• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:39

de Peer

under peer review

Argarath schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:46:
Beste allemaal,

ik vraag jullie advies in dezen. Mijn vaste contract bij Essent loopt 31-8 af, en ben enorm aan het twijfelen of dynamisch niet interessanter is voor ons. Tegelijk zorgt dit bij de echte baas thuis voor enorme onrust, want die hecht veel aan zekerheid.

situatie: 19 zonnepanelen, EV en Zendure thuisbatterij (8.1 kWh). De Enphase omvormers zijn niet te dimmen, alleen volledig uit en aan te zetten. Ik heb weinig mogelijkheden om overdag energie te gebruiken, omdat we allebei 5 dagen werken op locatie. Wel kan ik de batterij overdag makkelijk laden en ik heb eea al behoorlijk geautomatiseerd met HA.

Berekening van mijn jaarverbruik op dit moment:

- 3661 kWh normaal / 4526 kWh dal tarief

- teruglevering 5172

- gasverbruik 1239 m3

Bij de offerte van zonneplan kom ik uit op een geschat maandbedrag van €250,- tot 2027 en €280,- na 2027. In verhouding, offertes voor vaste contracten zitten allemaal rond de €325,- met 1 jaar vast (incl korting). Daarmee klinkt dynamisch toch interessanter. Daarnaast geeft Jeroen.nl ook aan dat dynamisch goedkoper zal zijn, overigens met veel minder marge dan in de vergelijking tussen de maandbedragen van vaste contracten en zonneplan.

ik snap dat ik onzekerheid afkoop met een vast contract, maar zie ik nu nog andere dingen over het hoofd? Dank alvast voor de hulp!
het is maar net hoeveel waarde je hecht aan de schatting van zonneplan. Dat schatten ze natuurlijk niet om jou goed te adviseren, maar om zo goed mogelijk uit de vergelijking te komen. Dus ga er maar vanuit dat de schatting op het randje zit van hoe laag mogelijk ze het voor je mogen schatten.

Het is inderdaad zekerheid versus risico's accepteren.

Bedenk ook dat in zo'n schatting geen of weinig geopolitieke elementen meegenomen worden.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Beste allemaal,

ik vraag jullie advies in dezen. Mijn vaste contract bij Essent loopt 31-8 af, en ben enorm aan het twijfelen of dynamisch niet interessanter is voor ons. Tegelijk zorgt dit bij de echte baas thuis voor enorme onrust, want die hecht veel aan zekerheid.

situatie: 19 zonnepanelen, EV en Zendure thuisbatterij (8.1 kWh). De Enphase omvormers zijn niet te dimmen, alleen volledig uit en aan te zetten. Ik heb weinig mogelijkheden om overdag energie te gebruiken, omdat we allebei 5 dagen werken op locatie. Wel kan ik de batterij overdag makkelijk laden en ik heb eea al behoorlijk geautomatiseerd met HA.

- teruglevering 5172

- gasverbruik 1239 m3

Bij de offerte van zonneplan kom ik uit op een geschat maandbedrag van €250,- tot 2027 en €280,- na 2027. In verhouding, offertes voor vaste contracten zitten allemaal rond de €325,- met 1 jaar vast (incl korting). Daarmee klinkt dynamisch toch interessanter. Daarnaast geeft Jeroen.nl ook aan dat dynamisch goedkoper zal zijn, overigens met veel minder marge dan in de vergelijking tussen de maandbedragen van vaste contracten en zonneplan.

ik snap dat ik onzekerheid afkoop met een vast contract, maar zie ik nu nog andere dingen over het hoofd? Dank alvast voor de hulp!
Mijn advies:
- sluit een "gas only" vast contract af. Via overstappen.nl krijg je bij bijvoorbeeld Greenchoice op een 1jaar contract nog 150euro bonus. Zeker met de huidige onzekerheid is dat wellicht wel handig.
- dynamisch "electra only" gewoon proberen. Alle voorspellingen van leveranciers zijn enorm koffiedik kijken want het hangt extreem van je gebruikspatroon af.

De redenen dat het goed kan uitpakken:
- EV kan je weliswaar door de week niet overdag laden maar rijd je hem elke dag leeg? In het weekend laad je middags in de zomer steevast voor 0.13...0.15 euro/kWh. In de winter laad je nachts juist voordelig. Tussen 1:00 & 6:00 tussen de 0.17 en 0.20 euro/kWh.
- Je hebt een thuisbatterij dus je kan de dure 18:00-21:00 goed overbruggen.
- Grootste deel van je contract gaat in 2027 lopen zonder salderen. Dan ben je dynamisch toch goed uit.
- Gewoon proberen. Als het na 2 maanden niet bevalt kan je gewoon nog naar vast.
- zonneplan is momenteel verreweg de goedkoopste optie. Meest rechttoe rechtaan. Je krijgt de opslag terug bij terugleveren

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:45
Beste allemaal,

- teruglevering 5172

- gasverbruik 1239 m3

Met EV en batterij, bijna zonder twijfel dynamisch. Moet je natuurlijk niet de EV willen bijladen op de allerduurste momenten van de dag.
Gas zoals gezegd kan je prima vast nemen bij een andere aanbieder, dan heb je daar in elk geval zekerheid.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Mail van ANWB, zit daar met een dynamisch gas only contract.
Vanaf 1 september verandert je gastarief. Je gaat vanaf dan meer betalen voor gas. Deze aanpassing gaat alleen over gas. Aan je stroomtarief verandert nu niets. Hieronder leggen we uit wat er verandert en waarom.  

Je gastarief bestaat uit twee delen die we los van elkaar bepalen. 
De inkoopvergoeding dekt wat het ons kost om gas in te kopen. Daar rekenen we niets bovenop. De eerste helft van dit jaar was die vergoeding te laag om onze kosten te dekken. Daarom passen we hem aan. Dalen onze inkoopkosten later weer, dan verlagen we de vergoeding ook voor jou. 

De vaste maandelijkse leveringskosten dekken onze bedrijfskosten, los van hoeveel gas je gebruikt. Dit deel verhogen we met € 1,25 per maand. Dat bedrag houden we het hele komende stookseizoen gelijk. 

ANWB is een vereniging. De winst gaat niet naar aandeelhouders, maar terug naar wat we voor jou en andere leden doen. 

Wat verandert er voor jou? 
  • Inkoopvergoeding gas: van € 0,05911 naar € 0,07680 per m³. 
  • Vaste leveringskosten gas: van € 8,50 naar € 9,75 per maand. 
De marktprijs voor gas blijf je dagelijks tegen inkoopprijs betalen. 

Voor een gemiddeld gasverbruik van 1.140 m³ per jaar komt dit neer op ongeveer € 3 per maand meer. Wat het voor jou is, hangt af van hoeveel gas je gebruikt. Je jaarverbruik vind je op je laatste jaarafrekening.

Je hoort dit nu, ruim voor de winter, zodat je op tijd weet waar je aan toe bent. 
In de ANWB Energie app volg je je verbruik per dag. Zo houd je zelf grip op je kosten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:27

Maasluip

Kabbelend watertje

Dat kun je verwachten. De gasreserves in Nederland zijn nog altijd redelijk leeg en de gasprijs is nog altijd redelijk hoog.
Ga er maar vanuit dat de gasprijs in het najaar sterk omhoog gaat en dat de stroomprijs daar ook last van gaat krijgen. Of het zo erg wordt als in 2022 durf ik niet te zeggen, dat hangt ook van het weer af, maar het zou me niet verbazen.

Signatures zijn voor boomers.

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:38
Ik ben helaas vergeten om voor gas te verlengen toen Trump zich even rustig hield 🙁

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:33
Als ik zo zie wat de stroomprijs is als de zon onder is of als iedereen thuiskomt dan hou ik mn hart vast voor komende winter.

Ik snap dan ook niet waarom 'we' niet als een haas die windparken op zee alsnog vol bouwen. Erger nog, de waarde van Meewind is zelfs gedaald.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:35
Beste allemaal,

- teruglevering 5172

- gasverbruik 1239 m3

Sowieso een dynamisch energiecontract… met n batterij is dat altijd voordeliger. Maar ik denk dat je maandtermijnen vooral afkomstig zijn van het gasverbruik. Ik zou me eerst daar op focussen.
Pagina: 1 ... 344 345 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels