Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:45
Raymond P schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:25:
Dat stukje is ook volledig erdoorheen en geldt het komende jaar, lidstaten mogen zelf uitzoeken hoe ze dat voor elkaar krijgen.
Daar staat:
De verordening voorziet in een vrijwillig streefcijfer van 10% voor het verminderen van het totale bruto-elektriciteits­verbruik, en in een bindend streefcijfer van 5% voor het verminderen van het elektriciteits­verbruik tijdens piekuren. Elke lidstaat merkt 10% van alle uren tussen 1 december 2022 en 31 maart 2023 aan als piekuren. Tijdens deze piekuren wordt de vraag verminderd. Het staat de lidstaten vrij voor beide streefcijfers passende maatregelen te treffen om het verbruik in deze periode te verminderen.

Ik zie niet in hoe Nederland daar iets aan kan doen. Tenzij de vraag toevallig hoe dan ook al 10% lager is dan vorig jaar en er helemaal niets gedaan wordt.

Het zou wel een mooie truc zijn om een grote zak geld naar de industrie te gooien. Misschien is dat ook gebeurd zonder dat iemand het heeft gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Het zou mij niet verbazen dat het verbruik inderdaad al 10% lager ligt. Zowel zakelijk als particulier is eindelijk aan het nadenken over hun energieverbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 23:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:54
@phicoh Mogelijk een prijsplafond op 0,40/kWh en 18:00+19:00 bestempelen tot piekuur? Een 5% reductie lijkt mij dan peanuts. Toevallig meerdere vliegen in 1 klap. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:14:
@phicoh Mogelijk een prijsplafond op 0,40/kWh en 18:00+19:00 bestempelen tot piekuur? Een 5% reductie lijkt mij dan peanuts. Toevallig meerdere vliegen in 1 klap. :+
Hoe kan een prijsplafond leiden te minder gebruik? Lijkt me juist het omgekeerde.

Verder zijn er maar relatief weinig mensen in Nederland met een dynamisch contract. Dus je kan wel iets tot piekuur bestempelen, maar welke maatregelen kan de overheid dan nemen om het gebruik tijdens dat piekuur te verminderen?

Of zou de compagne om de thermostaat op 19 te zetten ook mee tellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@phicoh Een prijsplafond dat te laag is ingezet zal op zijn ergst leiden tot normaal verbruik?
Maar het plafond is m.i. hoog genoeg ingezet om aan te sturen op minder verbruik, je betaalt immers nog steeds een deel zelf. (Dat dat opzettelijk zo gekozen is is ook gewoon over gecommuniceerd.)

Dat staat ook los van dynamische tarieven, daar is de incentive om de piek te ontwijken al aanwezig.
Als je het punt kiest waarop traditioneel gezien praktisch iedereen (energiebewust) de grootverbruikers aan zet heb je maar een paar procenten nodig die het zich niet meer kunnen veroorloven om dat op de 'normale' manier te doen om je 5% besparing te halen.

Ontmoedigen van verbruik door hoge kosten als bonus-maatregel dus.
(Er wordt ook wel eens vergeten dat het prijsplafond een dynamisch iets is, het kan per 1 maart ook gewoon 60ct zijn.)
Mja, wellicht wordt er nog een mooi plan gepresenteerd...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Voor dynamische is er dus ook een prijsplafond voor de eerste 2900kWh? Wilde overstappen maar als het prijsplafond niet geldig is dan ligt de dagelijkse prijs hoger als het plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Willempie27 Jazeker, de exacte vorm is nog niet (officieel) bekend. Hoeveel voordeel je kunt behalen is dus nog niet zeker.
In ieder geval gaat elke cent boven het prijsplafond niet naar Vattenfall/Eneco/Greenchoice.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:47:
@phicoh Een prijsplafond dat te laag is ingezet zal op zijn ergst leiden tot normaal verbruik?
Maar het plafond is m.i. hoog genoeg ingezet om aan te sturen op minder verbruik, je betaalt immers nog steeds een deel zelf. (Dat dat opzettelijk zo gekozen is is ook gewoon over gecommuniceerd.)
Stel het prijsplafond is 40 cent/kWh en de normale prijs is 80 cent/kWh. Dan zal iemand zonder prijsplafond meer moeite doen om het gebruik te verminderen, want 80 cent for alle gebruik is een flinke bak geld. Met het prijs plafond zijn de totale kosten lager, dus minder reden om te bezuinigen.

Ja, de marginale kosten zijn hetzelfde, maar weinig mensen rekenen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:17:
[...]

Stel het prijsplafond is 40 cent/kWh en de normale prijs is 80 cent/kWh. Dan zal iemand zonder prijsplafond meer moeite doen om het gebruik te verminderen, want 80 cent for alle gebruik is een flinke bak geld. Met het prijs plafond zijn de totale kosten lager, dus minder reden om te bezuinigen.

Stel, vorig jaar was een regulier tarief 18ct/kWh. Nu is dat 40ct/kWh, met een zeis boven je hoofd als je meer dan 2900 kWh verbruikt.
Ik denk dat je onderschat voor hoeveel aansluitingen een verhoging van 600 euro/jaar alleen al reden genoeg is om minder te verbruiken.
Met 80ct/kWh heb je inderdaad praktisch iedereen aan de teugels, maar er is maar 5% vermindering van verbruik nodig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:25
phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:17:
[...]

Er is aangegeven dat morgen de regeling prijsplafond naar de kamer zou worden gestuurd.

Ik wacht die eerst af wat dat nu als gemiddelde voor dynamisch wordt bedoeld en voor vele waait er ook nog iets van 2900kWh naar profielverbruik per maand rond die niet naar een andere rekenperiode kan worden meegenomen en netto verbruik na salderen per jaar.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
virofi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:32:
[...]

Nope. Wel de aankondiging en credit factuur. Zou uiterlijk vandaag moeten worden overgemaakt volgens de factuur.
Hier nog niets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Raymond P schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:13:
@Willempie27 Jazeker, de exacte vorm is nog niet (officieel) bekend. Hoeveel voordeel je kunt behalen is dus nog niet zeker.
In ieder geval gaat elke cent boven het prijsplafond niet naar Vattenfall/Eneco/Greenchoice.
Bedankt voor de info, Tibber heeft er een klant bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:00:
[...]

Ik vraag me af of hier twee soorten pieken door elkaar lopen. De ene is de piek in transport en de andere is de piek in gebruik terwijl er weinig aanbod is.

Als ik het goed heb gaat het in België om de eerste en in Europa om de tweede.

In beide gevallen zal je moeten zorgen dat iedereen een slimme meter krijgt. En daar is Nederland nog helemaal niet meebezig. Voor het afschaffen van het salderen gaat het alleen nog maar om een meter met gescheiden telwerken. En een slimme meter mag je gewoon nog 'dom' maken.

Het capaciteitstarief naar Belgisch voorbeeld zou denk ik in Nederland maar een heel specifiek probleem oplossen, namelijk dat 3x25A eigenlijk te goedkoop is. Bij gebrek aan slimme meters zou het verhogen van het 3x25A tarief veel logischer zijn.

Europa is op dit moment geinteresseerd in stroom omdat er weinig aardgas is. Er een grote kans dat tegen de tijd dat er een europees piektarief is, de situatie alweer normaal is en dat tarief niet nodig is. Iedereen kan natuurlijk vrijwillig kiezen voor day-ahead tarieven en op die manier op vrijwillige basis besparen.
Congestie en het verschuiven van verbruik (Maar ook onbalans markten) zijn inderdaad twee (3) verschillende maar gerelateerde dingen. Voor congestie is nog niet echt een markt en zie je dat er her en der (zoals in limburg) wat lokale uitvluchten gezocht worden. Vaak zie je nu dat als congestie een probleem is de energie prijzen of hoog of juist laag zijn. In de toekomst zul je, zeker bij situaties waar congestie en opwek/verbruik uit een lopen echter meer tegenstrijdige situaties zien. Denk aan veel zon doordeweeks in een deel van het land en weinig wind -> Congestie in woonwijken maar toch hoge energieprijzen -> Thuisbatterij wordt niet gevuld in de wijk waar de congestie plaats vind.

Feit blijft dat het zowel financieel, technisch als qua stabiliteit/congestie beter is om die batterijcapaciteit gecentraliseerd op het laagspanningsnet bij een transformatorhuisje kan zetten dan bij mensen thuis. Je hebt schaalvoordeel en kan makkelijker acteren op zowel congestie (voorkomen dat mensen hun PV afschakelt ivm te hoge netspanning) en onbalans.

Overigens is Vlaanderen niet uniek, veel Zuid-Europese netbeheerders doen al varianten op piek gebaseerde tarieven die al dan niet op een bepaalde manier weer uit gemiddeld worden. Zelfde zie je bij grootgebruikers/zware aansluitingen.

Dat er helaas geen sterke tegenmacht is om de rekening voor onbalans en congestie sterker bij de eindgebruiker neer te leggen is een feit. Vraag is daarom niet of maar hoe veel dat bij huishoudens komt te liggen. Overigens maak ik me hier niet noodzakelijk mee populair in m'n werkomgeving, zit aan de commerciële kant producten te ontwikkelen die (indirect) onder andere aan dit geld aan verdienen. :+
phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:46:
[...]

Probleem is natuurlijk 'marktwerking'. Het idee is dat energieleveranciers onafhankelijk aan prijsvorming doen. Dwingen is moeilijk. Neem bijv. de prijzen van modelcontracten. Ja, die zijn er verplicht. Maar als een leverancier toevallig geen klanten wil, dan betaal je de hoofdprijs.

Dus eigenlijk zou die hele marktwerking voor kleingebruikers weer teruggedraaid moeten worden. Maar met alleen leveranciers ben je er niet. Er moet ook produktie zijn. Dus de kans dat er op dit punt iets positiefs gebeurd is minimaal.

Op lange termijn is dynamisch voor iedereen eigenlijk wel beter. En dan bedoel ik prijzen die gedurende de dag varieren, niet zozeer inkopen op de day-ahead markt.

Het is veel beter als mensen stroom gebruiken als er veel stroom is uit wind of PV, en minder als we stroom uit opslag moeten halen.

Bij variabele en vaste contracten betaal je natuurlijk een opslag voor gebruik op dure tijden waar je niet onderuit komt. Dus dan heeft het weer geen zin om met verbruik te schuiven, en wordt het duurder voor alle klanten met een soort gelijk contract.
Ja in Nederland is het sowieso een beetje een taboe om te zeggen dat een 'markt' voor iets ook maar bedacht is ipv. een natuurverschijnsel. Ooit is het marktmodel ingevoerd (bij de energiemarkt nog geen 30 jaar terug) en nu doet men vaak alsof 'ingrijpen' lastig, zo niet onmogelijk is. Of iets wel of niet een goed idee is (en vooral voor wie) is een andere vraag dan de discussie dood proberen te maken.

Dit is overigens iets wat je ook sterk ziet als het over de 'gasmarkt' gaat. Nederland zit zo vast in het idee dat we met 'de gasrotonde' schathemeltje rijk gaan worden ook zonder Slochteren dat onze politici moord en brand schreeuwen als Europa zich hardop afvraagt of het huidige markt model op het moment wel zo goed is. Ironisch genoeg worden we in Nederland keihard getroffen door onze gas verslaving maar dat is voor de lobby niet relevant.

Hoe je het ook draait, dynamisch beprijzen gaat de rekening neerleggen bij mensen die niet kunnen of willen. Het laatste is op zichzelf prima, het probleem is de mensen die niet kunnen. Je ziet het zelfde met een Tesla subsidie, Isoleren van je hut, Zonnepanelen echt noem het op, het is subsidie voor mensen die kunnen, niet voor de arme ziel die wel wil maar niet kan. De 'wil wel maar kan niet' is vaak wel de gene die op lange termijn de rekening betaald omdat hij/zij 'zich niet aanpast'.

[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 08-12-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Er wordt gespeculeerd over het middelen van de dynamische prijzen en over dat gemiddelde het prijsplafond van 0,40 cent toe te passen. Ben je dan als dynamische tarief gebruiker dan juist niet in het nadeel?
Stel je verbruikt op 2 uren van de dag stroom. 1 uur met een uur tarief van bijv. 0,30 cent en 0,60 cent. Je betaald dan ook 0,30 cent en 0,60 cent, totaal 0,90 cent.
Maar gemiddeld is het tarief voor die 2 uren dan 0,45 cent, waarvan het prijsplafond alles boven de 0,40 cent afdekt. Zou dat dan betekenen dat je 2 x 0,05 cent gecompenseerd krijgt?
Of wordt er nu ook al niet met uurtarieven maar al met gemiddelden gerekend en gefactureerd?
Wie kan hier iets meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:59
Dat vat het op dit moment nog samen. Het lijkt erop dat er inderdaad gemiddeld gaat worden, maar dan wel over langere periodes. Week of mogelijk maand. Hoe dat precies gaat uitpakken is nog onbekend. Ik meen dat ik iets las dat er heel binnenkort (deze week nog?) informatie naar de kamer zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:10

Jrz

––––––––––––

Knip.. de staat zoekt het maar uit

[ Voor 89% gewijzigd door Jrz op 09-12-2022 01:03 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
athvdk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:01:
Er wordt gespeculeerd over het middelen van de dynamische prijzen en over dat gemiddelde het prijsplafond van 0,40 cent toe te passen. Ben je dan als dynamische tarief gebruiker dan juist niet in het nadeel?
Stel je verbruikt op 2 uren van de dag stroom. 1 uur met een uur tarief van bijv. 0,30 cent en 0,60 cent. Je betaald dan ook 0,30 cent en 0,60 cent, totaal 0,90 cent.
Maar gemiddeld is het tarief voor die 2 uren dan 0,45 cent, waarvan het prijsplafond alles boven de 0,40 cent afdekt. Zou dat dan betekenen dat je 2 x 0,05 cent gecompenseerd krijgt?
Of wordt er nu ook al niet met uurtarieven maar al met gemiddelden gerekend en gefactureerd?
Wie kan hier iets meer over vertellen.
Je moet het omdraaien. Jij bent niet in het nadeel, je betaalt precies het plafond, net zoals alle andere mensen die met hun huidige contract over het plafond gaan zitten.

Het verschil zit hem echter in wat de overheid moet bijbetalen. Bij jou is dat dus 0.05 euro, bij iemand anders die bijvoorbeeld 1euro voor elke kwh betaalt moet de overheid 0.6 euro bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:10

Jrz

––––––––––––

tjberkhof schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 02:43:
[...]

Je moet het omdraaien. Jij bent niet in het nadeel, je betaalt precies het plafond, net zoals alle andere mensen die met hun huidige contract over het plafond gaan zitten.

Het verschil zit hem echter in wat de overheid moet bijbetalen. Bij jou is dat dus 0.05 euro, bij iemand anders die bijvoorbeeld 1euro voor elke kwh betaalt moet de overheid 0.6 euro bijleggen.
Is dat ook zo wanneer door de dag het tarief schommelt, en jij precies in het dure tarief zit kwa gebruik?
Gemiddeld 0,35.. maar jou gebruik valt vooral tijdens de dure uren, bijv 55ct

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Jrz Naar alle waarschijnlijkheid wordt er gekeken naar jouw persoonlijke gewogen gemiddelde, en dus niet het absolute gemiddelde van een dag/maand/jaar.

Voor mij is dat in december tot nu toe bijvoorbeeld (56kWh voor 26 euro) 46.4 cent inclusief belasting en heffingen, exclusief vaste kosten en vermindering energiebelasting.
Als het plafond op maandbasis gehanteerd wordt zou dat betekenen dat ik een rekening krijg voor mijn verbruik * 40 cent (22.4 euro) en de leverancier 6.4 cent (3.58 euro) uit het potje krijgt.

De komende dagen zal er ongetwijfeld meer duidelijkheid komen en een sluitend rekenvoorbeeld komen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Raymond P schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:30:
@Jrz Naar alle waarschijnlijkheid wordt er gekeken naar jouw persoonlijke gewogen gemiddelde, en dus niet het absolute gemiddelde van een dag/maand/jaar.

Voor mij is dat in december tot nu toe bijvoorbeeld (56kWh voor 26 euro) 46.4 cent inclusief belasting en heffingen, exclusief vaste kosten en vermindering energiebelasting.
Als het plafond op maandbasis gehanteerd wordt zou dat betekenen dat ik een rekening krijg voor mijn verbruik * 40 cent (22.4 euro) en de leverancier 6.4 cent (3.58 euro) uit het potje krijgt.

De komende dagen zal er ongetwijfeld meer duidelijkheid komen en een sluitend rekenvoorbeeld komen.
Lijkt mij ook dat ze naar je persoonlijk gemiddelde gaan kijken. Voor mij is dat in december tot nu 41 cent (incl). voor 255 kWh, (de EV al een paar keer geladen op de gunstige momenten). Bij GC zou dat in mijn geval ongeveer 80 cent gemiddeld zijn geweest :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Net gevraagd aan Zonneplan wanneer mijn energiecompensatie gestort wordt:
Bedankt, helaas lijkt het bij een groep klanten niet goed gegaan te zijn met het overmaken van de compensatie. We zijn hier ondertussen van op de hoogte en laten je zo snel mogelijk meer weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:41
anboni schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:09:
[...]

Dat vat het op dit moment nog samen. Het lijkt erop dat er inderdaad gemiddeld gaat worden, maar dan wel over langere periodes. Week of mogelijk maand. Hoe dat precies gaat uitpakken is nog onbekend. Ik meen dat ik iets las dat er heel binnenkort (deze week nog?) informatie naar de kamer zou gaan.
Klopt, Jetten had vorige week beloofd om deze week het voorstel naar de kamer te sturen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Iemand hier toevallig ervaring met MijnDomein gas?

Ik heb vanaf vandaag mijndomein als leverancier, nu staat er bij de gasprijzen dat deze 1,57 zijn vandaag. Betekent dit dan de kale gasprijs? Dus excl leverkosten, belasting etc? Heb de berekening niet gedaan maar de prijs op enever is 2,109, +- 25% meer dan die 1,57 dus vermoedelijk wel maar dan weet ik ook de vrouw des huises uit te leggen dat deze prijzen fictief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
joep03nl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:43:
[...]

Er zijn nog steeds mensen die hun scripts / settings niet hebben nagekeken en ontzettend veel requests doen naar de feeds. Ook zie ik dat er scripts/codes op internet rond gaan, waarmee de feeds iedere 30 seconden opgehaald worden. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Zoals al aangekondigd moeten we hier gepaste maatregelen voor nemen.

Vanaf heden worden de betreffende IP-adressen automatisch voor 3 dagen geblokkeerd. Na 3 dagen wordt het IP-adres automatisch weer van de blokkade afgehaald.
Zet een simpele limiet op het aantal dagelijkse requests.
Per IP 10 requests, reset elke 24 uur (ofzo)

Maak er een API van, waardoor je met een key de gegevens op kan halen (en daarmee kan cachen/beperken)

Daarnaast elke feed genereren als een statische tekstfile. Dan is het aantal requests eigenlijk niet meer echt spannend...

Dat laatste lijkt me het makkelijkste, aangezien het een Wordpress site is...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

mxmemx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:05:
Iemand hier toevallig ervaring met MijnDomein gas?

Ik heb vanaf vandaag mijndomein als leverancier, nu staat er bij de gasprijzen dat deze 1,57 zijn vandaag. Betekent dit dan de kale gasprijs? Dus excl leverkosten, belasting etc? Heb de berekening niet gedaan maar de prijs op enever is 2,109, +- 25% meer dan die 1,57 dus vermoedelijk wel maar dan weet ik ook de vrouw des huises uit te leggen dat deze prijzen fictief zijn.
Dat is de kale prijs:

Link

klik op gas.

Daar komt dus nog bij:

Inkoop- en Garantie van Oorsprong (GVO)-kosten
Energiebelasting
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE)
Regiotoeslag
9% btw (nu nog)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Rossi46 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:38:
[...]

Klopt, Jetten had vorige week beloofd om deze week het voorstel naar de kamer te sturen.
Met daarbij de melding dat het een ministeriële regeling is en dat dan sowieso enkel voor de show is.
M.a.w. Als er nu gemeld wordt dat dat 31 december wordt omdat z'n schoenveters los zaten dan kan dat gewoon. :+ Om commentaar uit de weg te gaan is rekken nu een gewenste tactiek.

De beloften van ambtenaren in de politiek hebben geen enkele waarde.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Vandaag stuurt Jetten de regeling naar de 2e kamer, waar kan ik deze dan inzien ?

Dan kan ik, wanneer duidelijk is dat het prijsplafond ook voor dynamische contracten geldt (en tegen welke voorwaarden) mij vandaag nog aanmelden bij Zonneplan en per 2 januari a.s. over.

https://www.bnr.nl/nieuws...rken-details-prijsplafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Zover zijn we nog niet.
Het debat in de tweede kamer is nu gepland op 14 december.
De antwoorden op de vragen die de kamer gesteld heeft zouden vandaag komen maar die staan nog niet op de website van de tweedekamer.
Zie:
https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A09872

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
GoldenSample schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:01:

Feit blijft dat het zowel financieel, technisch als qua stabiliteit/congestie beter is om die batterijcapaciteit gecentraliseerd op het laagspanningsnet bij een transformatorhuisje kan zetten dan bij mensen thuis. Je hebt schaalvoordeel en kan makkelijker acteren op zowel congestie (voorkomen dat mensen hun PV afschakelt ivm te hoge netspanning) en onbalans.

Hoe je het ook draait, dynamisch beprijzen gaat de rekening neerleggen bij mensen die niet kunnen of willen. Het laatste is op zichzelf prima, het probleem is de mensen die niet kunnen. Je ziet het zelfde met een Tesla subsidie, Isoleren van je hut, Zonnepanelen echt noem het op, het is subsidie voor mensen die kunnen, niet voor de arme ziel die wel wil maar niet kan. De 'wil wel maar kan niet' is vaak wel de gene die op lange termijn de rekening betaald omdat hij/zij 'zich niet aanpast'.
Het financiele aspect van de thuisbatterij in vergelijking met de buurtbatterij is behoorlijk complex. Wat het ingewikkeld maakt is dat de overheid indirect een forse subsidie geeft aan de thuisbatterij: de BTW en de energiebelasting zijn een forse stimulans om produktie uit PV eerst thuis op te slaan.

Dan moet nog blijken wat de energieleveranciers gaan doen. Als die twee keer de winst pakken, 1 keer over de leveringstarieven en 1 keer bij teruglevering, dan maakt dat the thuisbatterij ook weer aantrekkelijker.

Technisch gezien kan je een thuisbatterij ook DC koppelen aan PV. Dus kan heb je geen last van het afschakelen van de omvormer.

Als de thuisbatterij om deze redenen erg populair wordt, dan is de vraag of de buurtbatterij nog iets kan doen. Hoe dan ook lijkt de aanwezigheid van een buurtbatterij geen invloed te hebben of een thuisbatterij rendabel is.

In de toekomst is het maar de vraag of PV nog erg aantrekkelijk zal zijn. Bijv. als een verplichting komt voor PV op nieuwe (bedrijfs)panden, dan kan het zijn dat de opbrengst van PV sterk daalt.

Als dat gebeurt dan zijn mensen zonder PV niet echt meer in het nadeel. Dan is alleen nog de vraag of een thuisbatterij zonder PV ook de moeite waard is. Als er een overschot ontstaat aan thuisbatterij capaciteit, dan is dat misschien ook niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Hehe, ik moet zeggen dat dynamische tarieven soms ook pijn doen. We werken beide thuis en de woonkamer is behaaglijk maar de slaapkamers voelen koud aan. De verwarming slaat daar namelijk nooit aan, maar het is wel 21 graden. De slaapkamers zijn namelijk beter geïsoleerd dan de woonkamer vanwege 6,5m x 2,6 aan glas in de woonkamer. Het voelt er kil aan vanwege de straling vanuit de ramen dus heeft mijn vrouw het koud. Een straalkacheltje met 60ct/kW doet best pijn...

Ik zoek daar eigenlijk nog een goede oplossing voor. Zou een infra-roodkacheltje helpen?

[ Voor 10% gewijzigd door moshimoshi op 09-12-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:58
Ik heb wel een slimme elektriciteitsmeter maar een domme gasmeter.

Is er een dynamische energieleverancieer waarbij je voor elektra dynamisch kan nemen en voor gas variabel? Of zit ik dan vast aan twee verschillende leveranciers (en zo ja, waar kan ik dan het beste terecht voor 750m3/jaar -- de meeste vergelijkkingssites hebben geen optie om losse gascontracten te vergelijken)?

Of ik kan ik gewoon bij m'n huidige leverancier (Oxxio) stroom opzeggen en gas laten doorlopen? Losse gascontracten bieden ze niet (standaard) aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

moshimoshi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:24:
Hehe, ik moet zeggen dat dynamische tarieven soms ook pijn doen. We werken beide thuis en de woonkamer is behaaglijk maar de slaapkamers voelen koud aan. De verwarming slaat daar namelijk nooit aan, maar het is wel 21 graden. Het voelt er kil aan vanwege de straling vanuit de ramen dus heeft mijn vrouw het koud. Een straalkacheltje met 60ct/kW doet best pijn...

Ik zoek daar eigenlijk nog een goede oplossing voor. Zou een infra-roodkacheltje helpen?
infraroodpaneel helpt zeker voor gevoelstemperatuur.
60 cent is heel wat minder dan de gemiddelde Nederlander nu betaald, terwijl dat bij dynamisch de piek is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Tom-Z schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:28:
Ik heb wel een slimme elektriciteitsmeter maar een domme gasmeter.

Is er een dynamische energieleverancieer waarbij je voor elektra dynamisch kan nemen en voor gas variabel? Of zit ik dan vast aan twee verschillende leveranciers (en zo ja, waar kan ik dan het beste terecht voor 750m3/jaar -- de meeste vergelijkkingssites hebben geen optie om losse gascontracten te vergelijken)?

Of ik kan ik gewoon bij m'n huidige leverancier (Oxxio) stroom opzeggen en gas laten doorlopen? Losse gascontracten bieden ze niet (standaard) aan.
Ik weet niet of de afstand van je gasmeter naar je slimme meter de reden was dat je nog geen slimme gasmeter hebt, maar de huidige meters kunnen probleemloos 25 meter aan, waar dat een jaar of 5 geleden nog 10 was. Ik heb de mijn oude meter hierdoor ook dit jaar kunnen laten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:00
Hehe, ik moet zeggen dat dynamische tarieven soms ook pijn doen. We werken beide thuis en de woonkamer is behaaglijk maar de slaapkamers voelen koud aan. De verwarming slaat daar namelijk nooit aan, maar het is wel 21 graden. De slaapkamers zijn namelijk beter geïsoleerd dan de woonkamer vanwege 6,5m x 2,6 aan glas in de woonkamer. Het voelt er kil aan vanwege de straling vanuit de ramen dus heeft mijn vrouw het koud. Een straalkacheltje met 60ct/kW doet best pijn...

Stoov Big Hug is top. Zat ik laatst op te werken met de deuren open (en verwarming dus uit) en was niet koud door dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Rastapopoulos schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:59:
[...]

Stoov Big Hug is top. Zat ik laatst op te werken met de deuren open (en verwarming dus uit) en was niet koud door dat ding.
Je bent me net vóór, hiervoor is een Stoof idd echt ideaal (hier is een normale versie achter je rug al ruim voldoende). Die verbruikt vrijwel niets (een paar watt uit een accu) en helpt uitstekend bij dit soort situaties waar je stil zit. Bijkomend voordeel tov een IR-paneel is dat je geen stekker hebt, dus vanavond op de bank en ook wanneer je in de zomer nog laat buitenzit zijn die dingen heel fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 09-12-2022 14:04 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@moshimoshi Gordijnen/vitrage?
Voor vrouwen die het koud hebben is geen oplossing.
(IR kan zeker bijdragen aan het mitigeren maar verbruikt ook niet weinig.)

Je krijgt wel bonuspunten als je iets fluffy aanschaft zoals hierboven. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
jusch schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:28:
[...]

infraroodpaneel helpt zeker voor gevoelstemperatuur.
60 cent is heel wat minder dan de gemiddelde Nederlander nu betaald, terwijl dat bij dynamisch de piek is nu.
Warmtedeken. Via Power Bank opladen en 10 uur warmte. Draadloos. The.Plaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Vraagje: Ik heb zojuist mijn EasyEnergy contract opgezegd door over te stappen naar Tibber.
Is dit voldoende , zegt Tibber alles netjes op en wordt alles dan geregeld? Of moet ik zelf nog dingen ondernemen. Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Sebo Dat gaat verder vanzelf. Je kunt wel EasyEnergy een mailtje sturen dat je overstapt en het volgende voorschot niet zult betalen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Eerst maar eens begonnen met meten hoe warm/koud het nou echt is, want het is natuurlijk wel een beetje raar dat het warmer is dan in de woonkamer zonder verwarmen. Zo'n deken lijkt me wel wat.
Rastapopoulos schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:59:
[...]

Zit je erop of eronder?
Ze werkt daar dus daglicht is noodzakelijk. Hebben al een daglichtlamp, maar ze werkt daar 3 dagen per week 8 uur per dag dus licht is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@moshimoshi Dat snap ik, vandaar ook dat ik vitrage benoem. Je hoeft niet noodzakelijk licht te blokkeren om directe koudestraling van een grote ruit te ontlopen.

M.i. de betere oplossing.
M'n vriendin heeft het nog steeds 'koud' met een stabiele 20 graden zonder tocht, 600W IR paneel boven de bank én rolgordijnen omhoog.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• p88l2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 17:19
https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

De 1e vraag is hoe definitief dit is...

En niet per maand meenemen van niet gebruikt tegoed omdat de afrekenperiode maandelijks is, is wat vreemd / oneerlijk.
Ik zou zeggen dat het zou mogen zo lang je niet wisselt van leverancier (want dan is communicatie nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
p88l2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:33:

En niet per maand meenemen van niet gebruikt tegoed omdat de afrekenperiode maandelijks is, is wat vreemd / oneerlijk.
Ik zou zeggen dat het zou mogen zo lang je niet wisselt van leverancier (want dan is communicatie nodig).
Dit zou voor mij met mijn airco behoorlijk nadelig uitpakken tenzij de zomermaanden onder het prijsplafond blijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:07
Ik vind vooral de aanname dat je verbruik in januari 2x zo hoog is als in juni vrij heftig. Bij mij is dat zeker niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
Wil nu ook wel weten wat het verbruiksprofiel per maand is voor wat betreft gas.

Wat gebeurt er als je halverwege de maand overstapt naar een andere leverancier, of bijvoorbeeld op 2 januari. Heeft dat van invloed op je "tegoed"" ?

[ Voor 49% gewijzigd door dwdd op 09-12-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 12:59
Klinkt dan alsof je bij dynamische energieleveranciers die een vast voorschot per maand rekenen en per jaar afrekenen je kWh'en wel mag meenemen? Dat kan een significant voordeel zijn met warmtepomp en/of zonnepanelen.

Op die tibber pagina staat wel leuk dat de salderingsregeling eerst wordt toegepast, maar dat is dan ook per maand? Niet per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40
Sovieto schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:41:
Ik vind vooral de aanname dat je verbruik in januari 2x zo hoog is als in juni vrij heftig. Bij mij is dat zeker niet het geval.
Voor warmtepomp gebruikers is deze verdeling juist weer dramatisch laag. In februari heb ik na saldering +/- 500kwh nodig en je krijgt 268kwh... Ik heb de gasketel nog (tijdelijk) hangen dus misschien is het verstandiger om maar weer gas te gaan stoken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Sovieto schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:41:
Hier ook niet, januari rruim 23 maal zo hoog als juni

Januari 1360
Februari 1045
Maart 584
April 505
Mei 270
Juni 58
Juli 177
Augustus 270
September 528
Oktober 706
November 1045
December 1342

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 12:59
John245 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:54:
[...]

Hier ook niet, januari rruim 23 maal zo hoog als juni

Januari 1360
Februari 1045
Maart 584
...
Als ik zo met een schuin oog kijk ga je wel over de max 2900 heen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
mdvmine schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:55:
[...]

Als ik zo met een schuin oog kijk ga je wel over de max 2900 heen ;)
Als ik mijn best doe kan ik dat in maart wel halen ;-)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
jusch schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:09:
[...]

Inkoop- en Garantie van Oorsprong (GVO)-kosten
Energiebelasting
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE)
Regiotoeslag
9% btw (nu nog)
Er staat bij Incl BTW

[ Voor 21% gewijzigd door Willempie27 op 09-12-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@John245 Juni is dan ook de enige maand dat je ónder dat quotum duikt. Je mist dan +/-120kWh plafond in juli, maar ik gok dat je tegen die tijd ook al wel een andere aanbieder hebt. ;)

Wel vervelend dat je dus niet kunt hamsteren, mijn gas zal dus ergens anders geparkeerd worden.

@Willempie27 Onderaan de graph kan je dat ook nog togglen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:02:
@John245 Juni is dan ook de enige maand dat je ónder dat quotum duikt. Je mist dan +/-120kWh plafond in juli, maar ik gok dat je tegen die tijd ook al wel een andere aanbieder hebt. ;)

Wel vervelend dat je dus niet kunt hamsteren, mijn gas zal dus ergens anders geparkeerd worden.

@Willempie27 Onderaan de graph kan je dat ook nog togglen.
Ik ben aan het kijken voor een SAP. Dan kan ik in juni ook optimaal gebruik maken van het prijsplafond ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Vraag me af hoe ze dan de zonnepanelen salderen. Als je in Juli -500 kWh verbruikt hebt en je in Jan/Feb met warmtepomp ruim over de 320/268 kWh heen bent gegaan, dan zou je bij een traditionele leverancier op jaarbasis dit weg kunnen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:26
Z___Z schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:26:
[...]

Vraag me af hoe ze dan de zonnepanelen salderen. Als je in Juli -500 kWh verbruikt hebt en je in Jan/Feb met warmtepomp ruim over de 320/268 kWh heen bent gegaan, dan zou je bij een traditionele leverancier op jaarbasis dit weg kunnen salderen.
Dat is nu de hamvraag.
Energie leveranciers moeten per jaar salderen, zojuist een artikel op de FP over gelezen.
review: Communitylid versus Budget Energie - Rechtszaak over maandelijks sald...

[ Voor 23% gewijzigd door Frag1le op 09-12-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Toch goed om dan de overstap te maken. Ik gebruik zo'n 450kWh per maand dus bij GC moet je dan ook het extreme hoge tarief betalen wat maandelijks kan veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:11
https://www.rijksoverheid...-1-januari-2023-van-start

Prijsplafond officieel. Er wordt nog niets gemeld hoe het zit met de dynamische uurtarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Bard1982 op 09-12-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Dit wordt nog een interessante puzzel.
Met mijn zonnepanelen en wp zit ik in de wintermaanden flink over het "plafond", maar de rest van het jaar juist niet.
Dit zijn mijn verbruikscijfers excl inzet van accu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJVGXfpKIEX3hFeoGxkvS9oa4Z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VH9yRFQLiLc3uOwZYkUKyDxW.png?f=user_large
Als ik naar de verbruiken van december tot nu kijk kom ik dankzij de accu uit
op een gemiddelde prijs van 28 ct/kWh, maar mijn netto verbruik gaat flink omhoog vanwege de conversieverliezen van de accu. Bovendien gaat vanaf 1 januari a.s. die 28 ct/kWh sowieso omhoog omdat de energiebelasting stijgt en de BTW weer naar 21% gaat.
Als de dynamische energieprijzen dan ook nog eens 5 ct stijgen zit ik boven die beroemde 40ct. Dan kan ik in januari (en december) mijn accu beter uit zetten.
Dus het wordt een beetje gokken hoe de prijs zich in januari gaat ontwikkelen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ok ik ben naar Tibber overgestapt. Dit gaat op 10 januari in. Nu lees ik dat ik dan in die 10 dagen het "tegoed" al op moet maken omdat je het niet kan meenemen naar de volgende energie leverancier omdat er geen gegevens uitgewisseld mogen worden. Of begrijp ik dat niet helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greenman2
Z___Z schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:26:
[...]

Zoals ik het interpreteer uit het verhaal van Tibber is dat je je plafond tegoeden niet kan meenemen. Dan kun je saldeer tegoeden dus ook niet meenemen. Dus er wordt per maand gesaldeerd op je verbruik en jaarlijks op de belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Willempie27 Ik gok dat je bij de nieuwe leverancier een deel van het quotum naar rato van resterende dagen in de maand zal krijgen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:19:
[...]

Het financiele aspect van de thuisbatterij in vergelijking met de buurtbatterij is behoorlijk complex. Wat het ingewikkeld maakt is dat de overheid indirect een forse subsidie geeft aan de thuisbatterij: de BTW en de energiebelasting zijn een forse stimulans om produktie uit PV eerst thuis op te slaan.

Dan moet nog blijken wat de energieleveranciers gaan doen. Als die twee keer de winst pakken, 1 keer over de leveringstarieven en 1 keer bij teruglevering, dan maakt dat the thuisbatterij ook weer aantrekkelijker.

Technisch gezien kan je een thuisbatterij ook DC koppelen aan PV. Dus kan heb je geen last van het afschakelen van de omvormer.

Als de thuisbatterij om deze redenen erg populair wordt, dan is de vraag of de buurtbatterij nog iets kan doen. Hoe dan ook lijkt de aanwezigheid van een buurtbatterij geen invloed te hebben of een thuisbatterij rendabel is.

In de toekomst is het maar de vraag of PV nog erg aantrekkelijk zal zijn. Bijv. als een verplichting komt voor PV op nieuwe (bedrijfs)panden, dan kan het zijn dat de opbrengst van PV sterk daalt.

Als dat gebeurt dan zijn mensen zonder PV niet echt meer in het nadeel. Dan is alleen nog de vraag of een thuisbatterij zonder PV ook de moeite waard is. Als er een overschot ontstaat aan thuisbatterij capaciteit, dan is dat misschien ook niet meer het geval.
Maar is een particuliere thuisbatterij echt zo winstgevend? Ik heb het een tijdje terug berekend en kwam met een gemiddeld prijsverschil van 30cent tussen dal en piek op kostdekkend over 20 jaar.

Dan zijn er toch wel heel veel andere dingen waarin je beter kan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
Willempie27 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:48:
Ok ik ben naar Tibber overgestapt. Dit gaat op 10 januari in. Nu lees ik dat ik dan in die 10 dagen het "tegoed" al op moet maken omdat je het niet kan meenemen naar de volgende energie leverancier omdat er geen gegevens uitgewisseld mogen worden. Of begrijp ik dat niet helemaal goed.
Welk 'tegoed' bedoel je?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 21:40

Wat een walgelijk bureaucratisch gedrocht is dat prijsplafond toch :X

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
De 320kWh tegen de plafondprijs in januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05

Deze invulling is wel ingewikkeld... Aan de ene kant zit je nu klem doordat je in januari niet over het volledige verbruik een plafond hebt (650 kWh in mijn geval) aan de andere kant heb je nu wel zekerheid dat je ook in december een deel van het prijsplafond kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
tjberkhof schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:53:
Maar is een particuliere thuisbatterij echt zo winstgevend? Ik heb het een tijdje terug berekend en kwam met een gemiddeld prijsverschil van 30cent tussen dal en piek op kostdekkend over 20 jaar.

Dan zijn er toch wel heel veel andere dingen waarin je beter kan investeren.
Die dingen zijn nog veel te duur. Maar het is ook een techniek die nog aan het opschalen is. Dus dat kan best over een aantal jaar heel anders zijn.

Maar goed, daar heeft een buurtaccu net zoveel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
Willempie27 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:00:
[...]

De 320kWh tegen de plafondprijs in januari
Als ze het ook nog omrekenen naar dagen dan heb je tot 10 januari zo'n 100 kWh bij je oude leverancier en dan nog 220 kWh bij Tibber. Maar het zou mij niet verbazen als je die 220 voor de rest van januari dan gewoon kwijt bent....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dwdd
Het is weer ongelooflijk hoe ingewikkeld ze een regeling kunnen bedenken, het blijven ambtenaren en dus praktisch in korte tijd bijna onuitvoerbaar met vele administratieve lasten voor energieleveranciers en onduidelijkheid voor de consument.

Had gewoon de belastingen en btw verlaagd, nu profiteren de leveranciers die hun prijzen blijven verhogen want de staat legt het verschil toch bij.

Wij hebben de hoogste energieprijzen in Europa, het is niet uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Met een prijsplafond die werkt met een kale inkoopprijs van €0,2475 per kWh valt momenteel alles boven het prijsplafond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 19:52
Is er al iets bekend over gebruiksprofielen voor gas? Ik ben benieuwd hoe dat uitvalt met dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Ik ben bij Mijndomein energie, en probeer mijn gas kosten automatisch te calculeren (exceltje) aan de hand van data uit mijn slimmemeter

Maar ik krijg steeds niet de zelfde kosten: de app geeft al een verschil van ~ 1.5%, in mijn nadeel, over mijn eerste twee weken..

Als ik kijk naar 08/12 : ik kom uit op €11.80 incl BTW, in de app: €12.5 - Een verschil van bijna 6%..
(app: "de kosten zijn gebaseerd op het verbruik en zijn inclusief vaste leverings-, netbeheer- en inkoopkosten, energiebelasting en BTW"

Mijn voorbeeld - wat mis ik hier ? Heeft iemand enige idee ? Alvast bedankt !

Gas data van 08/12
00:00 tot 07:00 = 1.871 m3 ; 07:00 tot 23:59 = 3.698m3 ; Totaal: 5.57 m3

Kosten incl BTW
Leba prijs van 07/11 vanaf 0700 tot 08/11 0700 = 1.45 €
Leba prijs van 08/11 vanaf 0700 = 1.47 €

per mijn contract:
inkoop GVO/m3 = 0.05230 €
energiebelasting/m3 = 0.39591 €
ODE/m3 = 0.09429 €
netwerkkosten/ dag = 0.48484 € [15.03/31 ?]
vaste mijndomein leveringskosten / dag = 0.14516 [4.5/31 ?]

Kosten van 08/12 zijn dan
1,871*1,45+3,698*1,47
+(1,871+3,698)*(0,0523+0,39591+0,09429)
+0,48484+0,14516
--------------------------
Totaal: 11.80 €... mijndomein zegt 12.5 €..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microburst
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 21:29
ANWB Energie:

Het prijsplafond geldt vanaf 1 januari 2023 en is gebaseerd op het verbruik van een gemiddeld huishouden:

Elektriciteit: 2.900 kWh per jaar voor maximaal € 0,40. per kWh
Gas: 1.200 m3 per jaar voor maximaal € 1,45 per m3
Dit gemiddelde verbruik wordt op basis van je verbruiksprofiel uitgesmeerd over alle maanden van het jaar. Het verbruiksprofiel is het verbruik op jouw adres over een aantal jaar bekeken. Daarbij is het elektriciteitsverbruik over het algemeen redelijk gelijkmatig verdeeld over het jaar, maar concentreert het verbruik van gas zich voor 80% in de winter.

Verbruik je per maand meer dan het gemiddelde huishouden, dan betaal je over dat deel ‘gewoon’ het afgesproken tarief uit je energiecontract.

Bron: https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Microburst schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:26:
ANWB Energie:

Het prijsplafond geldt vanaf 1 januari 2023 en is gebaseerd op het verbruik van een gemiddeld huishouden:

Elektriciteit: 2.900 kWh per jaar voor maximaal € 0,40. per kWh
Gas: 1.200 m3 per jaar voor maximaal € 1,45 per m3
Dit gemiddelde verbruik wordt op basis van je verbruiksprofiel uitgesmeerd over alle maanden van het jaar. Het verbruiksprofiel is het verbruik op jouw adres over een aantal jaar bekeken. Daarbij is het elektriciteitsverbruik over het algemeen redelijk gelijkmatig verdeeld over het jaar, maar concentreert het verbruik van gas zich voor 80% in de winter.

Verbruik je per maand meer dan het gemiddelde huishouden, dan betaal je over dat deel ‘gewoon’ het afgesproken tarief uit je energiecontract.

Bron: https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie
Bij de ANWB niets over een plafond per maand, zoals Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De informatie van de anwb die je aanhaalt is de laatste 24 48 uur niet bijgewerkt volgens google.

[ Voor 5% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 09-12-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p88l2
ANWB (of een andere leverancier) zou wel eens voordeliger kunnen worden dan Tibber als je af en toe onder het plafond daalt qua verbruik... Omdat die volgens mij niet maandelijks verrekenen.
Twijfel nu of Tibber wel de juiste keuze is per 1-1...

[ Voor 12% gewijzigd door p88l2 op 09-12-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
_l_Arjan_l_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:36:
De informatie van de anwb die je aanhaalt is de laatste 24 uur niet bijgewerkt volgens google.

Het het artikel van Tibber is gisteren voor het laatst bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

cpbox schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:22:
Ik ben bij Mijndomein energie, en probeer mijn gas kosten automatisch te calculeren (exceltje) aan de hand van data uit mijn slimmemeter

Maar ik krijg steeds niet de zelfde kosten: de app geeft al een verschil van ~ 1.5%, in mijn nadeel, over mijn eerste twee weken..

Als ik kijk naar 08/12 : ik kom uit op €11.80 incl BTW, in de app: €12.5 - Een verschil van bijna 6%..
(app: "de kosten zijn gebaseerd op het verbruik en zijn inclusief vaste leverings-, netbeheer- en inkoopkosten, energiebelasting en BTW"

Mijn voorbeeld - wat mis ik hier ? Heeft iemand enige idee ? Alvast bedankt !

Gas data van 08/12
00:00 tot 07:00 = 1.871 m3 ; 07:00 tot 23:59 = 3.698m3 ; Totaal: 5.57 m3

Kosten incl BTW
Leba prijs van 07/11 vanaf 0700 tot 08/11 0700 = 1.45 €
Leba prijs van 08/11 vanaf 0700 = 1.47 €

per mijn contract:
inkoop GVO/m3 = 0.05230 €
energiebelasting/m3 = 0.39591 €
ODE/m3 = 0.09429 €
netwerkkosten/ dag = 0.48484 € [15.03/31 ?]
vaste mijndomein leveringskosten / dag = 0.14516 [4.5/31 ?]

Kosten van 08/12 zijn dan
1,871*1,45+3,698*1,47
+(1,871+3,698)*(0,0523+0,39591+0,09429)
+0,48484+0,14516
--------------------------
Totaal: 11.80 €... mijndomein zegt 12.5 €..
Had je al op hun website in de tabel gekeken? Daar staan heel veel details.

Energiekosten --> onder de grafiek op de knop 'bekijk energiekosten' rammen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbt

hbt

Trouwens kudos voor Tibber om als eerste duidelijkheid te scheppen over energieplafond met de spreiding per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 11:08

Een verwarmde mat voor de voeten kan al wonderen doen. Neem daarbij een verwarmde poncho/cape en dan ben je met 100 watt/u lekker warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
p88l2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:38:
ANWB (of een andere leverancier) zou wel eens voordeliger kunnen worden dan Tibber als je af en toe onder het plafond daalt qua verbruik... Omdat die volgens mij niet maandelijks verrekenen.
Twijfel nu of Tibber wel de juiste keuze is per 1-1...
Volgens Tibber is dat gebruiksprofiel voor elke energieleverancier gelijk, dus daar is niks te winnen. Ook zie ik niet hoe ANWB goedkoper kan gaan uitvallen, want volgens mij worden ze nu juist min of meer gedwongen om ook maandelijks de balans op te maken: welk deel van het maandverbruik valt onder het prijsplafond, en welk deel valt onder het normale tarief?
Bij de ANWB zal je dat niet gelijk terug zien op een maandfactuur, maar op je jaarfactuur zal dat toch wel verrekend worden schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p88l2
Sicco92 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:51:
[...]

Volgens Tibber is dat gebruiksprofiel voor elke energieleverancier gelijk, dus daar is niks te winnen. Ook zie ik niet hoe ANWB goedkoper kan gaan uitvallen, want volgens mij worden ze nu juist min of meer gedwongen om ook maandelijks de balans op te maken: welk deel van het maandverbruik valt onder het prijsplafond, en welk deel valt onder het normale tarief?
Bij de ANWB zal je dat niet gelijk terug zien op een maandfactuur, maar op je jaarfactuur zal dat toch wel verrekend worden schat ik zo in.
Bij Tibber kun je het niet gebruikte plafond niet meenemen naar de volgende maand.
Dit kan bij variabel en mogelijk bij andere dynamische leveranciers wel.
Als je soms onder het plafond zit, kan dit afhankelijk van de prijs per Kwh nadelig uitpakken.

[ Voor 6% gewijzigd door p88l2 op 09-12-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Wassink
  • Laatst online: 01-03 09:54
Frag1le schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:39:
[...]

Het het artikel van Tibber is gisteren voor het laatst bijgewerkt.
Hmm,.. ik zou dan graag de toegewezen m³ en kWh per maand willen zien.

Edit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EzoIf8vf6FDozTjAlFZoYuHSy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TEv6w1JPu48yp3wS8qeSY9WN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Bennie Wassink op 09-12-2022 17:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi

Het prijsplafond verdient een eigen topic eigenlijk, want het wordt een steeds groter gedrocht. Toch weer wat te lachen zo op de vrijdagmiddag.

Drie observaties als ik het goed begrijp:
- Het maximum van 2900 kW is eigenlijk helemaal geen maximum van 2900kW. Niemand voldoet exact aan het profiel dus dat gaat effectief veel lager uitkomen. Mijn persoonlijke max komt effectief denk ik op 2100KW te liggen
- Omdat Henk en Ingrid gemiddeld genomen op vakantie gaan tijdens de bouwvak heeft de rest van NL een lage cap op het elektriciteitsverbruik in de zomer 8)7
- Warmtepompgebruikers zijn het haasje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
moshimoshi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:58:
[...]

Het prijsplafond verdient een eigen topic eigenlijk, want het wordt een steeds groter gedrocht. Toch weer wat te lachen zo op de vrijdagmiddag.

Drie observaties als ik het goed begrijp:
- Het maximum van 2900 kW is eigenlijk helemaal geen maximum van 2900kW. Niemand voldoet exact aan het profiel dus dat gaat effectief veel lager uitkomen. Mijn persoonlijke max komt effectief denk ik op 2100KW te liggen
- Omdat Henk en Ingrid gemiddeld genomen op vakantie gaan tijdens de bouwvak heeft de rest van NL een lage cap op het elektriciteitsverbruik in de zomer 8)7
- Warmtepompgebruikers zijn het haasje
Bij mij als ik niks doe 2778 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt

hbt

p88l2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:54:
[...]

Bij Tibber kun je het niet gebruikte plafond niet meenemen naar de volgende maand.
Als je soms onder het plafond zit, kan dit afhankelijk van de prijs per Kwh nadelig uitpakken.
Volgens Tibber:

Zoals je ziet heb je meer ‘tegoed’ in de wintermaanden dan in de zomermaanden. Iedere leverancier hanteert deze verdeling en is vastgesteld door de overheid om te voorkomen dat iemand dubbel gebruik kan maken van het prijsplafond wanneer ze overstappen naar een andere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p88l2
hbt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:05:
[...]

Volgens Tibber:

Zoals je ziet heb je meer ‘tegoed’ in de wintermaanden dan in de zomermaanden. Iedere leverancier hanteert deze verdeling en is vastgesteld door de overheid om te voorkomen dat iemand dubbel gebruik kan maken van het prijsplafond wanneer ze overstappen naar een andere leverancier.
Als je bij Tibber blijft, stap je elk maand over naar een andere leverancier, namelijk Tibber 8)7

ANWB kan je pas per 3-2 terecht zie ik nu, dus het zal Tibber blijven (voor nu...)
Of als het zo doorgaat met de prijzen, de boel cancellen en bij Vattenfall blijven...
(betaal daar nu variabel 39ct inclusief alles, dus gelukkig nog niet over, wordt straks 73ct)

[ Voor 20% gewijzigd door p88l2 op 09-12-2022 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@moshimoshi Dat topic is er natuurlijk al:
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Hier los gaan op de info van Tibber lijkt mij dan ook uitkomen op een rommelige boel, vooral de komende dagen waar verschil in uitleg kan zitten tussen dynamische aanbieders en we geen bron hebben om te fact-checken.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 09-12-2022 17:15 . Reden: flow ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
p88l2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:54:
[...]

Ah, ik zie wat je bedoelt! De afrekenperiode bij Tibber is maandelijks, en daarom mogen ze geen 'tegoed' van een maand meenemen naar een volgende maand. Uit hun FAQ:
Waarom kan ik het tegoed niet meenemen naar de volgende maanden?

De overheid heeft vastgesteld dat je als energieleverancier het ‘tegoed’ van het prijsplafond niet mee mag nemen naar volgende maand wanneer de afrekenperiode maandelijks is. Bij Tibber krijg je iedere maand achteraf je factuur, ondanks dat we het graag zouden willen, mogen we het tegoed dat je niet hebt verbruikt niet meenemen naar de volgende maand.
Het lijkt erop dat de ANWB ook het met gemiddelde maandtarief mag rekenen, dus als je gemiddelde tarief daar een maand lager ligt, dan profiteer je daar ook van. Enige verschil is dus dat je bij Tibber dat gelijk op je bankrekening ziet, terwijl je bij ANWB eventjes moet wachten.. maar daar staat dus wel tegenover dat je prijsplafond-tegoed van eerdere maanden mee mag nemen.

Ik snap alleen dit gedeelte bij de uitleg van de ANWB niet bij deze redenatie:
Dit kan je lezen als "per maand wordt gekeken of je meer gebruikt dan het gemiddelde huishouden, dan..." of als "als je elke maand meer dan het gemiddelde huishouden gebruikt, dan..." De eerste uitleg zou juist suggereren dat je bij ANWB ook geen maandtegoed kan meenemen, omdat het toch per maand bekeken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Zo even dit op mij laten inwerken dit weekend, dit heeft nogal consequenties.

Mijn situatie is als volgt:
eigen verbruik plafond verbruik plafondbuiten plafond
Januari 950 320 320630
Februari 700 268 268432
Maart 150 266 150
April 0 211 0
Mei -250 195 0
Juni -350 177 0
Juli -450 180 0
Augustus -500 194 0
September 100 205 100
Oktober 450 259 259191
November 600 291 291309
December 600 335 335265
som 2000 2901 17231827

van de 2900 kwh die ik zou mogen hebben tegen het plafond, heb ik er straks maar 1700 die ik binnen het plafond mag afrekenenen.
En heb ik er nog 1827 die buiten het plafond vallen terwijl mijn netto verbruik maar 2000 is.

De juiste energie leverancier kan mij dit jaar al snel 2000 euro schelen. wat een puinzooi hebben ze er van weten te maken. wauw ik ben gewoon weer verrast van alle onkunde.

edit: tabel klopt natuurlijk ook niet, want ook in de zomer verbruik ik wat elektra 's nachts. maar is het plafond dan daarop van toepassing? ik heb nu nog meer vragen dan daarnet.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 09-12-2022 18:09 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 04:25
Heeft iemand al de volledige regeling gevonden ?
ivm of voor alle dynamische leveranciers gemiddelde per maand van toepassing is
60
Hoe houdt het prijsplafond rekening met huishoudens die een dynamisch energiecontract hebben?

Antwoord
Bij dynamische contracten verschillen de prijzen van uur tot uur. Op het moment dat de maximum prijs wordt toegepast op elk uur, betalen consumenten met dynamische tarieven gemiddeld gezien een lager bedrag dan de maximumprijs. Ze profiteren namelijk nog steeds van het voordeel van dynamische tarieven als de prijs laag is, maar hebben niet het nadeel van de hoge prijzen op sommige momenten. Het prijsplafond zal op deze wijze ook een groter verstorend effect op de markt hebben, omdat het leveranciers en consumenten stuurt richting specifieke prijsproducten (zoals dynamische tarieven).

Om tot een evenwichtigere invulling van het prijsplafond voor de consument te komen, wordt voorgesteld om uit te gaan van een op volume gewogen prijs (over de zogenoemde verrekenperiode van maximaal 1 jaar). Op deze wijze komt de prijs die consumenten gemiddeld over 2023 betalen het dichtst bij de aangekondigde maximale tarieven, op het moment dat de prijzen hoog blijven, en kunnen leveranciers een zo groot mogelijk volumegebruik tot het plafond bewerkstelligen om de klant maximaal te compenseren.
Bron 9 december

Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 09-12-2022 18:15 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15
Op de website van de tweede kamer staan nu een aantal stukken:https://www.tweedekamer.n...2022Z24818&did=2022D53325

Volgens de brief van Jetten komt de uitwerking pas volgende week naar de kamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Volgens mij dus wederom een voordeel voor het hebben van een SAP: je hebt ook in de zonnige maanden voldoende verbruik dat volledig gedekt wordt door het prijsplafond. de zonnepanelen zitten op de andere slimme meter en gooien dus geen roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Smuggler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:05:
Zo even dit op mij laten inwerken dit weekend, dit heeft nogal consequenties.

Mijn situatie is als volgt:
Dat klopt denk ik niet helemaal. Je moet (mag) eerst salderen en dan pas wordt het plafond toegepast.

Dus de maanden met negatief verbruik leiden tot lager verbruik in andere maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:21:
Volgens mij dus wederom een voordeel voor het hebben van een SAP: je hebt ook in de zonnige maanden voldoende verbruik dat volledig gedekt wordt door het prijsplafond. de zonnepanelen zitten op de andere slimme meter en gooien dus geen roet in het eten.
Dit weekend mijn aanvraag maar eens indienen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:22:
[...]

Dat klopt denk ik niet helemaal. Je moet (mag) eerst salderen en dan pas wordt het plafond toegepast.

Dus de maanden met negatief verbruik leiden tot lager verbruik in andere maanden.
Maar dus niet bij Tibber en andere leveranciers die per maand de rekening opmaken.
Daar kan je dat dus niet meenemen naar een volgende maand. en wordt er dus gewerkt met die verdeling per maand....

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 09-12-2022 18:28 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Smuggler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:27:
[...]

Maar dus niet bij Tibber en andere leveranciers die per maand de rekening opmaken.
Daar kan je dat dus niet meenemen naar een volgende maand. en wordt er dus gewerkt met die verdeling per maand....
Het gaat om salderen. Niet om het meenemen van het overschot van het plafond. Natuurlijk is salderen bij een dynamische leverancier anders. Dus je moet goed uitrekenen of die combinatie wel gunstig is.

Persoonlijk verwacht ik in april over te gaan van tibber naar een variabel tarief, omdat het gunstiger is voor salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Smuggler schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:27:
[...]

Je moet dus in een glazen bol kijken om te zien welke dynamische leverancier het meest gunstig is.

Pagina: 1 ... 60 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels