Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 13:39
Goed, nu de getallen. Ik heb hier 70kWh kunnen verbruiken van 11u tot 17u. Da's denk ik zo'n 10 euro. Wie meer?

40kWh auto
15kWh thuisaccu
10kWh waterboiler
5kWh rest (wasmachine/droger etc)

En nu die 15kWh thuisaccu ontladen tegen 30 cent per kWh om nog eens 5 euro ter verdienen >:)

[ Voor 19% gewijzigd door thehog op 23-04-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Ik was met de auto ergens in polen vandaag, dus had niet echt de optie om veel echt aan te zetten.
Maar op afstand ook een 1 en ander kunnen doen :).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-wdJTNq5E26QmCdc-pNyvOz6Sk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dTuUuZ5iQskffEIgDQqb351W.png?f=fotoalbum_large

auto is in elk geval leeg genoeg nu, om morgen wel 22 kwh te verbruiken om het beste tijdstip :).
Dit helpt wel om de bemiddelde weer goed te krijgen deze maand, na eerder foutjes.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 13:07

itsgreen

Large and in charge

thehog schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:01:
Goed, nu de getallen. Ik heb hier 70kWh kunnen verbruiken van 11u tot 17u. Da's denk ik zo'n 10 euro. Wie meer?

40kWh auto
15kWh thuisaccu
10kWh waterboiler
5kWh rest (wasmachine/droger etc)

En nu die 15kWh thuisaccu ontladen tegen 30 cent per kWh om nog eens 5 euro ter verdienen >:)
Netjes!

Ik heb mijn kosten per dag van normaal ~2.50 om kunnen draaien naar ~-2.50 voor gister :) , ik hoef nog niet mijn dagelijkse werk op te zeggen, maar vind het wel leuk om er mee bezig te zijn. De game-ification van mijn energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-09 20:40
jojost1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:47:
[...]

Begrijp ik het dan goed en is het financieel echt beter om je omvormer uit te zetten tijdens de ‘negatieve uren’? Kan dat zomaar (SolarEdge)?
Of dus overstappen naar een contract waar je ten aller tijden 50 cent voor je kWh kan krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe voordelig is dit nou echt als je vrij weinig verbruikt en geen electrische auto heb?

Na het Fenor energie debacle, heb ik een contract gekregen bij budget energie, wegens omstandigheden is dat een beetje langs me heen gegaan, maar voor gas betaal ik nu tot en met eind oktober €1,10 per m3. Wat volgens mij relatief gezien best redelijk is in deze tijd?

Voor stroom is het een ander verhaal, de prijzen veranderen elke maand, vanaf mei €0,49 normaal tarief en €0,44 voor laag tarief. Dit vind ik best fors.

Als ik nou bijvoorbeeld op easy energie mijn stroomverbruik invul; 850 kWh hoog/ 850 kWh laag invul, geven ze aan dat mijn maandbedrag €0 wordt. Dit is wel heel goedkoop natuurlijk en lijkt me niet te kloppen? :+

Iemand die hier meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 13:07

itsgreen

Large and in charge

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:31:
Hoe voordelig is dit nou echt als je vrij weinig verbruikt en geen electrische auto heb?

Na het Fenor energie debacle, heb ik een contract gekregen bij budget energie, wegens omstandigheden is dat een beetje langs me heen gegaan, maar voor gas betaal ik nu tot en met eind oktober €1,10 per m3. Wat volgens mij relatief gezien best redelijk is in deze tijd?

Voor stroom is het een ander verhaal, de prijzen veranderen elke maand, vanaf mei €0,49 normaal tarief en €0,44 voor laag tarief. Dit vind ik best fors.

Als ik nou bijvoorbeeld op easy energie mijn stroomverbruik invul; 850 kWh hoog/ 850 kWh laag invul, geven ze aan dat mijn maandbedrag €0 wordt. Dit is wel heel goedkoop natuurlijk en lijkt me niet te kloppen? :+

Denk dat het met overheids korting dingen enzo te maken heeft qua berekening. 850kwh is ook niet erg veel. Gemiddeld betaal ik op dit moment zo'n 20 cent ex alles bij Easy.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cbrmk
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-12-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg-3STiNoDPFtS1PoVMwra1HMeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/liyKFANIBZM6bskwuvcNRc5S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-rPrO9LtASV1CwUqQaYGhw7KoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IZzdbZCAgxY2TpPlE9j0ajaD.png?f=fotoalbum_large

En voordat iemand denkt dat ik energie heb zitten verspillen, alles is in de accu set gegaan en weer uit gekomen, gaat zelfs vandaag nog door.
Het gaat meer om de sport dat dit automatisch in te regelen is dan dat het echt knaken oplevert want gisteren was best uitzonderlijk...

[ Voor 21% gewijzigd door cbrmk op 24-04-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsgreen schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:51:
[...]

Denk dat het met overheids korting dingen enzo te maken heeft qua berekening. 850kwh is ook niet erg veel. Gemiddeld betaal ik op dit moment zo'n 20 cent ex alles bij Easy.
850x2 hé ;)

Als ik hetzelfde verbruik bij anwb en Frank invul komt het maandbedrag zo rond de €20 per maand uit. Waar komt dat verschil vandaan? Ik heb het idee dat easyenergy alleen hun vaste prijzen laat zien, en dat je werkelijke verbruik er daarna nog bij opgeteld wordt..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
https://nos.nl/artikel/24...-harde-wind-en-felle-zon:
Maar bij Zonneplan, een zonnepanelen- en energiebedrijf in Zwolle, hebben alle medewerkers er wel een. Eigenaar Frank Breukelman organiseerde met collega's een wedstrijdje 'wie-kan-het-meest-aan-de-negatieve-stroomprijs-verdienen?'.

De winnares gebruikte in de paar uur dat stroom geld opleverde 35 kilowattuur aan elektriciteit. Daarvoor stak zij de stekkers van al haar elektrische apparaten in het stopcontact. Het leverde zo'n 6 euro op, maar ook een kapotte hoofdzekering.

Die 6 euro winst is dan wel weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
RemcoDelft schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:56:
https://nos.nl/artikel/24...-harde-wind-en-felle-zon:
Maar bij Zonneplan, een zonnepanelen- en energiebedrijf in Zwolle, hebben alle medewerkers er wel een. Eigenaar Frank Breukelman organiseerde met collega's een wedstrijdje 'wie-kan-het-meest-aan-de-negatieve-stroomprijs-verdienen?'.

De winnares gebruikte in de paar uur dat stroom geld opleverde 35 kilowattuur aan elektriciteit. Daarvoor stak zij de stekkers van al haar elektrische apparaten in het stopcontact. Het leverde zo'n 6 euro op, maar ook een kapotte hoofdzekering.

Die 6 euro winst is dan wel weer op.
Breukelman zette z'n airco en elektrische verwarming in de buitenlucht aan de stekker 8)7
Wat een verspilling van energie! 8)7 |:(

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:52
Haha, beetje overdreven, maar op deze schaal is het toch niet heel spannend. Ludiek komt eerder in me op. Niet per se heel duurzaam iig, maar dat is het zonnepanelen uitzetten om geld te verdienen ook niet echt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:31:

Bij 49/44ct kosten 850/850 je 790 euro. Minus de belastingvermindering van 681 euro is dat een tientje per maand ongeveer.

Als Easy rekent met lagere prijzen worden je kosten van stroom nul of zelfs negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@thehog Vandaag een mail ontvangen van www.tibber.nl de beta fase gaat van start. Ik heb me aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22

Tazzios

..

@sideriusj tibber.com bedoel je denk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sideriusj schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:53:
@thehog Vandaag een mail ontvangen van www.tibber.nl de beta fase gaat van start. Ik heb me aangemeld.
Ok ik nog niet. Heb gelijk mijn contactpersoon bij hun maar even gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Nu online

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Maandbedrag is heel aantrekkelijk, maar het is op basis van de gemiddelde stroomprijs in de afgelopen 12 maanden en je ingevoerde verbruik, incl. vast maandelijks bedrag, belasting en extra kosten.

Het is misleidind om de gemiddelde stroomprijs in de afgelopen 12 maanden te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Lisadr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:38:
[...]

Maandbedrag is heel aantrekkelijk, maar het is op basis van de gemiddelde stroomprijs in de afgelopen 12 maanden en je ingevoerde verbruik, incl. vast maandelijks bedrag, belasting en extra kosten.

Het is misleidind om de gemiddelde stroomprijs in de afgelopen 12 maanden te gebruiken.
Hoe zou je dat dan voorstellen? Je moet toch op 1 of andere manier een voorstelling maken van de kosten en je kan niet een jaar voorruit zien wat de tarieven gaan worden. Je moet dus een gemiddelde pakken van iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sideriusj schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:53:
Kreeg net bevestiging dat ze inderdaad nu gefaseerd de beta uitrollen en ik krijg zsm de uitnodiging ook. Denk wel dat ze me vergeten waren als ik er niet om had gevraagd :) Dat terwijl ik al een jaar op de lijst sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

thehog schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:05:
[...]

Hoe zou je dat dan voorstellen? Je moet toch op 1 of andere manier een voorstelling maken van de kosten en je kan niet een jaar voorruit zien wat de tarieven gaan worden. Je moet dus een gemiddelde pakken van iets.
Met huidige fors hogere prijzen kun je beter meerdere voorstellingen geven: op basis 3 maands, 6 maands en 12 maands gemiddelde bijvoorbeeld. Of op basis van de 12 dichtstbijzijnde termijncontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:36:
[...]

Met huidige fors hogere prijzen kun je beter meerdere voorstellingen geven: op basis 3 maands, 6 maands en 12 maands gemiddelde bijvoorbeeld. Of op basis van de 12 dichtstbijzijnde termijncontracten.
Dit! Met de huidige prijzen zal 3 maanden een realistischer beeld gevel. Gebaseerd op de vorige 12 maanden is het veel te rooskleurig en krijg je straks onaangename verassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Lisadr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:46:
[...]

Dit! Met de huidige prijzen zal 3 maanden een realistischer beeld gevel. Gebaseerd op de vorige 12 maanden is het veel te rooskleurig en krijg je straks onaangename verassingen.
Dat weet je helemaal niet.
14,15ct/Kwh (kaal) als gemiddeld tarief in 12 maanden is helemaal niet zo'n extreem laag getal. Ja, in de winter zaten we ruim hoger maar in de zomer zullen er voldoende momenten zijn waar we historisch laag zitten. Ik wil volgend jaar hier wel eens weer op terug komen en kijken wat dan het gemiddelde is maar het zou mij niet verbazen als het niet veel scheelt.

Maar de kunst van dynamisch tarief is juist voordeel te hebben de momenten waar de prijs laag is. Als je dat niet kan moet je niet aan dynamische tarieven beginnen. En omdat je dus gebruik kan maken van de lage momenten pakt een gemiddelde over 12 maanden sowieso altijd hoger uit. Dus met die 14,15 ct/Kwh zitten ze sowieso nog hoger dan dat je had kunnen zitten als je slim had verbruikt.

En ze geven ook nog historische prijzen weer in dezelfde overzicht. Eerlijker kan het niet volgens mij. Een gemiddelde over de afgelopen 3 maanden zal echt veel te pessimistisch uitpakken is mijn idee en dat met ervaring van bijna 5 jaar dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thehog schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:55:
[...]
Dat weet je helemaal niet.
14,15ct/Kwh (kaal) als gemiddeld tarief in 12 maanden is helemaal niet zo'n extreem laag getal.
Maar er is wel een marktprijs voor - dat is een neutrale schatting dan het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden, terwijl er een enorme stijging plaats vond.

De termijnprijs voor stroom in augustus is 22ct kaal.
Iets hoger nog dan de gemiddelde prijs van de jan t/m maart.

Het is niet voor niets dat geen enkele maatschappij een contract aanbiedt met 14ct kaal als tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:30:
[...]

Maar er is wel een marktprijs voor - dat is een neutrale schatting dan het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden, terwijl er een enorme stijging plaats vond.

De termijnprijs voor stroom in augustus is 22ct kaal.
Iets hoger nog dan de gemiddelde prijs van de jan t/m maart.

Het is niet voor niets dat geen enkele maatschappij een contract aanbiedt met 14ct kaal als tarief.
We zitten hier in een day ahead topic. Bij day ahead contracten horen nou eenmaal dit soort prijsonzekerheden bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar dan mag je nog wel een neutrale schatting geven. Waarom dan niet het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar genomen als schatting. Kom je op 6 ct.

Marketing moet geen vals beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:20:
Ja, maar dan mag je nog wel een neutrale schatting geven. Waarom dan niet het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar genomen als schatting. Kom je op 6 ct.

Marketing moet geen vals beeld geven.
Op dit vlak kan je het gewoon nooit goed genoeg doen vanwege de dynamiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, geef dan een range aan op basis van de afgelopen 12 maanden. Het verwachte maandbedrag kan schommelen tussen 5,4ct en 26,1ct excl. alle belastingen. Geef je gelijk een idee van het risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:07:
Tsja, geef dan een range aan op basis van de afgelopen 12 maanden. Het verwachte maandbedrag kan schommelen tussen 5,4ct en 26,1ct excl. alle belastingen. Geef je gelijk een idee van het risico.
Nou dat doen ze dus. Ze geven naast de geschatte kosten ook een tabblad met historische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thehog schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:55:
[...]

Maar de kunst van dynamisch tarief is juist voordeel te hebben de momenten waar de prijs laag is. Als je dat niet kan moet je niet aan dynamische tarieven beginnen
Met de huidige prijzen van "normale" energiecontracten ben ik dat niet helemaal met je eens. De tarieven bij veel energieleveranciers zijn dusdanig hoog doordat ze kennelijk een vrij hoge risico opslag rekenen, dat zelfs wanneer je geen moeite doet om met day-ahead prijzen zoveel mogelijk voordeel te halen er toch nog veel voordeel is.

Voor dit jaar ligt de kWh-prijs op gemiddeld 25ct incl btw, ex energiebelasting bij ANWB energie. Dat is 33ct all-in.

De gasprijs ligt op €1,19 incl btw, ex energiebelasting. Dat is €1,74 all-in. Daarbij lag de gasprijs in januari en februari, dus de maanden waarin typisch het meest gas wordt verbruikt, de gemiddelde day-ahead prijs nog 20-25ct onder de gemiddelde die tot nu toe voor dit jaar geldt. Vooral in maart was gas heel duur. Met de day-ahead prijzen zat je in de maanden met het meeste behoefte aan warmte dus op zo'n €1,50 all-in voor gas, terwijl je bij reguliere contracten dik boven de 2 euro moest betalen. Uitgezonderd natuurlijk de mensen die nog genieten van een oud contract met vaste prijzen, maar dat worden er in rap tempo minder. De meeste vaste-prijs contracten zijn/waren immers te vinden bij de jaarlijkse overstappers.

Sinds de prijsexplosies van afgelopen najaar zijn er zover mij bekend geen "traditionele" leveranciers die betere tarieven bieden.

[ Voor 25% gewijzigd door Ivow85 op 27-04-2022 13:20 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Ivow85 Tenzij ze met 2 euro per m3 al een nog verdere stijging hebben ingecalculeerd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ivow85 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:14:
[...]

Met de huidige prijzen van "normale" energiecontracten ben ik dat niet helemaal met je eens. De tarieven bij veel energieleveranciers zijn dusdanig hoog doordat ze kennelijk een vrij hoge risico opslag rekenen, dat zelfs wanneer je geen moeite doet om met day-ahead prijzen zoveel mogelijk voordeel te halen er toch nog veel voordeel is.

Voor dit jaar ligt de kWh-prijs op gemiddeld 25ct incl btw, ex energiebelasting bij ANWB energie. Dat is 33ct all-in.

De gasprijs ligt op €1,19 incl btw, ex energiebelasting. Dat is €1,74 all-in. Daarbij lag de gasprijs in januari en februari, dus de maanden waarin typisch het meest gas wordt verbruikt, de gemiddelde day-ahead prijs nog 20-25ct onder de gemiddelde die tot nu toe voor dit jaar geldt. Vooral in maart was gas heel duur. Met de day-ahead prijzen zat je in de maanden met het meeste behoefte aan warmte dus op zo'n €1,50 all-in voor gas, terwijl je bij reguliere contracten dik boven de 2 euro moest betalen. Uitgezonderd natuurlijk de mensen die nog genieten van een oud contract met vaste prijzen, maar dat worden er in rap tempo minder. De meeste vaste-prijs contracten zijn/waren immers te vinden bij de jaarlijkse overstappers.

Sinds de prijsexplosies van afgelopen najaar zijn er zover mij bekend geen "traditionele" leveranciers die betere tarieven bieden.
Dan was je denk ik geen klant half november december. Toen betaalde ik echt bizar hoge prijzen voor dynamische tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thehog schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:36:
[...]

Dan was je denk ik geen klant half november december. Toen betaalde ik echt bizar hoge prijzen voor dynamische tarieven
November viel het echt wel mee. De hoogste dagprijs voor gas was toen €1,13 ex energiebelasting en ODE. Net voor kerst zie ik wel een piek van €2,05 ex energiebelasting en ODE. Maar december komt gemiddeld toch echt maar op €1,34 ex energiebelasting en ODE. Ofwel €1,89 inclusief en ook dat is lager dan je toen als 'vast' tarief kon krijgen.

De grootste piek in prijzen lag tussen 3 en 10 maart. En dat is sinds november de enige week dat de day ahead prijzen niet aanzienlijk gunstiger waren dan een normaal contract met tarieven die na 1-11-2021 zijn ingegaan.

Gaan we dan kijken naar heel 2022 en de kosten daarvan voor een doorsnee huishouden dan zijn er tot eind september niet veel kosten voor gas (verwarming staat immers uit). Voor elektriciteit zullen er in de zonnige maanden juist veel goedkope uren overdag zijn, zeker in de weekenden. Als fossiel duur(der) wordt zal de elektriciteit in de nacht wel duur worden.
Maar alles opgeteld zal de prijs voor met name gas van oktober t/m december gemiddeld richting €2,50 ex energiebelasting moeten gaan voordat een huishouden in 2022 met day ahead prijzen duurder uit komt dan met een regulier energiecontract met 'actuele' prijzen. En let wel: ik ga er dan uit van een huishouden wat niet eens zijn best doet om optimaal te profiteren van day ahead prijzen.

Energie leveranciers rekenen momenteel gewoon een riante risico opslag omdat de prijzen zo fluctueren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik had het over elektraprijzen. Die stegen toen ook de pan uit terwijl de meeste mensen met een vast contract gewoon nog lekker konden genieten van de oude lage prijzen. In die tijd gingen er ook een paar leveranciers over de kop daardoor.
Ja, je kan zeker goedkoper zijn in het algemeen maar vooral als het even niet goedkoop is moet je dat wel kunnen opvangen.
Moet je nu van je vaste contract wisselen dan is dynamisch nu zeker een goede optie om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met name omdat vaste contracten nu heel slecht geprijsd zijn ivm de risico's voor leveranciers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• itheo.tech
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 01:17
Ik zelf ben ook een stuk bewuster gaan kijken naar mijn energie rekening sinds ik bij "Frank Energie" zit. En ik zelf ga er geen sport van maken om zo veel mogelijk stroom te gebruiken (of uit zetten van panelen) wanneer de prijs op 0 of lager staat.

Maar er bewust mee om gaan, dus ff je wasmachine of droger aangooien bij de 0 prijs ipv 's morgens, dat vind ik dan wel leuk.

Ik wilde niet de hele dag op de app van Frank kijken, dus ik heb een Telegram bot gemaakt die me ff waarschuwt.

Hij is openbaar dus, mocht je hem willen gebruiken dan ken dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je je panelen niet uitzetten als er een overschot aan stroom is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:52
Lijkt mij ook juist een goed idee. Anders moet er ergens anders ook weer een windmolen ofzo stilstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:34:
Omdat er ook nog 9 cent wordt gesaldeerd.
Maar als de prijs lager wordt dan -9 cent dan gaan hier de panelen uit.
Afgelopen weekend dus 2x meerdere uren gedaan

Alle buren ook weer blij. De panelen schakelen minder snel uit bij hen als ik en mijn panelen uitschakel en de
auto aan het opladen ben.
Scheelt toch weer 18 kw alles bij elkaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Smuggler op 28-04-2022 12:26 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itheo.tech
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:34:
Helemaal mee eens, maar het is niet zo dat ik er een sport van maak of zo. Als ik niet thuis ben dan ga ik niet speciaal naar huis rijden om ze uit te gaan zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itheo.tech
Handiger overigens zou zijn wanneer ik de ampere terug kan schakelen op de omvormers. Ik heb een SMA en een solaredge en ik zou dit eigenlijk graag via een python script doen.... als die dingen een API zouden hebben die ik zou kunnen aanroepen.

Zo'n python script heb ik liggen, die schakelt nu een lampje aan uit als hij onder / boven de nul komt. Dit als test voor het grotere werk later ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itheo.tech
itheo.tech schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:45:
....
Ik wilde niet de hele dag op de app van Frank kijken, dus ik heb een Telegram bot gemaakt die me ff waarschuwt.
...
Ik zag dat al wat mensen zich aan hadden gemeld. Mocht je vragen / opmerkingen / toevoegingen hebben hoor ik het graag. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
itheo.tech schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:48:
[...]

Ik zag dat al wat mensen zich aan hadden gemeld. Mocht je vragen / opmerkingen / toevoegingen hebben hoor ik het graag. :*)
Ja een treshold kunnen instellen op bijvoorbeeld -9 cent. Zodat ik weet wanneer ik de zonnepanelen moet loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Overstap naar Tibber beta is zojuist bevestigd. Over 14 dagen zit ik dus bij Tibber!
Als ik bijzondere dingen zie die erg meevallen of tegenvallen laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-12-2022
thehog schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:13:
Overstap naar Tibber beta is zojuist bevestigd. Over 14 dagen zit ik dus bij Tibber!
Als ik bijzondere dingen zie die erg meevallen of tegenvallen laat ik het hier weten.
Ben benieuwd hoe de API bevalt en of het scheelt in de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
cbrmk schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:15:
[...]

Ben benieuwd hoe de API bevalt en of het scheelt in de prijs...
De prijs is zeker gunstiger tov zonneplan. Zoals in de eerste topic staat. Minder opslag en lagere maandkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itheo.tech
Smuggler schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:43:
[...]

Ja een treshold kunnen instellen op bijvoorbeeld -9 cent. Zodat ik weet wanneer ik de zonnepanelen moet loskoppelen.
Okay dus dat je een melding krijgt als hij onder een bepaald bedrag komt ipv alles aan 0 cent en lager.

Hmmmm….. dat is wel een mooie toevoeging. Maar ook wel ff wat werk ;) maar ik hou wel van een uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Nu online

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

thehog schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:13:
Ook ik ga over naar Tibber per 01-06-2022. Nu nog Zonneplan, ik ben klant bij Zonneplan sinds 04-01-2022 omdat Tibber toen nog niet kon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sideriusj schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:48:
[...]

Ook ik ga over naar Tibber per 01-06-2022. Nu nog Zonneplan, ik ben klant bij Zonneplan sinds 04-01-2022 omdat Tibber toen nog niet kon leveren.
Bewust 1-juni gekozen? Bij zonneplan zou je niet vast zitten aan een maand volgens hun website, dus ik heb bij tibber maar gewoon het minimale van 14 dagen aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Nu online

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@thehog Ik dacht dat je een maand opzegtermijn hebt bij Zonneplan, vandaar

[ Voor 3% gewijzigd door sideriusj op 28-04-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sideriusj schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:45:
@thehog Ik dacht dat je een maand opzegtermijn hebt bij Zonneplan, vandaar
van hun site:
Als je om wat voor reden dan ook wilt stoppen met Slimme energie, kan dit op ieder moment. We hebben geen opzegtermijn en doen ook niet aan opzegboetes. Je kunt dus uitproberen of Slimme energie iets voor jou is, zonder dat je enig risico loopt.

Het is dat tibber 14 dagen aangeeft (waarschijnlijk vanwege koop op afstand), anders was ik morgen al klant :-)

Ooit van easyenergy naar frank overgestapt en dat ging heel snel. Ik had het eigenlijk willen tegen houden (omdat ik net na het invullen van de overstap pas las dat ze een hoge opslag hebben) en beroepen op die 14 dagen bedenktijd maar frank had daar moeite mee. Ik was al overgestapt voordat zij uberhaupt mijn annulering hadden ontvangen. Toen ik weer terug wou naar easyenergy werd het vanuit frank en vanuit easyenergy heel lastig. Dus toen maar zonneplan gedaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 28-04-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:25

mythor

Held in opleiding

Kan iemand uitleggen waarom er verschil zit tussen de volgende gas prijzen.
Als ik per maand bekijk, inc btw, is easyenergy elke keer net paar cent duurder.
De getoonde prijs is inc btw, excl de rest, en zou toch hetzelfde moeten zijn?

https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

Zonder btw vergelijking van deze maand:
https://api.energyzero.nl...usageType=3&inclBtw=false
https://mijn.easyenergy.c...d%20Time&includeVat=false

What you say?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10
itheo.tech schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:27:
[...]
Okay dus dat je een melding krijgt als hij onder een bepaald bedrag komt ipv alles aan 0 cent en lager.

Hmmmm….. dat is wel een mooie toevoeging. Maar ook wel ff wat werk ;) maar ik hou wel van een uitdaging :)
Of dat je een bepaald bedrag kan optellen bij de getoonde bedragen zodat het wel de inclusief-alles prijs wordt. Dan kan de trigger onder 0 blijven. Het opgetelde bedrag hangt af wie je als leverancier hebt en hier is maar eindige keus in dus dat zou ook kunnen. Of wel een eigen bedrag, maar een commando voor de bot om een opslagtabel te laten printen per leverancier (voor zover bekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
sideriusj schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:48:
[...]

hoi allen, hoe doen jullie dat alweer, naar tibber? Bij mij zegt de tibber website dat ze nog niet beschikbaar zijn, heb me ingeschreven. Ik zoek nog een kant en klare slimme warmteregeling, dat lijkt hun app te kunnen als je klant bent.
(Met mijndomein energie is het leuk geweest, sinds afgelopen weekend staan mijn stroomkosten van altijd op €0,00, daar zijn ze blijkbaar nog mee bezig. En ze hebben weer de maandbedrag verhoogt, omdat ze bij de jaarafrekening een maandbedrag dubbel hebben gerekent. De klantenservice heeft ook niet echt verstand van zaken) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
hackbard schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:03:
[...]

hoi allen, hoe doen jullie dat alweer, naar tibber? Bij mij zegt de tibber website dat ze nog niet beschikbaar zijn, heb me ingeschreven.
Het is nog beta fase. Als je je hebt ingeschreven voor de beta moet je gewoon even wachten tot je wordt geselecteerd. Of even actief contact met ze opnemen of ze jou ook mee willen nemen met de beta fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:24
Is er al iemand die heeft uitgezocht hoe de verschillende aanbieders écht omgaan met salderen van verbruik en teruglevering? De vergoeding die je krijgt gaat ook gewoon mee met de prijs van de stroom in het desbetreffende uur, dat is duidelijk. Maar hoe zit het met de toeslagen?
De belasting/ODE moet per jaar gesaldeerd worden, dat doen de aanbieders voor zover ik kan vinden ook gewoon. Heb je in een jaar 2000 kWh verbruikt en 1500 kWh opgewekt, dan betaal je per saldo alleen de belastingen/ODE over 500kWh. Maar hoe zit dat met de opslag die gerekend wordt? Bij EasyEnergy wordt dit per maand gesaldeerd zag ik. Dus in de wintermaanden betaal je alleen de opslag over het gedeelte dat je meer verbruikt hebt dan je opgewekt hebt. Maar hoe zit dat in de zomermaanden waarin je meer opwekt dan je verbruikt? Je kan alleen het verbruik gedeelte van die maand salderen, dus blijft er nog een deel opwek over. Daarover zal je de opslag niet uitbetaald krijgen neem ik aan, maar moet je die opslag ook betalen over wat je te veel teruglevert? Bij zuster NieuweStroom is dat wel het geval zag ik: https://www.nieuwestroom.nl/factuur-layout-vernieuwd/
Dit geldt andersom ook: 1500 kWh verbruikt en 2000 kWh teruggeleverd, ook dan betaalt u de opslag over 500 kWh.
Iemand al uitgezocht hoe dit zit bij andere aanbieders die werken met day ahead prijzen? Het lijkt er op dat een 'traditionele' leverancier voordeliger is voor mensen die op jaarbasis ongeveer evenveel opwekken als ze verbruiken dankzij de salderings regelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Hathi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:08:
Is er al iemand die heeft uitgezocht hoe de verschillende aanbieders écht omgaan met salderen van verbruik en teruglevering? De vergoeding die je krijgt gaat ook gewoon mee met de prijs van de stroom in het desbetreffende uur, dat is duidelijk. Maar hoe zit het met de toeslagen?
De belasting/ODE moet per jaar gesaldeerd worden, dat doen de aanbieders voor zover ik kan vinden ook gewoon. Heb je in een jaar 2000 kWh verbruikt en 1500 kWh opgewekt, dan betaal je per saldo alleen de belastingen/ODE over 500kWh. Maar hoe zit dat met de opslag die gerekend wordt? Bij EasyEnergy wordt dit per maand gesaldeerd zag ik. Dus in de wintermaanden betaal je alleen de opslag over het gedeelte dat je meer verbruikt hebt dan je opgewekt hebt. Maar hoe zit dat in de zomermaanden waarin je meer opwekt dan je verbruikt? Je kan alleen het verbruik gedeelte van die maand salderen, dus blijft er nog een deel opwek over. Daarover zal je de opslag niet uitbetaald krijgen neem ik aan, maar moet je die opslag ook betalen over wat je te veel teruglevert? Bij zuster NieuweStroom is dat wel het geval zag ik: https://www.nieuwestroom.nl/factuur-layout-vernieuwd/

[...]

Iemand al uitgezocht hoe dit zit bij andere aanbieders die werken met day ahead prijzen? Het lijkt er op dat een 'traditionele' leverancier voordeliger is voor mensen die op jaarbasis ongeveer evenveel opwekken als ze verbruiken dankzij de salderings regelingen?
Ik heb een poging gedaan, maar ben die gestaakt. te veel moeilijk tegenstrijdige en lastig verifieerbare informatie.

Maar inderdaad terugleveren bij easyenergie betekend ook die opslag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hathi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:08:
Het lijkt er op dat een 'traditionele' leverancier voordeliger is voor mensen die op jaarbasis ongeveer evenveel opwekken als ze verbruiken dankzij de salderings regelingen?
Dat is per situatie verschillend. In de basis zijn dynamische prijzen gemiddeld lager over het jaar heen. Je vergoeding in de zomer is inderdaad lager maar je kosten zijn ook lager door de lagere tarieven. Toen jaren lang de prijzen redelijk stabiel waren was dat ook zeker het geval. Nu sinds eind vorig jaar de prijzen zeer sterk wisselen is dat heel lastig te bepalen. Maar als je nu een vast contract aangaat ga je ook flink betalen dus ik vind het lastig om dat zomaar te stellen.

Ik vind nog steeds, kan jij slim je energie gebruiken en opslaan, dan is dynamisch echt fijn en kan je sturen op je kosten.

edit: net nog even de jaarafrekening van vorig jaar bekeken die net voor begin van de hogere prijzen binnen kwam. Ik zie dat ik daar gemiddeld over het jaar 5c/kWh betaald voor verbruik en maar liefst gemiddeld over het jaar 7c/kWh kreeg voor levering (excl belastingen natuurlijk). En dat was in de tijd dat dus alle prijzen nog 'normaal' waren. Dus het gaat zeker niet op dat je altijd je zonnestroom tegen lagere tarief levert.

[ Voor 19% gewijzigd door thehog op 29-04-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Maar als je op jaarbasis ongeveer net zo veel verbruikt als dat je opwekt, dan is dat tarief niet zo interessant. Alles wordt gesaldeerd, dus je komt ongeveer op 0 uit. Bij dynamische tarieven is dat dus niet het geval omdat de opslag per maand gesaldeerd wordt en je in de winter dus betaalt over hetgeen je te veel gebruikt en in de zomer betaal je over hetgeen dat je te veel opwekt. Dus je blijft de opslag betalen, terwijl dit bij een vast contract op jaarbasis gesaldeerd wordt.

Je zou de winst dan dus moeten halen door te verbruiken als de stroom goedkoop is en terug te leveren als de stroom duur is. Dat verschil moet dan al groter zijn dan de opslag die je betaalt. In jouw voorbeeld waar je 2ct meer krijgt voor terugleveren dan je betaalt voor verbruiken zou dat dus wel lukken. Die 2ct is meer dan de opslag.

[ Voor 26% gewijzigd door Hathi op 29-04-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hathi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:30:
Maar als je op jaarbasis ongeveer net zo veel verbruikt als dat je opwekt, dan is dat tarief niet zo interessant. Alles wordt gesaldeerd, dus je komt ongeveer op 0 uit. Bij dynamische tarieven is dat dus niet het geval omdat de opslag per maand gesaldeerd wordt en je in de winter dus betaalt over hetgeen je te veel gebruikt en in de zomer betaal je over hetgeen dat je te veel opwekt. Dus je blijft de opslag betalen, terwijl dit bij een vast contract op jaarbasis gesaldeerd wordt.
Opslag is zeker onduidelijk en verschilt per leverancier zoals je al aangeeft.
Maar in de basis zijn dynamische tarieven lager maar als je op 0 uitkomt (dat is wel knap hoor als je dat lukt) dan maakt het inderdaad niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Hathi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:30:

Je zou de winst dan dus moeten halen door te verbruiken als de stroom goedkoop is en terug te leveren als de stroom duur is. Dat verschil moet dan al groter zijn dan de opslag die je betaalt. In jouw voorbeeld waar je 2ct meer krijgt voor terugleveren dan je betaalt voor verbruiken zou dat dus wel lukken. Die 2ct is meer dan de opslag.
Wel interessant dat er gesaldeerd wordt per maand. Volgens de ACM mag dit niet, er moet worden gesaldeerd per contractperiode of per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
mathijshooi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:06:
[...]

Wel interessant dat er gesaldeerd wordt per maand. Volgens de ACM mag dit niet, er moet worden gesaldeerd per contractperiode of per jaar.
Er wordt gesaldeerd per jaar. Je krijgt gewoon een jaarafrekening. Maar dat wordt alvast per maand voorgecalculeerd en in de jaarafrekening gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
thehog schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:13:
Er wordt gesaldeerd per jaar. Je krijgt gewoon een jaarafrekening. Maar dat wordt alvast per maand voorgecalculeerd en in de jaarafrekening gecorrigeerd.
Interessant, geldt dat ook voor de opslag? Dat kon ik niet vinden namelijk. De belastingen/ODE worden aan het eind van het jaar gecorrigeerd inderdaad, maar van de opslag die de leverancier zelf rekent kon ik alleen vinden dat dit per maand gedaan werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
thehog schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:13:
[...]

Ok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Hathi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:21:
[...]

Interessant, geldt dat ook voor de opslag? Dat kon ik niet vinden namelijk. De belastingen/ODE worden aan het eind van het jaar gecorrigeerd inderdaad, maar van de opslag die de leverancier zelf rekent kon ik alleen vinden dat dit per maand gedaan werd.
Daar gaat jouw punt toch precies over? Over de opslag doen alle partij meer of minder vaag. In den beginne zat het er bij easyenergy als enige partij ook niet bij. Totdat er andere partijen kwamen.

Ze 'verkopen' het als extra inkoopkosten van de stroom maar ik zie het toch meer als een poging om naast het maandbedrag nog wat aan de kWh's te verdienen. Daarom doen ze er ook zo vaak over en is het lastig te achter halen of je de toeslag ook gesaldeerd krijgt. Wettelijke basis is lastig om dat precies uit te zoeken en dat zou dan van een rechtzaak uitgezocht moeten worden. Maar wie gaat dat doen voor die paar centen.

Daarom ben ik ook zo blij met tibber die de laagste opslag heeft. Zou je 3000kWh in een jaar verbruiken zou de opslag nog maar 6 euro kosten. Bij easyenergy bijna 30 euro en bij frank bijna 40. Bij Tibber heet het trouwens "Garanties van Oorsprong" ipv echt 'toeslag'.

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 29-04-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itheo.tech
mdvmine schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:20:
[...]

Of dat je een bepaald bedrag kan optellen bij de getoonde bedragen zodat het wel de inclusief-alles prijs wordt. Dan kan de trigger onder 0 blijven. Het opgetelde bedrag hangt af wie je als leverancier hebt en hier is maar eindige keus in dus dat zou ook kunnen. Of wel een eigen bedrag, maar een commando voor de bot om een opslagtabel te laten printen per leverancier (voor zover bekend).
Ummm...... Dan zou ik per leverancier een API moeten hebben ofwel alle extra's die er op komen per leverancier moeten bijhouden.... hier moet ik ff over nadenken of ik deze kan op wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:27
thehog schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:29:
[...]

Daar gaat jouw punt toch precies over? Over de opslag doen alle partij meer of minder vaag. In den beginne zat het er bij easyenergy als enige partij ook niet bij. Totdat er andere partijen kwamen.

Ze 'verkopen' het als extra inkoopkosten van de stroom maar ik zie het toch meer als een poging om naast het maandbedrag nog wat aan de kWh's te verdienen. Daarom doen ze er ook zo vaak over en is het lastig te achter halen of je de toeslag ook gesaldeerd krijgt. Wettelijke basis is lastig om dat precies uit te zoeken en dat zou dan van een rechtzaak uitgezocht moeten worden. Maar wie gaat dat doen voor die paar centen.

Daarom ben ik ook zo blij met tibber die de laagste opslag heeft. Zou je 3000kWh in een jaar verbruiken zou de opslag nog maar 6 euro kosten. Bij easyenergy bijna 30 euro en bij frank bijna 40. Bij Tibber heet het trouwens "Garanties van Oorsprong" ipv echt 'toeslag'.
Mja, ik vind het niet heel gek hoor, dat een partij de kosten voor onbalans en GvO's per kWh afrekent. Die kosten hangen immers rechtstreeks samen met de geleverde energie. Die kosten moeten op één of andere manier worden doorberekend anders houd je het als bedrijf niet vol. Dan kan dat toch beter zo dan in een vast bedrag? Anders betaal je als afnemer ineens meer dan nodig als je verbruik minder wordt.

Die opslag van Tibber verbaast me wel, 2 €/MWh is al aan de lage kant voor een Nederlandse wind/zon GvO, om van onbalans niet te spreken.... ze geven aan dat voor eindgebruikers zichtbaar wordt waar hun stroom precies vandaan komt, kan iemand dat eens delen als ze live zijn? O-)

[ Voor 9% gewijzigd door rphilipsen op 29-04-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
rphilipsen schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:59:
[...]
ze geven aan dat voor eindgebruikers zichtbaar wordt waar hun stroom precies vandaan komt, kan iemand dat eens delen als ze live zijn? O-)
Ik zie in de app dat mijn stroom uit een zonneveld komen ergens in nederland, zonneakker de watering. Dat is mijn 'producent' staat er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ik zit te denken aan 'day ahead' energieafname. Nu heb ik een slimme meter, maar het lijkt erop dat deze slechts eens in de zoveel tijd de stand doorgeeft, ipv (bijna) continue zoals ik bij sommige andere screenshots zie.

Van Enelogic: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1RcyX9OVX_uaX42h_oB9njCknM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DSnArpmvxxtjj2CO3FKD2kky.png?f=fotoalbum_large

(Sowieso klopt er iets in de grafiek niet. Het lijkt dat elke 'puls' een afname is van 4kWh, maar zoals je onderin kunt lezen zou de afname die dag slechts 7kWh zijn geweest (wat juist moet zijn)).

Ga ik mijn geval profijt hebben met day ahead energie met de slimme meter die ik heb? Kan ik de Stedin bellen en vragen om een nieuwere slimme meter? Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10
itheo.tech schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:39:
[...]
Ummm...... Dan zou ik per leverancier een API moeten hebben ofwel alle extra's die er op komen per leverancier moeten bijhouden.... hier moet ik ff over nadenken of ik deze kan op wil.
Nee zo bedoelde ik het niet, dat lijkt me teveel werk. In feite komt er btw bij + belastingen (voor iedereen hetzelfde) + opslag (leverancier). Als je via een commando zelf een opslag kan kiezen, heeft de gebruiker all-in prijzen. De opslag kunnen mensen zelf uitzoeken of naar startpost dit topic wijzen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ebia schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 05:41:
Ik zit te denken aan 'day ahead' energieafname. Nu heb ik een slimme meter, maar het lijkt erop dat deze slechts eens in de zoveel tijd de stand doorgeeft, ipv (bijna) continue zoals ik bij sommige andere screenshots zie.

Van Enelogic: [Afbeelding]

(Sowieso klopt er iets in de grafiek niet. Het lijkt dat elke 'puls' een afname is van 4kWh, maar zoals je onderin kunt lezen zou de afname die dag slechts 7kWh zijn geweest (wat juist moet zijn)).

Ga ik mijn geval profijt hebben met day ahead energie met de slimme meter die ik heb? Kan ik de Stedin bellen en vragen om een nieuwere slimme meter? Iemand ervaring hiermee?
Zodra je overstapt krijgt je leverancier toegang tot je slimme meter en haalt hij elke 15 minuten de gegevens op (althans dat proces loopt iets anders maar daar komt het wel op neer). Als dat niet blijkt te werken zal de leverancier dat wel voor je gaan oplossen met de netbeheerder. Maar je kan het toch nu ook eens bij enelogic navragen waarom de gegevens niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter

Van Enelogic: [Afbeelding]

Hele vreemde grafiek.
Ook voordat allea begon te werken met easy energy bij mij zag ik veel meer details.
Ook bij mijn pa zonder zo'n contract zie ik elk kwartier verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:28
Hier al enkele weken uitlees storing. Ik zie het in de Eneco ap, en de Frank app. Enexis website zegt bekend te zijn ermee.

Mss dat dit ook de oorzaak is van rare waarden in verbruiksmanagers...

Ik vind het behoorlijk irritant worden nu...18 april overgestapt van Frank naar Eneco met stroom, kan niks goed berekenen nu.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
PCJR schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:43:
Hier al enkele weken uitlees storing. Ik zie het in de Eneco ap, en de Frank app. Enexis website zegt bekend te zijn ermee.

Mss dat dit ook de oorzaak is van rare waarden in verbruiksmanagers...

Ik vind het behoorlijk irritant worden nu...18 april overgestapt van Frank naar Eneco met stroom, kan niks goed berekenen nu.
Sterker nog, Frank kan het dan ook niet goed berekenen.
dat kan best een duur geintje worden afhankelijk hoe ze dit gaan oplossen.
Geen idee of Frank een storings tarief kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 13:53
Ik had de afgelopen weken bij ANWB energie dat de meterstanden niet of deels zichtbaar waren. Via WA daar een vraag over gesteld en men kon melden
Momenteel zijn er behoorlijke vertragingen in ons systeem. Het kan soms weken duren voordat bepaalde informatie te zien is. Daar werken we hard aan!
Ze hebben mijn account een zetje gegeven, dan is de situatie tot dat moment weer op orde, maar loopt nu dus weer achter.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
thehog schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:35:
[...]
Zodra je overstapt krijgt je leverancier toegang tot je slimme meter en haalt hij elke 15 minuten de gegevens op (althans dat proces loopt iets anders maar daar komt het wel op neer). Als dat niet blijkt te werken zal de leverancier dat wel voor je gaan oplossen met de netbeheerder. Maar je kan het toch nu ook eens bij enelogic navragen waarom de gegevens niet kloppen?
Ik zal eens diverse partijen navragen hoe dit precies zit. Ik dacht misschien is dit een bekend fenomeen bij bepaalde slimme meters. Want ik heb dit altijd al gehad vanaf het eerste moment dat ik ooit via Enelogic ben gaan uitlezen (al jaren terug). Dus misschien ligt het aan dat ik een slimme meter heb van de allereerste generatie (ik denk zo'n 11 jaar terug)? Mijn meter heeft namelijk ook geen P1 poort om data uit te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itheo.tech
mdvmine schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:07:
[...]

Nee zo bedoelde ik het niet, dat lijkt me teveel werk. In feite komt er btw bij + belastingen (voor iedereen hetzelfde) + opslag (leverancier). Als je via een commando zelf een opslag kan kiezen, heeft de gebruiker all-in prijzen. De opslag kunnen mensen zelf uitzoeken of naar startpost dit topic wijzen bijv.
Okay, ga ik over nadenken hoe en wat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ebia schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:31:
[...]

Ik zal eens diverse partijen navragen hoe dit precies zit. Ik dacht misschien is dit een bekend fenomeen bij bepaalde slimme meters. Want ik heb dit altijd al gehad vanaf het eerste moment dat ik ooit via Enelogic ben gaan uitlezen (al jaren terug). Dus misschien ligt het aan dat ik een slimme meter heb van de allereerste generatie (ik denk zo'n 11 jaar terug)? Mijn meter heeft namelijk ook geen P1 poort om data uit te lezen...
Heb je wel een slimme meter dan? Of soms gewoon een digitale meter. Dat verklaard misschien ook wel de rare waardes en kan enelogic er gewoon niks mee ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Voor zover ik weet moet een slimme meter in Nederland altijd een P1 poort hebben. Dus óf je hebt geen slimme meter, óf je moet iets beter zoeken naar de P1 poort, die zit soms een beetje verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:51
Smuggler schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:45:
[...]

Sterker nog, Frank kan het dan ook niet goed berekenen.
dat kan best een duur geintje worden afhankelijk hoe ze dit gaan oplossen.
Geen idee of Frank een storings tarief kent?
Dat hebben ze, heb ik mee te maken gehad met een storing bij mijn slimme meter. Ze pakken dan de tarieven van het modelcontract.
Frank heeft daarbij ook nog de administratieve onmogelijkheid dat ze dit maar eens per maand kunnen omzetten. Heb je dus 5 dagen storing, dan betaal je de hele maand modelcontracttarief als in die 5 dagen geen kwartierstanden uitgelezen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
thehog schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:29:
[...]

Heb je wel een slimme meter dan? Of soms gewoon een digitale meter. Dat verklaard misschien ook wel de rare waardes en kan enelogic er gewoon niks mee ofzo.
Ja, de (reguliere) energiemij kan gewoon mijn meterstanden uitlezen...

Maar voor day ahead moet het natuurlijk wel nauwkeurig zijn tot op het kwartier? En dat lijkt niet het geval... als ik naar Enelogic kijk. Ik ben op onderzoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
ebia schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:01:
[...]

Ja, de (reguliere) energiemij kan gewoon mijn meterstanden uitlezen...

Maar voor day ahead moet het natuurlijk wel nauwkeurig zijn tot op het kwartier? En dat lijkt niet het geval... als ik naar Enelogic kijk. Ik ben op onderzoek...
Dan moet je volgens mij ook een P1 poort hebben, ik zou eens kijken hoe vaak je daar data van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Gister Home Assistant maar even op mijn ongebruikte raspberry gezet.

Worden de airco`s nu automatisch voor een uur aangezet bij een negatieve stroomprijs. :*)
Later nog even kijken of ik de airco ook wil aanzetten bij teruglevering, maar gezien ik maar 1 paneel heb ga ik dan mogelijk weer verbruiken.

Het gebruikte automation script zou wat beter kunnen maar hij werkt. Indien home assistant er mee stop blijvend airco`s nu aan en tijdens meerdere uren negatief worden de airco`s af en toe uit en aangezet.

Liever zou ik iets instellen van; indien de airco`s zijn aangezet door deze automation dan mag de automation de airco ook uitzetten indien de prijs weer positief wordt, anders niet (anders wordt de airco telkens uitgezet indien ik hem aanzet :P )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: 'Airco`s 1 uur aan op koelen bij negatieve energieprijs '
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in
    below: '0'
condition: []
action:
  - device_id: 793cf8233e7e2f6486ffbb4351b02429
    domain: climate
    entity_id: climate.airco_slaapkamer
    type: set_hvac_mode
    hvac_mode: cool
  - device_id: 08414cdd4874dde04f0f4f72c7af3971
    entity_id: climate.airco_woonkamer
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 55
      seconds: 0
      milliseconds: 0
mode: single

Met dank aan @BAJansen voor de Frank energie integratie. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Tazzios op 01-05-2022 10:34 . Reden: all_in prijs ingesteld i.p.v. kale prijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Tazzios schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:23:
Worden de airco`s nu automatisch voor een uur aangezet bij een negatieve stroomprijs. :*)
Negatieve marktprijs of negatieve totaalprijs? Als de marktprijs negatief is betekent dit nog niet dat de stroom gratis is, of geld oplevert. Je betaalt immers nog wel de belastingen/ODE en opslag van de leverancier. Waardoor een marktprijs van -3 cent nog steeds betekent dat je er circa 6 cent voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@Hathi Ik wilde gaan zeggen dat ik naar de all-in prijs kijk maar zie dat ik in de code de verkeerde had staan. :o nu aangepast (regel 5).

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 01-05-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:54
Hiever zou ik iets instellen van; indien de airco`s zijn aangezet door deze automation dan mag de automation de airco ook uitzetten indien de prijs weer positief wordt, anders niet (anders wordt de airco telkens uitgezet indien ik hem aanzet :P
Mogelijk even kijken naar Helpers binnen Home Assistant?

Zo zijn bij mij bijvoorbeeld zowel de "Oil Heater Automation" en "Air Purifier Override" switches helpers. Hierdoor kan ik hoe het script werkt aanpassen, maar de switches zijn verder virtueel.
(Oil Heater Automation zegt dat ik wil dat hij mijn verwarming automatisch gaat beheren, Air Purifier Override zorgt er voor dat ik handmatig de fan speed kan aanpassen en dat de automation er dan vanaf blijft)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaNFwU3LqIeNpr2h-2H74MxgCqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ttpYiXyelNLgcTg048Zb5xAT.png?f=user_large

Mogelijk kan je iets doen dat je een "Airco On" helper switch hebt, deze dan de keuze van de automation laten overriden.

[ Voor 10% gewijzigd door smiba op 01-05-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Hathi schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:43:
[...]

Dan moet je volgens mij ook een P1 poort hebben, ik zou eens kijken hoe vaak je daar data van krijgt.
Die heeft mijn meter niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
ebia schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:37:
[...]
Die heeft mijn meter niet...
Weet je dat heel zeker? Voor zover ik weet is een P1 poort verplicht op een slimme meter in Nederland. Welke slimme meter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 16:45
Dat zijn pulsen van 4kW, niet 4kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-09 23:17
Knikmops schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Dat zijn pulsen van 4kW, niet 4kWh.
Ja, de puls heeft kennelijk een piek van 4 kW. Als dat driehoekje telkens 1 kWh zou moeten zijn is de tijdsduur 0,25 uur (kwartier)

4kW x 0,25 h = 1 kWh. Sampletijd is niet sneller om te zien wat er binnen dat tijdsbestek gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:46
Kreeg net een mailtje dat Tibber binnenkort in Nederland start met een beta. Iemand al ervaringen met ze toevallig? Ben aan het overwegen om voor stroom naar Tibber te switchen vanuit Zonneplan, vanwege de lagere kosten als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
jojost1 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:55:
Kreeg net een mailtje dat Tibber binnenkort in Nederland start met een beta. Iemand al ervaringen met ze toevallig? Ben aan het overwegen om voor stroom naar Tibber te switchen vanuit Zonneplan, vanwege de lagere kosten als ik het goed heb.
Scroll even een paar berichten terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:47
Gister Home Assistant maar even op mijn ongebruikte raspberry gezet.

Later nog even kijken of ik de airco ook wil aanzetten bij teruglevering, maar gezien ik maar 1 paneel heb ga ik dan mogelijk weer verbruiken.

Het gebruikte automation script zou wat beter kunnen maar hij werkt. Indien home assistant er mee stop blijvend airco`s nu aan en tijdens meerdere uren negatief worden de airco`s af en toe uit en aangezet.

Liever zou ik iets instellen van; indien de airco`s zijn aangezet door deze automation dan mag de automation de airco ook uitzetten indien de prijs weer positief wordt, anders niet (anders wordt de airco telkens uitgezet indien ik hem aanzet :P )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: 'Airco`s 1 uur aan op koelen bij negatieve energieprijs '
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in
    below: '0'
condition: []
action:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 55
      seconds: 0
      milliseconds: 0
mode: single

Met dank aan @BAJansen voor de Frank energie integratie. _/-\o_
Ik ben wel benieuwd of dat als dit soort dingen grootschalig worden geïmplementeerd daarmee de kans op negatieve prijzen naar 0 gaan.

Weet iemand trouwens ook of er een vergelijk tool is die op basis van mijn gebruik de afgelopen maanden en de daarbij behorende prijzen iets kan zeggen hoeveel ik meer / minder kwijt was ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

chielsen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Weet iemand trouwens ook of er een vergelijk tool is die op basis van mijn gebruik de afgelopen maanden en de daarbij behorende prijzen iets kan zeggen hoeveel ik meer / minder kwijt was ?
Dat wordt denk zelf wat excellen,veel heb je er niet voor nodig:
  • historisch verbruik per uur
  • uurstroomprijzen (deze zijn wel kaal te vinden op internet, zelf belasting e.d.er bij optellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
chielsen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Ik ben wel benieuwd of dat als dit soort dingen grootschalig worden geïmplementeerd daarmee de kans op negatieve prijzen naar 0 gaan.

Negatieve prijzen zullen inderdaad gedempt worden, maar de hoge prijzen tijdens de piekuren ook. Meer balans in het net door de prijsprikkels is goed voor iedereen.

Bij Frank kun je achteraf je gemiddelde prijs per maand zien in de app. En dat dan voor jezelf vergelijken met wat je zou betalen bij een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
  • Laatst online: 06-08 13:04
@Tazzios Waar heb je die integratie gevonden? Dit is wellicht iets waar ik nog een keer wat mee kan.

Ik wil hier ook mijn 2 mooiste dagen delen die mij tot noch toe toe zijn gekomen:

Bij mij thuis op 23 april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ysf4_iyjbLlb95eb6nSeX5FL0V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GfVdH3LWszDGGYcMDOfoiUwz.png?f=fotoalbum_large

Bij mijn ouders op 8 maart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HhaHc5p8B49J3wh1C94kXNwB8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VgcdxhWBgvf6SyfFuu8ylvFH.png?f=fotoalbum_large

Het voordeel van een variabel uurtarief gecombineerd met een accubank is enorm. Het gaat in verhouding maar om kleine hoeveelheden energie maar grote bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
LiquiD-AciD schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:27:
@Tazzios Waar heb je die integratie gevonden? Dit is wellicht iets waar ik nog een keer wat mee kan.

Ik wil hier ook mijn 2 mooiste dagen delen die mij tot noch toe toe zijn gekomen:

Bij mijn ouders op 8 maart
[Afbeelding]

Het voordeel van een variabel uurtarief gecombineerd met een accubank is enorm. Het gaat in verhouding maar om kleine hoeveelheden energie maar grote bedragen.
Gaaf inderdaad. Is dat ingeprogrammeerd op basis van prijzen of zitten daar handmatige acties aan vast. Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor rendement je kan halen van zijn accubank als je ook het 'slijten' van de accu meeneemt.
Van wat ik begreep van iemand die bij Tennet werkt, zit er ook nog best geld in het standby staan van direct inzetbaar vermogen. Als je op grotere schaal accu's koppelt zou je alleen al voor het paraat staan geld moeten kunnen vragen. Ben benieuwd of daar ook al wat mee wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
Daar wordt zeker wat mee gedaan @chielsen hoewel ik nog altijd op zoek ben naar iemand die samen met mij een project wil starten in het automatiseren van het systeem is het nu nog grotendeels handmatig. Heb wel al eea klaar staan maar ben er nog lang niet. Er zijn veel variabelen waar je rekening mee moet houden.

Het is lastig zeggen of het nu uit kan, ik ben toevallig op het juiste moment op de juiste plaats geweest waardoor het systeem bij mijn ouders (35kWh) in september vorig jaar online kwam. Zelfs zonder zonnepanelen zouden ze hun energierekening teniet kunnen doen.

Op dit moment ben ik niet bezig met het deel wat Tennet aanbied, dat is een heel interessante markt maar voor nu is die al redelijk gevuld. Ik houd me liever bezig met iets wat particulieren kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Voor zover ik weet kunnen particulieren daar toch niet gebruik van maken @LiquiD-AciD @chielsen anders doe ik graag mee! Mijn 15kWh kan ik volledig automatisch aansturen. Het gaat hier om de standby noodvermogen en onbalans markt neem ik aan.
Op de dynamische markt doe ik dat al natuurlijk. Al heb ik niet zo'n mooi grafiek nog :)

[ Voor 15% gewijzigd door thehog op 03-05-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
Nee, nouja wat niet kan. Ik weet wel een bedrijf die daar mee bezig is maar je kunt enorme boetes krijgen als je systeem een keer geen energie beschikbaar heeft wanneer dit wel nodig is. Daar staat wel tegenover dat je veel geld kunt verdienen met het stand-by zijn. Voor nu houd ik het bij een systeem wat werkt met de 1 uur tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 14:36
Weet iemand welke tarieven Tibber rekent als door een storing de actuele meterstanden niet kunnen worden uitgelezen?

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Pagina: 1 ... 9 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels