Remeha Elga Ace 4KW vs energieprijs plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffeRS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-04-2023
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren in de welbekende Remeha Elga Ace 4KW. De reden hiervan zijn de (op dit moment) hoge energieprijzen. Vandaag kreeg ik een e-mail van Energiedirect dat ze de prijzen per 1 oktober verhogen naar €0,61 / €2,31 (variabel contract helaas..) ;w

Wel is bekend dat er een prijsplafond komt per 1 januari 2023 dus hier ga ik op dit moment vanuit. Ik ben alleen nog niet overtuigd of dit wel een geschikte oplossing is. Kan iemand mij overtuigen? _/-\o_

Met de aanschaf van de zonnepanelen in 2019 hebben wij rekening gehouden met wat overcapaciteit. Niet om te salderen, maar voor toekomstige verbeteringen. Hier zijn ondertussen een 5KW airco aan toegevoegd en een nieuwe keuken in 2022 met inductie, Quooker, en stoomoven.

Ik verwacht dat ons stroomverbruik dus nu wel richting de 2500kWh gaat. Qua teruglevering zie ik uit de app van de energieleverancier dat wij over 2 jaar gemiddeld 2500kWh per jaar terugleveren.

Het energieverbruik van de Remeha Elga Ace 4KW is zo'n 1400kWh. Met het prijsplafond van 0,70 cent zou dit makkelijk afgerond €1000,- zijn per jaar, maar wij hebben wat overcapaciteit door teruglevering dus dit valt te verwaarlozen.

Ondertussen weet iedereen de prijzen van de Elga Ace wel incl installatie. Aanschaf is circa €5000,- en installatie circa €1500,- totaal dus €6500,-. Hier gaat de subsidie vanaf á €2400,- dus netto investering zou €4100,- zijn.

Stel dat je per jaar minimaal zo'n 30% kan besparen op je gasbruik met de Elga Ace 4KW. Dat zou bij ons 500m3 zijn. Zijn er hier meer mensen die een beter beeld kunnen schetsen van de besparing??

1500m3 x 1,50 = €2250 per jaar voor gas
Besparing = 500m3 x 1,50 = €750

Terugverdientijd €4100 / €750 = 5,5 jaar

Woonspecificaties
Gezin van 4 (met kleine kindjes)
2 onder 1 kap woning 2005 label A
130M2 oppervlakte
Begane grond 5 groep vloerverwarming
Boven overal radiatoren
5KW airco op zolder die voornamelijk gebruikt wordt voor koelen in de zomer voor zolderkamers kindjes
CV ketel 2019 Remeha Calenta 40C (met eTwist)
Gasverbruik 1500m3
Stroomverbruik 2500kWh
zonnepanelen met +/- 5000kWh opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:52
Je beseft dat die 1500 m3 een warmtepomp van ongeveer 8 kW is.
Die is er met de huidige prijzen voor 12000 a 14000

Je hebt al vloerverwarming en overcapaciteit dus het lijkt logischer om te bekijken of je je huis op lage temperatuur warm kan houden en dan in 1 keer de overstap maken.

De regel is globaal gasverbruik maal 2 voor extra kWh warmtepomp.
1500 * 2 = 3000 kWh

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:13
Klopt helemaal, ik heb zelf een Elga Ace 4kW, maar die is voor jouw situatie niet zo geschikt. Je bespaart trouwens eerder 1000 m3 gas per jaar. Maar in jouw geval gewoon meteen voor een volledig electrische warmtepomp gaan en helemaal gasloos.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45
Elga kan geen tapwater maken. Dus geeft geen route zonder herinvestering naar gasloos.

Als je al hybride gaat, dan doe je dat met een warmtepomp die voldoende zwaar is voor jouw woning, zie @D-dark. Velen ondersteunen hybride bedrijf met bestaande CVs

Dan kun je een deel van de investering om zonder CV tapwater te maken vooruit schuiven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JeffeRS
D-dark schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:20:
Je beseft dat die 1500 m3 een warmtepomp van ongeveer 8 kW is.
Die is er met de huidige prijzen voor 12000 a 14000

Je hebt al vloerverwarming en overcapaciteit dus het lijkt logischer om te bekijken of je je huis op lage temperatuur warm kan houden en dan in 1 keer de overstap maken.

De regel is globaal gasverbruik maal 2 voor extra kWh warmtepomp.
1500 * 2 = 3000 kWh
Het is niet de bedoeling om volledig van het gas af te gaan. Ik wil het gasverbruik c.q. kosten voor gas reduceren. Ik vind de investering voor een elektrische warmtepomp eigenlijk te veel. De Elga Ace is nog goed betaalbaar, maar volledig elektrisch is een behoorlijke uitgave.

• JeffeRS
Ronald schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:32:
Elga kan geen tapwater maken. Dus geeft geen route zonder herinvestering naar gasloos.

Als je al hybride gaat, dan doe je dat met een warmtepomp die voldoende zwaar is voor jouw woning, zie @D-dark. Velen ondersteunen hybride bedrijf met bestaande CVs

Dan kun je een deel van de investering om zonder CV tapwater te maken vooruit schuiven.
Daar ben ik mij van bewust. Je zult dus je gasaansluiting behouden met de bijbehorende transportkosten. En mocht het tevens te koud worden voor de Elga dan kan je CV altijd nog bijspringen.

• Ronald
@JeffeRS je bent je ook bewust dat het warmtepomp deel van de Elga ruweg hetzelfde kost als een volledige, van 8kW?

Dat de Elga 100% zeker niet zonder de CV kan?
Dat de het alternatief dat wel kan, al dan niet na aanpassingen aan radiatoren?

De Elga is dus een domme koop, maar je kwam hier om dergelijke informatie te krijgen toch? Niet om jaknikkers te krijgen die zeggen dat die Elga het ei van Columbus is?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 12:52
momenteel nog niet leverbaar, maar ter overweging: https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00660

Die kun je nu als hybride opstelling gebruiken en later uitbreiden met een voorraadvat om over te stappen naar all-electric

• JeffeRS
Ronald schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:33:
@JeffeRS je bent je ook bewust dat het warmtepomp deel van de Elga ruweg hetzelfde kost als een volledige, van 8kW?

Dat de Elga 100% zeker niet zonder de CV kan?
Dat de het alternatief dat wel kan, al dan niet na aanpassingen aan radiatoren?

De Elga is dus een domme koop, maar je kwam hier om dergelijke informatie te krijgen toch? Niet om jaknikkers te krijgen die zeggen dat die Elga het ei van Columbus is?
Ik ben hier inderdaad om informatie te vergaren, maar ook om de opties van anderen te overwegen bijvoorbeeld een elektrisch warmtepomp.

Nee daar ben ik mij niet van bewust. Ik kreeg via de site van Remeha te zien dat bijvoorbeeld de Remeha Mercuria 8KW 11-12K kost excl. installatie. Echter, na jouw post ben ik gaan zoeken op internet, en daar kom ik prijzen tegen van 7,5K incl. installatie, waarvan subsidie nog afgaat = netto investering 4,6K.

Dus met andere woorden, ik kan beter voor volledig elektrisch gaan aangezien de aankoop investering vrij dicht bij elkaar ligt. Maar daarnaast moet ik dus wel al mijn radiatoren boven (7x) gaan vervangen voor lage temperatuur radiatoren.

[ Voor 11% gewijzigd door JeffeRS op 24-09-2022 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-06 08:51
De Elga Ace is zeker geen domme koop. Of het de meest zinvolle keuze is op moment van beslissen, zal eenieder zelf moeten bepalen. Rekenen met wat je in de knip hebt, hoe je situatie is en wat je al hebt gedaan aan verduurzaming. Achteraf kun je altijd vraagtekens zetten. De wereld om ons heen verandert heel snel. Dit scenario was niet te voorzien.

Afgelopen voorjaar is bij ons de Elga geïnstalleerd. Inclusief installatie en na aftrek van de subsidie heeft ons dat € 2400 gekost. Gerekend over 10 jaar is die investering peanuts.

Daarbij ging het niet alleen om kostengunstiger uit te zijn, maar zeker ook om de verduurzaming.

• Ronald
@55martin op welk punt is de Elga superieur voor vergelijkbaar geld als een alternatief dat wel de optie biedt om geheel van het gas te gaan? Je kunt gewoon bij warmteservice zien wat de kale apparatuur kost. Scheelt paar 100.

@JeffeRS noodzaak radiatoren vervangen is niet zeker te zeggen. Met t22 is afgifte te winnen met ventilatoren.

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:15
@55martin
"Afgelopen voorjaar is bij ons de Elga geïnstalleerd. Inclusief installatie en na aftrek van de subsidie heeft ons dat € 2400 gekost. Gerekend over 10 jaar is die investering peanuts."

Wil je voor mij die Elga ook aanschaffen incl installatie? Of stuur me het adres van de leverancier even op!
Deze lage prijs kom ik nergens tegen.
Zie ook berichtje van @JeffeRS , daar staat een marktconforme prijs van 4100 euro. Graag reele prijzen en geen appels met peren vergelijken. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Freeckje op 28-09-2022 12:45 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
@JeffeRS je berekening gaat de verkeerde kant op. Je begint met vaststellen hoeveel m3 aardgas je kunt /gaat vervangen en daar hoort een hoeveelheid kWhs bij. Waarschijnlijk kun je zo'n 50% van je verbruik besparen, misschien 10% meer of 10% minder. Dus voor het gemak is dit de bandbreedte:

600 tot 800 m3 gas besparen, uitruilen tegen 1200 tot 1600 kWh elektriciteit.

Het prijsplafond is onzin om mee te rekenen want kunstmatig en zeer tijdelijk. Maar stel dat je een lange termijn-verwachting aanhoud waarbij gas echt 1,50 euro/m3 kost en die overtollige stroom maar 10 cent/kWh waard is. Dan is dit de som:

besparing gas: 900 tot 1200 euro/jaar
extra kosten zonnestroom: 120 tot 160 euro/jaar

dit telt dan weer alleen tot 2025, daarna wordt salderen een beetje afgebouwd.

kortom: het is koffiedik kijken, maar er is een zeer grote kans dat het binnen 3 tot 5 jaar terugverdiend en een minieme kans dat je er op achteruit gaat. Dus als je het geld hebt zeker doen, alleen kan ik je al 1 ding vertellen --> je gaat geen elga ace geplaatst kunnen krijgen voor de zomer van 2023

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-06 08:51
@Freeckje De offerte voor de EA4 is uitgebracht in oktober 2021. De opdracht heb ik een maand later verstrekt. Het duurde door de bekende problemen tot mei voordat er geïnstalleerd is. Ik vrees dat je voor dat bedrag geen WP meer zult krijgen.

Voor mij geen domme, maar reële koop. Je moet mijn antwoord zien als een reactie op een vorige opmerking.

Laat ik me maar niet bezig gaan houden met de verkoop van warmtepompen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Ronald schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:32:

Hangt helemaal van je persoonlijke situatie af. Als je voor de Elga of een andere hybride kiest zou het zo kunnen zijn dat je daarmee je hele woning kunt verwarmen. Gasloos kan ook door dan naast de hybride een elektrische boiler te installeren. En de CV afdanken. Dus in dat geval geen desinvestering van je hybride WP. Zonnepanelen helpt uiteraard wel. Voorwaarde is wel dat je met lage temperatuur kunt verwarmen.

@allen Kijk svp naar de youtube-filmpjes van "ketelklets", die heeft er zijn baan van gemaakt om dit soort situaties te beoordelen. In de Tweakers-draadjes zie ik vaak stellingen om de eigen situaties te bevestigen, appels worden met peren vergeleken, etc.... WP installaties zijn complex en hangen af van veel variabelen.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• Ronald
@Freeckje
Vertel eens: op welk punt is de Elga superieur aan een Ecodan of Arotherm?

En dat graag zonder verwijzing naar YouTube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Ronald schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:03:
@Freeckje
Vertel eens: op welk punt is de Elga superieur aan een Ecodan of Arotherm?

En dat graag zonder verwijzing naar YouTube.
Uit je toontje blijkt al hoe vooringenomen je bent. Ik doe helemaal geen aanbeveling voor de Elga, ik refereer aan hybide WPś. Eerst goed lezen!

• Ronald
@Freeckje ik zou inderdaad absoluut geen Elga kopen, naar je post niet voor mij, help de TS met wanneer de Elga nou echt de betere oplossing is…

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 28-09-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
JeffeRS schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:27:
[...]

Het is niet de bedoeling om volledig van het gas af te gaan. Ik wil het gasverbruik c.q. kosten voor gas reduceren. Ik vind de investering voor een elektrische warmtepomp eigenlijk te veel. De Elga Ace is nog goed betaalbaar, maar volledig elektrisch is een behoorlijke uitgave.
Elga Ace 4 Kw hangt hier nu een jaar. Gas van 1100 m3 naar 300 m3
Elektra naar 2600 kwh
20 zonnepanelen (2600 afname - teruglevering 3500)

huishouden : 2 personen (kids zijn de deur uit)

Maandelijks van 130 naar 45 de laatste drie maanden van ons contract. Nu bij ANWB Energie. 25 euro voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozziej
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-05 15:34
Johan14 schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:47:
[...]

Elga Ace 4 Kw hangt hier nu een jaar. Gas van 1100 m3 naar 300 m3
Elektra naar 2600 kwh
20 zonnepanelen (2600 afname - teruglevering 3500)

huishouden : 2 personen (kids zijn de deur uit)

Maandelijks van 130 naar 45 de laatste drie maanden van ons contract. Nu bij ANWB Energie. 25 euro voorschot.
Hier komt dezelfde configuratie te hangen, ook wij zitten bij de anwb energie. Benieuwd naar onze besparing van gas!
Pagina: 1