phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:00:
[...]
Ik vraag me af of hier twee soorten pieken door elkaar lopen. De ene is de piek in transport en de andere is de piek in gebruik terwijl er weinig aanbod is.
Als ik het goed heb gaat het in België om de eerste en in Europa om de tweede.
In beide gevallen zal je moeten zorgen dat iedereen een slimme meter krijgt. En daar is Nederland nog helemaal niet meebezig. Voor het afschaffen van het salderen gaat het alleen nog maar om een meter met gescheiden telwerken. En een slimme meter mag je gewoon nog 'dom' maken.
Het capaciteitstarief naar Belgisch voorbeeld zou denk ik in Nederland maar een heel specifiek probleem oplossen, namelijk dat 3x25A eigenlijk te goedkoop is. Bij gebrek aan slimme meters zou het verhogen van het 3x25A tarief veel logischer zijn.
Europa is op dit moment geinteresseerd in stroom omdat er weinig aardgas is. Er een grote kans dat tegen de tijd dat er een europees piektarief is, de situatie alweer normaal is en dat tarief niet nodig is. Iedereen kan natuurlijk vrijwillig kiezen voor day-ahead tarieven en op die manier op vrijwillige basis besparen.
Congestie en het verschuiven van verbruik (Maar ook onbalans markten) zijn inderdaad twee (3) verschillende maar gerelateerde dingen. Voor congestie is nog niet echt een markt en zie je dat er her en der (zoals in limburg) wat lokale uitvluchten gezocht worden. Vaak zie je nu dat als congestie een probleem is de energie prijzen of hoog of juist laag zijn. In de toekomst zul je, zeker bij situaties waar congestie en opwek/verbruik uit een lopen echter meer tegenstrijdige situaties zien. Denk aan veel zon doordeweeks in een deel van het land en weinig wind -> Congestie in woonwijken maar toch hoge energieprijzen -> Thuisbatterij wordt niet gevuld in de wijk waar de congestie plaats vind.
Feit blijft dat het zowel financieel, technisch als qua stabiliteit/congestie beter is om die batterijcapaciteit gecentraliseerd op het laagspanningsnet bij een transformatorhuisje kan zetten dan bij mensen thuis. Je hebt schaalvoordeel en kan makkelijker acteren op zowel congestie (voorkomen dat mensen hun PV afschakelt ivm te hoge netspanning) en onbalans.
Overigens is Vlaanderen niet uniek, veel Zuid-Europese netbeheerders doen al varianten op piek gebaseerde tarieven die al dan niet op een bepaalde manier weer uit gemiddeld worden. Zelfde zie je bij grootgebruikers/zware aansluitingen.
Dat er helaas geen sterke tegenmacht is om de rekening voor onbalans en congestie sterker bij de eindgebruiker neer te leggen is een feit. Vraag is daarom niet of maar hoe veel dat bij huishoudens komt te liggen. Overigens maak ik me hier niet noodzakelijk mee populair in m'n werkomgeving, zit aan de commerciële kant producten te ontwikkelen die (indirect) onder andere aan dit geld aan verdienen.

phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:46:
[...]
Probleem is natuurlijk 'marktwerking'. Het idee is dat energieleveranciers onafhankelijk aan prijsvorming doen. Dwingen is moeilijk. Neem bijv. de prijzen van modelcontracten. Ja, die zijn er verplicht. Maar als een leverancier toevallig geen klanten wil, dan betaal je de hoofdprijs.
Dus eigenlijk zou die hele marktwerking voor kleingebruikers weer teruggedraaid moeten worden. Maar met alleen leveranciers ben je er niet. Er moet ook produktie zijn. Dus de kans dat er op dit punt iets positiefs gebeurd is minimaal.
Op lange termijn is dynamisch voor iedereen eigenlijk wel beter. En dan bedoel ik prijzen die gedurende de dag varieren, niet zozeer inkopen op de day-ahead markt.
Het is veel beter als mensen stroom gebruiken als er veel stroom is uit wind of PV, en minder als we stroom uit opslag moeten halen.
Bij variabele en vaste contracten betaal je natuurlijk een opslag voor gebruik op dure tijden waar je niet onderuit komt. Dus dan heeft het weer geen zin om met verbruik te schuiven, en wordt het duurder voor alle klanten met een soort gelijk contract.
Ja in Nederland is het sowieso een beetje een taboe om te zeggen dat een 'markt' voor iets ook maar bedacht is ipv. een natuurverschijnsel. Ooit is het marktmodel ingevoerd (bij de energiemarkt nog geen 30 jaar terug) en nu doet men vaak alsof 'ingrijpen' lastig, zo niet onmogelijk is. Of iets wel of niet een goed idee is (en vooral voor wie) is een andere vraag dan de discussie dood proberen te maken.
Dit is overigens iets wat je ook sterk ziet als het over de 'gasmarkt' gaat. Nederland zit zo vast in het idee dat we met 'de gasrotonde' schathemeltje rijk gaan worden ook zonder Slochteren dat onze politici moord en brand schreeuwen als Europa zich hardop afvraagt of het huidige markt model op het moment wel zo goed is. Ironisch genoeg worden we in Nederland keihard getroffen door onze gas verslaving maar dat is voor de lobby niet relevant.
Hoe je het ook draait, dynamisch beprijzen gaat de rekening neerleggen bij mensen die niet kunnen of willen. Het laatste is op zichzelf prima, het probleem is de mensen die niet kunnen. Je ziet het zelfde met een Tesla subsidie, Isoleren van je hut, Zonnepanelen echt noem het op, het is subsidie voor mensen die kunnen, niet voor de arme ziel die wel wil maar niet kan. De 'wil wel maar kan niet' is vaak wel de gene die op lange termijn de rekening betaald omdat hij/zij 'zich niet aanpast'.
[
Voor 30% gewijzigd door
GoldenSample op 08-12-2022 23:11
]