Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p88l2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 17:19
Smuggler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:27:
[...]

Maar dus niet bij Tibber en andere leveranciers die per maand de rekening opmaken.
Daar kan je dat dus niet meenemen naar een volgende maand. en wordt er dus gewerkt met die verdeling per maand....
En dat blijf ik vreemd en oneerlijk vinden. Het doel was geen communicatie tussen leveranciers en dat is nog steeds niet nodig als er per maand verrekend wordt bij dezelfde leverancier.

Ook snap ik niet hoe definitief dit nu is. Het moet nog langs de 2e kamer die veel vragen hebben...of is dat slechts een administratieve formaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:45
p88l2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:44:
En dat blijf ik vreemd en oneerlijk vinden. Het doel was geen communicatie tussen leveranciers en dat is nog steeds niet nodig als er per maand verrekend wordt bij dezelfde leverancier.

Ook snap ik niet hoe definitief dit nu is. Het moet nog langs de 2e kamer die veel vragen hebben...of is dat slechts een administratieve formaliteit?
Klinkt een beetje als een kadootje aan de traditionele leveranciers. Net zoals dat het plafond niet per uur toegepast mag worden.

Het lijkt me dat de kamer in moet stemmen met het budget dat nodig is. Maar dan zouden coalitiepartijen moeten gaan zeuren. Ik heb nog niet gehoord dat doelgroepen van de coalitiepartijen erg ontevreden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58
Smuggler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:05:
Zo even dit op mij laten inwerken dit weekend, dit heeft nogal consequenties.

Mijn situatie is als volgt:
eigen verbruik plafond verbruik plafondbuiten plafond
Januari 950 320 320630
Februari 700 268 268432
Maart 150 266 150
April 0 211 0
Mei -250 195 0
Juni -350 177 0
Juli -450 180 0
Augustus -500 194 0
September 100 205 100
Oktober 450 259 259191
November 600 291 291309
December 600 335 335265
som 2000 2901 17231827

van de 2900 kwh die ik zou mogen hebben tegen het plafond, heb ik er straks maar 1700 die ik binnen het plafond mag afrekenenen.
En heb ik er nog 1827 die buiten het plafond vallen terwijl mijn netto verbruik maar 2000 is.

De juiste energie leverancier kan mij dit jaar al snel 2000 euro schelen. wat een puinzooi hebben ze er van weten te maken. wauw ik ben gewoon weer verrast van alle onkunde.

edit: tabel klopt natuurlijk ook niet, want ook in de zomer verbruik ik wat elektra 's nachts. maar is het plafond dan daarop van toepassing? ik heb nu nog meer vragen dan daarnet.
Misschien je voorbeeld naar Pieter Omtzigt sturen O-)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:20
p88l2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:44:
[...]

Het is blijkbaar een bewuste keuze van Min. Jetten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Domba schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:06:
Heeft iemand al de volledige regeling gevonden ?
ivm of voor alle dynamische leveranciers gemiddelde per maand van toepassing is

[...]

Bron 9 december

Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023
Op de kamer vraag die gesteld was over dynamische tarieven is dezelfde tekst als antwoord gegeven die ook al eerder was gegeven:
60
Hoe houdt het prijsplafond rekening met huishoudens die een dynamisch energiecontract hebben?

Antwoord
Bij dynamische contracten verschillen de prijzen van uur tot uur. Op het moment dat de maximum prijs wordt toegepast op elk uur, betalen consumenten met dynamische tarieven gemiddeld gezien een lager bedrag dan de maximumprijs. Ze profiteren namelijk nog steeds van het voordeel van dynamische tarieven als de prijs laag is, maar hebben niet het nadeel van de hoge prijzen op sommige momenten. Het prijsplafond zal op deze wijze ook een groter verstorend effect op de markt hebben, omdat het leveranciers en consumenten stuurt richting specifieke prijsproducten (zoals dynamische tarieven).

Om tot een evenwichtigere invulling van het prijsplafond voor de consument te komen, wordt voorgesteld om uit te gaan van een op volume gewogen prijs (over de zogenoemde verrekenperiode van maximaal 1 jaar). Op deze wijze komt de prijs die consumenten gemiddeld over 2023 betalen het dichtst bij de aangekondigde maximale tarieven, op het moment dat de prijzen hoog blijven, en kunnen leveranciers een zo groot mogelijk volumegebruik tot het plafond bewerkstelligen om de klant maximaal te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p88l2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 17:19
Maar er staat daar nog niks over een maandelijks plafond en het niet mee mogen nemen van een tegoed naar een volgende afrekenperiode.
De intentie is geen communicatie tussen leveranciers, wat heeft de afrekenperiode daar mee te maken?
Stel dat bv Vattenfall per maand zou afrekenen (nu per jaar), dan zou met deze interpretatie ook dan geen tegoed meegenomen mogen worden. Heeft op zich niks met dynamische tarieven te maken, maar mijns inziens een verkeerde interpretatie van wat bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:48

Malarky

Wils voor wat ieder

Het is nog wachten dus op de maandverdeling van het prijsplafond voor gas, staat die al ergens online? Die is dan neem ik aan relevant voor een Zonneplan.

Ik kom qua stroom geen enkele maand boven de 150 kWh uit en juni is met 177 het laagst, dus wat dat betreft is het voor mij en vele anderen toch nu een no-brainer om naar een Tibber over te stappen?

In het slechtse geval betaal ik 40ct en als het meevalt minder. Er was nog een reden om te blijven hangen bij een Vattenfall als 'vaste klant' maar sinds die het tarief doodleuk op 3,22 per kWh zetten vanaf 1 jan is daar niets 'klantenkorting' meer aan.

En ANWB is nooit meer een goede deal tegenover Tibber voor de kleinverbruiker, want dan wordt je hele jaar gemiddeld en dat wil je niet. Voor de iets grotere verbruiker die sommige maanden boven het profielplafrond zou komen is opeens Tibber geen goedekope optie meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Malarky op 09-12-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:32:
[...]

Het gaat om salderen. Niet om het meenemen van het overschot van het plafond. Natuurlijk is salderen bij een dynamische leverancier anders. Dus je moet goed uitrekenen of die combinatie wel gunstig is.

Persoonlijk verwacht ik in april over te gaan van tibber naar een variabel tarief, omdat het gunstiger is voor salderen.
Erg verwarrend allemaal, volgens mij wordt inderdaad de plafond regeling vermengd met de salderingsregeling. Immers, de salderingsregeling blijft (tot 2025, a 100%) gewoon gelden, ook bij Tibber. Dus je krijgt per uur de prijs vergoed die je voor dat uur ook zou moeten betalen bij levering. Maar aangaande de toepassing van het plafond val je bij PV overproductie wel buiten de boot. Concreet, in de zomermaanden zul je dus van Tibber een vergoeding krijgen voor de geleverde stroom tegen de dynamische tarieven, alsof er geen plafond regeling is.
Zo interpreteer ik het @Smuggler.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
p88l2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:31:
Maar er staat daar nog niks over een maandelijks plafond en het niet mee mogen nemen van een tegoed naar een volgende afrekenperiode.
Dat behoord in de regeling te staan, deze brief sluit af met "
Bij deze brief ontvangt u, naast de regeling en de toelichting op de regeling, ook de (deel)besluitenlijsten van deze stuurgroep.
alleen nog vinden tussen de kamerstukken O-)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
EVfan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:38:
[...]

Erg verwarrend allemaal, volgens mij wordt inderdaad de plafond regeling vermengd met de salderingsregeling. Immers, de salderingsregeling blijft (tot 2025, a 100%) gewoon gelden, ook bij Tibber. Dus je krijgt per uur de prijs vergoed die je voor dat uur ook zou moeten betalen bij levering. Maar aangaande de toepassing van het plafond val je bij PV overproductie wel buiten de boot. Concreet, in de zomermaanden zul je dus van Tibber een vergoeding krijgen voor de geleverde stroom tegen de dynamische tarieven, alsof er geen plafond regeling is.
ja maar ik kan die tekst op nog eens 10 manieren interpreteren.
Heb de vraag naar tibber ook al uitstaan, maar kreeg eerst een standaard antwoord terug.
Wellicht ga ik mijn vraag dit weekend verder uitschrijven zodat ik een concreet antwoord kan krijgen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
EVfan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:38:
Waar het ingewikkeld wordt: stel je krijgt van tibber in september de jaarrekening. En je zat in april net aan de limiet van het plafond.

Dan kan het zijn dat zijn dat tibber het overschot in juni aftrekt van het verbruik in april (salderen) en dat je dan minder gebruik kan maken van het plafond.

Maar als je in januari fors buiten het plafond zit, dan zou het verminderen in die maand minder effect hebben.

Dus eigenlijk zou tibber dan bij het toepassen van het salderen van de ene maand naar de andere eerst moeten kijken naar maanden die over het plafond gingen.

Al met al behoorlijk ingewikkeld. En dan is nog de vraag hoe het plafond toegepast moet worden als vanwege salderen een aantal kWh niet mee mag tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 09:41
de Peer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:21:
Volgens mij dus wederom een voordeel voor het hebben van een SAP: je hebt ook in de zonnige maanden voldoende verbruik dat volledig gedekt wordt door het prijsplafond. de zonnepanelen zitten op de andere slimme meter en gooien dus geen roet in het eten.
Plus je hebt de mogelijkheid van een dubbel prijsplafond, als je je load kan schakelen van pap naar sap. ;)

Nu mag je tot wel 5 secundaire allocatiepunten naast je primaire hangen dacht ik, als je er de plek voor hebt... O-)

Nu maar hopen dat er genoeg meters op voorraad zijn voor alle WP bezitters... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Smuggler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:45:
[...]

ja maar ik kan die tekst op nog eens 10 manieren interpreteren.
Heb de vraag naar tibber ook al uitstaan, maar kreeg eerst een standaard antwoord terug.
Wellicht ga ik mijn vraag dit weekend verder uitschrijven zodat ik een concreet antwoord kan krijgen.
Dit staat er op de website:

https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Daaraan verandert niets vanwege de prijsplafond regeling lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27
gAzu schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:46:
[...]

Plus je hebt de mogelijkheid van een dubbel prijsplafond, als je je load kan schakelen van pap naar sap. ;)

Nu mag je tot wel 5 secudaire allocatiepunten naast je primaire hangen dacht ik, als je er de plek voor hebt... O-)
Dit zal echt niet per meter gaan. Eerder per WOZ adres ofzo.
Nu maar hopen dat er genoeg meters op voorraad zijn voor alle WP bezitters... :)
Waarschijnlijk is gebrek aan monteurs een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:45:
[...]

Waar het ingewikkeld wordt: stel je krijgt van tibber in september de jaarrekening. En je zat in april net aan de limiet van het plafond.

Dan kan het zijn dat zijn dat tibber het overschot in juni aftrekt van het verbruik in april (salderen) en dat je dan minder gebruik kan maken van het plafond.

Maar als je in januari fors buiten het plafond zit, dan zou het verminderen in die maand minder effect hebben.

Dus eigenlijk zou tibber dan bij het toepassen van het salderen van de ene maand naar de andere eerst moeten kijken naar maanden die over het plafond gingen.

Al met al behoorlijk ingewikkeld. En dan is nog de vraag hoe het plafond toegepast moet worden als vanwege salderen een aantal kWh niet mee mag tellen.
Ja “the devil is in the detail”.
Voor je het weet durf je niet meer dynamisch te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:45:
[...]

@phicoh
Overigens kan ik me je voorbeeld eigenlijk niet voorstellen, met de verdeling van de maximale aantallen kWh per maand kun je niet voor het einde van het kalenderjaar aan de limiet van het plafond zitten denk ik.
Dus dat hypothetische geval zou zich niet kunnen voordoen, maar ingewikkeld blijft het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
EVfan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:50:
[...]

Ja “the devil is in the detail”.
Voor je het weet durf je niet meer dynamisch te overwegen.
Je kan bij tibber zien hoeveel je gemiddeld genomen betaalt voor geleverde stroom, en hoeveel je krijgt voor teruggeleverde stroom. In de winter maanden is stroom overdag in het algemeen duur.

Dus zodra je ziet dat het overdag goedkoper wordt, is het tijd om een leverancier met variabel tarief te nemen, dat volledig salderen en dan weer terug naar tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 09:41
anboni schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:49:
[...]

Dit zal echt niet per meter gaan. Eerder per WOZ adres ofzo.
Per energiecontract toch, mag ik hopen?
Anders wordt het nóg complexer... 5 energieleveranciers die geen gegevens mogen uitwisselen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
EVfan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:53:
Overigens kan ik me je voorbeeld eigenlijk niet voorstellen, met de verdeling van de maximale aantallen kWh per maand kun je niet voor het einde van het kalenderjaar aan de limiet van het plafond zitten denk ik.
Dus dat hypothetische geval zou zich niet kunnen voordoen, maar ingewikkeld blijft het.
Ik heb dit jaar in oktober netto meer gebruikt dan het plafond. Ik denk dat je met een warmtepomp of een EV gemakkelijk meer kan gebruiken dan het plafond. Dan is er alleen PV om het weer omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Smuggler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:05:
Zo even dit op mij laten inwerken dit weekend, dit heeft nogal consequenties.

van de 2900 kwh die ik zou mogen hebben tegen het plafond, heb ik er straks maar 1700 die ik binnen het plafond mag afrekenenen.
En heb ik er nog 1827 die buiten het plafond vallen terwijl mijn netto verbruik maar 2000 is.

De juiste energie leverancier kan mij dit jaar al snel 2000 euro schelen. wat een puinzooi hebben ze er van weten te maken. wauw ik ben gewoon weer verrast van alle onkunde.

edit: tabel klopt natuurlijk ook niet, want ook in de zomer verbruik ik wat elektra 's nachts. maar is het plafond dan daarop van toepassing? ik heb nu nog meer vragen dan daarnet.
Ik lees in die documenten toch iets anders. Er wordt steeds gesproken over dat voor het bepalen van de jaarlijkse limiet op het prijsplafond eerst gesaldeerd wordt. Het prijsplafond is per jaar het salderen is dan ook per jaar. Je zit dan met 2000 verbruik onder de limiet en op je gehele verbruik is het prijsplafond tarief dus van toepassing.
De volgende vraag is dan hoe ze de afrekening van de prijsplafond prijs moeten uitrekenen. Ik had gehoopt dat dit in de documenten zou staan, maar helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Voor SAP gebruikers
De subsidie is gebaseerd op het aantal in gebruik zijnde kleinverbruikaansluitingen. U rekent alleen primaire allocatiepunten mee met een woon- of verblijfsfunctie.
Deze pagina voor CEK23 is ook in de gaten te houden , vanaf maandag voorbeeld berekening verschijnen voor de energieleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
hremijn schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:05:
Het prijsplafond is per jaar het salderen is dan ook per jaar.
Het prijsplafond is per maand. In sommige gevallen kan je een overschot van de ene maand meenemen naar volgende maanden, maar niet bij tibber (of andere levernaciers die maandelijks factureren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riemert1982
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:08:
[...]

Het prijsplafond is per maand. In sommige gevallen kan je een overschot van de ene maand meenemen naar volgende maanden, maar niet bij tibber (of andere levernaciers die maandelijks factureren).
Dat kan toch nooit per leverancier verschillen als ze geen gegevens mogen uitwisselen? Dan doe je eerst 3 hoge plafondmaanden Tibber en stap je voor de rest van de maanden over naar een jaarcontract of zo. Als die dan naar rato het plafond over 9 maanden uitsmeren dan kun je meer dan het prijsplafond gecompenseerd krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:08:
[...]

Nee hoor, overal staat dat het prijsplafond geldt met een maximaal verbruik van 2900kWh tussen 1 januari en 31 december in 2023.
Dat is dus per jaar.
Als tibber dat per maand toepast dan klopt dat niet.
Dat wordt dan een rechtszaak denk ik. Een van de vele.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:48

Malarky

Wils voor wat ieder

Riemert1982 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:15:
[...]

Dat kan toch nooit per leverancier verschillen als ze geen gegevens mogen uitwisselen? Dan doe je eerst 3 hoge plafondmaanden Tibber en stap je voor de rest van de maanden over naar een jaarcontract of zo. Als die dan naar rato het plafond over 9 maanden uitsmeren dan kun je meer dan het prijsplafond gecompenseerd krijgen.
Nee, zie de uitleg van Tibber. Als jij in Jan-Maart klant ben bij Tibber heb jij 3x rekening te houden met het prijsplafond van die maanden. Als jij dan in April overstapt voor de overige 9 maanden naar een jaar-leverancier (bijv. ANWB). Dan is jouw prijsplafrond daar de optelsom van maandcaps van die 9 maanden.

Totaal kom je over 12 maanden dus weer exact op 2900kWh uit.
hremijn schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:16:
[...]

Nee hoor, overal staat dat het prijsplafond geldt met een maximaal verbruik van 2900kWh tussen 1 januari en 31 december in 2023.
Dat is dus per jaar.
Als tibber dat per maand toepast dan klopt dat niet.
Dat wordt dan een rechtszaak denk ik. Een van de vele.
Deze tabel komt gewoon van de overheid hoor: https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

Het prijsplafond is gewoon per maand, maar of het feitelijk per maand voor jouw uitvalt hangt er vanaf of:
- je leverancier per maand je daadwerkelijke verbruiker factureert
- je tussentijds overstapt van leverancier

Het is ook volstrekt logisch dat het prijsplafond per maand is, anders onstaat er een totaal onduidelijke situatie bij iedere overstapper bij welke leverancier dan ook. Immers de leveranciers hebben geen systemen om onderling verbruik uit te wisselen.

En als je op de helft van een specifieke maand overstapt dan is jouw plafond dus ook het maandplafond /2, zodat er op dagbasis kan bepaald worden hoeveel 'credits' je hebt verbruikt.

Mensen die dicht bij het plafond zitten (op jaarbasis) zullen dus altijd nauwkeurig moeten kijken bij overstappen vanaf nu, want er zal op dagbasis gekeken worden hoeveel credits ze hebben verbruikt en dus nog over hebben. Denk dat dat voor de meeste Nederlanders te ingewikkeld wordt om te beseffen.

[ Voor 48% gewijzigd door Malarky op 09-12-2022 20:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat een idioot die Jetten. Met deze regeling, dus nadelig voor dynamische contracten, gaat men eerder geneigd zijn voor (voor de overheid) dure vaste contracten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:41
mierenfokker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:31:
Wat een idioot die Jetten. Met deze regeling, dus nadelig voor dynamische contracten, gaat men eerder geneigd zijn voor (voor de overheid) dure vaste contracten
Dan ga je er van uit dat dat niet de bedoeling is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Het wordt natuurlijk komisch als de EU het hele plan afschiet.

Er klopt natuurlijk niets van dat leveranciers die meer winst maken, meer geld krijgen van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
John245 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:54:
[...]

Hier ook niet, januari rruim 23 maal zo hoog als juni

Januari 1360
Februari 1045
Maart 584
April 505
Mei 270
Juni 58
Juli 177
Augustus 270
September 528
Oktober 706
November 1045
December 1342
Wij hebben ook een dergelijke gebruiksprofiel, door in de winter te verwarmen met airconditioning en in de zomer energie op te wekken met zonnepanelen. Dan geeft het prijsplafond maar een klein positief effect op onze energiekosten. Het opladen van onze EV zorgt echter voor een hoger minimum, waardoor we weer meer profiteren van het prijsplafond dan iemand met alleen airconditioning tbv verwarming en zonnepanelen.
Kan perverse prikkels geven, dat prijsplafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Oh ja ook een mooie. Nu ga ik mijn EV, met laadpaal van de baas, natuurlijk niet in de dure maanden opladen op mijn thuislader. Maar op een openbare laadpaal van inmiddels meer dan 60 cent per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 21-09 09:45
mierenfokker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:47:
Oh ja ook een mooie. Nu ga ik mijn EV, met laadpaal van de baas, natuurlijk niet in de dure maanden opladen op mijn thuislader. Maar op een openbare laadpaal van inmiddels meer dan 60 cent per kWh
Inderdaad, maar in de zomer natuurlijk wel juist weer thuisladen, omdat de zonnepanelen in de mooie maanden "teveel" opleveren en je anders alleen maar teruglevert en niets aan dat prijsplafond hebt.
En dan nog bedenken wat met de saldering voor het originele tarief en wat tegen het prijsplafond-tarief gesaldeerd gaat worden 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Domba schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:08:
Voor SAP gebruikers

[...]

Deze pagina voor CEK23 is ook in de gaten te houden , vanaf maandag voorbeeld berekening verschijnen voor de energieleverancier
Oei. Dat is dan weer jammer. Ik heb op mijn PAP alleen teruglevering. Geen verbruik. Geen prijsplafond voor mij dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 18:56

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Wij dus ook.
Ga de goedkope stroom niet in de leaseauto stoppen.
Laadpaal op 50 mtr, dus geen ramp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
dwdd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:09:
Het is weer ongelooflijk hoe ingewikkeld ze een regeling kunnen bedenken, het blijven ambtenaren en dus praktisch in korte tijd bijna onuitvoerbaar met vele administratieve lasten voor energieleveranciers en onduidelijkheid voor de consument.

Had gewoon de belastingen en btw verlaagd, nu profiteren de leveranciers die hun prijzen blijven verhogen want de staat legt het verschil toch bij.

Wij hebben de hoogste energieprijzen in Europa, het is niet uit te leggen.
Wat mij ook ontzettend stoort is dat zometeen de hele prikkel om te besparen wegvalt bij dynamisch zolang de spotprijs rond de plafondprijs hangt (maar er geregeld onder komt)

Waarom zou ik de 30 seconde moeite doen om de vaatwasser,wasmachine en droger op de goedkope spotprijzen in te stellen als de goedkope spotprijzen toch in zijn geheel worden rechtgetrokken naar het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden/tarieven

EV laden is vanaf 1 Jan 51 cent/kWh, dus zal niet veel verschillen met thuis.
Een EV hebben is juist gunstig om bij Tibber te zitten. Want je loopt geen risico als de prijs omhoog gaat. Als je elke maand over het maximum heen gaat dan kan je elke maand het tarief bijstellen zodat je een eerlijke vergoeding krijgt.

Door de maandelijkse caps is het ook makkelijker om te rekenen welke kWh’s onder het plafond vallen als je eroverheen gaat. Dan trek je dus eerst van elke maand de caps eraf en betaal je over de kWh’s die je die maanden erover gaat het markt tarief.
Gezien dynamisch voorlopig eruit ziet als de laagste tarieven in de markt is dynamisch nog wel degelijk interessant voor de mensen met warmtepomp en EV.
Als je in de zomermaanden bij een variabel maatschappij gaat zitten, kost het de overheid ook niks, want je saldeert in principe al je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:40
vn2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:28:
[...]

Wij dus ook.
Ga de goedkope stroom niet in de leaseauto stoppen.
Laadpaal op 50 mtr, dus geen ramp
Hoe kun je dynamische tarieven koppelen aan je laadpaal? Als je een laadpaal van ShellRecharge hebt kun je maar 1 vast tarief invullen. Stel dat je werkt met een gemiddeld tarief dan loont het toch om op lage tarieven te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Mars2020 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:35:
[...]

Hoe kun je dynamische tarieven koppelen aan je laadpaal? Als je een laadpaal van ShellRecharge hebt kun je maar 1 vast tarief invullen. Stel dat je werkt met een gemiddeld tarief dan loont het toch om op lage tarieven te laden.
Je glazen bol gebruiken om een tarief in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Mars2020 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:35:
[...]

Onze laadpaal is ook shellrecharge.
Neem nu gemiddeld tarief, maar als gezegd.
Ga aan de openbare laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
vn2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:47:
[...]

Maar als je verrekend op gemiddeld tarief (en dus terug krijgt betaald op gemiddeld tarief), dan loont het toch juist om te laden op laag tarief. Dat is een voordeel van de dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
vn2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:47:
[...]

Hoe bepaal je het gemiddelde tarief van de aankomende maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
Z___Z schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:54:
[...]

Hoe bepaal je het gemiddelde tarief van de aankomende maand?
Als je gemiddeld gezien over het jaar een zelfde laadpatroon hebt, dan zou je met het gemiddelde van de dynamische tarieven van de afgelopen maand kunnen werken. Over her gehele jaar gezien zal je dan gemiddeld gezien wel goed uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Z___Z schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:32:
[...]

https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden/tarieven

EV laden is vanaf 1 Jan 51 cent/kWh, dus zal niet veel verschillen met thuis.
Een EV hebben is juist gunstig om bij Tibber te zitten. Want je loopt geen risico als de prijs omhoog gaat. Als je elke maand over het maximum heen gaat dan kan je elke maand het tarief bijstellen zodat je een eerlijke vergoeding krijgt.

Door de maandelijkse caps is het ook makkelijker om te rekenen welke kWh’s onder het plafond vallen als je eroverheen gaat. Dan trek je dus eerst van elke maand de caps eraf en betaal je over de kWh’s die je die maanden erover gaat het markt tarief.
Gezien dynamisch voorlopig eruit ziet als de laagste tarieven in de markt is dynamisch nog wel degelijk interessant voor de mensen met warmtepomp en EV.
Als je in de zomermaanden bij een variabel maatschappij gaat zitten, kost het de overheid ook niks, want je saldeert in principe al je verbruik.
Ga je uit van zonnepanelen?
Die heb ik nog niet.
Plafond is 2900kwh totaal gebruik voor het gehele jaar.

De regering legt bij totaan 2900. Daarna ga je marktprijs betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Op de Eneco site staat overigens een andere verdeling van de verbruiksplafonds per maand dan Tibber meldt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJdIpQP20KSfIVsGhdi_eCMtkvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9tdmATtLeQDJd6Zvg5CsKqg8.webp?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSQe-gz6dNmYcq1i1fY-8J3-rjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74Dh5AbXwG5ZbdJUzYQ9Ekn5.webp?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.eneco.nl/klan...nergiemarkt/prijsplafond/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Mars2020 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:57:
[...]

Als je gemiddeld gezien over het jaar een zelfde laadpatroon hebt, dan zou je met het gemiddelde van de dynamische tarieven van de afgelopen maand kunnen werken. Over her gehele jaar gezien zal je dan gemiddeld gezien wel goed uitkomen.
Dat wordt een ingewikkelde rekensom.
Als de dynamische tarieven loop van het jaar stijgen, dan heb je misschien alle 40ct stroom opgerookt met de EV
En gezien de prijsontwikkeling laatste maanden lijkt het wel nog verder te stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
vn2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:12:
[...]

Dat wordt een ingewikkelde rekensom.
Als de dynamische tarieven loop van het jaar stijgen, dan heb je misschien alle 40ct stroom opgerookt met de EV
En gezien de prijsontwikkeling laatste maanden lijkt het wel nog verder te stijgen
Hangt natuurlijk van je maandelijkse verbruik af. Ons verbruik ligt zo hoog (2xEV+warmtepomp) dat ik vrijwel elke maand ruim boven het plafond zit.
Ik schat in dat als ik voor de verrekening van mijn laadkosten uitga van de gemiddelde maandprijs (zonder plafond), en als ik vervolgens laad op de laagste tarieven, dat dit op zich niet slecht zal uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
vn2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:59:
[...]

Ga je uit van zonnepanelen?
Die heb ik nog niet.
Plafond is 2900kwh totaal gebruik voor het gehele jaar.

De regering legt bij totaan 2900. Daarna ga je marktprijs betalen.
Ja, maar zonder zonnepanelen ben je denk ik sowieso bij Tibber goedkoper uit. Zeker als je elke maand over het plafond uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Mars2020 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:21:
[...]

Hangt natuurlijk van je maandelijkse verbruik af. Ons verbruik ligt zo hoog (2xEV+warmtepomp) dat ik vrijwel elke maand ruim boven het plafond zit.
Ik schat in dat als ik voor de verrekening van mijn laadkosten uitga van de gemiddelde maandprijs (zonder plafond), en als ik vervolgens laad op de laagste tarieven, dat dit op zich niet slecht zal uitpakken.
Ja, dat geloof ik.
De "warmtepomp" straf is dat. 8)7
En natuurlijk de EV straf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Wat een land.
Shell recharge kan voor 51cent aanbieden langs de straat, en thuis betaal je giga en moet de regering bijspringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:25

Mfpower

In dubio

De EV wordt hier per 1 januari ingeleverd bij de PL maatschappij. Morgen een proefrit in wat weer een benzine auto gaat worden en daarna zsm weer terug naar variabele tarieven zodat ik m’n 2900 kWh in een jaar mag verbruiken.

Mijn elektrificatie experiment is dan bij deze volledig ten einde en ga lekker verder met gas en benzine. Ik dacht nog even dat dynamische tarieven voor ons de oplossing zouden zijn, maar met de implementatie van dit plafond is het helaas pindakaas.

Volgende stap is emigreren want met deze overheid is het onmogelijk om nog iets te plannen of voor jezelf goed te regelen. De duurste tarieven van Europa. Bye bye NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
Das mooi balen deze uitkomst net overgestapt naar zonneplan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tjberkhof
Ik moet eerlijk zeggen, als ik via vattenfal zometeen een jaarcontract kan afsluiten met een 1000 euro bonus dan ga ik daar wel hard over nadenken.

En zo naaien we onszelf allemaal, want uiteindelijk betalen wij de rekening die vattenfal bij de overheid legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
vn2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:44:
Wat een land.
Shell recharge kan voor 51cent aanbieden langs de straat, en thuis betaal je giga en moet de regering bijspringen
Tja, benzine is van 1,70 via 2,10 naar 1,80 gestegen. Met een zuinige auto 5 l/100 km kost dat nu 9 euro/100 km.
Een EV ging van 20 cent/kWh naar 51 cent/kWh. Dat is bij 20 kWh/100 km van 4 euro naar ruim 10 euro gestegen. Daar zit je dan met je dure EV die je terug kon verdienen met lagere TCO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Mfpower schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:59:
De EV wordt hier per 1 januari ingeleverd bij de PL maatschappij. Morgen een proefrit in wat weer een benzine auto gaat worden en daarna zsm weer terug naar variabele tarieven zodat ik m’n 2900 kWh in een jaar mag verbruiken.

Mijn elektrificatie experiment is dan bij deze volledig ten einde en ga lekker verder met gas en benzine. Ik dacht nog even dat dynamische tarieven voor ons de oplossing zouden zijn, maar met de implementatie van dit plafond is het helaas pindakaas.

Volgende stap is emigreren want met deze overheid is het onmogelijk om nog iets te plannen of voor jezelf goed te regelen. De duurste tarieven van Europa. Bye bye NL.
Ik verwarm dit jaar voor het eerst de wk met L/L en heb de aanschaf er al bijna uit.
3 maanden geen gas leverde een forse besparing op.
Nu nog panelen.

En vergeet de branstofprijzen niet. Betaalde niet lang geleden 2.25 voor een liter 95

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tjberkhof
Mfpower schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:59:

Normaal zou ik zeggen overdrijf niet zo, het gras is altijd groener. Maar ik moet zeggen dat onze overheid echt heel heel heel veel blunders heeft begaan de afgelopen 8 jaar die het leven van de kleine ondernemer en de burger gewoon structureel slechter hebben gemaakt in vergelijking tot als je kijkt naar de rest van Europa. (Aantal blunders zo uit het hoofd: de miljardensubsidie voor een windmolenpark dat stroom levert aan facebook, de toeslagaffaire, de stikstofproblematiek in de bouw gekoppeld met de vleessubsidie, de groninger gasproblematiek, en nu dus het totaal onnozel afstraffen van dynamische energiecontracten en uberhaupt het hele prijsplafond).

Letterlijk de belgische politiek functioneert beter. En die functioneert al 10 jaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
Z___Z schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:38:
[...]

Tja, benzine is van 1,70 via 2,10 naar 1,80 gestegen. Met een zuinige auto 5 l/100 km kost dat nu 9 euro/100 km.
Een EV ging van 20 cent/kWh naar 51 cent/kWh. Dat is bij 20 kWh/100 km van 4 euro naar ruim 10 euro gestegen. Daar zit je dan met je dure EV die je terug kon verdienen met lagere TCO.
To be honest via de meeste autobedrijven (tesla,kia,hyundai) kan je veel goedkoper laden dan dat. Als ik zou willen kan ik bij elke 11kw lader voor 32 cent laden via hyundai (maar tank nog iets voordeliger via werk).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zojuist heb ik het volgende bericht naar Tibber gestuurd:
Ik heb jullie uitleg over jullie toepassing van het energieprijs plafond gelezen en ben erg teleurgesteld. Door deze uitwerking komen veel klanten van Tibber een tegemoetkoming tekort.
In mijn geval (met wp en pv) krijg ik in januari, februari en december een verbruik boven het plafond en in de overige maanden zit ik er onder en in de zomer zelfs negatief. Dus ik betaal in de wintermaanden als de dynamische prijzen hoog zijn de hoofdprijs.
Ik snap dat als ik iedere maand zou overstappen dat dat gebeurt aan de hand van de profielverdeling per maand. Maar als ik bij jullie blijf vind ik dat een teveel verbruik in een wintermaand moet kunnen worden verrekend met een onderschrijding in een volgende maand. Je rekent hem wel af in de maand dat hij optreedt maar corrigeert in een van de volgende maanden. Zo moeilijk is die berekening toch niet?

Ik hoor graag jullie visie.

Als dit niet goed wordt geregeld vrees ik dat ik (en met mij velen) moet omzien naar een andere (dynamische?) energieleverancier.☹️

Vriendelijke groeten van .....
Ik laat jullie weten als ik maandag een reactie krijg.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
tjberkhof schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:03:
[...]
Normaal zou ik zeggen overdrijf niet zo, het gras is altijd groener. Maar ik moet zeggen dat onze overheid echt heel heel heel veel blunders heeft begaan de afgelopen 8 jaar die het leven van de kleine ondernemer en de burger gewoon structureel slechter hebben gemaakt in vergelijking tot als je kijkt naar de rest van Europa. (Aantal blunders zo uit het hoofd: de miljardensubsidie voor een windmolenpark dat stroom levert aan facebook, de toeslagaffaire, de stikstofproblematiek in de bouw gekoppeld met de vleessubsidie, de groninger gasproblematiek, en nu dus het totaal onnozel afstraffen van dynamische energiecontracten en uberhaupt het hele prijsplafond).

Letterlijk de belgische politiek functioneert beter. En die functioneert al 10 jaar niet.
Niet enkel als dynamische contract gebruikers, maar ook gasloze -all-electric kleinverbruikers lijkt het een boete voor verduurzamen.
Je krijgt compensatie als je een slordige 3 ton CO2 de lucht in slingert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
KC27 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:17:

[...]

Grote kans dat de reactie zoiets zal zijn als 'we zouden het graag anders willen doen, maar dit zijn de spelregels die de minister ons heeft opgelegd.' Het is intussen overduidelijk dat voor Jetten het steunen van de consument hoogstens bijzaak is, het gaat er vooral om dat de traditionele energiemaatschappijen er beter van worden (en dan bij voorkeur op een dusdanige manier dat de EU denkt dat er geen sprake is van staatssteun)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

[ Voor 98% gewijzigd door JKP op 26-09-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:22
JKP schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 02:06:
[...]

Die kans is zeer groot inderdaad. Bovendien, zoals ook al eerder is aangegeven, hebben ook andere niet-dynamische energieleveranciers een verbruiksplafond per maand wat nogal nadelig kan uitpakken als je in de zomermaanden bijvoorbeeld een airco gebruikt en geen zonnepanelen hebt.

Eneco houdt deze verdeling erop na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor mijn eigen situatie zou ik met de verdeling van het energieplafond en een vergelijkbare zomer als dit jaar, in de maanden juni t/m augustus maandelijks 100 kWh boven het plafond uitkomen. En dan gebruik ik nog niet eens een airco (i.v.m. huurhuis geen mogelijkheden voor helaas), maar verschillende ventilatoren.
In de wintermaanden gebruik ik overigens juist véél minder. Tegenover ~250 kWh in een zomermaand, rond de ~130 kWh in een wintermaand.

Hoe dan ook, het gemiddelde verbruik waarop het prijsplafond op is gebaseerd, lijkt behoorlijk willekeurig. En al verbruik je in totaal dus minder dan de 2900 kWh en 1200 m3, kan de 'winst' flink tegen gaan vallen voor menigeen.

De overstap naar een dynamische leverancier lijkt echter nog steeds aantrekkelijk te blijven. Juist omdat het prijsplafond bij niet-dynamische leveranciers klaarblijkelijk ook per maand wordt berekend en niet zoals ik (en vermoedelijk vele anderen) verwacht hebben.
Vergeet even niet dat de tarieven normaal gesproken met uitzondering van afgelopen jaar in de zomer ontzettend laag zijn zodat ze wellicht alsnog onder het prijsplafond gaan komen dit jaar. Maarja dat is iets met een glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:00
Weet iemand of er ergens terug te vinden is wat je historische verbruik is van afgelopen jaar? Dan kunnen mensen zoals ik ook zien in welke maanden het verbruik onder het plafond valt en bepalen welk type dynamische leverancier het gunstigste is.

De dag dat ik overstapte van Oxxio verdween die data uit hun app helaas, zonder mogelijkheid tot opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
Rastapopoulos schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 07:48:
Weet iemand of er ergens terug te vinden is wat je historische verbruik is van afgelopen jaar? Dan kunnen mensen zoals ik ook zien in welke maanden het verbruik onder het plafond valt en bepalen welk type dynamische leverancier het gunstigste is.

De dag dat ik overstapte van Oxxio verdween die data uit hun app helaas, zonder mogelijkheid tot opslaan.
Oxxio zegt op de website dat het verbuik per uur, dag, maand, jaar zichtbaar is in de app. Misschien even bellen met klantenservice als het niet lukt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tr21x--WKKt-RFpVBL5PHY72cYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFNLRI7IaNIjiACZGzCN7oDq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
-verwijderd- is nog vroeg :)

[ Voor 95% gewijzigd door tjberkhof op 10-12-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
-verwijderd-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
vn2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:44:
[...]

Ja, dat geloof ik.
De "warmtepomp" straf is dat. 8)7
En natuurlijk de EV straf.
Uiteindelijk ben ik nog steeds gelukkig met de keuze voor de EV’s want ik ben nog altijd goedkoper uit dan rijden op brandstof. Het is alleen jammer dat de verschillen door de maatregelen kleiner worden.

Mijn warmtepomp is ook gekoppeld aan de dynamische tarieven, ik moet de komende tijd nog bekijken wat het effect daarvan is. Een EV is prima op het laagste tarief te sturen, maar in de koude dagen heb je overdag ook warmtevraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
bora schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:07:
Das mooi balen deze uitkomst net overgestapt naar zonneplan.
En waarom is dat balen? Wat was je verwachting?

Ik ben ook net overstapt naar Zonneplan en heb de afgelopen maand daardoor al enorm bespaard. Mijn verbruik ligt onder het energieplafond en heb dus de kans op alleen maar meer besparen komend jaar.
Ik heb tevens een EV die ik alleen maar publiek kan laden, dat kan hier om de hoek voor 30 cent en op kantoor voor 27. Had 'm graag aan 't huis gehangen, maar dat lukt niet helaas.

Het kan aan mij liggen maar ik snap de (over het algemeen) negatieve concensus hier niet helemaal. De regeling met een energieplafond per maand voor dynamische uurtarieven vind ik vrij logisch, je rekent tenslotte ook per maand af over je verbruik. Je kunt alsnog profiteren door stroom te gebruiken in de goedkope uren.

Dat het treurig is dat energiemaatschappijen door het prijs plafond (ongeacht door vast, variabel of dynamisch tarief) de lachende derde zijn ben ik eens, maar dat wisten we al een paar maanden. Maar dat de burger ermee geholpen is (ten opzichte van geen steun), is een feit.

offtopic:
Dit vind overigens (met alle respect) helemaal een zwaar overtrokken reactie. Jammer dat het puur en alleen om eigen financieel gewin gaat. Maar als dat de enige reden is waarom je in dit land woont, zou ik zeker vetrekken. Iets met groener gras en de buren.

[ Voor 21% gewijzigd door Majesty op 10-12-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 13:39
Mars2020 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:51:
[...]
Mijn warmtepomp is ook gekoppeld aan de dynamische tarieven, ik moet de komende tijd nog bekijken wat het effect daarvan is. Een EV is prima op het laagste tarief te sturen, maar in de koude dagen heb je overdag ook warmtevraag.
Zorg dat je tijdens de lage tarieven meer energie/warmte je huis in stopt. Dus eigenlijk oververhitten. Dan kan je tijdens de dure uren de pomp uitzetten of op een lage temp laten draaien. Lever je wel wat op comfort in natuurlijk omdat een constante temperatuur een beter comfort gevoel geeft dan een schommelende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:00
tjberkhof schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:08:
[...]

Oxxio zegt op de website dat het verbuik per uur, dag, maand, jaar zichtbaar is in de app. Misschien even bellen met klantenservice als het niet lukt?[Afbeelding]
Dank voor je reactie. Dat was inderdaad ook zo toen ik nog klant bij ze was, maar de dag dat ik overstapte naar Tibber verdween die data uit de app/website. Ik had van tevoren al gekeken naar een mogelijkheid tot het exporteren van die data, maar die was er niet. Nu vraag ik mij dus af of die historische data ergens anders nog wel te verkrijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
Rastapopoulos schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:38:
[...]

Dank voor je reactie. Dat was inderdaad ook zo toen ik nog klant bij ze was, maar de dag dat ik overstapte naar Tibber verdween die data uit de app/website. Ik had van tevoren al gekeken naar een mogelijkheid tot het exporteren van die data, maar die was er niet. Nu vraag ik mij dus af of die historische data ergens anders nog wel te verkrijgen is.
Ahh sorry dat begreep ik verkeerd. Net ff ingelogd om te kijken of vattenfal de data nog wel heeft 2 weken nadat ik naar energyzero ben overgestapt, maar ook daar is de data uit de app verdwenen. Denk omdat ze de data niet mogen houden ofzo? Misschien is netbeheerder een berichtje sturen. Ik ben benieuwd of de data weer terug te halen is. Zal vattenfal ook een berichtje inschieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:54
@Rastapopoulos Eigenlijk nergens. Je leverancier mag het niet opslaan als je weg gaat.
Je zou kunnen proberen een inzageverzoek neer te leggen bij je netbeheerder, die heeft een bewaarplicht.
Maar gezien dat aan een EAN van een meter gekoppeld is en niet noodzakelijk aan een persoon denk ik niet dat je succes zal hebben.

Je zou voor de toekomst een P4 logging dienst kunnen overwegen zoals: https://www.slimmemeterportal.nl

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jeeuj, ik moet hier alles ook eens even goed op een rijtje zetten hoor. Onze situatie:

- Eigen energieverbruik van ong. 4000kwh (excl EV)
- Zonnepanelen die gem. 3700kwh opbrengen.
- Een EV van de zaak met laadpaal thuis en declaraties.
- Intergas CV met ong 1200m3 gasverbruik pj

Vorige maand overgestapt naar Zonneplan om optimaal gebruik te kunnen maken van de dynamische tarieven. Auto laden op goedkope momenten en gebruik maken van relatief lage gasprijs.

Zit er nu aan te denken om voor stroom per januari weer naar Shell energy te gaan zodat er volgend jaar gesaldeerd kan worden. EV laden aan de straat (25meter verderop) om gedoe met het plafond te voorkomen en voor gas bij Zonneplan te blijven. Volgens mij kan dat.

Wordt er allemaal niet eenvoudiger op ;)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
KC27 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:17:

[...]

Hoewel ik het met je eens ben dat de huidige regeling een gedrocht is en in veel situaties juist nadelig(er) werkt voor dynamische tarieven, wil ik toch benoemen dat het niet in alle gevallen is.

Ik heb bijvoorbeeld geen zonnepanelen, geen warmtepomp, blokverwarming ( :( ) en een maandelijks verbruik wat onder het maandelijkse plafond valt. Voor mij is de huidige interpretatie van maandelijks verrekenen gewoon een gunstige(re) situatie dan een verrekening over het hele jaar. Niet voor iets heb ik eerder voorgesteld om maandelijks te wisselen van leverancier. Voorlopig zie ik dus geen reden om over te stappen van Tibber naar een andere leverancier.

Ik zou echter wel graag zien dat de regeling aangepast wordt waarbij leveranciers met dynamische tarieven, die ook maandelijks 'verrekenen', toch het tegoed kunnen meenemen. Op zijn minst om het speelveld met de traditionele leveranciers weer gelijk te trekken. Wellicht dat er nog tweede kamer moties over komen, maar anders zie ik het somber in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Volgens Eneco, geldt het prijsplafond per maand voor alle leveranciers.

Overstappen halverwege, of een andere dag dan de 1e van de maand maakt dan niet uit, prijsplafond wordt naar rato verrekend.

Prijsplafond stroom in zomermaanden is wel heel laag vergeleken met wintermaanden, en juist in de zomer verbruik ik meer stroom door een airco dus dat is erg nadelig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6e-5vMfG49nP3fHqrbKEmf9mIGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujlHY1NGC9dCGX0U71IjTQy5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Raymond P schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:50:
@Rastapopoulos
Je zou kunnen proberen een inzageverzoek neer te leggen bij je netbeheerder, die heeft een bewaarplicht.
Waarop is dit gebaseerd? De netbeheerder zorgt er alleen voor dat je meter bereikbaar is en wordt actief als dat niet zo is, maar houdt geen stranden bij. Alleen als je overstapt coördineren zij het verbruik tussen de oude en nieuwe partij.

Dit hoorde ik toen mijn meter een storing had en anwb het ‘standaard’ dynamisch gebruik factureerde, en ik dus al mijn zorgvuldig geplande wasjes e.d. voor niets had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Faceless Op post van mijn netbeheerder die ik bij elke overstap ontvang.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zoals ik het begrijp zijn de energieleveranciers verplicht om de 2900kwh stroom en 1200m³ gas te verdelen per maand, maar hoe ze dit doen mogen de leveranciers zelf indelen (aangezien Eneco al een andere verdeling bekend heeft gemaakt dan Tibber bijv.)
Kan dit kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edgarf28 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:30:
Zoals ik het begrijp zijn de energieleveranciers verplicht om de 2900kwh stroom en 1200m³ gas te verdelen per maand, maar hoe ze dit doen mogen de leveranciers zelf indelen (aangezien Eneco al een andere verdeling bekend heeft gemaakt dan Tibber bijv.)
Kan dit kloppen?
Dat zou maar zo eens kunnen :+
Topic gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:33:
[...]

Dat zou maar zo eens kunnen :+
Topic gelezen?
Ja heb het juist uit dit topic, maar ik bedoelde meer zo van: mogen we deze conclusie nu trekken dat dat zo is wat ik in m'n vorige post zei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edgarf28 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:40:
[...]

Ja heb het juist uit dit topic, maar ik bedoelde meer zo van: mogen we deze conclusie nu trekken dat dat zo is wat ik in m'n vorige post zei?
Dat klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Kan dit kloppen?
Verwacht dat alle het zelfde profiel op zelfde wijze dienen te hanteren, zodat zonder communicatie het resterende volume voor prijsplafond te berekenen is,
Het is goed mogelijk dat tot laatste moment met de maand verdeling is geschoven, het is afwachten wat in de daadwerkelijke regeling staat ( Eneco en Vattenfall hebben de zelfde verdeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Kan dit kloppen?
Waarschijnlijk weten we het in de loop van volgende week pas zeker, maar het lijkt er wel op. Het zou ook nog kunnen dat de maatregel een verdeling voorstelt, maar dat iedere maatschappij het ook mag verdelen volgens het historische verbruik van hun eigen klanten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
Een dynamisch of variabel contract maakt dan voor iedereen (ongeacht je verbruik en eventuele teruglevering) toch niets uit voor het prijsplafond, omdat ALLE leveranciers (dynamisch, variabel en vast) aan een vaste maand verdeling van het prijsplafond zitten?

Dan kan je het prijsplafond negeren in de afweging en zijn alleen tarief speculatie en verschil in saldering een variabele in de afweging dynamisch/variabel/vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Weet iemand trouwens ook of de inkoopvergoeding die per kwh en m³ bij dynamische contracten gerekend wordt in de plafond tarieven zit verwerkt?

Want als dat niet zo zou zijn, dan ben ik volgens mij goedkoper uit met een vast of variabel contract aangezien ik onder het plafond zit (2200kwh en 1100m³ op jaarbasis verbruik ik) en je bij een vast/variabel die inkoopsvergoeding per kwh/m³ niet hebt.

Want ik zit nu met gas bij Mijndomein, die vanaf 1 januari 8,275 cent inkoopvergoeding per m³ gas rekenen, als dit nog eens bovenop die 1,45 prijsplafondprijs komt, dan betaal je dus geen €1,45 maar ruim €1,53 voor gas onder het plafond verbruik.
Dan zou voor gas toch een vaste/variabele aanbieder toch goedkoper zijn voor mij, aangezien die wel gewoon 1,45 rekenen?
Dat zou zo'n €91 op jaarbasis schelen dan voor mij met 1100m³ gas.

[ Voor 35% gewijzigd door edgarf28 op 10-12-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
-verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door edgarf28 op 10-12-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
dreas schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:58:
Een dynamisch of variabel contract maakt dan voor iedereen (ongeacht je verbruik en eventuele teruglevering) toch niets uit voor het prijsplafond, omdat ALLE leveranciers (dynamisch, variabel en vast) aan een vaste maand verdeling van het prijsplafond zitten?

Dan kan je het prijsplafond negeren in de afweging en zijn alleen tarief speculatie en verschil in saldering een variabele in de afweging dynamisch/variabel/vast?
Nee, het lijkt erop dat je moet ook rekening moet houden met de verrekenperiode. Als je energieleverancier per maand verrekend dan kan dat nadelig uitpakken wanneer je niet alle maanden boven of onder het plafond zit. Bijvoorbeeld door warmtepomp/zonnepanelen/elektrische auto. Je kan dan het 'plafondverbruik' niet meenemen tussen de maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Wat me opvalt is dat hier momenteel uitgegaan wordt van prijsplafond per maand.
De overheid heeft bepaald dat je jaarverbruik wordt gesubsidieerd, niet je maandverbruik.

Energieleveranciers hebben een verdeling per maand bepaald om tot een evenredige verdeling van termijnbedragen te komen.
Uiteindelijk wordt op je jaarnota de eindafrekening gemaakt.
En daar geldt je gehele jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Laatst online: 22-09 11:28
Heb je bij een dynamische contract ook een jaarnota?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vn2000 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:10:
De overheid heeft bepaald dat je jaarverbruik wordt gesubsidieerd, niet je maandverbruik.

Energieleveranciers hebben een verdeling per maand bepaald om tot een evenredige verdeling van termijnbedragen te komen.
Waarom denk je dat het om voorschotten gaat? De leveranciers hebben het duidelijk over 'tegoed' dat niet naar een andere maand meegenomen kan worden. Dus dat kan geen voorschot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DialOut schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:11:
Heb je bij een dynamische contract ook een jaarnota?
Bij sommige wel, bij anderen niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
pdidi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:08:
Op de Eneco site staat overigens een andere verdeling van de verbruiksplafonds per maand dan Tibber meldt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bron: https://www.eneco.nl/klan...nergiemarkt/prijsplafond/
Jammer dat die boog van energie ook zo loopt. Gas is logisch, maar energieverbruik is veel constanter. Althans, als ik naar mijn verbruik kijk of naar dat van mijn ouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
vn2000 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:10:

Waar haal je al die info vandaan om conclusies te trekken?
Ik lees hier nu stellige uitspraken waardoor ik het idee heb dat ik cruciale info heb gemist...

Vanuit de overheid heb ik nog helemaal geen uitleg gezien, en rekenvoorbeelden worden maandag pas gepresenteerd. Enkel text dat het komt zonder werkelijke definitie van het.

Vanuit de energieleveranciers heb ik nu een beetje info bij Eneco en een uitleg bij Tibber gezien die elkaar, zoals verwacht, gedeeltelijk tegenspreken.

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TLer
  • Laatst online: 21:46
In onze situatie is het nu totaal niet meer interessant om naar Tibber over te stappen. Deze stond in de planning, maar ik heb het zojuist geannuleerd.

Ik snap echt niet wat de overheid probeert te bereiken. Willen ze extra geld uitgeven aan compensatie? Willen ze mensen aan het gas helpen?

Sowieso is het werken met één profiel voor iedereen natuurlijk belachelijk! Afgelopen jaren heb ik geïnvesteerd in een WP, PV en EV. Dit voelt als een straf voor goed gedrag.... Waarom is er geen profiel voor mensen zonder gas en die ook geen gebruik maken van stads- of blokverwarming? Het deel gas compensatie is mij dus niet gegund. Wordt ik hier gediscrimineerd omdat ik geen gas aansluiting heb? 1200 kuub gas is volgens bronnen op internet 11723 kWh (1200 x 9,769 kWh). Ga uit van een COP van 4 ofzo van de warmtepomp. Dan is dat toch 2931 kWh op jaarbasis. Die kWh zouden extra beschikbaar moeten zijn met dezelfde verdeling als gas voor iedereen met een Warmtepomp. Nu worden heel veel mensen met goede bedoelingen geslachtofferd. Ik kan er echt niet bij..... Het is dat ik geen gas aansluiting heb, maar anders zou ik per januari weer op gas stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@TLer Zoals het er nu uitziet is regering fossiel gegaan.
Een all-electric woning heeft al snel 50% minder CO2 uitstoot voor verwarming met huidige elektriciteits mix en dat consumenten het beste verbruik afstemmen naar aanbod ivm netwerk belasting is ook ver zoek met deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Raymond P schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:01:
[...]

Waar haal je al die info vandaan om conclusies te trekken?
Ik lees hier nu stellige uitspraken waardoor ik het idee heb dat ik cruciale info heb gemist...

Vanuit de overheid heb ik nog helemaal geen uitleg gezien, en rekenvoorbeelden worden maandag pas gepresenteerd. Enkel text dat het komt zonder werkelijke definitie van het.

Vanuit de energieleveranciers heb ik nu een beetje info bij Eneco en een uitleg bij Tibber gezien die elkaar, zoals verwacht, gedeeltelijk tegenspreken.
https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit

Het plan ter ondersteuning is nooit anders geweest dan jaarverbruik.
Hoe energiemaatschappijen dat willen invullen is meer de practische kant.
Maar de regelgeving is duidelijk (als de plannen worden goedgekeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Sovieto schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:41:
Ik vind vooral de aanname dat je verbruik in januari 2x zo hoog is als in juni vrij heftig. Bij mij is dat zeker niet het geval.
als je een warmtepomp en zonnepanelen hebt is dat niet zo verwonderlijk

mijn verbruik was in januari 1300kWh en in juni -500kWh. dat is zelfs meer dan 3x.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rZjj7wd/Screenshot-2022-12-10-at-12-31-26.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Het beste plan was nog die 190 euro. Simpel uit te voeren. Iedereen kan zelf bedenken waar die het aan besteed en mensen die zuinig zijn kunnen het waarschijnlijk ook extra goed gebruiken. Het geld stroomt terug in de economie en niet naar de energiegeuzen.

[ Voor 15% gewijzigd door Willempie27 op 10-12-2022 15:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

@tler

Voor dynamisch gaan ze naar een maandgemiddelde prijs.
Dit is voor onze (ik per 13-12 naar zonneplan) niet voordelig.
Maar het hoeft zeker niet negatief uit te pakken.
Alleen de prijsperuur voordelen vallen weg/worden gematigd.

Ik zit nog bij energiedirect variabel sinds feb dit jaar.
Tarieven zijn belachelijk, maar dit komt door de rekensom die zij hanteren. Ik draag lekker bij aan de langlopende contracten waar energiedirect verlies op maakt.

En dat heb je niet bij dynamische partijen.
Los daarvan kan je per dag opzeggen bij de dynamische leverancier.
Dat gaf voor mij de doorslag.

En ik gun het de grote energiereuzen niet, maar dat is wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TLer Die verbruiksprofielen zijn er wel.
Mogelijk mist er een stukje info bij Tibber, als in: het verbruiksprofiel wat je toebedeeld krijgt is vastgesteld op basis van je type aansluiting(en). (De info van Wouter is wel eens vaker incompleet.)

Idem voor Eneco met het voorbeeldfilmpje met de inleiding: "de verdeling ziet er zo uit; Stel:". Vattenfall meldt praktisch hetzelfde en laat enkel een voorbeeld gas zien.

Gezien er tijdens de vorming van het prijsplafond specifiek over situaties als "gasloos" is gesproken mag je er dan ook van uit gaan dat er geen rare last-minute fout in is geslopen.

@vn2000 Nee hoor, het verbruiksprofiel op basis van standaard jaarverbruik is al een behoorlijke tijd in de planning als oplossing voor meerdere issues in de uitvoering. Onder andere omdat een plafond voor een kalenderjaar praktisch niet haalbaar is.
De ministeriele regeling is m.i. alles behalve duidelijk, want afaik is die nog niet publiekelijk gepresenteerd.
De pagina die je aanhaalt geeft ook enkel een globale richtlijn...

- knip -

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
https://open.overheid.nl/...ijdelijk-prijsplafond.pdf

Dit is nog niet definitief, maar op pagina 9 alinea C staat beschreven dat je kwh’s mag meenemen over maanden heen, maar niet over contracten en verrekenperiodes.
Er is beoogd om de energieleveranciers voor een bepaald deel van het verbruik een lager tarief in rekening te laten brengen, het zogenoemde volumeplafond. In het ideale geval zouden alle huishoudens voor heel 2023 één overzichtelijk volumeplafond kennen. We moeten echter rekening houden met huishoudens die van energieleverancier willen wisselen, gaan verhuizen, of halverwege het jaar een nieuw tarief krijgen. Bij deze gebeurtenissen volgt een afrekening voor de zogeheten verrekenperiode en start er een nieuwe verrekenperiode bij het nieuwe contract. Voor de volumegrens wordt daarom voorgesteld om het plafondvolume over het kalenderjaar te verdelen over de maanden volgens een gestandaardiseerd verbruiksprofiel (in de winter een hoger gebruik dan in de zomer). Hierbij wordt het wel mogelijk om eventueel misgelopen volume mee te nemen naar de volgende maand binnen een verrekenperiode (dus tot het moment dat een jaarrekening of een eindrekening wordt opgesteld). Op het moment dat een klant overstapt naar een andere leverancier wordt voor het bepalen van het resterende volume wel weer uitgegaan van het standaard gebruiksprofiel, zodat er geen gegevensuitwisseling tussen leveranciers plaats hoeft te vinden.

Voorbeeld
Een klant heeft een jaarnota die loopt van februari 2023 tot februari 2024. Voor deze klant wordt voor de maanden februari tot en met december (de maanden waarop het prijsplafond geldt) het plafond berekend op basis van een standaard verbruiksprofiel. Op het moment dat deze klant in februari op vakantie gaat en dus minder energie gebruik, kan hij in de resterende maanden van het jaar het volume dat hij niet heeft gebruikt, inhalen. Maar hij kan niet compenseren met de maand januari, omdat die in een andere verrekenperiode valt. Op het moment dat deze klant na februari overstapt naar een andere leverancier is het inlopen voor de maand februari niet mogelijk, omdat op dat moment een nieuwe verrekenperiode in gaat.

De hiervoor genoemde wijze van toepassing van het volumeplafond maakt het eveneens mogelijk om saldering en teruglevering op een juiste wijze mee te kunnen nemen. Daarbij zal voor een klant eerst de salderingsregeling worden toegepast en daarna het prijsplafond. Eerst zal de salderingsregeling worden toegepast. Het prijsplafond geldt voor het netto verbruik dat in 2023 na salderen resteert. Indien door een huishouden bijvoorbeeld 2000 kWh wordt ingevoed en 3000 kWh wordt afgenomen, is de netto afname 1000 kWh en valt daarmee volledig onder het prijsplafond. Indien een huishouden bijvoorbeeld op jaarbasis 4000 kWh invoedt en 3000 kWh afneemt en er dus sprake is van netto teruglevering, is het prijsplafond voor dit huishouden niet van toepassing

Voor de toepassing van de prijs in het prijsplafond is het eveneens de vraag op welke periode deze betrekking moet hebben. In het meest extreme geval heeft een consument namelijk dynamische tarieven die van uur tot uur kunnen verschillen. Op het moment dat de maximum prijs wordt toegepast op elk uur, betalen consumenten met dynamische tarieven gemiddeld gezien een lager bedrag dan de maximumprijs. Ze profiteren namelijk nog steeds van het voordeel van dynamische tarieven als de prijs laag is, maar hebben niet het nadeel van de hoge prijzen op sommige momenten. Het prijsplafond zal op deze wijze ook een groter verstorend effect op de markt hebben, omdat het leveranciers en consumenten stuurt richting specifieke prijsproducten (zoals dynamische tarieven).

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Dynamisch heeft een verreken periode per uur?
Omgezet naar een "gewogen gemiddeld" per maand?
Dus geen prijsplafond maar 12 prijsplafonds?

Ik ga er maar vanuit dat het waar is wat de "oude rotten" hier op het forum veelal zeggen dat de uurprijzen in de zomer ver onder het gemiddelde nu liggen.
Dan blijft dynamisch mogelijk toch een goede optie.
Pagina: 1 ... 61 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels