Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Jeroen schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 05:57:
[...]

Ik heb me nu aangemeld op umeter.nl. Ik zie dat ik daar ook kan exporteren zodra daar data staat. Krijgen zij ook historische data, of alleen vanaf het moment van aanmelden?

[...]
Ik gebruik ook umeter, die krijgt alleen data vanaf moment van aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdeijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 21:47
mathijshooi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Erg mooi dit allemaal. Dit is the way to go voor de toekomst.
Hmmm. ik ben (nog) niet enthousiast over deze "toekomst".
mathijshooi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:37:
[...]
Zou je misschien ook een 4de simulatie kunnen doen. Een do-nothing casus maar dan met bijvoorbeeld teruglever tarieven van bijvoorbeeld 40-50 cent.
Mijn huidige leverancier rekent 0.43423 dal en 0.49268 piek, komt dat niet overeen met jou 4e simulatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
svdeijk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Hmmm. ik ben (nog) niet enthousiast over deze "toekomst".

[...]

Mijn huidige leverancier rekent 0.43423 dal en 0.49268 piek, komt dat niet overeen met jou 4e simulatie?
Als kale verkoop tarief ex btw? Dan heb je idd mijn voorstel eigenlijk al gesimuleerd idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:03
Zoals bekend gaan de prijzen van energie naar 9% btw per juli 2022.

Maar ik zie berekeningen bij stroom dat het ook geldt bij de vermindering energiebelasting, deze gaat van ca 824 naar 742 euro, ik dacht dat het een vast bedrag was, iemand een idee?

Worden we wederom genept door dit kabinet

[ Voor 8% gewijzigd door Deldenaar op 07-06-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deldenaar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:46:
Zoals bekend gaan de prijzen van energie naar 9% btw per juli 2022.

Maar ik zie berekeningen bij stroom dat het ook geldt bij de vermindering energiebelasting, deze gaat van ca 824 naar 742 euro, ik dacht dat het een vast bedrag was, iemand een idee?

Worden we wederom genept door dit kabinet
De vermindering energiebelasting is een bedrag exclusief BTW. En her BTW tarief wat geldt voor energie wordt er over berekend.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Nou, Frank energie denkt hier anders over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
824 naar 742 is precies omgerekend van 21% naar 9% btw !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 18:55
JeeDeWee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:09:
Gebruik al een tijdje de easyenergie integratie van @trippelb. Ik heb zojuist mijn homeassistant docker geupdate en nu krijg ik een foutmelding op de rest-integratie.

[...]

Echter nu zie ik dat de waarde van prijsopslag energie er helemaal niet wordt bijgeteld. Dit lijkt op een soort van volgorde van berekening in HomeAssistant.

Iemand enig idee?
Ben je er nog uit gekomen? Zou graag deze integratie blijven behouden omdat ie gewoon wel fijn werkt, maar het is bij mij idd nu ook stuk

EDIT: Door alle "float"'s naar "float(0)" te hebben veranderd is het opgelost, ook de prijsopslag komt er gewoon bij.

[ Voor 9% gewijzigd door smiba op 07-06-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
link: https://www.rijksoverheid...ergierekening%20af%20gaat.

voor onder andere woningen en kantoorpanden. Het verbruik maakt hierbij niet uit. De totale korting (belastingvermindering) op de energierekening in 2022 is dan € 824,77 inclusief btw per aansluiting.

dus als de BTW omlaag gaat, dan gaat die energie korting (incl btw ook omlaag).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Dus geen vast bedrag maar btw afhankelijk, mmmm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svdeijk
mathijshooi schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Als kale verkoop tarief ex btw? Dan heb je idd mijn voorstel eigenlijk al gesimuleerd idd.
All-in.

Link naar de sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Ja, de link maakt het duidelijk, dus toch btw AFHANKELIJK

Weer 80 euro minder korting op die ENERGIE VERMINDERING, tja

[ Voor 47% gewijzigd door Deldenaar op 07-06-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:59
Dus de BTW verlaging is in feite een kostenverhoging voor (zuinige) kleinverbruikers? Dat lijkt me niet de bedoeling? Ik heb een oude nota gevonden van Delta, en zij rekenden in 2020 inderdaad een "vermindering energiebelasting" van 1,1903825 per dag (ex btw dus, pas aan het einde kwam er btw bij over het totaal van alle posten). Dus als de overheid dat "vaste" bedrag hetzelfde laat...?

Of het moet zo zijn dat ze alleen het btw-tarief van de stroom veranderen, en niet van de andere posten zoals vaste leveringskosten enz, en de vermindering? Daar wordt het zeker ook niet simpeler van, ook omdat het ook nog eens een half jaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Frank Energie rekent v.a NU gewoon alles met 9% btw op hun website en OOK met de vermindering Energiebelasting naar die 9%, niet verwacht dat dit was bedoelt door dit kabinet,

JETTEN word wakker... :( :( :(

[ Voor 3% gewijzigd door Deldenaar op 07-06-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Gaslicht.com is hier ook nog niet echt duidelijk over, maar gaat er vanuit dat dit wel staat te gebeuren...

tja, duidelijk allemaal...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Deldenaar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:16:
Frank Energie rekent v.a NU gewoon alles met 9% btw op hun website en OOK met de vermindering Energiebelasting naar die 9%, niet verwacht dat dit was bedoelt door dit kabinet,

Wat vergeten wordt: op de Belasting op elektriciteit wordt ook 21% gerekend over het bedrag van €0,03679 per kWh (tot 10.000 kWh). Deze belasting gaat ook van 21% naar 9%.

Dan lijkt het mij logisch dat de Vermindering energiebelasting ook van 21% naar 9% gaat. Anders zou het een raar verhaal worden.

Staat hier ook op Rijksoverheid.nl: https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting

Oftewel: dit is gewoon zo bedoeld. Je kan echt niet aan de ene kant een heffing opleggen die van 21% naar 9% gaat en vervolgens een aftrekpost op die letterlijke heffing op 21% laten staan. Zo is BTW simpelweg niet bedoeld. Jammer voor de mensen die geld toekregen, maar zo komen de extra'tjes wel terecht bij de consumenten die het meeste betaalden.

Voor 1 juli 2022
Energiebelasting: €0,0445159 per kWh
Vermindering energiebelasting: €824,77 per 12 maanden
Omslagpunt: 18.527 kWh

Na 1 juli 2022
Energiebelasting: €0,0401011 per kWh
Vermindering energiebelasting: €742,97 per 12 maanden

Dus wat dat betreft ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Malarky op 07-06-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Overigens is het wel zo dat als je stroom en gas hebt, je al aardig wat vaste kosten hebt, ongeveer 470 euro ex btw denk ik? (200 stroom netbeheer, 150 gas netbeheer, 60+60 vaste levering energieleverancier). Met de hoge stroom en gasprijzen nu, betaal je makkelijk 210 euro aan stroom+gas (het variabele per eenheid, ex btw).

Als je alleen stroom hebt, dan zou dat 260 euro vaste kosten zijn, en 420 euro stroom om 680 euro vermindering te maken (ex btw). Neem bijv 20 eurocent per kWh gemiddeld over het jaar (dus zeg 12 eurocent marktprijs + 8 cent belasting/leverancier), dan is "kleinverbruik" onder de ~2000 kWh. Op zich weinig maar met zonnepanelen kan dat makkelijk, alhoewel je dan weer kan salderen, dus mag je ook niet te hard klagen.

Dus in praktijk valt het ook wel weer mee hoeveel mensen er echt nadeel van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deldenaar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:16:

Waarom zou dat niet bedoeld zijn?

In de wet- en regelgeving is de vermindering Energiebelasting gewoon een bedrag exclusief BTW.

Daarnaast lijkt het me vooral niet de bedoeling geweest dat mensen die door de huidige hoge energieprijzen al een verhoogde negatieve energierekening hadden tov een jaar gelden óók nog eens extra geld toe kregen in de vorm van de verhoogde "vermindering Energiebelasting" die op 1 jan jl in ging

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Ivow85 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:15:
[...]
Daarnaast lijkt het me vooral niet de bedoeling geweest dat mensen die door de huidige hoge energieprijzen al een verhoogde negatieve energierekening hadden tov een jaar gelden óók nog eens extra geld toe kregen in de vorm van de verhoogde "vermindering Energiebelasting" die op 1 jan jl in ging
Snap ik niet? Bij hogere energieprijzen moet je meer betalen, je hebt niet een "verhoogde negatieve energierekening"? Bedoel je negatieve uurprijzen? (maar dat is maar af en toe) Of bedoel je in de context van het (zonnepanelen) teruglevertopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdvmine schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:54:
[...]

Snap ik niet? Bij hogere energieprijzen moet je meer betalen, je hebt niet een "verhoogde negatieve energierekening"? Bedoel je negatieve uurprijzen? (maar dat is maar af en toe) Of bedoel je in de context van het (zonnepanelen) teruglevertopic?
Als je energierekening dankzij zonnepanelen en de teruggaaf energiebelasting al negatief was, dan is door de gestegen energieprijzen en door de verhoging van de 'vermindering Energiebelasting' je rekening alléén maar verder negatief geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 18:02
Voor het eerst dat iets negatiefs positief is. Het mag van mij nog veel negatiever worden, al leg ik op dit moment effe niets meer bij, ik wacht wel tot de recessie er is en de leveranciers van hun zonnepanelen voorraden af willen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Malarky schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Wat vergeten wordt: op de Belasting op elektriciteit wordt ook 21% gerekend over het bedrag van €0,03679 per kWh (tot 10.000 kWh). Deze belasting gaat ook van 21% naar 9%.

Dan lijkt het mij logisch dat de Vermindering energiebelasting ook van 21% naar 9% gaat. Anders zou het een raar verhaal worden.

Staat hier ook op Rijksoverheid.nl: https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting

Oftewel: dit is gewoon zo bedoeld. Je kan echt niet aan de ene kant een heffing opleggen die van 21% naar 9% gaat en vervolgens een aftrekpost op die letterlijke heffing op 21% laten staan. Zo is BTW simpelweg niet bedoeld. Jammer voor de mensen die geld toekregen, maar zo komen de extra'tjes wel terecht bij de consumenten die het meeste betaalden.

Voor 1 juli 2022
Energiebelasting: €0,0445159 per kWh
Vermindering energiebelasting: €824,77 per 12 maanden

Na 1 juli 2022
Energiebelasting: €0,0401011 per kWh
Vermindering energiebelasting: €742,97 per 12 maanden

Dus wat dat betreft ;)
Onzin verhaal dus, tuurlijk kan het wel, netzogoed dat btw over btw kan, als je maar wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Deldenaar schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Onzin verhaal dus, tuurlijk kan het wel, netzogoed dat btw over btw kan, als je maar wilt...
Wat is er precies onzin, en waar wordt btw over btw geheven? Graag inhoudelijk reageren en niet op emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Ik ben ook maar een simulatie gestart wat mijn stroom mij zou kosten als ik geen zonnepanelen had en ik alles via Tibber zou doen. Ieder uur een rekensommetje wat het gebruik van dat uur was, hoeveel er is teruggeleverd en hoeveel er is opgewekt. Dat vermenigvuldigen met de prijs van energie van dat moment.

Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Kon wel eens schrikken worden... Gelukkig is het een simulatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdeijk
Ep Woody schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:16:
Ik ben ook maar een simulatie gestart wat mijn stroom mij zou kosten als ik geen zonnepanelen had en ik alles via Tibber zou doen. Ieder uur een rekensommetje wat het gebruik van dat uur was, hoeveel er is teruggeleverd en hoeveel er is opgewekt. Dat vermenigvuldigen met de prijs van energie van dat moment.

Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Kon wel eens schrikken worden... Gelukkig is het een simulatie...
Ik ben benieuwd waar je op uit gaat komen.

Ik heb die recent ook gedaan, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71746124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik haal de day ahead prijzen 's middags op bij Entsoe.
Maar tot nu toe zijn de prijzen voor morgen daar niet beschikbaar.
Ook op de website krijg ik een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKef81Cg7i65Gxat2dwHIcTzyl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hOo2689qIXYqZQCxSXc1wSDJ.png?f=fotoalbum_large
Bij EasyEnergy staan ze inmiddels wel, maar daar zijn ze later beschikbaar en die is vaak ook onbetrouwbaar bij zomer/wintertijd overgangen.
Heeft iemand een alternatief? ( ik wil graag een betrouwbare bron)

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smiba
energyzero pluk ik m vandaan, die werkt tot nu toe altijd.

Bijvoorbeeld die van morgen: https://api.energyzero.nl...&usageType=1&inclBtw=true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
KC27 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:46:
Ik haal de day ahead prijzen 's middags op bij Entsoe.
Maar tot nu toe zijn de prijzen voor morgen daar niet beschikbaar.
Ook op de website krijg ik een foutmelding:
[Afbeelding]
Bij EasyEnergy staan ze inmiddels wel, maar daar zijn ze later beschikbaar en die is vaak ook onbetrouwbaar bij zomer/wintertijd overgangen.
Heeft iemand een alternatief? ( ik wil graag een betrouwbare bron)
Je kunt de prijzen ook via Nord Pool bekijken, daar staat de Nederlandse markt ook bij: https://www.nordpoolgroup...ces/nl/hourly/?view=table

Ik gebruik zelf een integratie binnen Home Assistant die dagelijks de prijzen via Nord Pool ophaalt, en tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met die partij. Lijkt dus wel betrouwbaar te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Sicco92 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:45:
[...]
Je kunt de prijzen ook via Nord Pool bekijken, daar staat de Nederlandse markt ook bij: https://www.nordpoolgroup...ces/nl/hourly/?view=table
Krijg ik wel een overlay te zien die zegt dat "automatic extraction" niet is toegestaan... kun je net zo goed epexspot gebruiken?

https://www.epexspot.com/...roduct=60&data_mode=table

Lijkt er trouwens op dat als je delivery_date/trading_date weglaat, je vanzelf morgen krijgt, dat kan wel handig zijn. Met trading_date=<gisteren>&delivery_date=<vandaag> krijg je vandaag.

[ Voor 34% gewijzigd door mdvmine op 10-06-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 13:04
AWEF schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:51:
[...]

Ik heb dan wel home automation en dynamische tarieven, maar ik stuur niets automatisch via m'n home automation. Het enige wat ik op de beruchte / beroemde 23 april heb gedaan is m'n zonnepanelen uitgezet (geen zin om te gaan betalen voor teruglevering) en m'n auto aan de lader heb gehangen.

Voor wat betref het laden van je auto, als Jedlix je auto ondersteund dan zou je die kunnen gebruiken. Je kan ook meestal ook in je auto en/of app laadtijden instellen (zo doe ik het met m'n Polestar). Op die manier stel je hem in op de goedkoopste tijden.
Ik ben ook de zolder op gerend om de omvormer uit te zetten!

Ik heb nog een vraag misschien kan iemand mij het antwoord geven, ik heb het namelijk geprobeerd te zoeken maar nog niet gevonden.

Ik zit nu bij ANWB energie, en als ik hun opslag, de ODE, en de energiebelasting bij elkaar op tel is dit 9,474 cent per kWh.

Ik ga er dus vanuit dat als de stroomprijs -10 cent per kwh(inc btw) word ik dan pas de zonnepanelen hoef uit te zetten en het pas nut heeft om stroom uit het net te gaan verbruiken.

Echt "geld verdienen" gaat dus ook pas als de stroom lager is dan -10 cent, klopt mijn beredenering nu?

SolarEdge SE3500HD met 12x LG320N1K-A5 waarvan 6x ZO en 6x NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:14
Is ook mijn berekening
MaikelK. schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Ik ben ook de zolder op gerend om de omvormer uit te zetten!

Ik heb nog een vraag misschien kan iemand mij het antwoord geven, ik heb het namelijk geprobeerd te zoeken maar nog niet gevonden.

Ik zit nu bij ANWB energie, en als ik hun opslag, de ODE, en de energiebelasting bij elkaar op tel is dit 9,474 cent per kWh.

Ik ga er dus vanuit dat als de stroomprijs -10 cent per kwh(inc btw) word ik dan pas de zonnepanelen hoef uit te zetten en het pas nut heeft om stroom uit het net te gaan verbruiken.

Echt "geld verdienen" gaat dus ook pas als de stroom lager is dan -10 cent, klopt mijn beredenering nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Dank @smiba en @Sicco92 _/-\o_
Ik heb het nu zo geimplementeerd dat eerst wordt geprobeerd op te halen bij Entsoe, als dat niet lukt dan bij EnergyZero en tenslotte bij EasyEnergy. Ik vond niet zo gauw een api bij Nord Pool.Nadeel van scraben is dat het niet meer werkt als de layout of de indeling van de website wijzigt. Dat zal bij een api iets minder snel gebeuren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TopdRob
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03 08:32
Dit is mijn poging voor energyzero in home assistant
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=1&inclBtw=true
    scan_interval: 900
    sensor:
      - name: "Stroomprijzen"
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price}}"
        json_attributes:
          - Prices
          - average
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true
    scan_interval: 900
    sensor:
      - name: "Gasprijzen"
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price}}"
        json_attributes:
          - Prices
          - average

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cBNcmUGINtAy71JGmtdtcb554M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/30Nr5MFYRNNABvps9uNzEGyz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door TopdRob op 11-06-2022 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Weet iemand of er een widget beschikbaar is voor Android, zodat ik s'morgens gauw de prijzen kan checken? Ik stel apparaten zoals auto, was, droger, vaatwasser in als.ik erbij sta en ben dan altijd weer door die Frank energie app aan het gaan, die bovendien niet heel duidelijk is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Laatst online: 16:51
RielN schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:23:
Weet iemand of er een widget beschikbaar is voor Android, zodat ik s'morgens gauw de prijzen kan checken?
Gen widget, maar ik kijk altijd hier.
Even onder de eerte tabel op "alle prijzen" klikken.
https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/

's Middags geeft deze al een day ahead:
https://dvep.nl/diensten/groot-zakelijke-energie/marktdata/

Wellicht kun je daar iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

MaikelK. schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Tenzij je over 12 maanden meer opwekt dan verbruikt, daarna krijg je alleen de kalestroomprijs + inkoopkosten van 1,331ct terug. Dus op dat moment ligt breakeven al bij -1,33 negatieve stroomprijs.

Hou er vooral rekening mee dat je veel goedkope uren terugkrijgt en dat je dure uren blijven staan. Dus stel de gemiddelde stroomprijs per opgewekte kWh was 10ct en je hebt 1000 kWh opgewekt, dan krijg je ex belastingen (die krijg je overal) 10*1000 cent terug.

Was de stroomprijs tijdens je verbruik van 1000 kWh gemiddeld 20cent, dan kom je dus alsnog 10cent per kWh tekort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:14
lid worden van de telegram groep EnergiePrijzen, is hier iemand op het forum erg druk mee geweest om deze bot te realiseren, nogmaals dank 🙏 trouwens
RielN schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:23:
Weet iemand of er een widget beschikbaar is voor Android, zodat ik s'morgens gauw de prijzen kan checken? Ik stel apparaten zoals auto, was, droger, vaatwasser in als.ik erbij sta en ben dan altijd weer door die Frank energie app aan het gaan, die bovendien niet heel duidelijk is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je zou ook iets met Widgery kunnen proberen (mits je een cookievrije site kan vinden ;) ).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Wij verbruiken zo'n 5300 kWh per jaar, overdag is het piekverbruik en die piek zal alleen maar groter worden als we eea gaan sturen. Gas nemen we elders af en we hebben (nog) geen zonnepanelen.
Als ik dat getal invul dan is Tibber het gunstigst, gevolgd door Easyenergy. Kan ik enige waarde hechten aan de verwachte kosten zoals die worden gepresenteerd?
Het is me niet altijd duidelijk hoe die tot stand zijn gekomen. De één zegt dat het gaat om historisch gemiddelde, de ander heeft het over te verwachten prijzen, of er wordt helemaal niks vermeld.

[ Voor 8% gewijzigd door PaPa op 13-06-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:54
PaPa schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:33:
Wij verbruiken zo'n 5300 kWh per jaar, overdag is het piekverbruik en die piek zal alleen maar groter worden als we eea gaan sturen. Gas nemen we elders af en we hebben (nog) geen zonnepanelen.
Als ik dat getal invul dan is Tibber het gunstigst, gevolgd door Easyenergy. Kan ik enige waarde hechten aan de verwachte kosten zoals die worden gepresenteerd?
Het is me niet altijd duidelijk hoe die tot stand zijn gekomen. De één zegt dat het gaat om historisch gemiddelde, de ander heeft het over te verwachten prijzen, of er wordt helemaal niks vermeld.
Volgens mij hanteren ze hetzelfde gemiddelde inkooptarief zodat je deze energiecontracten met elkaar kunt vergelijken. Dit moet hetzelfde zijn. Dus zijn de verschillen als het goed is alleen op vaste leveringskosten en per kWh.

Althans dit moet volgens de ACM. https://www.acm.nl/nl/pub...e%20voren%20bekend%20zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 13-06-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:50
PaPa schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:33:
Je kan het beste zelf een inschatting maken op basis van je huidige verbruik. Tenzij je een erg ongunstige gebruikscurve hebt zouden uurtarieven je 10% in kosten moeten schelen zonder om kijken en 20% als het gunstig uit pakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Gecko123 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Volgens mij hanteren ze hetzelfde gemiddelde inkooptarief zodat je deze energiecontracten met elkaar kunt vergelijken. Dit moet hetzelfde zijn. Dus zijn de verschillen als het goed is alleen op vaste leveringskosten en per kWh.

Althans dit moet volgens de ACM. https://www.acm.nl/nl/pub...e%20voren%20bekend%20zijn.
Ah ja thanks, die link maakt eea wat duidelijker. Ik lees her en der dat Tibber een lagere opslag heeft dan de rest, dus dan klopt het wel dat hij bij mijn vergelijking als goedkoopste uit de bus komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:33
Hallo,

Bij mijn huidige leverancier loopt het contract per 1-7 af en ik krijg nu een variabel tarief voor 1 maand van 44ct per kwh (inclusief belastingen).
Ik overweeg dus ernstig om over te stappen en ik denk aan Tibber.
We hebben een paar zonnepanelen met niks noemenswaardigs.
We zijn gasloos en koken electrisch, hebben een quooker en electrische ovens.
Voor de verwarming hebben we stadsverwarming met vloerverwarming.
En we hebben een EV.

De afgelopen weken heb ik de stroomprijs van Tibber bekeken en het valt me op dat deze vrijwel altijd onder de 44ct is die mijn huidige aanbieder als verlenging aanbiedt
We kunnen een aantal zaken qua verbruik verschuiven oa de wasmachine, vaatwasser, het laden van de auto, en soms de oven.
En een aantal zaken niet zoals de quooker, de inductieplaat, tv en licht.

Ik denk dat als we een aantal zaken slim verschuiven we in ieder geval een stuk minder duur uit zijn dan een continuprijs van 44ct per kwh.

Maar zie ik iets over het hoofd ? Mis ik iets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:39
LastSamurai schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:58:
Het enige is dat je voor je (beetje) zonnepanelen minder centjes terug krijgt omdat meestal de prijs laag is als ze zon schijnt.
Daartegenover heb je ook een lager tarief als je je verbruik kan verschuiven en zoals je aangeeft kan je dat. Vooral je EV zal helpen.

Ohja, de prijs kan zakken maar ook stijgen. Het was voor mij wel even slikken toen in november/december de uurprijs soms boven de 90cent/kWh zat. Je moet het financieel wel kunnen opvangen maar doorgaans ben je zeker goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
thehog schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:03:
[...]

Ohja, de prijs kan zakken maar ook stijgen. Het was voor mij wel even slikken toen in november/december de uurprijs soms boven de 90cent/kWh zat. Je moet het financieel wel kunnen opvangen maar doorgaans ben je zeker goedkoper uit.
90ct/kwh had ik nog niet gezien, ik zag wel een jaaroverzicht waarin ik in December een piek van 44ct/kwh zag. Die 44ct/kwh is dan een gemiddelde over de dag neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
LastSamurai schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:34:
[...]

90ct/kwh had ik nog niet gezien, ik zag wel een jaaroverzicht waarin ik in December een piek van 44ct/kwh zag. Die 44ct/kwh is dan een gemiddelde over de dag neem ik aan.
ja die 44 is een gemiddelde,
maar je zal maar net op die dag dat de prijs 90 cent was je auto moeten opladen ;). dan gaat het hard.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
Hallo,

Bij mijn huidige leverancier loopt het contract per 1-7 af en ik krijg nu een variabel tarief voor 1 maand van 44ct per kwh (inclusief belastingen).
En we hebben een EV.

De afgelopen weken heb ik de stroomprijs van Tibber bekeken en het valt me op dat deze vrijwel altijd onder de 44ct is die mijn huidige aanbieder als verlenging aanbiedt
We kunnen een aantal zaken qua verbruik verschuiven oa de wasmachine, vaatwasser, het laden van de auto, en soms de oven.

Ik denk dat als we een aantal zaken slim verschuiven we in ieder geval een stuk minder duur uit zijn dan een continuprijs van 44ct per kwh.

Nee, je ziet niks over het hoofd. Natuurlijk stijgt de stroomprijs in de winter, maar als je het EV laden een beetje goed kiest ben je zeker goedkoper uit, ook al betaal je in de winter soms even meer dan 44ct. Grote kans trouwens dat ze de die variabele prijs voor de winter weer verder verhogen.

Stroom is niet altijd even duur. Soms betaal je minder, maar vaak betaal je meer bij een normaal energie contract. Ik steek de voordelen en risico's liever in eigen zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Hallo,

En we hebben een EV.

Overwogen om een 2e telpunt te laten installeren door de netbeheerder voor je EV en daar een apart dynamisch contract op te zetten? Voordeel is dat je je ev altijd nog op het 1e telpunt kunt opladen als dat in de winter toch goedkoper is.

Je kan ook overwegen (maar hoeft niet) de programmeerbare grootverbruikers zoals vaatwasser, wasmachine, droger, airco en warmtepomp op laten zetten alleen dat moet je rekening houden met een kleine aanpassing in de meterkast (o.a. extra aardlek). Kookplaat zou ik dan weer niet niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 17:02
Gecko123 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:19:
[...]

Overwogen om een 2e telpunt te laten installeren door de netbeheerder voor je EV en daar een apart dynamisch contract op te zetten? Voordeel is dat je je ev altijd nog op het 1e telpunt kunt opladen als dat in de winter toch goedkoper is.

Je kan ook overwegen (maar hoeft niet) de programmeerbare grootverbruikers zoals vaatwasser, wasmachine, droger, airco en warmtepomp op laten zetten alleen dat moet je rekening houden met een kleine aanpassing in de meterkast (o.a. extra aardlek). Kookplaat zou ik dan weer niet niet doen :)
Een 2e 'telpunt' is toch gewoon een 2e aansluiting a ca. 850,- eenmalig en 275,- jaarlijks? Duurt wel even voordat je die terugverdient hebt, maar kan vast wel uit bij een EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Batilan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Een 2e 'telpunt' is toch gewoon een 2e aansluiting a ca. 850,- eenmalig en 275,- jaarlijks? Duurt wel even voordat je die terugverdient hebt, maar kan vast wel uit bij een EV?
Extra telpunt komt op de bestaande aansluiting. Je betaald eenmalig voor het plaatsen. Daarna meterhuur via de energieleverancier € 24,- per jaar incl. BTW bij Stedin.

Eenmalige kosten weet ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 17:02
Gecko123 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:24:
[...]

Extra telpunt komt op de bestaande aansluiting. Je betaald eenmalig voor het plaatsen. Daarna meterhuur via de energieleverancier € 24,- per jaar incl. BTW bij Stedin.

Eenmalige kosten weet ik (nog) niet.
Ok, Thx d:)b . Dat had ik me niet gerealiseerd, daarmee wordt het interessant te overwegen. Toch maar even gegoogled :+
Levert een handige link op over dit onderwerp.

@Smuggler @Sicco92 wellicht is deze mogelijkheid ook interessant voor de TS, zeker voor pv Eigenaren?

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 14-06-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Batilan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:54:
[...]

Ok, Thx d:)b . Dat had ik me niet gerealiseerd, daarmee wordt het interessant te overwegen. Toch maar even gegoogled :+
Levert een handige link op over dit onderwerp.

@Smuggler @Sicco92 wellicht is deze mogelijkheid ook interessant voor de TS, zeker voor pv Eigenaren?
Lopen al vele discussies ook in het teruglever topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Gecko123 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:19:
[...]

EV is van de baas dus die kosten worden vergoed. Zijn alleen nu aan het uitzoeken hoe we omgaan met de dynamische prijzen. Werkgever heeft geadviseerd om een gemiddelde te kiezen. Maar die kosten krijg ik dus terug.

Installeren van een tweede meetpunt brengt redelijk wat kosten met zich mee en ik denk niet dat ik dat er snel uithaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:50
LastSamurai schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:39:
[...]

EV is van de baas dus die kosten worden vergoed. Zijn alleen nu aan het uitzoeken hoe we omgaan met de dynamische prijzen. Werkgever heeft geadviseerd om een gemiddelde te kiezen. Maar die kosten krijg ik dus terug.
Dan zou ik het gemiddelde pakken van de palen in de wijk mits je dit meer oplevert. En niet zo zeer op basis van je eigen tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Magnat schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Dan zou ik het gemiddelde pakken van de palen in de wijk mits je dit meer oplevert. En niet zo zeer op basis van je eigen tarieven.
Laadpalen in de buurt zitten op 31 ct/kwh gemiddeld.
Dat ga ik niet halen. Ik denk zelf aan 35ct/kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Welke website(s) houden statistieken bij van de dynamische uurprijzen?

Wat zijn gemiddelde genomen "dure uren" met dynamische elektriciteitsprijzen?

En wat zijn de "goedkope uren" van de afgelopen (zeg 3 - 4) maanden?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
cj1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:31:

Laatste maanden zal duur in de nacht zijn en goedkoop overdag, uitzonderingen daargelaten. In de wintermaanden is het meer temperatuur en wind gedreven.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je met veel zon productie naar day ahead moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

mathijshooi schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Laatste maanden zal duur in de nacht zijn en goedkoop overdag, uitzonderingen daargelaten. In de wintermaanden is het meer temperatuur en wind gedreven.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je met veel zon productie naar day ahead moet gaan.
Ik kan mij dat ook niet voorstellen, maar het is mooi als daar en actueel grafiekje van is... :*)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cj1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:31:

Je kunt bij mij de laatste maand per uur bekijken. In het algemeen is het tussen 0 en 5 een dipje, dan tot 9 uur een piek, dan zakt het weer tot 18 uur (in de zomermaanden met zon en in weekenden heel veel) en dan stijgt het weer tot rond 22 uur.

Ik kan wel een berekening maken van de gemiddelde prijs per uur, maar de prijs zelf fluctueert al zoveel dat ik niet weet of dat nut heeft. Misschien dat het gemiddelde van het percentage van de maximale uurprijs per dag meer zegt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Tussen April en Oktober, is het overdag goedkoper dan snachts door alle zonne energy.

Dure momenten (zeker als er nog niet veel zon is): tussen 6:00 en 9:00 en tussen 16:00 en 19:00.

Goedkoop in de zomer tussen 12:00 en 15:00.
In de winter tussen 1:00 en 4:00.

Weekdagen zijn duur.
Weekend en vakantie dagen zijn goedkoop.
Dagen met windkracht 5 en hoger is extra veel korting!, als het zonnetje ook nog schijnt bijna gegarandeerd gratis!.

Afgelopen jaar vanaf December heb ik de volgende prijzen voor elkaar gekregen volgens mijn afschrift:
Inkoop: € 0,21404 (volledig gestuurd natuurlijk)
Verkoop: € -0,20264 (heb zonnepanelen, dus kon niet echt bepalen wanneer ze meer moesten terug leveren).

Zonnepanelen hebben dit jaar 6? uur uitgestaan vanwege betalen van de verkoop van de energy (incl belastingen).

Situatie:
26 zonnepanelen (9700Wp) -> opbrengst per jaar: 7000kWh.
2 volledig elektrische auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Je kunt bij mij de laatste maand per uur bekijken. In het algemeen is het tussen 0 en 5 een dipje, dan tot 9 uur een piek, dan zakt het weer tot 18 uur (in de zomermaanden met zon en in weekenden heel veel) en dan stijgt het weer tot rond 22 uur.

Ik kan wel een berekening maken van de gemiddelde prijs per uur, maar de prijs zelf fluctueert al zoveel dat ik niet weet of dat nut heeft. Misschien dat het gemiddelde van het percentage van de maximale uurprijs per dag meer zegt.
Ik denk dat dat wel nut heeft, gewoon de gemiddelde prijs van afgelopen week/maand/jaar per uur (16:00-17:00).

Als je dat per maand gaat bekijken dan zullen daar zeker intressante grafieken naar voren komen.
Ook als je dat overzicht per week gaat maken. dus 24*7 meet momenten gemiddeld over een jaar zichtbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Smuggler schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:45:
Tussen April en Oktober, is het overdag goedkoper dan snachts door alle zonne energy.

Dure momenten (zeker als er nog niet veel zon is): tussen 6:00 en 9:00 en tussen 16:00 en 19:00.

Goedkoop in de zomer tussen 12:00 en 15:00.
In de winter tussen 1:00 en 4:00.

Weekdagen zijn duur.
Weekend en vakantie dagen zijn goedkoop.
Dagen met windkracht 5 en hoger is extra veel korting!, als het zonnetje ook nog schijnt bijna gegarandeerd gratis!.

Afgelopen jaar vanaf December heb ik de volgende prijzen voor elkaar gekregen volgens mijn afschrift:
Inkoop: € 0,21404 (volledig gestuurd natuurlijk)
Verkoop: € -0,20264 (heb zonnepanelen, dus kon niet echt bepalen wanneer ze meer moesten terug leveren).

Zonnepanelen hebben dit jaar 6? uur uitgestaan vanwege betalen van de verkoop van de energy (incl belastingen).

Situatie:
26 zonnepanelen (9700Wp) -> opbrengst per jaar: 7000kWh.
2 volledig elektrische auto's.
Moet je niet gewoon een tweede meter aanvragen en dan je verbruik op een goedkoop contract of day-ahaed zetten en je zonneproductie op een duur (hooge TLV) contract zetten.

Want dit is financieel zeker niet de beste situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
mathijshooi schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Moet je niet gewoon een tweede meter aanvragen en dan je verbruik op een goedkoop contract of day-ahaed zetten en je zonneproductie op een duur (hooge TLV) contract zetten.
Snap niet helemaal hoe dit werkt, dit is dan toch makkelijk geld verdienen?

Je zou in theorie goedkope stroom uit meter 1 kunnen trekken en terug het net op sturen via meter 2, gratis geld?

Moet toch wel iets zijn dat ik hier mis :P

[ Voor 4% gewijzigd door smiba op 16-06-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
smiba schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Snap niet helemaal hoe dit werkt, dit is dan toch makkelijk geld verdienen?

Je zou in theorie goedkope stroom uit meter 1 kunnen trekken en terug het net op sturen via meter 2, gratis geld?

Moet toch wel iets zijn dat ik hier mis :P
Een directe verbinding is verboden. Via een accu zou je dat kunnen doen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Maasluip schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Een gemiddelde berekening? Ja graag, ik bedoel zoiets:
  • Periode: april-mei
  • 0 uur = € x
  • 1 uur = € y
  • 2 uur = € z
  • etc.
Het heeft nut om zonnepanelen bezitters te overtuigen dat een dynamische uurprijs weinig zin heeft als TLV. Een vaste prijs is altijd hoger, omdat de uren waarop veel productie is (zeg tussen 10 en 15 uur) de uurprijzen het laagste zijn, en lager dan de vaste prijs.

PS Die gemiddelde dagprijzen kan ik al zien, en daar heb ik helemaal niets aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

mathijshooi schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Een directe verbinding is verboden. Via een accu zou je dat kunnen doen idd.
En je moet je EB + ODE + BTW op de verbruiksaansluiting aftikken.

Dus het verschil moet minimaal 8,14 cent hoger zijn...

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 16-06-2022 23:50 . Reden: tikfout: aftukken -> aftikken ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cj1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Een gemiddelde berekening? Ja graag, ik bedoel zoiets:
  • Periode: april-mei
  • 0 uur = € x
  • 1 uur = € y
  • 2 uur = € z
  • etc.
Ik heb iets gemaakt: http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Per maand het gemiddelde per uur. Het is alleen een beetje druk met alle maanden in één grafiek, maar het geeft wel een vergelijking.
PS Die gemiddelde dagprijzen kan ik al zien, en daar heb ik helemaal niets aan...
Dat is ook meer om te zien of bij een evolutie van de duck curve de gemiddelde prijs stijgt of daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mathijshooi schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Want dit is financieel zeker niet de beste situatie.
Er zijn wel meer dingen niet de beste financiele situatie. ;).

Persoonlijk vind ik dat 2 aansluitingen nemen moreel verwerpelijk is voor deze reden.
Het is een prisseners dilema, waarbij je uiteindelijk anderen opzadelt met nog hogere kosten voor eigen gewin.
Niet direct, maar wel als meer mensen dit gaan toepassen. uiteindelijk wint niemand daar iets mee. maar hé, wij hebben als eerste wel even profijt gehad tegenover de rest.

Momenteel betaal ik gemiddeld 21 cent kaal tarief voor elke kWh die ik meer gebruik dan opwek, daar ben ik best tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Smuggler schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Er zijn wel meer dingen niet de beste financiele situatie. ;).

Persoonlijk vind ik dat 2 aansluitingen nemen moreel verwerpelijk is voor deze reden.
Het is een prisseners dilema, waarbij je uiteindelijk anderen opzadelt met nog hogere kosten voor eigen gewin.
Niet direct, maar wel als meer mensen dit gaan toepassen. uiteindelijk wint niemand daar iets mee. maar hé, wij hebben als eerste wel even profijt gehad tegenover de rest.

Momenteel betaal ik gemiddeld 21 cent kaal tarief voor elke kWh die ik meer gebruik dan opwek, daar ben ik best tevreden mee.
Ok, we zijn vrij om eigen keuzes te maken.

En overstappen naar gewoon een modelcontract? Dan was je ook beter af geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door mathijshooi op 16-06-2022 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Ik heb iets gemaakt: http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Per maand het gemiddelde per uur. Het is alleen een beetje druk met alle maanden in één grafiek, maar het geeft wel een vergelijking.

[...]

Dat is ook meer om te zien of bij een evolutie van de duck curve de gemiddelde prijs stijgt of daalt.
Ik heb de link in de TS opgenomen en deze post gepint.

kan je hetzelfde doen maar dan gesorteerd op dag van de week: maandag / dinsdag / woensdag over afgelopen jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mathijshooi schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Ok, we zijn vrij om eigen keuzes te maken.

En overstappen naar gewoon een modelcontract? Dan was je ook beter af geweest.
Modelcontract voor de zomer is zeker een goede keuze! :)
maar het spelen met het energie verbruik is gewoon leuk om daar de resultaten van te zien.
Als ik dat elk half jaar ga doen dan wordt het ook weer lastig met salderen. immers kan ik het overshot dan niet meer salderen met de winter. al is het tarief inderdaad groter dan dat verschil.
ik zit momenteel lekker makkelijk bij een dynamisch tarief. :). en dat bevalt goed genoeg. :)

Ik heb momenteel ook niets te klagen.
De elektra rekening is hier 5 euro per maand gemiddeld over het jaar gezien. en daarin zit ook de brandstof van onze 2 elektrische auto's.
1 van die auto's is lease. en betaald een ruim tarief om thuis te laden. waardoor die 5 euro per maand eigenlijk -145 euro per maand is :). omdat ik de elektriciteit duur genoeg kan verkopen. ;).

Ik maak mij liever druk om de gas aansluiting thuis, daar valt meer te verdienen dan elk half jaar bezig zijn met hoe ik mijn elektra wil gaan betalen.

[ Voor 27% gewijzigd door Smuggler op 16-06-2022 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Smuggler schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:51:
[...]

kan je hetzelfde doen maar dan gesorteerd op dag van de week: maandag / dinsdag / woensdag over afgelopen jaar?
Staat er bij.
Nu ook alleen de data gepakt van de afgelopen 365 dagen. Dat maakt wel wat uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 16-06-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Smuggler schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Modelcontract voor de zomer is zeker een goede keuze! :)
maar het spelen met het energie verbruik is gewoon leuk om daar de resultaten van te zien.
Als ik dat elk half jaar ga doen dan wordt het ook weer lastig met salderen. immers kan ik het overshot dan niet meer salderen met de winter. al is het tarief inderdaad groter dan dat verschil.
ik zit momenteel lekker makkelijk bij een dynamisch tarief. :). en dat bevalt goed genoeg. :)

Ik heb momenteel ook niets te klagen.
De elektra rekening is hier 5 euro per maand gemiddeld over het jaar gezien. en daarin zit ook de brandstof van onze 2 elektrische auto's.
1 van die auto's is lease. en betaald een ruim tarief om thuis te laden. waardoor die 5 euro per maand eigenlijk -145 euro per maand is :). omdat ik de elektriciteit duur genoeg kan verkopen. ;).

Ik maak mij liever druk om de gas aansluiting thuis, daar valt meer te verdienen dan elk half jaar bezig zijn met hoe ik mijn elektra wil gaan betalen.
Ja, dat snap ik. Voor mij is het spelen met de juiste energiecontracten mix ook een leuke uitdaging. Ieder zijn ding natuurlijk. En ik besef me dat ik een aantal maanden in het voorjaar/najaar langer bij 1 partij moet zitten om de winter maanden te kunnen salderen. Maar ook dat is weer een spel want afhankelijk van de prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 08:57

laforte

Helemaal de weg kwijt!

ANWB verbruik overzicht is een drama. Sinds 1 juni al geen stroom inzicht meer en gas is helemaal van het padje af..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSeJgDvs-3pD_odEEyMDHtp8io8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKinayimh6wfS7JFyHCGKGSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

laforte schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:12:
ANWB verbruik overzicht is een drama.
Hoezo? Bij mij ziet het er gewoon normaal uit hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6it8BVCTvrCeMBkvTkB6mJ-5f_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jpWY0i8VX9ZIxNYQ7yr2zjfw.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

ehtweak schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Hoezo? Bij mij ziet het er gewoon normaal uit hoor:

[Afbeelding]
Ik ben klant sinds 28 mei, en het heeft tot nu toe niet goed gewerkt. Ik zal ze morgen even vragen waarom niet. En of het met de facturering wel goed gaat op deze manier :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Ik heb vandaag een overzicht gemaakt van mijn huidige energiekosten (day-ahead) en wat ik kwijt zou zijn bij een regulier contract. Voor een regulier contract gebruik ik de volgende prijzen: 0,51/0,43 kWh en 2,11 per m³ gas.

Ik heb deze vergelijking gemaakt voor de periode van 1 tot 20 juni.

Normaal contract
Stroomkosten normaal-59,19
Stroomkosten dal29,49
Gas37,23
Totaal7,53

Day-ahead
Stroomkosten91,27
Gas28,39
Totaal120,06

Mijn situatie: 14 zonnepanel (5110wp oost-west opstelling) en een elektrische auto. Ondanks dat ik de auto laad bij lage of negatieve prijzen zie ik dat day-ahead op dit moment niet uit kan voor mij waarschijnlijk door mijn zonnepanelen. Wellicht wanneer ik weer meer gas verbruik dat de situatie gunstiger wordt.

Edit:
Op verzoek het verbruik:
- Stroom import 231 kWh
- Stroom export 283 kWh
- Gas verbruik 20,3 m³

[ Voor 4% gewijzigd door laforte op 20-06-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
laforte schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:40:
Ik heb vandaag een overzicht gemaakt van mijn huidige energiekosten (day-ahead) en wat ik kwijt zou zijn bij een regulier contract. Voor een regulier contract gebruik ik de volgende prijzen: 0,51/0,43 Kwh en 2,11 per m³ gas.

Kan je de kWh's er bij vermelden?

Het is trouwens niet gek dat je in mei tm september voordeliger uit bent met een vast contract. Zeker als dat contract €0,10 prijsverschil heeft tussen piek en dal en er weinig met het verbruik geschoven kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

AJediIAm schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Kan je de kWh's er bij vermelden?

Het is trouwens niet gek dat je in mei tm september voordeliger uit bent met een vast contract. Zeker als dat contract €0,10 prijsverschil heeft tussen piek en dal en er weinig met het verbruik geschoven kan worden.
Ik heb de post aangepast met het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ik heb vandaag een overzicht gemaakt van mijn huidige energiekosten (day-ahead) en wat ik kwijt zou zijn bij een regulier contract. Voor een regulier contract gebruik ik de volgende prijzen: 0,51/0,43 kWh en 2,11 per m³ gas.

Normaal contract
Stroomkosten normaal-59,19
Stroomkosten dal29,49
Gas37,23
Totaal7,53

Day-ahead
Stroomkosten91,27
Gas28,39
Totaal120,06

Mijn situatie: 14 zonnepanel (5110wp oost-west opstelling) en een elektrische auto. Ondanks dat ik de auto laad bij lage of negatieve prijzen zie ik dat day-ahead op dit moment niet uit kan voor mij waarschijnlijk door mijn zonnepanelen. Wellicht wanneer ik weer meer gas verbruik dat de situatie gunstiger wordt.

Edit:
Op verzoek het verbruik:
- Stroom import 231 kWh
- Stroom export 283 kWh
- Gas verbruik 20,3 m³
Goed dat mijn vermoeden wordt bevestigd.

Ik zou per 1 juli gewoon voor elektriciteit overstappen naar een goede partij met hoge teruglevertarieven.

Voor gas zou ik gewoon blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

je kunt ook alleen met gas overstappen, heb ik ook gedaan. Ik heb ook teveel zonnepanelen om rendabel met uur prijzen te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

mathijshooi schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Goed dat mijn vermoeden wordt bevestigd.

Ik zou per 1 juli gewoon voor elektriciteit overstappen naar een goede partij met hoge teruglevertarieven.

Voor gas zou ik gewoon blijven zitten.
Ik wist niet dat dit mogelijk was 8)7 werken alle levernaciers hier aan mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
laforte schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Ik wist niet dat dit mogelijk was 8)7 werken alle levernaciers hier aan mee?
Niet alle. Wel bijna iedereen.

Het lijkt er op dat Engie een goede partij wordt om vanaf juli naar toe te gaan voor elektriciteit.

Of je huidige day-ahead leverancier alleen gas wilt leveren weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 17-09 21:36
mathijshooi schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:39:
[...]

Niet alle. Wel bijna iedereen.

Het lijkt er op dat Engie een goede partij wordt om vanaf juli naar toe te gaan voor elektriciteit.

Of je huidige day-ahead leverancier alleen gas wilt leveren weet ik niet.
Zit al maanden met gas bij Frank en stroom bij Eneco ivm hoog teruglevertarief.

Alleen ik zie ik de frank app dat gas nu toch bijna 2 euro kost. Bij vele leveranciers gaat t 1 juli onder de 1.80. Soms 1.49 eneco hoorde ik per telefoon.

Dan ga ik wsl toch met gas naar een modelcontract. Dan is t redelijk vast tm einde jaar.

Frank of easy pak ik dan weer enkel boor stroom tegen de herfst als ik geen overprodutie meer heb.

Ik t andere topic ben ik een lijstje aan het paken met gastarieven na 1 juli.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb met mijn optimaliserings software nog even de vergelijking gemaakt van de kosten met een regulier variabel contract (Greenchoice) met een day ahead contract (Tibber). Nu moet nog wel gezegd dat met ingang van 1 juli de prijzen ook bij Greenchoice omhoog gaan maar veel minder dan moederbedrijf Eneco. En de BTW zakt naar 9%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EWsRcfVAJVtXo_5WL3wIblALVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HDZ17eUlTQsGIMu0O01ZHd6Q.png?f=user_large
De grafieken van mijn berekening zien er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueUMoEdSgKyXg2nQ4BKH9wSss0c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BCJ9SoNMgTV2UHHcvzZfDRxt.png?f=fotoalbum_large

Vergelijking van de negatieve kosten, dus opbrengsten ( in euro):
Niet geoptimaliseerd, kosten met reguliere tarieven: -6.84
Niet geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -5.50
Geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -12.13
Conclusies:
  • Werken met day ahead tarieven zonder verschuivingsmogelijkheden met een accu of ev kost in deze tijd van het jaar geld.
  • Door gebruik te maken van de pieken en dalen in de day ahead tarieven kan veel geld worden verdiend (ook zonder pv). Bijvoorbeeld: in de periode van 3:00 tot 5:00 uur zijn de da-tarieven relatief laag, dus dan wordt de accu geladen en die wordt dan leeg getrokken in de periode van 6:00 tot 9:00 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
KC27 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:02:
Ik heb met mijn optimaliserings software nog even de vergelijking gemaakt van de kosten met een regulier variabel contract (Greenchoice) met een day ahead contract (Tibber). Nu moet nog wel gezegd dat met ingang van 1 juli de prijzen ook bij Greenchoice omhoog gaan maar veel minder dan moederbedrijf Eneco. En de BTW zakt naar 9%.
[Afbeelding]
De grafieken van mijn berekening zien er als volgt uit:
[Afbeelding]

Vergelijking van de negatieve kosten, dus opbrengsten ( in euro):
Niet geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -5.50
Geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -12.13
Conclusies:
  • Werken met day ahead tarieven zonder verschuivingsmogelijkheden met een accu of ev kost in deze tijd van het jaar geld.
  • Door gebruik te maken van de pieken en dalen in de day ahead tarieven kan veel geld worden verdiend (ook zonder pv). Bijvoorbeeld: in de periode van 3:00 tot 5:00 uur zijn de da-tarieven relatief laag, dus dan wordt de accu geladen en die wordt dan leeg getrokken in de periode van 6:00 tot 9:00 uur
En in de zomermaanden een contract waar je 40 cent voor je zonne-energie krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mathijshooi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:22:
[...]

En in de zomermaanden een contract waar je 40 cent voor je zonne-energie krijgt?
Ik heb de berekening gemaakt met 40 ct terugleveren over dezelfde periode (gisteravond 10 uur tot en met vanavond 24:00 uur):
Niet geoptimaliseerd, kosten met teruglevering 0.40 cent: -9.06
Niet geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -5.45
Geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -12.09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
[...]

Gezien de pieken nu steeds zo extreem duur zijn, lijkt het me dat je eigenlijk ten alle tijden beter uit bent door deze energie op te slaan in een accu en pas terug te sturen op de piektijden.

Verwacht persoonlijk ook niet dat de grote prijsverschillen tussen uren binnenkort verdwijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Ik heb nog net Eneco, 58 cent per kwh krijg ik voor het overschot. In de herfst krijg ik 3000 euro ofzo. Dan weer naar Frank/Easy/Mijndomein met de stroom.

Voor gas zoek ik alleen nu een andere dan Frank,. ik zie nu 2 euro all-in prijs bij Frank, terwijl het bij diverse aanbieders voor minder kan bij een model/flex contract...

[ Voor 23% gewijzigd door PCJR op 21-06-2022 11:43 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
KC27 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb de berekening gemaakt met 40 ct terugleveren over dezelfde periode (gisteravond 10 uur tot en met vanavond 24:00 uur):
Niet geoptimaliseerd, kosten met teruglevering 0.40 cent: -9.06
Niet geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -5.45
Geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -12.09
Nice. En langere periode? Of is dat lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mathijshooi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:17:
[...]

Nice. En langere periode? Of is dat lastig.
Langere periode is inderdaad lastig. De tool is zo opgezet dat hij "vooruit" kijkt, net zo ver als day-ahead prijzen beschikbaar zijn. Verder kijken is minder zinvol omdat verder vooruit niet alleen de day ahead prijzen niet bekend zijn maar ook andere zaken worden onzekerder: weersvoorspelling (zonnepanelen), autogebruik enz
De bedoeling is dat als straks mijn batterij klaar is deze module in een addon naast Home Assistant op mijn rasberry PI4 draait en ieder uur op basis van de dan bekende gegevens (actuele inhoud batterij, temperatuur boiler, meteovoorspelling, accu inhoud auto, wanneer deze beschikbaar en dus "vol" moet zijn) een prognose berekent. De gegevens die daar uitrollen voor het eerste uur worden gebruikt voor de aansturing door Home Assistant van alle devices: wp voor de boiler, accu, auto.
Zodra ik een testbare versie heb zal ik deze op Github zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
KC27 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Langere periode is inderdaad lastig. De tool is zo opgezet dat hij "vooruit" kijkt, net zo ver als day-ahead prijzen beschikbaar zijn. Verder kijken is minder zinvol omdat verder vooruit niet alleen de day ahead prijzen niet bekend zijn maar ook andere zaken worden onzekerder: weersvoorspelling (zonnepanelen), autogebruik enz
De bedoeling is dat als straks mijn batterij klaar is deze module in een addon naast Home Assistant op mijn rasberry PI4 draait en ieder uur op basis van de dan bekende gegevens (actuele inhoud batterij, temperatuur boiler, meteovoorspelling, accu inhoud auto, wanneer deze beschikbaar en dus "vol" moet zijn) een prognose berekent. De gegevens die daar uitrollen voor het eerste uur worden gebruikt voor de aansturing door Home Assistant van alle devices: wp voor de boiler, accu, auto.
Zodra ik een testbare versie heb zal ik deze op Github zetten.
Heel nice allemaal.

Maar ik bedoelde eigenlijk wat als je meer dagen simuleert, dus in het verleden.

Nu is n=1, dat is nog een beetje weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mathijshooi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:44:
[...]

Heel nice allemaal.

Maar ik bedoelde eigenlijk wat als je meer dagen simuleert, dus in het verleden.

Nu is n=1, dat is nog een beetje weinig.
Snap ik, maar - voorlopig - kan ik alleen maar vooruit voorspellen.
Als ik de berekening voor morgen maak kom ik op vergelijkbare getallen uit, maar zowel de da-tarieven als het weer (zon) wijken morgen niet veel af van dat van vandaag. Het wordt interessanter op een dag met veel minder zon. Zodra die zich voor gaat doen laat ik weer wat van me horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
KC27 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:15:
[...]

Snap ik, maar - voorlopig - kan ik alleen maar vooruit voorspellen.
Als ik de berekening voor morgen maak kom ik op vergelijkbare getallen uit, maar zowel de da-tarieven als het weer (zon) wijken morgen niet veel af van dat van vandaag. Het wordt interessanter op een dag met veel minder zon. Zodra die zich voor gaat doen laat ik weer wat van me horen.
Het verleden kan je toch compleet terugspelen? Je weet van alle dagen de day ahead prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Als je geen panelen hebt zou het theoretisch toch zeer gunstig moeten zijn om in de zomer ene variabel stroomcontract te nemen?

Gasverbruik is alleen douchen en stroomprijs zou moeten kelderen door de teruglevering van alle panelen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:39:
Als je geen panelen hebt zou het theoretisch toch zeer gunstig moeten zijn om in de zomer ene variabel stroomcontract te nemen?

Gasverbruik is alleen douchen en stroomprijs zou moeten kelderen door de teruglevering van alle panelen?
Ja, maar dan moet je het stroom verbruik nog wel enigzins kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mathijshooi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Het verleden kan je toch compleet terugspelen? Je weet van alle dagen de day ahead prijzen.
In theorie heb je gelijk, maar daar heb ik bij het ontwerp en de bouw niet als eerste direct rekening mee gehouden.
De kale day ahead prijzen staan in database vanaf 1 januari 2021 dus dat zou wel kunnen, maar de geprognotiseerde meteogegevens heb ik maar vanaf 1 april. Ik heb nog geen faciliteit om de gemeten meteogegevens op te halen en op te slaan (staat wel op mijn "to do" lijst).
Alle berekende waarden worden alleen voor het eerste uur opgeslagen.
Op mijn to-do staat ook opslag van alle uurlijkse gerealiseerde waarden, maar omdat ik mijn accu nog aan het bouwen ben heeft dat nu weinig zin.
Kortom: nog een hoop werk aan de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
KC27 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:55:
[...]

In theorie heb je gelijk, maar daar heb ik bij het ontwerp en de bouw niet als eerste direct rekening mee gehouden.
De kale day ahead prijzen staan in database vanaf 1 januari 2021 dus dat zou wel kunnen, maar de geprognotiseerde meteogegevens heb ik maar vanaf 1 april. Ik heb nog geen faciliteit om de gemeten meteogegevens op te halen en op te slaan (staat wel op mijn "to do" lijst).
Alle berekende waarden worden alleen voor het eerste uur opgeslagen.
Op mijn to-do staat ook opslag van alle uurlijkse gerealiseerde waarden, maar omdat ik mijn accu nog aan het bouwen ben heeft dat nu weinig zin.
Kortom: nog een hoop werk aan de winkel.
Op de knmi website kan je wel heel gemakkelijk een historische dump trekken.

Ik zou voordat je echt accu dingen gaat bouwen toch een robuuste simulatie maken die over meer dan 1 dag laat zien dat het de moeite waard is.

Het kan best zijn dan momenteel een accu in Nederland nog helemaal niet verstandig is aangezien we 100% saldering nog hebben voor een paar jaar.

Het is natuurlijk wel de way to go wanneer saldering minder wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door mathijshooi op 22-06-2022 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AJediIAm
mathijshooi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:29:
[...]
Ik zou voordat je echt accu dingen gaat bouwen toch een robuuste simulatie maken die over meer dan 1 dag laat zien dat het de moeite waard is.

Het kan best zijn dan momenteel een accu in Nederland nog helemaal niet verstandig is aangezien we 100% saldering nog hebben voor een paar jaar.
Een simulatie is niet nodig. Met de specs van de accu heb je alles wat je nodig hebt.

Een kant en klaar accu gaat maximaal 10.000 cyclussen mee en kost ongeveer €900 per kWh. Je moet dus €0.09 verdienen per cycle. 10.000 cyclussen is in de werkelijkheid misschien te optimistisch, dus €0,12 of €0,15 is een redelijke schatting voor de kosten per kWh.

Als je de accu enkel oplaad als je zeker weet dat je voordelig kan ontladen zit je altijd goed. Dat is nu niet elke dag, maar naarmate de saldering afgebouwd wordt komt het steeds vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Powerpeers 1.72 voor gas na 1 juli. Dat is al beter dan Frank nu met 2 euro.

Iemand die ook nu gaat twijfelen over de gasleverancier?

Pagina: 1 ... 12 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels