Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Ik zit nu echt te twijfelen of de overstap naar Tiber wel een goed idee is al maak ik maandelijks dat plafond wel op. Echter bij GC hebben ze al aangegeven dat ze maandelijks de tarieven aan gaan passen dus kan het tegoed ook niet meegenomen worden neem ik aan? Of ze moeten de prijs zo extreem gaan verhogen dat ze er 100% mee uitkomen want de overheid betaald toch mee. Dan zou dat laatste voor zonnepaneel gebruikers dit nog het gunstigste zijn als deze na salderen onder de 2900kWh blijven maar gaat de overheid meer geld kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 08:38
tjberkhof schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:03:
[...]

Normaal zou ik zeggen overdrijf niet zo, het gras is altijd groener. Maar ik moet zeggen dat onze overheid echt heel heel heel veel blunders heeft begaan de afgelopen 8 jaar die het leven van de kleine ondernemer en de burger gewoon structureel slechter hebben gemaakt in vergelijking tot als je kijkt naar de rest van Europa. (Aantal blunders zo uit het hoofd: de miljardensubsidie voor een windmolenpark dat stroom levert aan facebook, de toeslagaffaire, de stikstofproblematiek in de bouw gekoppeld met de vleessubsidie, de groninger gasproblematiek, en nu dus het totaal onnozel afstraffen van dynamische energiecontracten en uberhaupt het hele prijsplafond).

Letterlijk de belgische politiek functioneert beter. En die functioneert al 10 jaar niet.
Het gras lijkt altijd groener aan de overkant ;)
In andere landen heb je evengoed missers. Zo wordt er anno 2022 de meeste nieuwbouw in België nog opgeleverd met gas. Pas vanaf 2026 mag je geen nieuwe gasaansluiting meer nemen.
Of de "bijtelling" die gelijk is voor EV en PHEV ... 8)7
Of nog beter, de benzine die de baas betaalt voor een PHEV is per liter goedkoper onder de streep dan een liter voor een benzinewagen.

Capaciteitstarief is nog zoiets, an sich geen slecht idee maar er zijn weer legio groepen in de maatschappij die er nadeel aan gaan hebben. En dat zullen de kleinverbruikers zijn...

De optimalisatie van dyamische tarieven is wel nog een interessante met dat capaciteitstarief, aangezien er in de kostfunctie twee variabelen moet meenemen. Waarvan 1 dan reeds een minimum vermogen van eerder die maand is. En in december dan weer bv. rekening moet houden met een kerstdiner, dus hoger in vermogen mag/kan gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door AndRo555 op 10-12-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
NietGiftig schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:49:
[...]
Dynamisch heeft een verreken periode per uur?
Omgezet naar een "gewogen gemiddeld" per maand?
Dus geen prijsplafond maar 12 prijsplafonds?

Ik ga er maar vanuit dat het waar is wat de "oude rotten" hier op het forum veelal zeggen dat de uurprijzen in de zomer ver onder het gemiddelde nu liggen.
Dan blijft dynamisch mogelijk toch een goede optie.
Wat is verreken periode bij variabel met elke maand of kwartaal andere tarieven?

Het zou zo veel makkelijker en gelijk zijn als ipv. verreken periode gewoon jaarrekening of eindrekening (of is het nota) zou worden gebruiikt. Want ook dynamische moeten met een jaarrekening of eindrekening belastingen salderen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:27
@NietGiftig Historische prijzen kan je opzoeken. Voorbeeld: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
@Maasluip heeft ook een lopende graph waar je dagen/uren onder nul makkelijk kan inzien. (verkapt verzoek tot historie :)) http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Regelmatig onder de 20ct. in de warmere maanden is wel iets wat je mag verwachten in een relatief normale situatie. Dit jaar (aug/sept) was het iets té warm, windstil en droog waardoor de prijzen hoger lagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 10-12-2022 13:09 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:06:
Het zou zo veel makkelijker en gelijk zijn als ipv. verreken periode gewoon jaarrekening of eindrekening (of is het nota) zou worden gebruiikt. Want ook dynamische moeten met een jaarrekening of eindrekening belastingen salderen.
Ja, maar helaas gaan wij niet over gemakkelijk doen.
Dus moeten we maar het beste er van maken.
Ergens wordt dit "Democratie" genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
NietGiftig schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:49:
[...]

Dynamisch heeft een verreken periode per uur?
Omgezet naar een "gewogen gemiddeld" per maand?
Dus geen prijsplafond maar 12 prijsplafonds?

Ik ga er maar vanuit dat het waar is wat de "oude rotten" hier op het forum veelal zeggen dat de uurprijzen in de zomer ver onder het gemiddelde nu liggen.
Dan blijft dynamisch mogelijk toch een goede optie.
Daarvoor hoef je niet op de oude rotten te vertrouwen, dat kun je gewoon zelf terugzien: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ (met uiteraard de kanttekening over prestaties uit het verleden enzo). Daar kun je bijvoorbeeld in de maand met de hoogste gemiddelde prijs (augustus) zien dat er ook nog uren waren met prijzen onder de 10ct. Zeker als je daar handig gebruik van weet te maken, zou het best nog wel 'ns kunnen dat het gewogen gemiddelde per maand gewoon onder het prijsplafond blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Raymond P schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:08:
Regelmatig onder de 20ct. in de warmere maanden is wel iets wat je mag verwachten in een relatief normale situatie. Dit jaar (aug/sept) was het iets té warm, windstil en droog waardoor de prijzen hoger lagen.
Was er toen niet ook gedoe rondom gasleveranties vanuit rusland die de prijzen flink opdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
anboni schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:09:
met uiteraard de kanttekening over prestaties uit het verleden enzo
Tja verleden en oorlog.
Het ligt zo dicht bij elkaar.
Maar een beetje gelijk heb je wel, alleen moet je het verleden dan een beetje verder terug bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
anboni schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:11:
[...]

Was er toen niet ook gedoe rondom gasleveranties vanuit rusland die de prijzen flink opdreven?
Ja, maar ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat die situatie nog steeds speelt in aug/sept 2023.

De kerncentrales die op standby moesten wegens koelwater tekort, windmolenparken die praktisch stil lagen door gebrek aan wind, waterkrachtcentrales met lege stuwmeren en beperkte bruinkool transport door lage waterstanden in rivieren zorgden ervoor dat er veel meer (duur) gas dan normaal gebruikt moest worden voor de opwek van stroom.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Nu blijkt dus dat we gewoon kunnen uitgaan van een jaarlijks prijsplafond, en je maanden kunt salderen wanneer je boven of onder het maandelijks verbruiksplafond tot aan de jaarafrekening van je leverancier als je bijvoorbeeld tussentijds verhuisd van energieleverancier.

Er is dan toch geen reden om nu niet over te stappen naar een dynamisch contract want de nieuwe leverancier berekend naar rato het prijsplafond toch wat geldt voor de rest van 2023? En dus halverwege de maand overstappen maakt toch niets uit ?

In onderstaand filmpje wordt eea duidelijk voor wat betreft het prijsplafond

YouTube: Wat betekent het prijsplafond voor je verbruik? | Vattenfall Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

Als we bij Tibber het minder gebruikte niet mee mogen meenemen naar volgende maand(en) dan overweeg ik, zeker in combinatie met mijn zonnepanelen, toch al per 1 januari over te stappen naar variabel in plaats van maart/april. De overheid betaald de rekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
JML schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:41:
Als we bij Tibber het minder gebruikte niet mee mogen meenemen naar volgende maand(en) dan overweeg ik, zeker in combinatie met mijn zonnepanelen, toch al per 1 januari over te stappen naar variabel in plaats van maart/april. De overheid betaald de rekening...
Wat levert dat op? De kans dat je in een maand stroom overhoudt is niet zo heel groot, zeker niet als je elektrisch verwarmd/rijdt. Dan gebruik je in 1 maand makkelijk meer dan het prijsplafond. Het voordeel is dan wel dat je in december ook nog kWh-en hebt die gegarandeerd zijn. Nadeel is wel dat als de prijzen nu extreem hoog zijn en je in een paar maanden tijd door je plafond heen gaat, je wel een probleem hebt.

Ben wel benieuwd hoe het gaat met 2 meters. Zou me niets verbazen als dat stiekem toch 2x het prijsplafond is, ook al is dat niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ep Woody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:07:
Ben wel benieuwd hoe het gaat met 2 meters. Zou me niets verbazen als dat stiekem toch 2x het prijsplafond is, ook al is dat niet de bedoeling.
Nope.
De subsidie is gebaseerd op het aantal in gebruik zijnde kleinverbruikaansluitingen. U rekent alleen primaire allocatiepunten mee met een woon- of verblijfsfunctie.
https://www.rvo.nl/subsid...ek23-gas-en-elektriciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dus als er geen woon/verblijf op de PAP zit maar wel op de SAP dan krijg je geen tegemoetkoming?

Bij de 190 euro ging het wel fout namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML

JML

Ep Woody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:07:
[...]

Wat levert dat op? De kans dat je in een maand stroom overhoudt is niet zo heel groot, zeker niet als je elektrisch verwarmd/rijdt. Dan gebruik je in 1 maand makkelijk meer dan het prijsplafond. Het voordeel is dan wel dat je in december ook nog kWh-en hebt die gegarandeerd zijn. Nadeel is wel dat als de prijzen nu extreem hoog zijn en je in een paar maanden tijd door je plafond heen gaat, je wel een probleem hebt.

Ik heb geen EV en kan desnoods weer gaan verwarmen met gas. ivm salderen is overstappen in maart/april gunstiger toch. Dat wordt dan nu januari denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

dat zegt niet zo veel. Dergelijke regels zijn er ook voor de 2 x 190 euro en de vermindering energiebelasting, en die wordt bij veel leveranciers ook gewoon dubbel uitgekeerd als je 2 slimme meters hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ep Woody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:27:
[...]

Dus als er geen woon/verblijf op de PAP zit maar wel op de SAP dan krijg je geen tegemoetkoming?
op basis van de informatie die er nu is lijkt dat het geval ja. Echter de praktijk kan weer anders zijn. Tibber ziet mijn SAP wel als 1 met woonfunctie, dus mogelijk dat ze het plafond dan gewoon toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
de Peer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:56:
[...]

dat zegt niet zo veel. Dergelijke regels zijn er ook voor de 2 x 190 euro en de vermindering energiebelasting, en die wordt bij veel leveranciers ook gewoon dubbel uitgekeerd als je 2 slimme meters hebt.
Nouja, in dit geval komt die quote uit de pagina voor de subsidieaanvraag. Reken maar dat maatschappijen hier extra op gaan letten als het ze zelf geld gaat kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ach, ik ga gewoon zoveel mogelijk terugleveren op mijn SAP en inkopen via Tibber op mijn PAP :) In juli stap ik wel weer over naar een andere partij en dan kijken wat dan een goede deal is, een terugleververgoeding van 13 cent, toch weer salderen of dynamisch met accu? Heb genoeg panelen liggen, en als er goedkoop nog wat bijkomt is dat alleen maar leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

anboni schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:02:
[...]

Nouja, in dit geval komt die quote uit de pagina voor de subsidieaanvraag. Reken maar dat maatschappijen hier extra op gaan letten als het ze zelf geld gaat kosten...
maar dat is het hele punt, het gaat ze zelf niets kosten. Ze geven andermans geld weg.
En ze moeten doen wat binnen hun mogelijkheden ligt om het bij de juiste huishoudens te laten belanden.

maar het lijkt voor energieleveranciers lastig om correct om te gaan met SAP/PAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
de Peer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:04:
[...]

maar dat is het hele punt, het gaat ze zelf niets kosten. Ze geven andermans geld weg.
En ze moeten doen wat binnen hun mogelijkheden ligt om het bij de juiste huishoudens te laten belanden.
Ze moeten een subsidieaanvraag doen, met zo te zien vrij uitgebreide specificatie. Als ze dus onterecht subsidie uitkeren, krijgen ze dat (in theorie tenminste) niet vergoed.
maar het lijkt voor energieleveranciers lastig om correct om te gaan met SAP/PAP.
Kan ik me niet voorstellen. Dat is bij de netbeheerder een simpel vinkje bij het EAN record. Dat kan de leverancier uitlezen en op acteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Weet iemand of het bedrag van het gas plafond van € 1,45 inclusief BTW en alle belastingen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Johan14 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:07:
Weet iemand of het bedrag van het gas plafond van € 1,45 inclusief BTW en alle belastingen is?
Voor stroom is dat het in ieder geval, dus ik neem aan voor gas ook.
Plafondtarief

Het plafondtarief voor elektriciteit is: € 0,24755 per kWh;
Het plafondtarief voor gas is: € 0,85734 per m3(n). 

Let op: de tarieven zijn exclusief energiebelasting en ODE (Opslag Duurzame Energie). Er is wel rekening gehouden met de btw.

De prijs- en verbruiksplafonds voor de kleinverbruikers zijn gelijk aan wat eerder is aangekondigd: €1,45 per kuub (m3) gas tot een verbruik van 1200 m3; €0,40 per kilowattuur (kWh) stroom tot een verbruik van 2900 kWh.
https://www.rvo.nl/subsid...ek23-gas-en-elektriciteit

[ Voor 51% gewijzigd door anboni op 10-12-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

anboni schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:07:
[...]

Ze moeten een subsidieaanvraag doen, met zo te zien vrij uitgebreide specificatie. Als ze dus onterecht subsidie uitkeren, krijgen ze dat (in theorie tenminste) niet vergoed.

[...]

Kan ik me niet voorstellen. Dat is bij de netbeheerder een simpel vinkje bij het EAN record. Dat kan de leverancier uitlezen en op acteren.
Ja en toch kiezen ze er voor dat niet te doen, waarschijnlijk omdat er ook weer gevallen zijn waar er wel mensen wonen bij een SAP.

Veel leveranciers kiezen er daarom voor om de gebruiker een vinkje te laten zetten. Je moet verklaren dat jouw SAP wel/niet een woonfunctie heeft. Uiteraard vink ik dat aan (want is het geval) en dan krijg je alles dubbel qua subsidies/vergoedingen.

dus ja de theorie is allemaal leuk en aardig. de praktijk is anders.
Waarschijnlijk vindt er ook niet of nauwelijks controle plaats en/of is 1% geld dat verkeerd terecht komt wel acceptabel. De overheid is ook niet bepaald goed in computersystemen.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 10-12-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Johan14 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:07:
Ja is zo, alleen is het nog niet bekend of de inkoopsvergoeding die je bij dynamische contracten hebt er ook bij in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ep Woody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:04:
Ach, ik ga gewoon zoveel mogelijk terugleveren op mijn SAP en inkopen via Tibber op mijn PAP :) In juli stap ik wel weer over naar een andere partij en dan kijken wat dan een goede deal is, een terugleververgoeding van 13 cent, toch weer salderen of dynamisch met accu? Heb genoeg panelen liggen, en als er goedkoop nog wat bijkomt is dat alleen maar leuk :)
Tsja ik zit dus met het probleem dat ik teruglever via PAP en verbruik op de SAP.
En dat kan ik niet wijzigen momenteel ivm het 1 jaar vaste Innova contract.
Dus voor mij wordt het nog even spannend hoe dit gaat uitpakken. Maargoed zo veel bespaar je met het plafond ook weer niet t.o.v. dynamisch natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
de Peer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:15:
[...]

Tsja ik zit dus met het probleem dat ik teruglever via PAP en verbruik op de SAP.
En dat kan ik niet wijzigen momenteel ivm het 1 jaar vaste Innova contract.
Dus voor mij wordt het nog even spannend hoe dit gaat uitpakken. Maargoed zo veel bespaar je met het plafond ook weer niet t.o.v. dynamisch natuurlijk.
Als het gemiddeld 20 cent scheelt tov prijsplafond en je gebruikt meer dan 320 kWh dan is dat 64 euro... Dan is de 190 euro regeling beter... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
de Peer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:09:
[...]

Ja en toch kiezen ze er voor dat niet te doen, waarschijnlijk omdat er ook weer gevallen zijn waar er wel mensen wonen bij een SAP.

Veel leveranciers kiezen er daarom voor om de gebruiker een vinkje te laten zetten. Je moet verklaren dat jouw SAP wel/niet een woonfunctie heeft. Uiteraard vink ik dat aan (want is het geval) en dan krijg je alles dubbel qua subsidies/vergoedingen.

dus ja de theorie is allemaal leuk en aardig. de praktijk is anders.
Waarschijnlijk vindt er ook niet of nauwelijks controle plaats en/of is 1% geld dat verkeerd terecht komt wel acceptabel. De overheid is ook niet bepaald goed in computersystemen.
Dat is dan de keuze en rekening van de energieleverancier zelf, want ze dienen aantal PAP uitgesplitst incl het CAR extract zelf waarop het gebaseerd is aan te leveren, als ook voor definitieve subsidiebedrag van de maand, 2 maanden later nog door een accountant beoordeeld wordt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJNVLtnNCg71bXwyq8ty-jRpqe8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dGTGIB2mG7tMbC5sFqExSQq6.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik kan niet geloven dat het verbruiksplafond (profielfracties) per energieleverancier zou kunnen afwijken. Zoals nu lijkt tussen Eneco en Tibber.

Je zou dan in het optimale geval (zeker als 2 leveranciers per jaar afrekenen en je dus je kWh mee mag nemen) wel 3000 kWh onder het plafond kunnen laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Malarky schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:24:
Ik kan niet geloven dat het verbruiksplafond (profielfracties) per energieleverancier zou kunnen afwijken. Zoals nu lijkt tussen Eneco en Tibber.

Je zou dan in het optimale geval (zeker als 2 leveranciers per jaar afrekenen en je dus je kWh mee mag nemen) wel 3000 kWh onder het plafond kunnen laten vallen.
Klopt, ik heb zojuist contact gehad met Zonneplan, daar is ook nog niet bekend hoe ze exact omgaan met het prijsplafond. Er zou nog verdere informatie met betrekking tot dynamische contracten moeten komen.
Jammer, nu weet ik nog niet of het verstandig is om over te stappen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 23:09
ANWB energie geeft nu ook aan dat je bij hun niet je verbruiksplafond mag meenemen naar de volgende maand:
Let op: als je in een maand juist minder elektriciteit of gas verbruikt dan de hoeveelheden die je had kúnnen gebruiken voor het prijsplafond, dan is het helaas niet zo dat je een soort 'tegoed' opbouwt. Je mag die niet gebruikte prijsplafond-kWh en -m3 dus niet meenemen naar de andere maand.
https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkoerten
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-03-2023
Het lijkt also de gasprijs bij ANWB (en ook Enegyzero) een dag is doorgeschoven sinds vrijdag. Je ziet nu al de prijs van 11 december t/m 12 december 6:00 met de prijs van vandaag (obv EGSI en Enever). Klopt dit of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:42
thehog schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:10:
[...]

Zorg dat je tijdens de lage tarieven meer energie/warmte je huis in stopt. Dus eigenlijk oververhitten. Dan kan je tijdens de dure uren de pomp uitzetten of op een lage temp laten draaien. Lever je wel wat op comfort in natuurlijk omdat een constante temperatuur een beter comfort gevoel geeft dan een schommelende.
Dat regelt mijn warmtepomp gelukkig zelf al, die heeft een eigen koppeling met de beursprijzen. Bij lage prijzen wordt er inderdaad wat meer verwarmd en wordt ook het buffervat en de boiler opgeworm. Daar heb ik zelf geen omkijken meer naar :)
Ik ben nog wel van plan om via HomeAssistant te kijken hoe de warmtepomp zijn energieverbruik over de dag verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Heb nieuwe warmtepomp en vroeg me af of er slimme thermostaat bestaat die koppeling kan lagen met de dynamische prijzen en vooral gaat verwarmen als de prijzen laag zijnen ff pauzeert als prijs hoger is.
Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Mars2020 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:41:
[...]

Dat regelt mijn warmtepomp gelukkig zelf al, die heeft een eigen koppeling met de beursprijzen. Bij lage prijzen wordt er inderdaad wat meer verwarmd en wordt ook het buffervat en de boiler opgeworm. Daar heb ik zelf geen omkijken meer naar :)
Ik ben nog wel van plan om via HomeAssistant te kijken hoe de warmtepomp zijn energieverbruik over de dag verdeeld.
Precies wat ik zoek, kan je nader toelichten hoe je dit voor elkaar krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroen50 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:20:
Heb nieuwe warmtepomp en vroeg me af of er slimme thermostaat bestaat die koppeling kan lagen met de dynamische prijzen en vooral gaat verwarmen als de prijzen laag zijnen ff pauzeert als prijs hoger is.
Iemand ideeën?
Gewoon met domotica.

Ik doe dat met domoticz: auto en warmtepomp sturen op de dynamische prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jeroen50 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:20:
Iemand ideeën?
Ik bereken per dag het gemiddelde van de uurlijkse dynamische tarieven. Per uur kijk ik dan hoever het uurlijkse tarief afwijkt van het berekende gemiddelde:
Afwijking = (actueel tarief - gemiddeld tarief)/ gemiddeld tarief
Als afwijking > 10%: stooklijn 0,5 K lager
Als afwijking < 10%: stooklijn 0,5 K hoger
Ik zal een grafiek maken die het energieverbruik van mijn warmtepomp op een dag relateert aan de dynamische prijzen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 00:38
KC27 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:40:
[...]

Ik bereken per dag het gemiddelde van de uurlijkse dynamische tarieven. Per uur kijk ik dan hoever het uurlijkse tarief afwijkt van het berekende gemiddelde:
Ik zal een grafiek maken die het energieverbruik van mijn warmtepomp op een dag relateert aan de dynamische prijzen.
Ik zou ook wel interesse hebben in het script!

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Inmiddels heb ik zowel Tiber als Nordpool instelt bij Home Assistant maar je kan niet vooruitkijken (prijzen van de volgende dag) of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Willempie27 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:40:
Inmiddels heb ik zowel Tiber als Nordpool instelt bij Home Assistant maar je kan niet vooruitkijken (prijzen van de volgende dag) of mis ik iets?
Ja hoor, kan zeker wel. Ik pluk dit nu even rechtstreeks uit mijn eigen apexchart-card (die ik weer heb aangepast van een card uit dit topic die alleen today weergaf)

code:
1
2
3
4
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      });
    color_threshold

Houd er wel rekening mee dat de tarieven voor morgen pas in de loop van de middag worden vastgesteld, dus tot 'n uur of 14 geeft 'tomorrow' niks terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
jvkoerten schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:08:
Het lijkt also de gasprijs bij ANWB (en ook Enegyzero) een dag is doorgeschoven sinds vrijdag. Je ziet nu al de prijs van 11 december t/m 12 december 6:00 met de prijs van vandaag (obv EGSI en Enever). Klopt dit of mis ik iets?
Volgens mij klopt dit wel, omdat de gebruikte markt niet open is in het weekend. Het hele moment tussen vrijdag 06:00 uur en maandag 06:00 uur wordt dus als 1 periode gezien, waar dus ook 1 prijs voor geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:57
edgarf28 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:11:
[...]

Ja is zo, alleen is het nog niet bekend of de inkoopsvergoeding die je bij dynamische contracten hebt er ook bij in zit
Het lijkt mij heel vreemd als die opslag er niet in zou zitten. Alle interne kosten van de reguliere energiemaatschappijen zitten immers in hun tarieven verwerkt. En die worden dus ook volledig gecompenseerd binnen het prijsplafond.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkoerten
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-03-2023
Sicco92 schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:04:
[...]

Volgens mij klopt dit wel, omdat de gebruikte markt niet open is in het weekend. Het hele moment tussen vrijdag 06:00 uur en maandag 06:00 uur wordt dus als 1 periode gezien, waar dus ook 1 prijs voor geldt.
Dank. Blijft dan toch apart dat het tarief daalt van zaterdag (1,57) op zondag (1,49) en dat maandag de hele dag al 1,49 wordt vermeld….Ik dacht ook dat het weekend één tarief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
anboni schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:24:
[...]

Ja hoor, kan zeker wel. Ik pluk dit nu even rechtstreeks uit mijn eigen apexchart-card (die ik weer heb aangepast van een card uit dit topic die alleen today weergaf)

code:
1
2
3
4
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      });
    color_threshold

Houd er wel rekening mee dat de tarieven voor morgen pas in de loop van de middag worden vastgesteld, dus tot 'n uur of 14 geeft 'tomorrow' niks terug.
Kun je hier ook niet het weerbericht van morgen in opnemen? Zodat je nog beter die dag kan anticiperen? Als je weet wat de delta dan gaat worden tussen binnen en buiten. En je weet hoeveel "lekkage" je woning heeft aan warmte zou je dit toch verder kunnen optimaliseren door ook weer niet "te veel" energie op te gaan slaan voor niks in zo'n dal. Je zou dan ook daarnaast nog een temperatuursprofiel aangeven dat het om die en die tijdstippen deze temperatuur wilt hebben. Bla bla

Eigenlijk wil je een rekenkundig model van je huis hebben, zodat je regelingen beter kunnen werken op de day ahead prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Rmg

Heeft iemand eigenlijk een idee waarom Jetten de "run op dynamische contracten" wil voorkomen?

We hebben juist gezien dat kosten de enige motivator is om gedrag aan te laten passen. En het stroomnet (en zeker voor alle eigenaren van panelen in wijken waar t voltage te hoog op loopt) heeft veel baat bij dat mensen hun energieverbruik afstemmen op het aanbod...

Ik kan er echt niet bij waarom je dat wil voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Laatst online: 16-09 20:06
Rmg schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:38:
Heeft iemand eigenlijk een idee waarom Jetten de "run op dynamische contracten" wil voorkomen?

We hebben juist gezien dat kosten de enige motivator is om gedrag aan te laten passen. En het stroomnet (en zeker voor alle eigenaren van panelen in wijken waar t voltage te hoog op loopt) heeft veel baat bij dat mensen hun energieverbruik afstemmen op het aanbod...

Heb je een link naar een bron? Wil het graag lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni

Tja... Take your pick. Hij heeft voor na z'n politieke afgang alvast een dikke baan of een paar commissariaatjes geregeld bij de traditionele leveranciers? Of krijgt er iig een of ander voordeel van (hij of een of meer ambtenaren op het ministerie). Het lijkt er in ieder geval aan alle kanten op dat enig voordeel voor consument of klimaat in de categorie 'mooi meegenomen' valt, het gaat er primair om dat de traditionele leveranciers en hun winsten overeind gehouden worden, liefst zonder dat de EU argwaan krijgt en gaat zeuren over staatssteun...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46

We zijn als land op zich wel redelijk de Sjaak als er ineens een enorme omslag komt in energieleveranciers. En de lobby van de grote jongens zal ook niet gering zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Immutable schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:46:
[...]

Heb je een link naar een bron? Wil het graag lezen.
Zie de kamerbrief van een paar weken geleden, is hier meermaals voorbij gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Immutable schreef op zondag 11 december 2022 @ 07:41:
[...]

Kun je hier ook niet het weerbericht van morgen in opnemen? Zodat je nog beter die dag kan anticiperen? Als je weet wat de delta dan gaat worden tussen binnen en buiten. En je weet hoeveel "lekkage" je woning heeft aan warmte zou je dit toch verder kunnen optimaliseren door ook weer niet "te veel" energie op te gaan slaan voor niks in zo'n dal. Je zou dan ook daarnaast nog een temperatuursprofiel aangeven dat het om die en die tijdstippen deze temperatuur wilt hebben. Bla bla

Eigenlijk wil je een rekenkundig model van je huis hebben, zodat je regelingen beter kunnen werken op de day ahead prijzen.
Ja, dat kan zeker. Hier buiten de deltaT ook windrichting, windkracht en zon meegenomen. Inclusief kwartier voorspelling (rip darksky).
Met een zooi sensors in huis houd ik de temperatuur al een paar jaar stabiel op .08 rond setpoint als er verwarmd moet worden.

Comfort gaat enorm omhoog, maar mijn ervaring is dat dat niet noodzakelijk extra energie bespaart.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Rmg

anboni schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:50:
[...]

Tja... Take your pick. Hij heeft voor na z'n politieke afgang alvast een dikke baan of een paar commissariaatjes geregeld bij de traditionele leveranciers? Of krijgt er iig een of ander voordeel van (hij of een of meer ambtenaren op het ministerie).
Mja ik heb nog hoop in de mensheid en zelfs de illusie dat sommige politici niet alles voor het geld doen dus dat vind ik lastig te geloven, maargoed niet uit te sluiten dat is zeker waar. ;)
Het lijkt er in ieder geval aan alle kanten op dat enig voordeel voor consument of klimaat in de categorie 'mooi meegenomen' valt, het gaat er primair om dat de traditionele leveranciers en hun winsten overeind gehouden worden, liefst zonder dat de EU argwaan krijgt en gaat zeuren over staatssteun...
Ja dat vind ik dus wel jammer waarom de traditionele leveranciers uit alle macht overeind houden, ze hoeven niet failliet, maar ze zijn nu ook verplicht om een modelcontract aan te bieden. Een verplichting dat iedere aanbieder een dynamisch contract aanbied naast de modelcontracten die ze ook verplicht zijn was natuurlijk ook een optie geweest.

Dan forceer je in ieder geval vooruitgang.

En ik snap ook wel, elk uur dat de Kwh prijs boven de 40cnt komt vergoeden was ook geen optie geweest, maar op dag of weekbasis was m.i een betere optie geweest. Of desnoods een "dynamisch" prijsplafond, het moest weer in relatief korte tijd met zoveel mogelijk shortcuts natuurlijk maar ik baal er van dat de meeste voordeel gewoon naar de energieleverancier gaat ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
Sicco92 schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:04:
[...]

Nee er is iets mis met de prijzen bij EnergyZero en z'n minions. Hij toont nu bijvoorbeeld een andere prijs voor zaterdag dan voor zondag, en er is ook al een prijs voor maandag (dus t/m dinsdag 6:00) welke dan juist identiek is aan de prijs voor zondag.

Echt een off-by-one error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Rmg schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:08:
[...]

Mja ik heb nog hoop in de mensheid en zelfs de illusie dat sommige politici niet alles voor het geld doen dus dat vind ik lastig te geloven, maargoed niet uit te sluiten dat is zeker waar. ;)
Het alternatief is Hanlon's razor: do not attribute to malice that which is adequately explained by incompetence. En deze regeling zit te bizar in elkaar om daarvan sprake te laten zijn (hoewel de stupiditeit rondom Gazprom eerder dit jaar je ook wel weer aan het denken zet)
Een verplichting dat iedere aanbieder een dynamisch contract aanbied naast de modelcontracten die ze ook verplicht zijn was natuurlijk ook een optie geweest.
Dat gaat nooit werken, de traditionele leveranciers zouden met geen mogelijkheid overweg kunnen met zo'n kleine marge. Dan gaan ze zeker stuk... (of ze maken het dusdanig oninteressant dat niemand hun dynamische producten wil en daarna gooien ze hun handen wanhopig in de lucht 'we hebben echt alles geprobeerd' )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
anboni schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:37:

[...]

Dat gaat nooit werken, de traditionele leveranciers zouden met geen mogelijkheid overweg kunnen met zo'n kleine marge. Dan gaan ze zeker stuk... (of ze maken het dusdanig oninteressant dat niemand hun dynamische producten wil en daarna gooien ze hun handen wanhopig in de lucht 'we hebben echt alles geprobeerd' )
Toch moeten traditionele leveranciers binnenkort verplicht een dynamisch contract aanbieden. Dit staat in de nieuwe Energiewet die nu nog bij de Raad van State ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
earthman schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:34:
[...]

Nee er is iets mis met de prijzen bij EnergyZero en z'n minions. Hij toont nu bijvoorbeeld een andere prijs voor zaterdag dan voor zondag, en er is ook al een prijs voor maandag (dus t/m dinsdag 6:00) welke dan juist identiek is aan de prijs voor zondag.

Echt een off-by-one error.
Die hebben sowieso geen weekend tarief. EasyEnergy heeft ook al toekomstige prijzen.

IT downtime lijkt het op waardoor eea vooraf ingepland moet worden. Gaat ergens in Duitsland (richting Frankrijk) mis, geloof ik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
Potentieel goed nieuws voor de dynamische stroomprijzen in de toekomst.
https://www.nu.nl/nu-klim...wil-de-stroom-hebben.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online

....
Hieronder (zoals beloofd) twee grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky4BWs3pFj83cOoTZ39JTMVjD-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OPh0R8n03WzEGFR5YMMk41ws.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANvWs4KF-KxgOZIiqkHEGDY8N7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kjknFDLKwPeZ2G9NNKl22fqO.png?f=user_large
De eerste grafiek laat het uurlijkse verbruik van mijn wp zien op 10 december. De piek om 4 uur wordt veroorzaakt omdat dan (bij de laagste prijs) mijn boilervat wordt opgewarmd.
Daaronder een grafiek van de website Easy Energy (niet mijn leverancier) van de dynamische tarieven op 10 december.
In de periode dat de prijs hoog is gaat de stooklijn omlaag en vice versa.
Het totale verbruik van mijn wp die dag was 13,5 kWh
In de periode van 9 tot 21 uur was het verbruik 4,6 kWh, dus in de periode met de lage tarieven was het verbruik 8,9 kWh.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 13:34
Waar iedereen eigenlijk aan voorbij gaat is het dictatoriale trekje van deze regeling. Hoezo moet het regime bepalen in welke maand we hoeveel gebruiken? Nu heb ik nog geen slimme meters maar ik krijg er 3. 1 voor gas een PAP en een SAP voor dynamisch.Ik zou haast spijt krijgen van die aanvraag. Met de huidige meters kan het regime er geen touw aan vast knopen.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:42
Jeroen50 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:23:
[...]

Precies wat ik zoek, kan je nader toelichten hoe je dit voor elkaar krijgt?
Ik heb een NIBE warmtepomp en die heeft een af-fabriek ingebouwde interface met de dynamische beursprijzen. Ik heb daar verder dus geen externe domotica tool voor nodig. Ik kan in de instellingen van de warmtepomp ingeven of de prijzen invloed hebben op het verwarmen, koelen en warmtapwater. Dit kan per type worden ingesteld en ook in welke mate deze worden beïnvloed.

Het grote voordeel dat het door de warmtepomp zelf wordt geregeld (ipv via een domotica tool) is dat de regeling van de warmtepomp ook rekening houd met de buitentemperatuur en ook met het warmteverlies van de woning. Deze regeling is dus een stuk nauwkeuriger dan alleen het aansturen obv de laagste prijs.
https://www.nibe.eu/nl-nl...home/smart-price-adaption

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RikHa schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:58:
Waar iedereen eigenlijk aan voorbij gaat is het dictatoriale trekje van deze regeling. Hoezo moet het regime bepalen in welke maand we hoeveel gebruiken? Nu heb ik nog geen slimme meters maar ik krijg er 3. 1 voor gas een PAP en een SAP voor dynamisch.Ik zou haast spijt krijgen van die aanvraag. Met de huidige meters kan het regime er geen touw aan vast knopen.
Ze moeten toch iets. de regeling is niet perfect nee maar het is wel erg knap dat ze dit 1 januari al ingevoerd weten te krijgen (als dat al lukt).
De regeling is er om mensen te ondersteunen. Wees blij dat de overheid iets doet zou ik zeggen.

Met een SAP krijg je sowieso geen energieplafond. Plafond is alleen op PAP van toepassing. Nog zo'n dictatoriale beslissing ;)

zeker als je dynamisch gebruikt gaat het wel of niet een plafond hebben echt maar om wat tientjeswerk. ik snap al die heisa niet.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 11-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Exact. Als je al met een verdienmodel bezig bent en investeringen kunt doen dan zou je je ook mogen realiseren dat het prijsplafond geen melkkoe zou moeten zijn.
Dat is er voornamelijk voor huishoudens waarbij de energierekening een substantieel deel van het jaarinkomen opslokt.
Door tijdsdruk hebben meer huishoudens daar nu profijt van. Imho nog steeds dikke prima.

Het blijft ook een heel ministerie dat de verantwoordelijkheid heeft gekregen een besluit te nemen. Dat het daardoor wat rauw om de randjes is is natuurlijk ruk, maar het alternatief was ergens in 2025 een oplossing... :+

Wat mij persoonlijk wel stoort is dat je mogelijk niet kunt sparen bij dynamisch, ik vraag mij af wat de motivatie daarachter is en/of het wellicht een oplossing voor een andere issue is.
(edit: het lijkt mij dus erg onwaarschijnlijk dat die beslissing is genomen om het handje vol dynamische afnemers te pesten)

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 11-12-2022 11:57 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:32:
[...]

zeker als je dynamisch gebruikt gaat het wel of niet een plafond hebben echt maar om wat tientjeswerk. ik snap al die heisa niet.
Is dat zo? Prijs kan in theorie toch naar 2,50 per m3 gaan of verwacht je dat niet ?

Ik zit zo'n 500m3 boven het prijsplafond, dus dynamische tarieven zijn erg interessant, mits het onder de prijs van variabele tarieven komt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:15:
[...]

Is dat zo? Prijs kan in theorie toch naar 2,50 per m3 gaan of verwacht je dat niet ?
tsja in theorie, ik verwacht dat niet nee.
En je bent al vrij snel door je maandelijkse plafond heen en dan betaal je sowieso het hogere tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbt
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

Inmiddels gaan de tarieven in engeland voor day ahead energie door huidige weersomstandigheden door het dak…

https://twitter.com/JavierBlas/status/1601900043375616002

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
hbt schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:42:
Inmiddels gaan de tarieven in engeland voor day ahead energie door huidige weersomstandigheden door het dak…

https://twitter.com/JavierBlas/status/1601900043375616002
In Zweden dreigen ook te korten komende week vanwege onderhoud en de benodigde MW's dienen van Zuid Noorwegen te komen die niet naar UK kunnen dan.
Als ook Frankrijk morgen tegen de 80GW (8-13 u) denkt nodig te hebben om geen load shedding te hebben.
Nederland heeft 2 interconnects die richting op en de day ahead piekt dan morgen ook op €0.722/ kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja, het weer is dit najaar tot nu toe wat ongunstig voor de afnemers met dynamische tarieven.

In de donkere maanden is het vooral windenergie wat voor een groot day-ahead aanbod zou kunnen zorgen. Maar het weer is eigenlijk al het hele najaar vrij rustig. We hebben nog niet eens een herfststorm gehad. Combineer het gebrek aan wind met kou en bewolking en je hebt een zeer krap aanbod en hoge vraag. Dus hoge prijzen.

Met 'ouderwets herfstweer' zouden de windturbines een aardige duit in het zakje doen, met veel lagere prijzen als gevolg.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:23
Ivow85 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:46:
Tja, het weer is dit najaar tot nu toe wat ongunstig voor de afnemers met dynamische tarieven.

In de donkere maanden is het vooral windenergie wat voor een groot day-ahead aanbod zou kunnen zorgen. Maar het weer is eigenlijk al het hele najaar vrij rustig. We hebben nog niet eens een herfststorm gehad. Combineer het gebrek aan wind met kou en bewolking en je hebt een zeer krap aanbod en hoge vraag. Dus hoge prijzen.

Met 'ouderwets herfstweer' zouden de windturbines een aardige duit in het zakje doen, met veel lagere prijzen als gevolg.
Alles is relatief, zit nu 2 weken bij tibber en als perspectief, als ik bij greenchoice had gebleven betaalde ik overdag € 1,04253 per kwh, de hele dag tot meen 20:00 uur en daarna dal a € 0,88992 per kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:21
CP1977 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:00:
[...]

Alles is relatief, zit nu 2 weken bij tibber en als perspectief, als ik bij greenchoice had gebleven betaalde ik overdag € 1,04253 per kwh, de hele dag tot meen 20:00 uur en daarna dal a € 0,88992 per kw.
Herkenbaar. Ben sinds gisteren klant van tibber en mijn auto is nu volgeladen voor 38 cent per kWh I.p.v 74 met het dal tarief. Overigens is dal vaak van 23:00 tot 07:00 en in het weekend.

Kortom, ik ben nu al blij met mijn oversluiting. Nu nog iets verzinnen dat ik de aansturing van mijn Cupra goed kan regelen zodat ook die begint met laden op het juiste moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
Sport_Life schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:15:
[...]

Ik zit zo'n 500m3 boven het prijsplafond, dus dynamische tarieven zijn erg interessant, mits het onder de prijs van variabele tarieven komt.
Dat hangt natuurlijk ook sterk af van de richting waarop de variabelen tarieven zich op gaan bewegen. Gisteren was het dynamische tarief met € 1,57 m3 erg hoog (voor dynamisch), maar all-in zouden mijn kosten dan alsnog 36% lager liggen dan het variabele tarief dat ik t/m met vandaag betaal (vanaf morgen over op dynamisch). Het verschil tussen die twee is momenteel gewoon nog erg groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JML

JML

Voor degenen die op jaarbasis onder het prijsplafond blijven, maar in sommige maanden er overheen gaan is het wellicht een optie om bij Tibber (of andere dynamische aanbieder) het modelcontract te nemen per 1 januari. De afrekening vind op jaarbasis plaats, waardoor je tegoeden (volgens mij) wel mee kunt nemen naar volgende maanden. Het dynamische is er dan natuurlijk wel vanaf en je betaald dan 0,40 per kwh, maar daar staat tegenover dat je per jaar kunt salderen ipv per uur als je zonnepanelen hebt en misschien nog wel het allerbelangrijkste: we blijven Tibber steunen en zetten ons af tegen de energiereuzen die willen profiteren.

wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
JML schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:12:
Voor degenen die op jaarbasis onder het prijsplafond blijven, maar in sommige maanden er overheen gaan is het wellicht een optie om bij Tibber (of andere dynamische aanbieder) het modelcontract te nemen per 1 januari. De afrekening vind op jaarbasis plaats, waardoor je tegoeden (volgens mij) wel mee kunt nemen naar volgende maanden. Het dynamische is er dan natuurlijk wel vanaf en je betaald dan 0,40 per kwh, maar daar staat tegenover dat je per jaar kunt salderen ipv per uur als je zonnepanelen hebt en misschien nog wel het allerbelangrijkste: we blijven Tibber steunen en zetten ons af tegen de energiereuzen die willen profiteren.

wat denken jullie?
Ik snap het sentiment, maar ik zou niet bereid zijn om €1,19 per kWh te betalen in het geval dat ik toch wel over het prijsplafond heen zou gaan. Daarnaast profiteer je dan ook niet meer van goedkopere maanden, al betwijfel ik of die er veel gaan zijn met de verhoging van de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
JML schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:12:

wat denken jullie?
Maar kun je dan ook tegoeden verrekenen met toekomstige maanden? Stel je zit in januari en februari precies op het platfond, in maart boven het platfond, en in april eronder.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• joep03nl
  • Laatst online: 14-09 07:57
Voor degenen die de vaste leveringskosten en opslagvergoedingen van dynamische energieleverancier gemakkelijk wilt vergelijken heb ik een simpele calculator gemaakt: https://enever.nl/kosten-calculator/

Er wordt (nog) geen rekening gehouden met het prijsplafond en eventuele saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannius
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-02-2023
Sinds kort zit ik bij de ANWB met een dynamisch contract. Morgen wordt het gas een cent goedkoper dan vandaag, maar de stroom… poeh! 0,64 euro in het duurste uurtje, tussen 17 en 18.00 uur. Is dat een record?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
Nee, hoogste was een euro in augustus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
cannius schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:53:
Sinds kort zit ik bij de ANWB met een dynamisch contract. Morgen wordt het gas een cent goedkoper dan vandaag, maar de stroom… poeh! 0,64 euro in het duurste uurtje, tussen 17 en 18.00 uur. Is dat een record?
En bij die 64 cent komen de inkoopkosten etc. er ook nog bij.

[ Voor 72% gewijzigd door athvdk op 11-12-2022 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Ja die € 0,64 piek viel me ook op! Tsja, het is inderdaad stevig, maar het is (gelukkig) ook een vrij volatiele dag. Het gemiddelde op de dag ligt een stuk lager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 14:30
Rossi46 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:18:
[...]

Ja die € 0,64 piek viel me ook op! Tsja, het is inderdaad stevig, maar het is (gelukkig) ook een vrij volatiele dag. Het gemiddelde op de dag ligt een stuk lager :)
Als ik in de app van next energy kijk zit de piek op 54 cent kaal. Scheelt best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

d_marf schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:35:
[...]

Als ik in de app van next energy kijk zit de piek op 54 cent kaal. Scheelt best.
En 73 cent alles inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
joep03nl schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:59:
Voor degenen die de vaste leveringskosten en opslagvergoedingen van dynamische energieleverancier gemakkelijk wilt vergelijken heb ik een simpele calculator gemaakt: https://enever.nl/kosten-calculator/

Er wordt (nog) geen rekening gehouden met het prijsplafond en eventuele saldering.
Ik mis de optie 'alleen gas' zodat je die ook apart kan berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
d_marf schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:35:
[...]

Dat is gek, ik dacht dat iedereen uitging van dezelfde day-ahead spotprijzen? Plus dan nog de opslag eroverheen, maar die zit daar nog niet in verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
AquaSheep schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:01:
ANWB energie geeft nu ook aan dat je bij hun niet je verbruiksplafond mag meenemen naar de volgende maand:

[...]

https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie
En nu geven ze weer aan dat je een eventueel 'tegoed' in je verbruiksplafond wél mee mag nemen naar een volgende maand, maar dat dit weer reset bij je eind-/jaarafrekening:
Wat als je in een maand juist minder stroom of gas verbruikt? Mag je je 'tegoed' dan meenemen naar de andere maand?
Ja, maar je kan dit 'tegoed' alleen meenemen tot het moment van een zogenoemde eindfactuur. Denk aan je normale jaarafrekening na twaalf maanden bij een leverancier. Of een eindafrekening als je overstapt naar een andere leverancier of verhuist. Na zo'n eindfactuur vervalt je eventuele 'tegoed'. Je begint weer vanaf nul met de voor die maand vastgestelde hoeveelheid kWh en/of m3, die bij elke leverancier dus gelijk is.

Het is dus belangrijk om te weten wanneer je bij je leverancier deze eindfactuur krijgt. Zo kom je erachter of je de resterende maanden nog wat 'tegoed' over hebt of misschien juist wat zuiniger aan moet doen om niet over het plafondverbruik heen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Rossi46 schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:57:
[...]

Dat is gek, ik dacht dat iedereen uitging van dezelfde day-ahead spotprijzen? Plus dan nog de opslag eroverheen, maar die zit daar nog niet in verwerkt.
In/exclusief btw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
  • Laatst online: 14-09 07:57
earthman schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:05:
[...]

Ik mis de optie 'alleen gas' zodat je die ook apart kan berekenen.
Is nu toegevoegd (maar nog niet getest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
joep03nl schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:19:
[...]

Is nu toegevoegd (maar nog niet getest).
Nou het werkt volgens mij wel. Je moet wel 0 kWh bij de stroom invullen omdat dat veld verplicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Sicco92 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:12:
[...]

En nu geven ze weer aan dat je een eventueel 'tegoed' in je verbruiksplafond wél mee mag nemen naar een volgende maand, maar dat dit weer reset bij je eind-/jaarafrekening:

[...]
Uit die link:

Dit wil zeggen: de 2.900 kWh en 1.200 m3 worden verdeeld over alle maanden van 2023.

...

Maar de 2.900 kWh en 1.200 m3 worden niet zomaar door twaalf maanden gedeeld. Ze worden verdeeld in een iedere maand verschillend 'tegoed' op basis van een standaard verbruiksprofiel.

Weet iemand hoe die verdeling eruit ziet? Stel ik stap 15 feb over, hoeveel mag ik dan verbruikt hebben om nog onder het prijsplafond te vallen?

Edit: gevonden https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

[ Voor 15% gewijzigd door pirke op 11-12-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Laatst online: 19-09 23:09
Sicco92 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:12:
[...]

[...]
Eneco en Vattenfall geven ook aan dat je verbruiksplafond reset bij eind-/jaarafrekening. Dus dat lijkt me te kloppen. Het verschil zit erin dat Tibber en ANWB denk ik een andere interpretatie hebben van de jaarafrekening. Bij ANWB betaal je elke maand een voorschot en een jaar na aanmelding krijg je de jaaraftekening. Dan zou het meenemen van je 'tegoed' naar de volgende maand gewoon mogen tot de eind-/jaarafrekening. Je hebt geen voorschot bij Tibber, maar je betaalt direct voor je verbruik. De vraag is of je dit kunt zien als een maandelijkse 'jaar'afrekening. De voorwaarden van Tibber geven gewoon aan dat je bij hun gewoon een echte jaarrekening krijgt (waarschijnlijk met €0 afrekening):
Je ontvangt van Tibber minimaal één keer per jaar per product (elektriciteit en/of gas) een overzichtelijke jaarafrekening. Deze jaarafrekening wordt gemaakt op basis van jouw meteropname. Ons streven is dit elk jaar in dezelfde periode te doen.
https://tibber.com/nl/voorwaarden/contractvoorwaarden
Dan zou je bij Tibber toch ook je tegoed kunnen meenemen? Hopelijk wordt een en ander duidelijk de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
De jaarafrekening van Tibber wordt met name gebruikt bij klanten die meer terugleveren dan verbruiken. Dan is er namelijk maandelijks teveel terugbetaald en dat wordt bij de jaarafrekening "verrekend".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
AquaSheep schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:29:
[...]

Eneco en Vattenfall geven ook aan dat je verbruiksplafond reset bij eind-/jaarafrekening. Dus dat lijkt me te kloppen. Het verschil zit erin dat Tibber en ANWB denk ik een andere interpretatie hebben van de jaarafrekening. Bij ANWB betaal je elke maand een voorschot en een jaar na aanmelding krijg je de jaaraftekening. Dan zou het meenemen van je 'tegoed' naar de volgende maand gewoon mogen tot de eind-/jaarafrekening. Je hebt geen voorschot bij Tibber, maar je betaalt direct voor je verbruik. De vraag is of je dit kunt zien als een maandelijkse 'jaar'afrekening. De voorwaarden van Tibber geven gewoon aan dat je bij hun gewoon een echte jaarrekening krijgt (waarschijnlijk met €0 afrekening):

[...]

https://tibber.com/nl/voorwaarden/contractvoorwaarden
Dan zou je bij Tibber toch ook je tegoed kunnen meenemen? Hopelijk wordt een en ander duidelijk de komende dagen.
Ik vind het ook een rare interpretatie. Als je een jaar lang klant bent zou het prijsplafond per jaar moeten gelden...

Maar goed, salderen vindt effectief per uur plaats, omdat de prijzen per uur verschillen.

MijnDomein lijkt wel achteraf te compenseren:

https://mijndomeinenergie...nl/articles/7732048075421

Het verschil tussen het werkelijk betaalde tarief en het prijsplafond wordt bepaald op basis van een gewogen gemiddelde prijs per maand. Als dit boven het prijsplafond uitkomt, krijg je het verschil gecompenseerd in de vorm van een korting. Deze wordt verrekend in de eind- of jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wel eerst voorschieten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
pirke schreef op maandag 12 december 2022 @ 00:04:
[...]

Ik vind het ook een rare interpretatie. Als je een jaar lang klant bent zou het prijsplafond per jaar moeten gelden...

Maar goed, salderen vindt effectief per uur plaats, omdat de prijzen per uur verschillen.

MijnDomein lijkt wel achteraf te compenseren:

https://mijndomeinenergie...nl/articles/7732048075421

Het verschil tussen het werkelijk betaalde tarief en het prijsplafond wordt bepaald op basis van een gewogen gemiddelde prijs per maand. Als dit boven het prijsplafond uitkomt, krijg je het verschil gecompenseerd in de vorm van een korting. Deze wordt verrekend in de eind- of jaarrekening.
Zoals ik dat lees, is dat precies hoe Tibber en ANWB dat ook aangekondigd hebben. Dat is (waarschijnlijk) ook gewoon de regeling. De enige vraag onduidelijkheid is nog of je mee mag nemen naar een volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
anboni schreef op maandag 12 december 2022 @ 00:06:
[...]

Zoals ik dat lees, is dat precies hoe Tibber en ANWB dat ook aangekondigd hebben. Dat is (waarschijnlijk) ook gewoon de regeling. De enige vraag onduidelijkheid is nog of je mee mag nemen naar een volgende maand.
Het gaat echt per maand bij Tibber:

https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

Let op:

In alle scenario's is het zo dat je het ‘tegoed’ van de ene maand niet mee kan nemen naar de andere maand. Wanneer je 300 kWh in januari hebt verbruikt, neem je de resterende 20 kWh dus niet mee naar februari. Achteraf kWh verrekenen is ook niet mogelijk.

Nu zijn wij recent naar Tibber overgestapt en half februari gaan we naar Engie. Dit om te voorkomen dat ik mijn 61 cent hoge TLV van afgelopen zomer wegsaldeer terwijl ik ook slechts 40 cent kan betalen zolang ik netto verbruik in een maand, behalve dat we waarschijnlijk wel over prijsplafond heengaan in januari. We zullen zien. Over 2 maanden zijn we weer netto producent en telt alleen de hoogste TLV nog. Meestal is dat niet een dynamische prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno-Basje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 22:15
[...]

Op wat voor warmtepomp doe je dat? Ik heb hier een Remeha Elga ace. Ben benieuwd of dat daarop kan. Die heeft namelijk alleen een Bluetooth verbinding geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Techno-Basje schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:42:
[...]

Op wat voor warmtepomp doe je dat? Ik heb hier een Remeha Elga ace. Ben benieuwd of dat daarop kan. Die heeft namelijk alleen een Bluetooth verbinding geloof ik.
Hij heeft toch ook een RJ11 seriele poort? Wellicht kun je daar iets mee.

Ik doe het met een Panasonic monoblock (5kW) en doe een shift van +- 2 graden op de stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Rossi46 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:18:
[...]

Ik betaal nu nog 73 cent, vanaf 1 Jan. zou dat 92 cent zijn (energie direct).
Dus die piek schrik ik niet van.
Vanaf 27 Dec gelukkig bij Zonneplan, gemiddelde is veel lager.
Hoop wel dat dat zo blijft, maar gemiddeld 92 cent zal het niet worden 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rossi46
jusch schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:50:
[...]

Ik betaal nu nog 73 cent, vanaf 1 Jan. zou dat 92 cent zijn (energie direct).
Dus die piek schrik ik niet van.
Vanaf 27 Dec gelukkig bij Zonneplan, gemiddelde is veel lager.
Hoop wel dat dat zo blijft, maar gemiddeld 92 cent zal het niet worden 8)7
Ik zit precies in hetzelfde schuitje :) Uiteraard hoop ik 'maximaal' te besparen nu ik over ben op dynamisch, maar de kans dat de tarieven gaan stijgen naar wat ik bij Oxxio betaalde voor stroom en gas schat ik in als erg klein ;)

Sinds vandaag over op dynamisch, ik gisteren voor het slapen gaan vol enthousiasme de vaatwasser ingesteld op het goedkoopste tarief in de nacht, zie ik vanochtend dat ik het 'aan' knopje vergeten was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Techno-Basje schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:42:
[...]

Ik heb een water/water wp van Alpha Innotec (zie signature).
Wellicht is dit voor jou interessant:
Remeha Elga Ace 4KW vs energieprijs plafond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 18:45
De bedoeling is dat je kijkt en dat je gaat verbruiken als het goedkoop is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Verbruiken op het goedkoopste moment gaat er hier thuis nog niet helemaal in. Werd vanmorgen wakker staat de oven aan voor zes Piccolinis á 69 ct/kW en vervolgens ga ik de was ophangen en kom ik erachter dat de wasmachine gisternacht niet heeft gedraaid. Die staat nu aan voor 64 ct/kW ipv 37 ct/kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 13:21
moshimoshi schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:49:
Verbruiken op het goedkoopste moment gaat er hier thuis nog niet helemaal in. Werd vanmorgen wakker staat de oven aan voor zes Piccolinis á 69 ct/kW en vervolgens ga ik de was ophangen en kom ik erachter dat de wasmachine gisternacht niet heeft gedraaid. Die staat nu aan voor 64 ct/kW ipv 37 ct/kW.
Ach, als je het 1 keer fout doet scheelt het een paar dubbeltjes, misschien een euro, dat overleef je wel. Leergeld ;)
Pagina: 1 ... 62 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels