingen van facturen.
Niet alleen bij mij. Maar ook bij vrienden van mij.

Ik ben vandaag over gestapt naar tibber.... om deze redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-12-2022
Heeft iemand al tibber in HomeAssistant zitten zoals het EasyEnergy met de prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
cbrmk schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:03:
Heeft iemand al tibber in HomeAssistant zitten zoals het EasyEnergy met de prijzen?
Geen HA actieve gebruiker hier maar ik heb wel tibber in nodered zitten. Die gebruikt de tibber api (de HA plugin vast ook). Werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adiposed schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:25:
De administratie en klantenservice bij ANWB Energie is ook een puinhoop, zo is mijn ervaring.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:31:
[...]

De administratie en klantenservice bij ANWB Energie is ook een puinhoop, zo is mijn ervaring.
Anwb heeft alles uitbesteed aan EnergyZero.
De websites zijn identiek.
De tarieven en de inkoop toeslagen idem.
Het is dezelfde dienst met een ander label.
Anwb doet zelf niks alleen maar verkoopvergoeding opstrijken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Laatst online: 21-09 20:43
cbrmk schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:03:
Ik gebruik nu zelf de 'nordpool' integratie, te vinden in HACS. Deze haalt de marktprijzen op van de Nederlandse markt (incl. BTW) en daar voeg ik in de integratie simpelweg de extra kosten toe die de leverancier per kWh toevoegt. Die kan je gewoon vinden bij de leverancier, waarschijnlijk ook wel bij tibber. Zo ben je niet afhankelijk van de api van de leverancier, en heb je altijd kloppende prijzen. De integratie maakt 1 entity aan waar alle informatie als attribute te vinden is.
Bij mijn leverancier (Zonneplan) werkt dat prima, ik krijg altijd dezelfde prijzen als in hun app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KC27 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:47:
[...]

Anwb heeft alles uitbesteed aan EnergyZero.
De websites zijn identiek.
De tarieven en de inkoop toeslagen idem.
Het is dezelfde dienst met een ander label.
Anwb doet zelf niks alleen maar verkoopvergoeding opstrijken.
Dat weet ik. Maar dat verandert niets aan het feit dat het allemaal bijzonder slecht geregeld is.

- op mijn verzoek om de gaslevering stop te zetten nadat de warmtepomp bij ons is geplaatst, kwam een standaard riedeltje leugens dat dat niet zou mogen als er nog een gasaansluiting aanwezig is.
- op de mail die ik vervolgens heb gestuurd dat ik er van uit ga dat mijn opzegging van de gaslevering toch echt geregeld wordt binnen 30 dagen na mijn eerste verzoek, met uitgebreide onderbouwing en verwijzingen naar rechterlijke uitspraken, is nooit meer gereageerd.
- telefoontjes in de weken er na werd me beloofd "we kijken er naar, we zijn er mee bezig, we nemen contact met u op".
- maar helaas, dat contact opnemen is nooit gebeurd. En het tijdig beëindigen van de gaslevering óók niet.

- uiteindelijk tijdens een volgend telefoongesprek een leidinggevende/supervisor aan de lijn gekregen. Die zij dat ze niet gewoon het product gas konden stopzetten, maar dat dan ook elektriciteit beëindigd kon worden. En dat kon dan wel pas na nog eens 3 weken geregeld worden. Daarop heb ik gemeld dat het me niet kan schelen hoe ze het regelen in hun administratie, als ze het maar regelen. Ging ze doen, door het lopende contract voor gas en elektriciteit stop te zetten en een nieuw contract voor alleen elektriciteit in het systeem te zetten. Maar ging nog wel drie weken duren voor e.e.a. daadwerkelijk geregeld was. Het nieuwe contract voor elektriciteit met die ingangsdatum 'over drie weken' had ik wel direct in mijn mailbox, de eerste termijnbetaling direct gedaan.
- Anderhalve week na de datum waarop dan eindelijk de gaslevering administratief stopgezet zou zijn, een brief op de mat. Dat er bij ons géén contract meer was voor gas en elektriciteit... Contact gezocht met netbeheerder en die vertelde dat de brief toch echt juist was: ANWB Energie had mijn oude contracten voor gas en elektriciteit netjes afgemeld, maar het nieuwe contract niet aangemeld.
- Opnieuw contact gezocht met ANWB Energie. Was einde van de middag. Reactie dat ze het de volgende dag zouden uitzoeken en er dan bij mij op terug zouden komen.
- dezelfde avond zat er ineens nóg een nieuw contract voor elektriciteit in mijn mailbox. Met een ingangsdatum een maand later en een hoger termijnbedrag. Daarop direct maar gereageerd dat dit nieuwste contract de prullenbak in kan, omdat het nooit door mij is aangevraagd en dat ik verwacht dat het reeds lopende contract wordt voortgezet en onmiddellijk wordt aangemeld bij de netbeheerder.
- Van het uitzoeken de volgende dag heb ik niets vernomen. Weer een dag later dus zelf maar weer contact opgenomen. Met het bericht dat het ze de ingangsdatum van de leveringsdatum maar hadden aangepast. Komt er op neer dat als ik daarmee akkoord ga ik bijna 3 weken zonder contract heb gezeten.
- Gemeld dat dat niet klopt en dat mijn contract al lang rechtsgeldig was ingegaan. Waar dat het alléén aangemeld moest worden bij de netbeheerder.
- Reactie daarop was "we kunnen het contract niet met terugwerkende kracht in laten gaan"... Tja, dat hoeft ook niet want er is al een lopend contract. Alleen dat was niet aangemeld bij de netbeheerder. Alsnog aanmelden bij de netbeheerder dat het contract al per datum X is gestart is iets heel anders dan "het contract met terugwerkende kracht in laten gaan".
- ik heb dan ook gemeld dat ik er vanuit gaan dat ze de ingangsdatum van het contract weer terugzetten op de afgesproken datum en dat ik het niet accepteer dat ik bijna 3 weken "contractloos" was voor elektriciteit met alle mogelijke juridische gevolgen van dien. Immers is het niet toegestaan om gebruik te maken van het elektriciteitsnet als er geen contract is, dus zou ik formeel fraude/energiediefstal hebben gepleegd als ik zo'n contractloze periode accepteer.
- En het laatste bericht vanuit ANWB Energie is dat ik nu maar even twee weken geduld moet hebben voor ik inhoudelijk reactie krijg hoe ze de puinhoop die ze zelf hebben veroorzaakt gaan oplossen.

En dat allemaal omdat het kennelijk te moeilijk was voor ANWB Energie om alleen het "vinkje" voor gaslevering uit te zetten binnen een lopend contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Sicco92 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 00:34:
[...]

Ik gebruik nu zelf de 'nordpool' integratie, te vinden in HACS. Deze haalt de marktprijzen op van de Nederlandse markt (incl. BTW) en daar voeg ik in de integratie simpelweg de extra kosten toe die de leverancier per kWh toevoegt. Die kan je gewoon vinden bij de leverancier, waarschijnlijk ook wel bij tibber. Zo ben je niet afhankelijk van de api van de leverancier, en heb je altijd kloppende prijzen. De integratie maakt 1 entity aan waar alle informatie als attribute te vinden is.
Bij mijn leverancier (Zonneplan) werkt dat prima, ik krijg altijd dezelfde prijzen als in hun app.
Klopt het dat dit enkel de huidige prijs is en niet de prijzen voor de rest van de dag en volgende dag?
Zo niet. Heb je een voorbeeldje van hoe dit er uit ziet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sicco92
AJediIAm schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Klopt het dat dit enkel de huidige prijs is en niet de prijzen voor de rest van de dag en volgende dag?
Zo niet. Heb je een voorbeeldje van hoe dit er uit ziet?
Je krijgt inderdaad standaard 1 entity die de huidige prijs als 'state' heeft, maar de entity heeft eigenlijk alle data die je nodig hebt als 'attributes'. Als voorbeeld: de minimale, gemiddelde en maximale prijs van vandaag is beschikbaar als attribute, net als een helper die op 'true' spring als de prijs goedkoop is (standaard 0,95*gemiddelde prijs, maar is ook aan te passen). Ook heb je de data per uur van vandaag en morgen mits beschikbaar op 2 manieren geformatteerd als attribute staan. Die data kan je prima via template sensors of via 'Attributes extractor' in HACS naar een eigen uur-sensor omzetten als je dat handig vindt. Een voorbeeld van alle attributes die je kan vinden in de entity: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHcpDDet-4CooyE5s5n2zK4ne2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4oiCIVUAZVgr4g6xaAbMDb2.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik zelf de data in raw_today en raw_tomorrow om deze weer te geven via een apexcharts card. Die grafiekjes ben ik nog wat aan het tweaken, maar dit is wat tot nu toe redelijk werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S6NHJraQ5l9Oz8dzzI3cGafKSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LQ9padej3qqjlg5nfU9Dr8Td.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Sicco92 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Je krijgt inderdaad standaard 1 entity die de huidige prijs als 'state' heeft, maar de entity heeft eigenlijk alle data die je nodig hebt als 'attributes'. Als voorbeeld: de minimale, gemiddelde en maximale prijs van vandaag is beschikbaar als attribute, net als een helper die op 'true' spring als de prijs goedkoop is (standaard 0,95*gemiddelde prijs, maar is ook aan te passen). Ook heb je de data per uur van vandaag en morgen mits beschikbaar op 2 manieren geformatteerd als attribute staan. Die data kan je prima via template sensors of via 'Attributes extractor' in HACS naar een eigen uur-sensor omzetten als je dat handig vindt. Een voorbeeld van alle attributes die je kan vinden in de entity: [Afbeelding]

Ik gebruik zelf de data in raw_today en raw_tomorrow om deze weer te geven via een apexcharts card. Die grafiekjes ben ik nog wat aan het tweaken, maar dit is wat tot nu toe redelijk werkt:

[Afbeelding]
Thanks!
Dit ziet er mooi uit en het is goed om achter een onafhankelijke integratie te gaan staan.
@Smuggler : zou de info van @Sicco92 in de topic start info opgenomen kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
@AJediIAm ja tuurlijk, loop ondertussen ook een stuk achter met informatie die ernog in moet,
Dus als iemand mee wilt helpen aan de TS, stuur mij vooral een bericht, dan voeg ik je toe als auteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Laatst online: 21-09 16:45
Sicco92 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:39:
[...]

...

[Afbeelding]
Welke grafieken kaart gebruik je hier? Die ziet er wat overzichtelijker uit dan de mini graph cards die ik nu gebruik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
Knikmops schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Welke grafieken kaart gebruik je hier? Die ziet er wat overzichtelijker uit dan de mini graph cards die ik nu gebruik
apexcharts-card, beschikbaar via HACS. Heeft heel veel opties, maar je kan er dus ook heel veel mee.

Dit is de config die ik nu gebruik voor de grafiek van vandaag, op basis van de raw_today data die de nordpool-integratie mij geeft:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
header:
  title: Electricity Prices Today
  show: true
span:
  start: day
now:
  show: true
  label: Now
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 0.1
        color: '#12A141'
      - value: 0.15
        color: '#79B92C'
      - value: 0.2
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.25
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.3
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.35
        color: '#E76821'
      - value: 0.4
        color: '#DC182F'
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

itsgreen schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Inmiddels reactie van EasyEnergy gehad:

"Er is vrijdag ticket uitgezet bij onze ICT club omdat wij van meerdere klanten vergelijkbare berichten hebben ontvangen. Het is dus zeer zeker in behandeling."

Dus ze zijn er mee bezig iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Gebruikt er hier iemand een day ahead contract met een zakelijke laadpaal thuis?
Ik vraag me af welke bedragen ik declareer? Moet ik dan maandelijks per uur kijken wat ik verbruikt heb en wat toen de prijzen waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
dirkmuis schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:41:
Gebruikt er hier iemand een day ahead contract met een zakelijke laadpaal thuis?
Ik vraag me af welke bedragen ik declareer? Moet ik dan maandelijks per uur kijken wat ik verbruikt heb en wat toen de prijzen waren?
Ik kijk naar de hoogste gemiddeld van afgelopen maand:
In April was dat afgerond 30 cent. Daar doe ik dan 10 cent belasting bovenop en dan kom ik dus aan 40 cent voor deze maand.
Als de prijzen rap varieren en stabiel omhoog en omlaag gaan wil ik nog wel eens eerder bijstellen.

Ik ga daar vrij makkelijk in om.
Ik betaal indirect zelf voor de brandstof doormiddel van een voorschot gebaseerd op de prijs toen ik het contract afsloot. Daar rekende ze vrij hoge prijzen (38 cent). terwijl thuis laden 20 cent was en snelladen 25 cent.

Dat voorschot betaal ik altijd, of ik nu wel of niet rij, duur of goedkoop tank. al het onbelans daarin komen voor de rekening van de werkgever.

Ik voel mij dan ook niet schuldig door aan de bovenkant van het gemiddelde te gaan zitten, terwijl ik zelf de auto vooral laad als het erg goedkoop is.
Volgens mij zit je heel veilig door de gemiddelde prijs van de maand te pakken. (24 cent + 10 = 34cent per kwh).
Dan weet je ook meteen wanneer je wel en niet wilt laden thuis.

Bovendien houdt de app "Jedlix" bij hoeveel de tankbeurten thuis exact hebben gekost bij de dynamische tarieven.
Die kan ik daarna exact naast het gedeclareerde bedrag leggen, zolang die niet te extreem uit de pas lopen vindt ik het zelf wel prima.
Mocht er een maand duurder zijn geweest dan overgemaakt door de werkgever, dan is dat geen ramp. die marge is er over het lange gemiddelde :).

Als ik nu in jedlix kijk voor deze maand: dan heb ik 190kwh geladen voor 68,65 euro.

36,1 cent per kwh uur dus gemiddeld.

Dan vindt ik die 40 cent zo erg nog niet. :). minder dan 5 cent verschil per kwh met de werkelijke kosten.

[ Voor 18% gewijzigd door Smuggler op 16-05-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 08:57

laforte

Helemaal de weg kwijt!

dirkmuis schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:41:
Ik zit met min of meer de zelfde uitdaging. Volgende maand komt de nieuwe leaseauto van de baas en de laadpaal wordt ook geplaatst door het bedrijf. Elke kW die ik laad krijg ik vergoed maar hoe zal dit gaan met een day ahead contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Ik ben mijn eigen werkgever. Het gaat mij om de belastingdienst. Mij auto wordt niet ondersteund door Jedlix.

Is dat gemiddelde van een maand ergens te vinden dan? Anders wordt het een ijkmoment of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven de stippellijn.

Volgens mij krijg je vanuit de API het exacte getal eruit ergens, kon ik zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Ik heb geen HA om de api uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 20:12
Smuggler schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:06:
Volgens mij krijg je vanuit de API het exacte getal eruit ergens, kon ik zo snel niet vinden.
Als ik de API bekijk komt er geen avg. uit, deze moet je zelf berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
laforte schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:12:
Ik zit met min of meer de zelfde uitdaging. Volgende maand komt de nieuwe leaseauto van de baas en de laadpaal wordt ook geplaatst door het bedrijf. Elke kW die ik laad krijg ik vergoed maar hoe zal dit gaan met een day ahead contract?
Voor zover ik weet kan je in de meeste (alle?) backoffices maar 1 tarief instellen. Nouja, je kan soms wel meerdere tarieven instellen, maar dat is dan afhankelijk van de gebruikte laadpas. Zo kan je organiseren dat je met een prive laadpas voor je prive auto niet hoeft te betalen etc.

Er is voor zover ik weet niet eens een voorziening voor dag/nacht tarief, dus zeker niet voor wisselende prijzen per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
dirkmuis schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:57:
Ik ben mijn eigen werkgever. Het gaat mij om de belastingdienst. Mij auto wordt niet ondersteund door Jedlix.

Is dat gemiddelde van een maand ergens te vinden dan? Anders wordt het een ijkmoment of iets dergelijks.
Ben je op zoek naar een gewogen gemiddelde op basis van je eigen verbruik, of een ongewogen gemiddelde puur kijkend naar de stroomprijs?

Bij de app van Zonneplan kan ik de gemiddelde prijs per maand zien van ons totale verbruik die maand. Volgens mij gaat dat dus specifiek om een gewogen gemiddelde van ons verbruik, en dus niet een ongewogen gemiddelde. Ik weet niet of andere leveranciers dit inzicht ook bieden, maar als je dus op zoek bent naar een gewogen gemiddelde van je eigen verbruik dan is Zonneplan dus een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
Alle losse uren zijn gewoon te vinden op Entso-E. Je kan zee dus daarvandaan halen, en in Excel (of wat dan ook) het gemiddelde berekenen. Voor iets als belastingaangifte zou dat snel genoeg moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ook leuk voor hier om even te posten: https://lnkd.in/eJaJqwmF

Zie het grote verschil tussen de dynamische prijzen en de vaste tarieven en de benodige risico opslag voor dat laatste en de reden waarom het nu bijna niet mogelijk is om vaste tarieven af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm

Op de maand rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter

bij easy energy krijg je op de maandrekening de gemiddelde prijs te zien:
Zie onderstaande post:

Smuggler in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
Dat begrijp ik allemaal maar dan heb ik dus een maandrekening (verbruik) van e-flux in mijn geval.
Daarnaast moet ik ergens de uurtarieven vandaan trekken. Deze 2 samenvoegen en berekenen. Dan heb ik exact de kosten en ben ik iedere maand aan het boekhouden tot ik een ons weeg.

Het ging mij vooral om de ervaring met acceptatie door de belastingdienst. Ik kan exact berekenen, het gemiddelde pakken, de max pakken en flink verdienen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
dirkmuis schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:02:
Dat begrijp ik allemaal maar dan heb ik dus een maandrekening (verbruik) van e-flux in mijn geval.
Daarnaast moet ik ergens de uurtarieven vandaan trekken. Deze 2 samenvoegen en berekenen. Dan heb ik exact de kosten en ben ik iedere maand aan het boekhouden tot ik een ons weeg.

Het ging mij vooral om de ervaring met acceptatie door de belastingdienst. Ik kan exact berekenen, het gemiddelde pakken, de max pakken en flink verdienen.....
Je mag natuurlijk geen belastingfraude plegen. De max pakken en dan flink verdienen klinkt als fraude wat mij betreft. Ze zouden je er ooit uit kunnen filteren en dan moet jij maar aantonen dat je werkelijk die kosten gemaakt hebt.
Persoonlijk zou ik gewoon de uurtarieven tijdens het laden gewoon bijhouden x het geladen kWh per uur. Dat zijn je werkelijke kosten. Neem dan wel de kWh gemeten vanaf de meterkast zodat de verliezen ook meegenomen worden. Dat is wel zo eerlijk voor jezelf dan.

Maar er zijn zat zakelijke rijders (eigen bedrijf of laadpaal aan huis) die ook zonder dynamische tarieven andere getallen opgeven dan wat ze werkelijk verbruiken. Dus het is wel een schimmig geval en daar zal ooit de belastingdienst vast wel een punt van willen maken (zodra ze zover zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Ik was niet van plan te frauderen. Ik zocht ervaringen.
Mijn accountant geeft aan dat je een constante werkwijze moet hanteren. Dus of het gemiddelde of altijd het tarief op dag x van de maand. Maar dat is bij een uurcontract nogal een lucratieve keuze.

Ik denk dat er geen enkele werkgever / DGA zin heeft om per laaduur in systeem x een lijstje met KW's te downloaden en vervolgens uit systeem Y (of handmatig) alle uurtarieven erbij klussen en dat dan tot een declaratieformulier omklussen.

Daarnaast werk je dan voor deel 1 (geladen kw's) nog altijd met de backoffice uit je laadpaal (of direct je laadpaal uitlezen) want anders kun je daarmee ook net zo goed sjoemelen en moet je je laadverlies dan maar gokken.

In dat geval zou de pragmatische oplossing zijn:
1. Totaal geladen kw's in een maand
2. Gemiddelde kw prijs die maand
3. Percentage opslag voor laadverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
dirkmuis schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:12:

In dat geval zou de pragmatische oplossing zijn:
1. Totaal geladen kw's in een maand
2. Gemiddelde kw prijs die maand
3. Percentage opslag voor laadverlies
Dan kan het je totaal verkeerd uitpakken.
Welke maand gemiddelde pak je dan namelijk. Het pure tarief gemiddelde (dus alle uren/tarieven opgeteld delen door het aantal uur in de maand) of de werkelijke verbruikte gemiddelde tarief (het aantal kWh elk uur maal het uurtarief gedeeld door totaal kWh per maand) (dat laatste zie je ook op de factuur terug).

En dan afhankelijk wanneer jij je auto laad ga je er op verdienen of of verliezen. Het zal nooit kloppen.

Als tweaker kan je toch prima de kWh bij houden maal het uurtarief tijdens het laden? Dan klopt het gewoon altijd.

Voor de gewone gebruiker met een laadpaal van de zaak met dynamische tarieven ligt het inderdaad complexer en daarom ben ik ook wel benieuwd wat uiteindelijk de belastingdienst hiervan gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
"Als tweaker"?

Natuurlijk kan ik dat. Maar ik heb meer te doen dan excelletjes bijhouden voor de belastingdienst.
Wanneer je ervanuit gaat dat je op goedkope momenten laad, is het maandgemiddelde zoals hier eerder genoemd is prima. Wanneer je op allerlei momenten laad, dan is dat niet toereikend inderdaad.

Ik betwijfel of de belastingdienst er een groot punt van maakt als je het tarief op een gunstige dag pakt of de hoogste. Om het tegendeel te bewijzen moeten ze namelijk eerst in de uurtarieven duiken en jou uitleggen hoe je dat dan moet aanleveren.

Als bewijs voldoet natuurlijk je energiecontract, je verbruikte kw's en de overschrijving naar privé.
De tot stand koming van de hoogte van het bedrag is natuurlijk het hele euvel. Je kunt ook het storingstarief pakken, staat letterlijk in je contract.

Maar nogmaals, ik zou graag van een fiscalist hier of een ervaringsdeskundige horen hoe zij hiermee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ja als tweaker hier op tweakers.net forum. En die houden geen excelletjes bij maar doen dat netjes in een daar voor geschikt systeem.

Belastingdienst zal er zeker geen groot punt van maken, althans nu nog niet. Maar als er meer mensen 'misbruik' van maken zal het zeker ooit een punt van aandacht worden mits ze hun IT systemen op orde hebben en snappen hoe je zoiets zou kunnen bijhouden :)

Voor ervaringsdeskundigen zou ik eerste gewoon eens in het laadpalen forum vragen. Daar heb je meer kans mbt normale tarieven. Die logica kan je misschien dan vertalen naar dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
thehog schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:55:
Belastingdienst zal er zeker geen groot punt van maken, althans nu nog niet. Maar als er meer mensen 'misbruik' van maken zal het zeker ooit een punt van aandacht worden mits ze hun IT systemen op orde hebben en snappen hoe je zoiets zou kunnen bijhouden :)
Tegen die tijd is er wel een systeem voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-09 18:34
Ondanks goed weer laatste tijden hogere prijzen stroom, had anders verwacht in de maand Mei als topmaand voor opwek energie die de prijs wederom omlaag zou drukken, maar niet dus
Pagina: 1 ... 10 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels