het is maar net hoeveel waarde je hecht aan de schatting van zonneplan. Dat schatten ze natuurlijk niet om jou goed te adviseren, maar om zo goed mogelijk uit de vergelijking te komen. Dus ga er maar vanuit dat de schatting op het randje zit van hoe laag mogelijk ze het voor je mogen schatten.Argarath schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:46:
Beste allemaal,
ik vraag jullie advies in dezen. Mijn vaste contract bij Essent loopt 31-8 af, en ben enorm aan het twijfelen of dynamisch niet interessanter is voor ons. Tegelijk zorgt dit bij de echte baas thuis voor enorme onrust, want die hecht veel aan zekerheid.
situatie: 19 zonnepanelen, EV en Zendure thuisbatterij (8.1 kWh). De Enphase omvormers zijn niet te dimmen, alleen volledig uit en aan te zetten. Ik heb weinig mogelijkheden om overdag energie te gebruiken, omdat we allebei 5 dagen werken op locatie. Wel kan ik de batterij overdag makkelijk laden en ik heb eea al behoorlijk geautomatiseerd met HA.
Berekening van mijn jaarverbruik op dit moment:
- 3661 kWh normaal / 4526 kWh dal tarief
- teruglevering 5172
- gasverbruik 1239 m3
Bij de offerte van zonneplan kom ik uit op een geschat maandbedrag van €250,- tot 2027 en €280,- na 2027. In verhouding, offertes voor vaste contracten zitten allemaal rond de €325,- met 1 jaar vast (incl korting). Daarmee klinkt dynamisch toch interessanter. Daarnaast geeft Jeroen.nl ook aan dat dynamisch goedkoper zal zijn, overigens met veel minder marge dan in de vergelijking tussen de maandbedragen van vaste contracten en zonneplan.
ik snap dat ik onzekerheid afkoop met een vast contract, maar zie ik nu nog andere dingen over het hoofd? Dank alvast voor de hulp!
Het is inderdaad zekerheid versus risico's accepteren.
Bedenk ook dat in zo'n schatting geen of weinig geopolitieke elementen meegenomen worden.