Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
thehog schreef op zondag 3 april 2022 @ 07:58:
[...]

Dat is dus best veel. Hoe kan je dan nog eerlijk verkopen dat je handelsprijzen hanteert.
Met de huidige prijzen is dat relatief niet zo veel meer maar met de prijzen van een jaar geleden is 2 cent op een kWh echt een hele grote hap.
Waar zit je nu dan?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
thehog schreef op zondag 3 april 2022 @ 07:58:
[...]

Dat is dus best veel. Hoe kan je dan nog eerlijk verkopen dat je handelsprijzen hanteert.
Met de huidige prijzen is dat relatief niet zo veel meer maar met de prijzen van een jaar geleden is 2 cent op een kWh echt een hele grote hap.
Dat is waar, maar je betaalt bij Frank wel maandelijks je verbruik. Bij bijvoorbeeld EnergyZero betaal je elke maand hetzelfde. Gaan ze dan na de zomer op de fles, dan ben je wel je teveel betaalde voorschot kwijt. EnergyZero (dus ook ANWB/mijndomein) had afgelopen oktober een erg lage solvabiliteit, maar die van Frank kan ik helaas nergens vinden. Wat mij betreft is dat wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 16:23
Momenteel Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Mindstorms schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:50:
[...]

Dat is waar, maar je betaalt bij Frank wel maandelijks je verbruik. Bij bijvoorbeeld EnergyZero betaal je elke maand hetzelfde. Gaan ze dan na de zomer op de fles, dan ben je wel je teveel betaalde voorschot kwijt. EnergyZero (dus ook ANWB/mijndomein) had afgelopen oktober een erg lage solvabiliteit, maar die van Frank kan ik helaas nergens vinden. Wat mij betreft is dat wel iets om rekening mee te houden.
Kans dat een dynamische leverancier op de fles gaat is minder groot omdat die weinig aan risico loopt (los van mismanagement natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-12-2022
Heeft iemand als iets gemaakt om van Easyenergy de goedkoopste prijzen van de komende 24 tot 48 uur op volgorde te krijgen? Dat je zeg maar kan aangeven als de prijs de komende 24 uur onder de 20 cent zakt dan start x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
cbrmk schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:42:
Heeft iemand als iets gemaakt om van Easyenergy de goedkoopste prijzen van de komende 24 tot 48 uur op volgorde te krijgen? Dat je zeg maar kan aangeven als de prijs de komende 24 uur onder de 20 cent zakt dan start x.
Ja dat heb ik al jaren in de volgende Toon thermostaat app: https://github.com/ToonSoftwareCollective/spotenergy

Hij sorteert op basis van een x-aantal voorgaande en x-aantal komende uren (op te geven) en verdeelt dit in 4 niveaus (laag, midden laag, midden hoog en hoog tarief). Vervolgens stuurt hij dat niveau plus de werkelijke tarief naar domoticz. Vanaf daar pakt mijn automation het op (in mijn geval nodered) op op basis van het niveau dingen aan te sturen.

Als je de code leeest (https://github.com/ToonSo...ob/main/SpotenergyApp.qml) kan je het eventueel nabootsen in een andere app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 18:08
cbrmk schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:42:
Ik gebruik dit om de auto op te laden op basis van prijs en beschikbare range. De werkelijke automation is iets uitgebreider.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
alias: Charger - Tariff charging
description: 'Enable/disable charger based on available range and current energy price. '
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.energieprijs_huidige_uur
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: 123
    entity_id: binary_sensor.car_charging
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            below: '0.15'
        sequence:
          - device_id: 123
            domain: select
            entity_id: select.myenergi_charger_charge_mode
            type: select_option
            option: Fast
      - conditions:
          - type: is_value
            condition: device
            entity_id: sensor.car_range
            domain: sensor
            below: 300
            below: '0.25'
            above: '0.15'
        sequence:
      - conditions:
            below: 200
        sequence:

- conditions:
            below: '0.20'
        sequence:
            option: Eco+
    default:
      - device_id: 84252d014d4cb2cac2416184cd113b75
        option: Stopped
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
AJediIAm schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:06:
[...]

Ik gebruik dit om de auto op te laden op basis van prijs en beschikbare range. De werkelijke automation is iets uitgebreider.

...
Nadeel van jou code is harde tarieven. Als de tarieven wijzigen en dagen lang veel hoger worden kom je dus nooit in een 'laag' tarief van dat moment.
Die code in de Toon app bepaalt het gemiddelde (in kwartielen) dus per periode. Maar het is natuurlijk je eigen keuze of je wilt werken met vaste lage tarief waardes of dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
AJediIAm schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:06:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
alias: Charger - Tariff charging
description: 'Enable/disable charger based on available range and current energy price. '
trigger:
  - platform: state
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
  - type: turned_on
    platform: device
    entity_id: binary_sensor.car_charging
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            below: '0.15'
        sequence:
      - conditions:
            below: 300
            below: '0.25'
            above: '0.15'
        sequence:
      - conditions:
            below: 200
        sequence:

- conditions:
            below: '0.20'
        sequence:
            option: Eco+
    default:
      - device_id: 84252d014d4cb2cac2416184cd113b75
        option: Stopped
mode: single
Dit gedeelte heb ik al, heb batterijen staan dus ik laad goedkoop en lever eventueel als het gunstig is.
Waar ik nu mee zit is dat ik in de toekmst dus wil weten of het nog goedkoper wordt. Dus zeg nu is het 25 cent, over 3 uur is het 60 cent en over 8 uur is het 17 cent dan wil ik het uitzingen tot over 8 uur mits m'n batterij het nog kan hebben.
Enige deel wat ik nu mis is hoe weet ik of het nog goedkoper wordt de komende x uren....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
thehog schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:09:
[...]

Nadeel van jou code is harde tarieven. Als de tarieven wijzigen en dagen lang veel hoger worden kom je dus nooit in een 'laag' tarief van dat moment.
Die code in de Toon app bepaalt het gemiddelde (in kwartielen) dus per periode. Maar het is natuurlijk je eigen keuze of je wilt werken met vaste lage tarief waardes of dynamisch.
Klopt, maar voor mij is dit goed genoeg om de auto zo goed als altijd tot 200km geladen te houden.

Ik wil die vaste prijzen nog vervangen voor helpers en die geüpdate worden op basis van de minimum en gemiddelde prijs van afgelopen week. Weersverwachting kan ook nog toegevoegd worden. De sky is the limit.

Aftoppen met de laagste bekende prijs in plaats van de eerste onder de €0.15 is een andere relatief eenvoudige uitbreiding.

Als meer mensen hier interesse in hebben wil ik er wel een template van maken zodat we er samen aan kunnen werken via het HA forum.

[ Voor 7% gewijzigd door AJediIAm op 04-04-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
cbrmk schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:22:
[...]

Dit gedeelte heb ik al, heb batterijen staan dus ik laad goedkoop en lever eventueel als het gunstig is.
Waar ik nu mee zit is dat ik in de toekmst dus wil weten of het nog goedkoper wordt. Dus zeg nu is het 25 cent, over 3 uur is het 60 cent en over 8 uur is het 17 cent dan wil ik het uitzingen tot over 8 uur mits m'n batterij het nog kan hebben.
Enige deel wat ik nu mis is hoe weet ik of het nog goedkoper wordt de komende x uren....
Ik zou naar de min/max Integratie kijken of templating.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 02:06
Het kan erger jongens, stel je zet 25 kerncentrales uit en het is -1 in Parijs..

Record
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mskd_4b2tyDJN1RNpwV48qRLH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2THQgFJNYor82phVMdMkC12J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Je30-TfF4lGnETSVu2Tr5emwI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/af0NC00I4xTongi7NM2sudi5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 16:12
Al enige dagen geen verbruiksmonitor update gekregen, o.a via de engie app als ook de frank app, meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Deldenaar schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:21:
Al enige dagen geen verbruiksmonitor update gekregen, o.a via de engie app als ook de frank app, meer mensen dit probleem?
Jep. Bij mij is Frank nog maar t/m 2 april bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Hier frank t/m 1 April en de engie app t/m 2 April, raar allemaal deze verschillen en is niet de eerste keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
Schijnt aan het netwerk te liggen, hier ook bij Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Kreeg zojuist van frank 2 April binnen, behoorlijk traag allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
En nu nog binnenkort de vernieuwde app met nog betere info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
superyupkent schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:41:
Het kan erger jongens, stel je zet 25 kerncentrales uit en het is -1 in Parijs..

Record
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laat maar komen. Dat was lekker verdienen geweest :-)
Ja, hier draait inmiddels mijn DIY powerwall (15kWh) en volledig op dynamische prijzen aangestuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:32
Ik heb zelf geen elektrische auto en ben niet een enorme grootverbruiker qua elektriciteit (~1800 kWh/jaar) maar het is uiteraard wel een significant onderdeel van de vaste lasten. Nu hoor ik hier een aantal keer langskomen dat mensen accu's hebben en laden terugleveren wanneer het tarief gunstig is.

Nu ben ik bang dat er voor mijn energieverbruik op zich niet veel te doen is gezien ik geloof dat het gros hiervan wordt verbruikt door de mechanische ventilatie en de ijskast (dit ga ik stapsgewijs nameten). Toch lijkt het mij interessant om een accu voor een gunstig tarief op te laden, er de dagelijkse (4-5 kWh) benodigdheden mee te voorzien en anders terugleveren.

Begrijp ik het goed dat dit concept mogelijk is, of is het uberhaupt niet meer interessant om nu in te stappen i.v.m. de salderingsregelingen die komen te vervallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Soru Het (langzaam) vervallen van salderen maakt een accu juist interessanter.
Toch valt het financieel gezien tegen, dus reken het goed door.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Soru schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:50:
Ik heb zelf geen elektrische auto en ben niet een enorme grootverbruiker qua elektriciteit (~1800 kWh/jaar) maar het is uiteraard wel een significant onderdeel van de vaste lasten. Nu hoor ik hier een aantal keer langskomen dat mensen accu's hebben en laden terugleveren wanneer het tarief gunstig is.

Nu ben ik bang dat er voor mijn energieverbruik op zich niet veel te doen is gezien ik geloof dat het gros hiervan wordt verbruikt door de mechanische ventilatie en de ijskast (dit ga ik stapsgewijs nameten). Toch lijkt het mij interessant om een accu voor een gunstig tarief op te laden, er de dagelijkse (4-5 kWh) benodigdheden mee te voorzien en anders terugleveren.

Begrijp ik het goed dat dit concept mogelijk is, of is het uberhaupt niet meer interessant om nu in te stappen i.v.m. de salderingsregelingen die komen te vervallen?
Zolang we nog salderen is het zeker interessant om terug te leveren maar het hangt wel even van de delta van de hoog en laag tarief af en van de verliezen. Maar de inverstering is niet een klein dingetje. Dat moet je wel bewust doen en de vraag is of je het uberhaupt terugverdient. Ik doe het daar dan ook niet om maar om het feit dat het kan en dat ik het leuk vind als hobby om te doen.
Om 1800kWh te ontlasten zou ik beginnen met zonnepanelen :) Dat is het makkelijkst terug te verdienen. Accu opslag is een opkomende markt maar echt nog wel een niche markt in nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cbrmk
Ik doe het wel, dynamisch inkoop en verkoop nu samen met 14K WP panelen.
In en verkoop scheelt soms zomaar 15 cent en als je met 10KW laad en ontlaad kan het hard gaan.
Heb dan ook een 135KW accu pack staan met een 3fase 24KW nominaal. Deels hobby maar zeker ook deels financieel, zeker nu de prijzen zo schommelen.

Het zeker een afweging, je moet niet zomaar voor een accu pack gaan omdat iemand gezegd heeft dat het financieel gunstig is want er komt een hoop bij kijken vooral als je het door een externe laat aanleggen kan het heel duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
cbrmk schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:35:
In en verkoop scheelt soms zomaar 15 cent en als je met 10KW laad en ontlaad kan het hard gaan.
Heb dan ook een 135KW accu pack staan met een 3fase 24KW nominaal. Deels hobby maar zeker ook deels financieel, zeker nu de prijzen zo schommelen.

Het zeker een afweging, je moet niet zomaar voor een accu pack gaan omdat iemand gezegd heeft dat het financieel gunstig is want er komt een hoop bij kijken vooral als je het door een externe laat aanleggen kan het heel duur worden.
Kom ik aanzetten met 3kW laad/ontlaad en 15kWh opslag :) Dan is dat van jou toch iets meer serieus _/-\o_
Maarja, daar heb je dan ook zeker veel meer voor betaald :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb hier 12kWh en 5kW laad ontlaad. Maar geen flexibele contract.
135kWh is meer in de trant van, kijken of je zo af en toe een goede deal kan vinden om een accu van elektrische auto te scoren. Althans dat is hoe ik het zou doen (en al gedaan heb in het klein)
Allemaal nieuwe LFP van goede merken gaat toch aardig in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Laatst online: 21-09 16:45
cbrmk schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:35:

Misschien iets te veel offtopic; maar wat voor omvormer(s) gebruik je daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
Soru schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:50:

Voor een normale plug-and-play thuis accu moet het prijsverschil per kwh tussen opladen en ontladen gemiddeld 19 cent zijn voor break-even. Als het prijsverschil lager is is de accu versleten voordat je hem terugverdiend heb.
Het breakeven punt hangt af van de accu. Een DIY accu is goedkoper en heeft dus een lager break-even punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
AJediIAm schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:46:
[...]

Voor een normale plug-and-play thuis accu moet het prijsverschil per kwh tussen opladen en ontladen gemiddeld 19 cent zijn voor break-even. Als het prijsverschil lager is is de accu versleten voordat je hem terugverdiend heb.
Het breakeven punt hangt af van de accu. Een DIY accu is goedkoper en heeft dus een lager break-even punt.
Dan neem je daar de prijs van de installatie ook in mee denk ik?. Want 3000 cycles (voor een beetje lifepo4 prima te doen) x 19 cent = 570 euro. Een kWh koop je tegenwoordig voor 150-200 euro (exclusief installatie/omvormer etc). Voor alleen de accu kom ik eerder op een gemiddelde delta van 6 cent. En dat is tegenwoordig elke dag wel ruim het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
thehog schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:22:
[...]

Dan neem je daar de prijs van de installatie ook in mee denk ik?. Want 3000 cycles (voor een beetje lifepo4 prima te doen) x 19 cent = 570 euro. Een kWh koop je tegenwoordig voor 150-200 euro (exclusief installatie/omvormer etc). Voor alleen de accu kom ik eerder op een gemiddelde delta van 6 cent. En dat is tegenwoordig elke dag wel ruim het geval.
Ja nu wel, maar we hebben ook jaren gekend met een prijs tussen de 4 en 6 cent voor weken achter elkaar.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar met de omvormers en de casing en busbars etc gaat het wel hard.
En de prijsdaling van accu's is gestopt en wordt soms alweer duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbrmk
Knikmops schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:50:
[...]

Misschien iets te veel offtopic; maar wat voor omvormer(s) gebruik je daarvoor?
Ik gebruik Victrons die weer aangestuurd worden via modbus.

Verder heb ik LFP cellen besteld toen de prijzen nog enigzins oke waren, nu is het echt duurder geworden.
Ik heb de 135KW zodat ik tussen de 40% en 70% kan blijven, dat is ongeveer 30KW waardoor je de cellen met 3K cycles lang niet stuk hebt...

Maar idd, het was niet goedkoop, inverters, busbars, BMS, een flinke kast, kabelschoenen, etc.... geen grap.
Hielp wel dat ik veel van dat materiaal incl gereedschap op de zaak had liggen.

Dashboard ziet er nu zo uit, moet er nog wel beetje aan sleutelen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LdHBlpQZHf2n-47xYEqFv6UNv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b3CbTjAbBADJNMRSUIM8Rkwj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door cbrmk op 07-04-2022 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
cbrmk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 03:49:
[...]

Ik gebruik Victrons die weer aangestuurd worden via modbus.

Verder heb ik LFP cellen besteld toen de prijzen nog enigzins oke waren, nu is het echt duurder geworden.
Ik heb de 135KW zodat ik tussen de 40% en 70% kan blijven, dat is ongeveer 30KW waardoor je de cellen met 3K cycles lang niet stuk hebt...

Maar idd, het was niet goedkoop, inverters, busbars, BMS, een flinke kast, kabelschoenen, etc.... geen grap.
Hielp wel dat ik veel van dat materiaal incl gereedschap op de zaak had liggen.

Dashboard ziet er nu zo uit, moet er nog wel beetje aan sleutelen...[Afbeelding]
Ik zie dat je een lagere teruglevering tarief hanteert. Hoezo? Voorbereiding op wanneer salderen verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
thehog schreef op donderdag 7 april 2022 @ 06:57:
[...]

Ik zie dat je een lagere teruglevering tarief hanteert. Hoezo? Voorbereiding op wanneer salderen verdwijnt?
Ik haal de teruglever prijs uit de Easyenergy api, voor zover ik weet is salderen bij Easyenergy per uur een andere prijs maar dat moet ik nog uitzoeken.
Heb het er nu in zitten omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
cbrmk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:22:
[...]

Ik haal de teruglever prijs uit de Easyenergy api, voor zover ik weet is salderen bij Easyenergy per uur een andere prijs maar dat moet ik nog uitzoeken.
Heb het er nu in zitten omdat het kan.
Nee dat is niet zo. Die teruglevertarief hebben ze nooit aangepast. Helemaal in het begin gaf de afnametarief hetzelfde aan als de teruglevertarief (zonder BTW). Later is easyenergy er op gewezen dat ze verplicht aan consumenten inclusief BTW moeten tonen en dat hebben ze toen aangepast door in de API het bedrag *21% te doen. Maar toen hebben ze de teruglevertarief nog op 'kaal' gehouden. Wat je dus eigenlijk ziet is dat de teruglevertarief de werkelijke EPEX prijs toont.
In werkelijkheid saldeer je gewoon, ook de BTW. Ik ben jaren lang klant van Easyenergie geweest vandaar mijn keiharde stelling dat dit zo is :)

In je dashboard zou je 'teruglevertarief' dus kunnen noemen 'kale EPEX prijs' ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
thehog schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:10:
[...]

Nee dat is niet zo. Die teruglevertarief hebben ze nooit aangepast. Helemaal in het begin gaf de afnametarief hetzelfde aan als de teruglevertarief (zonder BTW). Later is easyenergy er op gewezen dat ze verplicht aan consumenten inclusief BTW moeten tonen en dat hebben ze toen aangepast door in de API het bedrag *21% te doen. Maar toen hebben ze de teruglevertarief nog op 'kaal' gehouden. Wat je dus eigenlijk ziet is dat de teruglevertarief de werkelijke EPEX prijs toont.
In werkelijkheid saldeer je gewoon, ook de BTW. Ik ben jaren lang klant van Easyenergie geweest vandaar mijn keiharde stelling dat dit zo is :)

In je dashboard zou je 'teruglevertarief' dus kunnen noemen 'kale EPEX prijs' ofzoiets.
Ah check, dus bij Easyenergy hoef je niet uit te gaan dat je teruglevert tegen eventuele hogere prijzen....
Hoe berekenen ze dan wat je precies saldeert als je een uurprijs hebt die zo schommelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
cbrmk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:36:
[...]

Ah check, dus bij Easyenergy hoef je niet uit te gaan dat je teruglevert tegen eventuele hogere prijzen....
Je levert terug tegen de prijs genoemd op de site (zijnde exact zelfde prijs als afname).
Hoe berekenen ze dan wat je precies saldeert als je een uurprijs hebt die zo schommelt?
Je saldeert op basis van elke kWh (dat is de wet).
Qua tarief kan dat dus verschillen elke uur en dus ook de BTW.
Maar de energiebelasting, ODE en eventuele opslag wordt 1op1 gesaldeerd.

Dus stel je wekt voor 20 cent kaal tarief (=24,2c incl BTW) 10 kWh op. Dan heb jij een tegoed van 2,42 euro plus 10kWh aan energiebelasting/ODE.
Ga je daarna tegen een tarief van 25 cent kaal (=30,25c incl BTW) een keer 10kWh afnemen dan betaal je 3,025 euro en saldeer je die 10kWh energiebelasting/ODE. In totaal kost je dat dus 3,025-2,42 euro = 60,5 cent.
Dat is dus gelijk het nadeel van dynamische tarieven. De opwek is vaak tegen lager tarief omdat de uurprijs dan lager is en je verbruik is tegen een hoger tarief (in de avond/nacht). Een evenveel opwek als verbruik is dan niet meer volledig tegen 0 euro.

Je mag alleen energiebelasting/ODE salderen voor wat je ook verbruikt hebt. Heb je aan het eind van het jaar meer opgewekt dan gebruikt dan kan je dus niet 'negatief' energiebelasting/ODE meer verrekenen en krijg je dus alleen vergoed voor de uurpijs die op dat moment (incl. BTW) voor je opwek kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
thehog schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:56:
[...]

Je levert terug tegen de prijs genoemd op de site (zijnde exact zelfde prijs als afname).

[...]

Je saldeert op basis van elke kWh (dat is de wet).
Qua tarief kan dat dus verschillen elke uur en dus ook de BTW.
Maar de energiebelasting, ODE en eventuele opslag wordt 1op1 gesaldeerd.

Dus stel je wekt voor 20 cent kaal tarief (=24,2c incl BTW) 10 kWh op. Dan heb jij een tegoed van 2,42 euro plus 10kWh aan energiebelasting/ODE.
Ga je daarna tegen een tarief van 25 cent kaal (=30,25c incl BTW) een keer 10kWh afnemen dan betaal je 3,025 euro en saldeer je die 10kWh energiebelasting/ODE. In totaal kost je dat dus 3,025-2,42 euro = 60,5 cent.
Dat is dus gelijk het nadeel van dynamische tarieven. De opwek is vaak tegen lager tarief omdat de uurprijs dan lager is en je verbruik is tegen een hoger tarief (in de avond/nacht). Een evenveel opwek als verbruik is dan niet meer volledig tegen 0 euro.

Je mag alleen energiebelasting/ODE salderen voor wat je ook verbruikt hebt. Heb je aan het eind van het jaar meer opgewekt dan gebruikt dan kan je dus niet 'negatief' energiebelasting/ODE meer verrekenen en krijg je dus alleen vergoed voor de uurpijs die op dat moment (incl. BTW) voor je opwek kreeg.
Wie bepaalt dat ik voor 20 cent opwek ?
Is dat het tarief wanneer ik bijvoorbeeld overdag terug lever? Als dat zo is dan is het nog steeds nuttig voor mij iig want ik kan zelf bepalen welk uur ik terug lever.

Vandaag bijvoorbeeld is het goedkoopste tarief 18cent en het duurste 45cent.
Stel het is morgen goedkoop 28cent en duurste 58cent en ik kan het uitzingen tot morgen dan zou ik in theorie 18cent laag en 58cent hoog kunnen hebben....

Of ik heb niet goed gelezen en ik sla de plank volledig mis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
cbrmk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:28:
[...]

Wie bepaalt dat ik voor 20 cent opwek ?
Is dat het tarief wanneer ik bijvoorbeeld overdag terug lever? Als dat zo is dan is het nog steeds nuttig voor mij iig want ik kan zelf bepalen welk uur ik terug lever.

Vandaag bijvoorbeeld is het goedkoopste tarief 18cent en het duurste 45cent.
Stel het is morgen goedkoop 28cent en duurste 58cent en ik kan het uitzingen tot morgen dan zou ik in theorie 18cent laag en 58cent hoog kunnen hebben....

Of ik heb niet goed gelezen en ik sla de plank volledig mis :-)
Dat is precies het geval. Vandaar dat het opslaan in de accu bij laag tarief en terugleveren aan het net uit de accu bij hoog tarief ook gunstig is, los van de prijs van de accu opstelling zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
Dus feitelijk, "returntarief" negeren en de normale "tarief" voor zowel inkoop als verkoop aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
cbrmk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:46:
Dus feitelijk, "returntarief" negeren en de normale "tarief" voor zowel inkoop als verkoop aanhouden.
Ja, als je het hebt over de easyenergy api :)
Ofwel returntarief hernoemen naar 'kaal epex tarief'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@cbrmk schreef;
Ik heb ook Chinese accu's besteld (Docan power).
Zij garanderen 6000 cycles als je met de SOC tussen 10 en 90% blijft. Ik neem het zekere voor het onzekere en ga tussen 15 en 85% blijven. Met 2 x 16 280Ah accu's kom ik dan netto op 20 kWh opslag.
Ik denk dat je het iets te save speelt als je tussen 40 en 70% blijft.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:10:
[...]

Ik heb twee bezwaren tegen de Easy Energy API:
  1. Ze geven de prijs incl. BTW
  2. Om de haverklap liggen ze eruit o.a. overgang zomer- wintertijd
De API van Entsoe lijkt me veel robuuster. Ik ben nu iets aan het maken om daar de day ahead tarieven van te halen. Dan doe ik zelf wel het rekenwerk met btw, energiebelasting en ode. Op 1 juli gaat de BTW weer naar 9% dat heeft geheid weer problemen bij Easy Energy.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrmk
KC27 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:42:
@cbrmk schreef;

[...]

Ik heb ook Chinese accu's besteld (Docan power).
Zij garanderen 6000 cycles als je met de SOC tussen 10 en 90% blijft. Ik neem het zekere voor het onzekere en ga tussen 15 en 85% blijven. Met 2 x 16 280Ah accu's kom ik dan netto op 20 kWh opslag.
Ik denk dat je het iets te save speelt als je tussen 40 en 70% blijft.
Ja ik speel save maar omdat ik het me kan veroorloven om daartussen te blijven, doe ik dat....
Een andere API is altijd welkom, wordt moe van dit ding gezien ik nog steeds aan het prutsen ben om laadprio's in te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
cbrmk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:46:
[...]

Ja ik speel save maar omdat ik het me kan veroorloven om daartussen te blijven, doe ik dat....
Een andere API is altijd welkom, wordt moe van dit ding gezien ik nog steeds aan het prutsen ben om laadprio's in te stellen.
Ik denk dat je pas echt financieel voordeel van het overstappen naar day ahead prijzen hebt als je kunt "schuiven" met je verbruik zoals jij met een accu of het kiezen van de oplaadperiode van je elektrische auto. Ik heb hier al verschillende methoden langs zien komen hoe je een en ander bepaalt. Maar allemaal werken ze volgens een zogenaamde "heuristische" methode .
Ik heb bedacht dat er een "optimale" methode moet zijn gebaseerd op milp (mixed integer linear programming). Lees dit artikel maar eens als voorbeeld.
Op basis van een opgave van de e-prijzen tot en met morgenavond, de geprognotiseerde pv opbrengst per uur tot morgenavond, het verbruik van een wp (zowel voor ruimteverwarming als voor warm tapwater), de gewenste beschikbaarheid van de elektrische auto, aanwezigheid en grootte van een opslag accu enz is te berekenen hoeveel er per uur moet worden ingekocht cq teruggeleverd om te komen tot een zo laag mogelijke kostensom,
Ik heb hier inmiddels een kleine implementatie gemaakt die ik verder ga verbeteren.
Mijn doel is dit te implementeren als custom component integratie voor Home Assistant.
Zodra ik toonbare resultaten hebt zal ik zowel de resultaten als de pythoncode hier graag met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Mindstorms schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:50:
[...]

"Bij bijvoorbeeld EnergyZero betaal je elke maand hetzelfde. "

Waar zie je dit ergens? Ik had altijd gedacht dat Frank/Easy/Mijndomein hetzelfde werkten/calculeerden en factureerden.

Frank heeft nu all-in prijzen in app en op de site. Nu kunnen we mooi de prijzzen vergelijken. Wie kan zijn Easy Energy of Mijndomein all-in tarief neerplempen?

Pak even van 09h00-10h00 vandaag;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTzukYvmLZUdzjsi5CsVNkM_NqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPeEvd7sT5ff02eH81d37h5G.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mij is de all-in gasprijs nog belangrijker; vandaag bij Frank 1.893 euro en 1.858 euro.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-01 14:15
Gas all-in bij easyEnergy vandaag 09-10: 1.87867 en bij ANWB (energyzero): 1.82818.
Het is mij inmiddels opgevallen dat easy een lagere inkoopopslag noemt dan Frank, echter de kale prijs is bij easy een stukje hoger (hoe kan dat? Toch verschillende marktprijzen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Waterhammer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:58:
Gas all-in bij easyEnergy vandaag 09-10: 1.87867 en bij ANWB (energyzero): 1.82818.
Het is mij inmiddels opgevallen dat easy een lagere inkoopopslag noemt dan Frank, echter de kale prijs is bij easy een stukje hoger (hoe kan dat? Toch verschillende marktprijzen?).
BTW?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
Nee, dat heb ik in alle bedragen meegenomen. Alleen een klein verschil in de regiotoeslag. Daar lijken ze ook verschillende waarden voor te hanteren. Maar dat is niet genoeg. Het lijkt er een beetje op dat easy niet zo transparant is en ook al in de "kale" marktprijs een toeslagje heeft ingemoffeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
Ik ben dus inmiddels in het overstap proces van easy naar ANWB voor het gas. Voor de electriciteit ben ik op 15 maart in 1 dag overgestapt naar het modelcontract van Eneco. Die geven heul veel terug voor mijn overproductie aan kWh'en (59 ct/kWh boven eigen verbruik (ex. belastingen)). Ik heb 12 panelen met 3.84 kWp. Inmiddels tot en met gisteren is mijn saldo in euro's -77 bij Eneco, terwijl het bij easy slechts -16 zou zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
Waterhammer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:58:
Opslag voor groene stroom garantie.
Omdat je groene stroom afneemt maar de marktprijs grijs is vinden ze dat ze dit er bij mogen tellen.
Frank energy doet dit ook, maar dan slecht gedocumenteerden weg gestopt tussen de marktprijs en all-in-prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Vandaag tussen 12 en 4 uur gratis stroom bij anwb! 8)7
https://energie.anwb.nl/uurtarieven

[ Voor 25% gewijzigd door Soldaatje op 09-04-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:40
(URL voor mensen zonder account: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven)

Zelfde heb je trouwens bij alle energiemaatschappijen die de EPEX prijzen hanteren natuurlijk, dus we kunnen er allemaal weer van genieten vandaag :*)
(Tenzij je teruglevert, in dat geval sorry )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Je betaald nog steeds wat belastingen :).
Maar de auto's staan hier alvast te laden: want vanaf 11 uur is de stroom al niet meer zo heel duur (5 cent kale prijs) en heb nog 60kwh te vullen in mijn auto's :).

maar het verbruik staat komende uren op ongeveer 13kw continue :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Geld trouwens voor alle stroom leveranciers met variabele uurtarieven zoals ook Frank Energie, weer mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Ik vind trouwens de all-in stroom prijs van Frank flink aan de prijs, is hier wel de verminderdering energiebelasting in doorberekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
PCJR schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:33:
[...]

"Bij bijvoorbeeld EnergyZero betaal je elke maand hetzelfde. "

Waar zie je dit ergens? Ik had altijd gedacht dat Frank/Easy/Mijndomein hetzelfde werkten/calculeerden en factureerden.
Ik heb zelf alleen ervaring met Frank, en de topicstart van @Smuggler is volgens mij ook niet helemaal up-to-date, maar dit is wat ik kon vinden.
  • Frank heeft elke maand een ander maandbedrag, afhankelijk van je verbruik* en de (flexibele) energiekosten.
  • Easy heeft elke maand een ander maandbedrag, afhankelijk van je verbruik* en de (flexibele) energiekosten.
  • ANWB heeft elke maand hetzelfde maandbedrag, op basis van een schatting van je verbruik en de (flexibele) energiekosten. In de zomer betaal je dus teveel en in de winter te weinig.
  • EnergyZero heeft elke maand hetzelfde maandbedrag, op basis van een schatting van je verbruik en de (flexibele) energiekosten. In de zomer betaal je dus teveel en in de winter te weinig.
  • Mijndomein heeft elke maand hetzelfde maandbedrag, op basis van een schatting van je verbruik en de (flexibele) energiekosten. In de zomer betaal je dus teveel en in de winter te weinig.
In mijn ogen is het dus een risico om aan het begin van de zomer over te stappen naar de ANWB/Mijndomein/EnergyZero, omdat je de hele zomer teveel betaalt. Als ze aan het begin van de winter failliet gaan ben je je voorschot waarschijnlijk kwijt. Als Frank/Easy failliet gaat aan het begin van de winter heb je waarschijnlijk maar weinig teveel betaalt en is je schade dus veel lager.

ANWB/Mijndomein/EnergyZero lopen zelf best een groot risico (@thehog) omdat ze klanten een vast bedrag laten betalen en pas aan het eind van het jaar de balans opmaken, terwijl ze wel zelf de flexibele tarieven moeten voorschieten. Juist als die tarieven omhoog knallen kunnen ze wel eens heel snel in de problemen komen...

* Het verbruik wordt per maand afgerekend, maar de energiebelasting als voorschot (aan de hand van geschat verbruik) over een heel jaar (gedeeld door 12 voor het maandbedrag) om te voorkomen dat de zomer/winter bedragen per maand nog verder van elkaar verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mindstorms op 15-04-2022 11:47 . Reden: Extra info over Frank/Easy toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Deldenaar schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:10:
Ik vind trouwens de all-in stroom prijs van Frank flink aan de prijs, is hier wel de verminderdering energiebelasting in doorberekend?
De vaste teruggave die niet afhankelijk is van je verbruik bedoel je?
De all-in prijs van andere aanbieders is praktisch hetzelfde, geen gratis stroom vandaag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Nee, ik bedoel de werkelijke afname prijs die vanmiddg geldt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gratis inkoop = 9,8ct all in afrekenen bij Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik kan er erg slecht tegen het slechte communiceren van de prijzen, alleen Frank heeft sinds kort een all-in optie (!). Volgens mij heeft de ACM daar een mening over.
Misschien kunnen de mensen die hierboven dachten gratis stroom te hebben een klacht indienen bij zowel leverancier als ACM.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 09-04-2022 14:00 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijkomende kosten staan er hier wel duidelijk bij:

https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

--

Dus 9,2ct per kwh plus de inkoopkosten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Proton_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:59:
Ik kan er erg slecht tegen het slechte communiceren van de prijzen, alleen Frank heeft sinds kort een all-in optie (!). Volgens mij heeft de ACM daar een mening over.
Misschien kunnen de mensen die hierboven dachten gratis stroom te hebben een klacht indienen bij zowel leverancier als ACM.
Toch is de app van Frank bijzonder vaag over het verbruik en kosten. Ze laten een bedrag zien op basis van een "verwachting". Dit is misschien wel het meest misleidend van alle apps die ik tot nu toe gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Persoonlijk ben ik helemaal niet geinteresseerd in de opslag. Die is toch altijd even hoog. Alleen de kale tarief (en daardoor de BTW) veranderd dynamisch.
Aan de opslag kan ik toch weinig doen anders dan de juiste leverancier kiezen met de laagste opslag.

Maar transparantie is inderdaad ver gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Deldenaar schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:10:
De vermindering energiebelasting kan je niet in de uurprijs doorrekenen. Dat is geen variabele kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Kan zijn, maar om alles goed door te berekenen moet hier wel rekening mee worden gehouden lijkt me, helemaal het bedrag van een dikke 825 Euro vermindering verbruiksbelasting pp stroom die hiermee gemoeid is, dit mag je volgens mij niet uitsluiten om mee te tellen in het uurtarief.

Ik praat hier over puur stroom kosten bij afname niet I.c.m zonnepanelen

[ Voor 12% gewijzigd door Deldenaar op 09-04-2022 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Nu online
Daar praat ik ook over. :)
De kosten van elektriciteit bestaan uit ODE, energiebelasting, btw en inkooptarief (kale prijs).

Vermindering energiebelasting hoort hier niet bij, want die is niet afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je gebruikt.

[ Voor 83% gewijzigd door SidewalkSuper op 09-04-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Verwijderd de ACM is duidelijk; als consument moet je als eerste de hele prijs zien.

Hoe vermeldt u bijkomende kosten?

Weet u vooraf hoe hoog deze kosten zijn?
Neem alle verplichte bijkomende kosten mee in de prijs die u laat zien. Rekent u bijvoorbeeld altijd administratiekosten of voorrijkosten? Dan moet u die kosten meenemen in de eerste prijs die u laat zien. Klanten kunnen er immers niet voor kiezen om uw product of dienst af te nemen zonder die kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Deldenaar schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:26:
Kan zijn, maar om alles goed door te berekenen moet hier wel rekening mee worden gehouden lijkt me, helemaal het bedrag van een dikke 825 Euro vermindering verbruiksbelasting pp stroom die hiermee gemoeid is, dit mag je volgens mij niet uitsluiten om mee te tellen in het uurtarief.

Ik praat hier over puur stroom kosten bij afname niet I.c.m zonnepanelen
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. De "vermindering energiebelasting" is geen kWh component maar een vast bedrag per jaar. Dat kan je dus niet in een uur prijs verrekenen.
Wel is ook de energiebelasting zelf verlaagd (wat je wellicht in de war brengt) van ongeveer 11 cent naar ongeveer 4 cent. Maar omdat die vaste componenten zijn en dit niet verschilt per uur kiezen de leveranciers ervoor om dit los ervan te benoemen. Is dat oneerlijk? Ik weet het niet, maar het is geen probleem om zelf die toeslagen er boven op te rekenen toch?

Waar ik wel moeite mee heb is leveranciers, zoals Frank, die reclame maken voor kale prijzen van de energiemarkt maar er toch nog een dikke cent er boven op zetten. Da's geen kale prrijs.
Bij Frank ben je goedkoper uit én krijg je geen vervelende verrassingen achteraf. Je betaalt maandelijks alleen nog maar voor je werkelijke kosten. En voor onze energie vragen we de inkoopprijs. Dat is dezelfde prijs als waar alle grote energiemaatschappijen hun gas en stroom voor inkopen. Die brengen we in rekening zonder marge.
Van hun site...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

thehog schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:04:
[...] Maar omdat die vaste componenten zijn en dit niet verschilt per uur kiezen de leveranciers ervoor om dit los ervan te benoemen. Is dat oneerlijk? Ik weet het niet, maar het is geen probleem om zelf die toeslagen er boven op te rekenen toch?
Jawel, want ze doen zaken met consumenten.
Het zet mensen zoals @Soldaatje en @smiba op het verkeerde been, die dachten gratis stroom te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Omdat ik zowel op stroom als gas stook moet ik wel deze berekening doorvoeren anders klopt het totaal niet meer om tot een eerlijk vergelijk te komen wat nou het beste is qua prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Proton_ schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:30:
[...]

Jawel, want ze doen zaken met consumenten.
Het zet mensen zoals @Soldaatje en @smiba op het verkeerde been, die dachten gratis stroom te krijgen.
Ook bij de ANWB tarieven staat gewoon een [i] blokje met de uitleg dat de prijs excl de belastingen en toeslagen zijn maar je hebt wel een punt.
Als u bijkomende kosten niet vermeldt
Dan hoeven consumenten deze kosten niet te betalen. Ze mogen hun bestelling in ontvangst nemen en ‘onder protest’ betalen. Daarna kunnen ze de bijkomende kosten bij u terugvragen.
Van de ACM site.. dus wie probeert het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Nu online
Deldenaar schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:34:
Omdat ik zowel op stroom als gas stook moet ik wel deze berekening doorvoeren anders klopt het totaal niet meer om tot een eerlijk vergelijk te komen wat nou het beste is qua prijs
Sorry, maar misschien begrijp ik het niet?

Volgens mij doe je nu nu stappen die er niet voor zorgen dat je een stroomprijs kan berekenen om daarna dan vergelijkingen mee te kunnen uitvoeren. De enige manier om correcte vergelijkingen te kunnen uitvoeren is zoals ik hierboven aangeef.
Gegoochel met die belastingen geven een fout beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
Mindstorms schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:17:
[...]

Ik heb zelf alleen ervaring met Frank, en de topicstart van @Smuggler is volgens mij ook niet helemaal up-to-date, maar dit is wat ik kon vinden.
  • Frank heeft elke maand een ander maandbedrag, afhankelijk van je verbruik en de (flexibele) energiekosten.
  • Easy heeft elke maand een ander maandbedrag, afhankelijk van je verbruik en de (flexibele) energiekosten.
  • ANWB heeft elke maand hetzelfde maandbedrag, op basis van een schatting van je verbruik en de (flexibele) energiekosten. In de zomer betaal je dus teveel en in de winter te weinig.
  • EnergyZero heeft elke maand hetzelfde maandbedrag, op basis van een schatting van je verbruik en de (flexibele) energiekosten. In de zomer betaal je dus teveel en in de winter te weinig.
  • Mijndomein heeft elke maand hetzelfde maandbedrag, op basis van een schatting van je verbruik en de (flexibele) energiekosten. In de zomer betaal je dus teveel en in de winter te weinig.
In mijn ogen is het dus een risico om aan het begin van de zomer over te stappen naar de ANWB/Mijndomein/EnergyZero, omdat je de hele zomer teveel betaalt. Als ze aan het begin van de winter failliet gaan ben je je voorschot waarschijnlijk kwijt. Als Frank/Easy failliet gaat aan het begin van de winter heb je waarschijnlijk maar weinig teveel betaalt en is je schade dus veel lager.

ANWB/Mijndomein/EnergyZero lopen best een groot risico (@thehog) omdat ze klanten een vast bedrag laten betalen en pas aan het eind van het jaar de balans opmaken, terwijl ze zelf wel de flexibele tarieven moeten voorschieten. Juist als die tarieven omhoog knallen kunnen ze wel eens heel snel in de problemen komen...
Het blijft ook bij ANWB e.a. nog steeds een contract met variabel tarief. Dat het voorschot over de maanden gelijkblijvend is, maakt geen verschil voor hun dekking. De kans op faillissement is dus veel kleiner dan bij leveranciers die 1 tot 3 jaarscontracten hebben uitstaan, want die krijgen daadwerkelijk minder inkomsten dan waarvoor ze het moeten inkopen. Bij de jaarafrekening betaal je bij ANWB e.a. dus hun echte inkoopkosten sowieso terug. Mochten ze in de winter (eind van de winter) toch een beetje in liquiditeitsproblemen komen, dan gaan ze echt wel aan de klanten vragen om alvast bij te storten voor de daadwerkelijk geleverde kuubs. Het blijft tenslotte maar een voorschot, die maandbetalingen.
Mijn punt is dus dat er een tegenstelling is met de echte vaste jaarcontract leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:02:
Bijkomende kosten staan er hier wel duidelijk bij:

https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

--

Dus 9,2ct per kwh plus de inkoopkosten.
Die 9.2 ct is al inclusief de inkoopkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ik ga denk ik met de stroom naar Eneco ofzo, hier krijg je 0.58 euro (moet wel nog belastingen+ODE enzo vanaf) terug voor een teveel opgewekte kwh.

Bij Frank is het 10 cent of minder, en tijden zonuren vaak nog lager omdat het tarief gewoon veel lager is )lever tarief maar ook teruglever tarief).

Eneco geeft 58 cent (minus: Energiebelasting (€ 0,04452 per kWh en € 0,4395 per m³; prijspeil 2022) en Opslag Duurzame Energie (€ 0,03691 per kWh en € 0,10467 per m³; prijspeil 2022)).

Iemand nog een betere met hogere (vaste) kwh vergoeding? Ik verbruik 4300kwh ofzo en ga 6200-6400 kwh opwekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 12:07

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik ben sinds begin dit jaar klant bij www.zonneplan.nl. Ik vraag me nu wel af of dat hun manier van faktureren wel gunstig is. Ze rekenen een gemiddelde uurprijs van een maand ipv van de prijs per uur.

Ik gebruik Homeassistant energie voor monitoring en dan kom ik op heel andere bedragen dan Zonneplan.

Zonneplan faktuur: inkoop 76,62 Euro
verkoop 96,26 Euro

Homeassistant: inkoop 92,12 Euro
verkoop 129,07 Euro

Ik vraag me nu toch wel af, is dit een nadeel over een jaar , of maakt het niet uit.

Reactie van Zonneplan:

Goedemiddag, alle rekeningen zijn gebaseerd op gemiddelden dus dat kan ik niet zomaar wijzigen. Zo factureren wij en dat staat ook in de uitleg van Zonneplan Energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me dat ze wel prijzen met uurprijzen, maar dit op de factuur omrekenen in een gemiddelde.

Wel apart hoeveel het dan afwijkt van jouw eigen berekening. Dat is dan met zo'n factuur niet meer te controleren.

PS:
Zit het verschil niet hierin?

Om grote maandelijkse verschillen te voorkomen, verdelen we het te betalen bedrag aan overheidsheffingen evenredig over de 12 maanden. Dit doen we op basis van een inschatting van jouw jaarlijkse energieverbruik. Blijk je aan het eind van het jaar meer of minder verbruikt te hebben? Dan betaal je bij of ontvang je geld terug, net als bij je huidige energieleverancier.

Dus de variabele EB/ODE wordt wel gemiddeld over een jaar.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sideriusj schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:15:
Ik ben sinds begin dit jaar klant bij www.zonneplan.nl. Ik vraag me nu wel af of dat hun manier van faktureren wel gunstig is. Ze rekenen een gemiddelde uurprijs van een maand ipv van de prijs per uur.

Ik gebruik Homeassistant energie voor monitoring en dan kom ik op heel andere bedragen dan Zonneplan.

Zonneplan faktuur: inkoop 76,62 Euro
verkoop 96,26 Euro

Homeassistant: inkoop 92,12 Euro
verkoop 129,07 Euro

Ik vraag me nu toch wel af, is dit een nadeel over een jaar , of maakt het niet uit.

Reactie van Zonneplan:

Goedemiddag, alle rekeningen zijn gebaseerd op gemiddelden dus dat kan ik niet zomaar wijzigen. Zo factureren wij en dat staat ook in de uitleg van Zonneplan Energie.
Ik lees dat nergens op hun website. Anders dan dat ze een prognose maken van de gemiddelde maandprijs om zo een inschatting te maken van de kosten komende maanden.
Ik zie wel in de app dat ze een gemiddelde prijs hanteren van de afgelopen maanden maar ik ging er van uit dat dat puur voor het beeld is omdat het daarmee snel zichtbaar is of je duur of goedkoop bezig was. Ze hanteren uurpijzen volgens hun website, dan kan je niet met gemiddelden gaan factureren (zal ook een grote risico voor ze zijn dan).

Hoe berekenen jij je gemiddelde? Misschien zit er in die interpratie wat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@thehog Hier staat hoe ze faktureren: https://service.zonneplan.nl/slimme-energie-uitleg-factuur

Dus met gemiddelden :(

Ik bereken mijn gemiddelde niet. Voor Home-Assistant is er een Zonneplan integratie die ook de kosten per uur ophaalt. In je energie dashboard worden dan de kosten berekend.

Ik heb intussen wel contact met www.tibber.nl , ze gaan binnenkort in Nederland leveren. Dus overstappen voor mij.

[ Voor 16% gewijzigd door sideriusj op 11-04-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@sideriusj Ze hebben het over "jouw gemiddelde uurprijs". Die zou dan dus afhankelijk moeten zijn van jouw verbruik.

Even simpel: stel je gebruikt 1 kWh voor een uurprijs van 1 euro. Je gebruikt 2 kWh voor een uurprijs van 2 euro. Je hebt dan 3 kWh gebruikt voor een gemiddelde uurprijs van 1,67 euro en je moet dan 3 * 1,67 = 5 euro betalen.

De buurman gebruikt 2 kWh voor 1 euro en 1 kWh voor 2 euro. Hij betaalt dan 3 kWh tegen een gemiddelde uurprijs van 1,33 euro = 4 euro.

Die gemiddelde uurprijs kan je dus makkelijk uitrekenen door de jouw bekende maandprijs te delen door het aantal kWh.

Kan je anders niet aan ze vragen hoe ze jouw gemiddelde uurprijs hebben berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, met jouw gemiddelden. Dus voor elk uur : kwh x uurprijs = bedrag. Voor factuur tellen ze alle uurbedragen op en delen door totale kwh. Dat is jouw gemiddelde.

Dat het afwijkt komt omdat ze vreemd genoeg de energiebelasting/ode niet per kwh factureren, maar op basis van gemiddelde maandverbruik op basis van geschat jaarbedrag.

Onnodig en niet transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Dit is de faktuur. Waar het mij omgaat dat ik niet een gemiddelde wil. Ik wil weten wat mij per uur in rekening wordt gebracht. Dat wordt dan wel een zeer lange factuur, maar ik print ze niet uit. En die gegevens hebben ze natuurlijk wel bij Zonneplan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EskumBQj0CNFOIFrOo9dFPr5uc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Oc10jWdjUIl093qQ5cEI3wQv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Mijn factuur bij easy energie is ongeveer hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQw0oh5ygUCKfqKFpvdmL4xHYHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LfWV5L51Ab775nyT6Oyyu3Eu.png?f=fotoalbum_large

Als ik details wil, moet ik inloggen en dan zie ik de kosten per uur als ik lang genoeg inzoem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p9VOo-8I4jYlsnnRPjmNy2x9v0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DU1Ph9AJDwadGecfcVBupZCK.png?f=fotoalbum_large

De kosten per maand komen uiteindelijk op mijn factuur te staan.

Er zitten wat afrondingen in, waardoor de centen vaak niet kloppen. (beiden kanten op, afhankelijk van de maand)

Ik bekijk net mijn eind factuur, en er onstaan opeens wat grote vraagtekens bij hun manier van berekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTzo4B-F1PTomgUbz-8efRV-hyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mg8fBxpwmi8jbxRiAoJlhm83.png?f=user_large

Voor de opslag lijken ze elke maand bij elkaar opgesteld te hebben... maar volgens mij moet dat op jaar basis berekend worden. namelijk levering - teruglevering. ipv elke levering - teruglevering van elke maand bij elkaar opgeteld.
Ik ga daar eens achteraan.... anders zijn het dure kwh'tjes op deze manier.

[ Voor 58% gewijzigd door Smuggler op 11-04-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sideriusj schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:17:
Dit is de faktuur. Waar het mij omgaat dat ik niet een gemiddelde wil. Ik wil weten wat mij per uur in rekening wordt gebracht. Dat wordt dan wel een zeer lange factuur, maar ik print ze niet uit. En die gegevens hebben ze natuurlijk wel bij Zonneplan.

[Afbeelding]
Als je dat omrekent naar prijzen inclusief EB/ODE wordt het

inkoop 214 kwh @ 94,04
teruglevering 404 kwh @ 129,18

Komt vrijwel overeen met jouw berekening dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Smuggler schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:20:
Voor de opslag lijken ze elke maand bij elkaar opgesteld te hebben... maar volgens mij moet dat op jaar basis berekend worden. namelijk levering - teruglevering. ipv elke levering - teruglevering van elke maand bij elkaar opgeteld.
Ik ga daar eens achteraan.... anders zijn het dure kwh'tjes op deze manier.
Ook 7ct opslag, ipv <1ct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sideriusj schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:35:
Ik heb intussen wel contact met www.tibber.nl , ze gaan binnenkort in Nederland leveren. Dus overstappen voor mij.
Ik sta al bijna een jaar op de hotlist van tibber. Zou eerst zomer 2021 worden toen najaar 2021 en nu vraag ik het al niet eens meer. Heb wel een tibber meetmodule als beta tester.
Dus dat 'binnenkort' zou ik maar met wat zout nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Dankje, tijd om eens in de telefoon te klimmen.
Het gaat niet echt lekker bij easy energy de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Smuggler schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:51:
[...]

Het gaat niet echt lekker bij easy energy de laatste tijd.
De reden dat ik van ze af gestapt ben al een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@thehog wat betreft Tibber deze reactie kreeg ik op een vanmorgen gestelde vraag:

Leuk dat je ons al in de gaten houdt en interesse toont in Tibber! 👍

We zijn momenteel bezig met de laatste voorbereidingen voordat we kunnen beginnen met het versturen van de Bèta uitnodigingen. Zonder een exacte datum te kunnen noemen, verwachten we dit zeer binnenkort te doen! Je kan je inschrijven voor de Bèta via deze pagina.

Wij hopen dat je nog een klein beetje geduld kan opbrengen voor ons zodat je straks één van de eerste Tibber-klanten in Nederland kan worden. 🥇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sideriusj schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:54:
@thehog wat betreft Tibber deze reactie kreeg ik op een vanmorgen gestelde vraag:

Leuk dat je ons al in de gaten houdt en interesse toont in Tibber! 👍

We zijn momenteel bezig met de laatste voorbereidingen voordat we kunnen beginnen met het versturen van de Bèta uitnodigingen. Zonder een exacte datum te kunnen noemen, verwachten we dit zeer binnenkort te doen! Je kan je inschrijven voor de Bèta via deze pagina.

Wij hopen dat je nog een klein beetje geduld kan opbrengen voor ons zodat je straks één van de eerste Tibber-klanten in Nederland kan worden. 🥇
Dat zelfde bericht heb ik vorig jaar al gehad en heb dus al een beta account met tibber pulse module (maar nog geen energie contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Jeetje, ik heb mijn easyenergy eindafrekening ook maar eens bekeken en daar staat '11 cent' toeslag! Ook maar in de pen gedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
18 april Eneco stroom, Frank alleen nog voor gas.

58 cent x 6300-4300 kwh = meer dan bij Frank 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
thehog schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:01:
[...]

Jeetje, ik heb mijn easyenergy eindafrekening ook maar eens bekeken en daar staat '11 cent' toeslag! Ook maar in de pen gedoken.
Klopt de hoeveelheid bij jou wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Smuggler schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:08:
[...]

Klopt de hoeveelheid bij jou wel dan?
Ja, levering minus teruglevering = precies het aantal kWh dat bij toeslag staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Waterhammer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:51:
Ik ben dus inmiddels in het overstap proces van easy naar ANWB voor het gas. Voor de electriciteit ben ik op 15 maart in 1 dag overgestapt naar het modelcontract van Eneco. Die geven heul veel terug voor mijn overproductie aan kWh'en (59 ct/kWh boven eigen verbruik (ex. belastingen)). Ik heb 12 panelen met 3.84 kWp. Inmiddels tot en met gisteren is mijn saldo in euro's -77 bij Eneco, terwijl het bij easy slechts -16 zou zijn geweest.
Hoe weet je zo zeker dat je 59ct/kWh krijgt voor overcapaciteit? In de tijden dat stroom nog gewoon 20c was, kreeg je amper 8 cent ofzo voor elke kWh die je teveel leverde. Maar ik vind dat niet terug in de modelcontracten, althans voor zover ik nu heb kunnen vinden.

edit: al gevonden. Ze hanteren inderdaad een teruglevergoeding ten waarde van de afgesproken energieprijs minus de belastingen e.d. Dan is het zeker nu gunstig voor woningen met overproductie om een duur energiecontract aan te gaan :)

[ Voor 12% gewijzigd door thehog op 11-04-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thehog schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:10:
[...]

Ja, levering minus teruglevering = precies het aantal kWh dat bij toeslag staat.
Maar ehm... krijg je die opslag ook terug bij levering van stroom. Kan me zo voorstellen het gaat om (adminstratieve) transactiekosten. En eigenlijk moet je dan bij teruglevering nog een keer betalen.

Als je dan het totale bedrag aan opslag deelt door netto levering, kom je veel hoger uit per netto kwh.

Tsja, weer een niet zo transparant dingetje van die day-ahead boeren.

PS:
Op de website staat trouwens:
* En wat betreft de opslag: je betaalt alleen opslag over het saldo van verbruik en teruglevering in de betreffende maand.
* De vergoeding voor het terugleveren van stroom is de handelsprijs zoals die op het moment van terugleveren op de handelsmarkt voor stroom geldt. Dit is wat jij de 'kale handelsprijs' noemt.

Dus salderen gebeurt per maand blijkbaar. En in maanden dat je netto gebruikt moet je opslag betalen. In maanden dat je netto levert krijg je geen opslag terug.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 22:26
PCJR schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:06:
Iemand nog een betere met hogere (vaste) kwh vergoeding? Ik verbruik 4300kwh ofzo en ga 6200-6400 kwh opwekken...
Het grote terugleververgoeding topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thehog schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:12:
edit: al gevonden. Ze hanteren inderdaad een teruglevergoeding ten waarde van de afgesproken energieprijs minus de belastingen e.d. Dan is het zeker nu gunstig voor woningen met overproductie om een duur energiecontract aan te gaan :)
Het is wel zo dat die terugleververgoeding dus net variabel zijn als je inkoopprijs. Stel volgende maand is de wereldvrede uitgebroken en de (kale) energieprijs per kWh zakt naar 5 cent krijg je dan ook nog maar 5 cent voor je overproductie.

Het is dus wel een gokje of de prijzen ook zo hoog blijven als straks alle panelen in Nederland weer flink produceren. Als men in de zomer de prijzen verlaagd kan het ook zijn dat je in de winter 58 cent voor een gebruikte kWh moet betalen en in de zomer maar 25 voor een opgewekte kWh terug krijgt. Eigenlijk precies hetzelfde als bij een leverancier die uurprijzen hanteert, alleen dan niet per uur maar per maand (kwartaal, half jaar of wat dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
thehog schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:01:
[...]

@Verwijderd ik heb inmiddels al een correctie gekregen! Super snel! Zou het een bekend probleem zijn die ze alleen herstellen als er mensen klagen? Zou je bijna denken omdat dit zo snel afgehandeld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
thehog schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:20:
[...]

@Verwijderd ik heb inmiddels al een correctie gekregen! Super snel! Zou het een bekend probleem zijn die ze alleen herstellen als er mensen klagen? Zou je bijna denken omdat dit zo snel afgehandeld is
Dat gaat snel,
Ik ben benieuwd ik heb denk ik gelijktijdig een mailtje gestuurd.
Wel een eerste mailtje gehad dat het is doorgestuurd, maar nog geen mailtje met de oplossing.
ik zal de mail komend halfuur in de gaten houden.

Pagina: 1 ... 7 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels