Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
[...]

Maar ehm... krijg je die opslag ook terug bij levering van stroom. Kan me zo voorstellen het gaat om (adminstratieve) transactiekosten. En eigenlijk moet je dan bij teruglevering nog een keer betalen.

Als je dan het totale bedrag aan opslag deelt door netto levering, kom je veel hoger uit per netto kwh.

Tsja, weer een niet zo transparant dingetje van die day-ahead boeren.

PS:
Op de website staat trouwens:
* En wat betreft de opslag: je betaalt alleen opslag over het saldo van verbruik en teruglevering in de betreffende maand.
* De vergoeding voor het terugleveren van stroom is de handelsprijs zoals die op het moment van terugleveren op de handelsmarkt voor stroom geldt. Dit is wat jij de 'kale handelsprijs' noemt.

Dus salderen gebeurt per maand blijkbaar. En in maanden dat je netto gebruikt moet je opslag betalen. In maanden dat je netto levert krijg je geen opslag terug.
bijzonder, de regels zeggen dit:
https://www.consuwijzer.n...is-salderen#salderen_deel

Uw energieleverancier moet over elk contractjaar salderen. Dus niet per kalenderjaar. En ook niet per deel van het jaar.

Lijkt mij dat die opslag gewoon onder de salderingsregels vallen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 16:23
Smuggler schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:23:
[...]

Dat gaat snel,
Ik ben benieuwd ik heb denk ik gelijktijdig een mailtje gestuurd.
Wel een eerste mailtje gehad dat het is doorgestuurd, maar nog geen mailtje met de oplossing.
ik zal de mail komend halfuur in de gaten houden.
Voor de volledigheid. Ik kreeg twee correcties. Een nieuwe eindafrekening met daarin een ander bedrag (krijg nu geld terug ipv betalen) en een tweede creditnota voor het te veel betaalde geld bovenop wat ik nu terug krijg. Dus als je antwoord krijgt wel even goed kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-01 14:15
thehog schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:12:
[...]

Hoe weet je zo zeker dat je 59ct/kWh krijgt voor overcapaciteit? In de tijden dat stroom nog gewoon 20c was, kreeg je amper 8 cent ofzo voor elke kWh die je teveel leverde. Maar ik vind dat niet terug in de modelcontracten, althans voor zover ik nu heb kunnen vinden.

edit: al gevonden. Ze hanteren inderdaad een teruglevergoeding ten waarde van de afgesproken energieprijs minus de belastingen e.d. Dan is het zeker nu gunstig voor woningen met overproductie om een duur energiecontract aan te gaan :)
Dat staat in mijn energiecontract (behorende bij het modelcontract). De terugleververgoeding boven verbruik is het normaaltarief (ik heb dubbele meter) minus belasting en btw: (0.79 - 8.143)/1.21 = 0.588 of zoiets. Toevallig lijkt dat bedrag veel op het daltarief (incl. btw en belasting): 0.59.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
thehog schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:12:
[...]

Hoe weet je zo zeker dat je 59ct/kWh krijgt voor overcapaciteit? In de tijden dat stroom nog gewoon 20c was, kreeg je amper 8 cent ofzo voor elke kWh die je teveel leverde. Maar ik vind dat niet terug in de modelcontracten, althans voor zover ik nu heb kunnen vinden.

edit: al gevonden. Ze hanteren inderdaad een teruglevergoeding ten waarde van de afgesproken energieprijs minus de belastingen e.d. Dan is het zeker nu gunstig voor woningen met overproductie om een duur energiecontract aan te gaan :)
Vanmorgen Eneco gebeld. 18 april gaat de stroom over van Frank naar Eneco. Na een jaar krijg ik 1700 euro van Eneco was de prognose. Maandbedrag 9 euro. Kon niet lager. Gas blijft wel bij Frank, nog steed daar t goedkoopste (mss mijndomein of easy is goedkoper).

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-01 14:15
JeroenE schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:54:
[...]
Het is wel zo dat die terugleververgoeding dus net variabel zijn als je inkoopprijs. Stel volgende maand is de wereldvrede uitgebroken en de (kale) energieprijs per kWh zakt naar 5 cent krijg je dan ook nog maar 5 cent voor je overproductie.

Het is dus wel een gokje of de prijzen ook zo hoog blijven als straks alle panelen in Nederland weer flink produceren. Als men in de zomer de prijzen verlaagd kan het ook zijn dat je in de winter 58 cent voor een gebruikte kWh moet betalen en in de zomer maar 25 voor een opgewekte kWh terug krijgt. Eigenlijk precies hetzelfde als bij een leverancier die uurprijzen hanteert, alleen dan niet per uur maar per maand (kwartaal, half jaar of wat dan ook).
Daar hou ik wel rekening mee, maar naar verwachting gebeurt dat pas per 1 juli. Ik vermoed dat ik tegen die datum nog steeds netto heb teruggeleverd. Daarna zien we wel weer verder. De verschillen zijn eigenlijk zo groot, dat heel het saldeergebeuren gerommel in de marge lijkt. Terugleveren boven verbruik bij Essent, Energiedirect en Vattenfal is slechts 0.05 a 0.06 €/kWh, dus daar moet je niet zitten lijkt me. Bij Delta Energie is de terugleververgoeding zelfs 0.63 (modelcontract). Maar het is me iets teveel moeite om daar dan weer naar over te stappen.

Wel psychisch interessant dat je nu bij elke opgewekte kWh denkt: zal ik hem consumeren terwijl ik er zoveel voor kan krijgen? Wordt je ook weer een soort van hebberig van. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
18 april gaat Eneco in, voor alleen stroom. Volgens mij maakt t dan ook niks meer uit wat ik met de accu (+/_ 7kwh) doe. Bij Frank was dat wel nog leuk/handig, kon ik snachts of tijdens zon opladen en dan had je geen dure hoogtariefstroom (8-10h en 17-20h) nodig gezien het daar aan het markttarief per uur ging.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Smuggler schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:36:
Uw energieleverancier moet over elk contractjaar salderen. Dus niet per kalenderjaar. En ook niet per deel van het jaar.
Moeten en mogen zijn natuurlijk weer verschillende woorden.

Ik zie trouwens niet in wat het verschil maakt aangezien het blijkbaar wel mogelijk is voor een energieleverancier om in "geld" te salderen. Of je dit nu per maand doet of pas aan het einde van het jaar maakt voor de berekening natuurlijk niets uit.

Stel je gebruikt in januari voor 100 euro energie en je levert voor 10 euro terug. In juli gebruik je voor 10 euro energie en lever je voor 100 euro terug.

Of je nu in januari 100 - 10 = 90 en in juli 10 - 100 = -90 doet of 1 keer per aansluitjaar 110 - 110 uitrekent levert in beide gevallen hetzelfde getal op.

Het is natuurlijk een ander verhaal als er met vaste prijzen wordt gewerkt en er een (groot) verschil is tussen de prijs die je betaald voor afname en de prijs die je terug krijgt voor teruglevering. Daar is (denk ik) die tekst ook voorgeschreven omdat het voor zulke klanten natuurlijk wel veel gunstiger is als over een jaar wordt gesaldeerd ipv per maand.

Maar dat is bij de leveranciers met variabele prijzen toch helemaal niet? Of gaat het dan over die (soms verborgen) opslagen van een cent per kWh? Ik ging er van uit dat je die dan ook terug krijgt als je een kWh teruglevert zodat het enige verschil de belasting/overheidstoeslagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
JeroenE schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 04:03:
[...]
Moeten en mogen zijn natuurlijk weer verschillende woorden.

Ik zie trouwens niet in wat het verschil maakt aangezien het blijkbaar wel mogelijk is voor een energieleverancier om in "geld" te salderen. Of je dit nu per maand doet of pas aan het einde van het jaar maakt voor de berekening natuurlijk niets uit.

Stel je gebruikt in januari voor 100 euro energie en je levert voor 10 euro terug. In juli gebruik je voor 10 euro energie en lever je voor 100 euro terug.

Of je nu in januari 100 - 10 = 90 en in juli 10 - 100 = -90 doet of 1 keer per aansluitjaar 110 - 110 uitrekent levert in beide gevallen hetzelfde getal op.
Ze rekenen:
In januari 100 - 10 = 90 en in juli 10 - 100 = 90 doet of 1 keer per aansluitjaar 110 - 110 uitrekent levert in beide gevallen hetzelfde getal op.
het eerste voorbeeld 90 + 90 = 180 op en in het 2e voorbeeld is het 0.. dat is nogal een verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgD9SSpRUElTa1WdYqEvvOyFYrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b6MB9OS0BduejK6GuQSvhh4i.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afMfizxk8-j4iYoi4_GkbZ3wiHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BsHZ0XlqMkGtELle3l80GmeN.png?f=user_large

Al deze getallen hebben ze vervolgens gewoon bij elkaar opgeteld.
Lijkt mij niet dat dit in de lijn van de huidige salderingsregeling ligt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toch klopt het wel vanuit hun gezien. De opslagkosten (=transactiekosten) maken ze over netto verbruik.
Of het volgens de salderingsregels mag weet ik niet, daar staat denk ik niets in over opslagkosten.

Blijft over dat het op jaarrekening natuurlijk geen 300 euro moet zijn en geen 7ct opslagkosten. Maar iets van 6 euro pm x 12 = 70?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:52:
Toch klopt het wel vanuit hun gezien. De opslagkosten (=transactiekosten) maken ze over netto verbruik.
Of het volgens de salderingsregels mag weet ik niet, daar staat denk ik niets in over opslagkosten.

Blijft over dat het op jaarrekening natuurlijk geen 300 euro moet zijn en geen 7ct opslagkosten. Maar iets van 6 euro pm x 12 = 70?
Maar als ze het per maand kunnen salderen, dan lijken het geen echte kosten te zijn maar winst?
Misschien moeten ze de maandelijkse aansluitkosten dan maar voor iedereen met 2 euro verhogen.
Ik heb in elk geval een melding gedaan bij het ACM en een mail gestuurd naar easy energy om het recht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, als je per saldo energie gebruikt moeten ze het saldo inkopen op de markt. En als ze een maand per saldo energie opwekt moeten ze het saldo verkopen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Smuggler schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:30:
het eerste voorbeeld 90 + 90 = 180 op en in het 2e voorbeeld is het 0.. dat is nogal een verschil.
Dat komt omdat jij zelf verkeerd rekent. In mijn voorbeeld gebruik je in januari netto wel stroom en moet je dus 90 euro betalen. In juli leveren je panelen veel op en krijg je dus 90 euro terug (daarom staat er ook -90). Je moet niet de teruggave en het verbruik bij elkaar optellen. Die moet je van elkaar aftrekken.
Al deze getallen hebben ze vervolgens gewoon bij elkaar opgeteld.
Lijkt mij niet dat dit in de lijn van de huidige salderingsregeling ligt.
Op zich klopt het optellen wel, maar in je eerste plaatje moet de opslag negatief zijn, je hebt immers netto teruggeleverd en niet verbruikt. Dus ze moeten met -606,8 kWh rekenen en niet met +604,8 kWh.

Wat ze nu doen is altijd een opslag rekenen, ongeacht of je verbruikt of teruglevert. Dat mag niet volgens de salderingsregels voor zover ik weet. Als ze dat willen doen dan moeten ze hun terugleververgoeding verlagen tov hun afnameprijs.

Dat maakt netto voor jou natuurlijk geen verschil, maar dat is wel hoe de regels werken.

Dan is het ook gelijk voor iedereen duidelijk dat je voor terugleveren minder krijgt dan voor afname moet betalen.

Edit: hetzelfde trouwens voor die GvO's. Als je tijd en zin hebt kan je eens uitrekenen of het wel klopt als je alle maandfacturen zelf optelt, maar dan wel met negatieve kWh's rekent voor de opslag en die GvO's. Let er ook even op dat ze bij die GvO's dan ook enkel kijken naar de afname en de teruglevering niet meerekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenE op 12-04-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
JeroenE schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:03:
[...]
Dat komt omdat jij zelf verkeerd rekent. In mijn voorbeeld gebruik je in januari netto wel stroom en moet je dus 90 euro betalen. In juli leveren je panelen veel op en krijg je dus 90 euro terug (daarom staat er ook -90). Je moet niet de teruggave en het verbruik bij elkaar optellen. Die moet je van elkaar aftrekken.

[...]
Op zich klopt het optellen wel, maar in je eerste plaatje moet de opslag negatief zijn, je hebt immers netto teruggeleverd en niet verbruikt. Dus ze moeten met -606,8 kWh rekenen en niet met +604,8 kWh.

Wat ze nu doen is altijd een opslag rekenen, ongeacht of je verbruikt of teruglevert. Dat mag niet volgens de salderingsregels voor zover ik weet. Als ze dat willen doen dan moeten ze hun terugleververgoeding verlagen tov hun afnameprijs.

Dat maakt netto voor jou natuurlijk geen verschil, maar dat is wel hoe de regels werken.

Dan is het ook gelijk voor iedereen duidelijk dat je voor terugleveren minder krijgt dan voor afname moet betalen.

Edit: hetzelfde trouwens voor die GvO's. Als je tijd en zin hebt kan je eens uitrekenen of het wel klopt als je alle maandfacturen zelf optelt, maar dan wel met negatieve kWh's rekent voor de opslag en die GvO's. Let er ook even op dat ze bij die GvO's dan ook enkel kijken naar de afname en de teruglevering niet meerekenen.
Ik rekende verkeerd, omdat dit is hoe easyenergy er mee om gaat.
zie ook de facturen als bewijs hiervan.
dus als je dat elke maand op deze manier verekend, dan kom je aan het eind van het jaar dus wel verkeerd uit.

ik zal ook even naar de GvO's kijken, maar eerst de werkdag maar eens fatsoenlijk starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smuggler schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:13:
[...]

zie ook de facturen als bewijs hiervan.
dus als je dat elke maand op deze manier verekend, dan kom je aan het eind van het jaar dus wel verkeerd uit.

ik zal ook even naar de GvO's kijken, maar eerst de werkdag maar eens fatsoenlijk starten.
maar alleen met de opslag (niet met de stroom).
gvo's over bruto afname. want jij kan geen gvo geven dus krijg je die ook niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:28:
maar alleen met de opslag (niet met de stroom).
gvo's over bruto afname. want jij kan geen gvo geven dus krijg je die ook niet terug.
Dat is waar, die krijg je niet terug.

Maar je hoeft ook niet te betalen over GvO's die jij niet hebt gebruikt omdat de opwek met het verbruik gesaldeerd wordt. Dit salderen moeten ze per contractjaar doen en mag niet per andere periode. Voor het voorschot etc komen ze hier wellicht nog mee weg, maar de eindafrekening moet wel kloppen.
Smuggler schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:13:
Mijn voorbeeld was dan ook niet hoe het fout moet, maar hoe het wel zou moeten.

Als je het op de juiste manier uitrekent maakt het echt niet uit of je dit per maand of per jaar doet.

Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat je die GvO alleen berekent over de kWh's die je na saldering hebt afgenomen en niet terugkrijgt als je na saldering terug hebt geleverd.

Maar eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom ze zulk soort zaken allemaal apart gaan specificeren. Het ziet er een beetje uit als uit de tijd dat er met vlieg- en/of vakantiereizen steeds goedkoper werd geadverteerd omdat er steeds meer kosten niet werden meegerekend ook al moest je die toch altijd betalen.
Ja, als je iedere maand al verkeerd rekent is vanzelfsprekend de optelling van die bedragen per jaar ook niet goed.

Je kan ook niet zo maar het maandelijkse voorschot ODE en energiebelasting bij elkaar optellen; je moet in de eindafrekening het juiste bedrag berekenen op basis van het (gesaldeerde) verbruik. Dat bedrag moet je dan weer met het voorschot verrekenen.

Als je alle maandgegevens (en je jaarafrekening?) wil delen dan zijn er vast wel tweakers die een keertje met de berekening mee willen kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Net 18 panelen besteld, voor op het hoofddak (naast de 32 al op de garage), dat laat nog wat ruimte voor een warmtepomp of zonnecollectoren op het hoofddak.

Dat zorgt er ook voor dat onze stroomaansluiting nu 'gemaximaliseerd' is op een zonnige dag met 50 panelen of 19.250kwp of 25.6A op 250V, dus ik zal inverters (3x SMA Sunny boy tripower 6.0) met moeten limiteren om te zorgen dat de hoofdzekering niet klapt op een zeer zonnige/koude dag (dit kan in de software van de tri-power).

Ik heb nu ook de Tesla accu (85kwh) aangesloten zodat we compleet zelf-voorzienend zijn tijdens ~10 maanden van het jaar. Nu moet ik alleen even gaan kijken wat de beste manier is om dit allemaal terug te gaan leveren richting het net om de investering weer terug te verdienen (energieleverancier, software-algoritme voor beste teruglevering etc etc).

Complete investering (zonnepanelen ex BTW): 32 panelen op het garagedak: 8185 euro. De 18 panelen op het hoofddak: 5500 euro (de prijzen van zonnepanelen zijn op dit moment veel hoger dan october vorig jaar). De Tesla accu, frame (staalconstructie) en de 3x Victron inverters: 16000 euro. Totale investering ~30.000 Euro. Terugverdientijd bij de huidige energieprijzen ~8-10 jaar. Daarna inkomsten van ~4000 euro per jaar bij huidige energieprijzen (die vast zullen stijgen).

[ Voor 6% gewijzigd door campr112 op 13-04-2022 10:21 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 15:02
Jezus 50 panelen en 85kWh accu? Wat een enorme aantallen.

Ik heb net 16 panelen besteld, kunnen in Juli in werking. Als accu dacht ik dat 10kWh al genoeg zou zijn voor een normaal huishouden voor een 24 uur cyclus.

Verder wachten wij het hier nog heel even af of er ooit 30% subsidie op accu's komt. Er ligt dan wel al een 3x16A naar de garage met extra stoppenkast om alles meteen te kunnen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 22:26
campr112 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:56:
Ik heb nu ook de Tesla accu (85kwh) aangesloten zodat we compleet zelf-voorzienend zijn tijdens ~10 maanden van het jaar. Nu moet ik alleen even gaan kijken wat de beste manier is om dit allemaal terug te gaan leveren richting het net om de investering weer terug te verdienen (energieleverancier, software-algoritme voor beste teruglevering etc etc).

De Tesla accu, frame (staalconstructie) en de 3x Victron inverters: 16000 euro. Totale investering ~30.000 Euro. Terugverdientijd bij de huidige energieprijzen ~8-10 jaar. Daarna inkomsten van ~4000 euro per jaar bij huidige energieprijzen (die vast zullen stijgen).
Ben wel nieuwsgierig naar je opstelling met de Tesla accu etc. Heb je dit toevallig ergens op een forum beschreven? Heb het niet kunnen vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbrmk
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-12-2022
campr112 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:56:

Kijk eens naar Victron met Home Assistant via Modbus, werkt perfect ook met terugleveren en in mijn geval Enphase micro inverter off-grid draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• campr112
Niek_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:09:
[...]

Ben wel nieuwsgierig naar je opstelling met de Tesla accu etc. Heb je dit toevallig ergens op een forum beschreven? Heb het niet kunnen vinden :)
In princiepe deze gevolgd: YouTube: The 60kWh Tesla Battery Powered DIY Powerwall maar dan met 3x Victron multiplus II 5000/48 (https://stroomwinkel.nl/v...000-70-50-230v-nieuw.html).

Dus ik kan maximaal met 3*14A*240V laden (10kwp), en met 3*16A*240V ontladen naar het net (11.5kwp).

Ik gebruik net zoals de video een SimpBMS, maar wel op 48V, niet 24V.

Ik heb een custom stalen frame gebouwd om toegang te laten voor koellucht om de Tesla accu's heen. Ik ben bezig daarvoor plannen te maken, het is compleet modulair en niet-gelast, zodat het ook door andere mensen gecopiert kan worden. Het berust op simpele 25x25 kokers, 21mm en 16mm buizen en 30x2 platstaaf. Je hoeft alleen maar te boren en te zagen, geen lassen.

Als ik het nog een keer zou doen, zou ik de SMA inverters gebruiken die ook accu's kunnen laden tot 400V, dan kan je (mogelijk) het accu-pakket gewoon intact laten, incl bedrading.

Be more, use Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
cbrmk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:23:
[...]

Kijk eens naar Victron met Home Assistant via Modbus, werkt perfect ook met terugleveren en in mijn geval Enphase micro inverter off-grid draaien.
Alles bij mij thuis werkt met modbus, zowel de Victron inverters, de SMA tripower inverters, het auto-oplaadpunt en de warmtepomp zal ook modbus hebben. Ik gebruik op het moment node-red om dat allemaal in kaart te brengen en aan te sturen. Ook mijn stroom-meter werkt met modbus, zodat ik makkelijk de victron inverters voor 'nul op de meter' modus in kan stellen (is nu nog niet het geval).

Het wordt nog wel best een klus om alles in te regelen mbt de ideale tijd om terug te leveren. Nu saldering nog actief is, maarkt het niet zoveel uit (eigenlijk wel, maar ik loop niet al-te-veel geld mis). Ik heb inputs van nordpol+ voor de uurprijzen voor stroom, via solcast heb ik de voorspelde kwh voor de zonnepanelen/dag.

Voor nu maak ik nog 'misbruik' van het gemak van saldering, maar ik volg wel met veel interesse het topic hier, met de modbus mogelijkheden die ik heb.

Dit is de grafiek voor de generatie van de zonnepanelen, ik moet ook nog zoiets gaan maaken voor de victron's en de
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5wXNKwdS3m0mmhmfyyhsZ2tRso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EuhqFeWMLUjDXsNAcl4kCfux.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door campr112 op 13-04-2022 13:40 . Reden: PLaatje toegevoegd. ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
Wat ik heb gedaan uiteindelijk is per 24 uur de prijs van laag naar hoog gesorteerd en prio's opgegeven.
Dat in combinatie met de SOC, prijs van dat uur, min en max prijs van die dag en die van de volgende dag bepaalt of die gaat laden of ontladen tot xx% SOC.
Moet nu nog de charge power instellen en de weersverwachting integreren en dan vind ik het best.

Mag ik vragen welke kwh meter je hebt waar je de Modbus waardes uitleest?
Ik was daar nog naar aan het kijken omdat ik Enphase heb zit dat op de uitgang van de Victrons dus nu kan ik niet zo mooi zien wat mijn werkelijke load is als de zon schijnt.
Uiteindleijk zoek ik een 3 fase meter die modbus praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
cbrmk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:20:
Wat ik heb gedaan uiteindelijk is per 24 uur de prijs van laag naar hoog gesorteerd en prio's opgegeven.
Dat in combinatie met de SOC, prijs van dat uur, min en max prijs van die dag en die van de volgende dag bepaalt of die gaat laden of ontladen tot xx% SOC.
Moet nu nog de charge power instellen en de weersverwachting integreren en dan vind ik het best.

Mag ik vragen welke kwh meter je hebt waar je de Modbus waardes uitleest?
Ik was daar nog naar aan het kijken omdat ik Enphase heb zit dat op de uitgang van de Victrons dus nu kan ik niet zo mooi zien wat mijn werkelijke load is als de zon schijnt.
Uiteindleijk zoek ik een 3 fase meter die modbus praat.
Degene die Victron adviseert. Wel 'stervens' duur: https://www.bootschappen....ax-65a-fase-ethernet.html waar ik aan zat te denken was ook nog een mogelijkheid om met rs485, drie meters en een microcontroller/node-red nog wat te doen. Je kan in feite de energiemeter van victron 'neppen' door met node-red wat modbus adressen/responses 'na te apen' waar victrom om vraagt. Maar het prijsverschil is niet gigantisch, en de moeite aanzienelijk. (deze zou je kunnen gebruiken daarvoor, dus 3x: https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B09KC3JFSK)
De 'daadwerkelijke' load kun je ook berekenen met de P1 poort en het monitoren van de inverters met modbus (zoals ik het nu doe), de modbus meter is eigenlijk 'alleen maar' voor victron om de directe koppeling te kunnen maken (zonder tussenkomst van P1). SMA inverters geven via modbus het gegenereerde vermogen 'prijs', dus daar baseer ik mijn berekeningen op.

[ Voor 11% gewijzigd door campr112 op 13-04-2022 15:41 . Reden: P1/Modbus duidelijker. ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 13:07

itsgreen

Large and in charge

Zit bij Easy, maar ze hebben niet de snelste helpdesk volgens mij, en misschien weet iemand dit hier.

Ik heb 30ish echte gas verbruikskosten afgelopen maand, maar voorschot energie belasting is 45. Hoe zit dat?

(Ik weigerde principieel in maart 3 euro nogwat voor gas te betalen, dan liever in de kou :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56
JeroenE schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:48:
[...]
Dat is waar, die krijg je niet terug.

Maar je hoeft ook niet te betalen over GvO's die jij niet hebt gebruikt omdat de opwek met het verbruik gesaldeerd wordt. Dit salderen moeten ze per contractjaar doen en mag niet per andere periode. Voor het voorschot etc komen ze hier wellicht nog mee weg, maar de eindafrekening moet wel kloppen.

[...]
In het grote teruglever topic wordt hier ook over gediscussieerd. N.a.v. wat ik in wetteksten kan terugvinden zou ik niet 100 % gerust zijn dat salderen netjes per jaar gaat bij de day-ahead leveranciers. Het is wel tijd dat ACM eens specifiek uitlegt op haar site of day ahead leveranciers hun 'verbruiksperiode' mogen laten samenvallen met hun tarief periodes. ACM zegt heel stellig dat het per jaar moet, maar als je leverancier dat niet doet, schrijf je een bezwaarbrief, maar de reactie daarop mag een uitleg zijn waarom ze afwijken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
itsgreen schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:03:
Zit bij Easy, maar ze hebben niet de snelste helpdesk volgens mij, en misschien weet iemand dit hier.

Ik heb 30ish echte gas verbruikskosten afgelopen maand, maar voorschot energie belasting is 45. Hoe zit dat?

(Ik weigerde principieel in maart 3 euro nogwat voor gas te betalen, dan liever in de kou :))
Bij easy werken ze (althans zolang ik daar zat, 3 jaar lang) met een vaste voorschot die ze inschatten toen je klant werd. Het verschil wordt de volgende maand weer in credit gebracht maar het voorschotbedrag blifjt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
itsgreen schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:03:

Ze berekenen energiebelasting als voorschot (aan de hand van geschat verbruik) over een heel jaar en delen die door 12 voor het maandbedrag (Zie punt 4) om te voorkomen dat de zomer/winter bedragen per maand nog verder van elkaar verschillen. Frank doet dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

jurjen_g schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:35:
[...]

In het grote teruglever topic wordt hier ook over gediscussieerd. N.a.v. wat ik in wetteksten kan terugvinden zou ik niet 100 % gerust zijn dat salderen netjes per jaar gaat bij de day-ahead leveranciers. Het is wel tijd dat ACM eens specifiek uitlegt op haar site of day ahead leveranciers hun 'verbruiksperiode' mogen laten samenvallen met hun tarief periodes. ACM zegt heel stellig dat het per jaar moet, maar als je leverancier dat niet doet, schrijf je een bezwaarbrief, maar de reactie daarop mag een uitleg zijn waarom ze afwijken...
thehog schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:52:
[...]

Bij easy werken ze (althans zolang ik daar zat, 3 jaar lang) met een vaste voorschot die ze inschatten toen je klant werd. Het verschil wordt de volgende maand weer in credit gebracht maar het voorschotbedrag blifjt gelijk.
Thanks! Beetje vreemd vind ik het wel, maar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Laatst online: 21-09 16:45
Misschien eerder een HA vraagje, maar jullie zullen er zeker ook wel eens last van gehad hebben:
Morgen van 13-14h is het in België 0.0 c/kWh, echter kan de mini graph hier moeilijk mee om precies. De hoogte van de balk op de grafiek klopt wel, maar hij neemt de huidige waarde wanneer ik er met de muis op ga staan. Iemand een fix hiervoor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPG2q8WlG_iCA835zKSOes4kNqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CpbZp31mEGgejRNs2ZXVOZwg.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaDfttR-KsbKVaNEWbkm1eH59Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3D7xM4560Cub81SvH6en85B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Mogelijk dat ik iets simpels mis met de 'day ahead prijzen' en terugleveren, maar Eneco geeft iets van 78€c terug (min alle belastingen enz). Voor alle teruggeleverde stroom, als ik het modelcontract goed begrijp. Ik kan niet anders geloven dan dat iets groots mis. Kan iemand het uitleggen aan me in Jip en Janneke taal?

Het gaat om dit stuk:
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op
het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten.
En dit zijn de huidige kosten van het modelcontract:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gwh7oQOVKBMH4Fr8tiR5bkxrz6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tbIeOE3CT5xSO2Fv0SI0WH8Z.png?f=user_large

Serieuse vraag, bij dit soort prijzen, wat voor zin heeft het om met dagprijzen te gaan werken en je accu 'goed' in te zetten? Kan je bijna beter gewoon dit afsluiten, en wachten tot saldering wordt ingevoerd en het dan oppakken.

[ Voor 61% gewijzigd door campr112 op 18-04-2022 08:32 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itris
  • Laatst online: 15-06 20:12
Ik ben overgestapt naar Frank energie. Vanaf vandaag wordt mijn stroom door hun ingekocht. Helaas zegt de app "We krijgen geen meterstanden! Het lukt ons niet om je meterstanden uit te lezen. We zijn zijn druk bezig het probleem op te lossen. Probeer je het later nog eens?"
Lijkt me sterk dat ze met pasen daar aan werken. Of is dit 'normaal' voor de eerste dag?
Gek dat ze die standen niet kunnen uitlezen, umeter.nl heeft er geen problemen mee, en ook mijn vorige leverancier kon dat. Dit is geen goed begin. Want nu ze het niet kunnen uitlezen, vrees ik dat ze me een veel hoger tarief aanrekenen dan de dynamische prijzen anders mogelijk hadden gemaakt. Of kunnen ze dat met terugwerkende kracht nog uitlezen misschien?

Ondertussen heb ik naar zonneplan gekeken. Helaas is de overstap tijd 21 dagen :( en bij easy energy is het 30 dagen.
Als ze bij zonneplan de slimme meter niet uit kunnen lezen, kunnen ze het dan nog wel met hun 'connect' dongle, zodat ze wat minder afhankelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 16:12
Geen paniek, bij mij duurde het ook enkele dagen voordat dit rond was en nu met pasen mag/moet je rekenschap houden dat het ook iets later kan worden, als je zelf ook even de stand hebt/ had genoteerd van je slimme meter kan er niks mis gaan, dit geld trouwens bij ALLE energie leveranciers, en als je jezelf een beetje hebt ingelezen hoe het precies werkt weet je dat er pas na ca. 2 maanden verbruik een juiste factuur word opgemaaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 12:07

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

itris schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:19:

Ondertussen heb ik naar zonneplan gekeken. Helaas is de overstap tijd 21 dagen :( en bij easy energy is het 30 dagen.
Als ze bij zonneplan de slimme meter niet uit kunnen lezen, kunnen ze het dan nog wel met hun 'connect' dongle, zodat ze wat minder afhankelijk zijn?
Ik ben klant bij Zonneplan per 1 Januari. Ik heb de dongle al begin december ontvangen, en deze werkte meteen. Ik kon dus al in december mijn verbruik in de Zonneplan-app zien. Zonneplan is iets goedkoper dan Frank. Scheelt ongeveer 1,5 cent per kWh. Energie leveranciers lezen je slimme meter niet uit maar krijgen de standen via je netwerkbeheerder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaKmbydyOFQuUAGK3d0f6ayvAB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rnh3DvYrWiZo4AYmszSOFb3o.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door sideriusj op 18-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 18:08
sideriusj schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:27:
[...]

Ik ben klant bij Zonneplan per 1 Januari. Ik heb de dongle al begin december ontvangen, en deze werkte meteen. Ik kon dus al in december mijn verbruik in de Zonneplan-app zien. Zonneplan is iets goedkoper dan Frank. Scheelt ongeveer 1,5 cent per kWh. Energie leveranciers lezen je slimme meter niet uit maar krijgen de standen via je netwerkbeheerder.
Door de slechte app van Frank is het lastig om te zien wat er precies gebeurd en of er iets mis is. Zo bleken ze door een administratieve fout niet met de levering begonnen te zijn en kwam dit pas na een maand aan het ligt omdat ik geen factuur kreeg. Dit was een hele dure grap.
Toch maar zo snel mogelijk over gestapt naar een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Ik heb nu stroom via het modelcontract van Eneco genomen. 58 eurocent/kwh teruglevering, zonder limiet, zonder tijdsoptimalisatie. Opzegbaar waneer ik wil.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
jurjen_g schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:35:
In het grote teruglever topic wordt hier ook over gediscussieerd. N.a.v. wat ik in wetteksten kan terugvinden zou ik niet 100 % gerust zijn dat salderen netjes per jaar gaat bij de day-ahead leveranciers.
Ik weet dat natuurlijk ook niet ;)

De wet] lijkt op zich redelijk helder te zijn. De leveringskosten mogen alleen berekend worden over wat er is geleverd minus wat er is teruggeleverd. Die verrekening moet per jaar gebeuren.

Voor een maandbedrag kan men dus wel een andere methodiek gebruiken, gewone leveranciers doen dat natuurlijk ook. Die gebruiken ook een schatting, historisch verbruik van dat adres, opgave door de klant of noem maar op om een maandbedrag te bepalen. Op de jaarafrekening moet dat dan wel allemaal rechtgetrokken worden.
ACM zegt heel stellig dat het per jaar moet, maar als je leverancier dat niet doet, schrijf je een bezwaarbrief, maar de reactie daarop mag een uitleg zijn waarom ze afwijken...
Sinds wanneer kan een energieleverancier afwijken van de Nederlandse wet omdat ze daar een reden voor verzonnen hebben? Dat lijkt me een vaag verhaal.

Maar ik heb geen hoge pet op van de ACM. Het lijkt meer een verlengstuk van de markt te zijn en weinig beleving met de consument te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
campr112 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:18:
Ik heb nu stroom via het modelcontract van Eneco genomen. 58 eurocent/kwh teruglevering, zonder limiet, zonder tijdsoptimalisatie. Opzegbaar waneer ik wil.
Als je niet meer verbruikt dat levert is het prima (prijs maakt feitelijk niet uit). Als je meer verbruikt dan je levert is het een schandalige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Mijn punt was eigenlijk, dat als je meer genereerd dan je nodig hebt, 'day ahead prijzen' optimalisatie (nog) geen zin heeft.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:28
campr112 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:25:
Mijn punt was eigenlijk, dat als je meer genereerd dan je nodig hebt, 'day ahead prijzen' optimalisatie (nog) geen zin heeft.
fixed that: "als je erg veel meer genereert dan je nodig hebt" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Tenzij je verbruik zo kan verschuiven dat je stroom goedkoop inkoopt en duur verkoopt. Door de week verkoop ik doorgaans stroom voor €0,30 en in het weekend kan ik de auto laden voor €0,10.

Ik ben begonnen met stroom verbruik verschuiven ten voorbereiding van de afbouw van de saldering en kwam er toen achter dat ik nu al een paar tientjes kan besparen door over te stappen naar flex tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-09 21:26
Zolang saldering bestaat is eigenlijk het electriciteitsnet je accu. En bij de huidige hoge terugleververgoeding moet je van goede huize komen om via de day ahead contracten meer geld te besparen dan met gewoon een normaal contract.

Ben benieuwd of iemand in Nederland dat lukt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
mathijshooi schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:45:
[...]

Zolang saldering bestaat is eigenlijk het electriciteitsnet je accu. En bij de huidige hoge terugleververgoeding moet je van goede huize komen om via de day ahead contracten meer geld te besparen dan met gewoon een normaal contract.

Hangt van af wat je een gewoon normaal contract noemt. Een recent contract is veel te duur. Dan kan je met dynamische tarieven veel voordeliger zijn vooral al je een EV hebt. En als je net als ik een thuisaccu hebt kan je er zeker aan besparen en zelfs verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
thehog schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:07:
[...]

Hangt van af wat je een gewoon normaal contract noemt. Een recent contract is veel te duur. Dan kan je met dynamische tarieven veel voordeliger zijn vooral al je een EV hebt. En als je net als ik een thuisaccu hebt kan je er zeker aan besparen en zelfs verdienen.
Wat gewoon is, is idd subjectief tegenwoordig. Maar mocht je bijvoorbeeld redelijk wat zelf opwekken maar toch ook grootverbruikers zoals een EV hebben kan je ook naar een tweede allocatie punt kijken in je huis. Dan kan je twee contracten afsluiten en heb je geen dure accu nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Dynamische tarieven + een bidirectioneel ladende paal & auto + een goede set zonnepanelen is echt goud geld op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
mathijshooi schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:20:
[...]

Wat gewoon is, is idd subjectief tegenwoordig. Maar mocht je bijvoorbeeld redelijk wat zelf opwekken maar toch ook grootverbruikers zoals een EV hebben kan je ook naar een tweede allocatie punt kijken in je huis. Dan kan je twee contracten afsluiten en heb je geen dure accu nodig.
Je mag op 1 woonadres niet (zomaar) twee 'allocatie' punten aanvragen. Zeker niet dit als reden.

https://service.liander.n..._aansluitingen_op_1_adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dit concept lijkt me niks, ik moet in Vlaanderren al opletten met het capaciteitstarief dat het vastrecht bepaald (het grootste deel van de kosten), dus dan kun je ook niet op een goedkoop moment al je grootverbruikers aanslingeren voor het verbruiksdeel.

Ik vind het al jammer dat er momenteel geen vaste tarieven zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Marzman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:23:
Dit concept lijkt me niks, ik moet in Vlaanderren al opletten met het capaciteitstarief dat het vastrecht bepaald (het grootste deel van de kosten), dus dan kun je ook niet op een goedkoop moment al je grootverbruikers aanslingeren voor het verbruiksdeel.

Het is geen concept maar gewoon realiteit. Geen idee of er in vlaanderen ook een leverancier is en of het daar dus wel een concept is en geen realiteit. En als je er persoonlijk niks mee hebt is voor de algemene discussie voor dit topic niet interessant.

Maar dat het niet goed past op de combinatie met de capaciteitstarief in Vlaanderen is wel duidelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
thehog schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:11:
[...]

Je mag op 1 woonadres niet (zomaar) twee 'allocatie' punten aanvragen. Zeker niet dit als reden.

https://service.liander.n..._aansluitingen_op_1_adres
Het gaat om 1 aansluiting met 2 meters. Kijk maar in het terugleververgoeding topic. Menig tweaker heeft dit draaiende of aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Laatst online: 21-09 16:45
Marzman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:23:

Capaciteitstarief is er nog niet, en zou wel weer eens kunnen uitgesteld worden ook.
Vaste tarieven zijn er ook nog steeds.
thehog schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:51:
[...]

Het is geen concept maar gewoon realiteit. Geen idee of er in vlaanderen ook een leverancier is en of het daar dus wel een concept is en geen realiteit. En als je er persoonlijk niks mee hebt is voor de algemene discussie voor dit topic niet interessant.

Maar dat het niet goed past op de combinatie met de capaciteitstarief in Vlaanderen is wel duidelijk ja.
Wij hebben er in Vlaanderen ondertussen 3; Yuso, Engie en Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Knikmops schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:08:
[...]

Capaciteitstarief is er nog niet, en zou wel weer eens kunnen uitgesteld worden ook.
Vaste tarieven zijn er ook nog steeds.
Nee, in juli pas, niks om nu al over na te denken ;)

Vaste tarieven dacht ik dat niemand meer had, ik moet in juni een nieuwe aanbieder hebben. Dan eens naar kijken, ik zit nu nog bij Engie met een vast tarief.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
mathijshooi schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:48:
[...]

Het gaat om 1 aansluiting met 2 meters. Kijk maar in het terugleververgoeding topic. Menig tweaker heeft dit draaiende of aangevraagd.
Dat is wat anders dan twee aansluitpunten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
thehog schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:48:
[...]

Excusez

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:48:
Een allocatiepunt is geen aansluiting. Secundair allocatiepunt is de term die netbeheerders gebruiken voor een extra meter, zie https://www.stedin.net/kl...ra-meetpunt-te-realiseren of https://www.stedin.net/kl...en-een-nieuwe-aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JeroenE schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:17:
[...]
Een allocatiepunt is geen aansluiting. Secundair allocatiepunt is de term die netbeheerders gebruiken voor een extra meter, zie https://www.stedin.net/kl...ra-meetpunt-te-realiseren of https://www.stedin.net/kl...en-een-nieuwe-aansluiting
Dank je. En terug naar de topic dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
mathijshooi schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:45:
[...]

Ja, lukt makkelijk.
Ik laad m'n auto in het weekend praktisch gratis vol. Dit is 1/3 van m'n totale energie verbruik.

Sterker nog, de meeste mensen zouden goedkoper uit zijn. Waarom staat uitgelegd in de introductie van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
AJediIAm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:42:
[...]

Ja, lukt makkelijk.
Ik laad m'n auto in het weekend praktisch gratis vol. Dit is 1/3 van m'n totale energie verbruik.

Sterker nog, de meeste mensen zouden goedkoper uit zijn. Waarom staat uitgelegd in de introductie van dit topic.
Gratis is het dus niet, want je had die stroom voor voor 50 cent kunnen verkopen. Vraag is of de delta in inkoop en verkoop tarieven de kosten van de accu kan goed maken. Bij dynamische prijzen waarschijnlijk wel, want dat zijn de prijzen overdag niet die 50 cent. Maar zolang we saldering hebben maakt dat dus niet uit, aangezien het net een soort accu voor je is.

Wanneer er geen saldering is snap ik het gebruik van een accu, zie België. Maar nu is die business case gewoon heel zwak. Uit moreel oogpunt zou je er iets van kunnen vinden maar wanneer je de zonnestroom verkoopt aan het net wordt het wel ergens anders gebruikt dus dat maakt ook niet uit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
AJediIAm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:42:
[...]

Ja, lukt makkelijk.

Met de huidige variantie en met zonnepanelen om het dak zou ik toch erg uitkijken.

kreeg 25 cent per kwh terug, terwijl ik er 28 moest betalen. op de eindafrekening in maart,
Het verschil hieronder in April begint nog groter te worden.

Nu lijken die verschillen niet heel groot, maar ik heb als een malle moeten compenseren, om het zo te krijgen.

Deze maand heb ik 2 foutjes gemaakt met opladen, Duur moment geladen en het goedkope moment daarna gemist.
De huidige stand van April is nu:
333 KWh van het net af getrokken. (22,5 cent)
325 KWh het net op gestuurd. (17,5 cent)

Maar als ik nu kijk naar de euro's.
Ik heb 75 euro betaald om het van het net af te krijgen.
en 57 euro gekregen om het weer het net op te krijgen.

18 euro "verlies" dus vergeleken met normale vaste tarieven.
Per kwh lever ik dus 5 cent in. Niet direct een ramp maar wel jammer.

De scores hadden beter kunnen zijn, met gemiddeld duurder verkopen en goedkoper inkopen.
het blijft opletten geblazen, zeker in deze tijd waar de stroomprijs soms wel 50 tot 60 cent is. en een paar uur daarna -2.

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 21-04-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mathijshooi schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:53:
[...]

Gratis is het dus niet, want je had die stroom voor voor 50 cent kunnen verkopen. Vraag is of de delta in inkoop en verkoop tarieven de kosten van de accu kan goed maken. Bij dynamische prijzen waarschijnlijk wel, want dat zijn de prijzen overdag niet die 50 cent. Maar zolang we saldering hebben maakt dat dus niet uit, aangezien het net een soort accu voor je is.

Wanneer er geen saldering is snap ik het gebruik van een accu, zie België. Maar nu is die business case gewoon heel zwak. Uit moreel oogpunt zou je er iets van kunnen vinden maar wanneer je de zonnestroom verkoopt aan het net wordt het wel ergens anders gebruikt dus dat maakt ook niet uit dus.
Ik denk dat je zijn punt mist.
Hij heeft het nergens over stroom verkopen.
In het weekend is de stroom vaak gratis (Enkel wat belastingen).
Dat de stroom in de nacht / begin van de avond 50 cent is, doet daar niets aan af.
Met de dynamische prijzen die we hier gebruiken, heeft een Accu dus wel nut.
Je laad de accu op als het gratis is (weekend overdag), en gebruikt deze stroom als de prijs weer boven de 50 cent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Hier is de overgang van stroom Frank-> Eneco (modelcontract) wel OK gegaan. Had het id dat het pas 1 dag later allemaal verwerkt was, de app's laten nu ook meer info zien.

11 april Eneco gebeld, 18 april omzet-dag.

Nu 58 cnt per teveel geleverde kWh krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Smuggler schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:00:
[...]

Ik denk dat je zijn punt mist.
Hij heeft het nergens over stroom verkopen.
In het weekend is de stroom vaak gratis (Enkel wat belastingen).
Dat de stroom in de nacht / begin van de avond 50 cent is, doet daar niets aan af.
Met de dynamische prijzen die we hier gebruiken, heeft een Accu dus wel nut.
Je laad de accu op als het gratis is (weekend overdag), en gebruikt deze stroom als de prijs weer boven de 50 cent is.
Zonder eigen productie klopt dat idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
mathijshooi schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:53:
[...]

Ik koop laadstroom in voor €0,10 en verkoop zonnestroom door de week voor €0,30.
Mijn productie is 2000kwh lager dan mijn verbruik, maar mijn netto kosten liggen nog steeds rond de €0,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Laatst online: 23-09 19:24
Hoe zit het met terugleveren van zonnestroom tijdens het weekend als af en toe de prijs negatief is, kan je dan niet beter je omvormer uitzetten? Of is het tarief alsnog positief met de belastingen erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
jugger naut schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:00:
Hoe zit het met terugleveren van zonnestroom tijdens het weekend als af en toe de prijs negatief is, kan je dan niet beter je omvormer uitzetten? Of is het tarief alsnog positief met de belastingen erbij?
Dat laatste. Theoretisch kan het zo negatief zijn dat zelfs de belastingen gecompenseerd worden maar dat heb ik in de 3 jaar plus nog niet mee gemaakt.

Als je meer opwekt dan verbruikt dan is het wel negatief omdat je geen belasting die je niet betaald niet kan salderen.

En ja, bij zo'n laag tarief verdien je er niet veel aan maar de algemene regel blijft gelden: alles zoveel mogelijk verbruiken tijdens de lage tarief momenten. Hoe meer grootverbruikers je hebt hoe beter het uitpakt (warmtepomp, boiler, elektrische auto, thuis accu e.d.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NGM
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-03 22:34

NGM

thehog schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:36:
[...]

Theoretisch kan het zo negatief zijn dat zelfs de belastingen gecompenseerd worden maar dat heb ik in de 3 jaar plus nog niet mee gemaakt.
Morgen is dat praktijk, geen theorie.

8oq411ea

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Morgen is stroom tussen 11u 's ochtends en 16u 's middags minimaal € -0,12 per kWh met een piek naar €-0,18 per kWh :+
Lekker de droger zonder was laten loeien!

[ Voor 14% gewijzigd door SidewalkSuper op 22-04-2022 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
NGM schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:21:
[...]

Morgen is dat praktijk, geen theorie.
Haha ja ik wou het net zeggen :) Roep ik zoiets, prompt de volgende dag is het zover :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
SidewalkSuper schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:22:
Morgen is stroom tussen 11u 's ochtends en 16u 's middags minimaal € -0,12 per kWh met een piek naar €-0,18 per kWh :+
Plus zonnepanelen uitzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 22:51
En kabeltjes leggen naar de buren zodat hun ook de apparaten aan kunnen zetten :')

Ik heb altijd een hekel aan wind maar dit is best lekker :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYK8etDtdiu3pv-W2mYFopXsF6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5duwqOZgHpjv0Zy6h7yBAtF.jpg?f=fotoalbum_large

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Morgen maar eens weer extra wasjes draaien met die prijzen, morgen op gestelde tijden negatief tarief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBDPbumgVPdvtu5OOQdHxMQ0a6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8tySzsHfhc3blcuR89y5saE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Deldenaar schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:20:
Morgen maar eens weer extra wasjes draaien met die prijzen, morgen op gestelde tijden negatief tarief

[Afbeelding]
Heb je all-in prijzen aangevinkt? Zo niet dan komt er nog een berg BTW en shit op en zou het toch nog eens boven 0 uit kunnen komen.

ps: ik denk dat ik het gas ook maar van Frank naar ANWB/Easy of MijnDomein ga overzetten. Scheelt 50% ofzo in de gas opslag die ze rekenen. Op 1000m3 per jaar toch paar tientjes. Stroom zit al bij Eneco ivm 2000kwh overschot.

Iemand tips/advies welke van die 3 te kiezen voor enkel gas? Alle 3 hebben wel een fancy app volgens mij, en dezelfde tarieven/kosten/facturatie systeem :+

Edit: Bij Frank betaal ik nu dynamisch per maand, dus ook voor gas, geen vast bedrag van zeg 150 euro per maand (in de zomer is het gasvebruik maar zeg 20 euro). Bij ANWB/Mijndomein kan dat dus niet, hier betaal je iedere maand gewoon 150 euro.

Is er een dayprice leverancier voor gas die factureert zoals Frank, per maand dynamisch/ een correctie +/-? :/ -> ja Easyenergy zie ik nu, maar die schijnen weer hoger opslagtarief te hebben (4.7 cnt tov 2.x cnt van de anderen)

[ Voor 21% gewijzigd door PCJR op 22-04-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:40
PCJR schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:28:
[...]
Heb je all-in prijzen aangevinkt? Zo niet dan komt er nog een berg BTW en shit op en zou het toch nog eens boven 0 uit kunnen komen.
Deze keer krijg je echt geld toe, de EPEX prijzen zijn echt -€222 per MWh wat vrij extreem ver in het negatief is :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smiba
Puur even ter zekerheid, denk ik nou verkeerd of loont het om mijn elektrische radiator buiten neer te zetten om zo mijn stroom gebruik in deze negatieve stroomtijden omhoog te halen?

Voelt echt vet raar namelijk, maar als ik het goed begrijp krijg ik geld toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Ja, dit zijn ALL-IN prijzen, staat in begin bij mijn screenshot, hier komt ook nog de vermindering energiebelasting nog eens lekker overeen.

Dus m.a.w hoe hoger verbruik in deze uren hoe meer geld toe, raar maar waar, heb dit ook bevestigd gekregen van Frank, zie natuurlijk liever de stroom en gas prijs definitief weer op oude niveau maar tis niet anders...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thehog
Morgen 3x 25A verbranden over 5 uur lang, toch 15 euro verdienen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bij de ANWB lees ik tot -27 cent per kWh: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven.
Nu heb ik er niets aan, want we hebben Greenchoice tegen hele schappelijke tarieven. Maar ik vraag me wel af of ik Greenchoice (en de rest van het net) er een plezier mee doe door hierop te gaan mikken? Het is namelijk een kleine moeite om de wasdroger (die toch draait) in de middag aan te zetten, en het stofzuigen ook om die tijd te doen. M.a.w.: is het daadwerkelijk beter voor het milieu als ik dat doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RemcoDelft Nee, want ik denk dat dit vooral dumpen van fossiele stroom is. Verreweg de meeste renewables zijn enorm goed naar beneden regelbaar (maar doen dat maar beperkt, omdat ze hun eigen prijsprikkel hebben).
Als ik hier kijk is er nog genoeg reden om te exporteren (en dus meer interconnects te bouwen). Peak is bij ons gemiddeld €-39/MWh, in Frankrijk €185/MWh.
Laat die redenen maar geldig, daar worden we allemaal beter van :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 18:31
RemcoDelft schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:20:
[...]

Bij de ANWB lees ik tot -27 cent per kWh: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven.
Nu heb ik er niets aan, want we hebben Greenchoice tegen hele schappelijke tarieven. Maar ik vraag me wel af of ik Greenchoice (en de rest van het net) er een plezier mee doe door hierop te gaan mikken? Het is namelijk een kleine moeite om de wasdroger (die toch draait) in de middag aan te zetten, en het stofzuigen ook om die tijd te doen. M.a.w.: is het daadwerkelijk beter voor het milieu als ik dat doe?
Snap niet zo goed waarom vaste prijs aanbieders zoals GreenChoice niet een soort van happy hours waarin ze klanten gratis stroom aanbieden, terwijl ze er zelf geld voor krijgen door het negatieve tarief.
Je stimuleert mensen dan om hun vaatwasser/droger/wasmachine/electrische auto op die uren aan te zetten, terwijl ze dat anders in minder rendabel uren zouden doen.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
ANWB rekent alleen met de kale tarief plus btw. Dan kom je dus op -22,236 * 1.21 (voor de BTW) = -27 cent. Daar komt dan de energebelasting, ODE en toeslag bij en daarom kom je dus op -18 cent.

BTW helpt in dit geval dus mee om de prijs nog verder om laag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:58:
[...]

Snap niet zo goed waarom vaste prijs aanbieders zoals GreenChoice niet een soort van happy hours waarin ze klanten gratis stroom aanbieden, terwijl ze er zelf geld voor krijgen door het negatieve tarief.
Omdat ze die vaste contracten niet op de spot markt inkopen maar op de lange termijn markt.
Dat zou ook lekker risicovol zijn om vaste contracten op spot markt in te kopen. Dat waren ze eind vorig jaar zo failliet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bovendien is dat een goede manier om het netwerk om zeep te helpen. En EnergyZero en vrienden hebben een beperkte hoeveelheid MWh ingekocht tegen die prijs :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Dat ze hebben ingekocht is zeker voor vaste prijs aanbieders, maar aan de andere kant heb je ook winst doordat je geld toe krijgt en je wellicht de energie die overdag wordt gebruikt en en je dus met betere marge op andere momenten kan weg zetten.

Ik denk niet dat je er netwerken mee om zeep helpt, want juist die netwerken kunnen niet tegen de hoge aanlevering ten opzichte van de relatief lage vraag, anders zou er geen negatieve prijs zijn.
Je nivelleert dus de opbrengst met hoge groene energie opbrengst tov van duredere en minder ecologisch efficiënter periodes (waar we bv op gas wordt gedraaid voor Electra). Betekent een iets hogere prijs voor groen, wat de adoptie van deze energiebron ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 10:46
thehog schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:49:
[...]

Plus zonnepanelen uitzetten :)
Begrijp ik het dan goed en is het financieel echt beter om je omvormer uit te zetten tijdens de ‘negatieve uren’? Kan dat zomaar (SolarEdge)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Yieuw, wat is daar aan de hand?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
jojost1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:47:
[...]

Begrijp ik het dan goed en is het financieel echt beter om je omvormer uit te zetten tijdens de ‘negatieve uren’? Kan dat zomaar (SolarEdge)?
Ja. Want voor elke kWh die je morgen tussen 11u en 16u levert betaal je 18 cent.
Bij de solaredge zit een DC schakelaar. En anders zet je hem uit in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Maasluip schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:16:
[...]

Yieuw, wat is daar aan de hand?
Dat gaan we wel vaker zien. Vorig jaar rond deze tijd kwam het ook al voor dat de tarieven ver negatief waren op sommige weekenden in april/mei. Maar nog nooit zo laag dat ook nog inclusief de energiebelasting het negatief bleef.
Hoe meer zonnepanelen hoe vaker de kans dat dit gebeurd. Windmolens kunnen nog uitgezet worden (morgen waait het helemaal niet heel erg) maar de overvloed aan consumenten zonnepanelen beginnen toch op sommige dagen echt een invloed te hebben op grootheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar de onbalans met de ons omringende landen is zo groot. België gaat nog een beetje mee, Duitsland komt niet onder de 0 en zuid Noorwegen, waar de NorNed kabel naar toe gaat blijft op € 171 hangen.
Het wordt morgen niet super zonnig, het waait niet extreem, er is geen reden hiervoor.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Maasluip schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:24:
Maar de onbalans met de ons omringende landen is zo groot. België gaat nog een beetje mee, Duitsland komt niet onder de 0 en zuid Noorwegen, waar de NorNed kabel naar toe gaat blijft op € 171 hangen.
Het wordt morgen niet super zonnig, het waait niet extreem, er is geen reden hiervoor.
Er zal een reden voor zijn. Lastig om helemaal na te pluizen maar ik heb laatst een artikel gelezen over dat moment een paar weken geleden waarbij je in Frankrijk een paar uur 22 euro per kWh moest betalen.
Dat bleek uiteindelijk te liggen aan uitgeschakelde kerncentrales en te weinig capaciteit op de intercontinentale verbindingen in combinatie met cascade effect als ze wel vanuit bijv. zwitserland extra ingekocht zouden hebben. Dan zou in zwitserland ook de prijs gestegen hebben en dat hebben ze daar willen voorkomen natuurlijk.

Het zal mede te maken hebben dat voor heel nederland morgen de mei vakantie begint en een flink deel zal emigreren voor een paar dagen buitenland. In ieder geval is de vraag blijkbaar laag morgen en toch een flinke aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
https://www.epexspot.com/...&period=#messages-section

Er is zelfs een automatische low trigger af gegaan voor de NL markt zoals ik het lees. De markt heeft nog een kans gehad om binnen 15 minuten met betere prijzen te komen maar dat lijkt dus niet effect gehad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:05
thehog schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:42:
https://www.epexspot.com/...&period=#messages-section

Er is zelfs een automatische low trigger af gegaan voor de NL markt zoals ik het lees. De markt heeft nog een kans gehad om binnen 15 minuten met betere prijzen te komen maar dat lijkt dus niet effect gehad te hebben.
Dat heeft zeker wel effect gehad. Die trigger komt als er in de initiële berekening geen oplossing komt, of met extreme (-500 of +3000/4000 eur/MWh). Dat is het niet geworden. Gelukkig is er geen volledige decoupling geweest, dan hadden we namelijk echt een probleem (of waarschijnlijk de lezers hier niet :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Er wordt morgen juist wel veel zon en wind verwacht. Dat gekoppeld aan een weekend met begin voorjaar vakantie (dus minder vraag) verklaart de dip in de day ahead prijzen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smiba
Voelt een beetje alsof ik een milieudelict aan het plegen ben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwuC-SIqvtR6D-7ALXSfs6v5MWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uahTqfKA47Q20T7iaOfcWggA.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door smiba op 23-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

smiba schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:26:
Voelt een beetje alsof ik een milieudelict aan het plegen ben

[Afbeelding]
Haha, mijn buren denken ook dat de wereld gek is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
itsgreen schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:59:
[...]

Haha, mijn buren denken ook dat de wereld gek is geworden.
Terrasverwarmer aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsgreen

itsgreen

Large and in charge

Die werkt bij mij op gas, dus dat gaat me niet echt helpen.

Maar wel al mijn apparatuur, wasmachine, wasdroger en vaatwasser en de oven enzo :)

Ik doe mijn ding om het energienet te balanceren iig! #goedbezig

[ Voor 10% gewijzigd door itsgreen op 23-04-2022 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cbrmk
Eerste keer dat die zoveel van het net pakt, beetje creepy maar nog ruim binnen de limieten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQn8nfvHIaf5eRZzzwTAeNs3sa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jK67pvmA9UjVQK8OWkLXvE8G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Morgen weer 2 uurtjes winst! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Gelukkig maar. Ik heb de auto nog niet vol straks doordat ik ook andere verbruikers heb aan staan staat de laadpaal op lagere snelheid te laden. Morgen nog even twee uurtjes extra pakken om de auto echt vol te stoppen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itris
  • Laatst online: 15-06 20:12
itsgreen schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:05:
[...]

Die werkt bij mij op gas, dus dat gaat me niet echt helpen.

Maar wel al mijn apparatuur, wasmachine, wasdroger en vaatwasser en de oven enzo :)

Ik doe mijn ding om het energienet te balanceren iig! #goedbezig
Zou dit voor het net echt iets uitmaken? Ben wel benieuwd waar ze de overproductie laten, of dat er producenten moeten afkoppelen (en welke dan en hoe dat bepaald wordt).
Qua verdiensten zet het ook niet echt veel zoden aan de dijk toch? Die verbruikers nemen bij elkaar bijvoorbeeld 5kw, voor een uur of 4, dus 4x5x0,17 is €3,50?
Of mis ik iets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
itris schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:57:
[...]

Zou dit voor het net echt iets uitmaken? Ben wel benieuwd waar ze de overproductie laten, of dat er producenten moeten afkoppelen (en welke dan en hoe dat bepaald wordt).
Qua verdiensten zet het ook niet echt veel zoden aan de dijk toch? Die verbruikers nemen bij elkaar bijvoorbeeld 5kw, voor een uur of 4, dus 4x5x0,17 is €3,50?
Of mis ik iets? :)
Alle beetjes helpen natuurlijk :)

Voor het afkoppelen zijn er afspraken gemaakt. Als eerst is er de balansmarkt die nog meer incentive geeft aan partijen om af te koppelen of juist om af te nemen.

Qua verdiensten valt het mee, max 20 euro ofzo als je je hele 3 fase 25A vol belast.
Pagina: 1 ... 8 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels