Het verschil tussen piek en dal is wel groter dan ooit. Verreweg de meeste elektriciteit wordt nog gemaakt door gascentrales. De prijzen gaan pas richting 0 als het aandeel wind+zon richting de 100% van het gevraagde vermogen gaat. Dat is een verschijnsel dat zich pas sinds een jaar of 3 geleden voordoet. In de weekenden is de vraag kleiner en dus stroom goedkoper.Deldenaar schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:23:
Ondanks goed weer laatste tijden hogere prijzen stroom, had anders verwacht in de maand Mei als topmaand voor opwek energie die de prijs wederom omlaag zou drukken, maar niet dus
Bijna een dubbeltje duurder dan vorige week
:strip_exif()/f/image/VzMTDs4es12sS68t1YuOMPou.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Deldenaar op 20-05-2022 09:58 ]
Leuk topic, werk zelf niet met day ahead prijzen maar met onbalans prijzen (veel vaker op een dag).
Is hier ook iemand die zijn NIBE WP op day ahead prijzen heeft ingesteld? Best een leuke feature.
Is hier ook iemand die zijn NIBE WP op day ahead prijzen heeft ingesteld? Best een leuke feature.
Hier een Panasonic Aquarea WP en die draait inderaad op day ahead prijzen. Vooral de SWW run gaat op laag tarief en als het niet te koud is staat de WP uit voor huisverwarming bij te hoog tarief.Vaevictis_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:30:
Leuk topic, werk zelf niet met day ahead prijzen maar met onbalans prijzen (veel vaker op een dag).
Welke resolutie hebben de meterstanden die de netbeheerder doorgeeft? Ik heb nu sinds een paar dagen ook dynamisch contract, maar ik heb het idee dat het verbruik van 1 dag is uitgesmeerd over de dag naargelang de prijs. Oftewel de kosten zijn een soort kwadraat geworden (bij lage uurprijzen ook weinig verbruikt) terwijl we 's middags bijvoorbeeld een was gedraaid hebben dus lijkt me dat dat te zien moet zijn.
Of moet ik gewoon meer geduld hebben en wordt dit later nauwkeuriger ingevuld / gecorrigeerd?
Hoever lopen de meetgegevens achter voor jullie? Ik zit bij easyenergy + Enexis.
Of moet ik gewoon meer geduld hebben en wordt dit later nauwkeuriger ingevuld / gecorrigeerd?
Hoever lopen de meetgegevens achter voor jullie? Ik zit bij easyenergy + Enexis.
Easyenergy is niet de snelste met updates. Meestal zag ik pas een paar dagen later het verbruik in de webportaal van easyenergy.
Dus ik zou nog even wachten
Dus ik zou nog even wachten
Ik heb een kleine aanpassing gemaakt aan de data generator om te zorgen dat de staven in het goed aligned zijn met de uren en huidige tijd:Sicco92 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:37:
[...]
apexcharts-card, beschikbaar via HACS. Heeft heel veel opties, maar je kan er dus ook heel veel mee.
Dit is de config die ik nu gebruik voor de grafiek van vandaag, op basis van de raw_today data die de nordpool-integratie mij geeft:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 23h header: title: Electricity Prices Today show: true span: start: day now: show: true label: Now series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021 type: column show: extremas: true float_precision: 3 data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: '#04822e' - value: 0.1 color: '#12A141' - value: 0.15 color: '#79B92C' - value: 0.2 color: '#C4D81D' - value: 0.25 color: '#F3DC0C' - value: 0.3 color: '#EFA51E' - value: 0.35 color: '#E76821' - value: 0.4 color: '#DC182F' yaxis: - id: '1' min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 4 apex_config: xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false chart: height: 320px
code:
1
2
3
4
| data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); |
Weet iemand hoe je een attribute als condition kan gebruiken om de chart van morgen te verbergen als deze nog niet beschikbaar is?
De nordpool integratie heeft hier een mooi attribuut voor
Maar ik krijg het niet aangeroepen via de UI
De nordpool integratie heeft hier een mooi attribuut voor
code:
1
| tomorrow_valid: true |
Je zoekt een conditional card.AJediIAm schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:05:
Weet iemand hoe je een attribute als condition kan gebruiken om de chart van morgen te verbergen als deze nog niet beschikbaar is?
https://www.home-assistant.io/dashboards/conditional/
Ja, maar de accepteert geen attributes. Enkel states.smiba schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:08:
[...]
Je zoekt een conditional card.
https://www.home-assistant.io/dashboards/conditional/
Oh perfect, dat kreeg ik maar niet voor elkaar. Ik ga het uitproberen, dankjewel!AJediIAm schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:02:
[...]
Ik heb een kleine aanpassing gemaakt aan de data generator om te zorgen dat de staven in het goed aligned zijn met de uren en huidige tijd:
code:
1 2 3 4 data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; });
Ik heb dat ook via een conditional card gedaan, maar daarvoor heb ik een template binary_sensor gemaakt omdat die card inderdaad alleen states accepteert. Dit heb ik als template:AJediIAm schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:05:
De nordpool integratie heeft hier een mooi attribuut voorcode:
1 tomorrow_valid: true
code:
1
2
3
4
5
6
| template: - binary_sensor: - name: "Electricity prices for tomorrow available" state: > {{ is_state_attr("sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021", "tomorrow_valid", True) }} icon: "mdi:clock-plus" |
Ik zou er eigenlijk niet meer over beginnen, maar ik heb een hele grote release gedaan van mijn telegram bot, een versie 2.0 zeg maar waar bij ik heel veel van jullie vragen en opmerkingen heb verwerkt.
Dank daarvoor!!!
Met deze release ben ik ook de twitter gebruikers een beetje tegemoet gekomen en heb ik een EnergiePrijzen twitter bot gemaakt die ieder uur de huidige inkoopsprijs toont.
Als je vragen, opmerkingen of toevoegingen hebt mag je altijd contact met je opnemen. Of zet ze op mijn GitHub pagina.
Dank daarvoor!!!
Met deze release ben ik ook de twitter gebruikers een beetje tegemoet gekomen en heb ik een EnergiePrijzen twitter bot gemaakt die ieder uur de huidige inkoopsprijs toont.
Als je vragen, opmerkingen of toevoegingen hebt mag je altijd contact met je opnemen. Of zet ze op mijn GitHub pagina.
Update: vandaag zijn de meetgegevens bijgewerkt, ik denk dat het wel klopt nu. Het gebruik is te zien t/m eergisteren. Prima dus. Bij Greenchoice liep het nog een paar dagen meer achter, zodat ik het niet meer nuttig vond ernaar te zoeken; je weet toch niet wanneer het verbruik te zien is (dat was dan 1x per maand).mdvmine schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:48:
Oh wow. Morgen tussen 10 en 18 uur bijna gratis stroom en tussen 12 en 4 negatief! Gebeurt vaker dan ik verwacht had.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Idw5q2aBvwEiC9w8Sl2UefdD.png?f=user_large)
Helaas moeten we nogsteeds belastingen betalen, Echte gratis stroom hebben we nog niet dus.Arnout schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:02:
Oh wow. Morgen tussen 10 en 18 uur bijna gratis stroom en tussen 12 en 4 negatief! Gebeurt vaker dan ik verwacht had.
[Afbeelding]
Dit kan je in Juni / Juli / Augustus elk weekend wel verwachten, en op feestdagen dus ook
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Inderdaad. Nog maar 1 keer voorgekomen in de 4 jaar dat ik dynamische tarieven hebt dat het echt gratis (en zelf geld terug was), onlangs immers ergens in april.Smuggler schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:07:
[...]
Helaas moeten we nogsteeds belastingen betalen, Echte gratis stroom hebben we nog niet dus.
Dit kan je in Juni / Juli / Augustus elk weekend wel verwachten, en op feestdagen dus ook.
Zover ik weet kan dit “nog” niet want newmotion geeft de API niet vrij.Bastardi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:01:
Weet iemand misschien meer over hoe/wanneer ik mijn newmotion laadpunt kan laten reageren op de energieprijzen?
[Afbeelding]
Dit zegt ShellRecharge er zelf over.
Dit en de website zat dermate ingewikkeld in elkaar dat je ook vrij moeilijk de interface kon misbruiken om zelf een API te bouwen.laforte schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:36:
[...]
Zover ik weet kan dit “nog” niet want newmotion geeft de API niet vrij.
Vindt het wel een fijne ontwikkeling, dan kunnen we onze domme auto ook slim gaan laden
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Moet je België eens kijken dan. Ze moeten daar eens werk maken van wat betere interconnecties met Frankrijk. Frankrijk blijft rond 15 cent hangen.Arnout schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:02:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/YagNpX5eN67R4G3mp0TPAOk2.png?f=user_large)
Signatures zijn voor boomers.
En morgen tussen 12u en 14u weer echt geld terug! (tenzij je bij een leverancier zit met te veel opslag, want het is maar een cent of 2-3 per kWh terug).Smuggler schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:07:
[...]
Helaas moeten we nogsteeds belastingen betalen, Echte gratis stroom hebben we nog niet dus.
Dit kan je in Juni / Juli / Augustus elk weekend wel verwachten, en op feestdagen dus ook.
Volgens mij kloppen mijn gasprijzen niet bij ANWB?
Tenzij ik iets compleet verkeerd doe, bereken ik de gasprijs als volgt:
- Gasprijs + BTW
- ODE + BTW
- Energie belasting + BTW
ODE/energie belasting + BTW is ongeveer 0,554 euro.
Als ik 21 Mei als voorbeeld neem dan heb ik 1,36 m³ verbruikt, de gasrpijs die dag was 1,01 euro (inc BTW).
1,01 + 0,554 = 1,564 euro/m³ * mijn verbruik is 2,12 euro?
ANWB website geeft 2,89 euro aan, op andere dagen klopt het ook niet, doe ik iets fout?
- Gasprijs + BTW
- ODE + BTW
Als ik 21 Mei als voorbeeld neem dan heb ik 1,36 m³ verbruikt, de gasrpijs die dag was 1,01 euro (inc BTW).
ANWB website geeft 2,89 euro aan, op andere dagen klopt het ook niet, doe ik iets fout?
/f/image/nSYa7sf9VJzzJnQjxK67Qusu.png?f=fotoalbum_large)
Je vergeet de vaste kosten van de aansluiting. Die zijn ook opgenomen in de grafiek met totale kosten.laforte schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:52:
Volgens mij kloppen mijn gasprijzen niet bij ANWB?
- Gasprijs + BTW
- ODE + BTW
[Afbeelding]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Woehoe! Morgen van 0900 tot 1800 gratis stroom
Nou ja, negatieve spotprijs. Negatieve consumentenprijs van 1200-1600.
En België doet niet meer zo hard mee als vorige dagen.
[ Voor 28% gewijzigd door Maasluip op 27-05-2022 13:46 ]
Signatures zijn voor boomers.
Heb je inmiddels weer een update van EasyEnergy ontvangen? Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik hetzelfde probleem heb, zal ze zo even mailen.itsgreen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:13:
[...]
Inmiddels reactie van EasyEnergy gehad:
"Er is vrijdag ticket uitgezet bij onze ICT club omdat wij van meerdere klanten vergelijkbare berichten hebben ontvangen. Het is dus zeer zeker in behandeling."
Dus ze zijn er mee bezig iig.
8oq411ea
Geen update nog, heb ze paar dagen geleden om een update gevraagd, dus ergens volgende week zal ik het wel horenNGM schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:52:
[...]
Heb je inmiddels weer een update van EasyEnergy ontvangen? Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik hetzelfde probleem heb, zal ze zo even mailen.
qua context: ze hadden al 1.5 week geleden gemailed dat ze het meer hoorden, en dat IT met een onderzoek bezig was. Misschien had je dat gemist.
[ Voor 16% gewijzigd door itsgreen op 27-05-2022 13:59 ]
België heeft ook 'maar' 1 GW aan wind morgen tijdens de zonne-uren, daar had nog wel 2-3GW extra bij kunnen zitten. Wij zitten wel ~2GW boven onze normale wind voor de tijd van het jaar.Maasluip schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:45:
Da's de derde keer al dit jaar. Wordt tijd dat ik bedienbare schakelaars op mijn zonnepanelen ga zetten om ze uit te zettenMaasluip schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:45:
@thehog heb je geen modbus sunspec op je omvormer? Of andere communicatie, goodwe heeft iets eigens gebrouwen wat reverse engineered is.
[ Voor 45% gewijzigd door Proton_ op 27-05-2022 15:26 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hier ben ik ook al een tijd naar opzoek. Heb een solaredge omvormer maar nog niets kunnen vinden om dit aan te kunnen sturen behalve handmatig de schakelaar uit te zettenthehog schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:36:
[...]
Da's de derde keer al dit jaar. Wordt tijd dat ik bedienbare schakelaars op mijn zonnepanelen ga zetten om ze uit te zetten
Enphase heeft een online schakelaar, maar die reageert in een tijdspan van 30 minuten.laforte schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:53:
[...]
Hier ben ik ook al een tijd naar opzoek. Heb een solaredge omvormer maar nog niets kunnen vinden om dit aan te kunnen sturen behalve handmatig de schakelaar uit te zetten
Binnenkort eens kijken welke calls er precies worden aangeroepen.
Is het in de zomer voor de meesten niet beter om juist geen day ahead te hebben en vol terug te leveren met zonnepanelen?
@CP1977 Dat idee krijg ik nu ook. Mijn eerste jaar met day ahead. Volgend jaar wellicht van maart t/m oktober kiezen voor een vaste prijzen contract.
Zat al te zoeken maar ik zie alleen uitlees registers voor sunspec. Geen mogelijkheid om hem in standby te zetten (solaredge).Proton_ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:22:
@thehog heb je geen modbus sunspec op je omvormer? Of andere communicatie, goodwe heeft iets eigens gebrouwen wat reverse engineered is.
Ik weet dat wel bijna zeker. Tenzij je een grote ev hebt die je ergens overdag kan opladen.sideriusj schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:36:
@CP1977 Dat idee krijg ik nu ook. Mijn eerste jaar met day ahead. Volgend jaar wellicht van maart t/m oktober kiezen voor een vaste prijzen contract.
Dat en wannneer je instalatie er toch uit ligt door overproductie in de wijk zelf.mathijshooi schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:28:
[...]
Ik weet dat wel bijna zeker. Tenzij je een grote ev hebt die je ergens overdag kan opladen.
Over productie in de wijk heb ik hier niet. Maar wel 110kwh accu op de oprit in 2 ev's
@thehog heb je hier wat aan:
https://www.photovoltaikf...r-solaredge-inverters-pdf
This document serves as a supplemental document to the Technical Note – SunSpec Logging in SolarEdge Inverters, and describes
the register mapping of the inverter power control data (read/write MODBUS protocol).
The Technical Note – SunSpec Logging in SolarEdge Inverters is available on the SolarEdge website at:
http://www.solaredge.com/...tation-technical-note.pdf
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee alleen read registers. Of ik lees er over heenProton_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:46:
@thehog heb je hier wat aan:
[...]
@thehog
Lijkt mij R/W? F001 op 0 (%) zetten, F100 op 1 en klaar.
Weer aanzetten is F001 op 100 (%) zetten, F100 op 1.
/f/image/IHKtvheNjManYE9TaabWoDh8.png?f=fotoalbum_large)
morgen is het weer voorbij met de ultra lage prijzen, dan leveren mijn paneeltjes weer wat op
Ik ben uit interesse ook overgestapt naar day ahead (vanaf 7 juni) omdat ik wel geloof dat dit de toekomst is en daar op voorbereid wil zijn. Krijg volgende week nieuwe panelen die in principe evenveel opwekken als mijn all electric huis + 1 auto verbruiken (11K kwh).sideriusj schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:36:
Met die lage prijzen van de afgelopen dagen vraag ik me wel af hoe verstandig deze keuze nu was als ik bij veel opwek tegen lage prijzen verkoop terwijl ik het s avonds (en in de winter) tegen hogere prijzen weer moet terugkopen .....
Ben wel van plan om te kijken in hoeverre ik het verbruik kan verschuiven naar de goedkope momenten natuurlijk maar dan nog vraag ik me af wat de impact is. En besef me ook dat de prijzen deze winter ook weer lager kunnen liggen dus dat het dan juist in het voordeel werkt.
Ook vraag ik me af of het mogelijk is om mbv een accu stroom terug te leveren op dure momenten en af te nemen/op te slaan op goedkope......
Dank je. Inderdaad er over heen gelezenProton_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:05:
@thehog
[Afbeelding]
edit: al even aan het testen. Lijkt dat F001 genoeg is en de rest niet nodig is (zoals F000, maar ook F104 en F142 volgens handleiding). Even verder stoeien.
[ Voor 14% gewijzigd door thehog op 28-05-2022 15:02 ]
Hangt af van je verhouding tussen productie en verbruik. Als dat dicht bij elkaar ligt is day ahead meestal niet rendabel.CP1977 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:30:
Is het in de zomer voor de meesten niet beter om juist geen day ahead te hebben en vol terug te leveren met zonnepanelen?
Als je meer verbruikt hebt zit er ergens een omslagpunt waarop het goedkope verbruik zwaarder opweegt tegen lage terugleververgoeding. Een hoog eigen verbruik is vaak een indicatie dat er geld te verdienen valt met flex tarieven. Met een EV heb je relatief veel controle over je verbruik en kan je dus meer profiteren van flex tarieven.
Of bij een thuisaccu die je actief kan laden/ontladen. Gisteren zo weer 6,50 euro verdient door te laden bij de negatieve prijen en te ontladen bij een piek prijs van 40 cent.AJediIAm schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:05:
[...]
Hangt af van je verhouding tussen productie en verbruik. Als dat dicht bij elkaar ligt is day ahead meestal niet rendabel.
Als je meer verbruikt hebt zit er ergens een omslagpunt waarop het goedkope verbruik zwaarder opweegt tegen lage terugleververgoeding. Een hoog eigen verbruik is vaak een indicatie dat er geld te verdienen valt met flex tarieven. Met een EV heb je relatief veel controle over je verbruik en kan je dus meer profiteren van flex tarieven.
Verbruik en opbrengst liggen hier inderdaad dicht bij elkaar. Wel een aantal apparaten in huis als warmtepomp met buffervat, warmtepompboiler en twee EV's waarmee misschien iets te doen valt....AJediIAm schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:05:
[...]
Hangt af van je verhouding tussen productie en verbruik. Als dat dicht bij elkaar ligt is day ahead meestal niet rendabel.
Wat voor type accu gebruikt je en hoeveel KWH kun je daarin kwijt?thehog schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:18:
[...]
Of bij een thuisaccu die je actief kan laden/ontladen. Gisteren zo weer 6,50 euro verdient door te laden bij de negatieve prijen en te ontladen bij een piek prijs van 40 cent.
[ Voor 10% gewijzigd door Industryofcool op 28-05-2022 15:49 ]
15kWh zelf bouw (lifepo4) met een sofar hyd omvormerIndustryofcool schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:48:
[...]
Wat voor type accu gebruikt je en hoeveel KWH kun je daarin kwijt?
"Voor het genoemde probleem/fout loopt een ticket bij onze ICT afdeling.itsgreen schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:56:
[...]
Geen update nog, heb ze paar dagen geleden om een update gevraagd, dus ergens volgende week zal ik het wel horen
qua context: ze hadden al 1.5 week geleden gemailed dat ze het meer hoorden, en dat IT met een onderzoek bezig was. Misschien had je dat gemist.
Ik heb verder geen invloed op de snelheid van oplossing.
Met vriendelijke groet,"
mijn reactie:
"Hey x,
Ik zou het dan wel even doorescaleren naar hogerop, want meer mensen hebben er problemen mee.
En ik ben not amused als jullie het geld van mijn rekening halen dat er niet af hoort te gaan.
Mvg,"
Bedankt voor de update. Uit de reactie die ik heb ontvangen blijkt dat als ze het niet op tijd kunnen oplossen ze het verkeerde gebruik gaan gewoon gaan factureren en incasseren en pas als het probleem is opgelost een creditfactuur volgt.itsgreen schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:54:
[...]
"Voor het genoemde probleem/fout loopt een ticket bij onze ICT afdeling.
Ik heb verder geen invloed op de snelheid van oplossing.
Met vriendelijke groet,"
mijn reactie:
"Hey x,
Ik zou het dan wel even doorescaleren naar hogerop, want meer mensen hebben er problemen mee.
En ik ben not amused als jullie het geld van mijn rekening halen dat er niet af hoort te gaan.
Mvg,"
8oq411ea
Dat lijkt me dan toch echt de verkeerde volgorde.NGM schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:49:
[...]
Bedankt voor de update. Uit de reactie die ik heb ontvangen blijkt dat als ze het niet op tijd kunnen oplossen ze het verkeerde gebruik gaan gewoon gaan factureren en incasseren en pas als het probleem is opgelost een creditfactuur volgt.
Weten dat de factuur straks niet klopt betekent simpelweg dat het bedrijf die factuur on hold moet zetten en pas als de problemen in de administratie zijn opgelost een juiste factuur moet uitreiken en het saldo daarvan moet incasseren.
Ik zit zelf bij een andere partij en ken de precieze voorwaarden niet, maar het incasseren van onjuiste bedragen is mogelijk zelfs in strijd met hun eigen voorwaarden. En het is vrijwel zeker in strijd met de voorwaarden waarop de machtiging voor automatische incasso is afgegeven: namelijk het incasseren van verschuldigde bedragen.
[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 30-05-2022 18:48 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik weet niet of iemand de tabel in de eerste post nog wil bijhouden/bijwerken (@Smuggler , @Sicco92 ?), daar staat bij Tibber "factuurvariatie onbekend". Ik heb me net aangesloten bij Tibber in die laten me in de mail weten:
Werkt Tibber met een voorschot- of termijnbedrag?
Nee, bij Tibber betaal je op dit moment geen vast maandelijks bedrag voor je stroom dat aan het eind van het jaar verrekend wordt. In plaats daarvan zie je in de Tibber-app precies wanneer je stroom hebt verbruikt tegen welk tarief en ontvang je daar na elke maand een digitale factuur over.
TS is geupdate, dankje voor de informatie.Petervdv schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:28:
Ik weet niet of iemand de tabel in de eerste post nog wil bijhouden/bijwerken (@Smuggler , @Sicco92 ?), daar staat bij Tibber "factuurvariatie onbekend". Ik heb me net aangesloten bij Tibber in die laten me in de mail weten:
[...]
Klopt, ben met stroom naar Eneco gegaan, krijg daar in sept/okt als ik daar weer wegga....uhm... ik durf t niet uit te rekenen.... een paar k euro denk ikCP1977 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:30:
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Tenzij je een tweede meter hebt... Verbruik tegen uur prijzen en alle zonnestroom terug leveren tegen de hoofdprijs...CP1977 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:30:
Denk dat jij niet helemaal de “normale” huis, tuin en keuken consument met paar panelen bentPCJR schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:51:
[...]
Klopt, ben met stroom naar Eneco gegaan, krijg daar in sept/okt als ik daar weer wegga....uhm... ik durf t niet uit te rekenen.... een paar k euro denk ik
Hoeveel verbruik jij per jaar en hoeveel wek je zelf op?PCJR schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:51:
[...]
Klopt, ben met stroom naar Eneco gegaan, krijg daar in sept/okt als ik daar weer wegga....uhm... ik durf t niet uit te rekenen.... een paar k euro denk ik
Ik wek hier vanaf morgen met een nieuwe set panelen zo'n 10K KWH op en verbruik hetzelfde ongeveer. Ik heb in mijn enthousiasme alleen vorige week mezelf aangesloten bij Tibber. Het idee van slim stroom verbruiken en apparaten gebruiken op de juiste momenten en warmtebuffers aanleggen sprak me wel aan. Het leek me ook wel goed om mezelf te dwingen om daar iets mee te doen aangezien dit in de toekomst toch de standaard wordt lijkt me als het salderen gaat verdwijnen.....
Begin bij het lezen van deze berichten wel wat te twijfelen moet ik zeggen :-) Hoewel het toch ook zo is dat als de tarieven in het najaar weer iets zouden dalen het nog steeds aantrekkelijk kan zijn om Day Ahead te doen en dat je daar nog steeds winst op kunt maken doordat je de stroom dan goedkoper inkoopt dan waarvoor je het nu verkoopt, of is dat teveel wishfull thinking?
[ Voor 62% gewijzigd door Industryofcool op 31-05-2022 20:31 ]
Mijn eerdere probleem met het niet nauwkeurig kunnen uitlezen van mijn meter is ondertussen opgelost. Ik belde de netbeheerder, en die heeft (voor niks) mijn meters vervangen door modernere exemplaren, tevens met p1 poort.
Nu wil ik z.s.m. over naar day ahead energie, want wat ik vandaag las over opnieuw stijgingen van de energieprijzen per 1 juli staat me niet erg aan, en wil daar verder niet op afwachten.
De vraag is nu, is er al een soort van consensus bereikt over wat nu de 'beste' leverancier is? Ik heb heel wat pagina's hier doorgelezen, maar ben er nog niet helemaal over uit...
Nu wil ik z.s.m. over naar day ahead energie, want wat ik vandaag las over opnieuw stijgingen van de energieprijzen per 1 juli staat me niet erg aan, en wil daar verder niet op afwachten.
De vraag is nu, is er al een soort van consensus bereikt over wat nu de 'beste' leverancier is? Ik heb heel wat pagina's hier doorgelezen, maar ben er nog niet helemaal over uit...
Hoezo niet? 18 panelen heb ik zelf gelegdCP1977 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:04:
[...]
Denk dat jij niet helemaal de “normale” huis, tuin en keuken consument met paar panelen bent
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Consensus zullen we niet krijgen.ebia schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:16:
Mijn eerdere probleem met het niet nauwkeurig kunnen uitlezen van mijn meter is ondertussen opgelost. Ik belde de netbeheerder, en die heeft (voor niks) mijn meters vervangen door modernere exemplaren, tevens met p1 poort.
Easy energy heeft in ieder geval denk ik momenteel de slechtste reputatie op dit moment.
Veel zijn over naar tibber. Maar die is denk ik nog te nieuw voor een echte beoordeling. En Tibber doet enkel elektra en geen gas.
Niemand hier zal bij alle leveranciers gezeten hebben.
Dus een totaal eerlijk vergelijk is lastig.
Kijk vooral naar de manier van facturering wat je aanstaat.
Elke maand hetzelfde betalen en 1x per jaar de afrekening.
Elke maand hetzelfde voor de belastingen betalen. Maar wel variable op de uur en dag tarieven zelf.
Of volledig elke maand de factuur van enkel je verbruik. Waardoor je enorme fluctuaties krijgt in de kosten over het jaar gezien.
Ik krijg zomers elke maand 100 tot 200 terug. Terwijl de rekening in de winter 600euro was in een enkele maand.
En daarna naar de opslagen. Per maand en per kwh die de bedrijven rekenen.
[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 01-06-2022 11:44 ]
Ik heb 18x415wp, oostwest, goed voor 7450wp. Zeg per jaar x0.85 = 6400kwh opwek.Industryofcool schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:26:
[...]
Hoeveel verbruik jij per jaar en hoeveel wek je zelf op?
Ik wek hier vanaf morgen met een nieuwe set panelen zo'n 10K KWH op en verbruik hetzelfde ongeveer. Ik heb in mijn enthousiasme alleen vorige week mezelf aangesloten bij Tibber. Het idee van slim stroom verbruiken en apparaten gebruiken op de juiste momenten en warmtebuffers aanleggen sprak me wel aan. Het leek me ook wel goed om mezelf te dwingen om daar iets mee te doen aangezien dit in de toekomst toch de standaard wordt lijkt me als het salderen gaat verdwijnen.....
Begin bij het lezen van deze berichten wel wat te twijfelen moet ik zeggen :-) Hoewel het toch ook zo is dat als de tarieven in het najaar weer iets zouden dalen het nog steeds aantrekkelijk kan zijn om Day Ahead te doen en dat je daar nog steeds winst op kunt maken doordat je de stroom dan goedkoper inkoopt dan waarvoor je het nu verkoopt, of is dat teveel wishfull thinking?
Verbruik nu 4200-4400kwh per jaar, maar dat is zonder toekomstige wp/airco bv.
Tegen sept/okt uitcashen, alleen dan pak je de winter niet meer (wil je ook niet, dus gunstig), dus dan heb ik verbruikt: 7 x 150kwh grofweg = 1000kwh. Terug geleverd (oveschot): 800-900 kwh per maand gemiddeld? zeg 7x800= 5600kwh
5600kwh x 0.58 =3200,- euro
En dan gaan we de LiFePo4 accu weer aanzetten en dan met stroom weer naar Frank of Easy.
Bij welke club haal jij je stroom?Smuggler schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:41:
[...]
Veel zijn over naar tibber. Maar die is denk ik nog te nieuw voor een echte beoordeling. En Tibber doet enkel elektra en geen gas.
Kijk vooral naar de manier van facturering wat je aanstaat.
Elke maand hetzelfde betalen en 1x per jaar de afrekening.
Elke maand hetzelfde voor de belastingen betalen. Maar wel variable op de uur en dag tarieven zelf.
Of volledig elke maand de factuur van enkel je verbruik. Waardoor je enorme fluctuaties krijgt in de kosten over het jaar gezien.
Ik krijg zomers elke maand 100 tot 200 terug. Terwijl de rekening in de winter 600euro was in een enkele maand.
En daarna naar de opslagen. Per maand en per kwh die de bedrijven rekenen.
Zelf heb ik geen echte voorkeur voor maandelijks middelen of maandelijks de volle factuur ontvangen naar gelang verbruik. Uiteindelijk moet het toch allemaal betaald worden ;-)
Ik zat ook te kijken naar Tibber voor elektra (veruit de goedkoopste, als ik goed begrijp), maar ik heb ook gas nodig, en dan valt bijvoorbeeld Zonneplan af (want die leveren alleen stroom of stroom + gas).
Bij Mijndomein lijkt gas het goedkoopste geleverd te worden, en kun je dat ook krijgen zonder elektra af te nemen. Alleen als ik hier een proefberekening wil maken dan krijg ik een foutmelding dat ik mijn postcode moet invoeren (maar daar is helemaal geen veld voor): https://energie.mijndomein.nl/klant Nemen ze geen nieuwe klanten meer aan dat jij weet? Never mind, user error...
Zijn er mensen met ervaringen bij de afname van gas en elektra bij twee verschillende partijen? Werkt dat naar behoren, ook voor day ahead energie?
[ Voor 5% gewijzigd door ebia op 01-06-2022 13:26 ]
Ik zat voor gas en elektra bij easy energy,ebia schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:24:
[...]
Bij welke club haal jij je stroom?
Zelf heb ik geen echte voorkeur voor maandelijks middelen of maandelijks de volle factuur ontvangen naar gelang verbruik. Uiteindelijk moet het toch allemaal betaald worden ;-)
Ik zat ook te kijken naar Tibber voor elektra (veruit de goedkoopste, als ik goed begrijp), maar ik heb ook gas nodig, en dan valt bijvoorbeeld Zonneplan af (want die leveren alleen stroom of stroom + gas).
Bij Mijndomein lijkt gas het goedkoopste geleverd te worden, en kun je dat ook krijgen zonder elektra af te nemen. Alleen als ik hier een proefberekening wil maken dan krijg ik een foutmelding dat ik mijn postcode moet invoeren (maar daar is helemaal geen veld voor): https://energie.mijndomein.nl/klant Nemen ze geen nieuwe klanten meer aan dat jij weet? Never mind, user error...
Zijn er mensen met ervaringen bij de afname van gas en elektra bij twee verschillende partijen? Werkt dat naar behoren, ook voor day ahead energie?
Voorbij bij elektra ging het bij mij vaak mis bij easy energy. dus ik heb de overstap naar tibber gemaakt voor elektra. hoe dat precies gaat uitpakken dat moet nog blijken. immers de overstap zou vandaag afgerond moeten zijn.
per vandaag zit ik dus met gas bij easyenergy en met elektra bij Tibber. Bij easy energy is de gas en de elektra rekening totaal van elkaar gescheiden dus dat moet lukken. om 1 contract te stoppen en de andere door te laten lopen.
over de echte ervaring kan ik pas over een maand of 2 iets vertellen denk ik.
Gas bij Frank, stroom bij Eneco. Tot nu gaat dat wel. Waren wat opstart issues met de app enzo...
De actuele kosten van zondergas kun je vinden door een proefberekening uit te voeren op https://energie.zondergas.nu/klantSmuggler schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:23:
[...]
Kan enkel geen prijzen vinden op de website.
Inkoopkosten per kWh: €0,01331
Vastrecht stroom: €6,49 p/m
Inkoopkosten per m3: €0,02316
Vastrecht gas: €6,49 p/m
Zelfde geldt voor https://energie.groenestroomlokaal.nl/klant en https://energie.hve-nl.com/klant welke exact dezelfde website qua berekening is (duidelijk andere naam van EnergyZero):
Inkoopkosten per kWh: €0,01331
Vastrecht stroom: €5,00 p/m
Inkoopkosten per m3: €0,02316
Vastrecht gas: €5,00 p/m
Die kun je toevoegen aan je TS en de prijzen liggen geheel in lijn met de andere namen van EnergyZero (what's in the URL
https://energie.energyzero.nl/klant
https://energie.zondergas.nu/klant
https://energie.groenestroomlokaal.nl/klant
https://energie.hve-nl.com/klant
https://energie.mijndomein.nl/klant
https://energie.anwb.nl/klant
[ Voor 47% gewijzigd door Malarky op 01-06-2022 20:52 ]
ze zijn aardig aan het uitbreiden met verschillende merknamen.
Eens kijken hoe ik dat mooi in de TS gestopt krijg.
Eens kijken hoe ik dat mooi in de TS gestopt krijg.
Nu moeten ze bij EnergyZero de administratie nog uitbreiden met capabel personeel. De administratie deugt niet en e-mails over geconstateerde fouten worden niet beantwoord.
De whitelabels MijnDomein, HVE en GroeneStroomLokaal van EnergyZero doen het allemaal voor €5,00 p/m + 2,316 ct per m3. Dan heb ik het beste gevoel bij HVE en anders wellicht ANWB voor die ene euro extra per maand. Als er iets misgaat in facturatie zal het bij allemaal misgaan denk ik want ze lijken allemaal hetzelfde systeem te gebruiken (zelfde berekeningsmodule op website).ebia schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:24:
[...]
--
De vergoeding die FrankEnergie rekent is erg onduidelijk.
Volgens https://www.frankenergie.nl/hoe-we-factureren rekenen ze:
Inkoopkosten per kWh: €0,0169
Vastrecht stroom: €5,00 p/m
Inkoopkosten per m3: €0,0967
Vastrecht gas: €5,00 p/m
Maar als je als nieuwe klant aanmeldt adverteren ze op https://www.frankenergie.nl/aanmelden/samenstellen met:
Inkoopkosten per kWh: €0,0152
Vastrecht stroom: €4,50 p/m
Inkoopkosten per m3: €0,0871
Vastrecht gas: €4,50 p/m
Als je vervolgens zelf terugrekent via https://www.frankenergie.nl/goedkoop tarievenpagina:
1) Je neemt Vandaag-> Inkoopsprijs+ -> Gasprijs na 06:00 van €1,123
2) Delen door 1,21% BTW = €0,928
3) Trek daarvan af Vandaag-> Inkoopsprijs -> Gasprijs na 06:00 van €0,848 = €0,08
4) Doe de inkoopvergoeding van €0,08 ex btw *1,21% BTW = €0,969 voor inkoopvergoeding incl. btw
Oftewel: mogelijk hebben ze hun prijzen inderdaad recent verlaagt maar dat is op beide andere pagina's nog niet doorgevoerd
[ Voor 30% gewijzigd door Malarky op 01-06-2022 21:51 ]
Heb ik ook aan zitten denken.Ep Woody schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:26:
[...]
Tenzij je een tweede meter hebt... Verbruik tegen uur prijzen en alle zonnestroom terug leveren tegen de hoofdprijs...Alleen Enexis moet even opschieten met een offerte en het plaatsen van de tweede meter...
Moet / zal een netbeheerder daar altijd aan meewerken?
Helpt het wellicht als je op een adres ook een bedrijfsadres hebt?
Maakt niet uit, als er voldoende ruimte is in de meterkast doen ze het. Duurt wel even voor het geplaatst wordt...Batilan schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:42:
[...]
Heb ik ook aan zitten denken.
Moet / zal een netbeheerder daar altijd aan meewerken?
Helpt het wellicht als je op een adres ook een bedrijfsadres hebt?
Wij zitten sinds januari op een variabel contract bij Greenchoice. Kwam toevallig een advertentie van Frank Energie tegen en dat wekte wel mijn interesse. Op dit moment wordt ons tarief iedere 3 maanden vastgesteld. Blijkt dat we dit kwartaal meer dan 2 euro voor een kuub gas en net iets meer dan respectievelijk 40 en 50 cent per dal- en piek-kWh betalen. Als ik naar de historische spotprijzen van de afgelopen weken kijk, dan hebben die daar bijna structureel flink onder gezeten. Omdat we nu toch niet meer de zekerheid hebben van een vast contract, loont het denk ik best om per direct over te stappen naar een day ahead leverancier. We zijn immers toch al overgeleverd aan de gekte op de markt.
Qua energieverbruik zijn we aardig flexibel. We hebben weliswaar geen warmtepomp, maar wel een PHEV die aardig wat kWh verbruikt (totaal jaarverbruik gaat richting de 7500-8000). Ik ben geen held in programmeren, maar we hebben wel een SmartThings hub. Wat zijn nou noob-proof methodes (een simpele app of iets dergelijks?) waarmee we de auto flexibel kunnen laden? Laden doen via een normale WCD, dus een slimme zigbee stekker zou genoeg zijn om de boel aan- of uit te schakelen. Vind het ook niet heel erg om zelf actief de boel in de gaten te houden, maar als het allemaal automatisch gaat, scheelt het wel flink. Ben benieuwd naar jullie tips!
Qua energieverbruik zijn we aardig flexibel. We hebben weliswaar geen warmtepomp, maar wel een PHEV die aardig wat kWh verbruikt (totaal jaarverbruik gaat richting de 7500-8000). Ik ben geen held in programmeren, maar we hebben wel een SmartThings hub. Wat zijn nou noob-proof methodes (een simpele app of iets dergelijks?) waarmee we de auto flexibel kunnen laden? Laden doen via een normale WCD, dus een slimme zigbee stekker zou genoeg zijn om de boel aan- of uit te schakelen. Vind het ook niet heel erg om zelf actief de boel in de gaten te houden, maar als het allemaal automatisch gaat, scheelt het wel flink. Ben benieuwd naar jullie tips!
Ik heb zojuist even terug gekeken naar de maand mei en ik heb meer stroom terug geleverd dan verbruikt.KwameMpufu schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:58:
De gemiddelde (kale) kosten voor gebruik is €0,13.
De gemiddelde (kale) vergoeding voor terugleveren is €0,14.
Dit lukt voornamelijk door het gunstig laden van de auto.
Dit is best OK, maar een piek en dal tarief van €0,50 en €0,40 zou nog voordeliger zijn omdat de meeste stroom tegen piek tarief verkocht wordt en ik een substantieel deel van m'n stroom naar het dal tarief kan verschuiven.
Op jaar basis verbruik ik meer stroom dan ik terug lever waardoor de lage prijs van flex tarieven uiteindelijk voordeliger zijn. In de lente overstappen naar piek/dal en in de herfst maar flex tarief zou financieel het beste zijn, maar is me te veel moeite.
Als ik een beetje flexibel omga met het laden van de EV en het aanzetten van de wasmachine en droger, dan moet het echt wel lukken om tegen de 500 kWh per maand 'op een goed moment' te gebruiken. Als het inderdaad lukt om dan onder de €0,20 te komen, dan scheelt dat makkelijk meer dan honderd euro per maand.
Gebruik jij een app of automation voor het gunstig laden van de auto? Of gewoon inprikken wanneer de prijs laag is? Mijn PHEV zelf ondersteunt helaas niets.
Gebruik jij een app of automation voor het gunstig laden van de auto? Of gewoon inprikken wanneer de prijs laag is? Mijn PHEV zelf ondersteunt helaas niets.
Teveel moeite kan eventueel wel opwegen tegen honderden euro's besparing...AJediIAm schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:19:
[...]
Ik heb zojuist even terug gekeken naar de maand mei en ik heb meer stroom terug geleverd dan verbruikt.
De gemiddelde (kale) kosten voor gebruik is €0,13.
De gemiddelde (kale) vergoeding voor terugleveren is €0,14.
Dit lukt voornamelijk door het gunstig laden van de auto.
Dit is best OK, maar een piek en dal tarief van €0,50 en €0,40 zou nog voordeliger zijn omdat de meeste stroom tegen piek tarief verkocht wordt en ik een substantieel deel van m'n stroom naar het dal tarief kan verschuiven.
Op jaar basis verbruik ik meer stroom dan ik terug lever waardoor de lage prijs van flex tarieven uiteindelijk voordeliger zijn. In de lente overstappen naar piek/dal en in de herfst maar flex tarief zou financieel het beste zijn, maar is me te veel moeite.
Zijn er hier ook mensen die zowel gas als stroom van Frank Energie hebben?
Hoe ziet de app eruit, worden beide verbruiken geheel apart weergegeven in de app? Of is het een samenvoeging van beide?
Hoe ziet de app eruit, worden beide verbruiken geheel apart weergegeven in de app? Of is het een samenvoeging van beide?
Gebruik al een tijdje de easyenergie integratie van @trippelb. Ik heb zojuist mijn homeassistant docker geupdate en nu krijg ik een foutmelding op de rest-integratie.
Ik heb al uitgevogeld dat ik de value template moet aanpassen naar:
Ik heb de float moeten vervangen door float(0) om een default waarde mee te geven anders krijg ik een foutmelding.
Echter nu zie ik dat de waarde van prijsopslag energie er helemaal niet wordt bijgeteld. Dit lijkt op een soort van volgorde van berekening in HomeAssistant.
Iemand enig idee?
Ik heb al uitgevogeld dat ik de value template moet aanpassen naar:
code:
1
| value_template: "{{value_json[0]['TariffUsage'] | float + states('sensor.prijsopslag_energie')| float(0) }}" |
Ik heb de float moeten vervangen door float(0) om een default waarde mee te geven anders krijg ik een foutmelding.
Echter nu zie ik dat de waarde van prijsopslag energie er helemaal niet wordt bijgeteld. Dit lijkt op een soort van volgorde van berekening in HomeAssistant.
Iemand enig idee?
Er zitten inderdaad nog wat meer dingetjes niet helemaal lekker, ben er nog niet aan toe gekomen een en ander opnieuw te schrijven. Als de opslag niet meekomt kan je even proberen rest sensoren update te forceren.
Ik verbruik 4000kwh per jaar en lever 3000kwh per jaar. Dat kost mij rond de €200 per jaar aan energie. Ik denk dat ik €100 extra kan verdienen door 2 keer per jaar over te stappen, maar dan moet ik eerst m'n automations ombouwen om hier mee om te kunnen gaan.mathijshooi schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:41:
Teveel moeite kan eventueel wel opwegen tegen honderden euro's besparing...
Zoals je ziet ben ik er wel mee bezig, maar is het nu voor mij te veel moeite en kan ik er nog niet zo veel van profiteren.
Ik heb een Zappi V2 charger van MyEnergi. Die heeft zelf een app waar je redelijk wat mee kan en er is een integratie met Home Assistant waarmee ik slim laden volledige geautomatiseerd heb.KwameMpufu schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:24:
Ik ben overgestapt naar de nordpool integratie uit HACS. Het gebruikt de kale prijzen en je kan zelf instellen wat er bij opgeteld moet worden.JeeDeWee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:09:
Gebruik al een tijdje de easyenergie integratie van @trippelb. Ik heb zojuist mijn homeassistant docker geupdate en nu krijg ik een foutmelding op de rest-integratie.
...
Iemand enig idee?
[ Voor 35% gewijzigd door AJediIAm op 04-06-2022 10:04 ]
Ik vond de app zo slecht en onoverzichtelijk dat ik over gestapt ben maar een andere leverancier.Deldenaar schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:24:
[ Voor 10% gewijzigd door AJediIAm op 04-06-2022 10:03 ]
@Smuggler de TS mist de regiotoeslag voor gas. De labels van EnergyZero bijvoorbeeld rekenen per m3 een regiotoeslag van €0,02366. Dit is sinds 2020 een optionele toeslag. Bij easyEnergy is de regiotoeslag €0,01903.
Frankenergie lijkt bijvoorbeeld die toeslag niet te rekenen. Bij Zonneplan zit die al in de 3ct (handling fee) + 2ct (transportkosten/regiotoeslag).
Dat zou de kostenopslag van de EnergyZero labels op €0,04727 per m3 en die van easyEnergy op €0,06603 per m3 brengen.
Frankenergie lijkt bijvoorbeeld die toeslag niet te rekenen. Bij Zonneplan zit die al in de 3ct (handling fee) + 2ct (transportkosten/regiotoeslag).
Dat zou de kostenopslag van de EnergyZero labels op €0,04727 per m3 en die van easyEnergy op €0,06603 per m3 brengen.
[ Voor 29% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 13:42 ]
ik zoek een automation voor op Home Assistant voor optimization sturen van de warmtepomp op de uurprijzen. Met wat copy/paste heb ik de nordpool sensor, en een thermostaat scheduler, en zit nu (soms) eens per dag te kijken wat de handige momenten zijn voor verbruik, zeg maar als oefening voor in de herfst. Is er ergens een blueprint of zo die om 15uur een verbruiksplanning kan maken, bijvoorbeeld voor elk uur afhankelijk van hoe de volgende 6 uur in verhouding zijn, en die dan de thermostaat een gradje hoger of lager kan zetten? Of hoe doen jullie zoiets, met automatisatie sturen?
Ik ben hier ook aan bezig en heb nog niets gevonden wat ik kan gebruiken. Daarom ben ik met templates aan het oefenen zodat ik die hier kan delen.hackbard schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:10:
ik zoek een automation voor op Home Assistant voor optimization sturen van de warmtepomp op de uurprijzen. Met wat copy/paste heb ik de nordpool sensor, en een thermostaat scheduler, en zit nu (soms) eens per dag te kijken wat de handige momenten zijn voor verbruik, zeg maar als oefening voor in de herfst. Is er ergens een blueprint of zo die om 15uur een verbruiksplanning kan maken, bijvoorbeeld voor elk uur afhankelijk van hoe de volgende 6 uur in verhouding zijn, en die dan de thermostaat een gradje hoger of lager kan zetten? Of hoe doen jullie zoiets, met automatisatie sturen?
De eerste automation die ik nu heb gemaakt zet de target temperatuur van het buffervat met 10 graden omhoog of omlaag als de stroom beneden of boven gemiddeld is. Simpel, maar effectief.
Ik zou iets vergelijkbaars met de thermostaat kunnen doen, maar ik weet nog niet hoe ik dit aan de warmtepomp moet vertellen. Als dit eenmaal werkt zou er wat meer intelligentie kunnen toevoegen op basis van verwachte stroomprijs en verwachte buitentemperatuur.
Als je ideeën hebt over hoe die logica er uit moet zien hoor ik het graag.
Ik gebruik Home Assistant om het tijdstip van het opwarmen van de boiler van mijn wp te sturen.AJediIAm schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Ik ben hier ook aan bezig en heb nog niets gevonden wat ik kan gebruiken. Daarom ben ik met templates aan het oefenen zodat ik die hier kan delen.
De eerste automation die ik nu heb gemaakt zet de target temperatuur van het buffervat met 10 graden omhoog of omlaag als de stroom beneden of boven gemiddeld is. Simpel, maar effectief.
Ik zou iets vergelijkbaars met de thermostaat kunnen doen, maar ik weet nog niet hoe ik dit aan de warmtepomp moet vertellen. Als dit eenmaal werkt zou er wat meer intelligentie kunnen toevoegen op basis van verwachte stroomprijs en verwachte buitentemperatuur.
Ik kan ook de stooklijn van mijn wp verschuiven met Home Assistant en ik kan het laden van de accu van mijn hybride auto ( 6 kWh) starten en stoppen vanuit Home Assistant.
Ik ben nu bezig met het bouwen van een powerwall van netto 20 kWh. Bruto wordt hij 28 kWh (2 x 16 x 280Ah LiFePO4) maar de onderste 15 % en de bovenste 15% wil ik niet gebruiken zodat ik minder degeneratie krijg en minimaal 7000 cycles (20 jaar) met deze batterijen kan halen. Ik ga daarvoor Victron Multiplus II omvormers gebruiken die goed te koppelen zijn aan Home Assistant.
Tenslotte ben ik begonnen met het ontwikkelen van een generiek algoritme dat al deze onderdelen op elkaar afstemt. Dat algoritme maakt gebruik van MIP (Mixed Integer Lineair Programming) waarbij het uitgesmeerd over een periode van 24 tot 48 uur berekent wanneer wat aan/uit moet worden gezet en hoeveel energie moet worden opgeslagen, afgenomen of teruggeleverd aan het net met als optimum: zo laag mogelijke kosten.
Dat algoritme komt te draaien in een addon voor Home Assistant.
Ik heb een eerste proof of concept gemaakt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eP84SAfsvTIHUrsFlhBoaeGJ.png?f=user_large)
De bovenste grafiek toont mijn geprognotiseerde verbruik, pv productie en teruglevering zonder optimalisatie voor vandaag en morgen. Alles wat mijn meterkast binnenkomt staat boven de x-as (levering en PV), alles wat mijn meterkast verlaat (verbruik, teruglevering) staat onder x-as. Ieder uur zijn beide hoeveelheden gelijk.
Mijn elektrakosten bedragen over die twee dagen (met weinig pv productie) € 4,81. Gebaseerd op mijn huidige daluur-tarieven van Greenchoice (GC) (incl. energiebelasting, ode en BTW).
In de middelste grafiek heb ik mijn te installeren accu ingezet om mijn kosten over die twee dagen te optimaliseren. Ook hier weer dezelfde opzet wat betreft indeling van de grafiek. Mijn kosten zijn nu gezakt naar - € 1,05. Ik heb daarbij gerekend met de Day Ahead (DA) tarieven (incl. energiebelasting, ode en BTW).
In de onderste grafiek heb ik de gehanteerde tarieven en de berekende State of Charge (SOC) van de accu opgenomen.
De winst voor het inzetten van de accu in combinatie met deze optimaliseringstechniek bedraagt dus € 5,86.
De day ahead prijzen haal ik dagelijks op om 13:05 bij Entsoe.
De benodigde meteogegevens voor de voorspelling van mijn pv-productie en mijn ruimteverwarming haal ik 4 keer per dag op bij Meteoserver. De bedoeling is dat ieder uur met de meeste recente gegevens (status accu, weervoorspelling, temperatuur boiler, status accu auto enz) de berekening tot 48uur vooruit opnieuw wordt gemaakt en nieuwe setpoints voor dat eerste uur naar Home Assistant gaan.
Hebben jullie nog suggesties voor verbetering of zaken die ik ben vergeten?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Het is misschien niet nodig om 15% aan de boven en onderkant te vermijden met LiFePo4 accu's, zie: link.KC27 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:38:
[...]
Ik gebruik Home Assistant om het tijdstip van het opwarmen van de boiler van mijn wp te sturen.
Ik kan ook de stooklijn van mijn wp verschuiven met Home Assistant en ik kan het laden van de accu van mijn hybride auto ( 6 kWh) starten en stoppen vanuit Home Assistant.
Ik ben nu bezig met het bouwen van een powerwall van netto 20 kWh. Bruto wordt hij 28 kWh (2 x 16 x 280Ah LiFePO4) maar de onderste 15 % en de bovenste 15% wil ik niet gebruiken zodat ik minder degeneratie krijg en minimaal 7000 cycles (20 jaar) met deze batterijen kan halen. Ik ga daarvoor Victron Multiplus II omvormers gebruiken die goed te koppelen zijn aan Home Assistant.
Tenslotte ben ik begonnen met het ontwikkelen van een generiek algoritme dat al deze onderdelen op elkaar afstemt. Dat algoritme maakt gebruik van MIP (Mixed Integer Lineair Programming) waarbij het uitgesmeerd over een periode van 24 tot 48 uur berekent wanneer wat aan/uit moet worden gezet en hoeveel energie moet worden opgeslagen, afgenomen of teruggeleverd aan het net met als optimum: zo laag mogelijke kosten.
[Afbeelding]
De bovenste grafiek toont mijn geprognotiseerde verbruik, pv productie en teruglevering zonder optimalisatie voor vandaag en morgen. Alles wat mijn meterkast binnenkomt staat boven de x-as (levering en PV), alles wat mijn meterkast verlaat (verbruik, teruglevering) staat onder x-as. Ieder uur zijn beide hoeveelheden gelijk.
Mijn elektrakosten bedragen over die twee dagen (met weinig pv productie) € 4,81. Gebaseerd op mijn huidige daluur-tarieven van Greenchoice (GC) (incl. energiebelasting, ode en BTW).
In de middelste grafiek heb ik mijn te installeren accu ingezet om mijn kosten over die twee dagen te optimaliseren. Ook hier weer dezelfde opzet wat betreft indeling van de grafiek. Mijn kosten zijn nu gezakt naar - € 1,05. Ik heb daarbij gerekend met de Day Ahead (DA) tarieven (incl. energiebelasting, ode en BTW).
In de onderste grafiek heb ik de gehanteerde tarieven en de berekende State of Charge (SOC) van de accu opgenomen.
De winst voor het inzetten van de accu in combinatie met deze optimaliseringstechniek bedraagt dus € 5,86.
De benodigde meteogegevens voor de voorspelling van mijn pv-productie en mijn ruimteverwarming haal ik 4 keer per dag op bij Meteoserver. De bedoeling is dat ieder uur met de meeste recente gegevens (status accu, weervoorspelling, temperatuur boiler, status accu auto enz) de berekening tot 48uur vooruit opnieuw wordt gemaakt en nieuwe setpoints voor dat eerste uur naar Home Assistant gaan.
Ik heb de afgelopen tijd een model / simulatie gemaakt van mijn opwek / verbruik (per uur) i.c.m. day ahead tarieven. Mijn situatie: 4kWp PV, L/W warmtepomp (verbruikt 1450KWh per jaar), plugin hybride auto met een 3KWh accu. We moeten (in een thuis-werk jaar) 2000 kWh bij kopen.
In het model heb ik het volgende met elkaar vergeleken:
huidige leverancier (budget energie) | -32.02 |
day-ahead tarieven zonder accu(tibber) | -3.51 |
day-ahead tarieven met 32kWh accu(tibber) | -84.24 |
Het ging over de periode van zondag 15 t/m zaterdag 28 mei (waarvan we 5 dagen met vakantie waren).
Ik zou dezelfde simulatie eens moeten doen met andere seizoenen, vooral de winter wanneer de warmtepomp actief is.
Mijn (voorlopige) conclusie is dat je best veel moet investeren en moeite moet stoppen (programmeren) voor een beperkt resultaat (26 euro per week). Gevoel: investeren in extra zonnepanelen geeft meer rendement.
Mijn enige toevoeging is: *drool 🤤KC27 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:38:
[...]
Ik gebruik Home Assistant om het tijdstip van het opwarmen van de boiler van mijn wp te sturen.
[Afbeelding]
Erg mooi dit allemaal. Dit is the way to go voor de toekomst.svdeijk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:09:
[...]
Het is misschien niet nodig om 15% aan de boven en onderkant te vermijden met LiFePo4 accu's, zie: link.
Ik heb de afgelopen tijd een model / simulatie gemaakt van mijn opwek / verbruik (per uur) i.c.m. day ahead tarieven. Mijn situatie: 4kWp PV, L/W warmtepomp (verbruikt 1450KWh per jaar), plugin hybride auto met een 3KWh accu. We moeten (in een thuis-werk jaar) 2000 kWh bij kopen.
In het model heb ik het volgende met elkaar vergeleken:
huidige leverancier (budget energie) -32.02 day-ahead tarieven zonder accu(tibber) -3.51 day-ahead tarieven met 32kWh accu(tibber) -84.24
Het ging over de periode van zondag 15 t/m zaterdag 28 mei (waarvan we 5 dagen met vakantie waren).
Ik zou dezelfde simulatie eens moeten doen met andere seizoenen, vooral de winter wanneer de warmtepomp actief is.
Mijn (voorlopige) conclusie is dat je best veel moet investeren en moeite moet stoppen (programmeren) voor een beperkt resultaat (26 euro per week). Gevoel: investeren in extra zonnepanelen geeft meer rendement.
Zou je misschien ook een 4de simulatie kunnen doen. Een do-nothing casus maar dan met bijvoorbeeld teruglever tarieven van bijvoorbeeld 40-50 cent.
En/Of in combinatie met een extra meetpunt.mathijshooi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:37:
[...]
Erg mooi dit allemaal. Dit is the way to go voor de toekomst.
Zou je misschien ook een 4de simulatie kunnen doen. Een do-nothing casus maar dan met bijvoorbeeld teruglever tarieven van bijvoorbeeld 40-50 cent.
Een extra meetpunt is een tweede meter in de meterkast.
Je kunt hierdoor 2 energiecontracten afsluiten. (netwerkkosten stijgt beperkt)
- Meter 1 een day ahead leverancier
- Meter 2 een gunstige terug-levertarief leverancier
Iemand die dit al in huis heeft?
Misschien snap ik iets niet maar wat is volgens jou een gunstiger terug lever tarief? Als je 1 meter gebruikt voor terugleveren en 1 voor leveren wat schiet je daar mee op? De meeste maatschappijen betalen ongeveer 5 a 10 cent per Kw? Aangezien je via de “teruglever meter” niets intrekt kan je ook niet salderen?buiter schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:12:
[...]
En/Of in combinatie met een extra meetpunt.
Een extra meetpunt is een tweede meter in de meterkast.
Je kunt hierdoor 2 energiecontracten afsluiten. (netwerkkosten stijgt beperkt)
- Meter 1 een day ahead leverancier
- Meter 2 een gunstige terug-levertarief leverancier
Iemand die dit al in huis heeft?
Eneco modelcontract biedt 58 ct / kWh terugleververgoeding.laforte schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:31:
[...]
Misschien snap ik iets niet maar wat is volgens jou een gunstiger terug lever tarief? Als je 1 meter gebruikt voor terugleveren en 1 voor leveren wat schiet je daar mee op? De meeste maatschappijen betalen ongeveer 5 a 10 cent per Kw? Aangezien je via de “teruglever meter” niets intrekt kan je ook niet salderen?
Dus er zijn flink wat momenten waarbij je die stroom rechtsstreeks aan Eneco kan leveren. Ik weet niet wat er gebeurt als je dit midden in de nacht gaat doen
Gedachtenexperiment: Als je dit met twee meetpunten (twee meters) doet en onderling doorverbindt (met een denkbeeldige "accu" ertussen...) dan wordt het net helemaal niet belast. Je levert evenveel als je afneemt, dus het net heeft geen last van je fratsen, maar je meters lopen wel even hard tegengesteld.
[ Voor 19% gewijzigd door vliegnerd op 06-06-2022 16:50 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Het voorkomt om te beginnen het "negatieve rendement" van zonnepanelen.laforte schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:31:
[...]
Misschien snap ik iets niet maar wat is volgens jou een gunstiger terug lever tarief? Als je 1 meter gebruikt voor terugleveren en 1 voor leveren wat schiet je daar mee op? De meeste maatschappijen betalen ongeveer 5 a 10 cent per Kw? Aangezien je via de “teruglever meter” niets intrekt kan je ook niet salderen?
Daarnaast verwacht dat die negatieve tarieven in de toekomst alleen maar gaan toenemen.
Juist op momenten dat je panelen het meest leveren.
Daarnaast heb je het voordeel van twee werelden:
De day ahead leverancier is behoorlijk volatiel.
Van de volatiele tarieven maak je gebruik door je afname hierop af te stemmen.
Zeker bij het gebruik van een elektrische auto.
Een vast contract biedt je het voordeel dat je 1 of meerdere jaren hetzelfde tarief hebt. Dan is een hoge basisprijs van energie ineens niet zo gek. Je zonnepanelen blijven hierdoor renderen.
Je kunt blijven profiteren van welkomstbonussen.
Zolang salderen er nog is is dat misschien nog niet financieel interessant.
Maar salderen is uiteindelijk eindig.
dank voor de reactie. Ik kwam nog dit tegen:AJediIAm schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Ik ben hier ook aan bezig en heb nog niets gevonden wat ik kan gebruiken. Daarom ben ik met templates aan het oefenen zodat ik die hier kan delen.
https://community.home-as...-price-tomorrow/253818/14
en super gaaf: https://github.com/jpulakka/nordpool_diff
maar ben nog niet uit hoe ik hiermee de thermostat kan bijwerken. En de buffervat zou ik liefst in de middag tijdens het goedkoopste uur opladen
Ik vrees dat terugleveren met een hoog tarief (zoals bij Modelcontract Eneco) geen lang leven is beschoren. Dit is voor de aanbieder financieel nauwelijks houdbaar.buiter schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:49:
[...]
Het voorkomt om te beginnen het "negatieve rendement" van zonnepanelen.
Daarnaast verwacht dat die negatieve tarieven in de toekomst alleen maar gaan toenemen.
Juist op momenten dat je panelen het meest leveren.
Daarnaast heb je het voordeel van twee werelden:
De day ahead leverancier is behoorlijk volatiel.
Van de volatiele tarieven maak je gebruik door je afname hierop af te stemmen.
Zeker bij het gebruik van een elektrische auto.
Een vast contract biedt je het voordeel dat je 1 of meerdere jaren hetzelfde tarief hebt. Dan is een hoge basisprijs van energie ineens niet zo gek. Je zonnepanelen blijven hierdoor renderen.
Je kunt blijven profiteren van welkomstbonussen.
Zolang salderen er nog is is dat misschien nog niet financieel interessant.
Maar salderen is uiteindelijk eindig.
Alleen op korte termijn zal het voordelig zijn om daar gebruik van te maken. Inmiddels is het begin van de afschaffing van salderen doorgeschoven naar 1 januari 2025. Dus er zullen nog veel zonnepanelen bijkomen en daarom zullen we die negatieve day ahead prijzen ook vaker gaan zien.
Uiteindelijk zul je met een soort van powerwall (eventueel samen met een elektrische auto) het surplus aan zonnepanelen-energie een aantal uren moeten gaan absorberen.
Ik heb mijn situatie eens doorgerekend voor de periode 1 juni 2021 tot 1 juni 2022.
Mijn situatie is:
verbruik normaal tarief: 1311 kWh
verbruik laag tarief: 2238 kWh
teruglevering normaal tarief: 3110 kWh
teruglevering laag tarief: 1459 kWh
Ik heb 20 zonnepanelen van 300 Wp die in die periode 5741 kWh hebben geproduceerd.
Ik heb geen gas maar een w/w warmtepomp van 6 kW met boiler en een super geisoleerd huis.
Verbruik warmtepomp: 1937 kWh (incl 400 kWh voor boiler opwarmen).
Mijn variabele kosten bij Greenchoice (variabel contract, hoog tarief 0,19952 €/kWh, laag tarief 0,14492 €/kWh, vergoeding voor niet te salderen teruglevering 0,08 €/kWh, alle tarieven excl eb, ode en btw) in die periode bedroegen - € 91 (inclusief alle variabele toeslagen en btw)
Als ik die zelfde periode bij een day ahead leverancier had gezeten waren mijn kosten + € 93 geweest.
Dus zonder batterij en een fatsoenlijke sturing van mijn verbruik en opslag is day ahead voor mij nog een stap te ver. Ik ben wel benieuwd met wat voor tarieven Greenchoice voor de tweede helft van dit jaar komt.
Maar in augustus/september hoop ik mijn batterij en mijn regelsoftware operationeel te hebben en kan ik overstappen naar een day ahead leverancier.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
En met 40 cent teruglevervgoeding?KC27 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:47:
[...]
Ik vrees dat terugleveren met een hoog tarief (zoals bij Modelcontract Eneco) geen lang leven is beschoren. Dit is voor de aanbieder financieel nauwelijks houdbaar.
Alleen op korte termijn zal het voordelig zijn om daar gebruik van te maken. Inmiddels is het begin van de afschaffing van salderen doorgeschoven naar 1 januari 2025. Dus er zullen nog veel zonnepanelen bijkomen en daarom zullen we die negatieve day ahead prijzen ook vaker gaan zien.
Uiteindelijk zul je met een soort van powerwall (eventueel samen met een elektrische auto) het surplus aan zonnepanelen-energie een aantal uren moeten gaan absorberen.
Ik heb mijn situatie eens doorgerekend voor de periode 1 juni 2021 tot 1 juni 2022.
Mijn situatie is:
verbruik normaal tarief: 1311 kWh
verbruik laag tarief: 2238 kWh
teruglevering normaal tarief: 3110 kWh
teruglevering laag tarief: 1459 kWh
Ik heb 20 zonnepanelen van 300 Wp die in die periode 5741 kWh hebben geproduceerd.
Ik heb geen gas maar een w/w warmtepomp van 6 kW met boiler en een super geisoleerd huis.
Verbruik warmtepomp: 1937 kWh (incl 400 kWh voor boiler opwarmen).
Mijn variabele kosten bij Greenchoice (variabel contract, hoog tarief 0,19952 €/kWh, laag tarief 0,14492 €/kWh, vergoeding voor niet te salderen teruglevering 0,08 €/kWh, alle tarieven excl eb, ode en btw) in die periode bedroegen - € 91 (inclusief alle variabele toeslagen en btw)
Als ik die zelfde periode bij een day ahead leverancier had gezeten waren mijn kosten + € 93 geweest.
Dus zonder batterij en een fatsoenlijke sturing van mijn verbruik en opslag is day ahead voor mij nog een stap te ver. Ik ben wel benieuwd met wat voor tarieven Greenchoice voor de tweede helft van dit jaar komt.
Maar in augustus/september hoop ik mijn batterij en mijn regelsoftware operationeel te hebben en kan ik overstappen naar een day ahead leverancier.
Dat laatste is verboden..vliegnerd schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:38:
[...]
Eneco modelcontract biedt 58 ct / kWh terugleververgoeding.
Dus er zijn flink wat momenten waarbij je die stroom rechtsstreeks aan Eneco kan leveren. Ik weet niet wat er gebeurt als je dit midden in de nacht gaat doen![]()
Gedachtenexperiment: Als je dit met twee meetpunten (twee meters) doet en onderling doorverbindt (met een denkbeeldige "accu" ertussen...) dan wordt het net helemaal niet belast. Je levert evenveel als je afneemt, dus het net heeft geen last van je fratsen, maar je meters lopen wel even hard tegengesteld.
Hallo allemaal! Ik zou willen weten hoeveel ik daadwerkelijk heb verbruikt op momenten dat de stroom historisch goedkoop was bij een dynamische aanbieder.
Ik heb de afgelopen jaren bij Vandebron gezeten, daar kan ik alle kwartierstanden vinden. Aangezien de frontend JSON REST calls als volgt maakt, kun je die vrij makkelijk scrapen:
De call is vanuit Chrome makkelijk voor cURL te exporteren incl. auth tokens. Dan kun je de startDateTime aanpassen naar een jaar eerder, en na een halve minuut later heeft de server je een json bestand van 14MB gestuurd met al je data voor die periode.
Ook de prijzen bij o.a. dynamische-energieprijzen.nl worden op een vergelijkbare manier opgehaald:
Hier is geen auth token voor nodig, en de data van een heel jaar is ook direct op te halen (meer heb ik niet geprobeerd).
Ik heb me nu aangemeld op umeter.nl. Ik zie dat ik daar ook kan exporteren zodra daar data staat. Krijgen zij ook historische data, of alleen vanaf het moment van aanmelden?
Heeft iemand voor vandebron en/of easyEnergy toevallig al wat code om de betreffende data te parsen en de kostensimulatie te doen? Anders zal ik 'm maken en hier posten wanneer ik er weer mee bezig ben.
Ik heb de afgelopen jaren bij Vandebron gezeten, daar kan ik alle kwartierstanden vinden. Aangezien de frontend JSON REST calls als volgt maakt, kun je die vrij makkelijk scrapen:
code:
1
| https://mijn.vandebron.nl/api/consumers/GUID/connections/GUID/usage?resolution=Hours&startDateTime=2022-06-06T00:00:00.000Z[Europe/Amsterdam]&endDateTime=2022-06-07T00:00:00.000Z[Europe/Amsterdam] |
De call is vanuit Chrome makkelijk voor cURL te exporteren incl. auth tokens. Dan kun je de startDateTime aanpassen naar een jaar eerder, en na een halve minuut later heeft de server je een json bestand van 14MB gestuurd met al je data voor die periode.
Ook de prijzen bij o.a. dynamische-energieprijzen.nl worden op een vergelijkbare manier opgehaald:
code:
1
| https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate=2022-06-05T22%3A00%3A00.000Z&tillDate=2022-06-06T21%3A59%3A59.999Z&interval=4&usageType=1&inclBtw=true |
Hier is geen auth token voor nodig, en de data van een heel jaar is ook direct op te halen (meer heb ik niet geprobeerd).
Ik heb me nu aangemeld op umeter.nl. Ik zie dat ik daar ook kan exporteren zodra daar data staat. Krijgen zij ook historische data, of alleen vanaf het moment van aanmelden?
Heeft iemand voor vandebron en/of easyEnergy toevallig al wat code om de betreffende data te parsen en de kostensimulatie te doen? Anders zal ik 'm maken en hier posten wanneer ik er weer mee bezig ben.
[ Voor 29% gewijzigd door Jeroen op 07-06-2022 06:14 ]
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
En als je je elektrische auto via één oplaad en via het andere netwerk ontlaad? Zou dat ook verboden zijn?
Technisch zit er dan geen verschil tussen het opladen van een accu met het ene net en ontladen via het andere net..
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Daar zou je mee weg kunnen komen voorlopig denk ik. Totdat iemand misschien een keer wat gaat opvallen.mightym schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:04:
[...]
En als je je elektrische auto via één oplaad en via het andere netwerk ontlaad? Zou dat ook verboden zijn?
Technisch zit er dan geen verschil tussen het opladen van een accu met het ene net en ontladen via het andere net..
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels